Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
D66 is (imho) een partij met met weinig politiek inzicht en gevoel voor de veranderde verhoudingen en klimaat in de politiek. Dat zag je niet alleen met die onderhandelingen, ook het moment suprême van Kaag tijdens het toeslagendebat waarin ze de "hier scheiden onze wegen" uitspraak deed. Op het moment dat ze 180 graden draait maakte en terugkwam op die woorden was haar politieke kapitaal in het kabinet in keer geheel verspilt. Op dat moment had de VVD gewoon overwicht in de coalitie en konden ze volledig de regie houden over het tempo en timing van laten vallen van het kabinet over asiel. Regie die D66 uit handen had gegeven.Robkazoe schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:42:
@defiant Het is idd erg nadelig voor d66. Voor VVD en CDA zijn de extra eisen en wensen een stuk makkelijker te slikken want die zitten toch wel in de rechts conservatieve hoek. D66 is daarin de vreemde eend omdat ze een progressief midden partij zijn. Dat is veel lastiger te accepteren.
Ik snap er persoonlijk weinig van. Ze vonden een paar jaar geleden het vervelend dat Kaag als eerste knipperde tijdens de onderhandelingen met Rutte/Hoekstra. En nu gebeurt exact hetzelfde.
Het is de vraag nu hoe Jetten gaat presteren, maar persoonlijk vond ik hem in vorige politieke functies behoorlijk zwak overkomen zowel qua inhoud als qua politicus hoewel hij geen moeite heeft met presentatie, wat hem natuurlijk wel geholpen heeft tijdens de verkiezingen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Wat moet D66 dan doen om jouw stem en die van anderen te behouden? Oppositie en rechts het laten proberen? Opnieuw stembus, en hoe forceer je dat dan?Fiber schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:13:
Maar dit is wel gelijk het doodsvonnis voor de partij D66. Ik heb D66 gestemd en als dit hem gaat worden dan doe ik dat dus never nooit meer.
Precies ik twijfelde bij het stemmen over tussen d66 en pvdagl. Ben toen voor de 2de gaan in de hoop als ze de grootste zouden zijn dat ze dan gedwongen werden voor het midden kabinet te gaan. Maar de vvd blijkt dus nog meer verrot en onconstructief te zijn dan verwacht.D-e-n schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:34:
[...]
Maar no offense maar dat is toch bijna altijd hoe het gaat met D66? D66 bepaalt zelden welke kant een kabinet op gaat. Of het linksaf of rechtsaf gaat wordt nooit bepaald door D66 maar altijd door de andere coalitiepartners. Alleen bij de eerste paarse kabinet waren ze beslissend als de lijm tussen Kok en Bolkestein.
Het is jammer dat anders dan waar de peilingen op leken te wijzen de winst van D66 wel ten koste van centrumlinks en links gegaan lijkt te zijn.
Een pakt sluiten met PvdA/GL dat die twee elkaar vasthouden, in het kabinet of in de oppositie.mitsumark schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:59:
[...]
Wat moet D66 dan doen om jouw stem en die van anderen te behouden? Oppositie en rechts het laten proberen? Opnieuw stembus, en hoe forceer je dat dan?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Links deed de twee keren daarvoor ook niet mee dus er wordt altijd een manier gevonden om links de schuld te geven.ManiacsHouse schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:43:
[...]
In geval van minderheidskabinet zonder GL/PvdA kan Yesilgös in ieder geval straks niet roepen dat links het allemaal weer heeft gedaan als de boel wederom naar alle waarschijnlijkheid de eindstreep weer eens niet haalt
Maar "probleem" is dat D66 (hooguit) een middenpartij is dus dat gaat nooit gebeuren.Fiber schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:09:
[...]
Een pakt sluiten met PvdA/GL dat die twee elkaar vasthouden, in het kabinet of in de oppositie.
Dit zou moeten gelden voor álle kiezers.D-e-n schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:26:
En nog een algemene opmerking: ik zie met regelmaat progressieve kiezers en/of kiezers links van het midden tactische overwegingen maken bij het stemmen. Ik zou zeggen: stop daar mee, heb ik ook gedaanHet draagt alleen maar bij aan het feit dat links en progressieve partijen al jaren en jaren een speelbal zijn van de meer rechts georiënteerde meerderheid. Zolang de linkse taartpunt zo klein is kun je het best stemmen op de smaak die je uiteindelijk wilt terugzien in beleid.
Als je energie zelf moet inkopen dan betaal je daar belasting over, echter op energie die opgewekt word de eigen zonnepanelen betaal je geen belasting over en EV en plugin hybride bezitters kunnen meer dan een half jaar rijden op die zelf opgewekte energie waar ze geen euro belasting over betalen. En niet enkel kunnen ze thuis gratis laden, maar ook bij steeds meer werkgever bieden oplaadmogelijkheden. En de energiebelasting is fors lager dan de belastingen op benzine, ook mensen die geen oplaadbare hybride hebben betalen minder accijns aan de pomp omdat een deel van de reis op opgewekte energie gaat, de benzinemotor doet naast de wielsaandrijving ook de batterij opladen. Op 80 wegen met cruisecontrol aan behaal ik in mijn hybride auto 3,5 liter op 100 km, terwijl een vergelijkbare auto tussen de 5 en de 8 zal rijden.Janpietertje89 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:36:
[...]
Electriciteit zit toch ook een berg belasting op dus snap dat argument over derving van inkomsten uit accijns nooit zo.
Zet maar een steep door meer huizen bouwen incl de bijbehorende infrastructuur, het verbeteren van het stroomnetwerk (en dus ook het verbeteren van onze economische positie voor bedrijven binnen NL), het verbeteren van de natuur enz.
Per kWh is de belasting op elektriciteit 12,3 ct, en op benzine volgend jaar ~ 84ct per liter gedeeld door 9 kWh per liter is ongeveer 9,33 ct per kWh.spijkerhoofd schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:03:
[...]
En de energiebelasting is fors lager dan de belastingen op benzine
Op diesel is het ongeveer 56 cent gedeeld door 10 kWh per liter is 5,6 ct per kWh.
Alleen elektrische auto's zijn zo ongelooflijk veel efficiënter.
Gelukkig zien de kiezers dit, realiseren ze dat rechts toch geen oplossingen heeft, en krijgt links straks 100 zetelsRobkazoe schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:48:
Wat overigens ook wel “mooi” is van de huidige ontwikkelingen. Voor het stikstofdossier had je echt PvdAGL nodig om die erdoorheen te krijgen. Maar die gaan de oppositie in. Voor de koers die nu gevaren gaat worden (met hoogst waarschijnlijk ja21 + BBB) gaat er geen kloot veranderen aan de stikstof regels. Voor BBB is het stikstofprobleem onbespreekbaar, Ja21 wil “af van rigide stikstof regels”. Krijg je weer halfbakken oplossingen op dit gebied die het daadwerkelijke probleem niet oplossen.
Zet maar een steep door meer huizen bouwen incl de bijbehorende infrastructuur, het verbeteren van het stroomnetwerk (en dus ook het verbeteren van onze economische positie voor bedrijven binnen NL), het verbeteren van de natuur enz.
Tis immers niet alsof Schoof 1 kneiterrechts was ofzo
People as things, that’s where it starts.
Kun je Schoof eigenlijk wel bestempelen als rechts of links? er is voornamelijk stilstand geweest dus qua uitvoer zijn we niet echt naar rechts geknald (maar ook niet naar links)RobinHood schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:59:
[...]
Gelukkig zien de kiezers dit, realiseren ze dat rechts toch geen oplossingen heeft, en krijgt links straks 100 zetels![]()
Tis immers niet alsof Schoof 1 kneiterrechts was ofzo
D66 en BBB gaat hem nooit worden, D66 wil de veestapel halveren, al zeggen ze het iets genuanceerder tegenwoordig, zelfs het CDA is om, die gaan nooit met de BBB in zee, die hebben zoveel ellende veroorzaakt met nog maar een keer onderzoeken, twijfelen aan de wetenschap etc. etc. etc. Nee tijd dat de BBB helemaal wordt afgeserveerd. Jammer dat het de NSC moest overkomen, die hadden nog wat fatsoenRobkazoe schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:48:
Wat overigens ook wel “mooi” is van de huidige ontwikkelingen. Voor het stikstofdossier had je echt PvdAGL nodig om die erdoorheen te krijgen. Maar die gaan de oppositie in. Voor de koers die nu gevaren gaat worden (met hoogst waarschijnlijk ja21 + BBB) gaat er geen kloot veranderen aan de stikstof regels. Voor BBB is het stikstofprobleem onbespreekbaar, Ja21 wil “af van rigide stikstof regels”. Krijg je weer halfbakken oplossingen op dit gebied die het daadwerkelijke probleem niet oplossen.
Ja, je kan ze als rechts bestempelen, zowel in de ideologie als in de uitvoer. De media heeft vooral aandacht gegeven aan het "grote falen", maar er zijn zat kleine dingen gebeurt die of er doorheen kwamen of die onopgemerkt bleven.squashedraven schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:21:
[...]
Kun je Schoof eigenlijk wel bestempelen als rechts of links? er is voornamelijk stilstand geweest dus qua uitvoer zijn we niet echt naar rechts geknald (maar ook niet naar links)
Dat men de rechtse agenda er slecht doorheen gedrukt kreeg is vooral aan Rechts zelf te danken. Ze zaten zichzelf in de weg. Was het niet onkunde dan was het wel omdat ze het niet rechts genoeg vonden tot dat een of meerdere partners er genoeg van had en men het proces zelf om zeep hielp.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Twee jaar geleden hadden we een historisch laag vertrouwen in de politiek. Gelukkig hebben ze de afgelopen twee jaar hun best gedaan en is het vertrouwen nu nog lager.
Zo moeilijk is het toch niet. Er ligt een basis plan waar Groenlinks PVDA aan de linkerkant een VVD aan de rechtse kant prima bij aan kan sluiten. Een start waarbij je in elk geval het land vooruit helpt en wat misschien moeilijk en niet populaire keuzes maakt nu. Maar dat is allang beter dan de negatieve uitkomsten van de besluiteloosheid die we nu hebben.
Maar nee in plaats van de reflecteren en verbinding te zoeken om echt te gaan doen waarvoor we ze betalen. Gaan we kijken wie de grootste ivoren toren heeft. Leren ze het dan echt nooit.
Nickname KasPlantje.
[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 08-12-2025 12:20 ]
Een minderheidskabinet vergt ook een meerderheid in de tweede kamer voor de hele begroting. Een paar onderwerpen links is al lastig omdat je dan bv Ja21 dat ook moet steunen. Links zal een overwegend rechtse begroting sowieso niet steunen. En je zal bij elke begroting koehandel moeten drijven om rechtse “twijfelaars” over de streep te trekken. Dat doet waarschijnlijk af aan de al weinig linkse onderwerpen die getolereerd worden.eamelink schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:18:
Ik zie nog wel wat in een minderheidskabinet van D66/CDA/VVD. Het grootste voordeel daarvan is dat je één van de rechtse partijen (de VVD) gebonden hebt aan een regeerakkoord, wat (vooral D66) juist de mogelijkheid geeft om voor sommige zaken 'over links' te gaan. Zoals bijvoorbeeld klimaatbeleid of daadwerkelijke de stikstofproblematiek oplossen. Voor de zaken die voor de VVD belangrijk zijn / die de mensen op social media belangrijk vinden, zoals HRA, rekeningrijden en migratie, kan je dan 'over rechts'. Niet makkelijk allemaal, maar makkelijke oplossingen zijn er sowieso niet
Ik voorspel een kabinet dat vooral veel in de clinch ligt met elkaar waardoor we als land totaal niet vooruit gaan. Lekker bekvechten om het hondsgezeik omdat niemand bereid is water bij te wijn te doen.
Maar waar ik inmiddels echt een gruwelijke hekel aan heb is de partijen die al bij voorbaat roepen niet samen te willen werken met X of Y, of partijen die koste wat kost niet in willen binden. In plaats van je ego op de eerste plek te zetten is het misschien verstandig een keertje te kijken naar het belang van het land dat je dient. Geven en nemen.
Dit gaat dan ook niet om de politiek breed, maar om de VVD in Den Haag, dus niet eens de hele VVD.GerGio schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:56:
Hebben ze in politiek Den Haag nu niks geleerd de afgelopen paar jaar.
Twee jaar geleden hadden we een historisch laag vertrouwen in de politiek. Gelukkig hebben ze de afgelopen twee jaar hun best gedaan en is het vertrouwen nu nog lager.
Zo moeilijk is het toch niet. Er ligt een basis plan waar Groenlinks PVDA aan de linkerkant een VVD aan de rechtse kant prima bij aan kan sluiten. Een start waarbij je in elk geval het land vooruit helpt en wat misschien moeilijk en niet populaire keuzes maakt nu. Maar dat is allang beter dan de negatieve uitkomsten van de besluiteloosheid die we nu hebben.
Maar nee in plaats van de reflecteren en verbinding te zoeken om echt te gaan doen waarvoor we ze betalen. Gaan we kijken wie de grootste ivoren toren heeft. Leren ze het dan echt nooit.
Ook hier doen ze wat ze altijd doen, namelijk de winsten privatiseren en de lasten afschuiven op de samenleving. Zodra je gaat denken in termen van hoe de achterban van de VVD, belang heeft bij stilstand, ga je begrijpen waarom de VVD dit doet.
Ga je aan de slag met stikstof, energietransitie, klimaatbeleid, woningnood aanpakken etc, dan gaat dat ten koste van de vastgoedmagnaten, fossiele brandstofverbranders, grondspeculanten etc.
Stel je voor dat je als Rijksoverheid nu boeren echt uitkoopt (wat steeds meer boeren lijken te willen omdat ze klaar zijn met dit wanbeleid en de onzekerheid) en dat land bezit en zelf (laat) ontwikkelen in opdracht tot woonwijken, al dan niet via de woningcoöperaties die daarvoor ingericht zijn. Dan sluit je alle commerciële projectontwikkelaars, grondspeculanten, vastgoedmagnaten etc buiten en kan je gaan sturen op welke woningen nodig zijn, niet welke het meeste opleveren. Laat dat nu ongeveer zijn wat GL-PvdA wil en D66 lijkt er ook wel voor te porren te zijn. Want zo kan je dus wel die gedroomde steden gaan bouwen en ook betaalbaar houden. Maar dan draai je de vernietiging van VROM (eerste dag Rutte I) en de verdere afbraak door Stef Blok (VVD), waarna we de "woningmarkt" kregen en de gevolgen nu mogen ervaren, natuurlijk de nek om.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De huidige woningcooperaties doen niet onder momenteel voor iedere grote (private) investeerder met het gedrag wat ze de afgelopen jaren hebben laten zien, ik wil niet zeggen dat dat overal gebeurd maar in de Randstad is het verschrikkelijk gesteld daarmee.DaniëlWW2 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:30:
[...]
Stel je voor dat je als Rijksoverheid nu boeren echt uitkoopt (wat steeds meer boeren lijken te willen omdat ze klaar zijn met dit wanbeleid en de onzekerheid) en dat land bezit en zelf (laat) ontwikkelen in opdracht tot woonwijken, al dan niet via de woningcoöperaties die daarvoor ingericht zijn.
Er ligt hier al 10 jaar een plan om 5500+ woningen bij te bouwen wegens de enorme wachtijden op huur, maar ze krijgen het maar niet rond omdat de woningbouw het geld niet heeft voor zo'n investering, of althans wel het geld heeft maar het er niet in wil stoppen omdat er aan het plan een eis zit dat minimaal 30 Sociale Huur moet zijn, 40% Middeldure Huur EN/OF koopwoningen en 30% vrije sector woningen, waardoor ze (vooralsnog) maar weinig tot geen investeerders kunnen vinden die mee willen in het plan.
Daarnaast er zit een verschil in "lijken te willen" en "het is gewoon financieel niet haalbaar meer" voor de boeren, na jaren de ene na de andere maatregel te hebben moeten slikken, verplichte moderniserings regels ( dat is opzich niet erg moderniseren, maar wel moet het zode aan de dijk zetten), die achteraf gezien toch niet zo heel veel hielpen ( zoals bijvoorbeeld de emissievrije vloeren ), begrijp ik dat boeren de hoop hebben opgegeven. De grote winnaar hier zijn de hele grote boeren, want die gaan gewoon door, het is vooral de familie boer die eronder lijdt.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
"Blokkeer Gedrag" toepasbaar op iedere partij, bijv. VVD sluit GL/PvdA uit,D66 "heeft bezwaren" tegen JA21, Iedereen tegen de PVV, en zo kunnen we nog even doorgaan.DevWouter schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:12:
Ik zit me af te vragen waarom een links minderheidskabinet geen optie is
Als jij doelt op een D66/CDA/GL/PVDA , is volgens mij hierboven al een aantal keer toegelicht. Er is dan een bijna net zo groot Rechts blok dat er tegenoverstaat en men wil geen structurele steun geven aan dat kabinet volgens Buma.
[ Voor 25% gewijzigd door ShadowBumble op 08-12-2025 13:18 . Reden: Initieel verkeerd gelezen dus reactie aangepast ]
Omdat (helaas) alles wat ook maar enigzins een stempeltje "links" krijgt finaal wordt weggestemd door de VVD en alles daar rechts van. Aan de linkerkant zit wat meer pragmatisme om naar dossiers te kijken. Wilders geeft bijvoorbeeld bij voorbaat al aan dat hij een D66 kabinet op geen enkele manier zal steunen.DevWouter schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:12:
Ik zit me af te vragen waarom een links minderheidskabinet geen optie is. Het is maar 2 zetels minder in de tweede kamer (maar 4 meer in de eerste kamer), maar het is constructiever, de plannen sluiten beter op elkaar aan en als je de doorrekening van de verschillende planbureaus meeneemt ook positiever voor bijna iedereen zijn portemonnee (iets wat de VVD belangrijk vind).
Natuurlijk, maar Yesilguz probeert nu zo erg de GroenLinks haat van de achterban te cultiveren , dat ze ook een minderheid met Glpvda actief roept tegen te werken. De boodschap is praktisch wij blijven in het pluche of je zoekt het maar uit. En dan moet je je steun bij 4-5 kleine partijen zien te halen. Wat prima kan maar men erg allergisch voor is .DevWouter schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:12:
Ik zit me af te vragen waarom een links minderheidskabinet geen optie is. Het is maar 2 zetels minder in de tweede kamer (maar 4 meer in de eerste kamer), maar het is constructiever, de plannen sluiten beter op elkaar aan en als je de doorrekening van de verschillende planbureaus meeneemt ook positiever voor bijna iedereen zijn portemonnee (iets wat de VVD belangrijk vind).
ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:52:
[...]
De huidige woningcooperaties doen niet onder momenteel voor iedere grote (private) investeerder met het gedrag wat ze de afgelopen jaren hebben laten zien, ik wil niet zeggen dat dat overal gebeurd maar in de Randstad is het verschrikkelijk gesteld daarmee.
Er ligt hier al 10 jaar een plan om 5500+ woningen bij te bouwen wegens de enorme wachtijden op huur, maar ze krijgen het maar niet rond omdat de woningbouw het geld niet heeft voor zo'n investering, of althans wel het geld heeft maar het er niet in wil stoppen omdat er aan het plan een eis zit dat minimaal 30 Sociale Huur moet zijn, 40% Middeldure Huur EN/OF koopwoningen en 30% vrije sector woningen, waardoor ze (vooralsnog) maar weinig tot geen investeerders kunnen vinden die mee willen in het plan.
Die hebben mede dankzij het wanbeleid, ook veel minder kapitaal dan voorheen. Wel zitten ze met veelal oudere woningen die opgeknapt of gesloopt moeten worden. Als je dan investeerders nodig hebt, dan weet je dat je problemen gaat krijgen met realisering, als je woningen ook betaalbaar moeten zijn. Dat zou je kunnen oplossen door fors in te grijpen in de grondprijzen, serieus werk te maken van prefab woningen (niet lage kwaliteit, kan tegenwoordig veel meer) en op schaal te gaan werken. Dat zal nooit gebeuren bij vrije markt. Daar zijn het allemaal individuele projecten, veel maatwerk tot gevolg en dan lopen de bouwtijden en kosten alleen maar op. Ondertussen welke bouwvakkers moeten het precies gaan bouwen? Migratie wil ook (bijna) niemand meer en we moeten ook zo ongeveer elke brug en viaduct in Nederland gaan aanpassen en het stroomnet fors gaan uitbreiden.Daarnaast er zit een verschil in "lijken te willen" en "het is gewoon financieel niet haalbaar meer" voor de boeren, na jaren de ene na de andere maatregel te hebben moeten slikken, verplichte moderniserings regels ( dat is opzich niet erg moderniseren, maar wel moet het zode aan de dijk zetten), die achteraf gezien toch niet zo heel veel hielpen ( zoals bijvoorbeeld de emissievrije vloeren ), begrijp ik dat boeren de hoop hebben opgegeven. De grote winnaar hier zijn de hele grote boeren, want die gaan gewoon door, het is vooral de familie boer die eronder lijdt.
Dit zijn zaken die gewoon door de Rijksoverheid gepland en uitgevoerd moeten worden. De schaal is veel te groot, de bedragen lopen in de tientallen miljarden bij elkaar en de problemen zijn te complex voor individuele marktpartijen om op te lossen. Maar dan zou het helpen als je het betreffende ministerie niet de nek omgedraaid had "omdat de markt het beter kan".
En de boeren, inderdaad ja. De kleineren gaan zo ten onder.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Excuus, ik was vergeten een smiley toe te voegen. De vraag was niet helemaal serieus.
Wat inhoudelijker op jullie beide reacties:
Een minderheidskabinet met de VVD kan starten maar zal altijd uit elkaar vallen.
Een minderheidskabinet met GL/PVDA kan nooit starten maar zal de rit uitzitten.
Het probleem is inderdaad, zoals jullie terecht aangeven dat de linkse variant met extreem veel moeite de 76 zetels in de kamer kan krijgen om het sein op groen te zetten (namelijk SP, Denk, PvdD en CU). De rechtse variant hoeft maar 1 ander persoon (niet partij!) te overtuigen om tot de 76 zetels te komen.
bronDe blokkade van de VVD tegen zijn partij wordt volgens hem nu beloond. Klaver noemt een minderheidsvariant een "riskant experiment" nu er zoveel onzekerheden in de wereld zijn. "Kijk maar om je heen: de wereld staat in de fik, de Amerikanen lijken zich terug te trekken, aan de grenzen van ons Koninkrijk dreigt oorlog en de economische situatie is niet stabiel". Volgens Klaver vraagt dat om een volledige aanpak van problemen, en niet losse keuzes per onderwerp.
Klaver staat hier wel wat waarheden te spuwen. De Russen staan op de deur te kloppen, de Amerikanen hebben ons vorige week laten vallen als een baksteen, het land staat al 5 jaar stil. En wij lopen een beetje te kibbelen. Natuurlijk zegt hij dit om zijn eigen kansen nog een beetje te stutten, maar hij heeft wel gelijk zeg.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik denk dat de VVD opportunistisch genoeg is om ook de successen van dat kabinet op hun eigen naam te zetten. Immers een minderheidskabinet vereist dat er samenwerking in de kamer is.Vrietje schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:24:
[...]
Natuurlijk, maar Yesilguz probeert nu zo erg de GroenLinks haat van de achterban te cultiveren , dat ze ook een minderheid met Glpvda actief roept tegen te werken. De boodschap is praktisch wij blijven in het pluche of je zoekt het maar uit. En dan moet je je steun bij 4-5 kleine partijen zien te halen. Wat prima kan maar men erg allergisch voor is .
Vergeet niet dat er heleboel dossiers zijn waar er vooral een knoop doorgehakt moet worden om door te gaan. Helaas zit die knoop te ver naar links voor de rechtse partijen. Dus als een rechtse partij, zoals de VVD, schoorvoetend een links kabinet de knoop door kan laten hakken, dan is het wel een linkse oplossing, maar dankzij (let op: frame!) "de VVD niet zo links is als dit kabinet gewild wordt".
Werkt de oplossing goed uit, dan kan de VVD met de veren pronken. Gaat het verkeerd dan kunnen ze met de vinger wijzen (net zoals PVV bij het gedoogkabinet).
Ik moet dan denken aan de uitspraak: De eerste slachtoffer in een oorlog is altijd de waarheid.Helixes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:28:
[...]
bron
Klaver staat hier wel wat waarheden te spuwen. De Russen staan op de deur te kloppen, de Amerikanen hebben ons vorige week laten vallen als een baksteen, het land staat al 5 jaar stil. En wij lopen een beetje te kibbelen. Natuurlijk zegt hij dit om zijn eigen kansen nog een beetje te stutten, maar hij heeft wel gelijk zeg.
Dit is ook de reden waarom een rechts kabinet gewoon geen stappen kan maken tot dat(!) ze de waarheid erkennen op veel dossiers. Je kan geen land leiden op emotie alleen.
En zie hier het resultaat van 14 jaar rentenieren van Rutte & co mooi samenkomen. Belastingkorting voor de hoge inkomens, belastingvrijstelling voor de vermogenden, belastingontduiking voor de multinationalen. Bekostigd door de pot te verteren.DaniëlWW2 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:25:
[...]
[...]
Die hebben mede dankzij het wanbeleid, ook veel minder kapitaal dan voorheen. Wel zitten ze met veelal oudere woningen die opgeknapt of gesloopt moeten worden. Als je dan investeerders nodig hebt, dan weet je dat je problemen gaat krijgen met realisering, als je woningen ook betaalbaar moeten zijn. Dat zou je kunnen oplossen door fors in te grijpen in de grondprijzen, serieus werk te maken van prefab woningen (niet lage kwaliteit, kan tegenwoordig veel meer) en op schaal te gaan werken. Dat zal nooit gebeuren bij vrije markt. Daar zijn het allemaal individuele projecten, veel maatwerk tot gevolg en dan lopen de bouwtijden en kosten alleen maar op. Ondertussen welke bouwvakkers moeten het precies gaan bouwen? Migratie wil ook (bijna) niemand meer en we moeten ook zo ongeveer elke brug en viaduct in Nederland gaan aanpassen en het stroomnet fors gaan uitbreiden.
Dit zijn zaken die gewoon door de Rijksoverheid gepland en uitgevoerd moeten worden. De schaal is veel te groot, de bedragen lopen in de tientallen miljarden bij elkaar en de problemen zijn te complex voor individuele marktpartijen om op te lossen. Maar dan zou het helpen als je het betreffende ministerie niet de nek omgedraaid had "omdat de markt het beter kan".
En de boeren, inderdaad ja. De kleineren gaan zo ten onder.
Anno 2025 is het ondoenlijk om alles wat de afgelopen 15 jaar had moeten worden geïnvesteerd zo even in te lopen.
"Mwa" het verkiezings programma van de GL/PvdA ( Internationale Veiligheid en solidariteit ) spreek zijn gesuggereerde urgentie aardig tegen. Stiekem doen ze alsof het hun idee is om naar 3.5% te gaan maar dat is allang afgesproken voor defensie maar willen ze eigenlijk meer investeren in zorg, onderwijs, duurzaamheid en het "bouwen aan een niewe verzorgingsstaat".Helixes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:28:
[...]
bron
Dan gaan we naar puntje twee van die sectie van het programma, waarin ze dan toch weer stellen we voeren geen opkomstplicht in maar zorgen dat er meer mensen bij defensie WILLEN werken. De GL/PvdA achterban staat niet bekend om hun bereidheid de landsgrenzen te verdedigen laat staan om daar vrijwillig voor te werken voor een organisatie die dat wel doet.
Dus Meneer Klaver is in mijn ogen een beetje hypocriet en drammerig bezig en niet "waarheden aan het spuwen " want tussen roepen en wat er in je programma staat zit nogal een verschil.
Zou je een dienstplichtige dan wel vertrouwen om de grenzen te verdedigen? Ik niet, ik vertrouw daarin alleen op professionele soldaten die voldoende gecompenseerd worden voor hun bereidheid.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:41:
[...]
Dan gaan we naar puntje twee van die sectie van het programma, waarin ze dan toch weer stellen we voeren geen opkomstplicht in maar zorgen dat er meer mensen bij defensie WILLEN werken. De GL/PvdA achterban staat niet bekend om hun bereidheid de landsgrenzen te verdedigen laat staan om daar vrijwillig voor te werken voor een organisatie die dat wel doet.
Maar daar kun je het dus over hebben, en over eens worden. Volwassen mensen, aan tafel, die samen een consensus verzinnen voor de toekomst van het land.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:41:
"Mwa" het verkiesings programma van de GL/PvdA ( Internationale Veiligheid en solidariteit ) spreek zijn gesuggereerde urgentie aardig tegen. Stiekem doen ze alsof het hun idee is om naar 3.5% te gaan maar dat is allang afgesproken voor defensie maar willen ze eigenlijk meer investeren in zorg, onderwijs, duurzaamheid en het "bouwen aan een niewe verzorgingsstaat".
En die dan uitvoeren.
Geen van deze vier partijen gaat hun programma kunnen uitvoeren. We hebben in Nederland een lange, lange traditie van polderen en coalities bouwen. En dat was, tot een paar jaar terug, niet alleen normaal. Dat was de norm. Nederland is sterk geworden op die manier - vaak genoeg, ook, in samenwerking met de sociaal-democraten.
Welke landsgrenzen? Heb je hier een bron voor?Dan gaan we naar puntje twee van die sectie van het programma, waarin ze dan toch weer stellen we voeren geen opkomstplicht in maar zorgen dat er meer mensen bij defensie WILLEN werken. De GL/PvdA achterban staat niet bekend om hun bereidheid de landsgrenzen te verdedigen laat staan om daar vrijwillig voor te werken voor een organisatie die dat wel doet.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Maar dat is niet wat hij zegt, hij impliceerd het misschien losjes maar dat zegt hij niet. Voorlopig staat hij gewoon daar zijn frustratie te uiten dat hij buitengesloten wordt en de VVD daarvoor verantwoordelijk houd als "de arrogantie van macht".Helixes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:55:
[...]
Maar daar kun je het dus over hebben, en over eens worden. Volwassen mensen, aan tafel, die samen een consensus verzinnen voor de toekomst van het land.
En die dan uitvoeren.
Dus heb je hier een bron voor dat hij dit bedoeld of is dat jouw intepretatie dat hij dat wil gaan doen ? De bron van zijn verkiezingsprogramma spreekt dat in ieder geval tegen.
Maar niet met een links kabinet, immers is het veelvuldig hier in dit topic gebracht als "Altijd rechts" wat de besluiten heeft genomen. Dus dat wat jij hier prijst is voornamelijk een resultaat van een centrum/rechts kabinet waarbij er dus gepolderd is met de oppositie ( zoals altijd overigens ongeacht wat er in de oppositie zit) dat als resultaat is behaald.Helixes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:55:
[...]
Geen van deze vier partijen gaat hun programma kunnen uitvoeren. We hebben in Nederland een lange, lange traditie van polderen en coalities bouwen. En dat was, tot een paar jaar terug niet alleen normaal. Dat was de norm. Nederland is sterk geworden op die manier - vaak genoeg, ook, in samenwerking met de sociaal-democraten.
Volgens mij zijn wij nog steeds individuele landen binnen de EU, en hebben we individuele budgetten voor de verdediging van deze grenzen. Overigens de Bron dat deze grenzen bestaan kan je vinden op de site van de rijksoverheid : https://www.centruminternationaalrecht.nl/landsgrenzen.Helixes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:55:
[...]
Welke landsgrenzen? Heb je hier een bron voor?
Het gaat mij vooral in het verschil van toon, ik persoonlijk weet niet of dat beter is of niet, maar de tegenstrijdigheden zoals ze er nu liggen twijfel ik of Klaver nu "waarheid spuwt" of dat het gewoon mee praten is om iets te forceren of puur zijn frustratie aan het spuwen is, zijn programma spreek in ieder geval de toon tegen van wat hij staat te verkondigen.mavamal schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:54:
[...]
Zou je een dienstplichtige dan wel vertrouwen om de grenzen te verdedigen? Ik niet, ik vertrouw daarin alleen op professionele soldaten die voldoende gecompenseerd worden voor hun bereidheid.
[ Voor 20% gewijzigd door ShadowBumble op 08-12-2025 14:13 ]
Voor asiel en migratie is dat wellicht over rechts, voor scholing en zorg over links.
Maar helaas gaan de partijen in de oppositie het vertikken daar aan mee te werken "want voor wat hoort wat".
M.i. zou juíst een minderheidskabinet waarbij constant bredere steun gezocht wordt goed zijn. Weg met de handjeklappen en gewoon zorgen dat je goede voorstellen hebt waar je altijd een meerderheid voor kunt vinden, ongeacht waar op het kompas.
Beeromaniac
Behalve wanneer je de VVD bent, kennelijk.Dat is geen makkelijke route, maar volgens D66-leider Jetten nu wel de beste optie. "Je kan niet eindeloos in je eigen voorkeuren hangen", zegt hij. "Ik denk dat afgelopen week al heeft laten zien dat er geen logische en voor de hand liggende route is."
Klaver pleit voor een brede coalitie met brede steun in beide Kamers, om de slagkracht te vergaren die nodig is om de problemen van onze tijd effectief daadkrachtig aan te pakken. Zijn afwijzing van een minderheidsoplossing, gecombineerd met een buitengewoon dynamische situatie zijn daar helder genoeg in.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:04:
Maar dat is niet wat hij zegt, hij impliceerd het misschien losjes maar dat zegt hij niet. Voorlopig staat hij gewoon daar zijn frustratie te uiten dat hij buitengesloten wordt en de VVD daarvoor verantwoordelijk houd als "de arrogantie van macht".
Dus heb je hier een bron voor dat hij dit bedoeld of is dat jouw intepretatie dat hij dat wil gaan doen ? De bron van zijn verkiezingsprogramma spreekt dat in ieder geval tegen.
Niemand heeft het over een links Kabinet. Er is geen combinatie mogelijk van de vijf partijen die op dit moment aan tafel zitten die zou kunnen leiden tot een links kabinet. Wat er zoal mogelijk zou zijn met een Kabinet dat wél links is te noemen, hebben we nog niet verkend.Maar niet met een links kabinet, immers is het veelvuldig hier in dit topic gebracht als "Altijd rechts" wat de besluiten heeft genomen. Dus dat wat jij hier prijst is voornamelijk een resultaat van een centrum/rechts kabinet waarbij er dus gepolderd is met de oppositie ( zoals altijd overigens ongeacht wat er in de oppositie zit) dat als resultaat is behaald.
Ik wijs je er graag op dat we net een rechts Kabinet hebben gehad. Dat was het slechtste kabinet dat we in recente historie hebben gehad. De andere twee Kabinetten met deelname of steun van partijen rechts van de VVD volgen op gepaste afstand. "Om je vingers bij af te likken"....
Dus je hebt gelijk. We hebben vooral geschipperd in het centrum, met omliggende partijen. Bovendien vergeet je hier dat de VVD, sinds het vertrek van Rutte, een ruk naar rechts heeft gemaakt. Het zwaartepunt van coalities met de VVD was dus linkser dan een coalitie met dezelfde samenstelling van nu.
Jij gaf aan dat GL/PvdA en/of diens achterban maar een lage bereidheid hadden om onze landsgrenzen te verdedigen. Deze bronnen lijken daar geen verband mee te houden. Welke landsgrenzen zou GL/PvdA, historisch gezien, niet willen verdedigen - en waar blijkt dat uit?Volgens mij zijn wij nog steeds individuele landen binnen de EU, en hebben we individuele budgetten voor de verdediging van deze grenzen. Overigens de Bron dat deze grenzen bestaan kan je vinden op de site van de rijksoverheid : https://www.centruminternationaalrecht.nl/landsgrenzen.
In dit geval compleet terecht, omdat één partij een breed middenkabinet in de weg staat. Waarom zou GL-PvdA wel lief mee moeten doen? Alles wat jij uit een minderheidskabinet zou willen halen zou kunnen worden geboden door een middenkabinet, als iedereen maar bereid zou zijn om water bij de wijn te doen.Thompson schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:05:
Maar helaas gaan de partijen in de oppositie het vertikken daar aan mee te werken "want voor wat hoort wat".
Er zijn partijen die openlijk met de vijand heulen. Waarom sta je dan op de PvdAGL te hakken als andere partijen “vriend van Rusland” zijn? En hoe plaats je met je grote woorden hun achterban?ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:41: De GL/PvdA achterban staat niet bekend om hun bereidheid de landsgrenzen te verdedigen laat staan om daar vrijwillig voor te werken voor een organisatie die dat wel doet.
VVD heeft de bijl aan de wortel van het Nederlandse coalitiesysteem gelegd. Dat zullen wij niet snel vergeten.ErikT738 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:29:
Uit het NOS liveblog, D66, CDA en VVD gaan praten over minderheidskabinet:
[...]
Behalve wanneer je de VVD bent, kennelijk.
Maar, het compromis lijkt dus dat D66 GL-PvdA los laat, en dat VVD dat met JA21 doet?
Dat kwam zeker niet zo over in je vraagstelling, het is een beetje zoek werk omdat we nu inmiddels praten over een fusie partij maar ik zal proberen de verschillende bronnen boven water te krijgen. Bovendien is de opvatting van "verdedigen van onze landsgrenzen intepretabel want doelen we verdediging tegen oorlog ? of bedoelen we verdediging tegen onze manier van leven ? ( en voor de duidelijkheid, daarmee bedoel ik niet de Islamatisering die vaak aangehaald wordt of dan gezien wordt, ik ben rechts maar niet zo rechts).Helixes schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:31:
[...]
Jij gaf aan dat GL/PvdA en/of diens achterban maar een lage bereidheid hadden om onze landsgrenzen te verdedigen. Deze bronnen lijken daar geen verband mee te houden. Welke landsgrenzen zou GL/PvdA, historisch gezien, niet willen verdedigen - en waar blijkt dat uit?
Het atlantisch perspectief ( Bron hier spreekt GroenLinks eigenlijk van de uitvoering van Kerntaak 1 "GroenLinks kan militaire interventies alleen steunen “als uiterste redmiddel”." Terwijl PvdA hier spreekt over dat ze dit eigenlijk een NAVO taak vinden. ( Overigens het document is veel uitgebreider en bevat ook veel meer punten omtrent defensie ( dit is ook een analyse document ) .
In het verleden gaven ze herhaaldelijk aan dat het een taboe was om hierover te praten, dit artikel geeft dat ook weer https://nos.nl/nieuwsuur/...euk-met-een-lang-verleden
Waarin Frans Timmersman als PvdA de uitspraak doet "Ik heb me decennialang beziggehouden met ontwapening, maar nu moet het de andere kant op." Er staan nog wat meer prominente partijleden die in dit artikel uitspraken doen dat het vroeger voornamelijk gericht was op "ontwapening", "diplomatie" en dat dat pas sinds kort omgeslagen is, dus historisch gezien is dat best een omslag die eerst nog bewezen dient te worden.
Daar heb ik ook zeker een mening over, maar volgens mij ging het hier over de toon die ik vond dat Klaver aansloeg en de verwijten die hij daarbij maakte. Waardoor ik nu niet weet of hij "waarheid staat te spuwen" omdathij dat ook echt vind of dat hij gewoon gefrustreerd is over het feit dat hij niet mag mee doen. We kunnen er uren over discuseren maar ik vind Klaver vooral momenteel door zijn gedrag en zijn uitspraken overkomen als iemand die meer gepikeerd is dat hij geen zitje aan de tafel heeft gekregen als wat anders. Ik denk dat Klaver ( ondanks dat ik zeker geen fan ben) meer had bereikt door zich neutraler op te stellen en zich gewoon te onthouden van commentaar hiermee, iedereen weet dat hij en Jetten studie maatjes waren en het liefst dit klusje samen doen maar dan moet het er wel in zitten.Delerium schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:38:
[...]
Er zijn partijen die openlijk met de vijand heulen. Waarom sta je dan op de PvdAGL te hakken als andere partijen “vriend van Rusland” zijn? En hoe plaats je met je grote woorden hun achterban?
[ Voor 24% gewijzigd door ShadowBumble op 08-12-2025 14:58 ]
Of D66, die JA21 nooit uitsloten, maar nu toch liever voor een minderheidskabinet gaan dan met JA21 erbij?ErikT738 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:29:
Uit het NOS liveblog, D66, CDA en VVD gaan praten over minderheidskabinet:
[...]
Ik zeg niet dat ze lief mee moeten doen, ik zeg dat ze goede punten, die veel raakvlak hebben met wat zij in hun programma hebben staan en wat hun kiezers dus wenselijk vinden, kunnen steunen, ongeacht of ze daar dan nog iets anders voor terugkrijgen.ErikT738 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:32:
[...]
In dit geval compleet terecht, omdat één partij een breed middenkabinet in de weg staat. Waarom zou GL-PvdA wel lief mee moeten doen? Alles wat jij uit een minderheidskabinet zou willen halen zou kunnen worden geboden door een middenkabinet, als iedereen maar bereid zou zijn om water bij de wijn te doen.
Versimpeld voorbeeld;
GL-PvdA wil 1 miljard investeren onderwijs.
Minderheidskabinet D66-CDA-VVD komt met een plan voor 500 mil investering in onderwijs.
GL-PvdA vind dat niet goed genoeg, weet ze zo ver te krijgen dat ze daar 750Mil van maken en dan willen zij dat plan steunen.
Zijn we als land dan een stap verder gekomen en kan GL-PvdA dan tevreden zijn met een nette deal? Lijkt mij wel. Of gaan we zeuren dat het geen 1 miljard is geworden en daarom stemmen we tegen? Of we stemmen wel voor die 750M maar dan willen we 250M bij ontwikkelingshulp erbij, waardoor de hele deal uiteindelijk weer niet doorgaat?
En als ze zich er absoluut niet in kunnen vinden, dan stemmen ze lekker tegen. En dan moeten ze hopen dat ze niet alsnog genoeg steun vinden bij andere partijen; en dan wordt het misschien wel 500M of zelfs minder.
Het constant steun moeten zoeken en misschien wel per onderwerp bij een andere partij zie ik juist als goed en democratisch; als er uiteindelijk maar een meerderheid van de kamer voor te porren is.
Beeromaniac
De VVD heeft de SP ook niet uitgesloten, maar die zie ik ook niet samen regeren. Je kan ook zonder uitsluiting onoverbrugbare verschillen in ideologie hebben (al is ideologie voor sommige partijen een moeilijk woord). Daarnaast zou een kabinet met JA21 nog steeds een minderheidskabinet zijn. D66 zou dus iets weggeven zonder er iets voor terug te krijgen.Thompson schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:49:
Of D66, die JA21 nooit uitsloten, maar nu toch liever voor een minderheidskabinet gaan dan met JA21 erbij?
De VVD bevindt zich de facto in dezelfde positie als GL-PvdA, maar door hun starre houding zouden ze worden "beloond" door mee te mogen regeren, terwijl GL-PvdA enkel braaf mee mag stemmen met de "botten" die hen worden toegeworpen. Als je daar het probleem niet van ziet dan weet ik ook niet wat ik je verder nog kan vertellen...Ik zeg niet dat ze lief mee moeten doen, ik zeg dat ze goede punten, die veel raakvlak hebben met wat zij in hun programma hebben staan en wat hun kiezers dus wenselijk vinden, kunnen steunen, ongeacht of ze daar dan nog iets anders voor terugkrijgen.
Het helpt al een hoop dat met de opkomstplicht iedereen een militaire basistraining krijgt. Mocht je dan beslissen dat je na het uitbreken van een oorlog toch wil vechten dan ben je vrij snel inzetbaar als 'professionele' militair. Daarnaast ontkom je in een oorlog niet aan een opkomstplicht, en zijn er van alle militairen maar heel weinig die daadwerkelijk met een geweer in een loopgraaf staan. Dus heel veel werk is prima te doen door dienstplichtigen.mavamal schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:54:
[...]
Zou je een dienstplichtige dan wel vertrouwen om de grenzen te verdedigen? Ik niet, ik vertrouw daarin alleen op professionele soldaten die voldoende gecompenseerd worden voor hun bereidheid.
Met CDA, VDD én JA21 wordt de rol van D66 al enorm klein en zijn zij het linkse bokje voor alles...Thompson schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:49:
[...]
Of D66, die JA21 nooit uitsloten, maar nu toch liever voor een minderheidskabinet gaan dan met JA21 erbij?
Dat ze liever met Yesilguz d'r VVD in zee willen dan met PvdAGL (scheelt maar 2 zetels in de tweede kamer) vind ik bijzonder.
Elke coalitiepartner links van de VVD van de afgelopen jaren van de VVD (Rutte-I tm Schoof-I) heeft grof verloren.
- Rutte-I ("gedoogsteun" PVV) -> CDA werd gedecimeerd. Overigens in die tijd; de eerdere poging om een kabinet van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks te vormen, mislukte. De VVD lijkt wel te leren / vast te houden aan de lessen uit het verleden...
- Rutte-II -> PvdA werd gedecimeerd
- Rutte-III en IV -> D66 werd gedecimeerd
Dat is immers wat de kiezer ook blijkbaar willen!
gobble gobble gobble
De wil om te regeren, het pluche, is blijkbaar te aantrekkelijk om "verantwoordelijkheid nemen" in plaats van gewoon te bedanken en vast te houden aan principes.
Omtzigt had ook nooit akkoord moeten gaan met regeren met deze partijen. De uitkomst zag meer dan de helft van het land ook al lang aankomen met wat boerenverstand (niet dat van de BBB).
Laat "rechts" het nu gewoon nog maar een paar keer grondig verkloten, bereid je nu al voor op de volgende verkiezingen (onder rechts duurt dat toch niet lang), zet een goed, pakkend, one-liner verhaal neer.
Gezondheid = jij, milieu = jij, eerlijk loon = jij, steun = jij
[ Voor 37% gewijzigd door DropjesLover op 08-12-2025 15:11 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Niet uitgesloten maar wel formeel aangegeven dat er "bezwaren zijn" om JA21 te betrekken. Zonder deze echt concreet te maken maar ik denk dat ze gewoon te ver uit elkaar liggen.Thompson schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:49:
[...]
Volgens de Live blog van nu.nl: https://www.nu.nl/tweede-...nd-van-de-middag-aan.html
Zal aan het einde van de middag het eindverslag aangeboden worden door Buma, met zeer waarschijnlijk wederom een tussenstap erin om met D66, CDA en VVD verder te gaan onderhandelen. Zowel VVD als CDA spreken hier echt over een tussenstap waarbij dus GL/PvdA definitief is afgevallen.
[ Voor 5% gewijzigd door ShadowBumble op 08-12-2025 15:13 ]
Nee dank je. Wat "rechts" stuk kan maken in enkele maanden is vele male groter dan in 4 jaren kan worden hersteld. En zeker extreem rechts zal in hoog tempo instituties uithollen en extreem gedrag normaliseren. Dat moet je gewoon niet willen.DropjesLover schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]
Laat "rechts" het nu gewoon nog maar een paar keer grondig verkloten, bereid je nu al voor op de volgende verkiezingen (onder rechts duurt dat toch niet lang), zet een goed, pakkend, one-liner verhaal neer.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Rechts verklooit het al langer dan ik mag stemmen, en links is nu nog nooit zo klein geweest.DropjesLover schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
Mensen zullen "gewoon" extremer gaan stemmen, op naar de nieuwe verlosser met nog radicalere plannen.
People as things, that’s where it starts.
Het resultaat van het krampachtig tegen proberen te houden en hopen dat het volk het in gaat zien, is precies dat... hoop.edie schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:15:
[...]
Nee dank je. Wat "rechts" stuk kan maken in enkele maanden is vele male groter dan in 4 jaren kan worden hersteld. En zeker extreem rechts zal in hoog tempo instituties uithollen en extreem gedrag normaliseren. Dat moet je gewoon niet willen.
Ijdele hoop
Het motto van een change manager bij ons op werk... Hope is not a strategy.
De afbraak gaat door en meer en meer mensen lijken er gewoon bewust voor te stemmen. Een paar jaar het mantra "links is slecht" "links is knettergek", "linkse hobbies" en "links smijt geld over de balk" kan je wel hebben. Maar 20 jaar aan die constante herhaling is nog veel schadelijker. Een hele (social media!) generatie heeft ondertussen nooit anders gehoord en mag nu ook stemmen. De kracht van herhaling is aangetoond enorm.
Mensen moeten dingen toch echt eerst eens goed voelen voordat ze dingen door gaan hebben. Het liefst de doelgroep (de relatief armen en boze witte gepensioneerden) die er op gestemd hebben, zo hard mogelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 08-12-2025 16:38 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Zo dat is wat je noemt kort door de bocht knallen! Hier geef je echt de VVD te veel credits.DropjesLover schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]
Met CDA, VDD én JA21 wordt de rol van D66 al enorm klein en zijn zij het linkse bokje voor alles...
Dat ze liever met Yesilguz d'r VVD in zee willen dan met PvdAGL (scheelt maar 2 zetels in de tweede kamer) vind ik bijzonder.
Elke coalitiepartner links van de VVD van de afgelopen jaren van de VVD (Rutte-I tm Schoof-I) heeft grof verloren.
Rutte-I ("gedoogsteun" PVV) -> CDA werd gedecimeerd. Overigens in die tijd; de eerdere poging om een kabinet van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks te vormen, mislukte. De VVD lijkt wel te leren / vast te houden aan de lessen uit het verleden...
Rutte-II -> PvdA werd gedecimeerd
Rutte-III en IV -> D66 werd gedecimeerd
Meer van het zelfde, _deze_ keer gaat het echt anders worden hoor!
Dat is immers wat de kiezer ook blijkbaar willen!
gobble gobble gobble
Rutte-III en IV: D66 werd gedecimeerd door hun opstelling van halvering van de veestapel gecombineerd met de opkomst (daardoor) van de BBB en als extra luis: NSC. Hoefde VVD niets aan te doen.
Rutte-II: Dat de PvdA hier verloor had ook weinig met de VVD maken. VVD verloor ook. De PvdA had geen eigen profiel meer, en ondanks dat ze best wel veel punten hadden binnengehaald en ook de PvdA stemmer best wel positief was over het gevoerde beleid, wisten ze dit niet te vertalen. Strategische stemmers gingen daarom naar GL. De opkomst van het populisme zat alle gevestigde partijen dwars (PVV en FvD).
Rutte-I: CDA verlies lag ook meer aan de partij dan aan ede VVD. De partij was kleurloos, visie loos; CDA-kiezers wilden het linkser, socialer en minder conservatief.
... gecensureerd ...
Volgens mij schoot Klaver de optie dat zij aan een minderheidskabinet mee zouden doen keihard af? Yesilgöz schijnbaar dus niet. Ik had een minderheidskabinet met GL-PvdA i.p.v. de VVD ook veel logischer gevonden.ErikT738 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:00:
[...]
De VVD bevindt zich de facto in dezelfde positie als GL-PvdA, maar door hun starre houding zouden ze worden "beloond" door mee te mogen regeren, terwijl GL-PvdA enkel braaf mee mag stemmen met de "botten" die hen worden toegeworpen. Als je daar het probleem niet van ziet dan weet ik ook niet wat ik je verder nog kan vertellen...
Ja dat dus, als Klaver de VVD pijn had willen doen had ie laten zien dat hij wél wil en was met D66 en CDA om tafel gegaan om er hoe dan ook iets werkbaars van te maken.DropjesLover schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]
Met CDA, VDD én JA21 wordt de rol van D66 al enorm klein en zijn zij het linkse bokje voor alles...
Klopt. Maar er wordt nogal gevallen over het feit dat de VVD GL-PvdA uitsluit, maar dat gebeurt natuurlijk op allerlei vlakken net zo goed alleen noemen we het beestje dan niet zo bij naam.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]
Niet uitgesloten maar wel formeel aangegeven dat er "bezwaren zijn" om JA21 te betrekken. Zonder deze echt concreet te maken maar ik denk dat ze gewoon te ver uit elkaar liggen.
Geheid dat GL-PvdA zelf ook eisen zouden hebben waarvan ze wéten dat het niet te rijmen is met de VVD, wat dus praktisch op uitsluiten zou neerkomen.
Een paar weken geleden dacht ik nog dat de VVD er niet verstandig aan deed om zo hard uit te sluiten, maar nu wordt Yesilgöz er dus toch voor beloond, m.i. omdat GL-PvdA ze die kans geeft.
Of zou GL-PvdA bang zijn dat het een te grote flop wordt als ze het over links zouden proberen (voor zover dat mogelijk is) en dat ze daardoor nog meer verliezen, over 2 jaar nieuwe verkiezingen en dan gaan we volledig over rechts?
Beeromaniac
Dat is nu eenmaal de extreem luxe positie die de VVD heeft. Naast D66 en CDA zijn er 35 linkse zetels en 71 rechtse zetels in de kamer. Het is praktisch onmogelijk om tot een linkse meerderheid te komen en een links minderheidskabinet is ook kansloos.ErikT738 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:29:
De VVD heeft bakken met rechtse zetels naast zich om rechtse plannen te steunen, maar de meeste van die zetels zijn te fascistisch, te populistisch of zitten bij te kleine partijen voor regeringsdeelname.
Dus inderdaad, de VVD kan zich als enige partij veroorloven om zich als een obstructieve recalcitrante dram-kleuter te gedragen, waarvoor overigens alle credits naar Yeşilgöz voor het met verve uitvoeren van deze rol, zonder enige repercussies, omdat ze nu eenmaal in een spil-positie zitten
Laten we dat niet teveel framen als 'belonen'; belonen doe je voor gedrag en hier is het gedrag irrelevant.
Omdat de partijen het toelieten zich zo door de VVD neergezet / geframed te laten worden.hamsteg schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:32:
[...]
Zo dat is wat je noemt kort door de bocht knallen! Hier geef je echt de VVD te veel credits.
Rutte-III en IV: D66 werd gedecimeerd door hun opstelling van halvering van de veestapel gecombineerd met de opkomst (daardoor) van de BBB en als extra luis: NSC. Hoefde VVD niets aan te doen.
Rutte-II: Dat de PvdA hier verloor had ook weinig met de VVD maken. VVD verloor ook. De PvdA had geen eigen profiel meer, en ondanks dat ze best wel veel punten hadden binnengehaald en ook de PvdA stemmer best wel positief was over het gevoerde beleid, wisten ze dit niet te vertalen. Strategische stemmers gingen daarom naar GL. De opkomst van het populisme zat alle gevestigde partijen dwars (PVV en FvD).
Rutte-I: CDA verlies lag ook meer aan de partij dan aan ede VVD. De partij was kleurloos, visie loos; CDA-kiezers wilden het linkser, socialer en minder conservatief.
Door te regeren met de VVD worden partijen gedwongen hun eigen profiel op te geven, waar de VVD het hunne nog sterk kan voor laten komen in het beleid.
"vanuit landsbelang" "vanwege de crisissituatie", werd het daadwerkelijke beleid door de VVD flink naar rechts en met name naar "status quo zo lang mogelijk in stand houden" getrokken. Iedere partij die er wel wat aan wilde doen, kon die doelen immers niet verwezelijken en werd daardoor afgestraft. Wie lag daar aan ten grondslag? De andere coalitiepartner...
De VVD knijpt de idealen al in de formatie uit de ander, met als leverage "wil je regeren of niet".
Voor regeren verkopen de partijen dus blijkbaar hun ziel/idealen, terwijl de VVD er wel ongeschonden doorheen komt.
[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 08-12-2025 15:50 ]
BThGvNeOA
Tuurlijk, maar "dat is anders". Ik verbaas mij er ook over hoe sommige reageren en het veroordelen van bijvoorbeeld Yesilgöz voor het voet bij stand houden, maar bij andere die exact hetzelfde doen, het toch zien als "Nee dat moet je anders zien want".Thompson schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:39:
[...]
Klopt. Maar er wordt nogal gevallen over het feit dat de VVD GL-PvdA uitsluit, maar dat gebeurt natuurlijk op allerlei vlakken net zo goed alleen noemen we het beestje dan niet zo bij naam.
Geheid dat GL-PvdA zelf ook eisen zouden hebben waarvan ze wéten dat het niet te rijmen is met de VVD, wat dus praktisch op uitsluiten zou neerkomen.
Voorkeur daar gelaten, de VVD speelt hier een prima politiek spel, ze weten welke hand ze hebben en die spelen ze volledig uit. Ik heb het al eerder gezegd en ik zal het hier ook herhalen, maar dat doen ze gewoon heel erg goed. Ze houd vast aan haar uitspraken tijdens de verkiezing, en houd voet bij stuk ( iets dat in het verleden door meerdere partijen toch wel eens anders is geweest ) en haar achterban binnen de partij, die ze laten we eerlijk wezen bijna steun hadden opgezegd in haar als lijsttrekker, beloont haar daarvoor doordat de steun binnen de partij aan het groeien is.
Als we kijken naar de laatste "peilingen" Maurice de Hond (29-11-2025) / Verian (25-11-2025) zien we daar geen grote verschuivingen in de stemmen vanuit de kiezer en blijft de VVD gelijk binnen de peilingmarge. GL/PvdA, PVV, CDA leveren in terwijl D66 iets doorgroeit vooralsnog. Terwijl JA21 iets groeit en misschien nog wel het meeste opvallende is dat FvD doorgroeit naar +3 ten opzichte van de verkiezingen.
Dat is een bron met een publicatie datum van 4 maart 2021. Er is in de tussentijd veel veranderd (zie Amerika) en wordt al lang niet meer gezien als "uiterste redmiddel" of puur voor "uiterste interventies". Sterker nog, jouw bron zelf geeft al aan dat GL wilt werken naar een Europeese krijgsmacht (niet NAVO, europees!).ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:48:
Het atlantisch perspectief ( Bron hier spreekt GroenLinks eigenlijk van de uitvoering van Kerntaak 1 "GroenLinks kan militaire interventies alleen steunen “als uiterste redmiddel”." Terwijl PvdA hier spreekt over dat ze dit eigenlijk een NAVO taak vinden. ( Overigens het document is veel uitgebreider en bevat ook veel meer punten omtrent defensie ( dit is ook een analyse document ) .
Verder zou ik het geen analyse document noemen. Het is eerder een samenvatting van verchillende partijprogrammas uit 2021 op 1 specefiek onderwerp.
"In het verleden" is hier juist en geeft ook aandat het nu (tegenwoordige tijd) het geen taboe is om te investeren in defensie.In het verleden gaven ze herhaaldelijk aan dat het een taboe was om hierover te praten, dit artikel geeft dat ook weer https://nos.nl/nieuwsuur/...euk-met-een-lang-verleden
Prima, hier kun je het over hebben. Ik meen me te herinneren dat PvdA niet echt bezwaar maakte tegen de inzet van Nederlandse troepen aan de West-Duitse Oostgrens toen Praag in de fik stond. Misschien is dat het meest recente equivalent van onze huidige situatie.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:48:
Dat kwam zeker niet zo over in je vraagstelling, het is een beetje zoek werk omdat we nu inmiddels praten over een fusie partij maar ik zal proberen de verschillende bronnen boven water te krijgen. Bovendien is de opvatting van "verdedigen van onze landsgrenzen intepretabel want doelen we verdediging tegen oorlog ? of bedoelen we verdediging tegen onze manier van leven ? ( en voor de duidelijkheid, daarmee bedoel ik niet de Islamatisering die vaak aangehaald wordt of dan gezien wordt, ik ben rechts maar niet zo rechts).
In het verleden gaven ze herhaaldelijk aan dat het een taboe was om hierover te praten, dit artikel geeft dat ook weer https://nos.nl/nieuwsuur/...euk-met-een-lang-verleden
Waarin Frans Timmersman als PvdA de uitspraak doet "Ik heb me decennialang beziggehouden met ontwapening, maar nu moet het de andere kant op." Er staan nog wat meer prominente partijleden die in dit artikel uitspraken doen dat het vroeger voornamelijk gericht was op "ontwapening", "diplomatie" en dat dat pas sinds kort omgeslagen is, dus historisch gezien is dat best een omslag die eerst nog bewezen dient te worden.
Maar het is precies wat je aangeeft in je bronnen. GL-PvdA heeft recent een behoorlijke aanpassing gedaan in hun zienswijze op defensie. En, de achterban is het daar ook mee eens. Er zijn wel partijen die een voorzichtiger defensie-beleid zouden willen voeren - PvdD en SP voorop. Die eerste is zelfs door een schisma gegaan omdat men het fundamenteel oneens was over het te voeren beleid. En het was de meest pro-defensie factie die het daar heeft gewonnen.
Dus historisch gezien heb je wellicht gelijk. Maar, ik denk dat dat wel inmiddels ietwat achterhaald is. Los van het feit dat zeker PvdA in het verleden gewoon heeft deelgenomen aan regeringen en coalities die het defensie-apparaat actief heeft ingezet.
GroenLinks was overigens onderdeel van de Kunduz-coalitie.
Het document gaf analyse aan dus dat heb ik overgenomen, en ik ben met je eens dat het beeld inmiddels is veranderd, maar het ging in deze discussie om het historisch perspectief waarvan bronnen werden gevraagd dus heb ik er twee aangeleverd. En ja ze staan daar nu anders in, maar dat blijkt niet echt uit hun huidige verkiezings programma, in tegenstelling tot wat Klaver deed suggereren, stond er vooral een bevestiging in hun verkiezings programma over de NAVO afspraken.DevWouter schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:55:
[...]
Dat is een bron met een publicatie datum van 4 maart 2021. Er is in de tussentijd veel veranderd (zie Amerika) en wordt al lang niet meer gezien als "uiterste redmiddel" of puur voor "uiterste interventies". Sterker nog, jouw bron zelf geeft al aan dat GL wilt werken naar een Europeese krijgsmacht (niet NAVO, europees!).offtopic:[...]
Verder zou ik het geen analyse document noemen. Het is eerder een samenvatting van verchillende partijprogrammas uit 2021 op 1 specefiek onderwerp.
"In het verleden" is hier juist en geeft ook aandat het nu (tegenwoordige tijd) het geen taboe is om te investeren in defensie.
Dus dat gegeven, het historische gegeven, vond ik dat Klaver tijdens zijn interview niet echt bezig was met zijn punt te maken maar meer gepikeerd overkwam omdat hij niet mee mocht doen/aan tafel zitten. en dat was mijn initiele punt zoals ik hierboven ook al heb aangegeven dat is frustratie, terwijl hij waarschijnlijk meer had bereikt door dat niet te doen.
Eens, dat denk ik ook maar ik zit nog wel in de eerst zien dan geloven fase van die ommezwaai. Zie ook mijn reactie hierboven, het ging mij meer om het feit dat hij nu zelf een ( in mijn ogen ) heeft meegeholpen aan de redenering om hem niet aan tafel te zetten door zijn reacties richting de media.Helixes schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:55:
[...]
Dus historisch gezien heb je wellicht gelijk. Maar, ik denk dat dat wel inmiddels ietwat achterhaald is. Los van het feit dat zeker PvdA in het verleden gewoon heeft deelgenomen aan regeringen en coalities die het defensie-apparaat actief heeft ingezet.
GroenLinks was overigens onderdeel van de Kunduz-coalitie.
[ Voor 23% gewijzigd door ShadowBumble op 08-12-2025 16:05 ]
Helaas hebben we het hier niet over een spelletje spelen, hier gaat het over daadwerkelijk landsbelang en een bevolking van 17,82 miljoen mensen (18 miljoen - de 1%).ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:55:
[...]
Tuurlijk, maar "dat is anders". Ik verbaas mij er ook over hoe sommige reageren en het veroordelen van bijvoorbeeld Yesilgöz voor het voet bij stand houden, maar bij andere die exact hetzelfde doen, het toch zien als "Nee dat moet je anders zien want".
Voorkeur daar gelaten, de VVD speelt hier een prima politiek spel, ze weten welke hand ze hebben en die spelen ze volledig uit. Ik heb het al eerder gezegd en ik zal het hier ook herhalen, maar dat doen ze gewoon heel erg goed. Ze houd vast aan haar uitspraken tijdens de verkiezing, en houd voet bij stuk ( iets dat in het verleden door meerdere partijen toch wel eens anders is geweest ) en haar achterban binnen de partij, die ze laten we eerlijk wezen bijna steun hadden opgezegd in haar als lijsttrekker, beloont haar daarvoor doordat de steun binnen de partij aan het groeien is.
Als we kijken naar de laatste "peilingen" Maurice de Hond (29-11-2025) / Verian (25-11-2025) zien we daar geen grote verschuivingen in de stemmen vanuit de kiezer en blijft de VVD gelijk binnen de peilingmarge. GL/PvdA, PVV, CDA leveren in terwijl D66 iets doorgroeit vooralsnog. Terwijl JA21 iets groeit en misschien nog wel het meeste opvallende is dat FvD doorgroeit naar +3 ten opzichte van de verkiezingen.
Want de oplossingen van de VVD en de recente historie van regeringen met de VVD (alle de afgelopen decenia) voorspellen al wat er gaat gebeuren: helemaal niks.
Het is het toonbeeld van het probleem; ikke ikke ikke.
Terwijl iedereen luidkeels roept om minder minder minder ikke ikke ikke.
Dat vind ik behoorlijk kwalijk.
BThGvNeOA
Men zegt wel dat rechtse kabinetten soms links beleid opleveren. Dat zou hier wel eens het geval kunnen zijn.
GL-PvdA is namelijk ontzéttend nodig in de Eerste Kamer. Het wordt welhaast onmogelijk om anders steun te krijgen voor stikstofplannen, klimaatplannen, onderwijsplannen, etc.
Klaver gaat zijn huid heel duur verkopen.
Ik denk dat Yesilgöz mocht kiezen: of je krijgt een grote inhoudelijke concessie van onze kant (het behoud van de hypotheekrenteaftrek) of je mag je blokkade handhaven. Dit leid ik af uit het feit dat Yesilgöz nu ineens wel over het stuk van Jetten en Bontenbal wil praten, nadat ze die vorige week nog de 'prullenbak' in gooide. Arrogantie ten top natuurlijk.
Kortom: hier komt (denk ik) beleid uitrollen waar de VVD-kiezer helemaal niet blij mee gaat zijn. Rekeningrijden, afschaffing hypotheekrenteaftrek, etc.
Sterker nog: ik geloof zelfs dat ze inhoudelijk méér hadden kunnen bereiken als ze de blokkade hadden opgeheven.
De reden dat de VVD nu mag aanschuiven is waarschijnlijk vanwege het CDA en niet D66. Ideologische afstand is hier bepalend. In de komende formatie zit D66 achter het stuur, maar het CDA zal de route bepalen als tussenpersoon.
Überhaupt zou ik weleens willen weten wat het optreden van de VVD de afgelopen paar jaar de Nederlander netto gekost heeft. Eerst een door hun gewenst kabinet pootje haken. Vervolgens een rechtse mislukking van epische proporties organisersen. En dan ook nog een volgende formatie richting een wankel kabinet met Ja21 doordrukken.DropjesLover schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:45:
[...]
Helaas hebben we het hier niet over een spelletje spelen, hier gaat het over daadwerkelijk landsbelang en een bevolking van 17,82 miljoen mensen (18 miljoen - de 1%).
Want de oplossingen van de VVD en de recente historie van regeringen met de VVD (alle de afgelopen decenia) voorspellen al wat er gaat gebeuren: helemaal niks.
Het is het toonbeeld van het probleem; ikke ikke ikke.
Terwijl iedereen luidkeels roept om minder minder minder ikke ikke ikke.
Dat vind ik behoorlijk kwalijk.
Kan er niet een keer een denktank uitrekenen wat de VVD ons kost?
[ Voor 3% gewijzigd door HEY_DUDE op 08-12-2025 17:09 ]
Ik denk eerder dat het ermee te maken heeft dat VVD nu WEL mag meepraten en ze eerst gewoon aan de kant zijn geschoven. Als ze vanaf het begin af aan het plan hadden opgesteld met D66 / CDA en VVD denk ik dat we drie weken tijd hadden kunnen besparen. Dit was overigens ook al de algemene reactie toen Buma het naar buiten bracht dat het enkel CDA/D66 zou zijn van de verschillende Analysten aan de desk bij RTL.Loekoe schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:52:
[..]
Dit leid ik af uit het feit dat Yesilgöz nu ineens wel over het stuk van Jetten en Bontenbal wil praten.
Uiteindelijk zeker omdat CDA en VDD dit expliciet een tussenstap noemen denk ik niet dat we er al zijn, ik denk dat de VVD zelfs nu het mag meepraten gewoon zijn poot stijf gaat houden want dat is wat de achterban wil binnen de partij.
Ik blijf gokken op herverkiezingen, en misschien is dat stiekem maar beter ook, potentieel dat er formeel nog gevraagd gaat worden aan de tweede partij om een poging te wagen maar daar heb ik niet heel veel vertrouwen in, misschien nog wel minder zelfs.
Dat is ook nergens op gebaseerd. Vergeet niet dat D66 ook gewoon Rutte IV mogelijk heeft gemaakt.DevWouter schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:06:
De reden dat de VVD nu mag aanschuiven is waarschijnlijk vanwege het CDA en niet D66.
Klopt haar maar sorry als die overwegingen mij iets minder kunnen boeien
Wat gaat dat oplossen? Dan wordt D66 weer wat kleiner en PvdA-GL misschien weer wat groter.
Ook wat wisseling op rechts maar ik zie de verhoudingen niet veranderen. Zolang de verhoudingen niet veranderen blijft het moeilijk een kabinet te vormen.
Één van de grote problemen is dat we politiek anno 2025 ook zo bekijken. Ik stoor me met terugwerkende kracht nog steeds aan de manier waarop een keiharde leugen van Rutte in een debat met Roemer door de analisten van dienst bijna werd bejubeld als meesterlijk politiek spel terwijl zo'n politicus eigenlijk met pek en veren de studio uitgejaagd zou moeten worden.
Die zeggen weinig als er geen campagne is."peilingen"
Dat een fascistische club groeit omdat ze een blonde mevrouw als schaamlap voor de grote leider hebben gezet is overigens wel zorgelijk. Onze domme journalistiek trapt ook met open ogen in dit charmeoffensief.en misschien nog wel het meeste opvallende is dat FvD doorgroeit naar +3 ten opzichte van de verkiezingen.
In feite komt het dan dus neer op dat de kiezer zich zal moeten aanpassen in de huidige situatie want er zijn geen andere manieren om dit in goede banen te leiden. Er zijn wel opties maar dan zal er in wet en regelgeving zaken moeten veranderen, wat ik overigens niet helemaal een slecht idee vind om bijvoorbeeld:D-e-n schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:17:
[...]
Zolang de verhoudingen niet veranderen blijft het moeilijk een kabinet te vormen.
Gekozen Partijen te dwingen met elkaar samen te werken( Denk aan een we pakken de grootste partijen tot er een meerderheid is en die moeten het samen maar gewoon gaan doen) of het niet toestaan van uitsluiten/blokkeren tussen partijen. Misschien moeten we wel gewoon een harde kiesdrempel invoeren/zetels aantal invoeren, om de verplintering tegen te gaan etc.
Er zal tal van opties de vraag is willen we dat dan ?
Ik had gehoopt dat een middenkabinet met brede steun en partijen links en rechts er zou komen en die stappen zou zetten, maar helaas.
Dat doet de kiezer niet dus de politiek zal er mee moeten dealen. Ik zou het juist willen omdraaien: leg vast dat de kamer gewoon minimaal een x aantal jaar moet blijven zitten. Valt een kabinet? Probeer dan maar een andere combi. Het voorkomt ook valse trucs als die van Wilders en Rutte die met opzet een kabinet opblazen omdat ze hopen op zetelwinst.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:28:
[...]
In feite komt het dan dus neer op dat de kiezer zich zal moeten aanpassen in de huidige situatie want er zijn geen andere manieren om dit in goede banen te leiden.
De belangrijkste optie is dat de kiezer stopt met autocratische en ondemocratische clubs die de boel enkel willen opblazen. Zonder PVV en FvD hadden we gewoon voldoende opties om een kabinet te vormenEr zijn wel opties
Dit was toch te verwachten? Ik snap niet dat kiezers, en vooral die van Jetten, zo naïef waren om te denken dat het anders zou gaan lopen. Ik heb ook niks begrepen van het enthousiasme uit die hoek over de verkiezingsuitslag wat dat betreft. Extreemrechts is niet kleiner geworden, de extreemste variant is zelfs gegroeid en de VVD heeft heel weinig verloren. Niks voor D66-kiezers om blij van te worden.Transportman schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:30:
Ik kan niet anders dan teleurgesteld zijn dat de VVD de boel ongehinderd naar rechts mag gaan trekken, dat wordt gewoon doorzetting van stilstand op belangrijke onderwerpen.
Ik had gehoopt dat een middenkabinet met brede steun en partijen links en rechts er zou komen en die stappen zou zetten, maar helaas.
Het grappig is natuurlijk wel dat de VVD strooit met liberaal en democratie termen, waar die twee punten goed zouden passen. Maar oh wee als je aan de portemonnee komt van de achterban. Die willen maximaal profiteren en laat de middenklasse en daar onder maar krom liggen. Als je verder over de grens kijkt zie je namelijk wel verschillende liberaal-democratische partijen die voor een versimpeling zijn van het belastingsysteem en nationale gedrochten (waar de hypotheekrenteaftrek constructie onder valt) het liefst direct de prullenbak in zouden gooien. Het is typisch dat de VVD hier totaal niet kijkt op basis van ideologie maar puur met haar eigen portemonnee en die van de achterban (terwijl een groot deel van de VVD stemmers totaal niet worden behartigt door de daadwerkelijke acties van de partij).Loekoe schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:52:
Kortom: hier komt (denk ik) beleid uitrollen waar de VVD-kiezer helemaal niet blij mee gaat zijn. Rekeningrijden, afschaffing hypotheekrenteaftrek, etc.
En ja ik ben mij bewust dat er al decennia een zeer conservatieve wind waait in de VVD. Maar toch.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Eerlijk gezegd denk ik dat de VVD (uitstel van) rekeningrijden en behoud van de HRA prima binnen kan slepen. Dat soort onderwerpen zijn immers al jaar en dag wisselgeld om rechtse partijen aan boord te krijgen. Ze zouden op zich goed zijn om door te voeren, maar niet écht belangrijk. Laat de VVD dus lekker die punten scoren, als ze dat belangrijk vindenLoekoe schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:52:
Ik denk dat Yesilgöz mocht kiezen: of je krijgt een grote inhoudelijke concessie van onze kant (het behoud van de hypotheekrenteaftrek) of je mag je blokkade handhaven. Dit leid ik af uit het feit dat Yesilgöz nu ineens wel over het stuk van Jetten en Bontenbal wil praten, nadat ze die vorige week nog de 'prullenbak' in gooide. Arrogantie ten top natuurlijk.
Sterker nog: ik geloof zelfs dat ze inhoudelijk méér hadden kunnen bereiken als ze de blokkade hadden opgeheven.
Dat kan mooi geruild worden voor het fors inkrimpen van de veestapel om de stikstofvervuiling op te lossen. Die vervuiling oplossen is ook iets waar de VVD achterstaat, en het zou hen vast goed uitkomen als ze het gebruik van het zware middel 'halvering van de veestapel' bij D66 in de schoenen kunnen schuiven
Wishfull thinking dit, er zitten momenteel 15! partijen in de kamer, PVV en FvD staan nu ook al (ondanks hun hoeveelheid aan zetels) al buitenspel en nog is er geen kabinet te vormen. Dus dit slaat echt nergens op, volgens mij ben je nu gewoon je eigen mening aan het projecteren op de rest van de kiezers.D-e-n schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:36:
[...]
Dat doet de kiezer niet dus de politiek zal er mee moeten dealen. Ik zou het juist willen omdraaien: leg vast dat de kamer gewoon minimaal een x aantal jaar moet blijven zitten. Valt een kabinet? Probeer dan maar een andere combi. Het voorkomt ook valse trucs als die van Wilders en Rutte die met opzet een kabinet opblazen omdat ze hopen op zetelwinst.
De belangrijkste optie is dat de kiezer stopt met autocratische en ondemocratische clubs die de boel enkel willen opblazen. Zonder PVV en FvD hadden we gewoon voldoende opties om een kabinet te vormen
Je kan het ermee oneens zijn maar dat is hoe democratie werkt, en je zal binnen die kaders moeten blijven, het verplichten om de minimale zittings termijn vol te maken slaat ook echt nergens op. Laten we vooral een kabinet verplichten nog x jaar uit te zitten terwijl ze elkaar de tent uit vechten, daar is niemand bij gebaat want dat is gewoon een permanent demissionair kabinet dus waarin ze nog 3 jaar ( bijvoorbeeld ) moeten blijven zitten maar alles doorschuiven.
Haal dan de kogel maar door de kerk en nieuwe verkiezingen.
[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 08-12-2025 18:07 ]
Staan ze buitenspel? Als ik D66 was zou ik de stekker uit de formatie trekken als VVD niet snel bijtrekt en zich constructiever opstelt.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:02:
[...]
Wishfull thinking dit, er zitten momenteel 15! partijen in de kamer, PVV en FvD staan nu ook al (ondanks hun hoeveelheid aan zetels) al buitenspel en nog is er geen kabinet te vormen. Dus dit slaat echt nergens op, volgens mij ben je nu gewoon je eigen mening aan het projecteren op de rest van de kiezers.
Je kan het ermee oneens zijn maar dat is hoe democratie werkt, en je zal binnen die kaders moeten blijven, het verplichten om de minimale zittings termijn vol te maken slaat ook echt nergens op. Laten we vooral een kabinet verplichten nog x jaar uit te zitten terwijl ze elkaar de tent uit vechten, daar is niemand bij gebaat want dat is gewoon een permanent demissionair kabinet dus waarin ze nog 3 jaar ( bijvoorbeeld ) moeten blijven zitten maar alles doorschuiven.
Dan gaat het formatie stokje automatisch naar de PVV en mag de VVD zich daaruit gaan redden. Succes met PVV, JA21 en wat je daar nog aan extreemrechtse/populistische splinters bij kunt trekken.
Het forceert de VVD in ieder geval om kleur te bekennen. Daarna kunnen we gewoon weer fris nieuwe verkiezingen in en mag de kiezer beslissen of ze gaan voor oplossingen of toch weer kansloos fascisme. Net zo lang tot zelfs de meest domrechtse mensen het snappen... Met een beetje geluk sneuvelt Yesilgoz ook nog ergens in het proces en krijgt de VVD weer enigszins fatsoenlijk leiderschap.
[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 08-12-2025 18:17 ]
Dat zeg ik dus echt helemaal nergens. Ik verplicht enkel de kamer te blijven zitten. Een kabinet kan prima vallen alleen krijgen we dan met dezelfde kamer een nieuwe formatie. Het is de ultieme democratie: we kiezen een tweede kamer waar ze het gewoon maar drie of vier jaar mee moeten doen.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:02:
[...]
Laten we vooral een kabinet verplichten nog x jaar uit te zitten terwijl ze elkaar de tent uit vechten,
En nogmaals: nieuwe verkiezingen lossen niks op want de verhoudingen veranderen niet.
Het probleem is dat menselijk leed (toeslagenaffaire), het uitstellen van Groningen of het remmen van stikstof cq milieumaatregelen, of dergelijke economisch/financieel gezien geld opgeleverd heeft.HEY_DUDE schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:09:
[...]
Überhaupt zou ik weleens willen weten wat het optreden van de VVD de afgelopen paar jaar de Nederlander netto gekost heeft. Eerst een door hun gewenst kabinet pootje haken. Vervolgens een rechtse mislukking van epische proporties organisersen. En dan ook nog een volgende formatie richting een wankel kabinet met Ja21 doordrukken.
Kan er niet een keer een denktank uitrekenen wat de VVD ons kost?
Evenals Nederland het belastingparadijs maken, dan wordt die minimale belasting hier betaald in plaats van in een ander land (en wij de geen inkomsten).
Of het "stimuleren" van het bedrijfsleven ten koste van de burger.
Je kan wel uitrekenen wat de woningprijs-stijging zou zijn zonder de hra. Maar daar zijn de have's (lees, de boomers en Prins Bernhards) op papier ook enorm rijk van geworden. Wie niks heeft, telt in de financiële cijfers immers ook niet mee.
BThGvNeOA
Nee, laat ze maar eens werken voor hun geld die 150 rakkersShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:02:
[...]
Hoe zie je dat dan voor je ? Dan hebben we een kamer(wat ik ook bedoelde maar in mijn mening is een kamer zonder kabinet ongeleid en dus ieder voor zich) zitten, zonder afspraken zonder coallities met 15 verschillende partijen ? Dat betekend dus automatisch ook het erkennen van de PVV en de FvD als serieuze partij want je zal het er maar mee moeten doen dan voor de komende jaren. Constant opzoek naar een meerderheid per voorstel. Als we dan toch die route opgaan dan hoeven we helemaal geen kabinet meer te hebben toch ? Doen we het voor altijd zo, iedere kiezer zijn zin want iedere partij kan zijn eigen mix en match doen.D-e-n schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:26:
[...]
Dat zeg ik dus echt helemaal nergens. Ik verplicht enkel de kamer te blijven zitten. Een kabinet kan prima vallen alleen krijgen we dan met dezelfde kamer een nieuwe formatie. Het is de ultieme democratie: we kiezen een tweede kamer waar ze het gewoon maar drie of vier jaar mee moeten doen.
En nogmaals: nieuwe verkiezingen lossen niks op want de verhoudingen veranderen niet.
Nieuwe verkiezingen, minder partijen, meer partijen, blokkades het lost allemaal niks op want we doen geen stap vooruit, niemand niet geen enkele partij utigezonderd. Ik snap het sentiment wel dat inmiddels de meeste mensen (in ieder geval) in mijn omgeving 0 vertrouwen hebben in de kleuterklas genaamd Politiek Den Haag.
Laten we gewoon eens beginnen met, mensen in de politiek mogen niet meer verdienen als modaal, zolang ze actief zijn of vertegenwoordiger zijn in de kamer. Misschien dat ze dan ook eens wat meer doordachte besluiten gaan nemen. Als ze klaar zijn in de politiek mogen ze hun zakken vullen in welke functie elders dan ookGrunwold schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:36:
[...]
Nee, laat ze maar eens werken voor hun geld die 150 rakkers.
[ Voor 15% gewijzigd door ShadowBumble op 08-12-2025 18:38 ]
Eeh nee? Als bijvoorbeeld het minderheidskabinet CDA-VVD-D66 valt krijgen we gewoon een nieuwe formatie met wellicht één of twee andere partners. Doen ze in sommige andere landen en bij de gemeenten ook. Simpel.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:36:
[...]
Hoe zie je dat dan voor je ? Dan hebben we een kamer(wat ik ook bedoelde maar in mijn mening is een kamer zonder kabinet ongeleid en dus ieder voor zich) zitten, zonder afspraken zonder coallities met 15 verschillende partijen ?
Waarom zou je willen dat fascistische, ondemocratische of racistische clubs bij het kabinet betrokken worden? Je krijgt of chaos zoals bij Schoof 1 of een regering die de persvrijheid en wetenschap aantast en de oppositie de probeert de nek om te draaien zoals onder Trump of Orban.Dat betekend dus automatisch ook het erkennen van de PVV en de FvD als serieuze partij
Stem je op clowns dan krijg je een circus. Zolang mensen blijven stemmen op clubs die obstructie plegen zoals de PVV of leugenachtig gedrag zoals dat van Yesilgoz belonen dan blijft het een puinhoop. Er zijn wat dat betreft genoeg politici die geen clown of kleuter zijn. De ware kleuterklas is wat mij betreft de kiezerShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:36:
[...]
Ik snap het sentiment wel dat inmiddels de meeste mensen (in ieder geval) in mijn omgeving 0 vertrouwen hebben in de kleuterklas genaamd Politiek Den Haag.
Maar dit is toch precies waarop het nu al fout gaat ? We komen niet eens tot een eerste formatie laat staan een tweede of derde. Dat is nu precies waar het hier nu ook al mis gaat in het vinden van die steun aan elkaar om een stap voorwaards te doen.D-e-n schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:45:
[...]
Eeh nee? Als bijvoorbeeld het minderheidskabinet CDA-VVD-D66 valt krijgen we gewoon een nieuwe formatie met wellicht één of twee andere partners. Doen ze in sommige andere landen en bij de gemeenten ook. Simpel.
De context was kamer niet kabinet, bij jouw oplossing met de huidige partijen vertolken zij gewoon een gedeelte van de kamer, dat kan je leuk of niet vinden, maar met jouw oplossing zitten deze partijen er dus minimaal 3 a 4 jaar want de kamer en met een stem want ze zitten in de kamer.D-e-n schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:45:
[...]
Waarom zou je willen dat fascistische, ondemocratische of racistische clubs bij het kabinet betrokken worden? Je krijgt of chaos zoals bij Schoof 1 of een regering die de persvrijheid en wetenschap aantast en de oppositie de probeert de nek om te draaien zoals onder Trump of Orban.
Dat is jouw mening en die mag je hebben, even voor de deuidelijkheid valt iedereen hieronder die jouw mening niet deelt of enkel een subsectie ? Mocht je dat echt vinden, de drempel om een eigen partij te starten is lager dan ooit, go for it zou ik zeggen misschien vind je meer (naar jouw inziens) zinnige mensen om het gevecht aan te gaan met "de clowns" ?D-e-n schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:49:
[...]
Stem je op clowns dan krijg je een circus. Zolang mensen blijven stemmen op clubs die obstructie plegen zoals de PVV of leugenachtig gedrag zoals dat van Yesilgoz belonen dan blijft het een puinhoop. Er zijn wat dat betreft genoeg politici die geen clown of kleuter zijn. De ware kleuterklas is wat mij betreft de kiezer
[ Voor 23% gewijzigd door ShadowBumble op 08-12-2025 18:53 ]
Nogmaals: de grote roze olifant in de kamer is het grote aantal zetels voor partijen die niks op hebben met de democratie en een voorliefde hebben voor een autocratie, zoals de PVV en FvD. Daar valt niet op democratische manier mee samen te werken en dat moet je ook niet willen. Als al die zetels naar andere partijen gaan heb je plots veel minder partijen nodig voor een coalitie en hadden de drie die het nu proberen gewoon een meerderheid.ShadowBumble schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:49:
[...]
Maar dit is toch precies waarop het nu al fout gaat ? We komen niet eens tot een eerste formatie laat staan een tweede of derde. Dat is nu precies waar het hier nu ook al mis gaat in het vinden van die steun aan elkaar om een stap voorwaards te doen.
Jij noemt het een kleuterklas. Wie kiest die kleuterklas? Dat doen wij. De kiezer moet dus wat mij betreft in de spiegel kijken en dan mag ieder voor zichzelf bepalen of de politicus van zijn of haar keuze een "kleuter" is gebleken.[...]
Dat is jouw mening en die mag je hebben, even voor de deuidelijkheid valt iedereen hieronder die jouw mening niet deelt of enkel een subsectie ?
Dat is niet nodig. Zoals ik zeg: genoeg politici die geen clown zijn waar je op kunt stemmen en op één van die politici stem ik dan. Ook die zal niet perfect zijn maar in elk geval geen onderdeel van de "kleuterklas"Mocht je dat echt vinden, de drempel om een eigen partij te starten is lager dan ooit, go for it zou ik zeggen misschien vind je meer (naar jouw inziens) zinnige mensen om het gevecht aan te gaan met "de clowns" ?
Absoluut dit. De kiezer is een soort onschendbaar actor in deze, maar de kiezer heeft ook een verantwoordelijkheid. You reap what you sow.D-e-n schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:49:
[...]
Stem je op clowns dan krijg je een circus. Zolang mensen blijven stemmen op clubs die obstructie plegen zoals de PVV of leugenachtig gedrag zoals dat van Yesilgoz belonen dan blijft het een puinhoop. Er zijn wat dat betreft genoeg politici die geen clown of kleuter zijn. De ware kleuterklas is wat mij betreft de kiezer
Dat is niet alleen het probleem van VVD. Een grapjanus (weet even niet meer wie) schreef dat als je de mening van D66 moet weten, eerst de krant van vandaag moet lezen en vanavond de mening van D66 moet vragen. Dat is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar netjes noemen we dat pragmatisch. Daar deed Rutte aan mee (voor visie moet je naar de opticien), maar ook anderen.Qwerty-273 schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:42:
[...]
Het grappig is natuurlijk wel dat de VVD strooit met liberaal en democratie termen, waar die twee punten goed zouden passen. Maar oh wee als je aan de portemonnee komt van de achterban. Die willen maximaal profiteren en laat de middenklasse en daar onder maar krom liggen. Als je verder over de grens kijkt zie je namelijk wel verschillende liberaal-democratische partijen die voor een versimpeling zijn van het belastingsysteem en nationale gedrochten (waar de hypotheekrenteaftrek constructie onder valt) het liefst direct de prullenbak in zouden gooien. Het is typisch dat de VVD hier totaal niet kijkt op basis van ideologie maar puur met haar eigen portemonnee en die van de achterban (terwijl een groot deel van de VVD stemmers totaal niet worden behartigt door de daadwerkelijke acties van de partij).
En ja ik ben mij bewust dat er al decennia een zeer conservatieve wind waait in de VVD. Maar toch.
Die zeer convervatieve wind van VVD, mwa... Op etisch vlak iig niet. Daar stemmen VVD, GL/PVDA, D66 regelmatig hetzelfde. Goed, op rechtsstatelijk vlak dan: ook daar vraag je af hoe veel kennis kamerleden hebben: https://www.rd.nl/artikel...te-leren-over-de-grondwet (samenvatting: de wetgever heeft nooit een rangschikking gemaakt in de artikelen van de grondwet).
De VVD van Bolkenstein en Wiegel is er nu gewoon niet meer. Zeg maar klassiek liberaal, rekening houdend met de Joods/christelijke wortels van Nederland. D66 is opgericht als protestpartij. Iemand als wijlen Terlouw had best mooie uitspraken (touwtje uit de voordeur en leuke kinderboeken).
Als VVD in zou stemmen met afschaffing HRA en daarmee (een deel van) haar achterban raken, dan zou in zeker opzicht heldhaftig zijn. Dat is net zoiets als BBB maatregelen zou nemen, die haar achterban raken. Eigenlijk is dat meer heldhaftig dan een D66 die landbouw wilt halveren. Dat kan ze makkelijk zeggen, omdat haar achterban daar nauwelijks of geen last van heeft. Een stevige vliegtax is dan wellicht meer dat daar in eigen vlees snijdt. Of een verbod op coöperatie De Laatse Wil (die iedere keer langs of over de grens van het juridisch toelaatbare scheert). Kortom: snijden in eigen vlees, zie je niet zo vaak (ook niet bij de burger zelf, incl. mezelf). Het is makkelijker anderen iets te willen laten doen.
Het lastige is - denk ik - dat zelfs GL/PvdA niet echt meer een achterban heeft. De PvdA ziet de arbeider niet meer en GL is meer een yuppen club, die inhoudelijk ver afstaat van 'de arbeider'. Het is niet voor niets dat PVV zo groot is geworden (daar zit de arbeider van nu). De stemmers zijn niet dom (nu ja, een beetje dan, ze verdiepen zich niet in een partijprogramma), maar zelfreflectie bij partijen is nu ook niet echt sterk ontwikkeld. Het circus (of kaasstolp) in Den Haag houdt zichzelf waarschijnlijk nog wel even bezig.
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid