• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Bernard0343 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:20:
[...]

Eén opmerking, CU en D66 hebben samen in een coalitie gezeten, ging prima. Alleen de CU wil (nu) niet in de coalitie.
Als ethische thema's bevroren worden dan is samenwerking tussen die 2 idd wel mogelijk. Het verschil tussen JA21 en CU lijkt me echter (gelukkig) onoverbrugbaar. Daarbij zit CU op veel onderwerpen links van het centrum. Die hebben helemaal niks te winnen met kabinetsdeelname.

Hij wil.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:06
ultimateharry schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:06:
Misschien moet er nu eerst tijd gekocht worden, en een "mislukte" ronde ingelast? Dus "verkenning" D66-CDA-VVD-JA21? En dan door naar toch nog eens koffie drinken met GL-PvdA?
En anders de romp D66-CDA-VVD een eerste klad van een soort regeerakkoord laten schrijven?
Erg lastig allemaal....
Er is een kans dat Koolmees adviseert de optie met GL-PvdA en VVD te onderzoeken. Als de Kamer daarin meegaat, dan weet ik eigenlijk niet wat er gebeurd: Je kunt Yesilgöz toch zeker niet dwingen om in een achterzaaltje plaats te nemen als Klaver daar óók is? Aan de andere kant, is de opdracht van de Kamer toch ook wel duidelijk.

Mijn vermoeden is dat die optie achter de hand wordt gehouden. Ik denk inderdaad dat hij het advies geeft om te onderzoeken of JA21, VVD, CDA en D66 er samen uit zouden kunnen komen. Probleem voor Yesilgöz en ook wel Eerdmans is dat die onderhandelingen moeten slagen vanuit hun perspectief. Het is zeker zes zetten vooruit denken, maar voor mij wordt de politieke toekomst van vooral Yesilgöz onzeker als ze er in die combinatie niet out zou kunnen komen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:09

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Bernard0343 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:39:
[...]

De kans op 'ongelukken' is bij een minderheidskabinet vele malen groter dan bij een kabinet dat een (ruime) meerderheid in, in ieder geval, de Tweede Kamer heeft.
De 'experimenten' met gedogen (Rutte I) en een kabinet met wat meer afstand tot de grootste coalitiepartij (Schoof), zijn op niets uitgelopen.
Het verschil zit hem wel in hoe de steun in elkaar steekt.

Met Rutte 1 was de PVV groot, en was nieuwe gedoogpartner(s) onmogelijk eigenlijk. Er was zo'n keihard rechts pakket, en alleen PvdA en SP konden als individuele partijen deze coalitie aan een meerderheid helpen, anders moest je er meerdere hebben, en vrijwel alles stond linkse van deze partijen.

Nu is dat anders, D66, VVD en CDA hebben 66 zetels, dus met 10 zetels meer zit je goed. Er zijn (nu) veel partijen die met die 3 kunnen samenwerken en ze aan meerderheden kunnen helpen, en op rechts zullen er maar weinig partijen zijn die het echt zien zitten om zo'n kabinet te laten vallen, en dan blijven er nog een hoop over die het kabinet niet zullen laten vallen. Dus tenzij 1 van de coalitie partijen er klaar mee zijn, dan zal zo'n kabinet het echt wel moeten volhouden.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:43
Bernard0343 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:20:
[...]

Eén opmerking, CU en D66 hebben samen in een coalitie gezeten, ging prima. Alleen de CU wil (nu) niet in de coalitie.
Denk ook dat D66 en CU best een optie kan zijn. Van alle Christelijke partijen is CU het meest links/minst rechts en eigenlijk verwacht ik dat als de vraag komt dat Bikkers uiteindelijk wel mee wil doen. Alleen eerst zijn de grotere partijen aan zet. Puntje wel is dat Medisch-ethische kwesties onderaan de prioriteiten lijst moet komen, want daar gaan ze op botsen. Bovendien er zijn op het moment belangrijkere problemen om opgelost te worden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Meekoh op 06-11-2025 13:43 ]

Computer says no

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:43

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik was even over deze uitspraak van Jimmy Dijk aan het nadenken:
De partijencombinatie maakt hem minder uit. Hij zegt dat een 'centrumrechts kabinet' met D66, VVD, CDA en JA21 erg ver van de SP afstaat. Maar hij is ook niet enthousiast over een variant met GroenLinks-PvdA in plaats van JA21. "Er wordt dan gesproken over een 'middenkabinet', maar ik vind het alsnog vrij rechts."
Mijn eerste reactie was dat van uit zijn partij het inderdaad rechts is van wat hij graag wilt zien (relatieve positionering versus absolute positionering). Maar er speelt ook nog wat anders, namelijk dat bij het centrum-progressief kabinet (de GLPvdA variant) het CDA de kleinste afstand heeft met het gewogen gemiddelde van het kabinet. En dus zijn hun voorstellen het minst worden afgewezen. Tevens zullen zij binnen het kabinet altijd nodig zijn zodat er draagvlak binnen het kabinet is. Dus alle voorstellen zullen sowieso in hun "well of gravity" vallen, en dus is de kans groot dat veel voorstellen rechtser worden.

En dat is voordat je het gedrag van de VVD incalculeert.

Enfin...
Het is nu vooral wachten wat de eerste poging wordt.
Ja21 en BBB roepen andere partijen om PVV en FvD te betrekken. PVV heeft een ultimatum gemaakt dat ze alles er aan gaan doen om het kabinet kapot te krijgen tenzij ze in het kabinet mogen. VVD heeft soort gelijk iets gezegd in mindere woorden, maar wilt alleen zonder GLPvdA.

Mijn voorspelling:
- Eerste onderzoek wordt Ja21-variant, puur omdat D66 (in tegenstelling tot de VVD) die combinatie niet uitgesloten heeft.
- D66 heeft daar geen zin in tenzij er harde afspraken gemaakt worden. Gedoe over wel/niet flexibel/pragmatisch zijn. De VVD gaat D66 beschuldigen. En ik vermoed dat Ja21 hier de perfecte onschuld gaat spelen, immers macht is macht.
- Dan GLPvdA variant maar daar wilt de VVD niks mee te maken hebben. D66 mag nu VVD beschuldigen.
- Dan mag de PVV het proberen, en dan wordt het interessant.

Want de PVV, VVD, CDA, JA21 en BBB hebben gezamenlijk een meerderheid in beide kamers, met een redelijke marge (79 en 39, dus +4 en +1,5). Uiteraard hebben VVD en CDA de partij van Wilders uitgesloten, maar we zijn inmiddels een halfjaar verder en het land moet "bestuurd" worden. Maar ja, Wilders heeft aangegeven dat hij perse Premier wil worden, maar geen van de andere partijen zullen bereid zijn om hem hier te belonen. Wilders zal dan weer "milder worden" en beloven de diepvries te gebruiken voor zijn plannen, maar iedereen weet inmiddels dat die diepvries van hem geen goed slot heeft.

Ik zie trouwens ook niet hoe VVD denkt te winnen bij de volgende verkiezingen. Onder Yesilgöz zullen ze bij de volgende verkiezingen geen zetels winnen (maar ook niet veel verliezen). Wilders zal weer genormaliseerd zijn, met dit keer met dank aan Ja21 en BBB. CDA durf ik niet op in te zetten, en bij D66 en GLPvdA zal er vooral onderling stemmen gewisseld worden. En dan is PVV weer de grootste partij.

Wilt iemand mij wakker maken van deze nachtmerrie? /3

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12

ultimateharry

Team Slayer:-)

Helixes schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:36:
[...]

Er is een kans dat Koolmees adviseert de optie met GL-PvdA en VVD te onderzoeken. Als de Kamer daarin meegaat, dan weet ik eigenlijk niet wat er gebeurd: Je kunt Yesilgöz toch zeker niet dwingen om in een achterzaaltje plaats te nemen als Klaver daar óók is? Aan de andere kant, is de opdracht van de Kamer toch ook wel duidelijk.

Mijn vermoeden is dat die optie achter de hand wordt gehouden. Ik denk inderdaad dat hij het advies geeft om te onderzoeken of JA21, VVD, CDA en D66 er samen uit zouden kunnen komen. Probleem voor Yesilgöz en ook wel Eerdmans is dat die onderhandelingen moeten slagen vanuit hun perspectief. Het is zeker zes zetten vooruit denken, maar voor mij wordt de politieke toekomst van vooral Yesilgöz onzeker als ze er in die combinatie niet out zou kunnen komen.
Ja, de vraag is wel een beetje wat je koopt voor een minderheidsvariant met JA21 er bij. Eerste Kamer nog buiten beschouwing gelaten. Dan moet je al in de TK op zoek naar meerderheden (voor compromissen die al heel lastig tot stand zijn gekomen tussen D66 en JA21), vervolgens ook nog eens in de Eerste Kamer (waar je waarschijnlijk tot de volgende verkiezingen of GL-PvdA of BBB nodig hebt).

• Helixes
ultimateharry schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:40:
Ja, de vraag is wel een beetje wat je koopt voor een minderheidsvariant met JA21 er bij. Eerste Kamer nog buiten beschouwing gelaten. Dan moet je al in de TK op zoek naar meerderheden (voor compromissen die al heel lastig tot stand zijn gekomen tussen D66 en JA21), vervolgens ook nog eens in de Eerste Kamer (waar je waarschijnlijk tot de volgende verkiezingen of GL-PvdA of BBB nodig hebt).
Ik geef toe dat het allemaal erg lastig is. Sowieso kun je later nog altijd tot de conclusie komen dat je een extra partij nodig gaat zijn. Maar, als deze vier er samen niet eens gaan uitkomen, dan kun je die stap net zo goed overslaan.

Met deze coalitie zul je inderdaad wel heel goed moeten kijken naar je opties in de EK. Dat betekent dat het lastig is meer dan een akkoord op hoofdlijnen te schrijven.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• ultimateharry

ultimateharry

DevWouter schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:38:
Ik was even over deze uitspraak van Jimmy Dijk aan het nadenken:

[...]

Mijn eerste reactie was dat van uit zijn partij het inderdaad rechts is van wat hij graag wilt zien (relatieve positionering versus absolute positionering). Maar er speelt ook nog wat anders, namelijk dat bij het centrum-progressief kabinet (de GLPvdA variant) het CDA de kleinste afstand heeft met het gewogen gemiddelde van het kabinet. En dus zijn hun voorstellen het minst worden afgewezen. Tevens zullen zij binnen het kabinet altijd nodig zijn zodat er draagvlak binnen het kabinet is. Dus alle voorstellen zullen sowieso in hun "well of gravity" vallen, en dus is de kans groot dat veel voorstellen rechtser worden.

En dat is voordat je het gedrag van de VVD incalculeert.

Enfin...
Het is nu vooral wachten wat de eerste poging wordt.
Ja21 en BBB roepen andere partijen om PVV en FvD te betrekken. PVV heeft een ultimatum gemaakt dat ze alles er aan gaan doen om het kabinet kapot te krijgen tenzij ze in het kabinet mogen. VVD heeft soort gelijk iets gezegd in mindere woorden, maar wilt alleen zonder GLPvdA.

Mijn voorspelling:
- Eerste onderzoek wordt Ja21-variant, puur omdat D66 (in tegenstelling tot de VVD) die combinatie niet uitgesloten heeft.
- D66 heeft daar geen zin in tenzij er harde afspraken gemaakt worden. Gedoe over wel/niet flexibel/pragmatisch zijn. De VVD gaat D66 beschuldigen. En ik vermoed dat Ja21 hier de perfecte onschuld gaat spelen, immers macht is macht.
- Dan GLPvdA variant maar daar wilt de VVD niks mee te maken hebben. D66 mag nu VVD beschuldigen.
- Dan mag de PVV het proberen, en dan wordt het interessant.

Want de PVV, VVD, CDA, JA21 en BBB hebben gezamenlijk een meerderheid in beide kamers, met een redelijke marge (79 en 39, dus +4 en +1,5). Uiteraard hebben VVD en CDA de partij van Wilders uitgesloten, maar we zijn inmiddels een halfjaar verder en het land moet "bestuurd" worden. Maar ja, Wilders heeft aangegeven dat hij perse Premier wil worden, maar geen van de andere partijen zullen bereid zijn om hem hier te belonen. Wilders zal dan weer "milder worden" en beloven de diepvries te gebruiken voor zijn plannen, maar iedereen weet inmiddels dat die diepvries van hem geen goed slot heeft.

Ik zie trouwens ook niet hoe VVD denkt te winnen bij de volgende verkiezingen. Onder Yesilgöz zullen ze bij de volgende verkiezingen geen zetels winnen (maar ook niet veel verliezen). Wilders zal weer genormaliseerd zijn, met dit keer met dank aan Ja21 en BBB. CDA durf ik niet op in te zetten, en bij D66 en GLPvdA zal er vooral onderling stemmen gewisseld worden. En dan is PVV weer de grootste partij.

Wilt iemand mij wakker maken van deze nachtmerrie? /3
Ergens (waar is de vraag) in deze chain-of-events zal men toch ook een minderheidskabinet D66-CDA-VVD moeten onderzoeken (hoe instabiel dat ook gaat zijn ook). Dat is nog altijd geloofwaardiger (en in een aantal opzichten aantrekkelijker voor die partijen) dan met de PVV en hun dikke vrienden om tafel te gaan zitten.

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Heel benieuwd wat Koolmees zijn conclusies gaan zijn einde dag.
  • VVD blijft bizar genoeg GL-PvdA uitsluiten in deze fase, dus GL-PvdA-D66-CDA-VVD is lastig om nu verder te verkennen.
  • D66-CDA-VVD-JA21 heeft en geen meerderheid in de TK, en qua standpunten erg lastig voor D66.
  • D66-CDA-VVD-JA21-BBB heeft dan wel een meerderheid in de TK, maar lijkt me totaal onacceptabel voor D66.
  • D66-CDA-VVD-JA21-CU, idem?
  • D66-CDA-VVD minderheidskabinet: voldoet dit aan de wens van "stabiliteit"? (er zijn hier al genoeg discussies geweest over de kansen / stabiliteit van een minderheidskabinet in dit politieke klimaat en systeem.)
Misschien moet er nu eerst tijd gekocht worden, en een "mislukte" ronde ingelast? Dus "verkenning" D66-CDA-VVD-JA21? En dan door naar toch nog eens koffie drinken met GL-PvdA?
En anders de romp D66-CDA-VVD een eerste klad van een soort regeerakkoord laten schrijven?
Erg lastig allemaal....
Met hoe de situatie nu is, zou ik het liefst een zakenkabinet zien, alle politiek uit het kabinet halen. Want laten we eerlijk zijn: ze botsen niet alleen op de inhoud, maar ook op de kleur en zelfs op de poppetjes.

Geen enkele coalitie is stabiel met deze grondhoudingen. Het meeste rechtste kabinet ooit is 2x gevallen. Dus hoe kan Yesilgoz nu zeggen dat en D66/CDA/VVD/JA21 + gedoogsteun wel stabiel is. Alleen op inhoud is dat al minder evenwichtig dan het vorige. Als ik Jetten was laat dan PVV/VVD/JA21/CDA het maar doen (dat is ook 75 zetels).
offtopic:
Dan heeft D66 altijd nog het blok in de RvS om bij te sturen. ;)

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik sluit me dan toch aan bij @DaniëlWW2 , GLPvdA heeft niks te zoeken in een coalitie met VVD. Ik denk dat links in zijn geheel er beter aan doet om de kunst af te kijken bij anderen. Beter goed gejat dan slecht bedacht immers. Dus neem een voorbeeld aan Zohran Mamdani. Ga zoveel mogelijk vrijwilligers werven en ga met deze mensen langs deuren, op markten en winkelcentra, en práát met mensen.

Rechts is namelijk zo met zichzelf bezig en met elkaar dat ik vermoed dat een “rechts” kabinet (ik persoonlijk neem aan wat de experts aangeven en dat is dat JA21 uiterst rechts is, VVD daar tegenaan schuurt en dat maakt het dus een radicaal rechts kabinet) niet echt stabiel is en de volle termijn uitzit. En voor dat moment moet links klaar zijn.

Grassroots, dus opgebouwd van onderop, is het meest solide maar dat vergt tijd. Derhalve nu al beginnen, zoals Klaver op kleine schaal al deed als partijleider van GL, met al die meetups.

It’s the economy, stupid!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:43

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ultimateharry schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:45:
[...]

Ergens (waar is de vraag) in deze chain-of-events zal men toch ook een minderheidskabinet D66-CDA-VVD moeten onderzoeken (hoe instabiel dat ook gaat zijn ook). Dat is nog altijd geloofwaardiger (en in een aantal opzichten aantrekkelijker voor die partijen) dan met de PVV en hun dikke vrienden om tafel te gaan zitten.
Goed punt, die was ik vergeten mee te nemen. Hmm...

De reden dat ik die niet meegenomen heb is omdat er eigenlijk geen draagvlak is voor een minderheidskabinet. Dat kan namelijk alleen met gedoogsteun en veel partijen hebben dat uitgesloten. Het zou kunnen als de PVV het gedoogd, maar die sluit alles uit tenzij ze deelnemen, en GLPvdA, zullen zo'n kabinet ook niet steunen tenzij ze er wat voor terugkrijgen. En tenzij de rest van de kamer zich verenigd zal er geen meerderheid zijn voor die variant zijn.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• ultimateharry

ultimateharry

DevWouter schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:52:
[...]

Goed punt, die was ik vergeten mee te nemen. Hmm...

De reden dat ik die niet meegenomen heb is omdat er eigenlijk geen draagvlak is voor een minderheidskabinet. Dat kan namelijk alleen met gedoogsteun en veel partijen hebben dat uitgesloten. Het zou kunnen als de PVV het gedoogd, maar die sluit alles uit tenzij ze deelnemen, en GLPvdA, zullen zo'n kabinet ook niet steunen tenzij ze er wat voor terugkrijgen. En tenzij de rest van de kamer zich verenigd zal er geen meerderheid zijn voor die variant zijn.
Ja het is verdomde lastig, je hebt inderdaad een variant met een gedoog-partner, en anders wisselende meerderheden op onderwerpen / deelakkoorden. Maar zoals al eerder in de discussie hier aangegeven is het nog best lastig om vanuit financieel kader / begroting / samenhang beleidsterreinen dit voor elkaar te krijgen.

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
ultimateharry schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:19:
[...]

Ja, eens hoor, zou er ook helemaal voor zijn om de VVD even terug in haar hok te sturen. Maar dat is niet zomaar even gedaan schat ik zo in.
Ze uitdagen door hele exotische coalities (D66 met GL-PvdA en Ja21) te verkennen is waarschijnlijk niet heel geloofwaardig. En met het landsbelang doet de VVD haar .... af.
Karremans en Brekelmans zitten ongetwijfeld nog op het vinketouw, maar hebben met de acceptabele uitslag van de VVD toch een stapje terug moeten doen voor nu zou ik denken.
Nou? Rob Jetten, in een praatje bij de koffie met Dilan Yeşilgöz.

“Dilan, ik heb overlegd met Henri, Jesse, Joost en Mirjam.
We waren er heel snel uit. Eigenlijk hebben we maar twee dingen afgesproken. Eén: geen groots en meeslepend regeerakkoord. We nemen ons alleen dat voor wat met een beetje geluk in 4 jaar tijd gedaan kan worden. Nou, dan blijft er heel weinig over. En wat er nog kan, daar waren we het wel over eens. Twee: geen geitenpaadjes meer. Nergens. Want dan bereik je helemaal niks. Dat maakte het nóg veel gemakkelijker. En we willen allemaal maar wat graag regeren. Mirjam blijft in de kamer maar levert wel jonge en eagere bewindslieden.
Ik word uiteraard premier.
Henri gaat Financiën doen. Als de tweede partij in het kabinet spreekt dat vanzelf. Wist je dat GLPvdA best kerncentrales wil? Alleen willen ze er geen extra belasting voor heffen. Henri moet sowieso al een hoop ophalen voor Defensie. Dus die zag kerncentrales betaald door belastinggeld ook al niet zitten. Dus dat was makkelijk.
Jesse krijgt het nieuwe ministerie van Migratie. Hij gaat zorgen voor minder arbeidsmigratie door schimmige uitbuitconstructies aan te pakken. En hij heeft goede connecties in Europa voor het gezamenlijke asielbeleid. Wist je trouwens dat GLPvdA het vluchtelingenverdrag wil moderniseren? Zij zijn er ook niet blij mee dat vluchtelingen eerst moeten reizen voordat ze bescherming kunnen vragen. Dat werkt mensenhandel in de hand.
Joost krijgt Gezondheidszorg. Met de komende vergrijzing moet daar echt heel, heel veel gebeuren. Een mooie uitdaging.
Tenslotte, namens de CU gaat Pieter (Grinwis) landbouw doen. Hij heeft zowel goede connecties met de boeren als een goed plan.
Hé Dilan, ik wil vóór Kerst op het bordes staan! Laat je me morgen definitief weten dat je niet met GLPvdA in het kabinet wil? Wees je er ook van bewust dat de communicatiemensen van de 5 partijen al druk bezig zijn met het mediaoffensief over dit jonge kabinet. “

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

dawg schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:52:
Ik sluit me dan toch aan bij @DaniëlWW2 , GLPvdA heeft niks te zoeken in een coalitie met VVD.
...
Grassroots, dus opgebouwd van onderop, is het meest solide maar dat vergt tijd. Derhalve nu al beginnen, zoals Klaver op kleine schaal al deed als partijleider van GL, met al die meetups.
Scherp opgemerkt dat Klaver inderdaad eerder in een coalitie dreigde te stappen maar liever aan de zijlijn bleef. Hij heeft dit verhaal eerder gehad, voor de vorming van Rutte3 en kan al zijn lessen van toen + ca 8 jaar verwerking prima gebruiken.

Misschien is Klaver veruit de beste onderhandelaar die de PvdAGL momenteel kan hebben en zeker zijn bereidheid 'nee' te zeggen is wel wat.
D66 zal trouwens de wurggreep van Rutte op Kaag niet vergeten zijn, de VVD moet je niet boven zijn stand laten boxen. Een gedoogconstructie zonder VVD is een stuk beter voor Nederland dan iets met de VVD

[edit]
Een VVD in de oppositie zal trouwens enorm gaan lopen etteren en de PVV rechts kunnen inhalen. Hun linkervleugel moet eens wakker worden. De VVD zal niet leuk uit een oppositie komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Delerium op 06-11-2025 14:04 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dawg schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:52:
Ik sluit me dan toch aan bij @DaniëlWW2 , GLPvdA heeft niks te zoeken in een coalitie met VVD. Ik denk dat links in zijn geheel er beter aan doet om de kunst af te kijken bij anderen. Beter goed gejat dan slecht bedacht immers. Dus neem een voorbeeld aan Zohran Mamdani. Ga zoveel mogelijk vrijwilligers werven en ga met deze mensen langs deuren, op markten en winkelcentra, en práát met mensen.

Rechts is namelijk zo met zichzelf bezig en met elkaar dat ik vermoed dat een “rechts” kabinet (ik persoonlijk neem aan wat de experts aangeven en dat is dat JA21 uiterst rechts is, VVD daar tegenaan schuurt en dat maakt het dus een radicaal rechts kabinet) niet echt stabiel is en de volle termijn uitzit. En voor dat moment moet links klaar zijn.

Tja, ergens hoopte ik dat ik ongelijk zou krijgen, maar het word met de dag gewoon steeds meer bevestigd. :-(
Deze uitslag is gewoon een ramp voor Nederland omdat er zo geen stabiel kabinet te formeren valt. Laat staan een kabinet dat echt problemen wil aanpakken. En als dat de conclusie is, dan moet je er niet eens aan beginnen. Je kan je beter voorbereiden op de volgende verkiezingen en er dan echt keihard voor gaan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
micky_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:58:
[...]

Nou? Rob Jetten, in een praatje bij de koffie met Dilan Yeşilgöz.

“Dilan, ik heb overlegd met Henri, Jesse, Joost en Mirjam.
We waren er heel snel uit. Eigenlijk hebben we maar twee dingen afgesproken. Eén: geen groots en meeslepend regeerakkoord. We nemen ons alleen dat voor wat met een beetje geluk in 4 jaar tijd gedaan kan worden. Nou, dan blijft er heel weinig over. En wat er nog kan, daar waren we het wel over eens. Twee: geen geitenpaadjes meer. Nergens. Want dan bereik je helemaal niks. Dat maakte het nóg veel gemakkelijker. En we willen allemaal maar wat graag regeren. Mirjam blijft in de kamer maar levert wel jonge en eagere bewindslieden.
Ik word uiteraard premier.
Henri gaat Financiën doen. Als de tweede partij in het kabinet spreekt dat vanzelf. Wist je dat GLPvdA best kerncentrales wil? Alleen willen ze er geen extra belasting voor heffen. Henri moet sowieso al een hoop ophalen voor Defensie. Dus die zag kerncentrales betaald door belastinggeld ook al niet zitten. Dus dat was makkelijk.
Jesse krijgt het nieuwe ministerie van Migratie. Hij gaat zorgen voor minder arbeidsmigratie door schimmige uitbuitconstructies aan te pakken. En hij heeft goede connecties in Europa voor het gezamenlijke asielbeleid. Wist je trouwens dat GLPvdA het vluchtelingenverdrag wil moderniseren? Zij zijn er ook niet blij mee dat vluchtelingen eerst moeten reizen voordat ze bescherming kunnen vragen. Dat werkt mensenhandel in de hand.
Joost krijgt Gezondheidszorg. Met de komende vergrijzing moet daar echt heel, heel veel gebeuren. Een mooie uitdaging.
Tenslotte, namens de CU gaat Pieter (Grinwis) landbouw doen. Hij heeft zowel goede connecties met de boeren als een goed plan.
Hé Dilan, ik wil vóór Kerst op het bordes staan! Laat je me morgen definitief weten dat je niet met GLPvdA in het kabinet wil? Wees je er ook van bewust dat de communicatiemensen van de 5 partijen al druk bezig zijn met het mediaoffensief over dit jonge kabinet. “
Zal wel grappig zijn met VVD als een oppositie partij samen met PVV.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:19
Ozzy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:45:
[...]

Met hoe de situatie nu is, zou ik het liefst een zakenkabinet zien, alle politiek uit het kabinet halen. Want laten we eerlijk zijn: ze botsen niet alleen op de inhoud, maar ook op de kleur en zelfs op de poppetjes.

Geen enkele coalitie is stabiel met deze grondhoudingen. Het meeste rechtste kabinet ooit is 2x gevallen. Dus hoe kan Yesilgoz nu zeggen dat en D66/CDA/VVD/JA21 + gedoogsteun wel stabiel is. Alleen op inhoud is dat al minder evenwichtig dan het vorige. Als ik Jetten was laat dan PVV/VVD/JA21/CDA het maar doen (dat is ook 75 zetels).
offtopic:
Dan heeft D66 altijd nog het blok in de RvS om bij te sturen. ;)
Een zakenkabinet, dan heb je niet één Dick Schoof, maar tientallen, zonder dekking, zonder achterban. Wie wil in zo'n kabinet willen gaan zitten?

Ik krijg het gevoel dat Yesilgöz ook dat niet zal willen. Zij wil, op dit moment, alleen maar een kabinet met daarin tenminste één partij ter rechterzijde van de VVD. Pas ná de gemeenteraadsverkiezingen zal ze, eventueel, willen nadenken over andere mogelijkheden. Maar.... Als de VVD winst boekt bij de gemeenteraadsverkiezingen, zal ze dit als winst voor haar strategie zien. Als de VVD stemmen aan rechts verliest in maart '26, zal ze nog naar rechts schuiven.

Dus, Yesilgöz zal in de allerlaagste versnelling onderhandelen. Ik zie geen nieuw kabinet voor april '26 op het bordes verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bernard0343 op 06-11-2025 14:10 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25
De uitsluiting van GL/PVDA lijkt op dit moment harder dan die van de PVV. Waarom is PVV+VVD+CDA+JA21 geen optie dan? Allemaal conservatief, allemaal in zekere mate rechts. Wat er over blijft gaat alleen over poppetjes en wat extreem rechtse details. BBB kan de laatste tijd zo ongeveer fuseren met PVV qua standpunten dus die past daar ook prima bij.

[ Voor 16% gewijzigd door Janpietertje89 op 06-11-2025 14:08 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:08
Helixes schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:51:
[...]

De conclusie van die staatscommissie staat op voorhand al vast - de vraag stellen is hem beantwoorden. Er zijn trouwens inmiddels genoeg adviezen over die HRA geschreven - maar ik snap wat je bedoeld.

Vergeet niet dat VVD is getransformeerd tot een populistische partij. Het naderende einde van de HRA faciliteren is niet iets wat past bij hun nieuwe stellingname.
Misschien ziet zelfs de VVD in dat afschaffen van de HRA onvermijdelijk is, en dat ze dit hooguit nog kunnen vertragen? Zoals BBB en de veehouderij, zeg maar?

• ultimateharry

ultimateharry

Janpietertje89 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:08:
De uitsluiting van GL/PVDA lijkt op dit moment harder dan die van de PVV. Waarom is PVV+VVD+CDA+JA21 geen optie dan? Allemaal conservatief, allemaal in zekere mate rechts. Wat er over blijft gaat alleen over poppetjes en wat extreem rechtse details. BBB kan de laatste tijd zo ongeveer fuseren met PVV qua standpunten dus die past daar ook prima bij.
Omdat het een dubbele uitsluiting is, en die van het CDA is wel wat harder dan die van de VVD schat ik zo in.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het is best logisch, maar het CDA is de afgelopen 20 jaar helemaal leeggegeten door die andere partijen en Bontenbal heeft alleen kiezers kunnen trekken door zich van rechts af te zetten. Indien het CDA dit mogelijk maakt mag Omtzigt thuis een plekje vrij maken voor de toekomstige CDA'ers.

• Bernard0343
CDA wil niet met de PVV. Nee, écht niet.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:11
DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:02:
[...]
Je kan je beter voorbereiden op de volgende verkiezingen en er dan echt keihard voor gaan.
Maar als de volgende verkiezingen nu hetzelfde resultaat geven? Terugspoelen en opnieuw beginnen?

Want uiteindelijk is dit verkiezingsresultaat wel 'wat de kiezer wil'.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Janpietertje89
Bernard0343 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:10:
[...]

CDA wil niet met de PVV. Nee, écht niet.
Toch denk ik dat het CDA veel meer CDA beleid door kan voeren in een PVV/VVD/CDA/JA21 kabinet dan met D66 of GL/PVDA.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
SGP geeft aan dat er een informateur uit de formerende partijen moet komen met brede bestuurlijke ervaring.
Het zou opzich wel een stunt zijn om Rutte hiervoor te strikken.
Hem zou het misschien zelfs nog wel kunnen lukken om in ieder geval PVDA/GL en VVD om tafel te krijgen. Laat VVD het heilige HRA huisje houden. Ze krijgen aanzien want informateur uit VVD hoek, en Rutte weet op wonderlijke wijze toch eigenlijk wel altijd alle neuzen de zelfde kant op te krijgen.

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:18
Ah de stabiliteit van de VVD die door affaires of kans op europeese carriere dingen latten klappen samen met PVV dat zaken laten klappen omdat zijn hun onrealische plannen niet kunnen realiseren en JA21 dat een samen rapsel is van ex-PVVers en ex-FvDers.

Zielige CDA die net hun stemmers weer terug hebben die dan samen moeten werken met partijen zo stabiel zijn als nitroglycerine.

• Bernard0343
Janpietertje89 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:13:
[...]

Toch denk ik dat het CDA veel meer CDA beleid door kan voeren in een PVV/VVD/CDA/JA21 kabinet dan met D66 of GL/PVDA.
Zelfs al biedt Wilders aan om van het CDA-verkiezingsprogramma het regeerakkoord te maken, Bontenbal minister-president te maken en drie keer per week ter communie te gaan, zelfs dát weegt niet op tegen het trauma van Rutte I.
Wilders is voorlopig veroordeeld tot de oppositiebankjes.

• migchiell
Delerium schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:01:

Een VVD in de oppositie zal trouwens enorm gaan lopen etteren en de PVV rechts kunnen inhalen. Hun linkervleugel moet eens wakker worden. De VVD zal niet leuk uit een oppositie komen.
Wellicht leidt dat dan eindelijk tot opheffing van de VVD, waarbij de laatste paar liberalen kunnen overstappen naar D66, en de rest naar JA21. Noem het YA26, voor Yesilgoz. Eerdmans heeft tegen die toch al wel een nieuwe partij gevonden cq opgericht.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Scherp opgemerkt dat Klaver inderdaad eerder in een coalitie dreigde te stappen maar liever aan de zijlijn bleef. Hij heeft dit verhaal eerder gehad, voor de vorming van Rutte3 en kan al zijn lessen van toen + ca 8 jaar verwerking prima gebruiken.

Misschien is Klaver veruit de beste onderhandelaar die de PvdAGL momenteel kan hebben en zeker zijn bereidheid 'nee' te zeggen is wel wat.
D66 zal trouwens de wurggreep van Rutte op Kaag niet vergeten zijn, de VVD moet je niet boven zijn stand laten boxen. Een gedoogconstructie zonder VVD is een stuk beter voor Nederland dan iets met de VVD

[edit]
Inderdaad goed om dat nogmaals te benadrukken. Klaver stapte uit de onderhandelingen met CDA & VVD omdat deze partijen geen ruimte wilden maken voor klimaatbeleid en het - destijds pas 2 jaar oude klimaatakkoord van Parijs - halen van de doelstellingen. Dit is later geframed door VVD & CDA dat Groenlinks niet op migratie wilde bewegen (bron, tijdcode 13mins). En dat is overgenomen door de media. Hoezo, linkse omroepen? :z

• ultimateharry

ultimateharry

squashedraven schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:17:
SGP geeft aan dat er een informateur uit de formerende partijen moet komen met brede bestuurlijke ervaring.
Hem zou het misschien zelfs nog wel kunnen lukken om in ieder geval PVDA/GL en VVD om tafel te krijgen. Laat VVD het heilige HRA huisje houden. Ze krijgen aanzien want informateur uit VVD hoek, en Rutte weet op wonderlijke wijze toch eigenlijk wel altijd alle neuzen de zelfde kant op te krijgen.
Ja want dit is wel het ideale moment om de NAVO uit onze handen te laten vallen zodat Rutte ipv een type Herman Tjeenk Willink / Thom de Graaf / Remkes dit kan doen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
ultimateharry schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:22:
[...]

Ja want dit is wel het ideale moment om de NAVO uit onze handen te laten vallen zodat Rutte ipv een type Herman Tjeenk Willink / Thom de Graaf / Remkes dit kan doen.
gewoon als side hustle. Koolmees doet het formateurschap ook gewoon terwijl hij nog chef van de NS is.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:27

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]
Ja maar ''fatsoenlijk, fatsoenlijk'' :P dat kan niet met PVV.

Als ik de brieven zo lees (met die van CU ook van zojuist) gaat het uitkomen op D66/VVD/CDA/JA21 + CU die vanuit de kamer gedoogd.

D66 gaat het ''wij willen met PVDA/Groen-Links'' gebruiken als ruilmiddel voor heel veel van hun wensen. Dat ze daarvoor dan JA21 + gedoogpartner gaan accepteren gaat de VVD heel duur komen te staan. Maar dat gaat de VVD graag betalen, want dan kunnen ze gaan roepen ''het is ons gelukt ''extreem links'' / ''de eco socialisten'' buiten de macht te houden'' om goed te maken dat ze de PVV aan de macht geholpen hebben.

De ''over je schaduw heen stappen'' gaat D66 kijhard terugkrijgen van VVD die niet kan breken richting de kiezer (ik heb echt veel VVD'ers in mijn bubbel, en die gaan allemaal naar JA21 als ze hiermee breken).
Ook de ''10 steden was een metafoor'' gaat niet helpen in een nieuwe verkiezing als D66 hier niet uit komt.

JA21 wil zo graag dat ze heel veel in hun ijskast gaan zetten, hopelijk is hun slot sterker als de PVV. Die dachten al in een kabinet te zitten toen de exit poll uit kwam :+

CDA is een stuk linkser geworden dus gaat blij zijn met D66 (zie hun stemgedrag de laatste jaren). D66 is verder gewoon hetzelfde als CDA maar dan zonder de C.

*snapt er verder niet heel veel van, dit zijn mijn 5 centen O-)

[ Voor 24% gewijzigd door spartacusNLD op 06-11-2025 14:46 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• ultimateharry

ultimateharry

squashedraven schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:24:
[...]

gewoon als side hustle. Koolmees doet het formateurschap ook gewoon terwijl hij nog chef van de NS is.
Secretaris-Generaal van de NAVO heeft een iets andere (geografische) agenda dan die van de topman van de NS. Bovendien is Rutte zijn reputatie behoorlijk besmeurd en staat hij ongeveer synoniem voor alles wat er mis is met Den Haag / de landelijke politiek.
Tenslotte is Koolmees geen formateur, maar een verkenner.
Maar wie weet hoor :+

• migchiell
squashedraven schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:24:
[...]

Verkenner: twee dagen lullen, halve dag verslagje schrijven, vrijdagmiddag lekker lang lunchen en vroeg naar huis, maandag kan ie gewoon weer op kantoor zitten bij de NS :)

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

die hebben geen meerderheid.. krap aan 75 zetels.. en die gaan nooit never niet een stabiel en democratisch cabinet vormen..
EN: "Het CDA sluit alleen samenwerking met de PVV en Forum voor Democratie uit." https://nos.nl/liveblog/2...eidenheid#UPDATE-90009882

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Robkazoe
  • Laatst online: 20:13
spartacusNLD schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:24:
[...]

Ja maar ''fatsoenlijk, fatsoenlijk'' :P dat kan niet met PVV.

Als ik de brieven zo lees (met die van CU ook van zojuist) gaat het uitkomen op D66/VVD/CDA/JA21 + CU die vanuit de kamer gedoogd.

D66 gaat het ''wij willen met PVDA/Groen-Links'' gebruiken als ruilmiddel voor heel veel van hun wensen.
Ben wel benieuwd hoe je dat ziet gebeuren. Want als D66 er heel veel doorheen krijgt, dat betekent dat VVD, CDA en JA21 wel heel veel moeten slikken. En dat zie ik ook niet gebeuren, vooral niet omdat een partij als VVD + Ja21 best wel ver van de idealen van D66 staat.

• Helixes
squashedraven schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:17:
Er zijn meer dan genoeg D66-zwaargewichten om niet afhankelijk te hoeven zijn van Mark Rutte. Sowieso heeft die het te druk.

A propos, ik zag Wouter Bos spreken bij Buitenhof. Die zou ik nog liever zien dan Mark Rutte - maar enfin. Het zou wel een coup zijn als er een zware, D66-gezinde VVD'er wordt aangesteld als informateur. Hoe zou het toch zijn met Ed Nijpels, bijvoorbeeld?

Maar ik denk dat we aflopen op een Van Boxtel, Sorgdrager, Dittrich, Pechtold, Rinnooy Kan bijvoorbeeld.

• Robkazoe
NOS liveblog. Spijker, kop.
Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren is aangeschoven bij Wouter Koolmees. Zij wil de verkenner erop wijzen dat één van de grote problemen bij de VVD ligt, omdat die partij "antidemocratische krachten de ruimte geeft".

Zij zegt dat de problemen in het land de afgelopen twee jaar, onder het kabinet-Schoof, alleen maar groter zijn geworden: "De haat is toegenomen, mensen zijn opgehitst, er is meer geweld". En wat haar betreft heeft de partij van Dilan Yesilgöz daaraan meegewerkt door met bepaalde partijen, die zij niet bij name noemt, samen te werken.

"Ik vind dat de VVD bij zichzelf te rade moet gaan. Die partij heeft veel huiswerk te doen."

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:14
Robkazoe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:54:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je dat ziet gebeuren. Want als D66 er heel veel doorheen krijgt, dat betekent dat VVD, CDA en JA21 wel heel veel moeten slikken. En dat zie ik ook niet gebeuren, vooral niet omdat een partij als VVD + Ja21 best wel ver van de idealen van D66 staat.
Dat valt toch wel mee? D66 is wel wat progressiever en rechtsstatelijker, ze ondersteunden de motie verbod Antifa bijvoorbeeld niet. Maar economisch komen hun ideeën aardig overeen, zoals inkorting WW van 24 maanden naar 12 maanden.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Ben je de kabinetten van Agt, Lubbers en Kok vergeten?
https://www.parlement.com/kabinetten-1945-heden
In het verleden toen er minder partijen waren, wat het altijd CDA met of VVD of PVDA.. Met beide kunnen ze door de deur..
Pas bij de paarse kabinetten kwam daar verandering in..
Dus zie geen enkele reden waarom CDA beter met PVV kan dan met GL/PVDA.. sterker nog ze hebben al aangegeven dat ze alleen PVV en FvD uitsluiten (en terecht IMHO)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Robkazoe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:54:
[...]
VVD'ers hebben liever vooruitgang op een D66 manier dan achteruitgang (vanuit hun geredeneerd) op een PVDA/Groen-Links manier. JA21 wil gewoon heel graag in vak K.
CDA is blij als D66 blij is want dat is gewoon één pot nat. Zie stemgedrag en/of laat een taalmodel het stemgedrag vergelijken.

Als D66 moet je juist heel blij zijn met de opstelling van de VVD want ze maken het nu heel makkelijk om als D66 enorme consesies te vragen voor het inleveren van de samenwerking met PVDA/Groen-links.

[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 06-11-2025 15:09 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

ToolkiT schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:00:
[...]

Ben je de kabinetten van Agt, Lubbers en Kok vergeten?
https://www.parlement.com/kabinetten-1945-heden
In het verleden toen er minder partijen waren, wat het altijd CDA met of VVD of PVDA.. Met beide kunnen ze door de deur..
Pas bij de paarse kabinetten kwam daar verandering in..
Dus zie geen enkele reden waarom CDA beter met PVV kan dan met GL/PVDA.. sterker nog ze hebben al aangegeven dat ze alleen PVV en FvD uitsluiten (en terecht IMHO)
De PVDA van toen bestaat niet meer. De sociaal democratie is definitief opgeheven nu de reverse takover van groenlinks geslaagd is.

Ik kom uit een vel rood nest, en de ''oude PVDA'ers'' van welleer (mijn ouders / grootouders) herkennen zich al heel lang niet meer in wat de partij nu geworden is of waar ze zich druk om maken.

Dus die PVDA vergelijken met die van tegenwoordig gaat niet op.

Verder eens dat de PVV combinatie natuurlijk kansloos is. Daar zit gewoon 0 competentie in de partij anders dan spreekbuis / megafoon gedrag.

[ Voor 22% gewijzigd door spartacusNLD op 06-11-2025 15:06 ]

• Bernard0343
Gelukkig is er één partij die Koolmees een heldere brief durft te schrijven. ;)

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Plus plus. Als Bontenbal zoveel waarde hecht aan fatsoen, dan zou VVD door hem afgewezen moeten worden.

https://www.trouw.nl/binn...-in-afghanistan~b048da4f/
Een aantal vrouwen moet van het demissionaire kabinet terugkeren naar Afghanistan, ongeacht het schrikbewind van de Taliban. Het gaat om vrouwen die zich niet ‘westers kleden’ of die binnen het gezin vooral ‘huishoudelijke dingen’ doen. Ondanks herhaalde bezwaren van de vrouwen blijft de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) bij haar opvatting dat deze vrouwen zich kunnen schikken naar de leefregels van de Taliban, zo blijkt uit onderzoek van Trouw.
De IND wil bijvoorbeeld een 79-jarige vrouw uit Afghanistan terugsturen omdat ze niet ‘verwesterd’ is en daarom niet heeft aangetoond dat ze zich niet kan aanpassen aan de sociaal-culturele normen die de Taliban hebben ingevoerd. Met andere woorden: ze zou zich moeten kunnen redden binnen de kaders van dat regime.
In de asielprocedure van een 59-jarige vrouw stuurt de IND haar terug omdat ze geen opleiding heeft gevolgd, in Afghanistan meestal niet alleen over straat ging en vooral in het huishouden actief was. Het verweer van de vrouw dat ze in Nederland wel alleen naar buiten durft, hier durft te werken en zich durft te ontplooien, is volgens de IND onvoldoende bewijs dat de vrouw zich niet zou kunnen ‘conformeren’ aan een leven zonder vrouwenrechten.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Heel benieuwd wat Koolmees zijn conclusies gaan zijn einde dag.
  • VVD blijft bizar genoeg GL-PvdA uitsluiten in deze fase, dus GL-PvdA-D66-CDA-VVD is lastig om nu verder te verkennen.
  • D66-CDA-VVD-JA21 heeft en geen meerderheid in de TK, en qua standpunten erg lastig voor D66.
  • D66-CDA-VVD-JA21-BBB heeft dan wel een meerderheid in de TK, maar lijkt me totaal onacceptabel voor D66.
  • D66-CDA-VVD-JA21-CU, idem?
  • D66-CDA-VVD minderheidskabinet: voldoet dit aan de wens van "stabiliteit"? (er zijn hier al genoeg discussies geweest over de kansen / stabiliteit van een minderheidskabinet in dit politieke klimaat en systeem.)
Erg lastig allemaal....
het is toch niet bizar dat een VVD de GL-PvdA doet uitsluiten?

De VVD is geen politieke partij, het is een uitvoerende organisatie. Selectief belang. Het wil en mag niet door een deur met collectief belang, en dat is verklaarbaar, want het is een selectoraal model. Even bruut gezegd, dat is een toepassing van georganiseerd parasitisme. Dat klinkt misschien hard, maar het is allemaal herleidbaar - de crux is dat de rol van de VVD louter gericht is op functie daarvoor.

Het is maar goed dat er geen tegenwoordige Bismarck is, anders had de VVD heel serieus voortgeborduurd op een pijnlijke historische analoog bij de oosterburen. De historische context van tegenwoordig en nu is daarbij afwezig, niet gekend. Er is geen concept van.

Het is het klassieke probleem: zet je eenmaal in op machtspolitiek, dan stap je op een hellend vlak waar je bij de vereiste gereedschappen volledig vanzelf enkel nog meer / harder / erger moet gaan. De schil van marketing en geloofsgedrag wordt steeds meer de hefboom, en accelerationisme wordt steeds meer het fundament. Je verliest daarbij ook alle zelfstandigheid ten aanzien van incarnaties à la donor en sponsor en grote vrienden.

Het is niets nieuws. Het is een klassiek historisch consistent patroon.

Dus: positioneren als spil, met rigiditeit. Ondertussen, buiten beeld, loopt men overal de deuren plat voor de komende campagne van perceptie management, en die gaat komen. Mocht dat slechts gedeeltelijk effectief zijn, dan zal men die bijschaven voor klassiek gebruik van de slachtofferrol waar men zich opoffert om het gevaar in toom te houden, met de belofte van de stekker er uit te trekken.

Ik mocht willen dat ik het hier op scherp deed stellen, maar dit is het normaal al twee decennia.

Alle gekheid een stokje, we hebben het over een uitvoerende organisatie voor politieke sturing op grondvesten van "never waste a crisis". Dat is de hoeksteen. Er is geen enkele correlatie met stabiliteit of vooruitgang. Dat is ook logisch, want als je moet werken kun je afgerekend worden op resultaten en moet je voor iedereen werken, niet enkel voor jezelf en de grote vriend.

De meest kritieke bedreiging voor stabiliteit van het bestel is niet een PVV. Maar een VVD - met bijzonder potentieel voor rol daarbij van CDA, dat is afhankelijk van de vraag hoe breed die partij zich kan ontdoen van de oude garden van gesponsorde hiërarchie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

DevWouter schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:38:
Los van dat de links/rechts discussie altijd wat lastig is, kan je over 1 ding het wel eens zijn, wat Yesilgoz zegt is gewoon snoeihard onwaar. 1 omdat het Yesilgoz is, en die liegt nog wanneer ze fluit, maar 2 omdat haar verhaal niet consistent is.

Iedere keer spreekt zij over haar wens voor centrumrechts, maar wanneer je JA21 zou vervangen door GL/PvdA, dan is het niet centrum, dan is het niet centrumlinks, maar is het opeens links. Dat is gewoon een keiharde leugen, want beide kan niet waar zijn. JA21 en VVD zijn volgens haar iig rechts, dus dan is het D66 en mogelijk CDA dat centrum is, dus dan zou vanuit dag oogpunt een partij op links en op rechts met 2 centrum, toch echt gemiddeld centrum zijn.

Daarnaast blijft ook het feit dat CDA altijd al het liefst met VVD regeert, en andersom trouwens ook, die 2 partijen zoeken elkaar altijd als eerste op, m.u.v. de vorige verkiezingen toen we CDA 2.0 hadden. Het is allemaal puur een frame, maar ze moeten haar hier wel bij ontmaskeren.

Kijk, ze mag nog steeds dat kabinet niet willen en het zelfs weigeren, dat is hun recht, maar die frame van centrumrechts naar vol links wanneer je GL/PvdA hebt ipv JA21, is echt achterlijk

Wat betreft wat Dijk zegt, ik ben het wel eens in hoe we hier naar partijen kijken, dat zo'n middenkabinet zeker wel rechts van het midden is, ik zou het niet perse centrumrechts noemen, maar de eindstand van die 3 komt niet bij het 'traditionele' midden uit. Maargoed, daar zullen de meningen wel over verschillen en is oprecht ook niet heel relevant. Veel relevanter is dat men een eerlijker verhaal moeten vertellen.

Verder is het natuurlijk sowieso raar dat zonder te onderhandelen, je nu al kan zeggen dat het links beleid zal worden, dan moet je toch als VVD gaan leren onderhandelen, ipv overal ja opzeggen wat GL/PvdA wilt, want dan krijg je inderdaad wel een links beleid.
[...]

[edit]
Zowel GL/PvdA als VVD kunnen heel veel verliezen en winnen in de komende jaren, en dat heeft heel erg met deze situatie nu te maken.

GL/PvdA kan het beste in de oppositie blijven, iedere keer is het verhaal van rechts, dat het allemaal niet is gelukt want links veroorzaakt de problemen, ook wanneer links geen deel uitmaakt van de coalitie, iedere keer weer winnen weer rechtse partijen en bakken ze er niets van. Met de PVV hebben ze van Wilders een (terechte) zondebok kunnen maken, maar het houdt ergens op. Dus ga je echt snoeihard en slim de komende 2 jaar campagne voeren tot de nieuwe verkiezingen die ongeacht veel sneller zal zijn dan 4 jaar, dan kan je flink winnen.
Gaan ze de coalitie in, dan heeft Nederland flink rechts van het midden gestemd, en zorgen ze dan dat veel wordt opgelost, dan zullen kiezers geloven dat rechts het antwoord is, en word je als partij afgeslacht.
Verder heeft Klaver 1 ding heel slim gedaan, en is gezegd dat alle partijen zich echt moeten uitspreken dat ze dit willen, ze forceert dan Yesilgoz om zich uit te spreken voor die coalitie voordat ze gaan onderhandelen, anders krijg je namelijk de spin 'ja we doen dit in het landsbelang, maar eigenlijk willen we het echt niet'. Die draai zullen ze niet maken, waardoor Klaver terecht kan blijven zeggen, wij worden uitgesloten, het ligt niet aan ons, wij zijn bereid om samen te werken.

De VVD staat er net als GL/PvdA slecht voor, Yesilgoz heeft steeds die centrumrechtse coalitie gepushed, zij moet het waar gaan maken met die partijen, zij moet dat laten slagen, anders zijn ze nog ongeloofwaardiger. Dit is letterlijk hun enige optie. Want stel het werkt niet over rechts, dan wordt het voor hen heel erg lastig om uit te leggen waarom ze toch blijven weigeren richting GL/PvdA. Hun enige antwoord is om het zonder die partij voor elkaar te krijgen.

Beide partijen zijn daarmee heel erg bezig met hoe volgende verkiezingen zullen gaan, beide kunnen gigantisch in dit stadium al verliezen.

Weetje waar ik ook echt benieuwd naar ben, wat ging er door Jetten's hoofd toen de restzetel bij de SP bleef. Je wilt altijd zoveel mogelijk zetels, maar het niet hebben van die meerderheid was echt heel belangrijk voor de formatie en ook de beeldvorming.
Virtuozzo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:09:
[...]

Natuurlijk wel. PvdA is de meest stabiele coalitie partij, ga de cijfers maar na, geen enkele partij komt maar in de buurt qua lengte van gemiddelde kabinetslengte. Daarnaast is het een democratische partij, valt niet de rechtstaat aan, heeft geen verwerpelijke standpunten oid. Dus de verschillen zitten puur op inhoud.
Dan mag je zeker niet met ze willen regeren, maar uiteindelijk is uitsluiten wel iets heel anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Benjamin- op 06-11-2025 15:18 ]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:14
spartacusNLD schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:02:
[...]

De PVDA van toen bestaat niet meer. De sociaal democratie is definitief opgeheven nu de reverse takover van groenlinks geslaagd is.

Ik kom uit een vel rood nest, en de ''oude PVDA'ers'' van welleer (mijn ouders / grootouders) herkennen zich al heel lang niet meer in wat de partij nu geworden is of waar ze zich druk om maken.

Verder eens dat de PVV combinatie natuurlijk kansloos is. Daar zit gewoon 0 competentie in de partij anders dan spreekbuis / megafoon gedrag.
In mijn ervaring zijn veel 'oud-pvda'ers' misleid door partijen zoals VVD en PVV. Van origine (en nog steeds) was/is de PvdA tegen enorme invoer van arbeidsmigranten.
Velen zijn overgestapt naar de VVD en PVV, tegelijkertijd hebben ze niet door dat die partijen juist nog meer arbeidsmigranten willen toelaten. Aan de buitenkant lijkt dat niet zo, omdat ze zeggen te strijden voor behoud van de Nederlandse identiteit. Nou, ga kijken in de grote steden en randgemeenten, vol met expats die niet eens Nederlands spreken.
Conclusie: ze zijn gefopt door die partijen en ondertussen klagen ze over dat de PvdA verdwenen zou zijn. Nee, die is niet verdwenen, verdiep je eens in hun programma. Wat wel verdwenen is, is de echte PvdA'er die weet en begrijpt waar de partij echt voor staat.

Het was geen reverse takeover, GroenLinks had juist steeds minder bestaansrecht sinds PvdD die kiezers beter kan bedienen. Daarnaast, klimaat is niet zo belangrijk voor de kiezer als uit zgn 'onderzoeken' zou blijken.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

dawg schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:09:
[...]

Plus plus. Als Bontenbal zoveel waarde hecht aan fatsoen, dan zou VVD door hem afgewezen moeten worden.

https://www.trouw.nl/binn...r-taliban-in-afghanistan~
Ik heb met al mijn jaren 1 les geleerd: je kan van hooguit 1 partij hopen dat ze optyfen, niet 2. Als je als CDA de PVV uitsluit is die kaart vergeven.

Elke verkiezing weer blijkt dat je slechts 1 partij mag weg-wensen en deze keer was de NSC aan de beurt, dus geen wonder dat de rest er blijft zitten. De volgende verkiezingen net zo. Als een BBB verdwijnt weet je zeker dat JA21 blijft enzovoort. 1 partij slechts.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Delerium schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb met al mijn jaren 1 les geleerd: je kan van hooguit 1 partij hopen dat ze optyfen, niet 2. Als je als CDA de PVV uitsluit is die kaart vergeven.

Elke verkiezing weer blijkt dat je slechts 1 partij mag weg-wensen en deze keer was de NSC aan de beurt, dus geen wonder dat de rest er blijft zitten. De volgende verkiezingen net zo. Als een BBB verdwijnt weet je zeker dat JA21 blijft enzovoort. 1 partij slechts.
Natuurlijk, maar het blijft opmerkelijk hoe uhh, flexibel christendemocraten toch altijd zijn, in het licht van de geschiedenis.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 06-11-2025 15:33 ]

• ultimateharry

ultimateharry

Virtuozzo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:09:
[...]

De VVD is geen politieke partij, het is een uitvoerende organisatie. Selectief belang. Het wil en mag niet door een deur met collectief belang, en dat is verklaarbaar, want het is een selectoraal model. Even bruut gezegd, dat is een toepassing van georganiseerd parasitisme. Dat klinkt misschien hard, maar het is allemaal herleidbaar - de crux is dat de rol van de VVD louter gericht is op functie daarvoor.

Het is maar goed dat er geen tegenwoordige Bismarck is, anders had de VVD heel serieus voortgeborduurd op een pijnlijke historische analoog bij de oosterburen. De historische context van tegenwoordig en nu is daarbij afwezig, niet gekend. Er is geen concept van.

Het is het klassieke probleem: zet je eenmaal in op machtspolitiek, dan stap je op een hellend vlak waar je bij de vereiste gereedschappen volledig vanzelf enkel nog meer / harder / erger moet gaan. De schil van marketing en geloofsgedrag wordt steeds meer de hefboom, en accelerationisme wordt steeds meer het fundament. Je verliest daarbij ook alle zelfstandigheid ten aanzien van incarnaties à la donor en sponsor en grote vrienden.

Het is niets nieuws. Het is een klassiek historisch consistent patroon.

Dus: positioneren als spil, met rigiditeit. Ondertussen, buiten beeld, loopt men overal de deuren plat voor de komende campagne van perceptie management, en die gaat komen. Mocht dat slechts gedeeltelijk effectief zijn, dan zal men die bijschaven voor klassiek gebruik van de slachtofferrol waar men zich opoffert om het gevaar in toom te houden, met de belofte van de stekker er uit te trekken.

Ik mocht willen dat ik het hier op scherp deed stellen, maar dit is het normaal al twee decennia.

Alle gekheid een stokje, we hebben het over een uitvoerende organisatie voor politieke sturing op grondvesten van "never waste a crisis". Dat is de hoeksteen. Er is geen enkele correlatie met stabiliteit of vooruitgang. Dat is ook logisch, want als je moet werken kun je afgerekend worden op resultaten en moet je voor iedereen werken, niet enkel voor jezelf en de grote vriend.

De meest kritieke bedreiging voor stabiliteit van het bestel is niet een PVV. Maar een VVD - met bijzonder potentieel voor rol daarbij van CDA, dat is afhankelijk van de vraag hoe breed die partij zich kan ontdoen van de oude garden van gesponsorde hiërarchie.
Ja goed punt, ik bedoelde het eigenlijk vanuit het perspectief van de samenleving, die grotendeels kijkt naar de VVD als een verantwoordelijke politieke partij ipv een selectieve belangenbehartiger met een grote marketingmachine er bovenop geschroefd.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

[...]

Ik kan dit niet serieus nemen, want ik weet dat dit van alle tijden is. Mijn opa die eind 2002 overleed, ging over naar SP omdat de PvdA teveel naar het midden was gegaan. En dit zagen we ook zo doorgaan, ik weet nog heel goed dat de PvdA verkiezingen hadden tussen 5 mensen die lijsttrekker wilde worden, en op de vraag om met SP of CDA te regeren, zeiden 4 van de 5 om liever met CDA te gaan (Lutz Jacobi ging liever met de SP), en voor de duidelijkheid, dat was toen de SP onder Emile Roemer, Marijnissen was toen al 4 jaar niet meer de voorman. Dus ook toen was er heel veel kritiek over hoe rechts de PvdA was, want als je liever met de beste vriend van de VVD wilt regeren, dan kan je niet zeggen dat je links bent.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:17

DropjesLover

Dit dus ->

DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:02:
[...]

Tja, ergens hoopte ik dat ik ongelijk zou krijgen, maar het word met de dag gewoon steeds meer bevestigd. :-(
Deze uitslag is gewoon een ramp voor Nederland omdat er zo geen stabiel kabinet te formeren valt. Laat staan een kabinet dat echt problemen wil aanpakken. En als dat de conclusie is, dan moet je er niet eens aan beginnen. Je kan je beter voorbereiden op de volgende verkiezingen en er dan echt keihard voor gaan.
Gezien het aantal stemmen op de partijen van het vorige kabinet wil een groot deel van Nederland blijkbaar ook niet dat de problemen werkelijk aangepakt worden...

Sowieso omdat de eenzijdige focus op immigratie die de werkelijke grote problemen uit beeld houdt en de anderszijdig het niet werkelijk willen oplossen van de problemen daar (want immers PVV bestaansrecht).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:01
Ik ben wat dat betreft echt VVD moe en vooral Yesilgöz moe. Donder op met je uitsluiten, het land heeft op een bepaalde manier gestemd. Als je een breed gedragen kabinet wilt hebben, zal je toch moeten inbinden. Maar de illusie dat de VVD er voor de burger zit, is natuurlijk ook een utopie.

• Bernard0343
Benjamin- schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:27:
[...]

Ik kan dit niet serieus nemen, want ik weet dat dit van alle tijden is. Mijn opa die eind 2002 overleed, ging over naar SP omdat de PvdA teveel naar het midden was gegaan. En dit zagen we ook zo doorgaan, ik weet nog heel goed dat de PvdA verkiezingen hadden tussen 5 mensen die lijsttrekker wilde worden, en op de vraag om met SP of CDA te regeren, zeiden 4 van de 5 om liever met CDA te gaan (Lutz Jacobi ging liever met de SP), en voor de duidelijkheid, dat was toen de SP onder Emile Roemer, Marijnissen was toen al 4 jaar niet meer de voorman. Dus ook toen was er heel veel kritiek over hoe rechts de PvdA was, want als je liever met de beste vriend van de VVD wilt regeren, dan kan je niet zeggen dat je links bent.
Bij teleurgestelde PvdA-ers merk je een emotie die je bij teleurgestelde leden van andere partijen niet tegenkomt. Tot ver in de jaren '90 hoorde ik ex-leden mopperen over Nieuw-Links. Al eerder gezegd, ik ken de partij vrij goed. En nee, er is geen sprake van een 'overname' door GroenLinks of haar leden.

Het is wel, zoals alle politieke bewegingen, een huis dat continue verbouwd wordt. En op dit moment is men grondig aan het renoveren en breekt men de muren naar de buren weg, net als in 1946 toen de SDAP, VDB en CDU fuseerden.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

tiswat schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:40:
Ik ben wat dat betreft echt VVD moe en vooral Yesilgöz moe. Donder op met je uitsluiten, het land heeft op een bepaalde manier gestemd. Als je een breed gedragen kabinet wilt hebben, zal je toch moeten inbinden. Maar de illusie dat de VVD er voor de burger zit, is natuurlijk ook een utopie.
Ze moet wel, ze kan het echt niet anders doen. De VVD geeft al jaren en jaren aan iedereen de schuld, het moment dat je dat loslaat, gaat iedereen zien dat zij het probleem zijn. Het is alsof je leningen met leningen met leningen dekt in de hoop dat je eindelijk die winst behaald om alle schulden in te lossen.

Ik word er ook doodziek van, maar het is letterlijk haar enige manier om dit te spelen, anders is het opstappen en een paar dramatische verkiezingen te krijgen.

De positie van GL/PvdA had eigenlijk de positie van VVD moeten zijn. Stel dat een centrumlinks kabinet er had gekomen, en de VVD snoeihard oppositie had kunnen voeren, dat had hen echt geholpen. Ze moeten weer echt laten zien waar de VVD voor staat, anders worden ze weggevaagd, en dat kan alleen met hun gedroomde coalitie.
Bernard0343 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:45:
[...]

Bij teleurgestelde PvdA-ers merk je een emotie die je bij teleurgestelde leden van andere partijen niet tegenkomt. Tot ver in de jaren '90 hoorde ik ex-leden mopperen over Nieuw-Links. Al eerder gezegd, ik ken de partij vrij goed. En nee, er is geen sprake van een 'overname' door GroenLinks of haar leden.

Het is wel, zoals alle politieke bewegingen, een huis dat continue verbouwd wordt. En op dit moment is men grondig aan het renoveren en breekt men de muren naar de buren weg, net als in 1946 toen de SDAP, VDB en CDU fuseerden.
Eens. En laten we ook eerlijk zijn, dit moest een keer gebeuren. De PvdA was al heel lang in de greep van een paar machtige mensen. Het debat over Israel was daar tekenend. Vorig jaar of het jaar daarvoor, werd nog de microfoon uit de handen getrokken toen iemand opriep om Israel aan te pakken, en nu hebben ze kleur bekend waardoor heel wat mensen zijn opgestapt. Hoe Gerdi Verbeet vertrok, was echt tekenend voor de cultuur aan de top.

Het is altijd goed om als partij af en toe de boel flink op te schudden, je af te vragen waar je nu staat, wat je wilt. En dan zeggen mensen wel dat het nu opeens heel links is, maar tegelijkertijd zien we ook migratiebeleid waar ze bij de traditionele GL achterban veel minder blij mee zijn.
Een partij hoort ook te bewegen, een partij die niet verandert, is een partij die je moet afschrijven, want je kan niet hetzelfde blijven roepen ongeacht de veranderingen in de wereld.

[ Voor 39% gewijzigd door Benjamin- op 06-11-2025 15:51 ]

• Janpietertje89
Trishul schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:15:
[...]

In mijn ervaring zijn veel 'oud-pvda'ers' misleid door partijen zoals VVD en PVV. Van origine (en nog steeds) was/is de PvdA tegen enorme invoer van arbeidsmigranten.
Velen zijn overgestapt naar de VVD en PVV, tegelijkertijd hebben ze niet door dat die partijen juist nog meer arbeidsmigranten willen toelaten. Aan de buitenkant lijkt dat niet zo, omdat ze zeggen te strijden voor behoud van de Nederlandse identiteit. Nou, ga kijken in de grote steden en randgemeenten, vol met expats die niet eens Nederlands spreken.
Conclusie: ze zijn gefopt door die partijen en ondertussen klagen ze over dat de PvdA verdwenen zou zijn. Nee, die is niet verdwenen, verdiep je eens in hun programma. Wat wel verdwenen is, is de echte PvdA'er die weet en begrijpt waar de partij echt voor staat.

Het was geen reverse takeover, GroenLinks had juist steeds minder bestaansrecht sinds PvdD die kiezers beter kan bedienen. Daarnaast, klimaat is niet zo belangrijk voor de kiezer als uit zgn 'onderzoeken' zou blijken.
Daarnaast zijn veel van die "oude PVDAers" ook niet meer die socialistische, progressieve hippies van jaren geleden maar ondertussen zelf behoorlijk conservatieve egoistische boomers geworden.

Zijn er ondertussen al uitgebreide statistieken van stemmen per leeftijdscategorie? Ik ben echt trots dat mijn beide ouders als eind 60ers op D66 gestemd hebben, maar als ik zo de discussies die ze hebben met hun leeftijdsgenoten hoor zijn ze sterk in de minderheid.

Want dat is ondertussen ook wel echt een factor, er is gewoon een correlatie tussen leeftijd en conservatief en de Nederlandse stemgerechtigde is gewoon gemiddeld een stuk ouder geworden de afgelopen jaren.

[ Voor 15% gewijzigd door Janpietertje89 op 06-11-2025 15:52 ]

• Bernard0343
Overigens hangt er in België ook een kabinetscrisis in de lucht.

Misschien een ideetje om even te wachten met ónze formatie tot ook daar verkiezingen zijn geweest en dan in één keer beide regeringen in elkaar fietsen?

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:32

Jebus4life

BE User

Bernard0343 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:13:
Overigens hangt er in België ook een kabinetscrisis in de lucht.

Misschien een ideetje om even te wachten met ónze formatie tot ook daar verkiezingen zijn geweest en dan in één keer beide regeringen in elkaar fietsen?
Pakken we Luxemburg er ook bij (desnoods met geweld!) en vormen we per direct de Benelux - Komen we vlot boven de 2 biljoen GDP. Zijn we de nummer 3 economie van de EU en sluiten we aan bij de G7 (laten we die club zelf beslissen of ze Italië eruit willen gooien of ze er de G8 van maken) 8)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik zit nu een reconstructie van de campagne van GLPvdA op Vrij Nederland te lezen, maar dat is wel ontluisterend zeg, en onbegrijpelijk ook. Ik zal enkele quotes plaatsen maar leest u vooral het artikel zelf.

https://www.vn.nl/missie-timmermans
Waar D66, het CDA en de VVD hun campagneteams volledig hebben geprofessionaliseerd, was de campagne van GroenLinks-PvdA amateuristisch. De campagneleider, voorheen onder meer politiek assistent van de Amsterdamse burgemeesters Eberhard van der Laan (PvdA) en Femke Halsema (GroenLinks) had nooit eerder een grote campagne geleid.

De aanstelling van een nieuw Hoofd Communicatie, een half jaar voor de verkiezingen, liep eveneens mis. De frisse kracht was net terug uit België. Daar had hij als communicatieadviseur gewerkt bij de Vlaamse zusterpartij Vooruit. Na een belletje naar Brussel leek de referentie van de Belgische werkgever positief. Hij had ervaring binnen de sociaaldemocratische familie, en was bekend met de toon en strategie van progressieve politiek. Maar al snel bleek dat de functie in België van een heel ander kaliber was geweest dan de functie bij GroenLinks-PvdA. Achteraf bleken Vlamingen met ‘voorlichter’ iets heel anders te bedoelen dan Nederlanders. Waar de fusiepartij een strateeg dacht binnen te halen, kregen ze een debattrainer met ambities.
Volgens ingewijden functioneerde de onervaren campagneleiding slecht, en werd er weinig geluisterd naar feedback vanuit de fractie. ‘Er was geen strategie’, zegt een betrokkene. Niet in het begin, toen zijn kansen nog open lagen en ook niet aan het eind. ‘De laatste twee weken van de campagne wisten we niet wat we gingen doen.’
Het campagneteam slaagde er evenmin in om hun lijsttrekker voor te bereiden op wat hem te wachten stond. Timmermans schrok van het verharde politieke klimaat. In debatten liet hij zich verleiden tot beschouwingen over de ‘mediaan van koopkrachtontwikkeling’. Tot ontzetting van een partijgenoot: ‘Je gaat me niet vertellen dat je een man, die zeven talen spreekt, niet kan leren om wat simpeler te praten.’
Een commissie onder leiding van oud-politicus Martijn van Dam, met onder meer Kamerlid Habtamu de Hoop en de Amsterdamse fractievoorzitter Marjolein Moorman, kwam toen met het dringende advies niet langer over ‘bestaanszekerheid’ te spreken omdat die term geassocieerd wordt met behoudzucht, niet met hoop op een betere toekomst.

Bovendien, stelde de commissie, worden termen als ‘bestaanszekerheid’ helemaal niet begrepen door de praktisch opgeleide Nederlanders die de partij zo graag wil aanspreken. Termen als ‘eerlijk’ sluiten veel meer aan bij de emoties en de ervaringen van kiezers.

‘Als mensen in een distributiecentrum worden afgeknepen in flexbanen en geen schijn van kans hebben op een sociale huurwoning terwijl ze zien dat mensen in dure koophuizen steeds rijker worden, is dat niet eerlijk’, zegt een van de voormalige leden van de commissie. ‘Dan moet je dat ook zo noemen.’

Met het advies werd niets gedaan.
Zo ontzettend veel ervaring in die partij aanwezig, en dan heeft men daar óók de ervaring van Groenlinks bij. Ik zou bijna denken dat de partij niet de grootste wilde worden. Er staan nog meer onbegrijpelijke zaken in.

[ Voor 17% gewijzigd door dawg op 06-11-2025 16:31 ]

• Helixes
Ik zit me net te bedenken dat het wellicht ook nuttig kan zijn een tussenronde in te gelasten na deze verkenning, zodat D66; CDA en VVD eens met z'n drieën een boompje kunnen planten over hun toewijding aan de toekomst van dit land. Misschien kan het verhelderend werken wanneer je die drie in een kamer zet. Er zijn ook wat pijn- en breekpunten tussen die drie, en misschien werkt een gesprek onderling verhelderend.

Grofweg denk ik dat VVD met twee chips zo'n gesprek in kan gaan - en maximaal met één chip naar buiten lopen. In bredere zin zal VVD ook moeten kiezen tussen hun beleid en de vierde partner van hun voorkeur. Misschien kan de input en de voorkeuren van CDA en D66 in die keuze verheldering bieden.

• migchiell
Ik dacht nog, hey, alweer een bericht van de Speld ;(

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Superman schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:04:
[...]

Zal wel grappig zijn met VVD als een oppositie partij samen met PVV.
Ja, inderdaad een grappig idee. En daarnaast zitten dan ook nog eens FvD en BBB.

Voor Jetten is de combi D66-CDA-GLPvdA-JA21-CU handiger dan D66-CDA-VVD-JA21-CU. D66 zit dan niet op de linkerflank.
CDA zal wat sputteren maar krijgt wel geestverwant CU aan boord. Voor Klaver is dit zo'n beetje de enige optie om te regeren. CU denkt aan het landsbelang en werkt mee.
JA21 kan dwarsliggen. Maar als ze graag willen regeren, dan kost dat wat om ze over te halen. Een vette extra ministerspost ofzo. Nou, dan doet D66 dat. Met 9 zetels voor JA21 zijn de kosten in absolute zin te overzien.

Ik vind in alle oprechtheid dat -alhoewel de verschillen tussen de partijen aanzienlijk zien- er de komende jaren vooral achterstallig onderhoud gepleegd moet worden. Dus: boeren langjarig perspectief geven (en en passant stikstofuitstoot verminderen), dán kun je het elektriciteitsnet gaan verzwaren, pas dan kunnen er woonwijken gebouwd worden en verder vergroend. Het tweede en derde/vierde kun je voorbereiden, maar ga je niet of nauwelijks mee beginnen in 4 jaar.
Bijvoorbeeld: JA21 wil 'Fossiele brandstoffen niet afschrijven zolang er geen volwaardige alternatieven zijn.'. Nou, dat kan rechtstreeks het regeerakkoord in (ook al is GLPvdA erin), mits erbij staat: voor deze kabinetsperiode.

Dus dan is de vraag: hoe eager zijn deze partijen om te regeren? En is de wil er om een akkoord te smeden waarin vooral staat: we trekken van alles vlot?

Maar goed. Eind van de week weten we meer!

• Bernard0343
dawg schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:26:
Ik zit nu een reconstructie van de campagne van GLPvdA op Vrij Nederland te lezen, maar dat is wel ontluisterend zeg, en onbegrijpelijk ook. Ik zal enkele quotes plaatsen maar leest u vooral het artikel zelf.

https://www.vn.nl/missie-timmermans

[...]

[...]

[...]

[...]

Zo ontzettend veel ervaring in die partij aanwezig, en dan heeft men daar óók de ervaring van Groenlinks bij. Ik zou bijna denken dat de partij niet de grootste wilde worden. Er staan nog meer onbegrijpelijke zaken in.
Ach, waar andere partijen in stilte hun wonden likken, moet de zelfkastijding van de PvdA altijd zo publiek mogelijk.

Maar zeker geïnteresseerd in het artikel! In de VN van deze week?

• Robkazoe
Bernard0343 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:05:
Gelukkig is er één partij die Koolmees een heldere brief durft te schrijven. ;)
*knip* niet de HK hier

[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 06-11-2025 20:30 ]

• Bernard0343
Robkazoe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:35:
[...]

Wouter Koolmees zojuist gespot door een journalist bij zijn vertrek uit Den Haag.
spoiler:
AI en dus nep.
Oeps, mag weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Bernard0343 op 06-11-2025 17:44 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bernard0343 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:14:
[...]

Ach, waar andere partijen in stilte hun wonden likken, moet de zelfkastijding van de PvdA altijd zo publiek mogelijk.

Maar zeker geïnteresseerd in het artikel! In de VN van deze week?
Artikel is van 1 november. :)

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:02

hneel

denkt er het zijne van

GL-PvdA is alleen binnen een handjevol grote steden nog een partij van betekenis. Daarbuiten is het echt een splinterpartij. In mijn eigen gemeente haalden ze 5.1%. Ze moeten hier FvD en JA21 voor zich dulden.
(En alle linkse partijen samen halen net 8.7%.)

En dit is van oudsher een arbeidersklasse gebied. Let wel: geen boerengebied maar een waar vroeger de meerderheid in de landbouw werkte als (bezitloze) landarbeider of knecht.

Links doet het niet een beetje verkeerd, maar echt heel heel erg fout.

[ Voor 5% gewijzigd door hneel op 06-11-2025 18:12 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:15

ericplan

5180 Wp PV

hneel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:10:
GL-PvdA is alleen binnen een handjevol grote steden nog een partij van betekenis. Daarbuiten is het echt een splinterpartij. In mijn eigen gemeente haalden ze 5.1%. Ze moeten hier FvD en JA21 voor zich dulden.

En dit is van oudsher een arbeidersklasse gebied. Let wel: geen boerengebied maar een waar vroeger de meerderheid in de landbouw werkte als (bezitloze) landarbeider of knecht.

Zou links het fout doen? Of hebben we het gewoon te goed?

A'dam PVOutput

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
Benjamin- schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:27:
[...]

Het zou ook iets kunnen zeggen over realistische gehalte van het SP programma.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

hneel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:10:

Iedere partij is tegenwoordig een splinterpartij. Ze zijn op 6 zetels na de grootste, dat is de realiteit van de politiek nu. Dus prima als je dat over hen wilt zeggen, maar neem dat punt dan in over alle partijen. En verder is het natuurlijk niet zo relevant dat FvD groter is in jouw gemeente, je kan ook zeggen dat zij niet zo van betekenis zijn, want ze hebben nog geen 20ste van de zetels. Lijkt me allemaal niet zo relevant.

Maar even voor de duidelijkheid, de stem van iemand in een stad is evenveel waard als die van iemand in jouw dorp.
DeKever schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:23:
[...]

Het zou ook iets kunnen zeggen over realistische gehalte van het SP programma.
Dat zou je dan moeten onderbouwen. En kom aub niet aan met wel of niet CPB cijfers, want los van dat deze gewoon waren doorgerekend in die tijd, is dat ook niet hoe je een coalitie vormt, dan gebruik je namelijk weer experts die kijken hoe gezamenlijke plannen gaan uitwerken.

Nee dit ging er gewoon om dat 1 de PvdA de SP vooral als een bedreiging zag, en 2 omdat ze ook echt veel rechtser waren geworden. Bedoel iets als het leenstelsel voor studenten, was o.a. van de PvdA. Daar zou je als sociaaldemocraat toch echt keihard tegen moeten zijn.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Piggen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:03: Wonen ook in een dorp waar helemaal niets gebeurt, maar wel de mond vol over 'buitenlanders'.
,
Herkenbaar. In mijn 99% blanke geboorteplaats waren er ELK weekend massale knokpartijen , werden meisjes lastig gevallen, bezwangerd, reed men zich dood (vrijwel elk jaar een auto met jongeren total loss), drugs en drank gebruik op schokkerend niveau (ik woon in Amsterdam en ik heb nergens zoveel zien worden gebruikt als in de kroegen rond de kerk). En hand in hand lopen als homo paar? Je wordt helemaal en dan ook helemaal tot moes getimmerd als je het uitgaansleven inloopt.

Stemgedrag PVV #1

Want zomg buitenlanders zijn zo crimineel.

Als je nou grootstedelijke issues hebt snap ik dat. Ik woon in de Bijlmer en hoewel ik zelden of nooit ergens last van heb, ja, erg veel mensen met een andere cultuur. Dat je dat bedreigend vind kan ik me voorstellen, ik deel het niet, maar inderdaad, het is wel anders. Maar om in een dorp in de Noordkop moord en brand te schreeuwen over buitenlanders? Kijk verdomme in de spiegel.

• roffeltjes
  • Nu online
mavamal schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:13:
VVD passeren en kijken of je Ja21 ver genoeg kan krijgen om met GLPvdA en een 5e partij te praten.
GLPvdA en Extreem rechts gaat hem gewoon niet worden.

JA21 is het FvD, *knip*, dat soort vergelijkingen maken we niet op zo'n manier.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 06-11-2025 19:49 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

ericplan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:13:
[...]

Zou links het fout doen? Of hebben we het gewoon te goed?
Dat is wel een erg treurige constatering als daar waarheid in zit; heb je het zelf eenmaal goed dan geef je niet meer om anderen, en vooral niet om mensen die vluchten voor oorlog en geweld? ;(

Intentionally left blank

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:20:
[...]

Er zijn, inderdaad, mensen die er bepaalde, in mijn ogen negatieve, ideeën op nahouden die niet passen bij de samenleving waar ik in wil leven. En zolang mensen dit bij zichzelf houden is dat best. Maar die zaken mogen, zoals je zegt, geen invloed krijgen op de politiek en wetgeving.
Toch heeft religie, en meer in het algemeen partijen met een niet tolerante culturele inslag inslag dan die van het tolerante Nederland dat we jaren geleden hadden, een plek in de politiek. Een verbod op religieuze partijen zie ik bijvoorbeeld niet gebeuren. Of een verbod op onderwijs op religieuze leest. En dergelijke partijen met een religieuze inslag houden elkaar de hand boven het hoofd.

• roffeltjes
  • Nu online
Ozzy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:45:
[...]
Was de LPF niet vol met zaken mensen? Dat was echt geweldig, een kabinet wat valt omdat twee ministers uit dezelfde partij niet met hun egotjes konden samenwerken.

En laten we vooral ook het ego van meneer Schoof maar eens bekijken die dacht dat hij het wel kon klaren.

Zakenkabinet? Een onzalig idee, dan krijg je amateurs met een ongeremd ego die het gogme missen om daar mee om te gaan. Top politici hebben ook een gigantisch ego, maar ze weten het wel zo te temmen dat ze nog kunnen functioneren. Zelfs Wilders kan prima overweg met zijn collegas.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 06-11-2025 20:22 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46

Pierre

Van nature lui!

Ik zie Herman Heinsbroek nog voorrijden in zijn dikke auto op bezoek bij Beatrix :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• roffeltjes
  • Nu online
spartacusNLD schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:24:
[...]
CDA is een stuk linkser geworden dus gaat blij zijn met D66 (zie hun stemgedrag de laatste jaren).
Ik weet dat ik een ouwe lul ben, maar dit met een strak gezegd ontkennen dat de Nederlandse politiek een enorme ruk naar rechts heeft gemaakt is bizar.

Even heel duidelijk: Alle partijen zijn naar rechts opgeschoven. Het CDA is hard-rechts. VVD is border-line extreem rechts. Alles rechtser dan de VVD is extreem-rechts. Dit is niet controversieel.

Om hem maar weer te noemen, er zijn maar drie partijen die niet willen zagen aan de poten van de rechtstaat. Dat we niet met zijn allen zwaar gealarmeerd zijn komt omdat we als kikker in een stoofpot zitten... en het water wordt nu echt wel heel erg warm.

• roffeltjes
  • Nu online
roffeltjes schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:30:
[...]

GLPvdA en Extreem rechts gaat hem gewoon niet worden.

JA21 is het FvD, [mbr]*knip*, dat soort vergelijkingen maken we niet op zo'n manier.[/]
JA21 is opgericht vanuit de FvD vanwege (o.a) het zingen van het liedje wat ik niet mag noemen en het uiten van uitspraken die van een historisch Duitse Partij kwamen.

Ik vind het treurig dat dit niet benoemd mag worden omdat mensen dit blijkbaar heel vervelend vinden.

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

De partijen met de grootste kloof mogen met elkaar in gesprek. In een van beide combinaties (over links, over rechts) moeten een van deze paren met elkaar door de deur kunnen.

Slim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79z2QEtHuEu4EyN-3NQJxO5BI80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXtz0kiIZuwa8TrohKuM1coG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 06-11-2025 20:04 ]

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
Benjamin- schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:09:
[...]

Dat zou je dan moeten onderbouwen. En kom aub niet aan met wel of niet CPB cijfers, want los van dat deze gewoon waren doorgerekend in die tijd, is dat ook niet hoe je

een coalitie vormt, dan gebruik je namelijk weer experts die kijken hoe gezamenlijke plannen gaan uitwerken.

Nee dit ging er gewoon om dat 1 de PvdA de SP vooral als een bedreiging zag, en 2 omdat ze ook echt veel rechtser waren geworden. Bedoel iets als het leenstelsel voor studenten, was o.a. van de PvdA. Daar zou je als sociaaldemocraat toch echt keihard tegen moeten zijn.
Er wordt gesteld dat de voorkeurspartner (CDA) van 4 vd 5 lijsttrekkers iets zegt over het linkse gehalte van de partij. Dat kan, maar ik wijs erop dat er een andere optie kan zijn. Maw, het bewijs dat de toenmalige PvdA niet links was, is hiermee niet waterdicht. Ik hoef dan verder niks te onderbouwen.

Vervolgens stel je hierboven nogmaals dat de toenmalige PvdA veel rechtser is geworden, met als argument een enkel standpunt. Ik denk niet dat ik degene ben die iets moet onderbouwen ;)

• roffeltjes
  • Nu online
[...]De PVDA van toen bestaat niet meer. De sociaal democratie is definitief opgeheven nu de reverse takover van groenlinks geslaagd is.
Ik ken de top van de PvdA en die was al decennia lang progressiever dan hun electoraat. Tussen de politici van GL en PvdA is er vrijwel geen ideologisch verschil.

Het verschuiven van het electoraat heeft echter niet zoveel te maken met de ideologie van de partij, maar omdat de "arbeider" zoals we hem kenden na de jaren 80 verdween. Ik had tegenover mij een "hoogoven wijk" waar iedereen bij de Hoogovens werkte en een huis huurde. Dat is allang al niet meer.

We hebben wel onderklasses op economisch gebied, maar die is verdeeld op cultureel gebied (al dan niet migranten achtergrond) en gaat bij het blanke deel ook vooral om mensen met een significant lagere opleiding of gezondheidsproblemen. Het is een lastige groep om electoraal te trekken (sowieso lage opkomst) en er is politiek ook geen perspectief omdat de meerderheid van de Nederlanders zich niet met deze groepen identificeerd. Anders gezegd, ook al sje regeert ga je niet de stemmen krijgen om hier significant iets aan te doen. Er is een reden dat de SP zo klein is en waarom GL de PvdA inhaalde.

De oude PvdA stemmers zijn eerst naar de LPF en daarna naar diens opvolgers overgestapt. Sociaal economisch had de PvdA geen echte boodschap meer en cultureel konden (en gelukkig wilden!) ze niet zomaar de allochtone medemens voor de spreekwoordelijke tram gooien. Als bestuurders partij hebben ze het nog een tijdje gered, maar jarenlange rechtse propaganda hebben dat wel aardig besmeurd.

Kortweg, GL is niet schuldig aan de teloorgang van de PvdA. De PvdA was helaas een dinosaurus met te weinig selling points. Dat is onverdiend, want het was de sterkste bestuurders partij met de minste schandalen en laagste corruptie. Gelukkig durf ik wel te stellen dat de Fusie partij dezelfde hoge kwaliteiten bezit... alleen zie ik ze niet snel de kans krijgen om dat landelijk te laten zien.

• roffeltjes
  • Nu online
crisp schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:30:
[...]

Dat is wel een erg treurige constatering als daar waarheid in zit; heb je het zelf eenmaal goed dan geef je niet meer om anderen, en vooral niet om mensen die vluchten voor oorlog en geweld? ;(
PvdA was altijd de partij voor sociaal economische emancipatie. Cultureel was het ook wel progressief, maar dat was niet het speerpunt, ook omdat hun electoraat uit de allochtone en autochtone onder-klasses niet progressief waren. Sterker nog, solidariteit met de derde wereld was in de jaren 80 breed gedragen onder de hele bevolking, het was niet een progressief ding. Janmaat was de clowneske uitzondering. Via een sterrenvehikel was het goede doel een terugkerend kijkcijfer kanon.

Als je kijkt naar de beroepsbevolking, onze scholing, ons bezit (Auto's, huizen), dan is het niet vreemd dat we een navenante verschuiving in stemgedrag zien. Het schokkende is echter dat we al 25 jaar de xenofobe component zien opkomen, welke de laatste 5 jaar echt is doorgeslagen naar de anti-democratische zijde.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie de TS De Tweede Kamerverkiezingen 2025: De uitkomst