Wat bedoel je met je eerste zin? Moet de economische focus leidend zou moeten zijn en niet de culturele? In dat geval ben ik het niet met je eens. Een focus op cultuur hebben is niet anders dan een economische overwegingen leidend te maken. Het is simpelweg een andere focus. Net zoals je een andere economische wind wilt laten waaien mag je als persoon ook willen dat bepaalde gewoontes en gebruiken binnen de samenleving de norm zijn. Verschillen in economische omstandigheden tussen mensen geven wrijving, net zoals cultuurverschillen.D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:39:
Dat de culturele component groter is dan de economische is dus juist het probleem. Groepen worden tegen elkaar opgezet vanwege hun culturele verschillen terwijl ze economisch vaak dezelfde belangen hebben. Of je nu een bijstandsmoeder bent in de Bijlmer, een vegetarisch etende verpleger die wil aangesproken worden met "hen" of een witte stratenmaker uit een oude vervallen wijk: je hebt hoogstwaarschijnlijk baat bij hetzelfde economische beleid. En wetende dat een overheid vaak helemaal niet gaat over de culturele verschillen heb je dan dus een probleem voor wat betreft politieke vertegenwoordiging...
Op zich heeft de overheid an sich niets te maken met de culturele achtergrond en op iemands persoonlijke voorkeuren. En als iemand die zaken lekker voor zichzelf houdt is er niet veel aan de hand. Maar het wordt een ander verhaal als mensen anderen hun persoonlijke voorkeuren gaan voorschrijven door middel van wetgeving of praktisch gezien door hou zij met elkaar omgaan op straat.
Het is voor mij belangrijk dat onze verworven vrijheden blijven bestaan. Wat dat betreft zie ik vooral het culturele aspect van religie als gevaar voor deze vrijheid. Niet alleen met betrekking tot onderwerpen als zelfbeschikking (abortus, euthanasie), maar ook bij andere persoonlijke keuzes, uitingen en wie iemand is (van grasmaaien op zondag tot het zijn van homo). Een groeiende macht van dergelijke mensen zet Nederland terug in haar ontwikkeling. En hoewel Donner staatsrechtelijk gelijk had toen hij betoogde dat bijvoorbeeld de sharia ingevoerd zou moeten worden als hiervoor de benodigde meerderheid is en procedures worden gevolgd, is dit wel een tolerantie paradox.
Het invoeren van de sharia zie ik gezien de uitgebreide procedure niet zo snel gebeuren, maar bij een veranderende samenleving zal de maatschappij op kleinere schaal wel aanpassingen krijgen die onze verworven vrijheden zullen beperken. Dat maakt dat het culturele aspect voor mij een belangrijke rol speelt bij verkiezingen.
Als dat nu niet meer waarschijnlijk is, was het dat vrijdag ook niet. Hoop poppenkast om niks.Adlermann schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:10:
[...]
Die extra zetel is niet meer waarschijnlijk. Zie de uitleg op die website.
[...]
DropjesLover schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:43:
[...]Dus zonneparken in Spanje en dikke kabels hier heen.
Heb je ook aan het transportverlies van 15% per 1000 km gedacht?
E.e.a. moet natuurlijk wel rendabel zijn en kunnen concurreren met o.a. windenergie
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
één is geen heb ik altijd geleerd. 76 zetels kun je toch geen kabinet op bouwen lijkt mij? (en ik stem JA21).Superman schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:14:
D66 hoopt dat ze geen restzetel krijgen
https://www.ad.nl/politie...jgaat~a21218f4/?slug_rd=1
Wat ik zelf denk is dat VVD die optie niet meer kan gebruiken als onderhandeling eis. Nu kunnen ze niet meer overheen om met PvdA-GL te gaan.PLAE schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:51:
[...]
één is geen heb ik altijd geleerd. 76 zetels kun je toch geen kabinet op bouwen lijkt mij? (en ik stem JA21).
En aangezien Timmermans is afgetreden wordt het hopelijk iets makkelijker voor de VVD om toch te gaan onderhandelen.Superman schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:01:
[...]
Wat ik zelf denk is dat VVD die optie niet meer kan gebruiken als onderhandeling eis. Nu kunnen ze niet meer overheen om met PvdA-GL te gaan.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Je bedoelt zoals het poldermodel, wat ons absoluut geen windeieren heeft gelegd?TheDudez schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:52:
[...]
Precies en dat wordt vaak gedaan. Zo kan je geen land besturen. Zo komt er weer iets raars uit.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Timmermans was echt het probleem niet. Zodra Klaver niet meteen zal toegeven aan alle idealen omdat de VVD er geen zin in heeft, is hij het probleem.Rhapsody schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:06:
[...]
En aangezien Timmermans is afgetreden wordt het hopelijk iets makkelijker voor de VVD om toch te gaan onderhandelen.
[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-11-2025 18:18 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Mooi verhaal, maar met die extra zetel hebben ze toch meer opties en meer 'stok' in de onderhandlingen als een van de andere partijen moeilijk loopt te doen (waarbij ik direct aan de VVD zit te denken op een of andere manier)Adlermann schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:10:
[...]
Die extra zetel is niet meer waarschijnlijk. Zie de uitleg op die website.
[...]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Als D66 op 27 zetels uitkomt, dan is er geen vijfde partij nodig voor de door de VVD gedroomde coalitie (D66, VVD, CDA en Ja21). Het levert D66 geen extra mogelijkheden (zonder de VVD) op. Het is dus een stok voor de VVD, niet voor Jetten.ToolkiT schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:21:
[...]
Mooi verhaal, maar met die extra zetel hebben ze toch meer opties en meer 'stok' in de onderhandlingen als een van de andere partijen moeilijk loopt te doen (waarbij ik direct aan de VVD zit te denken op een of andere manier)
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Doet de eerste kamer dan niet waar het voor bedoeld is? het is niet alsof ze elk jaar tientallen wetten afschieten. Sinds 1945 totaal 83 stuks...Dennis schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:44:
[...]
En Frans blijft zeggen: met de fiets kun je ook van A naar B komen.
Maar @TheDudez stipt voor mij wel een ander punt aan waar we (mijns inziens) echt iets aan moeten doen: de rol van de Eerste Kamer. Die moet echt weer terug naar waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was, of we moeten hem afschaffen. Want als we twee Kamers blijven hanteren waarbij ze elkaars beleid kunnen blokkeren, wordt het inderdaad heel moeilijk om het land te besturen.
https://www.eerstekamer.n...rpen_door_de_eerste_kamer
Ze kijken dacht ik voornamelijk naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid. Als je dus veel wetten afgeschoten ziet worden in de eerste kamer, moet je misschien met beleid komen dat aan die 3 eisen voldoen.
Daarom is een wet als "we gooien de grenzen dicht" leuk in de 2e kamer... Maar hij is waarschijnlijk niet rechtmatig ivm grondwet, uitvoerbaar is het ook niet echt en de handhaafbaarheid is er ook niet met de huidige hoeveelheid politie.
Maar durft D66 het aan met een partij als Ja21 waarvan je op voorhand niet weet of ze uberhaupt de boel niet laten klappen, of waar 1 iemand uit kan stappen....Bernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:46:
[...]
Als D66 op 27 zetels uitkomt, dan is er geen vijfde partij nodig voor de door de VVD gedroomde coalitie (D66, VVD, CDA en Ja21). Het levert D66 geen extra mogelijkheden (zonder de VVD) op. Het is dus een stok voor de VVD, niet voor Jetten.
Roger van Boxtel wordt genoemd - altijd een prima keus natuurlijk. Winnie Sorgdrager ook - ook interessante keuze, zeker aangezien ze de eerste vrouw sinds Beatrix zou zijn. Geen idee of hij op dit moment in Nederland is, maar je zou natuurlijk ook altijd nog aan Boris Dittrich kunnen denken.
