Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25
(jarig!)
Lynix schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:26:
Als D66 nog een zetel weet te bemachtigen dan kan een coalitie met D66/VVD/CDA/JA21 dus wel weer?
Volgens mij is het wiskundig niet eens mogelijk dat D66 er geen krijgt en PVV wel als de D66 groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Scherp. Dat vermindert de invloed van Venray (PVV?) t.o.v. de briefstemmers (D66?)

edit: volgens NOS in 2023 34.101 kiesgerechtigden. @Jerie https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/uitslag/venray/
Klopt, sorry ik keek verkeerd bij https://www.citypopulatio...min/limburg/0984__venray/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:26:
[...]

1% van de VVD is overgestapt van de PvdD. Hoe dan?
Tja, je ziet altijd dit soort rare dingen, je weet natuurlijk ook niet of mensen het wel eerlijk invullen bij dit soort kleine percentages.

PVV-stemmers die opeens voor D66 zijn gaan stemmen vind ik heel wat bijzonderder, dat is echt een enorme afstand.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:32
Toch nooit mooi om even terug te kijken of deze post de houdbaarheidsdatum heeft gehaald:
Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

Het is een tweestrijd.

Amsterdam (86K stemmen over) en Almere (nog 4% moet geteld worden, is dus verwaarloosbaar) hebben gedeeltelijke uitslagen. Venray (45K inwoners), Sint-Michielsgestel (30K), Helmond (96K), Epe (33K) + BES-eilanden (26K) moeten nog volledige uitslag geven.

Bij Oude IJsselstreek liep PVV ~1000 stemmen in met ~40K inwoners. Maar ik gok dat Venray, S-M, Helmond een stuk meer PVV gaat opleveren op 170K inwoners. Natte vingerwerk: 5000-6000 meer stemmen voor PVV?
De delta's van PVV vs D66:

Sint-Michielsgestel: +472 voor D66
Helmond: +4783 voor PVV
Venray: ???

Tot nu toe zijn dat er 4311 stemmen in het voordeel van PVV. Venray is nog wel een groot PVV bolwerk (was met afstand de grootste bij TK2023 verkiezingen). Deze uitspraak moeten we later nog nalopen. Kan goed gaan, maar kan ook mega onderschatting zijn voor PVV in Venray. We shall see.
BES-eilanden hebben altijd lage opkomst dus dat gaat misschien 10K stemmen opleveren maar daar zitten bijna geen PVV stemmers bij. Natte vingerwerk: 2000 stemmen meer voor D66.
Sint Eustatius: +33 voor D66
Saba: +98 voor D66
Bonaire: +357 voor D66
BES-eilanden netto: +488 D66

Dat heb ik slecht gepeild. Had wel lage opkomsten verwacht maar geen rekening gehouden met 9,7% op Sint Eustatius. 8)7
86K stemmers Amsterdam in over. Met de huidige 80% is dat 7,3% voor PVV en 23,4% voor D66. Dat is 16,1 procentpunt meer voor D66. Dat zou 13-14K stemmen meer opleveren voor D66.
Amsterdam had na de nieuwe prognose 14730 voorsprong gegeven aan D66. Daarvoor was het verschil 1886 stemmen in het voordeel van PVV. Dat betekent dat met de laatste prognose D66 16616 stemmen meer heeft gehad dan de PVV met de laatste tellingen. De werkelijkheid was dus 18% hoger dan wat ik geschat had (had 13-14K geschat).
Bierviltje berekening zegt dat D66 zo'n 7-8K aan stemmen voor gaat lopen. Dat is mijn voorspelling, daar moeten jullie het mee doen. :P
Deze moeten we ook nog tegoed houden tot Venray binnen is.

Tot nu toe geef ik mijzelf een Maurice de Hond-rating van 4 / 10. Hopelijk kan Venray mijn voorspelling nog een beetje redden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Das pas een proteststem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:58

franssie

Save the albatross

Haha, ik had eerst alle inwoners genomen, dus je zat al een stuk dichterbij :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25
(jarig!)
Net zo mooi als mensen die van GL/PVDA naar Ja21 gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Tja, je ziet altijd dit soort rare dingen, je weet natuurlijk ook niet of mensen het wel eerlijk invullen bij dit soort kleine percentages.

PVV-stemmers die opeens voor D66 zijn gaan stemmen vind ik heel wat bijzonderder, dat is echt een enorme afstand.
Het kan wel, ook in de VS.

Vergeet ook niet dat niet iedere kiezer een weloverwogen besluit maakt. Ik kan me nog mijn vader herinneren in zijn meest demente jaren: "Zelfde als altijd, CDA. Uhhh... je was toch overgestapt naar D66? Oh ja, nu je het zegt... ja, ik vergeet nog wel eens wat..."

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:15

FreakNL

Well do ya punk?

PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:18:
Ik was even naar het kijken naar de uitslag van JA21 in de provincie Groningen. Daar groeit de partij in elke gemeente en gemiddeld tussen 3-4%. Die groei is wel 2-3% lager dan in andere provincies, maar ik vind het toch wel opvallend, voor een partij die weer naar gas wil gaan boren in die provincie. En daar wil ik niet mee zeggen dat ik vóór gasboringen in Groningen ben, integendeel, maar ik had minder (geen) groei, of zelf een daling van die partij in Groningen verwacht.
Jij gaat er nu vanuit dat het electoraat een geinformeerde beslissing neemt.

Gezien dat er meer dan 2.5 miljoen mensen gestemd hebben op partijen die NIKS voor het land gaan betekenen waag ik dat te betwijfelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:13
franssie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Scherp. Dat vermindert de invloed van Venray (PVV?) t.o.v. de briefstemmers (D66?)

edit: volgens NOS in 2023 34.101 kiesgerechtigden. @Jerie https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/uitslag/venray/
Plus, Venray gaat geen 100% PVV stemmen opleveren. Dat hadden ze vorige keer ook niet.
Met alleen Venray gaat de PVV al niet meer d66 inhalen. De PVV heeft in élke gemeente ingeleverd tot zover. En D66 staat overal op groei. Dat gaat in Venray echt niet anders zijn.

En dan komen komende week die briefstemmen nog, waar die vorige keer maar een klein aantal PVV hadden.
Denk dat je inmiddels wel aan kunt zien komen dat D66 de grootste gaat zijn en de PVV nr 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:37

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Logisch: hun hond, kat, hamster of goudvis is gestorven en zijn dus niet meer gebonden aan een dierenpartij... :Y)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:32:
Denk dat je inmiddels wel aan kunt zien komen dat D66 de grootste gaat zijn en de PVV nr 2.
Yep, dit mogen we aannemen. Het maakt geen moer uit. Want zelfde zetelaantal.

Wilders wil ook helemaal niet regeren. Die vind oppositie wel prima. Hij wil de boel zoals van oudsher traineren. Beetje boer Koekoek gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:10

Pinjataaa

Hit me!

[...]

Volgens mij zijn er best veel mensen die stemmen op een persoon ipv partij. Esther Ouwehand heeft volgens mij best veel hartjes gewonnen met haar scherpe opmerkingen ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
FreakNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Jij gaat er nu vanuit dat het electoraat een geinformeerde beslissing neemt.

