Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:04
Brandstof is toch wel een dingetje aan het worden volgens deze bron, plaatselijk misschien maar toch;

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
mir4dor schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:12:
Brandstof is toch wel een dingetje aan het worden volgens deze bron, plaatselijk misschien maar toch;
[X]
De oplossing voor dit probleem is natuurlijk makkelijk in Rusland.
Social media verbieden/blokkeren :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:32
Fraggert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Ja, toch......om de paar brandstofwagons een unit met "iets" van countermeasures zou ik toch wel verwachten.

ik bedenk me ineens dat er niet eens een (minimalistische poging tot) cope-cage op zo'n ding zit, dat zal denk ik niet lang meer op zich wachten.
Dat is bij treinen vrij lastig: wagons vallen binnen een omgrenzingsprofiel en alles wat daar uit steekt komt vrij snel bovenleiding (+portalen), seinen, viaducten, perrons of perronkappen tegen. En door de rails die, als het goed is, onder een trein ligt is de positie van een wagon logischerwijs best voorspelbaar, waardoor er (itt. wegverkeer) nooit de noodzaak is geweest flinke marges in te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
onkl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Dat is bij treinen vrij lastig: wagons vallen binnen een omgrenzingsprofiel en alles wat daar uit steekt komt vrij snel bovenleiding (+portalen), seinen, viaducten, perrons of perronkappen tegen. En door de rails die, als het goed is, onder een trein ligt is de positie van een wagon logischerwijs best voorspelbaar, waardoor er (itt. wegverkeer) nooit de noodzaak is geweest flinke marges in te bouwen.
Behalve die ene speciale gepantserde trein zal er niet veel extra beschermd zijn idd:
Wikipedia: Russian armoured train Volga

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:13
Fraggert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:29:
Ja, toch......om de paar brandstofwagons een unit met "iets" van countermeasures zou ik toch wel verwachten.
Was even zoeken, maar ik wist dat er beelden van waren (wel van vóór het drone tijdperk):

https://nos.nl/video/2433...beeld-van-bewapende-trein

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/yenxwv87zakf1.jpeg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

onkl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

dat begrijp ik natuurlijk ook wel...maar helemaal niets doen is ook wel erg karig ;)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tens schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Was even zoeken, maar ik wist dat er beelden van waren (wel van vóór het drone tijdperk):

https://nos.nl/video/2433...beeld-van-bewapende-trein
ja, zoiets inderdaad, ik meende dat soort beelden al wel eens gezien te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fanta schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

En een bepaalde brug die een bepaald stuk land met Rusland verbindt... })
Die brug is voor zwaar vrachtverkeer toch al uitgeschakeld - dat is waarom deze trein door Zaporizhzhia oblast dichtbij de front reed in plaats van veilig via de Krim: deze ladingen kunnen er niet meer overheen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa2Ui6CX8Se_mVh-JNzFSkAuzuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF59gU8ifCnJD9X7QvlzFn8x.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
We wisten dat het zou gaan komen, net als gister. Maar wàt een aantallen zeg!

Heel mooi om te zien dat Oekraïne zoveel heeft kunnen neerhalen ook, dit is toch wel een stress test op alle lagen van de luchtverdediging.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wel natuurlijk de vraag of de bovenstaande interceptie aantallen kloppen, want deze maand (of laatste 2 weken) is het (volgens de officiële cijfers) slechter dan voorgaande maanden. Maar er zijn meerdere redenen te bedenken waarom dat het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiuBDEnBFH9okeAWe7NLh7X-6-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z6Zp3XD9ksa6FKsEIW3pUchp.png?f=fotoalbum_large
BRON

Het volgende zou vannacht ook geraakt zijn:

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 21-08-2025 10:26 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• gustaveau
  • Laatst online: 10:46
Yakolev schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:19:
Wel natuurlijk de vraag of de bovenstaande interceptie aantallen kloppen, want deze maand is het (volgens de officiële cijfers) slechter dan voorgaande maanden. Maar er zijn meerdere redenen te bedenken waarom dat het geval is.

[X]
Wat zou er in de fabriek gemaakt worden dat het zo'n belangrijk doelwit is voor Rusland?
Het blijft toch knap over en weer dat ze intelligence weten te verzamelen over belangrijke objecten diep in de binnenlanden.

• Tens
gustaveau schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Wat zou er in de fabriek gemaakt worden dat het zo'n belangrijk doelwit is voor Rusland?
Het blijft toch knap over en weer dat ze intelligence weten te verzamelen over belangrijke objecten diep in de binnenlanden.
De officiële lezing is dat het (Amerikaanse) bedrijf niks met oorlogsproductie te maken heeft. Al zullen Russen dat in twijfel trekken.
As a result of the attack on Mukachevo, the plant of the American company Flex was destroyed.

The company was engaged in the production of electronics: fitness trackers, health monitoring devices, coffee machines, etc. It collaborated with such brands as Nike, Google, Lenovo and others. Only in April was the plant reconstructed.

At the time of the missile attack, 600 workers were at the plant. They managed to take them to shelters, but there are 15 wounded as a result of this attack.
https://x.com/UkrReview/status/1958443514825470036

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

De officiële lezing is dat het (Amerikaanse) bedrijf niks met oorlogsproductie te maken heeft. Al zullen Russen dat in twijfel trekken.

[...]

https://x.com/UkrReview/status/1958443514825470036
12 raketten van 6,5 miljoen. Dat zal niet voor niets zijn geweest. Of het moet een mooie decoy geweest zijn.

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 11:14

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Yakolev schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:19:
Wel natuurlijk de vraag of de bovenstaande interceptie aantallen kloppen, want deze maand (of laatste 2 weken) is het (volgens de officiële cijfers) slechter dan voorgaande maanden. Maar er zijn meerdere redenen te bedenken waarom dat het geval is.