Maar de naam die mij als eerste te binnen schoot was die van Alexander Rinnooy Kan. Ik kan me eigenlijk geen betere kandidaat voorstellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 03-11-2025 19:31 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Volgens de Telegraaf is Wouter Koolmees in beeld als verkenner.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:30:
Geïnspireerd door De Stemming zat ik te denken over wie de eerste verkenning op zich zou moeten nemen.
Roger van Boxtel wordt genoemd - altijd een prima keus natuurlijk. Winnie Sorgdrager ook - ook interessante keuze, zeker aangezien ze de eerste vrouw sinds Beatrix zou zijn. Geen idee of hij op dit moment in Nederland is, maar je zou natuurlijk ook altijd nog aan Boris Dittrich kunnen denken.
Maar de naam die mij als eerste te binnen schoot was die van Alexander Rinnooy Kan. Ik kan me eigenlijk geen betere kandidaat voorstellen.
Edit: NOS komt er nu ook mee
De eerste kamer oefent wel degelijk inhoudelijke druk uit om ook wetten aan te passen op basis van partijbelangen. Ook komt het voor dat wetten niet worden ingediend omdat het kansloos is.Waah schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:27:
[...]
Doet de eerste kamer dan niet waar het voor bedoeld is? het is niet alsof ze elk jaar tientallen wetten afschieten. Sinds 1945 totaal 83 stuks...
Ze kijken dacht ik voornamelijk naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid. Als je dus veel wetten afgeschoten ziet worden in de eerste kamer, moet je misschien met beleid komen dat aan die 3 eisen voldoen.
Daarom is een wet als "we gooien de grenzen dicht" leuk in de 2e kamer... Maar hij is waarschijnlijk niet rechtmatig ivm grondwet, uitvoerbaar is het ook niet echt en de handhaafbaarheid is er ook niet met de huidige hoeveelheid politie.
Vind zelf het functioneren van de 1e kamer niet het grootste probleem. De enorme wispelturigheid van de Nederlandse kiezer waarmee je steeds een volstrekt andere eerste als tweede kamer hebt is problematischer voor de bestuurbaarheid.
[ Voor 97% gewijzigd door Advizor op 03-11-2025 21:34 ]
(bron)_Bailey_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:36:
Volgens de Telegraaf is Wouter Koolmees in beeld als verkenner.
Hmm - ik ben een vrij grote Koolmees-fan, maar ik denk niet dat hij de beste keuze is eigenlijk.
Wouter Koolmees is niet direct een slechte keuze of zo. Maar, als ik hem was - dan zou ik weigeren. Hij is immers president-directeur van één van de grootste staatsbedrijven. Bovendien is hij in die rol (financieel) afhankelijk van Den Haag.
Wat ik wel kan zeggen is dat Koolmees een bijzonder aimabele kerel is, en geen typische Haagse bestuurder.
Edit: NOS spreekt dezelfde verwachting nu uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Helixes op 03-11-2025 19:52 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Je moet niet kijken naar hoeveel wetten zijn verworpen door de kamer, je moet kijken hoeveel moeite tegenwoordig wordt gedaan om op voorhand een meerderheid te vinden wetgeving in beide Kamers aangenomen te krijgen.Waah schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:27:
Doet de eerste kamer dan niet waar het voor bedoeld is? het is niet alsof ze elk jaar tientallen wetten afschieten. Sinds 1945 totaal 83 stuks...
Ja, dat is inderdaad de taak, maar je kunt dat natuurlijk heel smal of heel breed uitleggen.Ze kijken dacht ik voornamelijk naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid. Als je dus veel wetten afgeschoten ziet worden in de eerste kamer, moet je misschien met beleid komen dat aan die 3 eisen voldoen.
Zie hier voor een prima analyse die onderschrijft wat ik zeg.Daarom is een wet als "we gooien de grenzen dicht" leuk in de 2e kamer... Maar hij is waarschijnlijk niet rechtmatig ivm grondwet, uitvoerbaar is het ook niet echt en de handhaafbaarheid is er ook niet met de huidige hoeveelheid politie.
NOS Nieuws: GroenLinks-PvdA grootste bij de kiezers in het buitenland
Als ik alles goed heb gelezen, dan bijft D66 hangen op 26 zetels
[ Voor 15% gewijzigd door Helixes op 03-11-2025 20:15 ]
Andersom is dezelfde achterdocht er natuurlijk. Je hoeft maar één persoon te hebben bij CDA of D66 die meegaat in het valse rechtsextremistische frame en je bent je meerderheid kwijt.Waah schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:28:
[...]
Maar durft D66 het aan met een partij als Ja21 waarvan je op voorhand niet weet of ze uberhaupt de boel niet laten klappen, of waar 1 iemand uit kan stappen....
Wat bedoel je met "het valse rechtsextremistische frame"?PLAE schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:16:
[...]
Andersom is dezelfde achterdocht er natuurlijk. Je hoeft maar één persoon te hebben bij CDA of D66 die meegaat in het valse rechtsextremistische frame en je bent je meerderheid kwijt.
https://www.nu.nl/politie...tzetel-blijft-bij-sp.html
Hiermee is een coalitie met JA21 niet zo handig meer en is met GL/PvdA wel het meest logisch. Helaas speelt de VVD hier een sleutelrol.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
We gaan voor dat wereldrecord formeren.evilution schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:26:
De restzetel lijkt bij SP te blijven:
Hiermee is een coalitie met JA21 niet zo handig meer en is met GL/PvdA wel het meest logisch. Helaas speelt de VVD hier een sleutelrol.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Voor mijn part. Beter dat het lang duurt en er iets stabiels uit rolt wat daadwerkelijk het land vooruit helpt dan snel wat regelen en over 2 jaar weer verkiezingen terwijl er niks gebeurd is.
[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 03-11-2025 20:34 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Als we Schoof nou gewoon als formateur neerzetten, dan kunnen de partijen iedere dag zien wat het nou doet met die arme man dat hij MP is, misschien laten ze het dan sneller gaan om hem uit zijn lijden te verlossen?
Heren en dames ook, alsjeblieft, jullie doen al 5 weken moeilijk over de nieuwe namen van de steden, geef Rob gewoon Jettenstad zodat we eindelijk verder kunnen. Lelystad bestaat ook al, dus doe niet zo moeilijk
People as things, that’s where it starts.
Ja21 + BBBevilution schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:26:
De restzetel lijkt bij SP te blijven:
Ik zie de VVD dat wel bepleiten komende dagen.
Of er zijn gewoon een stuk minder op de VVD stemmende mensen in het buitenland omdat men in de basis wat pragmatischer is. De VVD is echt niet veel veranderd de laatste tijd. Maar het typische “ik wil met m’n klusbus 130 rijden” of “took errrrHRA”, wat het onder het niet-traditionele VVD-electoraat goed doet, is voor in het buitenland wonenden gewoonweg niet relevant.CarpeVentum schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:24:
Geinig dat bij de brief stemmers de VVD zo goed als gehalveerd is. Die moesten wat eerder hun stem inleveren en konden niet mee doen met tactische spelletjes.
Met een beetje afstand tot de samenleving zie je zaken nu eenmaal vanuit een iets ander perspectief. Cijfers over migratie zijn dan een stuk meer relevant dan de echokamer van de dorpskroeg, of anekdotes van de straat.
Dat neemt populistisch rechts flink de wind uit de zeilen.
De offers die VVD - en BBB - moeten brengen om dat mogelijk te maken zijn vrijwel onverteerbaar. Die combinatie zou wel eens linkser uit kunnen vallen dan met GL-PvdA erbij.HEY_DUDE schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:43:
Ja21 + BBB
De VVD is misschien niet heel veel veranderd in wat ze al jaren echt nastreven, maar met Yesilgoz is de partij wel een stuk openlijker geworden in het uitdragen van de Tory roadmap met populistisch sausje. Ik vermoed dat dat behoorlijk veel verschil heeft gemaakt, de sluier van fatsoen is er wel af.Cid Highwind schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:45:
[...]