Gezien dat er meer dan 2.5 miljoen mensen gestemd hebben op partijen die NIKS voor het land gaan betekenen waag ik dat te betwijfelen.
Einstein zei het al mooi, 100 jaar geleden:
"insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results"

Het is jammer dat nu het hele land schaakmat gezet is door een te grote extreem rechtse kant van PVV, FVD, JA21 en BBB.

Zo een zeteltje of 40 die gewoon niet meedoen maakt coalities maken erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

@Martinez- gaf aan dat dit was langs gekomen op radio1 zie ik nu.
Kan geen verdere bron vinden. My bad.
Vanmorgen op de radio rond 9.15u -> toen hadden ze het specifiek over briefstemmen. Ik kan het fragment even niet vinden, zal ik later nog even erbij zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:53
Pinjataaa schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Volgens mij zijn er best veel mensen die stemmen op een persoon ipv partij. Esther Ouwehand heeft volgens mij best veel hartjes gewonnen met haar scherpe opmerkingen ;-)
Ja, maar het ging juist over mensen die in 2023 PvdD gestemd hebben, en nu VVD. Het Yesilgöz-effect? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Goed voor bijna 2 zetels is natuurlijk geen argument. Die worden nog verspreid over de partijen. Ze vallen niet allemaal bij 1 partij.
Het was meer om te duiden dat tussen de 60k en 70k stemmen per zetel nodig is, niet om te zeggen of dat bij 1 specifieke partij gaat landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Marrtijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Denk dat je niemand van de PVV tot de VVD zal vinden die hier fan van is en ze niet liever in voorarrest laat, maar als je strenger wil optreden ben je toch al snel een antirechtsstatelijke populist en krijg je een kruisje van de Orde van Advocaten.
VVD, ja. PVV, ik denk dat er wel soevereinen zijn die op PVV stemmen, ja. Of FvD. Er komen tribunalen, weet je nog?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

"insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results"

Het is jammer dat nu het hele land schaakmat gezet is door een te grote extreem rechtse kant van PVV, FVD, JA21 en BBB.

46, volgens de laatste tussenstand. Dat is gewoon 30% van de Kamer die rechtstaat-ondermijnend is. Eng.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
franssie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Haha, ik had eerst alle inwoners genomen, dus je zat al een stuk dichterbij :P
Dus 5000 buitenlanders en 9000 minderjarigen. Her en der vast wel wat mix hiertussen. Maar ga uit van een stemgerechtigd aantal van rond de 33.000.

Die komen echt niet allemaal opdagen (even de landelijke opkomst van 78% nemen) Houd je 26.000 stemmen over. Dan zou de PVV meer dan 50% van de stemmen in de gemeente moeten krijgen om weer in de buurt van D66 te komen. No way.

En dan komen daarna de briefstemmers nog binnen. Het is wel klaar voor Wilders. Hij gaat D66 niet verslaan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Simpel, dit zijn mensen die in de afgelopen jaren een huis hebben gekocht, afhankelijk zijn geworden van HRA en teveel op social media zitten waardoor ze denken dat ze bij VVD moeten zijn om uit de problemen te blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

VVD, ja. PVV, ik denk dat er wel soevereinen zijn die op PVV stemmen, ja. Of FvD. Er komen tribunalen, weet je nog?
Qua tribunalen voor andersdenkenden zullen soevereinen en FvD wel bij elkaar passen ja. Vraag me af wat voor straffen die tribunalen op gaan leggen aan andersdenken? Doodstraf ofzo?

Maar wel raar dat soevereinen dan toch gaan stemmen. Die erkennen de overheid, en daarmee instituties als stemrecht, toch niet?

Of geldt dat enkel wanneer het hun toevallig uitkomt ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:10

Pinjataaa

Hit me!

autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

Ja, maar het ging juist over mensen die in 2023 PvdD gestemd hebben, en nu VVD. Het Yesilgöz-effect? :P
Oeps, verkeerd gekeken! Nou die is voor mij ook onverklaarbaar haha!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Simpel, dit zijn mensen die in de afgelopen jaren een huis hebben gekocht, afhankelijk zijn geworden van HRA en teveel op social media zitten waardoor ze denken dat ze bij VVD moeten zijn om uit de problemen te blijven :)
Op LinkedIn zie ik de eerste 'finance advisors' al weer meehuilen met de wolven over de hoeveelheid belasting die men nu in ene zal moeten betalen omdat we een eng-links tijdperk in gaan.

Ik begrijp echt niet meer wat ogenschijnlijk slimme mensen zulke domme dingen laat roepen. Alsof het programma van de SP nu ongezien ingevoerd gaat worden.

Soevereinen, je bedoelt die mensen met een uitkering en huurtoeslag die de overheid niet erkennen? Die soevereinen? :+

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-10-2025 15:45 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Pinjataaa schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Oeps, verkeerd gekeken! Nou die is voor mij ook onverklaarbaar haha!
Veel stemmers doen maar wat. Dat is de verklaring.

Daarom zijn er inderdaad 40+ zetels voor partijen die in het gunstigste geval niks gaan betekenen voor het land.
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Op LinkedIn zie ik de eerste 'finance advisors' al weer meehuilen met de wolven over de hoeveelheid belasting die men nu in ene zal moeten betalen omdat we een eng-links tijdperk in gaan.

Ik begrijp echt niet meer wat ogenschijnlijk slimme mensen zulke domme dingen laat roepen. Alsof het programma van de SP nu ongezien ingevoerd gaat worden.
Links is nog nooit zo klein geweest maar omdat D66 gewonnen heeft gaan we nu naar een ultra-links kabinet. Ik heb ook zo'n vriend, die beschouwt D66 als ultra-links en alles wat ze doen is k*t... Terwijl het gewoon een middenpartij is. Ik snap er ook niks van.

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 30-10-2025 15:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06
@FreakNL ik denk dan maar, als je extreemrechts gaat staan, is al het andere links. :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:45:
https://www.parool.nl/cs-bba30c03/

PvdA-GL nog steeds de grootste in Amsterdam, ruim 27% van de stemmen. Daarna volgt D66 en dan een groot gat naar VVD en consorten.
Dit is belangrijk, dat de hoofdstad wederom massaal op rechtsstatelijke, democratische partijen gestemd heeft ondanks dit tijdperk van social media.
Nog ongeveer 20% te tellen. Ik denk omdat een deel van de tellers naar huis is gegaan in de loop van de nacht en Amsterdam kent natuurlijk de meeste stemgerechtigden.

Schandalig is wel de lage opkomst van nauwelijks 71%...
Terwijl je nauwelijks 10 minuten hoeft te lopen voor een stembureau in Amsterdam.
Ik had totaal niet anders verwacht. Maar het was destijds ook een ware schok dat Rotterdam niet meer een PvdA bolwerk was. Het kan verkeren. Overigens zie je wel dat ook D66 in Amsterdam is gestegen, ten koste van GL-PvdA. Dat is wel opvallend voor een GL-PvdA bolwerk. Toch wel een klap in het gezicht voor Timmermans.

Al verliest Onze Geert overal, en dat lijkt hem niet te deren.

Ik weet ook niet anders dan dat een stembureau 10 minuten lopen is :) een heerlijke wandeling. Ik heb nog aangeboden om mijn schoonmoeder (83) naar het stembureau te rijden, maar ze had het zelf al geflikt met de taxi tijdens het boodschappen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:02
[...]

Mee eens wat betreft PVV en FVD (want die worden bijna collectief uitgesloten, maar BBB en JA21 dus niet). Verder.. die 22 zetels die door partijen met minder dan 5 zetels zijn behaald, helpen ook niet mee in dat proces van coalitievorming.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

Een veganist die voor zichzelf is begonnen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:51
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:41:
Maar wel raar dat soevereinen dan toch gaan stemmen. Die erkennen de overheid, en daarmee instituties als stemrecht, toch niet?
offtopic:
Nou ja, een flinke dosis hypocrisie is wel nodig om je als souverein te handhaven. ik vermoed dat ze ook niet met de fiets zich linea recta door sloten en de bramenstruiken wurmen maar toch gebruik maken van de door de overheid aangelegde infrastructuur.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-10 15:53

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]
Idd.. tijdens je studie (extreem) links stemmen, en dan studeert men af, gaat belasting moeten betalen.. en *bats*.. men wordt rechts(er) :9

[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 30-10-2025 15:53 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Martinez- schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

Vanmorgen op de radio rond 9.15u -> toen hadden ze het specifiek over briefstemmen. Ik kan het fragment even niet vinden, zal ik later nog even erbij zoeken.
En ik heb het fragment gevonden. Vanaf 3u20m: https://www.nporadio1.nl/...0-30-nos-radio-1-journaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
mekkieboek schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:51:
[...]
offtopic:
Nou ja, een flinke dosis hypocrisie is wel nodig om je als souverein te handhaven. ik vermoed dat ze ook niet met de fiets zich linea recta door sloten en de bramenstruiken wurmen maar toch gebruik maken van de door de overheid aangelegde infrastructuur.
Ja ik krijg bij die soevereinen altijd een beetje de 'rules for thee but not for me'-vibes. Wel de lusten (zoals nutsvoorzieningen als electriciteit, water, wegen etc) maar niet de lasten zoals belastingen, wetgevng etc.

Ja tough luck, zo werkt het leven niet. Ergens wel de voordelen van willen hebben, maar niet de nadelen... zo werkt het leven nu eenmaal niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Dus 5000 buitenlanders en 9000 minderjarigen. Her en der vast wel wat mix hiertussen. Maar ga uit van een stemgerechtigd aantal van rond de 33.000.

Die komen echt niet allemaal opdagen (even de landelijke opkomst van 78% nemen) Houd je 26.000 stemmen over. Dan zou de PVV meer dan 50% van de stemmen in de gemeente moeten krijgen om weer in de buurt van D66 te komen. No way.

En dan komen daarna de briefstemmers nog binnen. Het is wel klaar voor Wilders. Hij gaat D66 niet verslaan
Er is aan te rekenen.

Je kan op de NOS site in de dropdown bij 'per gemeente' ook kiezen voor gemeentes zonder uitslag. Dan zie je dat Venray 34.101 kiesgerechtigden heeft. Dat was in 2023 27,9% PVV en 5,6% D66. Als we daar conservatief 25% en 10% van maken, dan is er een delta van zo'n 5100 stemmen in het voordeel van de PVV. Dat zijn er 10k te weinig.

Hou je briefstemmers over, daar zou, als die onofficiele prognose gelijk zou hebben en PVV groter zou worden dan D66 (hier) en er 75k stemmers zouden zijn, wat wellicht wat ruim is, dan levert dat een delta van net geen 1000 op voor de PVV.

Samen zo'n 6050 meer voor de PVV, dat is een stuk minder dan de 15.155 stemmen verschil in het voordeel van D66 nu. En dat is dus met een briefstemprognose die volledig tegen de uitslag in het land ingaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Ik zou denken dat de coalitie maken dit keer juist een appeltje eitje moet zijn: D66/CDA/VVD/PVDAGL. Van centrum rechts tot centrum links, niets al te extreems, ruime meerderheid, echt een poldermodel waarin iedereen wel wat te zeiken heeft, maar niet al te veel. Niet perse mijn wens, maar het lijkt zo voor de hand liggend, voordat ik hoorde dat VVD dan weer perse niet met PVDA wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Je kan jouw comment ook omdraaien. Hele land schaakmat gezet door een te grote linkse kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Qua tribunalen voor andersdenkenden zullen soevereinen en FvD wel bij elkaar passen ja. Vraag me af wat voor straffen die tribunalen op gaan leggen aan andersdenken? Doodstraf ofzo?

Of geldt dat enkel wanneer het hun toevallig uitkomt ofzo?
Ach, net zoiets als anarchisten die stemmen, of libertariers. Je hebt ook mensen die stemmen voor een kleine overheid. Iedere stemgerechtigde die handelingsbekwaam is, mag gebruik maken van het stemrecht.

Wat betreft die tribunalen. Je kunt niet achteraf de doodstraf invoeren. Dit zijn m.i. dan ook deels accelerationisten. De eerste twee namen die ik noemde, zijn de verkopers van wapens.

Wie kan zich nog herinneren de terrorismeverdachten in [waar was het ook alweer] ergens op de grens van Limburg en Brabant? Die trainden in een vakantiehuisje aldaar? Volgens mij was het nabij Weert. Die zaten toch destijds in volledige beperkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
FreakNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:44:
Links is nog nooit zo klein geweest maar omdat D66 gewonnen heeft gaan we nu naar een ultra-links kabinet. Ik heb ook zo'n vriend, die beschouwt D66 als ultra-links en alles wat ze doen is k*t... Terwijl het gewoon een middenpartij is. Ik snap er ook niks van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dWP0iRFMTFsoFUwghcMOHPajRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZJXWLYAhbZHOvLSKy1BmpyJ.png?f=fotoalbum_large
Ultra links, nee. Progressief, ja. Middenpartij ook nee. Dat zijn CDA, CU, 50+ en NSC. Ik vrees dat jullie beiden het niet goed in beeld hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 30-10-2025 15:57 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47

Rhapsody

In Metal We Trust

[...]

Einstein heeft dat nooit gezegd :)
The saying "insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results" is widely attributed to Albert Einstein, but this is a misattribution. The quote was actually written by Rita Mae Brown in her 1983 book, Sudden Death, where she attributes it to a fictional character. Despite being misattributed, the phrase has become a popular and common aphorism used to describe a repetitive, fruitless behavior.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
[...]

Ik sluit het niet uit :) .

Ik zat afgelopen week in een meeting met twee collega's, en zoals dat gaat eindigt een meeting altijd in wat persoonlijk gebabbel/onzin. Kennelijk was hij getrouwd geweest met een Amerikaanse (ik ken hem niet heel goed), en hij vertelde dat zij vier jaar geleden bij Trump vs. Biden op Trump had gestemd, omdat als Biden president zou worden (wat gebeurd is) ze 1000 dollar per maand minder zou verdienen. Afgezien van of dat waar is, vervolgens zegt die collega's lachend dat hij in dat geval ook op Trump zou hebben gestemd.

Ik bedoel, da's ook een instelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:51
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Ach, net zoiets als anarchisten die stemmen, of libertariers. Je hebt ook mensen die stemmen voor een kleine overheid. Iedere stemgerechtigde die handelingsbekwaam is, mag gebruik maken van het stemrecht.

