Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

De bedoeling van een democratie is dat mensen kunnen stemmen op partijen die het beste hun belangen behartigen. In de meest ideale situatie zou niemand rekening houden met het aantal zetels, de peilingen of mogelijke coalitievorming. Dat is de puurste vorm van stemmen. In de praktijk is dit echter vrijwel onmogelijk door de invloed van media-aandacht en de belangrijke rol die partijleiders daarbij spelen.
Voor het behartigen van het belang is het wel essentieel om mee te nemen hoe reeel dat standpunt is in relatie tot de andere partijen die onderdeel uitmaken van de verkiezingen. Je kan nog zo'n voorstander zijn van een absoluut standpunt van bijvoorbeeld de Piraten Partij maar als er geen enkele partij is die daar maar in de buurt van komt gaat dat belang hoogstwaarschijnlijk niet behartigd worden. Dus ook daar moet je als kiezer een compromis maken om het zo effectief mogelijk te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-10 15:51
xzaz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Ja; en één van die belangen kan zijn dat ik nooit wil dat partij X gaat regeren. Als partij N die partij uitsluit geldt daarvoor een pluspunt. Bij democratie komt ook politiek om de hoek kijken.
Dat klopt, politiek speelt altijd een rol, maar het punt is juist dat vooraf een partij uitsluiten het stemgedrag beïnvloedt voordat de verkiezingen überhaupt hebben plaatsgevonden. In een echte democratie zou het gaan om kiezen op basis van inhoud en belangen, niet om strategieën die kiezers impliciet buitensluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:56:
Het meest opvallende voor mij aan deze verkiezing is toch wel dat Putin 8 Amsterdam Arena's kan vullen met aanhangers. Doet ie het toch beter dan de toppers.
Je gaat er hierbij wel vanuit dat de kaartjes gratis zijn. Het wordt een heel ander verhaal als mensen moeten betalen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

[...]

Door partijen op voorhand uit te sluiten, beïnvloed je het stemgedrag voordat er überhaupt gestemd is. En dat was mijn punt.

[...]

Misschien is het goed om mijn eerdere reacties nog eens terug te lezen. Het gaat hier helemaal niet om de partij zelf, maar om het principe dat stemgedrag door voorwaardelijke uitsluiting op voorhand wordt beïnvloed.
Beïnvloeden van stemgedrag is een synoniem voor- en doel van campagne voeren.

Nogmaals, Wilders zet zichzelf buitenspel met z’n antagonistische houding naar zelfs zijn coalitiegenoten en nota bene zijn eigen ministers. Hij wil niet eens regeren, dat je dan dus als partij zegt “daar kunnen wij niks mee, en doen wij dus ook niks mee” is duidelijkheid bieden aan je kiezers wat men van jou mag verwachten. Dat is volledig binnen de kaders van een werkende democratie. Of je het nu leuk vindt of niet.

Ik denk dat het verstandiger is dit thema te parkeren totdat een Yesilgöz eventueel haar breekpunt niét met hem in zee te willen gaan laat vallen, al dan niet om de druk op niet-rechts op te voeren. Dát zou ondemocratisch zijn, men doet immers iets waarvan van tevoren expliciet is gezegd het niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Thompson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:56:
Dat kun je natuurlijk ook zeggen over een fusie-partij waar mensen een half jaar geleden nog kwaad en jankend van het partijcongres(?) wegliepen.
Ja, maar in de combinatie D66 / PvdA-GL / CDA / VVD is de meerderheid in de tweede kamer zo ruim (10 zetels 'reserve'), dat afsplitsing geen grote zorg is.

Al moet ik zeggen dat ik het afsplits-risico bij JA21 ook niet als heel hoog zou inschatten.

[ Voor 10% gewijzigd door eamelink op 30-10-2025 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

ultimateharry

Team Slayer:-)

Thompson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Dat kun je natuurlijk ook zeggen over een fusie-partij waar mensen een half jaar geleden nog kwaad en jankend van het partijcongres(?) wegliepen.
Mwah, dat is toch wat anders, JA21 mensen hebben het partij-hoppen groot gemaakt in Nederland :) Bovendien heb je met 86 zetels iets meer marge lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:29
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb géén idee waarom je nu precies déze groep mensen probeert te beschermen met hun individualiteit. Van alle minderheden is precies deze de groep waarmee we het minste medelijden hoeven te hebben.

Venlonaren zijn allemaal individuen
Dakloze Polen zijn allemaal individuen
Homo's zijn allemaal indivuen
Transgenderpersonen? Allemaal individuen
Asielzoekers zijn allemaal individuen

Moslims zijn ALLEMAAL INDIVIDUEN

Je hebt gelijk, het zíjn allemaal individuen. Maar, het kaartenhuis van wrok - vooral populair bij Rechts - valt wel een beetje ineen als je plots iedereen als allemaal individuen wilt neerzetten.
ik probeer deze individuen te beschermen omdat ze nu op een bepaalde manier worden weggezet. Gooi jij alle transgenders op een hoop krijg je van mij dezelfde behandeling.
En waar je het vandaan haalt dat ik medelijden met ze zou moeten hebben geen idee. Ik heb met niemand medelijden want iedereen kiest zijn eigen verhaal om achter te staan en dat moeten ze vooral doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 23:32
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Hoe zie je dat terug? Ik zie dat niet zo. Als ik gisteren de 'coalitievoorkeuren' zag, vinden CDA stemmers D66, VVD en in mindere mate PvdA-GL heel acceptabel als partners. D66 vice versa. VVD'ers vinden D66, CDA en JA21 heel goed verteerbaar.

Er ligt een wat grotere scheiding tussen FvD, PVV en de rest, en aan de linkerkant van het spectrum zal ook wel wat verdeeldheid zijn, maar eerlijk gezegd is echt links in Nederland momenteel nauwelijks relevant.

Volgens mij is Nederland helemaal niet 'tot op het bot verdeeld', maar zijn we het grotendeels eens over van alles.
“Tot op het bot verdeeld” is iets wat ik vooral heel vaak vanuit populistisch rechts hoor. Het is niks anders dan een term om polarisatie te zaaien en het vooral niet over de overeenkomsten te hoeven hebben, want daar speel je gematigde partijen mee in de kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:27
Zojuist op Radio 2 dat de uitslag van Amsterdam wellicht pas morgenavond bekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:25
Trouwens als Annabel Nanninga van JA21 van eerste naar Tweede Kamer kont dan raakt JA21 een zetel kwijt aan een afsplitser in eerste Kamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-10 12:02
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Ja, maar in de combinatie D66 / PvdA-GL / CDA / VVD is de meerderheid in de tweede kamer zo ruim (10 zetels 'reserve'), dat afsplitsing geen grote zorg is.

Al moet ik zeggen dat ik het afsplits-risico bij JA21 ook niet als heel hoog zou inschatten.
Ik weet niet of JA21 hoog of laag in zou schatten. Eerdmans heeft niet een super track record met consistent bij een partij zitten en blijven en qua standpunten heeft die ook wel flink heen en weer geschoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-10 15:18
Auredium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

PVV (en in mindere mate Ja21 en FvD) is heel sterk vertegenwoordigd op Social Media en de reden daarvoor kan worden samengevat met een enkel woord: Emotie

De gemiddelde PVV stemmer stemt op PVV vanwege angst voor de buitenlander. Het algoritme schotelt ze constant nieuwsberichten van criminaliteit op straat voor en omdat ze sterk reageren op criminaliteit uit een bepaalde hoek. Dus ze krijgen een constante barrage van 'nieuws' waarbij Noord-Afrikanen criminaliteit plegen. Ze krijgen constant vanuit PVV en Wilders te horen hoe erg de situatie is. Je ziet wat dat betreft een kleine vergelijking met de VS. In de buitengebieden van Nederland zoals Limburg (steekt hand op) waar juist 'het probleem' in mindere mate aanwezig is wordt het sterkst gereageerd net zoals in de VS de harde kern van MAGA in het buitengebied zit. De angst voor de buitenlander is het sterkst daar waar de minste buitenlanders zijn omdat contact minder is en dus de factor 'onbekend' groter is.

Die mensen worden opgeladen met angst, constante angst en daaruit voortvloeiende woede. Iedereen daar kent wel anekdotisch een gezin Syriërs of Noord-Afrikanen met veel kinderen die een dikke auto rijden, nooit lijken te werken en toch een eigen huis hebben. Die mensen vreten zichzelf van binnen op want ze krijgen via Social media en Wilders constant de 'bevestiging' dat ze tweederangs burgers in eigen land zijn. Emoties zoekt een uitlaatklep en dat is social media.

Dus lees je voor de verkiezingen 'Ik stem op Wilders!' en 'Dat wordt weer PVV!' of een Nederlands vlaggetje en hun doodsvijand was natuurlijk Timmermans. Het is dan ook logisch dat samenzweringstheorieën rijkelijk worden omarmt want dat verzacht de emotionele teleurstelling en draait het om naar haat wat acceptabeler is voor deze mensen.

Ik kan verder nog dieper ingaan op de psyche van de gemiddelde far right stemmer maar ik vat het enigszins generaliseren (ook niet goed) samen als 'emotionele doeftoeters gevangen in een cel van hun eigen constructie'
Gevoelens tellen zeer zeker mee. *knip* N=1 en ononderbouwde statements horen hier niet thuis, daar is geen discussie over te voeren

Maar goed. Mijn stem is dan ook naar een rechtse, conservatieve partij gegaan. Als je in sprookjes wil geloven dan ga je maar naar de Efteling. Voor nu hoop ik vooral dat we een beetje stabiliteit krijgen op politiek gebied. Het liefst rechts / centrum rechts gelieerd, maar vooral stabiel zodat mensen een beetje weten waar ze aan toe zijn de komende paar jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja, dat gezever over of er over links of rechts geregeerd moet worden; een blik werpen in het verleden leert ons dat Paars I (PvdA, VVD & D66) en Rutte II (PvdA, VVD) de enige twee kabinetten van de afgelopen 30(!) jaar zijn geweest die de rit uitgezeten hebben.

De meest voor de hand liggende optie, kijkend naar dit verleden, is dus D66, GLPvdA, VVD, CDA. Een middenkabinet dus. Rechtse kabinetten hebben altijd gefaald, en echt linkse kabinetten hebben we sinds Den Uyl niet meer gehad.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
welvaartsbuik schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Ik weet niet of JA21 hoog of laag in zou schatten. Eerdmans heeft niet een super track record met consistent bij een partij zitten en blijven en qua standpunten heeft die ook wel flink heen en weer geschoven.
Spreekt inderdaad niet helemaal in zijn voordeel. Maar het wil nog wel eens gebeuren dat mensen van gedachten veranderen door bepaalde invloeden en dat zie je dan ook terug in eventuele standpunten.
Kwam Yesilguz ook niet bij de SP vandaan van origine (niet het beste voorbeeld maar oke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Cid Highwind schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:57:
[...]
Ik denk dat het verstandiger is dit thema te parkeren totdat een Yesilgöz eventueel haar breekpunt niét met hem in zee te willen gaan laat vallen, al dan niet om de druk op niet-rechts op te voeren. Dát zou ondemocratisch zijn, men doet immers iets waarvan van tevoren expliciet is gezegd het niet te doen.
Kijk, dat is nu precies het punt. Mijn argument gaat niet over wat er na de verkiezingen gebeurt of welke partijen mogelijk gaan regeren. Het gaat erom dat het vooraf uitsluiten van partijen het stemgedrag beïnvloedt, en dat is wat ik als ondemocratisch beschouw.

Wat mij betreft kan de PVV beter niet regeren, omdat zij naar mijn mening onvoldoende ervaren en capabele bestuursleden hebben om dat effectief te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:38
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

We hebben de laatste 20 jaar juist alleen maar centrum-rechtse en rechtse kabinetten gehad. Qua zetel aantal waren bijvoorbeeld Paars-1 en -2 ook centrumrechts (met centrumrechtse D66 en rechtse VVD die samen een meerderheid hadden tov PvdA).

Het enige linkse kabinet wat Nederland ooit had was Den Uyl, in 1973-1977.
Balkenende IV 2007 - 2010: CDA, PvdA, CU.

Onzin dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:32
squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:58:
ik probeer deze individuen te beschermen omdat ze nu op een bepaalde manier worden weggezet. Gooi jij alle transgenders op een hoop krijg je van mij dezelfde behandeling.
En waar je het vandaan haalt dat ik medelijden met ze zou moeten hebben geen idee. Ik heb met niemand medelijden want iedereen kiest zijn eigen verhaal om achter te staan en dat moeten ze vooral doen
Dat vind ik allemaal prima. Ik zie je reclamatie graag tegemoet wanneer er iemand over asielzoekers, of moslims begint. Misschien kunnen we elkaar de hand schudden.

En over dat medelijden.... Ik geloof dat ik die in de algemeenheid hield in de zinssnede die ik gekozen had. Je mag natuurlijk zelf kiezen wat je daarmee doet.

Edit:
*knip* originele post is gemod

[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:43 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:13
Advizor schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Onzin dus!
Wikipedia: Kabinet-Balkenende IV Reden ontslagaanvraag

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 30-10-2025 11:08 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:51
[...]

Onzin dus!
Je links rechts/kompas is kapot. CDA is centrumrechts, PvdA is centrumlinks en CU is wat lastiger in een hokje te plaatsen. Balkenende IV was bij uitstek een centrum kabinet.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Dat klopt, politiek speelt altijd een rol, maar het punt is juist dat vooraf een partij uitsluiten het stemgedrag beïnvloedt voordat de verkiezingen überhaupt hebben plaatsgevonden. In een echte democratie zou het gaan om kiezen op basis van inhoud en belangen, niet om strategieën die kiezers impliciet buitensluiten.
Dus wat jou betreft is er geen enkele morele ondergrens waarbij je vooraf mag zeggen dat je niet met een partij wilt samenwerken?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Onzin dus!
CDA: 41 zeels (centrumrechts)
PvdA: 33 zetels (centrumlinks)
CU: 6 zetels (centrum).

Met 41 zetels voor centrumrechts, tegen 39 voor centrum/centrum-links, was dit qua zetelaantal dus ook een centrum-rechts kabinet. Weliswaar licht, maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 30-10-2025 11:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

welvaartsbuik schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:02:
Ik denk het om twee redenen; ten eerste weinig gedoe in de partij tot nu toe. Ten tweede is het een erg simpele ideologie. Bouwen goed, regels slecht, buitenlanders slecht, klimaat onzin, overheid kleiner, belasting slecht, stikstof onzin, mobiliteit goed, activisme slecht. Ik kan me voorstellen dat als ze er met z'n allen één avondje goed voor gaan zitten, ze het hele verkiezingsprogramma opgeschreven hebben en vroeg aan het bier kunnen :P

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 30-10-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Joris748 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Je links rechts/kompas is kapot. CDA is centrumrechts, PvdA is centrumlinks en CU is wat lastiger in een hokje te plaatsen. Balkenende IV was bij uitstek een centrum kabinet.
Ja, en dus niet rechts of centrum-rechts zoals hier wordt beweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

CDA: 41 zeels (centrumrechts)
PvdA: 33 zetels (centrumlinks)
CU: 6 zetels (centrum).

Met 41 zetels voor centrumrechts, tegen 39 voor centrum/centrum-links, was dit qua zetelaantal dus ook een centrum-rechts kabinet. Weliswaar licht, maar toch.
*knip*
Niet op de man, maar op de inhoud aub.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 30-10-2025 11:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

renegrunn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:02:
Zojuist op Radio 2 dat de uitslag van Amsterdam wellicht pas morgenavond bekend wordt.
Met een bierviltjes berekening kom ik dan nog op ~86500 stemmen te tellen.
O.b.v. de huidige percentages daar (23,4% voor D66 en 7,3% voor PVV) zou dat nog zo'n 20.000 stemmen voor D66 zijn en ~6.300 voor PVV vanuit A'dam.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als dit het niveau van 'discussieren' is....

Balkenende-IV was qua zetelaantal dus in meerderheid centrum-rechts. Niet zwaar nee, het is het meest centrale kabinet van de hele reeks, dat klopt. Maar door het zetelaantal van 41-39 valt het wel degelijk onder centumrechts.

Wil je naar een links kabinet moet je echt terug naar de jaren 70. Sindsdien is het allemaal centrum tot centrum-rechts, rechts, en tegenwoordig neigend naar radicaal-rechts.

Kun je best niet leuk vinden. Dat mag uiteraard. Maar het verandert niets aan de feiten.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 30-10-2025 11:50 . Reden: quote aangepast ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:19
Valandil schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

Hier wordt ik weer duizelig van. :+

Mijn visie zijn volgens jou waandenkbeelden en ik vermoed dat jouw visie volgens mij waandenkbeelden zijn.
Gelukkig hebben we allebei een stem die we mogen weggeven aan een partij waar wij ons het prettigst bij voelen.

Waar ik wel een beetje klaar mee ben is de polarisatie van links en rechts. Wat voor mijn gevoel vooral sterk groeide tijdens de corona periode.
Met dat laatste ben ik het wel heel erg eens, al dat Links-rechts denken helpt ons niet helemaal

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Peetman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:12:
[...]

Met een bierviltjes berekening kom ik dan nog op ~86500 stemmen te tellen.
O.b.v. de huidige percentages daar (23,4% voor D66 en 7,3% voor PVV) zou dat nog zo'n 20.000 stemmen voor D66 zijn en ~6.300 voor PVV vanuit A'dam.
Ik denk dat in een grote stad als Amsterdam wel van belang is waar die stemmen precies vandaan komen. Een beetje a la de VS presidentsverkiezingen waarin ingezoomd wordt op een stad als Miami en dan te zien is welke districten nog moeten binnenkomen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:17
Joris748 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

CU was in die tijd een stuk rechtser en conservatiever dan anno 2025. Dus je kan inderdaad spreken van een midden rechts kabinet in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Bananenplant schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Dus wat jou betreft is er geen enkele morele ondergrens waarbij je vooraf mag zeggen dat je niet met een partij wilt samenwerken?
Het gaat niet om morele oordelen over een partij, maar om het democratische proces zelf. Vooraf publiekelijk zeggen dat je een partij uitsluit beïnvloedt het stemgedrag en maakt dat sommige kiezers zich buitengesloten voelen. Stemmen hoort gebaseerd te zijn op inhoud en belangen, niet op de voorkeuren of beoordelingen van andere partijen.

