Let op dat het in principe wel dezelfde typen SF moeten zijn.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:42
R.K schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Ah oke', dat was idd het antwoord wat ik zocht, Thnx.
Een kleine aanvulling: Wel max 3 omvormers. Anders moet je kiezen voor de HA integratie van Zendure zelf.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:32

R.K

Gramser schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:59:
Let op dat het in principe wel dezelfde typen SF moeten zijn.
Dus niet de SF2400AC en bv de SF2400pro, gaat dat niet samen werken?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21

koboy

Heb een idee voor een icon

ppaulv schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:57:
[...]

Hmm .. dan moet het iets anders zijn.
Die tweede screenshot van jou, waaruit (applicatie) heb je die gemaakt?
@ErikLooren die Landis gyr is een probleem ding en geen DSMR5 meter; daarom staat er SMR5 op. Stuurt net als DSMR4 meters elke 10 secondes de data op de P1 poort. Je moet deze dus ook behandelen als een DSMR4.

Het is dacht ik ook een meter met GPRS module, dus ergens de komende 1,5 jaar zal hij dan worden vervangen.
Je kunt een vriendelijk telefoontje naar de netbeheerder er aan wagen. Met wat mazzel zetten ze je bovenaan de vervangen lijst.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

@R.K Ik weet dat niet exact - het hangt van de specs af denk ik. Maar in principe was het voor zover ik weet bedoeld voor maximaal drie dezelfde typen. Ik weet wel dat (ik meen) @jelleeelco de proxy heeft aangepast om huist verschillende typen en capaciteiten te kunnen aansturen.

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:55
Pimmetje651 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:01:
Okay alvast aan het voorbereiden op de 2de batterij die onderweg is, wilde ik de @gast777 nodered proxy gaan opzetten. Nu moet je daarvoor de flowfuse node-red-dashboard module Installer. Maar dit lukt me dus niet.

Gebruik de standaard HomeAssistant app met versie 22.0.0 maar deze is dus te nieuw voor de module. (Node v24.16.0 in gebruik, maar 18 / 20 / 22 ondersteund). Hoe hebben jullie dit opgelost?
Iemand die me opweg kan helpen?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:31
koboy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:40:
[...]

@ErikLooren die Landis gyr is een probleem ding en geen DSMR5 meter; daarom staat er SMR5 op. Stuurt net als DSMR4 meters elke 10 secondes de data op de P1 poort. Je moet deze dus ook behandelen als een DSMR4.

Het is dacht ik ook een meter met GPRS module, dus ergens de komende 1,5 jaar zal hij dan worden vervangen.
Je kunt een vriendelijk telefoontje naar de netbeheerder er aan wagen. Met wat mazzel zetten ze je bovenaan de vervangen lijst.
Dat er SMR5.0 opstaat ipv DSMR5 zegt niets. Bij ons staat er ook SMR5.0 op en leest elke seconde uit. Geen Landis. Een ISKRA AM550
De "D" staat volgens mij gewoon voor "Dutch" (Smart Meter Requirements).
Pimmetje651 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Iemand die me opweg kan helpen?
Hmm ik heb -een aantal maanden terug- het stappenplan van @gielz en daarna @gast777 gevolgd en ben hier niet tegenaan gelopen. Maar misschien is er iets veranderd, @gast777 ?

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:43
@ErikLooren
Een simpele weg (hou ik van) is even de P1 Toolkit gebruiken. Dat staat los van HA en kan daardoor niet verstoord of belemmerd worden mocht je daaraan twijfelen en laat heel simpel de telegram berichten zien (de data van de P1 meter) zien en kun je zelf meteen zien hoe vaak er updates binnen komen. Dan weet je het zeker :+
Hier kun je 'm vinden : Daveth in "P1 Toolkit (slimme meter informatie)"

[ Voor 3% gewijzigd door ppaulv op 15-07-2026 14:45 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

• ErikLooren
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 16:24
ppaulv schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:43:
@ErikLooren
Een simpele weg (hou ik van) is even de P1 Toolkit gebruiken. Dat staat los van HA en kan daardoor niet verstoord of belemmerd worden mocht je daaraan twijfelen en laat heel simpel de telegram berichten zien (de data van de P1 meter) zien en kun je zelf meteen zien hoe vaak er updates binnen komen. Dan weet je het zeker :+
Hier kun je 'm vinden : Daveth in "P1 Toolkit (slimme meter informatie)"
Super bedankt voor deze tip, echter werk ik op een laptop van de zaak die zeer goed beveiligd is tegen dit soort .exe tools. Is er misschien een andere mogelijkheid om het te checken?

Volgens Gemini krijg ik updates per seconde met de SMR 5.0 meter.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Gramser schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:40:
@R.K Ik weet dat niet exact - het hangt van de specs af denk ik. Maar in principe was het voor zover ik weet bedoeld voor maximaal drie dezelfde typen. Ik weet wel dat (ik meen) @jelleeelco de proxy heeft aangepast om huist verschillende typen en capaciteiten te kunnen aansturen.
De grote vraag is of het al ergens op github staat.

• koboy

koboy

Pakhaas schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Dat er SMR5.0 opstaat ipv DSMR5 zegt niets. Bij ons staat er ook SMR5.0 op en leest elke seconde uit. Geen Landis. Een ISKRA AM550
Het ontbreken van de D komt doordat het een meter is uit de de periode dat de DSMR5 standaard/requirements opgezet werd, m.a.w. DSMR4 met (een deel van) de DSMR5 specificaties. Jouw Iskra doet dus wel de 1 seconde, mazzel mee.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• koboy

koboy

ErikLooren schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Super bedankt voor deze tip, echter werk ik op een laptop van de zaak die zeer goed beveiligd is tegen dit soort .exe tools. Is er misschien een andere mogelijkheid om het te checken?

Google even op Landis gyr en p1 aansturing. Dat ding is gewoon berucht omdat hij een update frequentie heeft van 10 seconde. Kun je in de homewizzard niet inzoomen op de data?

• bhuurne
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:29
ErikLooren schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:08:
[...]

Hi,

het screenshot was van de omvormer zelf, deze reageert ook als de in en uitvoerwaarde veranderen in Gielz.

In de manager staat aangegeven dat deze Uit staat/inactief is.

Heb de waardes bij oplaadlimiet en marges aaangepast, denk dat dit wel wat zal schelen qua relaisschakelingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet de zendure manager echt disablen, op de drie puntjes ernaast klikken en dan uitzetten. Zo ziet het er bij mij uit met de manager uit gegrijsd (ik gebruik ook Gielz om aan te sturen. De zendure integratie heb ik om extra sensoren uit te kunnen lezen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4nDdzXdyqYB-YF6GMWBN-fq1lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5HhVGiDgqmrGLrqiViTIHHA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er bij jou volgens mij nu gebeurd, is dat de zendure manager de batterij uit wil zetten, waarna gielz dat overruled etc. Er zijn dus 2 kapiteins aan het sturen.

• Pimmetje651
Gramser schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:39:
[...]

Hmm ik heb -een aantal maanden terug- het stappenplan van @gielz en daarna @gast777 gevolgd en ben hier niet tegenaan gelopen. Maar misschien is er iets veranderd, @gast777 ?
En welke versies heb je dan in gebruik?

Van wat? NodeRed of gast777?

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:43
ErikLooren schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Buurman / vriend / .... met minder goed beveiligde laptop?

One cookie a day keeps the doctor away !

• Pimmetje651
HomeAssistant en NR

HA 2026.7.2
NR V5.0.0

• Pimmetje651
En dit is dan ook de NR app (v 22.0.0) binnen HomeAssistant

Goede vraag dat zie ik zo snel niet terug. Ik heb NR ooit via HACS gedownload, een aantal versies terug - en ik ben even aan het herstarten dus als dat klaar is ga ik dat voor je proberen te vinden. Zit alleen op een iPhone te kijken, beetje gepriegel soms.

Edit: inderdaad 22.0.0

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 15-07-2026 16:01 ]

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00

StarWing

Huh ?!?

@Gielz, 2 vragen:

onlangs is mijn gesmolten 2400AC omgewisseld door een 2400AC+, ik heb er bij de eerste set niet echt op gelet, maar ik zie 2 verschillende batterij capaciteiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qt2Wb4nJxU0w02EE_iO5EvpfyAY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CkTW4nJ43oPY1SEhpgRWN9gj.png?f=user_large

Kan het zijn dat de Total capacity nog blijft hangen van de vorige set?

2de vraag, de dynamic today / Spread waardes blijven bij mij leeg, ik heb al eea geprobeerd om dit werkend te krijgen, maar ik weet niet goed waar te zoeken. De automatisatie staat wel uitgeschakeld. Ik gebruik momenteel HEMS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFlk3qgwBcYMHZmGqVBBbYbMl-A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ATYoXIIwUhF4Cnv10tGL7CZv.png?f=user_large

Page intentionally left blank.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:38
Kleine feature request voor @gast777 :)

Als de accu bijna vol is, dan wordt er door de BMS getrottled. De aansturing gooit dan wel alle vermogensopdracht naar 1 zendure, maar omdat de BMS die niet benut, gaat er energie het net op. (aansturing laat dat netjes zien)
In dat geval zouden gewoon 2 (of3) zendures actief mogen worden om te laden, zodat je alle accu's vol kunt proppen voor de zon verdwijnt :)

Wellicht is dit scenario ook van toepassing als de omvormer vanwege warmte aan het trottlen is?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Pimmetje651
Gramser schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:58:
Goede vraag dat zie ik zo snel niet terug. Ik heb NR ooit via HACS gedownload, een aantal versies terug - en ik ben even aan het herstarten dus als dat klaar is ga ik dat voor je proberen te vinden. Zit alleen op een iPhone te kijken, beetje gepriegel soms.

Edit: inderdaad 22.0.0
Hmm dan weet ik niet wat ik anders heb of doe, maar krijg die installatie van die benodigde node (flowfuse node red dashboard)niet voor elkaar. Ook niet als ik los doe. Net de NR app al opnieuw geïnstalleerd maar helaas nog steeds dezelfde fout:
2026-07-15T14:54:03.589Z Install : @flowfuse/node-red-dashboard 1.30.2

2026-07-15T14:54:03.871Z /usr/bin/node /opt/node_modules/npm/bin/npm-cli.js install --no-audit --no-update-notifier --no-fund --save --save-prefix=~ --omit=dev --engine-strict -- @flowfuse/node-red-dashboard@1.30.2

2026-07-15T14:54:08.463Z [err] npm error code EBADENGINE

2026-07-15T14:54:08.464Z [err] npm error engine Unsupported engine

2026-07-15T14:54:08.464Z [err] npm error engine Not compatible with your version of node/npm: hap-nodejs@0.12.3

2026-07-15T14:54:08.465Z [err] npm error notsup Not compatible with your version of node/npm: hap-nodejs@0.12.3

2026-07-15T14:54:08.465Z [err] npm error notsup Required: {"node":"^18 || ^20 || ^22"}

2026-07-15T14:54:08.465Z [err] npm error notsup Actual: {"node":"v24.16.0","npm":"11.16.0"}

2026-07-15T14:54:08.467Z [err] npm error A complete log of this run can be found in: /root/.npm/_logs/2026-07-15T14_54_03_980Z-debug-0.log

2026-07-15T14:54:08.507Z rc=1

StarWing schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:26:
@Gielz, 2 vragen:

onlangs is mijn gesmolten 2400AC omgewisseld door een 2400AC+, ik heb er bij de eerste set niet echt op gelet, maar ik zie 2 verschillende batterij capaciteiten:

[Afbeelding]

Kan het zijn dat de Total capacity nog blijft hangen van de vorige set?

2de vraag, de dynamic today / Spread waardes blijven bij mij leeg, ik heb al eea geprobeerd om dit werkend te krijgen, maar ik weet niet goed waar te zoeken. De automatisatie staat wel uitgeschakeld. Ik gebruik momenteel HEMS.

[Afbeelding]
De sensor.zendure_indication_available_energy houd rekening met de export verliezen. Klik je deze entiteit aan dan je kun je bij details/attributen zien wat er gedaan is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwCdjczdawDdP5SgHl65dNQDZmk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WNRpCNNBTQ80zWbKskVTxTEE.png?f=user_large

Wat betreft dynamisch zou je even unknown uit beide handmatige velden moeten halen.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:49
Mistraller schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:27:
Kleine feature request voor @gast777 :)

Als de accu bijna vol is, dan wordt er door de BMS getrottled. De aansturing gooit dan wel alle vermogensopdracht naar 1 zendure, maar omdat de BMS die niet benut, gaat er energie het net op. (aansturing laat dat netjes zien)
In dat geval zouden gewoon 2 (of3) zendures actief mogen worden om te laden, zodat je alle accu's vol kunt proppen voor de zon verdwijnt :)

Wellicht is dit scenario ook van toepassing als de omvormer vanwege warmte aan het trottlen is?
Heb ik paar dagen geleden met Gast777 hier besproken, gaat er inderdaad komen. Hij melde dat dit bij twee setjes al het geval was bij drie nog niet.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:42
meesje schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:47:
Als je kiest voor de HA integratie van Zendure zelf, volstaat dan ook dat je alleen gebruik maakt van een HW P1 meter? Of moet je dan ook de P1 meter van Zendure gebruiken?
Niemand?
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.