Hans1990 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:06:
[...]
Voor mij was dat moment op Montreal. Piastri en Norris reden een veilige P1/P2 binnen, maar Norris maakt er P4/DNF van voor beiden. Hij zou dan eerst 7pt verliezen, hierdoor 12pt. Eigenlijk was die schade nog heel erg mild als je bedenkt dat Piastri's bandenstop uit voorzorg was. Als Piastri het kampioenschip wint met minder dan 5 punten verschil, dan had Norris het achteraf gezien daar vergooid.
Volgens mij heb jij een andere GP van Canada gezien?

Volgens mij hebben de McLarens nooit echt aan de leiding gelegen. Als ik even een lap "chart" er bij zoek hebben ze op enig moment wel 1-2 gereden maar vervolgens ook weer teruggevallen naar 4-5, voordat Norris uit viel. Dus dat was gewoon een latere pitstop dan de rest waardoor ze tijdelijk hoger reden.
Daarnaast was dat natuurlijk geen mechanische DNF die een flinke tik in het kampioenschap geeft.
Piastri had daarintegen z'n thuisrace (nog harder) vergooid. Dus deze redantie kan je (helaas) ook wel omdraaien of invullen.
Maar dat was de eerste race en dus veel meer kans om te herstellen. Nu zijn ze al goed over de helft en staat Piastri ineens een dertigtal punten voor. Daarnaast had Piastri in Australië natuurlijk niet eens een DNF, en had die zich sterk terug gereden (die inhaalactie op Hamilton de laatste ronde

). Door eigen toedoen naar 0 punten gaan is natuurlijk zwaar ruk. Maar daarna terugvechten naar 2(?) puntjes geeft mentaal natuurlijk ook een boost.
Uiteindelijk een motor die ploft kan geen enkele coureur wat aan doen. Dat is domme pech. Imo rijdt Piastri dit jaar wel met het geluk van een kampioen rondt.. Norris forceert nog net iets te vaak een fout omdat hij misschien wel 'te graag' moet presteren.
Dat Norris fouten maakt kun je moeilijk "het geluk van de kampioen [Piastri] noemen". Piastri is gewoon consistenter en intussen regelmatig / vaak echt sneller. Vorig jaar was Norris vaak sneller/beter maar ook meer fouten. Maar aan het eind van het seizoen zag je echt wel al dat Norris een harde kluif aan Piastri zou krijgen. Wat die dit jaar ook bewijst. Ja, Norris is sommige races nog steeds sneller. Maar vaak ligt het bij elkaar of Piastri beter.
Owja, en vergeet Silverstone ook niet wat een 16 punten swing in het
voordeel van Norris is. Dus hoezo heeft Piastri "het geluk van de kampioen". (Sure, Piastris eigen fout, maar het is wel ook een zeer zeldzame straf).