Wat betreft die tribunalen. Je kunt niet achteraf de doodstraf invoeren. Dit zijn m.i. dan ook deels accelerationisten. De eerste twee namen die ik noemde, zijn de verkopers van wapens.

Wie kan zich nog herinneren de terrorismeverdachten in [waar was het ook alweer] ergens op de grens van Limburg en Brabant? Die trainden in een vakantiehuisje aldaar? Volgens mij was het nabij Weert. Die zaten toch destijds in volledige beperkingen?
Was volgens mij in Liempde (tussen Den Bosch en Eindhoven).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

sdk1985 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

[Afbeelding]
Ultra links, nee. Progressief, ja. Middenpartij ook nee. Dat zijn CDA, CU, 50+ en NSC. Ik vrees dat jullie beiden het niet goed in beeld hebben.
Dat plaatje is leuk maar ik heb bij D66 altijd wel het gevoel dat ze meegaan met de rest van de coalitie. Daar is overigens niks mis mee, dat is juist de essentie van tot een compromis komen. Daarom beschouw ik ze als midden partij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

ocn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Je kan jouw comment ook omdraaien. Hele land schaakmat gezet door een te grote linkse kant.
Links is nog nooit zo klein geweest, waar heb je het over? Of bedoel je links volgens de Wilders-definitie, dus alles links van extreemrechts?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-10 18:26

DirtyBird

Praktiserend denker

ocn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Nou nee. Een rechts kabinet o.l.v. de PVV heeft al laten zien niks voor elkaar te krijgen. Dat ze wederom zo'n groot aandeel krijgen kan weldegelijk uitgelegd worden als recalcitrant stemgedrag.
Je kunt nog zo rechts zijn en anti-immigratie etc, maar PVV stemmen is aantoonbaar zinloos gebleken.
Als die hele meute nou massaal naar JA21 en VVD was overgestapt was ik persoonlijk ook niet blij geweest, maar had ik het sentiment begrepen om via een andere weg de gewenste uitkomst te bereiken. Nu is het gewoon nog een keer aan dezelfde steen stoten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Was inderdaad in Weert, in 2018: https://www.rtl.nl/nieuws...ovs-fotos-tonen-trainende
De training van de groep terrorismeverdachten in een Limburgs vakantiehuisje is op video vastgelegd. De mannen werden in september opgepakt. Foto’s van de beelden zijn in bezit van RTL Nieuws. Te zien is hoe de mannen oefenen met kalasjnikovs en het aantrekken van bomvesten.

De beelden zijn gemaakt tijdens een twee uur durende ontmoeting van de terrorismeverdachten met twee undercoveragenten in een vakantiehuisje in Weert. De agenten deden zich voor als leveranciers van wapens voor een aanslag. In het vakantiehuisje heeft de politie camera’s en microfoons verstopt om bewijs te verzamelen.

De vier verdachten uit het vakantiehuisje werden eind september met drie medeverdachten aangehouden op verdenking van het voorbereiden van een terroristische aanslag. Volgens politie en Openbaar Ministerie is met de aanhoudingen een grote aanslag verijdeld.
De wapens zijn door de politie onklaar gemaakt zodat er niet mee kan worden geschoten. In de bomvesten zaten geen explosieven.

De beelden zijn gemaakt op 27 september vorig jaar. In een gehuurd huisje op bungalowpark De Weerterbergen in Weert ontvangen de verdachten wapeninstructies. De politie-infiltranten hebben vijf handvuurwapens, twee Kalasjnikovs en bomvesten meegebracht. De verdachten krijgen uitleg over hoe ze die wapens moeten vasthouden en de bomvesten moeten bedienen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:13
autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Ik bedoel, da's ook een instelling...
De vraag is dan hoe goed mensen kijken (en het paradoxale is dat mensen op de centen juist niet goed opletten). Kwa koopkracht is HRA weg en een besparing op bijv IB voor bijna iedereen voordeliger onder de streep. Maar mensen fixeren zich op dat specifieke postje dat ze niet meer terug of nu extra moeten afdragen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

[Afbeelding]
mmm klopt die grafiek wel.. SGP lijkt me juist een uitschieter naar de conservatieve kant terwijl ze vrij midden worden afgebeeld..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Eerder had iemand het over de stemmen vanuit buitenland en hoe gevoellig die post is.. hier wat artikelen met meer achtergrond daarover:
https://www.rijksoverheid...stemmen-in-het-buitenland

https://www.nederlandersb...buitenland-doorslaggevend

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Brent schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

De vraag is dan hoe goed mensen kijken (en het paradoxale is dat mensen op de centen juist niet goed opletten). Kwa koopkracht is HRA weg en een besparing op bijv IB voor bijna iedereen voordeliger onder de streep. Maar mensen fixeren zich op dat specifieke postje dat ze niet meer terug of nu extra moeten afdragen.
Dat komt er nog bij, maar ik vind het vooral kwalijk dat men voor extreem-rechts kiest om financiële redenen. Geld is niet alles, lijkt me. Misschien makkelijk gezegd als je genoeg hebt, maar sommigen staan daar anders in (ik vermoed dat hij op z'n minst net zoveel verdient als ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

Ja ik krijg bij die soevereinen altijd een beetje de 'rules for thee but not for me'-vibes. Wel de lusten (zoals nutsvoorzieningen als electriciteit, water, wegen etc) maar niet de lasten zoals belastingen, wetgevng etc.

Ja tough luck, zo werkt het leven niet. Ergens wel de voordelen van willen hebben, maar niet de nadelen... zo werkt het leven nu eenmaal niet.
Interessant in deze discussie is de podcastaflevering van De Ondergrond van Sam van Raalte, genaamd 'De Man en Zijn Staat' van Jul 25 2023. van Raalte gaat hier in gesprek met ene Gerard Beukeveld, die een eigen staat opgericht zou hebben die tussen Nederland en Duitsland zou liggen. Een klein stukje oppervlak van pakweg 200 meter bij 6 of zoiets, welke door geen van beide landen geclaimd zou zijn. Je ziet hoort dat deze meneer door een conflict met de overheid volledig het vertrouwen en patje kwijt is geraakt, en ook in allerlei complotten gelooft. Het is wat mij betreft vooral treurig. Maar wel een interessante inkijk in de belevingswereld van zo iemand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Soevereinen, je bedoelt die mensen met een uitkering en huurtoeslag die de overheid niet erkennen? Die soevereinen? :+
Met mijn neefje had ik ook zo'n discussie.
Komt ineens met de uitspraak ''SP wil dat we 231% belasting gaan betalen". Letterlijk zo.

Nu lijkt meer dan mijn salaris overmaken naar de belastingdienst me al een beetje problematisch... Dus ik vraag naar de bron. Komt ie met:

https://fd.nl/politiek/15...rned&utm_content=20251030

Abonnement afgenomen, artikel gelezen... Wordt helemaal niet gesproken over dergelijke percentages. Wel dat er meer dan het rendement betaald kan worden op vermogen. Blijkt te linken naar:

https://esb.nu/linkse-par...-vermogen-ondoordacht-op/

Granted; de SP wil fors belasting heffen op vermogen. Maar dat blijkt alsnog beperkt tot het rendemen. En geen 231% ook...

Dan hebben we het over iemand met gewoon een (hele!) goede baan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Migrator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Links is nog nooit zo klein geweest, waar heb je het over? Of bedoel je links volgens de Wilders-definitie, dus alles links van extreemrechts?
Je snijdt een goed punt aan, wat is links? Want de PVV is natuurlijk economisch links.

Anyway, volgens mij zijn GroenLinks-PvdA en D66 links:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glXK_8JJpUJGAWVdRF11ZC2tE8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W0TxZhtF5ubvD6IWVK00nEY0.png?f=fotoalbum_large

Zo een zeteltje of 46 samen. Ter daar al die kleine linkse partijtjes bij op en je hebt het over 59 zetels die het regeren van ons rechtse land best lastig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vanaf 3:24 zelfs ;)

Er wordt gerefereerd aan de organisatie ''kiezers buiten nederland''.
Dat lijkt de organisatie van het buitenlandse stemmen te zijn, van de gemeente Den Haag (Die hiervoor verantwoordelijk is blijkbaar).

https://www.denhaag.nl/nl...kiezers-buiten-nederland/

Kan hier helaas geen actuele prognose vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Een pseudoverkoop. In geval van de soevereinen betreft het dat niet, maar heeft men juist de verkopers van de wapens en de kopers weten te achterhalen (hoe ze dat hebben gedaan vind ik wel interessant :P maar niet echt van belang). Als ik het mij goed herinner zaten deze verdachten in volledige beperkingen.

De celstraffen waren destijds tot 17 jaar aldus https://www.rtl.nl/rubrie...eert-vakantiehuisje-hardi
De rechtbank in Rotterdam acht bewezen dat een groepje mannen een grote terroristische aanslag heeft voorbereid in Nederland. De zes verdachten zijn veroordeeld tot celstraffen van 10 tot 17 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Vanaf 3:24 zelfs ;)

Er wordt gerefereerd aan de organisatie ''kiezers buiten nederland''.
Dat lijkt de organisatie van het buitenlandse stemmen te zijn, van de gemeente Den Haag (Die hiervoor verantwoordelijk is blijkbaar).

https://www.denhaag.nl/nl...kiezers-buiten-nederland/

Kan hier helaas geen actuele prognose vinden.
Ik had het inderdaad wat ruimer genomen, zou het zonde vinden als je de proloog (reclame...) gemist had ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Dat komt er nog bij, maar ik vind het vooral kwalijk dat men voor extreem-rechts kiest om financiële redenen. Geld is niet alles, lijkt me. Misschien makkelijk gezegd als je genoeg hebt, maar sommigen staan daar anders in (ik vermoed dat hij op z'n minst net zoveel verdient als ik).
In mijn omgeving is er deels gekozen voor de VVD vanwege het behouden van de HRA, lagere belastingen (voor vermogen) etc. Iedereen zou wel minder willen betalen, maar het draait juist niet alleen om jezelf.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ocn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Je snijdt een goed punt aan, wat is links? Want de PVV is natuurlijk economisch links.

Anyway, volgens mij zijn GroenLinks-PvdA en D66 links:
[Afbeelding]

Zo een zeteltje of 46 samen. Ter daar al die kleine linkse partijtjes bij op en je hebt het over 59 zetels die het regeren van ons rechtse land best lastig maken.
D66 is centrumlinks, de partij is vooral progressief.

VVD is bijvoorbeeld rechts, deze partij is licht conservatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
FreakNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Dat plaatje is leuk maar ik heb bij D66 altijd wel het gevoel dat ze meegaan met de rest van de coalitie. Daar is overigens niks mis mee, dat is juist de essentie van tot een compromis komen. Daarom beschouw ik ze als midden partij.
Oke dat is dan een voorbeeld van verschillende interpretatie van woorden. Links/rechts en progressief/conservatief gaat taalkundig over standpunten. Niet over de bereidheid om compromissen sluiten. Stel Volt, de meest progressieve partij, is bereid veel compromissen sluiten. Dat maakt Volt in dat geval nog steeds een progressieve partij en dus per definitie geen middenpartij.

Overigens blijkt uit onderzoek dat D66 kiezers zich niet echt links voelen. Daar zit momenteel nog een mismatch. Ik kan mij voorstellen dat jij toevallig een voorkeur voor D66 hebt en dit ook zo ziet en daar dus het het onbegrip ten aanzien van je vriend ontstaat. D66 is niet heel links, wat liberaal, maar dus wel flink progressief. D66 is progressiever dan dat de VVD conservatief is. Daarmee is D66 geen middenpartij. Dan zouden ze eerst progressieve standpunten moeten laten vallen. Bijvoorbeeld de afschaf van het veto recht in de EU. (Ongeacht of je het daar mee eens bent. Het gaat mij hier even puur over de duiding van wie waar staat.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinez- schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Ik had het inderdaad wat ruimer genomen, zou het zonde vinden als je de proloog (reclame...) gemist had ;) .
En nog een stukje van een school uit mijn eigen Zoetermeer! ;)

Toch gevonden, bericht van gisteren:

https://www.nrc.nl/nieuws...n-het-buitenland-a4911235
Van de ondervraagden koos 20,7 procent voor GroenLinks-PvdA, 18,5 procent stemde op de PVV. D66 behaalde 17,2 procent van de stemmen. Daarna kozen de meeste mensen voor de VVD (9,8 procent) en het CDA (8,2 procent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

RobinNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

In mijn omgeving is er deels gekozen voor de VVD vanwege het behouden van de HRA, lagere belastingen (voor vermogen) etc. Iedereen zou wel minder willen betalen, maar het draait juist niet alleen om jezelf.
Dit is een politiek statement. Voor de meeste mensen draait het wel om hun zelf.

(Ik ben het overigens politiek met je eens dat het maatschappelijk gezien wenselijker zou zijn om het voor zoveel mogelijk mensen goed te regelen ipv voor het individu, maar we zijn daarin in de minderheid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:59
squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

Heb je gelijk in. Ik ben persoonlijk echter van mening dat mocht de PVV de grootste zijn hij het ook verdiend om het uit te zoeken. Ik hoop het niet en hoop dat D66 in de achterkamertjes al wat regelt maar sommige tradities moet je er gewoon in houden om verschuivende grenzen te voorkomen. Dat Geert geen premier mocht worden vond ik ook al niet de beste oplossing gezien het een precedent schept (ik ben echt totaal anti PVV maar dit gaat om de processen in de 2e kamer).
en ook begrijp ik heel goed dat we niet een premier kiezen maar het is gebruikelijk dat de grootste partij de premier levert
Ben het eigenlijk wel met je eens. Dit soort gebruiken kun je wellicht beter niet te veel aan morrelen, om de schijn van willekeur te voorkomen en daarmee de politiek nog verder te vervreemden van de gewone man. Of spreek af dat een op voorhand aangewezen persoon de opties gaat onderzoeken (liefst een neutraal iemand, bij Tjeenk Willink, de koning, de voorzitter van de RvS of de gezamelijke voorzitters van de huidige kamer (ook al zijn die niet neutraal)

Vraag me oprecht af of we deze stemgang wel hadden gehad als Geert gewoon premier was geworden vorige keer. De stekker uit je eigen premierschap trekken was wellicht een stuk lastiger. (of we daar dan als land beter van zouden zijn geworden is maar de vraag overigens).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Het is juist voor de dure woningen (en dus grote inkomens en vermogens) dat die HRA echt uitmaakt. Voor de groep waar je het misschien intuïtief voor verwacht (net op de grens van wel/niet kunnen kopen) is dat nou juist geen groot verschil, wegens de 'goedkope' woning. Ja, twee tientjes kunnen veel zijn, maar op de hypotheek die daar dan bij hoort niet.

Als je 50.000 gaat mislopen, dan is dat misschien net wat zichtbaarder, ook al kun je het met zulke prijzen en inkomens makkelijk missen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Weet niet of het recent nog gepost is (if so, sorry :P)

Laatste restzetel gaat naar: SP, dit gaat ten koste van: Denk
(sinds 1u geleden)

https://wiekrijgtderestzetel.nl/?year=2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

Het asje mist. D66 is sociaal links, maar economisch centrum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

VVD is bijvoorbeeld rechts, deze partij is licht conservatief.
Potáto, potàto. D66 is dus links. En doordat ze progressief zijn, wat hand in hand gaat met links, maakt alleen maar dat ze verder af staan van de echte centrum en rechtse partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:54
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:16:
Weet niet of het recent nog gepost is (if so, sorry :P)

Laatste restzetel gaat naar: SP, dit gaat ten koste van: Denk
(sinds 1u geleden)

Dit mag best 2 keer gepost worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
brothermaynard schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Ben het eigenlijk wel met je eens. Dit soort gebruiken kun je wellicht beter niet te veel aan morrelen, om de schijn van willekeur te voorkomen en daarmee de politiek nog verder te vervreemden van de gewone man. Of spreek af dat een op voorhand aangewezen persoon de opties gaat onderzoeken (liefst een neutraal iemand, bij Tjeenk Willink, de koning, de voorzitter van de RvS of de gezamelijke voorzitters van de huidige kamer (ook al zijn die niet neutraal)

Vraag me oprecht af of we deze stemgang wel hadden gehad als Geert gewoon premier was geworden vorige keer. De stekker uit je eigen premierschap trekken was wellicht een stuk lastiger. (of we daar dan als land beter van zouden zijn geworden is maar de vraag overigens).
Wilders kan totaal niet verbinden of compromissen sluiten. Zo iemand is ongeschikt als premier, en dat weet hij zelf ook wel. Daarom zocht hij een zwart schaap, zoals een Plasterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01:46
brothermaynard schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Mee eens hoor, de grootste mag gewoon beginnen, echter als helaas de PVV wint, dan zal het formeren langer duren dan nodig. Achterkamerpolitiek is van alle tijden, er zullen heus wel gesprekken zijn tussen partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ocn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

Dit is een politiek statement. Voor de meeste mensen draait het wel om hun zelf.

(Ik ben het overigens politiek met je eens dat het maatschappelijk gezien wenselijker zou zijn om het voor zoveel mogelijk mensen goed te regelen ipv voor het individu, maar we zijn daarin in de minderheid.)
Denk je niet dat uiteindelijk iedereen voor zichzelf stemt? Stel je stemt om voor je kinderen een betere wereld achter te laten ten kostte van de belastingdruk, dan is dat toch ook hetgeen jij belangrijk vindt en dus voor jezelf? Politieke keuzes gaan eigenlijk altijd ten kostte van iemand anders. Daarom is het een politiek onderwerp een geen puur rationeel verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:32
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:18:
Wilders kan totaal niet verbinden of compromissen sluiten. Zo iemand is ongeschikt als premier, en dat weet hij zelf ook wel. Daarom zocht hij een zwart schaap, zoals een Plasterk.
Mijn indruk is juist dat hij er alles voor over zou hebben om het Torentje te kunnen betrekken. Het waren juist de anderen (vooral VVD en NSC) die daar precies helemaal niets in zagen, een andere oplossing hebben gevraagd geëist voor het premiersvraagstuk.

Het was Wilders duidelijk dat er geen macht voor hem in het verschiet zou hebben gelegen als hij voet bij stuk zou houden. Dus hebben ze stad en land afgezocht naar een geschikte vervanger. Nu hebben ze inderdaad een vervanger gevonden die geschikter was dan Wilders, maar uiteindelijk zijn ze denk ik in hun missie gefaald.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ocn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:17:
[...]

Potáto, potàto. D66 is dus links. En doordat ze progressief zijn, wat hand in hand gaat met links, maakt alleen maar dat ze verder af staan van de echte centrum en rechtse partijen.
Voor linkse mensen (bijv SP'er of voorheen GL'er) is D66 een middenpartij, ofwel een partij aan de rechterkant van waar zij zich bevinden.

Voor PVV'ers en FvD is zelfs CDA links, en ze vinden dat ze dat van de daken moeten schreeuwen.

Het is een intellectueel holle frase uit de koker van het populisme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
[...]

Hij heeft twee keer meegedaan, en er twee keer zelf de stekker uit getrokken. Moet de ezel zich dan echt 3x aan de steen stoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

volgens mij is de reden dat hij geen premier is geworden toch echt het 'veto' van anderen. Hij was voldoende in staat tot compromis om tot een akkoord te komen voor het gedrocht groepje mensen wat de afgelopen jaar als regering doorging.
Ik ben absoluut geen Wildersfan, en ben ook zeker blij dat het PVV-boek (voorlopig?) weer dicht zit, maar zoals ik het zag heeft hij op veel punten water bij de wijn gedaan (de definitie van compromissen sluiten) om de regering schoof op te kunnen tuigen.
Achter de schermen schijnt hij ook best prima te zijn (geen idee of het klopt). Dus wellicht was hij wel een betere premier dan Schoof? (wat op zich geen heel grote opgave lijkt, die man deed zijn best, maar bakte er weinig van)

[ Voor 0% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Brent schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Hij heeft twee keer meegedaan, en er twee keer zelf de stekker uit getrokken. Moet de ezel zich dan echt 3x aan de steen stoten?
Daarom bij voorkeur een neutrale verkenner? Als de mores is : de grootste is aan zet, dan is het niet heel kies die nu te passeren. Dan is het aan de anderen om direct te zeggen tegen de verkenner: met deze samenstelling zien we kansen voor (ik vermoed: D66+CDA+VVD+...) en geen plek voor PVV. De verkenner kan dan snel terug naar de kamer met advies een informateur aan te stellen die die combinatie gaat onderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik dacht dat ik het eindelijk begreep. Maar:

Hoe kan 1 partij nu 2 restzetels krijgen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:51
brothermaynard schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

volgens mij is de reden dat hij geen premier is geworden toch echt het 'veto' van anderen. Hij was voldoende in staat tot compromis om tot een akkoord te komen voor het gedrocht groepje mensen wat de afgelopen jaar als regering doorging.
Ik ben absoluut geen Wildersfan, en ben ook zeker blij dat het PVV-boek (voorlopig?) weer dicht zit, maar zoals ik het zag heeft hij op veel punten water bij de wijn gedaan (de definitie van compromissen sluiten) om de regering schoof op te kunnen tuigen.
Achter de schermen schijnt hij ook best prima te zijn (geen idee of het klopt). Dus wellicht was hij wel een betere premier dan Schoof? (wat op zich geen heel grote opgave lijkt, die man deed zijn best, maar bakte er weinig van)
Hij heeft de meeste thema's (controversiële punten) laten varen, door ze in zijn bekende ijskast te zetten. Alleen focus op asiel en daar heeft hij niets geleverd. Hij had 80% van zijn doelen kunnen bereiken, maar liet het klappen omdat hij geen 100% kreeg. Wilders heeft aangetoond geen compromissen te kunnen/willen sluiten.

[ Voor 0% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 17:38 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
PWM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:25:

Eén voor GL, en één voor PvdA :+

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Mijn indruk is juist dat hij er alles voor over zou hebben om het Torentje te kunnen betrekken. Het waren juist de anderen (vooral VVD en NSC) die daar precies helemaal niets in zagen, een andere oplossing hebben gevraagd geëist voor het premiersvraagstuk.

Het was Wilders duidelijk dat er geen macht voor hem in het verschiet zou hebben gelegen als hij voet bij stuk zou houden. Dus hebben ze stad en land afgezocht naar een geschikte vervanger. Nu hebben ze inderdaad een vervanger gevonden die geschikter was dan Wilders, maar uiteindelijk zijn ze denk ik in hun missie gefaald.
Mijn mening: PVV op Binnenlandse Zaken was nooit door de kerk (lees: screening) gekomen. Een Dick Schoof wel, en is gezien zijn achtergrond ook iemand met connecties die een oogje in het zeil kan houden. Dit alles tot het speelkwartier van de kleuters is afgelopen.

Aan Wilders werd het verkocht als win-win. Zijn eerste actie was ook Schoof te kakken zetten, die daardoor zichtbaar was aangeslagen. Toch heeft hij het land met zijn premierschap een dienst bewezen, iemand moest ook immers dit vuile werkje opknappen. Ook al zal hij nooit de eer krijgen die hij eigenlijk verdiend, heeft de man met deze gedachte vrede.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:25:

De Kiesraad legt het uit:
Kan een partij meer dan 1 restzetel krijgen?

Ja, dat kan.

Bij de verdeling van elke afzonderlijke restzetel wordt het gemiddelde opnieuw berekend. Heeft een partij al een restzetel gekregen? Dan is haar gemiddelde in de verdeling voor de volgende restzetel lager. Maar als de partij ook dan het hoogste gemiddelde heeft, dan krijgt de partij opnieuw een restzetel.
Zie https://www.kiesraad.nl/v...elverdeling-over-partijen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01:46
Venray komt pas morgen met de uitslag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:01
[...]

[Afbeelding]
Ach ja, de assen van het kieskompas. Er vanuitgaande dat de vragen die het kieskompas stelt met een bepaald gewicht meegeven richting 1 van de windrichtingen. Is natuurlijk ook geen exacte wetenschap :)

Voorbeeldje. ChristenUnie is tegen abortus, wat ik toch echt niet als een progressief standpunt zie. Voor veel kiezers van CU zijn dergelijke onderwerpen "zwaarder", dan het gewicht wat het KiesKompas meegeeft aan bijvoorbeeld de vraag of Schiphol mag groeien. Toch hebben beide vragen evenveel invloed op de positie waar CU op die grid gepositioneerd wordt.

50Plus heeft z'n bestaan te danken aan pensioenwetgeving, voor de rest zullen ze zeer waarschijnlijk meebewegen met andere partijen. Hoe relevant is het dan nog waar ze zich op het kieskompas laten plotten?

Het is sowieso allemaal vrij discutabel.
Erfbelasting behouden wordt over het algemeen gezien als een rechts standpunt. Rechts staat tot op zekere hoogte gelijk aan het liberalisme. Juist voor het liberalisme zijn kansengelijkheid en ruimte voor zelfonplooiing, kernwaarden. Voor wie de economie als zero-sum game beschouwd, geldt dat een hoog ge-erft vermogen bij een deel van de samenleving, de kansengelijkheid (met name op de woningmarkt) aanzienlijk in de weg zit van mensen die wel degelijk keihard aan het zelfontplooiing zijn :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jorah_Newstone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:31:
Venray komt pas morgen met de uitslag.
Tsjah... 24000 stemmen... Laat er 20% verschil tussen PVV en D66 zitten... Hooguit 5000 ingelopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
Hier nog eens een goede uitleg waarom die laatste reststemmen eigenlijk niet zo heel veel uitmaken voor Nederland.
Het is gewoonte dat de grootste partij een verkenner aanwijst, iemand die een eerste blik werpt op het speelveld: wie wil met wie? Die verkenner zal er snel achter komen dat ongeveer twee derde van de nieuwe Tweede Kamer samenwerking met de PVV niet ziet zitten. D66, VVD, GroenLinks-PvdA, CDA, SP, Denk, PvdD, ChristenUnie en Volt (samen 99 van de 150 zetels) hebben dat al voor de verkiezingen duidelijk gemaakt.

Dus zelfs als D66 niet de grootste wordt, komt het initiatief naar verwachting bij die partij terecht.
nos.nl

Edit: Het valt me wel op dat BBB het buikje nog niet volheeft van Wilders en zijn politieke strapatsen? Je zou denken dat ze daar hun lesje wel hebben geleerd. *knip* dit kon vriendelijker

[ Voor 15% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:14
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:39:
Hier nog eens een goede uitleg waarom die laatste reststemmen eigenlijk niet zo heel veel uitmaken voor Nederland.

[...]

nos.nl

Edit: Het valt me wel op dat BBB het buikje nog niet volheeft van Wilders en zijn politieke strapatsen? Je zou denken dat ze daar hun lesje wel hebben geleerd, maar zelfs dat lijkt teveel gevraagd voor de boerenburgers.
*knip* niet op de persoon aub

[ Voor 4% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
.

[ Voor 99% gewijzigd door Helixes op 30-10-2025 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
[...]

Penny wise, pound foolish. Nu dus een paar duppies besparen maar ondertussen stemmen voor partijen die grof gezegd het sociale stelsel willen versoberen onder het mom van je eigen boontjes doppen.

De rug van Rutte all over again, maar men is er makkelijk mee te vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Fiscaal conservatisme is inderdaad een ding. Het beste voorbeeld daarvan is het, in het kader van bezuinigingen, afschaffen van het VROM-ministerie. Die werd overbodig geacht. Door bezuinigingen door te voeren kun je immers de belasting verlagen.

Alleen zo werkt het gewoon niet. Het was een gigantische vergissing om dat te doen, en we zitten nog steeds met de scherven. Je kunt wel naar Den Haag kijken en denken dat het allemaal best wat zuiniger kan - maar de praktijk is altijd gewoon weerbarstig gebleken.

Goed, eenieder zijn eigen stem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00
Cid Highwind schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Penny wise, pound foolish. Nu dus een paar duppies besparen maar ondertussen stemmen voor partijen die grof gezegd het sociale stelsel willen versoberen onder het mom van je eigen boontjes doppen.

De rug van Rutte all over again, maar men is er makkelijk mee te vangen.
Dat is het al decennia, tientje minder belasting en voor duizenden euro’s extra risico voor het individu. Maar leg dat maar eens uit. Tot er een (persoonlijke) crisis zich voordoet dan moet de overheid wel helpen natuurlijk. Maar meebetalen aan de verzekeringspremie ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:23
Snap er niks van, volgens RTL zou de SP de restzetel verliezen aan D66. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4G-76TT0tvkJHzxTA_HYzJqvUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jW1qyC34NJ0l4Hf4LULjLyG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Joris748 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

Hij heeft de meeste thema's (controversiële punten) laten varen, door ze in zijn bekende ijskast te zetten. Alleen focus op asiel en daar heeft hij niets geleverd. Hij had 80% van zijn doelen kunnen bereiken, maar liet het klappen omdat hij geen 100% kreeg. Wilders heeft aangetoond geen compromissen te kunnen/willen sluiten.
Ik ben er net als jij van overtuigd dat hij geen goede premier zou zijn geweest ( maar daar komen we nooit achter). Ik geloof echter niet dat hij bewust langs de zijlijn is blijven staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
mprkooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:12:
Snap er niks van, volgens RTL zou de SP de restzetel verliezen aan D66. [Afbeelding]
Dat zou wel zoden aan de dijk zetten. Voor de volgende stap in de formatie dan.

I’ll see myself out :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:02
Snap er niks van, volgens RTL zou de SP de restzetel verliezen aan D66. [Afbeelding]
Die ene zetel meer voor D66 kan een enorm verschil maken voor een eventueel centrum rechts kabinet.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:39:

Edit: Het valt me wel op dat BBB het buikje nog niet volheeft van Wilders en zijn politieke strapatsen? Je zou denken dat ze daar hun lesje wel hebben geleerd. [mbr]*knip* dit kon vriendelijker[/]
Dat komt omdat BBB een one-issue partij is: de stikstofcrisis mag niet ten koste gaan van 'de boeren'. Het is een lobbygroep van de grote vleesindustrie, waar de boeren van afhankelijk zijn.

BBB heeft daarbij uitgevonden dat het frame 'het ligt aan migratie' hen wel uitkomt.

Dat frame is een frame dat Wilders geen windeieren legt. Zolang je kunt zeggen dat het door culturele achtergrond komt, komt criminaliteit onder allochtonen niet door armoede, kansongelijkheid, of institutioneel racisme (waar Omtzigt en Leijten zich tegen in hadden gezet). Dat frame komt de VVD (die van sinds Bolkestein) ook prima uit.

Ik zie PVV ook eigenlijk als een soort van pionier op dit gebied. PVV zoekt de grenzen op, en gaat over de grenzen heen. Hiermee normaliseert zij haar gedachtegoed. VVD kan vervolgens over het gemaaide gras heen banjeren. FvD deed iets soortgelijks, maar had iets teveel Jodenhaters onder de gelederen, inclusief dhr. Baudet zelf. Daarom deze zogenaamde wissel met de Vos, die ook toch meer zie als Lidewij Medveda.

De enige vreemde eend in de bijt was NSC. Die hadden nooit met deze clubs in zee moeten gaan. Oliedom, ze tekenden hun eigen doodsvonnis. Op zich overigens helemaal niet zo ernstig voor de achterban (behalve de verloren tijd). CDA heeft zichzelf immers wel opnieuw uitgevonden.

BBB vond het helemaal prima het afgelopen kabinet. Is de stikstofcrisis bij de wortels aangepakt, ondanks een rechterlijk besluit dat dat wel moet? Neen. BBB is gemaakt om deze rechterlijke uitspraak te torpederen. Het moge ook niemand verbazen dat ze meedoen aan ondermijning van de rechtsstaat, want... BBB is opgericht met een one-issue welke anti-institutioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:16:
Die ene zetel meer voor D66 kan een enorm verschil maken voor een eventueel centrum rechts kabinet.
Dat klopt.

Maar, dan is wel de vraag of de formatie wordt beklonken voor - of nadat - Coenradie en Nanninga elkaar de tent uitvochten.

Eén zetel is géén zetel...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Inmiddels ben ik helemaal ingelezen :+

Maar het artikel klopt. Ze zitten vlak achter elkaar met de SP op gemiddeld 65778 en PVDA/GL op gemiddeld 65319 stemmen per zetel. De kans is natuurlijk zeer groot, dat de meeste buitenlandse stemmer, niet op de SP stemmen. Als D66 ~ 12.000 meer stemmen nog krijgt dan de SP, gaat de zetel naar hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:28
Brent schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Het is juist voor de dure woningen (en dus grote inkomens en vermogens) dat die HRA echt uitmaakt. Voor de groep waar je het misschien intuïtief voor verwacht (net op de grens van wel/niet kunnen kopen) is dat nou juist geen groot verschil, wegens de 'goedkope' woning. Ja, twee tientjes kunnen veel zijn, maar op de hypotheek die daar dan bij hoort niet.

Als je 50.000 gaat mislopen, dan is dat misschien net wat zichtbaarder, ook al kun je het met zulke prijzen en inkomens makkelijk missen.
...

[ Voor 51% gewijzigd door Paprika op 30-10-2025 19:36 . Reden: Bericht wat ik heb geciteerd had ik verkeerd begrepen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:20:
BBB vond het helemaal prima het afgelopen kabinet. Is de stikstofcrisis bij de wortels aangepakt, ondanks een rechterlijk besluit dat dat wel moet? Neen. BBB is gemaakt om deze rechterlijke uitspraak te torpederen. Het moge ook niemand verbazen dat ze meedoen aan ondermijning van de rechtsstaat, want... BBB is opgericht met een one-issue welke anti-institutioneel is.
Je maakt een goed punt, zeker. Ik merk wel graag op dat Van der Plas nooit geageerd heeft tegen de standpunten van Wilders - maar tegen diens volstrekte ongeschiktheid in de politiek. Net als Yesilgöz trouwens. Dat standpunt is fundamenteler dan hetgeen je noemt.

Nu ja. Wat ik graag wil opmerken is dat niemand aan de stoelpoten van Van der Plas zaagt. Deze verkiezingen waren toch wel een redelijke afstraffing. Als de partij groter is dan de persoon, dan treedt de fractievoorzitter af na een afrekening als deze. Het is een lakmoesproef. GL/PvdA is trouwens wederom met glans geslaagd.

BBB niet. Het is heel duidelijk in welk kamp we ze moeten rekenen, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:25
Zo komt ook coalitie met JA21 in zicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Superman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Zo komt ook coalitie met JA21 in zicht.
Als ze Nanninga eruit zetten wel ja. die gaat niet akkoord met D66.

Nanninga en Jette zijn echt vuur en water.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Helixes
...

Zouden mensen mij nog één keer kunnen uitleggen waarom alle Nederlanders - waaronder al die mensen in een sociale huurwoning - zouden moeten meebetalen aan de woonwens van een landgenoot met een woning van zeven ton?

En, nadat ze dat gedaan hebben, zouden ze dan in diezelfde adem kunnen uitleggen waarom mensen met minder geluk dan géén recht zouden moeten hebben op (de hoogte van de) de uitkeringen die in Nederland het sociale vangnet vormen?

Ik snap het namelijk niet echt helemaal...

Pagina: 1 ... 43 ... 45 Laatste