• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Deloitte geitenwollen sokken? :?

Er zal vast wat op af te dingen zijn. Laat het de helft zijn. Is het effect van het niet binnenlands consumeren/importeren ook meegenomen?

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk dat we voedselproductie moeten behouden. En daar moet ook een goede boterham mee te verdienen zijn.

Maar niet op deze manier.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:16
rik86 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:11:
[...]
Heel flauw gezegd, je kan 't huidige probleem "de rechter zegt nee, vanwege wet X en verdrag Y" ook oplossen door verdragen te wijzigen/ op te zeggen/ wetten te wijzigen.
Dat heb ik hier ook ooit geprobeerd met een ondergelopen kelder. Daar moest vanuit de woningbouw iets aan gedaan worden, en toen heb ik gezegd dat ik het daar niet mee eens was. Vervelend genoeg stond de kelder na een paar dagen echter nog steeds blank :?

[removed]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

gezien de smiley wat dat denk ik sarcastisch bedoeld..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:40
rik86 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:41:
[...]
Ik denk dat wat ik bedoelde niet duidelijk voor je was.
Wat volgens mijn interpretatie écht niet onderhandelbaar is voor D66 is om weer niets te doen op dit dossier/ twijfelachtige oplossingen verzinnen/ tijdrekken.
Waar ik op wijs dat verdragen niet onderhandelbaar zijn, tenzij we zelf ons gezicht met een hamer inslaan. Dit is niet zo simpel als de huur opzeggen....

Verdragen verbreken heeft daarom een prijs, eentje die Nederland niet kan en wil betalen. Wij zijn internationale speler, wij zijn betrouwbaar. Sterker nog, we hebben zelden of nooit een verdrag waar we slechter van worden.

Dus de boel op scherp stellen en nog meer los trachten te peuteren? Veel succes. Dan maar verdragen verbreken? Laat.me.niet.lachen. Economische en diplomatieke suicide.

Het is een fictie dat we wel even met de VOC vlag in de hand wel even internationale verdragen heronderhandelen naar ons voordeel...

En dit alles is absoluut niet onderhandelbaar voor D66.... dit is absoluut niet wat hun electoraat wil.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:34
ToolkiT schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:29:
[...]

gezien de smiley wat dat denk ik sarcastisch bedoeld..
Klopt! Ironisch bedoeld.

Dus, anders gezegd, als zélfs een club als Deloitte berekent dat 'wij' per jaar voor 5,3 miljard euro schade hebben, lijkt me dat geen geneuzel van een milieuclub. Maar de 'boerenlobby', de BBB voorop, zal ook dit rapport afdoen als linkse prietpraat.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• roffeltjes
Bernard0343 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:10:
[...]

Ik ben de krantenarchieven eens ingedoken. In kranten uit 1984(!) kom ik al artikelen tegen over 'zure regen', (mede) veroorzaakt door de landbouw.
Ik toep over.

https://argos.vpro.nl/art...enis-van-het-mestprobleem

Dus in 1993 hadden we het al over een mestdossier wat 25 jaar oud was, ergo in 1968 waren we al tot de conclusie dat we een probleem hadden.

En voor de mensen die denken dat Nederland wel even nog voordeliger kan onderhandelen:

https://www.trouw.nl/duur...rschot-aanpakte~bdca03c7/
De Europese Commissie kwam tot dit besluit omdat er te veel overtollige resten van mest, stikstof en fosfaten, weglekken naar het grond- en oppervlaktewater. Nederland ligt niet op schema om in 2027 te voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water. De regels hiervoor zijn in samenspraak met Nederland opgesteld, maar Nederland houdt zich er niet aan. Brussel en andere lidstaten zijn dat zat.
Op te sommen met
“Uitstellen en afzwakken is al veertig jaar de strategie en die is heel succesvol gebleken. De economische belangen stonden voorop. Ondertussen is er schade aan het milieu. Boeren zijn niet gek. Die weten ook dat dit op termijn niet kan, maar ondertussen gebeurt er toch jaar in jaar uit veel te weinig. Ook de afgelopen vijf jaar, onder Rutte III en IV, is er weer veel tijd verprutst.”
Overigens is dit vanuit Pieter Winsemius. Die stond bekend om zijn fel-rode linkse commentaar en progressieve denkbeelden. Hij was volgens mij van...hmm, welke partij was dat ook alweer? Oh ja! de VVD :+

Melkplas, mestoverschot, allemaal stokoude problemen. Ook vroeger deed de BBB het CDA hier goede electorale zaken mee.

[ Voor 127% gewijzigd door roffeltjes op 07-11-2025 15:52 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:59

DropjesLover

Dit dus ->

roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:36:
[...]

Waar ik op wijs dat verdragen niet onderhandelbaar zijn, tenzij we zelf ons gezicht met een hamer inslaan. Dit is niet zo simpel als de huur opzeggen....

Verdragen verbreken heeft daarom een prijs, eentje die Nederland niet kan en wil betalen. Wij zijn internationale speler, wij zijn betrouwbaar. Sterker nog, we hebben zelden of nooit een verdrag waar we slechter van worden.

Dus de boel op scherp stellen en nog meer los trachten te peuteren? Veel succes. Dan maar verdragen verbreken? Laat.me.niet.lachen. Economische en diplomatieke suicide.

Het is een fictie dat we wel even met de VOC vlag in de hand wel even internationale verdragen heronderhandelen naar ons voordeel...

En dit alles is absoluut niet onderhandelbaar voor D66.... dit is absoluut niet wat hun electoraat wil.
Caroline ging bij aantreden toch ook even naar Brussel. Verontwaardigd, want zij moest naar Brussel toe ipv dat "Brussel" naar haar toe kwam.
Daar is haar alles kalm uitgelegd, waarna haar toon over dit dossier icm "Brussel" een heel stuk gematigder was.

Het was haar goed uitgelegd. Op zo'n manier dat ze door had dat ze ook op andere manieren stikstofreductie kon bewerkstelligen, maar dat de noodzaak van reductie duidelijk / geen discussie meer was.
Vandaar dat ze het ook zo hamert op "innovatie", en toch echt hard erkend moet worden dat "innovatie" niet op korte termijn de benodigde winst gaat brengen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-11 18:04
roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:40:
[...]

Ik toep over.

https://argos.vpro.nl/art...enis-van-het-mestprobleem

Dus in 1993 hadden we het al over een mestdossier wat 25 jaar oud was, ergo in 1968 waren we al tot de conclusie dat we een probleem hadden.

En voor de mensen die denken dat Nederland wel even nog voordeliger kan onderhandelen:

https://www.trouw.nl/duur...rschot-aanpakte~bdca03c7/

[...]

Op te sommen met

[...]

Overigens is dit vanuit Pieter Winsemius. Die stond bekend om zijn fel-rode linkse commentaar en progressieve denkbeelden. Hij was volgens mij van...hmm, welke partij was dat ook alweer? Oh ja! de VVD :+

Melkplas, mestoverschot, allemaal stokoude problemen. Ook vroeger deed de BBB het CDA hier goede electorale zaken mee.
Dit kan ik bevestigen. Eind jaren '70 had mijn familie nog een agrarische tak. Een compleet nieuwe stal was ontworpen (wat ze nu als 'oplossing' bedacht hadden als innovatief 8)7 ), maar ondanks een bijzonder concurrentievoordeel werd het toch afgeblazen.
Dit omdat men toen voor de mest het plan op tafel kwam van zoveel grond per dier.
Dus zolang heeft agra al de boot af weten te houden en de boer maar klagen over de vele regels.
En veel regels betekent ook vele mazen en zeer lucratieve fraude.
De waterschappen doen daar vrolijk aan mee.

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-11 16:30

Baseman77

We move

MikeyMan schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:12:
@Bernard0343 in dat kader had nrc gisteren ook een aardig artikel:
En bedenk je dan ook nog dat ruim 1/4 van het totale budget van de EU is bestemd voor landbouwsubsidies.
Nederland ontvangt ongeveer 1 miljard Euro per jaar landbouwsubsidie.

Hoe deze industrietak al zo lang een heel land kan gijzelen is eigenlijk te belachelijk voor woorden. Al zie je dit in andere EU landen ook terug (Frankrijk met name). Het gaat nergens meer over.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:32

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik was al helemaal geen fervent aanhanger :+ van VVD/Yesilgös maar de grote bek en arrogante gedrag van mevrouw begint wel echt de keel uit te hangen.
VVD-leider Yesilgöz zegt dat ze zin heeft in het gesprek. "Lekkere koffie heb ik altijd zin in." Ze benadrukt dat het wat haar betreft wel een kort gesprek gaat zijn. "Voor mij gaat er niks veranderen", benadrukt zij. Al tijdens de verkiezingen sloot zij een samenwerking met GroenLinks/PvdA uit.
Dan kom gewoon niet. Scheelt tijd en geld in het formeringsgebeuren en geen VVD erbij. Win win. *O*
Zal mij benieuwen hoe madam dadelijk uit het 'gesprek' komt. Het kan natuurlijk tactiek zijn, maar beetje normaal respectvol is ver te zoeken.
Wat denkt ze eigenlijk? Zetelverlies? Sowieso 2 centrum/linksere partijen waarvan 1 meer zetels heeft en de andere net 2 minder dan de VVD. En dan nog denken dat je wel even eea kunt bepalen en een grote waffel hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 07-11-2025 16:24 ]

• roffeltjes
Baseman77 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:16:
[...]

En bedenk je dan ook nog dat ruim 1/4 van het totale budget van de EU is bestemd voor landbouwsubsidies.
Nederland ontvangt ongeveer 1 miljard Euro per jaar landbouwsubsidie.

Hoe deze industrietak al zo lang een heel land kan gijzelen is eigenlijk te belachelijk voor woorden. Al zie je dit in andere EU landen ook terug (Frankrijk met name). Het gaat nergens meer over.
Anti-fascisme en anti-communisme gestuurd door de CIA. En dat is minder raar dan je misschien denkt.

Na WO2 steunden de Amerikanen de Europese Christen Democraten. En die leunden weer op de boeren.

Dus het hele politieke klimaat in Europa was nogal pro-boer... en dat werkt tot op de dag van vandaag door.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:26
En de optie D66, gl/PvdA, CDA, CU, SP, PvdD en Denk? Zouden die 4 kleine partijen echt niet mee willen doen puur om een blok tegen rechts te vormen?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:24:
En de optie D66, gl/PvdA, CDA, CU, SP, PvdD en Denk? Zouden die 4 kleine partijen echt niet mee willen doen puur om een blok tegen rechts te vormen?
Als een coalitie met 4 partijen al bijna niet stabiel te krijgen is, denk je dat met 7 (!) partijen het dan wel een stabiel gebeuren gaat worden?

Daarnaast zijn D66 en CDA niet (centrum)links maar centrumrechts. Waarom zouden die in zo'n absurde coalitie stappen als ze veel betere opties hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 07-11-2025 16:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou net is de Eerste Kamerfractie van PvdD geïmplodeerd omdat twee van de drie leden eruit stappen omdat ze het niet eens zijn met de koers van Ouwehand. Ze willen het meer over de dieren hebben en minder over andere zaken. :z
Het wordt ook gewoon alleen maar erger met de dag. ;w

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:23
ManiacsHouse schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:20:
Ik was al helemaal geen fervent aanhanger :+ van VVD/Yesilgös maar de grote bek en arrogante gedrag van mevrouw begint wel echt de keel uit te hangen.

[...]

Dan kom gewoon niet. Scheelt tijd en geld in het formeringsgebeuren en geen VVD erbij. Win win. *O*
Zal mij benieuwen hoe madam dadelijk uit het 'gesprek' komt. Het kan natuurlijk tactiek zijn, maar beetje normaal respectvol is ver te zoeken.
Wat denkt ze eigenlijk? Zetelverlies? Sowieso 2 centrum/linksere partijen waarvan 1 meer zetels heeft en de andere net 2 minder dan de VVD. En dan nog denken dat je wel even eea kunt bepalen en een grote waffel hebben.
Wat ze denkt is de D66 in een rechts kabinet te kunnen dwingen zodat die de volgende verkiezingen afgeslacht worden en we weer een stapje verder naar rechts kunnen. Ook de VVD is tegenwoordig een partij waarvoor de dag na de verkiezingen de aanloop naar de volgende begint. Verder doet niks er toe. De kern van hun achterban gaat het financieel zeer goed en in het huidige rompkabinetje hebben ze zo'n beetje alleenheerschappij dus haast is er ook niet.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:32

Player1S

Probably out in the dark

[...]

Ik hoop zo dat de VVD beetje bij zinnen komt en haar gewoon keihard op haar plaats zet.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Player1S schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:42:
[...]

Ik hoop zo dat de VVD beetje bij zinnen komt en haar gewoon keihard op haar plaats zet.
Ik geloof dat half nederland zo denkt.. als het niet heel nederland is..
man o man..

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:23
ToolkiT schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:43:
[...]

Ik geloof dat half nederland zo denkt.. als het niet heel nederland is..
man o man..
Yesilgoz is weliswaar niet populair, maar niet omdat ze te rechts is. Dit is gewoon wat de VVD nu is.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:32:
[...]

Nou net is de Eerste Kamerfractie van PvdD geïmplodeerd omdat twee van de drie leden eruit stappen omdat ze het niet eens zijn met de koers van Ouwehand. Ze willen het meer over de dieren hebben en minder over andere zaken. :z
Plus dat ze ook nog eens verder willen gaan als de PvdD-fractie. Het is klaar, stap over naar Vrede voor Dieren en laat het gaan. De leden staan achter de nieuwe koers.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:46
wildhagen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:27:
[...]

Als een coalitie met 4 partijen al bijna niet stabiel te krijgen is, denk je dat met 7 (!) partijen het dan wel een stabiel gebeuren gaat worden?

Daarnaast zijn D66 en CDA niet (centrum)links maar centrumrechts. Waarom zouden die in zo'n absurde coalitie stappen als ze veel betere opties hebben?
Dat ligt puur aan de partijen denk ik. Maar op papier is de kans op instabiliteit natuurlijk groter maar ons vorige kabinet was nou ook niet bepaald een blijk van stabiliteit en dat waren nog allemaal rechtse partijen.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

phreako schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:45:
[...]

Yesilgoz is weliswaar niet populair, maar niet omdat ze te rechts is. Dit is gewoon wat de VVD nu is.
Nee maar dat dwarskonten is iedereen wel beetje moe geloof ik..

• Joris748
  • Nu online
[...]

