OK, zie onderstaand:gielz schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:58:
[...]
Post even een screenshot van tabblad 1 en je configuratie tabblad.
:strip_exif()/f/image/pB6OdFhP75vCBLyKZHoP3VGd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Eduardo M op 26-04-2026 21:03 ]
OK, zie onderstaand:gielz schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:58:
[...]
Post even een screenshot van tabblad 1 en je configuratie tabblad.
:strip_exif()/f/image/pB6OdFhP75vCBLyKZHoP3VGd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Eduardo M op 26-04-2026 21:03 ]
Unknown weghalen in beide dynamische handmatige periodes. Met de volgende release zal dit niet meer fout gaan bij nieuwe gebruikers:Eduardo M schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:02:
[...]
OK, zie onderstaand:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Jep, dat was de oplossing, dank je Gielz!gielz schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:06:
[...]
Unknown weghalen in beide dynamische handmatige periodes. Met de volgende release zal dit niet meer fout gaan bij nieuwe gebruikers:
Aanbevolen instellingen worden automatisch ingesteld
Bij het invoeren of wijzigen van het Zendure IP-adres (input_text.zendure_2400_ac_ip_adres) worden de aanbevolen instellingen automatisch toegepast:
Standby Vertraging ingesteld op 15 minuten
Opladen Starten Bij ingesteld op -300 watt
Start Ontladen Bij At ingesteld op 100 watt
Ontlaadmarge ingesteld op 5 watt
Oplaadmarge ingesteld op 50 watt
Minimaal toegestaan laadpercentage ingesteld op 10%
Maximum toegestaan laadpercentage ingesteld op 100%
Dynamisch Handmatige Periode (Morgen) beide velden worden leeg ingesteld.
Ik heb deze van je gebruikt en met wat aanpassingen werkt het in mijn situatie. Claude heeft dat voor mij geregeld.YvonneVP schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:18:
[...]
Ik heb het voor de prijzen van Zonneplan als volgt gedaan.
Ik heb de Nordpool kwartieren laten omrekenen naar uren door in het Nordpool bestand aio_price.py, vóór de code (ongeveer bij regel 206 te vinden)
return {
"start": start_time,
"end": end_time,
"updated": updated,
"currency": currency,
"areas": area_data,
}
De volgende snippet toe te voegen :
# Aggregate quarterly values into hourly
if data_type == self.HOURLY:
for area_key, data_dict in area_data.items():
vals = sorted(data_dict["values"], key=lambda v: v["start"])
hourly_vals = []
for i in range(0, len(vals), 4):
chunk = vals[i:i+4]
if len(chunk) == 4:
hour_start = chunk[0]["start"].replace(minute=0, second=0, microsecond=0)
hour_end = chunk[-1]["end"].replace(minute=0, second=0, microsecond=0)
avg_val = sum(v["value"] for v in chunk) / 4.0
hourly_vals.append(
{"start": hour_start, "end": hour_end, "value": avg_val}
)
area_data[area_key]["values"] = hourly_vals
Vervolgens heb ik het volgende ingesteld bij de Nordpool UI integratie:
Region: NL
Currency: EUR
Vink BTW uit
additional_costs template:
code:
{% set p = current_price | float(0) %}
{% set opslag = 0.01653 %}
{% set vat = 1.21 %}
{% set energiebelasting = 0.1108 %}
{{ ( ((p + opslag) * vat + energiebelasting) - p ) | float }}
De prijzen zijn as we speak bij Zonneplan -0,3688 en in de Apex grafiek -0,369 (de afronding maakt dat het -0,369 is ipv -0,3688) Dit zijn dan dus de prijzen incl. energiebelasting en btw.
Herken je dit?Kwartieren → uren aggregatie
Het idee klopt — Zonneplan werkt op uurbasis, Nordpool levert kwartierdata. Maar het aanpassen van aio_price.py is een core bestand van de integratie — dit wordt overschreven bij elke update van de Nordpool integratie. Je verliest de aanpassing dus zodra er een update komt.
[ Voor 7% gewijzigd door ..Christiaan.. op 26-04-2026 22:57 ]
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
In de app: rechts onder de prijsgrafiekprijs grafiek zit een knopje met 2 horizontale streepjes en twee bolletjes. Daar kun je het aantal decimalen instellen...Christiaan.. schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:43:
[...]
Ik heb deze van je gebruikt en met wat aanpassingen werkt het in mijn situatie. Claude heeft dat voor mij geregeld.
Die gaf mij wel dit terug over jouw aanpak:
[...]
Herken je dit?
Ik heb dit nu als resultaat:
Kale Nordpool prijs + Zonneplan opslag (1,653 ct) × BTW (21%) + energiebelasting (11,08 ct). De Norpool sensor uit Chielz komt bij mij nu overeen met de Zonneplanprijs. Wat weer handig is om een automatisering hierop af te stemmen.
Hoe zie jij trouwens de zonneplanprijzen met cijfers achter de komma? Ik zie alleen maar prijzen in hele centen in de Zonneplan app...
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Zal aan mij liggen, maar snipped delen? Wat bedoel je precies? Wat is een snipped?homeautomate schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:05:
[...]
Geweldig! Zou je de snipped willen delen?
Stukje code van het kaartjeNiCNCo schreef op maandag 27 april 2026 @ 00:10:
[...]
Zal aan mij liggen, maar snipped delen? Wat bedoel je precies? Wat is een snipped?
Ik zou die tegel ook wel willen. In de tibber app staat nu iig €1,02 teruglevering (10kw) en -€2,07 verbuik (9kw)NiCNCo schreef op maandag 27 april 2026 @ 00:10:
[...]
Zal aan mij liggen, maar snipped delen? Wat bedoel je precies? Wat is een snipped?
I don't care if I feel Better as long as you feel worse
Is volgens mij de Zonneplan integratie. Klopt dat @NiCNCo ?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ss7E9re1dNfMS7AmpmmbSIZ1.jpg?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
| # Zendure Fan / Offgrid Stopcontact - Toren 1
# Filenaam: zendure_ha_fan_t1_local.yaml
# Plaats in: /config/packages/
input_boolean:
zendure_fan_auto_enabled:
name: Zendure Fan Automatisering Actief
icon: mdi:fan-auto
input_text:
zendure_unit_1_ip:
name: Zendure Unit 1 IP
initial: "192.168.x.y"
zendure_unit_1_sn:
name: Zendure Unit 1 Serienummer
initial: "HECxxxxxx"
input_datetime:
zendure_cooling_started_1:
name: Fan 1 Started
has_date: true
has_time: true
icon: mdi:timer
rest_command:
zendure_offgrid_standard_1:
url: "http://{{ states('input_text.zendure_unit_1_ip') }}/properties/write"
method: POST
headers:
Content-Type: "application/json"
payload: >
{"sn":"{{ states('input_text.zendure_unit_1_sn') }}","properties":{"gridOffMode":0}}
zendure_offgrid_economic_1:
headers:
{"sn":"{{ states('input_text.zendure_unit_1_sn') }}","properties":{"gridOffMode":1}}
zendure_offgrid_off_1:
headers:
{"sn":"{{ states('input_text.zendure_unit_1_sn') }}","properties":{"gridOffMode":2}}
sensor:
- platform: rest
name: zendure_grid_off_mode_raw_1
resource_template: "http://{{ states('input_text.zendure_unit_1_ip') }}/properties/report"
method: GET
value_template: "{{ value_json.properties.gridOffMode }}"
scan_interval: 15
template:
- sensor:
- name: "Zendure Offgrid Modus 1"
unique_id: zendure_offgrid_modus_1
state: >
{% set v = states('sensor.zendure_grid_off_mode_raw_1') | int(-1) %}
{% if v == 0 %}
Standard
{% elif v == 1 %}
Economic
{% elif v == 2 %}
Uit
{% else %}
Onbekend
{% endif %}
- sensor:
- name: "Zendure Fan 1 Status"
unique_id: zendure_fan_1_status
icon: mdi:fan
state: >
{% if is_state('switch.zendure_offgrid_stopcontact_1', 'on') %}
Aan
{% else %}
Uit
{% endif %}
- switch:
- name: "Zendure Offgrid Stopcontact 1"
unique_id: zendure_offgrid_stopcontact_1
icon: mdi:power-socket-eu
state: "{{ states('sensor.zendure_grid_off_mode_raw_1') in ['0', '1'] }}"
turn_on:
- service: rest_command.zendure_offgrid_standard_1
- delay: "00:00:02"
- service: homeassistant.update_entity
target:
entity_id: sensor.zendure_grid_off_mode_raw_1
turn_off:
- service: rest_command.zendure_offgrid_off_1
- delay: "00:00:02"
- service: homeassistant.update_entity
target:
entity_id: sensor.zendure_grid_off_mode_raw_1
automation:
- alias: "Zendure Fan 1 - AAN bij 35°C"
id: zendure_fan_1_aan
trigger:
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.zendure_2400_ac_omvormer_temperatuur
above: 35
for: "00:02:00"
condition:
- condition: state
entity_id: input_boolean.zendure_fan_auto_enabled
state: "on"
entity_id: switch.zendure_offgrid_stopcontact_1
state: "off"
action:
- service: switch.turn_on
target:
- service: input_datetime.set_datetime
target:
entity_id: input_datetime.zendure_cooling_started_1
data:
datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
mode: single
- alias: "Zendure Fan 1 - UIT bij 30°C"
id: zendure_fan_1_uit
trigger:
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.zendure_2400_ac_omvormer_temperatuur
below: 30
for: "00:05:00"
condition:
entity_id: input_boolean.zendure_fan_auto_enabled
action:
- service: switch.turn_off
target:
mode: single
script:
zendure_fan_1_on:
alias: Zendure — Fan 1 AAN
sequence:
- service: switch.turn_on
target:
zendure_fan_1_off:
alias: Zendure — Fan 1 UIT
sequence:
- service: switch.turn_off
target:
entity_id: switch.zendure_offgrid_stopcontact_1 |
[ Voor 0% gewijzigd door Maarten60 op 27-04-2026 12:34 . Reden: IP en sn verwijderd ]
/f/image/1RWhuOUWFKMRqXDN9VEWiWCk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 27-04-2026 14:14 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ja, die heb ik. Ondanks dat het hier redelijk bewolkt was, was er inderdaad wel sprake van teruglevering aan het net. Volgt Dynamic smart matching dan ook overschot van de zonnepanelen? Ik dacht dat je met deze modus alleen laden op goedkope uren kan 'afdwingen'. Voor volgen van overschot van zonne-energie, dacht ik dat je dan smart matching moet kiezen.Ben(V) schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:14:
Heb je zonnepanelen?
Want zonnestroom is nog goedkoper dan het laagste tarief en er was vanochtend heel veel zon.
Deze modus is geforceerd laden op de goedkoopste periodes en daar buiten NOM. Dus laden en ontladen op basis van de zon.bhuurne schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:09:
Hoi, sinds een ruime maand ben ik in het bezit van een 2400AC+. Eerst wat ervaring opgedaan met HEMS, maar gisteren de @gielz integratie geïnstalleerd en HEMS uitgeschakeld. Ondanks dat ik een beginner ben met Home Assistant, ging de installatie probleemloos (dank voor de duidelijke uitleg @gielz !). Ik wil de integratie gebruiken om de batterij op te laden op goedkope uren en dan NOM te draaien op de resterende uren van de dag. Ik dacht hiervoor de modus 'Dynamic Smart Matching' te gebruiken. Ik heb het als volgt ingevuld in het dashboard:
[Afbeelding]
Ik zou verwachten dat de batterij dan alleen oplaadt tijdens de goedkope uren die ik aangegeven heb. Maar vanmorgen zag ik dat de batterij al tijdens de dure uren begon met opladen, ondanks dat de sensor.dynamic_lowest_price_period toen op Nee stond. Bij de instellingen heb ik minimal spread op 30% gezet. Wat zie ik over het hoofd?
Officieële Zendure/fireson integratie? Kijk eens onder apparaten - je accu - MQTT....Amdwarrior schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:29:
Ik heb Authorisation Key nodig wat rondvraag op Google gedaan, maar elke keer zeuren over developer options, die nergens te vinden is mijn versie 6.1.0.
Zendure app werkt gewoon prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onder profile in de zendure app, staat de key onderaan.Amdwarrior schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:29:
Ik heb Authorisation Key nodig wat rondvraag op Google gedaan, maar elke keer zeuren over developer options, die nergens te vinden is mijn versie 6.1.0.
Zendure app werkt gewoon prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
gielz schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:45:
[...]
Onder profile in de zendure app, staat de key onderaan.
:strip_exif()/f/image/2lm9G49Rcw5iLSbOzFnsvWVK.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry gaat om p1 meter.koboy schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:34:
[...]
Officieële Zendure/fireson integratie? Kijk eens onder apparaten - je accu - MQTT....
Gewoon stukje restcode toevoegen aan je configuration.yaml. Niets met de chinese cloud te maken vervolgens; https://github.com/Gielz1...0%90-P1-CT-meters-(API's)
Balans zoeken op het einde van het laden (100% SoC) is niet vreemd. Ik zie wel dat het best lang duurt daar. Dat zie ik bij 1 batterij hier ook. Wat de standaard een beetje is? Ik heb eens wat referentie opgevraagd bij Zendure. Zeker omdat de ene batterij snel is en steeds dezelfde pas weer in balans is als ik een paar uur daarna begin te ontladen.Maarten60 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:17:
In de laatste release (v20260424/2) wordt de celstatus berekend.
Als ik een grafiek bekijk varieert de status tussen uitstekend en onbalans binnen 24 uur en lijkt er een relatie met de SoC.
[Afbeelding]
Kan iemand mij uitleggen welke conclusies ik hier uit kan trekken? Is deze score goed of slecht?
:strip_exif()/f/image/0T9Jlnico7HGn35bmblD5yFw.png?f=user_large)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
One cookie a day keeps the doctor away !
Let op ik ben geen expert.Maarten60 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:17:
In de laatste release (v20260424/2) wordt de celstatus berekend.
Als ik een grafiek bekijk varieert de status tussen uitstekend en onbalans binnen 24 uur en lijkt er een relatie met de SoC.
[Afbeelding]
Kan iemand mij uitleggen welke conclusies ik hier uit kan trekken? Is deze score goed of slecht?
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Ik weet niet welke Solaredge omvormer je hebt, maar ik kon op mijn SE3500 verbinding maken via de modbus en heb ook active power control aangezet, dat geeft je de mogelijkheid om in HA bij negatieve prijzen de omvormer (softwarematig) naar 0 te zetten. Werkte gisteren prima hier. Als je wilt weten hoe moet je maar even een p.m. sturen anders gaan we wellicht teveel offtopic.ppaulv schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:23:
@YvonneVP denk dat ik inderdaad zoiets moet gaan doen als jij aangeeft. Heb gisteren mijn dynamisch contract bij Zonneplan gecancelled omdat ik me realiseerde dat ik op een zonnige dag, ná het vullen van mijn eerst lege accu, nog zo'n 15 kWh naar het grid stuur, tegen een negatieve koopprijs dus positieve leverprijs plus belasting etc. Dat zou me zo'n 7,- per dag kosten schat ik even snel. En ik ben nog niet zover dat ik m'n SolarEdge automatisch kan laten 'dimmen'. Dat wil ik eerst in orde brengen voordat ik op dynamisch overga.
De omvormer hard met een schakelaar / zekerautomaat uitknallen is erg ongezond voor de omvormer heb ik begrepen en dat ga ik dus niet doen. Jij wel?
[ Voor 4% gewijzigd door R.K op 27-04-2026 22:41 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Heb je het vermogen van de Shelly al in Home Assistant beschikbaar? In de Gielz vul je dan de entiteit in (sensor.xxxxxx) bij Afwijkende P1 Sensor.elektriekert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:32:
Kan ik het IP van de Shelly gewoon bij het p1 veld invullen en bij de optional electricity meter weghalen?
En hoe weet ik zeker dat er automatisch gebruik wordt gemaakt van de REST API van de Shelly?
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Ip kan alleen met homewizard kwh of p1. Je moet even je shelly rest regels onderaan je configuration.yaml plakken en uiteraard het ip in die code invullen.elektriekert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:32:
Ik heb hier nu de intergratie van GielZ semi werkend i.c.m. de Node-Red flow van gast777.
Ik heb het p1 veld leeg gelaten omdat ik een DMSR 4 meter heb met p1. Ik heb een Shelley 3EM die ik bij het optionele veld heb ingevuld voor stroom meten. Daardoor werkt niet de hele sturing (Dynamisch of NOM) , quick (dis)charge en manueel wel.
Kan ik het IP van de Shelly gewoon bij het p1 veld invullen en bij de optional electricity meter weghalen?
En hoe weet ik zeker dat er automatisch gebruik wordt gemaakt van de REST API van de Shelly?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| rest:
- resource: http://<IP-SHELLY_PRO_3EM-CT>/rpc/EM.GetStatus?id=0
scan_interval: 1
sensor:
- name: "CT Shelly Pro 3EM API"
value_template: "{{ value_json.total_act_power }}"
unique_id: CT_Shelly_Pro_3EM_API
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement |
[ Voor 9% gewijzigd door Henkoes op 28-04-2026 09:55 ]
Naar de inverter temp was ik ook nog op zoek, thanksgast777 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:45:
[...]
[...]
De Gielz HA 'denkt' dat die maar met 1 Zendure verbinding heeft. De Proxy simuleert richting de Gielz HA een Zendure device (die meer vermogen en meer battery packs kan hebben dan een normale fysieke Zendure). Deze items die je in het standaard dashboard van Gielz ziet zijn dus NIET van een specifieke Zendure, maar van de "Grote Virtuele Zendure" die de Proxy voorspiegelt aan de Gielz HA. Je drie Zendures vormen samen dus 1 grote Zendure.
Als je ook per aparte Zendure een aantal zaken wilt monitoren, dan kun je de Proxy REST sensoren (HA_REST_proxy_sensors_NL) installeren. Die kun je in de Gielz Package plakken op de aangegeven plaats (zie instructies). En daarna de sensoren (dashboard_sensors_3_zendures_NL) in een nieuwe kaart op je dashboard erin plakken.
Zelf heb ik deze op een apart dashboard (niet in het Gielz dashboard), want dan kan ik die van Gielz gemakkelijk updaten. Maar dat mag je zelf weten
Ik kan even uitleggen per item hoe het door de Proxy doorgegeven wordt:
- Relais schakelingen - Deze wordt niet direct door Zendure aangeleverd (en dus ook niet door de Proxy doorgegeven), maar wordt door Gielz berekend op basis van meerdere andere sensoren.
- Kalibraties - Deze wordt niet door Zendure aangeleverd (en dus ook niet door de Proxy doorgegeven), maar wordt door Gielz bepaald. Het is simpelweg wanneer hij voor het laatst tot 100% is geladen, geen verschil met 1 Zendure zonder Proxy. In het geval met de Proxy met meerdere Zendures geeft hij 100% SoC door als alle Zendures op 100% zijn. Van de SoC van alle Zendures wordt het gemiddelde genomen en naar beneden afgerond op hele procenten.
- Temperatuur Omvormer - De proxy geeft de hoogste temperatuur van je Zendures door. Zo kun je altijd zien of er niet eentje te heet wordt en bijvoorbeeld betere koeling nodig heeft. Als je wilt weten welke precies heet is, dan moet je dus de Proxy Sensoren installeren, dan kun je dat per Zendure device zien.
Over de max 6 batterijen die Gielz toont, terwijl je er 9 hebt: dat is volgens mij momenteel een beperking in het Gielz Dashboard. Misschien heeft @gielz nog informatie over de feature roadmap
REST sensor heb ik algast777 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:56:
[...]
Heb je het vermogen van de Shelly al in Home Assistant beschikbaar? In de Gielz vul je dan de entiteit in (sensor.xxxxxx) bij Afwijkende P1 Sensor.
Zorg er wel voor dat de Shelly waarde elke seconde wordt ververst. Mocht dat niet kunnen met de normale Shelly integratie, dan kun je zelf een REST sensor aanmaken ervoor. ChatGPT heeft wel tips (heb ik al even gecheckt).
Ik zit met precies hetzelfde als Bhuurne. Ik zou dus graag willen dat de accu wordt volgeladen op de goedkoopste uren met zonnestroom (zeker als ik anders negatief moet terugleveren). Mijn zonnepanelen kan ik namelijk niet uitschakelen op afstand. En de rest van de dag op basis van NOM ontladen als de zonnepanelen niets opwekken.gielz schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:04:
[...]
Deze modus is geforceerd laden op de goedkoopste periodes en daar buiten NOM. Dus laden en ontladen op basis van de zon.
:strip_exif()/f/image/lR9cwRRlgkVFVjLA0iDsOfMB.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/77lSAtj4yoayZZe6QnR34DYR.jpg?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door slvans op 28-04-2026 10:17 ]
Als het goed is staat deze al in mijn config YAML.gielz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:13:
[...]
Ip kan alleen met homewizard kwh of p1. Je moet even je shelly rest regels onderaan je configuration.yaml plakken en uiteraard het ip in die code invullen.code:Dan is je home energy meter sensor;
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10rest: - resource: http://<IP-SHELLY_PRO_3EM-CT>/rpc/EM.GetStatus?id=0 scan_interval: 1 sensor: - name: "CT Shelly Pro 3EM API" value_template: "{{ value_json.total_act_power }}" unique_id: CT_Shelly_Pro_3EM_API unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement
sensor.CT_Shelly_Pro_3EM_API
Het gebruikt de zonneplan P1 meter enitities inderdaad. Dus mocht je die ook hebben hoef je niks te doen anders dan manual dashboard card aan te maken met de volgende yaml. code in de card text editer.koboy schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:47:
[...]
Is volgens mij de Zonneplan integratie. Klopt dat @NiCNCo ?
:strip_exif()/f/image/zbhPufgwo8MahjElpjDmEEdb.png?f=user_large)
Klopt, momenteel is het 12. Maar jij hebt er dus 15 begrijp ik.Henkoes schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:54:
Ik zag dat gast777 nu 12 batterijen kan laten zien. Maar ik heb er meer (4+1 ingebouwde accu per toren), is er een kans dat hier meer entries voor kunnen komen? Of kan ik die zelf maken?
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Kijk eens naar Day Ahead Optimizer Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO . Hiermee kun je alles wat je aangeeft.Roundish5921 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:40:
Bedankt voor de plugin.
Ik maak er al een tijdje gebruik van en ben gisteren naar de Next-Release geswitched vanwege de negatieve prijzen van nordpool. Dat werkt nu goed trouwens.
Ik wil graag zelf de volgende strategie toepassen, maar vraag me even af wat een handige aanpak is: Integreren in de codebase of een aparte automatisering.
De basis is nul op de meter.
Het opladen van de batterij gebeurd via AC, met de energie van de zonnepanelen.
Als de resterende zonne-energie voor vandaag niet genoeg is om de batterij vol te laden: Dan laden we bij vanuit het net in de goedkope periodes. Als er geen goedkope periode's meer zijn die dag, dikke pech.
Solcast heeft een sensor voor de resterende forecast van vandaag, die lijkt mij bruikbaar hiervoor.
Er word tijdens de dure uren ontladen, tot een te specificeren onderlimiet. Zeg 30%.
Daarna is het gedrag weer nul op de meter.
Het idee is op een zo simpel mogelijke manier omgaan met het gebrek aan zon, door de batterij te laden in lagen kosten uren.
In de avond kunnen we het excess weer verkopen in de dure uren en zorgen we dat er 30% overblijft voor het normale gebruik van het huis.
Wat is hier handig?
:strip_exif()/f/image/l8zBWWi8l4buIXrgVO6zXRGO.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Flexiilex op 28-04-2026 12:30 ]
Ik wil graag gebruik te maken van de officiële noordpool integratie ipv degene die via HACS geïnstalleerd kan worden.Wai_AM schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:23:
Heb eindelijk officiele nordpool integratie werkend:
Voor als je die wilt gebruiken met Gielz Zendure-HA-zenSDK
- Zorg dat je HACS nordpool verwijdert (echt verwijderen)
- maak in packages map een bestand genaamd nordpool_officical.yaml (of een naam naar keuze)
plak onderstaande erin
[ Voor 17% gewijzigd door RemmyB83 op 28-04-2026 12:51 ]
Er is een probleem dat de spread negatief wordt en daardoor dynamisch handelen niet werkt. Misschien is dit bij jou nu ook aan de hand. De test release van Gielz heeft een fix, je kunt die installeren of als je minder haast hebt wachten op de release. Wat verder terug in dit topic kun je ook de fix vinden.Flexiilex schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:27:
Iemand enig idee hoe je de Gielz integratie kan teiggeren op de batterij? De batterij heeft geen zin om te laden terwijl hij dat wel zou moeten doen (dynamisch handelen) gisteren backup terug gezet op een mini pc en alles werkt gewoon goed. HA al herstart maar dat werkt niet?
Heb hem voor nu op snel opladen gezet maar als ik hem daarna terug zet naar dynamisch handelen gaat die niet verder laden terwijl de spread uren ook gewoon goed zijn
Houd je hierbij ook rekening met de eventuele zonnebonus die je bij Zonneplan krijgt? Zou leuk zijn om die inzichtelijk te maken!NiCNCo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:23:
[...]
Het gebruikt de zonneplan P1 meter enitities inderdaad. Dus mocht je die ook hebben hoef je niks te doen anders dan manual dashboard card aan te maken met de volgende yaml. code in de card text editer.
[Afbeelding]
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
- type: horizontal-stack
cards:
- square: false
type: grid
columns: 2
cards:
- type: custom:mushroom-title-card
title: Stroom kosten
subtitle: vandaag
card_mod:
style: |
ha-card { padding: 6px 0px 0px 0px !important; }
.title { line-height: 1.2; }
.subtitle { margin-top: -8px; line-height: 1.1; opacity: 0.85; }
title: >
{% set d =
states('sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today') |
float(0) %} {% set p =
states('sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today') |
float(0) %} € {{ (d - p) | round(2) }}
card_mod:
ha-card { padding: 6px 0px 0px 0px !important; }
.title {
text-align: right;
font-size: 52px!important;
line-height: 1;
}
ha-card { border: none; }
- type: horizontal-stack
card_mod:
:host { margin-top: -22px; }
cards:
- square: false
type: grid
columns: 3
cards:
title: VERBRUIK
subtitle: >
{% set c =
states('sensor.zonneplan_electricity_consumption_today') |
float(0) %} {{ c | round(1) }} kWh x {{
((states('sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today') |
float(0) / c * 100) | round(0)) if c > 0 else 0 }} ct
card_mod:
ha-card { padding: 10px !important; }
.title {
font-size: 11px!important;
color: #FFFFFF!important;
font-weight: 400!important;
line-height: 1.2;
}
.subtitle {
margin-top: -6px;
line-height: 1.1;
}
title: TERUGLEVERING
{% set r = states('sensor.zonneplan_electricity_returned_today') |
float(0) %} {{ r | round(1) }} kWh x {{
((states('sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today') |
float(0) / r * 100) | round(0)) if r > 0 else 0 }} ct
card_mod:
.title {
text-align: center;
}
.subtitle {
text-align: center!important;
}
title: HUIDIG TARIEF
{{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') |
float(0) * 100) | round(0) }} ct
card_mod:
.title {
text-align: right;
}
.subtitle {
text-align: right!important;
}
ha-card { border: none; }
card_mod:
ha-card {
background-color: #00A964;
--primary-text-color: #FFFFFF;
--secondary-text-color: #FFFFFF;
border-radius: 22px;
padding: 10px 12px 10px 12px;
}
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Ja dat was mijn gedachte ook. Nu heb ik een automation lopen die tussen 07:00 en 19:00 de schakelaar op 'Dynamisch Handelen' zet, en daarbuiten op 'Dynamisch NOM'. Dan laad hij niet in de grijze uren (kleur in grafiek) maar wacht ie op de goedkope uren.slvans schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:15:
[...]
Ik zit met precies hetzelfde als Bhuurne. Ik zou dus graag willen dat de accu wordt volgeladen op de goedkoopste uren met zonnestroom (zeker als ik anders negatief moet terugleveren). Mijn zonnepanelen kan ik namelijk niet uitschakelen op afstand. En de rest van de dag op basis van NOM ontladen als de zonnepanelen niets opwekken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had de verwachting dat er nu niet geladen zou worden. Alleen rond het middaguur.
Alleen ik begrijp je antwoord niet helemaal. Er is dus volgens mijn niet één modus voor. Dus ik moet zelf een automation bouwen om ervoor te zorgen dat de accu's vol geladen worden op de goedkoopste 4 uren van de dag. Dus op die uren naar Dynamisch NOM duur en de rest van de dag op NOM. Begrijp ik dat goed?
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Versie 1.3.1 is uit, hier zitten fixes voor dit probleem inRemmyB83 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:36:
Zojuist de zendure integratie update geinstalleerd. En helaas hij werkt niet meer.... Paar entiteiten zijn van naam veranderd, en nu lijkt de manager daardoor ook de kluts kwijt. Ik ga hier even verder puzzelen. Meer mensen hier last van?
Edit: gehele integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd. Nu lijkt alles alles weer te werken.
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
Blijft je data ook behouden na een update?therobber schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:11:
[...]
Versie 1.3.1 is uit, hier zitten fixes voor dit probleem in
Bedankt voor de tip!therobber schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:29:
Bij mij wel.
Draaide al op de 1.2.7 pre 4 versie.
De 1.3.0 zorgde ervoor dat hij niet meer wilde laden/ontladen via smart charge. Had ook alles verwijderd van de HA intergratie incl alle entities/devices. 1.3.0 weer opnieuw geinstalleerd zelfde probleem maar alle instellingen (automations en dashboards) waren gelijk weer zoals ervoor.
Toen redownload gedaan van de 1.2.7 en alles begon gelijk weer te werken, hierna geupdate naar 1.3.1 en geen probleem meer geconstateerd
kan je laten zien wat er bij ontwikkelinghulpmiddelen staat bij de status van nordpool?TBird484 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:33:
[...]
Ik wil graag gebruik te maken van de officiële noordpool integratie ipv degene die via HACS geïnstalleerd kan worden.
Ik heb het nordpool_officical.yaml bestand geplaatst en de aangegeven aanpassingen doorgevoerd.
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0 wordt gevuld met data.
Ik heb .isoformat() op de aangegeven plekken verwijderd
input_text.dynamic_setting_nordpool_sensor is gevuld met sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0
maar sensor.dynamic_nordpool blijft leeg, heb je tips waar ik naar moet kijken ?
en van gielz de "Dynamisch Nordpool" stuk?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158- name: "Dynamisch Nordpool" unique_id: dynamisch_nordpool icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€/kWh" state: >- {% set ingevuld = states('input_text.dynamisch_nordpool_sensor') %} {% if ingevuld | lower | regex_match('^sensor\\..+') and states(ingevuld) not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] %} {% set nordpool = ingevuld %} {% else %} {% set nordpool = none %} {% endif %} {% if nordpool is not none %} {% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamisch_15_minuten', 'on') %} {% if use_15_min %} {% set data = state_attr(nordpool, 'raw_today') or [] %} {% set nowts = as_timestamp(now()) %} {% set current = namespace(val=None) %} {% for p in data %} {% set s = as_timestamp(as_datetime(p.start)) %} {% set e = as_timestamp(as_datetime(p.end)) %} {% if nowts >= s and nowts < e %} {% set current.val = (p.value) | round(5) %} {% endif %} {% endfor %} {{ current.val if current.val is not none else 'unknown' }} {% else %} {% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_today') %} {% set nu = now() %} {% if raw %} {% set current_hour_values = raw | selectattr('start', '>=', nu.replace(minute=0, second=0, microsecond=0)) | selectattr('start', '<', nu.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) + timedelta(hours=1)) | map(attribute='value') | list %} {% if current_hour_values %} {{ (current_hour_values | sum / current_hour_values | count) | round(5) }} {% else %} {{ states(nordpool) }} {% endif %} {% else %} {{ states(nordpool) }} {% endif %} {% endif %} {% else %} 0 {% endif %} attributes: raw_today: >- {% set ingevuld = states('input_text.dynamisch_nordpool_sensor') %} {% if ingevuld | lower | regex_match('^sensor\\..+') and states(ingevuld) not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] %} {% set nordpool = ingevuld %} {% else %} {% set nordpool = none %} {% endif %} {% if nordpool is not none %} {% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamisch_15_minuten', 'on') %} {% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_today') %} {% if raw %} [ {% if use_15_min %} {% for item in raw %} { "start": "{{ item.start }}", "end": "{{ item.end }}", "value": {{ item.value }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} {% else %} {% set hourly = raw | groupby('start.hour') %} {% for hour_group in hourly %} {% set values = hour_group.list | map(attribute='value') | list %} {% set hour_start = hour_group.list[0].start.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) %} {% set hour_end = hour_start + timedelta(hours=1) %} { "start": "{{ hour_start }}", "end": "{{ hour_end }}", "value": {{ (values | sum / values | count) | round(5) }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} {% endif %} ] {% else %} [] {% endif %} {% else %} [] {% endif %} raw_tomorrow: >- {% set ingevuld = states('input_text.dynamisch_nordpool_sensor') %} {% if ingevuld | lower | regex_match('^sensor\\..+') and states(ingevuld) not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] %} {% set nordpool = ingevuld %} {% else %} {% set nordpool = none %} {% endif %} {% if nordpool is not none %} {% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamisch_15_minuten', 'on') %} {% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_tomorrow') %} {% if raw %} [ {% if use_15_min %} {% for item in raw %} { "start": "{{ item.start }}", "end": "{{ item.end }}", "value": {{ item.value }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} {% else %} {% set hourly = raw | groupby('start.hour') %} {% for hour_group in hourly %} {% set values = hour_group.list | map(attribute='value') | list %} {% set hour_start = hour_group.list[0].start.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) %} {% set hour_end = hour_start + timedelta(hours=1) %} { "start": "{{ hour_start }}", "end": "{{ hour_end }}", "value": {{ (values | sum / values | count) | round(5) }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} {% endif %} ] {% else %} [] {% endif %} {% else %} [] {% endif %} max_tomorrow: >- {% set data = state_attr('sensor.dynamisch_nordpool','raw_tomorrow') %} {% if data %} {{ data | map(attribute='value') | max | round(5) }} {% else %} 0 {% endif %} min_tomorrow: >- {% set data = state_attr('sensor.dynamisch_nordpool','raw_today') %} {% if data %} {{ data | map(attribute='value') | min | round(5) }} {% else %} 0 {% endif %} max_today: >- {% set data = state_attr('sensor.dynamisch_nordpool','raw_today') %} {% if data %} {{ data | map(attribute='value') | max | round(5) }} {% else %} 0 {% endif %} min_today: >- {% set data = state_attr('sensor.dynamisch_nordpool','raw_today') %} {% if data %} {{ data | map(attribute='value') | min | round(5) }} {% else %} 0 {% endif %}
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Graag gedaanRemmyB83 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:33:
[...]
Bedankt voor de tip!
Ik heb hem net gelijk even geupdate.
Helaas nu geen tijd meer om het even in de gaten te houden, dus laat hems nu voor de zekerheid even zijn ding doen.
Super!gast777 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:16:
[...]
Klopt, momenteel is het 12. Maar jij hebt er dus 15 begrijp ik.
Ik zal het op korte termijn uitbreiden en je laten weten. Het is een kwestie van copy-paste en doornummeren in een aantal bestanden. Komt goed
Thanks maar dat is het niet, dat heb ik al gefixt met 4 regels in de code dus als iemand het weet hoor ik het graagR1chardTM schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:43:
[...]
Er is een probleem dat de spread negatief wordt en daardoor dynamisch handelen niet werkt. Misschien is dit bij jou nu ook aan de hand. De test release van Gielz heeft een fix, je kunt die installeren of als je minder haast hebt wachten op de release. Wat verder terug in dit topic kun je ook de fix vinden.
Wai_AM schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:41:
kan je laten zien wat er bij ontwikkelinghulpmiddelen staat bij de status van nordpool?
en van gielz de "Dynamisch Nordpool" stuk?
:strip_exif()/f/image/SLsHCivKeznckdJMY3AXRQMU.jpg?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
| - name: "Dynamic Nordpool"
unique_id: dynamic_nordpool
icon: mdi:cash
unit_of_measurement: "€/kWh"
state: >-
{% set ingevuld = states('input_text.dynamic_setting_nordpool_sensor') %}
{% if ingevuld | lower | regex_match('^sensor\\..+') and states(ingevuld) not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] %}
{% set nordpool = ingevuld %}
{% else %}
{% set nordpool = none %}
{% endif %}
{% if nordpool is not none %}
{% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamic_setting_15_minute_interval', 'on') %}
{% if use_15_min %}
{% set data = state_attr(nordpool, 'raw_today') or [] %}
{% set nowts = as_timestamp(now()) %}
{% set current = namespace(val=None) %}
{% for p in data %}
{% set s = as_timestamp(as_datetime(p.start)) %}
{% set e = as_timestamp(as_datetime(p.end)) %}
{% if nowts >= s and nowts < e %}
{% set current.val = (p.value) | round(5) %}
{% endif %}
{% endfor %}
{{ current.val if current.val is not none else 'unknown' }}
{% else %}
{% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_today') %}
{% set nu = now() %}
{% if raw %}
{% set current_hour_values = raw
| selectattr('start', '>=', nu.replace(minute=0, second=0, microsecond=0))
| selectattr('start', '<', nu.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) + timedelta(hours=1))
| map(attribute='value')
| list %}
{% if current_hour_values %}
{{ (current_hour_values | sum / current_hour_values | count) | round(5) }}
{% else %}
{{ states(nordpool) }}
{% endif %}
{% else %}
{{ states(nordpool) }}
{% endif %}
{% endif %}
{% else %}
0
{% endif %}
attributes:
raw_today: >-
{% if ingevuld | lower | regex_match('^sensor\\..+') and states(ingevuld) not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] %}
{% else %}
{% endif %}
{% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamic_setting_15_minute_interval', 'on') %}
{% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_today') %}
{% if raw %}
[
{% if use_15_min %}
{% for item in raw %}
{
"start": "{{ item.start }}",
"end": "{{ item.end }}",
"value": {{ item.value }}
}{% if not loop.last %},{% endif %}
{% endfor %}
{% else %}
{% set hourly = raw | groupby('start.hour') %}
{% for hour_group in hourly %}
{% set values = hour_group.list | map(attribute='value') | list %}
{% set hour_start = hour_group.list[0].start.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) %}
{% set hour_end = hour_start + timedelta(hours=1) %}
{
"start": "{{ hour_start }}",
"end": "{{ hour_end }}",
"value": {{ (values | sum / values | count) | round(5) }}
{% endfor %}
{% endif %}
]
{% else %}
[]
{% endif %}
{% else %}
[]
{% endif %}
raw_tomorrow: >-
{% else %}
{% endif %}
{% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_tomorrow') %}
{% if raw %}
[
{% if use_15_min %}
{% for item in raw %}
{
"start": "{{ item.start }}",
"end": "{{ item.end }}",
"value": {{ item.value }}
{% endfor %}
{% else %}
{% set hourly = raw | groupby('start.hour') %}
{% for hour_group in hourly %}
{% set values = hour_group.list | map(attribute='value') | list %}
{% set hour_start = hour_group.list[0].start.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) %}
{% set hour_end = hour_start + timedelta(hours=1) %}
{
"start": "{{ hour_start }}",
"end": "{{ hour_end }}",
"value": {{ (values | sum / values | count) | round(5) }}
{% endfor %}
{% endif %}
]
{% else %}
[]
{% endif %}
{% else %}
[]
{% endif %}
max_tomorrow: >-
{% set data = state_attr('sensor.dynamic_nordpool','raw_tomorrow') %}
{% if data %}
{{ data | map(attribute='value') | max | round(5) }}
{% else %}
0
{% endif %}
min_tomorrow: >-
{% set data = state_attr('sensor.dynamic_nordpool','raw_today') %}
{% if data %}
{{ data | map(attribute='value') | min | round(5) }}
{% else %}
0
{% endif %}
max_today: >-
{% if data %}
{{ data | map(attribute='value') | max | round(5) }}
{% else %}
0
{% endif %}
min_today: >-
{% if data %}
{{ data | map(attribute='value') | min | round(5) }}
{% else %}
0
{% endif %} |
:strip_exif()/f/image/0Z64k5JrqMcyHkUKrjlxoagT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7PhhWqBz7n7kVM99Ur9qX8A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SbDXRxxAEiGSPnyZBdEperWv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ptcy6aN8B3LwTdonODBfTZEV.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Ben zeer geïnteresseerd hoe je dat gedaan hebt : de Gielz gebruiken maar het scenario tijd getriggered kiezen: om xx uur scenario 1 en om yy uur scenario 2 (etc).wautah91 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:47:
[...]
Ja dat was mijn gedachte ook. Nu heb ik een automation lopen die tussen 07:00 en 19:00 de schakelaar op 'Dynamisch Handelen' zet, en daarbuiten op 'Dynamisch NOM'. Dan laad hij niet in de grijze uren (kleur in grafiek) maar wacht ie op de goedkope uren.
One cookie a day keeps the doctor away !
zo te zien niks vreemds aan.TBird484 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:39:
[...]
[Afbeelding]code:Misschien heeft het iets te maken dat ik de engelse versie gebruik ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158- name: "Dynamic Nordpool" unique_id: dynamic_nordpool icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€/kWh" state: >- {% set ingevuld = states('input_text.dynamic_setting_nordpool_sensor') %} {% if ingevuld | lower | regex_match('^sensor\\..+') and states(ingevuld) not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] %} {% set nordpool = ingevuld %} {% else %} {% set nordpool = none %} {% endif %} {% if nordpool is not none %} {% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamic_setting_15_minute_interval', 'on') %} {% if use_15_min %} {% set data = state_attr(nordpool, 'raw_today') or [] %} {% set nowts = as_timestamp(now()) %} {% set current = namespace(val=None) %} {% for p in data %} {% set s = as_timestamp(as_datetime(p.start)) %} {% set e = as_timestamp(as_datetime(p.end)) %} {% if nowts >= s and nowts < e %} {% set current.val = (p.value) | round(5) %} {% endif %} {% endfor %} {{ current.val if current.val is not none else 'unknown' }} {% else %} {% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_today') %} {% set nu = now() %} {% if raw %} {% set current_hour_values = raw | selectattr('start', '>=', nu.replace(minute=0, second=0, microsecond=0)) | selectattr('start', '<', nu.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) + timedelta(hours=1)) | map(attribute='value') | list %} {% if current_hour_values %} {{ (current_hour_values | sum / current_hour_values | count) | round(5) }} {% else %} {{ states(nordpool) }} {% endif %} {% else %} {{ states(nordpool) }} {% endif %} {% endif %} {% else %} 0 {% endif %} attributes: raw_today: >- {% set ingevuld = states('input_text.dynamic_setting_nordpool_sensor') %} {% if ingevuld | lower | regex_match('^sensor\\..+') and states(ingevuld) not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] %} {% set nordpool = ingevuld %} {% else %} {% set nordpool = none %} {% endif %} {% if nordpool is not none %} {% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamic_setting_15_minute_interval', 'on') %} {% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_today') %} {% if raw %} [ {% if use_15_min %} {% for item in raw %} { "start": "{{ item.start }}", "end": "{{ item.end }}", "value": {{ item.value }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} {% else %} {% set hourly = raw | groupby('start.hour') %} {% for hour_group in hourly %} {% set values = hour_group.list | map(attribute='value') | list %} {% set hour_start = hour_group.list[0].start.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) %} {% set hour_end = hour_start + timedelta(hours=1) %} { "start": "{{ hour_start }}", "end": "{{ hour_end }}", "value": {{ (values | sum / values | count) | round(5) }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} {% endif %} ] {% else %} [] {% endif %} {% else %} [] {% endif %} raw_tomorrow: >- {% set ingevuld = states('input_text.dynamic_setting_nordpool_sensor') %} {% if ingevuld | lower | regex_match('^sensor\\..+') and states(ingevuld) not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] %} {% set nordpool = ingevuld %} {% else %} {% set nordpool = none %} {% endif %} {% if nordpool is not none %} {% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamic_setting_15_minute_interval', 'on') %} {% set raw = state_attr(nordpool, 'raw_tomorrow') %} {% if raw %} [ {% if use_15_min %} {% for item in raw %} { "start": "{{ item.start }}", "end": "{{ item.end }}", "value": {{ item.value }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} {% else %} {% set hourly = raw | groupby('start.hour') %} {% for hour_group in hourly %} {% set values = hour_group.list | map(attribute='value') | list %} {% set hour_start = hour_group.list[0].start.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) %} {% set hour_end = hour_start + timedelta(hours=1) %} { "start": "{{ hour_start }}", "end": "{{ hour_end }}", "value": {{ (values | sum / values | count) | round(5) }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} {% endif %} ] {% else %} [] {% endif %} {% else %} [] {% endif %} max_tomorrow: >- {% set data = state_attr('sensor.dynamic_nordpool','raw_tomorrow') %} {% if data %} {{ data | map(attribute='value') | max | round(5) }} {% else %} 0 {% endif %} min_tomorrow: >- {% set data = state_attr('sensor.dynamic_nordpool','raw_today') %} {% if data %} {{ data | map(attribute='value') | min | round(5) }} {% else %} 0 {% endif %} max_today: >- {% set data = state_attr('sensor.dynamic_nordpool','raw_today') %} {% if data %} {{ data | map(attribute='value') | max | round(5) }} {% else %} 0 {% endif %} min_today: >- {% set data = state_attr('sensor.dynamic_nordpool','raw_today') %} {% if data %} {{ data | map(attribute='value') | min | round(5) }} {% else %} 0 {% endif %}
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Jammer dat de "health" tab ontbreekt....Hieke schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:00:
Ik beheer tevens een extra configuratie met 2 stuks SF2400 AC met elk 3 accu's middels de @gielz applicatie en de @gast777 proxy in NR. Via VPN kan ik direct meekijken in het thuisnetwerk.
De opstelling leek al 6 weken goed te werken totdat ik opmerking kreeg dat de nauwkeurigheid tegenviel. Er wordt in de avonduren continue van de grid afgenomen en slechts een deel uit de accu's wordt aangevuld.
Enkele gegevens:
slimme meter: Sagecom T210-D ESMR5
P1-meter: Zendure smart meter P1 ZDZHP1
Er wordt alleen NOM gedraaid.
HEMS staat uit. Accu's zijn bijna vol.
Via onderstaande screenshot is goed te zien hoe in de avond het rustgebruik alsmede verhoogd gebruik niet gevolgd worden. De onderbrekingen van groene lijn worden veroorzaakt door een reboot van de HA-server.
[Afbeelding]
Configuratiepagina:
[Afbeelding]
Op die lokatie draait eveneens P1-monitor en daarin is goed te zien dat er volop van het net wordt afgenomen. Vanochtend rond 8 uur is al 919 Wh afgenomen omdat het systeem te weinig ontlaadt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft iemand een verklaring voor de oorzaak van dit gedrag alsmede een oplossing?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Dank voor meedenken.koboy schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:41:
[...]
Jammer dat de "health" tab ontbreekt....
Wat mij opvalt is dat het (ont)laden begrenst lijkt op 2400W, en dat de tweede omvormer niet meedoet.
Wat gebeurt er bij snel opladen en snel ontladen? Komt er dan wel 4800W tevoorschijn?
Als er inderdaad maar 1 omvormer meedoet, controleer dan IP adressen, Wifi dekking, etc. geef eventueel beide omvormers een reboot.
:strip_exif()/f/image/OmXgnWwS90CjuBT5XrmAJf7a.jpg?f=fotoalbum_large)
Waaruit leidt je dit af?Wat mij opvalt is dat het (ont)laden begrenst lijkt op 2400W, en dat de tweede omvormer niet meedoet
:strip_exif()/f/image/vUY4EgtjJd0hB8pGMFras6Uy.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Versie 1.3 is uit, geen pre release meer.Taro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:09:
[...]
Top, dan was dat de oorzaak. En direct ook de reden dat ik nog niet naar de pre release ben gegaan.
Heb de nieuwe modellen zoals 2400 AC+ & 4000 Mix AC+ via HEMS 2.0 draaien en 3x 2400AC via Home Assistant. Als er een stable release is incl. de nieuwe modellen dan zet ik die ook in Home Assistant en haal ik ze uit HEMS.
Zojuist ook even de proef op de som gedaan. Als ik kies voor Snel ontladen schakelt alleen Zendure 2 naar 2400 Watt ontladen.Hieke schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:27:
[...]
Dank voor meedenken.
Bijgaand de health-tab:[Afbeelding]
Dacht zelf dat wifi wel een rol zou kunnen spelen maar de pingtijden van 9 ms naar de P1-meter zijn ook uitstekend.. Die componenten hangen naast de router en de bekabeld aangesloten RPI waar HA op draait.
[...]
Waaruit leidt je dit af?
Hieronder screenshot van laadproces vanochtend; tikt de 5000 Watt net niet aan..[Afbeelding]
Met name het niet volgen van het exacte huisverbruik bevreemdt me.
:strip_exif()/f/image/8V13qX4eifkVIPdJ6ZFSMxjD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben ook geïnteresseerd. Mijn gedachte was om een automation te gaan maken die tijdens dure uren de modus op smart discharge only zet en tijdens goedkope uren op dynamic smart matching. Maar dat zal nog een hoop gepuzzel worden, als beginner met home assistant 😉ppaulv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:02:
[...]
Ben zeer geïnteresseerd hoe je dat gedaan hebt : de Gielz gebruiken maar het scenario tijd getriggered kiezen: om xx uur scenario 1 en om yy uur scenario 2 (etc).
Wil dit graag leren![]()
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| rest:
- resource: http://192.168.2.177/properties/report
scan_interval: 1
sensor:
- name: "P1 Zendure API"
value_template: "{{ value_json.total_power | float }}"
unique_id: P1_Zendure_API
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement |
Voor jou en @ppaulv dit is nu waar de AI's uitermate handig voor zijn. Het is via instellingen/settings --> automatiseringen --> nieuwe automatisering niet heel moeilijk maar met een LLM kan het ook makkelijk.bhuurne schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:57:
[...]
Ik ben ook geïnteresseerd. Mijn gedachte was om een automation te gaan maken die tijdens dure uren de modus op smart discharge only zet en tijdens goedkope uren op dynamic smart matching. Maar dat zal nog een hoop gepuzzel worden, als beginner met home assistant 😉
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: 4 uur alleen slim ontladen
description: ""
triggers:
- trigger: time
at: "04:00:00"
conditions: []
actions:
- action: input_select.select_option
metadata: {}
target:
entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
data:
option: Alleen slim ontladen
mode: single |
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+
In het eerdere screenshot was het max vermogen net boven de 2kW....Hieke schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:54:
[...]
Zojuist ook even de proef op de som gedaan. Als ik kies voor Snel ontladen schakelt alleen Zendure 2 naar 2400 Watt ontladen.
[Afbeelding]
Ik zal eens uitvragen wat de betreffende setting in de app op smartphone is.
Zou dit niet aanpassen. Anders heb je ook opeens je PV to home er in die als losse sensor beschikbaar is en even uit mijn hoofd ook de offgrid die los beschikbaar is.PJHo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:45:
Ik heb een opmerking/vraag over de sensor Zendure_2400_AC_Vermogen_Naar_Huis in global.yaml. Daarin wordt property 'packInputPower' uitgelezen. Moet dat niet outputHomePower zijn? Die wordt wel op meerdere plekken gebruikt maar nergens als sensor beschikbaar gesteld.
packInputPower wordt ook gebruikt uitgelezen als sensor Zendure_2400_AC_Vermogen_Export en die kan ik wel snappen.
Ik heb de neiging om dat zelf aan te passen, maar maak me zorgen dat er dan ergens iets omvalt.
Iemand een idee?
Je kunt die gebruiken inderdaad, is de daadwerkelijke kWh in en out.brommetje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:17:
Hallo, sinds 3 dagen het bezit van een Zendure SolarFlow 2400AC+ en 2x batterij. Eerst wat ervaring opgedaan met HEMS, maar vandaag de @gielz integratie geïnstalleerd, automation nog disabled dus via HEMS. Na eerst wat gestoeid hebbende met de Dynamisch-HA van @gielz, de installatie ging probleemloos (dank voor de duidelijke uitleg @gielz nog een vraag heb voor de Zendure P1 het volgende toegevoegdcode:Bij de Afwijkende P1 sensor: sensor.p1_zendure_api ingevuld. klopt dit?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10rest: - resource: http://192.168.2.177/properties/report scan_interval: 1 sensor: - name: "P1 Zendure API" value_template: "{{ value_json.total_power | float }}" unique_id: P1_Zendure_API unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement
Als ik de Zendure nu wil toevoegen in het Energy Dashboard kan ik dan gebruiken maken van sensors
sensor.zendure_2400_ac_energie_export
sensor.zendure_2400_ac_energie_import
Of moet ik hier andere sensors voor gebruiken of moet dit echt via de HACS Zendure Home Assistant Integration?
De door mijn gedeelde dashboard kaart haalt de totale prijs gewoon van de zonneplan intergratie dus ja zonnebonus zit daar gewoon in verwerkt.wautah91 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:43:
[...]
Houd je hierbij ook rekening met de eventuele zonnebonus die je bij Zonneplan krijgt? Zou leuk zijn om die inzichtelijk te maken!
Het vermogen wat voor de batterijen los beschikbaar is in de api is de DC kant je kunt dus niet los zien hoeveel er effectief een batterij in en uit is gegaanIdr548 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:58:
Ik zie vaak een bump op mijn eerste batterij (onder de omvormer) van rond de 90% naar 100%.
Vermoed dat dit vaker gebeurd, maar vroeg me af of dit meerstal de batterij dichts bij de omvormer is?
Daarna vroeg ik me af of ik per batterij kan zien hoeveel wh deze geladen heeft.
Om zo de capaciteit van de 2 batterijen te kunnen vergelijken.
Iemand enig idee? Hij zou nu moeten gaan ontladen door dynamisch handelen maar dat gebeurd nietFlexiilex schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:27:
Iemand enig idee hoe je de Gielz integratie kan teiggeren op de batterij? De batterij heeft geen zin om te laden terwijl hij dat wel zou moeten doen (dynamisch handelen) gisteren backup terug gezet op een mini pc en alles werkt gewoon goed. HA al herstart maar dat werkt niet?
Heb hem voor nu op snel opladen gezet maar als ik hem daarna terug zet naar dynamisch handelen gaat die niet verder laden terwijl de spread uren ook gewoon goed zijn
[ Voor 5% gewijzigd door Flexiilex op 28-04-2026 19:45 ]
Zet hem even in dynamisch handelen en maak dan na 5 minuten even screenshots van dashboard tabblad 1 en het hele configuratie tabblad inclusief log gedeelte.Flexiilex schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:43:
[...]
Iemand enig idee? Hij zou nu moeten gaan ontladen door dynamisch handelen maar dat gebeurd niet
Heb hem nu zelf weer in snel ontladen gezet en dan reageert de batterij gelijk
NiCNCo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:24:
[...]
De door mijn gedeelde dashboard kaart haalt de totale prijs gewoon van de zonneplan intergratie dus ja zonnebonus zit daar gewoon in verwerkt.
:strip_exif()/f/image/zbhPufgwo8MahjElpjDmEEdb.png)
Nou hij is eigenlijk heel simpel. Ik laat de automation de 'Modus Selecteren' optie wijzigen op de gewenste tijden en de gielz automation doet de rest ;-)ppaulv schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:02:
[...]
Ben zeer geïnteresseerd hoe je dat gedaan hebt : de Gielz gebruiken maar het scenario tijd getriggered kiezen: om xx uur scenario 1 en om yy uur scenario 2 (etc).
Wil dit graag leren![]()
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| alias: Thuisaccu Modus Selecteren description: "" triggers: - trigger: time at: "00:07:01" id: Overdag - trigger: time at: "00:19:01" id: avond - trigger: homeassistant event: start - trigger: state entity_id: - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode - trigger: state entity_id: - sensor.dynamisch_duurste_periode id: Duur conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "07:00:00" before: "19:00:00" sequence: - action: input_select.select_option metadata: {} target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Dynamisch Handelen default: - action: input_select.select_option metadata: {} target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Dynamisch NOM mode: single |
Ik heb dat wel geprobeerd: het werkt grotendeels of eigenlijk best goed. Het enige waar ik last van heb (en nog geen duidelijke oplossing) is dat elke +- 12min de zendure niet bereikbaar lijkt gedurende tientallen seconden: dat is niet handig voor NOM uiteraard. Geen idee waarom: geldt zowel voor mqtt als zensdk. Binnenkort wil ik verder testen maar als iemand ervaring / oplossing heeft, ben ik geinteresserd!JT schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:25:
Wat zijn de ervaringen hier als je de Zendures volledig blokkeert van internet? Als ik in het topic zoek op "offline" dan vind ik er niet veel over, meer over of de accu's in HA te zien zijn. Ik snap dat je dan updates gaat missen maar blijven ze volledig functioneren?
Samen even de settings van de Zendure app doorgenomen. Netuitvoermodus van omvormer opnieuw ingesteld en opgeslagen.koboy schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:32:
[...]
In het eerdere screenshot was het max vermogen net boven de 2kW....
Lijkt er dus op dat Zendure 1 niet meer (mag) reageren. Settings even nakijken en rebooten is mijn eerste idee. Data komt wel door, want de accu status is er wel van de 3 bijbehorende accu's, tenzij dat heel oude data is die niet bijgewerkt is.
Check ook even wat het IP adres is de app is t.o.v. de proxy voor de zekerheid.
Hierbij de screenshots, thanks voor het meedenken! De batterij springt echt net zojuist in "ontladen" maar er is volgende grafiek geen duur moment meer die binnen de 14 uur valt.. Heel raar dit..gielz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:52:
[...]
Zet hem even in dynamisch handelen en maak dan na 5 minuten even screenshots van dashboard tabblad 1 en het hele configuratie tabblad inclusief log gedeelte.
/f/image/B1GAm2Khg47kRfPEwDz1etu9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Flexiilex op 28-04-2026 21:43 ]
Staat je tijdzone wel goed in home assistant. Instellingen > systeem > algemeen > tijdzone gmt +01:00 amsterdam. Of integratie zon even bekijken hoe laat de zon op komt.Flexiilex schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:33:
[...]
Hierbij de screenshots, thanks voor het meedenken! De batterij springt echt net zojuist in "ontladen" maar er is volgende grafiek geen duur moment meer die binnen de 14 uur valt.. Heel raar dit..
Het lijkt wel alsof hij wat schema's achterloopt ofzo. Wat ik daarmee bedoel is alsof hij naar andere dure en goedkope momenten kijkt van vanmiddag, toen had ik dat een paar keer aangepast (even uit m'n hoofd) om te laten trilgeren
Het valt mij trouwens ook op dat hij langzamer ontlaad in snel ontladen dan in dynamisch handelen, weet niet of dat hoort?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/LvdqtDVz7MXcqSFMUVvYYsoF.png?f=fotoalbum_large)
Signature
Tijdzone staat netjes op amsterdam zoals je zegt. Kan het zijn dat hij van slag is door het vaak aanpassen van de dure/ goedkope uren in combinatie met de migratie van HA naar een mini pc? Ik ben benieuwd wanneer hij nu stopt met ontladen aangezien dat nu eigenlijk niet de bedoeling is.gielz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:48:
[...]
Staat je tijdzone wel goed in home assistant. Instellingen > systeem > algemeen > tijdzone gmt +01:00 amsterdam. Of integratie zon even bekijken hoe laat de zon op komt.
Wat betreft snel ontladen deze functie gebruikt hij ook onder dynamisch.
HA al eens herstart? Dan komen de entities beschikbaar als t goed isEboman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:03:
Ik probeer mijn solarflow 2400 pro te koppelen via de Gielz methode, ik heb de packages toegevoegd en het dashboard gemaakt. Ik werk met een custom sensor voor mijn P1 info, welke ik heb ingevoerd en het ip van de solarflow. Als ik deze url opvraag krijg ik ook wat terug van de API :
http://192.168.2.92/properties/report
Maar het device lijkt niet te laden in HA maar ook de logs lijken nog niets te doen ?
[Afbeelding]
wat zou een volgende stap kunnen zijn ?
[ Voor 41% gewijzigd door Flexiilex op 28-04-2026 22:13 ]
de sensor waarde in de afwijkende P1 mag niet met spaties.Eboman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:03:
Ik probeer mijn solarflow 2400 pro te koppelen via de Gielz methode, ik heb de packages toegevoegd en het dashboard gemaakt. Ik werk met een custom sensor voor mijn P1 info, welke ik heb ingevoerd en het ip van de solarflow. Als ik deze url opvraag krijg ik ook wat terug van de API :
Maar het device lijkt niet te laden in HA maar ook de logs lijken nog niets te doen ?
[Afbeelding]
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Je home energy meter sensor heeft spaties home assistant werkt altijd met _. En je connected devices unknown, herstart van ha nodig of de zendure mag niet door ha benadert worden (ander lan).Eboman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:03:
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door gielz op 28-04-2026 22:25 ]
Kun je even de dynamisch goedkoopste periode sensor openen en kijken wat er staat rond deze periode wat zie je dan in de attributen? Het gaat iig ergens niet goed met de tijd. Er was ooit eens 1 gebruiker waarbij de tijdzone op de nas/vm niet goed stond. Waar ik dit ook aan zie bij je screenshot is dat de grafiek afwijkt tov wat er bovenaan staat bij de grafiek (staat duur)Flexiilex schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:09:
[...]
Tijdzone staat netjes op amsterdam zoals je zegt. Kan het zijn dat hij van slag is door het vaak aanpassen van de dure/ goedkope uren in combinatie met de migratie van HA naar een mini pc? Ik ben benieuwd wanneer hij nu stopt met ontladen aangezien dat nu eigenlijk niet de bedoeling is.
Vanaf 21:30 ziet hij dat de dynamische uren “duur” zijn en gaat ontladen maar de grafiek was niet rood.
[...]
HA al eens herstart? Dan komen de entities beschikbaar als t goed is
Er lijkt een spatie voor het IP adres van de Zendure te staan. Kan ook dat ik het verkeerd zie uiteraard.Eboman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:03:
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door BizzieBis op 28-04-2026 22:29 ]
Sensor gefixed en blijkbaar had ik een spatie voor het ip address. Dat is dus slecht zichtbaar. Nu draaien we.gielz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:18:
[...]
Je home energy meter sensor heeft spaties home assistant werkt altijd met _. En je connected devices unknown, herstart van ha nodig of de zendure mag niet door ha benadert worden (ander lan).
Signature
Goedkoopste prijs was tussen 2 en half 7 zegt die, dat lijkt niet echt te kloppen natuurlijk.gielz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:22:
[...]
Kun je even de dynamisch goedkoopste periode sensor openen en kijken wat er staat rond deze periode wat zie je dan in de attributen? Het gaat iig ergens niet goed met de tijd. Er was ooit eens 1 gebruiker waarbij de tijdzone op de nas/vm niet goed stond. Waar ik dit ook aan zie bij je screenshot is dat de grafiek afwijkt tov wat er bovenaan staat bij de grafiek (staat duur)
[ Voor 44% gewijzigd door Flexiilex op 28-04-2026 23:27 ]
De HA Sensor en de Dashboard Sensor bestanden zijn nu uitgebreid naar 18 batterijen.Henkoes schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:54:
Ik zag dat gast777 nu 12 batterijen kan laten zien. Maar ik heb er meer (4+1 ingebouwde accu per toren), is er een kans dat hier meer entries voor kunnen komen? Of kan ik die zelf maken?
Super! Ga ik na werk installeren!! Dank!gast777 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:49:
[...]
De HA Sensor en de Dashboard Sensor bestanden zijn nu uitgebreid naar 18 batterijen.
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
Toch snel geïnstalleerd voor werk 😅gast777 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:49:
[...]
De HA Sensor en de Dashboard Sensor bestanden zijn nu uitgebreid naar 18 batterijen.
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Dit is een intressante. Lijkt er op dat ik de nordpool config steeds net niet aansluitend krijg aan het tarief van zonneplan. Doet zonneplan wat bijzonders in negatieve uren?..Christiaan.. schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:46:
Wellicht een open deur....
Ik zit zelf bij Zonneplan. Kan ik de Nordpool sensoren vervangen voor de zonneplan sensoren? Ik wil graag obv de zonneplan prijzen bepalen of de batterij moet laden of niet.
De integratie werkt verder wel heerlijk. Mijn homewizard P1 heeft gelukkig geen enkele moeite met de 2400AC+.
Klopt, alleen de HA Gielz package toevoeging en het dashboard kaart bestand voor de batterijen zijn aangepast.Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:16:
[...]
Toch snel geïnstalleerd voor werk 😅
Ik heb alleen de proxy en dashboard sensors geupdatet. De nodered flow zelf hoeft niet geüpdatet te worden toch?
Lijkt te werken!
Hoe werkt het samenvoegen door Gielz? Alles sommen per batterij "laag" en en delen door het aantal batterijen?gast777 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:20:
[...]
Klopt, alleen de HA Gielz package toevoeging en het dashboard kaart bestand voor de batterijen zijn aangepast.
Proxy zelf had geen verandering nodig. Die neemt alle batterijen van alle Zendure apparaten en voegt die samen alsof het 1 apparaat is. In jouw geval: de eerste 5 batterijen zijn van je Zendure 1, de volgende 5 van Zendure 2 en de laatste 5 van Zendure 3.
En dan kun je evt ook nog steeds gebruik maken van de volgorde aanpassing feature die Gielz beschikbaar heeft gemaakt via zijn dashboard.
In welke volgorde komen de batterijen in het dashboad.gast777 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:20:
[...]
Klopt, alleen de HA Gielz package toevoeging en het dashboard kaart bestand voor de batterijen zijn aangepast.
Proxy zelf had geen verandering nodig. Die neemt alle batterijen van alle Zendure apparaten en voegt die samen alsof het 1 apparaat is. In jouw geval: de eerste 5 batterijen zijn van je Zendure 1, de volgende 5 van Zendure 2 en de laatste 5 van Zendure 3.
En dan kun je evt ook nog steeds gebruik maken van de volgorde aanpassing feature die Gielz beschikbaar heeft gemaakt via zijn dashboard.
Zie onderstaand, ik heb dat ingevuld en nu matched het exact met Zonneplan:Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:13:
[...]
Dit is een intressante. Lijkt er op dat ik de nordpool config steeds net niet aansluitend krijg aan het tarief van zonneplan. Doet zonneplan wat bijzonders in negatieve uren?
Wai_AM schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:40:
[...]
Zonneplan volgens jeroen.nl
btw: 0,21
opslag energieleverancier: 0,0165
energiebelasting = 0,0916
Als ik dat gebruik dan komt het precies overeen.
Wat bedoel je precies? Gielz voegt niets samen wat betreft de batterijen. En de proxy doet dat ook niet, die geeft alle batterij info integraal door, maar dan achter elkaar gezet alsof het 1 Zendure apparaat is.Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:41:
[...]
Hoe werkt het samenvoegen door Gielz? Alles sommen per batterij "laag" en en delen door het aantal batterijen?
Als je geen batterijvolgorde instelt, dan is het gewoon de volgorde waarop de info aangeleverd wordt door Zendure (en in dit geval daarna nog achterelkaar gezet). Dus in jouw geval met 15 batterijen: 1;2;3;4;5;6;7;8;9;10;11;12;13;14;15In welke volgorde komen de batterijen in het dashboad.
123451234512345?
1
2
3
4
5
6
| input_text:
zendure_2400_ac_batterij_volgorde:
name: Zendure 2400 AC Batterij Volgorde
icon: mdi:flip-vertical
max: 11 <<<<<<<<< verander naar 44
mode: text |