Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[F1 2025] Race 22 GP van Las Vegas Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:06
Ik dacht gooi deze even door de nano banana.
Krijg je best snel resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUEy2QU5QZv6HoIGgjspA1gHyWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5cRc80hpgIJe9bvHSERiIMAf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3pQcHQIm2jUfzZAXVCNdZRTIH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q2oncQ69u4Uqx1NVImJbsJlh.png?f=fotoalbum_large

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:00
Alfa Novanta schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:57:
[...]

Noem het chauvinistisch, oranje bril of wat anders, maar als Max dít seizoen nog WDC wordt dan is dat denk ik wel de meest legendarische uit het rijtje ... en manmanman wat zitten daar al pareltjes tussen! Als hij dit nog flikt wordt hij nog groter dan hij al is. Dit is echt serieus geschiedenis wat hij aan het schrijven is .. en wij waren erbij! _/-\o_

Dat is ook 1 van de leuke dingen aan niet in Nederland wonen: 99% van de mensen die je ontmoet en F1 kijken zijn fan van Verstappen. Niks Oranje bril, bias of chauvinisme hier; in hoe veel talen ik al wel niet heb gehoord dat men voor Max Verstappen is kan ik niet meer op 2 handen tellen. Als mensen F1 kijken en geen Drive to Survive kijken zijn ze pro Verstappen. En dat noemen ze voordat ze weten dat ik uit NL kom of nadat ik bijvoorbeeld een gesprek begin met “Norris is wel veel gegroeid de laatste 12 maanden, hè”. Ze kunnen fan zijn van een ander team dan Red Bull, maar elke F1 fan is fan van Max Verstappen.
Kanonne, ik dacht na Abu Dhabi 2021 dat mijn Noorse buren hun huis zouden afbreken _O-
Eigenlijk elke podiumceremonie hoor je ook mensen op tv “du du du du” scanderen.
Ik denk zelfs dat de gemiddelde Nederlander kritischer is dan de meeste andere mensen, juist omdat men bewust is van een mogelijke Oranje bril. Maar in het buitenland ziet men alleen een coureur die wel echt heel veel beter is dan ieder ander die ze ooit hebben gezien en al jarenlang de enige reden is dat de kampioenschappen spannend zijn.

Dat vond ik zelf iig wel een leuke realisatie. Krijg je mensen op bezoek met een McLaren-jas, staan ze tegen de tv te schreeuwen om Max aan te moedigen. Of in een verzorgingstehuis waar ik werk woont een bijna geheel non-verbale meid die je ook eigenlijk nooit aankijkt en altijd haar handen moet bewegen en ze had allerlei Ferrari-spullen aan de muur. Dus ik begin over de line up van Ferrari dit jaar. Eerste dat ze doet is haar handen stil houden, me aankijken, ik krijg zelfs een glimlach, en ze zegt “ik moedig Max Verstappen aan”.

Die gozer leeft echt ontzettend in iedereen over de hele wereld die F1 kijkt _/-\o_

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:07
99% lijkt me persoonlijk een tikkeltje overdreven, maar in theorie kan het.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:05
Het Peertje schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:38:
[...]

En dan was er nog de botsing in de pitstraat tijdens Miami sprint... Toevallig ook met Antonelli.

Dus Miami sprint contact met Antonelli.
Spanje drama geïnitieerd door een safety car veroorzaakt door... Antonelli.
DNF Oostenrijk door... Antonelli.

-O-
Mercedes nog steeds zuur over 2021? :+

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:21
Jorah_Newstone schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:49:
[...]

De pace van de redbull is iig terug. Max kan het gewoon flikken. Norris staat er wel sterk in maar had gisteren niets in te brengen tegen max. Piastri is al helemaal hopenloos.
Norris hoeft niks in te brengen tegen Verstappen. Overal keurig als tweede achter Verstappen finishen is genoeg, zelfs derde is prima. En aangezien hij dit seizoen slechts vier grand prix’ niet op het podium stond heeft hij nog steeds de grootste kans op de titel.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45
Max heeft anderen nodig tussen heb en Lando in. Yuki heeft een nieuwe motor, wellicht met dat op het oog (al is hij nergens het hele seizoen) zou me niks verbazen als racing bulls 2 nieuwe motoren steekt in qatar met hetzelfde idee

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:32
Red Bull maakt ook weer progressie bij de pitstops,

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/2025-las-vegas-gp-fastest-pit-stops-teams-standings-after-v0-o8w9mdfi603g1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=30d9dd4d4ae503c8eaa39c902c7c7d5fdf533326

maar Ferrari staat nog steeds bovenaan.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/2025-las-vegas-gp-fastest-pit-stops-teams-standings-after-v0-yiei8dfi603g1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=57e05ae554d914ad006646dd70366f2c2a471c9a

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3EjOwINPl2iQJRfUgVDr04FgJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Alr4I9zqfmqPrgyHHvFfu9Iw.jpg?f=fotoalbum_large klinkt op zich logisch toch?

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:02
Max heeft 104 punten goedgemaakt op Piastri, 46 op Norris in 7 races (en 2 sprints). Ik denk dat het seizoen te kort is voor Max om kampioen te worden, maar dat vice-kampioen wel mogelijk is. Bizar eigenlijk om te zien dat Piastri ineens gestort is en 104 (!) punten verloren heeft in zo korte tijd

• Chocoball
Het statement van McLaren

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/zy79n22wvz2g1.jpeg

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ben benieuwd of er meerdere teams zijn die dit hebben gedaan. Zo niet, dan snap ik wel dat de FIA het verder voor zich wil houden. Dit kan zelfs nog een discussie opleveren voor de constructeurstitel..

Steam/Epic: Deurstopper

• Chocoball
Deurstopper schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:25:
[...]

Ben benieuwd of er meerdere teams zijn die dit hebben gedaan. Zo niet, dan snap ik wel dat de FIA het verder voor zich wil houden. Dit kan zelfs nog een discussie opleveren voor de constructeurstitel..
Het gerucht wil dat Jo Bauer (FIA) dit bij meerdere teams dit trucje ontdekt te hebben en dit gemeld heeft, dat er een technical directive naar de teams is uitgegaan en dat dit vanaf nu absoluut verboden is.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:56
En ondanks dat ieder team mazen in de wet probeert te vinden (logisch), zou het voor mij ook achteraf wat vaker beter uitgezocht mogen worden en harder bestraft. Stel dat dit ervoor heeft gezorgd dat ze constructeur kampioen zijn geworden. Dan loont het dus om "vals" te spelen, als daar achteraf te weinig mee gedaan wordt.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• d-vine
  • Laatst online: 21:06
Ik had deze even gemist.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:16

SomerenV

It's something!

Holk schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:19:
Max heeft 104 punten goedgemaakt op Piastri, 46 op Norris in 7 races (en 2 sprints). Ik denk dat het seizoen te kort is voor Max om kampioen te worden, maar dat vice-kampioen wel mogelijk is. Bizar eigenlijk om te zien dat Piastri ineens gestort is en 104 (!) punten verloren heeft in zo korte tijd
Zelfs als Verstappen 'maar' 2e wordt zal vooral hij in de spotlights staan en niet Norris. Het gaat nu ook niet om de nummer 1 en 2. Daar ging het nooit echt over, behalve in de eerste helft van het seizoen. Sinds de tweede helft gaat het over Verstappen. McLaren had die kampioenschap zwaar in de pocket. Ze hebben toen 11 van de 13 races gewonnen. Piastri heeft heel die eerste helft en een flink stuk van de tweede helft aan kop gelegen maar heeft nooit de volledige steun van het team gehad, en dat heeft hem hoe dan ook punten gekost. Piastri kakt nu om wat voor reden dan ook volledig in, en Norris komt nu misschien punten tekort omdat Piastri in het begin beter reed.

En dan is er Verstappen die als een duveltje uit de doos komt na een dramatische start van het seizoen, en een onmogelijk groot gat dicht weet te rijden tot ieders verbazing. Zelfs in weekenden dat het niet zou moeten kunnen profiteert ie maximaal.

McLaren had dit echt comfortabel kunnen (en moeten!) winnen en ik hoop van harte dat Max er voorbij glipt. Niet omdat ik Max-fanboy ben, maar omdat McLaren het gewoon niet verdient. Hopelijk zitten Mercedes en Ferrari er de laatste twee races ook weer goed bij zodat ze wat roet in het eten kunnen gooien. Russel gaat geen derde meer worden en Leclerc geen vierde, maar Norris dwars zitten zou ideaal zijn. Fingers crossed!
Wachten... schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:31:
[...]

En ondanks dat ieder team mazen in de wet probeert te vinden (logisch), zou het voor mij ook achteraf wat vaker beter uitgezocht mogen worden en harder bestraft. Stel dat dit ervoor heeft gezorgd dat ze constructeur kampioen zijn geworden. Dan loont het dus om "vals" te spelen, als daar achteraf te weinig mee gedaan wordt.
De vraag is alleen hoe 'vals' dit gespeeld is, of dat ze iets gedaan hebben wat technisch gezien niet verboden was, maar wellicht ook niet specifiek toegestaan. Het zou de FIA alleen wel sieren wat transparanter te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door SomerenV op 23-11-2025 19:40 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:38
Wachten... schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:31:
[...]

Het is mij opgevallen dat de McLarens altijd wel veel vonken genereren vergeleken met andere auto’s en ze ook meestal lager staan dan de rest.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:39
McLaren sloeg de plank flink mis

• MrOleo
  • Laatst online: 22:32
Was het verhaal niet dat die verhitte elementen voor de kwali van brazilie niet meer mochten? Een race die norris makkelijk won, zonder plank problemen. Deze baan had norris het ook allemaal prima onder controle, op wat mij niet echt de beste baan voor mclaren leek van de laatste 3 banen. Goed het is wat spannender nu, maar norris hoort dit alsnog makkelijk te pakken.

erutangiS

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
MrOleo schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:12:
Was het verhaal niet dat die verhitte elementen voor de kwali van brazilie niet meer mochten? Een race die norris makkelijk won, zonder plank problemen. Deze baan had norris het ook allemaal prima onder controle, op wat mij niet echt de beste baan voor mclaren leek van de laatste 3 banen. Goed het is wat spannender nu, maar norris hoort dit alsnog makkelijk te pakken.
wat ik lees hebben ze pas na het weekend in brazilie ingegrepen dus per las vegas wat het een deel zou kunnen verklaren

• stevosmax
  • Laatst online: 22:18
Die race waar Max zoveel sneller was dan Norris?

• SomerenV

SomerenV

It's something!

maar norris hoort dit alsnog makkelijk te pakken.
Norris had al lang en breed kampioen kunnen zijn. Of Piastri. Maar iets met papaya rules en een coureur die compleet onderuit gegaan is :D Hoe dan ook: smullen dit.

Norris en Piastri kunnen héél veel verliezen en kunnen zich geen fuckups meer permitteren. Die moeten voorzichtig zijn. Dan heb je Verstappen, Leclerc, Russel en Antonelli (Hamilton laten we maar even buiten beschouwing) die qua punten niks meer kunnen winnen en verder niet wat te verliezen hebben. Als die erop gebrand zijn zo hoog mogelijk te eindigen in de races dan kunnen ze het McLaren echt heel moeilijk gaan maken. Zij kunnen agressiever rijden en risico nemen terwijl McLaren al het risico uit de weg moet gaan. Mooi dit :7

• Ypuh
* Ypuh reageer niet als je niks zinnigs te melden hebt.

[ Voor 86% gewijzigd door Ypuh op 23-11-2025 20:38 ]

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
Ypuh schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:37:
[...]

Wat een onzin, alweer.

Ik ben ook Verstappen fan, maar wat een betogen die kant nog wal raken joh. Straks begint er nog iemand over dat 2e worden eigenlijk mooier is en meer status geeft, en WK zijn maar bijzaak is.
Als je puur naar dit seizoen kijkt, dan is een 2e plek voor Max een grotere prestatie dan een 1e plek voor een MCL-coureur. Vind ik.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:22
De BBC vat de situatie ongeveer zo samen: Als Norris tijdens het weekend in Qatar twee punten voorsprong pakt op beide rivalen, is hij volgende week zondag wereldkampioen.

• Ypuh
.

[ Voor 103% gewijzigd door Ypuh op 23-11-2025 20:54 ]

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:12
Chocoball schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:31:
[...]

Het gerucht wil dat Jo Bauer (FIA) dit bij meerdere teams dit trucje ontdekt te hebben en dit gemeld heeft, dat er een technical directive naar de teams is uitgegaan en dat dit vanaf nu absoluut verboden is.
Toch blijf ik dit een bijzonder verhaal vinden.

"Bovendien heeft titanium een ​​lage thermische uitzettingscoëfficiënt, wat betekent dat het minimaal uitzet en krimpt bij temperatuurschommelingen ."

Maw, je moet het blijkbaar best flink verwarmen voordat het noemenswaardig uitzet. Daar is de nodige energie voor nodig. En de vraag is dan ook of dat de houten plaat wel tegen die temperaturen kan.

• Frappuccino
Als ik de mannen bij VROOOMM mag geloven zat McLaren in Brazilie ook al op het randje met de bodemplaat/skids.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zou wat zijn als skidgate de laatste 2 races nog gaat bepalen. Ik ben wel errug benieuwd naar de volgende race.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Mawlana
Ypuh schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:44:
[...]

Ik vind persoonlijk WK worden in een McLaren wel een grotere prestatie. Team stond 3 jaar geleden stijf onderaan en heeft al 20 jaar geen titel gewonnen, maar ieder mag z'n eigen perceptie hebben.
MCL heeft al twee jaar op rij WCC gewonnen. Ze hebben gewoon een goede auto (en twee prima coureurs). Gezien de auto zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat iemand van MCL de WDC pakt. Om die reden vind ik zo'n comeback van Max en een tweede plek al fenomenaal. En ik zal niet de enige zijn.

Zonder die Papaya rules was de kans groot dat Piastri de titel al binnen had.

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:44

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Frappuccino schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:47:
[...]

Maw, je moet het blijkbaar best flink verwarmen voordat het noemenswaardig uitzet. Daar is de nodige energie voor nodig. En de vraag is dan ook of dat de houten plaat wel tegen die temperaturen kan.
De heer Bleekemolen bent u dat? :+
Modern F1 cars use a glass-reinforced resin composite called Permaglass for the main plank to ensure compliance with the minimum ride height regulations.
Overigens was het daarvoor Jabroc (gemaakt van beukenhout fineer lagen samengeperst met hars onder hoge druk) en wordt dat ook nog in andere autosporten gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Pendaco op 23-11-2025 21:03 ]

• Chocoball
[...]

"Bovendien heeft titanium een ​​lage thermische uitzettingscoëfficiënt, wat betekent dat het minimaal uitzet en krimpt bij temperatuurschommelingen ."

Het was een enkele bron uit Japan en het verhaal is niet verder gekomen dan de bekende F1 roddeljournalistiek.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:43
evilution schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:50:
Zou wat zijn als skidgate de laatste 2 races nog gaat bepalen. Ik ben wel errug benieuwd naar de volgende race.
Bedenk dat ze geen fout meer mogen maken. Iets onder 9 mm is dsq. Dus ze moeten op safe gaan zitten en dat kost tijd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ypuh schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:37:
* Ypuh reageer niet als je niks zinnigs te melden hebt.
Ik weet ongeveer wat je zei, maar bekijk het zo: de laatste keer dat we zo'n einde hebben gehad van een seizoen was in 2021 en dat was puur vuurwerk. Dit is zóveel leuker dan een McLaren die moeiteloos naar het kampioenschap rijdt. Daarom analyseren mensen dit kapot en wordt er meer hopium gebruikt dan ooit tevoren. Dit is gewoon puur goud. Verstappen die het kampioenschap afpakt van Norris en Piastri is wat mij betreft de kers op de taart en... het kan nog steeds :o

Hoe vaak is al niet gezegd dat het voorbij is? Dat Verstappen het nooit meer kan inhalen? Yet here we hare _/-\o_

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

asing schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:58:
[...]

Bedenk dat ze geen fout meer mogen maken. Iets onder 9 mm is dsq. Dus ze moeten op safe gaan zitten en dat kost tijd.
Yup, en ondertussen opgejaagd worden door de T-Rex. No pressure there >:)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Mawlana
asing schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:58:
[...]

Omgekeerd geldt hetzelfde. Verstappen en RB kunnen zich ook geen fout permitteren. :+ Verschil is dat Verstappen en RB niks kunnen verliezen, MCL/NOR wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 23-11-2025 21:13 ]

• Ypuh
Ik zeg niet dat ik het niet leuk vind, integendeel :+

Dat Verstappen de beste coureur van het veld is (met overschot), lijkt me ook voor iedereen wel duidelijk. Dat Zak Brown een zak is en MCL de beste auto heeft óók (al is de RB in veel races gelijkwaardig geweest), maar dat waren ook de belangrijkste ingredienten voor de afgelopen 10+ titels van Mercedes en Red Bull.

Persoonlijk zou ik de titel van Norris (of Piastri) niet willen downplayen. Hoe knap is het als je ondanks je gebreken en met misschien wel de sterkste concurrentie ooit in de F1 bij een niet-traditioneel topteam (RB/Merc/Fer), het tóch over de streep weet te trekken? En als je de geplofte motor en deze DSQ niet meetelt waar de coureur niks aan kon doen, dan hadden we het hier helemaal niet over gehad. Verstappen was al groot met of zonder deze titel.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 23-11-2025 21:13 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
[...]

Ze verhitten natuurlijk alleen de blokken en niet de plaat. En dat uitzetten hoeft natuurlijk ook maar een paar mm te zijn. En in de auto is natuurlijk genoeg hitte te vinden om dat voor elkaar te krijgen, je moet het alleen op de goede plek krijgen.

Verder vroeg ik me wel heel erg af hoe het kan dat Norris tijdens de race te horen kreeg om langzamer te gaan rijden, maar ik heb helemaal niets gehoord richting Piastri. En Piastri had precies hetzelfde probleem en met dezelfde sensoren lijkt me sterk dat ze dat niet door hadden. Dus zijn ze daar nu echt doelbewust Norris zo erg aan het voortrekken dat ze een DSQ niet eens meer proberen te voorkomen?

[removed]

• redwing
Ypuh schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:12:
Ik zeg niet dat ik het niet leuk vind, integendeel :+

Dat Verstappen de beste coureur van het veld is (met overschot), lijkt me ook voor iedereen wel duidelijk. Dat Zak Brown een zak is en MCL de beste auto heeft óók (al is de RB in veel races gelijkwaardig geweest), maar dat waren ook de belangrijkste ingredienten voor de afgelopen 10+ titels van Mercedes en Red Bull.

Persoonlijk zou ik de titel van Norris (of Piastri) niet willen downplayen. Hoe knap is het als je ondanks je gebreken en met misschien wel de sterkste concurrentie ooit in de F1 bij een niet-traditioneel topteam (RB/Merc/Fer), het tóch over de streep weet te trekken? En als je de geplofte motor en deze DSQ niet meetelt waar de coureur niks aan kon doen, dan hadden we het hier helemaal niet over gehad. Verstappen was al groot met of zonder deze titel.
Ik moet wel zeggen dat de die titel voor McLaren naar mijn idee steeds minder waard wordt. Er zijn toch wel heel sterke aanwijzingen dat ze nu 2 keer een trucje hebben toegepast dat op zijn minst heel erg botst met de regels (koeling banden en nu die skidblocks). En naar mijn idee ben je dan meer aan het vals spelen dan daadwerkelijk goed aan het racen. En ook dat gedoe met Norris voortrekken op Piastri helpt niet echt bij dat beeld. Als ze op Piastri hadden ingezet en hem echt hadden gesupport, dan was die al lang en breed WDC geweest.

[removed]

• asing
redwing schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:16:
[...]

Ze verhitten natuurlijk alleen de blokken en niet de plaat. En dat uitzetten hoeft natuurlijk ook maar een paar mm te zijn. En in de auto is natuurlijk genoeg hitte te vinden om dat voor elkaar te krijgen, je moet het alleen op de goede plek krijgen.

Verder vroeg ik me wel heel erg af hoe het kan dat Norris tijdens de race te horen kreeg om langzamer te gaan rijden, maar ik heb helemaal niets gehoord richting Piastri. En Piastri had precies hetzelfde probleem en met dezelfde sensoren lijkt me sterk dat ze dat niet door hadden. Dus zijn ze daar nu echt doelbewust Norris zo erg aan het voortrekken dat ze een DSQ niet eens meer proberen te voorkomen?
Elders hadden ze het over een legering dus de uitzetting kan anders zijn. En je hebt het over een minimale hoeveelheid.

Norris is de Brit, en die moet kampioen worden. De wcc is binnen dus piastri doet er niet zoveel meer toe.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:44
[...]

Dat trucje zou ook wel een verklaring kunnen zijn voor het bandenvoordeel dat McLaren het hele jaar heeft gehad. Lager zwaartepunt, minder roll en dat zorgt ervoor dat de temperatuur per ronde stabieler blijft. Blijft natuurlijk een gerucht, maar zeker wel een interessante.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik snap het niet meer, RBR cheat nooit ?!
De rest moet cheaten om in de buurt van RBR te komen of er voorbij.

Hoe geloven we dit nog allemaal? :F

ICE ICE Baby

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
SomerenV schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:38:
[...]

Zelfs als Verstappen 'maar' 2e wordt zal vooral hij in de spotlights staan en niet Norris. Het gaat nu ook niet om de nummer 1 en 2. Daar ging het nooit echt over, behalve in de eerste helft van het seizoen. Sinds de tweede helft gaat het over Verstappen. McLaren had die kampioenschap zwaar in de pocket. Ze hebben toen 11 van de 13 races gewonnen. Piastri heeft heel die eerste helft en een flink stuk van de tweede helft aan kop gelegen maar heeft nooit de volledige steun van het team gehad, en dat heeft hem hoe dan ook punten gekost. Piastri kakt nu om wat voor reden dan ook volledig in, en Norris komt nu misschien punten tekort omdat Piastri in het begin beter reed.

En dan is er Verstappen die als een duveltje uit de doos komt na een dramatische start van het seizoen, en een onmogelijk groot gat dicht weet te rijden tot ieders verbazing. Zelfs in weekenden dat het niet zou moeten kunnen profiteert ie maximaal.

McLaren had dit echt comfortabel kunnen (en moeten!) winnen en ik hoop van harte dat Max er voorbij glipt. Niet omdat ik Max-fanboy ben, maar omdat McLaren het gewoon niet verdient. Hopelijk zitten Mercedes en Ferrari er de laatste twee races ook weer goed bij zodat ze wat roet in het eten kunnen gooien. Russel gaat geen derde meer worden en Leclerc geen vierde, maar Norris dwars zitten zou ideaal zijn. Fingers crossed!

[...]

De vraag is alleen hoe 'vals' dit gespeeld is, of dat ze iets gedaan hebben wat technisch gezien niet verboden was, maar wellicht ook niet specifiek toegestaan. Het zou de FIA alleen wel sieren wat transparanter te zijn.
Sja... Ik gun het McLaren als team niet, maar zowel Piastri als Norris hebben meermaals prima prestaties neergezet en die gun ik het wel. Hetzelfde met Ferrari, das een hot mess als team, maar de drivers mogen best winnen van me want zij werken met het materiaal dat ze krijgen en hebben relatief beperkt invloed op hoe dat eruitziet.

• redwing
NotSoSteady schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:23:
[...]

Dat trucje zou ook wel een verklaring kunnen zijn voor het bandenvoordeel dat McLaren het hele jaar heeft gehad. Lager zwaartepunt, minder roll en dat zorgt ervoor dat de temperatuur per ronde stabieler blijft. Blijft natuurlijk een gerucht, maar zeker wel een interessante.
Aangezien dat McLaren er de eerste helft van het seizoen heel ruim voor lag en RB en andere teams er de laatste races weer veel beter bij liggen, lijken het mij 2 aparte dingen die zijn gedaan. Het trucje met de banden hebben ze of moeten laten vallen, of de andere teams hebben het ook toegepast. Maar die skid-blocks is iets waarvan de FIA pas deze race iets van heeft gezegd en dit is de eerste race waar dat impact lijkt te hebben.

[removed]

• redwing
djmuggs schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:24:

Bij RBR zie je dat er 1 coureur met kop en schouders bovenuit steekt, terwijl de andere coureur steevast niet met de auto om kan gaan. Dat klinkt bij mij toch heel anders dan dat er een team van het ene op het andere moment plotseling met beide coureurs een enorme stap maakt en dominant wordt (zonder dat de regels zijn verandert of iets anders dat die stap zou verklaren)

[removed]

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007

ik ga er vanuit dat alle teams cheaten, sommige wat meer dan anderen :+
en ja als je dan gepakt word dan neem je je verlies en gaat in een hoekje zitten huilen en niet voor de camera's

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
Wognummer schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:43:
[...]

en ja als je dan gepakt word dan neem je je verlies en gaat in een hoekje zitten huilen en niet voor de camera's
Maak me meer zorgen of we niet naar een potje Amerikaans worstelen zitten te kijken, waarbij het drama (deels) kunstmatig door de eigenaren opgedrongen wordt. Dat is meer een gevoel dan dat ik dat kan staven natuurlijk.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Wognummer schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:43:
[...]

Of RBR heeft altijd ergens iemand die 110% er bovenuit steekt kwa skills, technisch of op de baan.
Ook een vorm van cheaten, maarja dat is dan een kwaliteit van RBR.
De techniek die ze inkopen moet dan ook maar net die 110% halen, dat lukt ze nlet altijd.

Dus RBR is in het geheel kwalitief altijd het betere team.

ICE ICE Baby

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Misschien het nieuws een beetje volgen. Natuurlijk worden dit soort zaken zelden volledig en open op tafel gegooid. Teams ontkennen en er wordt een hoop geregeld achter gesloten deuren, maar TD's en gekke verschillen in performance kunnen wel een tipje van de sluier lichten. En vaak geldt: waar rook is is vuur. We hadden het ook met Ferrari in 2019. Die konden echt flink wat harder rijden op een rechte lijn dan de beste wagen op het veld. Na een of meerdere TD's was dat niet meer het geval. Was er bewijs dat Ferrari vals speelde? Nee. Is de waarheid ooit naar buiten gekomen? Nee. Hebben ze vals gespeeld? Vrijwel zeker ja.

En zo zullen er wel vaker dingetjes geweest zijn waarbij teams de limiet hebben opgezocht of er overheen zijn gegaan, waarna TD's volgde en ze wat nieuws moesten verzinnen.

Nu lijkt McLaren steeds (wat) weg te zakken op het moment dat er een TD volgt of de FIA extra scherp is met controles. Ze vallen niet compleet door de mand, en hebben ongetwijfeld alsnog een goede wagen, maar het zaakje lijkt wel wat te stinken. Wat RBR betreft zijn er volgens mij nooit substantiële claims geweest over cheaten. Niet in de orde van DAS van Mercedes of hun mini-DRS, of de fuel flow sensor van Ferrari, of het bandenwater van McLaren, of het 'stelen' van het Mercedes-design door Racing Point. Volgens mij zijn RBR coureurs ook nooit gediskwalificeerd voor zaken die je aan kunt merken als valsspelen, maar dat kan ik fout hebben.

In de F1 is het vaak een kat-en-muis spelletje tussen teams en de regels, want wie een maas in de wet vindt én kan uitbuiten kan oppermachtig zijn. Technisch gezien niet altijd illegaal of cheaten, maar wellicht ook niet helemaal eerlijk. Goed zolang je er mee weg komt, maar het kan je performance kosten als je gepakt wordt.

Van RBR weten we, van dit jaar althans, dat ze nooit gestopt zijn met ontwikkelen, terwijl andere teams wellicht wel (deels) zijn gestopt daarmee. Dat kan hun comeback verklaren. Daarbij hebben ze Verstappen die al vanaf dag 1 meer uit z'n wagen weet te halen dan er eigenlijk in zou moeten zitten. Van Yuki weten we dat het geen slechte coureur is, maar in de Red Bull is ie nergens. En dat geldt niet alleen voor Yuki, maar praktisch iedere tweede coureur sinds Riciardo. Als RBR vals speelt en daarmee hun wagen verbetert dan doen ze het niet bepaald goed :')
Bundin schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:33:
[...]

Sja... Ik gun het McLaren als team niet, maar zowel Piastri als Norris hebben meermaals prima prestaties neergezet en die gun ik het wel. Hetzelfde met Ferrari, das een hot mess als team, maar de drivers mogen best winnen van me want zij werken met het materiaal dat ze krijgen en hebben relatief beperkt invloed op hoe dat eruitziet.
Piastri gunde ik het de eerste helft van het seizoen nog wel. Solide coureur, lekker nuchter, lekker droog. Maar die is nergens meer de laatste paar races. Compleet onzichtbaar geworden en lijkt totaal geen winnaarsmentaliteit meer te hebben. Norris heeft een hele goede comeback gemaakt en heeft laten zien dat ie zeer solide kan racen én snel kan zijn, dus die mag het ook nog wel winnen, maar het is natuurlijk altijd vetter als de underdog wint. Al is het maar om de derde te zijn waar er twee vechten om het been :D Dat is voor mij dan spectaculairder dan een coureur in een oppermachtige wagen die de winst pakt.

Je ziet ook enorm veel mensen nu juichen voor Verstappen om die reden. Niet omdat het Verstappen is, maar omdat ie iets aan het flikken is wat gewoon niet zou moeten kunnen. Is dat deels door een hoop geluk? Ja. Verandert dat wat aan de puntenstand? Nope :7

[ Voor 22% gewijzigd door SomerenV op 23-11-2025 21:59 ]

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:26

Zorro

Z

Ik begrijp niks van dat valsspelen met uitzettende blokjes.

Als zo'n blokje uitzet is dat toch zodat de plank niet op de grond komt?
Dus staat met zo'n uitgezet blokje de auto toch hoger?
Hoe is dat een voordeel?

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zorro schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:55:

Hoe is dat een voordeel?
Het blokje zal vast uitzetten richting het asfalt, dus je verkleint de tussenruimte.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

SomerenV schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:51:
[...]

Misschien het nieuws een beetje volgen. Natuurlijk worden dit soort zaken zelden volledig en open op tafel gegooid. Teams ontkennen en er wordt een hoop geregeld achter gesloten deuren, maar TD's en gekke verschillen in performance kunnen wel een tipje van de sluier lichten. En vaak geldt: waar rook is is vuur. We hadden het ook met Ferrari in 2019. Die konden echt flink wat harder rijden op een rechte lijn dan de beste wagen op het veld. Na een of meerdere TD's was dat niet meer het geval. Was er bewijs dat Ferrari vals speelde? Nee. Is de waarheid ooit naar buiten gekomen? Nee. Hebben ze vals gespeeld? Vrijwel zeker ja.

En zo zullen er wel vaker dingetjes geweest zijn waarbij teams de limiet hebben opgezocht of er overheen zijn gegaan, waarna TD's volgde en ze wat nieuws moesten verzinnen.

Nu lijkt McLaren steeds (wat) weg te zakken op het moment dat er een TD volgt of de FIA extra scherp is met controles. Ze vallen niet compleet door de mand, en hebben ongetwijfeld alsnog een goede wagen, maar het zaakje lijkt wel wat te stinken. Wat RBR betreft zijn er volgens mij nooit substantiële claims geweest over cheaten. Niet in de orde van DAS van Mercedes of hun mini-DRS, of de fuel flow sensor van Ferrari, of het bandenwater van McLaren, of het 'stelen' van het Mercedes-design door Racing Point. Volgens mij zijn RBR coureurs ook nooit gediskwalificeerd voor zaken die je aan kunt merken als valsspelen, maar dat kan ik fout hebben.

In de F1 is het vaak een kat-en-muis spelletje tussen teams en de regels, want wie een maas in de wet vindt én kan uitbuiten kan oppermachtig zijn. Technisch gezien niet altijd illegaal of cheaten, maar wellicht ook niet helemaal eerlijk. Goed zolang je er mee weg komt, maar het kan je performance kosten als je gepakt wordt.

Van RBR weten we, van dit jaar althans, dat ze nooit gestopt zijn met ontwikkelen, terwijl andere teams wellicht wel (deels) zijn gestopt daarmee. Dat kan hun comeback verklaren. Daarbij hebben ze Verstappen die al vanaf dag 1 meer uit z'n wagen weet te halen dan er eigenlijk in zou moeten zitten. Van Yuki weten we dat het geen slechte coureur is, maar in de Red Bull is ie nergens. En dat geldt niet alleen voor Yuki, maar praktisch iedere tweede coureur sinds Riciardo. Als RBR vals speelt en daarmee hun wagen verbetert dan doen ze het niet bepaald goed :')

[...]

Piastri gunde ik het de eerste helft van het seizoen nog wel. Solide coureur, lekker nuchter, lekker droog. Maar die is nergens meer de laatste paar races. Compleet onzichtbaar geworden en lijkt totaal geen winnaarsmentaliteit meer te hebben. Norris heeft een hele goede comeback gemaakt en heeft laten zien dat ie zeer solide kan racen én snel kan zijn, dus die mag het ook nog wel winnen, maar het is natuurlijk altijd vetter als de underdog wint. Al is het maar om de derde te zijn waar er twee vechten om het been :D Dat is voor mij dan spectaculairder dan een coureur in een oppermachtige wagen die de winst pakt.

Je ziet ook enorm veel mensen nu juichen voor Verstappen om die reden. Niet omdat het Verstappen is, maar omdat ie iets aan het flikken is wat gewoon niet zou moeten kunnen. Is dat deels door een hoop geluk? Ja. Verandert dat wat aan de puntenstand? Nope :7
Of RBR bouwt/ontwerpt de auto voor hun nummer 1 en hopen dat er een nummer 2 bestaat die er ook mee kan om gaan.
Nu is VER wel een klasse apart en gezien tot vorig seizoen PER als enige in de buurt van zijn klasse kon komen.

Dus WDC is prio 1 en de rest is mooi mee genomen :)

ICE ICE Baby

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Hoe is dat een voordeel?
Het gaat over een fractie van uitzetting, waardoor de plank in zijn geheel niet geraakt wordt (of minder). Bij VROOOOOOOM hebben ze daar vrij lang bij stilgestaan met een voormalig engineer.

Het zou me overigens niet verbazen als hier ook het bandenvoordeel van MCL uit is voortgekomen.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

djmuggs schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:04:
[...]

Of RBR bouwt/ontwerpt de auto voor hun nummer 1 en hopen dat er een nummer 2 bestaat die er ook mee kan om gaan.
Nu is VER wel een klasse apart en gezien tot vorig seizoen PER als enige in de buurt van zijn klasse kon komen.

Dus WDC is prio 1 en de rest is mooi mee genomen :)
Dat de wagen rondom Verstappen zou zijn gebouwd is echt al heel vaak ontkracht, onder andere door Verstappen. Hij zegt zelf ook dat ie liever een iets andere wagen heeft qua balans en dergelijke, maar dat dit nou eenmaal is waar ie mee moet werken. En het is nou niet alsof de wagen hem altijd goed ligt.

• Zorro

Zorro

Z

Razr schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:04:
[...]

Het blokje zal vast uitzetten richting het asfalt, dus je verkleint de tussenruimte.
De tussenruimte tussen het blokje en het asfalt ja.
Maar de bodem van de auto komt verder van het asfalt.

Tenminste ik stel me voor:
Bodem met plank eronder van 10mm. Die mag niet of iig zo min mogelijk het asfalt raken.
Dus als je de auto te laag zet schuurt de plank over het asfalt, dat is niet goed.
Dus zetten we er blokjes tussen die die afstand bewaren doordat de auto dan op de bokjes rust.
Maar dan staat de auto toch helemaal niet lager? Hij rust alleen op de blokjes ipv de plank.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• Franko P.
  • Registratie: December 2005

Franko P.

Hit it.

[...]

Dat is niet zo, als ik google mag geloven zijn die titanium blokken 92mm hoog. Om dat 2 mm te laten uitzetten heb je grofweg 2.500 graden celcius nodig. Titanium smelt bij 1668 graden, 2 mm uitzetten, of voor mijn part 1 mm is bizar veel en die warmte krijg je alleen maar door wrijving zo hoog.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• redwing

Hoe is dat een voordeel?
De auto zakt maar op een paar plekken echt door zijn vering heen (vandaar ook de melding richting Norris dat ie in een paar specifieke bochten rustig aan moest doen). Als de auto op die plekken de grond raakt slijt de plank. Door nu een paar blokken er naast net een mm lager te zetten, raken die de grond en slijt de plank een stuk minder. Je kunt de auto dan dus lager afstellen omdat op de plekken waar de plank de grond zou raken, die blokjes de meeste slijtage voor hun rekening nemen.

[removed]

• Zorro

Zorro

Z

redwing schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:08:
[...]

De auto zakt maar op een paar plekken echt door zijn vering heen (vandaar ook de melding richting Norris dat ie in een paar specifieke bochten rustig aan moest doen). Als de auto ie op die plekken de grond raakt slijt de plank. Door nu een paar blokken er naast net een mm lager te zetten, raken die de grond en slijt de plank een stuk minder. Je kunt de auto dan dus lager afstellen omdat op de plekken waar de plank de grond zou raken, die blokjes de meeste slijtage voor hun rekening nemen.
Ah, kijk dat snijdt eeeh, nou ja, hout :P

Thx.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

SomerenV schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:07:
[...]

Dat de wagen rondom Verstappen zou zijn gebouwd is echt al heel vaak ontkracht, onder andere door Verstappen. Hij zegt zelf ook dat ie liever een iets andere wagen heeft qua balans en dergelijke, maar dat dit nou eenmaal is waar ie mee moet werken. En het is nou niet alsof de wagen hem altijd goed ligt.
Maar hij kan als enige eruit halen wat erin zit, gebruikt VER dan voodoo om dit voor elkaar te krijgen?

Bij andere teams hangt het van de dag en het moment af wie er sneller is in dezelfde auto.

[ Voor 8% gewijzigd door djmuggs op 23-11-2025 22:11 ]

ICE ICE Baby

• redwing
Franko P. schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:07:
[...]

Dat is niet zo, als ik google mag geloven zijn die titanium blokken 92mm hoog. Om dat 2 mm te laten uitzetten heb je grofweg 2.500 graden celcius nodig. Titanium smelt bij 1668 graden, 2 mm uitzetten, of voor mijn part 1 mm is bizar veel en die warmte krijg je alleen maar door wrijving zo hoog.
Voor zover ik overal lees gaat het om een legering, alleen is niet te vinden welke legering dat precies is. Maar een legering betekent wel dat zowel de uitzetting-coëfficiënt als het smeltpunt anders zullen zijn.

Maar je kunt er wel van uit gaan dat hier echt iets speelt aangezien de FIA hier schijnbaar bij meerdere teams op gewezen heeft, en McLaren wel heel hard door het ijs zakt.

[removed]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:26
Wat RBR betreft zijn er volgens mij nooit substantiële claims geweest over cheaten. Niet in de orde van DAS van Mercedes of hun mini-DRS, of de fuel flow sensor van Ferrari, of het bandenwater van McLaren, of het 'stelen' van het Mercedes-design door Racing Point.
Er is genoeg gezeik geweest rondom het feit dat Red Bull 4 auto's had en "de andere twee" voor 99% een kopie van "de origineel" was. Daarom dat er toen strikte regels zijn ingevoerd wat teams zelf moeten ontwerpen etc en wat ze evt mogen inkopen. Waarbij later dingen meer en meer zijn toegevoegd en Racing Point op 1 punt gestraft is.
Banden koeling met water is van origine een uitvinding van Red Bull jaren terug (Vettel tijd?) en toen verboden.
Flexiwings heeft Red Bull jaren mee gereden en blijkt achteraf een huzarenstukje van Rob Marshall te zijn geweest. Waarbij de FIA in 2021 (pas) ingreep gedurende het seizoen. Waarbij, wederom achteraf, blijkt dat Marshall verder wilde gaan met de (nieuwe) grenzen opzoeken maar RBR dat niet wilde (sure, dus dan is het wellicht minder cheaten als je volledig stopt na aanscherpen regels/testmethoden?). McLaren heeft die vervolgens wel vrij spel gekregen.
En nu is er dan weer het gedoe rondom motorwissels. Waarbij Red Bull wissels steevast opgaf als "betrouwbaarheid" en ze niet meetelde in de budget cap. Dat soort van mag aangezien er in de regels staat dat wissels omwille van betrouwbaarheid niet onder de cap vallen, maar "een nieuwe motor valt sowieso onder de budget cap als deze vervangen wordt na een crash" :+ (ja echt, als een ander je met 51G de muur in torpedeert of een putdeksel door de motor heen gaat dan valt die sowieso onder de cap). Dus die motor die Red Bull dit weekend in de auto van Tsunoda heeft gelepeld en die bij Verstappen vorig weekend zullen worden gedeclareerd als "betrouwbaarheid". Terwijl iedereen kan zien dat dat niks met "betrouwbaarheid" te maken heeft maar puur een makkelijke wissel / grid penalty is omdat ze toch al achteraan startte. En klanten teams hebben die mogelijkheid niet / minder omdat de fabrikant hier natuurlijk niet aan gaat meewerken.

Elk team zoekt dus de grenzen op naar wat wel en niet mag. En DAS vind ik persoonlijk ook zeer zeker geen cheaten. Al helemaal niet omdat het hele idee de FIA gepasseerd was en die het prima vonden "na aanpassingen" (ze wilden het eerst met een knopje op het stuur, oftewel elektronisch, doen, dat is afgekeurd omdat het dan niet "door bewegen van het stuur" kwam). Zaken als flexiwings zijn altijd erg grijs in de regels. "Flex mag niet" bestaat niet want er zit altijd een bepaalde mate van flex in. En de FIA kan niet alles testen / "simuleren". Straffen op basis van onboard camera hebben ze na de wintertests aangekondigd, maar zijn ze dan weer nooit op over gegaan.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
djmuggs schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:09:
[...]

Maar hij kan als enige eruit halen wat erin zit, gebruikt VER dan voodoo om dit voor elkaar te krijgen?

Bij andere teams hangt het van de dag en het moment af wie er sneller is in dezelfde auto.
De term buitencategorie wordt dan ook niet voor niets al meer dan 10 jaar in relatie tot Max genoemd ;)

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Gezien de mogelijkheid die er is kwa wie er WDC kan worden.
VER zou PIA kunnen helpen om WDC te worden en daarmee MCL in het hemd zet :)

En daarna valt MCL team uit elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door djmuggs op 23-11-2025 22:22 ]

ICE ICE Baby

• RobertMe
djmuggs schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:22:
Gezien de mogelijkheid die er is kwa wie er WDC kan worden.
VER zou PIA kunnen helpen om WDC te worden en daarmee MCL in het hemd zet :)
Zelfs als Verstappen Norris elke race Norris van de baan af rijdt (en Norris 0 punten scoort en Verstappen ook niet of weinig) zal Piastri nog steeds 24 of 25 punten moeten behalen. En gezien de resultaten van de afgelopen races kan die daar zomaar een flinke kluif aan hebben :X

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

RobertMe schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:24:
[...]

Zelfs als Verstappen Norris elke race Norris van de baan af rijdt (en Norris 0 punten scoort en Verstappen ook niet of weinig) zal Piastri nog steeds 24 of 25 punten moeten behalen. En gezien de resultaten van de afgelopen races kan die daar zomaar een flinke kluif aan hebben :X
En wie gaat er veel beter dan PIA rijden als dit gebeurd?

ICE ICE Baby

• RobertMe
djmuggs schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:26:
[...]

En wie gaat er veel beter dan PIA rijden als dit gebeurd?
Afgelopen 2 races zijn er sowieso al 2 Mercedessen voor hem gefinisht ;). Maar sure, met 2x een P3 zou die alsnog 30 punten behalen. En uiteraard moet zijn team het dan nog steeds niet vergooien met DSQs, foute strategie, trage pitstops, ....

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

RobertMe schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:27:
[...]

Afgelopen 2 races zijn er sowieso al 2 Mercedessen voor hem gefinisht ;). Maar sure, met 2x een P3 zou die alsnog 30 punten behalen. En uiteraard moet zijn team het dan nog steeds niet vergooien met DSQs, foute strategie, trage pitstops, ....
Vergeet de Racing Bulls in dit gaval niet ;)

ICE ICE Baby

• SomerenV

SomerenV

It's something!

RobertMe schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:18:
[...]

Er is genoeg gezeik geweest rondom het feit dat Red Bull 4 auto's had en "de andere twee" voor 99% een kopie van "de origineel" was. Daarom dat er toen strikte regels zijn ingevoerd wat teams zelf moeten ontwerpen etc en wat ze evt mogen inkopen. Waarbij later dingen meer en meer zijn toegevoegd en Racing Point op 1 punt gestraft is.
Banden koeling met water is van origine een uitvinding van Red Bull jaren terug (Vettel tijd?) en toen verboden.
Flexiwings heeft Red Bull jaren mee gereden en blijkt achteraf een huzarenstukje van Rob Marshall te zijn geweest. Waarbij de FIA in 2021 (pas) ingreep gedurende het seizoen. Waarbij, wederom achteraf, blijkt dat Marshall verder wilde gaan met de (nieuwe) grenzen opzoeken maar RBR dat niet wilde (sure, dus dan is het wellicht minder cheaten als je volledig stopt na aanscherpen regels/testmethoden?). McLaren heeft die vervolgens wel vrij spel gekregen.
En nu is er dan weer het gedoe rondom motorwissels. Waarbij Red Bull wissels steevast opgaf als "betrouwbaarheid" en ze niet meetelde in de budget cap. Dat soort van mag aangezien er in de regels staat dat wissels omwille van betrouwbaarheid niet onder de cap vallen, maar "een nieuwe motor valt sowieso onder de budget cap als deze vervangen wordt na een crash" :+ (ja echt, als een ander je met 51G de muur in torpedeert of een putdeksel door de motor heen gaat dan valt die sowieso onder de cap). Dus die motor die Red Bull dit weekend in de auto van Tsunoda heeft gelepeld en die bij Verstappen vorig weekend zullen worden gedeclareerd als "betrouwbaarheid". Terwijl iedereen kan zien dat dat niks met "betrouwbaarheid" te maken heeft maar puur een makkelijke wissel / grid penalty is omdat ze toch al achteraan startte. En klanten teams hebben die mogelijkheid niet / minder omdat de fabrikant hier natuurlijk niet aan gaat meewerken.

Elk team zoekt dus de grenzen op naar wat wel en niet mag. En DAS vind ik persoonlijk ook zeer zeker geen cheaten. Al helemaal niet omdat het hele idee de FIA gepasseerd was en die het prima vonden "na aanpassingen" (ze wilden het eerst met een knopje op het stuur, oftewel elektronisch, doen, dat is afgekeurd omdat het dan niet "door bewegen van het stuur" kwam). Zaken als flexiwings zijn altijd erg grijs in de regels. "Flex mag niet" bestaat niet want er zit altijd een bepaalde mate van flex in. En de FIA kan niet alles testen / "simuleren". Straffen op basis van onboard camera hebben ze na de wintertests aangekondigd, maar zijn ze dan weer nooit op over gegaan.
Maar dat is het kat-en-muis-spelletje. Prima, tot je gepakt wordt. Recent zijn er ook op dat punt, los van de motorwissels, niet echt dingen waar je RBR op kunt pakken. Maar als je als McLaren zijnde anno 2025 bandenkoeling of flexwings toe gaat passen terwijl dat voorheen expliciet verboden is, of door middel van een trucje de rijhoogte kunt beïnvloeden, of als Ferrari zijnde meer brandstof kunt gebruiken dan toegestaan... Dat zijn geen mazen in de wet meer of slimme oplossingen in een grijs gebied.

Ik twijfelde ook wel of ik DAS op moest noemen. Ja er was veel over te doen, maar wat nou precies het voordeel was kon niemand echt zeggen.

Geen enkel team is heilig en iedereen zoekt naar manieren die ze in hun voordeel kunnen gebruiken, maar er is een verschil tussen een grijs gebied opzoeken en voorbij dat grijze gebied gaan.
djmuggs schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:09:
[...]

Schijnbaar heeft Verstappen de skills om ook met een klote wagen goed te presteren, al is het dit jaar enorm hit and miss. Vergeet niet dat we het hebben over een coureur die het Nordschleife record (onofficieel) verpulverde in minder dan ideale omstandigheden, en die in zijn GT3 debutrace praktisch iedereen zoek reed én won (samen met z'n partner). Dit is gewoon een van de beste allertijden. Dat heeft ie inmiddels wel vaak genoeg laten zien.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

SomerenV schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:29:
[...]

Maar dat is het kat-en-muis-spelletje. Prima, tot je gepakt wordt. Recent zijn er ook op dat punt, los van de motorwissels, niet echt dingen waar je RBR op kunt pakken. Maar als je als McLaren zijnde anno 2025 bandenkoeling of flexwings toe gaat passen terwijl dat voorheen expliciet verboden is, of door middel van een trucje de rijhoogte kunt beïnvloeden, of als Ferrari zijnde meer brandstof kunt gebruiken dan toegestaan... Dat zijn geen mazen in de wet meer of slimme oplossingen in een grijs gebied.

Ik twijfelde ook wel of ik DAS op moest noemen. Ja er was veel over te doen, maar wat nou precies het voordeel was kon niemand echt zeggen.

Geen enkel team is heilig en iedereen zoekt naar manieren die ze in hun voordeel kunnen gebruiken, maar er is een verschil tussen een grijs gebied opzoeken en voorbij dat grijze gebied gaan.

[...]

Schijnbaar heeft Verstappen de skills om ook met een klote wagen goed te presteren, al is het dit jaar enorm hit and miss. Vergeet niet dat we het hebben over een coureur die het Nordschleife record (onofficieel) verpulverde in minder dan ideale omstandigheden, en die in zijn GT3 debutrace praktisch iedereen zoek reed én won (samen met z'n partner). Dit is gewoon een van de beste allertijden. Dat heeft ie inmiddels wel vaak genoeg laten zien.
Het wordt dus tijd voor Le Mans en Indie 500 voor VER komend jaar, anders wordt het wel heel saai 2026 voor VER.

ICE ICE Baby

• hoevenpe
  • Laatst online: 22:54
Complot theorieën op reddit, heerlijk amusant. TLDR: FIA wil weer een laatste ronde beslissing voor de kijkcijfers.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Frappuccino
redwing schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:12:
[...]

Voor zover ik overal lees gaat het om een legering, alleen is niet te vinden welke legering dat precies is. Maar een legering betekent wel dat zowel de uitzetting-coëfficiënt als het smeltpunt anders zullen zijn.

Maar je kunt er wel van uit gaan dat hier echt iets speelt aangezien de FIA hier schijnbaar bij meerdere teams op gewezen heeft, en McLaren wel heel hard door het ijs zakt.
"Die blokken zijn gemaakt van titanium – meestal de legering Ti-6Al-4V (ook wel Grade 5 titanium genoemd).

Materiaal: Titanium Ti-6Al-4V (6% aluminium, 4% vanadium, rest titanium)"

• hoevenpe
  • Laatst online: 22:54
Weet iemand trouwens hoe dik die plank aan het begin van de wedstrijd is?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• SomerenV

SomerenV

It's something!

djmuggs schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:32:
[...]

Het wordt dus tijd voor Le Mans en Indie 500 voor VER komend jaar, anders wordt het wel heel saai 2026 voor VER.
Le Mans met Gabi en Alonso let's goooooo! Indie 500 wil ie niet aan mee doen geloof ik.

• Chocoball
hoevenpe schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:39:
10 mm bij aanvang en mag 1 mm slijten tijdens de race, beide McLaren's waren fractioneel onder de 9 mm.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

SomerenV schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:41:
[...]

Le Mans met Gabi en Alonso let's goooooo! Indie 500 wil ie niet aan mee doen geloof ik.
Wilde ook niet aan het WDC mee doen tot aantal races terug 🤣

ICE ICE Baby

• asing

Hoe is dat een voordeel?
Je moet het zien als een soort bump stop aan het einde van de vering.

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
hoevenpe schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:39:
10mm - vanaf de kwalificatie. Aan het einde van de race meten ze op (dacht ik) 11 punten.

• Mawlana
[...] Al is het maar om de derde te zijn waar er twee vechten om het been :D
Op dit moment is niet Max maar Oscar de derde hond die vecht om het been. :+

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:24
Franko P. schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:07:
[...]

er hoeft alleen maar een laagje van iets wat uitzet bij warmte tussen het chassis en deze titatnium plaatjes te zitten. Het hoeft niet het titanium zelf te zijn wat uitzet

• sjaool
  • Registratie: September 2005

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik heb een leuke race gezien en als je nu achteraf alle verschillende beelden ziet en radio's hoort dan wist het team McLaren al dat ze in de problemen zaten.

Ook mooi om voor de start te horen hoe druk Lando met Max bezig was met dus die wilde actie tot gevolg wat hem de leiding kostte.

McLaren heeft de DSQ over zichzelf afgeroepen maar op de socials zijn de alu hoedjes al druk bezig om Max en de FIA de schuld te geven. De F1 blijft wat dat betreft toch een bijzondere sport. :P

Ik hoor iedereen over Max vs Lando en Oscar maar vlak Charles, George en Kimi ook niet uit de komende races. ;)

"When you grow up your heart dies"

• redwing
Frappuccino schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:37:
[...]

"Die blokken zijn gemaakt van titanium – meestal de legering Ti-6Al-4V (ook wel Grade 5 titanium genoemd).

Materiaal: Titanium Ti-6Al-4V (6% aluminium, 4% vanadium, rest titanium)"
Maar dat is alleen het stuk wat de grond raakt. Ik verwacht dat er niet beschreven staat hoe die blokjes gemonteerd moeten zijn, en je zou dan dus een ander materiaal er tussen kunnen zetten. Want het enige dat moet gebeuren is dat dat blokje bij warmte een paar mm naar beneden gaat.

[removed]

• redwing
sjaool schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:16:
McLaren heeft de DSQ over zichzelf afgeroepen maar op de socials zijn de alu hoedjes al druk bezig om Max en de FIA de schuld te geven. De F1 blijft wat dat betreft toch een bijzondere sport. :P
Och, bij hoeveel voetbalwedstrijden krijgt de scheidsrechter wel niet de schuld van een verloren potje ?

[removed]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de
Officiële Tweakers Discord