Het valt me op dat de meeste reacties eigenlijk alleen over de partij zelf gaan, vaak met een verbloemende ondertoon. Mijn punt gaat echter om het democratische proces, niet om de inhoud van een partij. Ik heb nog nooit gezien dat gelovige partijen op voorhand worden uitgesloten, ook al verschillen hun standpunten soms sterk van andere partijen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:51
wowly schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

Met dat laatste ben ik het wel heel erg eens, al dat Links-rechts denken helpt ons niet helemaal
Laten we partijen langs de meetlat toxisch, non-conform en conform gaan leggen. Maar dan zullen de mensen die gestemd hebben op toxische partijen zich nog steeds niet gehoord voelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Kijk, dat is nu precies het punt. Mijn argument gaat niet over wat er na de verkiezingen gebeurt of welke partijen mogelijk gaan regeren. Het gaat erom dat het vooraf uitsluiten van partijen het stemgedrag beïnvloedt, en dat is wat ik als ondemocratisch beschouw.

Wat mij betreft kan de PVV beter niet regeren, omdat zij naar mijn mening onvoldoende ervaren en capabele bestuursleden hebben om dat effectief te doen.
Op zich zie ik nul issues met vooraf uitsluiten. Het is een stukje extra transparantie vooraf over wat de partij wel of niet van plan is en dat past prima binnen een democratie.

Wanneer een partij daarna alsnog terugkomt op die boodschap, dan loop je tegen je geschetste probleem aan: bijvoorbeeld de VVD gebruikte het uitsluiten enkel als drukmiddel "wil je je stem laten gelden, stem op ons". Klinkt verre van netjes, maar ik zie weinig verschil met het uitruilen van punten tijdens coalitievorning: "wil je X? stem op ons" --> "we hebben dit moeten inruilen voor Y want nu regeren we mee en maken we op andere vlakken een verschil". Zuur als de ingeleverde punten net jouw motivatie waren om te stemmen op die partij.

Het hoort erbij en of dat erg is... ik heb een veel fundamenteler probleem met een dichtgetikt regeerakkoord plus fractiediscipline. Was dat er minder, dan zou een stem minder snel 'verloren gaan', omdat de wil van de Kamer er dan veel meer toe zou doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 20:11
Zegt alweer genoeg dat Wilders bereid is de formatie te frustreren. Hij heeft 0 kans op een coalitie maar natuurlijk even dwarsliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-10 17:02
dawg schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:04:
Tja, dat gezever over of er over links of rechts geregeerd moet worden; een blik werpen in het verleden leert ons dat Paars I (PvdA, VVD & D66) en Rutte II (PvdA, VVD) de enige twee kabinetten van de afgelopen 30(!) jaar zijn geweest die de rit uitgezeten hebben.

De meest voor de hand liggende optie, kijkend naar dit verleden, is dus D66, GLPvdA, VVD, CDA. Een middenkabinet dus. Rechtse kabinetten hebben altijd gefaald, en echt linkse kabinetten hebben we sinds Den Uyl niet meer gehad.
Er moeten oplossingen komen waar iedereen het mee eens is, zodat er nu eindelijk eens weer een stabiel kabinet komt die dingen oplossen en niet weer dat gekissebis of partijbelang, maar kiezersbelang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Ik denk het om twee redenen; ten eerste weinig gedoe in de partij tot nu toe. Ten tweede is het een erg simpele ideologie. Bouwen goed, regels slecht, buitenlanders slecht, klimaat onzin, overheid kleiner, belasting slecht, stikstof onzin, mobiliteit goed, activisme slecht. Ik kan me voorstellen dat als ze er met z'n allen één avondje goed voor gaan zitten, ze het hele verkiezingsprogramma opgeschreven hebben en vroeg aan het bier kunnen :P
Volgens mij is veel van JA21 Eerdmans afgekeken van Fortuyn, daar rept de man zelf tot in den treure over. Ik denk wat dat betreft niet veel mensen toen en nu wisten/weten waar Fortuyn voor stond. De meesten herinneren zich vooral zijn ageren tegen migratie *knip* onnodig dit

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:18:
Zegt alweer genoeg dat Wilders bereid is de formatie te frustreren. Hij heeft 0 kans op een coalitie maar natuurlijk even dwarsliggen.
Slechte verliezer met een Twitteraccount of hoe dat tegenwoordig ook mag heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Behalve dat er een proces is, is alles marketing voor iedere politicus. Wilders' kiezers zijn gefrustreerd dat hij wordt tegengewerkt dus dat beeld bevestigen is geen verrassing en kan je 'm niet kkwalijk nemen. We hebben al tijden geen formatie gezien waar vooraf al duidelijk werd wie met wie en waarom.

En een neutralere verkenner kan wellicht wel en dat vind ik eerlijkgezegd geen rare 'eis' met een nek-aan-nekrace waar mogelijk nog een restzetel zou kunnen verschuiven.

[ Voor 13% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 11:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
En dat doe je dan ook uitstekend :+

Voor alles wat de schuld is van Links, laat Rechts wel duidelijk zien dat ze de afgelopen decennia maar weinig hebben gedaan blijkbaar O-) Al die linkse hobbies enzo hadden ze toch al lang af kunnen schaffen?

Het laatste echt progressief linkse kabinet was denk ik toch Den Uyl... In 1973-1977
En grappig genoeg waren toen de belangrijkste punten huisvesting, zorg en onderwijs :+

Uitsluiten op basis van standpunten is denk ik ook niet goed. Maar uitsluiten op basis van handelen kan dat wel zijn natuurlijk. Als partijen anti-democratische punten hebben of meermaals om eigen gewin coalities laten klappen kan ik begrijpen dat je geen samenwerkingsverband wil aangaan met zulke partijen.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 30-10-2025 11:51 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DirtyBird schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Almere en Lelystad ook, maar de PVV is daar wonderwel de grootste partij. En het gaat er niet eens zozeer om of mensen met een migratieachtergrond PVV stemmen, maar ik zou vooral ook verwachten dat daar waar meerdere culturen elkaar zien en samensmelten, de tolerantie naar elkaar ook toeneemt. Blijkbaar valt dat toch tegen..
Van mijn kant weinig verbazing. Almere en Lelystad zijn relatief jonge steden, vol met gevluchte Amsterdammers. (Zij kregen wel asiel >:))

Zaandam is de multicultureelste stad van Nederland; toch wint PVV in gemeente Zaanstad.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:19:
Er moeten oplossingen komen waar iedereen het mee eens is, zodat er nu eindelijk eens weer een stabiel kabinet komt die dingen oplossen en niet weer dat gekissebis of partijbelang, maar kiezersbelang.
Ik denk niet zozeer dat men het eens hoeft te zijn. Je moet een consensus creëren, aan een onderhandelingstafel. Je moet standpunten kunnen uitwisselen, zodat de gesmede samenwerking voor iedereen leefbaar is - en bovendien realistisch en haalbaar.

En, dan, uitvoeren.

A propos, het moge duidelijk zijn met welke coalitie ik dat het beste zie gebeuren.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin

Ik zou daar heel blij mee zijn. Helaas ligt de huidige top van VVD nogal dwars erop. Hopelijk wordt D66 officieel de winnaar zodat Jetten wat meer mandaat heeft in de formatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:23
Ik heb mij er niet heel erg in verdiept, maar er is ook nog sprake van zoiets als een restzetel toch? Lijkt mij dat deze beide kanten op kan vallen? Dus voor zowel D66 als PVV, maar kan ook zomaar naar GL-PVDA gaan bijv?

Edit: Bonaire stemt D66!

[ Voor 7% gewijzigd door mprkooij op 30-10-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Ik zou daar heel blij mee zijn. Helaas ligt de huidige top van VVD nogal dwars erop. Hopelijk wordt D66 officieel de winnaar zodat Jetten wat meer mandaat heeft in de formatie.
Ik denk niet dat die papieren 'wie is de grootste op stemmen' iets uit gaat maken. Uiteindelijk zal de formatie bepaald worden door 'blijven we uitsluiten wat we zeiden, of toch niet (want landsbelang!!1!)'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat in een grote stad als Amsterdam wel van belang is waar die stemmen precies vandaan komen. Een beetje a la de VS presidentsverkiezingen waarin ingezoomd wordt op een stad als Miami en dan te zien is welke districten nog moeten binnenkomen.
Uiteraard, maar aangezien het nog om 20% van de stemmen gaat, is dat wel een substantieel aantal. Dus tenzij ze expres wachten met tellen van wijken met veel PVV stemmers geeft het wel een indicatie. En het geschatte verschil is zo groot dat het huidige verschil tussen PVV en D66 daar meerdere malen in past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Nouja, letterlijk iedereen blij maken gaat lastig worden natuurlijk :P

Normaliter zou ik best blij zijn met een breed middenkabinet, maar met de kant die de VVD is opgegaan lijkt het mij gewoon erg lastig om echt iets constructiefs op te zetten. Ik zie het gebeuren dat in plaats van een kabinet dat er voor iedereen* is, we een kabinet krijgen die er vooral voor niemand is.

Een beetje een herhaling van zetten van de erg grijze R3 en R4 kabinetten. Of R2 waar PvdA volledig onzichtbaar was.

Naja, het kan niet slechter dan wat we nu hadden, of R1, dus hoera :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Het gaat niet om morele oordelen over een partij, maar om het democratische proces zelf. Vooraf publiekelijk zeggen dat je een partij uitsluit beïnvloedt het stemgedrag en maakt dat sommige kiezers zich buitengesloten voelen. Stemmen hoort gebaseerd te zijn op inhoud en belangen, niet op de voorkeuren of beoordelingen van andere partijen.
Maar de kiezer ziet toch zelf ook wel dat sommige programma's onverenigbaar zijn, dat dan expliciet niet willen uiten is nogal raar, wellicht zelfs onwenselijk. Idem met partijen die bewezen onbetrouwbaar zijn geweest, het is daarin wel essentieel om te weten hoe de andere partij ( waar de kiezer potentieel op stemt ) hoe ze daar mee omgaan.

De partij kan dan ambigue blijven door het in algemeenheden te verhullen maar als je het gaat hebben over een stabiele coalitie op basis van de peilingen. Dan is de olifant in de kamer de PVV. Het gaat in de manier waarop partijen _potentieel_ samen kunnen werken en als die basis er niet is mag dat ook best benoemd worden.

Heeft dat invloed op potentieel stemgedrag? Onmiskenbaar maar zo problematisch als je dat ziet zie ik dat niet. Vrij essentieel omdat samenwerken met bepaalde partijen juist een disengager kunnen zijn.
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Het valt me op dat de meeste reacties eigenlijk alleen over de partij zelf gaan, vaak met een verbloemende ondertoon. Mijn punt gaat echter om het democratische proces, niet om de inhoud van een partij. Ik heb nog nooit gezien dat gelovige partijen op voorhand worden uitgesloten, ook al verschillen hun standpunten soms sterk van andere partijen.
Ik zie vooral men aanhalen dat de inhoud dermate veel afwijkt dat het daardoor lastig c.q. onmogelijk wordt. Met betrekking tot de gelovige partijen, daar zit natuurlijk een flink stuk historie in waarbij wel enig bewijs is dat er samen te werken is. Ga je met de SGP een coalitie vorm kan je op zekerheid stellen dat abortus in die coalitie er niet door gaat komen en blijkbaar is dat een prima onderhandelingspunt. Het is dan ook waar ruimte getoond wordt om tot een compromis te komen en hoe betrouwbaar men is gedurende de coalitie. De olifant in de kamer - de PVV - is daarin amper betrouwbaar gebleken noch heel sterk in het vinden van compromissen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:28

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dit heeft Nieuwsuur ook voorgelegd aan VVD: gemiddeld gezien heeft in de afgelopen 30 jaar een VVD+rechts kabinet +/- 2 jaar geregeerd, en +/- 3.7 jaar met een VVD+links kabinet, dus waarom met deze statistieken PvdAGL uitsluiten?

Kon Yezilgöz natuurlijk geen antwoord op geven, maar hulde aan nieuwsuur dat ze dit wel voorleggen. Deed iedereen dat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Peetman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Uiteraard, maar aangezien het nog om 20% van de stemmen gaat, is dat wel een substantieel aantal. Dus tenzij ze expres wachten met tellen van wijken met veel PVV stemmers geeft het wel een indicatie. En het geschatte verschil is zo groot dat het huidige verschil tussen PVV en D66 daar meerdere malen in past.
Het zal natuurlijk wel zo zijn dat in prognoses al is doorgerekend met 'ongeveer dezelfde verhouding als de overige 20%', al dan niet met een aanpassing omdat het bepaalde stadsdelen betreft. Ik denk dat de buitenlandse briefstemmers meer impact zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
mprkooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:23:
Ik heb mij er niet heel erg in verdiept, maar er is ook nog sprake van zoiets als een restzetel toch? Lijkt mij dat deze beide kanten op kan vallen? Dus voor zowel D66 als PVV, maar kan ook zomaar naar GL-PVDA gaan bijv?
Ahahaha, de restzetel....

Er is een kans dat die de kant van één van de vier tortelduifjes uitvalt - en dat ze dan toch weer een meerderheid weten te scoren met 76.

Mark my words.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

En dat doe je dan ook uitstekend :+

Voor alles wat de schuld is van Links, laat Rechts wel duidelijk zien dat ze de afgelopen decennia maar weinig hebben gedaan blijkbaar O-) Al die linkse hobbies enzo hadden ze toch al lang af kunnen schaffen?

Het laatste echt progressief linkse kabinet was denk ik toch Den Uyl... In 1973-1977
En grappig genoeg waren toen de belangrijkste punten huisvesting, zorg en onderwijs :+

Uitsluiten op basis van standpunten is denk ik ook niet goed. Maar uitsluiten op basis van handelen kan dat wel zijn natuurlijk. Als partijen anti-democratische punten hebben of meermaals om eigen gewin coalities laten klappen kan ik begrijpen dat je geen samenwerkingsverband wil aangaan met zulke partijen.
Precies, Kok I en II waren vooral progressief centrum, en een tijdperk waar het destijds behoorlijk conservatief-Christelijke CDA in oppositie zat.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-10 12:02
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Ik denk juist dat daarom het afbreuk risico hoog is. Je zag dit ook met de PVV, een van die punten kan/wil niet en het stapt er uit.

Nu weet ik niet of ze dat gaan doen. Maar een relatief zwart-wit partij is hier natuurlijk wel lastiger bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Ik denk niet dat die papieren 'wie is de grootste op stemmen' iets uit gaat maken. Uiteindelijk zal de formatie bepaald worden door 'blijven we uitsluiten wat we zeiden, of toch niet (want landsbelang!!1!)'.
Het wordt met huidige kleuterklas zeker tegen m gebruikt anders, zo van we laten Jetten al premier worden ondanks dat hij niet de grootste was dus dan kan hij niet ook nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Opkomst 20% :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:47
*knip* als er grote uitspraken worden gemaakt over onderwerpen, verwachten we onderbouwingen en geen hear-say of n=1 casussen.

[ Voor 122% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:45 ]

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Van mijn kant weinig verbazing. Almere en Lelystad zijn relatief jonge steden, vol met gevluchte Amsterdammers. (Zij kregen wel asiel >:))

Zaandam is de multicultureelste stad van Nederland; toch wint PVV in gemeente Zaanstad.
Dit weekend nog een heel gesprek gehad met een syrier, die hier 25 jaar geleden naartoe is gekomen. Die zegt letterlijk "Nederland is een prachtig land, als je de kansen pakt en je aanpast aan de Nederlandse normen en waarden". had een schoonmaakbedrijf (ZZP) en gaf kickboksles. En die ging dus ook PVV stemmen. Want "als je je niet aanpast, moet je gewoon wegwezen".

Het is niet alsof wanneer je zelf gevlucht bent, je dan opeens meer empathisch bent voor alle asielzoekers. Mensen die succesvol zijn, denken toch vaak dat iedereen dat kan en als ze dat niet kunnen is het hun eigen schuld. Dus zelf een migratie-achtergrond hebben maakt je zeker niet immuum voor anti-migratie propaganda geluiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:01
[...]

Er moeten oplossingen komen waar iedereen het mee eens is
Die zijn er niet. Sommige oplossingen van issues zullen pijn doen bij anderen. Om maar wat te noemen wat niet gelijk een links-rechts discussie zou moeten triggeren: als je netcongestie wil oplossen, zal er wellicht ergens een extra hoogspanningslijn in de zichtlijn van een paar burgers geplaatst moeten worden, en die zullen dat niet leuk vinden.
zodat er nu eindelijk eens weer een stabiel kabinet komt die dingen oplossen en niet weer dat gekissebis of partijbelang, maar kiezersbelang.
Ik zou kiezersbelang graag willen veranderen in "landsbelang" :)

En dan is het goed nieuws dat er 2 middenpartijen zijn waar 1/3e van Nederland op heeft gestemd, die heel expliciet precies daar voorstander van is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Toch weer ~300 stemmen in het voordeel van D66 :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Het wordt met huidige kleuterklas zeker tegen m gebruikt anders, zo van we laten Jetten al premier worden ondanks dat hij niet de grootste was dus dan kan hij niet ook nog...
Het boeit geen ene donder of je de grootste partij wordt of niet, het boeit of jij en genoeg anderen tot minimaal 76 komen. Een coalitie van 85 zonder de grootste partij is niet meer of minder democratisch dan een coalitie van 85 inclusief de grootste. In beide gevallen worden ongeveer evenveel kiezers direct in de coalitie vertegenwoordigd.

Dat het formatieproces begint bij de grootste partij is logisch, die zijn al het verst op weg naar de 76. Echter, in dit geval is zelfs dat niet gek relevant want 1. de grootste partij is nog steeds relatief klein en 2. waarschijnlijk zijn de eerste en de tweede precies even groot.

[ Voor 18% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

HollovVpo1nt schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Dit heeft Nieuwsuur ook voorgelegd aan VVD: gemiddeld gezien heeft in de afgelopen 30 jaar een VVD+rechts kabinet +/- 2 jaar geregeerd, en +/- 3.7 jaar met een VVD+links kabinet, dus waarom met deze statistieken PvdAGL uitsluiten?

Kon Yezilgöz natuurlijk geen antwoord op geven, maar hulde aan nieuwsuur dat ze dit wel voorleggen. Deed iedereen dat maar.
En in feite heeft Paars II de rit ook uitgezeten, het viel enkele weken (29 dagen om precies te zijn) voor de verkiezingen wegens Srebrenica & Dutchbat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10 15:04

Rannasha

Does not compute.

Restzetels worden in de prognoses al meegerekend. Zowel D66 als PVV hebben in principe nog kans om een zetel te winnen (t.o.v. de huidige 26 waar ze op staan) als ze voldoende stemmen hebben om een restzetel bij een andere partij af te snoepen.

Maar de zetelverdeling in de prognose telt al op tot 150, dus daar zijn de restzetels al virtueel verdeeld.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Het boeit geen ene donder of je de grootste partij wordt of niet, het boeit of jij en genoeg anderen tot minimaal 76 komen. Een coalitie van 85 zonder de grootste partij is niet meer of minder democratisch dan een coalitie van 85 inclusief de grootste. In beide gevallen worden ongeveer evenveel kiezers direct in de coalitie vertegenwoordigd.
Dat weet ik. Maar dat betekent niet dat het niet als een argument tegen hem gebruikt gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:25

Edit: Bonaire stemt D66!
Denk lijkt ook kans te hebben op restzetel
Malarky schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:54:
wiekrijgtderestzetel.nl is er ook weer bij.

Directe updates op ANP en NOS feed met automatisch verrekening van alle restzetels.
@Malarky

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
HollovVpo1nt schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Als ze dat bij Vandaag Inside ook eens zouden doen.... Dan verwacht ik dat men wel anders zou stemmen. Maar SBS (en in mindere mate RTL) gaat steeds meer richting de Fox' news van deze wereld.

De grap is dat ze het dan hebben over de "linkse NOS". Maar het rechts leunen van SBS/RTL wordt gewoon genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
Superman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Denk lijkt ook kans te hebben op restzetel

[...]

@Malarky
Hieruit snap ik even niet hoe de restzetel naar GL-PVDA zou gaan. Ze komen er toch 50k tekort?
Of bereken ik het verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB2rdch64JjNkLqbPlMb14RJAAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NAr8m3CCTpwnKcy3RaD2icx6.png?f=fotoalbum_large

Is het niet zo, hoe minder stemmen te kort, hoe dichter je bij de laatste zetel zit?

[ Voor 6% gewijzigd door mprkooij op 30-10-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Nouja, letterlijk iedereen blij maken gaat lastig worden natuurlijk :P

Normaliter zou ik best blij zijn met een breed middenkabinet, maar met de kant die de VVD is opgegaan lijkt het mij gewoon erg lastig om echt iets constructiefs op te zetten. Ik zie het gebeuren dat in plaats van een kabinet dat er voor iedereen* is, we een kabinet krijgen die er vooral voor niemand is.

Een beetje een herhaling van zetten van de erg grijze R3 en R4 kabinetten. Of R2 waar PvdA volledig onzichtbaar was.

Naja, het kan niet slechter dan wat we nu hadden, of R1, dus hoera :P
Daar zeg je wat. Als Yesilgoz meer had verloren, dan werd ze eruit gewipt en kun je een andere koers varen. Gezien de uitslag helaas, that ship has sailed. Ik denk dat bij Yesilgoz het stukje empathie ook niet meer komt. Als je van zo'n achtergrond bent, en dit is er van je geworden, dan geef ik het op. Dus die zie ik de populistische koers ook niet meer laten varen daar waar Rutte wel compromissen kon sluiten. Jetten kan dat ook (sterker nog: iedere leider van D66 in de afgelopen dertig jaar kon dat uitstekend). Yesilgoz zal wel hard to get spelen. Ook zoiets wordt van te voren bedacht door campagnestrategen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43
Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:45:
https://www.parool.nl/cs-bba30c03/

PvdA-GL nog steeds de grootste in Amsterdam, ruim 27% van de stemmen. Daarna volgt D66 en dan een groot gat naar VVD en consorten.
Dit is belangrijk, dat de hoofdstad wederom massaal op rechtsstatelijke, democratische partijen gestemd heeft ondanks dit tijdperk van social media.
Nog ongeveer 20% te tellen. Ik denk omdat een deel van de tellers naar huis is gegaan in de loop van de nacht en Amsterdam kent natuurlijk de meeste stemgerechtigden.

Schandalig is wel de lage opkomst van nauwelijks 71%...
Terwijl je nauwelijks 10 minuten hoeft te lopen voor een stembureau in Amsterdam.
Nou, 7.7% in Amsterdam heeft op Denk gestemd, dat zie je niet terug in de provincies..

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Daar zeg je wat. Als Yesilgoz meer had verloren, dan werd ze eruit gewipt en kun je een andere koers varen. Gezien de uitslag helaas, that ship has sailed. Ik denk dat bij Yesilgoz het stukje empathie ook niet meer komt. Als je van zo'n achtergrond bent, en dit is er van je geworden, dan geef ik het op. Dus die zie ik de populistische koers ook niet meer laten varen daar waar Rutte wel compromissen kon sluiten. Jetten kan dat ook (sterker nog: iedere leider van D66 in de afgelopen dertig jaar kon dat uitstekend). Yesilgoz zal wel hard to get spelen. Ook zoiets wordt van te voren bedacht door campagnestrategen.
ik hoop dat Yesilgoz even de teugels wat aangetrokken krijgt door de partij leiding en dat ze gewoon plaatsnemen in een kabinet waar ze dan eventueel de HRA als winst meenemen (komt mij niet heel verkeerd uit gezien ik op het punt sta een wat duurder huis te kopen, maar kan het ook wel betalen zonder HRA)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:51
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Mij lijkt dat het 'landsbelang' er beter bij gebaat zou zijn dat juist de VVD niet zou meeregeren en 4 jaar in het strafbankje zou gaan zitten en de gebeurtenissen nog eens op zich zou laten inwerken. Maar helaas heeft de kiezer ze niet genoeg willen afrekenen, naar mijn mening erg teleurstellend.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
D66 wint op Bonaire, PVV nog op voorsprong
De uitslag van Bonaire is binnen. D66 is de grootste geworden op het eiland, en wint zo weer wat terrein op de PVV.

Het landelijke verschil tussen PVV en D66 bedraagt nu 1.984 stemmen in het voordeel van de partij van Geert Wilders. De uitslagen van Venray en de briefstemmers vanuit het buitenland kunnen nog het verschil maken.

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-10 17:25
Waah schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:32:
De grap is dat ze het dan hebben over de "linkse NOS". Maar het rechts leunen van SBS/RTL wordt gewoon genegeerd.
Maar dat is het knappe van rechts, het is altijd de schuld van links, de media en onderwijs zijn links, en de rechtse stemmers slikken het gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 23:31

Malarky

Wils voor wat ieder

mprkooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Hieruit snap ik even niet hoe de restzetel naar GL-PVDA zou gaan. Ze komen er toch 50k tekort?
Of bereken ik het verkeerd?

[Afbeelding]

Is het niet zo, hoe minder stemmen te kort, hoe dichter je bij de laatste zetel zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW9KxiTlC0oZJ4Maf_iS5esMBtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AzGLuDOJLohIvTCOCrToBOfj.png?f=fotoalbum_large

Op de 10e restzetel heeft de GL-PvdA het hoogste stem gemiddelde dus die pakt hem, PVV heeft het een na hoogste stemgemiddelde dus die pakt hem (net) niet. Door agressief cachen kan het even duren voor de tabel ook geupdate is

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:20

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ipv de focus op de uiteindelijke resultaten, bij deze een kleine blik in de activiteiten van het stembureau waar ik onderdeel van was:

- de avond daarvoor zijn we met z’n allen op de locatie geweest en hebben we alvast het stemlokaal ingericht
- op de verkiezingsdag zijn de eerste personen om 06:45 aanwezig en worden de resterende dingen geregeld
- over de hele dag loopt het redelijk door, piek momenten waren van 07:30 t/m 08:15, 09:00 t/m 10:00, 11:45 t/m 12:45 en van 18:30 t/m 19:30
- In de laatste 5 minuten kregen wij nog een kleine spurt van enkele stemmers, om 21:00 uur hadden wij 3 volle bakken dat goed was voor 1395 stemgerechtigden
- Verder hebben wij geen issues gehad en-of klachten gehad, het ging allemaal gemoedelijk :)
- Om 21:00 hebben we de opbouw gemaakt voor 24 partijen en voor ongeldige en blanco stemmen en worden de stemhokjes afgebroken, etc
- Om 21:15 zijn we gestart met het uitvouwen van de stembiljetten
- Om 22:30 konden wij eindelijk beginnen met het distribueren van de stembiljetten op de aangegeven locatie: in ons geval hadden we een tafel met even en oneven nummers in een U-vorm met de uitgevouwen biljetten in het midden, de biljetten werden vervolgens door 2 personen op even en oneven gesorteerd zodat de rest stapel kon sorteren op nummer
- Om 23:15 was het sorteren afgerond en konden wij de biljetten gaan (snel)tellen in bundels van 10 of 5 (voor de kleinere partijen)
- Om 23:30 waren we klaar met het snel tellen en zijn de 1e resultaten bekend op een kladpapier, punt was dat wij 30(!) stembiljetten teveel hadden tov het aantal stempassen, etc
- Om 23:45 hadden we het probleem gevonden, een van de tellers had bij een partij 60 doorgegeven maar dit moest dus 30 zijn, verder geen afwijking meer!

