Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

nocalimero schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:44:
Bontebal was sterk t.o.v. Yesulgöz. Die viel echt (weer) door de mand.
Die is na morgen hopelijk exit. En dan kan de VVD instappen in een midden kabinet. Fingers crossed
Het probleem is niet alleen Yesilgoz, het is zoals @nwagenaar, [ex]VVD-lid als ik het goed herinner, zegt de hele conservatieve vleugel van de VVD die de partij deze kant op trekt.

En dat is niet opeens begonnen met het aanstellen van Dilan, je zag het al meer en meer gebeuren onder Rutte.

Dus ik verwacht oprecht heel weinig van de VVD, die hebben echt dezelfde introspectie nodig die PvdA en CDA gehad hebben. Wat rondjes oppositie kan geen kwaad.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:18
AvAars schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:35:
Yesilgöz valt echt tot vervelens toe in herhaling... Een soort vastgelopen grammofoonplaat
Maar wat vindt de hardwerkende nederlander hiervan? :F

Had niet verwacht, maar denk toch dat dankzij Jetten ze een stem van mij gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

MikeyMan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:47:
[...]
Zal Brekelmans of Karremans worden lijkt me?
Dat zijn de namen, maar ik vermoed dat Brekelmans de nieuwe kroonprins is gezien zijn huidige staat van dienst die als belangrijk wordt gezien (Defensie of veiligheid) binnen de VVD en daarbij is de klassiek liberale vleugel erg gecharmeerd van deze persoon…

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 28-10-2025 21:56 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:26
Miki schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:51:
Arm Groningen, Eerdmans draait alvast het kraantje open.
Tja.. Blijf het dubbel vinden als ik de cijfers zo hoor. Soms denk ik, zolang we gas nodig hebben. Laten we er wat aan verdienen, teruggeven aan werkend NL. De groningers in de omgeving zeer riant compenseren, huizen verstevigen. Met wat er behaald kan worden, kan er ook weer heel veel geregeld worden zodat NL ook weer vooruit kan financieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
tiswat schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Ik ben het slappe gelul van de VVD inmiddels ook wel zat. Heel vaak VVD gestemd, maar mijn stem krijgen ze niet meer. Het is allemaal bla bla. En dat geruzie de hele tijd, sneue bedoeling. Tijd voor wat meer samenwerking.
Ik heb ze nooit gestemd, maar het is was een partij waar ik best op had kunnen stemmen. Dat is echter steeds moelijker geworden naar mate ze zich steeds meer populisme light zijn gaan bedrijven. Voor mij begon dat een beetje met het schoppen tegen Paars, waar ze zelf deel van uitmaakten. (... fuck ik word oud)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:30
nwagenaar schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:54:
[...]

Dat zijn de namen, maar ik vermoed dat Brekelmans de nieuwe kroonprins is gezien zijn huidige staat van dienst die als belangrijk wordt gezien (Defensie of veiligheid) binnen de VVD en daarbij is de klassiek liberale vleugel erg gecharmeerd van deze persoon…
Karremans heeft meer ervaring als je ook lokale politiek erbij haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

RobinHood schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:52:
[...]
Het probleem is niet alleen Yesilgoz, het is zoals @nwagenaar, [ex]VVD-lid als ik het goed herinner, zegt de hele conservatieve vleugel van de VVD die de partij deze kant op trekt.

En dat is niet opeens begonnen met het aanstellen van Dilan, je zag het al meer en meer gebeuren onder Rutte.

Dus ik verwacht oprecht heel weinig van de VVD, die hebben echt dezelfde introspectie nodig die PvdA en CDA gehad hebben. Wat rondjes oppositie kan geen kwaad.
Duidelijk ex-lid :+

Ja, de conservatieve vleugel heeft enorm veel invloed gekregen waardoor de VVD van liberale verbinder overging naar rechts populisme.

Dat was onder Rutte zeker het geval (de nareis op nareis retoriek waardoor Rutte 4 viel is daar een typisch voorbeeld van) maar na het vertrek van Rutte was met de aanstelling van Yesilgöz die balans volledig weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dat veld moet je naar mijn mening sowieso nu helemaal leeg trekken, je kan er vergif op in nemen dat er in de toekomst anders steeds met een schuin oog naar gekeken wordt. Liever nu de 'gifpil' leeg trekken & de centen investeren in Groningen dan steeds dat schuine oogje in de toekomst. Die bevingen zijn nu bezig, dan beter 1 keer lang de bevingen, die aanpakken en dan is het klaar, dan dat je over 10-15 jaar weer los gaat. Vraag b.v hulp aan Japanse en Californische experts hoe je het best aardbevingsbestendig kan bouwen

[ Voor 8% gewijzigd door Lanfear89 op 28-10-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01

Rutte vs Verdonk volgens mij. Denkelijk de prijs die Rutte daarvoor heeft moeten betalen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:05
[...]

Met al 25 jaar dezelfde partij-ideoloog. Als je het interview in de groene leest, weet je dat er voorlopig niets gaat veranderen.

Tenzij de partijleider de komende 2 jaar niet met de ideoloog praat :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Superman schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:58:
[...]
Karremans heeft meer ervaring als je ook lokale politiek erbij haalt.
Ervaring is niet de belangrijkste factor, het is de mogelijkheden voor de conservatieve vleugel om invloed uit te oefenen op het aankomend VVD programma voor na de verkiezingen om meer richting PVV aan te rijden en dat is met Brekelmans een meer pragmatische realiteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Pukson schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:56:
[...]

Tja.. Blijf het dubbel vinden als ik de cijfers zo hoor. Soms denk ik, zolang we gas nodig hebben. Laten we er wat aan verdienen, teruggeven aan werkend NL. De groningers in de omgeving zeer riant compenseren, huizen verstevigen. Met wat er behaald kan worden, kan er ook weer heel veel geregeld worden zodat NL ook weer vooruit kan financieel.
Het probleem is dat je dan een regio langzaam maar zeker onbewoonbaar maakt.

De angst van "ik weet niet of mijn huis er nog wel staat over 10 jaar, of na een aardbeving", daar kun je bijna geen geld tegenaan gooien. Het is geen platte "versterk de huizen, bouw nieuwe, stevige huizen", want de angst en andere emoties laten zich gewoon niet zomaar afkopen.

Andere, kleinschalige gaswinning? Prima, ik woon ook in een gebied waar wat gas wordt gewonnen en er zijn 0 issues zover ik weet, maar ik denk dat Groningen echt wel een gesloten boek is.

Je kan het ook niet echt vergelijken met aardbevingen die komen door platentectoniek, vandaar dat de lichte bevingen van 2 op de schaal van Richter al zoveel schade geven. Dus experts uit andere gebieden zullen niet zomaar helpen helaas.

Maar dingen als "volledige compensatie", tja, ik denk dat dit een beetje een soort toeslagenschandaal wordt: compleet compenseren is simpelweg niet mogelijk, omdat je geen bedrag aan psychisch leed kan plakken. Je kan mensen vooruit helpen, maar je kan niet zeggen "ik geef je 10 ruggen en nu moet je je klep houden"
Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:02:
[...]

Met al 25 jaar dezelfde partij-ideoloog. Als je het interview in de groene leest, weet je dat er voorlopig niets gaat veranderen.

Tenzij de partijleider de komende 2 jaar niet met de ideoloog praat :+
Zou ergens wel grappig zijn, een nieuw VVD gezicht die mensen als Van Schie straal negeren, maar dat gaat echt niet gebeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door RobinHood op 28-10-2025 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Lanfear89 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:00:
[...]

Dat veld moet je naar mijn mening sowieso nu helemaal leeg trekken, je kan er vergif op in nemen dat er in de toekomst anders steeds met een schuin oog naar gekeken wordt. Liever nu de 'gifpil' leeg trekken & de centen investeren in Groningen dan steeds dat schuine oogje in de toekomst. Die bevingen zijn nu bezig, dan beter 1 keer lang de bevingen, die aanpakken en klaar, dan dat je over 10-15 jaar weer los gaat.
Ik gebruik geen gas, althans niet direct in eigen woning wel via energie centrales en voedingsmiddelen fabrikanten.

Ik zou opteren voor het gasveld standby houden de schade en het leed voor zo ver mogelijk oplossen.

Om die velden definitief af te sluiten lijkt mij niet bijzonder handig.
Stel dat dat er in de toekomst nog eens ergens wat pijpleidingen ploffen dan heb je in ieder geval nog iets achter de hand zonder gek veel kosten.

We weten dat het er zit , dus zelfs als je ze nu definitief de nek omdraait dan zal er in de toekomst opnieuw het gasveld aangeboord worden tegen veel meer kosten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
Lanfear89 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:00:
[...]

Dat veld moet je naar mijn mening sowieso nu helemaal leeg trekken, je kan er vergif op in nemen dat er in de toekomst anders steeds met een schuin oog naar gekeken wordt. Liever nu de 'gifpil' leeg trekken & de centen investeren in Groningen dan steeds dat schuine oogje in de toekomst. Die bevingen zijn nu bezig, dan beter 1 keer lang de bevingen, die aanpakken en dan is het klaar, dan dat je over 10-15 jaar weer los gaat. Vraag b.v hulp aan Japanse en Californische experts hoe je het best aardbevingsbestendig kan bouwen
Als je nu kiest voor andere energie bronnen heb je het niet nodig. Een gezonde alternatieve energiemix kan het ook oplossen inplaats van een open zenuw in Groningen weer opnieuw oprakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:12
Wat een irritante door elkaar gebabbel zeg dit laatste debatpunt

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

HollovVpo1nt

I like gadgets

Wat mij betreft is er niet één grote winnaar vanavond, maar wel een grote verliezer: rechts. VVD, BBB, PVV. Alledrie keihard door de mand gevallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tijd voor een frisse wind in dit land met een stabiel kabinet. Morgen stemmen. Ik wens iedereen veel wijsheid, ik ben er wel uit! :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:09:
Wat mij betreft is er niet één grote winnaar vanavond, maar wel een grote verliezer: rechts. VVD, BBB, PVV. Alledrie keihard door de mand gevallen.
Eens, met name BBB en VVD zijn hard gevallen. Wilders was zwak maar kon uiteraard wel zijn parade paartjes uitrijden voor zijn achterban.

Jetten en Timmermans waren sterk, Bontebal wisselend. Begon sterk, vervolgens minder en eindigde weer sterk.

Van Heijum… Mja functie elders. Die kan beter ergens bestuurder worden. Hij is geen politicus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:16

DikkeBMW

Live '25

Er is denk ik maar 1 ding waar iedereen het onderhand wel over een is: de formatie gaat nog een hele uitdaging worden...

Ben in ieder geval zeer benieuwd naar morgen. Peilingen zeggen maar tot op zeker hoogte iets. Voor mijn gevoel kan het echt nog verschillende kanten op vallen. Hoorde om mij heen ook merkbaar meer twijfelende stemmers dan vorige keer.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vinden de rechtse kijkers dat ook?

Heb alleen de laatste 20 ook minuten gehoord. Maar vond Bontebal en Wilders daarin allebei niet heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DikkeBMW schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:16:
Er is denk ik maar 1 ding waar iedereen het onderhand wel over een is: de formatie gaat nog een hele uitdaging worden...

Ben in ieder geval zeer benieuwd naar morgen. Peilingen zeggen maar tot op zeker hoogte iets. Voor mijn gevoel kan het echt nog verschillende kanten op vallen. Hoorde om mij heen ook merkbaar meer twijfelende stemmers dan vorige keer.
Yup. Je eindigt dalijk met 5 partijen tussen de 20 en 25 zetels... Dat wordt lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Ze zitten weer in de lift toch?
Dan kost het yesilgoz dr plek niet. Als zij exit moet, zal de uitslag tegen moeten vallen. Dat was de stelling althans waarop ik reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wilders kon zijn riedeltje afdraaien, Bontenbal nestelde zich er tussen en het is merkbaar hoe Timmermans zich anders opstelt dan eerder. Niet het betweterige toontje maar rustig Wilders van repliek te geven.

Het gaat interessant worden met 4 partijen op pak en beet 22/23 zetels in de peilingen wie nu werkelijk het grootste gaat zijn. Zo gelijk verspreid heb je het niet eerder gehad sinds Rutte en Samsom.

De reclame na het debat is trouwens een groot fragment voor politieke partijen. Nog nooit zoveel spotjes achter elkaar gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:38
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Ik gebruik geen gas, althans niet direct in eigen woning wel via energie centrales en voedingsmiddelen fabrikanten.

Ik zou opteren voor het gasveld standby houden de schade en het leed voor zo ver mogelijk oplossen.

Om die velden definitief af te sluiten lijkt mij niet bijzonder handig.
Stel dat dat er in de toekomst nog eens ergens wat pijpleidingen ploffen dan heb je in ieder geval nog iets achter de hand zonder gek veel kosten.

We weten dat het er zit , dus zelfs als je ze nu definitief de nek omdraait dan zal er in de toekomst opnieuw het gasveld aangeboord worden tegen veel meer kosten.
Wel een goed punt in tijden van geopolitieke instabiliteit. Maar dan moet het wel een belofte zijn van absolute noodzaak. Dus niet enkel commercieel gewin, maar het eventueel opendraaien mocht er een volledig onverwacht zware winter zijn terwijl Trump en Poetin beiden de leveranties terugdraaien om politieke redenen.

En ja, het vereist dus ook een verder doorzetten van de vergroening. Dat ligt op rechts principieel gevoelig. Mocht Ja21 het voor elkaar krijgen de kraan weer old school te openen hebben we voor het product in ieder geval een passende, doch hier tegen de regels zijnde naam te pakken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Joosie200 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:20:
Wilders kon zijn riedeltje afdraaien, Bontenbal nestelde zich er tussen en het is merkbaar hoe Timmermans zich anders opstelt dan eerder. Niet het betweterige toontje maar rustig Wilders van repliek te geven.
Valt mij sowieso op hoe goed Timmermans op Wilders zijn knopjes kon drukken, Geert werd alleen maar bozer en bozer, en roder en roder.

Schreeuwen dat je de partij van hoop bent, tja :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Cid Highwind schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Wel een goed punt in tijden van geopolitieke instabiliteit. Maar dan moet het wel een belofte zijn van absolute noodzaak. Dus niet enkel commercieel gewin, maar het eventueel opendraaien mocht er een volledig onverwacht zware winter zijn terwijl Trump en Poetin beiden de leveranties terugdraaien om politieke redenen.

En ja, het vereist dus ook een verder doorzetten van de vergroening. Dat ligt op rechts principieel gevoelig. Mocht Ja21 het voor elkaar krijgen de kraan weer old school te openen hebben we voor het product in ieder geval een passende, doch hier tegen de regels zijnde naam te pakken :+
Financieel gewin heeft helaas vaak de overhand.
Maar dat zou je gewoon hard moeten kunnen vast leggen.
Alleen in geval van nood en niet om geld te besparen/verdienen.
En dan via een soort van referendum onder de Groningers die dan zelf kunnen kiezen, bibberen van de kou of van de aardbevingen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:54
xminator schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:54:
[...]

Maar wat vindt de hardwerkende nederlander hiervan? :F

Had niet verwacht, maar denk toch dat dankzij Jetten ze een stem van mij gaan krijgen.
Wat heeft Jetten gedaan dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:01
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:29:
[...]

De financieel gewin kaart zou met name bij windenergie, zonneenergie en nieuwe ontwikkelingen als waterstof vaker getrokken moeten worden. Daar liggen juist ook kansen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het vreemde van dat soort uitspraken van Ja21 is dat zelfs mensen in Groningen erop stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

De financieel gewin kaart zou met name bij windenergie, zonneenergie en nieuwe ontwikkelingen als waterstof vaker getrokken moeten worden. Daar liggen juist ook kansen.
Conservatief gedachtegoed, geld verdienen én een betere toekomst passen niet in de kronkels van het brein van rechtse politici.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Delerium schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

Het vreemde van dat soort uitspraken van Ja21 is dat zelfs mensen in Groningen erop stemmen.
Het is een controversieel punt omdat we het mismanaged hebben. Er ligt veel geld in de grond en je kunt mij niet wijs maken dat een land als Nederland met al haar expertise in civiele techniek dat geld niet uit de grond kan halen op een manier die de woningen niet aantast. Daarmee zeg ik niet dat je het gas zelf moet gebruiken, maar exporteren kan ook. Ik vind dat je het daarover moet kunnen hebben.

Ik had eerder verwacht dat Ja21 aangesproken zou worden op hun leugen waarbij zij zeggen dat ze na compensatie van de gedupeerden weer zouden beginnen met gaswinning. Nieuwsuur kwam er al achter dat dit niet het geval is.

[ Voor 15% gewijzigd door HollovVpo1nt op 28-10-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Dat klopt daar liggen kansen maar met een minder betrouwbare kans op dikke winsten.
Fossiel is gewoon bewezen geld waard en de infrastructuur en alles wat verder nodig is bestaat al dus easy money in die zin.

Ik ben ook geen voorstander van Groningen de grond in pompen maar ik zou hem graag achter de hand houden.
En mocht de poep de ventilator raken dan kun je snel schakelen.

Als je hem nu definitief dicht gooit heb je die optie niet meer.
Stel dat ons enegienetwerk zover gegroeid is dat het betrouwbaar kan bestaan flikker het gasveld dan maar dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik gun NSC wel een zetel. Vind van Hijum niet perse een goede politicus, maar vind dat hij niet veel onzinnige dingen heeft gezegd. Hun programma is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik vind Van Heijum een kleurloze CDA'er. Valt niet op, is ook geen stoorzender. Smaak noch kraak. Leuk dat hij wss voor lijfsbehoud terug kan komen, maar Bontenbal heeft duidelijk de rest van de kiezers achterban terug gehaald.

Wel grappig om nu Wouter Bos en Pechtold als politieke analisten aan tafel te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56
Beetje offtopic wellicht. Er zit een hele geschiedenis achter het gas van Groningen. Lang verhaal kort: heel veel geld verdiend en dat is voornamelijk naar de Zuidas gegaan ipv Groningen.

Mocht je podimo hebben dan is deze podcast een aanrader: alle geschiedenis ooit _ Groningen en het gas.

https://share.podimo.com/s/DDzZiw6H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:43:
[...]

Het is een controversieel punt omdat we het mismanaged hebben. Er ligt veel geld in de grond en je kunt mij niet wijs maken dat een land als Nederland met al haar expertise in civiele techniek dat geld niet uit de grond kan halen op een manier die de woningen niet aantast. Daarmee zeg ik niet dat je het gas zelf moet gebruiken, maar exporteren kan ook. Ik vind dat je het daarover moet kunnen hebben.

Ik had eerder verwacht dat Ja21 aangesproken zou worden op hun leugen waarbij zij zeggen dat ze na compensatie van de gedupeerden weer zouden beginnen met gaswinning. Nieuwsuur kwam er al achter dat dit niet het geval is.
Er zit nog een kleine 700 miljard kuub in de grond. Kale gasprijs zonder belasting is nu 35 cent, dus dan hebben we het over 245 miljard. Dat is excl de kosten van het heropenen van de putten, het opboren van het gas, het transporteren ervan en uiteraard het compenseren van schade aan de Groningers.

Maar stiekem maken we dat gebied gewoon onbewoonbaar als we doorgaan met wat we deden. We hebben al de taak om 100.000 huizen per jaar te gaan bouwen, hoe wil jij dan ook nog 600.000 mensen uit een onbewoonbare provincie elders gaan huisvesten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

_JGC_ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Er zit nog een kleine 700 miljard kuub in de grond. Kale gasprijs zonder belasting is nu 35 cent, dus dan hebben we het over 245 miljard. Dat is excl de kosten van het heropenen van de putten, het opboren van het gas, het transporteren ervan en uiteraard het compenseren van schade aan de Groningers.

Maar stiekem maken we dat gebied gewoon onbewoonbaar als we doorgaan met wat we deden. We hebben al de taak om 100.000 huizen per jaar te gaan bouwen, hoe wil jij dan ook nog 600.000 mensen uit een onbewoonbare provincie elders gaan huisvesten?
Fair enough, maar dat is een discussie over hoe rendabel dat zou zijn, en niet hoe haalbaar het is technisch. Als iemand met technische achtergrond vind ik namelijk zelf die discussie om die reden heel frustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:05:
[...]

Fair enough, maar dat is een discussie over hoe rendabel dat zou zijn, en niet hoe haalbaar het is technisch. Als iemand met technische achtergrond vind ik namelijk zelf die discussie om die reden heel frustrerend.
Er is een reden waarom die putten volgestort zijn met beton. Anders waren we nml de afgelopen 2 jaar gewoon doorgegaan met boren en was Eerdmans niet de enige die pleit voor gaswinning in Groningen.

Ja we hebben de techniek om die bodem leeg te trekken, zelfs met beton in de boorputten. En nee, we gaan dat niet doen want de bodem beweegt anders dan voorspeld waardoor we tig jaar na de gaswinning nog zitten met naschokken en verzakkingen. Dat is nml waarom het zo'n ramp is daar: door gaswinning zou de bodem moeten dalen, maar dat deed het niet. Alsof je een elfstedentocht organiseert en dan de gemalen tijdens de tocht open zet. Die bodem gaat uiteindelijk krak doen en dan heb je een beving met veel schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:27
Waarom is de vvd door de mand gevallen?
Rechts is nog steeds kwa zetels in de peilingen in de meerderheid. Alleen stemt 1/3e van rechts op een partij die niet mee doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

Dan neem je dus een voorsprong in de onderhandelingen met de aanname dat GLPvdA met VVD in een kabinet terecht komen?

Dat lijkt me op dit moment alles behalve vanzelfsprekend. Kijk uit dat je strategische keuze niet wordt gebruikt om naar de gehele andere kant over te slaan.
Het idee van een in regering zitten met VVD is toch iets waar we nogal wat harde lessen bij hebben kunnen leren in allerlei landen.

Ga je met een non-conforme politieke organisatie in een beslissingsdynamiek zitten die rust op conformiteit (het bestel onderschrijven, het werk willen doen, collectieve dynamica voorop stellen omdat daar alles op rust) dan heb je een gigantisch probleem.

Het VK is een schoolvoorbeeld van hoe dat altijd weer ontspoort.

De VS zijn een nog meer actueel voorbeeld. De Republikeinen daar zijn precies als de VVD in termen van katalysator, disfuncties, onderliggend feodaal model, selectorale valstrikken - ga zo door. En al zit ons exceptionalisme ons in de weg, we kunnen prima de realiteit observeren daar van hoe zich dat uitwerkt als je aan tafel zit met non-conform. Waar je mee omgaat raak je mee besmet, en aangezien het media ecosysteem is wat het is, wordt je er altijd voor afgerekend.

Vraag het een PVDA en de oude Derde Weg school jongens. Zelfs nu nog heerst de beeldvorming van die tijd, niet de realiteit.

Ik merk het maar op, maar als je huidige politieke dynamiek tegen het licht houdt, en we zijn er dan gewoon eerlijk over ten aanzien van de verschillen tussen hoe men zich presenteert en hoe men effectief handelt vanuit de kern van de beslissingsbomen, dan zijn de resultaten van elke analyse van het huidige Nederlandse politieke landschap uitermate bruut.
  • Er is verdomd weinig nog wat daadwerkelijk conform, en dus functioneel is.
  • En elke keer als dat aan tafel gaat met non-conform, wordt de helling steeds schever.
Ik ga echt even cru zijn, en het snijdt me ergens best door het hart, maar als mensen reëel zaken aan willen pakken, zal dat pas mogelijk zijn wanneer de VVD een non-factor is en de huidige kern van het CDA vervangen wordt door een nieuwe generatie die geen gezapige belangen van regentisme heeft.

Het probleem, en dat zien we overal waar dit soort zaken en ontwikkelingen spelen die we dagdagelijks de revue zien passeren, is niet de toxische politiek. Het probleem is altijd weer de non-conforme politiek.

[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 28-10-2025 23:27 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Draakje5 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:19:
[...]

Waarom is de vvd door de mand gevallen?
Rechts is nog steeds kwa zetels in de peilingen in de meerderheid. Alleen stemt 1/3e van rechts op een partij die niet mee doet.
Omdat iedere keer weer dezelfde plaat werd afgespeeld in plaats van echt antwoord geven op de stelling. Daardoor vond ik dat Yezilgoz niet niet goed overkwam. Timmermans, Jetten en Bontebal waren veel beter in staat om inhoudelijk in te gaan op de materie en waren voor mij de winnaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Onderschat niet de reflexiviteit waar @Virtuozzo het over heeft. En die reflexiviteit zit ook binnen de VVD zelf inmiddels. Daarvoor heeft de klassiek liberaal-vleugel genoeg gewicht. Het is maar de vraag wie er eventueel na Yesilgöz aangesteld wordt als lijsttrekker. Ik vermoed zomaar dat diegene wederom vanuit de klassiek liberaal-vleugel komt.
Rigiditeit. Het is hier wel vaker in studies en onderzoeken voorbij gekomen, maar het is gewoon aangekweekt. Het is geprogrammeerd gedrag. En dat is bewust en doelbewust zo op het scherp gezet juist om die reflexieve rigiditeit te kweken.

En dat heeft zijn eigen inertie.

Ik wijs je hier echt even op het schoolvoorbeeld van het moment: het grote voorbeeld van de Nederlandse politieke dynamiek: de angelsaksische dynamica van VS en VK.

Zit die reflexieve rigiditeit er eenmaal, dan kun je de hele beslissingsboom vervangen, maar het zal niets aan de onderliggende koers of het non-conforme denken veranderen. Er is geen genezen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:23
Mijn persoonlijke mening is dat Yesilgöz gewoon simpelweg een enorm gebrek aan charisma heeft. Haar stem, de continue leugens, kattigheid, ik krijg er gewoon de kriebels van.

Misschien nog minder politieke charisma als Melkert zelfs. Maar, de VVD zie ik ondanks alles toch nog 15 zetels binnenharken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Op basis van de huidige peilingen is dat het geval ja. Maar VVD zit in dezelfde situatie. PVV -> vinden CDA en D66 geen strak plan. Minderheid of met GLPvdA, een vergelijkbare keuze heeft GLPvdA natuurlijk (minderheid, VVD, of de meeste linkse partijen erbij betrekken).

De daadwerkelijke uitslag gaat interessant zijn...maar ik vrees dat het lastig gaat worden. Stabiliteit is onderhand wel gewenst ...
Voor en door wie is stabiliteit gewenst?

Ik stel bewust de vraag. Immers, rechts + conservatief rusten op denkscholen van gebruik van schaarste en crisis.

Kijk, voor de goede burger mag evident zijn. Jongens, het schip schommelt en de golven zijn ruw.

Maar dat is de basis van beeldvorming vanuit rechts + conservatief. Wij navigeren, wij houden stabiel. Maar het onderliggende model staat daar juist haaks op. De publicaties van een Sociaal Cultureel Planbureau de afgelopen dertig jaar staan vol met verwijzingen naar die discrepantie. Maar het is een non-topic voor de burger omdat de talkshow het er gewoon niet over heeft.

Als mensen echt stabiliteit wensen, dan zou men niet moeten bankieren op wat staat bij instabiliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Trishul schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:34:
Mijn persoonlijke mening is dat Yesilgöz gewoon simpelweg een enorm gebrek aan charisma heeft. Haar stem, de continue leugens, kattigheid, ik krijg er gewoon de kriebels van.

Misschien nog minder politieke charisma als Melkert zelfs. Maar, de VVD zie ik ondanks alles toch nog 15 zetels binnenharken.
Ze is gewoon een klassiek geval van narcisme en opportunisme, de volledige loopbaan is herleidbaar tot direct profiel. Dat is misschien wat hard opgemerkt, maar het is gewoon een product van hoe het sociaal-cultureel en politieke landschap veranderd is over de afgelopen dertig jaar. Laat je ruimte vallen voor toxische predisposities, dan krijg je Amerikaanse drama's van incompetentie die naar voren geschoven wordt als poppetje omdat het de hele loopbaan bezig geweest is met zich zelf te verkopen maar nooit echt werk te doen.

Het issue met Yesilgöz is niet dat ze geen charisma heeft. Het issue is dat het landschap zo veranderd is dat een Yesilgöz "uberhaupt zich kan verkopen en überhaupt als poppetje gekocht wordt.

Het blijft een probleem van "waar kijkt de arts naar? Het symptoom, of de ziekte?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 23:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Trishul schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:34:

Onbegrijpelijk dat ze op deze positie is gekomen. Normaal is VVD voor mij een serieuze kandidaat maar met haar aan het roer zie ik het helemaal niet zitten.

Maar vind maar eens een partij die niet continu ondernemers en kleine vermogens uitmelkt, belastingdruk voor werkenden verlaagd en ook nog eens progressief kan denken op vlak van energie en innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:55
tuinïnen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:53:
[...]

Onbegrijpelijk dat ze op deze positie is gekomen. Normaal is VVD voor mij een serieuze kandidaat maar met haar aan het roer zie ik het helemaal niet zitten.

Maar vind maar eens een partij die niet continu ondernemers en kleine vermogens uitmelkt, belastingdruk voor werkenden verlaagd en ook nog eens progressief kan denken op vlak van energie en innovatie.
Vrij duidelijk toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-ISnhlwQUqDEPCJfF8b9Rnd5xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRcTKhOxU6ES9ZVPGacTNF3n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:56
Wat een triestig debat bij de Noorderburen.. ik wens jullie morgen veel succes! Stem niet uit emotie maar met je verstand!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:23
tuinïnen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:53:
[...]

Is dat niet gewoon PvdA-GL en D66? Voor veel mensen vloeken in de kerk, maar uiteindelijk dienen zij beter de echte belangen van de 'hardwerkende Nederlander'. Daarom worden ze door (extreem)rechts (grootkapitaal en multinationals) verguisd, want stel je voor dat die wel eens fatsoenlijk belasting moeten gaan betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:31
Los van de hele discussie over het openen van de gasvelden voor financieel gewin. We willen een betrouwbare overheid. We gaan nooit meer gas winnen om een paar jaar later de putten weer te opnemen.

Als mensen nu weer stemmen op partijen die willen heropenen, dan verdienen we met z’n allen ook een onbetrouwbare overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:56
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:29:
[...]

Maar dat zou je gewoon hard moeten kunnen vast leggen.
Alleen in geval van nood en niet om geld te besparen/verdienen.
En dan via een soort van referendum onder de Groningers die dan zelf kunnen kiezen, bibberen van de kou of van de aardbevingen...
Ik mis hier wat smileys en/of empathie.

Als Eerdmans zo verzot is op fossiele brandstoffen, dan kan hij rustig in zijn achtertuin een put slaan...
Afbeeldingslocatie: https://eduweb.eeni.tbm.tudelft.nl/TB141E/imgs/schaliegas-nederland.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:10

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Rubberen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:56:
Wat een triestig debat bij de Noorderburen.. ik wens jullie morgen veel succes! Stem niet uit emotie maar met je verstand!
Zeker Belgische humor… Zeggen dat wij kaaskoppen verstand hebben. :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste