• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:28

Polycom

Poes van goud

Wat mij betreft een prima avond. Fijn dat er straks een kabinet is zonder een peloton onbenullen van de PVV.

Er valt genoeg negatiefs te zeggen over de andere partijen, maar PVV mag weer lekker plaatsnemen in de oppositie. Dat is de winst van de avond.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49
Koenoe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:39:
[...]

PVV/VVD/CDA/JA21 kan ook nog...
VVD en CDA hebben Wilders uitgesloten, het lijkt me sterk dat ze daarvan terugkomen.

Daarnaast zal de grootste partij toch de formatie mogen starten, dan is het onwaarschijnlijk als het uitpakt naar een combinatie zonder D66.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:07
skimine schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:41:
[...]

Ben benieuwd of D66 daaraan zou beginnen. PVV-VVD-CDA-JA21 zou ook kunnen? Nou wordt dat vast ook internet chaos, maar dat is wel inherent aan een coalitie met de PVV.
Welnee, PVV is geen optie. Dan blijft het weer doormodderen tot iemand de stekker er uit trekt

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:56

Zewatanejo

Fine Thanks!

Aggressor schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:38:
[...]

De hele achterban wil dat gelukkig ook niet.
En daarom is Timmermans ook meteen opgestapt nu.

[ Voor 22% gewijzigd door Zewatanejo op 29-10-2025 22:44 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:44
Of het nou iets over links of rechts gaat, ik hoop dat de politiek verantwoordelijk neemt en dat er binnen 3 maanden een solide regering wordt gevormd.

Maar dat zal wel wishful thinking zijn.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:28
Is NSC eigenlijk uniek in hoe snel ze groots werden en nu (waarschijnlijk) direct weer verdwijnen?

Flickr PSN ID= cheironnl

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:57
Yesilgöz is niet te vertrouwen. met moeite moest het uit haar getrokken worden om niet meer met de PVV te gaan regeren. Die zie ik nog wel weer een draai naar populistisch rechts maken, onder het mom van landsbelang, als het vormen van een links kabinet mislukt..

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:09
Snap niet dat de NSC niet gewoon direct gestopt is toen Omtzigt weg was.. wat een aanfluiting

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:53
Joosie200 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:35:
[...]

Is het meest centrum midden kabinet die je kan krijgen. En ik zie Yesilgoz nu wel draaien. Timmermans pakt de achterdeur en hop terug naar de Europese commissie. En dan zegt Yesilgoz: ja ik zei nooit met Timmermans te gaan regeren. Ik heb nooit de partij uitgesloten, iets met landsbelang jadieja.
Eigenlijk is dat wel de beste optie. Het zal volledig afhangen van de opstelling van de VVD. Maar dat lukt alleen als Yesilgoz de komende 4 jaar niet met Van Schie praat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:35

Thompson

Beeromaniac

PVV staat inderdaad gewoon buitenspel en daarom jammer dat ze alsnog ~25 zetels halen.
Overigens is dat voor links denk ik, hoe krom dat ook klinkt, eerder positief dan negatief. Want anders waren die bij VVD, JA21, FvD, BBB terecht gekomen en waren er legio opties voor een kabinet over (centrum)rechts.

Beeromaniac

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Trichoglossus schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:41:
[...]

Omdat die overal hangen in bepaalde wijken in steden. Af en toe een Oekrainse vlag of een Turkse vlag.
Maar de meerderheid, zijn Palestijnse vlaggen.

Maar als mensen een NL vlag hebben dan is er meteen gedoe? Beetje hypocriet?
Ik denk dat je het antwoord in beide gevallen in oorlog kan vinden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:44
Ik ben in ieder geval opgelucht dat Wilders niet meer de grootste is. D66 zal dit wrsch worden, en ik neem aan dat CDA en PVDA/GL en VVD (zonder Yesilguz en Timmermans) zullen aanschuiven. Met een beetje mazzel strikken ze Timmermans voor buitenlandse zaken en Yezilguz om op de honden te letten in een of ander hondenasiel.
Hoewel ik sterk links progressief ben denk ik dat regeren zonder de VVD erg lastig word. Een erg groot deel van NL wil dat denk ik. Wat wel link wordt is wat dit oplevert voor PvdA/GL op de lange termijn.

Overigens heb ik juist op PvdA/GL gestemd vanwege hun Israël standpunt, ik vond dat moedig zo vlak voor de verkiezingen. En ik denk niet dat ik de enigste ben. Dat si echt crimineel wat daar gebeurd.

Het zou mooi zijn als we de marketingkant van de politiek kunnen laten rusten voor de komende 3 jaar, de Hypotheekrente aftrek voorzichtig uit gaan faseren en grote stappen maken met de woningcrisis. Gelukkig zal het stikstofgezeik nu voorlopig van de baan zijn nu de BBB is gedecimeerd!!!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Advizor schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:44:
Of het nou iets over links of rechts gaat, ik hoop dat de politiek verantwoordelijk neemt en dat er binnen 3 maanden een solide regering wordt gevormd.

3 maanden met een 4 partijen coalitie (welke 4 dan ook), met daarbij ook de feestdagen en het kerstreces ertussen, lijkt me zo ongeveer onmogelijk.

Virussen? Scan ze hier!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:36
Robkazoe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:38:
[...]
d66 stemmers zien een rechts kabinet niet zitten. Met stipt op 1: een centrum kabinet.
Meer centrum dan D66, CDA die elkaar middelen qua conservatief en progressief en GL/PvdA en VVD die elkaar middelen qua links/rechts ga je het niet krijgen lijkt me.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:49
Ypuh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:08:
Heb wel GL/PvdA gestemd, niet vanwege Timmermans, maar vanwege de partijstandpunten. Vond het geen hele aangename leider, ook niet dat ik een hekel aan hem had, maar kan me voorstellen dat hij voor velen in de allergiezone zat.

Of dat met Klaver beter wordt vraag ik me ook af. Dan voelt het als Groenlinks, terwijl ik juist op de PvdA standpunten stemde. Ik had het prima gevonden als GL/PvdA de grootste partij was en in de coalitie D66 of CDA de premier aan zou leveren.
Iedereen geeft Timmermans nu de schuld, maar de combinatie had meer issues naar mijn mening. De belangrijkste is wel dat het echt 2 volledig verschillende partijen zijn.
Semi-elitair ( en historisch radicaal, met roots in allerlei actiegroepen en oud leden die de daarbij horende illegale cites niet schuwden)groen-links mengt blijkbaar slecht met het van oudsher ‘volkse’ gematigde links van PvdA. Ver boven de som van de losse delen zijn ze nooit echt geweest, met de huidige kwakkelende regering is dat natuurlijk een veeg teken…
Het Gaza standpunt van de partij. Koersvast, maar enorm eenzijdig (in een ontzettend complexe situatie). Werkt enorm polariserend, you either love it, or hate it. Trek je geen grote groepen extra stemmen mee.
Aan voormalig voorman Frans blijven gedraai en ‘flexibiliteit met de waarheid ‘ blijkbaar veel hardnekkiger kleven dan aan bijv Dilan Y.
Veel kiezers worden ongemakkelijk van de conservatieve islam, die met name door matige integratie van niet westerse migranten veel meer voet aan de grond krijgt in NL. ik vermoed (deels persoonlijke spiegeling) dat veel mensen het gevoel hebben dat PvdA dat niet gaat adresseren.
De partij profileerde zich ook in eerste instantie als ‘anti Wilders’. Anderen, vooral CDA en D’66, gingen vanaf de start uit van het eigen verhaal. Dat is nu eenmaal een stuk eenvoudiger campagne voeren
D66 blijkt daarbij voor velen een goed alternatief: goed verhaal, blijkbaar voldoende links, jonge, frisse en energieke leider die nog niet veel deuken heeft ( en niet/minder in de allergie zit). En wellicht speelt Jettens geaardheid ook nog een rol? Bij een homoseksuele politicus ben ik persoonlijk wat meer zeker dat die veiligheid op straat voor minderheden, vrouwen en LHBTQi-ers (excuus als er letters missen) goed bewaakt

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Dan kan je rechts wel direct uitsluiten, want die nemen nooit politieke verantwoordelijkheid gezien de laatste 20 jaar. Alleen maar de boel verkloten en vertragen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Misschien als Willem-Alexander ze opsluit in de kerker en alleen maar water en droog doch oud knackebrod geeft tot ze eruit komen :X

NSC is wel vrij, tja, hallucinant? Hou de eer aan jezelf en trek gewoon de stekker eruit.
cheiron schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:45:
Is NSC eigenlijk uniek in hoe snel ze groots werden en nu (waarschijnlijk) direct weer verdwijnen?
Nog erger dan een LPF meen ik.

Kunst.

People as things, that’s where it starts.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja. En andersom. 50+ uniek. Weggevaagd en nu weer terug.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Polycom schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:42:
Wat mij betreft een prima avond. Fijn dat er straks een kabinet is zonder een peloton onbenullen van de PVV.

Er valt genoeg negatiefs te zeggen over de andere partijen, maar PVV mag weer lekker plaatsnemen in de oppositie. Dat is de winst van de avond.
Ik denk dat Wilders zelf ook een flesje opentrekt achter de schermen. Kan hij weer lekker in zijn slachtoffer rol kruipen zonder daar verder verantwoording voor af te hoeven leggen.

Beetje de boel opnaaien via Twitter en wat geveinsde verontwaardiging afvuren.

Het enige wat hij eigenlijk kan. De vleesgeworden troll van de tweede kamer.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:36
wowly schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:46:
Gelukkig zal het stikstofgezeik nu voorlopig van de baan zijn nu de BBB is gedecimeerd!!!
Helaas hebben we ook nog een eerste kamer...

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
De eerste voorspellende data over kiezersbewegingen zijn nu beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo0ddwjcZv0tP6iHdp2cXdfenRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TMulDKG9Z12fj2b0Yop1jOms.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn 1,3 miljoen mensen.

bron: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 29-10-2025 22:48 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• GAIAjohan
Trichoglossus schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:41:
[...]

Omdat die overal hangen in bepaalde wijken in steden. Af en toe een Oekrainse vlag of een Turkse vlag.
Maar de meerderheid, zijn Palestijnse vlaggen.

Maar als mensen een NL vlag hebben dan is er meteen gedoe? Beetje hypocriet?
Ik denk dat jouw reactie hierin eerder hypocriet is. Niet inzien hoe de Nederlandse vlag de laatste jaren synoniem lijkt te staan met fvd/pvv en wappie op de kop, maar wel direct over andere vlaggen beginnen die er überhaupt niet waren, blijft bijzonder. Want is er voor jou dan een reden waarom ik die zou willen zien?!

Juist doordat pvv/fvd en wappie op de kop de vlag ingenomen leken te hebben voelt het bijzonder dit bij D66 te zien. Aangezien ik het nergens over andere vlaggen heb, zijn die in deze irrelevant

• jdh009
Ik had trouwens bij die kiezersbewegingen verwacht dat er veel meer van NSC terug naar CDA zouden gaan.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Ben ik de enige die hoopt op een lange formatie?
Ik verwacht een lange formatie maar eigenlijk is het heel makkelijk, zei ik heel naïef. D66 is het grootste en vul het aan met andere partijen die niet af zijn (PVV/FVD/JA21) en VVD, CDA and PvdA/GL blijven over voor een meerderheid. Een lange formatie wordt het alleen als extreem rechts toch weer als optie wordt gezien.

En ja, zat kritiek op VVD, maar het is in elk geval geen PVV/FVD/JA21, enkel enabler. Echt gelukkig word ik niet van het vooruitzicht (Rutte-2 debacle, liever geen VVD er bij), maar met goede will zou het toch een stabiele coalitie moeten kunnen vormen, genoeg issues op te pakken in het land waar links/rechts of conservative/progressive verre van het grote breekpunt is, maar veel meer de wil om keuzes te maken (Nou ja, misschien is daar progressief(keuzes maken)/conservatief(we doen niks) het breekpunt.

• Advizor
Standeman schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:46:
[...]
Dan kan je rechts wel direct uitsluiten, want die nemen nooit politieke verantwoordelijkheid gezien de laatste 20 jaar. Alleen maar de boel verkloten en vertragen.
Ja alles is de schuld van rechts. (Of links)

Laten we daar eens mee stoppen en het constructief houden.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

wildhagen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

3 maanden met een 4 partijen coalitie (welke 4 dan ook), met daarbij ook de feestdagen en het kerstreces ertussen, lijkt me zo ongeveer onmogelijk.
Vond ik heel typerend bij Nieuwsuur(?). De enige die dat ook gewoon keihard durfde te zeggen was Eerdmans. De rest leek allemaal te pretenderen dat het mogelijk is voor de kerst, om misschien de mensen die dat graag willen over te halen op hun te stemmen. De conclusie van de analist van Nieuwsuur was vervolgens ook gewoon, uiterst onwaarschijnlijk.

Beeromaniac

• P-Rock
RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Misschien als Willem-Alexander ze opsluit in de kerker en alleen maar water en droog doch oud knackebrod geeft tot ze eruit komen :X

NSC is wel vrij, tja, hallucinant? Hou de eer aan jezelf en trek gewoon de stekker eruit.
[...]

Nog erger dan een LPF meen ik.

Kunst.
Die hielden het maar 88 dagen vol voordat ze elkaar letterlijk de tent uitvochten.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Janpietertje89 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:46:
[...]
Meer centrum dan D66, CDA die elkaar middelen qua conservatief en progressief en GL/PvdA en VVD die elkaar middelen qua links/rechts ga je het niet krijgen lijkt me.
Lijkt mij top, maar moeten ze wel samen kunnen delen en niet alleen maar blokkeren.

De instabiele partijen of die niets voor elkaar kregen zijn flink gezakt en dat is ook wel terecht.

Daarnaast had iedereen meer gewild/verwacht, maar daarvoor is het land gewoon teveel verdeeld.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Joosie200 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:47:
Mwoah, dat vind ik niet zo bijzonder. Een klein partijtje met een duidelijke doelgroep (die groeit). Soms een paar zeteltjes, soms niet. Van vier via één naar nul zetels vind ik niet echt 'weggevaagd'. In ieder geval niet zo weggevaagd als die partij van het vorige kabinet Schoof, ben even kwijt hoe die ook alweer heette.

• Joosie200
  • Niet online
jdh009 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:49:
Ik had trouwens bij die kiezersbewegingen verwacht dat er veel meer van NSC terug naar CDA zouden gaan.
Nsc - 20
Cda +19 mogelijk +20

Hoe meer heen en weer bewegen wil je zien?

• jdh009
Helixes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:42:
[...]

Ja kan dat?

In die combine gaat Wilders eisen premier te worden. CDA gaat daar nóóít mee akkoord, hoeveel Rijnhallen je ook vult met Maxime Verhagens. CDA heeft zijn lesje wel geleerd denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV3EuY1DQDILcqjatwNX8MIa_00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F6fElN7eyzTUgSGmbZDoSput.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8NZ1JtCbXtbI1264Vo45UlyyV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ala84RsrkFKwZsGa30xfp3yM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xojhn-56nxofym_gO5tjIPVBSqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dJgoYL1lHpcY5wt8H9A8sKwh.png?f=fotoalbum_large

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

P-Rock schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Die hielden het maar 88 dagen vol voordat ze elkaar letterlijk de tent uitvochten.
Ja, true, maar daarna bestond de LPF toch nog even?

LPF verloor er maar 18 toen.

Dus ja, NSC slechter dan LPF :+

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:10
jdh009 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:49:
Vergeet de winst van D66 en JA21 niet… die halen ook wel wat kiezers op van het NSC.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:38
LPF was ook vlot verdwenen.....

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• Trichoglossus
GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat jouw reactie hierin eerder hypocriet is. Niet inzien hoe de Nederlandse vlag de laatste jaren synoniem lijkt te staan met fvd/pvv en wappie op de kop, maar wel direct over andere vlaggen beginnen die er überhaupt niet waren, blijft bijzonder. Want is er voor jou dan een reden waarom ik die zou willen zien?!

Juist doordat pvv/fvd en wappie op de kop de vlag ingenomen leken te hebben voelt het bijzonder dit bij D66 te zien. Aangezien ik het nergens over andere vlaggen heb, zijn die in deze irrelevant
Je kan natuurlijk overal wel wat in zien. En nee ik stem geen pvv/fvd of wat dan ook.
Ik vind het niet echt verbindend in wijken als ik overal Palestijnese vlaggen zie hangen in een land als Nederland.

• jdh009
nocalimero schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Klopt, al hadden die wel 2 verliezen nodig om helemaal van het toneel te verdwijnen:
Wikipedia: Lijst Pim Fortuyn

• Helixes
  • Nu online
Numeriek kun je een combinatie over links verzinnen als je maar creatief genoeg bent met de partijen (en partijtjes) die je uitnodigt.

Dat maakt nog geen coalitie.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:49
Ik denk persoonlijk dat NSC net zo’n grote, zo niet grotere stoorzender in deze coalitie was als de PVV. De laatste zat er met een duidelijk agendapunt ( wat niet van de grond kwam). NSC leek vooral te zwalken. Eerst onder de (door burn-out behoorlijk instabiel omtzigt), later onder van vroonhoven.
Ook in die zin gaat de gelijkenis met PVV wel op. (Nog) niet-bindend staat tot leveren adequate bewindspersonen en teveel een one-person partij ( want laten we wel wezen, zonder Geert stemt toch niemand op PVV? Dat geldt ook voor NSC zonder omtzigt)

• Trichoglossus
Joosie200 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

Dat is toch zo vaak. D66 is de afgelopen jaren ook op en af gegaan. Tot zelfs 3 zetels. CDA idem dito.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Puur theoretisch natuurlijk, maar hoe realistisch is het dat CDA met PVV wil regeren?

March of the Eagles

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:54
brothermaynard schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

De partij profileerde zich ook in eerste instantie als ‘anti Wilders’.
Waar komt dat waanidee vandaan? Het was het laatste debat vooral Jetten die het aan de stok had met Wilders en kiezers vonden dat helemaal prima

• P-Rock
RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Ja, true, maar daarna bestond de LPF toch nog even?

LPF verloor er maar 18 toen.

Dus ja, NSC slechter dan LPF :+
Ze hebben het toch nog (volgens Wikipedia) 5 jaar volgehouden. :/

• Advizor
We hebben gekozen!

Slaap lekker allemaal.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28
nocalimero schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Toch is het knap dat een partij als FvD gewoon stabiel blijft en zelfs weet te groeien. Kijkend naar het programma en de lijsttrekkerswissel zou je je afvragen hoe het überhaupt mogelijk is maar ze flikken het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 29-10-2025 22:56 ]

• PatrickC
Trichoglossus schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:55:
[...]

Dat is toch zo vaak. D66 is de afgelopen jaren ook op en af gegaan. Tot zelfs 3 zetels. CDA idem dito.
Heeft Pechthold niet een keertje in zijn eentje in de 2e Kamer gezeten?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• GAIAjohan
Ik denk dat NSC het beste te vergelijken is met Rita Verdonk. Alleen heeft die nooit de kamer gehaald maar wel op 20+ zetels gestaan in peilingen

• P-Rock
Miki schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:55:
[...]

Toch is het knap dat een partij als FvD gewoon stabiel blijft en zelfs weet te groeien. Kijkend naar het programma zou je je afvragen hoe het überhaupt mogelijk is maar ze flikken het wel.
Het is geen geheim dat veel mensen niet op het partijprogramma stemmen maar op de lijsttrekker.

• jdh009
Helixes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Numeriek kun je een combinatie over links verzinnen als je maar creatief genoeg bent met de partijen (en partijtjes) die je uitnodigt.

Dat maakt nog geen coalitie.
Ik denk dat de vier partijen opties eerst onderzocht gaan worden. Om er een vijfde bij te hebben maakt het weer lastiger. Zolang de einduitslag niet bekend is wordt het lastig om definitief te bepalen. Een kabinet met precies 76 zetels is behoorlijk kwetsbaar mocht je net rond dat getal uitkomen met 4 partijen.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:27
Nou, met deze exit polls zie ik absoluut 0 kans op een meerderheidskabinet. Het zal wel D66, VVD en CDA worden, maar ik zie geen enkele andere partij die de overige 7 zetels kan leveren, of JA21 moet een flinke zwaai naar links maken en D66 net zo flinks naar rechts. Het wordt wéér aanklooien met minimaal 4 partijen die ver uit elkaar liggen. Ik heb er weinig vertrouwen in.

Goed, eerst de uitslag maar afwachten, want als alsnog de PVV de grootste partij blijkt te worden, dan zit je helemaal met de gebakken peren en een onbestuurbaar land.

Ik zou er niet van staan te kijken als D66 nog wat inlevert, dat gebeurde immers ook in 2019, waar de exit polls iets te positief bleken voor D66, en zakte uiteindelijk van 27 naar 24. Dat terwijl de PVV bij de vorige verkiezingen er uit 2 zetels bij kreeg. Maar nogmaals, eerst de echte uitslag maar afwachten.

• Miki
P-Rock schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Het is geen geheim dat veel mensen niet op het partijprogramma stemmen maar op de lijsttrekker.
Maar Lidewij de Vos is toch geen stemmenkanon?

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:28
Joosie200 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:51:
[...]

Nsc - 20
Cda +19 mogelijk +20

Hoe meer heen en weer bewegen wil je zien?
Denk dat hierop wordt gedoeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fya42zgV7jqlQapFAE2vxt8SRD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0MVVjFvGqijXwoNdbKIMh17.png?f=fotoalbum_large

• Helixes
  • Nu online
brothermaynard schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Ik denk persoonlijk dat NSC net zo’n grote, zo niet grotere stoorzender in deze coalitie was als de PVV. De laatste zat er met een duidelijk agendapunt ( wat niet van de grond kwam). NSC leek vooral te zwalken. Eerst onder de (door burn-out behoorlijk instabiel omtzigt), later onder van vroonhoven.
Ook in die zin gaat de gelijkenis met PVV wel op. (Nog) niet-bindend staat tot leveren adequate bewindspersonen en teveel een one-person partij ( want laten we wel wezen, zonder Geert stemt toch niemand op PVV? Dat geldt ook voor NSC zonder omtzigt)
Als je bedoelt te zeggen dat NSC niet in die coalitie had moeten stappen - dan heb je gelijk. Sowieso is zo een jonge partij uitnodigen voor een coalitie inderdaad vragen om problemen.

Als je daar op voortborduurt, dan denk ik dat JA21 mogelijk ook een slecht idee is. Ik zie daar nog wel een interne ideeënstrijd ontztaan, die de potentie heeft de partij omver te trekken.

... Maar Geert Wilders was de grootste stoorzender in dat Kabinet - al zat hij er zelf niet eens in. Sorry.

• Accretion
  • Laatst online: 16:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

P-Rock schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:56:
[...]
Bij mij was het eerder andersom, maar heb expres ook niet op de lijsttrekker zelf gestemd.

• jdh009
XWB schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:55:
[...]

Puur theoretisch natuurlijk, maar hoe realistisch is het dat CDA met PVV wil regeren?
Bijna uitgesloten, als het al niet uitgesloten is, zie mijn reactie. Maar reageer met die samenstelling ook op een paar die hier reageren. Met dat zetelaantal is een (bijna) onmogelijke samenstelling al vrij fragiel bij start met 76 zetels. Dat maakt het alleen maar nog onlogischer om dat te gaan onderzoeken.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Miki schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:57:
[...]

Maar die de Vos is toch geen stemmenkanon?
Jawel. Erg populair op social media Volgens mij. Ik zie wel eens wat voorbij komen.

• P-Rock
[...]

Maar die de Vos is toch geen stemmenkanon?
Kennelijk meer dan Baudet. Ik heb ook begrepen dat FvD erg actief is op TikTok.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-11 23:50
Standeman schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Dit soort reacties zijn toch om te smullen. Ik zit hier met een bak popcorn erbij de cope, het ongeloof en de verwijten op het toch vrij linke tweakers te lezen vanavond. :D

• cheiron
Switchen van de PVV naar D66, wat is er dan gebeurd?

Flickr PSN ID= cheironnl

• skimine
[...]

Ben inderdaad erg benieuwd naar hoe de voorkeursstemmen uit zijn gevallen.
Voordeel was denk ik wel dat ze zover ik weet iets minder van het pad af is dan Thierry, dus mogelijk dat daar nog wat stemmen te halen waren.

[ Voor 23% gewijzigd door skimine op 29-10-2025 23:02 ]

• Miki
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Jawel. Erg populair op social media Volgens mij. Ik zie wel eens wat voorbij komen.
Hmm kay, ik heb bij haar niet het gevoel dat ik met een empathisch en charismatisch persoon te maken heb. Maar goed ik ben dan ook geen FvD stemmer.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

cheiron schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:00:
Dartpijl gooien? Of one issue.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43
[...]

Best leuk arisch grietje in het bushokje toch? (Deze oude man heeft niet zoveel social media)

Komt verder in debat of interview geen zinnig woord uit maar dat hoeft niet te deren.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verstand komt met de jaren? :+

• PatrickC
Die kerel van de NOS snapt zijn eigen grafieken niet. Die 24% van D66 geeft aan dat 24% van het totaal afkomstig is van D66. Dus niet 24% van de stemmers op D66 tijdens de vorige verkiezingen.

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:47
Nou die 19 zetels komen dus niet allemaal vanuit NSC. 1/3e maar. Had meer verwacht.

• GAIAjohan
Hoe meer ik over NSC (Omtzigt) en Rita Verdonk nadenk, hoe meer gelijkenissen..

1. Allebei verliezer in lijsttrekker keuze van hun oude partij
2. Allebei heel snel hoog in peilingen
3. Allebei hun eigen achterban die ‘sterk’ achter ze staat tov de oude partij
4. Allebei vond ik ze niet heel stabiel als persoon
5. Veel ‘gedoe’ tov oude partij
6. Beide compleet ingestort in een oogwenk

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:53
Ontwaakt uit een coma en weer bij je verstand gekomen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

PatrickC schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:01:
Die kerel van de NOS snapt zijn eigen grafieken niet. Die 24% van D66 geeft aan dat 24% van het totaal afkomstig is van D66. Dus niet 24% van de stemmers op D66 tijdens de vorige verkiezingen.
Ja, erg vreemd dat niemand even ingreep. Nu klopte er niets van het verhaal.

• jdh009
PatrickC schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:01:
Die opmerking viel mij ook al op.

• P-Rock
Rukapul schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:00:
[...]

Best leuk arisch grietje in het bushokje toch? (Deze oude man heeft niet zoveel social media)

Komt verder in debat of interview geen zinnig woord uit maar dat hoeft niet te deren.
Inderdaad, kijk maar naar de PVV. Voor de tweede keer het kabinet opblazen en toch gewoon weer 25 zetels binnengeharkt.

• Helixes
  • Nu online
Als ik nog eens zo nadenk, dan is Geert Wilders de verrassende winnaar van de avond.

Ik zie namelijk niet hoe dit moet leiden tot een stabiel en vruchtbaar kabinet. Over twee jaar is het gewoon weer herhalen van zetten. En dan zijn de mensen nóg bozer, en het nog meer zat. O, en mensen zijn weer vergeten dat Wilders de oplossing voor precies helemaal niks is, zoals hij de afgelopen twee jaar wel weer heeft aangetoond.

Dat wordt dus gewoon nóg rechtser, en nóg extremer. Wilders heeft de tijd - hij zal nooit hoeven opstappen omdat hij het een verkiezinkje iets minder heeft gedaan. Die twee jaar maakt hem niet uit.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De lijkenhumor van de NOS :X "De fractievergadering is afgelast" :X

De interviewer bij de NSC eerder was ook wel erg hard.

• skimine
Van het ene naar het andere charisma toegetrokken. Of proteststemmers die weer niet op de VVD wilden stemmen maar toch ook wel spijt hadden van de PVV na het vorige kabinet.

• P-Rock
GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:02:
Hoe meer ik over NSC (Omtzigt) en Rita Verdonk nadenk, hoe meer gelijkenissen..

1. Allebei verliezer in lijsttrekker keuze van hun oude partij
2. Allebei heel snel hoog in peilingen
3. Allebei hun eigen achterban die ‘sterk’ achter ze staat tov de oude partij
4. Allebei vond ik ze niet heel stabiel als persoon
5. Veel ‘gedoe’ tov oude partij
6. Beide compleet ingestort in een oogwenk
Werd Rita ook niet buitenspel gezet door haar eigen partij? Omtzigt natuurlijk toen door Wopke.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

P-Rock schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:03:
Inderdaad, kijk maar naar de PVV. Voor de tweede keer het kabinet opblazen en toch gewoon weer 25 zetels binnengeharkt.
Onderdeel van de PVV-ideologie is het cultiveren van slachtofferschap; Echte Nederlanders zijn slachtoffer van massale immigratie, van linkse elite, enzovoorts. Dat de PVV slachtoffer is van tegenwerking, zelfs als ze leidend zijn in een kabinet past daar naadloos in :)

• breew
  • Nu online
auw.. de lege dansvloer bij GLPvdA

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Shots van alle "feestjes" en dan anderhalve man en een paardekop bij GL-PvdA :X

Ik begrijp ze wel, heb er ook maar een whiskey bijgepakt. Cognac was voor de winst, whiskey is het medicijn :+

• Joosie200
  • Niet online
Yesilgoz zit een partijtje te swingen alsof de vvd de grootste is geworden. :D

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Gezellig druk daar in Rotterdam bij het GLPvdA feestje. Misschien kan de VVD wat bitterballen komen brengen, die werken goed.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Ik vind het een treurige uitslag.
  • GroenLinks-PvdA heeft een een zeer teleurstellend resultaat. Los van je mening over de partij en Timmermans: de man is helemaal kapot gemaakt door rechts en de (social) media.
  • VVD heeft voor een grote puinzooi gezorgd en doet het best goed. Mooie campagne gedraaid om links te framen als de vijand.
  • (Extreem)rechts blijft groot. Links verliest opnieuw.
  • D66 als winnaar is het enige lichtpuntje. Alleen: we blijven een coalitie land, dat betekent dat het hoogst waarschijnlijk een (centrum)rechts kabinet gaat worden zoals altijd, gezien de winst van VVD/CDA. Nederland verandert nooit. De kans is groot dat Rob premier gaat worden. Goed dat Nederland een keer geen witte hetero man als premier krijgt voor de acceptatie voor 'minderheden'.
Onze politiek stelsel is failliet en gaat nooit meer terug naar wat het was. Dat meen ik serieus.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Advizor schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Ja alles is de schuld van rechts. (Of links)

Laten we daar eens mee stoppen en het constructief houden.
Dat is het hele punt. Rechts is niet bepaald constructief geweest de laatste 20 jaar. Dus ik hoop op een centrum linkse regering een keer de kans krijgt. Kunnen we over vier jaar zien of het net zulke prutsers zijn of niet. Ik verwacht van niet namelijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• P-Rock
eamelink schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:05:
[...]

Onderdeel van de PVV-ideologie is het cultiveren van slachtofferschap; Echte Nederlanders zijn slachtoffer van massale immigratie, van linkse elite, enzovoorts. Dat de PVV slachtoffer is van tegenwerking, zelfs als ze leidend zijn in een kabinet past daar naadloos in :)
Als ze in de oppositie komen dan zullen termen als 'Cordon Sanitaire' ook wel weer afgestoft worden.

Om cabaretier Ronald Goedemondt te quoten:
PVV: Hun hebben het gedaan!

[ Voor 8% gewijzigd door P-Rock op 29-10-2025 23:08 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-11 23:06
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Ben ik de enige die hoopt op een lange formatie?
Wellicht ja. De gevoelens van verdriet, ontgoocheling, teleurstelling, boosheid, frustratie van de linkse kiezers kan ik heel goed begrijpen.
De werkelijkheid is dat de problemen groot zijn en de coalitie die er nu komt, hoeft maar weinig te doen om meer te presteren dan het kabinet Schoof. En elk stapje vooruit is er één, al zou je graag zien dat er echte stappen worden gezet.
Liever morgen al een eerste stap dan overmorgen bij wijze van spreken.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 29-10-2025 23:08 ]

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

PWM schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:02:
[...]

Ja, erg vreemd dat niemand even ingreep. Nu klopte er niets van het verhaal.
Ik dacht dat ie aangaf dat 24% van de 2025 D'66 stemmers de vorige verkiezing ook op D'66 stemde. Dat klopt toch?

Dit dus.

• Miki
Joosie200 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:05:
Ik snap haar wel, Rutte opvolgen is al een enorme klus. Vervolgens in de zomerperiode in de touwen hangen en nu wegkomen met 1 zetel verlies. Ik zou persoonlijk ook helemaal los zijn gegaan.

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:47
Snap ik wel, kans dat ze in de coalitie komen is heel groot. 1 zeteltje verliezen was echt best case scenario denk ik.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Toch wel tragisch voor Timmermans.

It’s the economy, stupid!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43
Komt erg geforceerd over.
TheBrut3 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:06:
Gezellig druk daar in Rotterdam bij het GLPvdA feestje. Misschien kan de VVD wat bitterballen komen brengen, die werken goed.
Ik dacht dat die meetups bij GL altijd zo gezellig waren :P

• PatrickC
Ik snap het wel… 2 weken terug was ze al helemaal afgeschreven… ik ben zeker geen fan van haar, maar vind het wel knap dat ze heeft volgehouden met dit als resultaat.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
FunkyTrip schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Ik dacht dat ie aangaf dat 24% van de 2025 D'66 stemmers de vorige verkiezing ook op D'66 stemde. Dat klopt toch?
Nee, 66% was vorige keer D66 en nu weer.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Jetten zou eens het volgende dilemma moeten voorleggen bij Yesilgoz.

VVD gaat meeregeren met JA21 in de coalitie.
Of VVD gaat meeregeren met GL/PvdA maar moet het afschaffen van de HRA accepteren.

Benieuwd wel heilig huisje dan eerder valt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

P-Rock schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:05:
[...]

Werd Rita ook niet buitenspel gezet door haar eigen partij? Omtzigt natuurlijk toen door Wopke.
Over Rita vs Mark zijn meerdere docu's gemaakt.

Rita werkte ook gewoon haarzelf gewoon tegen. Mark was ook toen al teflon-rutte en erg diplomatiek, Verdonk is niet veel anders dan Wilders, schurend en gewoon niet echt in staat tot enige vorm van samenwerking.

Uiteindelijk is de VVD alsnog een Verdonk-VD geworden, maar dan zonder haar.

Maar ja, Rita had eens meer voorkeursstemmen dan de lijsttrekker Rutte.

Klaver: Timmermans is niet dood hoor. Hij leeft nog.

[ Voor 4% gewijzigd door RobinHood op 29-10-2025 23:09 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Fuujii schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:06:
  • GroenLinks-PvdA heeft een een zeer teleurstellend resultaat. Los van je mening over de partij en Timmermans: de man is helemaal kapot gemaakt door rechts en de (social) media.
Bij de NOS lieten ze zien dat onder de stemmers van GL-PVDA, Jetten populairder was dan Timmermans. Je kan niet rechts overal de schuld van geven.

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

dawg schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:07:
Toch wel tragisch voor Timmermans.
Totaal kapotgemaakt tijdens de massale haatcampagne van alle radicaal rechtse partijen inclusief de VVD. Ik heb ook best medelijden met de volgende lijsttrekker, want dat gaat niet veel anders worden ben ik bang.

Dit dus.

• breew
  • Nu online
Klaver mag ook wel opbokken.

Fusie is mislukt, enkel (een deel van) de leden is er bij mee. De rest boeit het geen ene r**t, spreekt het niet aan, of is al weg. Nu zit je ermee, en mogen imo nieuwe mensen proberen er de komende jaren nog wat van te maken. En anders de stekkers eruit en de brokjes boel verdelen over D66, CDA en SP (en VOLT?).

[ Voor 15% gewijzigd door breew op 29-10-2025 23:11 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

FunkyTrip schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

D66 wordt inmiddels al een luttele veertig jaar zonder apostrof geschreven ;)

• cheiron
Fuujii schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:06:
  • VVD heeft voor een grote puinzooi gezorgd en doet het best goed. Mooie campagne gedraaid om links te framen als de vijand.
  • (Extreem)rechts blijft groot. Links verliest opnieuw.
  • D66 als winnaar is het enige lichtpuntje. Alleen: we blijven een coalitie land, dat betekent dat het hoogst waarschijnlijk een (centrum)rechts kabinet gaat worden zoals altijd, gezien de winst van VVD/CDA. Nederland verandert nooit. De kans is groot dat Rob premier gaat worden. Goed dat Nederland een keer geen witte hetero man als premier krijgt voor de acceptatie voor 'minderheden'.
Onze politiek stelsel is failliet en gaat nooit meer terug naar wat het was. Dat meen ik serieus.
Ik volg je negatieve sentiment maar ben het niet met je eens dat het politiek stelsel failliet is. Vanalles er omheen is kapot; de rol van de media, social media en opiniemakers, zeker. Het gebrek aan echt journalisme om aan te kaarten hoe ondemocratisch en onrealistisch sommige partijen zijn, dat heb ik echt gemist.

Flickr PSN ID= cheironnl

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Rukapul schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

Komt erg geforceerd over.

[...]

Ik dacht dat die meetups bij GL altijd zo gezellig waren :P
Gezellig samen een potje janken :+

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Nou ik denk gezien de peilingen van de afgelopen weken serieus opgelucht en blij.
Ze stevende af op afgang en vergeet het maar met je politieke carrière. Nu heeft ze waarschijnlijk behoud van haar positie, kans op wederom regeren en wie weet wat er dan over 2/3/(hopelijk)4 jaar gebeurt.

Beeromaniac

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

PWM schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:09:
Bij de NOS lieten ze zien dat onder de stemmers van GL-PVDA, Jetten populairder was dan Timmermans. Je kan niet rechts overal de schuld van geven.
Die stemmers krijgen ook de eindeloze negatieve frames mee natuurlijk. Inclusief alle GLers die waarschijnlijk Klaver hadden willen zien ipv Timmermans.

Dit dus.

Pagina: 1 ... 30 ... 55 Laatste