• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:56
Hele nacht schommelt het al 1000/2000 stemmen.. Nu toch weer +10k

Lijkt dan toch niet meer mis te kunnen? Scheelt weer paar weken dwarsbomen

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Dit is wel een goed voorbeeld van een onderwerp in een discussie die ik vaak aanga met vooral PVV stemmers.
Ja, de Noord-Afrikaanse allochtoon is zwaar oververtegenwoordigd als het aankomt op criminaliteit. Kijk maar naar de bezetting van de PI's in ons land.
De vragen die ik dan stel zijn:
1. Hoe gaat de PVV dit oplossen? Al die lui hebben een NL paspoort dus de voor de hand liggende oplossing , "Schop ze het land uit" gaat niet werken zonder grondwetswijziging. Kortom, dat is geen oplossing.
2. Is het een genetisch bepaald dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn binnen de criminaliteit hier? Met andere woorden, zitten de cellen in Marokko overvol? Is het gewoon een crimineel volkje dus? Dat blijkt ook niet zo te zijn. Dus het ligt niet aan "het Marokkaan zijn" maar eerder aan "het Marokkaan in (dit geval) Nederland zijn".
3. Dan is de logische uiteindelijke vraag. Hoe kan het nou zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders in Nederland vaker het criminele pad gaan bewandelen dan autochtone mensen als het niet genetisch bepaald is? De grap is dat we weten hoe dit komt maar dat oplossingen als linkse praat wordt gezien (en je de PVV dus ook niet over zal horen)

Ik ben trouwens zelf voor strenger straffen , en het liefst progressief. ("3 strikes and you are out"-idee) (redelijk rechts standpunt). En dan maakt het voor mij niet uit of je Willem of Mo heet. Maar parallel daaraan ben ik ook voor het oplossen van deze problemen door naar oorzaken te kijken en daar iets aan te doen (Wat dan weer als links wordt gezien). Want strenger straffen alleen helpt niet in mijn optiek (en is volgens mij ook wel bewezen).
Tja, ik ben van mening dat hier altijd met twee maten wordt gemeten. Als je blank bent, dan is de pakkans op straat minder groot, en knijpt men ook nog wel eens een oogje dicht, zo is mijn ervaring geweest.

Nu.nl: Jaren cel geëist tegen soevereinen: 'Onderdeel van terroristische organisaties'
Het Openbaar Ministerie (OM) eist celstraffen tussen de één en zeven jaar tegen acht mensen die zich hebben afgekeerd van de overheid en terroristische misdrijven zouden hebben voorbereid. De zogeheten soevereinen maken volgens het OM deel uit van terroristische organisaties.

De verdachten zijn tussen de 46 en 67 jaar. Ze worden ervan verdacht lid te zijn van een terroristische organisatie, onder meer van Common Law Nederland Earth en de Volksraad, staat in een verklaring van het OM. Dat zijn groepsapps waarin leden actief plannen hebben bedacht voor een bewapende opstand tegen de Nederlandse overheid.
Zo wilden ze ook de burgermeester van nederland (8)7) Deventer omleggen, en ze hadden wapens aangeschaft.

Nu de namen:

Rinke L. (26), Matthijs H. (28), Neeltje B. (67), Arjan van den B. (46), Marco M.

Allemaal Nederlandse namen (Marco zou nog Mediterraans kunnen zijn).
Tijdens eerdere zittingen kwamen de vermeende soevereinen aan het woord. Zo zei de 67-jarige Neeltje B. dat haar "bubbel vol complotten is gebarsten". Ze liet weten dat ze dertien jaar lang is meegegaan in desinformatie. B. wordt door het OM gezien als een van de oprichters van de groep Common Law Netherlands Earth.

De 46-jarige Arjan van den B. zei dat hij "de bevolking wilde helpen". Ook Marco M. blijft bij zijn standpunt dat "de overheid is geïnfiltreerd door kwaadwillenden".

De rechtbank doet op 28 november uitspraak in de zaken van de acht verdachte soevereinen en de twee vermeende wapenleveranciers. De verdachten wachten hun veroordeling na maanden voorarrest in vrijheid af.
Dan nog wat info van om.nl: OM eist celstraffen tot zeven jaar tegen radicale soevereinen
Nieuwe leden krijgen informatie over functies binnen CLNE. Over ‘militie’ wordt vermeld dat dit mensen zijn ‘die meegaan, als een vredesofficier (sheriff) een arrest gaat uitvoeren’. “Sheriffs en hun plaatsvervangers moeten volledig gekwalificeerd en getraind zijn in het oordeelkundig gebruik van geweld, om verdachte en veroordeelde criminelen en vijanden van de republiek te arresteren en op te sluiten. Alle sheriffs zullen gewapend zijn en uitgerust met beschermende uitrusting. Hun bevoegdheden van arrestatie en detentie worden geregeld door gerechtelijke bevelen en bevoegdheden aan hen verleend door de tribunalen.’
Waar het me om gaat in bovenstaande is het dikgedrukte; dat men het proces in vrijheid af mag wachten. Ik vind dat, gezien de tenlastelegging behoorlijk, maar dan ook behoorlijk zwak.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:33
FVD zijn dat niet complotdenkers en Rusland steuners? Of is dat inmiddels veranderd?

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

*knip* niet op de persoon aub
---
Mag hopen dat de kamer gewoon een verkenner aanwijst volgens planning. Dat is toch een vrij neutrale rol waar het geen toegevoegde waarde heeft dat de PVV dat op zich zou nemen in plaats van D66. Zeker omdat het lang niet zo close blijkt als Wilders wil doen voorkomen. Nutteloze vertraging.

[ Voor 39% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 14:45 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Miki schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Toch wel fijn dat je op Amsterdam kunt rekenen voor het moreel kompas.
Ik denk dat het meer de samenstelling is van de inwoners dan een moreel kompas...

Maar ik ben blij dat D66 nu weer goed voor ligt! *O*

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Ik niet. Vanmorgen weer langsgereden, langs de A7 staat het vol met omgekeerde vlaggen en FvD posters.
Die omgekeerde vlaggen wapperen daar nu al 5 jaar.
Dat is dan ook een boer die echt z'n verstand verloren is.

• Jerie
  • Niet online
RegularJohn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:27:
Ik vind het dan eerder weer heel gek dat er een behoorlijke groei in FvD en JA21 stemmers in Groningen te vinden is. Echt compleet van de zotte.
Vooral JA21 gezien Eerdmans uitspraken over Groningse gas. Met deze mensen heb ik te doen, gaslighting extraordinaire.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• desalniettemin
Migrator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

*knip*
---
Mag hopen dat de kamer gewoon een verkenner aanwijst volgens planning. Dat is toch een vrij neutrale rol waar het geen toegevoegde waarde heeft dat de PVV dat op zich zou nemen in plaats van D66. Zeker omdat het lang niet zo close blijkt als Wilders wil doen voorkomen. Nutteloze vertraging.
Verkenner pas las alle stemmen geteld zijn en de uitslag definitief vaststaat wilde Jetten volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 14:41 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:30:
Heb je gelijk in. Ik ben persoonlijk echter van mening dat mocht de PVV de grootste zijn hij het ook verdiend om het uit te zoeken. Ik hoop het niet en hoop dat D66 in de achterkamertjes al wat regelt maar sommige tradities moet je er gewoon in houden om verschuivende grenzen te voorkomen. Dat Geert geen premier mocht worden vond ik ook al niet de beste oplossing gezien het een precedent schept (ik ben echt totaal anti PVV maar dit gaat om de processen in de 2e kamer).
en ook begrijp ik heel goed dat we niet een premier kiezen maar het is gebruikelijk dat de grootste partij de premier levert
Ik heb hier nog even over nagedacht.

Kijk, op zich is het prima dat de winnaar van de verkiezingen als eerste een formateur aanstelt. Uiteindelijk kun je dat nog wel uit de wil van het volk extraheren. Maar - meestal kan dat vrij rap. Hij praat met alle 15 of zo fracties - ik weet niet precies hoeveel het er zijn. En, dan komt de verkenner met aanbevelingen terug.

Dan is het aan de Kamer om te beslissen wat ze gaan doen met de aanbevelingen. En let wel: Die kunnen volledig worden genegeerd, als bijvoorbeeld de Kamer aanvoelt dat er niets vruchtbaars uitkomt. Als de verkenner aanbeveelt een minderheidscoalitie met PVV, JA21 en FVD verder te gaan laten onderzoeken door een formateur, dan denk ik dat D66 toch eerst nog even wil kijken of het mogelijk is om wél tot een meerderheid te komen.

Gezien de ex-aequo is het ook redelijk om - parallel of serieel - twee verkenners aan te stellen, en te kijken wie er met de meest vruchtbare ideeën terugkomt. Volgens mij zijn er geen regels die dat zouden verbieden.

De Kamer, in vrij brede zin, lijkt ook voor een relatief snelle formatie te zijn. De vraag of je je tijd moet verdoen door te gaan hannesen met PVV-gezinde partijtjes gaat zich dan binnen een week voordoen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:36:
FVD zijn dat niet complotdenkers en Rusland steuners? Of is dat inmiddels veranderd?
FVD is inderdaad pro-Rusland en pro-Poetin.

Baudet was in 2022 ook de enige die in de Tweede Kamer (!) de inval van Rusland in Oekraïne stond te verdedigen. En nogal fel ook.

Het is ook geen geheim dat Baudet een groot fan van Poetin is, daar maakt hij zelf ook geen geheim van.

Degenen die op de FVD stemmen hebben dus mogelijk ook grote sympathie voor Rusland en hun standpunten.

Overigens heeft ook de PVV best vriendschappelijke banden met Rusland. Follow The Money heeft dat eens uitgezocht: Gelekte documenten bewijzen tot nu toe onbekende connecties tussen Rusland en de PVV
Het Kremlin probeert al sinds 2013 banden te ontwikkelen met de PVV. En met succes. De partij figureert prominent in Russische beïnvloedingscampagnes, blijkt uit gelekte documenten. Die maken ook duidelijk dat Geert Wilders probeert om connecties met Rusland uit het zicht te houden.

Virussen? Scan ze hier!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:46
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:35:

Waar het me om gaat in bovenstaande is het dikgedrukte; dat men het proces in vrijheid af mag wachten. Ik vind dat, gezien de tenlastelegging behoorlijk, maar dan ook behoorlijk zwak.
Denk dat je niemand van de PVV tot de VVD zal vinden die hier fan van is en ze niet liever in voorarrest laat, maar als je strenger wil optreden ben je toch al snel een antirechtsstatelijke populist en krijg je een kruisje van de Orde van Advocaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Marrtijn op 30-10-2025 14:42 ]

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:38
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Kennelijk hebben die Groningers die op die partijen stemmen (en die dus weten dat die partijen voor het hervatten van de gasboringen zijn) daar geen enkel bezwaar tegen?
Ken redelijk wat mensen in Groningen (provincie, weet niet precies welke gemeente ze wonen) en die stemmen vrijwel allemaal PVV of Ja21. Met name Ja21 is dan wel bijzonder vanwege gaswinning, maar kennelijk nemen ze dat voor lief ja.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:12

Rannasha

Does not compute.

Migrator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:36:
[...]
De verkenner hoort iemand te zijn met enige afstand van de dagelijkse politiek. Dus er zou sowieso niet zoiets moeten zijn als een "D66 verkenner" of een "PVV verkenner". Maar bijvoorbeeld een voormalig topambtenaar. Iemand met een profiel zoals Schoof voor z'n premierschap: Geen directe link met een specifieke partij, maar kent het klappen van de zweep en heeft onder meerdere regeringen gewerkt.

Zo'n soort persoon zou per direct kunnen beginnen, zonder dat het per se nodig is om af te wachten of D66 of PVV met een paar duizend stemmen (maar uiteindelijk hetzelfde zetelaantal) wint.

Maar goed, inmiddels heeft Jetten ook aangegeven eerst te willen wachten op een definitieve uitslag, dus de eerste vertraging in het formatieproces is een feit.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:02
Ze mogen in het eerste overzicht D66 en de PVV inmiddels wel van plek laten ruilen, met D66 dus als eerst benoemde. Als het zetel-overzicht wordt gemaakt op basis van de huidige prognose/status van tellen, dan kan het overzicht ook wel de daadwerkelijke tellingen volgen. Nadat Amsterdam bekend is geworden is de dans voorlopig toch wel voorbij, en waarschijnlijk zelfs definitief.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:38:
[...]

Verkenner pas las alle stemmen geteld zijn en de uitslag definitief vaststaat wilde Jetten volgens mij.
Jetten heeft gezegd dat hij snel aan het formeren wil.

Wilders daarentegen wilde dat de voorzitter wachtte: Wilders wil dat Kamervoorzitter wacht met aanwijzen verkenner

Dat terwijl de "regel" die hij noemt geen harde regel is, het is simpelweg aan de kamer om een verkenner aan te wijzen.

Hmm, als Jetten ook wil wachten is dat jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door Migrator op 30-10-2025 14:43 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:40
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Kennelijk hebben die Groningers die op die partijen stemmen (en die dus weten dat die partijen voor het hervatten van de gasboringen zijn) daar geen enkel bezwaar tegen?
Dat stukje tussen haakjes is nogal een aanname.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Paprika schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Ze mogen in het eerste overzicht D66 en de PVV inmiddels wel van plek laten ruilen, met D66 dus als eerst benoemde. Als het zetel-overzicht wordt gemaakt op basis van de huidige prognose/status van tellen, dan kan het overzicht ook wel de daadwerkelijke tellingen volgen. Nadat Amsterdam bekend is geworden is de dans voorlopig toch wel voorbij, en waarschijnlijk zelfs definitief.
Dat doen ze wanneer het ANP de voorlopige prognose weer bijstelt. Dat is (zoals vermeld) hun bron.

• Lynix
autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Ja ik meen dat ze in Assen en Borger wonen, maar weet het niet helemaal zeker.

Edit: Bedoel Pekela / Stadskanaal. my bad.

[ Voor 10% gewijzigd door Lynix op 30-10-2025 14:44 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:00
PWM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

Wel eens gekeken waar Ter Apel ligt ;)
En daarnaast vangen de drie noordelijke provincies relatief veel asielzoekers op:
Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/qyox3s4ao4md_sqr1024.jpg

• Paprika
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Dat doen ze wanneer het ANP de voorlopige prognose weer bijstelt. Dat is (zoals vermeld) hun bron.
Helder, dan duurt het wel nog eventjes.

Is nu aangepast :+.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 30-10-2025 14:45 ]

• Helixes
  • Nu online
Migrator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:42:

Wilders daarentegen wilde dat de voorzitter wachtte: Wilders wil dat Kamervoorzitter wacht met aanwijzen verkenner

Dat terwijl de "regel" die hij noemt geen harde regel is, het is simpelweg aan de kamer om een verkenner aan te wijzen.
Uitleg van de regels door Wilders vallen toevalligerwijs - of niet - vaak in het voordeel van Wilders uit.

[insert WC-eend joke here]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Ehm nee. Het staat gewoon in de partijprogrammas, en het is ook in diverse interview benoemd.

Virussen? Scan ze hier!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:38:
[...]

Ik heb hier nog even over nagedacht.

Kijk, op zich is het prima dat de winnaar van de verkiezingen als eerste een formateur aanstelt. Uiteindelijk kun je dat nog wel uit de wil van het volk extraheren. Maar - meestal kan dat vrij rap. Hij praat met alle 15 of zo fracties - ik weet niet precies hoeveel het er zijn. En, dan komt de verkenner met aanbevelingen terug.

Dan is het aan de Kamer om te beslissen wat ze gaan doen met de aanbevelingen. En let wel: Die kunnen volledig worden genegeerd, als bijvoorbeeld de Kamer aanvoelt dat er niets vruchtbaars uitkomt. Als de verkenner aanbeveelt een minderheidscoalitie met PVV, JA21 en FVD verder te gaan laten onderzoeken door een formateur, dan denk ik dat D66 toch eerst nog even wil kijken of het mogelijk is om wél tot een meerderheid te komen.

Gezien de ex-aequo is het ook redelijk om - parallel of serieel - twee verkenners aan te stellen, en te kijken wie er met de meest vruchtbare ideeën terugkomt. Volgens mij zijn er geen regels die dat zouden verbieden.

De Kamer, in vrij brede zin, lijkt ook voor een relatief snelle formatie te zijn. De vraag of je je tijd moet verdoen door te gaan hannesen met PVV-gezinde partijtjes gaat zich dan binnen een week voordoen.
Waarschijnlijk is het ook een verspilling van tijd maar laat je de grootste partij NIET het initiatief nemen dan ga je wel tegen de democratie aan schuren. Het zou dan terecht zijn als Wilders anderen gaat verwijten dat ze niet eens de kans krijgen om te kijken of ze iets kunnen formeren en het ze simpelweg monddood worden gemaakt in het formatieproces. Iets dat je volgens mij ook niet wil.

Dus mocht PVV toch de grootste worden (dat lijkt me niet, nu enkel Venray nog veel stemmen voor de PVV kan genereren maar de briefstemmers en de eilanden waarschijnlijk aanzienlijk meer D66 stemmen opleveren) dan dien je gewoon de PVV hun gang te laten gaan om een (naar alle waarschijnlijkheid) mislukte formatiepoging te doen. Je kunt dan als andere partijen beter gelijktijdig deze tijd benutten om alvast zelf e.e.a, uit te gaan zoeken zodat het officiële verkenningsproces heel snel kan gaan en je eigenlijk al (bijna) bezig bent met een formatieproces.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:00
dglavimans schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:35:
Hele nacht schommelt het al 1000/2000 stemmen.. Nu toch weer +10k

Lijkt dan toch niet meer mis te kunnen? Scheelt weer paar weken dwarsbomen
Buitenlandse stemmers, rond de 50k-90k nog. Dus nog steeds too close to call ;)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-10 22:41
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:38:
[...]Kijk, op zich is het prima dat de winnaar van de verkiezingen als eerste een formateur aanstelt.
Aangezien D66 nu al 16.000 stemmen voor staat op de PVV (en dat verschil zal waarschijnlijk groter worden gezien de locaties waarvan nog uitslagen moeten binnenkomen) zie ik allesbehalve een ex aequo aankomen.
Tekenend is wel dat Wilders de boel nog steeds probeert te traineren en zijn verlies maar niet durft toe te geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Lynix
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Ehm nee. Het staat gewoon in de partijprogrammas, en het is ook in diverse interview benoemd.
Hij had het tegen mij geloof ik.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33
MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat het meer de samenstelling is van de inwoners dan een moreel kompas...

Maar ik ben blij dat D66 nu weer goed voor ligt! *O*
Wat bedoel je precies met de samenstelling?

• Jorah_Newstone
ST10©DE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:27:
Waarom moet de gemeente Venray een PersCo houden?? 8)7
Er was blijkbaar brand in het gemeentehuis, maar dan alsog waarom is een goede vraag, zullen er toch stemmen in de fik gegaan zijn?

• Jerie
  • Niet online
Marrtijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:32:
Gezien het nu duidelijk is dat er ook een nieuwe fractievoorzitter komt bij GLPvdA is de eerste verbroken verkiezingsbelofte een feit:

[...]

[mbr]*knip* geen paywalls omzeilen aub: originele link: https://www.telegraaf.nl/...ter-geweest/96570699.html[/]
Toen stond hij er in de peilingen een stuk beter voor. Bovendien is dit nog voor hij in Amsterdam werd bedreigd, en voor dat nieuws van die AI-beelden. Je zult nooit toegeven dat je daardoor stopt, maar het kan wel een rol spelen. Desalniettemin een onverstandige belofte.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-10 20:35
Yaksa schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

.
Tekenend is wel dat Wilders de boel nog steeds probeert te traineren en zijn verlies maar niet durft toe te geven.
Tja hij heeft ook nog niet verloren dus waarom zou die dat doen

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Marrtijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

, maarja als je strenger wil optreden ben je toch al snel een antirechtsstatelijke populist.
Niet per se antirechtsstatelijk.

Strenger straffen slaat meestal gewoon nergens op, wetenschappelijk gezien. Zie bijvoorbeeld https://www.uva.nl/shared...4/06/harder-straffen.html
Elke keer zit daar de impliciete gedachte achter: als we de straf ophogen schrikt dat mensen af om een misdrijf te begaan. Maar in de wetenschap zien we dat strenger straffen niet effectief is. We zien dat hoger straffen juist negatieve effecten kan hebben.
De tweede vraag is: is de roep om strenger te straffen dan populistisch? Een populist roept wat mensen willen horen, speelt in op het sentiment en biedt geen oplossingen, toch? Strenger straffen refereert wel aan een soort sentiment, maar lost niets op. Dat klinkt dan wel weer wat populistisch?

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:58
The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Heel Limburg is PVV, maar immigraten moet je er bij wijze van spreke met een vergrootglas zoeken.
Ik woon in Noord-Limburg en we hebben hier het hoogste percentage immigranten van NL… arbeidsmigranten. Het is al meerdere keren voorbij gekomen in de TV debatten… bijvoorbeeld in het eerste RTL debat.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• autje
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:36:
Dan zouden ze toch tegen gasboringen in Groningen moeten zijn, want daarmee worden we minder afhankelijk van Russisch gas.

• Helixes
  • Nu online
Heel Limburg is PVV, maar immigraten moet je er bij wijze van spreke met een vergrootglas zoeken.
Had D66 niet gewonnen in Venlo?

• Jorah_Newstone
Net in, pas dinsdag komen ze bij elkaar, maandag weten we dus eigenlijk pas de winnaar. Kunnen we het hele weekend nog even lekker taart eten.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:30
Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:49:
Amsterdam is binnen, D66 is weer ruim de grootste met bijna 15k stemmen.
Ruim de grootste? Volgens mij is het niet vaak zo close geweest bij de 'strijd' om de grootste te zijn.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:16
Magicw00b schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Kijk voor de grap even hoe groot knooppunt Venlo in het logistieke proces in Nederland is. Venlo had in 2021 416.500 m² aan verhuurbaar vloeroppervlakte aan logistieke warenhuizen. Daar werken mensen, en die mensen komen grotendeels uit het oostblok, maar ook spanje/portugal. En ja die mensen verblijven permanent.

Ik heb echt het idee dat je iets roept, zonder idee te hebben wat er speelt.
Limburg is groter dan enkel Venlo en Venray en het ging er net om dat heel Limburg PVV stemt. Veruit het grootste deel van de arbeidsmigranten in Limburg werkt in Noord-Limburg, waarvan overigens 25% niet in Limburg woont. En die komen eigenlijk volledig uit het oosten (Polen, Roemenië, Bulgarije). Dat is ook nauwelijks de groep die bij de PVV in het vizier zit. Ik heb zelf het grootste deel van mijn leven in Oost-Brabant gewoond met eveneens veel tuinbouw en daarbij behorende seizoensarbeiders, maar daar hoorde je eigenlijk zelden iemand over.
Enfin, blijft het apart dat als we naar midden en zuid Limburg kijken, ik niet goed begrijp wat die met een PVV stem denken te bereiken. Al geldt dat natuurlijk voor grote delen van het land.

• Yaksa
bie100 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:47:
[...]Tja hij heeft ook nog niet verloren dus waarom zou die dat doen
Misschien omdat hij 11 zetels verloren heeft?
ik ken fractieleiders die voor minder zijn opgestapt

[ Voor 12% gewijzigd door Yaksa op 30-10-2025 14:50 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:32:
Door Amsterdam 15.000 stemmen voor op PVV :o
Dat is significant, en daar komen maandag nog buitenlandse stemmen bij.

March of the Eagles

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Als ik het me goed herriner hadden die D66 veel groter dan PVV.. zal ff checken.. kan het fout hebben..

<edit>
yup: D66 (27 zetels) en PVV (25)
https://nos.nl/collectie/...-25-nek-aan-nek-vvd-op-23
[Afbeelding]
Dit is de exit poll inderdaad. En die is correct gebleken. Aangegeven werd dat de margin of error 2 zetels betrof. Tenminste, bij de NOS op tv werd dat er constant bij verteld. Dat betekent dus dat als de PVV uiteindelijk met 27 zetels was geëindigd (+2) en D66 op 25 (-2) deze poll met die genoemde MoE nog steeds correct gepolled zou hebben. Zoals het er nu voor staat eindigen ze allebei op 26. Dus de uiteindelijke MoE is 1. Ruim binnen de 2. Dus goed gepolled.

Dat betekent, stam + t .

• desalniettemin
Jorah_Newstone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:48:
Net in, pas dinsdag komen ze bij elkaar, maandag weten we dus eigenlijk pas de winnaar. Kunnen we het hele weekend nog even lekker taart eten.
Lekker hoor, taart :+

• Jorah_Newstone
Yaksa schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

Maar nogsteeds mogelijk de grootste partij is. Dan verlies je nog steeds niet.

• Helixes
  • Nu online
Toen Wilders in 2010 15 zetels erbij kreeg, schreeuwde hij moord en brand dat hij mee moest doen, want hij had gewonnen. (Hij werd derde). Die overwinning kon en mocht niet worden genegeerd.

Ik hoor hem daar niet echt over, nu hij er 11 kwijt is. En ook niet, nu D66 er 17 gewonnen heeft.

Wilders, kortom, roept maar wat.

• desalniettemin
Jorah_Newstone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Maar nogsteeds mogelijk de grootste partij is. Dan verlies je nog steeds niet.
Maandag weten we het zeker ;)

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:48
(jarig!)
XWB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

Dat is significant, en daar komen maandag nog buitenlandse stemmen bij.
Volgens mij had D66% in 2023 al 10% meer stemmen van de buiteland briefstemmers. Dat zou dus nu weer 12k + betekenen tov PVV. Daarbij komt dat er landelijk een verschhuiving is van daling voor PVV en een stijging van D66.. Dat samen maakt dat je met een vrij grote zekerheid kunt zetten dat het nu wel in het voordeel van D66 beslist is.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Wat ik zo 1-2-3 kan zien is dat het voornamelijk rondom Loppersum is. Ik heb geen idee of andere gebieden in Groningen er niet of nauwelijks last van hebben maar mocht dit het geval zijn dan kan ik me goed voorstellen van iemand die heel ver van Loppersum woont en geen enkel last heeft van bevingen andere prioriteiten van partijen belangrijker vindt.

Hierdoor wordt een Groningse stem op JA21 volgens mij een stuk minder onlogisch...

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:30
The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:48:
[...]

Limburg is groter dan enkel Venlo en Venray en het ging er net om dat heel Limburg PVV stemt. Veruit het grootste deel van de arbeidsmigranten in Limburg werkt in Noord-Limburg, waarvan overigens 25% niet in Limburg woont. En die komen eigenlijk volledig uit het oosten (Polen, Roemenië, Bulgarije). Dat is ook nauwelijks de groep die bij de PVV in het vizier zit. Ik heb zelf het grootste deel van mijn leven in Oost-Brabant gewoond met eveneens veel tuinbouw en daarbij behorende seizoensarbeiders, maar daar hoorde je eigenlijk zelden iemand over.
Enfin, blijft het apart dat als we naar midden en zuid Limburg kijken, ik niet goed begrijp wat die met een PVV stem denken te bereiken. Al geldt dat natuurlijk voor grote delen van het land.
Ik kreeg het idee dat die groep wel steeds meer in het vizier kwam afgelopen tijd, door de koppeling tussen migratie en woningen. Die arbeidsmigranten nemen nog steeds 'een plekje in' en zover ik begreep wilde PVV alle migratie stoppen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Paprika
jdh009 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:48:
[...]

Ruim de grootste? Volgens mij is het niet vaak zo close geweest bij de 'strijd' om de grootste te zijn.
Het huidige verschil van iets meer dan 15.000 stemmen is extra interessant als je bedenkt dat er ook zo’n 40.000 blanco stemmen zijn uitgebracht. Laten we maar niet beginnen over de 20% die niet eens zijn of haar stemrecht heeft gebruikt.

• desalniettemin
MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:51:
[...]

Wat ik zo 1-2-3 kan zien is dat het voornamelijk rondom Loppersum is. Ik heb geen idee of andere gebieden in Groningen er niet of nauwelijks last van hebben maar mocht dit het geval zijn dan kan ik me goed voorstellen van iemand die heel ver van Loppersum woont en geen enkel last heeft van bevingen andere prioriteiten van partijen belangrijker vindt.

Hierdoor wordt een Groningse stem op JA21 volgens mij een stuk minder onlogisch...
Gaat wel om 300 miljard wat er nog in de bodem daar zit.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Miki schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

Wat bedoel je precies met de samenstelling?
De demografie van de inwoners en factoren zoals opleiding en inkomen, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door MazeWing op 30-10-2025 14:53 ]

• autje
[...]

Het gaat mij erom dat jij er vanuit gaat dat al die stemmers zich dusdanig informeren. De gemiddelde stemmer kijkt wat debatten, leest wat koppen, en luistert naar de onderbuik. Het ging vooral om het woordje 'dus' in je reactie.

• PatrickC
The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:18:
[...]

Welke banen? In Noord-Limburg heb je de kassen en landbouw, daar komt inderdaad wel veel arbeidsmigratie vandaan, maar ik heb nooit het idee gehad dat daar negatief tegenaan gekeken werd.
De logistieke sector is ook erg groot (het staat er inmiddels vol met enorme logistieke hallen, wat ze ‘verdozing’ noemen) en daar werken ook met name arbeidsmigranten. Probleem is met name de huisvesting. Dat zorgt voor minder huizen voor onze kinderen. En als zo’n arbeidsmigrant zijn of haar baan kwijtraakt, dan worden ze ook vaker dakloos, want ze worden nog wel eens gehuisvest bij of door hun werkgever. En dan nog maar te zwijgen over uitbuiting van deze arbeidsmigranten. Dus… problemen genoeg.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-10 20:35
[...]

ik ken fractieleiders die voor minder zijn opgestapt
En misschien toch de grootste worden :+

Maar goed mijn partijtje heeft ook verloren jammer genoeg

• Jerie
  • Niet online
[...]

Heerlen was vroeger een SP-gemeente (Jan de Wit kwam er vandaan). Voor die tijd een PvdA-gemeente. Nu is het 30% PVV, de grootste.

Maar het is niet zo dat heel Limburg PVV stemt; het is de populairste partij, dat wel. In Oost-Nederland en het Brabantse platteland is dat niet anders. Dat zijn ook allemaal regio's die zoiets hebben van ze zoeken het maar uit in Den Haag. Je zult zien dat ze qua gemeenteraad en provinciaal anders stemmen.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ben benieuwd hoe groot de verschuiving nog gaat zijn in Venray. PVV zou er alsnog met de winst vandoor kunnen gaan. Wat ik niet hoop.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Zou heel het gebied uitkopen voor 5x de marktwaarde (of WOZ) van het huis geen idee zijn?? })

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens de website van de kiesraad waren er in 2023 ruim 34.000 kiesgerechtigden in Venray. Daarvan stemden 27.9% PVV, oftewel 7.270 stemmen. Dit moet dus bijna verdubbelen om de achterstand in te lopen voor de PVV. Dat zie ik niet zomaar gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfWaEA607vFviGsnh7ItBakBw5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4VXVkPcFspHiVovEqPjjnXw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door BlauweFles op 30-10-2025 14:56 ]

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

tiswat schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:54:
Ben benieuwd hoe groot de verschuiving nog gaat zijn in Venray. PVV zou er alsnog met de winst vandoor kunnen gaan. Wat ik niet hoop.
Dan heb je nog de briefstemmers en een paar eilanden die waarschijnlijk (veel) meer op D66 dan PVV hebben gestemd.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

RobinNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:35:
Sint Eustatius heeft ook een aparte uitslag. NSC heeft bijna 35% van de stemmen gekregen daar, D66 24%.

https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
Nou... hebben ze toch nog ergens gewonnen.... _O-

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

De logistieke sector is ook erg groot (het staat er inmiddels vol met enorme logistieke hallen, wat ze ‘verdozing’ noemen) en daar werken ook met name arbeidsmigranten. Probleem is met name de huisvesting. Dat zorgt voor minder huizen voor onze kinderen. En als zo’n arbeidsmigrant zijn of haar baan kwijtraakt, dan worden ze ook vaker dakloos, want ze worden nog wel eens gehuisvest bij of door hun werkgever. En dan nog maar te zwijgen over uitbuiting van deze arbeidsmigranten. Dus… problemen genoeg.
Dit is ook het beeld dat ik meekrijg uit de media, de enorme uitbuiting met alle gevolgen van dien (ellende dus drank en drugs en daar gaat de spiraal)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:50
Migrator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Hmm, als Jetten ook wil wachten is dat jammer.
Kan het wel begrijpen. Jetten weet ook dat als hij van wal steekt, men mogelijk op basis van de kleinste verschuiving terug naar de tekentafel mag. En ik zie Wilders ook nog wel her en der een hertelling af willen dwingen, Trump style. Misschien wil hij Wilders eerst even in z’n eigen sop gaar laten koken omdat hij er zeker van is dat de bal toch wel bij de D66 landt, en dan liever zonder dat een slecht verliezer constant van de zijlijn staat te roepen twitteren dat men het aan hem over had moeten laten?

• Apache4u
  • Niet online
Kun je in NL hertellingen afdwingen? Volgens mij niet namelijk

Dat betekent, stam + t .

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sint Eustatius heeft ook een aparte uitslag. NSC heeft bijna 35% van de stemmen gekregen daar, D66 24%.

Opkomst maar liefst:
opkomst 9,7%

Dat is wel erg laag.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• LZ86
  • Laatst online: 12:41
MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

Nou... hebben ze toch nog ergens gewonnen.... _O-
Ze zitten in een andere tijdzone en hebben net gestemd voor de 2023 verkiezingen geloof ik :+

Verder blijf ik, ook een dag later, verbijsterd over de teflonlaag van de VVD

Het gaat de hele tijd over laag vertrouwen in de politiek, maar blijkbaar niet in de partij die al jaren (een van) de grootste rollen in de meeste crisissen heeft gespeeld. Of zijn het echt allemaal stemmen in de trant van 'toch maar weer VVD want links is de duivel"

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

tiswat schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:54:
In 2023 hadden ze 7.270 stemmen en D66 had er 1.465. Een verschil van iets minder dan 6000 stemmen. Gezien de landelijke trend denk ik niet dat het verschil in Venray iets heel anders laat zien en Wilders opeens meer dan 15.000 stemmen haalt (er zijn er ruim 31 duizend te verdelen). Ik denk realistisch gezien dat het (een stuk) minder dan 6000 zal zijn.

Ik denk dus dat we zo langzaam aan wel mogen concluderen dat D66 de grootste is geworden!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Ze zitten in een andere tijdzone en hebben net gestemd voor de 2023 verkiezingen geloof ik :+

Het gaat de hele tijd over laag vertrouwen in de politiek, maar blijkbaar niet in de partij die al jaren (een van) de grootste rollen in de meeste crisissen heeft gespeeld. Of zijn het echt allemaal stemmen in de trant van 'toch maar weer VVD want links is de duivel"
Denk dat het voor veel mensen toch een stap te ver is om CDA of D66 te gaan en dan maar weer "veilig rechts" stemmen in de vorm van de VVD...

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Als die 300 miljard in zijn geheel naar Groningen gaat dan mogen ze het eruit halen, anders kunnen ze de pot op wat mij betreft.

Ik had gehoopt dat mijn provincie genoten ook zo in de wedstrijd zitten, maar helaas kan het zo'n 10% blijkbaar niets schelen hoe hard ze bestolen worden.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Jette en Wilders krijgen beide 26 zetels. Een hertelling zal dat niet veranderen.

Een hertelling is een typisch Amerikaans fenomeen waar the-winner-takes-all geld, hier is dat niet van toepassing. Het geeft alleen een beetje aan in hoeverre de media een beeld kan creëren en hoe lui ze zijn met het vertalen ervan.

Je ziet dat trouwens ook in de gasdiscussie van Groningen terug; om 1 of andere reden denken mensen in Groningen dat FvD en JA21 het voor hun rechten opneemt maar met hun gasvoorstellen is dat duidelijk niet zo. Moet je voor de grap aan dezelfde mensen vragen in hoeverre de overheid betrouwbaar is met 'een ruimhartige compensatie'. De media hebben duidelijk gefaald voor die mensen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:43
Hoe groot is de kans dat de D66 nog een extra zeteltje pakt? ik zie dat ze nog ongeveer 12k te kort komen voor een restzetel

• LZ86
squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:02:
Hoe groot is de kans dat de D66 nog een extra zeteltje pakt? ik zie dat ze nog ongeveer 12k te kort komen voor een restzetel
Met die briefstemmen helemaal niet onwaarschijnlijk. Daar zal ook wel een flink deel D66 tussenzitten.

Verder wel 1 grote winst die ik me net besef.
Die Agnes Joseph die NSC heeft verraden en naar BBB is overgestapt pist buiten de boot (stond op plek 8 daar) Dat is toch wel lekker.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:43
LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Met die briefstemmen helemaal niet onwaarschijnlijk. Daar zal ook wel een flink deel D66 tussenzitten.

Die Agnes Joseph die NSC heeft verraden en naar BBB is overgestapt pist buiten de boot (stond op plek 8 daar) Dat is toch wel lekker.
Zou schelen als ze dat lukt. Dan is het hele gedonder of PVV of D66 nu groter is ook direct uit de lucht

• Apache4u
  • Niet online
Geen idee hoe dat berekend wordt. Over het algemeen zijn er ongeveer 70k stemmen nodig voor een zetel. Als die 12k waar is (ongeacht wat andere partijen nog krijgen) zouden ze die wel eens kunnen pakken door de stemmen uit Venray en buitenland.

Dat betekent, stam + t .

• Yaksa
squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:05:
[...]Zou schelen als ze dat lukt. Dan is het hele gedonder of PVV of D66 nu groter is ook direct uit de lucht
Waarom gedonder? Men kan toch tellen mag ik aannemen? 10, 100 of 1000 stemmen meer en je bent de grootste. The winner takes it all.....

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Daar staat tegenover dat 50+ 2 zetels heeft waarmee ze het pensioenstelsel proberen te torpederen. Gelukkig kleine kans dat die in een coalitie terecht komen.

• Bundin
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Ongeveer hetzelfde totaal betekent niet dat er niets is veranderd. De NOS site laat dat mooi zien. Er is heel veel verschoven in wie VVD heeft gestemd, maar in- en uitstroom liggen relatief dicht bij elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pNHVWZCjcv3LGItGWtYzjXEUho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vhUlvavxqOEfguTUI6DE1Lq.jpg?f=fotoalbum_large

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Yaksa schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Waarom gedonder? Men kan toch tellen mag ik aannemen? 10, 100 of 1000 stemmen meer en je bent de grootste. The winner takes it all.....
Een verschil van onder de 1.000 kan nog wel eens tot een hertelling leiden. Maar als het verschil gewoon 10.000+ is dan gaat denk ik niemand vragen om een hertelling.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:06:
[...]

Geen idee hoe dat berekend wordt. Over het algemeen zijn er ongeveer 70k stemmen nodig voor een zetel. Als die 12k waar is (ongeacht wat andere partijen nog krijgen) zouden ze die wel eens kunnen pakken door de stemmen uit Venray en buitenland.
Venray heeft 44.807 inwoners. Dat zal gezien de ligging wel een PVV toevoeging zijn, maar natuurlijk ook wel D66. Dat gaat ten opzichte van de briefstemmers misschien wel, misschien niet het verschil maken aangezien de briefstemmers ook wel VVD stemmers zijn, naast ook PvdA/GL en D66.

We gaan het meemaken.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 30-10-2025 15:15 . Reden: link toegevoegd die ik vergeten was ]

• Jerie
  • Niet online
Jorah_Newstone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

Er was blijkbaar brand in het gemeentehuis, maar dan alsog waarom is een goede vraag, zullen er toch stemmen in de fik gegaan zijn?
Een gemeentewoordvoerder zegt dat het gemeentehuis na de brand in een stoppenkast kampt met een stroomstoring. Het is nog niet duidelijk waar of wanneer het tellen kan worden hervat. De gemeente meldt wel dat de stembiljetten geen water- of brandschade hebben opgelopen.
Van het nos.nl liveblog https://nos.nl/collectie/...5-000-stemmen-voor-op-pvv

Laten we ook niet vergeten het volgende:
PVV verloor tot nu toe in elke gemeente stemmen

Hoewel de PVV op dit moment de grootste partij is in de voorlopige uitslag, verloor de partij in elke gemeente stemmen.

In de Brabantse gemeente Rucphen haalde de PVV het hoogste aantal stemmen. Ook bij eerdere verkiezingen werd de partij van Wilders hier de grootste. Toch heeft de PVV ook hier 7,6 procentpunt van de stemmen verloren. In Edam-Volendam kreeg de partij van Geert Wilders 14,4 procentpunt minder stemmen.
(Dit is nog nieuws van 10:04.)

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Een verschil van onder de 1.000 kan nog wel eens tot een hertelling leiden. Maar als het verschil gewoon 10.000+ is dan gaat denk ik niemand vragen om een hertelling.
Als er een hertelling komt dan zie ik zowel PVV als D66 alsnog wel een poging tot formeren wagen zonder informateur. Dat is ook maar een traditie en geen 'regel' ofzo. Iedereen in het parlement mag proberen een regering te vormen als er maar voldoende steun is.

• BasvanS
(jarig!)
MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

In 2023 hadden ze 7.270 stemmen en D66 had er 1.465. Een verschil van iets minder dan 6000 stemmen. Gezien de landelijke trend denk ik niet dat het verschil in Venray iets heel anders laat zien en Wilders opeens meer dan 15.000 stemmen haalt (er zijn er ruim 31 duizend te verdelen). Ik denk realistisch gezien dat het (een stuk) minder dan 6000 zal zijn.

Ik denk dus dat we zo langzaam aan wel mogen concluderen dat D66 de grootste is geworden!
Grappig dat mensen blijven rekenen aan deze gemeente, terwijl het effect van de briefstemmers vele malen groter is.

[ Voor 56% gewijzigd door BasvanS op 30-10-2025 15:16 ]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Kan zomaar zijn dat er iemand op de kieslijst van NSC staat uit die contreien. Of iemand die onlangs daar is geweest en wat praatjes heeft gedaan met de anderhalve man + paardenkop die daar stemt.

Dit dus.

• THE_BASE
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Grappig dat mensen blijven rekenen aan deze gemeente, terwijl het effect van de briefstemmers vele malen groter is.
En op die laatste is geen pijl te trekken natuurlijk.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• LZ86
franssie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Venray heeft 44.807 inwoners. Dat zal gezien de ligging wel een PVV toevoeging zijn, maar natuurlijk ook wel D66. Dat gaat ten opzichte van de briefstemmers misschien wel, misschien niet het verschil maken aangezien de briefstemmers ook wel VVD stemmers zijn, naast ook PvdA/GL en D66.

We gaan het meemaken.
Tussen aantal inwoners en stemgerechtigden zit nog wel een verschil. 18 minners en allochtonen zonder NL paspoort mogen tenslotte niet stemmen.

• BasvanS
(jarig!)
THE_BASE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

En op die laatste is geen pijl te trekken natuurlijk.
Waarom mag je daar niet naar de vorige verkiezing kijken en bij een gemeente wel?

• Helixes
  • Nu online
BasvanS schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:14:
Ja... de briefstemmers.

Ik verwacht dat daar nog wel een hoop stembiljetten met, nu ja, Jetten, tussen zitten. De Anywheres hebben zich altijd erg thuis gevoeld bij D66.

[ Voor 8% gewijzigd door Helixes op 30-10-2025 15:18 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Tussen aantal inwoners en stemgerechtigden zit nog wel een verschil. 18 minners en allochtonen zonder NL paspoort mogen tenslotte niet stemmen.
Scherp. Dat vermindert de invloed van Venray (PVV?) t.o.v. de briefstemmers (D66?)

edit: volgens NOS in 2023 34.101 kiesgerechtigden. @Jerie https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/uitslag/venray/

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 30-10-2025 15:23 ]

• PatrickC
Ik was even naar het kijken naar de uitslag van JA21 in de provincie Groningen. Daar groeit de partij in elke gemeente en gemiddeld tussen 3-4%. Die groei is wel 2-3% lager dan in andere provincies, maar ik vind het toch wel opvallend, voor een partij die weer naar gas wil gaan boren in die provincie. En daar wil ik niet mee zeggen dat ik vóór gasboringen in Groningen ben, integendeel, maar ik had minder (geen) groei, of zelf een daling van die partij in Groningen verwacht.

• Jerie
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

We gaan het meemaken.
44,8k waarvan 7,8k <= 17 jaar. Hou je nog 37k over. Bij een opkomst van 70% is dat 25,9k stemmen. Indien 1 op de 3 stemgerechtigden op PVV stemden, dan betreft dat maar zo'n 8,5k stemmen, en dan hebben we het nog niet gehad over de partij die vaak tweede wordt in dergelijke gemeenten (D66). Het is niet alsof die slecht scoren in de PVV gemeenten. Dit was de uitslag aldaar in 2023: https://www.verkiezingsui.../detail/TK20231122/744394 toen zat D66 tussen de 1,5k. Kortom, dit gaat nooit meer die 15k stemmen voorsprong goed maken, en dan hebben we het ook nog niet over de Antillen en de expats.

• BasvanS
(jarig!)
franssie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Scherp. Dat vermindert de invloed van Venray (PVV?) t.o.v. de briefstemmers (D66?)
Zeker, in 2023 kreeg D66 al meer stemmen van de briefstemmers. 10,5% tegen 6,3% van de PVV. Dat is dus, bij gelijke verdeling, al 5k stemmen meer voor D66.

Verdubbel dat maar met de verschuiving die we hebben gezien bij alle andere gemeente in NL.

D66 kan zo maar eens 20% van de briefstemmers pakken (24k) en PVV afzakken naar 5% (of minder) en dat is slechts 6k stemmen Pak je inneens 18k extra stemmen t.o.v PVV

[ Voor 15% gewijzigd door BasvanS op 30-10-2025 15:23 ]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

BasvanS schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Zeker, in 2023 kreeg D66 al meer stemmen van de briefstemmers. 10,5% tegen 6,3% van de PVV. Dat is dus, bij gelijke verdeling, al 5k stemmen meer voor D66.

Verdubbel dat maar met de verschuiving die we hebben gezien bij alle andere gemeente in NL
Dat is ook wat ik verwacht..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BasvanS schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Verdubbel dat maar met de verschuiving die we hebben gezien bij alle andere gemeente in NL
Er kwam hier vanmorgen al een 18% pvv vs 17% d66 langs dacht ik? Op 135k stemmers?

• Jerie
  • Niet online
Kamervoorzitter Bosma die Zijn Geert nog even gunt dat hij tot dinsdag aan kan blijven in het zogenaamde ongewis. JA21 en VVD die rustig aan willen doen. Rechts heeft duidelijk weinig haast bij een nieuw kabinet. Ik denk niet dat rechts Nederland gelukkig is met deze uitslag.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 30-10-2025 15:24 ]

• BasvanS
(jarig!)
MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:22:
[...]

Er kwam hier vanmorgen al een 18% pvv vs 17% d66 langs dacht ik? Op 135k stemmers?
Dan zou PVV 3x zo groot zijn geworden bij de briefstemmers. Lijkt me niet correct. Eerste resultaten werden om 16:00 verwacht toch? En daarna definitief maandag avond i.v.m deadline 15:00 die dag.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-10 19:57
Het is toch niet zo spannend of D66 of PVV die laatste zetel krijgt?

Als PVV de grootste is zorgt het voor vertraging en dat is neit wenselijk, maar het heeft geen verdere invloed op de formatie? Er is geen serieus PVV-kabinet mogelijk.

• autje
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

Ongeveer hetzelfde totaal betekent niet dat er niets is veranderd. De NOS site laat dat mooi zien. Er is heel veel verschoven in wie VVD heeft gestemd, maar in- en uitstroom liggen relatief dicht bij elkaar:
[Afbeelding]
1% van de VVD is overgestapt van de PvdD. Hoe dan?

• Lynix
Fuujii schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:26:
Het is toch niet zo spannend of D66 of PVV die laatste zetel krijgt?

Als PVV de grootste is zorgt het voor vertraging en dat is neit wenselijk, maar het heeft geen verdere invloed op de formatie? Er is geen serieus PVV-kabinet mogelijk.
Als D66 nog een zetel weet te bemachtigen dan kan een coalitie met D66/VVD/CDA/JA21 dus wel weer?

[ Voor 64% gewijzigd door Lynix op 30-10-2025 15:27 ]

• Helixes
  • Nu online
Met een zeteltje extra, afhankelijk van waar die vandaan komt, is VVD weer geholpen aan hun droomcoalitie. Met Coenradie en Nanninga in één fractie is dat niet meteen een hele stabiele meerderheid, maar toch.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-10 17:30
De vertraging is dus precies het probleem wat anderen niet willen. Een D66 wil gewoon aan de slag. Ik zie ook echt geen heil in een PVV die als eerste aan de slag mag, wat kan daar nou van komen met alle uitsluitingen die al uitgesproken zijn?

Edit: Lees net wel dat D66 het ook prima vindt om pas op dinsdag samen te komen. Lijkt me ook logisch. Er zijn nou eenmaal afspraken en D66 zal die zeker honoreren gelet op de partij en achtergrond. Bij PVV zou ik daar overigens ook geen problemen bij verwachten.

[ Voor 35% gewijzigd door Arjan90 op 30-10-2025 15:33 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Bundin
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:24:
Kamervoorzitter Bosma die Zijn Geert nog even gunt dat hij tot dinsdag aan kan blijven in het zogenaamde ongewis. JA21 en VVD die rustig aan willen doen. Rechts heeft duidelijk weinig haast bij een nieuw kabinet. Ik denk niet dat rechts Nederland gelukkig is met deze uitslag.
Ik gok dat de dames en heren elkaar toch wel spreken voor een pre-verkenner verkenningsrondje. Gek veel schelen die twee werkdagen niet.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BasvanS schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Dan zou PVV 3x zo groot zijn geworden bij de briefstemmers. Lijkt me niet correct. Eerste resultaten werden om 16:00 verwacht toch? En daarna definitief maandag avond i.v.m deadline 15:00 die dag.
@Martinez- gaf aan dat dit was langs gekomen op radio1 zie ik nu.
Kan geen verdere bron vinden. My bad.
Pagina: 1 ... 42 ... 48 Laatste