Dit is niet wat de VVD is, dit is hoe de VVD zich gedraagt. De partij-ideoloog is al veel verder op pad van de GOP en de Tories.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-11 16:51
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:32:
[...]

Pobleem van PvdD is dat ze als one issue partij eigenlijk niet kunnen functioneren, als het linkse blok sterk vertegenwoordigd werd was daar misschien ruimte voor. Momenteel zou dat electorale zelfmoord zijn.

PvdD heeft al zijn naam marketing wijs tegen en zou beter passen bij een one issue partij en ik vermoed dat de naam altijd een anker zal zijn voor de legio mensen die 2 dagen voor het stemmer hun politieke radar aanzetten om te kijken wat ze moeten stemmen en zelfs als uit een stemwijzer PvdD komt kiezen ze voor de nummer 2.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:48
Nee inderdaad. Ik vind dit een parlementariër onwaardig. Ze is, van de vier fractieleiders, vandaag ook de enige die er met gestrekt been ingaat. Da's helemaal niet nodig. Ga gewoon het gesprek aan als de volwassen vrouw die je bent.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel waar dit beeld vandaan komt - deze VVD is gefrustreerd door het feit dat vier Kabinetten Rutte niet heeft geleid tot grote verschuivingen op de thema's die ze daar naar aan het hart liggen. En dat wijten ze aan samenwerkingen met linkse partijen - waarvan GL en PvdA natuurlijk de allerergsten zijn. Opnieuw regeren met hen wordt zinloos geacht. (En, dat terwijl D66 langer en vaker heeft samengewerkt als meest linkse partij in de coalities van Rutte - maar enfin).

Maar dat doet niet af aan het gebrek aan fatsoen. Ga lekker een bakje koffie drinken met Klaver, en zeg gewoon dat het gezellig was. De rest doet gewoon af aan je positie en imago.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• D-e-n
  • Laatst online: 22:46
Als linkse kiezer zeg ik: dat moet je niet willen. Ook bij een middenkabinet moet PvdA-GL heel voorzichtig zijn. Wat mij betreft doen ze er verstandig aan achterover te leunen en de rechterkant en het midden eerst maar even in hun sop gaar te laten koken. Mocht Yesilgoz alsnog gaan praten met links doet ze dat toch alleen om de boel te laten klappen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Yeșilgöz is ook zo'n ongelooflijke simpleton he?
GroenLinks-PvdA wil op alles exact het tegenovergestelde
Allemachtig he. Wat is dit voor een wereldbeeld? Echt Trumpiaans.

Is zij nou zo dom? Is dit getarget op VVD-stemmers en worden die aangezien voor halve garen? Of is dit wat Schimmelpenninck 'domrechts' zou noemen?

[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 07-11-2025 19:44 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:12
Yesilgoz moeten ze echt zo snel mogelijk de laan uit sturen. Direct als een ezel de kont tegen de krib gooien met de notitie dat als de verkenner erom vraagt ze wel even komt opdagen 7(8)7

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Joris748 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:47:
[...]

Plus dat ze ook nog eens verder willen gaan als de PvdD-fractie. Het is klaar, stap over naar Vrede voor Dieren en laat het gaan. De leden staan achter de nieuwe koers.
ArgantosNL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:51:
[...]

Pobleem van PvdD is dat ze als one issue partij eigenlijk niet kunnen functioneren, als het linkse blok sterk vertegenwoordigd werd was daar misschien ruimte voor. Momenteel zou dat electorale zelfmoord zijn.

PvdD heeft al zijn naam marketing wijs tegen en zou beter passen bij een one issue partij en ik vermoed dat de naam altijd een anker zal zijn voor de legio mensen die 2 dagen voor het stemmer hun politieke radar aanzetten om te kijken wat ze moeten stemmen en zelfs als uit een stemwijzer PvdD komt kiezen ze voor de nummer 2.
Dit is meteen wel weer een stuk van het probleem met links. Het zit er ook vol met "wij zijn de enige juiste links, de rest niet". En kijk naar het resultaat. Een fusie van PvdA en GL op een absoluut dieptepunt en drie splinterfracties. Maar als ze samen een fractie zouden vormen in de Tweede Kamer, dan waren ze alsnog de grootste geweest. Ze laten dit ook gewoon maar gebeuren terwijl ze er juist voor de samenleving horen te zijn en niet hun ego's. }:|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k13bt139o-M4BBKyzgTux8YaxaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5evNp0sRdcClgcmGJJYcaRgV.jpg?f=fotoalbum_large

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-11 17:18
eamelink schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:04:
Yeșilgös is ook zo'n ongelooflijke simpleton he?

[...]

Is zij nou zo dom? Is dit getarget op VVD-stemmers en worden die aangezien voor halve garen? Of is dit wat Schimmelpenninck 'domrechts' zou noemen?
Eerder een poging het recalcitrante gedrag van Geert te kopiëren om de PVV kiezers die ze heeft binnengehaald niet meteen weer kwijt te zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
D66/CDA/PvdAGL/JA21/CU
Zit je aan 76 zetels, gevaar is dat Eerdmans de opportunist uit gaat hangen en net als PVV het kabinet laat klappen zodra hij daar winst in ziet, maar ik acht die combinatie stabieler dan een kabinet met VVD erin.

VVD in een kabinet is als een paling in een emmer snot, zeker na de val van Rutte4. Het teflon van Rutte was nog maar een voorproefje.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:42
_JGC_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:24:
D66/CDA/PvdAGL/JA21/CU
Zit je aan 76 zetels, gevaar is dat Eerdmans de opportunist uit gaat hangen en net als PVV het kabinet laat klappen zodra hij daar winst in ziet, maar ik acht die combinatie stabieler dan een kabinet met VVD erin.

VVD in een kabinet is als een paling in een emmer snot, zeker na de val van Rutte4. Het teflon van Rutte was nog maar een voorproefje.
PvdA/GL en JA21 samen in een kabinet gaat niet gebeuren. die zijn volstrekt onverenigbaar.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• _JGC_
  • Nu online
Malfunctions schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:25:
[...]

PvdA/GL en JA21 samen in een kabinet gaat niet gebeuren. die zijn volstrekt onverenigbaar.
Met een D66, CDA en CU als lijm? Eerdmans zal in elke coalitie zijn populistische veren moeten afschudden, want ook D66 en CDA gaan dat niet accepteren.

D66 en JA21 hebben ook al serieuze verschillen waar ze niet direct uit kunnen komen. Toch gaan die samen om tafel en kan er inhoudelijk over zaken gesproken worden ipv "ik ga niet met PvdA/GL" van de VVD.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

D66/CDA/PvdAGL/JA21/CU

Hoe graag ik dit ergens zou zien, puur om de VVD buitenspel gezet te zien worden. Tja, JA21 is de partij van Eerdmans die de VVD "te links" vind en al jaren aan het afgeven is op "links". :>

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:21:
[...]

[...]

Dit is meteen wel weer een stuk van het probleem met links. Het zit er ook vol met "wij zijn de enige juiste links, de rest niet". En kijk naar het resultaat. Een fusie van PvdA en GL op een absoluut dieptepunt en drie splinterfracties. Maar als ze samen een fractie zouden vormen in de Tweede Kamer, dan waren ze alsnog de grootste geweest. Ze laten dit ook gewoon maar gebeuren terwijl ze er juist voor de samenleving horen te zijn en niet hun ego's. }:|
[Afbeelding]
Dat heeft toch niets te maken met ego's maar alles met inhoud:
Partij voor Gaza
Partij voor Turkse 5e colonne
Partij voor conservatief socialisme

Dat heeft weinig te maken met progressief sociaal democratie.

