Ypuh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:08:
Heb wel GL/PvdA gestemd, niet vanwege Timmermans, maar vanwege de partijstandpunten. Vond het geen hele aangename leider, ook niet dat ik een hekel aan hem had, maar kan me voorstellen dat hij voor velen in de allergiezone zat.
Of dat met Klaver beter wordt vraag ik me ook af. Dan voelt het als Groenlinks, terwijl ik juist op de PvdA standpunten stemde. Ik had het prima gevonden als GL/PvdA de grootste partij was en in de coalitie D66 of CDA de premier aan zou leveren.
Iedereen geeft Timmermans nu de schuld, maar de combinatie had meer issues naar mijn mening. De belangrijkste is wel dat het echt 2 volledig verschillende partijen zijn.
Semi-elitair ( en historisch radicaal, met roots in allerlei actiegroepen en oud leden die de daarbij horende illegale cites niet schuwden)groen-links mengt blijkbaar slecht met het van oudsher ‘volkse’ gematigde links van PvdA. Ver boven de som van de losse delen zijn ze nooit echt geweest, met de huidige kwakkelende regering is dat natuurlijk een veeg teken…
Het Gaza standpunt van de partij. Koersvast, maar enorm eenzijdig (in een ontzettend complexe situatie). Werkt enorm polariserend, you either love it, or hate it. Trek je geen grote groepen extra stemmen mee.
Aan voormalig voorman Frans blijven gedraai en ‘flexibiliteit met de waarheid ‘ blijkbaar veel hardnekkiger kleven dan aan bijv Dilan Y.
Veel kiezers worden ongemakkelijk van de conservatieve islam, die met name door matige integratie van niet westerse migranten veel meer voet aan de grond krijgt in NL. ik vermoed (deels persoonlijke spiegeling) dat veel mensen het gevoel hebben dat PvdA dat niet gaat adresseren.
De partij profileerde zich ook in eerste instantie als ‘anti Wilders’. Anderen, vooral CDA en D’66, gingen vanaf de start uit van het eigen verhaal. Dat is nu eenmaal een stuk eenvoudiger campagne voeren
D66 blijkt daarbij voor velen een goed alternatief: goed verhaal, blijkbaar voldoende links, jonge, frisse en energieke leider die nog niet veel deuken heeft ( en niet/minder in de allergie zit). En wellicht speelt Jettens geaardheid ook nog een rol? Bij een homoseksuele politicus ben ik persoonlijk wat meer zeker dat die veiligheid op straat voor minderheden, vrouwen en LHBTQi-ers (excuus als er letters missen) goed bewaakt