Of er zijn gewoon een stuk minder op de VVD stemmende mensen in het buitenland omdat men in de basis wat pragmatischer is. De VVD is echt niet veel veranderd de laatste tijd. Maar het typische “ik wil met m’n klusbus 130 rijden” of “took errrrHRA”, wat het onder het niet-traditionele VVD-electoraat goed doet, is voor in het buitenland wonenden gewoonweg niet relevant.
Met een beetje afstand tot de samenleving zie je zaken nu eenmaal vanuit een iets ander perspectief. Cijfers over migratie zijn dan een stuk meer relevant dan de echokamer van de dorpskroeg, of anekdotes van de straat.
Dat heeft in NL overigens ook duidelijik verschil gemaakt, een hoop meer centristische VVD'ers hebben D66 gestemd, dat gat is grotendeels verder op rechts aangevuld door teleurgestelde PVV'ers.
Maar mooi dat die restzetel niet naar D66 gaat, dat is alvast 1 optie minder op tafel. Dan moet er al een vijfde bij en dat is toch weer een stukje ingewikkelder.
Dit snap ik niet BBB wil obstructie op het stikstof dossier en rechts zijn. Het eerste is een probleem het tweede in veel mindere mate.. De VVD wil vooral obstructie voor PVDA/GL.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:46:
[...]
De offers die VVD - en BBB - moeten brengen om dat mogelijk te maken zijn vrijwel onverteerbaar. Die combinatie zou wel eens linkser uit kunnen vallen dan met GL-PvdA erbij.
Lijkt me voor D66 een no-go.HEY_DUDE schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:43:
[...]
Ja21 + BBB
En D66, en hopelijk het CDA ook, zien ook echt wel dat BBB al uit elkaar kukelt als je er boos naar kijkt.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:46:
[...]
De offers die VVD - en BBB - moeten brengen om dat mogelijk te maken zijn vrijwel onverteerbaar. Die combinatie zou wel eens linkser uit kunnen vallen dan met GL-PvdA erbij.
Plus dat die partij ook vrolijk lijnrecht in gaat tegen allerlei democratische waarden, zeker D66 zal echt niks met die partij te maken willen hebben.
Maar toch zullen die eerste kamer zetels aantrekkelijk gevonden worden...RobinHood schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:54:
[...]
En D66, en hopelijk het CDA ook, zien ook echt wel dat BBB al uit elkaar kukelt als je er boos naar kijkt.
Plus dat die partij ook vrolijk lijnrecht in gaat tegen allerlei democratische waarden, zeker D66 zal echt niks met die partij te maken willen hebben.
VVD vraagt van D66 een extra offer door BBB aan boord te halen. Dat moeten worden betaald met andere gunsten.HEY_DUDE schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:53:
Dit snap ik niet BBB wil obstructie op het stikstof dossier en rechts zijn. Het eerste is een probleem het tweede in veel mindere mate.. De VVD wil vooral obstructie voor PVDA/GL.
BBB heeft al helemaal niks te willen, en moet blij zijn als ze een junior Minister en Staatssecretaris mag leveren. Dat wordt slikken of stikken waar het op andere voorwaarden aankomt.
Vast, maar gezien de formatie van zo'n kabinet ook een eeuwigheid gaat duren, wordt dat al snel minder belangrijk.MikeyMan schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:55:
[...]
Maar toch zullen die eerste kamer zetels aantrekkelijk gevonden worden...
Plus dat je gewoon echt wat aan stikstof moet doen wil je Jettenstad kunnen bouwen, dus of de BBB moet hun bestaansrecht opgeven, of D66 wil afgaan als een gieter bij de volgende verkiezingen omdat ze niks waar hebben kunnen maken.
Nu lijkt D66 vrij masochistisch, dus wie weet
Ja nu zijn er inderdaad de helft minder vvd kiezers in het buitenland. Vorige keer 2e partij, nu de 4e met nog geen 10% van die stemmen. Het zijn niet veel stemmen, maar het ging me om de veranderde verhoudingen bij een groep die eerder stemde dan de rest van Nederland. En dus minder door de laatste debatten en peilingen is gestuurd.Cid Highwind schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:45:
[...]
Of er zijn gewoon een stuk minder op de VVD stemmende mensen in het buitenland omdat men in de basis wat pragmatischer is. De VVD is echt niet veel veranderd de laatste tijd.
Ik stel Alexandrië voor.
Naar Pechtold
Dus eigenlijk moeten we andere landen laten kijken naar onze problematiek, en dan met voorstellen komen hoe we dat het beste kunnen oplossen. Berust op de cijfers en werkelijkheid en niet het gevoel van de mensen die er wonen....Cid Highwind schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:45:
[...]
Of er zijn gewoon een stuk minder op de VVD stemmende mensen in het buitenland omdat men in de basis wat pragmatischer is. De VVD is echt niet veel veranderd de laatste tijd. Maar het typische “ik wil met m’n klusbus 130 rijden” of “took errrrHRA”, wat het onder het niet-traditionele VVD-electoraat goed doet, is voor in het buitenland wonenden gewoonweg niet relevant.
Klinkt een beetje alsof je zaken op Europees niveau moet regelen
Trump als informateur.Waah schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:02:
[...]
Dus eigenlijk moeten we andere landen laten kijken naar onze problematiek, en dan met voorstellen komen hoe we dat het beste kunnen oplossen. Berust op de cijfers en werkelijkheid en niet het gevoel van de mensen die er wonen....
Maar als de vvd de deur dicht gooit kunnen we beter 18 maart ook weer landelijk gaan stemmen. Scheelt weer in de belasting van de vrijwilligers.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Zoals ik het me kan herinneren was de 1e kamer altijd betrekkelijk saai, en relatief rolzuiver, totdat het door ene Rutte opeens tot landelijke politiek werd verklaard middels de provinciale Staten verkiezingen.HEY_DUDE schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:37:
[...]
De eerste kamer oefent wel degelijk inhoudelijke druk uit om ook wetten aan te passen op basis van partijbelangen. Ook komt het voor dat wetten niet worden ingediend omdat het kansloos is.
Vind zelf het functioneren van de 1e kamer niet het grootste probleem. De enorme wispelturigheid van de Nederlandse kiezer waarmee je steeds een volstrekt andere eerste als tweede kamer hebt is problematischer voor de bestuurbaarheid.
Mijns inziens wil je eigenlijk een vrij apolitieke 1e kamer hebben die vooral inhoudelijk naar de zaken kijkt. En ja, dat betekent ook dat men het huiswerk gewoon goed moet doen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
VVD gaat inzetten op JA21 + ChristenUnie. D66 heeft vaker (goed) met CU kunnen samenwerken. Deze coalitie heeft 78 zetels in de Tweede Kamer. Een meerderheid.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:56:
[...]
VVD vraagt van D66 een extra offer door BBB aan boord te halen. Dat moeten worden betaald met andere gunsten.
BBB heeft al helemaal niks te willen, en moet blij zijn als ze een junior Minister en Staatssecretaris mag leveren. Dat wordt slikken of stikken waar het op andere voorwaarden aankomt.
Overigens, ik vraag me af of de VVD niet al haar onderhandelingskrediet kwijt is door deze coalitie door te drammen. Ze zullen elders een flinke prijs betalen. Mogelijk was het voor Yesilgöz, inhoudelijk, interessanter geweest om wél met GLPvdA in zee te gaan om dan een aantal successen voor de VVD af te dwingen. Als de VVD de strijd om de 'poppetjes' wint, zullen ze de strijd om de inhoud verliezen.
[ Voor 25% gewijzigd door Bernard0343 op 03-11-2025 21:15 ]
5 partijen in een kabinet. Alsjeblieft niet, maar helaas niet ondenkbaar.Bernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:09:
[...]