Dit is niet aan partijen om op te lossen maar stemmers.

• _JGC_
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:29:
[...]

Hoe graag ik dit ergens zou zien, puur om de VVD buitenspel gezet te zien worden. Tja, JA21 is de partij van Eerdmans die de VVD "te links" vind en al jaren aan het afgeven is op "links". :>
Maar Eerdmans kan ook claimen dat hij er persoonlijk voor zorgt dat de nieuwe coalitie minder links is, dat hij zich inzet voor het belang van het land en dat de VVD hiervoor wegloopt.

Of VVD nou wel of niet meedoet, de PVV stemmer die is overgestapt naar de VVD gaan ze kwijtraken. Als het niet is omdat ze deelnemen aan een centrumkabinet met een linkse partij erin, dan is het wel omdat ze in de oppositie niks te vertellen hebben. Want ook de PVV stemmer krijgt door dat een stem op VVD een verloren stem is op deze manier. Die lopen heel snel terug naar Wilders of stappen over FvD of JA21 (of de eerstvolgende messias die zich over een tijdje aandient).

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 15:29
_JGC_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:36:
[...]

Maar Eerdmans kan ook claimen dat hij er persoonlijk voor zorgt dat de nieuwe coalitie minder links is, dat hij zich inzet voor het belang van het land en dat de VVD hiervoor wegloopt.
Ik denk dat Eerdmans ook een stuk sneller tevreden te maken is dan Yesilgoz, op dit moment. Desnoods noemen ze reactor 1 van de nieuwe kerncentrale in Groningen de Eerdmans-centrale :P

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

D66/CDA/PvdAGL/JA21/CU

in de gespreken met de formateur leek Eerdmans gematigd positief/open over een samenwerking..
"Ook JA21-leider Eerdmans houdt zich op de vlakte over het gezamenlijke gesprek met Koolmees. De verschillen zijn ook volgens hem groot, maar er zijn geen blokkades, zo verzekert Eerdmans. Zijn onderlinge relatie met Jetten is ook goed. "Er zit geen spanning op, een chemie is er wel"."

Het was iig niet een 'nee want hunnie zijn stom' zoals VVD doet..
Ik houd hoop..

Maar niet super veel gezien de reactie van Jetten: "De verschillen zijn groot en ik kan niet zeggen of ze kleiner zijn geworden."

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

_JGC_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:36:
[...]

Of VVD nou wel of niet meedoet, de PVV stemmer die is overgestapt naar de VVD gaan ze kwijtraken. Als het niet is omdat ze deelnemen aan een centrumkabinet met een linkse partij erin, dan is het wel omdat ze in de oppositie niks te vertellen hebben. Want ook de PVV stemmer krijgt door dat een stem op VVD een verloren stem is op deze manier. Die lopen heel snel terug naar Wilders of stappen over FvD of JA21 (of de eerstvolgende messias die zich over een tijdje aandient).
precies, als opportunisische oppositie schreewer doet Wilders het beter bij het volk dan de VVD..
Je kan veel van Wilders zeggen maar hij is wel scherp van tong en is in touch met de onderbuik van het volk.. terwijl VVD ergens in een vacuum leeft lijkt het wel..

Eerdmans in een cabinet zou hem als ie het slim speelt wel eens heel wat stemmen van ex-VVDers op kunnen leveren..

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
eamelink schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:04:
Yeșilgös is ook zo'n ongelooflijke simpleton he?

[...]

Marketing niets meer, niets minder. Ze hopen nog altijd rechts genoeg over te komen zodat ze kiezers van de PVV af kunnen krijgen en weer de grootste te worden. Zo eenvoudig is het. Ze zitten er niet voor de lange termijn in.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
ToolkiT schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:41:
[...]

Eerdmans in een cabinet zou hem als ie het slim speelt wel eens heel wat stemmen van ex-VVDers op kunnen leveren..
Onder de voorwaarde dat JA21 zichzelf en/of een kabinet niet vroegtijdig opblaast.

Nanninga is conflictzoekend destructief.
En de rest zijn opportunisten en/of onervaren.

Eerdmans kan nog zo handig en ervaren zijn, maar die partij is accident to happen.

• Vrietje
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:29:
[...]

Ik heb wel het idee dat Eerdmans zich constructiever opstelt. En geeft hem een leuke ministerspost, en hij maakt graag het compromis .

Maar het is idd de vraag of er een acceptabel compromis te maken ismet dit 5 partijen kabinet met cu of sp erbij.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Iedereen richt zich - logischerwijs - op VVD, maar het echte probleem in mijn ogen is CDA. Christendemocraten zijn niet te vertrouwen, ze zullen zich altijd zodanig in bochten wringen om maar niet met (centrum)links te hoeven regeren. Prachtig hoor, dat gezever van Bontenbal aangaande fatsoen, normen en waarden en een zogezegde wens voor stabiel bestuur. Maar ik heb nog geen enkele reactie op het acteren van VVD sinds de verkiezingsuitslag gehoord, sterker nog, de natuurkundige beweert zelfs dat 75 een meerderheid is.

Kijk, dat VVD vol in het accelerationisme zit is evident, maar CDA doet er gewoon aan mee, ondanks alle mooie woorden. Christendemocraten ten voeten uit. Het (recente) verleden, EVP in de Unie, het spreekt boekdelen.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 07-11-2025 18:00 ]

It’s the economy, stupid!

• Malfunctions
Rukapul schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:47:
[...]

Onder de voorwaarde dat JA21 zichzelf en/of een kabinet niet vroegtijdig opblaast.

Nanninga is conflictzoekend destructief.
En de rest zijn opportunisten en/of onervaren.

Eerdmans kan nog zo handig en ervaren zijn, maar die partij is accident to happen.
Alleen het idee al van een Nanninga op een ministers/staatssecretaris post doet me huiveren.

Ik mag in dat geval hopen dat de screening zijn werk doet.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:48
Malfunctions schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:54:
Alleen het idee al van een Nanninga op een ministers/staatssecretaris post doet me huiveren.

Ik mag in dat geval hopen dat de screening zijn werk doet.
Meestal mag de formateur - vaak de beoogd premier - een team samenstellen. Ik verwacht op zijn minst dat hij een veto krijgt. Uiteindelijk moet hij wel kunnen samenwerken met zijn Ministers.

Maar ik verwacht dat het dossier-Nanninga al wel behandeld wordt tijdens de informatie. Je wil daar na het sluiten van een coalitieakkoord niet je niet laten verrasen door een struikelsteen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 16:56

Rannasha

Does not compute.

Helixes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:58:
[...]

Meestal mag de formateur - vaak de beoogd premier - een team samenstellen. Ik verwacht op zijn minst dat hij een veto krijgt. Uiteindelijk moet hij wel kunnen samenwerken met zijn Ministers.

Maar ik verwacht dat het dossier-Nanninga al wel behandeld wordt tijdens de informatie. Je wil daar na het sluiten van een coalitieakkoord niet je niet laten verrasen door een struikelsteen.
Positie Nanninga: Functie elders?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• _JGC_
  • Nu online
Rannasha schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:00:
[...]

Positie Nanninga: Functie elders?
Met een partij die vernoemd is naar Joost en Annabel?

Coenradie heeft meer voorkeursstemmen gekregen dan Nanninga, dus stel JA21 mag 2 ministerposten invullen, dan zie ik eerder Eerdmans en Coenradie dat invullen dan Nanninga.

Maar zelfs als Nanninga een ministerpost krijgt... we hebben ook Faber en Hugo de Jonge gehad...

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Ze speelt de rol die ze moet spelen en gaat verder niet echt over de richting: blokkeren, frustreren, zorgen dat er vooral geen oplossingen komen die "de markt" in de weg zitten bij het uitmelken van de maatschappij. Er is geen partij-ideologie, er is geen hoger plan, er is enkel de opdracht om verdere afbraak te faciliteren, of op z'n minst tegen te gaan dat er ook maar iets gereguleerd wordt.

Landsbelang bestaat niet wanneer het gaat om de potentie om miljarden aan kosten langer af te kunnen wentelen op de maatschappij, terwijl de winsten naar de aandeelhouders vloeien. Zie verder de club achter de schermen bij Trump. Trump speelt zijn rol (met het risico dat hij eigen meningen krijgt), maar is uiteindelijk niet diegene die het beleid uitzet.

[ Voor 12% gewijzigd door Bundin op 07-11-2025 18:20 ]

• Joris748
  • Nu online
Toch erg dat we JA21 als een fatsoenlijk alternatief voor de VVD beginnen te zien.

Het was grappig geweest zijn, als het niet over de toekomst van Nederland ging.

• roffeltjes
Joris748 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:21:
Toch erg dat we JA21 als een fatsoenlijk alternatief voor de VVD beginnen te zien.

JA21 is een afsplitsing van FvD met inhoudelijk minimale verschillen.

• Joris748
  • Nu online
roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:30:
[...]

JA21 is een afsplitsing van FvD met inhoudelijk minimale verschillen.
Inderdaad, dat maakt het alleen maar treuriger.

Ik begin langzaam te geloven dat we met een minderheidskabinet met D66, CDA en GL/PvdA eindigen.

Maar dat lukt alleen als Bontenbal zich uit gaat spreken over het gedrag van Yesilgoz. En daarmee ook de deur dicht zou gooien voor een zeer rechts kabinet.

• Joris748
  • Nu online
Ik kom deze reactie tegen op Nu.nl
Bij BNR vertelden ze vanmiddag dat de VVD zichzelf het nieuwe midden vindt en daarom is GL PvdA ineens extreem. Uiteindelijk is het hele circus opgeschoven naar rechts, maar de VVD klaarblijkelijk niet omdat het niets heeft gedaan. Nog even en de VVD verkoopt zichzelf als links van het midden en gaat misschien zelfs 1 mei vieren en de Internationale zingen.
Zou een mooie kapstok zijn voor een artikel op De Speld.

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-11 20:48
Joris748 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:21:

Hebben gewoon 600.000 mensen op gestemd die het blijkbaar eens zijn met het partij programma.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:23
Hilarisch hoe je uit dit kaartje wat kunt zeggen over de type wijk/buurt.

Dit is regio Nijmegen. Buitenwijk allemaal Pvv. Centrum allemaal gl-pvda.
Vinexwijk allemaal d66 enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7qCym4Y6yI8U-1UTkf4yu4vGJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8uWYjR2MBPTCBziVeE1fdPl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 07-11-2025 18:47 ]

• roffeltjes
Advizor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:45:
[...]

Hebben gewoon 600.000 mensen op gestemd die het blijkbaar eens zijn met het partij programma.
En dat verandert er niets aan dat het een extreem-rechtse partij is. Het is inhoudelijk gelijk aan het FvD. De splitsing was namelijk niet op inhoudelijk gebied.

• Joris748
  • Nu online
[...]

Tja, 600.000 mensen die bewust of onbewust op een radicaalrechtse partij hebben gestemd.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
Tja, ik heb niet de illusie dat als voor 20 zetels aan kiezers al decennia op drift zijn ze niet opeens bij een goede partij eindigen. Er is gewoon voor dik 20 zetels aan kiezers die het niet zo nauw nemen met de rechtstaat of erger. En op een dag accepteer je dat die groep nu eenmaal bestaat en erbij hoort, dat is democratie.

Maar op de vraag of je een groep van 600k kiezer altijd netjes moet behandelen...
1) Trump heeft tot de dag van vandaag een support van minstens 35% van de kiezers. Het maakt niet uit wat de man doet, dat percentage zakt niet.
2) Zelfs Hitler had in 1946 nog een support van 26% van zijn bevolking, hoe erg je het ook verzint, er zijn altijd mensen die het goed vinden.
Dan kom ik met een Star Trek TNG aflevering "The drumhead" aanzetten; hoe fatsoenlijk je je maatschappij ook inricht, er blijven altijd krachten sluimeren die alleen maar chaos wilt. De prijs van vrijheid is eeuwige waakzaamheid. Je krijgt pas serieus problemen als je corrosieve meningen als gewone mening gaat beschouwen en tot het politieke discours toelaat. En waarom? Omdat zodra die mening de meerderheid heeft, is dat politieke discours afgelopen.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:32

ManiacsHouse

Scheisse!

Een tweede gesprek komt er wat haar betreft niet. "Er gaat niks anders uit komen", zegt zij. Maar als de verkenner daarom vraagt, komt ze "natuurlijk netjes opdagen". Ze benadrukt nogmaals haar voorkeur voor een centrumrechts kabinet. "Ik kan voor Kerst een centrumrechts kabinet vormen
Geen woord over of de koffie te pruimen was. Jammer hoor. Dan had ze nog iets inhoudelijks te melden gehad.

Vooral dat 'Ik'. Tuurlijk Dilan, jij regelt het wel even. Maar je hebt gezien het aantal zetels (en verlies daarvan) eigenlijk niet zo heel veel te regelen. Al helemaal niet als je jezelf totaal niet constructief opstelt. Tis wel een 1 op 1 Trump kopie manier manier van gedrag. Grote bek, de ander afzeiken (tot op heden enigszins op een nette manier, maar wel met ondertoon), weinig respectvol praten over het formeringsproces, ik regel dat wel even want ik kan dat en niemand etc.

• Advizor
Joris748 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:56:
[...]

Tja, 600.000 mensen die bewust of onbewust op een radicaalrechtse partij hebben gestemd.
Ja en?

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05:01
Draakje5 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:47:
Hilarisch hoe je uit dit kaartje wat kunt zeggen over de type wijk/buurt.

Dit is regio Nijmegen. Buitenwijk allemaal Pvv. Centrum allemaal gl-pvda.
Vinexwijk allemaal d66 enz.

[Afbeelding]
Hier in Rotterdam Zuid gaat het vooral om PVV of denk. In rijkere gebieden hebben ze voor D66 gestemd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRwv7AXzlD2FxJISoFlbzukDeDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVSqVKrmJMOpa2m9b6jKW8kh.jpg?f=fotoalbum_large

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:36
ManiacsHouse schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:03:
[...]

Geen woord over of de koffie te pruimen was. Jammer hoor. Dan had ze nog iets inhoudelijks te melden gehad.

Vooral dat 'Ik'. Tuurlijk Dilan, jij regelt het wel even. Maar je hebt gezien het aantal zetels (en verlies daarvan) eigenlijk niet zo heel veel te regelen. Al helemaal niet als je jezelf totaal niet constructief opstelt. Tis wel een 1 op 1 Trump kopie manier manier van gedrag. Grote bek, de ander afzeiken (tot op heden enigszins op een nette manier, maar wel met ondertoon), weinig respectvol praten over het formeringsproces, ik regel dat wel even want ik kan dat en niemand etc.
Tsja, als al die stemmers die van de PVV zich hadden ingelezen hadden ze gezien dat mevrouw van de SP komt. Dat had ook een hoop stemmen kunnen schelen.

Voor Eerdmans is een kabinet met GL/PvdA wellicht geen slecht idee mocht hij een streng asielbeleid uitonderhandeld krijgen.

Ik bedoel: als het kabinet de komende 4 jaar uit kan zitten, de grote dossiers aanpakken (woningtekort,stroomnet, stikstof) en een strenger asielbeleid zien die rechtse stemmers die nu van PVV naar VVD gegaan zijn misschien ook dat hun stem daar niet verloren gaat door blokkades.

• roffeltjes
Tsja, ik vind het een probleem als mensen op een partij stemmen die wil zagen aan de pijlers van de democratie.

• Advizor
roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:52:
[...]
En dat verandert er niets aan dat het een extreem-rechtse partij is. Het is inhoudelijk gelijk aan het FvD. De splitsing was namelijk niet op inhoudelijk gebied.
*knip* s.v.p. niet het topic forum aanspreken, iedereen neemt individueel deel en kent elkaar niet, er is geen groep. En maak s.v.p. een topic report aan als je dit vind.

Ik ben blij dat een partij zich eens houdt aan hetgeen waar ze tijdens de campagne voor staan. We gaan niet met GL-PvdA, verschillen zijn te groot. Punt.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 20:57 ]

• Advizor
roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:11:
[...]

Tsja, ik vind het een probleem als mensen op een partij stemmen die wil zagen aan de pijlers van de democratie.
En op welke wijze zaagt het JA21 programma volgens jou aan de democratie?
Leg eens uit, of beter, citeer dat eens.

• Vrietje
Advizor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:12:
[...]

*knip*

Ik ben blij dat een partij zich eens houdt aan hetgeen ze tijdens de campagne voor staan. We gaan niet met GL-PvdA, verschillen zijn te groot. Punt.
Is het slim van haar? Ja voor over links maakt ze de positie misschien sterker.
Als ik Jetten was , zou de boodschap duidelijk zijn willen jullie in het kabinet over rechts , dan krijgt de vvd niks tot weinig en een paar onbelangrijke posten.

Ze wilt wel dat de d66 alweer in een kabinet zou gaan zitten met 3 conservatieve partijen als enige progressief en liberale partij, dat gaat je flink wat kosten lijkt mij.
De kaarten liggen niet bij de vvd.

Veel slimmer was geweest , we wille wel praten maar onder voorwaarden , want we willen best comrpimissen sluiten maar voor ons is belangrijk dat iig dit wordt uitgevoerd, of dit plan iig niet.

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 20:58 ]

• roffeltjes
Advizor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:13:
[...]

Geen probleem.

*knip*, wil je bij het plaatsen van een link ook een samenvatting of citaat geven?

[ Voor 26% gewijzigd door NMH op 07-11-2025 21:47 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

De VVD heeft iets van 20.000 leden. Hebben die iets in te brengen, of zijn die monddood gemaakt?

A'dam PVOutput

• roffeltjes
ericplan schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:21:
De VVD heeft iets van 20.000 leden. Hebben die iets in te brengen, of zijn die monddood gemaakt?
Kikkers in de stoofpot.

• Vrietje
Advizor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:13:
[...]

Google kan je zelf ook gebruiken maar een voorbeeld:
https://www.advocatenorde...erkiezingsprogrammas-2025
18 punten zijn rood alleen fvd en pvv hebben er meer.
Terverglijking d66 heeft er 1 rood, Glpvda 0 en de vvd 9.
Dit gaat over voorstellen.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-11 17:52
Het verbaast me hoe makkelijk mensen vinden dat verkiezingsbeloften gebroken moeten worden. En dus eigenlijk kiezersbedrog normaal vinden.

Daarnaast begrijp ik de druk niet helemaal om kosten wat kost een linkse partij in de coalitie te forceren, terwijl maar 20% van het land een Linkse partij wilde. Vandaar maar 30 zetels als je alle linkse partijen op een hoop gooit.

Kijk je alleen naar GL-pvda: dan heb je het over 13% van de zetels, maar er wordt bijna gedaan alsof de meerderheid van het land deze partij aan de macht wilt hebben…

Oftewel: volgende verkiezingen nog meer wantrouwen naar de politiek en nog minder vertrouwen.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

*knip* reactie op mbr'ed post.

[ Voor 55% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:01 ]

• Advizor
*knip*, reageer respectvol.

[ Voor 43% gewijzigd door NMH op 07-11-2025 21:47 ]

• Advizor
*knip* reactie op mbr'ed post.

[ Voor 57% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:02 ]

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:02
Een interview met hoogleraar rechtsextremismeonderzoek Léonie de Jonge.
Bij de vorige verkiezingen nam De Jonge uiterst rechts al eens onder de loep. Dat deed ze samen met Gerrit Voerman, tot 2024 directeur van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP) – en net als zij een politieke nerd. Ze plozen de partijprogramma’s uit op zoek naar overeenkomsten en verschillen. Nu hebben ze een nieuwe versie van hun analyse gepubliceerd bij het Montesquieu Instituut, aangepast aan de actualiteit
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 07-11-2025 21:46 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:59

DropjesLover

Dit dus ->

Bestseller schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
Het verbaast me hoe makkelijk mensen vinden dat verkiezingsbeloften gebroken moeten worden. En dus eigenlijk kiezersbedrog normaal vinden.

Daarnaast begrijp ik de druk niet helemaal om kosten wat kost een linkse partij in de coalitie te forceren, terwijl maar 20% van het land een Linkse partij wilde. Vandaar maar 30 zetels als je alle linkse partijen op een hoop gooit.

Kijk je alleen naar GL-pvda: dan heb je het over 13% van de zetels, maar er wordt bijna gedaan alsof de meerderheid van het land deze partij aan de macht wilt hebben…

Oftewel: volgende verkiezingen nog meer wantrouwen naar de politiek en nog minder vertrouwen.
Dat niet, maar men kijkt hier naar partijen die domweg betrouwbaar, stabiel en rechtstatelijk zijn.
Ik/wij kunnen er ook niks aan doen dat alles rechts van de VVD dat eenvoudigweg niet is.

Een rechts geluid is prima, als het maar respectvol is, en met cijfers onderbouwd.
Maar op de een of andere manier leent "rechts" zich daar niet voor. Wereldwijd.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• roffeltjes
Bestseller schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:

Dit is prima te volgen, maar wat je mist is dat de grootste partij, D66 heel lastig met een Rechts kabinet voor de dag kan komen. Economisch kan D66 prima over rechts, maar de belangrijke issues zijn nou net niet economisch. Op de belangrijke uitdagingen, Stikstof en Migratie zit D66 meer aan de progressieve zijde, bovendien kan je op deze punten niet verder met Rechts.

Even helemaal terug naar het probleem: De rechtse oplossingen zijn onmogelijk te realiseren, tenzij we een Nexit doen en de rechttstaat ontmantelen.

Dat is iets wat het electoraat van D66 absoluut niet acceptabel vind.

Dan heb je PVV-VVD-JA21-CDA, maar dan zit de CDA dan met een probleem, namelijk zij moeten dan de ontmanteling van de rechtstaat faciliteren, wat (zie ook de opkomst van het NSC) ook niet ideaal is. Bovendien is de Nexit route voor CDA en VVD niet te pruimen.

Samenvattend, de reden dat men over links wil, is omdat dat de rechtstaat in tact houdt en perspectief biedt voor werkbare oplossingen. Gaan we over rechts dan gaat er weer niks gebeuren en wordt het centrum nog verder afgegraven.

Overigens, mijn pragmatische voorkeur is D66-VVD-JA21-CDA, dan gaat de boel in een jaar kapot en hebben we de minste kans op radicale schade. Ondertussen GL/PvDA vol in de campagne modus en de straat op. Kans dat D66 als premier partij enigszins stand houdt en dat we dan alsnog over links kunnen. Als dat niet lukt dan wordt het billen knijpen en hopen dat we op de een of andere wonderbaarlijke manier niet naar een autoritair systeem schuiven.

D66-VVD-CDA-GL/PVDA zie ik momenteel niet als realistisch

• Advizor
Vrietje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:22:
[...]

Google kan je zelf ook gebruiken maar een voorbeeld:
https://www.advocatenorde...erkiezingsprogrammas-2025
18 punten zijn rood alleen fvd en pvv hebben er meer.
Terverglijking d66 heeft er 1 rood, Glpvda 0 en de vvd 9.
Dit gaat over voorstellen.
Voorstellen als een boerkaverbod en het verbieden van volledige gezichtsbedekking tijdens demonstraties zijn ook rood.
Ondermijnen ze daarmee de democratie?

Totaal niet relevant dus.

• roffeltjes
Als je een hoogleraar niet blieft, hier nog eentje.

https://www.uu.nl/nieuws/...rstellen-in-strijd-met-de

Maar je hoeft niet te doen alsof je dit niet allang al weet, je hebt de laatste paginas meegelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 07-11-2025 21:47 ]

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:36
@Delerium @roffeltjes Ik bedoelde niet te suggereren dat D66 op stikstof zelf water bij de wijn zou doen - jullie hebben gelijk dat dit een kernpunt voor D66 is, maar bovenal is dit gewoon juridisch afgedwongen.
Waar ik meer op doelde: het denken in ‘meerderheidscoalities’ met D66 over rechts is inderdaad kansloos wanneer extreem-rechtse tegenpolen erbij zitten die via dubieuze geitenpaadjes, obstructie vanuit ministeries en onstaatrechtelijke afhandeling van stikstof de boel saboteren. Maar dat maakt juist dat gedoogconstructies of minderheidskabinetten wél aansluiting met D66 mogelijk blijven.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• roffeltjes
Advizor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:46:
[...]

Voorstellen als een boerkaverbod en het verbieden van volledige gezichtsbedekking tijdens demonstraties zijn ook rood.
Ondermijnen ze daarmee de democratie?

Totaal niet relevant dus.
Dat vonden de protesterende mensen in Hongkong ook geen issue.

En dan hebben we twee van de zestien punten, maar dat snappen we allebei wel. Je stemt op een radicaal rechtse partij die volgens onderzoek de rechtsstaat ondermijnt. Dat vindt je stiekem toch niet zo'n prettige optiek dus je probeert dat af te doen als onzin. Maar dat is eenmaal precies is wat er aan de hand is... het wegwuiven van het onderzoek veranderd er namelijk niets aan dat vervelende feit.

Ik gok dat je nu gaat roepen dat de orde van advocaten ook een linkse groep is?

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 07-11-2025 19:53 ]

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:01

Honesty

kattenneus!

Ik denk dat Ja21 en GL beide graag mee willen regeren, ik hoop misschien wel dat er een kabinet komt met D66-CDA-GL-VVD-JA21. Het is als ze alle neuzen de zelfde kant op krijgen een zeer stabiel kabinet en haalt ook de onvrede weg. Maar ben bang dat er gedanst wordt tot de volgende verkiezingen en dat er dan pas kaarten getoond worden

Festina lente

• Advizor
roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:47:
[...]

Als je een hoogleraar niet blieft, hier nog eentje.

https://www.uu.nl/nieuws/...rstellen-in-strijd-met-de

Maar je hoeft niet te doen alsof je dit niet allang al weet, je hebt de laatste paginas meegelezen.
Ik vroeg om voorbeelden waarin de democratie wordt ondermijnd. Niet of bepaalde voorstellen rechtstatelijk haalbaar zijn. En ook niet om de mening van een hoogleraar.

*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:11 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:24

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

@Honesty et al: zulk soort mega-coalities zijn lastig bij elkaar te houden zelfs als ze tot een akkoord komen... en Ja21 en PvdA/GL zijn tegenpolen in vrij veel, dus om dat met D66 in 1 kippenhok te stoppen betekent dat de veren en het pek in het rond vliegen.

Van de andere kant is een coalitie over rechts inderdaad voor D66 een slecht plan, er wordt gesaboteerd, want grotere problemen betekent meer stemmen op rechts, en op de belangrijke punten verschilt men teveel van mening. Een coalitie over extreemrechts is wellicht wat 'de burger' wil, liefst met afbraak van de rechtsstaat, maar de vraag is meer of dat uberhaupt wel stand houdt. De vorige coalitie is het in elk geval niet gelukt, en dat lag niet aan de linkervleugel ervan.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Advizor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:04:
[...]

Ik vroeg om voorbeelden waarin de democratie wordt ondermijnd. Niet of bepaalde voorstellen rechtstatelijk haalbaar zijn. En ook niet om de mening van een hoogleraar.

*knip*
Zie skimine in "De Tweede Kamerverkiezingen 2025: De uitkomst"

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:12 ]

• Advizor
roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:50:
[...]
Dat vonden de protesterende mensen in Hongkong ook geen issue.

En dan hebben we twee van de zestien punten, maar dat snappen we allebei wel.
Ach ja laten we er iets bij halen aan de andere kant van de wereld wat totaal niet relevant is om toch een punt te maken.

• Malfunctions
_JGC_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:05:
[...]
Maar zelfs als Nanninga een ministerpost krijgt... we hebben ook Faber en Hugo de Jonge gehad...
Je kunt een hoop van de Jonge vinden, maar die valt niet in dezelfde categorie als de beide dames.

En wat min betreft was Faber vooral incompetent. Nanninga projecteert haat. Dat vind ik veel enger.

• Advizor
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk, dit voegt niets toe.

[ Voor 76% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:07 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

*knip*
Deze discussie heeft weinig zin. Het moge duidelijk zijn dat de meeste mensen in dit topic de term ‘democratie’ gebruiken als korte vorm van ‘de democratische rechtsstaat’. Jij kijkt puur naar het stukje ‘het volk beslist’, en, blijkens bovenstaande reactie beschouw je de rechtsstaat niet als iets waardevols maar iets dat een hindernis kan zijn.

Zonder gedeelde waarde dat de rechtsstaat iets nastrevenswaardig is, heeft het weinig zin om te discussiëren of programma’s van partijen de rechtsstaat schade toebrengen.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:12 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wat is dit toch altijd een flauwe reactie. Er is meer dan voldoende onderbouwd materiaal gepost hier. Hoeft u het niet mee eens te zijn inderdaad maar dan komen met zo’n zwaktebod als “boehoe links forum!&@“, ga gewoon de discussie inhoudelijk aan, lever zelf ook wat materiaal ter onderbouwing. Maar dit? Tja…

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:09 ]

• roffeltjes
[...]

1. Het gaat niet of ze haalbaar zijn, het zijn voorstellen die de rechtstaat ondermijnen
2, Dit is een hoogleraar die onderzoek doet naar rechts extremisme.
*knip*
Wijs eens aan waar ik je mening wegzet als dom?

En het is niet in "mijn" leefwereld dat ik extreem rechts zie als eng, dat wordt wel ietsje breder gedragen dan alleen Roffeltjes.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:12 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

dawg schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:13:
Wat is dit toch altijd een flauwe reactie.
Is een coping mechanisme. Het is in het algemeen niet fijn om geconfronteerd te worden met kritiek op plannen waar je achter staat. Het is dan handig om jezelf wijs te maken dat de kritiek heel politiek gemotiveerd is.

Al moet je wel een sterke suspension of disbelief hebben om te geloven dat de orde van advocaten links is :p

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:22

Punkrocker

Mostly harmless

Start je favoriete zoekmachine eens op en zoek naar "overton window" en het verschuiven van dat raam.

Het is hier vergeven van de rechtse Tweakers. Het zijn alleen wel rechtse Tweakers die belang hechten aan de rechtstaat en de mensenrechten.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:09 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Advizor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:07:
[...]

Ach ja laten we er iets bij halen aan de andere kant van de wereld wat totaal niet relevant is om toch een punt te maken.
Je vroeg om voorbeelden dus werd er o.a. dit voorbeeld gegeven. Het is een goed en praktisch voorbeeld waarom het een anti-democratische aanpassing is. In Hong Kong werd gezichtsbedekkende kleding ook strafbaar. Toen waren de demonstranten goed herkenbaar. Dat hielp flink bij het oppakken en in de gevangenis zetten van de demonstranten.

• roffeltjes
eamelink schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:17:
[...]

Is een coping mechanisme. Het is in het algemeen niet fijn om geconfronteerd te worden met kritiek op plannen waar je achter staat. Het is dan handig om jezelf wijs te maken dat de kritiek heel politiek gemotiveerd is.

Al moet je wel een sterke suspension of disbelief hebben om te geloven dat de orde van advocaten links is :p
Het is niet zomaar kritiek, je wordt geconfronteerd met het feit dat je stemt op een partij die volgens onderzoek van de orde van advocaten de rechtstaat wil ondermijnen. Je ziet hier al meermaals dat mensen dat niet kunnen verwerken. Het past ook niet bij het rechtse idee van law and order, men heeft niet in de gaten dat we juist op rechts al heel lang een probleem hebben met corruptie, fraude en andere minachting van de wet.

("je" in overdrachtelijke zin)

• roffeltjes
Punkrocker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:18:
[...]
Het is hier vergeven van de rechtse Tweakers. Het zijn alleen wel nette rechtse Tweakers die belang hechten aan de rechtstaat en de mensenrechten.
Ah, maar ik wil wel duidelijk maken dat ik al 40 jaar extreem-links ben. Ondanks mijn goede baan, huis en gezin met twee kinderen. O-)

Je kan overigens noch mij, noch de partij waar ik op stem, ooit betrappen op ondermijning van de democratie of de rechtstaat ;)

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:24:
[...]

Volgens mij is de afdronk hierdoor geen spat minder, want de focus ligt bij die rode dingen.

GL/PVDA
Denk
Volt
PvdD

Scoren een NUL op rood. En daar beoordeel ik ze op.
Dat is toch bijzonder. PvdD is voor afschaffing rituele slacht, wat de godsdienstvrijheid van moslims en joden raakt (dwz er is geen koosjere slager in NL meer, dus dat vlees wordt al geïmplementeerd). GL/PvdA is voor de zondagschoolwet, wat een verregaande inmenging is van godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting (een kritische notitie van de Onderwijsraad heb ik al eerder gedeeld). En Volt is tegen bijzonder onderwijs, waar de meerderheid van de kinderen op zit. Dat is aantasting van artikel 23 van de grondwet. Ik snap niet dat dit geen rode vlaggen zijn.

Begrijp je nu waarom ik het rapport met de nodige scepsis lees? Ik herhaal: je hecht er teveel gewicht aan. Bron je niet op 1 document van een belangenorganisatie, die kennelijk bevooroordeeld is.

[ Voor 0% gewijzigd door kdekker op 07-11-2025 20:34 . Reden: Typefout ]

• Vrietje
Je begint zelf de discussie,
Vervolgens proberen mensen je met argumenten en voorbeelden je de andere kant te laten zien. En je reactie is linkse bubbel. Men zou jou ook kunnen verwijten dat je graag je kop in het zand wilt steken.

Kom eens met betere steekhoudende argumenten en voorbeelden dat het niet zo is als men hier zit.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:09 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Punkrocker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:18:
[...]

Start je favoriete zoekmachine eens op en zoek naar "overton window" en het verschuiven van dat raam.

Het is hier vergeven van de rechtse Tweakers. Het zijn alleen wel rechtse Tweakers die belang hechten aan de rechtstaat en de mensenrechten.
Ik heb de indruk dat links in de meerderheid is. Misschien ook wel dat rechts niet zo bon-ton is 😉. Nu ja, de laatste kabinetten met rechtse kleur waren nu niet echt geweldig. Al heb ik niet de illusie dat dat met links beter gaat worden. Waarschijnlijk is het veel belangrijker voor links om rituele slacht (PvdD), abortus ala mensenrecht (D66, wat conflicteert met EVRM rechten voor ongeboren kinderen, en ook niet genoemd wordt in het NOvA verslag) te regelen dan de echte problemen aan te pakken (stikstof, woningbouw, arbeidsmigratie). Hopelijk vergis ik me en gaat er rechtvaardig beleid komen voor de landbouw (en 10 jaar vast staat). En passant een belastingstelsel vereenvoudigen zou een bonus zijn.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

kdekker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:33:
[...]

Dat is toch bijzonder. PvdD is voor afschaffing rituele slacht, wat de godsdienstvrijheid van moslims en joden raakt (dwz er is geen koosjere slager in NL meer, dus dat vlees wordt al geïmplementeerd).
Nee, PvdD is voor een verbod op het onverdoofd ritueel slachten.

• roffeltjes
kdekker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:33:
[...]

Dat is toch bijzonder. PvdD is voor afschaffing rituele slacht, wat de godsdienstvrijheid van moslims en joden raakt (dwz er is geen koosjere slager in NL meer, dus dat vlees wordt al geïmplementeerd).
Een wet die onverdoofd slachten verbiedt, is niet strijdig met de vrijheid van godsdienst en met het verbod op discriminatie, oordeelde het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM)

https://www.digibron.nl/v...0240214:newsml_pr20103183

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 07-11-2025 22:46 ]

• the noise
  • Laatst online: 20:13
*knip* s.v.p. geen commentaar op elkaars postgedrag in het topic, hou het inhoudelijk.

[ Voor 57% gewijzigd door defiant op 07-11-2025 21:10 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 65 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie de TS De Tweede Kamerverkiezingen 2025: De uitkomst