mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:38:
[...]
Venray zijn toch 34k stemgerechtigden, met waarschijnlijk ook ~75% opkomst? Ik snap dus niet hoe je erbij komt dat Venray kleiner is dan het verschil.
En dan zoals gezegd ook de buitenlandse stemmen nog.
Onderstaande had ik gister al eens gepost, nu gecorrigeerd met cijfers die ik sindsdien heb gehoord.
Je kan op de NOS site in de dropdown bij 'per gemeente' ook kiezen voor gemeentes zonder uitslag. Dan zie je dat Venray 34.101 kiesgerechtigden heeft. Volgens de burgemeester zouden er ruim 24.000 stemmen uitgebracht zijn. Laten we die voor de zekerheid afronden naar 30.000 (wat het voordeel voor de PVV zal overschatten).
De uitslag in Venray was in 2023 27,9% PVV en 5,6% D66. De trend is PVV verliest iets, D66 wint aanzienlijk. Als we daar conservatief 25% (klein verlies) en 10% (relatief bescheiden winst) van maken, dan is er een delta van
4500 stemmen in het voordeel van de PVV.
Hou je briefstemmers over, daar zou, als die
onofficiele enquete gelijk zou hebben PVV groter worden dan D66 met 18,5% tegen 17,2%. Dat gaat wel compleet tegen het beeld in wat we in alle gemeenten hebben gezien. Ook past het niet bij het historische stemgedrag van briefstemmers. Dus ook hier zou dan het voordeel voor de PVV behoorlijk kunnen worden overschat.
Ik leeds net hierboven dat zo'n 95.000 stemmen uitgebracht zouden zijn, van 135.000 aangevraagde stembiljetten. Laten we die voor de zekerheid even afronden naar 100.000. Dan levert de verhouding uit die onofficiele enquete via email levert dat
1300 extra stemmen op voor de PVV.
Samen is dat
5800 meer voor de PVV, dat is een stuk minder dan de 15.155 stemmen verschil in het voordeel van D66 nu. En dat is dus met een briefstemprognose die volledig tegen de uitslag in het land ingaat.