Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Een opsomming van de veronderstelde dagelijkse verliezen aan russische zijde.Morpheusk schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:37:
[...]
Ik zie al maanden of jaren dit plaatje voorbij komen, maar is er ook een uitleg van? De kop wordt niet vertaald.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
🔥 AFU struck Saratov Oil Refinery that provides 2.54% of the total volume of oil refining in Russia (over 7 million tons of oil annually), - General Staff
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 20 september 2025
⚡️Also, units of Unmanned Systems Forces struck Novokuibyshevsk Oil Refinery that provides processing of over 8.8 million… pic.twitter.com/zS53G1b4B0
Saratov:
:strip_exif()/f/image/Oh8iEu3oqzhbuOqfIICNqv7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Rubicon wordt ook actief gezocht
With homegrown FP-2 missiles, Ukraine strikes the bases of Russia's most elite drone unit "Rubicon".
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 19 september 2025
Donetsk Oblast. pic.twitter.com/TMj6udO9GM
en Rusland had weer gespaard:
The Ukrainian Air Force reports on the Russian missile and drone attack at night.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 20 september 2025
Shot down:
552/579 Shahed and other type drones
2/8 Iskander-M/KN-23 ballistic missiles
29/32 Kh-101 cruise missiles
The Air Force adds that in particular F-16's helped repel the attack. pic.twitter.com/BVUTSXAPZY
[ Voor 23% gewijzigd door Tens op 20-09-2025 10:57 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Hoeveel drones/vliegtuigjes stuurt Oekraïne af op een raffinaderij en hoeveel daarvan wordt er onderschept.
Wat als Oekraïne in staat was om dezelfde aantallen te maken als dat Rusland momenteel produceert aan Shahed’s. Als Oekraïne toch eens 600 drones in een nacht kan sturen dan is het snel gedaan met de raffinaderijen in Rusland lijkt me.
Daarnaast kan het de huidige strategie natuurlijk ook zijn om zo veel mogelijk plat te leggen met minimale effort/middelen.
1 grote aanval kan een grote reactie uitlokken, honderd kleine speldenprikjes kan dat voorkomen terwijl wel elke keer iets wordt platgelegd.
Kwam toevallig net deze tegen: niet echt credible source, maar wel een teken dat Rusland toe moet geven dat het meer dan een paar zijngise schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:03:
We hebben de data niet, maar ik vraag me af;
Hoeveel drones/vliegtuigjes stuurt Oekraïne af op een raffinaderij en hoeveel daarvan wordt er onderschept.
Wat als Oekraïne in staat was om dezelfde aantallen te maken als dat Rusland momenteel produceert aan Shahed’s. Als Oekraïne toch eens 600 drones in een nacht kan sturen dan is het snel gedaan met de raffinaderijen in Rusland lijkt me.
Daarnaast kan het de huidige strategie natuurlijk ook zijn om zo veel mogelijk plat te leggen met minimale effort/middelen.
1 grote aanval kan een grote reactie uitlokken, honderd kleine speldenprikjes kan dat voorkomen terwijl wel elke keer iets wordt platgelegd.
Tens in "De situatie binnen Rusland"
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dat zijn waarschijnlijk de 3 Mi-8's die op de Krim, Simferopol, waar gisteren drone beelden van de Prymary eenheid van de SBU van naar buiten kwamen. Naast de heli's zat er ook nog een dure Nebo-U radar bij.
Dan morgen weer +1 heli (en twee vliegtuigen, of tellen deze niet mee?)SiErRa schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:16:
[...]
Dat zijn waarschijnlijk de 3 Mi-8's die op de Krim, Simferopol, waar gisteren drone beelden van de Prymary eenheid van de SBU van naar buiten kwamen. Naast de heli's zat er ook nog een dure Nebo-U radar bij.
https://bsky.app/profile/...social/post/3lzfv5dul2s2z
Bron: https://bsky.app/profile/...social/post/3lzfwtbzj3s2o
[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 22-09-2025 10:05 ]
Weet niet of dit bericht echt is, maar als de gemiddelde RU militair dit bericht ziet zal het eerste dat bij m opkomt zijn "hoe kan ik hiervan zo veel mogelijk achterover drukken om een paar Roebels te verdienen"IJsbeer schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:05:
Benzine/diesel lijkt echt een issue te gaan worden:
[Afbeelding]
Bron: https://bsky.app/profile/...social/post/3lzfwtbzj3s2o
De Mi-8 was mogelijk wel operationeel.
The 🇺🇦Main Directorate of Intelligence (GUR) has released footage of UAV attacks on a Russian Armed Forces Mi-8AMTSh helicopter and two Beriev Be-12 at Kacha Air Base, Crimea.https://t.co/XgyYyH0HQQ
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 22 september 2025
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
On August 29, 2025, Ukraine’s Joint Forces "Dnipro" struck a Russian drone logistics hub, destroying vast UAV and ammo stockpiles. Over 19,000 drones and supplies meant for the 17th Tank Regiment near Bohdanivka and forces in Donetsk were eliminated.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 september 2025
Al wat oud, dus ik weet niet meer wat rond die tijd allemaal speelde.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Russen (en Oekrainers idem) kennende is dit al lang aan de hand. Denken aan de gemeenschap is niet de sterkste kant van volkeren die jarenlang onderdrukt zijn en overal om hen heen corruptie zien.stefanass schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:16:
[...]
Weet niet of dit bericht echt is, maar als de gemiddelde RU militair dit bericht ziet zal het eerste dat bij m opkomt zijn "hoe kan ik hiervan zo veel mogelijk achterover drukken om een paar Roebels te verdienen"
Russian media report unknown drones attacked Moscow and the surrounding region with at least 10 explosions heard. Mayor Sobyanin claims air defenses are engaged and emergency services are on site. Some flights to Moscow are being diverted. pic.twitter.com/hDecvekemA
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 22 september 2025
7 drones were shot down in Moscow, - mayor Sobyanin
[ Voor 57% gewijzigd door Tens op 22-09-2025 19:15 ]
Oorlog in Moskou.
Steam ID = Ackerfiets
met zo'n hoeveelheid AD ter plekke lijkt het weinig zinvol:
2/2 This entry represents the 61st confirmed AD position in Moscow and Moscow Oblast on my dynamic map, with 22 more awaiting confirmation through HR satellite imagery or OTRG photos. https://t.co/QvPSm1z09i pic.twitter.com/HPjXtfgJKE
— Mark Krutov (@kromark) 7 september 2025
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ILoBOiSvN37p3QoybGNDP9hT.jpg?f=user_large)
Mark Krutov
@kromark
·
Sep 8
Some positions are being abandoned (green pins); I don’t have time to regularly check all of them. Tower-mounted Pantsirs are mostly stationary. Many towers built this summer are still unoccupied. Some have radars on top, not SHORADs (I’ve seen HR imagery, but can’t publish it).
[ Voor 26% gewijzigd door Tens op 23-09-2025 09:26 ]
zinvol ligt er maar net aan wát je doel is. Als het doel een signaal afgeven is, dan is dat denk ik wel gelukt met die explosies en mogelijk alarmen die afgaan in de stad.Tens schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:24:
[...]
[X]
[Afbeelding]
[...]
Dat denk ik ook. De SMO oorlog was voor veel russen denk ik een ver-van-bed ding. Nu met stijgende brandstofprijzen, explosies en alarmen die afgaan begint het dichterbij te komen.consolefreak schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:56:
[...]
zinvol ligt er maar net aan wát je doel is. Als het doel een signaal afgeven is, dan is dat denk ik wel gelukt met die explosies en mogelijk alarmen die afgaan in de stad.
Uiteindelijk denk ik dat dit niet met een militaire overwinning gaat aflopen, daarvoor hebben de russen teveel mensen en steun uit andere landen - en Oekraine te weinig steun van het westen. Een einde aan de oorlog zal, verwacht ik, toch eerder zijn door wegvallen van steun aan Poetin. Zodra die vervangen wordt door een andere marionet kan de nieuweling zonder gezichtsverlies de strijd staken. En brandstofprijzen, explosies en alarmen helpen bij het wegvallen van steun aan Poetin, hoop ik.
[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 23-09-2025 10:33 ]
Dat wel, het Kremlin claimt nu dat ze heel 'succesvol' 80 drones boven Moskou hebben neergehaald.consolefreak schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:56:
[...]
zinvol ligt er maar net aan wát je doel is. Als het doel een signaal afgeven is, dan is dat denk ik wel gelukt met die explosies en mogelijk alarmen die afgaan in de stad.
Het voorkomt wellicht ook dat er AD naar andere - voor UA belangrijkere - militaire doelen verplaatst wordt.Tens schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:24:
[...]
[ Voor 118% gewijzigd door teacup op 23-09-2025 18:15 ]
ISW met wat meer duiding:Yakolev schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:34:
Na Avdiivka en Sudzha aan wat Russen in een pijpleiding te hebben verloren is het nu de beurt aan Kupyansk.
Dankzij de pijpleidingen kunnen / konden volgens DeepState Russische troepen over de Oskil tot aan de stad komen.
[...]
https://t.me/DeepStateUA/22459
Russian forces recently attempted to advance behind Ukrainian positions in Kupyansk via an underground gas pipeline — the third time Russian forces have used this tactic so far in the war. Russia’s repeated use of this tactic further indicates that Russian forces are improving their ability to disseminate tactical lessons between various sectors of the front line. A Ukrainian military intelligence (GUR)-affiliated source reported on September 12 that Russian forces entered a gas pipeline from a wooded area near Lyman Pershyi (northeast of Kupyansk), traveled through the pipe for an estimated four days with electric scooters and modified wheeled stretchers, and exited the pipe near Radkivka (immediately north of Kupyansk).[1] The Ukrainian source reported that Russian forces then advanced toward Kupyansk and the nearby railway line. The Ukrainian General Staff acknowledged that Russian forces conducted the mission and stated that Russian forces are accumulating on the northern outskirts of Kupyansk but have not entered Kupyansk itself.[2] The commander of a Ukrainian drone regiment operating in the Kupyansk direction stated that Ukrainian forces have since struck and damaged the pipeline and that Russian forces are no longer able to advance through the pipeline.[3] Russian milbloggers claimed that it is unclear when Russian forces conducted the mission, and some claimed that Russian forces may have advanced through the gas pipeline in early September 2025, indicating that the footage may be up to a week and a half old.[4] Kupyansk Military Administration Head Andriy Besedin stated on September 13 that Russian forces do not currently hold positions in Kupyansk but that fighting is ongoing near the outskirts of the city.[5]
Footage of a Ukrainian naval drone entering the port of Novorossiysk. Russian sources report that some of the naval drones used, were equipped with FPV drones that were launched into the city. https://t.co/IaOvmr0vzZ pic.twitter.com/RSiQvxFKOw
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 september 2025
According to ASTRA, Ukraine’s drone strike on Novorossiysk damaged the city office of the Caspian Pipeline Consortium (CPC). Two CPC employees were injured and hospitalized; the office has been evacuated and operations are suspended. The building also sustained serious damage. pic.twitter.com/bxqA2DkZjR
Kantoor geraakt, foto met olie opslag op de achtergrond
:strip_exif()/f/image/GmHZnC11SIPCcmowaQWHDcgi.jpg?f=fotoalbum_large)
In elk geval één uitgeschakeld, niet bekend of het voor of na lancering FPV's is
A burning Ukrainian naval drone spotted off Novorossiysk, with Russian warships clearly visible in the background. Time for another visit. pic.twitter.com/XnK6q4hfoC
Russian media report that a state of emergency has been declared in Novorossiysk, and in Sochi — evacuation from beaches due to the UAV threat.
— WarTranslated (@wartranslated) 24 september 2025
Everything is "going according to plan." pic.twitter.com/Yq1iOo7wg2
Best een stukje varen trouwens voor die USV's. Kan het kaartje even niet vinden.
Daily driver; MB R171 SLK280
❗️Ukrainian Defenders shot down a Russian Su-34 aircraft that was launching guided aerial bombs at Zaporizhzhia.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 25 september 2025
Glory! pic.twitter.com/EnJxUSKCfc
Slechte week voor de Russische luchtmacht.
🎉 Ukrainian military shoots down Russian Su-34 in Zaporizhzhia direction.
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 25 september 2025
Around 4 am on September 25, a fighter-bomber attacked Zaporizhzhia with guided bombs. At that moment, it was destroyed by air defense forces. pic.twitter.com/U9NRKTr6RK
Of +3?Tens schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:26:
De +1 bij de vliegtuigen?
https://bsky.app/profile/...social/post/3lzncsvrlms2g
Ik heb vaak het idee dat die "Prymary" video's vanaf drones komen die vanuit zee richting de Krim worden gestuurd, want ze gaan wel erg ver achter de linies, maar zien er ook niet uit als de beelden van de grote long range drones die diep Rusland in gaan.
🔥 Two enemy An-26 transport aircraft and coastal radar MR-10M1 "Mys M1" - another prey of the "Prymary" of the GUR in Crimea! pic.twitter.com/axObFlf6P5
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 25 september 2025
Ik neem aan dat dit komt door het verwachte offensief bij Pohkrovsk, op deze manier kunnen ze Rusland dwingen om de aandacht toch meer te spreiden zodat het front wat verlicht wordt.
Van de 2 AN-26's zijn er van maar 1 beelden van de vernietiging. Deze lijkt in tegenstelling tot de Beriev vliegtuigen van een paar dagen geleden wel actief te zijn geweest, maar in onderhoud. Van de andere AN-26 is nog geen bewijs van de vernietiging.
It's possible. Anyhow, I think RF-46878 wasn't retired. There was a maintenance platform right next to it, propellers and wheels were removed, suggesting some kind of work being done. Also it was burning profusely, there was definitely fuel in the tank.
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 25 september 2025
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
:strip_exif()/f/image/P4TB0GFZMnA1aOqr7QgpHmpV.png?f=user_large)
Judging by this post, at least one crew member did not survive. pic.twitter.com/M0qvRAiISl
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 25 september 2025
Geen idee meer of dat een los net was, of dat de Russische drone als een gevangen prooi werd meegenomen.
Zou dit geen oplossing kunnen zijn voor de drones die de Deense luchthavens hinderen?
ppsssttt...hierzoRzaan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:00:
Wellicht heb ik me vergist, maar ik meen op één van de filmpjes hier ooit gelinkt het volgende te hebben gezien: Een Oekrainse drone die met een net een Russische drone uitschakelde.
Geen idee meer of dat een los net was, of dat de Russische drone als een gevangen prooi werd meegenomen.
Zou dit geen oplossing kunnen zijn voor de drones die de Deense luchthavens hinderen?
Zit dat net aan een kabel aan de Oekrainse drone?
Want anders kan de drone alsnog neerstorten. Ik denk dat de Denen de drones nu ook al uit de lucht kunnen schieten, maar dat doen ze niet.
Удар ОТР с кассетной БЧ по позиции ЗРК Patriot ВСУ в районе н.п. Светлогорское Днепропетровской области
— Lost Armour (@lostarmour) 25 september 2025
Геопривязка: https://t.co/uhCNjuJWSX
Источник (https://t.co/tngWjLRwii) pic.twitter.com/iposwbFqNg
OTR strike from a cluster warhead on the position of the Patriot air defense system of the Armed Forces of Ukraine in the area of the village of Svetlogorskoye, Dnipropetrovsk region
In tegenstelling tot een S400 kan een Patriot blijkbaar wel zichzelf tegen aanvallen beschermen. Weliswaar niet feilloos, maar toch.Yakolev schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:21:
In dezelfde regio waar Oekraïne een Su-34 heeft neergehaald zijn ze volgens de Russen minimaal de radar van een Patriot systeem kwijtgeraakt.
[X]
[...]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
https://euromaidanpress.c...pping-thousands-soldiers/
Frontline news: Ukraine forms largest Russian “cauldron” yet in Pokrovsk counter-attack, trapping thousands soldiers.
Ukrainian forces achieved significant territorial gains in the Pokrovsk direction by using coordinated drone swarms and ground operations to create three separate encirclements of Russian troops.
[ Voor 42% gewijzigd door Jazco2nd op 25-09-2025 21:57 ]
In recente weken is bijvoorbeeld door aardig wat analisten toch wel wat lacherig gedaan over alle zogenaamde omsingelingen die er zouden zijn geweest, maar vrijwel door geen enkele bron definitief kon worden vastgesteld.
Kyiv Independent
Met de volgende resultaten:The source said drones targeted key logistics hubs, including Transneft's state-controlled oil loading complex and the Caspian Pipeline Consortium terminal in Novorossiysk, both central to Russia's crude oil exports, including shipments through its so-called "shadow fleet."
Nu lijkt mjj dat CPC-kantoor nog wel te overzien.The Caspian Pipeline Consortium confirmed that its Novorossiysk office was damaged in the strike.
Een andere aanval, op Tuapse, een andere haven op de Krim, met minder camerabeelden echter was meer schade te melden:
Ook was de situatie (lees= de Russische reactie) in Tuapse chaotisch:In Tuapse, another port city on Russia's Black Sea coast, Ukrainian drones blew up the oil loading pier at one of Russia's largest terminals, according to the HUR source.
De Volkskrant kon op basis van Reuters melden dat beide faciliteiten (dus toch ook die in Novorossiysk) tijdelijk tot stilstan zijn gekomen.The source said the attack exposed "the incompetence of the Russian forces protecting Black Sea ports," with chaotic air defense fire damaging homes, cars, and causing civilian panic.
De krant stelt ook dat de terminal in Tuapse een van Ruslands' grootste olieterminals is.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
[ Voor 93% gewijzigd door Mortum op 26-09-2025 07:48 ]
een treffende spreuk
Vergeet niet dat UA ook nog die opblaasbare decoys heeft. Een Patriot radar klinkt als iets waar je wel een decoy van zou kunnen maken.Yakolev schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:21:
In dezelfde regio waar Oekraïne een Su-34 heeft neergehaald zijn ze volgens de Russen minimaal de radar van een Patriot systeem kwijtgeraakt.
[X]
[...]
Daarmee is het prima te verklaren dat RU veel hogere hitrates claimt dan UA uiteindelijk bevestigd/daadwerkelijk heeft. Naast eventuele bullshit. Maar los daarvan, ook RU raakt natuurlijk van alles.
Wat hier precies gebeurd is weet ik verder niet.
Elke m² winst op de russen is goed nieuwsJazco2nd schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:56:
Wow, ik hoop dat dit echt helemaal correct is.. hoe is dit zo omgeslagen??
[...]
Het is vooral het terugwinnen van terrein van die 'enorme' Russische doorbraak boven Pokrovsk van een paar weken geleden.
En bij Oleksivka was ook beweging, sommige kaarten laten ook een risico op insluiting zien
51.15157, 34.84108
/f/image/pA4W0IEm9I9izJZOzF8F2CCN.png?f=fotoalbum_large)
Russian sources report from Oleksiivka, Sumy region, that fresh reinforcements have arrived on the eastern outskirts. They describe the troops as motivated but completely inexperienced, thrown straight into combat instead of holding second-line positions. As a result, Russian… pic.twitter.com/y5bkacLLCW
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 25 september 2025
Ik heb het idee dat je niet heel actief de draadjes hier volgt?Jazco2nd schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:56:
[...]
Voor het gemak even een linkje naar een post van mij van een paar weken terug waar ik al wat meer duiding gaf
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Niks. Er is een su-34 neergeschoten. Punt. Bevestigd door fighterbomber die niets anders doen dan het absolute minimum toegeven. Al de rest is copium.TheGhostInc schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:02:
[...]
Vergeet niet dat UA ook nog die opblaasbare decoys heeft. Een Patriot radar klinkt als iets waar je wel een decoy van zou kunnen maken.
Daarmee is het prima te verklaren dat RU veel hogere hitrates claimt dan UA uiteindelijk bevestigd/daadwerkelijk heeft. Naast eventuele bullshit. Maar los daarvan, ook RU raakt natuurlijk van alles.
Wat hier precies gebeurd is weet ik verder niet.
een treffende spreuk
Dit is de pocket ontstaan in begin augustus toch?Jazco2nd schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:56:
[...]
gise in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-Q3"
PSN
En de geolocation (en wat additionele info) over het filmpje waarbij een Patriot radar (mogelijke decoy) geraakt werd.Yakolev schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:21:
[X]
[...]
The Russian Iskander-M (Cluster warhead) strike on a AN/MPQ-65 radar in Zaporizhzhia with some more information.
— kim høvik (@kimhvik2) 25 september 2025
1. The radar was moved into position between the 2-4. September 2025 (p1: 31 Aug.2025 - 4 Sept. 2025)
2. New markings can be seen on the ground around the radar on… pic.twitter.com/57UrXWRLCe
🔥 Special Operations Forces Destroyed Iskanders of the Russian 448th Missile Brigade, - General Staff - 5 transport-loading vehicles 9T250; - 1 Iskander missile launcher; - Pantsir-S1 air defense system; - warehouses and auto equipment.
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 26 september 2025
/edit:
Schijnbaar slechts 100 km achter het front in Kursk:
Toch wel fijn als Rusland zo hun eigen BDA uitvoert
[ Voor 55% gewijzigd door YakuzA op 26-09-2025 17:45 ]
PSN
Ze schrijven erover:
https://t.me/DeepStateUA/22528🟡Situation in Kupiansk
🏹 The enemy continues to infiltrate the city and increase its presence there. In particular, they are establishing positions in the central part of the city, and the Russians are approaching the "Yuvileynyi" neighborhood. On the map, you can notice the expansion of the gray zone, which will be reflected in the next update.
⛔️ According to our information, the Defense Forces have indeed so far managed to stop the enemy's ability to use the pipe, so the enemy has returned to their old method of crossing the river and landing, where they are drawn into the city itself, albeit in smaller numbers, since the pipe had a larger "passenger flow." However, it should be noted that the Russians, unfortunately, have managed to accumulate in quite large numbers during this time to carry out assault actions, infiltration, and sabotage-reconnaissance activities.
🚀 To assist the infantry in the area, especially on the outskirts of the city, drones and mortars are operating, striking positions of Ukrainian fighters, clearing groups, etc. The enemy continues to use civilian clothing to infiltrate the city and very often conducts reconnaissance activities there to "walk around and observe," assess the situation and distribution of forces, which complicates the process of defending the city and clearing it of enemy infantry.
/f/image/yWfJBEE68AAhPchpQVbePL34.png?f=fotoalbum_large)
Dat de russen in een val waren gelopen en er weer 360m2 km grond terug veroverd is. Weet niet of deze bron betrouwbaar is maar wellicht wordt het via andere kanalen ook bevestigd.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dat er minder luchtafweer raketten zijn. Dat zou mooi zijn. Wellicht kunnen we dat de komende weken zien in de kaartjes dat er meer luchtaanvallen komen vanuit Oekraine of dat er meer drones en spul kan worden afgeschoten zonder dat dit neergehaald wordt.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
/f/image/4sPN6kYjY5QEpaCCl2AsxZpv.png?f=fotoalbum_large)
dat waarschijnlijk de brandstoftrein een levering van Wit Rusland was om Rusland te helpen.
Dacht Alexander Lukashenko even zijn grote vriend Vladimir te helpen, is dat ook weer niet gelukt.
Het schijnt dat dit transport dagelijks rond dezelfde tijd er rijdt en dus eenvoudig is te achterhalen.
Je bovenste is al best oud nieuws ondertussen. Zie ook een paar posts hierboven, waarin ik ook alweer verwijs naar een post van een paar weken oud.martijn v o schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:25:
Ik las hier: https://x.com/United24media/status/1971504941920326061
[Afbeelding]
Dat de russen in een val waren gelopen en er weer 360m2 km grond terug veroverd is. Weet niet of deze bron betrouwbaar is maar wellicht wordt het via andere kanalen ook bevestigd.
Wees bewust dat veel 'bronnen' in feite papegaaien zijn die ook oud nieuws recyclen en voorzien van een 'breaking'. Alles voor de views zeg maar.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Het zijn er inderdaad aardig wat. Maar Rusland is nogal groot, dus geen idee welke impact het heeft.Bvanham schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:21:
Toch lijkt er de laatste weken wel een toename van geslaagde aanvallen te zien te zijn van de oekrainse kant. Meer treffers. dat moet een keer impact hebben
Het is nog niet dramatisch, al is het al wel door grote delen van Rusland voelbaar. Met zoals de laatste tijd gemiddeld één succesvolle aanval op olie-infra per dag zal het niet gauw verbeteren.Bvanham schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:21:
Toch lijkt er de laatste weken wel een toename van geslaagde aanvallen te zien te zijn van de oekrainse kant. Meer treffers. dat moet een keer impact hebben
Russia's fuel crisis continues to spiral with most regions of the country now affected. In the Sakhalin region, prices are now up +30% and limited to only 15 liters per customer.
— SPRAVDI — Stratcom Centre (@StratcomCentre) 27 september 2025
From Russian social media: pic.twitter.com/Kglyf87dLl
"gevangen genomen" UA zee-drone met aanval-drones.
Jammer dat deze geen self destruct heeft.
Geen idee of er nieuwe/geheime technologie achter zit. Maar wel zonde om zo vrij te geven lijkt mij.
De drones:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/fsTa0W6ko8
[ Voor 23% gewijzigd door NeutraleTeun op 27-09-2025 17:17 ]
Dobropolie area.
— Сливочный каприз (@creamy_caprice) 27 september 2025
RuAF occupied new positions in the industrial zone of Dorozhnoe.
48.424049,37.226531https://t.co/f3ZPQQ7oNP pic.twitter.com/0w3lbAyl3d
Thorkill (diegene die het Russische offensief als eerste publiceerde schrijft over de gevechten in deze regio.
https://x.com/Thorkill65/status/1971968092398870552Situation in the Biłyckie (Dobropole) region, part II.
Today, visual evidence emerged of Russian control over the Mertsalowe Freight Station area (Dorożnie - 48.42268, 37.2239). This indirectly also indicates Russian control over Nykanoriwka. I suspect that the Ukrainian video from which this geolocation was derived is about 1-2 weeks old. This is suggested by the recent practice of publishing such videos by Ukrainians. It is definitely not from today or yesterday.
We therefore have the first confirmation of what I have been writing about for a long time - the Russians have controlled both Dorożnie and Nykanoriwka for about a month. That’s why I had no doubts that all those Ukrainian maps published in the last 3 weeks, filled with arrows indicating counterattacks from the direction of Nykanoriwka, were pure fiction. The same applies to Radow. This guy currently has no contacts within the Russian units fighting there and is making up all sorts of nonsense out of thin air. Now he’s pulling a "trick" claiming the Russians launched a counterattack to cover up his storytelling. However, Sentinel clearly indicates that there were no significant battles there until September 24.
In reality, the front line in the Biłyckie region has remained largely inactive for nearly a month, as indicated by Sentinel and information from the Biłyckie residents’ chat. In a post from this direction on September 6, I wrote: "The fighting in this area is positional in nature. Russian units - likely the 110th Motorized Rifle Brigade, though I do not rule out the recent introduction of fresh subunits from marine infantry units - are conducting active reconnaissance operations in the gray zone using small, on-foot DRG teams of 3-4 soldiers, operating from starting points in the area of the Mertsalowe freight railway station."
Since then, nothing has changed there. Therefore, I can once again share the same map as on September 6. The Russians are FAB-bombing Biłyckie and sending DRG groups to the city’s outskirts. Photos of killed Russian soldiers from one of these groups appeared on the city residents’ chat on September 21. And that’s where Russian activity in this section of the Dobropole front ends. The Ukrainian 14th National Guard Brigade units have also been conducting passive defensive operations there for many weeks.
[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 28-09-2025 12:39 ]
of?Yakolev schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:49:
Ondanks dat de Russen *knip* ingesloten zouden zijn boven Pokrovsk, lukt het deze omsingelde troepen om alsnog nieuwe gebieden te veroveren.
We therefore have the first confirmation of what I have been writing about for a long time - the Russians have controlled both Dorożnie and Nykanoriwka for about a month
Deepstate heeft het gehucht halverwege augustus een paar dagen contested gehad, op andere kaarten is het niet eens contested geweest????
[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 28-09-2025 12:41 ]
JD Vance said the US is discussing potential Tomahawk missile deliveries to NATO for transfer to Ukraine, but the final decision rests with Donald Trump.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 28 september 2025
PSN
Wel weer hoog rendement van de luchtverdediging gelukkig.
The Ukrainian Air Force reports on the missile/drone attack by Russia overnight.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 28 september 2025
Shot down:
566/593 Shahed and other type drones
2/2 S8000 Banderol
0/2 Kinzhal Kh-47M2 aeroballistic missiles
35/38 Kh-101 cruise missiles
8/8 Kalibr cruise missiles pic.twitter.com/14SnRnwjRe
:strip_exif()/f/image/rZ4tWCzIqZ6A89Dqy0aqklGG.jpg?f=fotoalbum_large)
🇺🇦 Zelensky: In Kyiv, among the affected facilities was Strazheska Institute - the Institute of Cardiology. There were two deaths there, significant damage to one of the buildings. In total, in Kyiv alone, there was damage in thirty-two locations.
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 28 september 2025
The Russian strike on… pic.twitter.com/ZuCOamH86G
Horrifying images coming out of Ukraine's capital, Kyiv, this morning after a massive Russian drone and missile attack overnight.
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 28 september 2025
In the Kyiv district of Borshchagovka, a residential neighborhood was severely damaged. pic.twitter.com/MNHWKKoS96
[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 28-09-2025 20:02 ]
Het is te hopen dat de schijnbare draai van Trump beklijft. Het is belangrijk dat Oekraïne goed bewapend blijft en beter bewapend wordt om daadwerkelijk de russen het land uit te trappen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Er zijn wel degelijk doelwitten. Ziekenhuizen, scholen, winkelcentra, woonblokken, hulpdiensten bij double strike. Enzovoort.Tens schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:43:
Doelwit?, ach als als het maar iets in de stad raakt.
Dit is hoe rusland oorlog voert. De burgerbevolking terroriseren.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Poeh als je denkt dat Trump wisselturig is....zijn buddy JD is zowat nog erger.
Desalniettemin...ik hoop dat dit waar is. Zouden die dan wel de grens over mogen? Zou wat zijn!
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ukrainian drones struck the Karachev “Electrodetal” plant in Russia’s Bryansk region. The facility produces electrical connectors used in missile systems, aviation, armored vehicles, communications and control equipment for the Russian military. pic.twitter.com/8cNdFMSSve
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 29 september 2025
Ukrainian soldiers destroyed a Russian Mi-28 helicopter with an FPV drone. The Commander of the Unmanned Systems Forces of the Armed Forces of Ukraine, Robert "Madyar" Brovdi, noted that this was a successful operation by the pilots of the 59th Brigade.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 29 september 2025
[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 29-09-2025 10:03 ]
Ze zaten er eerder wel dicht bij met FPV drones, maar dat het gelukt is heb ik idd nog niet eerder gezien.user109731 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:02:
Er zou een Russische Mi-28 zijn vernietigd door een drone (video in bericht).
[Bluesky]
PSN
https://en.defence-ua.com...v_drones_video-14537.html
Ik zit me ondertussen af te vragen wat de toegevoegde waarde van de Tomahawk is als ze zelf al de flamingo hebben?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Van een Israëlische defensie analist.
[X: https://x.com/GuyPlopsky/status/1972574283949068633]
[ Voor 38% gewijzigd door Yakolev op 29-09-2025 10:24 . Reden: Embedden werkt even niet ]
Betrouwbaarheid, slagkracht etc. Meer diversiteit is altijd beter.asing schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:16:
[...]
Ik zit me ondertussen af te vragen wat de toegevoegde waarde van de Tomahawk is als ze zelf al de flamingo hebben?
Kunnen ze deze binnen UA gebruiken en meer Flamingo's Rusland in sturen.
Maar tov de Storm Shadow/Scalp zal het minder toevoegen.
PSN
Vooral meer voorraden lijkt me dan ook om druk te kunnen houden RuslandYakuzA schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:21:
[...]
Betrouwbaarheid, slagkracht etc. Meer diversiteit is altijd beter.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Het moet allemaal nog en morgen kan het weer anders zijn, maar:YakuzA schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:21:
[...]
Betrouwbaarheid, slagkracht etc. Meer diversiteit is altijd beter.
Amerikaanse Tomahawks richting Russische raffinaderijen zou wel een duidelijk signaal richting Moskou (lees de Putin clan)zijn.
of, tomahawks voor "bezet Ukraine gebied" waarmee Ukraine zíjn raketten vrij houd voor rusland.....Tens schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:37:
[...]
Het moet allemaal nog en morgen kan het weer anders zijn, maar:
Amerikaanse Tomahawks richting Russische raffinaderijen zou wel een duidelijk signaal richting Moskou (lees de Putin clan)zijn.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Puur aantallen lijkt me. Er is overal tekort aan. Zeker in vergelijk met de barrages vanuit Rusland.asing schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:16:
[...]
Maar niet iedereen is ervan overtuigd dat dit lekker gaat:
https://www.newsweek.com/...seth-trump-bacon-10795777
[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 29-09-2025 11:41 ]
Vroeger had ik de indruk dat US (aanvals?) wapens leverde die UKR kon evenaren qua technologie. US voegt enkel volume toe.asing schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:16:
[...]
Himars was ook enkel voor verdediging op eigen grondgebied (misschien nu niet meer?).
Ik hoop echt op een groot flamingo succes. Elke keer er een olierafinaderij wordt geraakt spreekt men over drones.
Laatste frame vanaf de drone:user109731 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:02:
Er zou een Russische Mi-28 zijn vernietigd door een drone (video in bericht).
[Bluesky]
Dit maakt het wel duidelijk dat het om een mi-8 gaan. Een goedkopere heli, in vergelijking met een mi-28, maar deze zat waarschijnlijk wel vol troepen.
Nee - Het functioneert als SAR heli, niet als troepentransport.SiErRa schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:14:
[...]
Dit maakt het wel duidelijk dat het om een mi-8 gaan. Een goedkopere heli, in vergelijking met een mi-28, maar deze zat waarschijnlijk wel vol troepen.
Ieder wapen heeft zijn voor en zijn nadelen:asing schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:16:
[...]
As with any new weapon, the Flamingo also has drawbacks. Its large dimensions make it a relatively easy target for early detection or interception by fighter jets or air defense missiles. In addition, it lacks stealth capabilities and requires a relatively long launch preparation time, between 20–40 minutes. Ukrainian assessments are that about 80% of the cruise missiles will be intercepted by Russian air defense, but the 20% that penetrate Russia’s defenses will cause significant damage.
https://www.inss.org.il/s...e-missile-a-game-changer/The radius within which 50% of the launched missiles will fall (CEP) is 14 meters.
(overigens tweede hit in google: https://www.google.com/se...q=ukraine+flamingo+succes)
[ Voor 28% gewijzigd door IJsbeer op 29-09-2025 13:24 ]
Dat vind ik iets te stellig. De MI-8 kan voor SAR missies ingezet worden, maar volgens mij ook voor troepentransport. De Russen kennende gebruiken ze voertuigen niet altijd op de manier waarvoor ze bestemd/geconfigureerd zijn, dus de kans dat deze MI-8 vol zat met troepen is zeker aanwezig.Yakolev schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:19:
[...]
Nee - Het functioneert als SAR heli, niet als troepentransport.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Fanta schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:31:
[...]
Dat vind ik iets te stellig. De MI-8 kan voor SAR missies ingezet worden, maar volgens mij ook voor troepentransport. De Russen kennende gebruiken ze voertuigen niet altijd op de manier waarvoor ze bestemd/geconfigureerd zijn, dus de kans dat deze MI-8 vol zat met troepen is zeker aanwezig.
Appears to be an Mi-8 series (not an Mi-28 series) helicopter. Also, note what appears to be a Ka-52(M) flying in the background. A typical Russian helicopter strike group comprises two attack helicopters (of the same or a dissimilar type) + an Mi-8 series escort. The latter… https://t.co/C27aoXD2d1
— Guy Plopsky (@GuyPlopsky) 29 september 2025
Er is geen enkele reden waarom een troepen transport ook maar over het front zou vliegen.
Als logica een rol zou spelen in de Russische manier van oorlog voeren hadden ze Kyiv wel in 3 dagen ingenomen.Yakolev schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:37:
[...]
[X]
Er is geen enkele reden waarom een troepen transport ook maar over het front zou vliegen.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Heeft de SAR versie stub-wings?Yakolev schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:19:
[...]
Nee - Het functioneert als SAR heli, niet als troepentransport.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Deputy Minister of Defense of Ukraine Havryliuk said in an interview with the BBC that Ukraine will receive Swedish Gripen fighter jets. Additional deliveries of F-16s and Mirages are also expected. www.bbc.com/ukrainian/ar...
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 29 september 2025
PSN
Was al aangekondigd dat er wat zou komen, eentje was zelfs al geleverd dacht ik.
This morning a Ukrainian Antonov An-124 “Ruslan,” the world’s heaviest cargo plane, landed at Ben Gurion Airport in israel. It loaded an unmarked 40-foot container before taking off back to Europe. Similar containers have reportedly previously been spotted at Israeli Patriot SAM… pic.twitter.com/Jr5iIzrEhV
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 september 2025
Volkskrant Liveblog
Gisterochtend 09:19 uur
Trump zit dan nog wel met een hamer klaar om steeds een klap erop te geven:Het Oekraïense leger heeft toestemming om ‘in sommige gevallen’ diep in Rusland aanvallen uit te voeren. Dat zei de Amerikaanse gezant Steve Kellogg zondag. Toen Kellogg bij Fox News werd gevraagd of president Donald Trump goedkeuring geeft voor dergelijke aanvallen zei de gezant: ‘Ja. Gebruik de mogelijkheid om Rusland diep te raken, er bestaat niet zoiets als een veilig oord.’
Op zich is dit goed nieuws, in ieder geval een weerstand minder. Maar nu de wapens nog ervoor, de statement lijkt in ieder geval een prelude te zijn voor de komst van die Tomahawks:Trump zou per geval wel of geen goedkeuring geven voor een aanval.
Wanneer Oekraïne iets kon verwachten was per gisteren in ieder geval nog niet duidelijk:Om ver over de Russische grens aanvallen uit te voeren heeft Oekraïne langeafstandsraketten nodig. Ondanks dat het leger inmiddels ook veel wapens zelf produceert, is Oekraïne nog steeds afhankelijk van westerse bondgenoten. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky dringt er bij de VS daarom al langer op aan om zogenoemde Tomahawk-raketten te krijgen. Die kunnen grote afstanden overbruggen.
Bij de VN-vergadering in New York van afgelopen week vroeg Zelensky nog aan de Amerikanen om de raketten te leveren. Vicepresident JD Vance zei daarover dat de VS ‘aan het kijken zijn’ of ze Oekraïne gaan voorzien van de raketten. Onduidelijk is nog wanneer een eventuele levering moet plaatsvinden en hoeveel Oekraïne er dan krijgt.
Dit topic is gesloten.
![]()
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
:strip_exif()/f/image/XJ0Enzeq10hIh1GVf6VJLIEt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GAr4PYHsVD08F6tbiF859FRP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XA6tqGDn6k35BL2aYxGXLhCg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dAOpFqsnBE1JqpB7F64AaaXl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fPqrrdJR4D99AOBaqbU0LncJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ZDa1CDvgT8cgtudFOaxffhF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uQQxFvC9G05VRidtb2HkakAb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rrrfxGcLdUHBvAdGLyPGjkcL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uCTbaUMFoqSV08XdF2LYodK9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Ip73DcklpCQu2wxSU8NtcYQ.jpg?f=fotoalbum_large)