• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:20

Thompson

Beeromaniac

Deathchant schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Hmm ja daar zit ook wat in ja. GL-PvdA (en D66 ook)zal de volle laag krijgen als het kabinet alweer geprutst heeft, want er moeten zoveel puinhopen opgeruimd worden...En dan ga je toch wer krijgen "zie je wel, 2 linkse partijen en het is nog steeds een zooi", wat uiteraard een dooddoener is, want decades aan rechtse normalisering en puinhopen ruim je niet effe in 4 jaar op.
Even door een pijnlijke periode dan maar en PVV+VVD+FVD+JA21+BBB+SGP+CU+50Plus het laten proberen? Als dat dan keihard faalt is dat eindelijk de trigger dat links kan bewijzen dat zij wel het ei van Columbus hebben. 8)7

Beeromaniac

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:34
PatrickC schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Is GL/PvdA werkelijk wel die stabiele partij op dit moment? Ze hebben onverwacht veel verloren in deze verkiezingen, moeten een nieuwe leider gaan kiezen en de fusie is nog steeds een flinke ‘work in progress’. Als GL/PvdA werkelijk die fusie wil doorzetten en er een succes van maken, zou het dan niet beter zijn dat te doen vanuit de oppositie de komende 4 jaar?
Ideologisch zijn ze in ieder geval een stuk gematigder dan JA21 waardoor de kans dat het kabinet breekt op extreme standpunten en onuitvoerbaar beleid een stuk kleiner wordt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31
Superman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Links moet voor een betere kandidaat gaan, bijvoorbeeld voor Ahmed Aboutaleb
https://www.ad.nl/rotterd...n-nieuw-kabinet~af9c15fa/
Ik heb niks tegen Aboutaleb maar die zou met zijn moslimachtergrond ook zijn afgemaakt op SBS. Als lijsttrekker kan hij mogelijk wel interessant zijn voor kiezers in het midden maar enkel als minister zal PvdA-GL amper van hem profiteren vermoed ik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
D-e-n schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Laat ik het zo zeggen: een herhaling van Rutte 2 wil je niet. En de verhoudingen zijn alleen maar ongunstiger voor PvdA-GL.
Rutte2 was VVD+PvdA waarbij PvdA bijna alles heeft weggegeven en voor 80% VVD koers is gezet. PvdA is daar terecht afgestraft.

Als we nu een kabinet krijgen met D66+PvdA+VVD+CDA is het eerder VVD die veel moet inleveren. PvdA heeft de eerste stap al gezet met het opstappen van Timmermans, ik zie hem niet samenwerken met het liegbeest van de VVD, dat gaat enorm botsen.

• D-e-n
Stoney3K schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Ideologisch zijn ze in ieder geval een stuk gematigder dan JA21 waardoor de kans dat het kabinet breekt op extreme standpunten en onuitvoerbaar beleid een stuk kleiner wordt.
Als linkse kiezer ben ik niet zo bezig met het wel of niet klappen van een kabinet. Als linkse kiezer wil ik links sociaaleconomisch beleid voor de lange termijn.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:19
Thompson schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Even door een pijnlijke periode dan maar en PVV+VVD+FVD+JA21+BBB+SGP+CU+50Plus het laten proberen? Als dat dan keihard faalt is dat eindelijk de trigger dat links kan bewijzen dat zij wel het ei van Columbus hebben. 8)7
Over twee jaar in een voxpopje op de markt van een willekeurig provinciestadje:

"Ja nee inderdaad heeft dit kneiterrechtse kabinet niks voor elkaar gekregen en het leven voor iedereen objectief gemeten een stuk rottiger gemaakt, ook voor mijzelf, maar dat komt natuurlijk door die linkse rakkers van FvD, dus bij de volgende jaarlijkse verkiezingen ga ik nóg rechtser stemmen, ik lees op TikTok goede verhalen over een nieuwe partij "fuck het electoraat in de anus", ik denk dat ik die eens een kans ga geven"

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
PatrickC schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

Waarom zou een volgend kabinet waar D66, VVD en CDA in zitten, niks gaan oplossen? Met partijen als de PVV en BBB in een kabinet begrijp ik die redenatie nog, maar als bestuurders partijen zoals deze 3 niets voor elkaar zouden kunnen krijgen, wie dan wel?
Die drie zitten al sinds paars 2 in wisselende samenstellingen (balkenende en Rutte) aan de knoppen en hebben letterlijk niks voor elkaar gekregen, enkel de status quo gehandhaafd voor de happy few en problemen op zijn beloop gelaten.

Er gaat niks opgelost worden op de woningmarkt omdat gemeenten er niet bij gebaat zijn af te schrijven op grond, ontwikkelaars en bouwers niet genoegen nemen met lagere marge, banken het een worst zal wezen wie er nog geld kan lenen zolang ze maar erop verdienen. Er gaat niks opgelost worden aan de asielketen want je bent gebonden aan verdragen op Europees niveau. En er gaat niks veranderen op arbeidsmigratie want de bedrijven hebben juist baat bij goedkope arbeid.

Het is een illussie te denken dat na 25 jaar lang vvd/cda en af en toe D66/PvdA in de mix er nu opeens wel iets gaat gebeuren. The definition of insanity: doing the same thing over and over again but expecting different results. Dat is de doorsnee kiezer. Toch maar weer vvd/cda, want die hebben zo lekker het land bestuurd de laatste 25 jaar. Met mij gaat het goed en de rest lost het zelf maar op. Kan je dat niet? Mja, heel jammer maarja niet mijn probleem.

• Stoney3K
D-e-n schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:57:
[...]

Als linkse kiezer ben ik niet zo bezig met het wel of niet klappen van een kabinet. Als linkse kiezer wil ik links sociaaleconomisch beleid voor de lange termijn.
In dat zinnetje "lange termijn" zit natuurlijk wel de voorwaarde verstopt dat het kabinet niet voor de kerst alweer is geklapt.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:22
krietjur schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

Ik zie nu al de nieuwe berichten op de socials voor me over nog meer fraude :+
Viel me ook op gisteravond. Zeuren over fraude wanneer ze niet de grootste zijn, zeuren over uitsluiting wanneer ze de grootste zijn.

Zo zie je maar bij de PVV-stemmer dat democratie alleen telt wanneer het in het straatje past.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:15
Stoney3K schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

In dat zinnetje "lange termijn" zit natuurlijk wel de voorwaarde verstopt dat het kabinet niet voor de kerst alweer is geklapt.
kerst 2027 bedoel je dan? Zal me verbazen als we voor het zomer reces een kabinet hebben, en die zullen het vast wel langer dan 3 maanden uithouden }:O

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
PatrickC schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

Waarom zou een volgend kabinet waar D66, VVD en CDA in zitten, niks gaan oplossen? Met partijen als de PVV en BBB in een kabinet begrijp ik die redenatie nog, maar als bestuurders partijen zoals deze 3 niets voor elkaar zouden kunnen krijgen, wie dan wel?
Wat zouden die drie partijen voor elkaar kunnen krijgen? De traditionele partijen willen vooral de status quo behouden.

Ja, ze kunnen vast wel wat kruimels uitdelen. Maar van de grote dossiers zoals stikstof weet niemand hoe het opgelost moet worden.

March of the Eagles

• Stoney3K
XWB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:08:
[...]
Maar van de grote dossiers zoals stikstof weet niemand hoe het opgelost moet worden.
Dat is ook niet op landelijk niveau op te lossen wanneer het een probleem is als gevolg van Europees beleid.

Of het is misschien wel landelijk op te lossen maar alleen door dingen dusdanig rigoreus om te gooien dat er nooit electorale steun voor komt.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12 11:16
[...]

Wat zouden die drie partijen voor elkaar kunnen krijgen? De traditionele partijen willen vooral de status quo behouden.

Ja, ze kunnen vast wel wat kruimels uitdelen. Maar van de grote dossiers zoals stikstof weet niemand hoe het opgelost moet worden.
Het stikstof probleem is iets wat Europa breed opgelost moet worden. Duits stikstof daalt doodleuk ook op onze grond neer ( en mogelijk ook andersom ).

*knip*, dat soort stellingen verdient onderbouwing.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 31-10-2025 17:50 ]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
[...]

Exact, niemand kan dat stikstof probleem oplossen, dus misschien moeten dan maar de problemen aangepakt worden die wel kunnen worden opgelost?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:33
Joosie200 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:04:
Die drie zitten al sinds paars 2 in wisselende samenstellingen (balkenende en Rutte) aan de knoppen en hebben letterlijk niks voor elkaar gekregen, enkel de status quo gehandhaafd voor de happy few en problemen op zijn beloop gelaten.

Er gaat niks opgelost worden op de woningmarkt omdat gemeenten er niet bij gebaat zijn af te schrijven op grond, ontwikkelaars en bouwers niet genoegen nemen met lagere marge, banken het een worst zal wezen wie er nog geld kan lenen zolang ze maar erop verdienen. Er gaat niks opgelost worden aan de asielketen want je bent gebonden aan verdragen op Europees niveau. En er gaat niks veranderen op arbeidsmigratie want de bedrijven hebben juist baat bij goedkope arbeid.

