Het ironische is dat het de kinderen van deze verloren generatie zijn die dezelfde doemdenkbeelden hebben. Kennelijk is dat iets dat doorgegeven wordt. De huidige protestgeneratie zal uiteindelijk ook de boeken ingaan als een verloren generatie en ik durf er een wedje op de leggen dat over 30-40 jaar we weer een protestgeneratie krijgen die de boeken in gaat als een verloren generatie.MneoreJ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:17:
Als de Tegenpartij nu meedeed zouden ze nog succesvoller worden dan in de jaren '80 destijds. "Geen gezeik, iedereen rijk", "samen voor ons eigen", het gedachtengoed van de vrije jongens leeft als nooit tevoren. Als iedereen nou maar voor zichzelf zorgt krijgen de mensen die het goed hebben beter, en de andere mensen... ook, op de een of andere manier. Of niet, maar daar zijn ze dan zelf bij.
*knip*, dit soort stellingen verdienen onderbouwing en/of uitleg.
[ Voor 78% gewijzigd door NMH op 08-10-2025 16:33 ]
Vind verloren generatie echt zo’n verkeerd frame. Elke generatie heeft zijn uitdagingen. Mijn generatie kwam op de arbeidsmarkt in de huizen crisis, geen banen. Of had een huis gekocht en stond meteen onder water. Mijn ouders werden werkloos tijdens de crash in de jaren 80.Mijn oma heeft nog de oorlog meegemaakt. Wat maakt het nou dat deze generatie ineens verloren is.Pexow schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:33:
[...]
Het ironische is dat het de kinderen van deze verloren generatie zijn die dezelfde doemdenkbeelden hebben. Kennelijk is dat iets dat doorgegeven wordt. De huidige protestgeneratie zal uiteindelijk ook de boeken ingaan als een verloren generatie en ik durf er een wedje op de leggen dat over 30-40 jaar we weer een protestgeneratie krijgen die de boeken in gaat als een verloren generatie.
Laten we het een generatie met uitdagingen of een generatie met beperkingen noemen.
Juist om die reden was een debat dus interessant geweest, want het is nu vooral framen.dawg schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:29:
[...]
Kom kom, fvd schrijft zelf, zie de post van @-Bonalds, wij geloven niet in het klimaatprobleem. Ze stellen dus dat wetenschap slechts een mening is die je wel of niet kunt geloven.
Dus ga dit extreemrechtse narratief nou niet nuanceren of bagatelliseren.
Maar ik begrijp dat het dus wel een slimme zet was van Volt om het debat af te zeggen, want links-progressieve kiezers zien FvD als een partij waarmee je niet eens in gesprek moet gaan en zijn wellicht op zoek naar een partij die hierin het felste is(?)
In vino veritas, in aqua sanitas
Inderdaad, met extreemrechts moet je niet in gesprek gaan. Het enige wat daarmee bereikt wordt is verdere normalisering. En dat pakt altijd zo ontzettend goed uit, nietwaar?JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Juist om die reden was een debat dus interessant geweest, want het is nu vooral framen.
Maar ik begrijp dat het dus wel een slimme zet was van Volt om het debat af te zeggen, want links-progressieve kiezers zien FvD als een partij waarmee je niet eens in gesprek moet gaan en zijn wellicht op zoek naar een partij die hierin het felste is(?)
Nee, juist om die reden is een debat niet interessant. Zij blijven gewoon bij hun standpunt en komen met allerlei logical fallacies op de proppen om alles maar te ontwijken zonder op zaken in te gaan. Dat zie je ook terug bij de "debatten" van zo'n Charlie Kirk bijv. Het is een soort standaard playbook voor dit soort "debatten" met dit soort types (met als gevolg wat er in de reactie hierboven staat dus).JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Juist om die reden was een debat dus interessant geweest, want het is nu vooral framen.
[ Voor 3% gewijzigd door Snowdog op 08-10-2025 15:51 ]
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Dat was ook niet mijn punt. Het voorbeeld illustreert waarom het niet zinvol is om discussies te gaan voeren als één of meer van de deelnemers feiten afdoet als mening.JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:24:
[...]
De gehele klimaatdiscussie zit echter wel een heel stuk complexer in elkaar dan of het wel/niet zou regenen.
(...)
En nogmaals, dit is niet de plek noch het moment om te gaan discussiëren over het bestaan van klimaatverandering. Er zijn genoeg topics te vinden waar dat al ruimschoots is gedaan.
Discussies voeren met een partij die feiten afdoet als mening is niet zinvol. Als iemand onzin kan blijven verzinnen om zijn standpunt te "onderbouwen" en inhoudelijke argumenten afwimpelt met "is niet zo" dan valt er inhoudelijk niks te discussiëren. En verder wat @dawg zegt over normalisering.JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Dit zijn zaken waarbij het juist niet handig is om nog weer ellenlang door te debatteren:
NMH schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:33:
[...]
Eens dat je een open debat moet kunnen voeren over zaken die nog "up for debate" zijn. Maar er zijn ook zaken waar het pleit al beslecht is en waar al (wetenschappelijke) consensus over is. Daar hoeft niet nog oeverloos over doorgediscussieerd te worden waarbij je de valse perceptie creëert dat er onzekerheden zijn die er in werkelijkheid niet zijn. En ik vermoed dat dat de werkelijke beweegreden van Baudet is.
(...Verdere toelichting o.a. betreffende klimaatverandering, zeker de moeite waard om de gehele reactie even te lezen...)
Ik wou ook helemaal geen klimaatdiscussie starten.skimine schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:02:
[...]
Dat was ook niet mijn punt. Het voorbeeld illustreert waarom het niet zinvol is om discussies te gaan voeren als één of meer van de deelnemers feiten afdoet als mening.
En nogmaals, dit is niet de plek noch het moment om te gaan discussiëren over het bestaan van klimaatverandering. Er zijn genoeg topics te vinden waar dat al ruimschoots is gedaan.
[...]
Discussies voeren met een partij die feiten afdoet als mening is niet zinvol. Als iemand onzin kan blijven verzinnen om zijn standpunt te "onderbouwen" en inhoudelijke argumenten afwimpelt met "is niet zo" dan valt er inhoudelijk niks te discussiëren. En verder wat @dawg zegt over normalisering.
Dit zijn zaken waarbij het juist niet handig is om nog weer ellenlang door te debatteren:
[...]
Maar het heeft vooral niet zoveel zin om nog verder in discussie te gaan als iedereen vanuit zijn eigen politieke voorkeur blijft redeneren en zich niet kan verplaatsen in het gehele politieke spectrum.
*knip*, die laatste opmerking was niet nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 08-10-2025 19:26 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
...framen van wie? De FvD framet zichzelf als partij die niet gelooft in wetenschappelijk aangetoonde feiten. "U gelooft niet in klimaatverandering? Hmm, dat is interessant." Nee dat is helemaal niet interessant, het is de zoveelste poging de boel te traineren.JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:45:
Een partij die klip en klaar stelt: "ja, klimaatverandering is behoorlijk fors en wordt door de mens aangejaagd, maar nee, daar gaan we helemaal niets aan doen omdat we liever onze winst op korte terrmijn veiligstellen", daar zou je nog mee in debat kunnen. Wordt waarschijnlijk een heel kort debat omdat er weinig mogelijk is in termen van toenadering, maar dat is de dingen met open vizier tegemoet komen.
Met een partij die stelt: "ja, we kennen al dat wetenschappelijke bewijs wel, maar we ontkennen gewoon dat daar iets van klopt want we geloven er niet in" kun je niet discussiëren. Die hebben een agenda die ze niet willen benoemen, en dat ga je er met een debat ook niet uit krijgen. Er is niks te winnen voor Volt: het enige dat de andere kant kan of wil is "nee hoor, is niet zo" blijven roepen, met als enige uitkomst dat het lijkt of het ontkennen van klimaatverandering een gezonde stellingname voor politiek discours is.
Dit is denk ik een misvatting. Ik denk dat ik me prima kan verplaatsen in mensen die klimaatverandering ontkennen, in de zin dat ik hun beweegredenen begrijp en ze verder, let wel, niet zie als het absolute kwaadIk wou ook helemaal geen klimaatdiscussie starten.
Maar het heeft vooral niet zoveel zin om nog verder in discussie te gaan als iedereen vanuit zijn eigen politieke voorkeur blijft redeneren en zich niet kan verplaatsen in het gehele politieke spectrum.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Als je wil weten of klimaatverandering veroorzaakt wordt door de mens helpt zo’n debat niet. Er is geen gelegenheid om de feiten of misinformatie te checken.JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Je kunt met een varken geen debat voeren. Het varken trekt je de modder in en het varken vind dat leuk en jij zit onder de modder.
Het is gewoon kansloos.
Het heeft ook niks te maken met redeneren vanuit een bepaalde politieke voorkeur.JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:27:
[...]
Ik wou ook helemaal geen klimaatdiscussie starten.
*knip*
Ga ik het toch uitleggen
Als een partij zijn standpunt begint met het ontkennen van feiten, is die partij niet uit op een open debat of het uitwisselen van standpunten. Dan is de partij uit op het ontwrichten van dat debat, daar moet je dus geen debat mee aangaan en geen podium geven. En laten we ook stoppen met het aanvoeren van verzachtende omstandigheden voor dit soort partijen.
[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 08-10-2025 19:26 ]
Maar die redenatie is... Onwaar.JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:24:
[...]
De gehele klimaatdiscussie zit echter wel een heel stuk complexer in elkaar dan of het wel/niet zou regenen.
[...]
Ook al even verder gelezen?
[...]
Het is dus niet ' wij ontkennen klimaatverandering punt ' maar ze hebben wel een bredere redenatie hierachter.
De klimaatmodellen hebben gelijk, de extremen worden wel degelijk extremer. En ook dat dat grote invloed gaat hebben op wereld. Dat ontkennen ze gewoon.
Maar, dat het weinig invloed gaat hebben op Nederland, dat klopt (voorlopig). Op zn best is de partij dus oogkleppen op en ikke ikke ikke voor Nederland op het wereldtoneel.
[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 08-10-2025 18:54 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het is natuurlijk ook een (in mijn optiek nogal achterhaalde) reflex van media om links vs (extreem)rechts tegenover elkaar te zetten, terwijl het electoraat er veel meer aan heeft om partijen met hetzelfde wereldbeeld maar andere invulling tegenover elkaar te zetten. Bijvoorbeeld PvdD in debat met GLPvdA, of VVD met CDA, of CDA met SP (
).
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 08-10-2025 17:02 ]
Feiten zijn geen mening. Als je een feit ontkent lieg je. FvD wil ook helemaal niet debatteren maar enkel frustreren. Kudo's voor Volt hierJohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:30:
[...]
Ik had dan juist wel graag gezien/gehoord waarom het verhaal van FvD niet klopt, als zij allemaal onzin verkondigen, dan moet dit namelijk wel een vrij eenvoudig en succesvol debat worden voor Volt.
Maar zover ik FvD begrijp en heb gevolgd is dat zij met name een totaal andere kijk hebben op of bijvoorbeeld extra stikstof wel/niet schadelijk is.
Het komt voor mij vooral over als dat ze FvD voor gek verklaren omdat zij niet hun (politieke)mening delen.
Lijkt me uiteindelijk vooral een populistische stunt om te laten zien aan links/progressieve kiezers dat je aangeeft niet enkel niet in een coalitie wilt met radicaal rechts, maar dat je al niet eens met ze in debat wilt.
Daarbij zou je de fascistische, Poetin aanbiddende, racistische club van Baudet überhaupt niet moeten uitnodigen. Niet normaal maken wat niet normaal is. Door ze uit te nodigen is de NOS medeverantwoordelijk voor normalisatie van de fascistische, racistische boodschap.
Hoe dan?JohanNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:24:
[...]
De wetenschappelijke consensus over het hoe en waarom is echt extreem duidelijk. Dat is niet heel complex.
De mechanismen erachter zijn ook niet eens heel complex, de gevolgen, die beginnen complex te worden.
Maar niet geloven in het klimaatprobleem? Als je kan bewijzen dat die er niet is, krijg je een nobelprijs.
People as things, that’s where it starts.
Ik ben alleen bang met het gehanges dat ze uit eindelijk een gedrocht van een afschaffing er door heen jassen, net zo als bij het salderen.Hertog_Martin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:59:
Ik vind het jammerlijk dat elk onderwerp zo zwart/wit is in de politiek, je bent voor of tegen een versimpelde stelling. Er is zo weinig ruimte voor een 'Ja, maar', 'Het hangt er van af' en 'Het ligt gecompliceerd' in de politiek want niemand luistert langer dan 5 seconden naar elkaar. Neem bijvoorbeeld de HRA, de eerste stelling die men ziet in de stemwijzer is:
1. De hypotheekrenteaftrek moet worden afgeschaft
Ik ben niet per se voor of tegen de HRA. Ik vind het enkel van belang dat men eens definitief een keuze maakt en als dat is tot afschaffen HRA dat het dan goed en welbedacht uitgevoerd wordt met een lange termijn blik. En natuurlijk niet plots afschaffen, maar afbouwen. Wat mij betreft alleen voor nieuwe hypotheken en pas ingaand over enkele jaren, want overheid moet vooral eens stoppen met jojo'en met allerlei regelingen, je kan zo als huishouden niet goed een financiële planning maken. Beste zou zijn als het zo geleidelijk gaat dat bv. nieuwe hypotheek in 2028 nog 34% HRA krijgt, een hypotheek afgesloten in 2033 nog 24% etc. Ja je bent decennia bezig, maar dat is veel beter dan het al decennia uitstellen omdat het niet abrupt kán maar men een langetermijn plan niet sexy vind in de verkiezingspraatjes.
Land gaat vooral ten onder aan het populisme, wat nogal besmettelijk lijkt (al is het maar omdat het moeilijk te bestrijden is en 'if you can't beat them, join them' het devies lijkt van de partijen). Ik wil vooral kundige mensen die zorgen voor degelijk langetermijn bestuur. Maar de opties in de hedendaagse politiek worden schaarser en schaarser.
Veel reacties hier met betrekking tot het niet in debat willen gaan van Volt gaan om de inhoudelijke argumentatie en deze begrijp ik zeker. FVD is ook allesbehalve een fijne, realistische, correcte , of onderbouwde partij.
Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat mijn eerste gedachte was: dit voelt ondemocratisch. Eigenlijk hetzelfde gevoel als bij het vooraf al uitsluiten van een partij (hetgeen met de PVV gebeurt).
Nu wil ik dus niet in gaan op de inhoud, maar de vraag stellen: is dit in den beginsel ondemocratisch? Het idee van de debatten is mijn inziens dat iedereen inhoudelijk met elkaar in gesprek te gaan, met als doel de kiezer te overtuigen en informeren. Door het debat te mijden, ontneem je het volk deze kans. Voor mij voelt het dan dubbel; ik begrijp hen zeker, maar het voelt alsnog niet helemaal juist. Ik had veel liever gezien dat ze juist in debat gingen en deze argumenten onderbouwd aankaarten.
De échte FVD stemmer staat hoe dan ook niet open voor enig tegengeluid, die zijn nagenoeg gebrainwashed. Maar juist de mensen die wellicht zouden overwegen op hen te stemmen, denk ik dat je met deze actie eerder naar FVD toe duwt, dan dat je ze er bij weg haalt. Ga je het debat aan en confronteer je de twijfelde kiezer, kun je hen de ogen openen en wellicht wél op anderen gedachte brengen.
Ik verwacht wel wat over me heen te krijgen nu, maar ben toch wel benieuwd naar andere meningen. Ben zeker niet op zoek mijn gelijk te halen overigens, het is meer een gevoel dan een mening
Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat mijn eerste gedachte was: dit voelt ondemocratisch. Eigenlijk hetzelfde gevoel als bij het vooraf al uitsluiten van een partij (hetgeen met de PVV gebeurt).
Nu wil ik dus niet in gaan op de inhoud, maar de vraag stellen: is dit in den beginsel ondemocratisch? Het idee van de debatten is mijn inziens dat iedereen inhoudelijk met elkaar in gesprek te gaan, met als doel de kiezer te overtuigen en informeren. Door het debat te mijden, ontneem je het volk deze kans. Voor mij voelt het dan dubbel; ik begrijp hen zeker, maar het voelt alsnog niet helemaal juist. Ik had veel liever gezien dat ze juist in debat gingen en deze argumenten onderbouwd aankaarten.
De échte FVD stemmer staat hoe dan ook niet open voor enig tegengeluid, die zijn nagenoeg gebrainwashed. Maar juist de mensen die wellicht zouden overwegen op hen te stemmen, denk ik dat je met deze actie eerder naar FVD toe duwt, dan dat je ze er bij weg haalt. Ga je het debat aan en confronteer je de twijfelde kiezer, kun je hen de ogen openen en wellicht wél op anderen gedachte brengen.
Ik verwacht wel wat over me heen te krijgen nu, maar ben toch wel benieuwd naar andere meningen. Ben zeker niet op zoek mijn gelijk te halen overigens, het is meer een gevoel dan een mening
fookin mad fer it
Ik denk dat je dan het hele proces moet bekijken, de uitspraken, de fascistische trekjes, het hele spectrum. En dan eens kijken waar het ondemocratische begint. Dat is ver en ver voor dit debat en dan ga ik maar even uit van een oprechte vraag, maar dit leunt juist tegen die dubbele moraal aan.DikkeBMW schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:10:
Veel reacties hier met betrekking tot het niet in debat willen gaan van Volt gaan om de inhoudelijke argumentatie en deze begrijp ik zeker. FVD is ook allesbehalve een fijne, realistische, correcte , of onderbouwde partij.
Je kan geen goed debat voeren met FvD of PVV, zij schaken niet volgens democratische waarden maar gebruiken desinformatie en praten mensen een gevoel aan, blijven weg bij talkshows en journalisten die te kritisch zijn, nemen nooit verantwoordelijkheid etc. Als we de democratische meetlat erbij pakken, gaat dat daar al helemaal mis.
Nee, het is ter bescherming van de democratie. Dat is de tolerantieparadox die Volt ook in hun statement noemt. Meedoen aan het "debat" betekent verder normaliseren.DikkeBMW schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:10:
Nu wil ik dus niet in gaan op de inhoud, maar de vraag stellen: is dit in den beginsel ondemocratisch?
Uit de Themastudie Extremisme door het ANV in opdracht van de NCTV:
Niet-gewelddadige activiteiten gericht op verticale dimensie van de democratische rechtsorde
[...]
Een tweede categorie is het in brede zin delegitimeren van de democratische rechtsstaat dan wel de huidige invulling hiervan, onder meer door het verspreiden van onwaarheden [...]
Een andere strategie is het bewust zaaien van twijfel over zaken waar bijvoorbeeld binnen de wetenschap weinig onenigheid over bestaat, zoals de opwarming van de aarde. Door deze kennis in twijfel te trekken, kunnen ook de instituten die wetenschappelijke kennis gebruiken voor het opstellen van bijvoorbeeld beleid in een kwaad daglicht worden gezet.
[ Voor 18% gewijzigd door 8088 op 08-10-2025 21:42 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Het probleem is alleen dat Volt nu niet heeft bereikt wat men wou bereiken. FvD kan nu tegen de SP hun klimaatonzin spuwen, en zelfs als professionele Volt-hater heb ik meer vertrouwen in Dassen dan in Dijk als het om klimaat gaat, want SP is namelijk verre van een klimaatpartij.
@DikkeBMW
Ik denk dat alleen al de vraag "Wat is democratisch?" en "Wat is ondemocratisch?" ook, zo filosofisch is dat als je het 100 mensen vraagt, je 150 antwoorden krijgt. Dus of de actie van Volt ondemocratisch is, tja, volgens sommigen wel, volgens sommigen niet, je kan voor beiden best goede argumenten bedenken.
Voor mij, persoonlijk: Ik vind het niet ondemocratisch omdat de FvD geen democratische partij is. Precies eigenlijk wat @Ziemaar en @8088 op een helderdere en nettere manier omschrijven dan ik het zou doen.
Partijen als FvD gebruiken democratie en de mogelijkheden die het biedt om hun dingen voor elkaar te krijgen, maar het is slechts een vehikel, niet het doel. En dan moet je democratie dus zien als meer dan "eens per 4 jaar stemmen", maar het hele systeem van een functionerende democratie.
Zie het als paintballen met een lul.
Jij paintballt voor de sport, lekker hossen door een bos, en je doet je uiterste best om iemand niet voor z'n hoofd of ballen te schieten.
De lul om mensen "per ongeluk" telkens letterlijk voor hun kloten te schieten, want mensen pijn doen is leuk. en als je er wat van zegt spelen ze de vermoorde onschuld.
Die lul niet meenemen met paintballen is dan niet "ongezellig" of "onaardig", het is wat je doet om ervoor te zorgen dat de rest wel leuk kan paintballen.
Maar, en hier komt ook het tweede stukje van het "uitsluiten", omdat de lul nu niet meer paintballt, wordt zijn gedrag ook niet genormaliseert. Als hij telkens iedereen blauwe ballen [maar dan extra letterlijke] bezorgd en ermee wegkomt, kunnen anderen denken "yo, dat kan ik ook doen!" plus dat het ook andere mensen aantrekt zoals die ene lul. En voordat je het weet is de hele sport verkloot. Pun intended.
Idem met FvD ruimte geven. Het gaat niet alleen maar om de partij zelf, het gaat om het effect wat hun gedrag heeft. Door debatten op hun manier te voeren, zorg je voor algehele erosie van het debat, want mensen gaan denken dat het een valide manier van discussie is, en dat het valide standpunten zijn.
En dit "spel" kun je alleen maar winnen door het niet te spelen. Als de lul alleen in het bos staat met zijn paintballpistool, kan hij niemand meer lastigvallen.
Ik denk dat alleen al de vraag "Wat is democratisch?" en "Wat is ondemocratisch?" ook, zo filosofisch is dat als je het 100 mensen vraagt, je 150 antwoorden krijgt. Dus of de actie van Volt ondemocratisch is, tja, volgens sommigen wel, volgens sommigen niet, je kan voor beiden best goede argumenten bedenken.
Voor mij, persoonlijk: Ik vind het niet ondemocratisch omdat de FvD geen democratische partij is. Precies eigenlijk wat @Ziemaar en @8088 op een helderdere en nettere manier omschrijven dan ik het zou doen.
Partijen als FvD gebruiken democratie en de mogelijkheden die het biedt om hun dingen voor elkaar te krijgen, maar het is slechts een vehikel, niet het doel. En dan moet je democratie dus zien als meer dan "eens per 4 jaar stemmen", maar het hele systeem van een functionerende democratie.
Zie het als paintballen met een lul.
Jij paintballt voor de sport, lekker hossen door een bos, en je doet je uiterste best om iemand niet voor z'n hoofd of ballen te schieten.
De lul om mensen "per ongeluk" telkens letterlijk voor hun kloten te schieten, want mensen pijn doen is leuk. en als je er wat van zegt spelen ze de vermoorde onschuld.
Die lul niet meenemen met paintballen is dan niet "ongezellig" of "onaardig", het is wat je doet om ervoor te zorgen dat de rest wel leuk kan paintballen.
Maar, en hier komt ook het tweede stukje van het "uitsluiten", omdat de lul nu niet meer paintballt, wordt zijn gedrag ook niet genormaliseert. Als hij telkens iedereen blauwe ballen [maar dan extra letterlijke] bezorgd en ermee wegkomt, kunnen anderen denken "yo, dat kan ik ook doen!" plus dat het ook andere mensen aantrekt zoals die ene lul. En voordat je het weet is de hele sport verkloot. Pun intended.
Idem met FvD ruimte geven. Het gaat niet alleen maar om de partij zelf, het gaat om het effect wat hun gedrag heeft. Door debatten op hun manier te voeren, zorg je voor algehele erosie van het debat, want mensen gaan denken dat het een valide manier van discussie is, en dat het valide standpunten zijn.
En dit "spel" kun je alleen maar winnen door het niet te spelen. Als de lul alleen in het bos staat met zijn paintballpistool, kan hij niemand meer lastigvallen.
[ Voor 24% gewijzigd door RobinHood op 08-10-2025 21:49 ]
Ik zal toch nog maar weer happen, maar je zegt zelf al "dat iedereen inhoudelijk met elkaar in gesprek te gaan" , maar daar valt niet inhoudelijk op in te gaan. Zoals iemand hier eerder al zei, als het regent, dan regent het. Als je dan met iemand te maken hebt die zegt "het regent niet" dan houdt het daar wel op. En zo'n "debat" wordt dan gewoon een reeks logical fallacies (ze gaan bij rationele argumenten echt niet ineens toegeven van "oh ja, dat hebben wij dan verkeerd gezien") waarbij het uiteindelijk voor de FvD-stemmers die daar verder weinig bij nadenken nog kan lijken alsof de FvD wel een punt heeft. Dat punt is er echter totaal niet.DikkeBMW schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:10:
Als een kiezer die twijfelt dat verschil niet kan zien, dan heeft zo'n debat echt 0,0 zin, behalve kracht bijzetten de gebrekkige argumentatie en tonen dat dit soort denken sociaal geaccepteerd is, omdat het een plek op TV krijgt. Daar vaart niemand wel bij, het is gewoon totale onzin en er zou absoluut geen aandacht aan besteed moeten worden. Dit is dan ook wel een punt van kritiek op onze media, maar goed, die zien controverse en denken meer controverse is meer clicks/inkomsten. Het is een vrij schadelijk systeem, zo mag dat inmiddels wel duidelijk zijn.
Het probleem is dat alle omroepen, inclusief de omroepen die als "links" worden weggezet, zo vuistdiep zitten in de demagogie van "we moeten iedereen aan het woord laten" dat het van kwaad tot erger gaat en we meer en meer afglijden tot we uiteindelijk als de VS eindigen. Ze trappen ook allemaal weer met open ogen in de val van "het frisse gezicht van de nieuwe lijsttrekker" terwijl die er alleen maar zit bij de gratie van Poetin vriendje Baudet.8088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:36:
[...]
Nee, het is ter bescherming van de democratie. Dat is de tolerantieparadox die Volt ook in hun statement noemt. Meedoen aan het "debat" betekent verder normaliseren.
Uit de Themastudie Extremisme door het ANV in opdracht van de NCTV:
[...]
Je vraagt of Volt in debat had gemoeten met FvD op Radio 1.DikkeBMW schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:10:
Nu betwist ik niet dat Radio 1 bestaat, maar dat et een debat zou plaatsvinden is iets dat de mainstream media verzonnen heeft om Volt beter af te schilderen ten opzichte van FvD. Sowieso heeft niemand van Radio 1 uberhaupt FvD uitgenodigd.
Oh ja, bovenstaande is natuurlijk aantoonbaar onwaar. En een flauwe manier om je vraag te ontwijken. Maar als ik dat blijf volhouden, dan wordt de hele discussie bij voorbaat doodgeslagen.
En laat dat nou precies de strategie van partijen als FvD zijn. En Dassen zegt hier, m.i. terecht, "dat spelletje speel ik niet mee".
"Never argue with an idiot a fascist. He will drag you down to his level and beat you with experience."
Ik vergelijk het altijd met voetbal. De eerste keer dat iemand buitenspel staat kan gebeuren. De tweede keer vraag je je af of het incompetentie is.
Wanneer iemand moedwillig zichzelf in een buitenspelpositie begeeft, heeft de persoon in kwestie niet te zeuren dat de bal niet meer wordt toegespeeld.
En ondertussen verwacht men eigenlijk dat de spelregels worden aangepast. Nu valt daar met de buitenspelregel nog over te discussiëren, het is maar een spelletje. Maar wanneer het afzwakken van de spelregels je maatschappij doen afglijden naar een bananenrepubliek dient de scheidsrechter en de overkoepelende organisatie voet bij stuk te houden.
En de buitenspelspeler kan wellicht een andere voetbalbond zoeken waar men andere regels hanteert? Of gewoon een andere sport.
Wanneer iemand moedwillig zichzelf in een buitenspelpositie begeeft, heeft de persoon in kwestie niet te zeuren dat de bal niet meer wordt toegespeeld.
En ondertussen verwacht men eigenlijk dat de spelregels worden aangepast. Nu valt daar met de buitenspelregel nog over te discussiëren, het is maar een spelletje. Maar wanneer het afzwakken van de spelregels je maatschappij doen afglijden naar een bananenrepubliek dient de scheidsrechter en de overkoepelende organisatie voet bij stuk te houden.
En de buitenspelspeler kan wellicht een andere voetbalbond zoeken waar men andere regels hanteert? Of gewoon een andere sport.
Ik zou het eerder vergelijken met iemand die naast het doel schiet en dan zijn shirt uit trekt om zijn doelpunt te vieren. Iedereen kan zien dat die persoon in zijn hemd staat, maar sommige mensen op de tribune zullen overtuigd zijn dat het hele voetbal corrupt is, dat de scheidsrechter "neutraal" moet zijn en dat de rest van de tribune compleet idioten zijn want het was duidelijk een doelpunt.Cid Highwind schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:41:
Ik vergelijk het altijd met voetbal. De eerste keer dat iemand buitenspel staat kan gebeuren. De tweede keer vraag je je af of het incompetentie is.
Maar inderdaad, het hele probleem met FvD, JA21 en PVV is de overtuiging dat ze hun eigen regels maken. Dat hun achterban vaak zeer eenzijdig naar de argumenten kijkt, waardoor de regels van de samenleving in de breedste zin niet de gebruikelijke betekenis hebben op het resultaat.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
@DevWouter je vergeet het delen van AI-gebaseerde video’s als bewijs dat het toch echt een treffer was.
Dient als aanvulling bij te worden gezegd dat deze politieke partijen ook doelbewust eenzijdig de zaken bekijken. Ze maken moedwillig misbruik van de tolerantie in een democratisch systeem. De volgens van de democratie doen het als gevolg oogluikend toestaan waar unilateraal afkeuren beter is.DevWouter schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:37:
[...]
Ik zou het eerder vergelijken met iemand die naast het doel schiet en dan zijn shirt uit trekt om zijn doelpunt te vieren. Iedereen kan zien dat die persoon in zijn hemd staat, maar sommige mensen op de tribune zullen overtuigd zijn dat het hele voetbal corrupt is, dat de scheidsrechter "neutraal" moet zijn en dat de rest van de tribune compleet idioten zijn want het was duidelijk een doelpunt.
Maar inderdaad, het hele probleem met FvD, JA21 en PVV is de overtuiging dat ze hun eigen regels maken. Dat hun achterban vaak zeer eenzijdig naar de argumenten kijkt, waardoor de regels van de samenleving in de breedste zin niet de gebruikelijke betekenis hebben op het resultaat.
Lubach had bijvoorbeeld een treffend voorbeeld over de PVV bolletjescrisis. Waarbij CDA als enige partij iets afschoot. Ze waren wel voor wat er in de stelling stond maar tegen het uitspreken van de stelling in het algemeen en onderbouwde dit ook. Wilders zat zelf ook de zaal toen dit werd uitgelegd maar dit vervolgens op Social media wel sterk suggereren (met opzet ongetwijfeld) dat het CDA een andere reden had om tegen te steppen zonder verdere toelichting van hoe de vork eigenlijk in de steel zat.
Dat is gewoon moedwillig de boel besodemieteren voor het scheppen van een valse narratieve en zijn achterban slurpt het op want het past in de eenzijdige belichting.
Maar goed; daar komen we terug op dat punt dat politieke partijen en Kamerleden terecht moeten gewezen op zulk gedrag. Persoonlijk zou ik Wilders een officiële waarschuwing geven en bij vervolgens nogmaals zulk gedrag de kamer uit sodemieteren wegen wangedrag en verantwoordingsgebrek. Het zelfde overigens voor alle kamerleden. Gelijke monniken en dergelijke.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Is dat niet gebeurd dan? Ik hoor altijd dat de kamervoorzitter zo ontzettend neutraal is (sorry ik ben even kwijt van welke partij hij ook alweer was).Auredium schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:51:
[...]
Persoonlijk zou ik Wilders een officiële waarschuwing geven en bij vervolgens nogmaals zulk gedrag de kamer uit sodemieteren wegen wangedrag en verantwoordingsgebrek. Het zelfde overigens voor alle kamerleden. Gelijke monniken en dergelijke.
Dat zou impliceren dat ze zich wat aan zouden trekken van de regels.Cid Highwind schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:51:
@DevWouter je vergeet het delen van AI-gebaseerde video’s als bewijs dat het toch echt een treffer was.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Even te lui om op te zoeken of Wilders wel/niet geschort is (ik dacht het niet), maar dit wordt sowieso gedaan door het Presidium als ik me goed herinner (waar de kamervoorzitter onderdeel van is). En in het presidium zitten ook andere partijen en is de regel vaak onpartijdig (en niet neutraal).Compuchip87 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:08:
[...]
Is dat niet gebeurd dan? Ik hoor altijd dat de kamervoorzitter zo ontzettend neutraal is (sorry ik ben even kwijt van welke partij hij ook alweer was).
De Agroversie van de PVV blijft ook maar naar de PVV toe kruipen, of zijn ze de PVV inmiddels rechts voorbij?

Klinkt nogal als de FDF route. Hoe deze partij nog op 4 zetels in de peiling blijft staan is ook wel een vraagteken

Klinkt nogal als de FDF route. Hoe deze partij nog op 4 zetels in de peiling blijft staan is ook wel een vraagteken
Wat is het toch met politici die wel uitgesproken zijn maar dan moeite hebben met de feiten paraat hebben:
Niet de eerste keer overigens van Yesilgöz.Best wel bijzonder hoe lang de partijleider van de VVD dan poogt vast te houden aan de eerdere uitspraakWat is ontzettend veel?
„Als we het hebben over islam, religie, dan willen wij als VVD dat je veel kritischer bent, dat je zegt: haal nou niet orthodoxe imams naar Nederland, maar zorg dat die mensen hier opgeleid kunnen worden, met Nederlands-islamitische roots.”
Wanneer is iemand een orthodoxe imam en hoeveel zijn er daarvan in Nederland?
„Ik weet niet hoeveel moskeeën er zijn. Er zijn er nogal veel, ik meen rond de 150, die bijvoorbeeld vanuit het Turkse ministerie van Geloofszaken worden gefinancierd. Er zijn moskeeën die worden gefinancierd vanuit Saoedi-Arabië en andere landen.”
Hoeveel?
„Er zijn hier heel veel onderzoeken naar geweest, ook door een parlementaire commissie. Wat het betekent is dat je hier mensen naartoe haalt die onze democratische waarden niet delen. Het is volgens mij een wezenlijk probleem waar we iets aan moeten doen.”
De AIVD stelde dit jaar in het jaarverslag vast dat het wahhabi-salafisme, een orthodoxe stroming, al een tijdje in kracht afneemt in Nederland. Aanhangers keren zich minder vaak af van de samenleving, de pragmatici winnen het van de ideologische scherpslijpers, aldus de dienst. Gaat het beter met de islam in Nederland dan iemand zou kunnen denken als hij u hoort?
„Fair enough. Ik weet het niet. [...]
Het interview op bepaalde zaken is vooral doordrenkt met vorm. Het dan wel niet regeren met de PVV, de vasthoudendheid van de BBB, voor de vorm over inhoudelijke punten stappen. Dus daar heeft ze wel een punt, inhoudelijek argumenten maken niet altijd uit, en de afrekening is helaas significant minder gewordenWaar bent u de laatste tijd anders over gaan denken?
„Dat inhoudelijke argumenten politiek gezien niet altijd uitmaken, maar dat het ook vaak gaat om alle dingen eromheen.”
Ik vind het nogal sterke uitspraken voor een gedecimeerde partij. Klinkt als een wanhoopsschot tegen een aanstaand verlies.Napo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:53:
De Agroversie van de PVV blijft ook maar naar de PVV toe kruipen, of zijn ze de PVV inmiddels rechts voorbij?
[Afbeelding]
Ze dulden geen tegenwerking meer, oei, dat is wel ferme taal. Straks laten ze het kabinet nog klappen... oh wacht.Napo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:53:
Hoewel het ergens wel een bak zou zijn als ze nu demonstratief eruit stappen, zodat we het eerste driedubbel demissionaire kabinet hebben waarbij eigenlijk iedereen in de oppositie zit behalve de VVD. Kom op, beetje vermaak zo vlak voor de verkiezingen moet kunnen.
Nog drie weken van deze flauwekul waarin iedereen die er de afgelopen jaren niks van wist te bakken plotseling vreselijk daadkrachtig en vastbesloten is.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Net zoals Wilders primair twittert voor de eigen achterban, geldt hetzelfde voor BBB.spijkerhoofd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:17:
[...]
Ik vind het nogal sterke uitspraken voor een gedecimeerde partij. Klinkt als een wanhoopsschot tegen een aanstaand verlies.
Het is eigenlijk niet veel meer dan inspelen op de zogenaamde confirmation bias, en omdat het middels social media gecommuniceerd wordt zullen mensen niet snel andere geluiden aangeboden krijgen.
Inderdaad is het verschil met PVV behoorlijk klein aan het worden.
[ Voor 28% gewijzigd door dawg op 09-10-2025 21:48 ]
Jammer dat een aantal mensen dachten dat ik niet serieus was, of wilde trollen, of soortgelijks. Dat is zeker niet het geval en zo heb ik mijn bericht ook niet verwoord. Ook provocatie was niet mijn intentie. Enfin. Goede antwoorden wel, dank voor de serieuze reacties. Een aantal interessante analogieën.
Je hoort mij overigens nergens zeggen dat het een goed debat zou zijn, dat er met FvD te redeneren valt, of dat die partij zelf überhaupt democratisch is. Ik was simpelweg geïnteresseerd in de (zoals hierboven al terecht filosofisch genoemd werd) definitie van 'democratisch-heid' als het ware. Vanzelfsprekend zijn vele van hun uitspraken simpelweg onjuist of zelfs ridicuul, dat behoeft geen uitleg. Wellicht heb ik onderschat hoeveel mensen er zijn die dit niet kunnen zien. Mijn redenering (onjuist, zo u wil) was dat juist door dit in een debat aan kaak te stellen, het krachtiger benadrukt wordt.
Je hoort mij overigens nergens zeggen dat het een goed debat zou zijn, dat er met FvD te redeneren valt, of dat die partij zelf überhaupt democratisch is. Ik was simpelweg geïnteresseerd in de (zoals hierboven al terecht filosofisch genoemd werd) definitie van 'democratisch-heid' als het ware. Vanzelfsprekend zijn vele van hun uitspraken simpelweg onjuist of zelfs ridicuul, dat behoeft geen uitleg. Wellicht heb ik onderschat hoeveel mensen er zijn die dit niet kunnen zien. Mijn redenering (onjuist, zo u wil) was dat juist door dit in een debat aan kaak te stellen, het krachtiger benadrukt wordt.
fookin mad fer it
Ik denk niet dat die redenering onjuist isDikkeBMW schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:07:
Jammer dat een aantal mensen dachten dat ik niet serieus was, of wilde trollen, of soortgelijks. Dat is zeker niet het geval en zo heb ik mijn bericht ook niet verwoord. Ook provocatie was niet mijn intentie. Enfin. Goede antwoorden wel, dank voor de serieuze reacties. Een aantal interessante analogieën.
Kan zeker nuttig zijn, maar ik denk niet dat de NPO genoeg ruimte zal geven om het nuttig te maken. En dat Volt de juiste partij is om dat te doen, ik meen te lezen dat de SP het stokje nu overneemt, en ik denk dat die er beter in zijn.
https://www.hartvannederl...en-mee-aan-het-sbs6-debat
is het niet verstandiger voor Timmermans om daar weg te blijven of zal hij Wilders aanvallen omdat hij zorg niet betaalbaar gemaakt heeft.
is het niet verstandiger voor Timmermans om daar weg te blijven of zal hij Wilders aanvallen omdat hij zorg niet betaalbaar gemaakt heeft.
Soms valt er in deze campagne ook nog wat te lachen. BOOS van Tim Hofman BNNVARA maakt in deze campagne Radio BOOS waarin hij en zijn hoofdredactrice zaken die lijsttrekkers beweren uitpluizen en ook lijsttrekkers interviewen.
Vandaag is Joost Eerdmans aan de beurt. Helaas heeft JA21 de uitnodiging afgewezen, maar dat deert niet; Tim Hofman hoort dat hij die avond bij VI te gast is dus hup, in de auto. Als je een beschrijving zou moeten geven over een hert wat verschrikt in koplampen kijkt, dan is het de blik van Eerdmans wel als de camera met spotlight ineens voor zijn neus staat, met Hofman ernaast. Ziet u, even daarvoor was Hofman in Rotterdam bij een café alwaar een etentje met o.a. Coenradie zou zijn. De man van JA21 die Hofman te woord staat zegt op het feit dat alle rechtse partijen de uitnodiging van BOOS hebben afgewezen niet durven omdat “Dilan bij jullie afgegaan is als een gieter, dus we zijn een beetje angstig.” Hofman hoort van de man dat Eerdmans die avond te gast is bij VI.
Aldus, Eerdmans ziet Tim Hofman wanneer hij de studio van VI wil binnengaan en vraagt enigszins bezorgd: “heb ik ergens iets verkeerds gezegd? Gaat het over de politie en migratie?”
Enfin, kijkt u zelf.
Bedankt voor de link. Praat zij altijd zo of is het slechts voor de gelegenheid dat ze reeds in de eerste minuut ja 21 keer heeft gezegd? 
Derksen valt ook lekker door de mand, in de studio mennen met grote praat en zodra het toneel voorbij is mag het masker af, de knaken zijn weer binnen.
Wel goed hoe er de zere plek wordt gelegd op het programma. Het gemak waarmee interpretaties of aannames als feiten worden gepresenteerd is best sturend. Als je Eerdmans hoort praten lijkt het de redelijkheid zelve, niet lastig overigens met Koenradi en Nanninga naast je. De eerste die de Islam helemaal prima vindt, na een paar jaar Wilders gerepresenteerd te hebben, en Nanninga die meteen van leer gaat inclusief een goed ingestudeerde counter dat ze toch echt voor godsdienstvrijheid is. Eerdmans is wat minder goedlachs dan Rutte, en z’n partijhopperij spreekt ook niet in z’n voordeel, maar qua teflongehalte ontlopen ze elkaar niet veel.
Derksen valt ook lekker door de mand, in de studio mennen met grote praat en zodra het toneel voorbij is mag het masker af, de knaken zijn weer binnen.
Wel goed hoe er de zere plek wordt gelegd op het programma. Het gemak waarmee interpretaties of aannames als feiten worden gepresenteerd is best sturend. Als je Eerdmans hoort praten lijkt het de redelijkheid zelve, niet lastig overigens met Koenradi en Nanninga naast je. De eerste die de Islam helemaal prima vindt, na een paar jaar Wilders gerepresenteerd te hebben, en Nanninga die meteen van leer gaat inclusief een goed ingestudeerde counter dat ze toch echt voor godsdienstvrijheid is. Eerdmans is wat minder goedlachs dan Rutte, en z’n partijhopperij spreekt ook niet in z’n voordeel, maar qua teflongehalte ontlopen ze elkaar niet veel.
Ik heb ook mijn twijfels of Baudet & Co allemaal oprecht zijn, maar ze vertegenwoordigen mensen die wel oprecht zijn. Uit hoofde van hun hoedanigheid als volksvertegenwoordiger verdienen ze het om serieus genomen te worden, in ieder geval binnen de Tweede Kamer. Volgens mij gebeurt dat ook.DikkeBMW schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:10:
Of daar ook uit voortvloeit dat je altijd en overal met ze in debat moet gaan is een tweede.
Dat "uitsluiten" is een frame. Wilders-stemmers worden namelijk helemaal niet uitgesloten, ze krijgen precies dezelfde vertegenwoordiging in de tweede kamer als iedereen.
Onze volksvertegenwoordigers doen hun taak zonder last. Ze kunnen dus niet worden verplicht om samen te werken. Of om voor voorstellen te stemmen waar ze het niet mee eens zijn.
Kortom, dat trucje werkt vooral omdat veel mensen helemaal niet weten hoe ons regeringssysteem werkt.
CPB heeft de doorrekening van de programma's klaar. Zie https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030 voor meer info. Meer samenvatting is er niet te geven dus hoop dat dit voldoende is voor de link.
Samenvatting is te vinden onder "H1 Hoofdlijnen Keuzes in Kaart".martwoutnl schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:05:
CPB heeft de doorrekening van de programma's klaar. Zie https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030 voor meer info. Meer samenvatting is er niet te geven dus hoop dat dit voldoende is voor de link.
Mijn voorzichtige conclusie: Volt heeft een probleempje. En, JA21 is plots lang zo geloofwaardig niet meer (als het dat al ooit is geweest).
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
En een aantal partijen zijn te laf om het te laten doorrekenen. Zodat ze lekker de onderbuik aan kunnen blijven spreken van mensen.
Maar van de VVD wist ik niet dat ze de pensioensleeftijd naar 70.5 wilden brengen, dat zal ze zeker aan stemmen helpen..... not
Maar van de VVD wist ik niet dat ze de pensioensleeftijd naar 70.5 wilden brengen, dat zal ze zeker aan stemmen helpen..... not
Untappd: Louwke80
Pas in 2060 zegt het AD.Louwke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:21:
CDA heeft meer een probleem. Die willen de BTW gaan verhogen volgens het AD:
Edit: Is wel zo dat als een partij gaat onderhandelen het maar de vraag is hoeveel van een programma in het regeerakkoord terechtkomt.Het CDA verhoogt de btw-tarieven ietsjes van 9 naar 9,09 procent en van 21 naar 21,21 procent in 2030. Bij de partij van Henri Bontenbal zijn verder leaserijders de klos, hun bijtelling wordt verhoogd van 22 naar 24 procent.
[ Voor 10% gewijzigd door martwoutnl op 10-10-2025 10:30 ]
Okee... die heb ik ook gemist.Louwke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:21:
En een aantal partijen zijn te laf om het te laten doorrekenen. Zodat ze lekker de onderbuik aan kunnen blijven spreken van mensen.
Ik vermoed dat hun strategische keuze is dat mensen die VVD stemmen genoeg middelen hebben om een riante prepensioenregeling te treffen. Doorwerken is voor het klootjesvolk, schat ik zo.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Toch maar weer even voor de herinnering: deze economische doorrekeningen zijn ten op zichte van het basispad. Het basispad zijn de huidige plannen van de regering.
Dus als de huidige plannen zouden zorgen voor 10% koopkrachtdaling en een partij met hun plan maakt hier van 8% koopkrachtdaling, dan wordt dat gebracht als een 2% koopkrachtstijging. Maar in werkelijkheid ga je er dus nog steeds op achteruit.
Dus als de huidige plannen zouden zorgen voor 10% koopkrachtdaling en een partij met hun plan maakt hier van 8% koopkrachtdaling, dan wordt dat gebracht als een 2% koopkrachtstijging. Maar in werkelijkheid ga je er dus nog steeds op achteruit.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
@Louwke @martwoutnl @Helixes zo bijzonder is die 70 jaar in 2060 niet. Dat is wat de OESO ook verwacht, maar dan wellicht al rond 2050. Eerder was er al een nog conservatievere schatting.
BTW naar 21,21%martwoutnl schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:26:
[...]
Pas in 2060 zegt het AD.
CDA heeft meer een probleem. Die willen de BTW gaan verhogen volgens het AD:
[...]
Edit: Is wel zo dat als een partij gaat onderhandelen het maar de vraag is hoeveel van een programma in het regeerakkoord terechtkomt.
Ze denken er ook geen moment aan welke consequenties dat heeft voor oneindig veel layout templates
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En CDA lijkt weer het veilige midden te zijn in de figuurtjesHelixes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
Samenvatting is te vinden onder "H1 Hoofdlijnen Keuzes in Kaart".
Mijn voorzichtige conclusie: Volt heeft een probleempje. En, JA21 is plots lang zo geloofwaardig niet meer (als het dat al ooit is geweest).
Dat 'probleem' hadden zo vorige verkiezingen ook. Dat is deels ook wel het nadeel van grootschalige herzieningen van het belastingstelsel en dan specifiek op de toeslagen kant. Daar zit op de korte termijn wellicht niet de winst maar op langere termijn potentieel ( hopelijk ) wel maar dan met meer onzekerheid.Helixes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
Samenvatting is te vinden onder "H1 Hoofdlijnen Keuzes in Kaart".
Soms voelen dit soort doorrekeningen ook als doel waarbij partij een programma schrijven om hier maar positief uit te komen en dat dus ook op die manier tweaken. Niet erg, maar of je daarmee bepaalde zaken kan gaan herdefinieren is maar de vraag.
En 9,09%. Komt sterk op mij over als iemand met een "fuck it" mentaliteit die het geld toch ergens vandaan moest halen. 22% en 10% waren teveel, dus pakken we cijfertjes die rijmen. Fun!
Op basis van de berekeningen denk ik toch naar GL PVDA of D66 te gaan zo.
Nog even invoelen waar ik me beter bij voel en de programmas nog eens goed doorkijken. Kijken of ik over mijn PVDA onder Samsom trauma heen kan komen en weer terug op t nest kan landen, of toch D66.
Nog even invoelen waar ik me beter bij voel en de programmas nog eens goed doorkijken. Kijken of ik over mijn PVDA onder Samsom trauma heen kan komen en weer terug op t nest kan landen, of toch D66.
Aangezien de huizenmarkt ook in Nederland een belangrijk thema is deze verkiezingen:
De video gaat over het VK, maar veel van de thema's (buitenlanders de schuld geven, roep om minder regulering, "gewoon meer bouwen") zijn 1 op 1 naar Nederland te vertalen. Wat mij betreft interessant als achtergrond om de posities van de diverse partijen en de eventuele oplossingen die ze bieden te kunnen afwegen. (Spoiler: Immigratiebeperking gaat je problemen met de woningmarkt niet oplossen volgens Stevenson)
Gary Stevenson een succesvolle voormalige trader uit de city van London die tegenwoordig campagne voert voor hogere belastingen voor de super rijken. Recent was ie ook te zien bij Tegenlicht, waar ie wat breder in gaat op de situatie in het VK en in Nederland. Waarbij zijn overtuiging is dat Nederland wel is waar nog niet zo ver heen is als de VS en het VK, maar hard op weg is op het zelfde pad. Waarbij alle bezit (assets) in handen zijn van een kleine steeds rijker wordende elite, terwijl de rest van de burgers maar ook overheden(!) steeds armer worden.
Ik vond zijn boek persoonlijk een beetje tegenvallen, maar zijn project om met youtube video's zijn visie op de economische situatie "voor iedereen" begrijpelijk te maken vindt ik erg lovenswaardig.
De video gaat over het VK, maar veel van de thema's (buitenlanders de schuld geven, roep om minder regulering, "gewoon meer bouwen") zijn 1 op 1 naar Nederland te vertalen. Wat mij betreft interessant als achtergrond om de posities van de diverse partijen en de eventuele oplossingen die ze bieden te kunnen afwegen. (Spoiler: Immigratiebeperking gaat je problemen met de woningmarkt niet oplossen volgens Stevenson)
Gary Stevenson een succesvolle voormalige trader uit de city van London die tegenwoordig campagne voert voor hogere belastingen voor de super rijken. Recent was ie ook te zien bij Tegenlicht, waar ie wat breder in gaat op de situatie in het VK en in Nederland. Waarbij zijn overtuiging is dat Nederland wel is waar nog niet zo ver heen is als de VS en het VK, maar hard op weg is op het zelfde pad. Waarbij alle bezit (assets) in handen zijn van een kleine steeds rijker wordende elite, terwijl de rest van de burgers maar ook overheden(!) steeds armer worden.
Ik vond zijn boek persoonlijk een beetje tegenvallen, maar zijn project om met youtube video's zijn visie op de economische situatie "voor iedereen" begrijpelijk te maken vindt ik erg lovenswaardig.
[ Voor 73% gewijzigd door Charly op 10-10-2025 13:51 ]
Een pensioenleeftijd van 70 is voor veel beroepen, en dan met name hoger opgeleiden, prima te verdedigen. Die gaan later werken, verdienen meer, minder zwaar werk, leven langer, etc.Helixes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:27:
[...]
Okee... die heb ik ook gemist.
Ik vermoed dat hun strategische keuze is dat mensen die VVD stemmen genoeg middelen hebben om een riante prepensioenregeling te treffen. Doorwerken is voor het klootjesvolk, schat ik zo.
De AOW is nooit bedoeld om 20+ jaar van te leven.......
Er zit vooral veel verschil in hoe mensen oud worden. Levensstijl heeft daar wel enige invloed op, maar aanleg speelt een grote rol.Adlermann schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:32:
Een pensioenleeftijd van 70 is voor veel beroepen, en dan met name hoger opgeleiden, prima te verdedigen. Die gaan later werken, verdienen meer, minder zwaar werk, leven langer, etc.
Fysiek zwaar werk is niet ineens verdwenen; naar verwachting zal op termijn een kwart van de Nederlanders in de zorg moeten werken, en veel ondersteunend werk is gewoon fysiek zwaar.
Bijkomend is de relatief hoge werkloosheid onder ouderen, misschien gedeeltelijk veroorzaakt door een stelsel van sociale zekerheid dat veel risico voor ziekte bij de werkgever neerlegt.
Op papier is het prima mogelijk de AOW-leeftijd te verhogen, maar dat betekent niet dat mensen proportioneel langer productieve arbeid gaan verrichten.
Laten we de AOW-leeftijd afhankelijk maken van je opleiding: lagere opleiding = lagere leeftijd, hogere opleiding = hogere leeftijd 
Want met een hogere opleiding doet men over het algemeen minder fysiek zwaar werk en zit men voornamelijk achter een bureau. Dus dan kun je ook wat langer doorwerken.
Want met een hogere opleiding doet men over het algemeen minder fysiek zwaar werk en zit men voornamelijk achter een bureau. Dus dan kun je ook wat langer doorwerken.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Ja, die nuance ben ik het wel mee eens hoor. Mijn vader was een stratenmaker, inclusief de shag en het drinken, en die wordt extreem slecht oud.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:25:
[...]
Er zit vooral veel verschil in hoe mensen oud worden. Levensstijl heeft daar wel enige invloed op, maar aanleg speelt een grote rol.
Fysiek zwaar werk is niet ineens verdwenen; naar verwachting zal op termijn een kwart van de Nederlanders in de zorg moeten werken, en veel ondersteunend werk is gewoon fysiek zwaar.
Bijkomend is de relatief hoge werkloosheid onder ouderen, misschien gedeeltelijk veroorzaakt door een stelsel van sociale zekerheid dat veel risico voor ziekte bij de werkgever neerlegt.
Op papier is het prima mogelijk de AOW-leeftijd te verhogen, maar dat betekent niet dat mensen proportioneel langer productieve arbeid gaan verrichten.
Maar goed, ik ben tot m'n 29e naar school geweest, gepromoveerd, doe weinig lichamelijk inspannend werk en geestelijk is onderwijs ook niet al te zwaar. Ik zou prima tot m'n 70e kunnen werken.
Sowieso vind ik arbeidsjaren (40 ofzo) een betere indicator voor AOW dan leeftijd. Maar goed, dat is ook niet helemaal waterdicht te krijgen. Je zult altijd een keuze moeten maken hoe / wat.
Maar iets aan de aowleeftijd doen is over het algemeen niet oneerlijk voor veel mensen.
Ik zou de pensioenleeftijd niet vast willen laten zijn, maar laten afhangen van een lump sum aan betaalde belasting in verhouding met de gemiddelde leeftijd van mensen. In zo'n systeem wordt van iedereen wordt verwacht dat ze in hun werkende leven een X bedrag aan belasting afdragen, zeg 1.000.000 euro. Wie per jaar 25.000 euro aan belasting betaald zal dan 40 jaar werken alvorens met pensioen te kunnen gaan. Wie meer dan 25.000 per jaar afdraagt kan wat eerder stopen afhankelijk van hoeveel meer die persoon bijdraagt, maar niet eerder dan wanneer de lump sum bereikt is.
Lump sum pensioen heeft grote voordelen:
- Het geeft keuzevrijheid: zelf kiezen wanneer je met pensioen gaat en wat je daar voor over hebt. De keuzes die men maakt bepalen in belangrijke mate of wanneer je met pensioen kunt gaan: ga ik een dure auto rijden of eerder met pensioen, verhuis ik naar die grotere, duurdere woning of ga ik eerder met pensioen, neem ik kinderen of ga ik eerder met pensioen, ga ik op vliegvakantie of ga ik eerder met pensioen, enz.
- Het dwingt de overheid om ontvangen belastinggeld goed te beheren om AOW nog betaalbaar te houden. We voorkomen daarmee het omslagsysteem waarvan we weten dat het op lange termijn niet houdbaar is (zie de problematiek in Frankrijk op dit moment).
- Mensen met goedbetalende banen stoppen eerder met werken waardoor deze goed betalende banen eerder beschikbaar komen voor anderen. Het geeft meer mensen kansen om ook een goed inkomen te verwerven.
- Het geeft keuzevrijheid: zelf kiezen wanneer je met pensioen gaat en wat je daar voor over hebt. De keuzes die men maakt bepalen in belangrijke mate of wanneer je met pensioen kunt gaan: ga ik een dure auto rijden of eerder met pensioen, verhuis ik naar die grotere, duurdere woning of ga ik eerder met pensioen, neem ik kinderen of ga ik eerder met pensioen, ga ik op vliegvakantie of ga ik eerder met pensioen, enz.
- Het dwingt de overheid om ontvangen belastinggeld goed te beheren om AOW nog betaalbaar te houden. We voorkomen daarmee het omslagsysteem waarvan we weten dat het op lange termijn niet houdbaar is (zie de problematiek in Frankrijk op dit moment).
- Mensen met goedbetalende banen stoppen eerder met werken waardoor deze goed betalende banen eerder beschikbaar komen voor anderen. Het geeft meer mensen kansen om ook een goed inkomen te verwerven.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Ben ik nou de enige die dit echt niet serieus kan nemen? Als we zo doorgaan met vrijwel niets tegen klimaatontwrichting doen hebben we in 2050 wel heel andere problemen dan een pensioenleeftijd.
Dan zijn er naar (voorzichtige!) schatting 200 miljoen klimaatvluchtelingen (dowloadlink). Ter vergelijk: Syrië bracht ongeveer 1 miljoen vluchtelingen voort en dat was al enigszins destabiliserend voor de EU.
En zoals ik nu snel even zie gaat vrijwel geen enkele partij, op Partij voor de Dieren & Volt na, de in de wet vastgelegde klimaatdoelen (welke al niet toereikend zijn!) halen.
Nee, ik kan deze CPB berekeningen niet serieus nemen. Mensen beseffen nog steeds niet wat ons te wachten staat.
Dan zijn er naar (voorzichtige!) schatting 200 miljoen klimaatvluchtelingen (dowloadlink). Ter vergelijk: Syrië bracht ongeveer 1 miljoen vluchtelingen voort en dat was al enigszins destabiliserend voor de EU.
En zoals ik nu snel even zie gaat vrijwel geen enkele partij, op Partij voor de Dieren & Volt na, de in de wet vastgelegde klimaatdoelen (welke al niet toereikend zijn!) halen.
Nee, ik kan deze CPB berekeningen niet serieus nemen. Mensen beseffen nog steeds niet wat ons te wachten staat.
[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 10-10-2025 23:17 ]
De AOW in Nederland is een interessante constructie omdat deze voor iedereen gelijk is, ongeacht de bijdrage, in welke vorm dan ook.
We lopen er nu hard tegenaan dat het zowel qua financiën als qua arbeidsmarkt, en dus bij extensie de woningmarkt, onhoudbaar is in z’n huidige vorm.
Als ik naar Duitsland kijk waardeer ik des te meer dat de AOW in Nederland voor iedereen gelijk is. Zeker voor huisvrouwen is het risico in complete armoede gestort te worden een stuk lager dan wanneer je oudedagvoorziening bijdrage-afhankelijk is.
Tegelijkertijd zien we dus dat dankzij het fiscale stelsel een parttime vroegpensioen zelfs voor 30’ers reeds zeer aanlokkelijk is. Can’t blame them, hate the game, not the player.
Maar ergens dienen we wel een nieuwe balans te vinden. Ik zie daar wel een rol weggelegd voor het verdisconteren van parttime bijdragen aan de pot. Met hierin een ruime mogelijkheid tot ouderschapscompensatie en een bijdrage naar arbeidsgeschiktheid. Je halve beroepsleven op halve kracht bijdragen en toch het volle pond ontvangen aan het einde van de rit, dat staat haaks op een heleboel interessen ondermijnt de houdbaarheid van wat in de basis een jaloersmakend systeem is.
@ari3 Ik weet niet in hoeverre lump sum hierin een goed idee is. Wat doe je met mensen die het verbrassen? Hoe past het in een op (maandelijks) inkomen gebaseerd belasting- en toeslagenstelsel?
Misschien wat ver van het topic, maar ik ben wel benieuwd waar de partijen mee gaan komen. Simpelweg de leeftijd verhogen vind ik eigenlijk een te makkelijke oplossing voor een complex probleem.
We lopen er nu hard tegenaan dat het zowel qua financiën als qua arbeidsmarkt, en dus bij extensie de woningmarkt, onhoudbaar is in z’n huidige vorm.
Als ik naar Duitsland kijk waardeer ik des te meer dat de AOW in Nederland voor iedereen gelijk is. Zeker voor huisvrouwen is het risico in complete armoede gestort te worden een stuk lager dan wanneer je oudedagvoorziening bijdrage-afhankelijk is.
Tegelijkertijd zien we dus dat dankzij het fiscale stelsel een parttime vroegpensioen zelfs voor 30’ers reeds zeer aanlokkelijk is. Can’t blame them, hate the game, not the player.
Maar ergens dienen we wel een nieuwe balans te vinden. Ik zie daar wel een rol weggelegd voor het verdisconteren van parttime bijdragen aan de pot. Met hierin een ruime mogelijkheid tot ouderschapscompensatie en een bijdrage naar arbeidsgeschiktheid. Je halve beroepsleven op halve kracht bijdragen en toch het volle pond ontvangen aan het einde van de rit, dat staat haaks op een heleboel interessen ondermijnt de houdbaarheid van wat in de basis een jaloersmakend systeem is.
@ari3 Ik weet niet in hoeverre lump sum hierin een goed idee is. Wat doe je met mensen die het verbrassen? Hoe past het in een op (maandelijks) inkomen gebaseerd belasting- en toeslagenstelsel?
Misschien wat ver van het topic, maar ik ben wel benieuwd waar de partijen mee gaan komen. Simpelweg de leeftijd verhogen vind ik eigenlijk een te makkelijke oplossing voor een complex probleem.
Ik snapte vorige verkiezen heel goed waarom PvdD hun programma niet laat doorrekenen, enerzijds doordat het programma van PvdD een ander systeem willen dan kapitalisme en dat is nog niet uitgevonden, en anderszijds doordat inmiddels wel heel duidelijk is dat de methodes van het CPB alles behalve representatief zijn.dawg schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:08:
Ben ik nou de enige die dit echt niet serieus kan nemen? Als we zo doorgaan met vrijwel niets tegen klimaatontwrichting doen hebben we in 2050 wel heel andere problemen dan een pensioenleeftijd.
En zoals ik nu snel even zie gaat vrijwel geen enkele partij, op Partij voor de Dieren & Volt na, de in de wet vastgelegde klimaatdoelen (welke al niet toereikend zijn!) niet halen.
Zo was de definitie van een baan "iemand die niet in de WIA terecht komt". De VVD pochte met het creeeren van 144.000 banen, waarbij ze het WIA proces volledig wilde uitkleden. Ja dat is zo scheef als maar wat.
MAAR.....hoe eens ik het ook met ze ben, ik vraag me wel echt af HOE PvdD zijn programma wilt uitvoeren in huidendaagse gang van zaken...Er moet toch wel IETS van "bewijs" van realistische uitvoering liggen lijkt me? Ik ben pas bij pagina 28 van het programma lezen en ik ben nog niks tegen gekomen...
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Zit nu te luisteren en kijken naar het NPO Radio 1 debat, maar het blijft wat oppervlakkig. Dit format lijkt vooral gericht op mensen die minder betrokken zijn bij de politiek en voor het eerst de plannen moeten horen.
Wilders heeft ook kort tevoren afgezegd voor het debat in verband met een mogelijke dreiging, waardoor het e.e.a. wat rommelig werd en de opzet gewijzigd moest worden.
Wilders heeft ook kort tevoren afgezegd voor het debat in verband met een mogelijke dreiging, waardoor het e.e.a. wat rommelig werd en de opzet gewijzigd moest worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Cheezborger op 10-10-2025 15:01 ]
*knip*, we houden het hier een beetje redelijk.dawg schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:08:
Dan zijn er naar (voorzichtige!) schatting 200 miljoen klimaatvluchtelingen (dowloadlink).
[ Voor 50% gewijzigd door NMH op 10-10-2025 20:07 ]
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Ja, super goed idee, het is alom bekend dat fysiek zware beroepen namelijk goud geld opleveren, terwijl managers die de hele dag achter een bureautje zitten emailtjes te tikken geen nagel hebben om hun kont te krabben.ari3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:04:
Ik zou de pensioenleeftijd niet vast willen laten zijn, maar laten afhangen van een lump sum aan betaalde belasting in verhouding met de gemiddelde leeftijd van mensen. In zo'n systeem wordt van iedereen wordt verwacht dat ze in hun werkende leven een X bedrag aan belasting afdragen, zeg 1.000.000 euro. Wie per jaar 25.000 euro aan belasting betaald zal dan 40 jaar werken alvorens met pensioen te kunnen gaan. Wie meer dan 25.000 per jaar afdraagt kan wat eerder stopen afhankelijk van hoeveel meer die persoon bijdraagt, maar niet eerder dan wanneer de lump sum bereikt is.
Zo kunnen de mensen die hun lichaam afbranden voor de maatschappij al lekker met hun vijftigste rentenieren, en kan volk met een bullshitbaan pensioen eigenlijk wel gewoon vergeten.
*knip*, reactie op geknipte reactie.
[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 10-10-2025 20:06 ]
Ik begrijp dat Wilders afzegt in verband met een bedreiging. (Wel logisch)Cheezborger schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:59:
Zit nu te luisteren en kijken naar het NPO Radio 1 debat, maar het blijft wat oppervlakkig. Dit format lijkt vooral gericht op mensen die minder betrokken zijn bij de politiek en voor het eerst de plannen moeten horen.
Maar mij bekruipt toch ook het gevoel dat Wilders gaat voor een oppositie positie zoals altijd omdat zijn partij vanuit daar het beste werkt. Iedere keer als zijn partij in de regering zit krijgt hij klappen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Omdat als je als enige partij je programma laat doorrekenen, de kans heel groot is dat andere partij dat als munitie tegen je gebruiken. Niet dat ik het eens ben met dat standpunt.Deathchant schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:54:
[...]
Ik snapte vorige verkiezen heel goed waarom PvdD hun programma niet laat doorrekenen, enerzijds doordat het programma van PvdD een ander systeem willen dan kapitalisme en dat is nog niet uitgevonden, en anderszijds doordat inmiddels wel heel duidelijk is dat de methodes van het CPB alles behalve representatief zijn.
Zo was de definitie van een baan "iemand die niet in de WIA terecht komt". De VVD pochte met het creeeren van 144.000 banen, waarbij ze het WIA proces volledig wilde uitkleden. Ja dat is zo scheef als maar wat.
MAAR.....hoe eens ik het ook met ze ben, ik vraag me wel echt af HOE PvdD zijn programma wilt uitvoeren in huidendaagse gang van zaken...Er moet toch wel IETS van "bewijs" van realistische uitvoering liggen lijkt me? Ik ben pas bij pagina 28 van het programma lezen en ik ben nog niks tegen gekomen...
Bovendien hebben veel mensen geen boodschap aan het doorrekenen van programma’s.
Als dat wel zo was dan was er massaal op GL/PVDA gestemd gezien die bij ver als beste uit de bus kwam.
Sterker, ondanks dat er objectief bewijs was dat hun programma het beste voor Nederland zou zijn werd het vooral door stemmers van andere partijen afgekraakt. Omdat in hun overtuiging hun eigen partijen het beter zou doen.
Welkom in het post-truth tijdperk.
Het is weer eens een typische uitkomst van CBP doorrekening. Zoals gebruikelijk maakt de (GL)PvdA, iedereen gewoon weer eens af op het financiële plaatje naast de algemene maatregelen voor maatschappelijke belang nemen zoals structureel meer geld voor gemeenten en zeker €10 miljard voor goedkope leningen voor sociale woningbouw. Dat is meteen een aardig deel van hun EMU schulden.
Ze zorgen voor de grootste koopkrachtstijging voor de gewone Nederlander terwijl de gemiddelde arbeidsuren per werknemer afnemen. Ze doen het meeste aan armoedebestrijding, kunnen alsnog de zorgkosten, onderwijs en defensie betalen, laten de staatsschuld in de regeerperiode het minst oplopen, werken ook nog eens aan woningen, minder werkelozen waardoor de uitgaven voor sociale zekerheid ook afnemen en dan kunnen ze ook nog geld uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking. Oh en ze laten de economie ook nog eens het meeste groeien.
:strip_exif()/f/image/NE7J4QMkoHbggYZ8N2Yhzto6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HwqVwMmMJYTpddnGsDIePoak.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmuSdI07xXQD7EWrKg7L4HVy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KK20cpMzXq7EgNtqSah2luYu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q2kdIrBI0ciPTh24IZ7OKqb5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Dllb2JkZaf6xnDdopYvrAn1.jpg?f=fotoalbum_large)

Ze zorgen voor de grootste koopkrachtstijging voor de gewone Nederlander terwijl de gemiddelde arbeidsuren per werknemer afnemen. Ze doen het meeste aan armoedebestrijding, kunnen alsnog de zorgkosten, onderwijs en defensie betalen, laten de staatsschuld in de regeerperiode het minst oplopen, werken ook nog eens aan woningen, minder werkelozen waardoor de uitgaven voor sociale zekerheid ook afnemen en dan kunnen ze ook nog geld uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking. Oh en ze laten de economie ook nog eens het meeste groeien.
:strip_exif()/f/image/NE7J4QMkoHbggYZ8N2Yhzto6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HwqVwMmMJYTpddnGsDIePoak.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmuSdI07xXQD7EWrKg7L4HVy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KK20cpMzXq7EgNtqSah2luYu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q2kdIrBI0ciPTh24IZ7OKqb5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Dllb2JkZaf6xnDdopYvrAn1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jc5MsyjpZzU8RcrDrsLcpg9C.jpg?f=fotoalbum_large)
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 10-10-2025 20:06 ]
Deathchant schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:54:
[...]
Ik snapte vorige verkiezen heel goed waarom PvdD hun programma niet laat doorrekenen, enerzijds doordat het programma van PvdD een ander systeem willen dan kapitalisme en dat is nog niet uitgevonden, en anderszijds doordat inmiddels wel heel duidelijk is dat de methodes van het CPB alles behalve representatief zijn.
offtopic:
Zie de links in mijn signature.
Zie de links in mijn signature.
[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 10-10-2025 20:04 ]
[ Voor 99% gewijzigd door NMH op 10-10-2025 20:04 ]
Daar staat jouw uiteenzetting over waarom het CPB geen goeie graadmeter is (waar ik het overigens mee eens ben) om daar alles op te bepalen. Maar er staat geen informatie in over ander soort "bewijs" hoe ze hun plannen willen financieren in de huidendaagse politiek. GL/PvdA heeft hun programma wél door CPB laten doorrekenen, en nou weet ik dat ik daar niet altijd even goed inzicht in heb, maar genoeg om te beseffen dat het niet heilig is en álles kan bewijzen, maar het is in ieder geval IETS. Bij PvdD zie ik tot nu toe 0,0 van backup...Fossiele subsidies afschaffen, de allerrijksten een extra belasting te laten betalen en bedrijven hun eigen vergroening te laten betalen dat zijn natuurlijk dingen waar ik helemaal vóór ben, maar ik ben denk ik gewoon opzoek naar een iets betere verantwoording om de plannen kracht bij te zetten.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 10-10-2025 20:04 ]
Aan de ene kant vindt ik de doorrekening wel belangrijk, tenslotte moet het wel ergens van betaald worden. Wat ik minstens net zo belangrijk vindt is waar het geld aan wordt uitgegeven. Daarvoor moet je toch de partijprogramma's door, als het er al in vermeld staat dan.
Nou ja, PvdD staat een heel andere inrichting van de economie voor, en het CPB rekent juist binnen de kaders van de neoklassieke doctrine welke juist zulke destructieve effecten heeft.Deathchant schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:53:
[...]
Daar staat jouw uiteenzetting over waarom het CPB geen goeie graadmeter is (waar ik het overigens mee eens ben) om daar alles op te bepalen. Maar er staat geen informatie in over ander soort "bewijs" hoe ze hun plannen willen financieren in de huidendaagse politiek. GL/PvdA heeft hun programma wél door CPB laten doorrekenen, en nou weet ik dat ik daar niet altijd even goed inzicht in heb, maar genoeg om te beseffen dat het niet heilig is en álles kan bewijzen, maar het is in ieder geval IETS. Bij PvdD zie ik tot nu toe 0,0 van backup...Fossiele subsidies afschaffen, de allerrijksten een extra belasting te laten betalen en bedrijven hun eigen vergroening te laten betalen dat zijn natuurlijk dingen waar ik helemaal vóór ben, maar ik ben denk ik gewoon opzoek naar een iets betere verantwoording om de plannen kracht bij te zetten.
Dus het ligt er maar net aan hoe u “verantwoording” invult?
Hehe, je hoeft niet "u" te zeggen hoordawg schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:44:
[...]
Nou ja, PvdD staat een heel andere inrichting van de economie voor, en het CPB rekent juist binnen de kaders van de neoklassieke doctrine welke juist zulke destructieve effecten heeft.
Dus het ligt er maar net aan hoe u “verantwoording” invult?
Oh ja, ik ben het ook volledig eens met dat statement. Maar we komen echt niet onder het feit uit dat je, als een partij dingen wilt bereiken en een land wilt besturen, geld nodig hebt.
Dat zij uiteindelijk staan voor een totaal ander economisch stelsel wat niet binnen kapitalisme valt, dat snap ik en daar ben ik in feite ook voorstander van. Maar er is op zijn minst een overgang nodig van oud->nieuw en je moet daarin toch roeien met de riemen die je ter beschikking hebt. Dus om naar zo'n radicaal andere vorm te gaan, moet je dat toch realiseren vanuit de huidige positie. Dus vandaar dat ik een beetje voor mezelf ook backup wil zoeken voor mijn stem op PvdD, want anders blijft het alleen bij idealisme....
https://www.nu.nl/economi...evolking-groeit-snel.htmlDeathchant schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:01:
[...]
Hehe, je hoeft niet "u" te zeggen hoorTis tweakers.net
Oh ja, ik ben het ook volledig eens met dat statement. Maar we komen echt niet onder het feit uit dat je, als een partij dingen wilt bereiken en een land wilt besturen, geld nodig hebt.
Dat zij uiteindelijk staan voor een totaal ander economisch stelsel wat niet binnen kapitalisme valt, dat snap ik en daar ben ik in feite ook voorstander van. Maar er is op zijn minst een overgang nodig van oud->nieuw en je moet daarin toch roeien met de riemen die je ter beschikking hebt. Dus om naar zo'n radicaal andere vorm te gaan, moet je dat toch realiseren vanuit de huidige positie. Dus vandaar dat ik een beetje voor mezelf ook backup wil zoeken voor mijn stem op PvdD, want anders blijft het alleen bij idealisme....
Er is geld genoeg. Daarnaast is zoveel rijkdom voor individuen ook ondermijnend.Het aantal Europese miljardairs is in de eerste helft van dit jaar opnieuw gestegen. Hun gezamenlijke vermogen nam met ruim 400 miljard euro toe tot in totaal 2,3 biljoen euro. Daarmee groeit de kloof tussen rijk en arm in Europa verder.
In de eerste zes maanden steeg het aantal Europese miljardairs met 39 tot 487. Dat blijk uit een nieuw rapport van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam. De rijkste 1 procent van de Europeanen bezit inmiddels ongeveer een kwart van al het vermogen, terwijl de armste helft samen slechts 3 procent bezit.
Je ziet vooral wat je wilt zien, hij wist van tevoren dat hij daar zou staan.dawg schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:46:
Als je een beschrijving zou moeten geven over een hert wat verschrikt in koplampen kijkt, dan is het de blik van Eerdmans wel als de camera met spotlight ineens voor zijn neus staat, met Hofman ernaast.
Dit zegt hij ook nietdawg schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:46:
Aldus, Eerdmans ziet Tim Hofman wanneer hij de studio van VI wil binnengaan en vraagt enigszins bezorgd: “heb ik ergens iets verkeerds gezegd? Gaat het over de politie en migratie?”
Dit klopt bij benadering maar ook niet precies.dawg schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:46:
De man van JA21 die Hofman te woord staat zegt op het feit dat alle rechtse partijen de uitnodiging van BOOS hebben afgewezen niet durven omdat “Dilan bij jullie afgegaan is als een gieter, dus we zijn een beetje angstig.”
Ook niet waar. Dat schrijft een redacteur in hun Signal app.Hofman hoort van de man dat Eerdmans die avond te gast is bij VI.
Je neemt het niet zo nauw met de de waarheid. Jammer.
Ik vind het optreden voor een gesprek met Hofman wel redelijk. En al heeft Eerdmans er niet veel zin in, hij neemt er wel redelijk de tijd voor. Vanuit mijn rechtse perspectief zijn het vrij kansloze vragen. De reacties op Youtube zijn eigenlijk van een hoger niveau.
[ Voor 57% gewijzigd door PLAE op 10-10-2025 19:00 ]
Dat was ook een beetje erg mijn probleem met de PvdD nadat ik het interview met hun ideoloog had gelezen [ https://www.groene.nl/art...n-de-dieren-het-onderspit cadeaulink] heel veel ideologie, niet veel realisme.Deathchant schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:01:
[...]
Hehe, je hoeft niet "u" te zeggen hoorTis tweakers.net
Ja, er is geld genoeg in de wereld, maar hoe krijg je dat geld van A naar B? Lief vragen aan de techbro's?
Nu denk ik zelf wel dat Ouwehand en de mensen om haar heen heus wel concrete ideeën hebben, maar het wetenschappelijk bureau blijkbaar gewoon totaal niet. En de kloof tussen die twee is dus zo groot dat Koffeman en Ouwehand elkaar al 2 jaar niet gesproken hebben

Dat geeft mij ook wat zorgen over de stabiliteit van de partij, maar dat heb ik in het parallele topic al uit de doeken gedaan.
En als je wat jaren niet hebt gewerkt om wat voor reden dan ook moet je maar tot je 75e doorwerken dan? Ik vind het knap dat je zoveel voordelen ziet en de veel grotere nadelen negeert.ari3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:04:
Ligt er maar net aan wat je zwaar noemt? De stress die kan komen kijken bij management in een (groot) bedrijf, met alle bijbehorende zorgen, kan ongetwijfeld ook heel zwaar zijn. Waar de magazijn medewerker om 1700 naar huis gaat en zakelijk gezien weinig tot geen stress kent.Adlermann schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:32:
[...]
Een pensioenleeftijd van 70 is voor veel beroepen, en dan met name hoger opgeleiden, prima te verdedigen. Die gaan later werken, verdienen meer, minder zwaar werk, leven langer, etc.
[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 10-10-2025 20:06 ]
Dat gedoe met onderlinge strubbelingen moet ik eerlijk zeggen raakt me niet zo. Ik weet ook dat ik niet op een persoon maar op een partij moet stemmen, maar Ouwehand heeft voor mij wel bewezen één van de integerste politica te zijn, zo niet de beste. Ze kan erg goed debatteren, ze is inhoudelijk sterk, zegt waar het op staat (waar Wilders om geprezen wordt, maar Ouwehand niet blijkbaarRobinHood schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:08:
[...]
Dat was ook een beetje erg mijn probleem met de PvdD nadat ik het interview met hun ideoloog had gelezen [ https://www.groene.nl/art...n-de-dieren-het-onderspit cadeaulink] heel veel ideologie, niet veel realisme.
Ja, er is geld genoeg in de wereld, maar hoe krijg je dat geld van A naar B? Lief vragen aan de techbro's?
Nu denk ik zelf wel dat Ouwehand en de mensen om haar heen heus wel concrete ideeën hebben, maar het wetenschappelijk bureau blijkbaar gewoon totaal niet. En de kloof tussen die twee is dus zo groot dat Koffeman en Ouwehand elkaar al 2 jaar niet gesproken hebben![]()
Dat geeft mij ook wat zorgen over de stabiliteit van de partij, maar dat heb ik in het parallele topic al uit de doeken gedaan.
Wat ik ook erg goed vind, is dat ze niet star is en kan meebewegen met geopolitieke veranderingen, zoals nu met defensie waarbij ze duidelijk de eerdere standpunten herzien heeft. Plus, ze heeft toch de partij er democratisch in meegekregen.
Deze acties alleen al hebben mij wel duidelijk vertrouwen gegeven in de leiderschap van Esther Ouwehand.
Daarnaast zijn zij vrijwel de enige partij die mijns inziens écht snapt waar het om gaat, en dat álles gewoon vasthangt aan hoe we de natuur en andere resources uitbuiten. Ze dragen een heel duidelijk moreel kompas uit, wat ik bij veel andere partijen niet voel.
Dus nee, ze hebben hun programma niet laten doorrekenen, maar ik vind dat het ze te kort doet door dan maar te concluderen dat het volledig onrealistisch is en mijn stem dus niet verdient. GL was naast mijn ideale partij ook altijd de veilige partij. Dus ik was dit keer toch aan het overwegen om niet meer strategisch op GL/PvdA te stemmen, maar ook Volt en PvdD in ogenschouw te nemen.
Ze zijn nu niet groot, en ze moeten toch altijd met anderen samen regeren, en ik besluit bij deze toch om op hun inzichten, kennis en leiderschap te vertrouwen.
[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 10-10-2025 19:29 ]
@PLAE niet zo overdrijven, de strekking klopt gewoon. Daarnaast staat de video erbij dus kunnen mensen het zelf zien.
Mooi interview met Joost Eerdmans. Ben wel gecharmeerd van zijn antwoorden eerlijk gezegd. Ik vind wel de interviewstijl van Hofman vrij irritant, om maar alles precies (juridisch) gedefinieerd te willen hebben. Een verkiezingsprogramma is op hoofdlijnen. Als je dan bent gekozen en een regeerprogramma wordt uitgevoerd, dán ga je de wet schrijven en bepalen hoe details eruit komen te zien. Maar goed, ik keek even naar het interview van Hofman met Dassen maar daar wordt ook twintig minuten verspild aan een discussie over links vs rechts.
En @dawg dat met dat hert en koplampen is natuurlijk wel schromelijk overdreven... zoals @PLAE al zei was hij gewoon op de hoogte dat Hofman daar zou staan.
En @dawg dat met dat hert en koplampen is natuurlijk wel schromelijk overdreven... zoals @PLAE al zei was hij gewoon op de hoogte dat Hofman daar zou staan.
Wilders heeft vanwege de dreiging het RTL-debat van aanstaande zondag definitief afgezegd. Op het aanbod van RTL om digitaal deel te nemen werd niet ingegaan.
Is het in het belang van Wilders om niet het gesprek aan te gaan?
Sta je in peilingen er het beste voor kan je dus ook een beetje de dreiging gebruiken om nergens op te duiken. De verkiezingen ingaan en niets hoeven doen en toch winnen.
In mijn optiek is het beter voor Wilders om als premier alvast in Canada te gaan zitten en het land via videoverbinding te besturen. Met alle respect voor het concept dreiging, maar Wilders is als bestuurder dus niet toegankelijk. Bij een natuurramp of iets dergelijks komt Wilders dus ook maar moeilijk ter plaatse en ik ben er geen voorstander van om de man altijd maar een carte-blanche te geven. Andere politici worden ook bedreigd maar lopen niet weg.
In mijn optiek is het beter voor Wilders om als premier alvast in Canada te gaan zitten en het land via videoverbinding te besturen. Met alle respect voor het concept dreiging, maar Wilders is als bestuurder dus niet toegankelijk. Bij een natuurramp of iets dergelijks komt Wilders dus ook maar moeilijk ter plaatse en ik ben er geen voorstander van om de man altijd maar een carte-blanche te geven. Andere politici worden ook bedreigd maar lopen niet weg.
Tuurlijk, ideaal dit. Perfect excuus om niet uit te hoeven leggen hoe je en geen normale plannen hebt en 1,5 jaar geen ene zak hebt gepresteerd etc. Dan zal er nog een aantal mensen zijn van het type zie je wel, zul je zien gaat ie nog stijgen ook.Cheezborger schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:11:
Wilders heeft vanwege de dreiging het RTL-debat van aanstaande zondag definitief afgezegd. Op het aanbod van RTL om digitaal deel te nemen werd niet ingegaan.
Met meer dan 30 zetels in de peilingen na het dramapresteren in de regering is enige hoop in het nederlands volk toch al vervlogen, zo who cares, lekker met zijn allen ten onder.
erutangiS
Het probleem is dat vooral fysiek zware arbied ook gewoon heel slecht betaald: Minimumloon met hooguit een klein beetje om meer te bieden dan de concurrent ofzoari3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:04:
Postbodes, orderpicking, pakketbezorging, aardbeien plukken of andere vergelijkbare functies in die sector, etc.
Met jouw voorstel mogen deze mensen dus vooral fysiek doorwerken tot ze figuurlijk compleet afgepeigerd in de kist liggen; het alternatief waarbij je mensen met minimumloon ook genoeg belasting af kunt laten kunnen dragen om met 68 ofzo met pensioen te kunnen zal betekenen dat dit bedrag dermate laag dient te zijn dat mensen met een modaal inkomen al met 55 klaar kunnen zijn en met 2x modaal 40-45 jaar. Dat gaat ofwel economisch nooit werken ofwel de onderste laag van de beroepsbevolking gaat op zeer pijnlijke en harde wijze het kind van de rekening te worden.
Wat mij betreft hebben we ondanks alle kritiek best een redelijk systeem kijkende naar andere landen om eens heen. AOW is er als absolute basis/minimum waar iedereen recht op heeft en zorgt ervoor dat niemand compleet zonder inkomen komt te zitten. Pensioen komt daar bovenop en bouw je zelf op waarmee je dus dezelfde levensstijl makkelijker voort kunt zetten doordat hoe meer je verdient heb in het werkzame leven hoe hoger je pensioen gaat zijn. Dezelfde problemen als een Frankrijk gaan hier dan ook niet zo snel gebeuren.
Bij de (meeste?) pensioenfondsen is het overigens ook zeker mogelijk om al (ruim) voor de AOW leeftijd je pensioen uit te laten keren, dan krijg je natuurlijk wel minder (én nog geen AOW..) maar als je met een goede baan flink hebt opgebouwd is daar zeker van te leven. Daarnaast hebben mensen die erg goed verdienen bovendien nu toch ook al genoeg andere mogelijkheden om buiten het pensioen om nog diverse extra potjes/beleggingen aan te leggen en daarme een extratje te creëren om het tot aan het AOW wat ruimer te hebben dan, kijk hier eens in het financieel onafhankelijks topic waarin men daarin nog veel verder kan gaan bijv.
Punt 1 en 3 van jouw lijstje is voor deze groep dus nu ook al eigenlijk ook al van toepassing. Voor lage inkomens, tsja deze hebben toch geen dure auto's, vele vliegvakanties of überhaupt een koophuis en dus ook weinig tot geen van die keuzevrijheid, hooguit kinderen of wat kruimelzaken welke op lange termijn geen zoden aan de dijk zitten. Maar om nu kinderen met dit soort beleid actiever te gaan ontmoetingen, dan maak je het bezwaar tegen het omslagstelsel op termijn alleen maar groter.
-
Daarnaast vindt ik de kwaliteit van leven bij het bereiken van de AOW leeftijd ook behoorlijk onderbelicht, ja we worden steeds ouder en dus stijgt eerst genoemde mee. Dat klinkt redelijk ergens redelijk maar als die extra jaren aan levensverwachting die we erbij krijgen betekend dat we effectief levensjaren waarin je nog een beetje kunt leven ingewisseld gaan worden voor levensjaren waarin je bijna niks meer kan maar wel levend blijft door de steeds betere zorg..
Ik begeef me hiermee op zeer glad ijs maar als ik zeer hypothetisch zou mogen kiezen tussen stoppen met behoud van volledig pensioen en AOW op 65 maar daarmee geen gecompliceerde levensverlengende zorg meer ga ontvangen vanaf mijn 80ste; of stoppen met 70 maar dit wel ontvang en daarmee 90 wordt:
Doe mij dan het eerste maar, liever 10-15 jaar waarin je nog wat kunt reizen en dingen doen etc. dan maar 5-10 jaar daarvan om daarna als kasplantje nog jaren te blijven leven maar niks meer te kunnen doen omdat het lichaam niet meer kan/wil.
Hij heeft dit al een keer eerder gedaan (niet deelnemen aan debatten) en toen ontving hij veel protest stemmen omdat er niemand hem op fouten kon wijzen. Dus de gezegde “waren twee honden vechten om een bot gaat de derde er mee vandoor” was toen van toepassing. Maar dat was toen en die situatie is niet te vergelijken met die van nu. Er is een duidelijke wens om het debat normaal te voeren en er zijn andere partijen die in zijn water vissen.Cheezborger schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:11:
Gezien de beperkte informatie die we hebben twijfel ik ernstig over of we de oprechtheid van zijn argument (de bedreiging) wel kunnen bespreken/beoordelen. Dat gezegd te hebben: Hij is wel een door gewinterde politicus die al jaren met bedreigingen te maken heeft. Het enige wat vermoedelijk anders is, is dat de Belgische OM iets gemeld heeft dat hij via de Nederlandse OM niet gehoord heeft, waardoor hij actie moet ondernemen.
Aan de andere kant, mensen hebben het over hem.
En in ander nieuws: Het Kremlin is bezig om de Nederlandse verkiezingen te beïnvloeden.
Bron: https://defenddemocracy.eu/kremlin-tactics-elections/
Ik ben ook wel gecharmeerd van Eerdmans, maar dat heeft er vooral mee te maken dat hij als doorgewinterd politicus nog een rat aan een zwerver verkocht krijgt. Voor mij is de essentie juist in het doorprikken van statements en de details waar men op inzoomt. We hebben nota bene net een regering gehad waar het motto nog het meest leek te zijn “alles wat ik doe is toch wel leuk”, maar aan de soundbytes en grote lijnen lag het niet. Althans, eigenlijk ook, maar de gepoogde invulling was nog erger dan wat men zich voor kon stellen.Dennis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:57:
Mooi interview met Joost Eerdmans. Ben wel gecharmeerd van zijn antwoorden eerlijk gezegd. Ik vind wel de interviewstijl van Hofman vrij irritant, om maar alles precies (juridisch) gedefinieerd te willen hebben. Een verkiezingsprogramma is op hoofdlijnen. Als je dan bent gekozen en een regeerprogramma wordt uitgevoerd, dán ga je de wet schrijven en bepalen hoe details eruit komen te zien. Maar goed, ik keek even naar het interview van Hofman met Dassen maar daar wordt ook twintig minuten verspild aan een discussie over links vs rechts.
Mijn probleem is juist dat er bij veel rechtse partijen weinig sprake is van een ideologie die dus alles tussen de lijntjes in kan kleuren. Daarom moet men dus ook wel de mierenliefde bedrijven.
Nu is dat zo ongeveer waar ik in de IT m’n brood mee verdien, dus heb daar wel affiniteit mee, ik snap dat het voor anderen als nodeloos gezeur over kan komen, maar keer op keer zie je dat het naderhand past vaststellen dat men heel iets anders had bedoeld, duur komt te staan.
Een programma hoeft niet vol te staan met concrete cijfers en toekomstige kabinetsplannen. Maar de voorstellen die er staan dienen wel oorsprong in de realiteit te hebben en feitelijk onderbouwbaar te zijn. Als het daar reeds aan schort zijn vragen niet alleen terecht, maar noodzakelijk.
Niet heel verbazend. Evenmin dat in het artikel specifiek de FvD genoemd wordt.DevWouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 00:22:
En in ander nieuws: Het Kremlin is bezig om de Nederlandse verkiezingen te beïnvloeden.
Forum voor Democratie is immers behoorlijk pro-Rusland en pro-Poetin. Niet voor niets dat Baudet met zijn Ui van Minerva de Russische inval in Oekraïne destijds opvallend fel liep te verdedigen in de Tweede Kamer.
Dat die dus de Russische belangen dienen is weinig verassend te noemen imho.
En zo zijn er wel meer partijen met banden met Rusland. De PVV als voorbeeld, daar had Follow The Money al eens een mooie rapportage over: Gelekte documenten bewijzen tot nu toe onbekende connecties tussen Rusland en de PVV
Wilders heeft niet voor niets de Russische Vriendschapsprijs destijds ontvangen hoogstperoonlijk uit handen van Poetin. Die prijs krijg je niet omdat Poetin je een mooi kapsel of een mooi pak vind hebben. Nee die prijs krijg als je de Russische belangen behartigt.
Dat Rusland al tijden bezig is met destabiliseren van Europa en de EU is gewoon een lang bekend feit. Dat men het ook in Nederland probeert mag dan ook niet als een verassing komen imho.
Virussen? Scan ze hier!
Dit is de overtreffende trap van de staande praktijk: als je rijk bent kun je stoppen wanneer je wilt maar de gemiddelde stratenmaker of schoonmaker mag doorwerken totdat hij of zij op zijn 70e dood neervalt. Recept voor nog meer van de ellende die we al zien.ari3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:04:
Ik zou de pensioenleeftijd niet vast willen laten zijn, maar laten afhangen van een lump sum aan betaalde belasting in verhouding met de gemiddelde leeftijd van mensen.
Als we de wereld beter willen maken moeten we ons juist verzetten tegen de uitwassen van het uit de bocht gevlogen kapitalistische systeem, niet er nog verder in meegaan.
Elk greintje publiciteit waarin Wilders of zijn keizers als slachtoffer kunnen worden neergezet is in het belang van hem. En dat weet hij heel erg goed.Cheezborger schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:11: