Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:46
Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:23:
De enige manier dat de VVD en GL/PvdA samen een regering vormen is dat Yesligoz aftreedt en een meer gematigde, liberale partijleider naar voren wordt geschoven.
Ik heb gister gekscherend de Schoof-2 optie genoeme. Maar, in het landsbelang is het wellicht mogelijk dat Timmermans en Yesilgöz niet plaatsnemen in een kabinet dat gesteund wordt door hun beider partijen.

Je kan ook denken aan een minderheidskabinet, met gedoogsteun van VVD.
Liefst zou ik VVD in de opposotie zien, zodat ze kunnen beginnen aan een post mortem.
Er is natuurlijk een bepaald aantal zetels waarbij de druk Yesilgöz aan de straat te zetten en een andere weg in te slaan niet groot genoeg is voor verandering. En wat we zien in de peilingen, is dat we dat niveau zo zoetjes aan wel bereiken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:25
ZieMaar! schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:33:
Ok, dus als de meerderheid wil dat er niet op partijen gestemd mag worden die de democratische waarden niet vertolken, dan schaffen het ondemocratisch democratisch af :P ? Niet om er een flauw woordspelletje van te maken, maar om aan te tonen dat het niet zo simpel is.
Ja. In beide gevallen moet volgens mij de grondwet worden aangepast, dus daarvoor geldt dan dezelfde procedure. Beide zie ik voorlopig nog niet gebeuren, dus volgens mij hoeft dat ook geen discussie te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:03
Lynix schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:26:
Zonder VVD wordt het nog aardig lastig om een coalitie te vormen voor GL/PvdA?
Op basis van de huidige peilingen is dat het geval ja. Maar VVD zit in dezelfde situatie. PVV -> vinden CDA en D66 geen strak plan. Minderheid of met GLPvdA, een vergelijkbare keuze heeft GLPvdA natuurlijk (minderheid, VVD, of de meeste linkse partijen erbij betrekken).

De daadwerkelijke uitslag gaat interessant zijn...maar ik vrees dat het lastig gaat worden. Stabiliteit is onderhand wel gewenst ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:04
Cid Highwind schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:31:
Ik denk dat een kabinet met twee kleinere, maar gematigder partijen, een stuk stabieler kan en zal zijn dan met Yesilgöz’ VVD.

Het gat tot hen is een stuk groter dan dat richting Volt, PvdD of CU.
Je kan veel over PvdD zeggen, maar 'gematigde partij' is daar niet één van. Het is linkser dan GLPvdA, heeft bijna net zo vaak interne ruzies als Bij1 en laat hun programma niet doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:31:
[...]

Ik heb gister gekscherend de Schoof-2 optie genoeme. Maar, in het landsbelang is het wellicht mogelijk dat Timmermans en Yesilgöz niet plaatsnemen in een kabinet dat gesteund wordt door hun beider partijen.

Je kan ook denken aan een minderheidskabinet, met gedoogsteun van VVD.

[...]

Er is natuurlijk een bepaald aantal zetels waarbij de druk Yesilgöz aan de straat te zetten en een andere weg in te slaan niet groot genoeg is voor verandering. En wat we zien in de peilingen, is dat we dat niveau zo zoetjes aan wel bereiken.
Onderschat niet de reflexiviteit waar @Virtuozzo het over heeft. En die reflexiviteit zit ook binnen de VVD zelf inmiddels. Daarvoor heeft de klassiek liberaal-vleugel genoeg gewicht. Het is maar de vraag wie er eventueel na Yesilgöz aangesteld wordt als lijsttrekker. Ik vermoed zomaar dat diegene wederom vanuit de klassiek liberaal-vleugel komt.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:06

Thompson

Beeromaniac

Virtuozzo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Het issue hier is dan meteen de afstand tussen perceptie, geloofsgedrag aangekweekt, en de realiteit.

We zouden eigenlijk eens rustig naar ons taalgebruik t.a.v. concepten en termen moeten kijken wanneer we dit soort zaken doorspitten.

We reageren meer dan we ageren, en we doen dat vrij laagdrempelig niet op basis van realiteit, maar op basis van kretologie. De ironie wil juist dat dit voornamelijk veel meer speelt bij hoger opgeleiden en meer geconsolideerde inkomensgroepen dan elders.

Het is een kerk waarvan de meeste mensen niet van weten dat het er überhaupt een is. En dus al die connotaties die reflexief geïnternaliseerd zijn. Groen? Duur. Links? Het gevaar. Rechts? Koopkracht. Ik simplificeer hier, maar het heeft echt nut om dat eens een keer rustig tegen het licht te houden, en misschien zelfs wel eens te bekijken vanuit perspectief van programmering :)

Er valt altijd overal wel wat af te dingen of te discussiëren. Maar zolang als we geen onderscheid maken tussen wat nog conforme politiek is - wat het bestel onderschrijft, wat regels zowel voor anderen als het eigen accepteert, wat een collectieve dynamiek altijd voor ogen heeft - en non-conforme politiek (waar er veel moeite gedaan wordt om conform over te komen middels kweken van geloofsgedrag, maar wat in meetbare realiteit op zijn minst slecht een adaptatie van feodale / selectorale dynamiek is).

Zonder dit onderscheid is elke discussie bij de Talk Shows volledig nutteloos. Want als we niet erkennen dat we reflexief wegen en beoordelen vanuit perceptie - en niet realiteit - en doen alsof alles gewoon conforme politiek is, dan krijgen we dus precies wat we in het VK en de VS gezien hebben. Een stille versnelling van transitie naar toxische politiek waarbij non-conform als katalysator functioneert. En dat heeft in de menselijke geschiedenis nog nooit de belangen van de goede burger gediend.

Integendeel zelfs. Maar goed, als het scheef gaan buiten perceptie blijft maar als hefboom gebruikt wordt met een scheutje vijandsbeeld, tja, misschien is het niet zo'n goed idee geweest om de afgelopen zestig jaar de rol en functie van geschiedenisles zo structureel uit te hollen. Ik kan mij nog herinneren dat de precursors van de tegenwoordige NIMA A en B boeken dat soort hoofdstukken hadden over hoe dicht corporatisme bij autoritarisme staat en hoe waakzaam te zijn. Enfin 8)
Ik snap niet helemaal waarom je dit op mijn post reageert?
En de rest van je verhaal :?
Of laat ik het anders zeggen; mij raak je kwijt met je zinsbouw en terminologie. Waarvan je m.i. van een simpele burger niet kan verwachten dat die dat allemaal in de juiste context kan plaatsen.

En ik denk dat ik hier niet alleen in sta en dat dit deels ook een probleem van de politiek is; probeer complexe problemen op een correcte manier uit te leggen dat de grote meerderheid er een weloverwogen keus in kan maken.
Anders krijg je dat een schreeuwlelijk je mooie idee gewoon aan de kant veegt. En dan denken mensen dat daar wellicht wat in zit, niet omdat het zo'n geweldig plan is, maar omdat ze het in ieder geval een beetje begrijpen.

Beeromaniac

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:05
D-e-n schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

Ook dat lijkt me niet mogelijk.
Die kans lijkt me inderdaad klein.

Getalsmatig is er zonder de PVV momenteel maar één coaltiie mogelijk: GL/PvdA, D66, CDA, VVD.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Marrtijn schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Je kan veel over PvdD zeggen, maar 'gematigde partij' is daar niet één van. Het is linkser dan GLPvdA, heeft bijna net zo vaak interne ruzies als Bij1 en laat hun programma niet doorrekenen.
Mwa, dit is wel erg sterk aangezet en eigenlijk niet juist, zeg ik als lid. De “ruzie” was niets meer dan een partijbrede discussie over defensie waarbij de oprichters die ook het bestuur vormden zich niet konden vinden in deze democratisch vastgestelde nieuwe koers. Deze mensen hebben meermaals de partij en ook Ouwehand proberen te beschadigen, niet geheel toevallig 2x vlak voor de verkiezingen (die van 2023 en nu).

Daarnaast biedt de partij hun programma wel aan bij het CPB (laten we aub stoppen met het gewicht aan deze organisatie te hangen, ik heb al heel vaak toegelicht waarom), echter stelt het CPB zelf hun programma niet te kunnen doorrekenen omdat het niet binnen hun beperkte, lokaal gerichte modellen past.

En linkser. Ligt aan het perspectief. Progressiever zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
dawg schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:44:
Onderschat niet de reflexiviteit waar @Virtuozzo het over heeft. En die reflexiviteit zit ook binnen de VVD zelf inmiddels. Daarvoor heeft de klassiek liberaal-vleugel genoeg gewicht. Het is maar de vraag wie er eventueel na Yesilgöz aangesteld wordt als lijsttrekker. Ik vermoed zomaar dat diegene wederom vanuit de klassiek liberaal-vleugel komt.
.... Maar er is ook het opportuniteitsbeginsel. Het is heel duidelijk dat de beslissing niet deel te nemen genomen is door Yesilgöz. Mijn gevoel daarbij is dat het vooraal electoraal opportunisme is geweest, anders dan incompatibilities tussen de genoemde partijen. Meer nog dan GL/PvdA of Timmermans is Yesilgöz de blokkerende factor.

Die kun je dus wegnemen. En het gaat wel om De Macht je - deze eeuw toch echt wel de belangrijkste factor in beslissingen gemaakt door de VVD.

Op dit moment is dat natuurlijk evenwel koffiedik kijken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

.... Maar er is ook het opportuniteitsbeginsel. Het is heel duidelijk dat de beslissing niet deel te nemen genomen is door Yesilgöz. Mijn gevoel daarbij is dat het vooraal electoraal opportunisme is geweest, anders dan incompatibilities tussen de genoemde partijen. Meer nog dan GL/PvdA of Timmermans is Yesilgöz de blokkerende factor.

Die kun je dus wegnemen. En het gaat wel om De Macht je - deze eeuw toch echt wel de belangrijkste factor in beslissingen gemaakt door de VVD.

Op dit moment is dat natuurlijk evenwel koffiedik kijken.
Het is een besluit van het partijbestuur. Daarom zien we dat bijvoorbeeld zo’n Brekelmans, die niet tot klassiek liberaal behoort, wordt teruggefloten wegens te gematigd.

Daarnaast heb ik voor mezelf nog niet helder of Rutte IV door VVD opgeblazen werd vanwege groeiende invloed van klassiek liberaal wetende dat Rutte zou vertrekken naar de Navo (hij was immers al eerder voor die functie gevraagd), of omdat men de hete adem van Wilders in hun nek voelde, 10 jaar na het gedooddebacle. Hoe dan ook was en is het partijbelang (en natuurlijk de broodheren erachter) wat VVD drijft; ook nu met dat uitsluitspelletje wat Yesilgoz speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Ben wel heel benieuwd hoeveel VVD-stemmers niet op de lijsttrekker gaan stemmen.

Nogmaals de VVD kan ideologisch prima door een deur met D66, GL/PvdA en CDA. De vraag is de VVD dat wil. Maar die beweging kunnen ze alleen geloofwaardig maken als Yesilgoz opstapt.

En dan nog ben ik bang dat het een actie voor de bühne is, zolang Klassiek Liberaal Conservatief overheersend is binnen de VVD.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Marrtijn schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Ze flirten niet met onrechtstatelijkheid en partijen die daarvoor staan. Qua bio-industrie willen ze wel graag een radicaal andere koers dus ik denk ook dat het lastig is een brug te slaan richting het CDA. Maar dat is slechts een tegenstelling. De VVD heeft er een complete campagne op gestoeld zich tegen alles links van hen af te zetten.

Het gaat sowieso een lastig parket worden, maar Yesilgöz ontbeert gewoon de integriteit voor vertrouwen en stabiliteit. Mocht zij aan de kant stappen op basis van “tegenvallende resultaten” lijkt me dat wel de eerste stap naar een meer vruchtbaar concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
zou Mark Rutte eigenlijk nog enige inbreng hebben in het te voeren VVD campagnebeleid en Yesilgöz van advies voorzien? Of heeft hij zijn handen er volledig van afgetrokken, volledige focus op zijn nieuwe job?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29
Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Die kans lijkt me inderdaad klein.

Getalsmatig is er zonder de PVV momenteel maar één coaltiie mogelijk: GL/PvdA, D66, CDA, VVD.
Paars-Plus dus.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:24
Mbt @Virtuozzo , zijn bijdrage mbt "kretologie"is juist zeer duidelijk. Er is jaren hard gewerkt door marketing aan hoe je een partij laat profiteren. Kretenzijn bv Links=duur of Rechts=voor bedrijven. dit soort kreten worden uit ten treure herhaald wat sterk afbreuk doet aan hoe mensen hun stem willen laten tellen.

Vandaar dat ik eigenlijk al 1 week niets politieks meer volg, het leid me af van mijn keuze.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
dawg schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:59:
Het is een besluit van het partijbestuur. Daarom zien we dat bijvoorbeeld zo’n Brekelmans, die niet tot klassiek liberaal behoort, wordt teruggefloten wegens te gematigd.
Alles wat ik tot nu toe heb gezien wijst er op dat de beslissing is genomen door de politiek leider. Het bestuur kan, in verkiezingstijd, niet anders dan volgen. Het feit dat Brekelmans anders beweerde zegt me ook dat hij wellicht ook een andere toekomst ziet, ongeacht zijn erratum.

Heb je een bron voor een zienswijze waarbij het bestuur hier achter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:39

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Helixes schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Alles wat ik tot nu toe heb gezien wijst er op dat de beslissing is genomen door de politiek leider. Het bestuur kan, in verkiezingstijd, niet anders dan volgen. Het feit dat Brekelmans anders beweerde zegt me ook dat hij wellicht ook een andere toekomst ziet, ongeacht zijn erratum.

Bij de verkieziingen van 2023 was de VVD in het begin ook zeer slecht georganiseerd en was er geen centrale aansturing. Dat heeft toen nogal voor wat problemen gezorgd inclusief dat Yesilgöz partij moest kiezen in de discussie of de PVV wel/niet een partner kon zijn.

Ik ga er vanuit dat het nu niet het geval is.

[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 28-10-2025 14:17 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:01
[...]

Die ontwikkeling die je nu ziet was onder Rutte ook al ingezet. Denk aan zijn optreden bij Zomergasten of zijn omschrijving van het college in Amsterdam. De campagneposters worden ook echt niet door Yesilgoz of Rutte gedrukt en last but not least zijn er altijd nog de leden die in moeten stemmen met de koers. De meerderheid staat er gewoon achter. De "klassiek liberaal" fractie is gewoon heel erg machtig in die partij en dat is niet van vandaag of gisteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...de-vvd-te-zoeken-a4910424
Of zijn boek Waarom een echte liberaal geen VVD stemt.

Of zoek eens wat interviews met Paul Slettenhaar, voorman van klassiek liberaal. Of dat interview met Patrick van Schie partij-ideoloog, in de Groene, wat @RobinHood eerder postte.

[ Voor 10% gewijzigd door dawg op 28-10-2025 14:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

dawg schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...de-vvd-te-zoeken-a4910424
Of zijn boek Waarom een echte liberaal geen VVD stemt.

Of zoek eens wat interviews met Paul Slettenhaar, voorman van klassiek liberaal. Of dat interview met Patrick van Schie partij-ideoloog, in de Groene, wat @RobinHood eerder postte.
Voor de mensen die te lui zijn om te zoeken: https://www.groene.nl/art...ijk?token=BDYbAM2RaMNz8KL

Cadeau-link, dus gratis voor iedereen te lezen.

Het helpt natuurlijk wel als ik de juiste link, niet die van de SP....

Deze is de VVD: https://www.groene.nl/art...iet?token=5daLlnk1bXJ6zGD

Als ik toch bezig ben, dit zijn alle anderen, voor als je nog een middagje wil lezen op het laatste moment:
PvdA - GL: https://www.groene.nl/art...erk?token=1L6bvM7pLX0OZ23

PvdD: https://www.groene.nl/art...pit?token=pZw4ygLAenALdar

D66: https://www.groene.nl/art...and?token=VBlQ6X0x6XK7myO

CDA: https://www.groene.nl/art...ken?token=VO1odnwpEMy4mJb

Zijn allemaal zeker de moeite waard, er zitten inderdaad wel pareltjes van quotes bij. De intussen opgestapte Koffeman die al 2 jaar geen contact met Ouwhand had. Patrick van Schie die niet in klimaatverandering gelooft. De man van de SP die vindt dat Putin geframed wordt...

[ Voor 40% gewijzigd door RobinHood op 28-10-2025 15:07 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:20
RobinHood schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

Voor de mensen die te lui zijn om te zoeken: https://www.groene.nl/art...ijk?token=BDYbAM2RaMNz8KL

Cadeau-link, dus gratis voor iedereen te lezen.
"‘Managers of consultants. Functies die wat ons betreft mogen verdwijnen" 8)7

"De dreiging is er volgens u niet?
‘Poetin zal niet zomaar ons land, of een ander Europees land, binnenvallen. Naar mijn mening is hij niet uit op landjepik, of zijn invloedssfeer uitbreiden – dat is het frame dat wordt neergezet.’"

Ja, SP zal het voor mij niet worden :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29
Lynix schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in - er zijn genoeg onzin-consultants en adviseurs in Nederland die eigenlijk alleen maar als doel hebben om zichzelf te bedruipen. Vaak nog ten koste van de opdrachtgever(s) die er dik voor betalen en dan spullen verkocht krijgen waar ze zelf niet om hebben gevraagd.

Dat heb ik in de bouw meer dan één keer meegemaakt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:26

Qwerty-273

Meukposter

Let er wel op dat dhr Kuin vroeger in de communistische hoek heeft gezeten (of nog steeds deels zit?). Wat ik wel vaak zie is dat het moeilijk is voor mensen uit deze hoek om het huidige Rusland los te zien van hun communistische droom (die twee hebben niets met elkaar te maken). En dat er ook in die groepen voldoende nep nieuws cq propaganda verspreidt wordt (bv dat Poetin dit wel moest doen omdat de Navo dichterbij zou komen - wat natuurlijk compleet onwaar is). Dat dit nog in een interview van 2025 naar boven komt............
Kuin is een prototype SP’er, een man die vanuit de praktijk de politiek inrolde. Hij werd geboren in een groot katholiek gezin in Haarlem. Als scholier deed hij mee aan acties tegen de komst van de kruisraketten, en zo belandde hij bij de communistische jeugd, de anjv, en later in de cpn. Toen hij werkloos werd, richtte hij bij de vakbond een werklozencomité op, en klom vervolgens op via Abvakabo FNV tot vicevoorzitter van de fnv. En nu is hij dus directeur van het wetenschappelijk bureau, hoewel hij moeite heeft met die titel. ‘Directeur, ik hou niet van dikdoenerij.’
‘Ik ben geen buitenlanddeskundige, maar bijvoorbeeld in Hoe het Westen oorlog naar Oekraïne bracht van Benjamin Abelow wordt historisch uiteengezet hoe Poetin nu handelt. Dat is onacceptabel maar vanuit zijn perspectief redelijk logisch. Als de Navo te dichtbij komt, dan gaat hij meppen. Poetin wil af van de dreiging aan zijn grens, en die is aangezwengeld door Europese politici. Ik verzet mij tegen de bangmakerij en de oorlogsretoriek ten dienste van de wapenindustrie.’

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:03
Stoney3K schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in - er zijn genoeg onzin-consultants en adviseurs in Nederland die eigenlijk alleen maar als doel hebben om zichzelf te bedruipen. Vaak nog ten koste van de opdrachtgever(s) die er dik voor betalen en dan spullen verkocht krijgen waar ze zelf niet om hebben gevraagd.

Dat was het punt echter niet.
‘Managers of consultants. Functies die wat ons betreft mogen verdwijnen. Het punt is: er worden genoeg mensen opgeleid die het werk in aanleg leuk vinden, maar vaak na twee jaar stoppen of zzp’er worden, omdat ze gek worden van de bureaucratie.
Dus het gaat niet om de managers en consultants, maar om de bureaucratie. Zonder verder specifiek te worden... Waarom zo hard schoppen naar de managers en consultants dan? Raar punt. Ze zijn als persoon dus wel gewoon nodig, maar kiezen voor dat pad door onwenselijke factoren. Zeg dat dan direct.

En het eindigt, vrij willekeurig, in een punt over de 4-daagse werkweek:
Het zijn schoolfabrieken, het zijn zorgfabrieken met ongelooflijk veel administratie. Allerlei onderzoeken tonen aan dat mensen productiever zijn in vier dagen. Ze gaan zichzelf ontwikkelen, cursussen volgen, meer lezen, tijd hebben voor hobby’s. Ze houden dan meer energie over om in die vier dagen hun werk goed te doen. Dat vinden hun werkgevers ook fijn, ze zijn gemotiveerder.’
Het leest echt als een onsamenhangend gezweef. Ik zou bijna een drugs-test uit laten voeren, man man man.

Dat er consultants en managers zijn die de kantjes ervan af lopen? Zeker. Maar dat lijkt me een zelf-oplossend probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Stoney3K schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Zien we ook binnen onze overheid. Het dogma “kleine overheid”, gegroeid vanuit new public management, kost ons om en nabij 3 miljard per jaar aan externe consultatie. Terwijl onze overheid een van de kleinere binnen de Unie is, houden sommige partijen (VVD, JA21) vast aan deze mythe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:55
De Afvalwijzer is een stemhulp op basis van deductie. Soms een beetje plat, maar wel grappig om eens in te vullen. Vergeet niet je waarden te sorteren, anders zit voor je het weet alles al in de afvalbak :D

https://afvalwijzer.org/

Oeps, verkeerde topic, excuus!

[ Voor 7% gewijzigd door CarpeVentum op 28-10-2025 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

"De dreiging is er volgens u niet?
‘Poetin zal niet zomaar ons land, of een ander Europees land, binnenvallen. Naar mijn mening is hij niet uit op landjepik, of zijn invloedssfeer uitbreiden – dat is het frame dat wordt neergezet.’"

Luister het interview met Tim Hofman eens terug met Jimmy Dijk... Dacht wel geschikte kerel, maar het leek wel alsof hij Kremlin folders zat voor te lezen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:18
D-e-n schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:02:
@desalniettemin @DevWouter
Volgens mij zijn partijen als 50Plus onderdeel van een overkoepelend probleem wat we zien in de politiek: clubs die een hele beperkte doelgroep zeggen te vertegenwoordigen maar daarmee wel de belangen van de maatschappij als geheel over het hoofd zien. En 50Plus is daar een hele duidelijke exponent van.

Het is echt de waanzin ten top om te doen alsof alle ouderen één belang hebben. Het is echt de waanzin ten top om te doen alsof alle ouderen financiële problemen hebben en niet gehoord worden in de politiek. Heel veel 50 plussers hebben hun schaapjes juist prima op het droge en zouden financieel best wat meer bij mogen dragen. En dat is een machtige groep kiezers die juist heel goed gehoord wordt door de politiek. Er zijn al heel wat politici gevierendeeld toen ze voorstelden de AOW te fiscaliseren.

Ja, er zijn arme ouderen die van een armzalig pensioentje moeten rondkomen. Maar dat moet je meer zien in het arm vs rijk spectrum dan het oud vs jong spectrum. En dan zijn er volgens mij heel veel andere partijen die je beter kunt overwegen dan 50Plus.
Zoals PvdA/Gl? Ik heb altijd gewerkt. Ik heb aardig wat opgebouwd financieel door vakantiebaantjes tijdens schoolvakanties, kranten en folderwijkjes en het geld dat ik daarmee verdiende op een spaarrekening gezet. Plus een stuk beleggen dat ik heb laten uitbetalen waardoor ik vorig jaar kon stoppen met werken. Ik betaal tot ik mijn AOW krijg in April 2027 en pensioen in April 2028 alles uit eigen zak. Daardoor kon ik stoppen met werken op mijn 63ste. Ik heb bijna 50 jaar gewerkt. Sommige verwijten me dat ik niet aan de jongeren denk door op 50Plus te stemmen. Vind ik overigens onzin. Ik heb er hard genoeg voor gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 28-10-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:18
ZieMaar! schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:10:
[...]

Waar is stem dan precies een protest tegen? En wat vind je belangrijke thema's?
Huidige partijen eigenlijk. En blanco stemmen weet ik niet. Ik vind eigenlijk alles wel belangrijke thema's.

[ Voor 34% gewijzigd door desalniettemin op 28-10-2025 16:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
desalniettemin schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:31:
Sommige verwijten me dat ik niet aan de jongeren denk door op 50Plus te stemmen. Vind ik overigens onzin. Ik heb er hard genoeg voor gewerkt.
...

Vind je het nou onzin om aan de jongeren te denken? Of vind je nou dat je wél aan jongeren hebt gedacht (maar na die gedachte je eigen belang zwaarder vind wegen?)

Edit: Als dit een beetje de standaard der dingen is, dan overweeg ik serieus Partij voor de Geriatrische Gehaktmolen (PvdGG) te stemmen. Dat scheelt míj namelijk een bom duiten...

[ Voor 17% gewijzigd door Helixes op 28-10-2025 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
[...]

Zoals PvdA/Gl? Ik heb altijd gewerkt. Ik heb aardig wat opgebouwd financieel door vakantiebaantjes tijdens schoolvakanties, kranten en folderwijkjes en het geld dat ik daarmee verdiende op een spaarrekening gezet. Plus een stuk beleggen dat ik heb laten uitbetalen waardoor ik vorig jaar kon stoppen met werken. Ik betaal tot ik mijn AOW krijg in April 2027 en pensioen in April 2028 alles uit eigen zak. Daardoor kon ik stoppen met werken op mijn 63ste. Ik heb bijna 50 jaar gewerkt. Sommige verwijten me dat ik niet aan de jongeren denk door op 50Plus te stemmen. Vind ik overigens onzin. Ik heb er hard genoeg voor gewerkt.
Volgens mij was er niemand die zei dat je niet hard gewerkt zou hebben, dus ik zie niet helemaal hoe dat relevant is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:07
desalniettemin schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Huidige partijen eigenlijk. En blanco stemmen weet ik niet. Ik vind eigenlijk alles wel belangrijke thema's.
Dat zegt helemaal niks. Wat is er dan mis met 'huidige partijen'? Welke partijen? Welk beleid? Welke keuzes? Je kunt toch niet stemmen op basis van 'ja maar what about PvdA/GL' zonder een woord te reppen wat dat dan met jouw harde werken anekdote te maken mag hebben, wat je dan wél wilt, of wat er überhaupt mis is.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:06

Thompson

Beeromaniac

Tleilaxu schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:45:
[...]

Volgens mij was er niemand die zei dat je niet hard gewerkt zou hebben, dus ik zie niet helemaal hoe dat relevant is?
Omdat hij aangeeft dat hij door hard werken vermogen heeft opgebouwd en GL-PvdA de vermogensbelasting omhoog wil doen? Van 36% naar 49% over werkelijk rendement , een verhoging van 36% dus.

Beeromaniac

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:23
[...]

Jij bent helaas onderdeel van het probleem, je schrijft 20x "ik" in je verhaal.

Maakt helemaal niets uit wat jij met je leven gedaan hebt. Dat is totaal niet belangrijk en doet er helemaal niet toe.

We leven in het nu met de issues van nu en die moeten worden opgelost door iedereen. Ongeacht afkomst, verdiensten of leeftijd.

Kodus dat je het fantastisch hebt gedaan met je leven en kansen hebt gepakt. Gun andere die kansen nu ook, want die worden er steeds minder in deze wereld.

De ouderen waren nog nooit zo rijk als nu en de jongeren nog nooit zo arm als nu.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

De meeste mensen die hard werken kunnen niet eerder stoppen met werken. Dat is anno 2025 een hele grote luxe. Top voor je dat dat kon maar "hard werken" is in de moderne tijd echt geen argument om iets te rechtvaardigen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Omdat jij er hard voor hebt gewerkt, hoef je niet aan de jongeren te denken? Bijzondere redenering en erg kort door de bocht.

Ik vind de toekomst van mijn kinderen (7 en 8.) belangrijker dan mijn (47) toekomst. Thema's als zorg, verzorgingsstaat en klimaat vind ik daarom heel belangrijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:09
We werken allemaal hard en tegelijkertijd worden we met zijn allen leeggezogen door private equity, banken, advocaten, 1% etc. etc. Sommige verdienen genoeg dat ze mee kunnen doen in de ratrace van de huizenbubbel, de meesten al niet meer. Als die bubbel knapt of nog verder expandeert zijn we allemaal de sjaak. Maar laten we vooral stemmen op de partijen die deze ratrace/leegzuiging in stand willen houden, immers beloven ze onze belangen echt wel te behartigen, deze keer echt hoor!
Gaat vast goed aflopen. :)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:20
Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Omdat jij er hard voor hebt gewerkt, hoef je niet aan de jongeren te denken? Bijzondere redenering en erg kort door de bocht.

Ik vind de toekomst van mijn kinderen (7 en 8) belangrijker dan mijn (47) toekomst. Thema's als zorg, verzorgingsstaat en klimaat vind ik daarom heel belangrijk.
Mis alleen het stukje defensie als het gaat over de toekomst van je kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Lynix schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:10:
[...]

Mis alleen het stukje defensie als het gaat over de toekomst van je kinderen.
Gelukkig wil de partij waarop ik ga stemmen ook investeren in defensie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:50
D-e-n schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:55:
De meeste mensen die hard werken kunnen niet eerder stoppen met werken. Dat is anno 2025 een hele grote luxe. Top voor je dat dat kon maar "hard werken" is in de moderne tijd echt geen argument om iets te rechtvaardigen
Waarom niet? De ene persoon wil elk jaar 3x op vakantie, de ander gaat niet op vakantie maar zet zijn geld opzij zodat hij eerder kan stoppen met werken. De ene wil naar allemaal dure festivals in zijn vakantie, de ander (zoals @desalniettemin) gaat 6 dagen in de week om half vijf 's ochtends zijn bed uit om een paar krantenwijken te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
Slot debat.
Dit zijn de thema's van het NOS Slotdebat vanavond
Het NOS Slotdebat vindt vanavond plaats en alle partijen die nu in de Tweede Kamer zitten zijn erbij. De kleinere partijen gaan vanaf 19.00 uur met elkaar in debat over deze thema's:

Spanningen in de samenleving: ChristenUnie, FVD en Denk
Internationale conflicten: SGP, Partij voor de Dieren en Volt
De rol van kleinere partijen: Denk, Volt en ChristenUnie
Wonen: Partij voor de Dieren, SGP en FVD
Vanaf 20.30 uur debatteren de grotere partijen over onderstaande thema's:

Wonen: GroenLinks-PvdA, VVD en BBB
Economie en de portemonnee: NSC, JA21, SP
Migratie en asiel: PVV, D66 en BBB
Internationale conflicten en defensie: VVD, CDA en SP
Klimaat en energie: D66, JA21, NSC
Leiderschap: CDA, GroenLinks-PvdA en PVV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Het zou veel interessanter (maar minder spectaculair) zijn, om CDA, D66 en GL/PvdA over migratie te laten discussiëren. De grijsgedraaide platen van PVV en BBB kennen we intussen wel.

CDA, GL/PvdA en PVV over leiderschap is dan wel weer interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Dennis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:22:
[...]

Waarom niet? De ene persoon wil elk jaar 3x op vakantie, de ander gaat niet op vakantie maar zet zijn geld opzij zodat hij eerder kan stoppen met werken. De ene wil naar allemaal dure festivals in zijn vakantie, de ander (zoals @desalniettemin) gaat 6 dagen in de week om half vijf 's ochtends zijn bed uit om een paar krantenwijken te lopen.
En weer een ander kan niet op vakantie, kan niet naar festivals, werkt keihard net als @desalniettemin, maar houdt aan het einde van de maand geen geld over. En die laatste groep wordt steeds groter als de overheid zich verder terugtrekt en de markt het overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:50
Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:40:
En weer een ander kan niet op vakantie, kan niet naar festivals, werkt keihard net als @desalniettemin, maar houdt aan het einde van de maand geen geld over. En die laatste groep wordt steeds groter als de overheid zich verder terugtrekt en de markt het overneemt.
Dat laatste ben ik wel met je eens en zie ik ook als onwenselijk, maar dat is niet het punt waar het om ging. Waarom zou iemand, die die keuze wel heeft, er niet voor mogen kiezen eerder te stoppen met werken in plaats van geld uitgeven aan leuke andere dingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Dennis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Dat laatste ben ik wel met je eens en zie ik ook als onwenselijk, maar dat is niet het punt waar het om ging. Waarom zou iemand, die die keuze wel heeft, er niet voor mogen kiezen eerder te stoppen met werken in plaats van geld uitgeven aan leuke andere dingen?
De discussie ging niet over niet mogen, maar niet kunnen. Ik gun het iedereen om eerder te stoppen met werken. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen (en kinderen van anderen) die keuze ook nog kunnen maken.

Als dit soort keuzes ten kosten gaan van latere generaties, dan heb ik daar wel moeite mee. Om dan een concreet voorbeeld te noemen: via verdiensten door passief inkomen, dat zie ik niet als hard werken.

Ik ben dan ook groot voorstander van een herziening van het belastingstelsel. Om te beginnen om passief inkomen net zo te belasten als inkomen uit arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

MrOleo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:05:
We werken allemaal hard en tegelijkertijd worden we met zijn allen leeggezogen door private equity, banken, advocaten, 1% etc. etc.
We worden niet met zijn allen leeggezogen. Het gaat goed met het grootste deel van Nederland. We gaan meer en verder op vakantie, we werken minder uren, gaan niet zo snel dood, kunnen eigenlijk allemaal eten, veilig over straat, etc etc.

Ja. Ik heb ook een probleem met teveel migratie. Ja, ik wil ook dat mijn kinderen makkelijk een woning kunnen kopen. Ja, het zou fijn zijn als boodschappen wat betaalbaarder worden, etc etc.

Maar we wonen niet in de ghetto van de wereld. We wonen in een top-10 van de wereld, waar heel veel mensen mee zouden willen ruilen.

Het kan allemaal beter en mooier. En ja, witte boorden kunnen ook crimineel zijn. Maar dit soort dingen worden ook wel echt overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Het zou veel interessanter (maar minder spectaculair) zijn, om CDA, D66 en GL/PvdA over migratie te laten discussiëren. De grijsgedraaide platen van PVV en BBB kennen we intussen wel.

CDA, GL/PvdA en PVV over leiderschap is dan wel weer interessant.
Nee, dit is juist toch fijn voor de lieve kijkbuiskinderen, hopelijk komen we nu eindelijk te weten wat Geert nou van migratie vindt. Die man is altijd zo'n vage draaikont als het aankomt op dat onderwerp. Vlees noch vis.

8)7

Had 'm lekker in Internationale Conflicten gezet, en SP bij migratie, dat was veel interessanter geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYRBuNioO5RVle08M61vDhRRqe4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xE900t1vIcdPDhgcIkCJ4G5f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJyUyfs6O8B6De5nIL21ZxuD_r4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfyGJltAcpcywqQRWe2nCOyz.jpg?f=user_large

Op 1 van deze 2 kantoren, is het erg stil morgenavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@PWM Ik kan me nog een verkiezing herinneren een paar jaar geleden, waarin PVV nek-aan-nek de verkiezingswoensdag inging.

Dat heeft alvast niet geleid tot de meest stabiele periode in de Nederlandse politiek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
PWM schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:14:
[...]

We worden niet met zijn allen leeggezogen. Het gaat goed met het grootste deel van Nederland. We gaan meer en verder op vakantie, we werken minder uren, gaan niet zo snel dood, kunnen eigenlijk allemaal eten, veilig over straat, etc etc.

Ja. Ik heb ook een probleem met teveel migratie. Ja, ik wil ook dat mijn kinderen makkelijk een woning kunnen kopen. Ja, het zou fijn zijn als boodschappen wat betaalbaarder worden, etc etc.

Maar we wonen niet in de ghetto van de wereld. We wonen in een top-10 van de wereld, waar heel veel mensen mee zouden willen ruilen.

Het kan allemaal beter en mooier. En ja, witte boorden kunnen ook crimineel zijn. Maar dit soort dingen worden ook wel echt overdreven.
Jammer dat je de discussie nu weer naar migratie probeert te draaien.

Steeds meer mensen zijn één tegenslag van niet-meer-goed verwijderd. Een scheiding, ziekte, ontslag op het verkeerde moment. De groep die de lasten moet dragen wordt zo wel steeds kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
Helixes schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:18:
@PWM Ik kan me nog een verkiezing herinneren een paar jaar geleden, waarin PVV nek-aan-nek de verkiezingswoensdag inging.

Dat heeft alvast niet geleid tot de meest stabiele periode in de Nederlandse politiek....
Ik heb hele goede hoop dat er geen ingelast SBS debat komt (powered by de VVD en PVV), vol met bezorgde burgers. Dat was de vorige keer de grote ommekeer, maar ik denk dat dat niet komt.

We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:24:
[...]

Jammer dat je de discussie nu weer naar migratie probeert te draaien.

Steeds meer mensen zijn één tegenslag van niet-meer-goed verwijderd. Een scheiding, ziekte, ontslag op het verkeerde moment. De groep die de lasten moet dragen wordt zo wel steeds kleiner.
Dat doe ik niet. Ik noem een aantal zaken. Het is niet zo dat ontslag op een verkeerd moment in 1992 geen probleem voor iemand was. Of dat scheiding 20 jaar geleden mensen niet in de problemen bracht.

Ik ben 45. Als iedereen zo zou leven als onze ouders leefden, konden we als Dagobert Duck zwemmen in het geld en reserves opbouwen. Maar we gaan op vakantie, halen eten af, gaan vaker uit eten, halen voorgesneden groentes, hebben meerdere tv's, telefoons, overal internet, duurdere auto's, etc etc etc.

Ja, er zijn er die dat niet bij kunnen benen. Maar dat is van alle tijden. En tuurlijk, als jij in die groep zit, is het geen "gaaf land". Maar kijken naar gemiddeld Nederland, staan we er beter en luxer voor dan jaren geleden, ondanks dat dat niet altijd zo voelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris748
PWM schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Dat doe ik niet. Ik noem een aantal zaken. Het is niet zo dat ontslag op een verkeerd moment in 1992 geen probleem voor iemand was. Of dat scheiding 20 jaar geleden mensen niet in de problemen bracht.

Ik ben 45. Als iedereen zo zou leven als onze ouders leefden, konden we als Dagobert Duck zwemmen in het geld en reserves opbouwen. Maar we gaan op vakantie, halen eten af, gaan vaker uit eten, halen voorgesneden groentes, hebben meerdere tv's, telefoons, overal internet, duurdere auto's, etc etc etc.

Ja, er zijn er die dat niet bij kunnen benen. Maar dat is van alle tijden. En tuurlijk, als jij in die groep zit, is het geen "gaaf land". Maar kijken naar gemiddeld Nederland, staan we er beter en luxer voor dan jaren geleden, ondanks dat dat niet altijd zo voelt.
Twintig jaar geleden kon ik op 1 startsalaris een appartement kopen. Nu ben ik blij dat ik, na mijn scheiding, met veel overwaarde en 5,5k bruto een woning voor mezelf en mijn dochters heb kunnen kopen.

Collega van me zit in het zelfde schuitje, maar verdient 1k minder. Zal de gezinswoning te koop moeten zetten, heeft weinig overwaarde en is aangewezen op huur.

*knip*, hou het graag vriendelijk, de groep waarmee het goed gaat wordt steeds kleiner.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 28-10-2025 20:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Twintig jaar geleden kon ik op 1 startsalaris een appartement kopen. Nu ben ik blij dat ik, na mijn scheiding, met veel overwaarde en 5500k bruto een woning voor mezelf en mijn dochters heb kunnen kopen.

Collega van me zit in het zelfde schuitje, maar verdient 1000k minder. Zal de gezinswoning te koop moeten zetten, heeft weinig overwaarde en is aangewezen op huur.
Met respectievelijk 5.5 miljoen bruto en 4.5 miljoen bruto moet je een prima woning kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
*knip*, graag iets meer inhoud dan een smiley

[ Voor 83% gewijzigd door NMH op 28-10-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26
*knip*, het grappige plaatjes topic is elders.

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 28-10-2025 19:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Wel bijzonder om te zien dat D66/Jetten zo enorm geplugged wordt (op TV) laatste paar weken.
Als hij nu ineens 1 van de grote winnaars wordt, heeft de media hier wat mij betreft een énorm grote rol in bijgedragen.

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 28-10-2025 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 22:44

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

_Bailey_ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:10:
Wel bijzonder om te zien dat D66/Jetten zo enorm geplugged wordt (op TV) laatste paar weken.
Als hij nu ineens 1 van de grote winnaars wordt, heeft de media hier wat mij betreft een énorm grote rol in bijgedragen.
Verbaasd mij ook. Hij wordt echt gepresenteerd als de ideale schoonzoon, lieverdje van de media, die niets fout kan doen/zeggen

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
_Bailey_ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:10:
Yup, maar dat geldt meer aan de commerciële kant dan weer voor Yesilgoz (en Eerdmans ook wel). Het is allemaal pure marketing ook, alles is bedacht. Bij Jetten de mouwen opgestroopt, positief roepend dat het kan, dat doet je toch ergens aan denken 🧐?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ZieMaar! schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

Yup, maar dat geldt meer aan de commerciële kant dan weer voor Yesilgoz (en Eerdmans ook wel). Het is allemaal pure marketing ook, alles is bedacht. Bij Jetten de mouwen opgestroopt, positief roepend dat het kan, dat doet je toch ergens aan denken 🧐?
Jesse Klaver natuurlijk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

Justin Trudeau 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
Kijken jullie ook die debat? Zowel denk en FvD zijn irritant om te horen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
PvdD en Volt moeten fuseren, Ouwehand en Dassen zijn heel vaak eens zijn met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
Miki schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:28:
PvdD en Volt moeten fuseren, Ouwehand en Dassen zijn heel vaak eens zijn met elkaar.
Behoorlijk irritant die versplinterig. *knip*, iets respectvoller graag. Welke partij doet hier wat tegen?

[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 28-10-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Joris748 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Twintig jaar geleden kon ik op 1 startsalaris een appartement kopen. Nu ben ik blij dat ik, na mijn scheiding, met veel overwaarde en 5,5k bruto een woning voor mezelf en mijn dochters heb kunnen kopen.

Collega van me zit in het zelfde schuitje, maar verdient 1k minder. Zal de gezinswoning te koop moeten zetten, heeft weinig overwaarde en is aangewezen op huur.
Huizen kopen = Kut. Niks meer, niks minder. Dat is een punt wat echt slechter geworden is. Ik heb ook al een appartement gekocht voor mijn (11 en 13 jarige) jongens, omdat ik weet dat het nog kutter gaat worden.

Maar
*knip*, de groep waarmee het goed gaat wordt steeds kleiner.
Buiten de woningmarkt, is eigenlijk alles beter geworden. Maar dan ook alles.

En de stelling begon met dat we leeggezogen worden door de 1%. Maar de woningcrisis heeft daar niet of nauwelijks iets mee te maken.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 28-10-2025 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
Wat een drama dat debat. Sta je daar als Ouwehand tegenover de alternatieve feiten van de FVD. Wat een aanfluiting is de NOS in het matchen van partijen in dit debat. Schandelijk. Wat voor zin heeft het nu om 2 tegenpolen tegenover elkaar te zetten...

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:57

bloody

0.000 KB!!

Wat een verschrikking zeg, dat debat xD.

- PvdD stuurt _elk_ onderwerp richting klimaat en hoe belangrijk dat is
- SGP uiteraard over tradgezinnen (hmm mooi nieuw woord)
- FvD praat staccato door met exact 0 charisma over puur eigen stokpaardjes

De gespreksleider mag best iets meer leiden.

nope

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

crisp

Devver

Pixelated

MrOleo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:49:
Wat een drama dat debat. Sta je daar als Ouwehand tegenover de alternatieve feiten van de FVD. Wat een aanfluiting is de NOS in het matchen van partijen in dit debat. Schandelijk. Wat voor zin heeft het nu om de 2 extremen tegenover elkaar te zetten...
Hoho, Ouwehand/PvdD is niet extreem...

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:57

bloody

0.000 KB!!

Wat voor zin heeft het nu om de 2 extremen tegenover elkaar te zetten...
Dit. Dan weet je dat het zo gaat lopen en ze volledig langs elkaar heen praten.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12

St@m

@ Your Service

Nou, dat was genieten..
Weinig inhoud en alleen maar het constant opratelen van de eigen mening. Dit was in ieder geval geen debat.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 28-10-2025 19:57 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

crisp schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Dit. Laten we de kwalificatie van de experts aanhouden. Uiterst rechts: PVV, FvD & JA21. De overige rechtse partijen, en de linkse partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
Dassen kwam wel sterk over, maar een debat is het niet geweest. Verhogen aub die kiesdrempel! Een partij voor sociaal, liberaal, midden, gelovigen (liever niet) en progressief is genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
crisp schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Correct, ik bedoelde ook niet dat ze extreem is, maar het is wel uiterst links progressief op het spectrum tegen uiterst rechts. Ff opnieuw verwoorden.
(ik stem zelf op Ouwehand btw, altijd goede input in de kamer.)

[ Voor 9% gewijzigd door MrOleo op 28-10-2025 19:59 ]

erutangiS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miki
Wat een drama dat debat. Sta je daar als Ouwehand tegenover de alternatieve feiten van de FVD. Wat een aanfluiting is de NOS in het matchen van partijen in dit debat. Schandelijk. Wat voor zin heeft het nu om de 2 extremen tegenover elkaar te zetten...
Het is met name stuitend dat je feiten en wetenschap gelijk stelt aan complete fictie en racistische drek. Het is geen gelijke discussie op de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

marapuru

db.

Nadat van Baarle zijn verhaal over politici neerlegde kwam de gespreksleider met:

“Neemt u een van de partijen hier dan iets kwalijk? We zijn namelijk in debat.”

Dat was een van de eerste zinnen in het debat van de gespreksleider. Wat een aanfluiting die vraag. Dat staat gelijk aan een willekeurige persoon op straat te vragen op wie diegene boos is. Totaal zinloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik vind Timmermans tot nu toe erg rustig en inhoudelijk reageren. Mooie reactie ook op Yesilgöz, dat ze nagenoeg hetzelfde kabinet wil die net gevallen is.

En bah BBB, over haar Woonvrouw Keijzer. Ik vind het misselijk hoe BBB een ministerspost van een kabinet voor het eigen gewin van een partij gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De media zijn enorm medeplichtig aan het polariseren van de samenleving en de politiek. Ze sturen debatten aan op getouwtrek, moddergooien en vuurwerk. Feiten zijn irrelevant. En de gespreksonderwerpen worden bedacht door de boze man/vrouw. Zo stuur je gewoon de campagnes en verkiezingen, maar dat lijken ze zelf niet in te zien.

En dan kijk ik het debat niet eens :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Dennis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:22:
[...]

Dat is een hele bak aannames met nul feiten. Dit soort aannames zijn nu exact de oorzaak dat we al decennia niet vooruitkomen. Het is een wereld waarbij een patserige horecaondernemer aanbeden wordt terwijl hij in zijn ivoren toren zit maar de veel harder werkende kok die hem rijk maakt gewoon tot zijn 67e moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tk55 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:55:
De media zijn enorm medeplichtig aan het polariseren van de samenleving en de politiek. Ze sturen debatten aan op getouwtrek, moddergooien en vuurwerk. Feiten zijn irrelevant. En de gespreksonderwerpen worden bedacht door de boze man/vrouw. Zo stuur je gewoon de campagnes en verkiezingen, maar dat lijken ze zelf niet in te zien.

En dan kijk ik het debat niet eens :+
Ik ben weggezapt. :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:26
Moet toch wel zeggen dat Jetten wel sterk vind op dit moment, tegen Wilders.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Miki
Jetten is on fire… wat heeft deze kerel enorme ontwikkeling doorgemaakt. Wauw… hij maakt Wilders gewoon af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:55
Jetten is zo ontiegelijk sterk tegen Wilders

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Jetten, Timmermans tot nu toe winnaar voor mij. Jimmy Dijk the best of the worst daaronder. Eigenlijk is de linkerflank vanaf het centrum (D66) goed voor het daglicht gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

dglavimans schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:25:
Jetten is zo ontiegelijk sterk tegen Wilders
Misschien coaching van Pechtold gehad :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Goedzo Bontebal, de kiezer is het inderdaad spuugzat! Heerlijk hoe die VVD aanpakt met die links vs rechts formatiespelletjes

[ Voor 40% gewijzigd door HollovVpo1nt op 28-10-2025 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:18
Yesilgöz valt echt tot vervelens toe in herhaling... Een soort vastgelopen grammofoonplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
Qwerty-273 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

Maar als voorbeeld hoe staat de VVD er nu voor, en hoe stonden ze eerder er voor. Juist binnen de oude garde (maar ook in de nieuwe partijen komt het voor) heb je stromingen die de partij een bepaalde kant op duwen. Is de VVD meer conservatief-liberalisme of liberaal-conservatisme, en dan niet wat ze zelf als hokje kiezen of blijven herhalen op decennia aan geschiedenis, maar wat je daadwerkelijk kan zien in het programma en de standpunten. En hoe de afgelopen periode er uit heeft gezien kwa richting.
VVD is in die context een bijzondere, in dat die altijd al twee gezichten hadden: een liberale en een conservatieve. Die eerste is de laatste tijd erg onzichtbaar geworden, vroeger zwalkten ze meer tussen die kanten.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

Wel grappig dat werken moet lonen terwijl in de afgelopen 2 jaar de reguliere werknemer enorm heeft moeten inleveren qua koopkracht en volgens het CBS en andere bronnen gaat je met de VVD het minst vooruit (als werknemer) terwijl dit bij links toch aanzienlijk meer is (factor 2 tov VVD tov GL/PvdA)

Bron: https://www.facebook.com/share/v/1BCQx6obnD/?mibextid=wwXIfr (sorry voor de Facebook link, kon het niet vinden op YouTube oid)

[ Voor 18% gewijzigd door nwagenaar op 28-10-2025 21:48 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:02
[b]
Misschien coaching van Pechtold gehad :P
Zal ik er een nietje doorheen slaan? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:04
AvAars schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:35:
Yesilgöz valt echt tot vervelens toe in herhaling... Een soort vastgelopen grammofoonplaat
Ik vind haar echt een kakelende kip in de debatten. Ze zendt alleen maar, ze luistert niet en praat en praat maar....

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Miki schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:22:
Jetten is on fire… wat heeft deze kerel enorme ontwikkeling doorgemaakt. Wauw… hij maakt Wilders gewoon af.
Als ik iets hoop is het dat Wilders nog een paar zetels inlevert. Zijn we van dat gezeik ook af.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:52
nwagenaar schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:36:
Wel grappig dat werken moet lonen terwijl in de afgelopen 2 jaar de reguliere werknemer enorm heeft moeten inleveren qua koopkracht en volgens het CBS en andere bronnen gaat je met de VVD het minst vooruit (als werkgever) terwijl dit bij links toch aanzienlijk meer is (factor 2 tov VVD tov GL/PvdA)
Ik ben het slappe gelul van de VVD inmiddels ook wel zat. Heel vaak VVD gestemd, maar mijn stem krijgen ze niet meer. Het is allemaal bla bla. En dat geruzie de hele tijd, sneue bedoeling. Tijd voor wat meer samenwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
nwagenaar schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:36:
Wel grappig dat werken moet lonen terwijl in de afgelopen 2 jaar de reguliere werknemer enorm heeft moeten inleveren qua koopkracht en volgens het CBS en andere bronnen gaat je met de VVD het minst vooruit (als werkgever) terwijl dit bij links toch aanzienlijk meer is (factor 2 tov VVD tov GL/PvdA)
VVD: Werken rentenieren moet lonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:04
Bontebal was sterk t.o.v. Yesulgöz. Die viel echt (weer) door de mand.
Die is na morgen hopelijk exit. En dan kan de VVD instappen in een midden kabinet. Fingers crossed

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nocalimero schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:44:
Bontebal was sterk t.o.v. Yesulgöz. Die viel echt (weer) door de mand.
Die is na morgen hopelijk exit. En dan kan de VVD instappen in een midden kabinet. Fingers crossed
Met tien zetels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

ijdod schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:35:
[...]
VVD is in die context een bijzondere, in dat die altijd al twee gezichten hadden: een liberale en een conservatieve. Die eerste is de laatste tijd erg onzichtbaar geworden, vroeger zwalkten ze meer tussen die kanten.
Er was over het algemeen een goed balans tussen beide flanken, helaas is die balans zo goed als weg waardoor het polderen/compromis met andere partijen onwerkbaar is. En ik zie niet gebeuren dat de opvolger van Yesilgöz daar echt verandering gaat brengen aangezien de opvolgers uit de conservatieve vleugel komen (helaas).

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Die Facebook sneer naar Keijzer 😂 Jetten is op dreef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nwagenaar schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Er was over het algemeen een goed balans tussen beide flanken, helaas is die balans zo goed als weg waardoor het polderen/compromis met andere partijen onwerkbaar is. En ik zie niet gebeuren dat de opvolger van Yesilgöz daar echt verandering gaat brengen aangezien de opvolgers uit de conservatieve vleugel komen (helaas).
Zal Brekelmans of Karremans worden lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Ze zitten weer in de lift toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Arm Groningen, Eerdmans draait alvast het kraantje open.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste