eric.1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
Dan neem je dus een voorsprong in de onderhandelingen met de aanname dat GLPvdA met VVD in een kabinet terecht komen?
Dat lijkt me op dit moment alles behalve vanzelfsprekend. Kijk uit dat je strategische keuze niet wordt gebruikt om naar de gehele andere kant over te slaan.
Het idee van een in regering zitten met VVD is toch iets waar we nogal wat harde lessen bij hebben kunnen leren in allerlei landen.
Ga je met een non-conforme politieke organisatie in een beslissingsdynamiek zitten die rust op conformiteit (het bestel onderschrijven, het werk willen doen, collectieve dynamica voorop stellen omdat daar alles op rust) dan heb je een gigantisch probleem.
Het VK is een schoolvoorbeeld van hoe dat altijd weer ontspoort.
De VS zijn een nog meer actueel voorbeeld. De Republikeinen daar zijn precies als de VVD in termen van katalysator, disfuncties, onderliggend feodaal model, selectorale valstrikken - ga zo door. En al zit ons exceptionalisme ons in de weg, we kunnen prima de realiteit observeren daar van hoe zich dat uitwerkt als je aan tafel zit met non-conform. Waar je mee omgaat raak je mee besmet, en aangezien het media ecosysteem is wat het is, wordt je er altijd voor afgerekend.
Vraag het een PVDA en de oude Derde Weg school jongens. Zelfs nu nog heerst de beeldvorming van die tijd, niet de realiteit.
Ik merk het maar op, maar als je huidige politieke dynamiek tegen het licht houdt, en we zijn er dan gewoon eerlijk over ten aanzien van de verschillen tussen hoe men zich presenteert en hoe men effectief handelt vanuit de kern van de beslissingsbomen, dan zijn de resultaten van elke analyse van het huidige Nederlandse politieke landschap uitermate bruut.
- Er is verdomd weinig nog wat daadwerkelijk conform, en dus functioneel is.
- En elke keer als dat aan tafel gaat met non-conform, wordt de helling steeds schever.
Ik ga echt even cru zijn, en het snijdt me ergens best door het hart, maar als mensen reëel zaken aan willen pakken, zal dat pas mogelijk zijn wanneer de VVD een non-factor is en de huidige kern van het CDA vervangen wordt door een nieuwe generatie die geen gezapige belangen van regentisme heeft.
Het probleem, en dat zien we overal waar dit soort zaken en ontwikkelingen spelen die we dagdagelijks de revue zien passeren, is niet de toxische politiek. Het probleem is altijd weer de non-conforme politiek.
[
Voor 11% gewijzigd door
Virtuozzo op 28-10-2025 23:27
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.