deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
In de app van Zendure worden dezelfde limieten qua laad% aangehouden helaas. Ook 50-70%.Mimiix schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:57:
[...]
Bij de batterij instellingen van je apparaat, daar kun je de laadlimieten instellen.
Kun je die wel onder de 70% instellen?
☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ah zo, nee helaas, zoals hierboven vermeld kan die idd ook niet onder de 70. Toch bedankt!Mimiix schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:57:
[...]
Bij de batterij instellingen van je apparaat, daar kun je de laadlimieten instellen.
Kun je die wel onder de 70% instellen?
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant
Dan zit het limiet helaas in de 800.manusjevanalles schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:02:
[...]
In de app van Zendure worden dezelfde limieten qua laad% aangehouden helaas. Ook 50-70%.
Ik kan het namelijk wel op de SF2400Pro. Bijzonder dat dit dus ook verschilt tussen de series.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Anyway, ik wil er eigenlijk niet teveel naar omkijken, het is een hoop geklooi voor een paar centen, maar ik vind het lastig om het los te laten. Dus eigenlijk wil ik er meer bovenop automatiseren, maar ik weet even niet waar ik moet beginnen met zoeken. Het klinkt eigenlijk als de belofte van zenki AI, maar ik heb HA nodig voor de P1 meter.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Laat maar, inmiddels opgelost ;-)xenobia12345 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:41:
Inmiddels met behulp van Home Assistant en de config + automation van Gielz de boel draaiend. Wel heb ik een andere P1 meter in mijn setup, de ongetwijfeld bekende "Slimmelezer" van Marcel Zuidwijk. Ook heb ik op elke Zendure een Shelly Plug S Gen3 zitten. Dus op enkele punten wijk ik af van de hardware welke Gielz heeft opgenomen in zijn beschrijving.
[ Voor 34% gewijzigd door John2B op 03-09-2026 20:28 ]
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Is er ook standaard dashboard beschikbaar voor de Zendure-HA integratie?
Herkenbaar.MrAngry schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:13:
Wat hebben jullie aan automatiseringen bovenop Gielz draaien? Ik draai 3*SF800+ naar tevredenheid, maar ik ben wel elke dag even de goedkope en dure uren aan het micromanagen en bij veel goedkope uren ook het maximale laadvermogen zodat hij precies aan het einde van de goedkope periode vol is en eventueel aanwezig PV stroom dan pas het net op gaat. Soms micromanage ik ook het minimal soc percentage om te voorkomen dat ie bij het verkopen in de avond zoveel terugleverd dat ik de nacht niet overbrug met nul op de meter of als de stroom de volgende dag duurder is dan pas ik de strategie aan zodat hij vandaag niet verkoopt in de avond.
Anyway, ik wil er eigenlijk niet teveel naar omkijken, het is een hoop geklooi voor een paar centen, maar ik vind het lastig om het los te laten. Dus eigenlijk wil ik er meer bovenop automatiseren, maar ik weet even niet waar ik moet beginnen met zoeken. Het klinkt eigenlijk als de belofte van zenki AI, maar ik heb HA nodig voor de P1 meter.
Die laatste 4 maanden overleef ik wel. Ik vind een automatisering voor einde salderen interessanter. Dat je bijvoorbeeld aangeeft dat nachts de auto wel/niet moet laden en daarop gebaseerd wordt of hij bij dure uren moet ontladen tot er bijv nog x.x kwh in de batterij zit voor het huis. Ook bij batterij ontladen in de auto x.x kwh overlaten voor huisverbruik. Ik heb ook solcast die vrij goed inschat hoeveel pv er morgen wordt opgewekt. Dit kan daar ook in mee.
Die 15 seconden vertraging zou mooi zijn, echter 's nachts reageert de accu dus te traag. Daar zou je dan iets als zon op en zon onder inbouwen om dat te ondervangen, zo dat 's nachts de 15 seconden naar een lager getal zou kunnen.Mkuijper schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:25:
Beste allen,
Ik zit al een tijd door het dit topic heen te bladeren en zie wel een aantal vragen voorbij komen wat enigszins het zelfde is als mijne maar niet echt antwoorden.
Mijn setup is als volgt,Ik zit met het volgende probleem, panelen staan op nul op de meter omdat de accu vol is. Vermogen wordt gevraagd, panelen schakelen op maar traag, dus accu springt bij. Dit is de "nieuwe" 0w norm. Panelen blijven geknepen maar accu blijft ontladen.
- Zendure solarflow 4000 mix AC+.
- Zonnepanelen met Ephase micro omvormers +- 3kw.
- Ephase metered gateway voor nul op de meter.
- Gielz koppeling zedure sdk op home assistant (om van de trage cloudkoppeling met zendure p1 af te zijn).
- Weinig tot geen ervaring met home assistant verder.
Oplossing volgens AI:
Het Probleem
Als Enphase in nul-op-de-meter (Zero Export) modus staat, knijpt hij zichzelf af. Je kunt aan de Enphase-data dus niet zien hoeveel zonkracht er écht beschikbaar is. Als er een zwaar apparaat aangaat, weet de accu niet of Enphase nog kán opschalen of al aan zijn tax zit.
De Oplossing: Tijdgestuurde Prioritering (Zon Eerst)
We sturen de Zendure-accu aan puur op basis van de P1-meter, maar we gebruiken de reactiesnelheid van Enphase als filter. We dwingen de accu om te wachten, zodat Enphase altijd de eerste kans krijgt om het probleem op te lossen.Het Resultaat
- Bij stroomvraag (Apparaat aan):
- De P1-meter schiet omhoog.
- De Zendure-accu krijgt een wachttijd van 15 seconden.
- Binnen die 15 seconden schaalt Enphase op. Kan Enphase de vraag aan? Dan zakt de P1-meter weer naar 0W en doet de accu niks.
- Kan Enphase het niet aan? Dan is de P1-meter na 15 seconden nog steeds positief. De accu 'weet' nu dat Enphase maximaal draait en springt direct bij voor het restant.
- Bij lagere stroomvraag (Apparaat uit, rest blijft aan):
- Zodra er een apparaat uitschakelt, ontstaat er door de levering van de accu direct een overschot op de P1-meter (stroom zakt direct naar/onder de 0W).
- De accu reageert nu zonder vertraging (0 seconden) en zet zijn ontlaadvermogen direct op 0W.
- Enphase ziet dat de accu stopt, ziet de resterende stroomvraag in huis, en blijft onverstoord op zijn maximale capaciteit produceren.
Er is geen Enphase-data over de zonsterkte nodig. Door de accu 15 seconden te laten wachten bij inschakelen, en direct te laten stoppen bij uitschakelen, krijgt zonne-energie altijd automatisch voorrang en is de onderlinge strijd volledig opgelost.
Heeft iemand hier al een oplossing voor? of zou dit bij de gielz koppeling in gebouwd kunnen worden? Edit: nul op de meter via enphase zou vanaf 80% acculading weer uit kunnen om weer bij te laden.
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Hoe vaak krijg je van Enphase data betreffende de productie van stroom? Kun je daarmee spelen? Een stukje logica maken dat getriggerd wordt door een verandering van 'state' van die Enphase data (als voorbeeld : je krijgt iedere 5 sec data). Als je dan 3 generaties historie (totaal stroom verbruik, Enphase productie, accu productie/verbruik) bijhoudt weet je wat de p1 waarde voor totaal stroomverbruik is 'nu' en 15 sec geleden en als die binnen een acceptabele bandbreedte zitten wel of niet de accu aansturen. Zoiets?John2B schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:09:
[...]
Die 15 seconden vertraging zou mooi zijn, echter 's nachts reageert de accu dus te traag. Daar zou je dan iets als zon op en zon onder inbouwen om dat te ondervangen, zo dat 's nachts de 15 seconden naar een lager getal zou kunnen.
Maar ik heb een vermoeden dat dit simpeler moet kunnen ....
One cookie a day keeps the doctor away !
Het gaat te ver om alle details te noemen, want dat is specifiek voor mijn situatie. En het zijn echt honderden regels code.Krisp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:21:
[...]
Kun je toelichten/delen hoe je dit gedaan hebt? Ben erg benieuwd.
In de laatste versie kan EVCC ook de 800 Pro automatisch aansturen. Dat het kan lijkt mij een foutje, want de setting past alleen aan dat de batterij in de Flash/RAM modus draait, en als hij snel moet opladen. Oftewel: als de batterij NOM zou moeten draaien werkt het niet. Dat neemt niet weg dat dit nog wat betere uitgangspunten biedt om te optimaliseren.... ware het niet dat de optimizer in EVCC helemaal niet functioneel is, alleen als test.![]()
Ik zoek daarom een manier om het helemaal te automatiseren, want nu pas ik dagelijks die getallen aan en dat vind ik niet echt zinvol.
Je moet denk ik een aantal voorwaarden opstellen en dan met een AI agent aan de gang gaan.
Bijv:
- hoeveel is je zonnecel productie? kun je dat voorspellen? Ik doe dat met zelfde voorspeller als in EVCC
- hoeveel kwh heeft je EV nodig, en welke dag. Is er een plan actief? in HA kun je dat plan ook querien en gebruiken voor voorspellling
- wil je verdienen/kosten besparen of alleen NOM
En als je zo bezig gaat kom je van alles tegen wat wel en niet werkt
Ik gebruik uiteindelijk Gielz met de proxy - en dus EVCC voor EV laden. Auto gaat meestal voor op batterij. Geen laden van EV uit batterij. Maar als de spread hoog genoeg is dan laadt ik goedkoop accus op en verkoop wanneer duur. Die kwartieren worden dynamisch bepaald door de vraag van het huis en hoeveel er over moet blijven bijvoorbeeld voor de nacht (heeft geen zin om duur te verkopen en duur in te kopen...)
zo maar een voorbeeldje.
IJsdikte op de Elfstedentocht Check of zwemshort mag op camping in Frankrijk
Hier hetzelfde probleemMP3-Junky schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:23:
[...]
Dit probleem heb ik ook met de @gast777 proxy.
Zie mijn bericht een paar posts terug.
Heb net alles geinstalleerd (Gielz en Nod-red) voor mijn 3x 800 Plus. Hij begon net met 400W ontladen vanuit 1 batterij, maar splitst het nu al een tijdje over 2 batterijen. Iemand een idee misschien?
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.