VVD gaat inzetten op JA21 + ChristenUnie. D66 heeft vaker (goed) met CU kunnen samenwerken. Deze coalitie heeft 78 zetels in de Tweede Kamer. Een meerderheid.
Dat denk ik ook.Bernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:09:
VVD gaat inzetten op JA21 + ChristenUnie. D66 heeft vaker (goed) met CU kunnen samenwerken. Deze coalitie heeft 78 zetels in de Tweede Kamer. Een meerderheid.
CU is een veel voor de hand liggender partner. Maar ook die zullen wel wat meloenen door te slikken hebben, nu ze het proberen te doen met zijn drieën in de Kamer. En D66 er juist wat zeteltjes bij heeft gekregen.
Ik zit ook stiekem een beetje te denken aan een ongeziene meerderheid: Keijzer zou zich wellicht bij de JA21-fractie kunnen voegen? Da's ook 76, en zo honkvast is Keijzer nu ook weer niet.
Keijzer ziet de BBB als haar project, die profileert zich steeds meer om er een radicaal rechtse partij van te maken. Als van der Plas een stap terug doet of wankelt dan heeft Keijzer haar eigen partij. Bij Ja21 moet ze achteraan sluiten.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:14:
[...]
Dat denk ik ook.
CU is een veel voor de hand liggender partner. Maar ook die zullen wel wat meloenen door te slikken hebben, nu ze het proberen te doen met zijn drieën in de Kamer. En D66 er juist wat zeteltjes bij heeft gekregen.
Ik zit ook stiekem een beetje te denken aan een ongeziene meerderheid: Keijzer zou zich wellicht bij de JA21-fractie kunnen voegen? Da's ook 76, en zo honkvast is Keijzer nu ook weer niet.
Voor die anderhalf jaar? Lijkt me sterkMikeyMan schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:55:
[...]
Maar toch zullen die eerste kamer zetels aantrekkelijk gevonden worden...
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik zie voor de VVD ook geen rol in de oppositie.Bastien schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:05:
[...]
Trump als informateur.![]()
Maar als de vvd de deur dicht gooit kunnen we beter 18 maart ook weer landelijk gaan stemmen. Scheelt weer in de belasting van de vrijwilligers.
Die worden daar volledig weggevaagd door PVV, JA21 en BBB.
Zijn aan die rol ook helemaal niet meer gewend.
Die gaan de huid natuurlijk heel duur verkopen, maar komen uiteindelijk wel aan boord.
Voorlopig lijkt de vergroenlinksing van GL-PvdA de boel echter niet te versnellen.
Niet om je tegen te spreken, want ik ben het tot op zekere hoogte ook met je eens, maar veel van die zaken zijn ook velen niet per sé van relevantie. De VVD heeft nog altijd een harde kern voor wie zij simpelweg de enige “ondernemerspartij” zijn. Voor hen is D66 nog altijd te progressief links en de rest te wispelturig, en Yesilgöz waarschijnlijk slechts een fase of zo. Voor mij weegt dat laatste een stuk zwaarder maar dat is persoonlijk.Bundin schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:51:
[...]
De VVD is misschien niet heel veel veranderd in wat ze al jaren echt nastreven, maar met Yesilgoz is de partij wel een stuk openlijker geworden in het uitdragen van de Tory roadmap met populistisch sausje. Ik vermoed dat dat behoorlijk veel verschil heeft gemaakt, de sluier van fatsoen is er wel af.
Dat heeft in NL overigens ook duidelijik verschil gemaakt, een hoop meer centristische VVD'ers hebben D66 gestemd, dat gat is grotendeels verder op rechts aangevuld door teleurgestelde PVV'ers.
Maar mooi dat die restzetel niet naar D66 gaat, dat is alvast 1 optie minder op tafel. Dan moet er al een vijfde bij en dat is toch weer een stukje ingewikkelder.
Ik ben verder ook blij dat de 4-partij coalitie met JA21 geen optie is. Maar ik zie Yesilgöz er nog altijd voor aan het succes van D66 zoveel mogelijk te ondermijnen. Ik hoop dat haar partij haar er toe dringt landsbelang boven haar ego te zetten maar heb er een hard hoofd in.
Zeker omdat ook het CDA niet de grootste voorstander van een rappe HRA afbouw is, gok ik dat we daar het grootste punt van debat zullen hebben. Doet het voor de VVD ook goed naar populistisch Nederland immers.
Ik zie voorlopig geen reden om aan te nemen dat Van der Plas een stap opzij gaat doen. Op rechts is helft fenomeen nieuwe leiders aan te stellen sowieso enigzins vreemd. Inmiddels mogen we BBB wel tot die partijen rekenen.HEY_DUDE schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:17:
Keijzer ziet de BBB als haar project, die profileert zich steeds meer om er een radicaal rechtse partij van te maken. Als van der Plas een stap terug doet of wankelt dan heeft Keijzer haar eigen partij. Bij Ja21 moet ze achteraan sluiten.
Keijzer is een uitstekende fit voor JA21, met haar partijhop-verleden, eigenzinnigheid - en ruk naar rechts.
Ik wil niet zeggen dat deze uitkomst een erg grote kans heeft. Maar, andere uitkomsten ook al niet, dus...
Waah schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:02:
[...]
Dus eigenlijk moeten we andere landen laten kijken naar onze problematiek, en dan met voorstellen komen hoe we dat het beste kunnen oplossen. Berust op de cijfers en werkelijkheid en niet het gevoel van de mensen die er wonen....
Is eigenlijk niet eens nodig, gewoon de in het buitenland wonende Nederlanders laten kiezen/regeren. Ik zie uw volmacht tegemoet.
Lekker nostalgisch ook voor degenen die vroeger alles beter vonden
Keijzer heeft twee dromen:Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:34:
[...]
Ik zie voorlopig geen reden om aan te nemen dat Van der Plas een stap opzij gaat doen. Op rechts is helft fenomeen nieuwe leiders aan te stellen sowieso enigzins vreemd. Inmiddels mogen we BBB wel tot die partijen rekenen.
Keijzer is een uitstekende fit voor JA21, met haar partijhop-verleden, eigenzinnigheid - en ruk naar rechts.
Ik wil niet zeggen dat deze uitkomst een erg grote kans heeft. Maar, andere uitkomsten ook al niet, dus...
- Weer minister zijn.
- Leadzangeres van BZN worden.
Hoe weet je dat? En waarom zou de CU zich daarvoor lenen?Bernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:09:
[...]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
VVD gaat niet inzetten op GL-PvdA, dus ze moeten iets. Heel veel alternatieven zijn er niet, en zeker geen voor de hand liggende.Bananenplant schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:44:
Hoe weet je dat? En waarom zou de CU zich daarvoor lenen?
BBB en CU zijn de enige twee realistische kandidaten. En BBB is niet eens realistisch te noemen, gezien D66 en BBB water en vuur zijn.
Dat werd aan mij geopenbaard natuurlijk!Bananenplant schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:44:
[...]
Hoe weet je dat? En waarom zou de CU zich daarvoor lenen?
Simpel, kijken wie er nog over zijn, alleen de CU heeft de ervaring, het 'verantwoordelijkheidsgevoel' en is voor alle overige partijen acceptabel.
En dat is dus mijn punt. Je kunt honderdduizend keer PVV stemmen maar die LHBTI-er verdwijnt niet. Die woont hier en heeft dezelfde rechten als jij. Idem met de Nederlandse buurman met Marokkaanse roots. Waar de overheid wel over gaat is hoeveel belasting jij betaalt maar daarin wordt met de cultuurstrijd als wapen massaal de kant gekozen van de rijke bovenklasse die die boze burger alleen maar armer maakt. Weg met de cultuurstrijd en leve de klassenstrijd.Roenie schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:32:
[...]
Op zich heeft de overheid an sich niets te maken met de culturele achtergrond en op iemands persoonlijke voorkeuren.
Je bedoelt partijen die seksuele voorlichting op school willen verbieden, "linkse" leraren willen aangeven, anderen willen voorschrijven hoe ze met abortus en euthanasie omgaan, kinderen willen verbieden zichzelf te zijn en zich willen bemoeien met de inhoud van de NPO?En als iemand die zaken lekker voor zichzelf houdt is er niet veel aan de hand. Maar het wordt een ander verhaal als mensen anderen hun persoonlijke voorkeuren gaan voorschrijven door middel van wetgeving of praktisch gezien door hou zij met elkaar omgaan op straat.
De VVD is met ruime afstand niet de grootste partij meer. Waar komt toch dat breed levende idee vandaan dat de marketingafdeling van de VVD alles bepalen mag? Dat hebben we jaren laten gebeuren en dat heeft ons gebracht waar we nu zitten. Als Jetten daar in trapt maakt hij dezelfde fout als Kaag en we weten hoe dat eindigdeHelixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:49:
[...]
VVD gaat niet inzetten op GL-PvdA, dus ze moeten iets. Heel veel alternatieven zijn er niet, en zeker geen voor de hand liggende.
[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 03-11-2025 22:16 ]
Hoe vervelend ook, de VVD heeft een sleutelpositie in deze formatie. Meer dan GLPvdA. En da's balen.D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:15:
[...]
De VVD is met ruime afstand niet de grootste partij meer. Waar komt toch dat breed levende idee vandaan dat de marketingafdeling van de VVD alles bepalen mag? Dat hebben we jaren laten gebeuren en dat heeft ons gebracht waar we nu zitten. Als Jetten daar in trapt maakt hij dezelfde fout als Kaag en we weten hoe dat eindigde
Er zijn geen combinaties mogelijk zonder VVD. Men is van de VVD afhankelijk. De VVD wéét dat. En, ze hebben de kiezers een belofte gedaan - of eigenlijk twee. Bovendien is het ressentiment tegen links vrij sterk bij die VVD'ers die aan de macht zijn daar.D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:15:
De VVD is met ruime afstand niet de grootste partij meer. Waar komt toch dat breed levende idee vandaan dat de marketingafdeling van de VVD alles bepalen mag? Dat hebben we jaren laten gebeuren en dat heeft ons gebracht waar we nu zitten. Als Jetten daar in trapt maakt hij dezelfde fout als Kaag en we weten hoe dat eindigde
Als VVD gedwongen wordt met GL-PvdA in het bootje te stappen, dan zal dat op hún voorwaarden zijn. Zij zullen heel erg inzetten op JA21. Dat kan, maar dan zullen ze wel consessies moeten doen.
Natuurlijk zal dat instabiliteit introduceden. We kunnen in de rare situatie geraken dat een Kabinet met GL-PvdA rechtser is dan met JA21 erbij, afhankelijk van hoe hard het spel gespeeld wordt. En dan is de vraag of de junior-coalitieleden daarmee akkoord zijn.
Voor mij geldt het precies andersom… GL/pvdA is aardig bezig het 2e deel van zijn naam te lozen *knip* s.v.p. niet alleen statement maken, onderbouw deze ook.. ‘I ‘ll pass’ zeggen ze in het Engels.Bernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:19:
[...]
Hoe vervelend ook, de VVD heeft een sleutelpositie in deze formatie. Meer dan GLPvdA. En da's balen.
Buiten mijn antipathie tegen de GL-club: waarom zouden die graag deelnemen (behalve dat *knip* s.v.p. geen naamverbasteringen. Jesse Klaver dolgraag minister wil zijn/worden)? 20% van je zetels eraf terwijl de voormalige coalitie implodeerde en nog intern de nodige zaken te stroomlijnen?
[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 03-11-2025 23:15 ]
Ja? Waar haal je die notie nu weer vandaan? Noem eens drie punten waarop GL en/of PvdA geradicaliseerd zijn?brothermaynard schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:27:
Voor mij geldt het precies andersom… GL/pvdA is aardig bezig het 2e deel van zijn naam te lozen en *knip* ‘I ‘ll pass’ zeggen ze in het Engels
Anyway, is dat de partij die Rutte dan in 2017 zijn Kabinet in wou trekken? Blijkbaar waren ze er toen nog goed genoeg voor.
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 03-11-2025 23:16 ]
De VVD heeft geen betere positie dan D66 of het CDA. Ze zijn alledrie nodig maar de VVD heeft alles en iedereen al weer hun frame opgedrongenBernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:19:
[...]
Hoe vervelend ook, de VVD heeft een sleutelpositie in deze formatie. Meer dan GLPvdA. En da's balen.
Er zijn geen combinaties mogelijk zonder het CDA. Er zijn geen combinaties mogelijk zonder D66.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:23:
[...]
Er zijn geen combinaties mogelijk zonder VVD.
Speltheorie leert dat ze allemaal ongeveer even belangrijk zijn. Dat 1 partij er blijkbaar bovenuit steekt is meer mediamanipulatie van dezelfde media.Bernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:19:
[...]
Maar goed dat de kiezer zo ontevreden is en de langst zittende regeringspartij …. Beloond en nog een rondje laat doen.
Jouw beleving zegt niet zoveel over de inhoud van hun programma. Dat is gewoon klassiek socialeconomisch links. Niet zo links als onder Den Uyl maar gelukkig linkser dan onder Kok.
[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 03-11-2025 23:17 ]
Waarom heeft de VVD een sleutelpositie en de rest niet? Volgens mij heb je alle partijen nodig en heeft daardoor elke partij die 'sleutelpositie' en staat de VVD daar helemaal niet boven.Bernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:19:
[...]
Wat is er dan verandert? En waarom geldt dat niet voor GL, ondanks dat beide partijprogramma's net voor de fusie al 99% gelijk waren?brothermaynard schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:27:
[...]
Voor mij geldt het precies andersom… GL/pvdA is aardig bezig het 2e deel van zijn naam te lozen *knip*. ‘I ‘ll pass’ zeggen ze in het Engels.
Omdat je wil regeren zodat je beleid kunt maken en anders niets te zeggen hebt. En nu kan dat met partijen waarmee je in principe fatsoenlijk zou kunnen regeren.Buiten mijn antipathie tegen de GL-club: waarom zouden die graag deelnemen (behalve dat *knip* Jesse Klaver dolgraag minister wil zijn/worden)? 20% van je zetels eraf terwijl de voormalige coalitie implodeerde en nog intern de nodige zaken te stroomlijnen?
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 03-11-2025 23:17 ]
[removed]
https://app.nos.nl/nieuws...2CCU%2CPVDD%2CDENK%2CVOLT
Wel acht partijen maar wel 77 zetels.
Anders een minderheidskabinet en dan per onderwerp een meerderheid zoeken.
Nou.redwing schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:40:
Waarom heeft de VVD een sleutelpositie en de rest niet? Volgens mij heb je alle partijen nodig en heeft daardoor elke partij die 'sleutelpositie' en staat de VVD daar helemaal niet boven.
Ten eerste zijn er drie partijen de verkiezingen ingegaan. Twee hebben hun netten zo breed mogelijk uitgeworpen. Eén heeft zich geprofileerd op polarisatie en uitsluiting. Die laatste wordt nu gedwongen een centrumkabinet in te stappen met hun veronderstelde tegenpool - een breuk met hun verkiezingsbelofte. Dat moeten ze uitleggen aan hun achterban, en dat is lastig.
Maar de andere kant van het verhaal is dat de nareis-op-nareiscoup een poging was onder het linkse juk uit te komen. Rechts VVD vond het rendement van vier kabinetten-Rutte te laag, en te links. En dan ga je na een mislukt experiment van twee jaar weer samenwerken met D66, GroenLinks én PvdA? Dat is bijna onverteerbaar.
Je kunt partijen niet dwingen tot samenwerking, en de weerzin tegen GL-PvdA is vrij groot. Zeker ook bij de politiek leider. Het lijkt gewoonweg lastig overbrugbaar.
Vandaar
Een minderheidskabinet met of zonder JA21 is natuurlijk ook een geldige optie.PatrickC schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:26:
Als D66 al akkoord zou gaan met JA21, wat ik me niet kan voorstellen, dan willen ze er toch niet ook nog een partij bij zoals BBB of CU die programmapunten hebben die totaal niet bij hun passen (klimaat, stikstof, gaswinning in Groningen, medisch/ethische kwesties). Dan kunnen ze beter een kabinet vormen met 75 zetels, want dan zullen ze altijd wel een meerderheid vinden in de 2e Kamer.
De VVD heeft moedwillig het kabinet Rutte 4 laten vallen. Heeft moedwillig de polarisatie aangewakkerd om op de populairiteit van de PVV mee te liften. En dan moeten we ze vervolgens gaan belonen door ze hun zin te geven? Zo voeden mensen hun kinderen ook niet op mag ik hopen.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:49:
[...]
Nou.
Ten eerste zijn er drie partijen de verkiezingen ingegaan. Twee hebben hun netten zo breed mogelijk uitgeworpen. Eén heeft zich geprofileerd op polarisatie en uitsluiting. Die laatste wordt nu gedwongen een centrumkabinet in te stappen met hun veronderstelde tegenpool - een breuk met hun verkiezingsbelofte. Dat moeten ze uitleggen aan hun achterban, en dat is lastig.
Maar de andere kant van het verhaal is dat de nareis-op-nareiscoup een poging was onder het linkse juk uit te komen. Rechts VVD vond het rendement van vier kabinetten-Rutte te laag, en te links. En dan ga je na een mislukt experiment van twee jaar weer samenwerken met D66, GroenLinks én PvdA? Dat is bijna onverteerbaar.
Je kunt partijen niet dwingen tot samenwerking, en de weerzin tegen GL-PvdA is vrij groot. Zeker ook bij de politiek leider. Het lijkt gewoonweg lastig overbrugbaar.
Vandaar
Het zal wel vanwege zijn ervaring zijn, Koolmees was al twee keer eerder informateur.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:45:
[...]
(bron)
Hmm - ik ben een vrij grote Koolmees-fan, maar ik denk niet dat hij de beste keuze is eigenlijk.
Wouter Koolmees is niet direct een slechte keuze of zo. Maar, als ik hem was - dan zou ik weigeren. Hij is immers president-directeur van één van de grootste staatsbedrijven. Bovendien is hij in die rol (financieel) afhankelijk van Den Haag.
Wat ik wel kan zeggen is dat Koolmees een bijzonder aimabele kerel is, en geen typische Haagse bestuurder.
Edit: NOS spreekt dezelfde verwachting nu uit.
[ Voor 77% gewijzigd door XWB op 03-11-2025 23:11 ]
Eens, eens.D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:57:
De VVD heeft moedwillig het kabinet Rutte 4 laten vallen. Heeft moedwillig de polarisatie aangewakkerd om op de populairiteit van de PVV mee te liften. En dan moeten we ze vervolgens gaan belonen door ze hun zin te geven? Zo voeden mensen hun kinderen ook niet op mag ik hopen.
Ik ben er ook geen fan van. Maar dit is wel de uitslag van het democratische proces, en je zult daar op een of andere manier chocola van moeten maken. Het liefst zou ik alle VVD stemmers de waarheid vertellen - maar dat lost niks op.
Ik maak me ook zorgen over de toekomst, en dat zeg ik zonder voorbehoud. Ik zie geen goede oplossingen buiten een wonder.
Ik heb al eerder gememoreerd dat ik denk dat Wilders nog wel eens de grote winnaar van deze uitslag zou kunnen zijn. De uitdaging om uit deze uitslag nog iets positiefs, constructiefs en stabiels te maken is wel heel erg groot. En dan staat hij weer in de coulissen.
Ben je wel eens in de Action geweest op de speelgoedafdeling?D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:57:
[...]
De VVD heeft moedwillig het kabinet Rutte 4 laten vallen. Heeft moedwillig de polarisatie aangewakkerd om op de populairiteit van de PVV mee te liften. En dan moeten we ze vervolgens gaan belonen door ze hun zin te geven? Zo voeden mensen hun kinderen ook niet op mag ik hopen.
Maar dat betekent dus niet dat de VVD haar zin moet krijgen. Dat zou zelfmoord van D66 zijn. Laat ze het maar met drie proberen want PvdA-GL moet haar handen hier ook niet aan branden.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:04:
[...]
Ik ben er ook geen fan van. Maar dit is wel de uitslag van het democratische proces, en je zult daar op een of andere manier chocola van moeten maken.
Het kan zo zijn dat Jetten de nieuwe Rutte wordt, dat verhaal is nog niet geschreven. Of regeren vanuit het torentje eveneens halveren is weten we niet.D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:10:
Maar dat betekent dus niet dat de VVD haar zin moet krijgen. Dat zou zelfmoord van D66 zijn. Laat ze het maar met drie proberen want PvdA-GL moet haar handen hier ook niet aan branden.
Maar ik hoor graag werkbare alternatieven. Ik zie er namelijk geen. Helaasch.
Die zijn er ook niet en zolang meer dan een vijfde van het electoraat stemt op partijen die zichzelf buiten de democratie willen plaatsen en weglopen voor feiten en verantwoordelijkheid wordt het nooit wat. Dus laten we als eerste stoppen met dat wensdenken over een stabiel middenkabinet of centrumrechts kabinet.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:15:
[...]
Het kan zo zijn dat Jetten de nieuwe Rutte wordt, dat verhaal is nog niet geschreven. Of regeren vanuit het torentje eveneens halveren is weten we niet.
Ik herhaal: een minderheidskabinet met de genoemde drie is het enige wat in mijn hoofd opkomt waar niemand een bezwaar tegen zou kunnen hebben. Dan zoeken ze gewoon naar meerderheden, moeten ze in de eerste kamer sowieso.
Andersom geldt hetzelfde voor GL-PvDA, maar ook bij D66 die geen goede ervaringen heeft van het met VVD samen werken. Elke partij in die beoogde coalitie heeft wel problemen met een andere partij. Daar is de VVD echt niet anders in.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:49:
[...]
Nou.
Vandaar
Daarbij heeft de VVD in het afgelopen kabinet juist heel rechts kunnen regeren waarvan niets terecht is gekomen. Ook voor de VVD is het een keer nodig dat ze normaal kunnen regeren, en daar hebben ze nu de kans voor. Want zoals gezegd, als je wat aan de migratie wil doen kun je met links heel goede zaken doen.
En natuurlijk heeft VVD wel wat te zeggen, maar uiteindelijk heeft D66 dat ook net als CDA en PvdA-GL. Daarbij zijn D66 en CDA gegroeid terwijl het VVD juist ingeleverd heeft.
[removed]
Die zijn er niet, hooguit een minderheidskabinet. Maar dat er geen alternatieven zijn, wil net zo goed voor de VVD zeggen dat ze iets moeten doen willen ze meeregeren. Het maakt niet dat de VVD plotseling meer cruciaal is dan de andere partijen. Allemaal zullen ze water bij de wijn moeten doen om een kabinet te kunnen vormen. En als je echt naar de partijprogramma's kijkt en waar ze aan willen werken moet dat ook best kunnen. De vraag is vooral hoe je dat richting de kiezers brengt, want elke partij zal willen laten zien dat ze vooral hun punten erdoor hebben gekregen.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:15:
[...]
[removed]
8 partijen in de regering met zo'n kleine marge? Dan is de kans wel heel groot dat er ergens een paar weglopen en je plotseling met 8 partijen in een minderheidskabinet terecht komt.Soldaatje schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:43:
Het toch ook nog centrum-links worden?
[removed]
Zo’n centrum-links kabinet zou zelfmoord zijn voor het CDA. Verder, gezien de huidige links-rechts verhoudingen in de 2e Kamer zou het wel heel vreemd zijn om een links kabinet te krijgen. Dan wordt de onrust en polarisatie in het land alleen nog maar groter vrees ik.Soldaatje schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:43:
Een minderheidskabinet met D66, VVD en CDA is wellicht de beste optie, maar ik denk niet dat het CDA daarin meegaat. Zij willen een stabiel kabinet en dat is voor hun ook een meerderheidskabinet volgens mij.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
1/5de?D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:21:
[...]
Die zijn er ook niet en zolang meer dan een vijfde van het electoraat stemt op partijen die zichzelf buiten de democratie willen plaatsen en weglopen voor feiten en verantwoordelijkheid wordt het nooit wat. Dus laten we als eerste stoppen met dat wensdenken over een stabiel middenkabinet of centrumrechts kabinet.
Ik herhaal: een minderheidskabinet met de genoemde drie is het enige wat in mijn hoofd opkomt waar niemand een bezwaar tegen zou kunnen hebben. Dan zoeken ze gewoon naar meerderheden, moeten ze in de eerste kamer sowieso.
PVV, Ja21, FvD en BBB zijn samen uit mijn hoofd 45 zetels, da's praktisch 1/3de
Ik denk dat veel D66 kiezers wel minder plakken aan de partij dan de "er is geen alternatief" VVD'ers. Ze hebben Volt en whatever de nieuwe naam van GL-PvdA wordt. Dus een Rutte 2.0 zie ik niet snel gebeuren. Gelukkig.Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:15:
[...]
Het kan zo zijn dat Jetten de nieuwe Rutte wordt, dat verhaal is nog niet geschreven. Of regeren vanuit het torentje eveneens halveren is weten we niet.
Qua standpunten kan het overigens allemaal prima, het is vooral dat de VVD al jaren, maar vooral sinds Yesilgoz de touwtjes in handen heeft, fel anti-links is geworden en de cultuuroorlog, waar de VVD vrolijk aan mee doet, heeft de gekste dingen "links" gemaakt. Het begon ooit met kunst een linkse hobby is, nu zijn zelfs fucking wolven al "links"
Daarbij is de VVD ook ontzettend goed in het narratief bepalen, en zit er ook wel een deel "flood the zone" in waardoor men van veel dingen ook gewoon niet meer opkijkt.
Dus ja, ze kunnen het hard spelen omdat ze het spelletje heel goed kennen, maar ook omdat ze heel makkelijk PvdA-GL en D66 zullen kunnen framen als moeilijke partijen die geen verantwoordelijkheid willen nemen. Terwijl dat dus gewoon een bewuste projectie is.
En dan is de VVD ook hun inmiddels grootste stemmentrekker kwijt.Waah schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:28:
Kan de VVD sowieso niet mooi meeliften op het europese beleid dat er komt? Opvang in de regio e.d.... Dat is toch mooi scoren voor een plan dat er al ligt en je enkel de credits voor hoeft te pakken. Als je migratie kan oplossen zet je de PVV mooi buitenspel voor de volgende verkiezingen.... Dat is toch de grootste die momenteel zetels van ze afpakken.
Want zodra het over echte onderwerpen gaat, tja, waarom zou je dan VVD stemmen? Op geen enkel thema doet de VVD het echt goed.
Ze zijn, zoals ik iets van 10 jaar terug al bedacht, de glaszetter die 's nachts wat ramen ingooit, en dan overdag aanbelt met "Och, heeft een vandaal uw ruit ingegooid? Wij kunnen het voor een gunstig tarief fixen!"
De hele chaos rond de asielcrisis was vooral gecreëerde chaos en mediamomentjes. Natuurlijk krijg je heibel als je god weet hoeveel vluchtelingen in Oranje plempt, en natuurlijk beginnen vluchtelingen te mokken als je ze 3 dagen door heel Nederland sleept. En nu met de opvang"crisis" exact hetzelfde. Voor het geld wat ze v/d Valk jaarlijks geven kun je echt wel wat nette AZC's uit de grond stampen. En hey, misschien kun je die daarna nog gebruiken als noodwoningen voor andere groepen mensen. Of misschien zelfs wel tijdens. Ik ken mensen die dolgraag liever in een veredeld multiculti bungalowpark zouden zitten dan nog langer bij hun partner/ouders/huidige woonsituatie
De VVD wil de hele migratie"problematiek" pas serieus oplossen als de kiezers eindelijk zien dat de keizer in zijn blote kont rondloopt. Dan is het niet meer melkbaar, en verdwijnt het of van het toneel, of hebben we binnen no-time genoeg capaciteit dat het terecht van het toneel verdwijnt.
Waarom zou dat zo zijn?PatrickC schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:53:
[...]
Zo’n centrum-links kabinet zou zelfmoord zijn voor het CDA. Verder, gezien de huidige links-rechts verhoudingen in de 2e Kamer zou het wel heel vreemd zijn om een links kabinet te krijgen. Dan wordt de onrust en polarisatie in het land alleen nog maar groter vrees ik.
Een minderheidskabinet met D66, VVD en CDA is wellicht de beste optie, maar ik denk niet dat het CDA daarin meegaat. Zij willen een stabiel kabinet en dat is voor hun ook een meerderheidskabinet volgens mij.
In een coalitie win je en laat je altijd wat. Het CDA is juist gegroeid omdat er binnen hun bandbreedte vraag was naar een politiek die wat levert, in plaats van eentje met rechtspopulisten die er een dagtaak van maken onrust en polarisatie aan te wakkeren, zelfs wanneer de kiezer hen de opdracht heeft geven orde op zaken te stellen.
Met een middenkabinet kan het CDA, met compromissen, wat winnen. Met populistisch rechts verliezen ze het sowieso. Beter 4 jaar polderen dan 3 jaar kleuteren, de NSC is daar wel het amper nog levende bewijs van lijkt me.
Ik hoop het van harte, maar als ik zie hoe mensen tegen hun eigen belang in blijven stemmen ben ik bang dat het niet presteren ook zonder asielproblematiek mogelijk geen dealbreaker gaat zijn. Het geloof in de kerk van de VVD is goed aanwezig. En de kans is ook aanwezig dat men wel bij de VVD vertrekt maar vervolgens heil zoekt bij een andere extremistischere kerk...RobinHood schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:56:
[...]
En dan is de VVD ook hun inmiddels grootste stemmentrekker kwijt.
Want zodra het over echte onderwerpen gaat, tja, waarom zou je dan VVD stemmen? Op geen enkel thema doet de VVD het echt goed.
Vervang vandaal door 'buitenlander' en je hebt hier een mooi voorbeeld van sadopopulisme te pakken.Ze zijn, zoals ik iets van 10 jaar terug al bedacht, de glaszetter die 's nachts wat ramen ingooit, en dan overdag aanbelt met "Och, heeft een vandaal uw ruit ingegooid? Wij kunnen het voor een gunstig tarief fixen!"
Ik denk dat het een combinatie is van een oververtegenwoordiging van schreeuwend rechts op de flank en een zwakke linkerflank, waardoor de VVD zichzelf als rechtse partij tot middenpartij heeft gedoopt. Velen gaan netjes mee in het frame.D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:15:
[...]
Zoals men in hun gelederen ook wel zegt, fake it till you make it.
Je kan er vergif op innemen dat Yesilgöz de onderhandelingen ingaat sprekende voor heel rechts Nederland / het volk / de meerderheid. Alsof er een tweede kiesronde is geweest waarin de VVD alle stemmen op hen en alles rechts van hen, heeft weten te aggregeren. Met als uitkomst dat hun belangen voor 50% vertegenwoordigd dienen te worden en de overige drie, linkse(re), partijen, de rest mogen vormen.
Het helpt natuurlijk meerdere spreekbuizen te hebben die dat beeld ook zullen bevestigen in de hoop op een alsnog zo rechts mogelijk beleid.
Maarja, net als het NSC geloofden ze ook heilig bij het CDA dat ze Geert wel konden beteugelen.Cid Highwind schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:12:
[...]
Waarom zou dat zo zijn?
In een coalitie win je en laat je altijd wat. Het CDA is juist gegroeid omdat er binnen hun bandbreedte vraag was naar een politiek die wat levert, in plaats van eentje met rechtspopulisten die er een dagtaak van maken onrust en polarisatie aan te wakkeren, zelfs wanneer de kiezer hen de opdracht heeft geven orde op zaken te stellen.
Met een middenkabinet kan het CDA, met compromissen, wat winnen. Met populistisch rechts verliezen ze het sowieso. Beter 4 jaar polderen dan 3 jaar kleuteren, de NSC is daar wel het amper nog levende bewijs van lijkt me.
Ik weet niet of ze bij het CDA weten dat regeren met radicale partijen altijd een aderlating zal zijn voor conforme partijen. Zo groot was hun verlies na Rutte 1 immers nou ook weer niet...
Het CDA wil een midden kabinet. Het centrum-linkse kabinet wat voorgesteld werd met linkse partijen zoals PvdD, DENK , SP en het GL deel van GL/PvdA ligt wel heel erg ver van dat midden kabinet af. Verder heeft het CDA altijd een voorkeur gehad om met de VVD te regeren. Ook kan ik die 3 linkse partijen nou niet echt stabiele partijen noemen. Ze hebben, net als JA21 trouwens, geen enkele ervaring met regeren, het rommelt de laatste jaren flink bij de PvdD en DENK (beide wilden van hun politieke leiders af bijvoorbeeld) en de SP heeft verkiezing na verkiezing verloren. Verder zie ik een SP nooit met het CDA gaan regeren vanwege hun enorme verschil op het gebied van defensie.Cid Highwind schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:12:
[...]
Waarom zou dat zo zijn?
het is niet zo moeilijk als men oprecht stabiel bestuur wil en landsbeland:PatrickC schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:36:
[...]
Het CDA wil een midden kabinet. Het centrum-linkse kabinet wat voorgesteld werd met linkse partijen zoals PvdD, DENK , SP en het GL deel van GL/PvdA ligt wel heel erg ver van dat midden kabinet af. Verder heeft het CDA altijd een voorkeur gehad om met de VVD te regeren. Ook kan ik die 3 linkse partijen nou niet echt stabiele partijen noemen. Ze hebben, net als JA21 trouwens, geen enkele ervaring met regeren, het rommelt de laatste jaren flink bij de PvdD en DENK (beide wilden van hun politieke leiders af bijvoorbeeld) en de SP heeft verkiezing na verkiezing verloren. Verder zie ik een SP nooit met het CDA gaan regeren vanwege hun enorme verschil op het gebied van defensie.
1. D66/CDA/GL-PvdA/VVD: de enige realistische optie voor een meerderheidskabinet
2. VVD blijft doorgaan op Yesilgoz haar ingezette koers waarin je alles weg kunt zetten door het links te labelen en je kunt een minderheidskabinet opteren: D66/CDA/GL-PvdA die op hoofdpunten steun kunnen regelen met de zittende partijen en de rest van de standpunten 'up for grabs' kunnen doen met de tweede kamer.
Voor wat betreft JA21 is het probleem nog eens niet dat ze geen ervaring hebben, het probleem is dat JA21 gewoon extreem-rechts is, FvD met een net kostuum aan. Qua stabiliteit kun je voor de rest ook een sterke mening hebben over de VVD hun trackrecord: ze zijn niet al te best om regeringen uit te spelen en verliezen ook nog eens veel tijd met formaties.
Maar goed, punt 1 zal het worden en indien niet verwacht ik dat men voor nieuwe verkiezingen gaat.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dit is toch op geen enkele manier een realistisch scenario?Soldaatje schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:43:
Wat moet je met zoveel verschillende partijen in een coalitie? Dat gaat hoe dan ook botsen.
Dè oplossing voor een "links blok" is eensgezindheid en van 10 naar max 3 partijen gaan.
Do { Ping } while ( LOL )
Nog los ervan dar die kleinere partijen nogal activistisch zijn en daardoor juist bij uitstek moeite hebben om wat water bij de wijn te doen en zich te schikken vanwege een groter geheel.Shadow_Agent schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:47:
[...]
Dit is toch op geen enkele manier een realistisch scenario?
Wat moet je met zoveel verschillende partijen in een coalitie? Dat gaat hoe dan ook botsen.
Dè oplossing voor een "links blok" is eensgezindheid en van 10 naar max 3 partijen gaan.
Wat gaat dat oplossen? De verhoudingen veranderen echt niet. Dat is nu ook niet gebeurd. Nog steeds zal een groot deel van de zetels niet mee kunnen doen omdat het (rechtsradicale) partijen betreft die niet mee willen doen aan de democratische spelregels en geen verantwoordelijkheid willen nemen voor complex beleid.polthemol schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:45:
[...]
Maar goed, punt 1 zal het worden en indien niet verwacht ik dat men voor nieuwe verkiezingen gaat.
Daarom ben ik ook voorstander van de verplichting om een kamer een minimaal aantal jaren te laten zitten. Ze zoeken het maar uit in deze verhoudingen.
En uit uiteindelijk speelt het de rechts radicalen in de kaart.
Ik ga ook echt niet stemmen in dat geval.
niets lost het opD-e-n schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:52:
[...]
Wat gaat dat oplossen? De verhoudingen veranderen echt niet. Dat is nu ook niet gebeurd. Nog steeds zal een groot deel van de zetels niet mee kunnen doen omdat het (rechtsradicale) partijen betreft die niet mee willen doen aan de democratische spelregels en geen verantwoordelijkheid willen nemen voor complex beleid.
en daarmee neem je een controlerende macht weg. Het gaat ook geen goed bestuur afdwingen, slechts meer puin.Daarom ben ik ook voorstander van de verplichting om een kamer een minimaal aantal jaren te laten zitten. Ze zoeken het maar uit in deze verhoudingen.
We moeten eens af van de talkshows, de wereld waarin een Genee en Derksen een zinnig platform zouden zijn van enige journalistieke waarde en bovenal waarin we ons massaal laten leiden door horserscejournalisn en uitvergrotingen van niemendalletjes. De '112vandaag' en varianten die in tegenstelling tot rapportages de illusie blijven hooghouden dst het almaar onveiliger aan het worden is, enz.
Dat zou een verschil kunnen maken voor stemmers hun keuze. De rest van nieuwe verkiezingen tot verplichte termijnen? Absoluut niet, gewoon meer van hetzelfde
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ja inderdaad, dan is de politiek (TK in dit geval) echt af. Dan mag er van mij een regering van technocraten onder leiding van een type Herman Tjeenk Willink of Johan Remkes komen voor de komende 4 jaar.MikeyMan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:55:
@D-e-n precies. Nieuwe verkiezingen is voor mij ook echt onacceptabel. Zo kun je aan de gang blijven.
En uit uiteindelijk speelt het de rechts radicalen in de kaart.
Ik ga ook echt niet stemmen in dat geval.
Dat zou ik ook het meest zuivere vinden wanneer de grootste partijen zo weinig zetels hebben gekregen aka de kiezers zijn verdeeld. Ga maar werken voor die 140k beloning op jaarbasis als tweede Kamerlid en ga in wisselende samenstellingen politiek bedrijven. Ethische kwesties behouden en CO2 doeleinden los je op met PvdA/GL, D66. Strenger asielbeleid met VVD/CDA/JA21/PVV. Financiën op orde is iedereen wel over eens.D-e-n schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:21:
[...]
Maar nee men wil terugvallen in de oude gewoonte: er moet een meerderheid komen. Terwijl de eerste kamer al in 2027 bij de provinciale statenverkiezingen weer een andere samenstelling kent. En met een jaar formatie voor de boeg zit de nieuwe regering er nog niet eens 6 tot 9 maanden.
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid