• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
breew schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:49:
ik gok op de "voor het land"-coalitie...
[Afbeelding]
De VVD lekker asiel/migratie laten regelen in deze coalitie, en dan kan de rest vaart maken met relevante(re) zaken.
Behalve dan dat VVD absoluut niet wil regeren met GL-PvdA, ik denk eerder dat ze JA21 erin fietsen voor een krappe meerderheid.

March of the Eagles

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:47

Thompson

Beeromaniac

RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:56:
Dag Henri, Frans is belangrijker :+

Lekker gedaan NOS :+
Haha ja wat was dat 8)7 Toon dan wat minder slap gelul van die analisten en laat de speech van Timmermans met een minuutje vertraging na die van Bontenbal zien.

Verder ben ik erg blij met de uitslag. GL-PvdA niet groot geworden en er is een degelijke optie over rechts mogelijk. Ik hoop echt dat D66, CDA, VVD en JA21 er uit komen.

Beeromaniac

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pepper92 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:02:
Ik snap die haat jegens Timmermans echt niet hoor, ook meerdere reacties hier.
Jij hebt vast geen Facebook of Twitter :)

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Deruxian schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:03:
Bied anders ff excuses aan NOS aan Bontebal
Zou je de context willen schetsen?

Elect a clown, expect a circus.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
Fox schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:03:
[...]

Ik denk dat de aanval op de middenklasse vooral kiezers heeft gekost richting D66.
Wie heeft jou dit verhaaltje op de mouw gespeld? De middenklasse kwam er helemaal niet slecht af bij Timmermans

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Maar Jetten als premier kan toch ook niet *knip*, hou het wel een beetje respectvol.

[ Voor 40% gewijzigd door NMH op 29-10-2025 23:09 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

XWB schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Behalve dan dat VVD absoluut niet wil regeren met GL-PvdA, ik denk eerder dat ze JA21 erin fietsen voor een krappe meerderheid.
Niet een kabinet Timmermans mogelijk maken is steeds gezegd, dat is nu niet meer aan de orde.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:49
Thompson schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Haha ja wat was dat 8)7 Toon dan wat minder slap gelul van die analisten en laat de speech van Timmermans met een minuutje vertraging na die van Bontenbal zien.

Verder ben ik erg blij met de uitslag. GL-PvdA niet groot geworden en er is een degelijke optie over rechts mogelijk. Ik hoop echt dat D66, CDA, VVD en JA21 er uit komen.
Dat was wat RTL deed :) Ik wist dus al dat Timmermans op zou stappen voordat ik hier de speech zag omdat wij nog naar CDA keken

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FcCUzyNYCcNQ13S2KFokLx3NLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hlmDct2T5u1jjTNueiKRhI89.png?f=fotoalbum_large

Gemeente 2 is binnen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:46
shoombak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:05:
Maar Jetten als premier kan toch ook niet *knip*
*knip*, hou het wel een beetje respectvol.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 29-10-2025 23:08 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Morrar
  • Laatst online: 01-11 07:22
JA21 lijkt me lastig met de tweets van de nummer 2, dat valt niet echt te verkopen. Kan me ook niet echt voorstellen dat Jetten daarop zit te wachten

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:23
shoombak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:05:
Maar Jetten als premier kan toch ook niet *knip*
Waarom niet?

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 29-10-2025 23:09 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:50
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Als linkse kiezer zou ik GL-PVDA adviseren daar niet in te trappen
Nouja, er zijn in feite nu twee opties:

D66 - CDA - VVD - GLPVDA
D66 - CDA - VVD - JA21

De voorkeur van D66 zal zeker de eerste zijn en ik denk dat dat voor GLPVDA ook beter is dan vanuit de oppositie. Los van dat regeren met de VVD historisch gezien al decennia slecht uitpakt voor de volgende peilingen natuurlijk :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:37
*knip*, hou het wel een beetje respectvol.

[ Voor 74% gewijzigd door NMH op 29-10-2025 23:10 ]

• jdh009
Het kan niet heel veel slechter dan Schoof. (Heb met hem te doen gehad, maar kwam niet echt over als de meest geschikte leider.)

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 29-10-2025 23:05 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bij NOS zeiden ze al: een soort van Rutte jr. Zelfde flair, stijl. Bril ingewisseld voor lenzen. Nu nog een fiets, aktetas en een appeltje en het is bingo met Rob Jetten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 29-10-2025 23:06 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50
Zeggen ze bij de NOS nou dat Jetten meer populair was bij de GLPvdA kiezer dan Timmermans? Dat zegt ook een hoop over je lijsttrekker.

• D-e-n
Dat premierschap kan voor Jetten wel eens een hele giftige pil blijken. Want hij wordt mogelijk gedwongen in een coalitie die hij niet wil en hem weer stemmen kost

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:06
Zou de NOS de speech van Bontenbal nog gaan uitzenden? Toch de 2e grootste winnaar van vanavond?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Sorry jongens het is mijn schuld. Voor het eerst links gestemd, op Timmermans nog wel. En 7 uren later stapt hij op _O-

Maar ach, ik heb mijn best gedaan tegen de verrechtsing, meer kan je niet doen.

Alsnog erg opgelucht dat PVV flink wat zetels verloren is. Hopelijk een aanhoudende trend :)

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:28
Heb wel GL/PvdA gestemd, niet vanwege Timmermans, maar vanwege de partijstandpunten. Vond het geen hele aangename leider, ook niet dat ik een hekel aan hem had, maar kan me voorstellen dat hij voor velen in de allergiezone zat.

Of dat met Klaver beter wordt vraag ik me ook af. Dan voelt het als Groenlinks, terwijl ik juist op de PvdA standpunten stemde. Ik had het prima gevonden als GL/PvdA de grootste partij was en in de coalitie D66 of CDA de premier aan zou leveren.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:18
Morrar schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Uiteraard. Dat soort stappen laten ze heus wel doorschemeren.

Maar lijkt me goed besluit; Timmermans was niet bepaald de charismatische leider die goed past bij hun achterban.

En verder natuurlijk ook teveel kapotgemaakt door de haatzaaierij uit de ultra rechtse en fascistische hoek.

Grootste verrassing vind ik toch wel de VVD; daar nog op stemmen na zo'n bagger campagne. Waarschijnlijk toch de HRA angst?
Kaag, Timmermans. De volgende die terug komt uit het buitenland voor een dergelijke baan zal zich nu wel 2x achter de oren gaan krabben lijkt mij.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:02
eamelink schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Jij hebt vast geen Facebook of Twitter :)
Nope. Maar de gemiddelde Nederlander blijkt wel zijn meningen daar op te doen. Misschien toch eens installeren 🫠

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Morrar schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:07:
JA21 lijkt me lastig met de tweets van de nummer 2, dat valt niet echt te verkopen. Kan me ook niet echt voorstellen dat Jetten daarop zit te wachten
Het is niet publiekelijk gebeurt, maar ik denk dat Nanninga daar intern nog wel over is teruggefloten dat ze dat soort uitspraken voortaan heeft te laten (en terecht).
Ik hoop dan ook dat D66 niet aan zoiets vast blijft houden om een eventuele onderhandeling te bemoeilijken.

Beeromaniac

• Trishul
  • Laatst online: 02-11 14:35
PatrickC schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:08:
Zou de NOS de speech van Bontenbal nog gaan uitzenden? Toch de 2e grootste winnaar van vanavond?
*knip* Voegt niets toe

[ Voor 17% gewijzigd door darkrain op 29-10-2025 22:12 ]

• D-e-n
Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:07:
[...]
Los van dat regeren met de VVD historisch gezien al decennia slecht uitpakt voor de volgende peilingen natuurlijk :P
Daarom: niet doen. Met 20 zetels ben je ook maar een bijwagen

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

FrambozenTaart schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:08:
Sorry jongens het is mijn schuld. Voor het eerst links gestemd, op Timmermans nog wel. En 7 uren later stapt hij op _O-

Alsnog erg opgelucht dat PVV flink wat zetels verloren is. Hopelijk een aanhoudende trend :)
Wanneer ga jij dan opstappen? :P
Trichoglossus schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Kaag, Timmermans. De volgende die terug komt uit het buitenland voor een dergelijke baan zal zich nu wel 2x achter de oren gaan krabben lijkt mij.
Blijkbaar moet je het andersom doen: Eerst premier worden, en dan iets als navo-hoofdman worden.

People as things, that’s where it starts.

• jdh009
Trichoglossus schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Kaag won toch de eerste verkiezing van haar?
https://www.nu.nl/286314/...p-tafel-na-winst-d66.html

Afbeeldingslocatie: https://image.volkskrant.nl/201060417/width/2480/de-foto-van-d66-lijsttrekker-sigrid-kaag-die-donderdag-de-voorpagina

[ Voor 14% gewijzigd door jdh009 op 29-10-2025 22:11 ]

• GAIAjohan
jdh009 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:07:
[...]

Het kan niet heel veel slechter dan Schoof. (Heb met hem te doen gehad, maar kwam niet echt over als de meest geschikte leider.)
Ik vond Schoof het beste wat dat kabinet kon bieden.. Maar ook geen link met een partij en daardoor ook geen echte uitstraling of visie dat eruit kwam..

Maar iig beter dan Wilders of Ma Flodder

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:44
Al die zure mensen hier die het niet zien zitten om Jetten als de grote baas van Nederland te hebben.

Echt genieten :D

[ Voor 14% gewijzigd door White_Collar op 29-10-2025 22:13 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:30
Okee, maar hier gaat geen stabiel kabinet uit komen. Meer nog dan de vorige keer... Welk talent is gek genoeg om zijn naam te verbinden aan dit kabinet - welk kabinet hier ook maar gaat uitkomen?

Dat betekent ook maar weer eens weinig echt geschikte mensen gaan aanschuiven. Ik zie vooral een herhaling van zetten. Het is wachten op 29 oktober 2027 - en dan kiezen we wéér de verkeerde mensen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:57

Qua saldo is er voor extreem rechts niets veranderd. De PVV zetels gaan gewoon naar Ja21 en FvD.

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:54

met dat in je achterhoofd, vindt je het dan toch niet jammer dat je op wilders gestemd hebt... dan was wilders namelijk weg :P

Anyhoe, ik hoop echt dat vvd een probleem had met Timmermans en niet met GLPVDA. Want ik zie liever de variant met GLPVDA dan met JA21.

PH-MRK request startup

• Morrar
  • Laatst online: 01-11 07:22
Thompson schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:09:
[...]

Het is niet publiekelijk gebeurt, maar ik denk dat Nanninga daar intern nog wel over is teruggefloten dat ze dat soort uitspraken voortaan heeft te laten (en terecht).
Ik hoop dan ook dat D66 niet aan zoiets vast blijft houden om een eventuele onderhandeling te bemoeilijken.
Je kunt het proberen weg te poetsen, maar iemand met openlijke Nazi sympathie gaat niet veranderen. Je weet hoe Nazi's over homo's dachten?

Verder komt de halve lijst inclusief Eerdmans zelf nou niet echt uit een frisse, progressieve hoek. En het is de zoveelste Messias partij die uit het niks opkomt en dan weer spectaculair uit elkaar gaat vallen

Jetten is gek om daarmee in zee te gaan.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01

gws24

Thinking is hard!

Want dat is zo raar als een verkiezing verloren wordt? En dit is al de 2e keer dat het hem niet lukt.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 29-10-2025 23:10 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Trichoglossus
Sigrid Kaag kandidaat-lijsttrekker D66: 'Ik wil premier worden'

Timmermans wilde hetzelfde. Beide niet gelukt en beiden opgestapt.

• GAIAjohan
Mrkoekie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:11:
[...]

met dat in je achterhoofd, vindt je het dan toch niet jammer dat je op wilders gestemd hebt... dan was wilders namelijk weg :P

Anyhoe, ik hoop echt dat vvd een probleem had met Timmermans en niet met GLPVDA. Want ik zie liever de variant met GLPVDA dan met JA21.
Ik denk dat de VVD de Klaver-kliek ook niet blieft.. die hele partij heeft gewoon een complete remake nodig. Weer opsplitsen gaat ook niet helpen

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:08
Thompson schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:09:
[...]

Ik wil je eraan herinneren dat Eerdmans en Nanninga pas braken met FvD toen extreemrechtse uitlatingen naar buiten kwamen.

Als je deze richting in wil, wordt het net zo’n poppenkast als met de benoemingen van PVV ministers.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Helixes
White_Collar schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:11:
Al die zure mensen hier die het niet zien zitten om Jette als de grote baas van Nederland te hebben.

Ik blijf het grappig vinden dat mensen Mark Rutte en Rob Jetten blijven verwarren waar het op schrijfwijze aankomt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Als JA21 stemmer vind ik D66 als grootste en Jetten als premier overigens top. Ik denk dat hij een frisse en energieke premier kan zijn. Wellicht inderdaad een beetje die jonge Mark Rutte vibe, maar dan een flinke klap hipper. Ik hoop ook dat D66 met name op onderwijs veel voor elkaar zal krijgen.

Beeromaniac

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
cleef schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:04:
Wow ik had echt niet verwacht dat Timmermans nu zou opstappen...

Benieuwd wat dit voor het bouwen van een coalitie betekend...
Ik hoop vooral dat dit betekend dat GL/PvdA sowieso niet mee gaat regeren.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Richh
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Daarom: niet doen. Met 20 zetels ben je ook maar een bijwagen
De politieke keuze: regeren voor het landsbelang, of vanaf de zijlijn hopen op meer macht bij de volgende kans.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar ik hoop toch echt dat een grote, democratische partij zoals GLPVDA kiest voor regeren, voor stabiliteit van het hele land.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:55
Wilders die "het liefst regeert". Hoe krijgt hij het zijn strot uit.

Flickr PSN ID= cheironnl

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:48
Helixes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:11:
Okee, maar hier gaat geen stabiel kabinet uit komen. Meer nog dan de vorige keer... Welk talent is gek genoeg om zijn naam te verbinden aan dit kabinet - welk kabinet hier ook maar gaat uitkomen?

Dat betekent ook maar weer eens weinig echt geschikte mensen gaan aanschuiven. Ik zie vooral een herhaling van zetten. Het is wachten op 29 oktober 2027 - en dan kiezen we wéér de verkeerde mensen.
Met D66, CDA en VVD in een kabinet heb je toch echt een heel veel stabielere basis dan afgelopen kabinet met PVV, BBB en NSC. Ik zie niet in waarom deze uitslag nog meer dan de vorige keer problematisch zou zijn.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

De politieke keuze: regeren voor het landsbelang, of vanaf de zijlijn hopen op meer macht bij de volgende kans.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar ik hoop toch echt dat een grote, democratische partij zoals GLPVDA kiest voor regeren, voor stabiliteit van het hele land.
Het ligt er natuurlijk aan wat ze eruit krijgen, maar als GLPvdA-stemmer zou ik figuurlijk harakiri plegen als we dan een herhaling van Rutte 2 krijgen :X

• mister_S
  • Laatst online: 22:38
Waarom de slechte stemming hier? Timmermans stapt op (al had ik geen problemen met hem en begreep ik de haat niet) en nu Yesilgoz nog (die vond ik slecht), dan een D66/GL-PvdA/CDA/VVD kabinet. Zo ver staan deze partijen nu ook niet van elkaar, die komen er wel uit. Ik vind Jetten ook een ideale verbinder in deze en een goed gezicht voor het kabinet (al heb ik niet D66 gestemd).

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:41
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:08:
Dat premierschap kan voor Jetten wel eens een hele giftige pil blijken. Want hij wordt mogelijk gedwongen in een coalitie die hij niet wil en hem weer stemmen kost
Ik zou het echt bizar vinden dat D66 gegijzeld gaat worden door VVD om met ja21 in een kabinet te gaan alleen maar omdat vvd niet met gl/pvda wil zitten.

En dan ben je de grootste partij.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-11 15:39
Trichoglossus schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Niks tegen gl/pvda e.d ik ben enorm neutraal maar puur alleen aan de top van de macht willen staan en anders weggaan. Dan sta je toch niet achter een partij en ben je eigenlijk geen haar beter dan andere populisten?

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:46
miicker schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Ik hoop vooral dat dit betekend dat GL/PvdA sowieso niet mee gaat regeren.
We hebben écht behoefte aan mensen die kunnen regeren. De rechterzijde ontbeerd die kwaliteit, dat blijkt al een hele tijd. Of je het eens bent of niet met de ideeën, we zijn al te lang stuurloos en richtingloos.

Op een gegeven moment is een slecht plan (in jouw ogen) beter dan geen plan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• GAIAjohan
gws24 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:12:
[...]

Want dat is zo raar als een verkiezing verloren wordt? En dit is al de 2e keer dat het hem niet lukt.
Bovendien is dit een verlies terwijl je in de oppositie zat van de grootste prutsers die ons land gekend heeft. Dan ben je wel opperverliezer hoor..

Gelijk aan nog steeds tijd verliezen in een wielerkoers terwijl je opponent een ravijn in is gereden, aangereden door een auto, 4 lekke banden, en moest wachten op de trein

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een progressief hart, met een linkse inborst. Dat progressieve heeft gewonnen, maar dat linkse voelt verloren. Persoonlijk ben ik, zoals eerder al berekend, waarschijnlijk beter af nu, maar ik hoop dat de coalitie toch linksaf gaat, op de een of andere manier. En misschien dat er toch, misschien, door de stap terug van Timmermans, een coalitie mogelijk is waarin GL en VVD elkaars scherpe kantjes ervan af kunnen halen en de koers toch progressief blijft.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:40
RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Westerveld was ook mijn keuze.

Framing van de NOS over de radicale GL is ook weer typisch
Sowieso, met betrekking tot de opvolger gaat het ook alleen maar weer over of men het wel goed met de VVD kan vinden, en andersom. 8)7
Overall sowieso gewoon een zwakke analyse die ze daar maken. En dat moet de 'linkse' NPO voorstellen?

• eric.1
mister_S schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:15:
Waarom de slechte stemming hier? Timmermans stapt op (al had ik geen problemen met hem en begreep ik de haat niet) en nu Yesilgoz nog (die vond ik slecht), dan een D66/GL-PvdA/CDA/VVD kabinet. Zo ver staan deze partijen nu ook niet van elkaar, die komen er wel uit. Ik vind Jetten ook een ideale verbinder in deze en een goed gezicht voor het kabinet (al heb ik niet D66 gestemd).
Waarom zou Yesilgoz opstappen? De VVD presteert toch eigenlijk boven verwachting goed?

• PatrickC
Een minderheidskabinet van D66, VVD en CDA zou ook nog kunnen. Ik denk dat die een motie van wantrouwen wel weet te overleven.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Richh
RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Het ligt er natuurlijk aan wat ze eruit krijgen, maar als GLPvdA-stemmer zou ik figuurlijk harakiri plegen als we dan een herhaling van Rutte 2 krijgen :X
Maar dat is toch sowieso de enige combinatie waarin GLPVDA mee kan in een coalitie? Ook als je naar eerdere peilingen kijkt.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-11 15:25
Hopelijk geen kabinet met VVD deze keer.

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:09
Thompson schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:13:
Als JA21 stemmer vind ik D66 als grootste en Jetten als premier overigens top. Ik denk dat hij een frisse en energieke premier kan zijn. Wellicht inderdaad een beetje die jonge Mark Rutte vibe, maar dan een flinke klap hipper. Ik hoop ook dat D66 met name op onderwijs veel voor elkaar zal krijgen.
Vind het ook prima. Jetten heeft het goed gedaan, laat hem dan ook maar premier worden. Liefst in de centrum rechtse coalitie.
JA21 zal best veel water bij de wijn willen doen om mee te regeren verwacht ik.

• D-e-n
[...]

Dat land heeft gekozen voor deze versnippering. Dit land wil geen linkse partij. Het is dan niet de verantwoordelijkheid van een kleine linkse partij om rechts beleid te gaan uitvoeren. Yesilgoz zoekt het maar uit met haar centrumrechtse kabinet en over een jaar stemmen we gewoon lekker weer

• jdh009
[...]

Tja, die opmerking is altijd een lastige. Er zijn tijdens een verkiezing meerdere die roepen dat ze dit willen of zich kandidaat stellen. Idem met Wilders, Omtzigt, Bontenbal, Roemer, Hoekstra, Klaver, Yeşilgöz en Baudet, en dat zijn alleen de namen die me nu te binnenschiet.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:44
Helixes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Ik blijf het grappig vinden dat mensen Mark Rutte en Rob Jetten blijven verwarren waar het op schrijfwijze aankomt.
Ik was het al aan het corrigeren zure ;)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:11

HollovVpo1nt

I like gadgets

Omdat het heel oneerlijk voelt dat de VVD wéér weggekomen is voor het grotendeels veroorzaken van jaren stilstand en afbreuk van de politiek en extreem rechts via JA21 en FVD groter is geworden.

• ErikT738
RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Ik zie GL-PvdA liever wel in de coalitie. Ik heb nu niet echt het idee dat ze talent hebben voor het voeren van opposite. Wellicht krijgen ze met D66 wel dingen voor elkaar.

Het is in ieder geval beter dan elke andere coalitie die ik kan bedenken.

• miicker
  • Niet online
[...]

Bij beide had ik ook het idee dat ze er meer voor hun eigen ego zaten dan echt voor de partij/voor Nederland. Beide hadden als doen premier worden, dat is mijn inziens überhaupt een verkeerde instelling. Doel zou moeten zijn om Nederland vooruit te willen helpen, of dit als premier is of vanuit een andere positie zou niet uit hoeven maken. Denk ook wel dat dit een van de redenen is dat er zo'n grote afkeer jegens Timmermans is.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
_Drake_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Niks tegen gl/pvda e.d ik ben enorm neutraal maar puur alleen aan de top van de macht willen staan en anders weggaan. Dan sta je toch niet achter een partij en ben je eigenlijk geen haar beter dan andere populisten?
Dat zie je verkeerd, hij is 5 zetels verloren en ziet in dat zijn leiderschap de partij geen goed doet, en treedt af.

Zou Wilders hetzelfde doen denk je? :D

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• D-e-n
PatrickC schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:16:
Een minderheidskabinet van D66, VVD en CDA zou ook nog kunnen. Ik denk dat die een motie van wantrouwen wel weet te overleven.
Lijkt me voor Jetten meer acceptabel in elk geval. Maar dan gaat de formatie weer lekker lang duren.

• jdh009
Yesilgöz gaat niet opstappen, die is nu feest aan het vieren. De uitslag heeft haar politieke carrière volgens mij gered.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Maar dat is toch sowieso de enige combinatie waarin GLPVDA mee kan in een coalitie? Ook als je naar eerdere peilingen kijkt.
Daarom denk ik niet dat het een goed idee is om in die coalitie te gaan, want ze hebben nu al verloren zoals @GAIAjohan op hele mooie wijze heeft verwoord.

Als je in dit tijdperk kan verliezen als linkse oppositiepartij, wat denk je dan dat er gebeurt als je in een rechts kabinet stapt?

De kiezer wil rechts, geef ze rechts.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik hoop op een D66/GL-PvdA/CDA/VVD kabinet. Absoluut geen JA21 erbij, die willen weer naar gas boren 8)7

• mister_S
eric.1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Waarom zou Yesilgoz opstappen? De VVD presteert toch eigenlijk boven verwachting goed?
Omdat ik haar een slechte leider vind en nu de grootste obstakel in de enige stabiele mogelijkheid (4 jaar moeten we nu wel halen :+ ). Allemaal mijn mening uiteraard.

• Helixes
Jovatov schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:14:
Met D66, CDA en VVD in een kabinet heb je toch echt een heel veel stabielere basis dan afgelopen kabinet met PVV, BBB en NSC. Ik zie niet in waarom deze uitslag nog meer dan de vorige keer problematisch zou zijn.
De meest stabiele coalitie is denk ik met D66 en CDA aan de redelijke kant; en VVD en JA21 aan de radicalere kant. Het is feitelijk herhalen van zetten van Rutte-4, met inwisseling van JA21 voor CU. En dat was in Rutte-4, en daarvoor Rutte-3, ook al niet stabiel. En ik geloof niet dat JA21 tot meer stabiliteit leidt dan CU.

Bovendien zijn sinds Rutte-4 VVD en in mindere mate JA21 nog verder naar rechts afgedreven.

En dat is dan nog de meest stabiele combine.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-11 14:09

Player1S

Probably out in the dark

cheiron schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:14:
Wilders die "het liefst regeert". Hoe krijgt hij het zijn strot uit.
Liegen heeft ie totaal geen probleem mee dus waarom verbaast?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:19
stin00 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Ik hoop op een D66/GL-PvdA/CDA/VVD kabinet. Absoluut geen JA21 erbij, die willen weer naar gas boren 8)7
Dat is geen breekpunt voor JA21, zij willen meer iets voor immigratie.

• Trishul
  • Laatst online: 02-11 14:35
[...]

Waarom zou PvdA-GL weer een coalitie aan een meerderheid moeten helpen? Ze worden er nooit voor beloond, zijn progressiever en kunnen hun beleid niet uitvoeren.
Over democratie gesproken: de kiezer heeft massaal gestemd op partijen die voor een verbod op Antifa zijn en voor uitkleding van de controlerende macht op de democratie. De kiezer heeft gesproken toch?

• Advizor
HollovVpo1nt schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:17:
[...]
Omdat het heel oneerlijk voelt dat de VVD wéér weggekomen is voor het grotendeels veroorzaken van jaren stilstand en afbreuk van de politiek en extreem rechts via JA21 en FVD groter is geworden.
Extreem rechts JA21... :?

• GAIAjohan
ErikT738 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Ik zie GL-PvdA liever wel in de coalitie. Ik heb nu niet echt het idee dat ze talent hebben voor het voeren van opposite. Wellicht krijgen ze met D66 wel dingen voor elkaar.

Het is in ieder geval beter dan elke andere coalitie die ik kan bedenken.
GL/PvdA had ten eerste niet samen moeten gaan. Verder ken ik mensen die er zijn weggegaan wegens het standpunt Israël. Als de partijen apart waren geweest had je daar nog onderscheid in kunnen maken..

En ja verliezen als oppositie met dergelijke prutsers in het kabinet is best wel een speciaal soort verliezen..

• ErikT738
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Dat land heeft gekozen voor deze versnippering. Dit land wil geen linkse partij. Het is dan niet de verantwoordelijkheid van een kleine linkse partij om rechts beleid te gaan uitvoeren. Yesilgoz zoekt het maar uit met haar centrumrechtse kabinet en over een jaar stemmen we gewoon lekker weer
Over een paar jaar is alles nog steeds de schuld van links voor de gemiddelde stemmer, en groeit rechts weer verder.

• eric.1
mister_S schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Omdat ik haar een slechte leider vind en nu de grootste obstakel in de enige stabiele mogelijkheid (4 jaar moeten we nu wel halen :+ ). Allemaal mijn mening uiteraard.
Ik vind het ook niet de juiste persoon voor die positie (zeg ik als niet-VVD'er trouwens). Maar er is nu geen reden om haar opzij te schuiven. Ik had daar eigenlijk op gehoopt...Dilan 'populist' Yesilgos...

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-11 15:39
FrambozenTaart schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Dat zie je verkeerd, hij is 5 zetels verloren en ziet in dat zijn leiderschap de partij geen goed doet, en treedt af.

Zou Wilders hetzelfde doen denk je? :D
Wilders? die doet helemaal niks, maar zo slecht is het verlies ook weer niet. Voor mij komt het echt over als hij wou puur alleen de top en meer niet. Maar ieder mag er anders over denken natuurlijk :)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Trichoglossus
[...]

Sssst niet verder vertellen maar er zijn nog tientallen gasputten open in Nederland :+

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50
Al die zure mensen hier die het niet zien zitten om Jetten als de grote baas van Nederland te hebben.

Dan lezen wij volgens mij verschillende reacties, volgens mij vinden best veel mensen het wel oké. Links vindt hem over het algemeen beter dan Bontenbal en zeker dan Wilders. Rechts ziet hem liever dan Timmermans.

Mijn persoonlijke favoriet als premier was hij ook zeker niet, dat was Bontenbal van de top 6 partijleiders, maar ik vind het ook wel best met deze uitslag.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 14:20
breew schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

slechts 24 zetels in de 1ekamer..wordt pittig om wat gedaan te krijgen..
Maar dat geldt voor bijna elke coalitie...
Zou het toch fijn vinden ( niet per se over deze voorgestelde coalitie, maar in het algemeen), als de 1e kamer zich wat meer gaat gedragen zoals bedoeld, namelijk vooral toetsen aan haalbaarheid en wetmatigheid van voorgenomen wetten ipv als schaduw 2e kamer te opereren.

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:10
[...]

Haha grappig is dat :+
Ik hoop juist op een D66/CDA/VVD/Ja21. Al weet ik vrij zeker dat dit niet Jetten zijn 1e keuze zou zijn. Misschien als VVD zijn poot stijf houd om niet met Gl/PvdA te willen werken.

• Richh
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Mwah, we hebben ook een electoraal systeem wat versnippering in de hand werkt. Niet dat ik een Amerikaans systeem een goed plan vind, maar een hogere kiesdrempel zou de formatie aanzienlijk makkelijker maken.

En hoe rechts het beleid echt zou zijn met een VVD en GLPvdA die vergelijkbaar groot in de peilingen zijn, dat weten we helemaal niet. Zowel D66 als CDA zie ik deze verkiezingen toch echt als middenpartijen, zeker als je ze samen zet.

Dat centrumrechtse plan van de VVD kan de prullenbak in als GLPvdA echt graag wil. Ik kan me niet voorstellen dat D66 met plezier met Nanninga aan tafel gaat zitten namelijk.

• skimine

Of Jetten de baas wordt daar zit het niet eens zo in. Het is vooral dat er qua mogelijke coalities niet echt plezante opties zijn.

• Trichoglossus
GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

GL/PvdA had ten eerste niet samen moeten gaan. Verder ken ik mensen die er zijn weggegaan wegens het standpunt Israël. Als de partijen apart waren geweest had je daar nog onderscheid in kunnen maken..

En ja verliezen als oppositie met dergelijke prutsers in het kabinet is best wel een suïcidaal soort verliezen..
Dat was inderdaad een zeer slechte fusie. PvdA had gewoon bij zichzelf moeten blijven. Ze hebben rechts een goede dienst daarmee bewezen.

• Advizor
[...]
Absoluut geen JA21 erbij, die willen weer naar gas boren 8)7
Ze willen niet alles volpompen met beton in geval we het ooit nodig hebben. Gek he?

• Joosie200
  • Niet online
15 miljoen mensen als opkomstmuziek?

• PatrickC
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Lijkt me voor Jetten meer acceptabel in elk geval. Maar dan gaat de formatie weer lekker lang duren.
3 partijen is altijd makkelijker dan 4 en de verschillen tussen D66 en JA21 zijn waarschijnlijk veel te groot voor in één kabinet te gaan zitten. Maar het gaat sowieso wel weer een lange formatie worden vrees ik.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nanninga als 2e op de lijst heeft geen goed track record. Eerdmans vind ik een gladjakker zonder echte visie. Maar ik geef ze voordeel van de twijfel.

• miicker
  • Niet online
Lynix schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:21:
[...]

Haha grappig is dat :+
Ik hoop juist op een D66/CDA/VVD/Ja21. Al weet ik vrij zeker dat dit niet Jetten zijn 1e keuze zou zijn. Misschien als VVD zijn poot stijf houd om niet met Gl/PvdA te willen werken.
Ik hoop er ook op. Linkse partijen zijn nog nooit zo klein geweest, Nederland wil duidelijk meer naar rechts, dus ik zou het überhaupt een vreemde keus vinden om dan voor GL/PvdA als regeringspartij te kiezen.

• mister_S
HollovVpo1nt schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, maar zo werkt het collectief geheugen helaas. Zie PVV. Krijgt eindelijk een kans, verpest het helemaal, maar wordt alsnog tweede 8)7

• skimine
GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Ik denk dat de VVD de Klaver-kliek ook niet blieft.. die hele partij heeft gewoon een complete remake nodig. Weer opsplitsen gaat ook niet helpen
De VVD heeft er gewoon weinig belang bij om met links-progressief samen te werken. De hele partij zo aanpassen dat de VVD er blij van wordt is natuurlijk geen oplossing. :+

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:28
Roepen ze nou "Extra geld, extra geld, extra geld" bij D66?

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:07
Nee, het kan wel :)

[ Voor 14% gewijzigd door mr thee op 29-10-2025 22:24 ]

• Joosie200
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:23:
Roepen ze nou "Extra geld, extra geld, extra geld" bij D66?
Nee. Het kan wel. Het kan wel. Het kan wel.

Maar Rob Jetten gaat deze winst inleveren als hij in een kabinet stapt met JA21.

• jdh009
Niet dat een wiki heilig is, maar dit:
De partij omschrijft zichzelf als conservatief-liberaal, maar wordt ook regelmatig gecategoriseerd als rechts of radicaal-rechts.
In het Engels zou je het denk ik ‘hard-right’ noemen in plaats van ‘extreemrechts’.

Bron:
Wikipedia: JA21

[ Voor 7% gewijzigd door jdh009 op 29-10-2025 22:24 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De reacties op de winst van Ja21 en "winst" van VVD in de zaal bij D66 zijn wel heel lauw.

Als dat een indicatie is voor hoe graag die met die 2 partijen een coalitie willen, dan kan Jetten zijn borst nat maken.

• ErikT738
GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

En ja verliezen als oppositie met dergelijke prutsers in het kabinet is best wel een suïcidaal soort verliezen..
Het is niet helemaal hun eigen schuld. We worden ook gewoon bespeeld door Amerikaanse social media algoritmen die het volk de rechterkant op stuurt met hun rage bait. Als relatief kleine Nederlandse partij kan je daar niet echt tegenop boksen.

• Richh
RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Daarom denk ik niet dat het een goed idee is om in die coalitie te gaan, want ze hebben nu al verloren zoals @GAIAjohan op hele mooie wijze heeft verwoord.

Als je in dit tijdperk kan verliezen als linkse oppositiepartij, wat denk je dan dat er gebeurt als je in een rechts kabinet stapt?

De kiezer wil rechts, geef ze rechts.
Ik kijk toch echt anders naar deze uitslag. De kiezer wou de vorige verkiezing rechts. Er is toch serieus wat verschoven.
Nu is het veel meer gecentreerd, democratisch en bovendien meer progressief.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

FreakNL

Well do ya punk?

CarpeVentum schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:20:
Waarom die enorme afkeer altijd maar tegen Timmermans?
Stond op Feesboek. En iedereen doet eraan mee dus dan moet je wel met de schapen mee.
Pagina: 1 ... 28 ... 53 Laatste