Het is een illussie te denken dat na 25 jaar lang vvd/cda en af en toe D66/PvdA in de mix er nu opeens wel iets gaat gebeuren. The definition of insanity: doing the same thing over and over again but expecting different results. Dat is de doorsnee kiezer. Toch maar weer vvd/cda, want die hebben zo lekker het land bestuurd de laatste 25 jaar. Met mij gaat het goed en de rest lost het zelf maar op. Kan je dat niet? Mja, heel jammer maarja niet mijn probleem.
Er gaat niets opgelost worden, omdat we in Nederland compleet bedolven worden onder (zelfgecreëerde) regelgeving. Ik kan je aanraden om het boek Abundance eens te lezen. Hoewel het vooral over de Verenigde Staten gaat, is er zeker een relatie te leggen met Nederland.

Voordat je hier iets mag bouwen, ben je minstens een paar jaar verder om te voldoen aan alle regelgeving en het aanvragen van vergunningen. En dan hebben we het nog niet eens over de juridische kant, waarbij burgers de boel soms langdurig kunnen frustreren. Generaliserend gezegd is bijna iedereen voorstander van meer bouwen en een groenere wereld, totdat er een wooncomplex (of windmolen) op honderd meter afstand wordt gebouwd en men begint te klagen dat het het uitzicht verpest.

Het is echt onvoorstelbaar dat het voortraject vaak vele malen langer duurt dan het daadwerkelijke bouwen van de huizen. Wat de plannen ook zijn van de verschillende partijen, er gaat op korte termijn niets gebeuren als die regeldruk niet verlaagd wordt. En dat is dan alleen nog maar woningbouw. Werk maar eens een paar maanden in de zorg. Je bent meer bezig met het vastleggen dan dat je aan het bed staat.

Have you tried turning it off and on again?

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:32
PatrickC schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Exact, niemand kan wil dat stikstof probleem oplossen, dus misschien moeten dan maar de problemen aangepakt worden die wel kunnen worden opgelost?
Kleine nuance, maar er zijn al legio oplossingen geweest. Je zou het rapport Remkes er eens op kunnen naslaan. Hoe verder je het vooruit blijft schuiven, hoe pijnlijker de oplossing.

Verder heb ik erg mijn twijfels welk problemen de partijen rechts van het CDA nu voor ogen hebben om wel op te lossen.

• PatrickC
D-e-n schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Om de eerste vraag te beantwoorden: omdat dat gewoon Rutte 3 en 4 is en ze het toen ook al niet deden.
Om Jetten 1 nu al af te schrijven omdat Rutte 3 en 4 niets bereikt hebben, vind ik een beetje voorbarig. Zeker omdat er gewoon geen alternatief is zonder de VVD, want hoe wil jij een meerderheidskabinet vormen zonder die partij?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• D-e-n
Stoney3K schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Maar ik heb dus niet de illusie dat een middenkabinet in deze verhouding, met maar 20 linkse zetels, veel voor links beleid gaat doen.

Ze hebben het altijd over kiezers die zich niet gehoord voelen maar ik heb het idee dat dit anno 2025 vooral op sociaaleconomisch linkse kiezers zou moeten slaan.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Joosie200 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Maar is het wel zo slecht?

We staan hoog op de index van landen waar mensen het gelukkigst zijn.
We hebben een zeer laag aantal mensen die onder de armoedegrens leven (~3% waar onze oosterbuur over de 10 zit en menig land boven de 10).
We zijn 1 van de veiligste landen op de wereld om te leven.
We hebben een zeer hoog opleidingsniveau gemiddeld onder burgers en 1 van de beste infrastructuren ter wereld.

Dus zo slecht gaat het helemaal niet. Er valt wat van te zeggen dat dit juist komt omdat onze afgelopen regeringen goed hun werk hebben gedaan. Het kan natuurlijk altijd beter.

Dus dan komt de vraag; Als we de beoogde problemen oplossen wat jij noemt gaan we dan erop vooruit of maken we dan nieuwe problemen waardoor we erop achteruit gaan?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• D-e-n
PatrickC schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Om Jetten 1 nu al af te schrijven omdat Rutte 3 en 4 niets bereikt hebben, vind ik een beetje voorbarig. Zeker omdat er gewoon geen alternatief is zonder de VVD, want hoe wil jij een meerderheidskabinet vormen zonder die partij?
Zie ook mijn opmerking hierboven. Iedereen heeft anno 2025 het hoogste woord over wat de linkse kiezer moet vinden en welk kabinet hij of zij dan zou moeten steunen maar de realiteit is dat sociaaleconomisch links praktisch dood is in de Nederlandse politiek

Plat gezegd: elk kabinet dat er nu komt zal ik waarschijnlijk waardeloos vinden dus wat mij betreft zijn linkse partijen heel terughoudend om er in te stappen

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Exact, niemand kan dat stikstof probleem oplossen, dus misschien moeten dan maar de problemen aangepakt worden die wel kunnen worden opgelost?
Maar dat zei ik ook. De kruimels kunnen ze nog oplossen. De grote dossiers kan of wil niemand oplossen. Stikstof was maar een voorbeeld.

Welke dossiers had je in gedachten die opgelost kunnen worden?

[edit]
Iemand anders verwees al naar het rapport van Remkes. Daar staan heel concrete oplossingen in, maar de traditionele partijen haalden hun neus op omdat ze geen offers willen maken. Oftewel, liever de status quo willen behouden.

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 31-10-2025 12:32 ]

March of the Eagles

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Generaliserend gezegd is bijna iedereen voorstander van meer bouwen en een groenere wereld, totdat er een wooncomplex (of windmolen) op honderd meter afstand wordt gebouwd en men begint te klagen dat het het uitzicht verpest.
NIMBY - Not in My BackYard is inderdaad heel sterk.
Moet zeggen dat ik daarom het idee van Joost Eerdmans om de spreidingswet alleen te laten gelden in "linkse" gemeenten (zo vat ik het maar even samen) wel humor vond. Niet realistisch natuurlijk, ik ben verder ook voorstander van de spreidingswet want anders kom je nooit uit de ellende als je het niet met een zo groot mogelijke groep probeert op te lossen.

Zelfde ook inderdaad met windmolens. Er zijn plannen om 240m tiphoogte (!!) hoge windmolens te plaatsen langs de Drechtsteden, vlakbij de Biesbosch. Daar is uiteraard heel de omgeving niet blij mee maar vervolgens natuurbelangen organisaties ook weer niet, terwijl het dus bedoeld is voor schone energie.

We zitten met z'n allen op een postzegel land en we willen té veel voor zo'n klein landje.
Daarom ben ik ook groot voorstander van kernenergie; Ja het is heel duur, zeker de initiële investering, maar het is ook extreem compact in vergelijking met veel andere energiebronnen.

Beeromaniac

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Waarom zou niemand dat op kunnen lossen? Die 25 (?) miljard die er lag inzetten op de juiste gebieden om uit te kopen slaat een hele deuk in dat pakje boter. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2025 12:35 ]

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-12 12:21
edie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Met die logica kan er nooit meer een "links" kabinet komen |:(
Er moeten genoeg stemmen voor links komen om een links kabinet te maken. Als links mee doet word deze enkel als zondebok gebruikt krijgen ze alle probleem dosiers in hun maag gesplist zonder funding om deze dingen aan te pakken.

Willen we de problemen echt aan pakken hebben we een volledig links kabinet nodig en tijd om zaken uit te voeren. Probleem is dat je america toestanden krijgt wat de rechterkant de economy verziekt links het weer op de rails zet maar het heeft tijd gekost dus rechts komt weer binnen terwijl de economy goed is om vervolgens het zaakje weer weten te slopen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Thompson schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
Moet zeggen dat ik daarom het idee van Joost Eerdmans om de spreidingswet alleen te laten gelden in "linkse" gemeenten (zo vat ik het maar even samen) wel humor vond.
Dit soort getreiter is dus precies waarom polarisatie zo uit de hand loopt. Eerdmans is de belichaming van 'solidariteit van de ander, niet van mij'.
Daarom ben ik ook groot voorstander van kernenergie; Ja het is heel duur, zeker de initiële investering, maar het is ook extreem compact in vergelijking met veel andere energiebronnen.
Puur met die logica van 'humor'. Indien de PvdA aan de macht komt en daadwerkelijk 20 kerncentrales bouwt met evenveel veiligheidsmaatregelen als de BBB wel okay vindt voor de veestapel, mogen deze dan allemaal naast 'rechtse' gemeentes neergezet worden? Indien je niet onmiddellijk 'ja, natuurlijk' zegt geef je meer om politiek bedrijven dan om oplossingen.

• D-e-n
[...]

Moet zeggen dat ik daarom het idee van Joost Eerdmans om de spreidingswet alleen te laten gelden in "linkse" gemeenten (zo vat ik het maar even samen) wel humor vond.
Joost slaat de plank daarmee wel mis want hij vergat daarbij te vertellen dat ze juist ook in hele rijke VVD gemeenten als Wassenaar moeite hebben met AZC's.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:00

Metro2002

Memento mori

D-e-n schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Joost slaat de plank daarmee wel mis want hij vergat daarbij te vertellen dat ze juist ook in hele rijke VVD gemeenten als Wassenaar moeite hebben met AZC's.
Dat is toch precies wat Eerdmans zegt? In die rechts stemmende gemeenten komen dus geen AZC's en in alle gemeenten waar mensen massaal voor AZC's stemmen komen ze wel.

Van direct per gemeente de consequenties van je stemgedrag merken ben ik op zich ook wel voorstander. Ik heb ook liever een kerncentrale in mijn achtertuin dan honderden windmolens, die mogen ze in Amsterdam neerzetten.

• Brent
  • Laatst online: 20-12 09:57
Metro2002 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Dat is toch precies wat Eerdmans zegt? In die rechts stemmende gemeenten komen dus geen AZC's en in alle gemeenten waar mensen massaal voor AZC's stemmen komen ze wel.
Je kunt inderdaad ook Nederland als zodanig opheffen, en langs politieke lijnen vervallen tot (nog) kleinere stadstaten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
Stoney3K schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Dat is ook niet op landelijk niveau op te lossen wanneer het een probleem is als gevolg van Europees beleid.
Dat is juist heel makkelijk op te lossen en ook de EU heeft daar het vorige kabinet al verschillende keren op gewezen. Als ze 10 jaar geleden b.v. begonnen waren met stoppende boeren niet over te laten kopen, hadden we nu al voldoende ruimte voor de bouw gehad. En ook nu kunnen we heel makkelijk een deel van de veeteelt uitkopen en daarmee stappen zetten.
Of het is misschien wel landelijk op te lossen maar alleen door dingen dusdanig rigoreus om te gooien dat er nooit electorale steun voor komt.
Is het echt zo rigoreus om een bedrijfstak dat veel overlast veroorzaakt en amper iets oplevert wat in te dammen? Het gebeurt dagelijks, maar als het om boeren gaat noemen we het een rigoreuze ingreep? Desnoods stop je wat subsidies en vallen er vanzelf wel een hele rits om.

[removed]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:10
Ik weet het eigenlijk niet - noemt Eerdmans zich eigenlijk liberaal? Want dit staat wel een beetje haaks op de principes van het liberalisme.

Nu ja. Dit is natuurlijk een goeie truc om draagvlak onder de maatschappij weg te slaan. Het is ook wel een beetje Eerdmans' oplossing voor belastingen: Als je geen zin hebt die te betalen, dan zorgt hij er wel voor dat dat niet meer hoeft. Ieder voor zich, en God voor ons allen.

Dat is alleen geen oplossing voor maatschappelijke vraagstukken. D66 - een liberale partij - zal hier niet in meegaan.

Edit: Blijkbaar heet JA21 statutair Conservatief Liberalen (bron).

Foei.

[ Voor 12% gewijzigd door Helixes op 31-10-2025 12:57 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-12 08:00

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

D66 is de winnaar! Ze zijn niet meer in te halen!

ANP: D66 winnaar verkiezingen - https://nos.nl/l/2588474#UPDATE-89898960

[ Voor 43% gewijzigd door DNA_Saint op 31-10-2025 12:54 ]

Huub Huub Barbatruc!

• redwing
Auredium schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

We staan hoog op de index van landen waar mensen het gelukkigst zijn.
We hebben een zeer laag aantal mensen die onder de armoedegrens leven (~3% waar onze oosterbuur over de 10 zit en menig land boven de 10).
We zijn 1 van de veiligste landen op de wereld om te leven.
We hebben een zeer hoog opleidingsniveau gemiddeld onder burgers en 1 van de beste infrastructuren ter wereld.

Dus zo slecht gaat het helemaal niet. Er valt wat van te zeggen dat dit juist komt omdat onze afgelopen regeringen goed hun werk hebben gedaan. Het kan natuurlijk altijd beter.

Dus dan komt de vraag; Als we de beoogde problemen oplossen wat jij noemt gaan we dan erop vooruit of maken we dan nieuwe problemen waardoor we erop achteruit gaan?
We hebben het hier inderdaad goed, maar je ziet wel dat het de laatste 10 jaren omlaag gegaan is. De afgelopen regeringen hebben dus zeker niet goed hun werk gedaan. En dat is vooral omdat er geen beleid is gevoerd op de echte knelpunten. En als je kijkt naar de berekeningen/voorspellingen zie je dat het voor veel zaken niet eens zoveel uitmaakt of het over rechts of links wordt opgelost, als er maar een meerjarenbeleid is.

[removed]

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Maar ik heb dus niet de illusie dat een middenkabinet in deze verhouding, met maar 20 linkse zetels, veel voor links beleid gaat doen.

Ze hebben het altijd over kiezers die zich niet gehoord voelen maar ik heb het idee dat dit anno 2025 vooral op sociaaleconomisch linkse kiezers zou moeten slaan.
Cultureel conservatisme, aangewakkerd door een campagne vanuit verschillende hoeken over vele kanalen met een sausje van wij tegen zij werkt wel. Zeker omdat dat wordt gecombineerd met het persoonlijk aanvallen en verketteren van politieke tegenstanders. Wat over Timmermans is gezegd door bijvoorbeeld Wilders en Yesilgoz is niet anders dan "crooked Hillary" en "sleepy Joe" van Trump.

Voor mij zijn de gematigde VVD'ers niet veel anders dan de gematigde Republicans momenteel: ze laten het gebeuren want uiteindelijk is het wel hun clubje dat aan het winnen is. En eruit stappen betekent dat je mogelijk zelf een doelwit wordt, dat je niet meer in het netwerk mee mag draaien. Dat kan nog wel eens verdomd lastig worden op persoonlijk vlak. Je zou verwachten dat de populistische stroming maar een klein deel is, maar de zwijgende meerderheid houdt hen in het zadel.

Neem de posts hierboven, AZCs alleen in linkse gemeentes. Klinkt lekker voor de achterban natuurlijk, maar volstrekt onuitvoerbaar. Maar dat is niet relevant, het zaadje is geplant, "links" is weer weggezet als stumpers die het niet snappen. Daar zit het probleem waar de Democrats en GL-PvdA nog geen oplossing voor hebben gevonden: hoe ga je om met een tegenstander die zich niet langer houdt aan de traditionele (al dan niet ongeschreven) spelregels van de politiek?

Wie het weet mag het zeggen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

NIMBY - Not in My BackYard is inderdaad heel sterk.
Moet zeggen dat ik daarom het idee van Joost Eerdmans om de spreidingswet alleen te laten gelden in "linkse" gemeenten (zo vat ik het maar even samen) wel humor vond. Niet realistisch natuurlijk, ik ben verder ook voorstander van de spreidingswet want anders kom je nooit uit de ellende als je het niet met een zo groot mogelijke groep probeert op te lossen.
Volgens de huidige maatstaven zijn alle grote ( > 150k inwoners) nogal links. En raadt eens waar verhoudingsgewijs al het meest gedaan wordt aan asielopvang?

En waar stemt men op radicaal rechts? Juist op die plekken die helemaal geen (of nauwelijks) asielzoekers kennen. Dat is pas echt om te lachen, ware het niet dat precies dat er voor zorgt dat we geen enkele echte crisis (klimaat, woningmarkt, vergrijzing, zorg, veiligheid) aanpakken en die rekening maar door blijven schuiven, wat cynisch genoeg weer precies het verwijt van rechts naar links is…

• PatrickC
D-e-n schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Zie ook mijn opmerking hierboven. Iedereen heeft anno 2025 het hoogste woord over wat de linkse kiezer moet vinden en welk kabinet hij of zij dan zou moeten steunen maar de realiteit is dat sociaaleconomisch links praktisch dood is in de Nederlandse politiek

Plat gezegd: elk kabinet dat er nu komt zal ik waarschijnlijk waardeloos vinden dus wat mij betreft zijn linkse partijen heel terughoudend om er in te stappen
Wat de linkse kiezer moet vinden, moet hij/zij helemaal zelf weten (wat mij betreft). Maar we zullen toch met z’n allen verder moeten op de één of andere manier, want met het huidige gemankeerde demissionaire kabinet wordt er sowieso weinig tot niets (meer) opgelost. En dan blijf ik van mening dat een ‘motorblok’ van D66, VVD en CDA de enige optie is in het huidige politieke landschap.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Delerium schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Dit soort getreiter is dus precies waarom polarisatie zo uit de hand loopt. Eerdmans is de belichaming van 'solidariteit van de ander, niet van mij'.

[...]

Puur met die logica van 'humor'. Indien de PvdA aan de macht komt en daadwerkelijk 20 kerncentrales bouwt met evenveel veiligheidsmaatregelen als de BBB wel okay vindt voor de veestapel, mogen deze dan allemaal naast 'rechtse' gemeentes neergezet worden? Indien je niet onmiddellijk 'ja, natuurlijk' zegt geef je meer om politiek bedrijven dan om oplossingen.
Ja hoor zet maar neer die centrales. Je hebt mij overigens nergens horen zeggen dat je die zonder degelijke veiligheidsmaatregelen moet wegzetten. Maar als je het veiligheidsaspect een dingetje vindt, voor zover ik weet is nucleair een van de veiligste energiebronnen.
D-e-n schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Nee dat begrijp je denk ik verkeerd, precies zoals @Metro2002 aangeeft.
ZieMaar! schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

Volgens de huidige maatstaven zijn alle grote ( > 150k inwoners) nogal links. En raadt eens waar verhoudingsgewijs al het meest gedaan wordt aan asielopvang?

En waar stemt men op radicaal rechts? Juist op die plekken die helemaal geen (of nauwelijks) asielzoekers kennen. Dat is pas echt om te lachen, ware het niet dat precies dat er voor zorgt dat we geen enkele echte crisis (klimaat, woningmarkt, vergrijzing, zorg, veiligheid) aanpakken en die rekening maar door blijven schuiven, wat cynisch genoeg weer precies het verwijt van rechts naar links is…
In mijn omgeving is dat net anders. Ik ben 35 jaar opgegroeid in Rijen, van gemeente Gilze-Rijen waar een heel groot AZC is. Naastgelegen steden Breda en Tilburg doen maar weinig aan opvang.

[ Voor 41% gewijzigd door Thompson op 31-10-2025 13:04 ]

Beeromaniac

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:34
DNA_Saint schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:53:

is gebasseerd op historische data. Is dus eigenlijk niks meer dan een goed onderbouwde aanname

• redwing
[...]

Van direct per gemeente de consequenties van je stemgedrag merken ben ik op zich ook wel voorstander. Ik heb ook liever een kerncentrale in mijn achtertuin dan honderden windmolens, die mogen ze in Amsterdam neerzetten.
Mij prima, maar dan ook per direct een kerncentrale in de meest rechtse gemeentes, de uitkeringen in die gemeente stoppen, geen NIMBY meer, oftewel als de gemeente er ok mee is zijn er geen bezwaarmogelijkheid en als je ergens van verdacht wordt mag je vermogen afgepakt worden ook zonder veroordeling. Of klinkt het dan niet meer zo leuk?

Dat werkt dan ook natuurlijk nooit, want b.v. een spreidingswet werkt alleen goed als je ook echt spreidt. Als je de AZC's/opvanglocaties dan alsnog gaat centreren ben je al je voordelen kwijt.

Daarbij is dit ook nog eens een typisch rechtse uitspraak die heel polariserend is. Precies waar het in de huidige politiek zo vaak de mist in gaat. Je moet samen ergens komen, niet alles in hokjes weg willen zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 31-10-2025 13:07 ]

[removed]

• Helixes

Tja.... tja...

Hoewel er theoretisch nog mogelijkheden zijn, weet ik inderdaad niet of die nog steeds too close to call is.

.... Zit er eigenlijk nog iemand op Twitter? Het enige interessante aan dit nieuwsbericht is wat Wilders er zoal van vindt. Wat ik niet verwacht is dat hij de gelegenheid aangrijpt om Jetten te felicteren met zijn overwinning. :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• wildhagen
  • Niet online
squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

is gebasseerd op historische data. Is dus eigenlijk niks meer dan een goed onderbouwde aanname
Maar wel zo goed als zeker ook gewoon waar.

Venray gaat het verschil niet meer maken, zelfs als ze hetzelfde patroon als andere gemeenten laten zien in Limburg en de PVV er dus wint, zullen ze daar geen 15.000+ stemmen meer dan D66 mee ophalen.

Idem voor de brievenpost van de buitenland-stemmers. Die stemmen traditioneel op centrum- en centrumlinkse partijen, radicaal-/extreem-rechts doet het onder die groep altijd vrij slecht, dus daar zal de PVV ook niet veel stemmen trekken. D66 zal er vrijwel zeker beter scoren.

En meer bronnen van extra stemmen zijn er niet meer.

Gelukkig werken we hier niet volgens de methode-Trump, waarbij hij verkiezingsofficials opdracht geven om ergens een xx aantal stemmen te "vinden"...

Virussen? Scan ze hier!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-12 18:09
(overbodig)

[ Voor 96% gewijzigd door martwoutnl op 31-10-2025 13:06 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

eh nee? :?
"ANP: D66 winnaar verkiezingen
Volgens de verkiezingsdienst van het ANP is D66 de grootste partij geworden bij de Tweede Kamerverkiezingen. Hoewel nog niet alle stemmen geteld zijn, zegt het persbureau dat de partij van Rob Jetten niet meer ingehaald kan worden door de PVV.

Het persbureau baseert zich op een analyse van de uitslagen van de gemeenten. Alleen de gemeente Venray heeft de uitslag nog niet bekendgemaakt. Dat gebeurt later vandaag. Ook moeten de briefstemmen nog geteld worden."

Venray is gewoon kleiner dan het verschil dus.. en kan D66 niet meer ingehaald worden..
Teminste zo lees ik het..

PVV: 1.748.460 stemmen
D66: 1.763.615 stemmen
15,155 verschil dus..

[ Voor 4% gewijzigd door ToolkiT op 31-10-2025 13:09 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57
Helixes schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Tja.... tja...

Hoewel er theoretisch nog mogelijkheden zijn, weet ik inderdaad niet of die nog steeds too close to call is.

.... Zit er eigenlijk nog iemand op Twitter? Het enige interessante aan dit nieuwsbericht is wat Wilders er zoal van vindt. Wat ik niet verwacht is dat hij de gelegenheid aangrijpt om Jetten te felicteren met zijn overwinning. :Y)
Wilders is nog stil op X, laatste post is van 5 uur geleden.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• crisp
  • Registratie: Februari 2000

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Er valt niet voor of tegen een AZC te stemmen. Gemeentes hebben door de spreidingswet een wettelijke plicht om opvang te regelen. Gemeentes die toegeven aan demonstranten (cq relschoppers) voldoen dus niet aan hun verplichting.

Intentionally left blank

• squashedraven
ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Volgens de verkiezingsdienst van het ANP is D66 de grootste partij geworden bij de Tweede Kamerverkiezingen. Hoewel nog niet alle stemmen geteld zijn, zegt het persbureau dat de partij van Rob Jetten niet meer ingehaald kan worden door de PVV.

Het persbureau baseert zich op een analyse van de uitslagen van de gemeenten. Alleen de gemeente Venray heeft de uitslag nog niet bekendgemaakt. Dat gebeurt later vandaag. Ook moeten de briefstemmen nog geteld worden."

Venray is gewoon kleiner dan het verschil dus.. en kan D66 niet meer ingehaald worden..
je dikgedrukte deel stopt iets te vroeg. Ook de briefstemmen moeten nog en dat zijn er aardig wat. De aanname is wel dat deze in het voordeel van D66 uitvallen maar 100% zeker is dat niet.

• PatrickC
XWB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:26:
Welke dossiers had je in gedachten die opgelost kunnen worden?
Wonen, energienet, arbeidsmigratie. Klimaat/stikstof moet je op globaal niveau aanpakken, want houdt zich niet aan landsgrenzen. Asielmigratie moet met name Europees aangepakt worden als het gaat om inperken van de instroom.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Dat je op papier toebehoort tot de gelukkigste bevolking, veiligste land, schoonste land etc etc zegt niks over de problemen die er gewoon wel zijn. Met een weggesaneerde asielopvang loop je vast als er een toestroom aan vluchtelingen zich aan dient. En ja als die niks mogen leren/werken vervelen ze zich een ongeluk dus krijg je overlast in het nabijgelegen winkelcentrum. Kan je zeggen we gooien de grenzen op slot, we zetten mensen uit. Of je regelt meer opvanglocaties, aanmeldcentra en zorgt ervoor dat mensen ipv oeverloos afwachten tot de IND besloten heeft ze de kans krijgen de taal te leren, onderwijs te volgen en ingezet worden bij werk. Is wel geregeld toen we mensen uit Oekraïne opvingen, waarom kan zoiets niet voor anderen?

En hetzelfde geld voor je gelukkig voelen. Als je bij 60% van de bevolking zit met een koopwoning, je woonlasten €200-500 per maand zijn deert het niks dat je energielasten tot bedrag X kunnen stijgen. Maar zit je in een vrije sector studio voor 1500-2000 euro moet je toch echt alle dubbeltjes omdraaien om je energierekening te kunnen betalen. Of als je in een tochtig, vochtig flatje zit met een uitkering. Dan voel je je toch minder gelukkig met je huidig bestaan.

Dus nee die top 10 staatjes waar Nederland als land in uit blinkt zeggen mij niks. Het is zo'n gaaf land aldus Rutte. Terwijl systematisch sociale zekerheid en zorg is uitgehold, de overheid zich heeft terug getrokken, de markt het wel zou oplossen en mensen daardoor wel degelijk grote keuzes uitstellen. Denk aan samenwonen, kinderen krijgen. Als jouw eigen leefkosten enkel toenemen, je loon nauwelijks catch up kan spelen met inflatie zou ik ook 3x nadenken of het slim is om een gezin te starten. Niet gek dat het geboortegetal naar wat 1.5 gemiddeld aantal kinderen is gezakt.

Maar nee, kijk hier hebben we grafiekjes. We scoren niet slecht dus we doen het toch prima? Grote beleidskeuzes worden vooruit geschoven: welke type sectoren willen we in NL anno 2050. Moet je wel de nr 2 voedsel producent spelen als 66% goed is voor export en we ons eigen voedsel importeren? Of kan je af met minder veeteelt en meer landbouw. Welke type woningbouw willen we in NL anno 2050. Is dat grondgebonden, stapelen van flats, nieuwe inpoldering trajecten beginnen? Welke mate van verduurzaming kunnen we regelen in NL anno 2050. Wel of geen kerncentrales ontwikkelen, wel of geen meer windmolens/zonneparken. Lange termijn planning is geen ding meer. Het is de eigen herverkiezing die telt.

• wildhagen
  • Niet online
squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

je dikgedrukte deel stopt iets te vroeg. Ook de briefstemmen moeten nog en dat zijn er aardig wat. De aanname is wel dat deze in het voordeel van D66 uitvallen maar 100% zeker is dat niet.
Niks is 100 procent zeker in het leven, maar gebaseerd op letterlijk alle voorgaande verkiezingen is de zekerheid wel ongeveer 99,9999999999 procent zeker te noemen.

Virussen? Scan ze hier!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Het is hier al vaker voorgerekend. Kansloos dat de pvv nog de grootste wordt. Als het geen 100% is, dan zeker 99,5.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000

crisp

Devver

Pixelated

Helixes schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Tja.... tja...

Hij kan nog "linkse bolwerken" betichten van verkiezingsfraude en claimen dat de overwinning van hem gestolen is? En vervolgens oproepen om het torentje te bestormen :p /s

Intentionally left blank

• squashedraven
MikeyMan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Het is hier al vaker voorgerekend. Kansloos dat de pvv nog de grootste wordt. Als het geen 100% is, dan zeker 99,5.
ik geef je geen ongelijk hoor. Maar de stelling D66 heeft gewonnen is op dit moment nog niet waar. Extreem zeer waarschijnlijk dat zeker maar nog niet onomstotelijk bevestigd.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

fair point.. het is niet wiskundig 100% rond nog..

De kans is wel aan zekerheid grenzende onwaarschijnlijkheid dat PVV gaat winnen..
Ik zou zeggen waarom wachten.. Jetten moet gewoon (onofficieel desnoods) al gaan babbelen met de andere partijen.. wat waarschijnlijk zowiso gebeurt..
Een PVV informateur is toch tijdsverspilling..

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

*knip* AI post

[ Voor 100% gewijzigd door Mortum op 31-10-2025 13:21 ]

• HEY_DUDE
Delerium schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

[...]

Het hele idee dat er linkse gemeentes zijn is natuurlijk een farce, ook in die zogenaamde linkse gemeentes zijn er aanzienlijke populaties rechtse stemmers.

• Helixes
crisp schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:11:
Hij kan nog "linkse bolwerken" betichten van verkiezingsfraude en claimen dat de overwinning van hem gestolen is? En vervolgens oproepen om het torentje te bestormen :p /s
En dat Bosma dan de uitslagen van de verkiezingen blokkeert, en weigert nieuwe Kamerleden te installeren. Dat Wilders dan vanaf volgende week de hele tijd gaat roepen dat hij bestolen is van een verkiezingsoverwinning.

-O-

Ik zie ze graag het Torentje bestormen trouwens - het staat er leeg.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

"In zetelaantal staan D66 en de PVV allebei op 26. Het verschil in stemmen is in de laatste stand van zaken 15.155 in het voordeel van D66.

Het is volgens het ANP overigens ook mogelijk dat D66 nog een restzetel krijgt en daarmee op 27 zetels eindigt."
Dat laatste zou helemaal een klap in het gezicht van Wilders zijn ;)

• Stoney3K
*knip* reactie op AI post, hier is de reportfunctie voor

[ Voor 108% gewijzigd door Mortum op 31-10-2025 13:23 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:15:
"In zetelaantal staan D66 en de PVV allebei op 26. Het verschil in stemmen is in de laatste stand van zaken 15.155 in het voordeel van D66.

Het is volgens het ANP overigens ook mogelijk dat D66 nog een restzetel krijgt en daarmee op 27 zetels eindigt."
Ik snap die restzetels nog steeds niet.

Wiekrijgtderestzetel zegt dat de laatste van denk naar sp is gegaan. :?

Raar moment om te callen ook. Niets veranderd t.o.v. gisteren.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

crisp schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Er valt niet voor of tegen een AZC te stemmen. Gemeentes hebben door de spreidingswet een wettelijke plicht om opvang te regelen. Gemeentes die toegeven aan demonstranten (cq relschoppers) voldoen dus niet aan hun verplichting.
Nou weet ik uit ervaring dat het lang niet altijd gaat om de komst van een AZC, maar vooral ook om de gekozen locatie. Bij ons in het dorp (~1900 inwoners) zou ook een AZC komen voor ~300 mensen.

Op deze locatie
Naast een snelweg tankstation met vrachtwagen rustplaats, op 100m van een actieve schietvereniging, naast een loonwerker, vlak naast een afvalverwerker, aan een drukke weg en fietsroute voor schooljeugd.
Enige wat er in de omgeving is? Een buurtsuper op 2km afstand in de dorpskern.

En dat zou dan gaan over een AZC voor de gemeente Roosendaal. Was er echt nergens in een stad van 67.000 inwoners een geschiktere locatie te vinden? Waar die mensen wel enigszins kans hebben om hun integratie al te starten?

Beeromaniac

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-12 18:09
Helixes schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:15:
[...]
Dat Wilders dan vanaf volgende week de hele tijd gaat roepen dat hij bestolen is van een verkiezingsoverwinning.
Zijn achterban gaat al los op X/FB. Fraude etc. Zelfs een vaag verhaal dat er een bus met stemmen zou zijn verdwenen. Ze lezen teveel sprookjes op de sociale media.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MikeyMan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

https://wiekrijgtderestze...Rest+zetels&seatsDir=desc
ik snap die stats geloof ik ook niet helemaal :?

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Joosie200 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Dat je op papier toebehoort tot de gelukkigste bevolking, veiligste land, schoonste land etc etc zegt niks over de problemen die er gewoon wel zijn. Met een weggesaneerde asielopvang loop je vast als er een toestroom aan vluchtelingen zich aan dient. En ja als die niks mogen leren/werken vervelen ze zich een ongeluk dus krijg je overlast in het nabijgelegen winkelcentrum. Kan je zeggen we gooien de grenzen op slot, we zetten mensen uit. Of je regelt meer opvanglocaties, aanmeldcentra en zorgt ervoor dat mensen ipv oeverloos afwachten tot de IND besloten heeft ze de kans krijgen de taal te leren, onderwijs te volgen en ingezet worden bij werk. Is wel geregeld toen we mensen uit Oekraïne opvingen, waarom kan zoiets niet voor anderen?

En hetzelfde geld voor je gelukkig voelen. Als je bij 60% van de bevolking zit met een koopwoning, je woonlasten €200-500 per maand zijn deert het niks dat je energielasten tot bedrag X kunnen stijgen. Maar zit je in een vrije sector studio voor 1500-2000 euro moet je toch echt alle dubbeltjes omdraaien om je energierekening te kunnen betalen. Of als je in een tochtig, vochtig flatje zit met een uitkering. Dan voel je je toch minder gelukkig met je huidig bestaan.

Dus nee die top 10 staatjes waar Nederland als land in uit blinkt zeggen mij niks. Het is zo'n gaaf land aldus Rutte. Terwijl systematisch sociale zekerheid en zorg is uitgehold, de overheid zich heeft terug getrokken, de markt het wel zou oplossen en mensen daardoor wel degelijk grote keuzes uitstellen. Denk aan samenwonen, kinderen krijgen. Als jouw eigen leefkosten enkel toenemen, je loon nauwelijks catch up kan spelen met inflatie zou ik ook 3x nadenken of het slim is om een gezin te starten. Niet gek dat het geboortegetal naar wat 1.5 gemiddeld aantal kinderen is gezakt.

Maar nee, kijk hier hebben we grafiekjes. We scoren niet slecht dus we doen het toch prima? Grote beleidskeuzes worden vooruit geschoven: welke type sectoren willen we in NL anno 2050. Moet je wel de nr 2 voedsel producent spelen als 66% goed is voor export en we ons eigen voedsel importeren? Of kan je af met minder veeteelt en meer landbouw. Welke type woningbouw willen we in NL anno 2050. Is dat grondgebonden, stapelen van flats, nieuwe inpoldering trajecten beginnen? Welke mate van verduurzaming kunnen we regelen in NL anno 2050. Wel of geen kerncentrales ontwikkelen, wel of geen meer windmolens/zonneparken. Lange termijn planning is geen ding meer. Het is de eigen herverkiezing die telt.
Je argumenten zijn er en ik zie ze ook wel als waar.
Maar de realiteit is ook dat de hele wereld bijna in een neerwaartse spiraal zit. Bijna alle landen in het westen doen het slechter nu dan tien jaar geleden wat dat betreft. Er valt daarin een argument te maken dat wij substantieel langzamer omlaag worden getrokken dan veel van de Europese landen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Verschillende Scandinavische landen doen het beter momenteel in dat licht maar dan hebben we het over landen met relatief veel landoppervlakte met veel natuurlijke bronnen en relatief weinig inwoners per vierkante kilometer.

Andere argumenten zijn ook dat zaken tijd kosten. Europa is geleidelijk harder aan het pushen voor het Deense model voor migranten wat substantieel harder is dan wat er was. Alleen al dit beleid implementeren (wat uiteindelijk ongeacht welke regering in enige mate zal moeten gebeuren) neemt de druk op migratie substantieel af uiteindelijk.

Die onderzoeken zijn overigens ook gedaan op echte burger in Nederland dus ze eenvoudigweg als cijfertjes vind ik niet correct; er zitten echte burgers achter die cijfers.
Mijn argument blijf ik bij; het gaat niet slecht in Nederland. Er zijn altijd uitdagingen; ja. Maar die zullen er altijd zijn en er is dus altijd wat om te klagen en er zullen altijd mensen zijn die deze uitdagingen extrapoleren en oppompen. Die zullen zeggen dat statushouders 33% van de woningen jaarlijks krijgt toegewezen terwijl het echte cijfers ergens op 11,5% ligt bijvoorbeeld.

De zaak is daarom dat wij deze realistische problemen aanpakken in de mate dat nodig is maar neit vergeten dat we het goed hebben. En ja; alles wordt duurder. maar in de tijd van mijn ouders jeugd werd ook alles duurder en raad eens? ten tijde van de jeugd van mijn grootouders...werd ook alles duurder! en heck; ik weet zeker dat de volgende generatie en de generatie erop ook zal zeggen 'dat alles duurder wordt' want ons economische systeem was al kapot en gebroken het moment dat het werd uitgevonden en niemand kan het fixen op een manier dat het statisch wordt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

martwoutnl schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Zijn achterban gaat al los op X/FB. Fraude etc. Zelfs een vaag verhaal dat er een bus met stemmen zou zijn verdwenen. Ze lezen teveel sprookjes op de sociale media.
Was te verwachten natuurlijk bij die club..

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

*knip* geknipte discussie

Heb echt niks met D66 maar felicitaties zijn op zijn plaats, knap gedaan van Jetten.

Formeren zal wel echt heel lastig gedaan worden, D66 stemmers willen het liefst met PVDA/GL in zee terwijl maar liefst 80% van de VVD stemmers absoluut niet wil dat de VVD met PVDA/GL in een coalitie gaat zitten.
Een partij op rechts erbij zou dan ook het meest logisch zijn maar of JA21 nou zo goed met D66 door een deur kunnen valt nog te bezien, ik denk eerlijk gezegd van niet.
Zal een lange formatie gaan worden ben ik bang en deze verkiezingsuitslag laat ook de enorme verdeeldheid van het land wel zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Mortum op 31-10-2025 13:25 ]

• HEY_DUDE
ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:15:

De zon gaat weer schijnen in Nederland! <insert Nederlandse vlag>

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:57
Volgens mij is die website van @Malarky

• ArgantosNL
  • Laatst online: 09-12 12:21
Thompson schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Nou weet ik uit ervaring dat het lang niet altijd gaat om de komst van een AZC, maar vooral ook om de gekozen locatie. Bij ons in het dorp (~1900 inwoners) zou ook een AZC komen voor ~300 mensen.

Op deze locatie
Naast een snelweg tankstation met vrachtwagen rustplaats, op 100m van een actieve schietvereniging, naast een loonwerker, vlak naast een afvalverwerker, aan een drukke weg en fietsroute voor schooljeugd.
Enige wat er in de omgeving is? Een buurtsuper op 2km afstand in de dorpskern.

En dat zou dan gaan over een AZC voor de gemeente Roosendaal. Was er echt nergens in een stad van 67.000 inwoners een geschiktere locatie te vinden? Waar die mensen wel enigszins kans hebben om hun integratie al te starten?
Een AZC is ook niet echt geschikt om integratie van te starten, in het verleden ik weet niet of die er nog steeds zijn waren er regels dat je niet kon beginnen met integratie tot dat je een huis had, zelf de taal leren enz begon allemaal pas na huisvesting.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Metro2002 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

alleen het plaatje is AI (zoekresultaat google). De rest heb ik net zelf erbij zitten typen en uitzoeken -O- ik had budel en cranendonk ook niet voor niets al bij elkaar geveegd.

[...]

Heb echt niks met D66 maar felicitaties zijn op zijn plaats, knap gedaan van Jetten.

Formeren zal wel echt heel lastig gedaan worden, D66 stemmers willen het liefst met PVDA/GL in zee terwijl maar liefst 80% van de VVD stemmers absoluut niet wil dat de VVD met PVDA/GL in een coalitie gaat zitten.
Een partij op rechts erbij zou dan ook het meest logisch zijn maar of JA21 nou zo goed met D66 door een deur kunnen valt nog te bezien, ik denk eerlijk gezegd van niet.
Zal een lange formatie gaan worden ben ik bang en deze verkiezingsuitslag laat ook de enorme verdeeldheid van het land wel zien.
Daarnaast is Ter Apel juist verhoogd tot 2000 (en daar gaan ze regelmatig overheen, vandaar die boetes).
In Gilze-Rijen is plaats voor ongeveer 1200 asielzoekers, op een dorp (Gilze) van 8500 inwoners, gemeente van 28.000
ArgantosNL schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Een AZC is ook niet echt geschikt om integratie van te starten, in het verleden ik weet niet of die er nog steeds zijn waren er regels dat je niet kon beginnen met integratie tot dat je een huis had, zelf de taal leren enz begon allemaal pas na huisvesting.
Ik weet niet hoe dat bij andere AZC's gaat maar ik weet dat die in Gilze dus ook juist regelmatig activiteiten organiseerde, diverse vrijwilligers intitiatieven heeft op het terein en elk jaar een open dag. Het is dan ook een groot en mooi opgezet complex.

[ Voor 19% gewijzigd door Thompson op 31-10-2025 13:29 ]

Beeromaniac

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Thompson schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Daarnaast is Ter Apel juist verhoogd tot 2000 (en daar gaan ze regelmatig overheen, vandaar die boetes).
In Gilze-Rijen is plaats voor ongeveer 1200 asielzoekers, op een dorp (Gilze) van 8500 inwoners, gemeente van 28.000
Als er nou een systeem zou zijn om dat wat meer te verspreiden.. met een wet die dat regelt.. soort van sprijdingswet ofzo.. :+

• mitsumark
  • Nu online
ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

PVV: 1.748.460 stemmen
D66: 1.763.615 stemmen
15,155 verschil dus..
Venray zijn toch 34k stemgerechtigden, met waarschijnlijk ook ~75% opkomst? Ik snap dus niet hoe je erbij komt dat Venray kleiner is dan het verschil.
En dan zoals gezegd ook de buitenlandse stemmen nog.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

hneel

denkt er het zijne van

Is dat toevallig precies de gemeente-grens?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Op basis van de lijst zou er nog 11000 stemmen nodig zijn voor Denk... ruim 12k voor d66... Dat gaat nooit meer lukken toch?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Venray zijn toch 34k stemgerechtigden, met waarschijnlijk ook ~75% opkomst? Ik snap dus niet hoe je erbij komt dat Venray kleiner is dan het verschil.
Je hebt gelijk , ik had dat bericht verkeerd geinterpreteerd.

• Stylze
  • Laatst online: 21:46
RobinNL schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Wilders is nog stil op X, laatste post is van 5 uur geleden.

[X]
Tijdperk Wilders kan niet snel genoeg voorbij zijn, nu gaan we meteen weer beter meedoen in Europa wat zorgt voor een stabieler Europa. Wilders heeft de afgelopen tijd genoeg schade aangericht, het zal wel even tijd kosten om alles te repareren.

Ik ben zeer tevreden met de uitslag, hopelijk gaan in andere landen ook de populistische partijen steeds meer zetels verliezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stylze op 31-10-2025 13:40 ]

Playstation 5

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

hneel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Is dat toevallig precies de gemeente-grens?
Haha nu je het zegt ja, echt letterlijk :')

Beeromaniac

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MikeyMan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Op basis van de lijst zou er nog 11000 stemmen nodig zijn voor Denk... ruim 12k voor d66... Dat gaat nooit meer lukken toch?
135K stemgerechtigden in buitenland
https://www.denhaag.nl/nl...uitenland-kunnen-stemmen/

34k in Venray..
Natuurlijk komt niet iedereen opdagen en stemmen ze niet allemaal voor D66, maar 12k is toch best wel statistisch mogelijk lijkt me..

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben ook aan het zoeken geweest naar duidelijke overzichten, maar dat is best lastig te vinden. De vraag is natuurlijk ook of de verhouding asielzoeker per inwoner de beste manier is om er naar te kijken, wat ook niet helpt. In absolute aantallen zijn de grote steden absoluut koploper, naast Ter Apel natuurlijk.

Maar het is eigenlijk ook een non-discussie, die eigenlijk weer extreem typerend is voor radicaal rechts: zodra ze inhoudelijk op de plek worden gezet, is de ander aan het polariseren, maar zelf nemen ze het gewoon hun verkiezingsprogramma (blijkbaar) op.

Ik probeer er maar om te lachen, maar vind het allemaal bijzonder.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Superman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Volgens mij is die website van @Malarky
Ik zocht al naar een Excel sheet, maar die site is veel toegankelijker.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

135K stemgerechtigden in buitenland
https://www.denhaag.nl/nl...uitenland-kunnen-stemmen/

34k in Venray..
Natuurlijk komt niet iedereen opdagen en stemmen ze niet allemaal voor D66, maar 12k is toch best wel statistisch mogelijk lijkt me..
Een verschuiving van 12k hebben we het over toch?

Verwachting is dat er van die 135k daadwerkelijk 95k binnen gaan komen. Waarbij er 17% voor D66 zou zijn.
Maar; de rest krijgt natuurlijk ook nog stemmen.

Venray lijkt ook rond de 25k uit te toppen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik verwacht dat niet migratie, maar de HRA uiteindelijk het grootste probleem gaat opleveren.

De HRA moet gewoon worden afgeschaft, daar is iedereen het wel mee eens. De enige reden om het te behouden, is om de kiezersonderbuik. We hebben nog maar kort de tijd, aangezien we de maximale 30 jaar aftrek aan het naderen zijn en daar geen oplossing voor hebben. De afschaf van de HRA kan daarvoor compenseren.

De VVD kan eigenlijk niet meer terug. En de 3 overige partijen zullen zo verstandig willen zijn om toch door te pakken.

JA21 zal wel opportunistisch genoeg zijn om de HRA te laten vallen. Minister Eerdmans, dat is zijn droom voor 30 jaar.

• Bundin
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Onderstaande had ik gister al eens gepost, nu gecorrigeerd met cijfers die ik sindsdien heb gehoord.

Je kan op de NOS site in de dropdown bij 'per gemeente' ook kiezen voor gemeentes zonder uitslag. Dan zie je dat Venray 34.101 kiesgerechtigden heeft. Volgens de burgemeester zouden er ruim 24.000 stemmen uitgebracht zijn. Laten we die voor de zekerheid afronden naar 30.000 (wat het voordeel voor de PVV zal overschatten).

De uitslag in Venray was in 2023 27,9% PVV en 5,6% D66. De trend is PVV verliest iets, D66 wint aanzienlijk. Als we daar conservatief 25% (klein verlies) en 10% (relatief bescheiden winst) van maken, dan is er een delta van 4500 stemmen in het voordeel van de PVV.

Hou je briefstemmers over, daar zou, als die onofficiele enquete gelijk zou hebben PVV groter worden dan D66 met 18,5% tegen 17,2%. Dat gaat wel compleet tegen het beeld in wat we in alle gemeenten hebben gezien. Ook past het niet bij het historische stemgedrag van briefstemmers. Dus ook hier zou dan het voordeel voor de PVV behoorlijk kunnen worden overschat.
Ik leeds net hierboven dat zo'n 95.000 stemmen uitgebracht zouden zijn, van 135.000 aangevraagde stembiljetten. Laten we die voor de zekerheid even afronden naar 100.000. Dan levert de verhouding uit die onofficiele enquete via email levert dat 1300 extra stemmen op voor de PVV.

Samen is dat 5800 meer voor de PVV, dat is een stuk minder dan de 15.155 stemmen verschil in het voordeel van D66 nu. En dat is dus met een briefstemprognose die volledig tegen de uitslag in het land ingaat.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PWM schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:56:
Ik verwacht dat niet migratie, maar de HRA uiteindelijk het grootste probleem gaat opleveren.

De HRA moet gewoon worden afgeschaft, daar is iedereen het wel mee eens. De enige reden om het te behouden, is om de kiezersonderbuik. We hebben nog maar kort de tijd, aangezien we de maximale 30 jaar aftrek aan het naderen zijn en daar geen oplossing voor hebben. De afschaf van de HRA kan daarvoor compenseren.

De VVD kan eigenlijk niet meer terug. En de 3 overige partijen zullen zo verstandig willen zijn om toch door te pakken.

JA21 zal wel opportunistisch genoeg zijn om de HRA te laten vallen. Minister Eerdmans, dat is zijn droom voor 30 jaar.
Denk dat het meevalt. De afbouw was al ingezet door de VVD.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

ZieMaar! schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:43:

Maar het is eigenlijk ook een non-discussie, die eigenlijk weer extreem typerend is voor radicaal rechts: zodra ze inhoudelijk op de plek worden gezet, is de ander aan het polariseren, maar zelf nemen ze het gewoon hun verkiezingsprogramma (blijkbaar) op.
Puur alleen maar op inwoners kijken zal ook niet werken inderdaad, er moet wel ook daadwerkelijk plek zijn. Dan zal je in een dorp met veel open ruimte rondom het dorp wellicht makkelijker ruimte vinden dan in een dichtbebouwde stad als Den Haag (waar dan ook héél weinig opvang is t.o.v. inwoneraantal)

Maar is het niet ook polariserend om te stellen dat rechts inhoudelijk op hun plek gezet wordt wanneer er enkel cijfers bsproken worden? Cijfers waaruit blijkt dat kleine gemeentes relatief veel asielzoekers opvangen en dat in die gemeentes veel PVV wordt gestemd.

Dat benadrukt m.i. juist het belang van de spreidingswet. Maar het benadrukt ook dat we, terecht of onterecht, toch moeite hebben met de AZC's.
Gezien hoeveel er te doen is over die spreidingswet en asielzoekers zou ik dat niet een non-discussie willen noemen.

JA21 zal wel opportunistisch genoeg zijn om de HRA te laten vallen.
Ik hoop het, op dat punt ben ik het ook niet met ze eens. Gewoon in 30 jaar afbouwen die HRA.

[ Voor 10% gewijzigd door Thompson op 31-10-2025 13:59 ]

Beeromaniac

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bundin schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:57:
[...]

Onderstaande had ik gister al eens gepost, nu gecorrigeerd met cijfers die ik sindsdien heb gehoord.

Je kan op de NOS site in de dropdown bij 'per gemeente' ook kiezen voor gemeentes zonder uitslag. Dan zie je dat Venray 34.101 kiesgerechtigden heeft. Volgens de burgemeester zouden er ruim 24.000 stemmen uitgebracht zijn. Laten we die voor de zekerheid afronden naar 30.000 (wat het voordeel voor de PVV zal overschatten).

De uitslag in Venray was in 2023 27,9% PVV en 5,6% D66. De trend is PVV verliest iets, D66 wint aanzienlijk. Als we daar conservatief 25% (klein verlies) en 10% (relatief bescheiden winst) van maken, dan is er een delta van 4500 stemmen in het voordeel van de PVV.

Hou je briefstemmers over, daar zou, als die onofficiele enquete gelijk zou hebben PVV groter worden dan D66 met 18,5% tegen 17,2%. Dat gaat wel compleet tegen het beeld in wat we in alle gemeenten hebben gezien. Ook past het niet bij het historische stemgedrag van briefstemmers. Dus ook hier zou dan het voordeel voor de PVV behoorlijk kunnen worden overschat.
Ik leeds net hierboven dat zo'n 95.000 stemmen uitgebracht zouden zijn, van 135.000 aangevraagde stembiljetten. Laten we die voor de zekerheid even afronden naar 100.000. Dan levert de verhouding uit die onofficiele enquete via email levert dat 1300 extra stemmen op voor de PVV.

Samen is dat 5800 meer voor de PVV, dat is een stuk minder dan de 15.155 stemmen verschil in het voordeel van D66 nu. En dat is dus met een briefstemprognose die volledig tegen de uitslag in het land ingaat.
Ja, tot je dienst... Maar dit wisten we gistermiddag ook al.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44

Onder Rutte zijn er al diverse ingrepen in de HRA geweest de afgelopen jaren. (en dat terwijl dit destijds ook zo'n heilig huisje was van de VVD)

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:48
MikeyMan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Dat staat er al een tijdje zo, waarschijnlijk de laatste update.

Grote vraag wordt dan wel stel D66 krijgt een restzetel, waar gaat die dan vanaf? En komt de coalitie over rechts op 76 zetels.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:15
wildhagen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

Pak er eens een atlas bij? Kijk eens naar de VS hoe groot die zijn, en hoe groot wij zijn? Denk je dan dat het houdbaar is dat we ongeveer evenveel exporteren?

[...]

Ja. Met als gevolg dat de hele woningbouw op slot zit doordat de boeren glashard blijven weigeren hun stikstofuitstoot voldoene te verminderen.

Leuk dat we de rest van de wereld voeden, maar als onze eigen bevolking hierdoor geen woning kan krijgen lijkt me dat de prioriteiten toch echt even verkeerd liggen.

Woningbouw is imho een heel stuk belangrijker dan ervoor zorgen dat de boer zoveel mogelijk winst maakt met de export, en dus de lusten plukt, maar de maatschappij wel met de lasten opzadelt.
mag ik het onbeschoft en aanmatigend vinden dat je me verwijst naar de atlas? Ik weet heel prima hoe groot de VS is en hoe klein Nederland, dank je wel... Gaat mij er om dat we met zijn allen eerst over moeten nadenken wat we met deze postzegel willen. Persoonlijk denk ik niet dat er plek is voor landbouw EN 20M inwoners EN zware industrie (ja, ik weet het, een van de beste staalfabrieken ter wereld staat ook in ons kikkerlandje) EN een groot vliegveld EN een groot 'natuurgebied'.

Nu hanteren we de kaasschaaf bij alle sectoren, maar een fundamentele discussie en gedragen besluit lijkt me meer gewenst.

Wrange aan de stikstofregels die we onszelf hebben opgelegd dat je vrijwel alles van deze kwijt moet om aan die regels te kunnen voldoen
Lijkt me mooi als een nieuw kabinet er een maatschappijbrede discussie opzet waar we over 20 jaar willen staan en hoe dat moet uitzien, en aan de hand daarvan een plan uitstippelt hoe er te komen
Helaas is door de huidige instabiliteit de scope van een regering vaak niet groter dan de eerstkomende begroting

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:31

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Dennis schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Dat was niet het enige dat er stond en ook niet waar ik op reageerde. Er stond ook:

[...]

En dat sluit aan bij wat ik schreef.
En ook dat is op niets gebaseerd. Nogmaals, dit is de spin van Yesilgoz. De partij heeft mensen verloren door hun keuze wat betref Israel, niet zozeer door de fusie. Er zijn altijd mensen die moeite hebben met een verandering, maar dit heeft geen werkelijke onderbouwing behalve van de spin van Yesilgoz, en als een populistische partijhopper gaat bepalen hoe het met die partij gaat, dan gaan we voorbij alle feiten.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12 16:13

nwagenaar

God, root. What's the differen

martwoutnl schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:21:
[...]
De meest briljante "het heb op feesboek"-gestaan facepalm-moment die ik heb gezien, heeft te maken met in 2021 uitgevoerde pentest op de door de overheid gebruikte software voor het vast stellen van de verkiezingsuitslag en restzetels; de organisatie die deze scan doet/deed heeft een eigenaar die D66-lid is; deze persoon heeft daarbij negatieve commentaar gegeven op de PVV en FvD dus dan kan de pentest natuurlijk niet kosher zijn geweest en moet deze uitslag wel benadelend zijn voor PVV/FvD/JA21/etc |:(

[ Voor 6% gewijzigd door nwagenaar op 31-10-2025 14:06 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• ocn
  • Registratie: November 2004

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik verwacht is dat als de HRA word afgeschaft, dat de huizenprijzen helemaal niet dalen. Dan is de betaalbaarheid van woningen nóg meer verslechterd. Een alleenstaande komt al moeilijk aan een eigen woning, en dan al helemaal niet meer.

Volgens mij is het vooral van belang om - naast meer (betaalbaar!) bouwen - de leennormen strenger te maken, overwaarde te belasten, en slimmer grondbeleid te voeren waarbij de prijzen van grond flink naar beneden gaan. Als dat zorgt dat prijzen dalen, kan je navenant de HRA beperken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18

VVD kan het zich veroorloven om de HRA te laten vallen. Die partij wordt niet snel afgestraft door de kiezers ;)

Die 30 jaars grens is wel een dingetje. Ik heb geprobeerd een overzicht te krijgen van de hypotheken en leningdelen ik in in de afgelopen 20 jaar heb gehad. Mijn eerste hypotheekverstrekker zegt gewoon doodleuk dat ze die informatie niet meer hebben. Ik voorspel een toeslagenaffaire 2.0 als mensen niet kunnen aantonen dat ze nog steeds recht hebben op HRA.

De enige oplossing die ik kan bedenken is die 30-jaars grens te laten vallen en in stappen de HRA af te bouwen naar 0.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bundin
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Ja, tot je dienst... Maar dit wisten we gistermiddag ook al.
Jij wel, ik ook, maar er wordt niet ber hierboven toch nog gesteld dat de uitslag niet zeker is nav het bericht van het ANP. Dat probeer ik dus nog een keer te verduidelijken. Niet iedereen zal gister alles meegelezen hebben en/of zelf willen narekenen.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

dat en, net als jij, trek ik mijn twijvels bij die enquete...
N=1 maar ik woon in buitenland en ken veel nederlanders in buitenland en echt niemand die ik ken zou op de PVV stemmen.. natuurlijk kan dat aan mijn bubble liggen, maar ken toch wel mensen met allerlei achtergronden..
Buiten dat is Eelko Kooij een D66er die juist voor de rechten van de NLers in buitenland opkomt (dual nationaliteit issue etc) en ik vermoed dat hij veel voorkeurstemmen gaat krijgen in deze groep..

[ Voor 4% gewijzigd door ToolkiT op 31-10-2025 14:03 ]

• mitsumark
  • Nu online
[...]

Met de aannames vanuit het verleden en andere gemeentes staat de "analyse" op behoorlijk losse schroeven imo.
Ik denk ook niet dat de PPV er nog overheen gaat, maar denk wel dat de D66 daar minder groeit en de PVV daar minder zakt dan je schetst, ik verwacht dus dat het verschil kleiner is vanuit Venray.
Anyway, ik wacht gewoon tot maandag.

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:31

Benjamin-

CrazyGunner#2385

brothermaynard schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

mag ik het onbeschoft en aanmatigend vinden dat je me verwijst naar de atlas? Ik weet heel prima hoe groot de VS is en hoe klein Nederland, dank je wel... Gaat mij er om dat we met zijn allen eerst over moeten nadenken wat we met deze postzegel willen. Persoonlijk denk ik niet dat er plek is voor landbouw EN 20M inwoners EN zware industrie (ja, ik weet het, een van de beste staalfabrieken ter wereld staat ook in ons kikkerlandje) EN een groot vliegveld EN een groot 'natuurgebied'.

Nu hanteren we de kaasschaaf bij alle sectoren, maar een fundamentele discussie en gedragen besluit lijkt me meer gewenst.

Wrange aan de stikstofregels die we onszelf hebben opgelegd dat je vrijwel alles van deze kwijt moet om aan die regels te kunnen voldoen
Lijkt me mooi als een nieuw kabinet er een maatschappijbrede discussie opzet waar we over 20 jaar willen staan en hoe dat moet uitzien, en aan de hand daarvan een plan uitstippelt hoe er te komen
Helaas is door de huidige instabiliteit de scope van een regering vaak niet groter dan de eerstkomende begroting
Er moet absoluut heel veel gebeuren, Nederland wilt alles, en we moeten veel betere keuzes maken. Ik vind de grote van schiphol absurd, ik vind tata steel problematisch enz. Alleen wat ik nu veel zie, is dat een gedeelte van de politiek en de bevolking, doet alsof we eerst al die andere dingen moeten doen, voordat we uberhaupt mogen beginnen over de veeteelt, dit terwijl dat de grootste vervuiler is, en tevens ons weinig oplevert. Het helpt juist ons om die veeteelt flink af te bouwen.

Ik word wel echt simpel hoe steeds dit alles wordt ondermijnt, we zien dit ook veel bij extreemrechts die of klimaatverandering ontkennen, het enorm bagatelliseren, of aankomen dat China e.d. er ook te weinig of niets aan doet, maar onze natuur krijgt toch echt enorme klappen van onze keuzes.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:03:
[...]

Met de aannames vanuit het verleden en andere gemeentes staat de "analyse" op behoorlijk losse schroeven imo.
Ik denk ook niet dat de PPV er nog overheen gaat, maar denk wel dat de D66 daar minder groeit en de PVV daar minder zakt dan je schetst, ik verwacht dus dat het verschil kleiner is vanuit Venray.
Anyway, ik wacht gewoon tot maandag.
Maandag weten we het idd zeker en is er geen speculatie meer nodig :)

Maar wat mij betrefd mag er al een D66 informateur op pad gaan, want zelfs als PVV de grootste word is dat zonde van de tijd..

• Bundin
  • Niet online
Heeft iemand trouwens gehoord waarom het in Venray nu alsnog zo lang moet duren? Na het blussen van de brand en het oplossen van het 'geen stroom' probleem zijn we toch alweer meer dan een halve werkdag verder. De NOS stelde vijf uur geleden: "Vanochtend zullen de laatste controleprocedures worden afgerond, waarna de gemeente de uitslag kan doorgeven."

Begint een beetje te lijken op "eindelijk aandacht voor ons stadje, rekken is nog meer aandacht vanuit de media en nog meer is nog beter". We wachten nog wel even totdat echt alle cameraploegen aanwezig zijn voor de persco. Of ben ik dan echt te cynisch?

[ Voor 7% gewijzigd door Bundin op 31-10-2025 14:09 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
Benjamin- schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:07:
[...]

Ik word wel echt simpel hoe steeds dit alles wordt ondermijnt, we zien dit ook veel bij extreemrechts die of klimaatverandering ontkennen, het enorm bagatelliseren, of aankomen dat China e.d. er ook te weinig of niets aan doet, maar onze natuur krijgt toch echt enorme klappen van onze keuzes.
De basisprincipes van het populisme. Veel roepen, geen oplossingen aandragen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Interessante visie! Ik zou juist verwachten dat behoud van de HRA een goede concessie is aan de VVD. We weten allemaal dat we er vanaf moeten, maar tegelijk ligt niemand er wakker van als hij behouden blijft.

Voor de VVD is het zaak om het verhaal 'niet met GL-PvdA regeren' af te pellen naar waar het de VVD-kiezer om draait, en dat zijn waarschijnlijk vooral financiële zaken. De VVD moet dus financiële zaken binnenhalen; VPB, Box 2, Box 3, HRA, enzovoorts. Ik denk niet dat ze bij de VVD wakker liggen van het halveren van de veestapel, dus laat PvdA-GL en D66 dat lekker doen en de stikstofcrisis oplossen.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:45

backupdevice

No Risk , Full Push

ocn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
...overwaarde te belasten...
Hoe zie je dat voor je. Theoretische overwaarde, of overwaarde bij verkoop. En hoe ga je overwaarde belasten als je je ouderlijk huis verkoopt omdat je ouders er niet meer zijn?

Serieuze vraag trouwens :)

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 31-10-2025 14:10 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Pagina: 1 ... 47 ... 84 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid