• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Uiteindelijk gaat de HRA verdwijnen, daar twijfel ik niet over. De vraag is vooral wanneer. Alleen al het feit dat-ie gaat verdwijnen poepen sommigen zeven kleuren van in hun onderbroek, terwijl ze er waarschijnlijk (als we de plannen van D66 en CDA mogen geloven) uiteindelijk helemaal geen nadeel aan ondervinden.
Denk dat woningbezitters er wel nadeel van ondervinden. Woningen worden dan gewoon minder betaalbaar in de toekomst waardoor ook de huizenprijzen zullen dalen. Zit je met een financiering van 500.000 euro en je woning is nog maar 300.000 euro waard dan krijg je een mooie brief van de bank of je na verkoop nog even 200.000 euro wil overmaken van je spaarrekening.

Theoretisch nu, maar met stijgende rente en afschaffing HRA niet ondenkbaar. Helemaal geen nadeel lijkt mij in ieder geval te kort door de bocht.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Jeroenvde89 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Daar zitten ook grote aantallen rijke mensen bij die op vakantie zijn. Ofwel niet D66 stemmen. Kan naar mijn mening echt nog alle kanten op.
Als je op vakantie bent, dan ben je geen briefstemmer. Dat zijn mensen die in het buitenland wonen!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:43
tuinïnen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Denk dat woningbezitters er wel nadeel van ondervinden. Woningen worden dan gewoon minder betaalbaar in de toekomst waardoor ook de huizenprijzen zullen dalen. Zit je met een financiering van 500.000 euro en je woning is nog maar 300.000 euro waard dan krijg je een mooie brief van de bank of je na verkoop nog even 200.000 euro wil overmaken van je spaarrekening.

Theoretisch nu, maar met stijgende rente en afschaffing HRA niet ondenkbaar. Helemaal geen nadeel lijkt mij in ieder geval te kort door de bocht.
Meestal verkopen mensen hun huis als ze een ander huis hebben gekocht dus worden eventuele prijsfluctuaties op die manier wel deels opgevangen. Het grote probleem zit hem in de mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben en daar de waarde van de woning instort.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Ach, ik ben voor een *totaal*-kabinet. Elke partij met een zetel in de coalitie, de rest in de oppositie. :+
Willen jullie het totale kabinet? Totaler en radicaler dan jullie ooit hebben kunnen bedenken?

Met die toon kun je FvD iig. wel blij maken :X

People as things, that’s where it starts.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
nwagenaar schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:38:
Ipv de focus op de uiteindelijke resultaten, bij deze een kleine blik in de activiteiten van het stembureau waar ik onderdeel van was:

- de avond daarvoor zijn we met z’n allen op de locatie geweest en hebben we alvast het stemlokaal ingericht
- op de verkiezingsdag zijn de eerste personen om 06:45 aanwezig en worden de resterende dingen geregeld
- over de hele dag loopt het redelijk door, piek momenten waren van 07:30 t/m 08:15, 09:00 t/m 10:00, 11:45 t/m 12:45 en van 18:30 t/m 19:30
- In de laatste 5 minuten kregen wij nog een kleine spurt van enkele stemmers, om 21:00 uur hadden wij 3 volle bakken dat goed was voor 1395 stemgerechtigden
- Verder hebben wij geen issues gehad en-of klachten gehad, het ging allemaal gemoedelijk :)
- Om 21:00 hebben we de opbouw gemaakt voor 24 partijen en voor ongeldige en blanco stemmen en worden de stemhokjes afgebroken, etc
- Om 21:15 zijn we gestart met het uitvouwen van de stembiljetten
- Om 22:30 konden wij eindelijk beginnen met het distribueren van de stembiljetten op de aangegeven locatie: in ons geval hadden we een tafel met even en oneven nummers in een U-vorm met de uitgevouwen biljetten in het midden, de biljetten werden vervolgens door 2 personen op even en oneven gesorteerd zodat de rest stapel kon sorteren op nummer
- Om 23:15 was het sorteren afgerond en konden wij de biljetten gaan (snel)tellen in bundels van 10 of 5 (voor de kleinere partijen)
- Om 23:30 waren we klaar met het snel tellen en zijn de 1e resultaten bekend op een kladpapier, punt was dat wij 30(!) stembiljetten teveel hadden tov het aantal stempassen, etc
- Om 23:45 hadden we het probleem gevonden, een van de tellers had bij een partij 60 doorgegeven maar dit moest dus 30 zijn, verder geen afwijking meer!

Vervolgens alles ingepakt in 2 stembakken en de resultaten doorgegeven. PVV was nummer 1, CDA was nummer 2, CU was nummer 3, GL/PvdA was nummer 4, D66 was nummer 5 en FvD was nummer 6; de rest hadden minder dan 100 stemmen.

Krabbeltje werden gezet. Rond 00:15 werden de bakken opgehaald. Vervolgens moesten we nog naar het stadhuis om de koffer en overgebleven stembiljetten te droppen.

Uiteindelijk 01:00 thuis. Nog even een biertje gedronken en de laatste 8 minuten van de uitslag op NOS gezien.

Poeh, het was weer een lange dag.
Leuk om te lezen. Waar ik mezelf bij mijn stemlocatie nog over verwonderde was de locatie van de container. Deze stond aan het eind van de tafel waar de controles op paspoort en stempas werd gedaan en stembiljet werd uitgegeven. Schuin tegenover deze tafel stonden de stemhokjes.

M.a.w: na ontvangst stembiljet liep ik enigszins logisch aanvoelend schuin naar het stemhokje. Maar moest ik dus ook weer schuin terug naar de tafel waar ik het stembiljet ontving. En dus weer mensen tegen kwam die nog moesten stemmen. En daarna weer half langs het stemhokje op weg naar de uitgang.

Nu zit het biljet natuurlijk dichtgevouwen waardoor stemgeheim niet in het geding komt, maar toch voelde het wat raar en onlogisch aan. Voorgaande jaren was de route (althans in mijn herinnering) duidelijker 1 rechte lijn tafel -> stemhokje -> container -> uitgang.

Is dit gewoon een toeval en per stemlocatie ingericht? Hebben jullie hier zelf inspraak in? Of zijn dit toch nieuwe richtlijnen en zo ja; waarom deze keuze? :P

Join het GoT Pulse-Team!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Precies, VVD kan praktisch eisen wat ze willen, en zijn een meester in het "nee, andere moeten verantwoordelijkheid nemen en niet weglopen"

Zie R3 waar GroenLinks de lul was toen ze niet keurig door het hoepeltje van Het Motorblok sprongen, puur omdat GL wist dat ze alleen maar konden verliezen.

Ik verwacht, maar ik ben te cynisch, dat CDA en VVD D66 behoorlijk voor het blok gaan zetten met de simpele mededeling: Er is geen alternatief zonder ons, we gaan alleen samen in een kabinet, dit zijn onze eisen. Graag of helemaal niet.

En daarna als "motorblok" naar PvdA gaan met "neem je verantwoordelijkheid, toon leiderschap, het is de wil van de kiezer" en alle varianten daarop.

Ik hoop echt dat Klaver dezelfde energie heeft als tijdens de formatie van R3 en gewoon zijn rug recht houdt. Vooral D66 heeft PvdA harder nodig dan andersom. PvdA kan zichzelf immers, hopelijk, herpakken in de oppositie tegen een vol-rechts kabinet, jezelf herpakken in een centrum-kabinet kan alleen als er spijkers met koppen kunnen worden geslagen. En ik denk echt dat vooral de VVD gewoon bij alles moeilijk gaat doen.

Het is immers langzamerhand een niet-conforme partij geworden, natuurlijk nog lang niet full-maga, maar ze vergelijken met de britse Tories is imho prima.

Maar wie weet heb ik ongelijk, ben ik in het spelletje getrapt en kan iedereen vriendjes worden en kan ik de komende 4 jaar voor de verandering het kabinet hier steunen, in plaats van afzeiken :) Dat hoop ik oprecht, want het land snakt gewoon naar eindelijk eens shit oplossen. En ik geloof ook dat als we een kabinet krijgen dat de eerste grote stappen kan zetten in veel probleem dossiers, de steun voor radicaalrechts enorm zal afnemen, en het vertrouwen in de politiek weer zal toenemen.

Maar dan heb je wel 4 conforme partijen nodig, die het niet voor zichzelf, maar voor elkaar en het land doen. En dat klinkt in 2025 toch echt wel hopeloos naief.
Dat denk ik ook, maar ik denk ook dat er binnen de VVD wel mensen zijn die toch echt wel willen dat het land op bepaalde punten proper wordt bestuurd. Wat je m.i. zou willen is dat die aan Yesilgoz gaan trekken om toch mee te doen / water bij de wijn te doen.

GL wist destijds prima wat D66 al diverse malen was overkomen. Overigens doen GL en PvdA in verleden met regelmaat compromissen middels hun macht binnen Eerste Kamer. Ik kan het zo een twee drie niet voor de geest halen, maar het is wel meerdere malen voorgekomen. Toen moest bijvoorbeeld een Rutte ook rekening houden met.

Even een vraag: met de kennis van nu, welke strategische stemmen zijn hier gemist? D.w.z. stel er zijn over enkele maanden nieuwe verkiezingen want ze komen er al direct niet uit. Wat zou er dan veranderen? Zoiets is koffiedik kijken. Maar ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat er heel wat linkse kiezers van GL-PvdA (en ook voldoende van Volt) voor D66 zijn gegaan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:49
squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Meestal verkopen mensen hun huis als ze een ander huis hebben gekocht dus worden eventuele prijsfluctuaties op die manier wel deels opgevangen. Het grote probleem zit hem in de mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben en daar de waarde van de woning instort.
Denk dat dat ook de reden is dat ze nog rustig aan doen met het bouwen van woningen. Verwacht dat ergens vanaf 2030 vol gas gegeven zal worden.

Wat het extremer maakt is dat er echt mensen zijn die een aflossingsvrije hypotheek hebben en dan na een looptijd van 30-jaar denken dat ze klaar zijn met betalen _O-

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:57
Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Dit is wel een goed voorbeeld van een onderwerp in een discussie die ik vaak aanga met vooral PVV stemmers.
Ja, de Noord-Afrikaanse allochtoon is zwaar oververtegenwoordigd als het aankomt op criminaliteit. Kijk maar naar de bezetting van de PI's in ons land.
De vragen die ik dan stel zijn:
1. Hoe gaat de PVV dit oplossen? Al die lui hebben een NL paspoort dus de voor de hand liggende oplossing , "Schop ze het land uit" gaat niet werken zonder grondwetswijziging. Kortom, dat is geen oplossing.
2. Is het een genetisch bepaald dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn binnen de criminaliteit hier? Met andere woorden, zitten de cellen in Marokko overvol? Is het gewoon een crimineel volkje dus? Dat blijkt ook niet zo te zijn. Dus het ligt niet aan "het Marokkaan zijn" maar eerder aan "het Marokkaan in (dit geval) Nederland zijn".
3. Dan is de logische uiteindelijke vraag. Hoe kan het nou zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders in Nederland vaker het criminele pad gaan bewandelen dan autochtone mensen als het niet genetisch bepaald is? De grap is dat we weten hoe dit komt maar dat oplossingen als linkse praat wordt gezien (en je de PVV dus ook niet over zal horen)

Ik ben trouwens zelf voor strenger straffen , en het liefst progressief. ("3 strikes and you are out"-idee) (redelijk rechts standpunt). En dan maakt het voor mij niet uit of je Willem of Mo heet. Maar parallel daaraan ben ik ook voor het oplossen van deze problemen door naar oorzaken te kijken en daar iets aan te doen (Wat dan weer als links wordt gezien). Want strenger straffen alleen helpt niet in mijn optiek (en is volgens mij ook wel bewezen).
Zoals al eerder gezegd; we hebben inderdaad vooral een probleem met integratie. Immigratie is daar maar losjes aan gekoppeld.

Want hoe komen al die marrokanen hier terecht? We hebben ze zelf als goedkope arbeid(migranten) hierheen gehaald halverwege de vorige eeuw. Vervolgens hebben we er nul in geïnvesteerd en gedacht dat het vanzelf goed zou komen... Maar de culturele verschillen bleken best wel (te) groot en nu krijg je de rekening.

Fast forward naar nu en we zien dat rechts nog steeds niets wil doen aan *arbeids*migratie of integratie. Zij herhalen hetzelfde truckje en maken handig misbruik van de problemen daaromheen die ze projecteren op een klein clubje asielzoekers.

Dat de rechtse stemmer dat niet doorheeft is echt behoorlijk bijzonder. Zeker na een circuskabinet dat letterlijk heeft gedemonstreerd niets te willen oplossen.

• tuinïnen

tuinïnen

squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Meestal verkopen mensen hun huis als ze een ander huis hebben gekocht dus worden eventuele prijsfluctuaties op die manier wel deels opgevangen.
Als de prijzen stijgen wel, als ze dalen werkt dat niet meer. De bank zal de oude restschuld niet gaan financieren gezien de lagere waarde van het onderpand.

HRA wordt makkelijk over gedacht, maar de gevolgen kunnen; zeker voor de nieuwe kopers <5 jaar , zeer groot zijn wanneer een huis moet worden verkocht. Dit kan tal van redenen hebben waarom dit is, maar vormt op dat moment wel direct een probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door tuinïnen op 30-10-2025 12:03 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

De prijzen gaan echt niet dalen door het afschaffen van HRA, hooguit heel iets minder hard stijgen. Zie ook het HRA topic.

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:24
HGM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:57:
[...]

Als je op vakantie bent, dan ben je geen briefstemmer. Dat zijn mensen die in het buitenland wonen!
Volgens deze overheidswebsite niet helemaal waar.
Bent u tijdelijk in het buitenland, bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? En staat u ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Afhankelijk van de verkiezingen, kunt u stemmen via een volmacht of per brief.

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:51
Napo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:52:
[...]
Als we het niet eens kunnen worden dat het hele campagne voeren gestoeld is op beinvloeding, dan komen we inderdaad niet verder. Uitsluiten is een gevolg van voorgaande zaken, niet het startpunt.
Je reageert op reacties die in de kern over uitsluiting gaan, nog voordat er gestemd is. Natuurlijk draait campagnevoeren om het beïnvloeden van kiezers, maar uitsluiting hoort daar niet bij. Voor bepaalde partijen is het bijna hypocriet, vooral als ze zichzelf als inclusief profileren.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bonaire is binnen.. met ongeveer 15.5k stemgerechtigden en een opkomstpercentage van 21,5% ( :') Wint D66 daar met 22,6 van de stemmen tegenover PVV met 11,8%. Kortom, iets meer dan 3000 mensen hebben hun stem uitgebracht. Daarvan gaan er ruim 600 naar D66 en +/-330 naar de PVV.

Dat betekent, stam + t .

• HGM
  • Niet online

HGM

Dan tel je dus gewoon mee via die gemeente.
De stemmen uit het buitenland zijn van mensen die niet langer in Nederland wonen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]
Die prijzen gaan niet dalen door het afschaffen van de HRA en al helemaal niet zoveel. Daar zijn al zat berekeningen over gedaan en als je het in een tijdsbestek van b.v. 15 jaar afschaft stijgen de prijzen uiteindelijk met een paar procent minder. Vergelijk dat met de huidige stijgingen en het is wel duidelijk dat je de HRA zonder problemen af kunt schaffen.
Vergeleken met alle andere invloeden valt het in het niet. Maar de uiteindelijk impact is inderdaad net wat meer dan niets :)

[removed]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Ik vermoed dat met het vertrek van Timmermans en het gegeven dat D66 het initiatief heeft de VVD heel wat minder problemen heeft om met een D66-PvdAGl/CDA samen iets te formeren. Allemaal redelijk centraal en met een duidelijk mandaat. De rest is schrapen, samenwerken met radicaal en een minimale meerderheid, dus een enorm risico.

En ik geef toe, de VVD heeft wat te eisen. Anderzijds heeft D66 ook wat te eisen en zonder D66 heeft de VVD ook maar weinig keuze.
Hmm. D66, CDA, GLPvdA werd door VVD geframed als links. Het zal niet gebeuren maar het zou beter zijn als Yesilgoz net als Timmermans opstapt. Al zou de nieuwe lijsttrekker dan niet uit de klassiek liberaal-vleugel moeten komen want dan is het wederom PVV-light.

It’s the economy, stupid!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:03:
Bonaire is binnen.. met ongeveer 15.5k stemgerechtigden en een opkomstpercentage van 21,5% ( :') Wint D66 daar met 22,6 van de stemmen tegenover PVV met 11,8%. Kortom, iets meer dan 3000 mensen hebben hun stem uitgebracht. Daarvan gaan er ruim 600 naar D66 en +/-330 naar de PVV.
Al een dik half uur ;)

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:39
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Willen jullie het totale kabinet? Totaler en radicaler dan jullie ooit hebben kunnen bedenken?

Met die toon kun je FvD iig. wel blij maken :X
Wollt ihr den totalen Krieg ofzo :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Paprika
  • Laatst online: 16:02
*knip* metacommentaar hoort hier niet thuis

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 13:38 ]

• Ozzy
  • Laatst online: 14:30

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Ik vermoed dat met het vertrek van Timmermans en het gegeven dat D66 het initiatief heeft de VVD heel wat minder problemen heeft om met een D66-PvdAGl/CDA samen iets te formeren. Allemaal redelijk centraal en met een duidelijk mandaat. De rest is schrapen, samenwerken met radicaal en een minimale meerderheid, dus een enorm risico.

En ik geef toe, de VVD heeft wat te eisen. Anderzijds heeft D66 ook wat te eisen en zonder D66 heeft de VVD ook maar weinig keuze.
Ja, maar het zou echt schandalig zijn als Yesilgoz de persoon Timmermans heeft uitgesloten en niet de partij. Daarnaast heeft ze ook gezegd dat GLPVDA extreemlinks is geworden, maar naar mijn idee doelde ze daarmee vooral op GroenLinks.
Aan de andere kant heeft ze Wilders ook persoonlijk uitgesloten, de PVV is immers Wilders en zijn twitteraccount. Maar op de inhoud zitten ze wel op een lijn met de PVV en mijlenver van GLPVDA af.

Ik zie voor VVD meer opties zonder D66, dan andersom. Maar we gaan het zien. Ik denk overigens wel dat we een kabinet voor de Kerst hebben. Kerst '26.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• tuinïnen

tuinïnen

ZieMaar! schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:02:
[...]

De prijzen gaan echt niet dalen door het afschaffen van HRA, hooguit heel iets minder hard stijgen. Zie ook het HRA topic.
Ik heb de aanloop naar de periode 2008-2015 voldoende meegemaakt om dit niet op voorhand uit te sluiten. Afschaffing HRA zou slechts 1 van de ingrediënten zijn maar zou zeker een versterkend effect hebben.

Er werd in dit topic aangegeven helemaal geen nadeel, daar ben ik het dan niet mee eens :)

• FreakNL
  • Laatst online: 15:48

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Zelfs als we de HRA morgen in 1 keer afschaffen zul je zien dat de huizenprijzen een correctie van hooguit 10 tot 15% krijgen. En dan doe ik al een grote mond open.. Zeker geen 40% zoals jij stelt...

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Hmm. D66, CDA, GLPvdA werd door VVD geframed als links. Het zal niet gebeuren maar het zou beter zijn als Yesilgoz net als Timmermans opstapt. Al zou de nieuwe lijsttrekker dan niet uit de klassiek liberaal-vleugel moeten komen want dan is het wederom PVV-light.
PVV-light(er) of liberaal-rechts. Kijkend naar de rest van de wereld is PVV-light de veiligere optie, dat past namelijk beter in de richting van de clubs met echt veel geld. Die zitten helemaal niet te wachten op enkel liberaal, dat komt vaak samen met progressief en laat progressief nou net een bedreiging zijn voor de gevestigde financiele orde.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:43
3. Dan is de logische uiteindelijke vraag. Hoe kan het nou zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders in Nederland vaker het criminele pad gaan bewandelen dan autochtone mensen als het niet genetisch bepaald is? De grap is dat we weten hoe dit komt maar dat oplossingen als linkse praat wordt gezien (en je de PVV dus ook niet over zal horen)
Al vraag ik me af of dat 'linkse praat' wel relevant is voor de PVV. Het is denkbaar dat ze helemaal niet in root-cause analyse geinteresseerd zijn en juist liever de problemen in stand houden zodat ze kunnen blijven vingerwijzen. Je moet ergens je aanhang mee kunnen blijven vasthouden. Geert moet nog een paar jaar overbruggen voor zijn pensioen (en wie dan leeft wie dan zorgt).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:00:
[...]

Dat denk ik ook, maar ik denk ook dat er binnen de VVD wel mensen zijn die toch echt wel willen dat het land op bepaalde punten proper wordt bestuurd. Wat je m.i. zou willen is dat die aan Yesilgoz gaan trekken om toch mee te doen / water bij de wijn te doen.

GL wist destijds prima wat D66 al diverse malen was overkomen. Overigens doen GL en PvdA in verleden met regelmaat compromissen middels hun macht binnen Eerste Kamer. Ik kan het zo een twee drie niet voor de geest halen, maar het is wel meerdere malen voorgekomen. Toen moest bijvoorbeeld een Rutte ook rekening houden met.

Even een vraag: met de kennis van nu, welke strategische stemmen zijn hier gemist? D.w.z. stel er zijn over enkele maanden nieuwe verkiezingen want ze komen er al direct niet uit. Wat zou er dan veranderen? Zoiets is koffiedik kijken. Maar ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat er heel wat linkse kiezers van GL-PvdA (en ook voldoende van Volt) voor D66 zijn gegaan.
Als uitkomt dat D66 heel wat water bij de wijn doet, verwacht ik wel weer wat zetels richting PvdA.

Maar daarbij is het vooral belangrijk om te kijken naar waarom komen ze er niet uit, dat zal een stuk belangrijker zijn.

Stel VVD gooit het over migratie, reken dan maar dat iedereen naar VVD gaat "want als die de grootste wordt, kan Dilan nog harder met haar vuist op tafel slaan!"

Maar dan zal je waarschijnlijk ook zien dat een partij aan de andere kant, misschien PvdA, misschien D66, ook veel meer strategische stemmen gaat krijgen. Krijgen we een R2 scenario.

Maar als het over wat anders vastloopt en VVD kan het niet over migratie spinnen, maar wie weet kunnen we het ooit weer over de economie en koopkracht gaan hebben [goede oude tijd] dan kan de VVD het moeilijker hebben.

Dus ja, echt koffiedik kijken. Sowieso lijken herverkiezingen mij uitgesloten, en ook onwenselijk. Tegen die tijd mag WimLex ze van mij, zoals ik gisteren al opperde, opsluiten in de kerker met water en oud brood tot ze een regering kunnen vormen.

Of we worden gewoon weer een echte monarchie, ik heb Willem niet hoog zitten [beste koning is en blijft Lodewijk!] maar vergeleken met de afgelopen 2 jaar kan zelfs hij het beter.

• Robkazoe
  • Laatst online: 15:00
Ozzy schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Ja, maar het zou echt schandalig zijn als Yesilgoz de persoon Timmermans heeft uitgesloten en niet de partij. Daarnaast heeft ze ook gezegd dat GLPVDA extreemlinks is geworden, maar naar mijn idee doelde ze daarmee vooral op GroenLinks.
Aan de andere kant heeft ze Wilders ook persoonlijk uitgesloten, de PVV is immers Wilders en zijn twitteraccount. Maar op de inhoud zitten ze wel op een lijn met de PVV en mijlenver van GLPVDA af.

Ik zie voor VVD meer opties zonder D66, dan andersom. Maar we gaan het zien. Ik denk overigens wel dat we een kabinet voor de Kerst hebben. Kerst '26.
GL/PvdA is ook extreem links geworden
spoiler:
vanuit het perspectief van de VVD die steeds meer naar rechts zijn gemoved.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Je reageert op reacties die in de kern over uitsluiting gaan, nog voordat er gestemd is. Natuurlijk draait campagnevoeren om het beïnvloeden van kiezers, maar uitsluiting hoort daar niet bij. Voor bepaalde partijen is het bijna hypocriet, vooral als ze zichzelf als inclusief profileren.
Als je je als inclusief profileert, hoe kan je dan bijvoorbeeld uberhaupt samenwerken met een partij die expliciet groepen uitsluit? ook hier weer, de PVV als olifant in de kamer. Het is niet omdat jantje klaasje niet leuk vindt, het is in de regel omdat de standpunten in de basis onvereenigbaar zijn. Dan kan je wel - zoals je oproept - blijven hameren op "niet uitsluiten" maar dat is er impliciet al juist doro de programmas ( of historie in handelen van bepaalde personen binnen een partij )

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

*knip* originele post is gemod

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 13:39 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Zolang er nog een tekort is van 400.000 woningen en er chronisch minder wordt bijgebouwd dan gewenst of doelstellingen, gaat dat niet gebeuren.
Daarbij zou het afschaffen van de hra maar een 5% schelen, geen -40%.

Eerder dat de jaarlijkse verhogingen niet 10% maar slechts 8% zullen zijn :')

Pas wanneer de immigranten op zijn in andere landen en de boomers echt massaal beginnen te sterven over een jaar of 15, dan gaan we een serieus woningoverschot krijgen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Denman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:00:
[...]
Is dit gewoon een toeval en per stemlocatie ingericht? Hebben jullie hier zelf inspraak in? Of zijn dit toch nieuwe richtlijnen en zo ja; waarom deze keuze? :P
De enige eis is dat wij zicht moeten hebben op zowel de stemhokjes als de stembussen, we moeten er namelijk voor zorgen dat de stembiljetten daadwerkelijk in de stembus gaan en dat het stemgeheim wordt nageleefd in de stemhokjes. Daarbij zijn er ook eisen als dat er geen pamfletten van politieke partijen en-of uitingen in en rond het gebouw mogen zijn en natuurlijk moet het stemlokaal zijn ingericht voor mensen met bijvoorbeeld rolstoelen, rollators, etc

Het is soms even gepriegel, ook de verlichting telt mee (sommige locaties zijn soms wat donkerder en dan is goede verlichting boven het stemhokje wel handig, zeker in de avond).

Voor de rest is de inrichting erg afhankelijk van de locatie. Wij hadden maar 1 ingang/uitgang en de stembus hebben wij aan de buitenkant kunnen plaatsen tussen onze plaatsen en de stemhokjes waardoor ook mensen met een rolstoel hun stem konden geven en deze makkelijk konden deponeren in de stembus zonder dat mensen elkaar in de weg lopen.

Ik heb wel eens in een locatie moeten zitten met de jas aan (tijdens corona) om ervoor te zorgen dat mensen niet via de ingang naar buiten gingen. De enige mogelijkheid was dus naar buiten via de keuken en door de opzet van de stemhokjes en de stembussen was het erg krap om dit op te stellen, maar het was gelukt en de reden voor de jas was omdat het buiten erg koud was en er was enorm veel tocht waar wij zaten :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

• FreakNL
  • Laatst online: 15:48

FreakNL

Well do ya punk?

DropjesLover schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Zolang er nog een tekort is van 400.000 woningen en er chronisch minder wordt bijgebouwd dan gewenst of doelstellingen, gaat dat niet gebeuren.
Daarbij zou het afschaffen van de hra maar een 5% schelen, geen -40%.

Eerder dat de jaarlijkse verhogingen niet 10% maar slechts 8% zullen zijn :')

Pas wanneer de immigranten op zijn in andere landen en de boomers echt massaal beginnen te sterven over een jaar of 15, dan gaan we een serieus woningoverschot krijgen.
In de tijd van de financieele crisis en de nasleep daarvan (zeg 2008 tm 2014) was er ook een huizentekort. En toch kelderen de prijzen. Dus het kan altijd. Maar HRA-afschaffing is een te kleine factor om een dergelijke daling te bewerkstelligen.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Nou, 7.7% in Amsterdam heeft op Denk gestemd, dat zie je niet terug in de provincies..
Ik woon zo'n 13 jaar in Amsterdam.
Vind die 7,7% echt eng, maar anderzijds verbaasd het me niets

• Jerie
  • Niet online
Even nog een opmerking over de containers, en ik wilde hiermee even wachten tot na de verkiezingen. Ik was toevallig maandag in het stembureau waar mijn moeder stemt (zelfde stad) omdat mijn zoontje daar muziekles heeft. Als ouders zijnde mogen we in het gebouw op onze kleuters wachten. Ik zag aldaar (de aula van het gebouw) dat de container op het slot een Asus 85/40 betrof. Ik heb geen ervaring met dit slot picken, maar op YouTube zag ik een filmpje van iemand die deze binnen 45 seconden open had, met simpele tooling. Is dit slot werkelijk de enige beveiliging op de stembus? Ik dacht dat het een verzegeling betrof?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:38

m-vw

Dus?

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Ik ken geen enkel land waar de buitenlandstemmers rechts stemmen. In ieder geval in VS stemmen die altijd Democrats. Ook D66 doet het van oudsher erg goed bij Nederlandse buitenlandstemmers. Ook logisch: een nationalistische partij strookt niet met hun verblijf elders.
Turkije.

Erdogan wint iedere keer dankzij de Turken in het buitenland terwijl men in Turkije inmiddels vaker voor een progressievere koers gestemd heeft.

• Bundin
  • Niet online
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Niet iedereen hoeft altijd aan tafel. Dit irriteert me ook enorm bij de gemiddelde talkshow. Met het argument "alle opvattingen moeten gehoord kunnen worden" krijgt een influencer ineens een platform om onzin te spuien over een wetenschappelijk onderbouwd onderwerp. Alternative facts zijn genormaliseerd.

Hetzelfde met partijen: als de een de ander wil uitsluiten "want niet rechtstatelijk" dan is dat prima. De club staat het vrij te willen wat ze willen, maar niemand is verplicht tot luisteren of uitnodigen op het feestje. En als het uitsluiten puur strategisch is om stemmen te winnen, dan is dat campagne voeren met een mogelijk onhaalbaar standpunt. Niet wezenlijk anders dan onbetaalbare, maar lekker klinkende plannen in een partijprogramma zetten. Kan je iets van vinden maar politiek = marketing. En we hebben gezien dat vooraf uitsluiten daar dus bij hoort, ook al wil jij dat niet zo zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 12:18 ]

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Dit is wel een goed voorbeeld van een onderwerp in een discussie die ik vaak aanga met vooral PVV stemmers.
Ja, de Noord-Afrikaanse allochtoon is zwaar oververtegenwoordigd als het aankomt op criminaliteit. Kijk maar naar de bezetting van de PI's in ons land.
De vragen die ik dan stel zijn:
1. Hoe gaat de PVV dit oplossen? Al die lui hebben een NL paspoort dus de voor de hand liggende oplossing , "Schop ze het land uit" gaat niet werken zonder grondwetswijziging. Kortom, dat is geen oplossing.
2. Is het een genetisch bepaald dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn binnen de criminaliteit hier? Met andere woorden, zitten de cellen in Marokko overvol? Is het gewoon een crimineel volkje dus? Dat blijkt ook niet zo te zijn. Dus het ligt niet aan "het Marokkaan zijn" maar eerder aan "het Marokkaan in (dit geval) Nederland zijn".

Ik ben trouwens zelf voor strenger straffen , en het liefst progressief. ("3 strikes and you are out"-idee) (redelijk rechts standpunt). En dan maakt het voor mij niet uit of je Willem of Mo heet. Maar parallel daaraan ben ik ook voor het oplossen van deze problemen door naar oorzaken te kijken en daar iets aan te doen (Wat dan weer als links wordt gezien). Want strenger straffen alleen helpt niet in mijn optiek (en is volgens mij ook wel bewezen).
Bewezen is dat dat komt door de sociaal economische situatie.
Blanke Nederlanders uit dezelfde soort wijken zijn statistisch gezien zelfs crimineler dan de "Marokkanen" :P
Maar laat nu die "Marokkanen" oververtegenwoordigd zijn in die arme wijken.

Cellen krijgen we in Nederland ook wel vol hoor. Meer armoede, minder preventie, minder toekomstperspectief zoals in Marokko (of de VS) doet wonderen voor je gevangenispopulatie...
En omdat (de VVD!!!) 26 (!!) gevangenissen gesloten heeft afgelopen jaren, moeten we nu mensen naast hun vervroegde vrijlating bij x% van de straf, nog eens 2 weken eerder vrijlaten omdat er geen plek is.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:54

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
@Jerie Zo'n beetje elke slot kan binnen een paar minuten open gemaakt worden met de juiste tools.

Holy fluff... Ik was vergeten de stream van NPO1 uit te zetten. Krijg je Ongehoord Nederland te horen en dat is echt gif voor de oren, dus uit, er moet werk gedaan worden.

[ Voor 56% gewijzigd door DevWouter op 30-10-2025 12:18 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:15:
Even nog een opmerking over de containers, en ik wilde hiermee even wachten tot na de verkiezingen. Ik was toevallig maandag in het stembureau waar mijn moeder stemt (zelfde stad) omdat mijn zoontje daar muziekles heeft. Als ouders zijnde mogen we in het gebouw op onze kleuters wachten. Ik zag aldaar (de aula van het gebouw) dat de container op het slot een Asus 85/40 betrof. Ik heb geen ervaring met dit slot picken, maar op YouTube zag ik een filmpje van iemand die deze binnen 45 seconden open had, met simpele tooling. Is dit slot werkelijk de enige beveiliging op de stembus? Ik dacht dat het een verzegeling betrof?
De stembureauleden houden toezicht op de stembus. Daarom staat hij soms ook op een wat onhandige plek, afhankelijk van hoeveel mensen er op een stembureau zijn. Wij waren gisteren ruim bemenst dus dan kan je een logischer looproute maken omdat er iemand op een ander punt kan letten op die bus.

Dat slot zit erop zodat iemand niet ineens die bus open kan trekken, niet om de inhoud veilig te houden als je hem op straat zet. Als iemand zijn lockpicks erbij pakt, grijpt er wel een stembureaulid in.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

_Bailey_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Denk is van een allochtonen-partij echt wel opgeschoven naar een bredere partij, nu data Kuzu en Ozturk er weg zijn en het typisch Nederlandsch van Baarle als lijsttrekker geworden is.

BThGvNeOA

• Jerie
  • Niet online
m-vw schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Turkije.

Erdogan wint iedere keer dankzij de Turken in het buitenland terwijl men in Turkije inmiddels vaker voor een progressievere koers gestemd heeft.
Ja, dat is een leuke. De Turkse migranten die hierheen kwamen, kwamen niet uit progressieve regio's zoals bijvoorbeeld Istanbul (waar het economisch goed ging). Dat zijn Turken uit conservatieve regio's.

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Dat slotje gaat eraf zodra de stembussen worden neergezet om te kijken of er geen stem biljetten nog inzitten. Daarna het slotje erop. Die gaat er pas af wanneer wij de stemmen gaan tellen. Het slotje gaat er weer op met de getelde biljetten, die worden vervolgens opgehaald door de gemeente. Wij nemen de koffer met envelop en sleutels mee, deze wordt ingeleverd op het stadshuis. De stembussen worden bij ons in een afgesloten ruimte van de gemeente neergezet (los van de koffers) en de volgende dag gaat het slotje er weer af voor de controle en het bepalen van de voorkeursstemmen.

Tijdens het stemmen worden de stembussen netjes in de gaten gehouden en als die vol zit werd die achter ons geplaatst (we zaten in een koof zeg maar, dus daarachter hadden we plaats voor de stembussen, jassen, etc). We zorgen er altijd voor dat wij zicht hebben op volle en lege stembussen zodat mensen er niet mee kunnen kloten.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42
[...]

58% van de Amsterdamse bevolking heeft geen of een Europese migrateachtergrond. Even geen rekening gehouden met leeftijd.

Ik denk dat de mensen tegen DENK blij mogen zijn dat niet de gehele 42% stemgerechtigd (geen NL-nationaliteit) is of toch op een andere partij heeft gestemd. :+

Vergis je niet dat deze groep mensen ook gehoord willen worden.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:51
Napo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Als je je als inclusief profileert, hoe kan je dan bijvoorbeeld uberhaupt samenwerken met een partij die expliciet groepen uitsluit? ook hier weer, de PVV als olifant in de kamer. Het is niet omdat jantje klaasje niet leuk vindt, het is in de regel omdat de standpunten in de basis onvereenigbaar zijn. Dan kan je wel - zoals je oproept - blijven hameren op "niet uitsluiten" maar dat is er impliciet al juist doro de programmas ( of historie in handelen van bepaalde personen binnen een partij )
Wederom heb je het over de partij......

Wat jij hier weergeeft heeft meer iets weg van de inclusiviteitsparadox. Kun je jezelf echt inclusief noemen als je partijen uitsluit die zelf bepaalde groepen buitensluiten?

[ Voor 39% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 13:39 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Ja, het is de enige beveiliging op het openen van de stembus. Maar probeer jij maar eens 45 secondes lang ongezien dat slot te picken. En dan heb je hem open, wat ga je dan doen? Wil je stemmen toevoegen? Dan heb je dingen nodig als stembiljetten die achter de leden liggen, daar kom je niet zo makkelijk ongezien. Wil je stemmen verwijderen? Dan moet die klep open, dan wordt je ook gezien.

Wil je er daags vooraf iets in gooien? Voor de stemming opent controleren 4 ogen (bij voorkeur de eerste stemmer, dus van buitenaf) dat de bus leeg is.

Na het stemmen tellen doen wij in onze gemeente de bus op slot met dit slot en wordt hij verzegeld en opgehaald na de dienst. Dan zijn er altijd nog 4 ogen aanwezig die hem in de gaten houden. Je kan dan nog wel iets proberen, maar het proces verbaal gaat separaat naar de gemeente ter controle, los van de stembiljetten.

En, als je ondanks alles, toch iets kan doen: Een heel klein verschil is blijkbaar 1000 stemmen. Als jij een verschil van 1000 stemmen hebt, dan eh valt dat echt op.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• _Bailey_
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Denk is van een allochtonen-partij echt wel opgeschoven naar een bredere partij, nu data Kuzu en Ozturk er weg zijn en het typisch Nederlandsch van Baarle als lijsttrekker geworden is.
Ik vond Denk met Azarkan een veel prettigere partij. Zeer goeie debater.

Nu is Denk met van Baarle vooral een eng clubje, hij verspreid vooral veel haat, my 2 cts

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 30-10-2025 12:27 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:19

[ Voor 74% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 13:40 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Ja, dat is een leuke. De Turkse migranten die hierheen kwamen, kwamen niet uit progressieve regio's zoals bijvoorbeeld Istanbul (waar het economisch goed ging). Dat zijn Turken uit conservatieve regio's.
Plus dat het een bekend gegeven is dat culturen in isolement niet bepaald nieuwe standpunten kunnen krijgen, de tijd staat voor hun gewoon stil qua cultuur, of ze worden zelfs conservatiever omdat progressieve mensen wel integreren in de nieuwe cultuur.

Amerika is hier als "melting pot" een goed voorbeeld van, de mensen die zich nog altijd Italiaans, Mexicaans, Pools, Nederlands of Duits noemt, ondanks dat zij ook al de 2de of 3de generatie zijn, zijn vaak ook kneitertje conservatief.

Nederlanders, of eerder hun nazaten, die in de jaren 40/50 naar de VS zijn getrokken zullen een rolberoerte krijgen als ze wakker worden zo en zien dat Rob Jetten het nieuwe gezicht van Nederland is :+

De Groene had eerder dit jaar een poging tot reeks over een journalist die zijn een verre tante ofzo opzocht in een van de fly-over states, maar dit ging overduidelijk niet echt zoals gepland :X

• BootVluchteling
  • Laatst online: 13:10
[...]

De lange arm van Ankara..

• Jerie
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:18:
offtopic:
@Jerie Zo'n beetje elke slot kan binnen een paar minuten open gemaakt worden met de juiste tools.

Holy fluff... Ik was vergeten de stream van NPO1 uit te zetten. Krijg je Ongehoord Nederland te horen en dat is echt gif voor de oren, dus uit, er moet werk gedaan worden.
Elk gangbaar slot wel, maar dit slot stelt volgens mij toch wel weinig voor. Dat moet beter kunnen zou je denken.

Waar het me om gaat, is bovenstaande i.c.m. dat de stembus fysiek voor mij beschikbaar was op maandag. Terwijl je zo dat gebouw binnen loopt. Nu waren wij aldaar samen met meerdere ouders, dus dan heb je in dit geval 8 ogen principe :+. Iemand met foute intenties kan rottigheid uithalen. Aan de andere kant heb ik ook een voorzitter over straat zien lopen met een koffer vol stembiljetten. Die had daar toen ook geen problemen mee, zo midden in de nacht in Amsterdam...

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nou inderdaad. Dit hoort echt niet thuis op de NPO..
Zogenaamd een "journaal" en dan openen met "wat een dramatische uitslag, maar blij dat Timmermans weg is" :X

Ze hadden ook een troll in het publiek bij GLPvdA gister die 1 seconde nadat Timmermans zn vertrek aankondigde meteen de rode ON microfoon in het gezicht van Klaver drukte en hij probeerde "Jesse, Jesse" als yel in te zetten bij het publiek, hoe diep kan je zinken..

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-10-2025 12:30 ]

• Jerie
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Ja, het is de enige beveiliging op het openen van de stembus. Maar probeer jij maar eens 45 secondes lang ongezien dat slot te picken. En dan heb je hem open, wat ga je dan doen? Wil je stemmen toevoegen? Dan heb je dingen nodig als stembiljetten die achter de leden liggen, daar kom je niet zo makkelijk ongezien. Wil je stemmen verwijderen? Dan moet die klep open, dan wordt je ook gezien.

Wil je er daags vooraf iets in gooien? Voor de stemming opent controleren 4 ogen (bij voorkeur de eerste stemmer, dus van buitenaf) dat de bus leeg is.

Na het stemmen tellen doen wij in onze gemeente de bus op slot met dit slot en wordt hij verzegeld en opgehaald na de dienst. Dan zijn er altijd nog 4 ogen aanwezig die hem in de gaten houden. Je kan dan nog wel iets proberen, maar het proces verbaal gaat separaat naar de gemeente ter controle, los van de stembiljetten.

En, als je ondanks alles, toch iets kan doen: Een heel klein verschil is blijkbaar 1000 stemmen. Als jij een verschil van 1000 stemmen hebt, dan eh valt dat echt op.
Ah ze maken hem van te voren open. Dat was ik vergeten, bedankt. Dan voldoet een willekeurig slot.

• Bundin
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Zogenaamd een "journaal" en dan openen met "wat een dramatische uitslag, maar blij dat Timmermans weg is" :X
Sja, ze hebben genoeg leden en dus zendtijd. Ik ben het ook fundamenteel oneens met ze maar zo is het systeem nu eenmaal ingericht op dit moment. Vermoedelijk zijn er genoeg mensen in NL die precies hetzelfde denken over de VARA, EO of VPRO. Ik zou zelf het liefst zien dat we naar een BBC model gaan zonder omroepen met politieke voorkeuren maar zelfs dan is het lastig balanceren om in ieder geval in de nieuws/actualiteitenprogramma's een unbiased en feitelijk verhaal te blijven brengen.

• Mawlana
  • Laatst online: 15:42
Genoeg lange armen te vinden in Den Haag. Dit zorgt tenminste een beetje voor balans. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Mawlana op 30-10-2025 12:34 ]

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Ah ze maken hem van te voren open. Dat was ik vergeten, bedankt. Dan voldoet een willekeurig slot.
Een zwaarder slot heeft nul nut, dan verleg je de zwakste schakel naar de zijkant waar je met een goed mes wel eens vlot doorheen kan gaan.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:47:
[...]

Geheel links (GL-PVDA, SP, DENK, VOLT, PVVD en CU) heeft volgens de huidige prognose 33 zetels. Dat is dus 22% van de zetels. Hoe je het ook wendt of keert is dit gewoon slecht voor een optelling van 6 partijen!

Nu ben ik er heilig van overtuigd dat men rechtser is gaan stemmen vanwege het thema immigratie en dit (keer op keer) geleid heeft tot verlies op links. Zou dit thema minder prominent aanwezig zijn zou je denk ik een andere (lees: gunstiger) beeld voor links zien. Ik denk serieus dat links anno 2025 onvoldoende aansluit op het sentiment dat er in de samenleving is (al dan niet onterecht). Blijven roepen en met het vingertje wijzen naar rechts is duidelijk geen succesvolle strategie. Misschien moet links toch maar eens begrijpen dat een substantieel deel van de bevolking het op bepaalde thema's toch anders wil zien...
Tja, als men het vastzetten en deporteren van allerlei mensen als oplossing ziet dan valt daar voor links ook weinig mee te concurreren. Want dan zouden ze door de absolute ondergrens moeten zakken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
*knip* originele bericht is geknipt
Dit gedrag is vaak gericht op mensen binnen het rechtse politieke spectrum. Men lijkt echter niet te beseffen dat veel mensen zowel linkse als rechtse, progressieve als conservatieve standpunten kunnen hebben, en dat de perfecte politieke partij voor het grotendeel van de mensen simpelweg niet bestaat.
Zoals ik hierboven al zeg, een onderbouwde discussie is geen enkel probleem. Maar meestal komen er argumenten die met cijfers onderuit gehaald worden, waarna er teruggekomen wordt met dat het toch echt zo is.
De reden van de slechte discussies zit hem dan ook vooral op de inhoud en niet op de mening die iemand heeft.
[...]

Wederom heb je het over de partij......

Wat jij hier weergeeft heeft meer iets weg van de inclusiviteitsparadox. Kun je jezelf echt inclusief noemen als je partijen uitsluit die zelf bepaalde groepen buitensluiten?
Dat is ook altijd een lastig iets. Maar je ziet wel dat dit soort groepen accepteren ook niet het gewenste effect heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 13:51 ]

[removed]

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:55

Malarky

Wils voor wat ieder

skimine schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Tja, als men het vastzetten en deporteren van allerlei mensen als oplossing ziet dan valt daar voor links ook weinig mee te concurreren. Want dan zouden ze door de absolute ondergrens moeten zakken.
Wat is er mis met het vastzetten en deporteren van notoire overlastgevers? *knip* hier stond een stelling zonder bron/onderbouwing

[ Voor 29% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 13:37 ]

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
En nog een controle: we checken altijd het aantal stempassen in verhouding met het aantal stembiljetten nadat de stembussen geopend worden voor het tellen.

Een afwijking heb je snel gevonden. Een enkele of twee stemmen meer of minder is wel eens gebeurd, maar dat kwam in alle gevallen door plakkerige vellen of doordat de telling niet helemaal goed was.

Die stembiljetten hebben nogal de neiging om statisch te worden dus dan kan het zijn dat je in een bundel van 10 er 11 hebt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Elk gangbaar slot wel, maar dit slot stelt volgens mij toch wel weinig voor. Dat moet beter kunnen zou je denken.

Waar het me om gaat, is bovenstaande i.c.m. dat de stembus fysiek voor mij beschikbaar was op maandag. Terwijl je zo dat gebouw binnen loopt. Nu waren wij aldaar samen met meerdere ouders, dus dan heb je in dit geval 8 ogen principe :+. Iemand met foute intenties kan rottigheid uithalen. Aan de andere kant heb ik ook een voorzitter over straat zien lopen met een koffer vol stembiljetten. Die had daar toen ook geen problemen mee, zo midden in de nacht in Amsterdam...
Zo was ik gisteren verbaasd dat er zomaar ff een stembus werd geopend met een sleutel. Had er helemaal niet bij stil gestaan dat deze sleutel zo makkelijk beschikbaar zou zijn in het stemlokaal.

Makkelijkste fraude is overigens het toevoegen van blanco stemmen. Maar ook dat zet uiteindelijk weinig zoden aan de dijk.

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Nox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
Een zwaarder slot heeft nul nut, dan verleg je de zwakste schakel naar de zijkant waar je met een goed mes wel eens vlot doorheen kan gaan.
Bij ons zijn het kliko’s, dan moet je een verdomd goede mes hebben om daar doorheen te komen ;)

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Nox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

je denkt er niet echt aan in Nederland, maar OVSE is gewoon aanwezig met een observatieteam. Als zij - vooraf, tijdens of achteraf - onregelmatigheden vaststellen, dan hoor je dat meestal vrij snel, hoewel het eindrapport vaak een paar weekjes op zich laat wachten.

Dat je er nooit iets van hoort betekent overigens dat we het best prima geregeld hebben.

Natuurlijk zijn er ook wel aanbevelingen, zoals uit het rapport van twee jaar geleden.
Priority recommendations focus on evaluating proxy voting to ensure equal suffrage and a secrett ballot, the introduction of additional voting methods for voters in places of detention, the supervision of political finance through an independent body, the registration of all campaign contributions including those in-kind, the introduction of reasonable limits on donations, the regulation of foreign donors and the ability to appeal to court against election results as the final authority. ODIHR stands ready to assist the authorities to address the recommendations contained in this and previous reports.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:42:
[...]
Zo was ik gisteren verbaasd dat er zomaar ff een stembus werd geopend met een sleutel. Had er helemaal niet bij stil gestaan dat deze sleutel zo makkelijk beschikbaar zou zijn in het stemlokaal.

Makkelijkste fraude is overigens het toevoegen van blanco stemmen. Maar ook dat zet uiteindelijk weinig zoden aan de dijk.
De sleutels worden in een aparte koffer en in een aparte envelop geleverd, deze koffer kan de voorzitter pas op de dag van de verkiezingen ophalen (iig, dat deed ik altijd wel).

Daarbij kun je wel een 10-tal blanco stemmen erin drukken, maar dan heb je een afwijking tov het aantal stempassen. Dus dat gaat niet op. Ook liggen de stembiljetten niet voor het pakken door de stemgerechtigden (iig bij ons, wij kunnen er wel bij maar de rest niet).

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

nwagenaar schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:41:
[...]

En nog een controle: we checken altijd het aantal stempassen in verhouding met het aantal stembiljetten nadat de stembussen geopend worden voor het tellen.

Een afwijking heb je snel gevonden. Een enkele of twee stemmen meer of minder is wel eens gebeurd, maar dat kwam in alle gevallen door plakkerige vellen of doordat de telling niet helemaal goed was.

Die stembiljetten hebben nogal de neiging om statisch te worden dus dan kan het zijn dat je in een bundel van 10 er 11 hebt.
Aanvullend; de controle op een stembus is dus niet een al dan niet kogelvrije bus met een zwaar hangslot, maar een bus die niet ‘zomaar’ open kan en onder toezicht staat van minstens 3 mensen. Je kan pas echt kwaad doen als die 3 mensen meewerken. En zelfs dan, er gaan maximaal 1000 stemmen in 1 bus, dus je fraudepoging is hooguit 1000 stemmen (een kamerzetel is 65k stemmen?)

Het is meer dat die bus onder voorwaarden open kan; iemand die met zijn hand komt vast te zitten of als de stembussen sluiten je de boel kan openmaken en eventuele paspoorten eruit kan vissen.

De voorzitter heeft de sleutel, maar ook hier zijn er altijd 2 andere mensen die kunnen meekijken (en echt niet perse in een complot zitten)
En @hieronder, je kan inderdaad misschien blanco papier erin werken. Alleen tellen we het aantal ongebruikte stembiljetten (dus weten we hoeveel we er hebben uitgegeven) en we tellen het aantal ingenomen stempassen. Dus als de bus wordt omgekeerd weten we ook hoeveel geldige stemmen erin zitten en deze 3 cijfers moeten overeenkomen.
Je kan alleen echt lulllig doen op een zogenaamd dubbel stembureau, je aanmelden op de eerste en je stem meesmokkelen naar de tweede, dan hebben beide bureaus’s een telprobleem…. Van 1 stem. En er wordt op gelet dat je je ingevulde stemformulier in de bus gooit ipv meeneemt. (Meenemen kan prima, maar dat schrijven ze direct op)

* Delerium heeft ook stembusdienst gehad.
Eigenlijk was alleen het openvouwen van die krengen een probleem, de rest ging best soepel

[ Voor 23% gewijzigd door Delerium op 30-10-2025 12:52 ]

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:42:
[...]

Dit valt op. Als ik aan het eind van het tellen opeens 50 extra blanco stemmen heb tegenover normaal (normaal 3-5 blanco's op 1500 stemmen hier) dan ga ik ff bellen met de gemeente. Maar probeer eens 50 biljetten er doorheen te duwen ;)

Ik vermoed dat er een paar opties zijn: aantallen blanco's verwijderen tot je op een passend totaal zit (kiespassen en stembiljetten gelijk) of dat je gaat herstemmen. Je weet welke personen er hebben gestemd en die roep je op voor een tweede stemming. Uit gemak gok ik dat er voor het eerste wordt gekozen, maar nogmaals, dit is enorm onlogisch.

Overigens telt een blanco stem niet mee in de uitslag, wel in opkomstcijfers. Dus technisch gezien verander je nagenoeg niks als je de blanco stemmen verwijdert.

Gisteren is er overigens voor het eerst een verschil in ons PV geslopen, een kiezer wilde het biljet meenemen. Ja prima, ik ga de discussie niet aan, hang hem lekker boven je bed ofzo. Maar ik heb weer papierwerk om hem te verklaren... (al is dit met 1 biljet echt een non-issue als ik de controleur mag geloven).

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 30-10-2025 12:50 ]

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
offtopic:

Zo zat ik ook.. echt WTF.. maar zou mij eigenlijk niet moeten verbazen gezien de achtergronden van die tafelgasten. (Komen van de internet wappiekanalen.)

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

skimine schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Nou ja, het is eigenlijk een beetje een luie constatering van @MazeWing. :+

Inderdaad migratie trekt mensen meer naar de rechterflank. Maar migratie an sich is helemaal geen groot onderwerp, het wordt vooral groot door social media. Deze social media zijn of in handen van extremisten (Musk) of opportunisten (Zuckerberg) of beiden (China). De reguliere, Nederlandse media zitten sinds Fortuyn een beetje in een kramp waarbij men huiverig is zijnde links bestempeld te worden. Dus rechtse en uiterst rechtse partijen zijn in het voordeel.

We weten namelijk uit onderzoek dat mensen sociaal-economisch wat linkser zijn, waar dat op cultureel vlak niet het geval is. Echter zijn grote delen van de economie geprivatiseerd waardoor er weinig zeggenschap en sturing mogelijk is. Democratie is een lokaal iets, waar onze economie geglobaliseerd is, grenzeloos voor goederen, diensten en kapitaal, dichtgetimmerd met handelsverdragen waarin een apart rechtssysteem voor bedrijven is ingebouwd (ISDS). Rechtse partijen geven dit soort structuren meer ruim baan dan linkse partijen van oudsher.

Dat vergroot weer ongelijkheid wat mensen weer ontvankelijker maken voor uiterst rechts, en al helemaal omdat de algoritmes mensen ook richting uiterst rechts sturen.

En zelfs dit is nog vrij summier en beperkt.
Nee, daarmee zeg ik niet dat mensen niet vanuit henzelf rechts kunnen zijn, maar wel dat rechts veel groter en machtiger is dan eigenlijk het geval is.

It’s the economy, stupid!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-10 21:13
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Inderdaad, ON is meer iets voor campingzender SBS6. John de Mol zendt tenslotte alles uit voor de poen.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:58
Wat is de reden dat Amsterdam opnieuw zo laat is met de uitslag? Bij de vorige verkiezingen was het ook pas op zaterdag. Andere grote steden kunnen het toch wel?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 14:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:58:
Wat is de reden dat Amsterdam opnieuw zo laat is met de uitslag? Bij de vorige verkiezingen was het ook pas op zaterdag. Andere grote steden kunnen het toch wel?
Nog de naweeën van het 750 jarig bestaan?

Geen idee, vroeg ik mij ook af

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:58:
Amsterdam is een substantieel grotere stad dan welke dan ook. Op papier zou het allemaal even snel moeten kunnen maar je ziet aan de uitslagen dat de kleinste dorpen altijd als eerste klaar zijn, serieus grote steden pas veel later. Dan is Amsterdam gewoon de grootste. (A’dam = 918k inwoners, R’dam=600k inwoners)

[Telegraafmodus]
Of het is Halsema

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 30-10-2025 13:02 ]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-10 17:13
Iedereen die zich altijd afvraagt hoe het gaat bij het stemmen of als het wel eerlijk gaat geef ik altijd aan dat ze er zelf ook bij mogen zijn. Dan blijft het vaak stil.

edit: wat mij betreft is de snelheid ook niet zo relevant. Het moet gewoon eerlijk en nauwkeurig gebeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door xzaz op 30-10-2025 13:04 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Helixes
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:01:
Nog de naweeën van het 750 jarig bestaan?

Geen idee, vroeg ik mij ook af
In mijn herinnering is Amsterdam altijd één van de allerlaatsten die zijn definitieve resultaat publiceert. Specifiek herinner ik me de verkiezingen van 2012, waarbij - vergeefs - werd gehoopt dat Amsterdam misschien nog op het laatste moment een zeteltje in de richting van PvdA zou gooien.

Niets nieuws onder de zon. Het is gewoon een grote stad/gemeente.

[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 30-10-2025 13:04 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 14:58

Shadow_Agent

Wat gebeurt er eigenlijk met alle stembiljetten? Gaan die direct in de shredder? Wordt dit centraal opgeslagen? Worden ze bewaard voor x-maanden en daarna vernietigd?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nwagenaar schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

De sleutels worden in een aparte koffer en in een aparte envelop geleverd, deze koffer kan de voorzitter pas op de dag van de verkiezingen ophalen (iig, dat deed ik altijd wel).

Daarbij kun je wel een 10-tal blanco stemmen erin drukken, maar dan heb je een afwijking tov het aantal stempassen. Dus dat gaat niet op. Ook liggen de stembiljetten niet voor het pakken door de stemgerechtigden (iig bij ons, wij kunnen er wel bij maar de rest niet).
Ja maar welke haal je dan uit de uitslag? Weet je zeker dat de blanco vellen de foutieve waren?

Zoals ik zei; het zet geen zoden aan de dijk. ;)

• PatrickC
Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Amsterdam is een substantieel grotere stad dan welke dan ook. Op papier zou het allemaal even snel moeten kunnen maar je ziet aan de uitslagen dat de kleinste dorpen altijd als eerste klaar zijn, serieus grote steden pas veel later. Dan is Amsterdam gewoon de grootste. (A’dam = 918k inwoners, R’dam=600k inwoners)

[Telegraafmodus]
Of het is Halsema
Maar de verhouding is zoek. Als het tellen in Rotterdam bijvoorbeeld 10 uur zou duren, dan zou het 15 uur moeten duren in Amsterdam met hetzelfde aantal tellers. Maar… ik zou ook 50% meer tellers verwachten in Amsterdam om dat te compenseren. Of… ze hebben een probleem in Amsterdam om genoeg vrijwilligers bij elkaar te krijgen om te tellen. Dat laatste lijkt me dan het meest logisch.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:02
Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

[Telegraafmodus]
Of het is Halsema
even kijken naar stad nr 2 en 3 qua inwoners:

Rotterdam
460.532 kiesgerechtigden

opkomst 63,4%
291977 stemmen

Amsterdam
606.776 kiesgerechtigden

opkomst 71,3%
432631 stemmen

Den Haag
357.702 kiesgerechtigden

opkomst 69,4%
248245 stemmen

Er zijn daar zo 48 tot 74 procent meer stemmen uitgebracht dan in de andere grote steden, dus vandaar zal het ook wel langer duren idd.

• Michie23
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:02
Unknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:46:
Lekker digitaal laten stemmen heb je de uitslag om 07:00 de volgende ochtend beken kunnen maken :)

Vindt het zeker belangrijk dat ze nu die 4 jaar wel volhouden samen en elkaar niet continue afzeiken, maar samen werken. Vanuit dat oogpunt snap i kwel dat sommige partijen niet met elkaar kunnen samenwerken. Heeft nmi niet met hun standpunten te maken, maar met hun persoonlijkheid en aanpassing vermogen

Lees net dat PVV dichter bij de meeste zetels zit dan de D66...oei zal toch niet :?

Verwacht dat Amsterdam meer D66 stemt dan PVVer.
Ja, want de overheid heeft een geweldige cyber security waar Russische hackers nooit doorheen komen. 8)7

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

De oplossing van die stemcomputer was toch simpel? Moeten we alleen investeren. Met het aantal verkiezingen die we hebben, op zich geen probleem.
  1. Stemcomputer registreert stem
  2. Printer print stem
  3. Stemmer doet print in de bus
We hebben de uitslag om 21.01 en een controlemechanisme waarnodig.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:06
Dus maandagavond pas de definitieve uitslag, als alle stemmen uit het buitenland binnen en geteld zijn aldus de NOS. Het zal verder geen invloed hebben op de zetelverdeling.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchOwnage op 30-10-2025 13:17 ]

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:07
Maandag wordt meer duidelijk over de opvolger van Timmermans.
Maandag duidelijkheid over opvolger Timmermans
Maandag wordt duidelijk wie Frans Timmermans opvolgt als leider van GroenLinks-PvdA. Dat zegt Kati Piri, de nummer drie op de lijst, tegen de NOS. Kandidaten kunnen zich nu melden bij het partijbestuur.
https://www.nu.nl/tweede-...j-piepklein-verschil.html

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 13:28
Nos.nl zegt 99.7% van de stemmen geteld. Maar ook dat Venray, 20% Amsterdam en 90.000 briefstemmers oa nog volgen. Dat is natuurlijk veel meer dan 0.3%. Eerder 3%.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 30-10-2025 13:20 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
PWM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:13:
De oplossing van die stemcomputer was toch simpel? Moeten we alleen investeren. Met het aantal verkiezingen die we hebben, op zich geen probleem.
  2. Printer print stem
Als alle computers blijven werken :+ dan klopt het. Maar om 21:01 wil je de uitslag al?
Dus je gaat de computers aansluiten op internet? lijkt me een goed plan :+
En wat als het printen mislukt? hoe garandeer je dat iemand niet meerdere stemmen uitbrengt voor het open gaat? etc etc.

Stemcomputers is al zo vaak over gesproken, en alle experts zijn het er over eens dat het een slecht idee is. Voor een winst die er eigenlijk niet is... Want er wordt echt al achter de schermen gesproken met elkaar ook voor de formatie. :+

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-10 20:23
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:18:
Nos.nl zegt 99.7% van de stemmen geteld. Maar ook dat Venray, 20% Amsterdam en 90.000 briefstemmers oa nog volgen. Dat is natuurlijk veel meer dan 0.3%.
Vergeet niet, Sint-Eustatius en Saba moeten ook nog hun uitslag doorgeven. Die waren groot fan van D66 in 2023. Mogelijk nu een nog grotere favoriet bij hen. Toch mogelijk weer zo'n 1-2k aan stemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8TMue9If8HOENoiMAn-2VauIqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zGgyggWrfwa3qFrEDnEPWUVg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnTgQOD_sBIWePC0s0AoTdqC94E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jgw6ueGohnYrLtJSZ23v5Gy.png?f=fotoalbum_large

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:43
  2. Printer print stem
Die methode is potentieel wel boomvriendelijker, het stembiljet moet nu bijna als rol worden geleverd.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:36
  2. Printer print stem
Zo herinner ik me nog een proef van 20 jaar geleden. Ze hadden precies deze opstelling. Stemmen met een drukknop. Teller werd opgehoogd, printje gemaakt. Stemmer controleerde print en gooide het in de bus.
Aan het einde van de dag ging de voorman even langs alle computers om de tellingen af te lezen en de voorlopige uitslag was binnen een minuut bekend. De natelling van alle prints ging in de uren daarna en bleek uiteindelijk niks te verschillen met de telling van de veredelde abaci.

Niks geen internet nodig voor gehad. Niks geen foute stemmen of tellingen die niet later alsnog gecorrigeerd kon worden. Het kan dus allemaal zonder grote problemen of hacks of andere cybersecurity nachtmerries.
Nederland is gewoon kampioen moeilijk doen.

• squashedraven
mekkieboek schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Die methode is potentieel wel boomvriendelijker, het stembiljet moet nu bijna als rol worden geleverd.
het nieuwe stembiljet is een A3tje dus de winst is al mogelijk

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:52
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:18:
Nos.nl zegt 99.7% van de stemmen geteld. Maar ook dat Venray, 20% Amsterdam en 90.000 briefstemmers oa nog volgen. Dat is natuurlijk veel meer dan 0.3%.
In Amsterdam hebben ze ongetwijfeld ook al heel veel stemmen geteld. Dat de uitslag van daar nog niet bekend is gemaakt wil niet zeggen dat er niets is geteld. Die 0,3% kan dus goed kloppen.

Gouwepeer Stemwijzer 2025.

• Helixes
  • Nu online
Ik snap de focus op die laatste paar stemmen niet zo. We hebben in Nederland geen systeem van winner takes all, of zoiets dergelijks.

Er is geen wet of traditie die zegt dat bij gelijkheid in zetels, de partij met een paar stemmen meer dan ook meer rechten of voorrang krijgt of zo. Ik heb het gevoel dat we die notie echt uit de VS hebben geïmporteerd.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Vergeet niet, Sint-Eustatius en Saba moeten ook nog hun uitslag doorgeven. Die waren groot fan van D66 in 2023. Mogelijk nu een nog grotere favoriet bij hen. Toch mogelijk weer zo'n 1-2k aan stemmen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als de opkomst gelijk ligt met Bonaire zal dat wel meevallen (21,5% opkomst)

Dat betekent, stam + t .

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:19
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Plus dat het een bekend gegeven is dat culturen in isolement niet bepaald nieuwe standpunten kunnen krijgen, de tijd staat voor hun gewoon stil qua cultuur, of ze worden zelfs conservatiever omdat progressieve mensen wel integreren in de nieuwe cultuur.

Amerika is hier als "melting pot" een goed voorbeeld van, de mensen die zich nog altijd Italiaans, Mexicaans, Pools, Nederlands of Duits noemt, ondanks dat zij ook al de 2de of 3de generatie zijn, zijn vaak ook kneitertje conservatief.

Nederlanders, of eerder hun nazaten, die in de jaren 40/50 naar de VS zijn getrokken zullen een rolberoerte krijgen als ze wakker worden zo en zien dat Rob Jetten het nieuwe gezicht van Nederland is :+

De Groene had eerder dit jaar een poging tot reeks over een journalist die zijn een verre tante ofzo opzocht in een van de fly-over states, maar dit ging overduidelijk niet echt zoals gepland :X
Dit kan ik beamen. Ik durf ook wel te stellen dat je bij (oa) Nederlandse immigranten (en hun nakomelingen) in bv Canada en de VS een bovengemiddeld aantal issues met drank- en drugs-ellende zult tegenkomen. Het is gewoon een feit dat veel mensen die emigreren dit doen vanwege allerhande (economische en/of psychische) issues, en vaak niet de meest (economisch/psychisch) stabiele types zijn. En dat woekert dan ook door binnen de gezinnen. Ik ben zelf daarom ook van mening dat het veel minder een cultureel/afkomst aspect is, maar veel meer een economisch en psychologisch aspect, is als we praten over oververtegenwoordiging van bepaalde groepen in de criminaliteit.

Los daarvan kun je bijvoorbeeld dan ook stellen dat "blanke Nederlanders uit een welgesteld milieu" veel hoger vertegenwoordigt zijn in witte-boorden criminaliteit en economische delicten. Dus tja, wat voor conclusies moet je daar dan uit trekken?

• squashedraven
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
Ik snap de focus op die laatste paar stemmen niet zo. We hebben in Nederland geen systeem van winner takes all, of zoiets dergelijks.

Er is geen wet of traditie die zegt dat bij gelijkheid in zetels, de partij met een paar stemmen meer dan ook meer rechten of voorrang krijgt of zo. Ik heb het gevoel dat we die notie echt uit de VS hebben geïmporteerd.
Omdat gebruikelijk is dat de grootste het initiatief heeft bij de formatie. En aangezien PVV al heeft aangegeven dit initiatief te willen mochten zij de grootste zijn (al is het maar met 1 stem) dan nemen zij het initiatief waardoor de formatie potentieel extreem lang gaat duren.

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

je denkt er niet echt aan in Nederland, maar OVSE is gewoon aanwezig met een observatieteam. Als zij - vooraf, tijdens of achteraf - onregelmatigheden vaststellen, dan hoor je dat meestal vrij snel, hoewel het eindrapport vaak een paar weekjes op zich laat wachten.

Dat je er nooit iets van hoort betekent overigens dat we het best prima geregeld hebben.

Natuurlijk zijn er ook wel aanbevelingen, zoals uit het rapport van twee jaar geleden.

[...]
Daar moet je zeker wel even bij stilstaan. Ook MOETEN alle onregelmatigheden door de voorzitter opgenomen worden in het PV. Heeft u dus een klacht of opmerking dan mag u deze indienen, en de voorzitter moet deze dan opnemen in het PV.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-10 20:23

Is dat wel zo?

Nu.nl schrijft het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCAUMthsTO6orTHVX3KOMUXSDuc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dScjlIiXUdwEVVK08ZOELPek.png?f=user_large

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 13:28
Peer_76 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

In Amsterdam hebben ze ongetwijfeld ook al heel veel stemmen geteld. Dat de uitslag van daar nog niet bekend is gemaakt wil niet zeggen dat er niets is geteld. Die 0,3% kan dus goed kloppen.
Dat percentage bij de tussenstand klinkt toch echt meer als 'op basis van 99.7% van de stemmen. Van de briefstemmers moet überhaupt nog de biljetten ontvangen worden. Dus zelfs het aantal uitgebrachte stemmen is nog niet bekend dus een bewegend doelwit. 0.3% is ca 30.000 stemmen en ze verwachten 90.000 brieven. Ze kunnen dat percentage beter weglaten want is gewoon misleidend.

• Helixes
  • Nu online
squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:25:
Omdat gebruikelijk is dat de grootste het initiatief heeft bij de formatie. En aangezien PVV al heeft aangegeven dit initiatief te willen mochten zij de grootste zijn (al is het maar met 1 stem) dan nemen zij het initiatief waardoor de formatie potentieel extreem lang gaat duren.
Dan is de vraag of ze dat wordt gegund door de Kamer. Die gaan er, collectief, over.

Niet de PVV of Wilders.

• PatrickC

De grootste partij mag de verkenningsfase starten en verkenner leveren. Dat deed voorheen de koning, maar dat is afgeschaft door de 2e Kamer. Van mij mogen ze dat weer terugdraaien… want nu gaan we dus onnodig tijd verliezen… zeker als de PVV uiteindelijk de grootste wordt.

• Helixes
  • Nu online
mprkooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:27:
Is dat wel zo?

Nu.nl schrijft het volgende:

[Afbeelding]
Als dat zo is, dan ben ik vooral op zoek naar precedenten. Heeft dhr Slomp die ook kunnen noemen?

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-10 17:13
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

Dan is de vraag of ze dat wordt gegund door de Kamer. Die gaan er, collectief, over.

Niet de PVV of Wilders.
Dat is een formaliteit mag ik hopen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• squashedraven
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

Niet de PVV of Wilders.
Heb je gelijk in. Ik ben persoonlijk echter van mening dat mocht de PVV de grootste zijn hij het ook verdiend om het uit te zoeken. Ik hoop het niet en hoop dat D66 in de achterkamertjes al wat regelt maar sommige tradities moet je er gewoon in houden om verschuivende grenzen te voorkomen. Dat Geert geen premier mocht worden vond ik ook al niet de beste oplossing gezien het een precedent schept (ik ben echt totaal anti PVV maar dit gaat om de processen in de 2e kamer).
en ook begrijp ik heel goed dat we niet een premier kiezen maar het is gebruikelijk dat de grootste partij de premier levert

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Als dat zo is, dan ben ik vooral op zoek naar precedenten. Heeft dhr Slomp die ook kunnen noemen?
Het wordt de eerste gelijke stand ooit, dus denk het niet :p
Pagina: 1 ... 40 ... 48 Laatste