Denk dat wachten op slimme meter wel ff stap 1 is. Dan een P1 lezer aan hangen van homewizard of zelf eentje in elkaar bakken met een ESPtje /USB en dan idd Gielz op HaS en gaan..GroeneThee schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:32:
Hi,
ook ik meld mij maar even in dit topic. Heb redelijk spontaan een Zendure SolarFlow 800+ aangeschaft (werd er op gewezen via pepper). Wil deze graag via Home Assistent gaan aansturen. Ik heb nog geen P1 meter omdat ik ergens in september pas een slimme meter krijg. Momenteel nog ouderwets terugdraaienHeb al wel een kwh meter in de meterkast van Home Wizard waarmee ik de energiegegevens van oa. de zonnepanelen al naar Home Assistant slurp.
Begrijp dat Gielz the way to go is, en wil eens kijken hoe ik dat aan de praat krijg. Of kan ik beter wachten op de P1 meter als de slimme meter geplaatst word?
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
linkje Ik ben benieuwd of je het aan de gang krijgt.
A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus
Mijn batterij is niet groot genoeg om serieus te handelen dus het is allemaal in de marge maar dan nog is optimaliseren leuk
Situatie:
- 2400 Pro, inmiddels met 4 zonnepanelen direct aangesloten en midden op de dag veel meer stroom over dan nodig en de 2400 Pro kan laden met 2400 Watt.
- Daarnaast nog 12 panelen op het dak.
Voor vandaag ziet het er dan als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/8dxIKBSzcThvH4YeTPp6MH77.png?f=user_large)
In het groene gebied volledig laden maar omdat het zonnig is zou dat toch al gebeuren dus uiteindelijk koop ik niets. Top, helemaal prima.
Als potentiele situatie iets verder in het najaar:
Aanname, dezelfde prijssituatie.
Maar nu is het bewolkt en de zonnepanelen leveren kunnen niet het huidige gebruik en laden leveren. Dan ga ik dus (iets) kopen (ik gebruik nu Dynamic Trading + Smart Matching)
Op basis van de zonverwachting zou het best kunnen zijn dat de batterij toch wel aan het einde middag vol is zonder te kopen.
Uiteraard kan de Gielz integratie niet in de toekomst kijken voor verwacht verbruik.
Ik moet dus verder automatiseren om dit ook te optimaliseren.
Dus dan komen voorspelintegraties om de hoek kijken:
- Forecast.Solar integratie om een voorspelling van opbrengst te maken en dat daar de input sensors van Gielz mee te vullen. Of aantal goedkopen uren aan te passen en/of de mode tijdelijk aan te passen. De entity "Estimated energy production - remaining today" is dan een handige denk ik.
- Zag ook EMHASS
- Solcast-solar
In de toekomst zal hier ongetwijfeld een EV komen en dan lijkt EMHASS de juiste weg. Eens? Op het eerste gezicht ziet EMHASS er het compleetst uit maar hoe zit het met de complexiteit?
Mijn doel is op eenvoudige manier de automatisering verder naar 'hands-off' te krijgen. Tegenstrijdige doelstelling meestal ;-)
Dank!
Tijdens dit intikken komt er een vette wolk voor de zon en snap de waardes niet, zie tekst in plaatje:
/f/image/RRIlixZaUK1l5kpEZBW8w2WC.png?f=fotoalbum_large)
Ik had verwacht dat de batterij volop met 2400Watt zou laden (maar fijn dat hij het niet doet) of is het simpelweg dat hij al terug aan het moduleren is omdat het max op 95% staat. Temperatuur Zendure Inverter Temperature is rond de 40 graden.
Let op, onderstaande is heel erg tegen het tweaker ethos in.oeps schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:51:
Mijn dynamisch contract is inmiddels ingegaan en ben me verder aan het verdiepen.
Mijn batterij is niet groot genoeg om serieus te handelen dus het is allemaal in de marge maar dan nog is optimaliseren leuk![]()
Situatie:In Gielz heb ik lowest price periods nu: 10 en highest price op 6. Minimal spread: 100% (niet spannend voor mijn vraag maar nu redelijk hoog gezet).
- 2400 Pro, inmiddels met 4 zonnepanelen direct aangesloten en midden op de dag veel meer stroom over dan nodig en de 2400 Pro kan laden met 2400 Watt.
- Daarnaast nog 12 panelen op het dak.
Voor vandaag ziet het er dan als volgt uit:
[Afbeelding]
In het groene gebied volledig laden maar omdat het zonnig is zou dat toch al gebeuren dus uiteindelijk koop ik niets. Top, helemaal prima.
Als potentiele situatie iets verder in het najaar:
Aanname, dezelfde prijssituatie.
Maar nu is het bewolkt en de zonnepanelen leveren kunnen niet het huidige gebruik en laden leveren. Dan ga ik dus (iets) kopen (ik gebruik nu Dynamic Trading + Smart Matching)
Op basis van de zonverwachting zou het best kunnen zijn dat de batterij toch wel aan het einde middag vol is zonder te kopen.
Uiteraard kan de Gielz integratie niet in de toekomst kijken voor verwacht verbruik.
Ik moet dus verder automatiseren om dit ook te optimaliseren.
Dus dan komen voorspelintegraties om de hoek kijken:Ik las wel wat ervaringen hier in dit topic maar niet echt een vergelijking tussen deze in termen van eenvoud, onderhoud integratie, (on)mogelijkheden.
- Forecast.Solar integratie om een voorspelling van opbrengst te maken en dat daar de input sensors van Gielz mee te vullen. Of aantal goedkopen uren aan te passen en/of de mode tijdelijk aan te passen. De entity "Estimated energy production - remaining today" is dan een handige denk ik.
- Zag ook EMHASS
- Solcast-solar
In de toekomst zal hier ongetwijfeld een EV komen en dan lijkt EMHASS de juiste weg. Eens? Op het eerste gezicht ziet EMHASS er het compleetst uit maar hoe zit het met de complexiteit?
Mijn doel is op eenvoudige manier de automatisering verder naar 'hands-off' te krijgen. Tegenstrijdige doelstelling meestal ;-)
Dank!
Tijdens dit intikken komt er een vette wolk voor de zon en snap de waardes niet, zie tekst in plaatje:
[Afbeelding]
Ik had verwacht dat de batterij volop met 2400Watt zou laden (maar fijn dat hij het niet doet) of is het simpelweg dat hij al terug aan het moduleren is omdat het max op 95% staat. Temperatuur Zendure Inverter Temperature is rond de 40 graden.
Je blijft altijd te maken hebben met de wet van Pareto. Het laatste stuk optimalisatie kost de meeste inspanning.
Voor mij persoonlijk ga ik nu niets ingewikkelds doen, net als ik niet de thermostaat van de CV laat aanpassen aan de verwachtte zoninstraling op het huis. Ergens in het voorjaar gast die naar 15 graden continu, en ergens in het najaar weer naar programma. Een paar keer per jaar 5 minuten de instelling van de automatisering van de accu aanpassen vind ik geen probleem. Nu dagen zitten klooien om de zaak totaal geoptimaliseerd te krijgen is tijd die ik liever aan de kinderen besteed.
Daarnaast zitten er geloof ik wat aanpassingen voor Gielz aan te komen voor volgend jaar.....
Wat betreft de auto/EV: als je geen eigen oprit hebt moet je heel goed naar de gemeentelijke regels kijken. Hier in Leiderdorp mag de kabelmat alleen uitgerold wanneer er opgeladen wordt. Continu ingeplugd zijn is dus geen optie, nog even afgezien van het vele geklooi met die mat. We redden het meestal makkelijk met 1x per week goedkoop opladen in het weekend.
Weet ook dat niet alle auto's het fijn vinden om ingeplugd te zijn zonder dat ze stroom krijgen. De 12V accu loopt dan langzaam leeg.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Eens, zeer bewust van dat het laatste stukje veel inspanning kost. Daarnaast maakt elk mooi idee mijn HA implementatie complexer en moet ik binnenkort gaan nadenken over 'Active-Active HA verdeeld over twee datacenters'koboy schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Let op, onderstaande is heel erg tegen het tweaker ethos in.
Je blijft altijd te maken hebben met de wet van Pareto. Het laatste stuk optimalisatie kost de meeste inspanning.
Daarom ook het doel om het zo simpel als mogelijk te houden, lukt niet altijd, altijd wel weer wat nieuws om te proberen!
(draai overigens wel een HA test, en HA prod VM).
Wacht nog op aansluiting van mijn Zaptec go 2 lader naar auto (4-8 komt Essent 3fase aansluiten)
[ Voor 20% gewijzigd door Pimmetje651 op 21-07-2026 18:11 ]
Met dynamisch contract is knijpen pas nodig als stroomprijs negatief is. Een dynamisch contract is nobrainer met EV en batterijen.Pimmetje651 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:10:
Is er al iemand die ook voor elkaar heeft om icm Gielz ook de zonnepanelen (SolarEdge modbus) te knijpen als er de batterijen vol zijn, er geen vermogen meer nodig is (overschot) thuis ?
Wacht nog op aansluiting van mijn Zaptec go 2 lader naar auto (4-8 komt Essent 3fase aansluiten)
Precies, daarom gewacht met verlengen bij vd Bron (nu maandelijks opzegbaar) en als alles straks aangesloten is enz dan eens zoeken welk dynamisch contract beste past.Pakhaas schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:29:
[...]
Met dynamisch contract is knijpen pas nodig als stroomprijs negatief is. Een dynamisch contract is nobrainer met EV en batterijen.
Zal wel mooi zijn als dat knijpen al werkend heb in iedergeval, nu mooi de tijd voor
[ Voor 10% gewijzigd door Pimmetje651 op 21-07-2026 19:54 ]
Helaas, weer gebeurt … een vaste discharge van 447/448 Watt en weer vlak nadat deze op 100% stond, net een halfuur terug de calibratie gehad.RemmyB83 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:35:
[...]
Ik herken het patroon wel, van een tijdje geleden. Maar ik maak wel gebruik van de proxy. Als ik jouw was zou ik even kijken of het een eenmalig iets is, of dat het straks steeds vaker terug komt.
De vorige calibratie was 15 juli om 13:06, valt wel op dat het nu steeds na een calibratie is
[ Voor 4% gewijzigd door Theetjuh op 21-07-2026 20:30 . Reden: Wattage toegevoegd ]
Die prijs negatief is zonder btw meuk toch? Dus kale prijs negatief. Vanaf 2027 zonder salderen bedoel ik dan hePakhaas schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:29:
[...]
Met dynamisch contract is knijpen pas nodig als stroomprijs negatief is. Een dynamisch contract is nobrainer met EV en batterijen.
Volgend jaar negatief zonder btw en energiebelasting. Dit jaar pas negatief incl btw en energiebelasting.CP1977 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:27:
[...]
Die prijs negatief is zonder btw meuk toch? Dus kale prijs negatief. Vanaf 2027 zonder salderen bedoel ik dan he
Ja, ik heb dat voor elkaar middels de modbus van de Solaredge omvormer. Ik knijp de opbrengst alleen met negatieve stroomprijzen.Pimmetje651 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:10:
Is er al iemand die ook voor elkaar heeft om icm Gielz ook de zonnepanelen (SolarEdge modbus) te knijpen als er de batterijen vol zijn, er geen vermogen meer nodig is (overschot) thuis ?
Gaaf kun je iets delen kwa automation? Of hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?R.K schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:48:
[...]
Ja, ik heb dat voor elkaar middels de modbus van de Solaredge omvormer. Ik knijp de opbrengst alleen met negatieve stroomprijzen.
Dit zit tegenwoordig toch ook standaard in de SE-app?R.K schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:48:
[...]
Ja, ik heb dat voor elkaar middels de modbus van de Solaredge omvormer. Ik knijp de opbrengst alleen met negatieve stroomprijzen.
Ik heb in HA dat de omvormer automatisch met negatieve stroomprijs wordt geknepen naar 1%. Dan heb je geen relais schakeling. Als dan in huis de vraag wat toeneemt en ik richting de max van de hoofdzekering ga, dan doet hij de omvormer weer wat meer vrij geven en terug. Zo lever ik minimaal terug, maar gebruik wel pv als dat nodig is.g00gle schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:06:
[...]
Gaaf kun je iets delen kwa automation? Of hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?
Bij negatieve prijs wil je zoveel mogelijk stroom van het net gebruiken. Dus hij geeft pas pv wat vrij als, ik richting de 8000w gebruik ga (1x 35A)
[ Voor 17% gewijzigd door Pakhaas op 22-07-2026 08:19 ]
De batterij (SoC niet limiterend, temp prima onder de 35*C) lijkt constant 20W minder af te geven in vergelijk tot de (Homewizard) P1 meter:
/f/image/KtuB6iYyffHnsZBELqDE2G9q.png?f=fotoalbum_large)
Nachten hiervoor werd het (afgezien van piekjes van de koelkast) beter afgevangen:
/f/image/bkL1ja7Fnnu8pASpqDZ4p4f3.png?f=fotoalbum_large)
Instellingen staan als volgt; voornamelijk standaard. Het lijkt alsof er niet meer goed wordt geluisterd naar de 5W discharge buffer value:
/f/image/Y7NvkmiayKzdbLsqQe4FYyPa.png?f=fotoalbum_large)
Vind het vooral bijzonder dat dit opeens is opgetreden; zonder herstart, andere installatie of andere variabele.
Als je de SE op modbus in HA hebt, krijg je een number voor de power limit. Die kan je dan gewoon aanpassen met "als prijs < - 14 dan number.solaredge_active_power_limit 0". Dit gaat op basis van percentage.g00gle schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:06:
[...]
De SE is mijn inziens wat traag met reageren, dus actief aanpassen op je verbruik wordt hem niet bij mij. Daarom heb ik ook panelen op mn zendure zelf genomen.
Misschien dat jouw inverter sneller is met reageren :)
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ikzelf heb geen halve zonneweide op het dak liggen, slechts 2700Wp. Ik heb gekozen voor eenvoud en laat via de SolarEdge app afschakelen bij all-in negatief. De accu gaat laden op de goedkoopste uren, en die is zo groot dat de totale productie tijdens de meestal maar 4 a 5 negatieve uren kan worden opgevangen. Financieel is een over gedimensioneerd accu capaciteit niet de meest rendabele stap, maar gemak is ook wat waard (ook in wanneer je verbruikers aan gaat zetten).g00gle schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:06:
[...]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik heb ook (regelmatig) na een lange tijd dat de batterijen/omvormers (3x SF800+) niet meer reageren op de @gast777 proxy. Cached Response staat dan ook op Ja. In het verleden deed ik dan een herstart van het Access Point en is het probleem opgelost. Gisteren had ik het probleem weer, maar nu heb ik alleen Node-RED herstart via:RemmyB83 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:35:
[...]
Ik herken het patroon wel, van een tijdje geleden. Maar ik maak wel gebruik van de proxy. Als ik jouw was zou ik even kijken of het een eenmalig iets is, of dat het straks steeds vaker terug komt.
Om je een beeld te geven hoe ik het oplos hier het volgende: hier lijken de batterijen soms vast te lopen, terwijl als ik vervolgens de Zendure HA integratie van Firesin start, dan reageren ze daar meestal wel op(dit zou jij volgende keer ook kunnen testen).
In de proxy zit de sensor 'cached response'. Als die 1 min op 'ja' staat dan laat ik door een automation NodeRed herstarten en blokkeer ik voor 30sec de internetverbinding van de Zendure's. Tot nu toe gaat dat goed. Heb alleen 1x gehad dat niets leek te werken behalve een herstart van HA.
HA -> Settings -> Apps -> Node-RED -> Restart
Daarna begonnen de SF800+ weer te reageren op de (nieuwe) proxy commando's. Via het Access Point zijn bijvoorbeeld wel de HomeWizard Energy Sockets gewoon bereikbaar. Dus lijkt niet aan het Access Point te liggen.
Zou er dan toch iets blijven hangen (Connecties?) in Node-RED en/of @gast777 proxy?
En weer hetzelfde na hij gecalibreerd heeft, ontlaadt hij maximaal 447/448 Watt, nu ik nog niet constant meer gebruik, zie ik deze ook weer zakken, iets wat ik gisteren en vorige week niet zag.Theetjuh schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:22:
[...]
Helaas, weer gebeurt … een vaste discharge van 447/448 Watt en weer vlak nadat deze op 100% stond, net een halfuur terug de calibratie gehad.
De vorige calibratie was 15 juli om 13:06, valt wel op dat het nu steeds na een calibratie is
[ Voor 92% gewijzigd door CP1977 op 22-07-2026 19:03 ]
wat is je setup?Theetjuh schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:32:
[...]
En weer hetzelfde na hij gecalibreerd heeft, ontlaadt hij maximaal 447/448 Watt, nu ik nog niet constant meer gebruik, zie ik deze ook weer zakken, iets wat ik gisteren en vorige week niet zag.
***members only***
Dit gedrag zie ik nu dus sinds ik de 2 extra batterijen erbij heb geplaatst vorige week dinsdag de 14de. Als dit ‘normaal’ gedrag gaat zijn, gaan ze heel simpel weer terug.
A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus
AC2400+ met 5 extra batterijen en firmware 2.0
Ik heb internet nu weer enabled voor de set, eens kijken wat hij nu gaat doen.
Volgende stap is denk ik batterij voor batterij eraf.
[ Voor 27% gewijzigd door Theetjuh op 22-07-2026 19:44 ]
Elke 5 seconden ontladen > standby en omgekeerd.
Batterij zit op 13% en zo'n 731 schakelingen..
Nog nooit eerder zo'n gedrag vertoond.
Laatste versie van Gielz. Geen update gedaan van zendure 2400 AC
Het is aslof hij wil ontladen tot die 10% maar er niet in slaagt. Terwijl er genoeg stroom wordt gevraagd hier thuis..
[ Voor 10% gewijzigd door crosseel op 22-07-2026 22:18 ]
crosseel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:17:
Iemand die iets gelijkaardigs ziet?
Elke 5 seconden ontladen > standby en omgekeerd.
Batterij zit op 13% en zo'n 731 schakelingen..
Nog nooit eerder zo'n gedrag vertoond.
Laatste versie van Gielz. Geen update gedaan van zendure 2400 AC
Het is aslof hij wil ontladen tot die 10% maar er niet in slaagt. Terwijl er genoeg stroom wordt gevraagd hier thuis..
Duidelijk een probleem die sinds gisteren is gestart.. Geen idee wat hier de oorzaak van kan zijn..
Duidelijk iets anders aan de hand. Vandaag meer dan genoeg productie gehad en batterij maar 30% volgeladen al de rest naar het net gestuurd..
/f/image/WMfVtqh0T6yMp2jJgaFRfvdP.png?f=fotoalbum_large)
Vannacht op standby gezet.. nog 100 schakelingen gemaakt, ik vermoed tot batterijpak 1 leeg was en dan stilgevallen.. batterijpak 2 nog 11 %
[ Voor 34% gewijzigd door crosseel op 23-07-2026 08:32 ]
Klopt ja, dat is de ingebouwde BMS. Dat is sinds een recente firmware versie toegevoegd.MP3-Junky schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:29:
Ik heb in de Gielz integratie SOC bescherming uitgeschakeld. Minimum laadpercentage op 10%.
Nu is vannacht de accu "zomaar" vrij snel teruggelopen naar 5% waarnaar hij via het net weer is gaan opladen naar 10%. Wat gebeurt hier? Grijpt hier de batterij hardware zelf in?
[Afbeelding]
Hiervoor moet ik handmatig de modus opnieuw selecteren.
V20260412
Herkennen meer Tweakers dit?
Is al eerdere post in algemene topic besproken zie eerder post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85723368MP3-Junky schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:29:
Ik heb in de Gielz integratie SOC bescherming uitgeschakeld. Minimum laadpercentage op 10%.
Nu is vannacht de accu "zomaar" vrij snel teruggelopen naar 5% waarnaar hij via het net weer is gaan opladen naar 10%. Wat gebeurt hier? Grijpt hier de batterij hardware zelf in?
[Afbeelding]
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
[img=800,1281]blob:https://gathering.tweakers.net/bcfedd5f-7261-4a56-b724-c3588ca68084[/img]
Dit heb ik nu ook al 2 keer meegemaakt. Ik dacht dat het een quirk van of vanuit HA kwam of de batterij. Ik ben er nog niet echt ingedoken, maar dat jouw batterij ook vanuit het niets naar de 5% is gezakt is wel bijzonder.MP3-Junky schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:29:
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde gehad, zoek even op mijn naam in dit en heel algemene zendure forum. Lang verhaal kort... er zat in mijn stapel een accu die defect was. Probeer eens 1 voor 1 ze weg te halen en kijken of het gedrag veranderd. Ik heb hem kunnen identificeren. door te kijken naar de afwijkende percentages van de accu en deze naar een andere stapel te zetten.crosseel schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:58:
En opnieuw heel veel productie en plots laad de batterij niet meer op zoals hij zou moeten maar schakelt op en af..
[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/bcfedd5f-7261-4a56-b724-c3588ca68084"]Afbeelding[/url]]
Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox
Volgens mijn zijn er idd meldingen geweest met deze problemen, en heeft @gielz dit opgelost in zijn nieuwere versies.elektriekert schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:24:
Ik krijg het niet gevonden maar het is mij al een paar keer opgevallen dat ik wanneer de batterijen zijn leeg getrokken <=5% en de modus smart + dynamisch handelen is geselecteerd er de volgende dag niet wordt geladen met zonnestroom terwijl er genoeg productie is.
Hiervoor moet ik handmatig de modus opnieuw selecteren.
V20260412
Herkennen meer Tweakers dit?
Maar als jij niet update heb je er niets aan...😉
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Wel gisteren al gekeken naar de connector tussen batterij 1 en omvormer maar was in orde. Nog niet naar de koppeling tussen batt 1 en 2 gekeken.. maar inderdaad zou een logische verklaring kunnen zijn want niets anders is veranderd..Mscroos schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:18:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad, zoek even op mijn naam in dit en heel algemene zendure forum. Lang verhaal kort... er zat in mijn stapel een accu die defect was. Probeer eens 1 voor 1 ze weg te halen en kijken of het gedrag veranderd. Ik heb hem kunnen identificeren. door te kijken naar de afwijkende percentages van de accu en deze naar een andere stapel te zetten.
Heb je dan andere batterij gekregen?
Heb met heel veel bewijs aanleveren net een verzendlabel gekregen. Dus hij gaat omgeruild worden. Er was bij mij ook echt duidelijk iets aan de hand. Doordat ik meerdere sets heb kon ik goed testen en vergelijken.
Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox
En weer hetzelfde, ligt dus niet aan internet-loos te zijn, nu maar geupdate naar 2.0.1, want dat zal toch het eerste zijn wat Zendure zal gaan adviseren.Theetjuh schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:41:
[...]
AC2400+ met 5 extra batterijen en firmware 2.0
Ik heb internet nu weer enabled voor de set, eens kijken wat hij nu gaat doen.
Volgende stap is denk ik batterij voor batterij eraf.
Als het morgen weer gebeurt gaat er een batterij vanaf.
Heeft nog iemand dit ook? Suggesties voor een oplossing?
Ik neem aan dat de aansturing op prijs niet werkt zonder deze data...
Nevermind. Inmiddels staan de prijzen voor morgen er ook in.
[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 23-07-2026 20:10 ]
Ik heb hetzelfde hier, nog geen oplossing gevondenbilgy_no1 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:42:
Ik zie nu in het @gielz dashboard nog niet de prijzen voor morgen staan. Normaliter is dat altijd heel betrouwbaar. Nu staat er in die grafiek een melding dat de prijzen voor morgen vanaf 14:00 beschikbaar zijn, maar dat is het allang geweest. In de Zonneplan app zie ik de prijzen wel al, dus het ligt niet aan de markt.
Heeft nog iemand dit ook? Suggesties voor een oplossing?
Ik neem aan dat de aansturing op prijs niet werkt zonder deze data...
HA herstarten. of nordpool herstartenLuuk741 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:06:
[...]
Ik heb hetzelfde hier, nog geen oplossing gevonden
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Soms moet je de Nordpool integratie even herladen. Daarna direct zichtbaar.Luuk741 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:06:
[...]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Klopt, ik ben niet zo’n snelle updater, zeker als het allemaal werktRemmyB83 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:25:
[...]
Volgens mijn zijn er idd meldingen geweest met deze problemen, en heeft @gielz dit opgelost in zijn nieuwere versies.
Maar als jij niet update heb je er niets aan...😉
Toch maar ff een rondje updates binnen trekken.
Ik had een Ha update staan. Die gedraaid en daarna herstart. Data waren nog niet direct daarna zichtbaar, maar een hal uurtje later keek ik weer en stond het erin.Luuk741 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:06:
[...]
Ik heb wat hardnekkige problemen met entiteiten die dubbel geladen worden, niet meer bestaan, etc. en m'n HA logging staat er vol mee. Gedeeltelijk is dat veroorzaakt door een rommelige poging over te gaan van NL naar EN versies van de Gielz waarna ik weer terug naar NL ben gegaan.
Heb al 2x pogingen gewaagd dat op te schonen maar met maar erg weinig succes.
Ik draai HA op een RPI in Docker.
Nu lijkt het mij dan de beste aanpak om de huidige docker instance te stoppen en een geheel verse/nieuwe HA te installeren en dan m'n yaml bestanden daar naartoe te kopiëren. En meteen over te stappen naar de Engelse versie van de Gielz.
Of wellicht eerst 'as-is' met de NL versie, kijken of de errors weg zijn en blijven en dan daarna de overstap naar EN versie (in een nieuwe docker-HA instance).
Dan ben ik m'n historische data kwijt, maar dat is niet heel erg.
Is dat volgens jullie de meest veelbelovende route om alles 'clean' te krijgen of zijn er betere te bedenken? En/of vergeet ik iets in dit proces?
One cookie a day keeps the doctor away !
Even een update:crosseel schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:28:
[...]
Wel gisteren al gekeken naar de connector tussen batterij 1 en omvormer maar was in orde. Nog niet naar de koppeling tussen batt 1 en 2 gekeken.. maar inderdaad zou een logische verklaring kunnen zijn want niets anders is veranderd..
Heb je dan andere batterij gekregen?
Omvormer en batterij 1 gestapeld. Batterij 2 even losgekoppeld = voorlopig stabiel en zoals voorheen..
Zendure support gecontacteerd. Herkent het probleem en vroegen om bewijs van aankoop en mijn gegevens. Als alles goed wordt bevonden door hun after-sales krijg ik een return label toegestuurd..
[ Voor 87% gewijzigd door Tha Deo op 24-07-2026 22:48 ]
Als ik me niet vergis is er een addon die kan helpen hiermee. Spookppaulv schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:31:
Een vraag om advies.
Ik heb wat hardnekkige problemen met entiteiten die dubbel geladen worden, niet meer bestaan, etc. en m'n HA logging staat er vol mee. Gedeeltelijk is dat veroorzaakt door een rommelige poging over te gaan van NL naar EN versies van de Gielz waarna ik weer terug naar NL ben gegaan.
Heb al 2x pogingen gewaagd dat op te schonen maar met maar erg weinig succes.
Ik draai HA op een RPI in Docker.
Nu lijkt het mij dan de beste aanpak om de huidige docker instance te stoppen en een geheel verse/nieuwe HA te installeren en dan m'n yaml bestanden daar naartoe te kopiëren. En meteen over te stappen naar de Engelse versie van de Gielz.
Of wellicht eerst 'as-is' met de NL versie, kijken of de errors weg zijn en blijven en dan daarna de overstap naar EN versie (in een nieuwe docker-HA instance).
Dan ben ik m'n historische data kwijt, maar dat is niet heel erg.
Is dat volgens jullie de meest veelbelovende route om alles 'clean' te krijgen of zijn er betere te bedenken? En/of vergeet ik iets in dit proces?
Https://spook.boo
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Volgens mij telt de proxy het aantal schakkelingen van alle omvormers (3 dus in jouw geval) bij elkaar op. Dan val 88 echt wel mee. Bij NOM draaien hoort wat schakkelingen er nou eenmaal bij.Tha Deo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:46:
Wie kan me helpen? Sinds een paar dagen drie Zendure 800 Plus via HA gekoppeld. Alles lijkt op zich OK te werken, maar ik vind het aantal schakelingen te hoog (nu, sinds vanochtend 88. De hele nacht verder maar 1). Bijgaand de instellingen die ik gebruik. Ziet iemand verbeter opties? Of andere suggesties? Edit: ondanks hier aangegeven is de verbinding met de router goed.
Mijn uitgangspunt is de integriteit van de batterij/omvormer zo hoog mogelijk te houden. Energiebesparing is nu op de tweede plaats.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zoals eerder gemeld experimenteer ik met de instellingen van de @gielz automatisering om het gedrag van mijn Zendure goed in lijn te krijgen met m'n DSMR 4.2 meter (10 seconden data).
Op dit moment werkt dit heel goed met de volgende aanpassingen:
Een afwijkende P1 waarde alsvolgt: 0.7 x nieuwe meetwaarde P1 + 0.3 x vorige meetwaarde + 0.5 x de opbrengst van m'n panelen (in mijn geval : sensor.solaredge_i1_ac_power) .
Hierdoor blijft m'n echte P1 waarde behoorlijk strak rond de nul schommelen.
Verder gebruik ik factor 0.75 in beide balanceer processen in Gielz om schommelingen in m'n verbruik snel te laten uitdempen.
Of exact deze instellingen ook zo goed werken bij ontladen weet ik nog niet maar ik vermoed dat ik daarvoor nog wat moet aanpassen. Wordt vervolgd.
Bij de rode pijl heb ik m'n omvormer even op 10% (van 8kW) gezet om het resultaat te zien bij lagere opbrengsten.
En weer maximaal ontladen met zo’n 448 a 449 Watt, er maar een batterij vanaf gehaald …Theetjuh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:19:
[...]
En weer hetzelfde, ligt dus niet aan internet-loos te zijn, nu maar geupdate naar 2.0.1, want dat zal toch het eerste zijn wat Zendure zal gaan adviseren.
Als het morgen weer gebeurt gaat er een batterij vanaf.
Ik heb nu 1 solarflow 800 plus accu in gebruik met de zendure HA integratie. HEMS uit gezet. Als ik straks 3x 800 plus heb, dus 2 erbij is het dan aan te raden om de zaken gelijk goed in te richten? Ik lees dat er meer mensen de gielz integratie gebruiken dan de zendure.
Kan ik de accus ook in HA integreren zonder de zendure app te gebruiken of is die altijd en überhaupt nodig?
En is het mogelijk om de accus compleet van het internet af te sluiten zonder functionaliteit te verliezen? Of verlies ik dan updates e.d.?
Wat is de beste strategie? Ik hoef geen power advies, ze komen alle 3 op een aparte fase en eigen groep.
Afsluiten van internet resulteert in elk geval in instabiliteit . Er zit een bug in de firmware waardoor ee hele connectiviteitsyack reset om de paar minuten. Hier is een workaround voor, mogelijk gemaakt door een amateuristische tls configuratie van zenduresender schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:29:
263 pagina's... das een hoop... sorry als deze vragen al gesteld zijn, ik stel ze dan dubbel.
Ik heb nu 1 solarflow 800 plus accu in gebruik met de zendure HA integratie. HEMS uit gezet. Als ik straks 3x 800 plus heb, dus 2 erbij is het dan aan te raden om de zaken gelijk goed in te richten? Ik lees dat er meer mensen de gielz integratie gebruiken dan de zendure.
Kan ik de accus ook in HA integreren zonder de zendure app te gebruiken of is die altijd en überhaupt nodig?
En is het mogelijk om de accus compleet van het internet af te sluiten zonder functionaliteit te verliezen? Of verlies ik dan updates e.d.?
Wat is de beste strategie? Ik hoef geen power advies, ze komen alle 3 op een aparte fase en eigen groep.
https://codeberg.org/Daan...h/main/zendure-mqtt-spoof
In elk geval heb je de zendure app maar eenmaal nodig voor lokale operatie
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Hoe werkt het dan met updaten van de firmware?ctrl-tab schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:05:
[...]
Afsluiten van internet resulteert in elk geval in instabiliteit . Er zit een bug in de firmware waardoor ee hele connectiviteitsyack reset om de paar minuten. Hier is een workaround voor, mogelijk gemaakt door een amateuristische tls configuratie van zendure
Niet, althans je zult daar geen notificatie voor krijgen.Tha Deo schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:11:
[...]
Hoe werkt het dan met updaten van de firmware?
Firmware update zelf verloopt via https. Notificatie als ik me niet vergis via mqtt. Die laatste kan je dus spoofen via de link.
Geen internet geen firmware update.
[ Voor 28% gewijzigd door ctrl-tab op 26-07-2026 08:13 ]
Hm... maar dat is wel iets waar zendure me bezig is dan dat je weet?ctrl-tab schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:05:
[...]
Afsluiten van internet resulteert in elk geval in instabiliteit . Er zit een bug in de firmware waardoor ee hele connectiviteitsyack reset om de paar minuten. Hier is een workaround voor, mogelijk gemaakt door een amateuristische tls configuratie van zendure
Dat is al helemaal niet meer aan de orde, de laatste 2.0 en 2.0.1 werken prima zonder internetctrl-tab schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:05:
[...]
Dus geen resets meer van de networkstack, hence 10-20 seconden onbereikbaar elke x minuten? Heb je dat getest?Theetjuh schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:40:
[...]
Dat is al helemaal niet meer aan de orde, de laatste 2.0 en 2.0.1 werken prima zonder internet
Ja, al meerdere hebben dt hier benoemd, ook @DaanVervacke de maker van de mqtt spooferctrl-tab schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:19:
[...]
Dus geen resets meer van de networkstack, hence 10-20 seconden onbereikbaar elke x minuten? Heb je dat getest?
[ Voor 3% gewijzigd door Theetjuh op 26-07-2026 12:12 ]
Die kun je instellen bij 'afwijkende P1 meter'Pvdbogaard schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:57:
De Landys&Gyr "slimme" meter update de P1 waarden te traag (5sec) waardoor ik niet optimaal kan laden. De CT-klem sturing is een alternatief. Als ik het goed begrijp is hiermee geen P1 monitor nodig. Hoe wordt hiermee dan gemeten en teruggekoppeld bij het gebruik van HA en @gielz zijn oplossing?
https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/wiki/Global-and-NL-%E2%80%90-P1-CT-meters-(API's)
Die Landis gyr is een GPRS meter toch? Die wordt het komende 1,5 jaar dan vervangen.Pvdbogaard schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:57:
De Landys&Gyr "slimme" meter update de P1 waarden te traag (5sec) waardoor ik niet optimaal kan laden. De CT-klem sturing is een alternatief. Als ik het goed begrijp is hiermee geen P1 monitor nodig. Hoe wordt hiermee dan gemeten en teruggekoppeld bij het gebruik van HA en @gielz zijn oplossing?
Vriendelijk contact met de netbeheerder wil soms nog wel eens de vervanging naar voren kunnen halen. Anders de kosten voor meter vervanging afwegen tegen de kosten van het plaatsen van CT klemmen (meterkast werk!).
@ppaulv is bezig met een software workaround om de impact van de 10s interval te beperken.
Ik heb ook 3x SF800+ en gebruik @gielz en @gast777 Proxy. Je hebt alle vrijheid om een eigen strategie te gebruiken met de verschillende modussen. Deze kun je met de hand omzetten, maar ook via Automatisering in HA deze op een andere modus zetten, bijvoorbeeld op verschillende tijdstippen.sender schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:29:
263 pagina's... das een hoop... sorry als deze vragen al gesteld zijn, ik stel ze dan dubbel.
Eenmalig moet je de Zendure App gebruiken om de batterijen te registreren. Daarna deze batterijen NIET meer door HEMS laten aansturen en even eenmaal controleren dat ze dan niet individueel ontladen/laden. Dat is alles. Firmware updates (wanneer je die wil) moet ook via de Zendure App.Kan ik de accus ook in HA integreren zonder de zendure app te gebruiken of is die altijd en überhaupt nodig?
Duidelijk tot zover, dank je.ZuinigeRijder schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:55:
[...]
Ik heb ook 3x SF800+ en gebruik @gielz en @gast777 Proxy. Je hebt alle vrijheid om een eigen strategie te gebruiken met de verschillende modussen. Deze kun je met de hand omzetten, maar ook via Automatisering in HA deze op een andere modus zetten, bijvoorbeeld op verschillende tijdstippen.
[...]
Eenmalig moet je de Zendure App gebruiken om de batterijen te registreren. Daarna deze batterijen NIET meer door HEMS laten aansturen en even eenmaal controleren dat ze dan niet individueel ontladen/laden. Dat is alles. Firmware updates (wanneer je die wil) moet ook via de Zendure App.
Die 2 "integraties" gielz en 777, is dat beiden node red of is alleen 777 node red en gielz een alternatieve HA integratie? Als ik die laatste doorlees zie ik heel veel over P1 poort info, maar niet echt het HA. Dat is voor mij wat verwarrend... ik heb zowel homewizard als DSMR al in HA, dus denk niet dat ik dat meer nodig heb, toch?
@Pvdbogaard en dat is heel aardig gelukt, al zeg ik het zelf.koboy schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:45:
[...]
Die Landis gyr is een GPRS meter toch? Die wordt het komende 1,5 jaar dan vervangen.
Vriendelijk contact met de netbeheerder wil soms nog wel eens de vervanging naar voren kunnen halen. Anders de kosten voor meter vervanging afwegen tegen de kosten van het plaatsen van CT klemmen (meterkast werk!).
@ppaulv is bezig met een software workaround om de impact van de 10s interval te beperken.
De instellingen (zie gisteren 3 minuten voor 11 (AM) voor meer details) blijken ook goed te werken bij mijn nachtverbruik (stabiel gebruik met Quooker pieken).
Allereerst vandaag met matige zon en (automatisch) Slim Opladen aangezet om 10 uur (zie net dat dit buiten het plaatje valt).
en hier wat er eerder vannacht gebeurde met airco aan (warme slaapkamer) en de Quooker zo af en toe en vanaf 6 uur vaker (thee gezet):
Je ziet dan in het grafiekje daaronder de heel rustig oplopende schakelingen wat volgens mij prima gaat zo.Als er interesse is wil ik alle details hiervan wel delen. Ik hoor het wel (of niet natuurlijk).
Voor @gast777 proxy moet je node-RED binnen HA installeren en de proxy draait dan onder HA node-RED. Je moet dus @gielz én @gast777 proxy onder HA installeren.sender schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:39:
[...]
Duidelijk tot zover, dank je.
Die 2 "integraties" gielz en 777, is dat beiden node red of is alleen 777 node red en gielz een alternatieve HA integratie? Als ik die laatste doorlees zie ik heel veel over P1 poort info, maar niet echt het HA. Dat is voor mij wat verwarrend... ik heb zowel homewizard als DSMR al in HA, dus denk niet dat ik dat meer nodig heb, toch?
Duidelijk, dat lukt, al mijn automatisering is al obv node red. Is er dan verder niets onder HA? Of zijn er entities die via de node red aan HA worden gegegeven? En geen "P1 config" extra nodig?ZuinigeRijder schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:49:
[...]
Voor @gast777 proxy moet je node-RED binnen HA installeren en de proxy draait dan onder HA node-RED. Je moet dus @gielz én @gast777 proxy onder HA installeren.
Ik heb ongeveer hetzelfde, hij laad met 2400watt tot 82% en daarna met 500 watt. Heb een ticket uitstaan en ze zijn aan het meekijken, heb nog geen oplossingTheetjuh schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:31:
[...]
En weer maximaal ontladen met zo’n 448 a 449 Watt, er maar een batterij vanaf gehaald …
Je draait normaal NOM, en schakelt naar Slim Opladen?
Op het moment schakel ik met een kleine automatisering op vooraf ingestelde tijden van Slim Opladen naar Standby naar Slim Ontladen naar Standby etc.Pvdbogaard schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:57:
@ppaulv Die relais schakelingen zien er idd heel mooi rustig uit. Zo ook het voortkabbelend gedrag en het minimale chaotische daarin. Ik ben dus zeker geintresseerd in de details.
Je draait normaal NOM, en schakelt naar Slim Opladen?
Die periodes Standby heb ik erin gezet omdat dan de zon gaat schijnen c.q. weg begint te zakken en er toch druk geflipperd wordt tussen wel/niet ontladen/opladen. Wellicht omdat dat ook de drukste tijden zijn qua op en neer schietend stroomverbruik door ovens, wasmachine, inductieplaat. Het geheel is gewoon te traag om daar fatsoenlijk op te reageren.
Tijdens de periodes opladen (zon schijnt) en ontladen (zon schijnt doorgaans niet) is dat voor minimaal 95% hetzelfde als NOM draaien en heb ik niet de accu-capaciteit in huis om zowel overdag te ontladen als in de nacht voldoende te ontladen. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| input_number:
p1_last_dt_sec:
name: Time since last P1 change (sec)
min: 0
max: 86400
step: 1
mode: box
p1_last_1:
name: P1 last reading 1 #1
min: -9000
max: 9000
p1_last_2:
name: P1 last reading 2 #2
p1_avg_3:
name: P1 average (last 5)
mode: box |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| automation:
- alias: "P1 rolling avg of last 3 v4"
mode: single
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.homewizard_p1_vermogen
id: p1_vermogen_trigger
- platform: state
entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
id: modus_trigger
variables:
new_val: "{{ states('sensor.homewizard_p1_vermogen') | float(0) }}"
last_1: "{{ states('input_number.p1_last_1') | float(0) }}"
last_2: "{{ states('input_number.p1_last_2') | float(0) }}"
avg_old: "{{ states('input_number.p1_avg_3') | float(0) }}"
avg_3_unclamped: >-
{{
(
(new_val | float) * 0.7
+ (last_1 | float) * 0.3
- (states('sensor.solaredge_i1_ac_power') | float) * 0.5
) | round(0)
}}
max_delta: 1000
avg_3: >-
{% set delta = (avg_3_unclamped | float) - (avg_old | float) %}
{% if delta > max_delta %}
{{ (avg_old | float) + max_delta }}
{% elif delta < -max_delta %}
{{ (avg_old | float) - max_delta }}
{% else %}
{{ avg_3_unclamped }}
{% endif %}
action:
- service: input_number.set_value
target:
entity_id: input_number.p1_last_2
data:
value: "{{ last_1 }}"
target:
entity_id: input_number.p1_last_1
data:
value: "{{ new_val }}"
target:
entity_id: input_number.p1_avg_3
data:
value: "{{ avg_3 }}" |
Er wordt sensor.solaredge_i1_ac_power gebruikt om de panelenproductie op te halen.
Gebruik je die niet, dan gaat de import al naar nul als er nog royaal teruggeleverd wordt aan het grid.
Mogelij komt dat door een andere aanpassing die ik gedaan heb, namelijk alle factoren in de Gielz automatisering staan op 0.75 ipv 1.00 (om ook te dempen).
Ben benieuwd wat je ervaringen zijn mocht je dit gaan gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door ppaulv op 27-07-2026 12:22 ]
Off-topic, excuus, maar het gaat om het gebruik binnen HA-Zendure automatisering.Pvdbogaard schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:57:
@ppaulv Dank voor de uitleg. Je hebt Solaredge zonnepanelen. Ik ook. Gebruik je de AC2400 Pro? Of heb je via HA ook info over de Solaredge installatie? Dit staat voor mij nog op the todo lijstje... (SE4000H converter)?
Dat laatste, ik heb 3 SE integraties maar heb een sterk vermoeden dat 1 ervan onnodig is dan wel gewoon nets doet. Of misschien we twee .... op zeker moment deed ie wat ik nodig had en heb er verder niet naar gekeken.
Die middelste heb je nodig, de rechter afaik niet en de linker mogelijk ook niet.
Ik heb de plus. Met een 8k, 3-fasen omvormer aan de panelen.
Die middelste bevat de sensor die ik gebruikt heb om het opladen aan te sturen. En die bevat overigens ook number.solaredge_i1_active_power_limit waarmee je met een schuifje het max vermogen van de omvormer kunt bepalen. En ook as ik me niet vergis switch.solaredge_i1_advanced_power_control waarmee je in HA op basis van wat je wilt hetzelfde kunt doen. Ik heb dat voor als de dynamische prijs negatief wordt.
Ik heb een ander probleem zo het lijkt, hij laadt wel tot deze 100% is, een calibratie doet, maar daarna laadt hij niet meer en ontlaadt hij nog maar met max 448/449 Watt tot ik de batterijen set uit en weer aan zet.Jnaaazer schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:51:
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde, hij laad met 2400watt tot 82% en daarna met 500 watt. Heb een ticket uitstaan en ze zijn aan het meekijken, heb nog geen oplossing
Dit probleem is bij ontstaan sinds ik de set heb uitgebreid met 2 extra batterijen, waarna er inmiddels al 1 van de stapel is om te testen, nu nog wachten op de volgende 100%
@jelleeelco Wil je jouw proxy delen voor twee of meer verschillende SF's?
Is dat niet de "standaard" gast777 proxy : Zie hierm-vw schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:21:
Het duurde even voor ik doorhad dat HA hoofdletter gevoelig is, maar Gielz draait.
@jelleeelco Wil je jouw proxy delen voor twee of meer verschillende SF's?
Nee, de standaard proxy van @gast777 gaat uit van meerdere sets met hetzelfde vermogen. Ik heb een 2400pro en een 800plus. En @jelleeelco heeft samen met zijn vriend Claude een fork van de standaard gemaakt die daar (beter) mee overweg kan.Pimmetje651 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:13:
[...]
Is dat niet de "standaard" gast777 proxy : Zie hier
Inmiddels gebeurd het nog sporadisch dat de total capacity afneemt (overigens lijkt er met de rest van de data dan niet mis; zoals temperatuur, charge, cell balance). Heb nu ook het report kunnen opvragen en dan lijkt het te liggen aan de packType die 0 is:gast777 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Advies: trek even een "http://192.168.x.x/properties/report" van je beide Zendures tijdens het probleem. Daarin zie je hoeveel battery packs iedere Zendure aangeeft te hebben. Als er eentje te weinig aangeeft, dan weet je in welke Zendure het probleem zit. Daarna kun je zelf of met Zendure helpdesk verder troubleshooten.
Succes!
"sn": "XXX",
"packType": 0,
"socLevel": 10,
"state": 0,
"power": 0,
"maxTemp": 2951,
"totalVol": 4830,
"batcur": 0,
"maxVol": 322,
"minVol": 321,
"softVersion": 4355
Na een herstart van de Zendure is dit weer normaal (350). Wat wel opvalt is dat de socLevel omhoog sprint van 10 naar 18. Mogelijk dan toch een calibratie probleem? Kan ik dit voor één accu forceren of hoe kan ik dat het beste doen?
{
"sn": "XXX",
"packType": 350,
"socLevel": 18,
"state": 0,
"power": 0,
"maxTemp": 2951,
"totalVol": 4830,
"batcur": 0,
"maxVol": 322,
"minVol": 321,
"softVersion": 4355
}
Gek, hele week erna geen last meer van gehad, maar vannacht opeens weer precies hetzelfde gedrag. Schaamteloos schopje voor m'n eigen post; heeft iemand dit weleens gezien / snapt iemand waarom dit zou kunnen gebeuren? Batterij levert, met genoeg SoC constant ~20 á 30W tekort: P1 rapporteert 130W verbruik, batterij levert 100W.koenster schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:18:
Hoi allen! Even een korte vraag; vooropgesteld is er in huis- en aan batterij-instellingen niets veranderd. Ik draai met 1x SF 800+ en de Gielz integratie op mijn HA systeem. Sinds vanmorgen zag ik opeens weer zo'n ~0.3kWh import van 00:00-07:00. Niet wereldschokkend, maar wel een verandering van de bijna perfecte 0.0kWh die ik de nachten ervoor zag. Zouden jullie eens mee kunnen denken?
En helaas weer, maximaal ontladen van 448/449 Watt na een calibratie, inmiddels is de 2de batterij ook van de stapel, waarbij ik weer terug ben naar de originele set van omvormer en 3 batterijen, als het hierbij nog steeds niet goed is, ga ik direct naar de verkopende partij.Theetjuh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:42:
[...]
Ik heb een ander probleem zo het lijkt, hij laadt wel tot deze 100% is, een calibratie doet, maar daarna laadt hij niet meer en ontlaadt hij nog maar met max 448/449 Watt tot ik de batterijen set uit en weer aan zet.
Dit probleem is bij ontstaan sinds ik de set heb uitgebreid met 2 extra batterijen, waarna er inmiddels al 1 van de stapel is om te testen, nu nog wachten op de volgende 100%
Mocht het nu zijn opgelost, probeer ik eerst nog de eerste batterij weer terug te zetten, want dan zou het probleem in een enkele batterij kunnen zitten.
Dus heb toch maar gelijk de sprong gewaagd die eerste batterij er weer op te zetten, eens kijken wat er gebeurt zo.
Staat nu weer aan met het originele setje en ontlaadt gewoon maximaal wat nodig is.
Morgen ff de dubbel-check, daarna gaat het mailtje de deur uit met alle bevindingen.
- Diepe hardware wipe: De microchip wist de tijdelijke foutenlogboeken en de gecachte apparaat-ID's van je oude 3-batterij setup.
- Gedwongen her-indexering: De master-inverter wordt gedwongen om de interne weerstand en communicatieprotocollen van alle 5 de batterijen vanaf nul opnieuw op te bouwen.
Ik zie namelijk dat ‘input_text.zendure_setting_battery_order’, maar een max heeft van 44 tekens, met een totale set inclusief inverter van 6 serienummers van elk 15 tekens, zit ik dus zo over die waarde heen.
dus een sensor die ziet dat het laadpercentage 100% is en dan een dag bijtelt, en dat elke dag opnieuw. Aan het eind van het jaar wil dan weten hoeveel dagen de batterij 100% heeft opgeladen.
Kan iemand mij een opzetje geven?
Heb je je vraag al eens in chatGPT gegooid? Tip. Goede hulp.jannus66 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:40:
hallo, kan iemand mij helpen met het volgende, ik wil een teller maken met de dagen dat de batterij volledig oplaadt.
dus een sensor die ziet dat het laadpercentage 100% is en dan een dag bijtelt, en dat elke dag opnieuw. Aan het eind van het jaar wil dan weten hoeveel dagen de batterij 100% heeft opgeladen.
Hij gaf me deze yaml:
1
2
3
4
5
| counter: batterij_volledig_opgeladen: name: Batterij volledig opgeladen initial: 0 step: 1 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| automation: - alias: Batterij volledig opgeladen tellen trigger: - platform: state entity_id: sensor.batterij_soc to: "100" action: - service: counter.increment target: entity_id: counter.batterij_volledig_opgeladen |
Die zal hij nu meetellen verwacht ik. Dat ligt een beetje aan wat @jannus66 daarin zoekt. Zonee dan moet je de code uitbouwen. Ik ben uitgegaan van zijn vraag.PeaceNlove schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:12:
@Devke @jannus66
Leuke oplossing. Stel dat je batterij op 100% staat, je ontlaad een beetje en direct ga je weer naar 100%, moet dat meetellen?
Helaas, maar support aangetikt van Zendure … wordt er gek van zoTheetjuh schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:32:
Ik kwam net nog een 12 seconden reset tegen via Gemini, wat blijkbaar het volgende doet:Dus morgen nog maar eens zien, anders morgen contact opnemen dus.
- Diepe hardware wipe: De microchip wist de tijdelijke foutenlogboeken en de gecachte apparaat-ID's van je oude 3-batterij setup.
- Gedwongen her-indexering: De master-inverter wordt gedwongen om de interne weerstand en communicatieprotocollen van alle 5 de batterijen vanaf nul opnieuw op te bouwen.
Ik gebruik volgende template, die ik rechtstreeks in mijn configuration.yaml heb toegevoegdjannus66 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:40:
hallo, kan iemand mij helpen met het volgende, ik wil een teller maken met de dagen dat de batterij volledig oplaadt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| template: - trigger: - platform: time at: "23:59:50" # Net voor middernacht updaten sensor: - name: "Zendure Batterij Score (365d)" unique_id: zendure_batterij_score_365 unit_of_measurement: "dagen" icon: mdi:battery-sync state: > {# Haal de geschiedenis op uit het attribuut, of start met lege lijst #} {% set current_history = this.attributes.history | default([]) %} {# Was hij vandaag vol? 1 = ja, 0 = nee #} {% set today = 1 if states('input_boolean.batterij_vandaag_al_vol_geweest') == 'on' else 0 %} {# Voeg vandaag toe aan de lijst en bewaar alleen de laatste 365 items #} {{ (current_history + [today])[-365:] | sum }} attributes: # Dit attribuut is onze 'database' history: > {% set current_history = this.attributes.history | default([]) %} {% set today = 1 if states('input_boolean.batterij_vandaag_al_vol_geweest') == 'on' else 0 %} {{ (current_history + [today])[-365:] }} # Dit attribuut vertelt hoeveel dagen we al bijhouden dagen_data: > {% set current_history = this.attributes.history | default([]) %} {{ (current_history + [1])[-365:] | count }} |
:strip_exif()/f/image/YcVJfQC2jHIQvHoh8wK60Gx9.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| type: markdown
content: >-
### Batterij Statistieken
{% set entity = 'sensor.zendure_batterij_score_365d' %}
{% set score = states(entity) | int(0) %} {% set total = state_attr(entity,
'dagen_data') | int(0) %}
De batterij was **{{ score }}** keer volgeladen.
<small><i>Gemeten over de laatste {{ total }} dagen.</i></small>
{% if total > 0 %} Dat is **{{ (score / total * 100) | round(1) }}%** van de
tijd. {% else %} <br><i>Nog geen data beschikbaar. De eerste meting vindt
vanavond om 23:59 plaats.</i> {% endif %} |
Nee, niet meetellen.PeaceNlove schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:12:
@Devke @jannus66
Leuke oplossing. Stel dat je batterij op 100% staat, je ontlaad een beetje en direct ga je weer naar 100%, moet dat meetellen?
Maar JSven heeft ook een mooie oplossing, daar ga ik ook even naar kijken.
[ Voor 12% gewijzigd door jannus66 op 29-07-2026 21:53 ]
Wat is je doel? Ik heb een grafana grafiekje waarin ik een aantal min/max/totaal waarden van de accu per dag weergeef. Hiermee krijg je inzicht in de overgangen maart en oktober als de boel wel/niet meer volledig vol komt.jannus66 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:16:
[...]
Nee, niet meetellen.
Maar JSven heeft ook een mooie oplossing, daar ga ik ook even naar kijken.
100% haal je (dacht ik) alleen bij calibratie, wil je die tellen?
Mijn doel is de 100% dagen tellen in een jaar, wat ik mee ga doen zie ik later wel.emielbf schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:23:
[...]
Wat is je doel? Ik heb een grafana grafiekje waarin ik een aantal min/max/totaal waarden van de accu per dag weergeef. Hiermee krijg je inzicht in de overgangen maart en oktober als de boel wel/niet meer volledig vol komt.
100% haal je (dacht ik) alleen bij calibratie, wil je die tellen?
Weet niet of jullie het kennen maar ik gebruik standaard DuckDuckGo als browser, vanwege de uitstekende privacy voorzieningen, en daarin zit ook een AI machine, https://duck.ai/chat, die vervolgens gebruik maakt/kan maken van 6 AI taalmodellen, waaronder Claude Haiku 4.5 die naar ik begrijp goed is in code schrijven? Je kun dat te gebruiken taalmodel overigens zelf kiezen.Devke schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:45:
[...]
Heb je je vraag al eens in chatGPT gegooid? Tip. Goede hulp.
Hij gaf me deze yaml:YAML:Automatisering:
1 2 3 4 5 counter: batterij_volledig_opgeladen: name: Batterij volledig opgeladen initial: 0 step: 1YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 automation: - alias: Batterij volledig opgeladen tellen trigger: - platform: state entity_id: sensor.batterij_soc to: "100" action: - service: counter.increment target: entity_id: counter.batterij_volledig_opgeladen
Natuurlijk zijn betaalde versies naar verwachting beter, maar als gratis tool voor iedereen bevalt het me wel.
Ideetje om zoiets standaard toe te voegen aan bijvoorbeeld de @gielz configuratie?JSven schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:29:
[...]
Ik gebruik volgende template, die ik rechtstreeks in mijn configuration.yaml heb toegevoegdYAML:Dit houdt bij hoeveel keer de 100% is bereikt van de laatste 365 dagen. Ik toon het op deze manier op mijn dashboard
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 template: - trigger: - platform: time at: "23:59:50" # Net voor middernacht updaten sensor: - name: "Zendure Batterij Score (365d)" unique_id: zendure_batterij_score_365 unit_of_measurement: "dagen" icon: mdi:battery-sync state: > {# Haal de geschiedenis op uit het attribuut, of start met lege lijst #} {% set current_history = this.attributes.history | default([]) %} {# Was hij vandaag vol? 1 = ja, 0 = nee #} {% set today = 1 if states('input_boolean.batterij_vandaag_al_vol_geweest') == 'on' else 0 %} {# Voeg vandaag toe aan de lijst en bewaar alleen de laatste 365 items #} {{ (current_history + [today])[-365:] | sum }} attributes: # Dit attribuut is onze 'database' history: > {% set current_history = this.attributes.history | default([]) %} {% set today = 1 if states('input_boolean.batterij_vandaag_al_vol_geweest') == 'on' else 0 %} {{ (current_history + [today])[-365:] }} # Dit attribuut vertelt hoeveel dagen we al bijhouden dagen_data: > {% set current_history = this.attributes.history | default([]) %} {{ (current_history + [1])[-365:] | count }}
[Afbeelding]code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16type: markdown content: >- ### Batterij Statistieken {% set entity = 'sensor.zendure_batterij_score_365d' %} {% set score = states(entity) | int(0) %} {% set total = state_attr(entity, 'dagen_data') | int(0) %} De batterij was **{{ score }}** keer volgeladen. <small><i>Gemeten over de laatste {{ total }} dagen.</i></small> {% if total > 0 %} Dat is **{{ (score / total * 100) | round(1) }}%** van de tijd. {% else %} <br><i>Nog geen data beschikbaar. De eerste meting vindt vanavond om 23:59 plaats.</i> {% endif %}
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.
:strip_exif()/f/image/3rHvuj51JAKixljWkiawKugA.jpg?f=fotoalbum_large)