Dat betekent, stam + t .
Tiktok-generatieHelixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
Ik snap de focus op die laatste paar stemmen niet zo. We hebben in Nederland geen systeem van winner takes all, of zoiets dergelijks.
Er is geen wet of traditie die zegt dat bij gelijkheid in zetels, de partij met een paar stemmen meer dan ook meer rechten of voorrang krijgt of zo. Ik heb het gevoel dat we die notie echt uit de VS hebben geïmporteerd.
En had die 2013 computer niet ook net zoveel knopjes als verkiesbaar gestelden?
Weer wat verantwoording terugleggen bij het koningshuis kan inderdaad prima. Zeker met de huidige gepolariseerde politiek.PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:28:
[...]
De grootste partij mag de verkenningsfase starten en verkenner leveren. Dat deed voorheen de koning, maar dat is afgeschaft door de 2e Kamer. Van mij mogen ze dat weer terugdraaien… want nu gaan we dus onnodig tijd verliezen… zeker als de PVV uiteindelijk de grootste wordt.
Gaat het gebeuren, neuh denk het niet. Zeker niet als D66 uiteindelijk in het kabinet zit
Wat voor computer kennis vergt een fysieke knop. Kunnen ze ook niet op stop drukken in de bus?Waah schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Tiktok-generatiealles moet nu en snel. Liever snel dan nauwkeurig en toegankelijk. Fuck de ouderen die niet met een computer om kunnen gaan

En had die 2013 computer niet ook net zoveel knopjes als verkiesbaar gestelden?
Touchscreen met het een formulier layout/design van het huidige stembiljet, kan je zelfs het rode potloodje houden als pen.Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:33:
[...]
Wat voor computer kennis vergt een fysieke knop. Kunnen ze ook niet op stop drukken in de bus?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Zover ik kan vinden is het nog nooit eerder gebeurd dat de 1e en 2e partij hetzelfde aantal zetels kreeg.Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:29:
[...]
Als dat zo is, dan ben ik vooral op zoek naar precedenten. Heeft dhr Slomp die ook kunnen noemen?
Zie Wikipedia: Historische zetelverdeling Tweede Kamer
Wel is het in de 19e eeuw een paar keer heel close geweest:
:strip_exif()/f/image/Tba6SFfOYPW3GXcaqNlsz7i4.png?f=user_large)
En ook in de 20e eeuw kwam het heel close een paar keer:
:strip_exif()/f/image/26vSCcECzVsSUo4sQ4FarZiy.png?f=user_large)
(KVP (Katholieke Volks Partij), ARP (Anti-Revolutionaire Partij) en CHU (Christen-Historische Unie) zijn uiteraad later opgegaan in het CDA).
Virussen? Scan ze hier!
Mijn boefje is liev!
Om dit:Denman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Nu zeg je toch precies wat @Valandil bedoelt? Hij komt met een objectieve uiteenzetting van wat er nu gaande is, met name het stukje kleuterklas wat we nu in de landelijke politiek zien. En dat zet jij weg als "waandenkbeelden van een andere stemmer".
En het dan nog gek vinden dat de polarisatie in NL nu op een hoogtepunt is...
een "objectieve uiteenzetting" uiteenzetting te noemen vind ik zwaar overtrokken. "Geld over de balk smijten" is nogal een frame, en vooralsnog waren het juist de zittende kabinetten (zónder links) die structurele (en aankomende) problemen hebben genegeerd waarmee ze hebben bijgedragen aan de huidige crises.(...)
Ik kan me totaal niet vinden in linkse partijen. Alleen om ze dan gelijk dom te noemen omdat ze met geld over de balk smijten, structurele problemen negeren en soevereiniteit overdragen aan Brussel, heeft geen enkele zin.
(...)
Toch denk ik dat VVD/Yesilgöz nog wel te porren is voor een kabinet met PVV, ondanks haar toezegging niet meer met Wilders te willen regeren.
Het geeft totaal niet het idee van privacy. Gisteravond ging ik stemmen met mijn vriendin en we waren de enige 2 met 3 vrijwilligers in een lollige bui. Dan sta je daar een paar meter vanaf met een stembiljet van een meter breedLA-384 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:00:
[...]
Zoals zoveel anderen stelde ik m'n vraag eerst hier, voordat me de goede zoekterm te binnenschoot.
https://www.kiesraad.nl/v...eisten-voor-de-stemhokjes
Het is dus de regel dat de opening van het stemhokje onbelemmerd zichtbaar moet zijn, maar de afstand van minimaal 2 meter tot andere personen moet gewaarborgd zijn.
Ik heb het in m'n hoofd zitten dat dat stemhokje vroeger toch echt anders stond, of nog een kwartslag gedraaid zodat de opening nog enigszins afgeschermd was, of 180 graden gedraaid zodat de opening naar een muur stond, of met een gordijn, wat nu iig niet meer mag.
Ik vind het toch minder privacy vriendelijk zo. Zo'n rode punt zie je toch vrij eenvoudig van 2 meter afstand zou ik denken.
Voor mij geen enkel probleem dat iemand weet wat ik stem (of iig aan welke kant van het stembiljet), maar mijn vriendin kon zich bij geen enkele partij scharen en wilde blank stemmen. Nog nooit gedaan en ik zag gewoon dat de aandacht die ze kreeg een afleiding was. Er kwam zelfs een opmerking "je mag maar 1 stipje kleuren hé. niet een hele tekening maken"
In een soort paniek heeft ze gewoon degene ingekleurd waar van ze wist waar ik op ging stemmen. Ik heb het hier over een vrouw die gewend is aan presentaties geven voor een zaal vol artsen dus onzeker of dom is ze zeker niet. Dan vraag ik mij toch echt af hoeveel stemmen op deze manier onbedoeld beïnvloed worden.
Men kan makkelijk met gordijntjes werken voor wat privacy en dan de onderste halve meter open houden zo dat men kan controleren dat je alleen in het hokje staat.
Onmogelijk, dan moet het CDA ook meedoen. Alsof die niet gezien hebben dat NSC zojuist van 20 zetels naar 0 zetels in 1 klap gegaan is. Dus met PVV kan op geen enkele manier.P-Rock schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:40:
Het zou wel eens een lange formatie kunnen worden als blijkt dat wederom PVV de grootste partij is.
Toch denk ik dat VVD/Yesilgöz nog wel te porren is voor een kabinet met PVV, ondanks haar toezegging niet meer met Wilders te willen regeren.
Dat was vroeger ook precies zo. En nu, met die kingsize stembiljetten zou het nog meer gewenst zijn inderdaad.Beakzz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:41:
[...]
Het geeft totaal niet het idee van privacy. Gisteravond ging ik stemmen met mijn vriendin en we waren de enige 2 met 3 vrijwilligers in een lollige bui. Dan sta je daar een paar meter vanaf met een stembiljet van een meter breedterwijl je met alle aandacht bekeken wordt.
Voor mij geen enkel probleem dat iemand weet wat ik stem (of iig aan welke kant van het stembiljet), maar mijn vriendin kon zich bij geen enkele partij scharen en wilde blank stemmen. Nog nooit gedaan en ik zag gewoon dat de aandacht die ze kreeg een afleiding was. Er kwam zelfs een opmerking "je mag maar 1 stipje kleuren hé. niet een hele tekening maken"
In een soort paniek heeft ze gewoon degene ingekleurd waar van ze wist waar ik op ging stemmen. Ik heb het hier over een vrouw die gewend is aan presentaties geven voor een zaal vol artsen dus onzeker of dom is ze zeker niet. Dan vraag ik mij toch echt af hoeveel stemmen op deze manier onbedoeld beïnvloed worden.
Men kan makkelijk met gordijntjes werken voor wat privacy en dan de onderste halve meter open houden zo dat men kan controleren dat je alleen in het hokje staat.
Dat betekent, stam + t .
Lijkt me wel een goede. Kan hij vanuit beide partijen kijken of een coalitie mogelijk is en zodra de uitslag dan echt vaststaat meteen verder.
Je kan het initiatief aan de PVV gunnen als formaliteit, maar dat levert geen drol op. Of beter, laat de Kamer erover stemmen wie het inititief mag nemen en dan ligt Wilders ook gelijk buitenspel.
Waarom het verplicht is om de PVV een kans te geven is gewoon witwasserij van de PVV en al zijn praktijken. Moet je voor de lol kijken hoeveel soortgelijke geluiden gaan over hoe Jetten het recht heeft op het inititiatief nu beide ongeveer gelijk opgaan. Als Wilders wint verdient hij alles, als Wilders verliest ook. Dikke onzin en witwasserij.
[ Voor 22% gewijzigd door Delerium op 30-10-2025 13:46 ]
1: Nos heeft met de 99.7% al een prognose van de missende stemmen grotendeels verwerkt, waarmee er nog maar kleine verschuivingen kunnen komen, zoals gezegd is 0.3% namelijk 30.000 stemmen dus als bv de een 10%punt meer stemmen heeft dan de ander is dat een swing van 3000 stemmen.
2. Nos zit er naast met hun 99.7% aangezien ze stellen dat er nog 85.000 stemmen uit Amsterdam volgen, 90.000 briefstemmers, enkele eilanden, Venray en nog wat restprocentjes hier en daar. En dan heb je het eerder over 300.000 stemmen en dan een 30.000 swing.
Ik hoop en denk het laatste want restant Amsterdam en briefstemmers gaan gewoon ruim naar D66.
Dit inderdaad. In zee gaan met de PVV is politieke zelfmoord voor het CDA, en in zee gaan met JA21 is politieke zelfmoord voor D66. VVD+GL-PvdA is nog enigszins aan de achterban te verkopen nu Timmermans is opgestapt (D66 en CDA hebben sowieso geen probleem met deze partijen).Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:42:
[...]
Onmogelijk, dan moet het CDA ook meedoen. Alsof die niet gezien hebben dat NSC zojuist van 20 zetels naar 0 zetels in 1 klap gegaan is. Dus met PVV kan op geen enkele manier.
Het is echt de enige coalitie die ik op korte termijn mogelijk acht.
SGP is zo af en toe zo gek nog niet. Zijn op sommige vlakken vrij nuchter, pragmatisch en normaal. Op vele andere vlakken dan weer niet maar vooruitmartwoutnl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:44:
Op de tv werd al suggestie door de SGP genoemd van een neutrale verkenner om geen tijd te verliezen.
Lijkt me wel een goede. Kan hij vanuit beide partijen kijken of een coalitie mogelijk is en zodra de uitslag dan echt vaststaat meteen verder.
*knip* niet onderbouwd en deze manier van een punt maken komt niet overeen met wat we graag zienskimine schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:40:
[...]
Om dit:
[...]
een "objectieve uiteenzetting" uiteenzetting te noemen vind ik zwaar overtrokken. "Geld over de balk smijten" is nogal een frame, en vooralsnog waren het juist de zittende kabinetten (zónder links) die structurele (en aankomende) problemen hebben genegeerd waarmee ze hebben bijgedragen aan de huidige crises.
[ Voor 20% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 13:59 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ja we weten allemaal dat het kansloos is en dat Wilders niets kan bereiken momenteel. Toch denk ik dat het een verkeerd signaal afgeeft als je hem niet de kans geeft om daarmee te starten als ze de grootste blijken te zijn. Dan ben je gewoon bezig het vuur te voeden. De PVV mag wel kleiner geworden zijn, maar het rechtse blok zeker niet.Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:44:
Zelfs als de PVV de grootste wordt is er niets dat Jetten tegenhoudt met Bontenbal en anderen te appen.
Je kan het initiatief aan de PVV gunnen als formaliteit, maar dat levert geen drol op. Of beter, laat de Kamer erover stemmen wie het inititief mag nemen en dan ligt Wilders ook gelijk buitenspel.
Waarom het verplicht is om de PVV een kans te geven is gewoon witwasserij van de PVV en al zijn praktijken. Moet je voor de lol kijken hoeveel soortgelijke geluiden gaan over hoe Jetten het recht heeft op het inititiatief nu beide ongeveer gelijk opgaan. Als Wilders wint verdient hij alles, als Wilders verliest ook. Dikke onzin en witwasserij.
[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 30-10-2025 13:50 ]
ik volg liveblogje van NOS en Nu en daar staat het nog niet op, maar is dit ruim genoeg?Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:49:
Amsterdam is binnen, D66 is weer ruim de grootste met bijna 15k stemmen.
Live feed: https://wiekrijgtderestzetel.nl/stemcijfers.html?year=2025squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
ik volg liveblogje van NOS en Nu en daar staat het nog niet op, maar is dit ruim genoeg?
Toch sneller dan ze vanochtend aangaven.Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:49:
Amsterdam is binnen, D66 is weer ruim de grootste met bijna 15k stemmen.
/f/image/wvyO3osWgwT93JthDtXCydVY.png?f=fotoalbum_large)
Ja hallo, dit is al de 2e keer vandaag dat jij 3 seconden sneller bent
[ Voor 26% gewijzigd door renegrunn op 30-10-2025 13:54 ]
[ Voor 79% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 13:54 ]
een fysieke knop? Wat dacht je van heel veel?Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:33:
[...]
Wat voor computer kennis vergt een fysieke knop. Kunnen ze ook niet op stop drukken in de bus?
En je moet ook je keuze bevestigen lijkt me? want wat als je per ongeluk de verkeerde knop indrukt?
Het is altijd heel simpel, tot je aan alle randvoorwaarden moet voldoen.
iedere stemgerechtigde kan met een potlood een rondje invullen...

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 30-10-2025 13:56 ]
Even ANP maar als bron:
98,9% van de stemmen geteld • Verschil van 14.730 stemmen
1.1% van stemmen is ca 110.000 stemmen. 90.000 daarvan zijn van de briefstemmers en die zijn op de hand van D66 naar alle waarschijnlijkheid dus is dit gedoe ook weer voorbij, Jetten mag gaan formeren.
De briefstemmers uit het buitenland zullen in verhouding een hoog D66 gehalte hebben omdat D66er Eelco Keij al jaren zich sterk maakt voor de nederlanders in het buitenland:Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:45:
Twee mogelijkheden
1: Nos heeft met de 99.7% al een prognose van de missende stemmen grotendeels verwerkt, waarmee er nog maar kleine verschuivingen kunnen komen, zoals gezegd is 0.3% namelijk 30.000 stemmen dus als bv de een 10%punt meer stemmen heeft dan de ander is dat een swing van 3000 stemmen.
2. Nos zit er naast met hun 99.7% aangezien ze stellen dat er nog 85.000 stemmen uit Amsterdam volgen, 90.000 briefstemmers, enkele eilanden, Venray en nog wat restprocentjes hier en daar. En dan heb je het eerder over 300.000 stemmen en dan een 30.000 swing.
Ik hoop en denk het laatste want restant Amsterdam en briefstemmers gaan gewoon ruim naar D66.
https://www.iamexpat.nl/e...e-eelco-keij-d66-explains
Ik vemoed dat hij ook veel voorkeurstemmen krijgt in die groep..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
NOS methode: 343 gemeenten met 18.035.737 inwoners /Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:56:
Oké duidelijk, nos is gewoon weer aan het stuntelen met hun 99.7%. Ik kijk er regelmatig maar kan laatste jaren echt geen nos artikel lezen zonder fout er in.
Even ANP maar als bron:
98,9% van de stemmen geteld • Verschil van 14.730 stemmen
1.1% van stemmen is ca 110.000 stemmen. 90.000 daarvan zijn van de briefstemmers en die zijn op de hand van D66 naar alle waarschijnlijkheid dus is dit gedoe ook weer voorbij, Jetten mag gaan formeren.
18.080.943 inwoners in alle 346 gemeenten geteld*
* ABC-eilanden, briefstemmers en gemeenten met een Tussenstand zijn geen onderdeel van percentage NOS
Bron: eigen onderzoek van afgelopen jaren
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als ik me goed herinner moest je idd met die rode knop rechtsboven je keuze bevestigen:Waah schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:55:
[...]
een fysieke knop? Wat dacht je van heel veel?
[Afbeelding]
En je moet ook je keuze bevestigen lijkt me? want wat als je per ongeluk de verkeerde knop indrukt?

Virussen? Scan ze hier!
Zeker, als Nederlander in het buitenland merk ik dat de D66 eigenlijk de enige partij geweest die opvallend aanwezig is op social media om voor hen op te komen. Zeker het vraagstuk omtrent de dubbele nationaliteit weegt waarschijnlijk zwaar bij deze groep.ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
De briefstemmers uit het buitenland zullen in verhouding een hoog D66 gehalte hebben omdat D66er Eelco Keij al jaren zich sterk maakt voor de nederlanders in het buitenland:
https://www.iamexpat.nl/e...e-eelco-keij-d66-explains
Ik vemoed dat hij ook veel voorkeurstemmen krijgt in die groep..
Deze prognose laat echter wel zien dat de PVV eigengoed meer stemmen zou krijgen van die groep, al is dat verschil klein.
Van de ondervraagden koos 20,7 procent voor GroenLinks-PvdA, 18,5 procent stemde op de PVV. D66 behaalde 17,2 procent van de stemmen. Daarna kozen de meeste mensen voor de VVD (9,8 procent) en het CDA (8,2 procent).
D66 na voorlopige uitslag Amsterdam bijna 15.000 stemmen voor op PVV
D66 staat na het tellen van 98,9 procent van de stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen nu bijna 15.000 stemmen voor op de PVV. De partij van Geert Wilders had eerder een nipte voorsprong, maar is die kwijt nu Amsterdam met een nieuwe voorlopige uitslag is gekomen.
interesant.. maar ja polls staan er om bekend dat ze het vaak mis hebben.. zie exit polls gisteren..The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
Zeker, als Nederlander in het buitenland merk ik dat de D66 eigenlijk de enige partij geweest die opvallend aanwezig is op social media om voor hen op te komen. Zeker het vraagstuk omtrent de dubbele nationaliteit weegt waarschijnlijk zwaar bij deze groep.
Deze prognose laat echter wel zien dat de PVV eigengoed meer stemmen zou krijgen van die groep, al is dat verschil klein.
[...]
huh? Die hadden het toch juist goed? Constant werd de foutmarge van 2 zetels gemeld. En daar is alles keurig binnen gebleven.ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:02:
[...]
interesant.. maar ja polls staan er om bekend dat ze het vaak mis hebben.. zie exit polls gisteren..
Dat betekent, stam + t .
Nogal een uh onlogische methode om het zachtjes uit te drukken.Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
NOS methode: 343 gemeenten met 18.035.737 inwoners /
18.080.943 inwoners in alle 346 gemeenten geteld*
* ABC-eilanden, briefstemmers en gemeenten met een Tussenstand zijn geen onderdeel van percentage NOS
Bron: eigen onderzoek van afgelopen jaren

En dan nu.nl:
De voorlopige uitslagen van Amsterdam en Hilversum zijn binnen. In beide gemeenten scoort D66 aanmerkelijk beter dan de PVV, waardoor de partij van Rob Jetten nu weer de grootste is. In Hilversum is D66 de grootste geworden, in Amsterdam moeten ze GroenLinks-PvdA voor zich dulden.
Landelijk gezien staat D66 nu 14.730 stemmen voor op de PVV.
De gemeente Amsterdam deelt toch vandaag al de voorlopige uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen. Dat is dan op basis van bijna 100 procent van de getelde stemmen, laat een woordvoerder van de gemeente weten. Eerder zei Amsterdam pas morgenavond met een definitieve uitslag te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 30-10-2025 14:06 ]
:strip_exif()/f/image/Hjs6HAsmzigSqsJbxi2OT4Zi.png?f=user_large)
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
Maar wat is er aan de hand daar in oost Groningen en Dente?
/f/image/oPrcYwaSQAYMCeko7egpeuJW.png?f=fotoalbum_large)
Mijn onderbuik zegt dat dat voornamelijk onderbuik stemmers zijn
Zolang die geen tussentijdse uitslagen bekend maken wel. Ik heb mijn briefstem naar Den Haag gestuurd, maar had hem ook naar de ambassade hier kunnen sturen waarna die alsnog naar Nederland moeten.Jorah_Newstone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:06:
Dat moet toch wel sneller kunnen bij de eilanden vraag ik mij af, en bij de buitenlandstemmers waarbij alles per post moet. Is dat zo'n groot percentage dat we pas de uitslagen maandag weten? Dan zijn blijkbaar alle brieven geteld.
nope.. iig niet volgens https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/P-Rock schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:05:
Ik hoor zojuist op het journaal dat PVV op dit moment weer de grootste partij is.
:strip_exif()/f/image/SycOM2atLJhQ2ky3Re56dVWN.png?f=user_large) 
Wel eens gekeken waar Ter Apel ligtToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:07:
Als ik het me goed herriner hadden die D66 veel groter dan PVV.. zal ff checken.. kan het fout hebben..Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:03:
[...]
huh? Die hadden het toch juist goed? Constant werd de foutmarge van 2 zetels gemeld. En daar is alles keurig binnen gebleven.
<edit>
yup: D66 (27 zetels) en PVV (25)
https://nos.nl/collectie/...-25-nek-aan-nek-vvd-op-23
/f/image/Z66LRJ6yUrPtqJco5nfUIw0w.png?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 40% gewijzigd door ToolkiT op 30-10-2025 14:10 ]
Via nrc.nl:Jorah_Newstone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:06:
Dat moet toch wel sneller kunnen bij de eilanden vraag ik mij af, en bij de buitenlandstemmers waarbij alles per post moet. Is dat zo'n groot percentage dat we pas de uitslagen maandag weten? Dan zijn blijkbaar alle brieven geteld.
Je kunt prima een prognose maken, maar in (een absurde) theorie zouden dat ook allemaal stemmen op 1 enkele partij kunnen zijn natuurlijk.Dit jaar registreerden 136.272 Nederlanders in het buitenland zich voor de Tweede Kamerverkiezingen, dat is een recordaantal. Bij de landelijke verkiezingen twee jaar geleden waren er nog zo’n 110.000 briefstemmers. Samen zijn kiezers in het buitenland goed voor twee Kamerzetels.
ah fair point! helemaal niet aan gedacht!
Niet alleen dat, het zal vast ook met de ontevredenheid te maken hebben over hoe het met de gevolgen van de gaswinning is verlopen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dat zijn de geregistreerde stemmers, niet het aantal stemmen vziw.Paprika schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Via nrc.nl:
[...]
Je kunt prima een prognose maken, maar in (een absurde) theorie zouden dat ook allemaal stemmen op 1 enkele partij kunnen zijn natuurlijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nope, ik woon er wat wil je weten?ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:07:
Wat me trouwens wel opviel is dat in de (rand)stedelijke gebieden PVV minder populair is.. terwijl daar juist meer buitenlanders wonen (vermoed ik iig)..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou zeggen, begin eens met de armoede kaart van NL er bij te pakken en zoek uit waar Ter-Apel ligt
Anyway, ik woon in de gemeente Borger-Odoorn en kan er met de pet niet bij waarom PVV ook zo populair in deze gemeente is behalve het eeuwige gemopper en gezever om mij heen.
Dat ze daar ontevreden over zijn lijkt me terecht, maar of PVV daar het antwoord op is, is een 2e heb Wilders daar nog nooit over gehoord.. maar ik kan natuurlijk wat gemist hebben..Chiron schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:10:
[...]
Niet alleen dat, het zal vast ook met de ontevredenheid te maken hebben over hoe het met de gevolgen van de gaswinning is verlopen
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dan nog buitenlandse stemmers hebben natuurlijk minder te doen met de landelijke politiek, die zullen dus ook wel anders kunnen stemmen. Ik gok dan tussen de 50k - 90k extra stemmen. Dus het kan nog alle kanten op.franssie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:11:
[...]
Dat zijn de geregistreerde stemmers, niet het aantal stemmen vziw.
in Grunn zijn ze idd wereldkampioen mopperenrenegrunn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Nope, ik woon er wat wil je weten?
Ik zou zeggen, begin eens met de armoede kaart van NL er bij te pakken en zoek uit waar Ter-Apel ligt
Anyway, ik woon in de gemeente Borger-Odoorn en kan er met de pet niet bij waarom PVV ook zo populair in deze gemeente is behalve het eeuwige gemopper en gezever om mij heen.
Maar de protest stem op PVV is wel erg 2023 niet? hoewel die regio loop wel 5 jaar achter dus dan klopt het wel weer
is NSC stemmen niet hetzelfde als blanco stemmenBananenplant schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:13:
Ik las net bij NRC dat blanco blijkbaar meer stemmen heeft gekregen dan NSC.
Heel Limburg is PVV, maar immigraten moet je er bij wijze van spreke met een vergrootglas zoeken.ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Dat ze daar ontevreden over zijn lijkt me terecht, maar of PVV daar het antwoord op is, is een 2e heb Wilders daar nog nooit over gehoord.. maar ik kan natuurlijk wat gemist hebben..
https://www.rtvnoord.nl/p...e-gaswinning-in-groningenToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Dat ze daar ontevreden over zijn lijkt me terecht, maar of PVV daar het antwoord op is, is een 2e heb Wilders daar nog nooit over gehoord.. maar ik kan natuurlijk wat gemist hebben..
PVV
Het woord ‘Groningen’ staat één keer in het verkiezingsprogramma van de PVV. De partij van Geert Wilders wil een ‘snellere afhandeling van mijnbouwschade en versterking van huizen in Groningen’. De partij schrijft niet specifiek over Groningse gaswinning, maar wil wel ‘meer en snellere gaswinning op de Noordzee'. Ook zet de momenteel grootste fractie in de Tweede Kamer in op ‘nieuwe winning op land en verlenging van bestaande winning indien veilig'. 'De regio moet meeprofiteren van de baten van mijnbouw op land.’
Klopt, maar uiteindelijk zijn dat er nog best wel wat. Tot het op papier nog mogelijke aantal kleiner is dan de absolute verschillen tussen D66 en de PVV kun je het nooit met 100% zekerheid zeggen. Waarschijnlijk wel met een statistische relevante zekerheid (denk ikfranssie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:11:
[...]
Dat zijn de geregistreerde stemmers, niet het aantal stemmen vziw.
Ben benieuwd hoe dat verder verloopt vanaf zo'n ambassade. Toch best gevoelige post lijkt me.
Arbeidsmigratie uit Duitsland en België?The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Heel Limburg is PVV, maar immigraten moet je er bij wijze van spreke met een vergrootglas zoeken.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
klopt, maar omdat Wilders uit die hoek komt heeft hij daar meer aanhang.. dat valt te verklaren op die manier..The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Heel Limburg is PVV, maar immigraten moet je er bij wijze van spreke met een vergrootglas zoeken.
Welke banen? In Noord-Limburg heb je de kassen en landbouw, daar komt inderdaad wel veel arbeidsmigratie vandaan, maar ik heb nooit het idee gehad dat daar negatief tegenaan gekeken werd.DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:17:
[...]
Arbeidsmigratie uit Duitsland en België?
Ik neem deze prognose zelf met een paar korreltjes zout. Hij is georganiseerd door de "Nederlandse Vereniging", wat blijkbaar een club is voor NLers in het buitenland. Wist ik ook niet. Ondanks dat ik al jaren in het buitenland woon.The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
[...]
Volgens de eigen website:
Dus de prognose is gebaseerd op het rondsturen van een email naar mensen in het ledenbestand van de vereniging en een sociale media campagne. Ik denk niet dat dat een garantie is voor een nauwkeurige steekproef.Deze poll is gestart op 24 oktober 2025 en duurde t/m 28 oktober 2025. Per e-mail zijn ruim 12.000 Nederlanders buiten Nederland benaderd met de vraag om de poll anoniem in te vullen wanneer zij hebben gestemd als Kiezer buiten Nederland. Tevens is de poll bekend gemaakt via de social media kanalen om online volgers de kans geven om te reageren.
Wat Ipsos doet bij de exit polls is een heel ander verhaal. Die selecteren een aantal stembureaus die bij elkaar een goede doorsnee van de samenleving zouden moeten vormen en vragen kiezers bij deze stembureaus om een speciaal stembiljet voor de exit poll in te vullen en (volledig anoniem dus) in een exit poll stembus te doen. Zolang de stembureaus goed gekozen zijn, zou dat een betrouwbaar beeld moeten opleveren. En de uitslag lijkt dan ook goed binnen de geclaimde marge van 2 zetels van de exit poll resultaten uit te komen.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Hee!ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:14:
[...]
in Grunn zijn ze idd wereldkampioen mopperen
Maar de protest stem op PVV is wel erg 2023 niet? hoewel die regio loop wel 5 jaar achter dus dan klopt het wel weer
Joh, veel mensen stemmen uit emotie, boosheid, met de portemonnee of gewoon op de persoon. In 2023 best aardig wat mensen gesproken die met een stem op de PVV geen enkel idee waar ze op hadden gestemd. Voorbeeld: ken iemand in de akkerbouw die elke zomer 150 arbeidsmigranten heeft lopen, maar wel op de PVV stemmen
Valt me nog mee dat hij het in programma heeft staan.. maar het is niet hoog op zijn prio heb ik het idee gezien de afgelopen jaren..
Briefstemmen tellen is een meertrapsraket. Eerst het controleren van wat is binnengekomen:Jorah_Newstone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:06:
- controleren inhoud retourenvelop: stembiljet in aparte afgesloten envelop + kopie ID + getekend briefstembewijs, en soms van meerdere personen
- alles in orde? Envelop(pen) met stembiljet in een stembus zodat niet herleidbaar is welke envelop met welk ID is meegestuurd. Niet in orde? De gehele inhoud gaat op de stapel 'ongeldig'
- openen van de stembiljet-enveloppen en verzamelen van de stembiljetten
- tellen van de stemmen zoals bij ieder ander stembureau
Buiten de al genoemde Ter Apel waarschijnlijk ook werkloosheid en herstel gaswinning misschien.ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:07:
Volgens https://www.cbs.nl/nl-nl/...erkloosheid-per-provincie is werkloosheid in die regio veel hoger.
Edit: Gaswinning is al genoemd zie ik.
[ Voor 4% gewijzigd door martwoutnl op 30-10-2025 14:22 ]
Mij vraag was niet retorisch. Ik ben ook niet bekend met sectoren in Limburg.The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Welke banen? In Noord-Limburg heb je de kassen en landbouw, daar komt inderdaad wel veel arbeidsmigratie vandaan, maar ik heb nooit het idee gehad dat daar negatief tegenaan gekeken werd.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Gewoon beveiligd, op de dezelfde manier zoals ze met paspoorten omgaan. Via een diplomatische zak/kist, die dus verzegeld is en zelfs niet door een Douane mag worden geopend. En dan via een speciale koerierdienst die ervoor zorgt dat het van A naar B gaat.Paprika schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Klopt, maar uiteindelijk zijn dat er nog best wel wat. Tot het op papier nog mogelijke aantal kleiner is dan de absolute verschillen tussen D66 en de PVV kun je het nooit met 100% zekerheid zeggen. Waarschijnlijk wel met een statische relevante zekerheid (denk ik).
Ben benieuwd hoe dat verder verloopt vanaf zo'n ambassade. Toch best gevoelige post lijkt me.
Er werken zo'n 100.000 arbeidsmigranten in Limburg. Noord-Limburg heeft een sterke logistieke sector. Er is ook nog het nodige aan kasbouw (met name rond Venlo). Volgens mij is er nog iets met champignons kweken, en ik denk dat DSM ook wel de nodige kennismigranten heeft. Als je ze niet kunt vinden moet je beter zoeken.The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 30-10-2025 14:24 ]
Dit is eigenlijk al een langer probleem van Limburg. Om je een achtergrond te schetsen. Er was in de jaren 90 onder de jeugd een relatief grote groep met Neo-nazi sympathisering. Vaak waren dit jongeren uit de VBO en MBO niveau (maar ook wel HBO en VWO). Die jongeren zijn in bijna alle gevallen ouder geworden en vrij zelden van gedachte veranderd. Die zijn ouder geworden, hebben gezinnen gestart en kinderen gekregen. Dit zijn mensen die al vanaf hun 14e in de jaren 90 tot nu rechtse tot vaak extreem rechts gedachten goed hebben.The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Demografisch ligt het probleem daarin dat dit een generatie is wat de eerste echte generatie is waarbij tieners werden opgevoed door twee werkende ouders zonder goed vangnet in de vorm van opvang. Daarnaast is het zo dat op opleidingen zoals VBO er ook heel veel kinderen van de tweede en derde golf arbeidsmigranten zaten. Deze groepen mengden niet en hadden vaak problemen met elkaar.
Dit was in de jaren 90 in Limburg een enorm probleem. Datzelfde probleem is nu volwassen en uit zich in hoofdzakelijk rechts stemmende mensen. De TLDR is dat het een verwaarloosde generatie is op het achterland van Nederland die altijd met segregatie is opgegroeid en waarbij niemand echt moeite heeft gedaan om in te grijpen.
Overigens dient te worden gezegd dat in dit licht het ook niet vreemd is dat Wilders zelf uit Limburg komt. Hij was toen 32 en dus 1 generatie ouder. Die heeft goed kunnen zien dat er een extreem rechtse voedingsbodem was.
[ Voor 7% gewijzigd door Auredium op 30-10-2025 14:58 ]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
En daarnaast zou zo’n exitpoll in de basis ieder jaar weer nieuwe inzichten moeten opleveren op het gebied van accuraatheid en voorspelbaarheid voor hen.Rannasha schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:19:
[...]
Wat Ipsos doet bij de exit polls is een heel ander verhaal. Die selecteren een aantal stembureaus die bij elkaar een goede doorsnee van de samenleving zouden moeten vormen en vragen kiezers bij deze stembureaus om een speciaal stembiljet voor de exit poll in te vullen en (volledig anoniem dus) in een exit poll stembus te doen. Zolang de stembureaus goed gekozen zijn, zou dat een betrouwbaar beeld moeten opleveren. En de uitslag lijkt dan ook goed binnen de geclaimde marge van 2 zetels van de exit poll resultaten uit te komen.
Voor wie het interessant vindt: Ipsos legt hier kort uit hoe de exitpoll voor de Tweede Kamerverkiezing van 2025 werkt.
Je vergeet de land en tuinbouw in Limburg even, waar veel seizoen werkers voor nodig zijn. Met o.a.. de nodige huisvesting problemen tot gevolg. Die niet alleen de arbeidsmigranten treft.The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Heel Limburg is PVV, maar immigranten moet je er bij wijze van spreken met een vergrootglas zoeken.
Een stad als Venlo is de afgelopen 10 jaar enorm veranderd, als je door de stad loopt merk je dat verschil echt wel.
Ik hoorde vanochtend bij de NOS dezelfde vraag voorbij komen. De tweede kamer beslist hierover, of de gemeente in kwestie.autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:24:
Als het zo close is, kan de 'verliezende' partij dan eigenlijk om een hertelling vragen? En zo ja, wat is de grens daarbij qua aantal?
Op de site van de kiesraad staat het trouwens ook :
https://www.kiesraad.nl/v...hertelling-en-herstemming
[ Voor 25% gewijzigd door JanW op 30-10-2025 14:29 ]
Fair. Maar seizoensarbeiders en de transportsector hebben meestal geen permanent verblijf. Ze zijn zeker ook niet de focus van de door rechts geschetse migratieproblematiek.Skyaero schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Er werken zo'n 100.000 arbeidsmigranten in Limburg. Noord-Limburg heeft een sterke logistieke sector. Er is ook nog het nodige aan kasbouw (met name rond Venlo). Volgens mij is er nog iets met champignons kweken, en ik denk dat DSM ook wel de nodige kennismigranten heeft. Als je ze niet kunt vinden moet je beter zoeken.
Heb liever dat de D66 mag beginnen, daar willen meer partijen mee samen werken dan bij de PVV. PVV lijkt mij een dode straat.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Dat sowieso. Zelf uit Limburg komende/wonende denk ik ook dat men in het algemeen hier niet heel veel op heeft met partijen als de VVD. Dit omdat economische plannen vanuit dergelijke partijen vaak juist/alleen maar betrekking hebben op grote industriële/commerciële gebieden/bedrijven/sectoren, die je veel meer vindt in de Randstad en gebieden in Brabant (Eindhoven/Den Bosch). Daarbij zit er in Limburg, maar ook in de regionen van Drenthe/Groningen etc., nog een flinke katholieke achterban die van oudsher altijd op het CDA stemmen (opa en oma stemden al CDA, dus wij ook).ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
klopt, maar omdat Wilders uit die hoek komt heeft hij daar meer aanhang.. dat valt te verklaren op die manier..
En ja als op rechts de VVD al niet zo in de smaak valt, dan is de PVV tegenwoordig al snel het alternatief.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Er was brand in het pand waar de stemmen geteld werden, dus het tellen is afgebroken.ST10©DE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:27:
Waarom moet de gemeente Venray een PersCo houden??
Groningers zijn sowieso al tegen de overheid, volgens mijn zijn dit dan meer proteststemmers.RegularJohn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:27:
Ik vind het dan eerder weer heel gek dat er een behoorlijke groei in FvD en JA21 stemmers in Groningen te vinden is. Echt compleet van de zotte.
Die kans is naderend aan nul. Wanneer gemeentelijke stembureaus hun uitslag bekendmaken, zijn er al een aantal controleslagen geweest: bijvoorbeeld of het aantal stemmen met het aantal stempassen overeenkomt. Dat gaat dan naar het centraal stembureau, daar wordt de optelsom van het gemeentelijk bureau nog eens gecontroleerd. Bij twijfel wordt herteld in die gemeente. En uiteindelijk kan de Kamer besluiten dat er herteld moet worden, maar aangezien het hier niet om zetels lijkt te gaan, is de kans op een meerderheid vrij minimaal.autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:24:
Als het zo close is, kan de 'verliezende' partij dan eigenlijk om een hertelling vragen? En zo ja, wat is de grens daarbij qua aantal?
Kijk voor de grap even hoe groot knooppunt Venlo in het logistieke proces in Nederland is. Venlo had in 2021 416.500 m² aan verhuurbaar vloeroppervlakte aan logistieke warenhuizen. Daar werken mensen, en die mensen komen grotendeels uit het oostblok, maar ook spanje/portugal. En ja die mensen verblijven permanent.The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:26:
[...]
Fair. Maar seizoensarbeiders en de transportsector hebben meestal geen permanent verblijf. Ze zijn zeker ook niet de focus van de door rechts geschetse migratieproblematiek.
Ik heb echt het idee dat je iets roept, zonder idee te hebben wat er speelt.
Nou.... er zit nog behoorlijk wat ruimte tussen het beleid van eerder genoemde linkse partijen en een rechtse partij zoals de VVD.skimine schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:35:
[...]
Tja, als men het vastzetten en deporteren van allerlei mensen als oplossing ziet dan valt daar voor links ook weinig mee te concurreren. Want dan zouden ze door de absolute ondergrens moeten zakken.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Zie je vaker: als men zich genegeerd/gemarginaliseerd voelt, stemt men buiten de gebruikelijke kaders.RegularJohn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:27:
Ik vind het dan eerder weer heel gek dat er een behoorlijke groei in FvD en JA21 stemmers in Groningen te vinden is. Echt compleet van de zotte.
Met de grafiekjes bij de NOS kun je zien (een inschatting) van wat de verschuivingen zijn geweest, dus waar mensen in 2023 op stemden en waar die nu op stemmen. Bij de FvD zie je een redelijke instroom van (voorheen) PVV stemmers. De extra zetels bij FvD zullen dus met name afkomstig zijn van mensen die ontevreden waren met de PVV.RegularJohn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:27:
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Zonder hier te diep in te willen gaan, het zijn simpelweg achterstands gebieden die steeds meer leeglopen.ToolkiT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:14:
[...]
in Grunn zijn ze idd wereldkampioen mopperen
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
*knip* geen paywalls omzeilen aub: originele link: https://www.telegraaf.nl/...ter-geweest/96570699.htmlMochten de verkiezingen voor u niet goed aflopen, wat gaat u dan doen?
Frans Timmermans: „Dan blijf ik fractieleider en oppositieleider.”
Dat is een garantie?
FT: „Ja.”
[ Voor 25% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 14:35 ]
Klopt, het is zelden gebeurd voor de Tweede Kamer:Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:30:
[...]
Die kans is naderend aan nul. Wanneer gemeentelijke stembureaus hun uitslag bekendmaken, zijn er al een aantal controleslagen geweest: bijvoorbeeld of het aantal stemmen met het aantal stempassen overeenkomt. Dat gaat dan naar het centraal stembureau, daar wordt de optelsom van het gemeentelijk bureau nog eens gecontroleerd. Bij twijfel wordt herteld in die gemeente. En uiteindelijk kan de Kamer besluiten dat er herteld moet worden, maar aangezien het hier niet om zetels lijkt te gaan, is de kans op een meerderheid vrij minimaal.
Ze dit artikel van de Kiesraad: Hertelling en herstemmingEen hertelling komt nog wel eens voor, maar een herstemming is zeldzaam. Een herstemming voor de Tweede Kamer heeft zich nog nooit voorgedaan. In geval van een herstemming wordt een nieuwe Tweede Kamerverkiezing georganiseerd. Deze herstemming kan beperkt blijven tot een of enkele stembureaus.
Virussen? Scan ze hier!
En dan te bedenken dat beide partijen voorstander zijn om Gronings gas weer op te pompen. Hoezo tegen je eigen belangen instemmenJorah_Newstone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:29:
[...]
Groningers zijn sowieso al tegen de overheid, volgens mijn zijn dit dan meer proteststemmers.
Kennelijk hebben die Groningers die op die partijen stemmen (en die dus weten dat die partijen voor het hervatten van de gasboringen zijn) daar geen enkel bezwaar tegen?Miki schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:32:
[...]
En dan te bedenken dat beide partijen voorstander zijn om Gronings gas weer op te pompen. Hoezo tegen je eigen belangen instemmen
Virussen? Scan ze hier!
waarom zouden we dat willen.. uiteindelijk gaat het om het aantal zetels... als het daar op het randje ligt maakt het feitelijk uit.. rest is alleen maar piemel meten...autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:24:
Het is niet alsof een PVV informateur ineens een magische coalitie voor mekaar gaat krijgen.. het enige wat dat doet is tijd verspillen..
En natuurlijk geeft het Wilders dan de 'ja maar wij zijn de grootste' Calimero kaart...
Laten we allemaal hopen dat dat niet weer gaat gebeuren want daar schiet echt niemand wat mee op..
Toch wel fijn dat je op Amsterdam kunt rekenen voor het moreel kompas.desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:32:
Door Amsterdam 15.000 stemmen voor op PVV
JA21 wil ze toch ruimhartig compenseren? Hadden ze nou maar net als Noorwegen niet alle gasbaten uitgegeven dan hadden we nu een hele grote buffer gehad.Miki schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:32:
[...]
En dan te bedenken dat beide partijen voorstander zijn om Gronings gas weer op te pompen. Hoezo tegen je eigen belangen instemmen
Als ik me goed herinner komen die statistieken altijd pas later uit (een week na de definitieve uitslag oid)?ErikT738 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:34:
Waar kunnen we eigenlijk zien hoe de voorkeurstemmen zijn uitgevallen? Of wordt dit op een later tijdstip pas bekend? Ik ben wel heel benieuwd of de kandidaten op https://nerdvote.nl/ het hebben gered (RIP Marieke Koekkoek, hopelijk tot over vier jaar).
Virussen? Scan ze hier!
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Ik niet. Vanmorgen weer langsgereden, langs de A7 staat het vol met omgekeerde vlaggen en FvD posters.RegularJohn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:27:
Die omgekeerde vlaggen wapperen daar nu al 5 jaar.

/u/295372/piq_51496_60x60.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/30256/right_of_way_065.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/14/wildhagen60x60.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/55627/cedric1.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/26612/droptikkels_icon.jpg?f=community) 

/u/554190/crop5da505815651c.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/265780/beaker.jpg?f=community) 
            /u/201305/Pig.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/6995/crop5778dcb1264b5_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/627287/crop5f8ef98351ddc_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/128683/drop.jpg?f=community) 
            /u/449775/crop68b2faf3b2575_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/f/image/IEeWqHzhzCCRWaB2Beu1tfvo.png?f=user_large)
:strip_icc():strip_exif()/u/105486/crop570f76e2c528c_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/3157/sail4L_S70.gif?f=community) 
            /u/233413/crop574768220d598_cropped.png?f=community) 
            /u/2081084/crop65bced790806a_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/12949/feyenoord.jpg?f=community) 
            /u/18893/chrome_logo.png?f=community) 
            /u/19715/crop5c2141d5e6f68.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/734655/crop6390c3acd41c6_cropped.jpg?f=community) 
            /u/44761/crop64e74e2f13df1_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/165291/Beholder60.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/148671/skyaero_small_tweakers.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/218679/Michael_Melgar_LiquidArt_resize_droplet.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/125546/crop56f434cb37821_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/211054/pica.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/408198/crop5b7d15cf43977_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/32637/crop677ea9d840dae_cropped.png?f=community) 
            /u/367878/crop68203cf741501_cropped.png?f=community) 
            /u/331666/crop581e2c93efc13.png?f=community)