Vervolgens alles ingepakt in 2 stembakken en de resultaten doorgegeven. PVV was nummer 1, CDA was nummer 2, CU was nummer 3, GL/PvdA was nummer 4, D66 was nummer 5 en FvD was nummer 6; de rest hadden minder dan 100 stemmen.

Krabbeltje werden gezet. Rond 00:15 werden de bakken opgehaald. Vervolgens moesten we nog naar het stadhuis om de koffer en overgebleven stembiljetten te droppen.

Uiteindelijk 01:00 thuis. Nog even een biertje gedronken en de laatste 8 minuten van de uitslag op NOS gezien.

Poeh, het was weer een lange dag.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-10 16:35

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Ik vraag het me af. PVV zal inzetten op dit. En dan een SGP/CU of zelfs FVD erbij al dan niet in gedoogvorm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_U0xPfOCtpgpDVaOGgCPvKUcC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujZ5eTOykpkHKFeukusLFYAx.jpg?f=fotoalbum_large

Deze coalitie is volgens mij de enige echte meerderheid van 4 partijen die wellicht mogelijk is. En zal naar mijn idee de inzet van D66 zijn als zij de verkenning mogen doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlMWOiXYVelqQbdN6We0hvb_1Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ko3SuZV7eMNXuSCJRGsopXt.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief dat D66 nog voor Yesilgoz kan bieden is dit, met nog een CU om tot een echte meerderheid te komen. Maar dan moet D66 wel heel veel weggeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLEFG92NWUYhhYxu0wb9gvGRHYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5YSK41j9H1dy3EqgsegqRk1.jpg?f=fotoalbum_large

Over links is hopeloos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18GrQxJxh3bTFo19n1bmcUIOQWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2gNrq6Ov9k9phpJR8XCWJ1u.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dan kijkt naar de VVD, die heeft GLPVDA keihard uitgesloten op inhoud. En Wilders alleen op het weglopen. Ik denk dat Yesilgoz jammer genoeg de sleutel heeft. En die zullen gaan (en moeten kiezen) tussen de oppositie in, met Wilders regeren, met GLPVDA regeren. Yesilgoz zal het liefst dat alternatief met d66/ja21/cda zien. Maar gaat d66 dat doen?
En als VVD in de oppositie komt, welke realistische coaltie is er dan nog mogelijk?

Ik zie het dus wel gebeuren dat de VVD toch weer met Wilders in zee gaat, op asiel zitten ze op een lijn met de PVV, en dat is het enige thema van de PVV. Dat ze slechts 1 zetel verloren hebben zal de VVD ook voelen als regeringsverplichting en kunnen daar Wilders en zijn verlies mee om de oren slaan.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:27
Misschien is dat nog het enige goede als de PVV de grootste wordt. Dat eerst alle kansloze rechtse opties verkend en publiek afgesloten worden, waardoor een centrum coalitie odaarna meer legitimiteit heeft. Ook wordt de VVD dan gedwongen kleur te bekennen tussen extreemrechts populisme of meewerken met het centrum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:45:
https://www.parool.nl/cs-bba30c03/

PvdA-GL nog steeds de grootste in Amsterdam, ruim 27% van de stemmen. Daarna volgt D66 en dan een groot gat naar VVD en consorten.
Dit is belangrijk, dat de hoofdstad wederom massaal op rechtsstatelijke, democratische partijen gestemd heeft ondanks dit tijdperk van social media.
Nog ongeveer 20% te tellen. Ik denk omdat een deel van de tellers naar huis is gegaan in de loop van de nacht en Amsterdam kent natuurlijk de meeste stemgerechtigden.

Schandalig is wel de lage opkomst van nauwelijks 71%...
Terwijl je nauwelijks 10 minuten hoeft te lopen voor een stembureau in Amsterdam.
Niet anders dan in andere landen? in de USA zie je hetzelfde.

Steden, vaak hoger opgeleid, stemmen democratisch(er). Meer sociaal, meer links. Terwijl het voor hun portemonnee vaak niet beter is. Progressief.
Dorpen, vaak laag opgeleid, stemmen republikeinser. Minder sociaal, meer rechts. Terwijl voor hun juist slechter is. Conservatief.

Het is ook de reden dat progressieve/democratische partijen vaak inzetten op onderwijs. En waarom de Republikeinen er alles aan doen om funding voor onderwijs te schrappen. En in de verkiezingsprogramma's in Nederland zie je eigenlijk niet anders. De progressievere partijen willen in onderwijs investeren. De conservatieve niet. Want anders creeer je meer progressieve stemmers. Het is DE reden dat Trump inzet op meer producten maken in de USA. Want daar heb je meer ongeschoolde werknemers voor nodig. Met de nadruk op ongeschoold.

En wie ook het eerste het onderwijssysteem onderuit halen?... dictatoren O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-10 17:13

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
Morrar schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:39:
Misschien is dat nog het enige goede als de PVV de grootste wordt. Dat eerst alle kansloze rechtse opties verkend en publiek afgesloten worden, waardoor een centrum coalitie odaarna meer legitimiteit heeft. Ook wordt de VVD dan gedwongen kleur te bekennen tussen extreemrechts populisme of meewerken met het centrum.
Ik hoop niet dat het zover komt. Niet dat de D66 mijn partij is maar idealiter zijn ze er gewoon voor het eind van het jaar uit en beginnen we het nieuwe jaar met een nieuw kabinet. En als de PVV eerst elk geitenpaadje afspeurt naar een meerderheid zijn we zo een jaar verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Dit weekend nog een heel gesprek gehad met een syrier, die hier 25 jaar geleden naartoe is gekomen. Die zegt letterlijk "Nederland is een prachtig land, als je de kansen pakt en je aanpast aan de Nederlandse normen en waarden". had een schoonmaakbedrijf (ZZP) en gaf kickboksles. En die ging dus ook PVV stemmen. Want "als je je niet aanpast, moet je gewoon wegwezen".

Het is niet alsof wanneer je zelf gevlucht bent, je dan opeens meer empathisch bent voor alle asielzoekers. Mensen die succesvol zijn, denken toch vaak dat iedereen dat kan en als ze dat niet kunnen is het hun eigen schuld. Dus zelf een migratie-achtergrond hebben maakt je zeker niet immuum voor anti-migratie propaganda geluiden
(Syrier zegt niets over geloof; kan van alles zijn :P)

Yesilgoz is Koerdisch-Turks, maar was toch welgesteld aldaar?

Hoe dan ook, de survivorship bias. Tja, ik kende ze bij mijn vorige werkgever ook, de buitenlanders die op PVV stemmen. Het doet me denken aan de film Wikipedia: The Believer (2001 film). Een film die gezien de politieke verstandhouding nu nog vreemder is, temeer omdat je op rechts een uitgesproken anti-Islam en een anti-Joden partij hebt.

In dit opzicht. Een partij als DENK, die stemmen gingen vroeger denk ik toch wel richting PvdA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Pas na weekend weten we wie de grootste wordt volgens nu.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Jeroenvde89 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:38:
D66 wint op Bonaire, PVV nog op voorsprong
De uitslag van Bonaire is binnen. D66 is de grootste geworden op het eiland, en wint zo weer wat terrein op de PVV.

Het landelijke verschil tussen PVV en D66 bedraagt nu 1.984 stemmen in het voordeel van de partij van Geert Wilders. De uitslagen van Venray en de briefstemmers vanuit het buitenland kunnen nog het verschil maken.
Dat was al even bekend.

Maar, wat dacht je van Amsterdam wat het verschil kan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:42:
Pas na weekend weten we wie de grootste wordt volgens nu.nl.
Ja, het gaat afhangen van de brief stemmers. Dat zijn er zo'n 100.000. Dat kan nog t/m Maandag duren.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenNietDoen op 30-10-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-10 14:54
Ozzy schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Ik vraag het me af. PVV zal inzetten op dit. En dan een SGP/CU of zelfs FVD erbij al dan niet in gedoogvorm.
[Afbeelding]

Deze coalitie is volgens mij de enige echte meerderheid van 4 partijen die wellicht mogelijk is. En zal naar mijn idee de inzet van D66 zijn als zij de verkenning mogen doen:
[Afbeelding]

Alternatief dat D66 nog voor Yesilgoz kan bieden is dit, met nog een CU om tot een echte meerderheid te komen. Maar dan moet D66 wel heel veel weggeven.
[Afbeelding]

Over links is hopeloos:
[Afbeelding]

Als je dan kijkt naar de VVD, die heeft GLPVDA keihard uitgesloten op inhoud. En Wilders alleen op het weglopen. Ik denk dat Yesilgoz jammer genoeg de sleutel heeft. En die zullen gaan (en moeten kiezen) tussen de oppositie in, met Wilders regeren, met GLPVDA regeren. Yesilgoz zal het liefst dat alternatief met d66/ja21/cda zien. Maar gaat d66 dat doen?
En als VVD in de oppositie komt, welke realistische coaltie is er dan nog mogelijk?

Ik zie het dus wel gebeuren dat de VVD toch weer met Wilders in zee gaat, op asiel zitten ze op een lijn met de PVV, en dat is het enige thema van de PVV. Dat ze slechts 1 zetel verloren hebben zal de VVD ook voelen als regeringsverplichting en kunnen daar Wilders en zijn verlies mee om de oren slaan.
Naja, feitelijk zou het dus kunnen "over links"*, alleen het cda zal daar nooit in meegaan denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfnCCWrWBPFIqWIAXpdM1dYJ_Jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRYjcoGHQjXysO33K24WRVWi.png?f=fotoalbum_large

Misschien dat een gedoogconstructie over Links en/of Rechts ook mogelijk is, met CDA-D66-VVD in het kabinet. Althans zoiets lijkt kansrijk.

*als de zetels ook zo daadwerkelijk verdeelt zijn, gezien er nog geteld wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Grunwold schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Naja, feitelijk zou het dus kunnen "over links", alleen het cda zal daar nooit in meegaan denk ik.
[Afbeelding]

Misschien dat een gedoogconstructie over Links en/of Rechts ook mogelijk is, met CDA-D66-VVD in het kabinet. Althans zoiets lijkt kansrijk.
Wel een behoorlijke stretch om CU en 50+ op "links" te tellen :o

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nwagenaar schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:38:
Ipv de focus op de uiteindelijke resultaten, bij deze een kleine blik in de activiteiten van het stembureau waar ik onderdeel van was:

- de avond daarvoor zijn we met z’n allen op de locatie geweest en hebben we alvast het stemlokaal ingericht
- op de verkiezingsdag zijn de eerste personen om 06:45 aanwezig en worden de resterende dingen geregeld
- over de hele dag loopt het redelijk door, piek momenten waren van 07:30 t/m 08:15, 09:00 t/m 10:00, 11:45 t/m 12:45 en van 18:30 t/m 19:30
- In de laatste 5 minuten kregen wij nog een kleine spurt van enkele stemmers, om 21:00 uur hadden wij 3 volle bakken dat goed was voor 1395 stemgerechtigden
- Verder hebben wij geen issues gehad en-of klachten gehad, het ging allemaal gemoedelijk :)
- Om 21:00 hebben we de opbouw gemaakt voor 24 partijen en voor ongeldige en blanco stemmen en worden de stemhokjes afgebroken, etc
- Om 21:15 zijn we gestart met het uitvouwen van de stembiljetten
- Om 22:30 konden wij eindelijk beginnen met het distribueren van de stembiljetten op de aangegeven locatie: in ons geval hadden we een tafel met even en oneven nummers in een U-vorm met de uitgevouwen biljetten in het midden, de biljetten werden vervolgens door 2 personen op even en oneven gesorteerd zodat de rest stapel kon sorteren op nummer
- Om 23:15 was het sorteren afgerond en konden wij de biljetten gaan (snel)tellen in bundels van 10 of 5 (voor de kleinere partijen)
- Om 23:30 waren we klaar met het snel tellen en zijn de 1e resultaten bekend op een kladpapier, punt was dat wij 30(!) stembiljetten teveel hadden tov het aantal stempassen, etc
- Om 23:45 hadden we het probleem gevonden, een van de tellers had bij een partij 60 doorgegeven maar dit moest dus 30 zijn, verder geen afwijking meer!

Vervolgens alles ingepakt in 2 stembakken en de resultaten doorgegeven. PVV was nummer 1, CDA was nummer 2, CU was nummer 3, GL/PvdA was nummer 4, D66 was nummer 5 en FvD was nummer 6; de rest hadden minder dan 100 stemmen.

Krabbeltje werden gezet. Rond 00:15 werden de bakken opgehaald. Vervolgens moesten we nog naar het stadhuis om de koffer en overgebleven stembiljetten te droppen.

Uiteindelijk 01:00 thuis. Nog even een biertje gedronken en de laatste 8 minuten van de uitslag op NOS gezien.

Poeh, het was weer een lange dag.
Dank voor je dienst! Leuk om je verslag te lezen.

Het is lastig om te benchmarken hoe snel het bij jullie ging want ik weet niet hoeveel tellers jullie hadden.

Iedere keer dat ik teller was, hadden we ouderen erbij zitten die... tja, minder uitvoerden (en dat is OK, maar ik moet toch de laatste bus naar huis hebben). De laatste keer dat ik telde, kon ik de ingang van het stemlokaal niet vinden. En geloof me, ik zocht me een ongeluk. Gelukkig was het gemeentehuis vlakbij, heb ik me daar maar gemeld. Ook was ik snipverkouden geworden zo'n 1 a 2 uur voor het tellen begon, en was dat tijdens de coronatijd. Ik was dan ook ontevreden over mijn performance die avond. Het is en blijft toch een teamwork.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Ja, het gaat afhangen van de brief stemmers. Dat zijn er zo'n 100.000. Dat kan nog t/m Maandag duren.
Dat is nooit een meerderheid voor PVV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:46

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:37:
Venray met 34000 kiesgerechtigden zal de PVV ook nog wel met 2-3000 stemmen laten inlopen.
Niet heel gek, die regio kennende en bijna de hometown van GW.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Precies, VVD kan praktisch eisen wat ze willen, en zijn een meester in het "nee, andere moeten verantwoordelijkheid nemen en niet weglopen"

Zie R3 waar GroenLinks de lul was toen ze niet keurig door het hoepeltje van Het Motorblok sprongen, puur omdat GL wist dat ze alleen maar konden verliezen.

Ik verwacht, maar ik ben te cynisch, dat CDA en VVD D66 behoorlijk voor het blok gaan zetten met de simpele mededeling: Er is geen alternatief zonder ons, we gaan alleen samen in een kabinet, dit zijn onze eisen. Graag of helemaal niet.

En daarna als "motorblok" naar PvdA gaan met "neem je verantwoordelijkheid, toon leiderschap, het is de wil van de kiezer" en alle varianten daarop.

Ik hoop echt dat Klaver dezelfde energie heeft als tijdens de formatie van R3 en gewoon zijn rug recht houdt. Vooral D66 heeft PvdA harder nodig dan andersom. PvdA kan zichzelf immers, hopelijk, herpakken in de oppositie tegen een vol-rechts kabinet, jezelf herpakken in een centrum-kabinet kan alleen als er spijkers met koppen kunnen worden geslagen. En ik denk echt dat vooral de VVD gewoon bij alles moeilijk gaat doen.

Het is immers langzamerhand een niet-conforme partij geworden, natuurlijk nog lang niet full-maga, maar ze vergelijken met de britse Tories is imho prima.

Maar wie weet heb ik ongelijk, ben ik in het spelletje getrapt en kan iedereen vriendjes worden en kan ik de komende 4 jaar voor de verandering het kabinet hier steunen, in plaats van afzeiken :) Dat hoop ik oprecht, want het land snakt gewoon naar eindelijk eens shit oplossen. En ik geloof ook dat als we een kabinet krijgen dat de eerste grote stappen kan zetten in veel probleem dossiers, de steun voor radicaalrechts enorm zal afnemen, en het vertrouwen in de politiek weer zal toenemen.

Maar dan heb je wel 4 conforme partijen nodig, die het niet voor zichzelf, maar voor elkaar en het land doen. En dat klinkt in 2025 toch echt wel hopeloos naief.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Napo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Maar de kiezer ziet toch zelf ook wel dat sommige programma's onverenigbaar zijn, dat dan expliciet niet willen uiten is nogal raar, wellicht zelfs onwenselijk. Idem met partijen die bewezen onbetrouwbaar zijn geweest, het is daarin wel essentieel om te weten hoe de andere partij ( waar de kiezer potentieel op stemt ) hoe ze daar mee omgaan.

De partij kan dan ambigue blijven door het in algemeenheden te verhullen maar als je het gaat hebben over een stabiele coalitie op basis van de peilingen. Dan is de olifant in de kamer de PVV. Het gaat in de manier waarop partijen _potentieel_ samen kunnen werken en als die basis er niet is mag dat ook best benoemd worden.

Heeft dat invloed op potentieel stemgedrag? Onmiskenbaar maar zo problematisch als je dat ziet zie ik dat niet. Vrij essentieel omdat samenwerken met bepaalde partijen juist een disengager kunnen zijn.

[...]

Ik zie vooral men aanhalen dat de inhoud dermate veel afwijkt dat het daardoor lastig c.q. onmogelijk wordt. Met betrekking tot de gelovige partijen, daar zit natuurlijk een flink stuk historie in waarbij wel enig bewijs is dat er samen te werken is. Ga je met de SGP een coalitie vorm kan je op zekerheid stellen dat abortus in die coalitie er niet door gaat komen en blijkbaar is dat een prima onderhandelingspunt. Het is dan ook waar ruimte getoond wordt om tot een compromis te komen en hoe betrouwbaar men is gedurende de coalitie. De olifant in de kamer - de PVV - is daarin amper betrouwbaar gebleken noch heel sterk in het vinden van compromissen.
Wederom ligt de focus op de partij, en niet op de kern van mijn punt: het beïnvloeden van het stemgedrag. Het vooraf uitsluiten is vooral bedoeld om dat stemgedrag te sturen, niet om aan te geven dat de standpunten te ver uit elkaar liggen. Zoals je aangeeft, kunnen mensen dat laatste prima zelf beoordelen. Partijen kunnen pas echt een beslissing nemen wanneer er gestemd is en duidelijk is hoe groot het mandaat van de burgers werkelijk is.

Ik denk dat we het hier maar bij moeten laten, als we het niet eens kunnen worden dat het ondemoncratisch is dat het stemgedrag op voorhand wordt beïnvloed door uitsluiting, komen we toch niet verder. En dat is ook prima, let's agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-10 14:54
cheiron schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Wel een behoorlijke stretch om CU en 50+ op "links" te tellen :o
Vooruit.. "Midden" links dan :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:36:
[...]

ik hoop dat Yesilgoz even de teugels wat aangetrokken krijgt door de partij leiding en dat ze gewoon plaatsnemen in een kabinet waar ze dan eventueel de HRA als winst meenemen (komt mij niet heel verkeerd uit gezien ik op het punt sta een wat duurder huis te kopen, maar kan het ook wel betalen zonder HRA)
Uiteindelijk gaat de HRA verdwijnen, daar twijfel ik niet over. De vraag is vooral wanneer. Alleen al het feit dat-ie gaat verdwijnen poepen sommigen zeven kleuren van in hun onderbroek, terwijl ze er waarschijnlijk (als we de plannen van D66 en CDA mogen geloven) uiteindelijk helemaal geen nadeel aan ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Uiteindelijk gaat de HRA verdwijnen, daar twijfel ik niet over. De vraag is vooral wanneer. Alleen al het feit dat-ie gaat verdwijnen poepen sommigen zeven kleuren van in hun onderbroek, terwijl ze er waarschijnlijk (als we de plannen van D66 en CDA mogen geloven) uiteindelijk helemaal geen nadeel aan ondervinden.
dat de HRA gaat verdwijnen of althans het afschaffen ervan ingezet gaat worden is inderdaad zonder twijfel en houd ik ook gewoon rekening mee. Ik zal het alleen niet erg vinden als het een paar jaar wacht en dat is 100% puur eigenbelang O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
[...]

Klopt. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat briefstemmers veelal op D66 zouden stemmen. Maar is dat ergens op gebaseerd? Ik kan mij voorstellen dat er ook heel mensen op vakantie zijn die bijv. op de PVV gaan stemmen.

M.a.w. ik denk dat het nog (lang) geen gelopen race is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Ik ken geen enkel land waar de buitenlandstemmers rechts stemmen. In ieder geval in VS stemmen die altijd Democrats. Ook D66 doet het van oudsher erg goed bij Nederlandse buitenlandstemmers. Ook logisch: een nationalistische partij strookt niet met hun verblijf elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:48:
Wederom ligt de focus op de partij, en niet op de kern van mijn punt: het beïnvloeden van het stemgedrag. Het vooraf uitsluiten is vooral bedoeld om dat stemgedrag te sturen, niet om aan te geven dat de standpunten te ver uit elkaar liggen.
Er zullen zeker partijen zijn die zonder context partijen uitsluiten maar dat is niet de regel hoe men tot die conclusie komt.
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:48:
Ik denk dat we het hier maar bij moeten laten, als we het niet eens kunnen worden dat het ondemoncratisch is dat het stemgedrag op voorhand wordt beïnvloed door uitsluiting, komen we toch niet verder. En dat is ook prima, let's agree to disagree.
Als we het niet eens kunnen worden dat het hele campagne voeren gestoeld is op beinvloeding, dan komen we inderdaad niet verder. Uitsluiten is een gevolg van voorgaande zaken, niet het startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
HGM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Dat is nooit een meerderheid voor PVV.
Daar zitten ook grote aantallen rijke mensen bij die op vakantie zijn. Ofwel niet D66 stemmen. Kan naar mijn mening echt nog alle kanten op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BootVluchteling schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Gevoelens tellen zeer zeker mee. Dingen wat mij vooral tegen de borst stuit, is dat er vaak wordt gezeurd over de toon van het bericht als het bericht ze zelf niet aanstaat ( maar hier geen verweer tegen hebben ). Een ander kwalijk voorbeeld was bijvoorbeeld het aanpassen van een programma als Opsporing verzocht waarbij steeds duidelijker werd dat de overlast werd veroorzaakt door de usual suspects. Ik hoor liever onwenselijke feiten dan wishfull thinking waardoor ik zelf de waarheid moet achterhalen. Het is ook altijd stuitend om te zien van welke mensen overlast veroorzaken bij een vlog van JW de politievlogger. Is hij op het platteland dan zijn het NL'ers die dronken zijn en lomp doen. Zijn ze in de grote stad dan is het 9 van de 10 keer een persoon uit (noord-Afrika).

<knip>
Dit is wel een goed voorbeeld van een onderwerp in een discussie die ik vaak aanga met vooral PVV stemmers.
Ja, de Noord-Afrikaanse allochtoon is zwaar oververtegenwoordigd als het aankomt op criminaliteit. Kijk maar naar de bezetting van de PI's in ons land.
De vragen die ik dan stel zijn:
1. Hoe gaat de PVV dit oplossen? Al die lui hebben een NL paspoort dus de voor de hand liggende oplossing , "Schop ze het land uit" gaat niet werken zonder grondwetswijziging. Kortom, dat is geen oplossing.
2. Is het een genetisch bepaald dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn binnen de criminaliteit hier? Met andere woorden, zitten de cellen in Marokko overvol? Is het gewoon een crimineel volkje dus? Dat blijkt ook niet zo te zijn. Dus het ligt niet aan "het Marokkaan zijn" maar eerder aan "het Marokkaan in (dit geval) Nederland zijn".
3. Dan is de logische uiteindelijke vraag. Hoe kan het nou zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders in Nederland vaker het criminele pad gaan bewandelen dan autochtone mensen als het niet genetisch bepaald is? De grap is dat we weten hoe dit komt maar dat oplossingen als linkse praat wordt gezien (en je de PVV dus ook niet over zal horen)

Ik ben trouwens zelf voor strenger straffen , en het liefst progressief. ("3 strikes and you are out"-idee) (redelijk rechts standpunt). En dan maakt het voor mij niet uit of je Willem of Mo heet. Maar parallel daaraan ben ik ook voor het oplossen van deze problemen door naar oorzaken te kijken en daar iets aan te doen (Wat dan weer als links wordt gezien). Want strenger straffen alleen helpt niet in mijn optiek (en is volgens mij ook wel bewezen).

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:20

nwagenaar

God, root. What's the differen

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Dank voor je dienst! Leuk om je verslag te lezen.

Het is lastig om te benchmarken hoe snel het bij jullie ging want ik weet niet hoeveel tellers jullie hadden.

Iedere keer dat ik teller was, hadden we ouderen erbij zitten die... tja, minder uitvoerden (en dat is OK, maar ik moet toch de laatste bus naar huis hebben). De laatste keer dat ik telde, kon ik de ingang van het stemlokaal niet vinden. En geloof me, ik zocht me een ongeluk. Gelukkig was het gemeentehuis vlakbij, heb ik me daar maar gemeld. Ook was ik snipverkouden geworden zo'n 1 a 2 uur voor het tellen begon, en was dat tijdens de coronatijd. Ik was dan ook ontevreden over mijn performance die avond. Het is en blijft toch een teamwork.
Thanks! Ik doe dit al 6 jaar in mijn huidige woonplaats, altijd leuk om te doen. Maar het zijn wel lange dagen, we worden wel altijd goed verzorgd en de burgemeester komt ook even buurten voor wat versnaperingen enzo.

Qua tellers: we hadden er 8. Maar ik was duidelijk de jongste met 47 jaar (meestal ben ik de jongste).

De meeste vrijwilligers op stembureaus zijn vaak pensionarissen en ja, deze gaan wat langzamer (zijn vaak ook secuurder) maar toch wel even kudos voor deze mensen, er zaten 2 personen bij die slecht ter been waren en deden het toch even.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Grunwold schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Vooruit.. "Midden" links dan :)
Ach, ik ben voor een *totaal*-kabinet. Elke partij met een zetel in de coalitie, de rest in de oppositie. :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
*knip* geen AI generated berichten

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ozzy schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Als je dan kijkt naar de VVD, die heeft GLPVDA keihard uitgesloten op inhoud.
Ik vermoed dat met het vertrek van Timmermans en het gegeven dat D66 het initiatief heeft de VVD heel wat minder problemen heeft om met een D66-PvdAGl/CDA samen iets te formeren. Allemaal redelijk centraal en met een duidelijk mandaat. De rest is schrapen, samenwerken met radicaal en een minimale meerderheid, dus een enorm risico.

En ik geef toe, de VVD heeft wat te eisen. Anderzijds heeft D66 ook wat te eisen en zonder D66 heeft de VVD ook maar weinig keuze.
Pagina: 1 ... 39 ... 45 Laatste