Bestseller schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
Het verbaast me hoe makkelijk mensen vinden dat verkiezingsbeloften gebroken moeten worden. En dus eigenlijk kiezersbedrog normaal vinden.
Daarnaast begrijp ik de druk niet helemaal om kosten wat kost een linkse partij in de coalitie te forceren, terwijl maar 20% van het land een Linkse partij wilde. Vandaar maar 30 zetels als je alle linkse partijen op een hoop gooit.
Kijk je alleen naar GL-pvda: dan heb je het over 13% van de zetels, maar er wordt bijna gedaan alsof de meerderheid van het land deze partij aan de macht wilt hebben…
Oftewel: volgende verkiezingen nog meer wantrouwen naar de politiek en nog minder vertrouwen.
Dit is prima te volgen, maar wat je mist is dat de grootste partij, D66 heel lastig met een Rechts kabinet voor de dag kan komen. Economisch kan D66 prima over rechts, maar de belangrijke issues zijn nou net niet economisch. Op de belangrijke uitdagingen, Stikstof en Migratie zit D66 meer aan de progressieve zijde, bovendien kan je op deze punten niet verder met Rechts.
Even helemaal terug naar het probleem: De rechtse oplossingen zijn onmogelijk te realiseren, tenzij we een Nexit doen en de rechttstaat ontmantelen.
Dat is iets wat het electoraat van D66 absoluut niet acceptabel vind.
Dan heb je PVV-VVD-JA21-CDA, maar dan zit de CDA dan met een probleem, namelijk zij moeten dan de ontmanteling van de rechtstaat faciliteren, wat (zie ook de opkomst van het NSC) ook niet ideaal is. Bovendien is de Nexit route voor CDA en VVD niet te pruimen.
Samenvattend, de reden dat men over links wil, is omdat dat de rechtstaat in tact houdt en perspectief biedt voor werkbare oplossingen. Gaan we over rechts dan gaat er weer niks gebeuren en wordt het centrum nog verder afgegraven.
Overigens, mijn pragmatische voorkeur is D66-VVD-JA21-CDA, dan gaat de boel in een jaar kapot en hebben we de minste kans op radicale schade. Ondertussen GL/PvDA vol in de campagne modus en de straat op. Kans dat D66 als premier partij enigszins stand houdt en dat we dan alsnog over links kunnen. Als dat niet lukt dan wordt het billen knijpen en hopen dat we op de een of andere wonderbaarlijke manier niet naar een autoritair systeem schuiven.
D66-VVD-CDA-GL/PVDA zie ik momenteel niet als realistisch