[Afbeelding]
BRON

[X]
12 impacts als er hierboven wordt gesteld dat van de 14 Kalibr raketten er 12 zijn neergehaald...
Dan weet je dat i.i.g. EEN cijfer niet klopt...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Yakolev
  • Niet online
Freakertje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

12 impacts als er hierboven wordt gesteld dat van de 14 Kalibr raketten er 12 zijn neergehaald...
Dan weet je dat i.i.g. EEN cijfer niet klopt...
Mijn vermoeden is dat ze beide niet kloppen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De flamingo gaat nog even duren voordat die meer in het wild wordt gezien:
President Volodymyr Zelensky has announced that successful tests of the domestically produced Flamingo missile have already taken place, and mass production is set to begin in January-February.
https://www.ukrinform.net...n-in-januaryfebruary.html

PSN

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gustaveau schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Misschien een dikke middelvinger naar Trump omdat die met Zelensky & Co om tafel heeft gezeten?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

12 raketten van 6,5 miljoen. Dat zal niet voor niets zijn geweest. Of het moet een mooie decoy geweest zijn.
Ik zie eigenlijk niet staan dat er 12 op die fabriek zijn gegaan? in het twitter bericht staat het niet iig :)

/edit: ah weer in een andere twitter post. ik zie ook in de andere officiele berichten niks over aantallen raketten op die fabriek iig.
In het filmpje van de twitter post die er 12 claimt is er ook maar 1 raket te zien iig.

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2025 13:02 ]

PSN

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Ik zie eigenlijk niet staan dat er 12 op die fabriek zijn gegaan? in het twitter bericht staat het niet iig :)

/edit: ah weer in een andere twitter post. ik zie ook in de andere officiele berichten niks over aantallen raketten op die fabriek iig.
Ja ik had misschien beter de post erboven kunnen quoten... Excuus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
YakuzA schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Als je doorklikt kom je ook bij deze Telegram post uit waarin genoemd wordt dat er 2 missiles de Flex factory geraakt zouden hebben; https://t.me/VGlagola/13919
Rocket strike on Mukachevo: Russians hit Flex factory

According to my sources, two Russian missiles hit the Flex factory in Mukachevo last night. This happened at around 4:30 a.m. After

the strike, the company's premises immediately caught fire. According to my information, there were people on the factory premises . There are casualties.

The night shift was working during the attack, but I am told by factory workers that during the alarm, the shift stopped working and immediately took people to the so-called "covered assembly point", which is on the territory in case of a fire.

Rescuers have been extinguishing the fire and clearing the rubble for several hours.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer eens een volle Grad geraakt:

💥 Destruction of Russian Grad in the Pokrovsk direction!

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 21 augustus 2025

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:31:
[...]

Mijn vermoeden is dat ze beide niet kloppen.
De aantallen mbt onderscheppingen ten opzichte van gelanceerde drones (over het algemeen) kloppen inderdaad niet. We hebben familie in/om Odesa. Die omgeving wordt flink getarget door de russen ivm de havens die daar liggen. Wat zij ons melden mbt impacts van drones etc komt niet overeen met de cijfers die gepubliceerd worden. Of het iedere dag niet klopt weet ik niet maar er zijn dagen geweest dat er bijvoorbeeld volgens de cijfers 5 projectielen niet onderschept waren volgens Oekraiene. Terwijl er meerdere dagen met > 5 impacts waren alleen al in dat gebied. Dus verlate rapportage leek ook onwaarschijnlijk. Ik zou alle getallen die gepubliceerd worden met een grote korel zout nemen en ze vooral gebruiken om trends te detecteren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Apache4u schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:37:
[...]
De aantallen mbt onderscheppingen ten opzichte van gelanceerde drones (over het algemeen) kloppen inderdaad niet. We hebben familie in/om Odesa. Die omgeving wordt flink getarget door de russen ivm de havens die daar liggen. Wat zij ons melden mbt impacts van drones etc komt niet overeen met de cijfers die gepubliceerd worden. Of het iedere dag niet klopt weet ik niet maar er zijn dagen geweest dat er bijvoorbeeld volgens de cijfers 5 projectielen niet onderschept waren volgens Oekraiene. Terwijl er meerdere dagen met > 5 impacts waren alleen al in dat gebied. Dus verlate rapportage leek ook onwaarschijnlijk. Ik zou alle getallen die gepubliceerd worden met een grote korel zout nemen en ze vooral gebruiken om trends te detecteren.
Late onderschepping waarbij de drone ter plekke neerstort is nog steeds een onderschepping ondanks dat er wel degelijk een ontploffing is en er iets geraakt wordt. Onderscheppen betekent puur dat het originele doel niet geraakt wordt, maar er kan alsnog wel iets anders geraakt worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:44:
[...]

Late onderschepping waarbij de drone ter plekke neerstort is nog steeds een onderschepping ondanks dat er wel degelijk een ontploffing is en er iets geraakt wordt. Onderscheppen betekent puur dat het originele doel niet geraakt wordt, maar er kan alsnog wel iets anders geraakt worden.
Dat snap ik, en aangezien wij natuurlijk nooit weten wat het originele doel was kloppen de cijfers op die manier altijd. Maar als er gebouwen, haven terminals etc geraakt worden op dagen dat er weinig impacts gemeld worden , en dan heb ik het over een klein gebied, heb ik het vermoeden dat die cijfers niet kloppen. En dat neem ik UA trouwens niet kwalijk ofzo. Zij moeten wat mij betreft alles doen om te winnen. En alle mogelijke steun krijgen.

Dat betekent, stam + t .

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

YakuzA schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:46:

[...]
Brainfart: fog of war. We laten de Russen denken dat ze pas in januari klaar zijn, maar in werkelijkheid…. Ik sluit niet uit dat ze een stuk eerder klaar staan. Zo’n bericht wordt niet zomaar naar buiten gebracht, Zelenskyy weet heel goed dat de Russen dit ook lezen…

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofVkqcoKdzf26MdaFQcxLMLJs0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1exRdzewUeeuwkHvAO9FlpY.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

YakuzA schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:46:

[...]
Nog even terug komend op dit.

Ik kijk nog wel eens naar YouTube filmpjes van Tom Lassing (Beursbox). Ik heb geen idee waar hij zijn informatie vandaan haalt, maar in grote lijnen lijkt hij doorgaans geen onzin te vertellen. In een van zijn laatste filmpjes vertelt hij over de Flamingo test die geslaagd zou zijn, er zou een raffinaderij in Rostov geraakt zijn. Hij zegt ook dat UA momenteel 1 Flamingo per dag kan maken, en dat dat er in januari/februari 7 per dag moeten zijn.

Als deze informatie klopt, kan UA de Flamingo's al vaker gaan inzetten, en dat zou heel goed nieuws zijn.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
*knip* sarcasme voegt niets toe.

[ Voor 82% gewijzigd door teacup op 22-08-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:02
Fanta schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:58:

Ik kijk nog wel eens naar YouTube filmpjes van Tom Lassing (Beursbox). Ik heb geen idee waar hij zijn informatie vandaan haalt, maar in grote lijnen lijkt hij doorgaans geen onzin te vertellen. In een van zijn laatste filmpjes vertelt hij over de Flamingo test die geslaagd zou zijn, er zou een raffinaderij in Rostov geraakt zijn. Hij zegt ook dat UA momenteel 1 Flamingo per dag kan maken, en dat dat er in januari/februari 7 per dag moeten zijn.

Als deze informatie klopt, kan UA de Flamingo's al vaker gaan inzetten, en dat zou heel goed nieuws zijn.
Binnen de defensie-industrie, heet dit LRIP; Low-rate initial production. Het idee is dat je begint met een kleine productielijn met veel handmatige stappen. Die tijd kan je gebruiken om kinderziektes op te sporen en uit te wissen; en de ervaring gebruiken om een grotere - meer geautomatiseerde - productielijn in te richten, met een veel hogere capaciteit.

So far so good.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-09 11:43

Rzaan

Altijd zoekende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sakj3kivzivzcyC8fuwRL5ALQIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxAQwG8xVwE5iuI4dQycfYaE.jpg?f=fotoalbum_large

Er is voor de 2de keer een aanval uitgevoerd op de pijpleiding naar Hongarije. Bij Unecha.
Maar als ik op het kaartje kijk, zie ik dat deze pijpleiding gewoon over Oekrains grondgebied gaat. Waarom niet gewoon in Oekraine zelf de boel afsluiten?

Daarnaast dit: De leiding Northern Druzhba loopt door tot o.a. Gdansk en Leipzig. Zijn deze nog gewoon in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:50
@Rzaan dat zijn inkomsten voor UKR, daarbij is Orban een idioot, maar we moeten hem geen wortel geven om nog eens idioot over te doen.

[ Voor 58% gewijzigd door brecht_vb op 22-08-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fanta schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Dat is inderdaad een beetje de strekking op basis van de huidig vrijgegeven informatie:
Tens in "Wapens en wapensystemen"
:)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:53

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Rzaan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
Er is voor de 2de keer een aanval uitgevoerd op de pijpleiding naar Hongarije. Bij Unecha.
Maar als ik op het kaartje kijk, zie ik dat deze pijpleiding gewoon over Oekrains grondgebied gaat. Waarom niet gewoon in Oekraine zelf de boel afsluiten?
Dat is een beetje het dubbele bij een oorlog. Oorlog betekent niet dat alles ineens juridisch mag en kan. Het kan dus prima zijn dat er contracten zijn met de Oekraïense beheerder over doorgifte waar je niet zomaar een einde mag maken - daar krijg je gewoon civiele rechtszaken van.

Via legitieme oorlogshandelingen kun je zonder contractbreuk dus wel zorgen dat levering stopt, zonder dat je er zelf schadeclaims aan overhoudt...

Daarnaast heb je natuurlijk het voordeel dat er ineens geen levering überhaupt meer mogelijk is, dus afnemers worden écht gedwongen andere opties aan te boren. Het is gewoon een feit dat "goedkope energie" ervoor zorgt dat landen die tégen de oorlog zijn, deze nog steeds meefinancieren.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Twee Dee schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:13:
[...]
Dat is een beetje het dubbele bij een oorlog. Oorlog betekent niet dat alles ineens juridisch mag en kan. Het kan dus prima zijn dat er contracten zijn met de Oekraïense beheerder over doorgifte waar je niet zomaar een einde mag maken - daar krijg je gewoon civiele rechtszaken van.
Vziw worden/werden deze bestaande contracten nog gevolgd inderdaad. Sinds 1 januari heeft Gazprom het contract voor gas niet verlengd dus toen was die al gestopt. Weet verder niet hoe het voor de olie contracten was.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:17
Rzaan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]

Daarnaast dit: De leiding Northern Druzhba loopt door tot o.a. Gdansk en Leipzig. Zijn deze nog gewoon in gebruik?
Omdat je als je de leiding in Oekraïne afsluit Hongarije en Rusland de schuld aan Oekraïne geven.
Plus de leiding intact laten levert inkomsten op.

Vernietig je de leiding in Rusland dan is dat een aanval op infrastructuur in een ander land.
Daar kan Hongarije hoe hard ze ook klagen niet tegen zijn. :+
Plus de leiding in Oekraïne blijft intact en levert nog inkomsten op.

Beetje kromme logica maar resulteert in vreemde win-win situatie

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

D-dark schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Omdat je als je de leiding in Oekraïne afsluit Hongarije en Rusland de schuld aan Oekraïne geven.
Plus de leiding intact laten levert inkomsten op.

Vernietig je de leiding in Rusland dan is dat een aanval op infrastructuur in een ander land.
Daar kan Hongarije hoe hard ze ook klagen niet tegen zijn. :+
Hongarije geeft wel degelijk de schuld aan Oekraine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g50iu-WQJ9d5_rV8Bg5kXH_5OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6kvxQX7i70Fob8yQG8uOf40.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Is dit weer iets nieuws?
Orlan-10 die als mothership voor fpv drones wordt ingezet:

Today, several Ukrainian units intercepted Russian Orlan-10 drones in the sky carrying FPV drones for long-range drops, it is reported.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 augustus 2025

PSN

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcBlZEWDebonX37cbso95NyzJ2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I92avXW7tw1MGwpm5TbmxJE6.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
Rzaan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Hongarije geeft wel degelijk de schuld aan Oekraine.

[Afbeelding]
De reactie vanuit Polen is natuurlijk wel geweldig - wij zijn net zo solidair met jullie als jullie met ons.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coLxnd7XKHVExg0-UrP1FWgr3gE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pj7ob800MreOKU2W8qC9C9hx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fUF4G-3PwvEWxv1qITBReLFWKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yReb0M2Vk5JxM3dtA0pGzocu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:40
Uit het filmpje van The Enforcer:

Interessante informatie vanaf 09:45. Een misser van de Russische bevelhebbers hebben de 5th seperate motor riflle brigade naar voren gestuurd nadat de 5th had aangegeven dat er een andere brigade in de buurt was om het gat te vullen. Maar er was helemaal geen andere brigade.

Het resultaat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbepmazB4pghAfIYhJ5BsdQpD-U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MMEY7WNfrb4dNEB9MEx96gD1.jpg?f=user_large

Zou toch wat zijn als Oekraïne 24.000 Russen weten te omsingelen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/v1z73c8vg3lf1.jpeg

[ Voor 83% gewijzigd door Fraggert op 25-08-2025 07:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:19:
Zou toch wat zijn als Oekraïne 24.000 Russen weten te omsingelen.
Daar hebben ze zelf ook veel mensen en materieel voor nodig. Voorlopig zie ik bij andere kaartenbakkers bij Myrne alleen een verschuiving naar 'contested', maar wellicht passen ze het vandaag aan.

Andere succesjes die gemeld worden: de bevrijding van Novomykhailivka en terreinwinst Vovchansk, van beide mis ik nog meerdere bronnen.
edit: ook bij Zelenyi Hai 30-40 km zuidwestelijk van Pokrovsk wordt na terreinverlies in de laatste weken wat winst gemeld. Geen ommekeer, gewoon kleine succesjes

[ Voor 28% gewijzigd door Tens op 25-08-2025 10:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ook de Neptune heeft een tech refresh gekregen:
https://united24media.com...33?utm_source=chatgpt.com
Ukraine has officially revealed its long-rumored long-range Neptune cruise missile, a weapon capable of striking targets up to 1,000 kilometers away. The missile—unofficially dubbed the “Long Neptune”—was shown publicly for the first time in a government video released on Independence Day.

PSN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/pepowqodhalf1.jpeg

[ Voor 84% gewijzigd door Fraggert op 26-08-2025 07:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
resultaat van de aanval op Novoshakhtinsk. In m³ verlies aan brandstof is de schade best wel groot, aan de andere kant; slechts zes van de ruim dertig tanks zijn vernietigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mL0mxyo_UpuC148IGOlfSnqoNgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P4OTsi0Ua7jcdLNKdXwvGCM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 11:40
Tens schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:59:
resultaat van de aanval op Novoshakhtinsk. In m³ verlies aan brandstof is de schade best wel groot, aan de andere kant; slechts zes van de ruim dertig tanks zijn vernietigd.
[X]
[Afbeelding]
Het oppervlak is ongeveer 500.000m2, dat leg je niet plat met een paar drones. Het zou een tactiek kunnen zijn om er eerst een paar drones op af te sturen en als het is uitgebrand te bekijken of er meer drones nodig zijn om het militaire doel te halen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tens
ook het spoor op de Krim blijft doelwit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fldd3zS1Wfab5Aq67ErxlRk0AU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUBGKoRrxZkdvCikNnJHQe7O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
In onderstaande link, en ook op Instagram account van SaintJavelin is het verhaal te lezen van een Oekraïense soldaat welke gevangen werd genomen waarna andere soldaten en hijzelf werden gemarteld, bij anderen werden ogen uitgestoken en oren/neus/lippen afgesneden.
Hijzelf was als laatste aan de beurt waarbij zijn keel werd opengesneden en vervolgens bij de anderen in de pit gegooid werd en voor dood werd achtergelaten.

Het lukte hem om met z’n handen druk op de wond te houden en om z’n ondergoed als verband te gebruiken, hij is uit de put gekomen en heeft er 5 dagen kruipend over gedaan om terug te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTExn_7mwaocVl7UHPhpY-3HtSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3rQDOnyc0GA1Vfqn813V16r.jpg?f=fotoalbum_large

https://global.espreso.tv...o-safety-with-slit-throat

RTL Nieuwsitem: (bedankt voor de link @keuringsdienst )
https://www.rtl.nl/nieuws...f-dagen-lang-terug-vanuit

[ Voor 7% gewijzigd door gise op 27-08-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-09 20:08
Dat zijn die vriendelijke Russen in het echie dus. Beesten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 24-09 16:06
Daarom zou er voor elk vredesverdrag die ze kunnen verzinnen één verplichte bepaling in moeten zitten: het berechten van oorlogsmisdaden.

let the past be the past.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/gz4rehawkhlf1.jpeg

[ Voor 74% gewijzigd door Fraggert op 28-08-2025 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

Snow_King

Konijn is stoer!

gise schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:04:
In onderstaande link, en ook op Instagram account van SaintJavelin is het verhaal te lezen van een Oekraïense soldaat welke gevangen werd genomen waarna andere soldaten en hijzelf werden gemarteld, bij anderen werden ogen uitgestoken en oren/neus/lippen afgesneden.
Hijzelf was als laatste aan de beurt waarbij zijn keel werd opengesneden en vervolgens bij de anderen in de pit gegooid werd en voor dood werd achtergelaten.

Het lukte hem om met z’n handen druk op de wond te houden en om z’n ondergoed als verband te gebruiken, hij is uit de put gekomen en heeft er 5 dagen kruipend over gedaan om terug te komen.

[Afbeelding]

Hoe kan je dit als mens een ander mens aan doen. Ik vind het zo onbegrijpelijk...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 07:44
Snow_King schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:51:
[...]

Hoe kan je dit als mens een ander mens aan doen. Ik vind het zo onbegrijpelijk...
Groepsdruk, ontmenselijking van "de ander", perverse uitingen van macht over een ander. Onder de "juiste" omstandigheden zijn we allemaal in staat tot verschrikkelijke dingen. Ik kan het me van mezelf ook niet voorstellen. Maar de geschiedenis staat bol van wreedheden ten opzichte van andere mensen. Van slavernij tot holocaust, van Abu Graib tot Guantanomo Bay, Srebrenica, Rwanda, Japan. De ellende is op alle continenten en bij heel veel etniciteiten te vinden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:59

Seraphin

Meep?

gise schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:04:

[Afbeelding]

Iedere keer weer verbaas ik mij weer over de alomtegenwoordigheid en extremiteit van de wreedheden van de Russen. Ik ben heel benieuwd hoe hier na afloop van de oorlog mee om wordt gegaan. De cynicus in mij vreest dat het overgrote merendeel van de begane misdaden nooit benoemd, erkend, laat staan bestraft zullen worden.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:12
T-MOB schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Groepsdruk, ontmenselijking van "de ander", perverse uitingen van macht over een ander. Onder de "juiste" omstandigheden zijn we allemaal in staat tot verschrikkelijke dingen. Ik kan het me van mezelf ook niet voorstellen. Maar de geschiedenis staat bol van wreedheden ten opzichte van andere mensen. Van slavernij tot holocaust, van Abu Graib tot Guantanomo Bay, Srebrenica, Rwanda, Japan. De ellende is op alle continenten en bij heel veel etniciteiten te vinden.
Het begint met het voeren van de massa met valse verhaallijnen. De dagelijkse dosis propaganda die kritiekloos passeert

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-09 20:08
Als eye-opener. Dezelfde tactiek wordt momentele ook in de USA gevoerd, ook daar kijken we voor het grootste deel over de misstanden heen tot de emmer overloopt en het te laat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bvanham schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:43:
Als eye-opener. Dezelfde tactiek wordt momentele ook in de USA gevoerd, ook daar kijken we voor het grootste deel over de misstanden heen tot de emmer overloopt en het te laat is.
Off topic, maar dat is toch niet te vergelijken? Elk land kent in meer of mindere maten misstanden. Maar er zit een groot gapend gat tussen sommige acties van Trump en het doorsnijden van kelen (no pun intended)
Laten we aub wel een beetje reëel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:27

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, nu graag weer terug naar de dagelijkse ontwikkelingen.De repercussies van de oorlog bespreken kan beter in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Rusland lijkt de focus van haar luchtaanvallen weer meer op de energiesector te leggen.

Rusland voert droneaanval uit op Oekraïense energie-industrie in zes provincies, meldt Kyiv
Volkskrant Liveblog
10:26
Rusland voert droneaanval uit op Oekraïense energie-industrie in zes provincies, meldt Kyiv
Rusland heeft afgelopen nacht energie-infrastructuur in zes verschillende Oekraïense provincies aangevallen. Dat meldt het Oekraïense ministerie van Energie. Het gaat onder meer om installaties voor transport van gas. De complete omvang van de schade wordt nog in kaart gebracht.
De gouverneur van Poltava, Volodymyr Kohoet, meldt op Telegram dat in de centraal gelegen provincie brand uitbrak bij een energiebedrijf als gevolg van de aanval. Daardoor kwam een onbekend aantal huishoudens tijdelijk zonder stroom te zitten. Bij de verschillende getroffen locaties zijn volgens het energieministerie hulpdiensten aanwezig en worden herstelwerkzaamheden uitgevoerd.
Het Kremlin heeft niet gereageerd op de berichten, zoals het doorgaans ook niet doet. Rusland voert regelmatig aanvallen uit op de Oekraïense energiesector. Kyiv heeft zich daardoor genoodzaakt gezien steeds meer elektriciteit uit het buitenland te importeren.
In een later bericht op dezelfde livblog blijkt de impact wel groot te zijn:
12:24
Zo’n 100 duizend Oekraïeners zitten vandaag zonder stroom door Russische droneaanvallen. Het gaat om inwoners van de provincies Poltava, Soemy en Tsjernihiv, schrijft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky op X.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATQz8noWALqCpVVsoqjfxow36BE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7HtmrnVs3gtsL3E4NrvDZYI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
Nog geen schade rapportage gezien, maar:
Drones have attacked Afipskiy oil refinery in Krasnodar Krai
Drones have attacked railway infrastructure in Petrov Val of Volgograd region
Drones have attacked Novokuybyshevskiy oil refinery in Samara region

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ASpls1vkKaRVgu0MeLTRr13Ygw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQ2gxxXrgVVkovlcmy1qfnq0.jpg?f=fotoalbum_large

Filmpje, in elk geval meerdere vuurhaarden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
teacup schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:38:
Rusland lijkt de focus van haar luchtaanvallen weer meer op de energiesector te leggen.

Volkskrant Liveblog
\sinds Putin groen licht heeft gekregen van Trump is het alleen maar erger geworden.
The Ukrainian Air Force reports on a large-scale Russian attack at night.

Shot down:
563/598 Shahed and other type drones
1/2 Kh-47M2 Kinzhal aeroballistic missiles
7/9 Iskander-M/KN-23 ballistic missiles
18/20 Kh-101 cruise missiles

Missile and UAV hits were recorded at 13 locations, debris of shot down targets fell at 26 locations.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vivMs17AzzxNrSVRDZiT_oiTNa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBpWtTBoIUOCVqAp3uegDe3j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gustaveau
https://www.hln.be/buiten...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dit vind ik toch wel erg mooi om te lezen!

Hoewel de bevolking in Rusland waarschijnlijk zo gehersenspoeld is dat ze het toch niet geloven, is het wel een sterk staaltje!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Oekraïne heeft met drones een Russisch schip onder vuur genomen. Op beelden lijken het dezelfde drones te zijn die we vaak gebruikt zien worden tegen AA/Radars op de Krim, ik meen dat deze vanaf varende drones gelanceerd worden?

“Today, in the Sea of Azov, attack drones of PRYMARY operators hit the carrier of Kalibr cruise missiles, a missile ship of project 21631 Buyan-M.”

Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/xILMNujQQy

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, geen cijfers discussie hier, hebben we het elkaar afgesproken. Kijk eerst eens in de startpost van het topic voordat je reageert.

Een discussie over (getalsmatige) ontwikkeling van die oorlog kan beter in Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne[

Opmerking in de getallen discussie voor deze modbreak worden daar later naartoe verplaatst. Nieuwe posts na deze modbreak in dezelfde getallendiscussie worden verwijderd.

Hier nu terug naar dagelijks nieuws.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Schijnbaar tussen alle civiele doden en doelwitten ook nog iets militairs geraakt:

❗️Bayraktar factory in Kyiv was hit with two Russian strikes at night.

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 28 augustus 2025

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gise schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:41:
Oekraïne heeft met drones een Russisch schip onder vuur genomen. Op beelden lijken het dezelfde drones te zijn die we vaak gebruikt zien worden tegen AA/Radars op de Krim, ik meen dat deze vanaf varende drones gelanceerd worden?

“Today, in the Sea of Azov, attack drones of PRYMARY operators hit the carrier of Kalibr cruise missiles, a missile ship of project 21631 Buyan-M.”

Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/xILMNujQQy
"old"-link:

https://old.reddit.com/r/..._id=ZqI-CxariNrrmEKOIm24D

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 28-08-2025 14:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
op de niet-reddits ook te vinden:

Ukrainian HUR forces struck a Russian Buyan-M missile ship in the Sea of Azov near occupied Crimea. Drone attacks damaged its radar and Kalibr launch system, forcing the vessel - previously in Temryuk Bay within launch range - to withdraw from its combat zone.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 28 augustus 2025

PSN

• gustaveau
YakuzA schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

op de niet-reddits ook te vinden:
[Bluesky]
Zee van Azov is ook wel erg dichtbij, vraag me af waarom de russen dachten dat ze daar veilig waren.
Vooral omdat het merendeel van de zwarte Zee inmiddels Russische marine vrij is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gustaveau schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:47:
[...]
Zee van Azov is ook wel erg dichtbij, vraag me af waarom de russen dachten dat ze daar veilig waren.
Vooral omdat het merendeel van de zwarte Zee inmiddels Russische marine vrij is?
In principe beschouwen ze de Zee van Azov als veilig omdat ze de complete omringende kust onder controle hebben, en de kans dat een Magura ongezien onder de Krim brug door vaart is relatief klein.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De Oekraïense marine heeft vermoedelijk een nog slechtere dag gehad. Een relatief groot schip (naar Oekraïense maatstaven) is gekapseisd nadat het werd geraakt door een Russische zeedrone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzormbyy54SG7uwtYAhzfB0hQ8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4viLECTz89AKDAbEsoKVFXs.jpg?f=fotoalbum_large

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 06:40
YakuzA schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:02:
Schijnbaar tussen alle civiele doden en doelwitten ook nog iets militairs geraakt:
[Bluesky]
Waar blijven die Bayraktar beelden :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:02:
De Oekraïense marine heeft vermoedelijk een nog slechtere dag gehad. Een relatief groot schip (naar Oekraïense maatstaven) is gekapseisd nadat het werd geraakt door een Russische zeedrone.

[X]

[Afbeelding]
Hier video van de aanval: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/5zfBpkVTFp

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Ik zie het hier niet gemeld worden, heeft ook geen hoge populariteit, maar Rusland heeft gisteren een tweetal dorpen veroverd in de oblast Dnipropetrovsk. Dit is iets waar de voltallige pers op dook, want grondgebied in een nieuwe provincie. Wanneer we het in een context plaatsen dan zien we dat het past in het beeld dat Rusland voortdurend stukjes grondgebied afknabbelt. Dit is een kat en muis spel, want Oekraïne knabbelt in een minderheid van de situaties ook weer gebied terug. Om het gebied in Dnipropetrovsk wat helderder voor de geest te krijgen hieronder twee kaartjes. Ze zijn van de ISW assessment van gisteren.

Eerst een overzichtskaartje waarin de Donetsk Oblast het meest gecentreerd wordt weergegeven. Links op de kaart, in het het witte gebied, zie je de Dnipropetrovsk Oblast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK8wMHPkUEO6TBXoEIdEUFjXano=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T5QZRH29rY5ojDy6h2y1TVw7.png?f=fotoalbum_large

In de onderste helft van het kaartje heb ik een grote vette pijl naar links getekend. Die raakt links een groen-zwart omcirkeld gebied aan. Dat is het bewuste strijdperk waar al die pers het over heeft.

Hieronder een uitvergroting van dat gebied. De plaats Vorone heb ik zelf toegevoegd omdat ze genoemd werd en niet op de kaart stond. Uit de kaart is af te leiden dat de Russen tussen de 1 en 5 kilometer gebied zouden hebben veroverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7SV4GfjJsj0jl_idYhSUnIcWY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4swa3Vm7ps43Pb3Y8vF6FK20.png?f=fotoalbum_large

Wat Merkt Oekraïne precies van deze veroveringen?

Als het gaat om de militaire aanwezigheid in die gebieden ziet ISW de volgende activiteit:
  • Elements of the Russian 74th Motorized Rifle Brigade (41st CAA, CMD) are reportedly operating in the Dnipropetrovsk (Velykomykhailivka) direction.
Nu kan "elements" van alles zijn. Dit onderdeel laat desondanks relatief meer actie zien. Verdere activiteit behalve dat van verschillende andere onderdelen drone operators actief zijn weet ISW echter niet op te tekenen:
  • Drone operators of the 14th Spetsnaz Brigade (Russian General Staff's Main Directorate [GRU]) are reportedly operating near Ternove (southeast of Velykomykhailivka).
  • Drone operators of the 5th Tank Brigade (36th CAA, Eastern Military District [EMD]) are reportedly striking Ukrainian forces near Sosnivka (southeast of Velykomykhailivka)
  • drone operators of the 30th Spetsnaz Company (reportedly of the 36th CAA) are reportedly striking Ukrainian forces near Novoselivka (east of Velykomykhailivka)
Drones lijken de Russen dus als een soort artillerie 2.0 te beschouwen. Alleen 74th Motorized Rifle Brigade lijkt dus meer te doen behalve gebruik van drones. Velykomykhailivka lijkt hierbij het focuspunt. Oekraïne zou verder terugslaan ter hoogte van Vorone:
Russian milbloggers claimed that Ukrainian forces counterattacked near Vorone.
Dat de Russen vooral met drones bezig zijn betekend een sanctie op de voortgang van hun front. Drones leveren minder vuurkracht dan artillerie. Voortgang forceren lukt daarom minder. De historische context illustreert dit ook:

Volkskrant: Russisch leger verovert voor het eerst gebied in Oekraïense provincie Dnipropetrovsk
volkskrant.nl

Rusland presenteert het als een belangrijke doorbraak:
Russische propagandakanalen presenteren de oversteek van de provinciegrens als signaal dat de invasie volgens plan vordert. Een analist op de Kremlingezinde nieuwssite Life.ru speculeert al over de val van de hele provincie, die ‘praktisch fataal’ zou zijn voor Oekraïne.
De werkelijkheid is wat minder heldhaftig:
Maar de inname laat volgens militaire deskundigen juist zien hoe traag het Russische offensief verloopt, ondanks de inzet van grote hoeveelheden manschappen. Rusland claimde eind juni al de provincie te zijn ingetrokken. Pas nu, twee maanden later, is het daar in geslaagd.
Oekraïne zou doende zijn het terrein terug te veroveren, Deepstate map laat echter een andere werkelijkheid zien:
De Oekraïense legerleiding stelde dinsdag dat een van de twee dorpen, Zaporizke, weer in Oekraïense handen is. De gevechten om het andere dorp, Novoheorhivka, te heroveren zijn volgens de legerleiding nog gaande.

Desalniettemin meldt DeepStateMap, een Oekraïense site die het front in kaart brengt, dat beide dorpen onder controle staan van Russische militairen.
Kijk ik zelf naar de actuele status van Deepstate krijg ik juist weer de indruk dat de weergave terughoudender is dan die van ISW gisteren, misschien zijn de Russen in het zuidelijke gedeelte (~Berezove) iets verder gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q7BzfSm7yqwTmVKeeASuDl41RQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKtDWYdW4Hxw90ju6vmZCIEf.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook is er een onderliggende implicatie, Oekraïne lekt grondgebied. Een verdere stabilisering van front zou Oekraïne meer controle geven en haar in de gelegenheid stellen haar verdediging beter op orde te krijgen. Zover zijn we nog niet. Maar het persbombardement over bovenstaande veroveringen is een overstatement. Daarom deze post voor de context.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r29_POMjnBWjmtN8LyErNU3g_WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHi9nJj6XN9v5SspbEVEWyWT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tens
En gisteren Oryol; Continu aanvallen op, brandstof en logistiek. Ik hoop dat Oekraïne deze druk vol kan houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hka14Mr5pmuxMw2g3L--U6SZiIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XI05vJpIVCJqbL7B829cW2VJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tens schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:14:
En gisteren Oryol; Continu aanvallen op, brandstof en logistiek. Ik hoop dat Oekraïne deze druk vol kan houden.
Dat lijkt me wel, als je bedenkt hoeveel drones er dagelijks gebouwd worden. Qua menskracht stelt het ook niet gigantisch veel voor.
Ik vroeg me zelfs af of er niet een flink aantal tandjes bij zouden kunnen. Maar misschien ben ik verblind door positivisme en wishful thinking.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Meer raketten voor AD betaald door Europa:

The US has approved a possible $825 million sale to Ukraine of up to 3,350 ERAM missiles and related equipment, DSCA reports. The deal will be funded by Denmark, the Netherlands, Norway, and US Foreign Military Financing. www.dsca.mil/Press-Media/...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 29 augustus 2025

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:51:
[Bluesky]
Prima! Niets mis mee als wij als Europa het betalen. Als de Amerikanen maar produceren en het op een schip zetten deze kant op.

Zolang we die Russen maar klein krijgen, dan is het allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:51:
[Bluesky]
ik lees hier en daar wel nog het woord "proposed"......moet dat "Congress" daar nog een laatste klap op geven?

Of is dit nu finaal akkoord en kan er geleverd worden?

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 29-08-2025 12:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Explosieven opslag onder je nuttige bruggen is niet super handig:
Ukraine has said it destroyed two bridges inside Russia by using a couple of cheap drones to hit stashes of mines and ammunition hidden there by Russian forces.

The Ukrainian military said the two bridges near the border with Ukraine’s Kharkiv region were being used by the Russian military to resupply their troops.

Because of their strategic importance, the bridges were mined – so that the Russian military had the option of blowing them up in case of a sudden Ukrainian advance.
https://edition.cnn.com/2...n-mines-cheap-drones-intl

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2025 17:20 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

YakuzA schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:19:
Explosieven opslag onder je nuttige bruggen is niet super handig:
Veelal zijn bruggen door de Russen voorzien van springladingen zodat ze die in geval van nood kunnen opblazen. Wellicht was dat hier ook het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Paar weken terug ook al een brug op die manier gesloopt:

https://old.reddit.com/r/...he_russian_bridge_in_the/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 08:54

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Rzaan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Veelal zijn bruggen door de Russen voorzien van springladingen zodat ze die in geval van nood kunnen opblazen. Wellicht was dat hier ook het geval.
Dat staat ook letterlijk in de quote. Wat me meer verbaasd is dat Rusland schijnbaar rekening houdt met een plotseling Oekraïens offensief, in dit geval ook nog Rusland in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:19

Standeman

Prutser 1e klasse

Rzaan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Zelfs in NL hebben we dat. Misschien niet direct met aanwezige explosieven. Maar zeker wel de ruimte om er voor te zorgen dat ze niet meer bruikbaar zijn om zwaar materieel er over te vervoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 30-08-2025 07:38 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEYXmxVZEGYloqPd4QbKC1PKZL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ8qUehHrZYjycKbqIA52SHF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:33
Standeman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:00:
[...]

Zelfs in NL hebben we dat. Misschien niet direct met aanwezige explosieven. Maar zeker wel de ruimte om er voor te zorgen dat ze niet meer bruikbaar zijn om zwaar materieel er over te vervoeren.
Voorbeeldje van “vroeger” vanwege te mooi om niet te delen.
https://www.russchertekstenbeeld.nl/1934-2/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
Zie verder nog geen informatie, maar rookwolken bij Saki airfield (westkust Krim)
Kan deel van de recente Oekraïense campagne zijn tegen luchtverdediging op Krim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3WHZRGRRy4lS0SMnVdgtSynghc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hb3UfCLEm683xWs7iWVmLMjR.jpg?f=user_large
ook vannacht ander doelwit:

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 30-08-2025 11:29 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3QLdAbmBDebIHOGBwET0vd6Ps0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlMV8bcnuWwx6Wmei5GezLkG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tens
Twee Helikopters minder op de Krim:

wel heel snel al satellietbeeld beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U89DxwBzzCSXg9jNer5nO3pNB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7Y3oMKr1KZkHubkgH5qAjQu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
filmpje van flamingo lauches (of claims van)
Drie stuks kort achter elkaar, lijkt geen test maar een aanval.

water lijkt te breed voor de Dnjepr, mijn gok: over Kinburn split richting de Krim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:45:

water lijkt te breed voor de Dnjepr, mijn gok: over Kinburn split richting de Krim

[X]
Gezien de launch prep een half uur schijnt te duren zou het ook best veel verder weg kunnen zijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Ehhmm. Een en een is twee?

Volkskrant liveblog

Zelensky kondigt op X nieuwe aanvallen ‘diep in Rusland’ aan
15:09
Oekraïne heeft nieuwe aanvallen diep in Rusland voorbereid, meldt Volodymyr Zelensky op X in een update over de situatie aan het front. Daarin schrijft hij ook dat de Russen er voorlopig niet in slagen ‘hun strategische doelstellingen’ te behalen.
Wanneer Oekraïne van plan is om toe te slaan en op wat voor manier, heeft Zelensky logischerwijs niet gedeeld. Het is dus de vraag of Rusland moet vrezen voor een nieuwe Operatie Spinnenweb, de grootschalige droneaanval op Russische luchtmachtbasis van eerder dit jaar. Toen wisten de Oekraïners meer dan veertig vliegtuigen aan te vallen op verschillende plekken tot ver in Rusland.
Edit, zal denk ik over deze tweet van Zelenskyy gaan:

Op zich heeft het best wel logica om een nieuw wapen aan te kondigen, en daarna niet te lang te wachten met gebruik voordat een vijand goed tegenmaatregelen heeft kunnen nemen. Dat is dan een strategisch belang. Ik heb nergens gezien dat het wapen nog niet beschikbaar zou zijn. Verbeter mij als dat anders is.

Om te stellen dat dat wapen aan het eind van het jaar breed beschikbaar komt is misschien wel ruis. Er is nog wel een psychologisch belang aan te wijzen om het vroeg aan te kondigen: het opbeurende effect dat er een gelijkmaker aankomt. Tijd gaat dat leren.

Diep in Rusland zou dan weer niet op de Krim terugslaan, maar misschien ook weer ruis. De vele activiteit op de Krim was mij via jullie posts nog wel opgevallen. Een samenhang met een Flamengo actie hoeft dan niet onwaarschijnlijk te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 31-08-2025 18:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

_Arthur

blub

Tens schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:45:

[X]
Vermoedelijk was dit het target: FSS Facility in Crimea Hit by Flamingo Missiles, Not Neptune — Sources

Link: https://militarnyi.com/en...iles-not-neptune-sources/
FSS outpost and patrol boats in Crimea near Armyansk were struck with new Flamingo cruise missiles, not Neptune missiles.

After initial reports indicated that Neptune cruise missiles had struck the site, military sources shared with Militarnyi that the damage was caused by Flamingo cruise missiles, correcting earlier claims made by Astra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007

ZenTex

Doet maar wat.

teacup schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:48:
Ehhmm. Een en een is twee?

Volkskrant liveblog

Zelensky kondigt op X nieuwe aanvallen ‘diep in Rusland’ aan

[...]

[...]

Op zich heeft het best wel logica om een nieuw wapen aan te kondigen, en daarna niet te lang te wachten met gebruik voordat een vijand goed tegenmaatregelen heeft kunnen nemen.
Dan zou ik eerder verwachten dat ze zouden wachten met de aankondiging als er eenmaal een voorraad opgebouwd is en er al een paar aanvallen diep binnen Rusland geweest zijn.

Waarom nu aankondigen?

Het enige dat ik me kan bedenken is dat ze hopen dat Rusland AA batterijen terugtrekt van het front om kritieke infrastructuur binnen Rusland en in de Krim te beschermen.

Maar dan zou het alsnog logischer zijn om eerst een paar faciliteiten diep in Rusland aan te vallen terwijl Rusland het nog niet verwacht, en dan pas aan te kondigen, dat zou veel meer effekt hebben

Misschien is de aankondiging niet meer dan ruis, of Will men haar eigen bevolking en buitenlandse partners laten zien dat UA terug kan slaan.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txt_EzKwN_JH_Jtxj0SPjl6HRjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CZY7YvRiClDFDxmrM7KFYtc.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid