• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-05 21:01
Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:41:
[...]

Hoe werkt het samenvoegen door Gielz? Alles sommen per batterij "laag" en en delen door het aantal batterijen?
Ok, ik snap wat je bedoelt. Voor de meeste waarden moet je bijvoorbeeld het gemiddelde of de hoogste of de laagste van de verschillende Zendures nemen en doorgeven aan HA als waarde van de Virtuele Zendure. Maar dat geldt niet voor de battery packs. Die worden gewoon op elkaar gestapeld en dan integraal doorgegeven.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gielz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:13:
[...]

Ip kan alleen met homewizard kwh of p1. Je moet even je shelly rest regels onderaan je configuration.yaml plakken en uiteraard het ip in die code invullen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
  - resource: http://<IP-SHELLY_PRO_3EM-CT>/rpc/EM.GetStatus?id=0
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "CT Shelly Pro 3EM API"
        value_template: "{{ value_json.total_act_power }}"
        unique_id: CT_Shelly_Pro_3EM_API
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
Dan is je home energy meter sensor;
sensor.CT_Shelly_Pro_3EM_API
Ik gebruik hier ook de Shelly Pro 3EM maar heb die aanvulling niet in mijn configuration.yaml (of elders). Toch lijkt alles goed te werken.

Kan het beter met die aanvulling? Waaraan kan ik het verschil dan zien, wat gaat er anders/ beter?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59
Flexiilex schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:51:
[...]

Goedkoopste prijs was tussen 2 en half 7 zegt die, dat lijkt niet echt te kloppen natuurlijk.

Om 22:30 is hij gestopt met ontladen en om 23:00 weer begonnen met ontladen.

Edit: Op de host zelf staat de tijd ook gewoon goed. Ik denk door te snel de dure uren aanpassen dat hij van slag is?

[Afbeelding]
Iemand enig idee waar ik nog kan kijken? goedkoopste uren zijn al begonnen meet de Gielz integratie triggert blijkbaar niet het laden. De sensor; sensor.dynamisch_goedkoopste_periode blijft ook op Nee staan terwijl de grafiek wel toont dat de goedkoopste uren zijn begonnen. waar zit dan de mismatch?

Ik zie dit in de details van de sensor, vermoed dat de "2026-04-29T11:45:00+02:00"" en dan voornamelijk de +02:00 er niet in hoort te staan? Hoe komt dit er in en hoe fix ik dit precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz5S8NGzvj9DGQjU8LBMRqMOac4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYLdaIk5laaTioC9sqSpodxA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Flexiilex op 29-04-2026 12:37 ]

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 14:10
Flexiilex schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:32:
[...]

Iemand enig idee waar ik nog kan kijken? goedkoopste uren zijn al begonnen meet de Gielz integratie triggert blijkbaar niet het laden. De sensor; sensor.dynamisch_goedkoopste_periode blijft ook op Nee staan terwijl de grafiek wel toont dat de goedkoopste uren zijn begonnen. waar zit dan de mismatch?

Ik zie dit in de details van de sensor, vermoed dat de "2026-04-29T11:45:00+02:00"" en dan voornamelijk de +02:00 er niet in hoort te staan? Hoe komt dit er in en hoe fix ik dit precies?

[Afbeelding]
Die +02:00 heeft te maken met de zomertijd.

Wat je nog kan doen is de Tracering Weergeven van de Gielz automation, die heb je wel? Dus Instellingen -> Automatiseringen -> Gielz -> Tracering weergeven. Hie kan je zien of de automatisering uberhaupt wordt uitgevoerd en waarop het eventueel misloopt

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Flexiilex schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:32:
[...]

[Afbeelding]
Voeg eens een klok toe aan een dashboard. Je HA server leeft in een andere tijdzone. En controleer dit ook op de server zelf.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Flexiilex
gielz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:15:
[...]

Voeg eens een klok toe aan een dashboard. Je HA server leeft in een andere tijdzone. En controleer dit ook op de server zelf.
Dat is wel raar want middels CLI heb ik de tijd opgehaald en die stond goed. automaten die m'n Tapwater om 13:00 doet werkt ook netjes. Als ik een klok toevoeg op m'n dashboard staat de tijd ook gewoon goed.

@gielz Als ik de goedkoopste periodes verhoog naar bijv 40 dan gaat het wel goed en dan zie je in het dashboard ook "Goedkoop" staan.

Edit; ik heb maar even de backup weer opnieuw terug gezet en kijk even wat dat doet. Ik snap er helemaal niks van iig..

[ Voor 30% gewijzigd door Flexiilex op 29-04-2026 14:34 ]

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 15:42

drice

Loading...

Vraagje voor @gast777 , wellicht overbodig.
Ik heb nu een SF2400AC+ staan met 2 batterijen via Gielz en dat loopt goed. Nu heb ik de intentie om een extra SF2400AC+ erbij te doen, moet die per se 2 batterijen of kun je wegkomen met 1 extra. Ik begrijp dat idealiter je dezelfde hoeveelheid wil.

Tweede vraag, moeten beiden hetzelfde laadvermogen aankunnen. Dus als ik er eentje op een eigen groep heb en 2400/2400 en eentje op gedeelde groep. Is dit mogelijk met de flow of gaat het dan een zooitje worden?

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• gast777
drice schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:09:
Vraagje voor @gast777 , wellicht overbodig.
Ik heb nu een SF2400AC+ staan met 2 batterijen via Gielz en dat loopt goed. Nu heb ik de intentie om een extra SF2400AC+ erbij te doen, moet die per se 2 batterijen of kun je wegkomen met 1 extra. Ik begrijp dat idealiter je dezelfde hoeveelheid wil.
Ja idealiter beide dezelfde hoeveelheid batterijopslag. Het is niet een 100% vereiste, kan ook werken met verschillende, maar dan wordt het lastiger om de SoC % bij elkaar te houden.
Tweede vraag, moeten beiden hetzelfde laadvermogen aankunnen. Dus als ik er eentje op een eigen groep heb en 2400/2400 en eentje op gedeelde groep. Is dit mogelijk met de flow of gaat het dan een zooitje worden?
Ja dat is wel nodig. Je kunt maar 1 waarde invullen voor max ontlaadvermogen en 1 voor max oplaadvermogen (geen verandering tov 1 Zendure). Die wordt dan hetzelfde toegepast op beide Zendures. Dus als je 800 ontladen invult, dan geldt dat voor beide Zendures.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:20
zagreus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:10:
[...]

Ik heb dat wel geprobeerd: het werkt grotendeels of eigenlijk best goed. Het enige waar ik last van heb (en nog geen duidelijke oplossing) is dat elke +- 12min de zendure niet bereikbaar lijkt gedurende tientallen seconden: dat is niet handig voor NOM uiteraard. Geen idee waarom: geldt zowel voor mqtt als zensdk. Binnenkort wil ik verder testen maar als iemand ervaring / oplossing heeft, ben ik geinteresserd!
Dit 'probleem' heb (had) ik ook en opgelost door in de router al het uitgaande verkeer te blokkeren m.u.v. het DNS-verkeer wat via UDP poort 53 loopt.

PV 4340Wp OW | 2x SF2400AC | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• Flexiilex
@gielz vraag me niet waarom maar nadat ik nogmaals de backup heb terug gezet werkt alles weer naar behoren. Thanks voor het meedenken! Blijft gek, denk een bug in het installatie process waar je de backup kan uploaden ofzo?

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:09
Ik heb op dit moment een ESP Home slimmelezer P1 meter draaien die ook te tarief standen uitleest. Die heb ik al lang draaien, gekoppeld aan het Home Assistant energie dashboard. Nu valt deze sporadisch nog wel eens uit (of verliest soms verbinding als de magnetron heeft gedraaid...). Dus nu ik een thuisbatterij (2400A+) heb draaien, wil ik hem vervangen met de Zendure P1 meter die ik bij de batterij geleverd kreeg. Hopelijk is dat wat robuuster.

Zou het mooi vinden als ik dezelfde tarief waarde kan blijven gebruiken voor het energy dashboard (direct tarief waarden lijken me het meest accuraat), weet iemand of deze via de Zendure P1 meter uit te lezen zijn? Zie helaas in het report api endpoint alleen data over het huidige verbruik. Misschien is er nog een ander endpoint of iets dergelijks. Mocht dat niet zo zijn kan ik er voor kiezen een P1 splitter te kopen. Anders ben ik benieuwd hoe anderen het dagelijkse totaal gebruik in het energy dashboard getoond krijgen met de Zendure P1 meter.

[ Voor 10% gewijzigd door R1chardTM op 29-04-2026 20:54 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-05 16:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

gast777 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:49:
[...]

De HA Sensor en de Dashboard Sensor bestanden zijn nu uitgebreid naar 18 batterijen.

https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
Stomme vraag misschien maar hoe update ik de proxy? 8)7. Loop tegen het accu limiet aan, heb er totaal 9.

[ Voor 7% gewijzigd door Tortelli op 29-04-2026 20:54 ]

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:15
Flexiilex schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:30:
[...]

Dat is wel raar want middels CLI heb ik de tijd opgehaald en die stond goed. automaten die m'n Tapwater om 13:00 doet werkt ook netjes. Als ik een klok toevoeg op m'n dashboard staat de tijd ook gewoon goed.

@gielz Als ik de goedkoopste periodes verhoog naar bijv 40 dan gaat het wel goed en dan zie je in het dashboard ook "Goedkoop" staan.

Edit; ik heb maar even de backup weer opnieuw terug gezet en kijk even wat dat doet. Ik snap er helemaal niks van iig..
Ik heb hetzelfde volgens mij. Mijn goedkoopste periode matcht niet met de periode waarop hij gaat laden. Eigenlijk zou ik verwachten dat de accu om 12u gaat laden. Maar dat doet hij pas om 2u. En het systeem heeft aan de de goedkoopste periode om 14 u begint en om 18u eindigt. Terwijl in het tweede scherm te zien is dat deze start om 12 u en eindigt om 16u. Ik heb hem om 1 u handmatig even omgezet naar geforceerd laden. Dat ging gewoon goed. En toen weer terug gezet. Er even geen aandacht aan besteed en ik zie nu achteraf dat hij pas om 14 u startte met laden en eigenlijk pas om 18u zou stoppen als de accu niet al vol zat. Dat is niet de bedoeling op basis van de onderste grafiek in mijn ogen. Begrijp ik iets verkeerd of werkt het bij mij niet zoals je mag verwachten.
Ik heb een klok toegevoegd in HA. Die loopt gewoon gelijk met de normale klok. Mijn Nas ook even gecheckt. Beiden staan gewoon goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJlJJ3uMoBektUdSCCUYh3h_coI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPl1LymCpn686q989SHPAv6E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loiTf96A0f1tEKNfhFzupptTJ50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCv7S9s207ovb7IgoBfJZO58.jpg?f=fotoalbum_large

• gast777
Tortelli schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:54:
[...]
Stomme vraag misschien maar hoe update ik de proxy? 8)7. Loop tegen het accu limiet aan, heb er totaal 9.
De Proxy (in Node-RED) hoef je niet te updaten hiervoor.

Wat je wel moet doen is de Proxy HA sensoren inplakken in de Gielz Package. Hoe je dat kunt doen staat hier uitgelegd:
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy#monitoring

Laat maar horen als het niet duidelijk is.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:38
gielz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:25:
[...]

Even bij de manual periods en manual periods tomorrow "unknown" weghalen.
Bij mij hetzelfde probleem. Unknown weghalen werkte niet.
slvans schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:55:
[...]

Ik heb hetzelfde volgens mij. Mijn goedkoopste periode matcht niet met de periode waarop hij gaat laden. Eigenlijk zou ik verwachten dat de accu om 12u gaat laden. Maar dat doet hij pas om 2u. En het systeem heeft aan de de goedkoopste periode om 14 u begint en om 18u eindigt. Terwijl in het tweede scherm te zien is dat deze start om 12 u en eindigt om 16u. Ik heb hem om 1 u handmatig even omgezet naar geforceerd laden. Dat ging gewoon goed. En toen weer terug gezet. Er even geen aandacht aan besteed en ik zie nu achteraf dat hij pas om 14 u startte met laden en eigenlijk pas om 18u zou stoppen als de accu niet al vol zat. Dat is niet de bedoeling op basis van de onderste grafiek in mijn ogen. Begrijp ik iets verkeerd of werkt het bij mij niet zoals je mag verwachten.
Ik heb een klok toegevoegd in HA. Die loopt gewoon gelijk met de normale klok. Mijn Nas ook even gecheckt. Beiden staan gewoon goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wanneer je bij de ha gebruiker zelf kijkt wat zie je dan hier;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vP1nUJqwiIcNH2BUOJxmcLF07M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9fs5LDueiu5qMZKOuW10F8R.jpg?f=fotoalbum_large

elektriekert schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:49:
[...]

Bij mij hetzelfde probleem. Unknown weghalen werkte niet.
Post even een screenshot van tabblad 1 en je configuratie tabblad.

• Hippe Lip

Hippe Lip

NiCNCo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:23:
[...]

Het gebruikt de zonneplan P1 meter enitities inderdaad. Dus mocht je die ook hebben hoef je niks te doen anders dan manual dashboard card aan te maken met de volgende yaml. code in de card text editer.

[Afbeelding]

type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
- type: horizontal-stack
cards:
- square: false
type: grid
columns: 2
cards:
- type: custom:mushroom-title-card
title: Stroom kosten
subtitle: vandaag
card_mod:
style: |
ha-card { padding: 6px 0px 0px 0px !important; }
.title { line-height: 1.2; }
.subtitle { margin-top: -8px; line-height: 1.1; opacity: 0.85; }
title: >
{% set d =
states('sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today') |
float(0) %} {% set p =
states('sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today') |
float(0) %} € {{ (d - p) | round(2) }}
card_mod:
.title {
text-align: right;
font-size: 52px!important;
line-height: 1;
}
ha-card { border: none; }
card_mod:
:host { margin-top: -22px; }
cards:
- square: false
type: grid
columns: 3
cards:
title: VERBRUIK
subtitle: >
{% set c =
states('sensor.zonneplan_electricity_consumption_today') |
float(0) %} {{ c | round(1) }} kWh x {{
((states('sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today') |
float(0) / c * 100) | round(0)) if c > 0 else 0 }} ct
card_mod:
ha-card { padding: 10px !important; }
.title {
font-size: 11px!important;
color: #FFFFFF!important;
font-weight: 400!important;
line-height: 1.2;
}
.subtitle {
margin-top: -6px;
line-height: 1.1;
}
title: TERUGLEVERING
{% set r = states('sensor.zonneplan_electricity_returned_today') |
float(0) %} {{ r | round(1) }} kWh x {{
((states('sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today') |
float(0) / r * 100) | round(0)) if r > 0 else 0 }} ct
card_mod:
.title {
text-align: center;
}
.subtitle {
text-align: center!important;
}
title: HUIDIG TARIEF
{{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') |
float(0) * 100) | round(0) }} ct
card_mod:
.title {
}
.subtitle {
text-align: right!important;
}
card_mod:
ha-card {
background-color: #00A964;
--primary-text-color: #FFFFFF;
--secondary-text-color: #FFFFFF;
border-radius: 22px;
padding: 10px 12px 10px 12px;
}
@NiCNCo
Wil je je code tussen [code=yaml] en [/code] zetten? Ten eerste is het dan beter leesbaar, maar belangrijker: nu vallen ook alle spaties weg waardoor de code niet te kopiëren is.

<John O`Mill>

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:47
Hippe Lip schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:03:
[...]

@NiCNCo
Wil je je code tussen [code=yaml] en [/code] zetten? Ten eerste is het dan beter leesbaar, maar belangrijker: nu vallen ook alle spaties weg waardoor de code niet te kopiëren is.
Ik snap je punt, en als noodoplossing
kun je hem quote en het er vervolgens zelf voor en achter zetten. En daarna 'toon voorbeeld' doen, dan zou het volgens mijn wel goed uitlijnen.

Zo niet kun je dat weer kopieren en het vervolgens nog even door chatgpt laten uitlijnen, en dan werkt het als het goed is perfect.

Edit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
    cards:
      - type: grid
        square: false
        columns: 2
        cards:
            title: Stroom kosten
            subtitle: vandaag
            card_mod:
                .title { line-height: 1.2; }
                .subtitle {
                  margin-top: -8px;
                  opacity: 0.85;
                }

title: >
              {% set d = states('sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today') | float(0) %}
              {% set p = states('sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today') | float(0) %}
              € {{ (d - p) | round(2) }}
            card_mod:
                .title {
                  font-size: 52px !important;
                  line-height: 1;
                }

card_mod:
        :host { margin-top: -22px; }
    cards:
      - type: grid
        square: false
        columns: 3
        cards:
            title: VERBRUIK
              {% set c = states('sensor.zonneplan_electricity_consumption_today') | float(0) %}
              {{ c | round(1) }} kWh x
              {{ ((states('sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today') | float(0) / c * 100) | round(0)) if c > 0 else 0 }} ct
            card_mod:
                .title {
                  font-size: 11px !important;
                  color: #FFFFFF !important;
                  font-weight: 400 !important;
                }
                .subtitle {
                }

title: TERUGLEVERING
              {% set r = states('sensor.zonneplan_electricity_returned_today') | float(0) %}
              {{ r | round(1) }} kWh x
              {{ ((states('sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today') | float(0) / r * 100) | round(0)) if r > 0 else 0 }} ct
            card_mod:
                .title {
                  text-align: center;
                }
                .subtitle {
                  text-align: center !important;
                }

title: HUIDIG TARIEF
              {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float(0) * 100) | round(0) }} ct
            card_mod:
                .title {
                }
                .subtitle {
                  text-align: right !important;
                }

card_mod:
    ha-card {
      background-color: #00A964;
      --primary-text-color: #FFFFFF;
      --secondary-text-color: #FFFFFF;
      border-radius: 22px;
      padding: 10px 12px 10px 12px;
    }

[ Voor 77% gewijzigd door RemmyB83 op 29-04-2026 23:45 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:54
gast777 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:03:
[...]

Wat bedoel je precies? Gielz voegt niets samen wat betreft de batterijen. En de proxy doet dat ook niet, die geeft alle batterij info integraal door, maar dan achter elkaar gezet alsof het 1 Zendure apparaat is.

[...]

Als je geen batterijvolgorde instelt, dan is het gewoon de volgorde waarop de info aangeleverd wordt door Zendure (en in dit geval daarna nog achterelkaar gezet). Dus in jouw geval met 15 batterijen: 1;2;3;4;5;6;7;8;9;10;11;12;13;14;15

Maar Zendure weet de echte fysieke volgorde niet precies, dus de volgorde klopt vaak niet helemaal.

Stel, je weet (kijkende naar de serienummers, die je via sensor.zendure_2400_ac_batterij_serienummers kunt vinden) dat batterij 2 en 3 in werkelijkheid omgedraaid zijn, dan kun je dit dus aanpassen in Gielz Dashboard veld "Batterij Volgorde". Dan kun je bijvoorbeeld dit erin zetten:
1;3;2;4;5;6;7;8;9;10;11;12;13;14;15

Oh, wacht, in de huidige Gielz versie kun je nog niet zoveel karakters kwijt in dat veld die nodig is voor meer dan 6 batterijen. Daarvoor zou je momenteel nog een kleine aanpassing moeten doen in de package:
code:
1
2
3
4
5
6
input_text:
  zendure_2400_ac_batterij_volgorde:
    name: Zendure 2400 AC Batterij Volgorde
    icon: mdi:flip-vertical
    max: 11  <<<<<<<<< verander naar 44
    mode: text
Dank! Zal ik morgen in de avond instellen!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:13:
Je moet even je shelly rest regels onderaan je configuration.yaml plakken en uiteraard het ip in die code invullen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
  - resource: http://<IP-SHELLY_PRO_3EM-CT>/rpc/EM.GetStatus?id=0
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "CT Shelly Pro 3EM API"
        value_template: "{{ value_json.total_act_power }}"
        unique_id: CT_Shelly_Pro_3EM_API
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
Dan is je home energy meter sensor;
sensor.CT_Shelly_Pro_3EM_API
@gielz
Waarom wil je de meetgegevens elke seconde updaten, als je de NOM maar eens in de 5 seconde bijstelt?

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op donderdag 30 april 2026 @ 04:00:
[...]

@gielz
Waarom wil je de meetgegevens elke seconde updaten, als je de NOM maar eens in de 5 seconde bijstelt?
Anders krijg je geen juiste metingen van kwh import/export en efficiëntie. En de sturing is niet 5 seconden maar 1-5 seconden. Wanneer je bijvoorbeeld een waterkoker aanzet en deze is net voor de verversing dan pakt hij deze meteen op.

• slvans
gielz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:57:
[...]

Wanneer je bij de ha gebruiker zelf kijkt wat zie je dan hier;
[Afbeelding]
Ik heb hier gewoon staan wat je mag verwachten. Of is dit een andere plek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB5Cr179uM0AY-3VhXbEmLlYZg8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JyC7vPwxhrVAJcrgrMfWp3Cm.jpg?f=user_large
slvans schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:54:
[...]

Ik heb hier gewoon staan wat je mag verwachten. Of is dit een andere plek?
[Afbeelding]
Je hebt ook nog een instelling bij de gebruiker zelf. En inderdaad ook nog op de ha server zelf. (Om het makkelijk te maken)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:06
JT schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:25:
Wat zijn de ervaringen hier als je de Zendures volledig blokkeert van internet? Als ik in het topic zoek op "offline" dan vind ik er niet veel over, meer over of de accu's in HA te zien zijn. Ik snap dat je dan updates gaat missen maar blijven ze volledig functioneren?
Ik las hier nog vrij weinig reacties op. Mijn SF800pro's zijn sinds ze hier 5 maanden staan op een update moment na van het internet afgekoppeld. Ik gebruik daarvoor de firewall in mijn Mikrotk router. Er zijn 2 momenten waarop je internet nodig hebt.
- Het installeren van de Zendure. Daarvoor moet in ieder geval je Android of iOS device een verbinding hebben. De Zendure heeft dat zelf niet nodig na verbinding maken met je WiFi.
- Het updaten. Hiervoor heeft zowel de Zendure als een Android / iOS device internet nodig.

Het werkt hier allemaal prima via zenSDK lokaal. Toch kan het zo zijn dat er een functie ingebouwd zit die bijvoorbeeld vereist dat de unit binnen een bepaalde tijd toch weer verbonden moet zijn met het internet. Dit kun je nooit helemaal uitsluiten.

• elektriekert
denneappel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:57:
[...]

Ik las hier nog vrij weinig reacties op. Mijn SF800pro's zijn sinds ze hier 5 maanden staan op een update moment na van het internet afgekoppeld. Ik gebruik daarvoor de firewall in mijn Mikrotk router. Er zijn 2 momenten waarop je internet nodig hebt.
- Het installeren van de Zendure. Daarvoor moet in ieder geval je Android of iOS device een verbinding hebben. De Zendure heeft dat zelf niet nodig na verbinding maken met je WiFi.
- Het updaten. Hiervoor heeft zowel de Zendure als een Android / iOS device internet nodig.

Het werkt hier allemaal prima via zenSDK lokaal. Toch kan het zo zijn dat er een functie ingebouwd zit die bijvoorbeeld vereist dat de unit binnen een bepaalde tijd toch weer verbonden moet zijn met het internet. Dit kun je nooit helemaal uitsluiten.
Ik hoop het niet, wat als Zendure besluit om de lokale API er weer uit te halen en dat je perse een update moet doen (door die functie) waardoor je alleen nog maar van de cloud oplossing gebruik kan maken :o

* elektriekert zet aluhoedje af

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:06
elektriekert schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:16:
[...]

Ik hoop het niet, wat als Zendure besluit om de lokale API er weer uit te halen en dat je perse een update moet doen (door die functie) waardoor je alleen nog maar van de cloud oplossing gebruik kan maken :o

* elektriekert zet aluhoedje af
Ja. Ik hoop het ook niet maar ik ben tegelijk wel 1 van de gedupeerden van Enphase. Overnacht was de lokale API verdwenen. Daar moet je nu een token ophalen uit de US om 30 dagen toegang te krijgen tot je eigen PV systeem 8)7 Dan ga je daar wel anders over nadenken.

Ik voer bij Zendure in ieder geval wel erg passief updates door. Als het allemaal werkt laat ik het vaak voor wat het is.

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:37:
[...]
Anders krijg je geen juiste metingen van kwh import/export en efficiëntie. En de sturing is niet 5 seconden maar 1-5 seconden. Wanneer je bijvoorbeeld een waterkoker aanzet en deze is net voor de verversing dan pakt hij deze meteen op.
Dank @gielz. Ik dacht tot nu toe dat dit niet zo belangrijk was en liet het voor wat het was.
Maar nu na deze aanvulling zie ik dat mijn Shelly Pro 3EM werkelijk per seconde reageert en dat de integratie sneller reageert op de heel korte pulsen van de Quooker die eventjes de boiler op temperatuur houdt.

Je voorstel was overigens om die regeltjes aan je configuration.yaml toe te voegen. Ik heb er een losse zendure_shelly_1sec.yaml van gemaakt en die samen met jouw yaml in de packages-map gezet. De modulaire opzet blijft zo behouden en door deze naamgeving blijft het zichtbaar bij (naast) jouw zendure_gielz1986_global.yaml bestand. Duidelijk zo dat het bij elkaar hoort.

<John O`Mill>

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ik maak gebruik van Gielz en zit op een Dyn. Contract.
Netto is er 12,X kWh beschikbaar om te laden en onze PV-omvormer blaast de Zendures in ongeveer 3u vol.
Dit betekend dat ze vaak al rond 12:00 vol zijn.
Voor 11:00 zijn vaak nog relatief dure uren en dit wil je eigenlijk terugleveren en niet in de accu stoppen, zeker niet als de stroomprijs rond de middag erg tot extreem laag is in het Dyn. contract.

Heb al na zitten denken en wat automations geprobeerd, maar krijg het er niet lekker in cq werkend. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die hiermee zit. Hoe hebben andere dit opgelost?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ppaulv schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Ik begrijp dat Freemann geen probleem heeft ...
Heb idd geen probleem meer. Stedin is langs geweest en heeft de hoofdzekering vervangen.
Mooie bijkomstigheid; er bestaan geen 35A automaten en daarom een gratis upgrade naar 40A gekregen. Nu lekker 9,3kW over de één fase trekken :)
Daarbij kan ik nu "meer risico" nemen omdat ik de zekering, zonder tussenkomst en kosten met/bij Stedin, zelf weer om kan zetten.
Dus de zaken staan nu op 44A afgeregeld en kan ik ruim 10kW over de fase jagen :)

Volgens de Stedin monteur was het een prima stap om te zetten. De kosten die ik nu maak, zouden ook grotendeels bij een 3fase aansluiting gemaakt moeten worden. Het omzetten naar 3Fase is nu nog simpelere en goedkoper omdat er al veel voorbereidend werk vanuit Stedin gedaan is. Groepenkast voldeed ook aan de eisen van Stedin, moet dan alleen een andere PV-omvormer kopen of nieuwe Zendure met geïntegreerde PV-omvormers.
Enige is dat ik in mijn geval nu 2x "voorrijkosten" betaal. Maar dat is prima te overzien.

Prima opgelost zo 8)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• wautah91
Freemann schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:09:
Ik maak gebruik van Gielz en zit op een Dyn. Contract.
Netto is er 12,X kWh beschikbaar om te laden en onze PV-omvormer blaast de Zendures in ongeveer 3u vol.
Dit betekend dat ze vaak al rond 12:00 vol zijn.
Voor 11:00 zijn vaak nog relatief dure uren en dit wil je eigenlijk terugleveren en niet in de accu stoppen, zeker niet als de stroomprijs rond de middag erg tot extreem laag is in het Dyn. contract.

Heb al na zitten denken en wat automations geprobeerd, maar krijg het er niet lekker in cq werkend. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die hiermee zit. Hoe hebben andere dit opgelost?
probeer mijn automation eens van een paar dagen geleden (zie onderstaande quote). Deze doet precies wat je wilt! Hij schakelt tussen 07:00 en 19:00 op dynamisch handelen, wat betekend dat je dus alleen laad in goedkope uren, daarbuiten staat je accu standby en lever je terug met je zonnepanelen. Wat je tussen 19:00 en 07:00 doet kun je zelf aanpassen in de automation, ik doe dan zelf Dynamisch NOM.
wautah91 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:56:
[...]

Nou hij is eigenlijk heel simpel. Ik laat de automation de 'Modus Selecteren' optie wijzigen op de gewenste tijden en de gielz automation doet de rest ;-)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Thuisaccu Modus Selecteren
description: ""
triggers:
  - trigger: time
    at: "00:07:01"
    id: Overdag
  - trigger: time
    at: "00:19:01"
    id: avond
  - trigger: homeassistant
    event: start
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_duurste_periode
    id: Duur
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "07:00:00"
            before: "19:00:00"
        sequence:
          - action: input_select.select_option
            metadata: {}
            target:
              entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
            data:
              option: Dynamisch Handelen
    default:
      - action: input_select.select_option
        metadata: {}
        target:
          entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
        data:
          option: Dynamisch NOM
mode: single

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:25
wautah91 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:25:
[...]

probeer mijn automation eens van een paar dagen geleden (zie onderstaande quote). Deze doet precies wat je wilt! Hij schakelt tussen 07:00 en 19:00 op dynamisch handelen, wat betekend dat je dus alleen laad in goedkope uren, daarbuiten staat je accu standby en lever je terug met je zonnepanelen. Wat je tussen 19:00 en 07:00 doet kun je zelf aanpassen in de automation, ik doe dan zelf Dynamisch NOM.

[...]
Ik begrijp niet wat jouw automation anders doet dan Dynamisch Handelen van Gielz. Die doet namelijk precies wat jij zegt. Hij gaat laden als goedkoop Ja is en ontladen als Duur Ja is. Daar tussen doet die niets. Daar hoef je niet een automation te maken die hem op standby zet.

Het enige wat je moet doen is het aantal goedkope en dure uren/kwartieren aangeven en Gielz Dynamisch Handelen doet de rest.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

[...]
Zit je alleen met het punt dat er volgens dynamisch handelen volle bak geladen gaat worden, en je dan mogelijk toch gaat afnemen.

Beter is om op een bepaalde tijd (afhankelijk van accu capaciteit) bijvoorbeeld 12 u om te schakelen naar NOM, en dan ergens in de avond (21u) naar alleen slim terugleveren.
Als je (deels) uitgesteld wilt terugleveren wordt het iets uitgebreider, maar de basis blijft hetzelfde .

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• slvans
gielz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:56:
[...]

Je hebt ook nog een instelling bij de gebruiker zelf. En inderdaad ook nog op de ha server zelf. (Om het makkelijk te maken)
Die staat in mijn ogen ook goed. Ik snap er niets van waar ik het zoeken moet. Ook vandaag is de accu nog niet begonnen met de dynamisch goedkoopste periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqyk_qcha5aZbErpQVBeq9p1DOY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kbZs5ibnBkQIuoQEAApgkS8o.jpg?f=user_large
slvans schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:58:
[...]

Die staat in mijn ogen ook goed. Ik snap er niets van waar ik het zoeken moet. Ook vandaag is de accu nog niet begonnen met de dynamisch goedkoopste periode.

[Afbeelding]
Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. DM mij eens de attributen van de volgende sensoren;

Dynamisch nordpool
De nordpool hacs sensor (de bron)
Dynamisch goedkoopste periode
Screenshot hoe je dynamisch grafieken er uit zien.

Gaan wij daar vandaan even op onderzoek uit.

• wautah91
koboy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:36:
[...]

Zit je alleen met het punt dat er volgens dynamisch handelen volle bak geladen gaat worden, en je dan mogelijk toch gaat afnemen.

Beter is om op een bepaalde tijd (afhankelijk van accu capaciteit) bijvoorbeeld 12 u om te schakelen naar NOM, en dan ergens in de avond (21u) naar alleen slim terugleveren.
Als je (deels) uitgesteld wilt terugleveren wordt het iets uitgebreider, maar de basis blijft hetzelfde .
Dat is wel de voordeligste manier om je accu vol te krijgen, doe je dat alleen met PV overschot kan het natuurlijk voorkomen dat de accu niet volledig vol is.

• wautah91
Pakhaas schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:34:
[...]

Ik begrijp niet wat jouw automation anders doet dan Dynamisch Handelen van Gielz. Die doet namelijk precies wat jij zegt. Hij gaat laden als goedkoop Ja is en ontladen als Duur Ja is. Daar tussen doet die niets. Daar hoef je niet een automation te maken die hem op standby zet.

Het enige wat je moet doen is het aantal goedkope en dure uren/kwartieren aangeven en Gielz Dynamisch Handelen doet de rest.
Dat doet de automation ook niet, misschien was mijn uitleg niet helemaal duidelijk. De automation schakelt tussen 07:00-19:00 naar Dynamisch handelen waardoor hij in de niet-goedkope uren in deze periode niets doet (standby, maar niet de standby stand). Tussen 19:00-07:00 zet ie de modus op Dynamisch NOM waardoor de accu gaat NOMmen

• Freemann
  • Niet online

Freemann

[...]

[...]
Super! Ziet er goed uit en ik ga hem testen :)

• koboy

koboy

wautah91 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:03:
[...]

Dat doet de automation ook niet, misschien was mijn uitleg niet helemaal duidelijk. De automation schakelt tussen 07:00-19:00 naar Dynamisch handelen waardoor hij in de niet-goedkope uren in deze periode niets doet (standby, maar niet de standby stand). Tussen 19:00-07:00 zet ie de modus op Dynamisch NOM waardoor de accu gaat NOMmen
Maar op die manier gooi je ook geld weg. Momenteel is volle bak goedkoop inkopen en verkopen het meest rendabel in Nederland bij een dynamisch contract.
Bij een vast contract wil je zo veel mogelijk achter de meter houden, dus niet opladen vanaf het net alleen maar NOMmen.

Volgend jaar wil je met een dynamisch contract een combinatie van beide: zo veel mogelijk achter de meter houden, maar ook dat wat je niet achter de meter kunt houden tegen een zo gunstig mogelijk tarief laten terugleveren.

Jouw automatisering voldoet aan alle drie de situaties niet.

N.B. het voor het effect dat je met die automatisering bereikt hoef je niet van stand te wisselen: kan met Dynamisch NOM.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24
koboy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:58:
[...]

Maar op die manier gooi je ook geld weg. Momenteel is volle bak goedkoop inkopen en verkopen het meest rendabel in Nederland bij een dynamisch contract.
Bij een vast contract wil je zo veel mogelijk achter de meter houden, dus niet opladen vanaf het net alleen maar NOMmen.
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik denk dat dat niet (altijd) klopt dit jaar. En ja, volgend jaar is anders.
Dit jaar, met een vast contract en salderen en meer verbruiken dan produceren (!), maakt het geen jota uit wanneer je de stroom gebruikt. Elke kWh die je nu het grid in stuurt streep je weg tegen je verbruik als er geen zon is, maakt niet uit wanneer, zolang het maar vóór 1 januari is.
Van elke kWh die je in je accu stopt verlies je uiteindelijk zo'n 15% (natte vinger) voordat je 'm hebt gebruikt. Dus je accu kun je het beste in winterslaap brengen tot 1 januari. Niet gebruiken dus.
Het wordt ook niet anders als je méér produceert dan verbruikt. Het surplus is redelijk waardeloos, mogelijk zelfs kost het je geld, hangt af van je contract. In deze situatie is je netto verbruik nul en lever je daarbovenop wat terug. Als dat iets oplevert, prima, als dat niet zo is zou je kunnen proberen dat te stoppen via je omvormer. Je verbruik verplaatsen naar een ander tijdstip helpt niet, je blijft teveel produceren.
Correct me if I'm wrong ...

One cookie a day keeps the doctor away !

• ppaulv
Iets anders is het met een dynamisch contract natuurlijk. Dan is het denk ik het lucratiefst om in de goedkoopste uren je accu op te laden, ongeacht of je dan zonnestroom te over hebt, maar wel maximaal die overtollige stroom gebruiken áls je laadtijd over hebt. Geheel afhankelijk van het aantal uren dat je teveel stroom hebt en hoeveel, en de prijzen in die uren.
Gebruiken sowieso in de duurste periode(s).
In mijn eigen situatie is het zo dat ik zo'n 5 uur lang veel teveel stroom opwek als het goed blauw is buiten.
Ook als ik m'n lege accu's dan helemaal vol pomp. Ik produceer zo'n 4.5 kW teveel als er niet toevallig een wasmachine of oven aan staat en m'n accu's laden met 2 kW max en dat gedurende zo'n 3 uur. Dat is zo'n 16.5 kWh teveel. Dus zeker als de prijs (incl. belasting) dan negatief is moet ik m'n omvormer gaan knijpen (theoretisch, ik heb nu nog een vast contract). En met prijzen die liggen rond de te betaling belasting en handling fee van je leverancier vind ik het erg lastig te zien wanneer er wel en niet geladen moet worden, met hoeveel en wanneer ik m'n omvormer dan dus moet gaan throttelen.
Dat is allemaal volgend jaar ook zo. Toch?
Wat volgend jaar eenvoudiger maakt is dat je met het verstand op nul tijdens de goedkoopste uren je accu's moet laden. Of maak ik hier een redeneerfout?

[ Voor 9% gewijzigd door ppaulv op 30-04-2026 16:44 ]

• ppaulv
Dat throttelen, dit jaar en volgend jaar is nog best lastig afaik, alhoewel ik niet goed weet hoe de beschikbare automatiseringen, zoals de Gielz die ik gebruik, dit aanpakken.
Neem het volgende voorbeeld:
Tussen 13 en 14 uur produceer ik 4.5 kW bovenop m'n sluipvebruik met m'n panelen.
Ik kan dan m'n accu volle bak gaan laden met 2 kW.
Stel: de kale stroomprijs is op dat moment ietsje hoger (negatief) dan de te betalen belasting + handling fee (positief). Dus alles wat ik in het net pomp kost me geld. Maar alles wat ik verbruik uit het net levert me geld op (een beetje). Dat is dus simpel denk ik : de omvormer gaat geheel uit.
Maar wat als de stroomprijs minder sterk negatief is dan de kosten die betaald moeten worden.
Dan kost stroom die ik uit het net haal me een beetje maar alles wat ik aan het net lever ook.
En alle zonnestroom die ik produceer kost me minder (namelijk niets) zolang als ik het ook op dat moment gebruik.
Dus de strategie is dan zoveel mogelijk op dat moment gebruiken (accu's laden) en daarnaast de omvormer terugschroeven zodat er nèt niet terug geleverd wordt aan het net.
Klopt deze redenering ? Voor zover ik weet is dit nog door niemand gemaakt, wel?

• koboy

koboy

ppaulv schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:17:
[...]

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik denk dat dat niet (altijd) klopt dit jaar. En ja, volgend jaar is anders.
Dit jaar, met een vast contract en salderen en meer verbruiken dan produceren (!), maakt het geen jota uit wanneer je de stroom gebruikt. Elke kWh die je nu het grid in stuurt streep je weg tegen je verbruik als er geen zon is, maakt niet uit wanneer, zolang het maar vóór 1 januari is.
Van elke kWh die je in je accu stopt verlies je uiteindelijk zo'n 15% (natte vinger) voordat je 'm hebt gebruikt. Dus je accu kun je het beste in winterslaap brengen tot 1 januari. Niet gebruiken dus.
Het wordt ook niet anders als je méér produceert dan verbruikt. Het surplus is redelijk waardeloos, mogelijk zelfs kost het je geld, hangt af van je contract. In deze situatie is je netto verbruik nul en lever je daarbovenop wat terug. Als dat iets oplevert, prima, als dat niet zo is zou je kunnen proberen dat te stoppen via je omvormer. Je verbruik verplaatsen naar een ander tijdstip helpt niet, je blijft teveel produceren.
Correct me if I'm wrong ...
Laten we even uitgaan van wat mijn 2400AC met 4 accu's doet: 12kWh in, 10kWh uit
Dat betekent dat je dus netto 2kWh afneemt, de rest "saldeer" je achter de meter. Kost je 2x25=50 cent. Daarintegen betaal je 12kWh terugleverkosten minder: 12x10=120 cent. Netto dus 60 cent winst....

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:46
Vraagje over de beschikbare capaciteit… Gielz geeft aan 13,44kWh te zien (klopt op papier), maar de beschikbare capaciteit staat (nu 100% vol) op 8,71kWh. Wel een heel groot verschil - hoe wordt deze capaciteit berekend? De Zendures mogen tot 10% ontladen, dan blijft er theoretisch 12,nogwat over. Ik draai NOM. Is de rest laadverliezen? Da’s dan best fors…

• koboy

koboy

ppaulv schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:00:
Dat throttelen, dit jaar en volgend jaar is nog best lastig afaik, alhoewel ik niet goed weet hoe de beschikbare automatiseringen, zoals de Gielz die ik gebruik, dit aanpakken.
Neem het volgende voorbeeld:
Tussen 13 en 14 uur produceer ik 4.5 kW bovenop m'n sluipvebruik met m'n panelen.
Ik kan dan m'n accu volle bak gaan laden met 2 kW.
Stel: de kale stroomprijs is op dat moment ietsje hoger (negatief) dan de te betalen belasting + handling fee (positief). Dus alles wat ik in het net pomp kost me geld. Maar alles wat ik verbruik uit het net levert me geld op (een beetje). Dat is dus simpel denk ik : de omvormer gaat geheel uit.
Maar wat als de stroomprijs minder sterk negatief is dan de kosten die betaald moeten worden.
Dan kost stroom die ik uit het net haal me een beetje maar alles wat ik aan het net lever ook.
En alle zonnestroom die ik produceer kost me minder (namelijk niets) zolang als ik het ook op dat moment gebruik.
Dus de strategie is dan zoveel mogelijk op dat moment gebruiken (accu's laden) en daarnaast de omvormer terugschroeven zodat er nèt niet terug geleverd wordt aan het net.
Klopt deze redenering ? Voor zover ik weet is dit nog door niemand gemaakt, wel?
De redenering is al vele malen gemaakt >:)
Algemeen: accu zo goedkoop mogelijk vullen, en zo duur mogelijk legen.
Dit jaar met salderen betekent dat: PV uit bij all-in negatief zoals morgen, en voor de rest alleen naar het tarief kijken.
Volgend jaar: stroom van PV is 10 cent (EB) goedkoper dan stroom van het net, dus zo veel mogelijk daarmee vullen op zo laag mogelijk tarief moment. Opgeslagen stroom zo veel mogelijk zelf gebruiken, en overschot van de accu en PV tegen zo hoog mogelijk tarief het net op. Bij negatieve teruglevertarieven zorgen dat je niet teruglevert door opslag en/of curtailen. Bij negatief afname tarief uiteraard PV uit.

[ Voor 18% gewijzigd door koboy op 30-04-2026 17:46 ]

Gramser schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:37:
Vraagje over de beschikbare capaciteit… Gielz geeft aan 13,44kWh te zien (klopt op papier), maar de beschikbare capaciteit staat (nu 100% vol) op 8,71kWh. Wel een heel groot verschil - hoe wordt deze capaciteit berekend? De Zendures mogen tot 10% ontladen, dan blijft er theoretisch 12,nogwat over. Ik draai NOM. Is de rest laadverliezen? Da’s dan best fors…
Klik even op deze sensor en kijk dan bij de attributen. Dan weet je exact wat de berekening is.

• Gramser
Ah! Ik leer weer bij!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-05 20:14
Avond @gielz en anderen, vandaag iets meegemaakt in de automatisering dat niet lekker loopt, en dacht post het hier ipv github om eventueel nog wat input van anderen.

Zoals bekend heb ik en sf800pro, met direct aangesloten panelen. Draai normaal alleen op 'slim ontladen'. (Enige pv is op Zendure).

Ik heb voor de test vandaag 'excess energy export' op Forbid gezet.

Het lijkt erop dat hierdoor een bepaalde voorwaarde niet wordt gehaald, waardoor het ontladen wordt ontregeld.
De ingestelde laadvermogen waarde veranderd niet meer. 5m Standby wordt getriggerd, gaat weer wat doen voor 3 cycles en staat dan weer stil.

Vanmiddag 15:35 was accu vol en gebeurde het.
Later nog weer even geprobeerd, toen solar hoger was dan verbruik en batt nog steeds 100% was.
Met het zelfde resultaat.

Wanneer ik een waarde handmatig instel, schroeft hij netjes panelen terug en levert hij enkel vanaf panelen.

Er is dus een waarde of conditie die er voor zorgt dat het deel van het 'slim ontladen' niet triggerd en dat hij dus niet van waarde wisselt.

Heb helaas geen /report waardes van die momenten, wel wat screenshots. En kan uiteraard van alles aanleveren en testen waar gewenst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kknKhxBy-U6ntDxRBb8mU7QP2Oc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3U5qebStMcgR3YcmQuNqhycH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lC3umQCyY6gjoXJDUCfLKDbC7DQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woMFJVSvCHnoiBQ4wJQX10Xk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxuRq61gUc7caqQM7wyNHGfal_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6h6HrVMHGHsEpRLp16Lqe60B.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoZk3zy1-0kz_lz9Ov7MB_lGsLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxkxGfAO3mvpgBCkJ5dDi5VP.jpg?f=fotoalbum_tile

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

DrNickB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:32:
Avond @gielz en anderen, vandaag iets meegemaakt in de automatisering dat niet lekker loopt, en dacht post het hier ipv github om eventueel nog wat input van anderen.

Zoals bekend heb ik en sf800pro, met direct aangesloten panelen. Draai normaal alleen op 'slim ontladen'. (Enige pv is op Zendure).

Ik heb voor de test vandaag 'excess energy export' op Forbid gezet.

Het lijkt erop dat hierdoor een bepaalde voorwaarde niet wordt gehaald, waardoor het ontladen wordt ontregeld.
De ingestelde laadvermogen waarde veranderd niet meer. 5m Standby wordt getriggerd, gaat weer wat doen voor 3 cycles en staat dan weer stil.

Vanmiddag 15:35 was accu vol en gebeurde het.
Later nog weer even geprobeerd, toen solar hoger was dan verbruik en batt nog steeds 100% was.
Met het zelfde resultaat.

Wanneer ik een waarde handmatig instel, schroeft hij netjes panelen terug en levert hij enkel vanaf panelen.

Er is dus een waarde of conditie die er voor zorgt dat het deel van het 'slim ontladen' niet triggerd en dat hij dus niet van waarde wisselt.

Heb helaas geen /report waardes van die momenten, wel wat screenshots. En kan uiteraard van alles aanleveren en testen waar gewenst.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je ook wat meer informatie over wat het pv vermogen deed rond die periode. Even uit mijn hoofd krijg hij een trigger ontladen en gooit hij dan in 1x de pv weer aan zonder dit geleidelijk te doen maar kan het mis hebben.

Zelf nooit met forbid getest, vond dit nogal zonde.

• elektriekert
gielz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:05:
[...]

Post even een screenshot van tabblad 1 en je configuratie tabblad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i60GQG6G2z1QTCfFJrAW_Da3gtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHDV9IpSKm7AJPfFdq0IIlYz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OHn0JExC-uqAwdjk-FnsswNEMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4GIaeRzV95sJxxzMogrIaXqz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sUSdR2RU7GcKE66xJWrj1fIuAQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FY7Gwqa4eNTEz0epOVWEfnxk.png?f=fotoalbum_large
Tip van de dag, even sensor. toevoegen aan je nordpool sensor die ingevuld is. Hij kan de sensor nu niet vinden. *O* Ook aan je home energy sensor.

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 15:25
pasmanm schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:46:
Hieronder een eerste opzet voor mijn laadscript. De afgelopen dagen zat mijn thuisbatterij rond 14:00 al volledig vol, omdat de omvormer in de ochtend urenlang op het maximale vermogen (2400W) laadde. Ik handel nog niet actief op de energiemarkt, maar wil met een scriptje zorgen dat de batterij gelijkmatiger over de dag wordt opgeladen.

Het principe is als volgt:
Basis: Bij zonoverschot laden met maximaal 800W.
Optimalisatie: De laadsnelheid verhogen als de verwachting is dat de batterij niet vol raakt.
en een kleine optimalizatie, maximaal laden als de verwachting is dat de EV later op de dag moet laden."
Zal het even monitoren hoe dit loopt en misschien handig voor andere tweakers.
Voor de geïnteresseerden:

Ik heb een vast contract en streef naar een 'Nul op de Meter' (NOM) situatie. Standaard laadt mijn batterij direct op met het maximale beschikbare zonnevermogen (2400W), maar ik wil dit proces juist spreiden over de dag. Door met een lager vermogen te laden, ontzie ik de omvormer en de batterijen. Een klein verlies aan efficiëntie is voor mij geen probleem; ik heb immers zonnestroom genoeg.

Het doel? De batterij moet vol zijn zodra de zon ondergaat, waarbij het script ook rekening houdt met de auto die later op de dag kan worden ingeplugd (en dan maximaal gaat laden met alle zonne energy naar de target SoC).

Hiervoor gebruik ik het onderstaande script, dat onder andere de SolCast zonne stroom voorspelling gebruikt. Ik heb vandaag weer wat aanpassingen gedaan, dus morgen weer even kijken. Ik deel het alvast, misschien heeft iemand anders er ook wat aan!

@gielz Gielz, zou jij in je yaml de zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen min van 700 op 500 kunnen zetten?
Dank
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: "Zendure: Slim Solar Laden (Reverse EV Reservering)"
description: >-
  Berekent het laadplafond door vanaf zonsondergang terug te rekenen hoeveel 
  tijd de auto nodig heeft. De resterende tijd (vanaf nu) is voor de batterij.
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /15
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.envoy_xxxxxxx_current_power_production
    above: 100
actions:
  - variables:
      baseload_w: 1000
      min_laad_vermogen: 600
      ev_buffer_w: 500
      solcast_entity: sensor.solcast_pv_forecast_voorspelling_vandaag
      zendure_cap_wh: >-
        {{ states('sensor.zendure_2400_ac_totale_capaciteit') | float(11.52) *
        1000 }}
      zendure_huidig_perc: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') | float(0) }}"
      zendure_streef_perc: >-
        {{ states('sensor.zendure_2400_ac_maximale_laadpercentage') | float(100)
        }}
      zendure_wh_nodig: >-
        {{ (([zendure_streef_perc - zendure_huidig_perc, 0] | max) / 100) *
        zendure_cap_wh * 1.2 }}
      ev_cap_wh: >-
        {{ states('sensor.xxxxxx_total_battery_capacity') | float(0)
        * 1000 }}
      ev_huidig_wh: "{{ states('sensor.xxxxxx_soc_kwh') | float(0) * 1000 }}"
      ev_streef_perc: "{{ states('number.xxxxxx_target_soc') | float(100) }}"
      ev_wh_nodig: "{{ [((ev_streef_perc / 100) * ev_cap_wh) - ev_huidig_wh, 0] | max }}"
      simulatie_uren: >-
        {% set forecasts = state_attr(solcast_entity, 'detailedForecast') %} {%
        set ns = namespace(ev_rem=ev_wh_nodig, bat_slots=0) %} {% if forecasts
        is not none %}
          {# Filter slots tussen nu en 20:30 en draai de volgorde om (laatste eerst) #}
          {% set relevant_slots = forecasts | selectattr('period_start', 'defined') 
            | map(attribute='period_start') 
            | select('search', now().strftime('%Y-%m-%d'))
            | list %}

{# We lopen van laat naar vroeg #}
          {% for slot in forecasts | reverse if as_datetime(slot.period_start) >= now() and as_datetime(slot.period_start) <= today_at("20:30") %}
            {% set solar_w = slot.pv_estimate | float(0) * 1000 %}
            {% set surplus_w = [solar_w - baseload_w, 0] | max %}
            {% set ev_power = [surplus_w - ev_buffer_w, 0] | max %}

{% if ns.ev_rem > 0 and ev_power > 0 %}
              {# Dit slot aan het einde van de dag wordt opgeëist door de auto #}
              {% set ns.ev_rem = ns.ev_rem - (ev_power * 0.5) %}
            {% else %}
              {# Dit slot is 'vrij' voor de batterij omdat de auto (virtueel) al vol is #}
              {% if surplus_w > 0 %}
                {% set ns.bat_slots = ns.bat_slots + 1 %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% endfor %}
        {% endif %} {# Hoeveel uur blijft er 'vooraan' de dag over voor de
        batterij? #} {{ [ns.bat_slots * 0.5, 0.5] | max }}
      uren_voor_batterij: "{{ simulatie_uren | float }}"
      benodigd_vermogen: "{{ zendure_wh_nodig / uren_voor_batterij }}"
      eind_instelling: >-
        {% set plafond = [benodigd_vermogen, min_laad_vermogen] | max %} {{
        [plafond | int, 2400] | min }}
  - action: input_number.set_value
    target:
      entity_id:
        - input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen
        - input_number.test_beperking_stroom
    data:
      value: "{{ eind_instelling }}"
mode: restart
Bijgesloten een overzicht van zonneopbrengst met daaronder in blauw de batterij, groen de auto en binnenkort rood voor de waterboiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKrOK32YFE4HJXB7-2ZaSdq2AH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2f6hc7cKnnw9ktn6nn2CNEI.jpg?f=fotoalbum_large

• DrNickB
gielz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:51:
[...]

Heb je ook wat meer informatie over wat het pv vermogen deed rond die periode. Even uit mijn hoofd krijg hij een trigger ontladen en gooit hij dan in 1x de pv weer aan zonder dit geleidelijk te doen maar kan het mis hebben.

Zelf nooit met forbid getest, vond dit nogal zonde.
Eerste moment rond de 1100w pv vermogen, 2de moment rond de 750w pv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0eObr6Ob4XetbWAMujSh-WreWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5GMjp1oCL3NenDHMhL5gS4D.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ik weet dat het zonde is. Ik zit met vast contract bij vattenfall, en als ik onder de 500kwh terug levering blijf betaal ik geen extra kosten, daar boven ga ik betalen.
Daarnaast qua voorbereiding op 2027, even testen hoe het systeem loopt en reageerd.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:35
gast777 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:03:
[...]
Maar Zendure weet de echte fysieke volgorde niet precies, dus de volgorde klopt vaak niet helemaal.

Stel, je weet (kijkende naar de serienummers, die je via sensor.zendure_2400_ac_batterij_serienummers kunt vinden) dat batterij 2 en 3 in werkelijkheid omgedraaid zijn, dan kun je dit dus aanpassen in Gielz Dashboard veld "Batterij Volgorde". Dan kun je bijvoorbeeld dit erin zetten:
1;3;2;4;5;6;7;8;9;10;11;12;13;14;15
In mijn situatie zie ik ook dat de volgorde niet helemaal klopt.
Ik zou het mooi vinden als we binnen de proxy ook de volgorde kunnen aanpassen, zodat we in sync kunnen blijven met Gielz. Anders is accu9 in de proxy accu8 in Gielz.
DrNickB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:04:
[...]

Eerste moment rond de 1100w pv vermogen, 2de moment rond de 750w pv.

[Afbeelding]

Ja ik weet dat het zonde is. Ik zit met vast contract bij vattenfall, en als ik onder de 500kwh terug levering blijf betaal ik geen extra kosten, daar boven ga ik betalen.
Daarnaast qua voorbereiding op 2027, even testen hoe het systeem loopt en reageerd.
Wat ik zo een beetje terug zie in de grafieken is het volgende. Corrigeer mij als jij het anders ziet;
De zendure doet niets en hij staat op zero export. Vervolgens gaat home assistant stroom vragen door te ontladen en de zero export gaat uit en levert hij direct uit de pv naar huis.

Het aparte is dat het bij je eerste screenshot een strak interval is om te resetten. Heeft dat niet er mee te maken dat die mppts resetten (even naar 0 gaan) wat ik hier ook zie gebeuren?

• gast777
TBird484 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:17:
[...]

In mijn situatie zie ik ook dat de volgorde niet helemaal klopt.
Ik zou het mooi vinden als we binnen de proxy ook de volgorde kunnen aanpassen, zodat we in sync kunnen blijven met Gielz. Anders is accu9 in de proxy accu8 in Gielz.
Dit heeft in feite niets met de proxy te maken. Zendure zelf geeft de batterijen niet altijd in the fysieke volgorde door in de json data. Gielz heeft in zijn dashboard/integratie de mogelijkheid gemaakt om de volgorde aan te passen voor kloppende display op je dashboard. Daar kun je gebruik van maken.

De proxy geeft alleen maar de informatie door en doet er verder niets mee.

• gast777
Anders is accu9 in de proxy accu8 in Gielz.
OK ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet hoe het is. Als je de batterij data van de proxy (via dashboard_battery_sensors_XX) gebruikt, dan verandert die gewoon mee, precies zoals die van Gielz. Dat komt omdat het gewoon dezelfde Gielz batterij sensoren zijn (ik heb alleen copy-paste gedaan), maar dan verder doorgenummerd.

• elektriekert
gielz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:55:
[...]

Tip van de dag, even sensor. toevoegen aan je nordpool sensor die ingevuld is. Hij kan de sensor nu niet vinden. *O* Ook aan je home energy sensor.
_O-
Ik was al bang dat het zoiets simpels was :p

Ik zie wel dat ik mijn sensor nog even moet tweaken.
Zit 1,2 cent verschil in.

Zal hier eens zoeken hoe Tweakers die sensor hebben aangepast op de uurprijzen van ZP.
In mijn energy dashboard staat momenteel ook nog op kwartier prijzen.

[ Voor 26% gewijzigd door elektriekert op 30-04-2026 21:55 ]

• gast777
Even ter verduidelijking:

Temperatuur van batterijen 11 en 12 in oorspronkelijke volgorde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj_D9hOma8ftg2L9LibfQ7ZRhyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bNU3P55UyPgLahguGXG4KBke.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj79MEB6p30IK5RNvcq0QhRqbzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXgzxNQLOMGx9WYJyanBny6W.png?f=fotoalbum_large

Na verwisselen batterijen 11 en 12:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo4eK9UBxaDiwWWWas9QRBDvUtg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SHv2S22zFwobrBOAtG0QEpGk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVzFb9mdMTtSr8ZfcDUoT9DM6a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSea7KnBu0wFGkjjeWn4oRd2.png?f=fotoalbum_large

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Ik heb met hulp van Claude een tooltje voor HA gemaakt om de verdiensten en ROI bij te volgen. Ik miste wat inzichten in de resultaten van operation mode Dynamic Trading
De tool houdt bij hoeveel kWh er elk kwartier is geladen en ontladen en tegen welk tarief.

Nu ben ik zelf echt een beginner met HA dus hoor graag wat feedback om het verder te verbeteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5sDf7PAGi5upRlFe7E8wG-Z78U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yCqSCk2Pl2kMOxLQzh7Qaeu4.png?f=user_large

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:35
Ja werkt nu ook bij mij prima, mijn probleem zat in de aanpassing voor de veldlengte in de gielz code.

• gast777
TBird484 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:05:
[...]

Ja werkt nu ook bij mij prima, mijn probleem zat in de aanpassing voor de veldlengte in de gielz code.
Ja dat is nu nog even een dingetje. Maar dat wordt door Gielz nog aangepast binnenkort, heeft hij al toegezegd :) .

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 09:56
Morgen hebben we heel gunstige negatieve tarieven. Om 11.00 uur staat het tarief echter op €0,00. Hierdoor zit er een gat in de grafiek. Is het tarief van €0,00 net niet gedefinieerd zodat ie mee gaat in de 'goedkope' of 'dure' uren en daardoor dus leeg blijft? Of is dit een glitch in Nordpool waar de Apex grafiek dus niet weet wat te doen? Ik dacht goedkoopste uren even terug te zetten naar 2, maar ook dan blijft ie gewoon 4 goedkoopste uren aangeven. je zou dus eigenlijk verwachten dat om 11 uur het €0,00 tareif uur rood zou zijn. Dat gebeurd echter niet. Als ik goedkoopste uren op 5 zet, en duurste uren op 19, dan ook geeft ie geen kleur als het taarief €0,00 is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA-z9hALcGJOGmPmEPvhYM_0I88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r33JVx3GxA1wCkJtVK4bj5CH.png?f=fotoalbum_large
YvonneVP schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:23:
Morgen hebben we heel gunstige negatieve tarieven. Om 11.00 uur staat het tarief echter op €0,00. Hierdoor zit er een gat in de grafiek. Is het tarief van €0,00 net niet gedefinieerd zodat ie mee gaat in de 'goedkope' of 'dure' uren en daardoor dus leeg blijft? Of is dit een glitch in Nordpool waar de Apex grafiek dus niet weet wat te doen? Ik dacht goedkoopste uren even terug te zetten naar 2, maar ook dan blijft ie gewoon 4 goedkoopste uren aangeven. je zou dus eigenlijk verwachten dat om 11 uur het €0,00 tareif uur rood zou zijn. Dat gebeurd echter niet. Als ik goedkoopste uren op 5 zet, en duurste uren op 19, dan ook geeft ie geen kleur als het taarief €0,00 is.[Afbeelding]
De kleur zit gekoppeld aan de kolom. Je kunt wel altijd op de spread klikken. Dan bij detail/attributen exact zien wat er duur en goedkoop is gemarkeerd.

• DrNickB
gielz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:25:
[...]

Wat ik zo een beetje terug zie in de grafieken is het volgende. Corrigeer mij als jij het anders ziet;
De zendure doet niets en hij staat op zero export. Vervolgens gaat home assistant stroom vragen door te ontladen en de zero export gaat uit en levert hij direct uit de pv naar huis.

Het aparte is dat het bij je eerste screenshot een strak interval is om te resetten. Heeft dat niet er mee te maken dat die mppts resetten (even naar 0 gaan) wat ik hier ook zie gebeuren?
Ik durf het niet zeker te zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVb7ETXKIdH1bX6yGHdMIcsDgFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eitBROhd6IVembVUXsqjWSv2.jpg?f=fotoalbum_large

In screenshot zie je moment dat hij naar standby gaat, pv volgt iets later naar 0.
Dan gaat hij laad vermogen instellen, pv is wat traag met starten, daardoor extra correctie op laadvermogen, pv wordt wakker.
Daarna is er waarschijnlijk teveel terug levering, waardoor hij op een of andere manier niet meer zelf terug regelt. (Iets wat hij wel doet met en na piek belastingen en teveel terug levering normaal)

Ik weet niet zeker of hier de alleen slim ontladen in de weg zit, met nom zou hij dan willen laden, maar hij regelt hem ook niet verder naar beneden.

• DrNickB
Hier ook mijn 'P1' meeting erbij op dat moment. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkIWEOCm3J3OFH3TyhQePHoMeFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5AZ59ktOtdijfhQEnk6I5yW.jpg?f=fotoalbum_large

• YvonneVP
gielz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:29:
[...]

De kleur zit gekoppeld aan de kolom. Je kunt wel altijd op de spread klikken. Dan bij detail/attributen exact zien wat er duur en goedkoop is gemarkeerd.
In de attributes geeft ie de duurste en goedkoopste uren netjes en correct. Bij 2 uur goedkoopste en 22 duurste uren (totaal 24 uur) zie je dat ook terug in de attributes, maar de grafiek blijft 4 goedkoopste uren tonen, en het uur waar de prijs 0,00 is toont ie niet als duur óf goedkoop.

Zet ik de goedkoopste periode op 5 uren, en de duurste periode naar 19 uur (totaal dus 24 uur), ook dan wordt dit netjes in de attributes getoond, maar in de grafiek verandert er niets, en blijft ie dus tarief €0,00 ongekleurd tonen, en worden er maar 4 goedkoopste uren getoond. In de kleuring van goedkoopste of duurste periode verandert dus niets, ondanks dat de waardes in goedkoopste en duurste periode verandert, en dit ook in de attributes terug te zien is. Aan het dashboard heb ik verder ook niets aangepast, dus het lijkt erop alsof ie over zijn giechel gaat door die prijs van € 0,00 om 11 uur in de ochtend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA-z9hALcGJOGmPmEPvhYM_0I88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r33JVx3GxA1wCkJtVK4bj5CH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McKWPd1MytKLgH4Q0A01QpAmCBo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zBPsPxlPn1ZyTaLH3J1uT2Dw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW56WhWI3oPwDqg__egLkPslMLg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oP7KCUiQA619nfuBCmUGDJB1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2cNmTPiMpEOZ2sTLO8RK1Pxf4E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HAitOjuVDatnTZSru9kGLler.jpg?f=user_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

@YvonneVP
Is het niet makkelijker om in te voeren D00:00:-10:00;G11:00-15:00;D16:00-23:00 ?

Dat scheelt een flinke bult tikwerk...
En ik neem aan dat je alleen met uren en dus niet met kwartieren werkt?

[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 30-04-2026 23:42 ]

<John O`Mill>

• YvonneVP
Hippe Lip schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:41:
@YvonneVP
Is het niet makkelijker om in te voeren D00:00:-10:00;G11:00-15:00;D16:00-23:00 ?

Dat scheelt een flinke bult tikwerk...
En ik neem aan dat je alleen met uren en dus niet met kwartieren werkt?
Ik hoef nu helemaal geen tik werk te doen omdat ik goedkoopste periode en duurste periode eigenlijk altijd op hetzelfde getal heb staan (5 goedkoopste en 19 duurste). Vandaar dat het me opviel dat ineens er geen gekleurde kolom was terwijl de goedkoopste periode om 11.00 uur wel meetelde. Toen ben ik dus even gaan kijken of hier iets in zou veranderen als ik de waardes in die velden zou veranderen naar 2 uur goedkoop en 22 duur. Als ie dus onder de goedkoopste uren valt zou je verwachten dat die kolom blauw gekleurd is, en als ie mee zou tellen bij de dure uren zou ie rood moeten zijn. Hij doet het geen van beiden, en vandaar dat ik dus denk dat ie vanwege de uurprijs van €0,00 over zijn giechel gaat. Ik zou namelijk niets anders kunnen bedenken waarom ie geen kleurtje krijgt in die kolom. Wat je in de screenshot ziet zijn de details van de spread, en die zijn dus via HA gewoon in te zien. ;-)
Zonneplan hanteert uurtarieven, dus heeft het geen nut om de tarieven in kwartieren in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door YvonneVP op 30-04-2026 23:50 ]

• YvonneVP
ralphkeb schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:29:
[/quote]Voor nieuwe HA gebruikers die een makkelijk manier willen voor dynamische prijzen en Gielz integratie via packages methode hebben geinstalleerd:

1. Installeer nordpool HACS integratie.
2. maak een bestand aan in de packages directory, bv. nordpool.yaml
3. plaats de volgende code erin:
4. Herstart Home Assistant

er worden 3 Nummer input gemaakt voor
btw_percentage
opslag_energieleverancier
energiebelasting

en 2 nordpool prijzen sensors
- sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0
Dit is de sensor voor de totaal prijs ( vul de 3 input variabele in met je eigen dynamische leverancier kosten)

- sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0
Dit is de sensor voor de kale marktprijs
Eenmaal aangemaakt dan wordt de totaal prijs pas zichtbaar na de komende kwartier na je invoer van de input variabelen.
[/quote]

Ik heb alles zo geinstalleerd en werkend, maar toch kloppen mijn prijzen niet ten opzichte van de prijzen in de Zonneplan app, ja ik heb voor zover ik weet de Zonneplan prijzen gepakt:
btw_percentage : 0,21
opslag_energieleverancier : 0,1108
energiebelasting : 0,022

Verschil is dan Zonneplan: 24,24 cent, Nordpool 24,56 cent
Zonneplan werkt nog met uurprijzen, Nordpool met kwartierprijzen, kan hier het verschil inzitten?
De toeslag die je gebruikt is niet correct. Dit is voor Zonneplan 0.01653 dan zouden je tarieven van Zonneplan en HA/Nordpool wel moeten kloppen, en zou hooguit bij 3 decimalen het laatste getal een verschil kunnen hebben ivm afronding.

Kijk anders even naar deze post. Daar zie je de instellingen staan, inclusief de toeslag die Zonneplan hanteert, die je mee moet geven in het pop-up schermpje als je Nordpool activeert. Kwartier prijzen moet uitgevinkt zijn zodat je uurprijzen krijgt in Gielz integratie. wautah91 in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

[ Voor 10% gewijzigd door YvonneVP op 01-05-2026 04:22 ]

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:19

Aardedraadje

Met kabelschoen

@YvonneVP je ziet geen kleur omdat er geen staaf is. De hoogte van de staaf per uur wordt bepaald door de prijs. Prijs van 0 betekent hoogte van de staaf = 0. Hij zal wel een kleur hebben, maar geen hoogte dus niet zichtbaar.

• ppaulv
koboy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:20:
[...]

Laten we even uitgaan van wat mijn 2400AC met 4 accu's doet: 12kWh in, 10kWh uit
Dat betekent dat je dus netto 2kWh afneemt, de rest "saldeer" je achter de meter. Kost je 2x25=50 cent. Daarintegen betaal je 12kWh terugleverkosten minder: 12x10=120 cent. Netto dus 60 cent winst....
Zonder hier in een oeverloze discussie te willen geraken, dit hangt blijkbaar af van je contract. In mijn contract (Greenchoice) koop ik stroom tegen 25 cent en lever ik terug tegen 25,1 cent. Even uit m'n blote hoofd, verwaarloosbaar verschil dus. Niets te maken met terugleverkosten, die vallen weg. Geen winst (of verlies).
Mijn eigen zonnestroom gebruiken heeft dus geen voordeel boven uit het net trekken. Bij alles wat via de accu loopt verlies ik 15% dus niet doen.

• ppaulv
koboy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:40:
[...]

De redenering is al vele malen gemaakt >:)
Algemeen: accu zo goedkoop mogelijk vullen, en zo duur mogelijk legen.
Dit jaar met salderen betekent dat: PV uit bij all-in negatief zoals morgen, en voor de rest alleen naar het tarief kijken.
Volgend jaar: stroom van PV is 10 cent (EB) goedkoper dan stroom van het net, dus zo veel mogelijk daarmee vullen op zo laag mogelijk tarief moment. Opgeslagen stroom zo veel mogelijk zelf gebruiken, en overschot van de accu en PV tegen zo hoog mogelijk tarief het net op. Bij negatieve teruglevertarieven zorgen dat je niet teruglevert door opslag en/of curtailen. Bij negatief afname tarief uiteraard PV uit.
Dat er al veel over heen en weer geredeneerd is weet ik, maar nergens heb ik de situatie gezien die ik schets en waar jij nu ook niets over zegt (met alle respect overigens, geen kritiek). Wat je zegt is absoluut waar, maar niet waar het mij om ging.
Wellicht maak ik me druk over kruimeltjes en komt het zelden voor, maar ik vroeg me af of er door iemand serieus rekening gehouden is/wordt met de situatie dat op zeker moment / uur je eigen zonnestroom gebruiken goedkoper is dan gebruiken van het net maar terugleveren aan het net geld kost. Dat gaat dus net over die bandbreedte van de belasting en andere kosten.
De PV dan geheel uitschakelen is suboptimaal (eigen stroom is goedkoper) en helemaal niet uitschakelen ook (teruglevering kost geld).
Alleen dan zou het nuttig zijn een soort NOM algoritme te hebben dat m'n omvormer throttled afhankelijk van m'n productie en m'n eigen gebruik.
De eerste afhankelijkheid is betreffende de prijs van stroom op dat uur (laten we het per uur bekijken) en als de kale prijs negatief is èn in absolute zin kleiner is dan de kosten wordt dit relevant. Is die prijs in absolute zin groter dan de kosten dan is het allemaal heel simpel. PV volle bak aan of uit, niets er tussenin.
De tweede afhankelijkheid is m'n verbruik op dat moment, uiteraard. De enige regelbare variabele daarin is het wel/niet/een beetje opladen van m'n accu.

• koboy

koboy

ppaulv schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Zonder hier in een oeverloze discussie te willen geraken, dit hangt blijkbaar af van je contract. In mijn contract (Greenchoice) koop ik stroom tegen 25 cent en lever ik terug tegen 25,1 cent. Even uit m'n blote hoofd, verwaarloosbaar verschil dus. Niets te maken met terugleverkosten, die vallen weg. Geen winst (of verlies).
Mijn eigen zonnestroom gebruiken heeft dus geen voordeel boven uit het net trekken. Bij alles wat via de accu loopt verlies ik 15% dus niet doen.
Met een vast contract zonder terugleverkosten heb je al een "accu": het net+salderen.

Heb ik hiervoor ook bij Greenchoice gezeten. Greenchoice was 1 van de laatste met "echte" terugleverkosten, eerst waren het verhoogde maandelijkse kosten. Uit mijn hoofd zijn de "echte " terugleverkosten 1,5 a 2 jaar geleden ingevoerd.
Je zit dus met een (heel) oud contract, want het tarief klinkt mij als lager dan ik tot krap 2 jaar geleden had. Hoewel, er was 1 of andere aanbieding volgens mij vlak voor de terugleverkosten.....

Maar goed, mijn laatste bijdrage ook op dit punt.

• koboy

koboy

ppaulv schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Dat er al veel over heen en weer geredeneerd is weet ik, maar nergens heb ik de situatie gezien die ik schets en waar jij nu ook niets over zegt (met alle respect overigens, geen kritiek). Wat je zegt is absoluut waar, maar niet waar het mij om ging.
Wellicht maak ik me druk over kruimeltjes en komt het zelden voor, maar ik vroeg me af of er door iemand serieus rekening gehouden is/wordt met de situatie dat op zeker moment / uur je eigen zonnestroom gebruiken goedkoper is dan gebruiken van het net maar terugleveren aan het net geld kost. Dat gaat dus net over die bandbreedte van de belasting en andere kosten.
De PV dan geheel uitschakelen is suboptimaal (eigen stroom is goedkoper) en helemaal niet uitschakelen ook (teruglevering kost geld).
Alleen dan zou het nuttig zijn een soort NOM algoritme te hebben dat m'n omvormer throttled afhankelijk van m'n productie en m'n eigen gebruik.
De eerste afhankelijkheid is betreffende de prijs van stroom op dat uur (laten we het per uur bekijken) en als de kale prijs negatief is èn in absolute zin kleiner is dan de kosten wordt dit relevant. Is die prijs in absolute zin groter dan de kosten dan is het allemaal heel simpel. PV volle bak aan of uit, niets er tussenin.
De tweede afhankelijkheid is m'n verbruik op dat moment, uiteraard. De enige regelbare variabele daarin is het wel/niet/een beetje opladen van m'n accu.
Wat je benoemt is de grote uitdaging waar we allemaal voor staan, maar is met wat knutselwerk in HA op te lossen mits je PV omvormer regelbaar is in HA.

Ikzelf het voor een "eenvoudiger" oplossing gekozen: een over gedimensioneerd accu die de meestal maar 4 negatieve uren aan PV productie kan opvangen. 5 lukt vrij zeker ook nog wel.
Overschot wordt dan duur gedumpt in de avond.
Voordeel: technisch eenvoudiger omdat ik maar 1 apparaat (accu) hoef te sturen. Ook heb ik wanneer ik dat wil extra capaciteit direct bij te schakelen staan.
Nadeel: financieel levert het uitgesteld terugleveren van het overschoot veel minder op. Mijn bierviltje zegt ongeveer de helft.

• mcurlym
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:40
@gielz bij mij staat de spread nu op negatief, waardoor hij dus onder de minimale spread zit en niet begint te laden. Dit is denk ik de versie van maart of April, dus misschien dat dat al opgelost is (sorry nog geen tijd gehad op te updated)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYRHYGj_SFQwt5li8crMIeLHjUw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/81047X7suC2ksmqM3oSu7qJr.jpg?f=user_large

• ppaulv
koboy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Wat je benoemt is de grote uitdaging waar we allemaal voor staan, maar is met wat knutselwerk in HA op te lossen mits je PV omvormer regelbaar is in HA.

Ikzelf het voor een "eenvoudiger" oplossing gekozen: een over gedimensioneerd accu die de meestal maar 4 negatieve uren aan PV productie kan opvangen. 5 lukt vrij zeker ook nog wel.
Overschot wordt dan duur gedumpt in de avond.
Voordeel: technisch eenvoudiger omdat ik maar 1 apparaat (accu) hoef te sturen. Ook heb ik wanneer ik dat wil extra capaciteit direct bij te schakelen staan.
Nadeel: financieel levert het uitgesteld terugleveren van het overschoot veel minder op. Mijn bierviltje zegt ongeveer de helft.
Okido, dat snap ik. Wil niet zoveel in accu's investeren (voorlopig) en het is me net ( 5 minuten geleden) eindelijk gelukt de fouten te krijgen uit m'n tijd-trigger (op vaste tijdstippen een andere modus kiezen).
Nu experimenteren hoe ik op eenzelfde manier m'n omvormer kan knijpen, de juiste negatieve periodes detecteren en dan die twee samenvoegen. Dan heb ik de ruwe versie (PV aan als prijs positief, PV uit als prijs negatief).
Of ik dan nog ga fijnslijpen om die hopelijk weinig voorkomende toestand (zie eerder) er ook in te krijgen zien we dan wel weer. Ik heb nog 8 maanden om dat uit te vogelen 8)7

• koboy

koboy

ppaulv schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Okido, dat snap ik. Wil niet zoveel in accu's investeren (voorlopig) en het is me net ( 5 minuten geleden) eindelijk gelukt de fouten te krijgen uit m'n tijd-trigger (op vaste tijdstippen een andere modus kiezen).
Nu experimenteren hoe ik op eenzelfde manier m'n omvormer kan knijpen, de juiste negatieve periodes detecteren en dan die twee samenvoegen. Dan heb ik de ruwe versie (PV aan als prijs positief, PV uit als prijs negatief).
Of ik dan nog ga fijnslijpen om die hopelijk weinig voorkomende toestand (zie eerder) er ook in te krijgen zien we dan wel weer. Ik heb nog 8 maanden om dat uit te vogelen 8)7
Probleem is dat prijs negatief maar all-in nog positief best veel voorkomt. Afhankelijk van hoeveel PV je hebt liggen kun je natuurlijk ook de switch wat later maken, bijvoorbeeld bij EPEX onder de -5 cent en het verlies pakken, of de omvormer in dat prijsbereik laten terugregelen tot ergens rond de base-load + vermogen dat de PV pakt, maar dan ben je al halverwege de totaaloplossing.

• ppaulv
koboy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Probleem is dat prijs negatief maar all-in nog positief best veel voorkomt. Afhankelijk van hoeveel PV je hebt liggen kun je natuurlijk ook de switch wat later maken, bijvoorbeeld bij EPEX onder de -5 cent en het verlies pakken, of de omvormer in dat prijsbereik laten terugregelen tot ergens rond de base-load + vermogen dat de PV pakt, maar dan ben je al halverwege de totaaloplossing.
klopt, een beetje natte vinger en een resultaat van 80% is ook al heel mooi.
Zat alleen even te kijken naar de aansturing van de SolarEdge. Die kan ik wel uitlezen in HA en wijzigen in de SE app, maar heb nog niet gevonden of en hoe ik die kan aanpassen in HA zelf. Een van de volgende uitdagingen.

• koboy

koboy

ppaulv schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:33:
[...]

klopt, een beetje natte vinger en een resultaat van 80% is ook al heel mooi.
Zat alleen even te kijken naar de aansturing van de SolarEdge. Die kan ik wel uitlezen in HA en wijzigen in de SE app, maar heb nog niet gevonden of en hoe ik die kan aanpassen in HA zelf. Een van de volgende uitdagingen.
Is een apart draadje voor hier. Zoek eens op solaredge modbus. 1 van de punten die bij mij dus voorlopig even op niet urgent staat, hoewel de auto-uit vanuit de app vandaag weer niet gewerkt heeft. Installateur maar eens mailen van de week.

mcurlym schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:48:
@gielz bij mij staat de spread nu op negatief, waardoor hij dus onder de minimale spread zit en niet begint te laden. Dit is denk ik de versie van maart of April, dus misschien dat dat al opgelost is (sorry nog geen tijd gehad op te updated)

[Afbeelding]
Opgelost hier, kan ook zonder totaal update: gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

• Hippe Lip

Hippe Lip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4pilS1Y1mKd5LwLGNYcpkGSR_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0i4rg6L4aRNkAT1zt9UNS8Tv.jpg?f=fotoalbum_large

Even voorbereiden voor de zwaar negatieve prijs (ruim 4 uur lang!) en het weer is in alle opzichten zonnig 😎☀️
En dat meer dan 4 uur lang!

[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 01-05-2026 14:54 ]

<John O`Mill>

• ppaulv
koboy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Is een apart draadje voor hier. Zoek eens op solaredge modbus. 1 van de punten die bij mij dus voorlopig even op niet urgent staat, hoewel de auto-uit vanuit de app vandaag weer niet gewerkt heeft. Installateur maar eens mailen van de week.
Moest even zoeken :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptgzP6tHZ3YfUc2_3SvExrfrXfk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oz0ohakVEtAGbQRN7iOoTtMW.png?f=user_large

• NiCNCo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 16:12
Ik zit alweer over de 21 euro voor vandaag!
Vanavond weer lekker 15kw terug leveren voor 0.346 cent. Dan halen we de 27 euro wel!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z60kvrKNk8_DIOySJfhVHSK8ty8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0PFMYmazO2sAiA1ofFzInkF.png?f=fotoalbum_large

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-05 09:39
@gielz allereerst onwijs bedankt voor deze mooie integratie, 1 van de redenen waarom ik voor de Zendure ben gegaan, je zou commissie moeten gaan vragen ;)

Vraagje:
In de hulptekst staat dat als de inverter temperatuur 55 graden bereikt, hij dan automatisch vermogen afschaalt. Nu keek ik toevallig en zag dat deze al op 57 graden stond, en nog steeds op maximum vermogen (van 2200 watt). Hij was al iets van 20-30min boven de 55 graden.
De modus die aan stond, was maximum charge.

Had er iets moeten gebeuren bij 55 graden? Of werkt dat alleen in een andere modus? Of had de batterij dat zelf moeten doen buiten jouw integratie om?
Gerritdh1991 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:58:
@gielz allereerst onwijs bedankt voor deze mooie integratie, 1 van de redenen waarom ik voor de Zendure ben gegaan, je zou commissie moeten gaan vragen ;)

Vraagje:
In de hulptekst staat dat als de inverter temperatuur 55 graden bereikt, hij dan automatisch vermogen afschaalt. Nu keek ik toevallig en zag dat deze al op 57 graden stond, en nog steeds op maximum vermogen (van 2200 watt). Hij was al iets van 20-30min boven de 55 graden.
De modus die aan stond, was maximum charge.

Had er iets moeten gebeuren bij 55 graden? Of werkt dat alleen in een andere modus? Of had de batterij dat zelf moeten doen buiten jouw integratie om?
Dat doet het systeem zelf. Had hier gister ook een foutje gemaakt in de aansturing van de Ome Ali koeling die bovenop de omvormer staat en zag dit terug door teruglopende vermogen. 2200 is denk ik al remmen geweest bij jou daar het max op 2400 ligt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-05 09:39
Devke schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Dat doet het systeem zelf. Had hier gister ook een foutje gemaakt in de aansturing van de Ome Ali koeling die bovenop de omvormer staat en zag dit terug door teruglopende vermogen. 2200 is denk ik al remmen geweest bij jou daar het max op 2400 ligt.
Dan is het toch wel vreemd dat de Zendure zelf wel direct ingreep toen de integratie van Gielz nog uit stond (zie screenshot). Dat was bij 2200 laden en bereiken van 55 graden.

Dus lijkt me toch wat anders dan of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMQJd7kYgpHNH6N3bw_7d9BZa0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onfWAGVDwSQ9y5ifasuyv5S3.jpg?f=fotoalbum_large

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:23

..Christiaan..

..zwll..

hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:55:
ik wil jullie mijn Zendure Fan Temperatuur-schakeling via Offgrid contactdoos delen.
met dank aan @geert1992 voor zijn inspiratie

Wat het doet
Schakelt tot 3 ventilatoren (via Zendure off-grid stopcontacten) automatisch aan/uit op basis van inverter-temperatuur.

Drempels
code:
1
2
3
4
5
6
┌─────────────────────┬─────────────────────┬─────────────────────┐
│ Actie               │ Temperatuur         │ Duur                │
├─────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│ Fan AAN             │ > 35 °C             │ 2 minuten           │
│ Fan UIT             │ < 30 °C             │ 5 minuten           │
└─────────────────────┴─────────────────────┴─────────────────────┘
Componenten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
│ Onderdeel           │ Aantal              │ Functie             │
│ rest_command        │ 9                   │ Std/Eco/Off per unit│
│ rest sensor         │ 3                   │ gridOffMode elke 15s│
│ template switch     │ 3                   │ Slider + refresh 2s │
│ template sensor     │ 3                   │ Std/Economic/Uit    │
│ automation          │ 6                   │ AAN+UIT per unit    │
│ script              │ 2                   │ All fans AAN/UIT    │
│ input_boolean       │ 1                   │ Master auto-switch  │
IP/SN mapping
code:
1
2
3
4
5
6
7
│ Unit                │ IP-adres            │ Serienummer         │
│ 1                   │ 192.168.x.xx        │ SERIENUMMER_1    │
│ 2                   │ 192.168.x.xx        │ SERIENUMMER_2     │
│ 3                   │ 192.168.x.xx        │ SERIENUMMER_3     │
in de yaml handmatig de IP-adressen en Serienummers wijzigen!

Lovelace card
3 temperatuur-gauges + master toggle + individuele fan-toggles + "alle AAN/UIT" knoppen.

[Afbeelding]

Bestandslocatie
/config/packages/zendure_offgrid.yaml — bevat alles in één bestand.

zendure_offgrid.yaml

[...]

zendure_offgrid - lovelace_card

[...]
Ik ben hier ook mee aan het stoeien geweest met behulp van @geert1992 en zijn ventilator met thermometer. De fan koelt zeer goed maar nadeel is dat de bodemtemp vrij snel bereikt is. Gevolg: ventilator uit en omvormer warmt weer op. Daarom geen thermometersensor maar zonder sensor op de offgrid poort.
Ik heb geprobeerd dit enigszins te ondervangen door in te stellen dat ie bij 35 graden aangaat maar pas uitgaat als er 5 minuten lang <500w erin of eruit gaat. Daarna gaat de ventilator uit.
Hieronder een snip van vanmiddag; 4 uur lang opladen met 2000w. Omvormer is niet warmer geworden dan 35 graden, de bovenste stippellijn in de grafiek.Het kleine rode rechthoekje is de temperatuur die 31 of 32 graden is. Hing er precies tussenin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWS4zzfCQ2PselvC5FZnZvsGwyM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mSkBuWfvQWT1nu5maWGgrWO5.png?f=user_large
Rood = omvormer
Blauw = accu die aan de omvormer zit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Zendure Fan 1 - UIT bij lage activiteit
mode: single
triggers:
  - entity_id: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_import
    below: 400
    for: "00:05:00"
    trigger: numeric_state
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_export
    below: 200
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.zendure_fan_auto_enabled
    state: "on"
  - condition: state
    entity_id: switch.zendure_offgrid_stopcontact_1
    state: "on"
actions:
  - action: switch.turn_off
    target:
      entity_id: switch.zendure_offgrid_stopcontact_1
Daarna is het weer nom met de bijbehordende schommelingen.
Oranje = accu 1 enz.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

Gerritdh1991 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Dan is het toch wel vreemd dat de Zendure zelf wel direct ingreep toen de integratie van Gielz nog uit stond (zie screenshot). Dat was bij 2200 laden en bereiken van 55 graden.

Dus lijkt me toch wat anders dan of niet?

[Afbeelding]
Doel je hierop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__Tc7k7JU_zGOmg3Srs6o8g1mTk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g6THUARpHumjn2qLjN8zW6B2.png?f=user_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• slvans
Ik kom er helaas niet helemaal uit. Bij dynamisch NOM hoort niet dit gedrag in mijn ogen. Mijn idee is dat er nu niet moet worden opgeladen. Er is zonnestroom van de panelen. Ik wil dat hij pas gaat laden in de goedkope uren. Ook als ik hem overrule en aangeef dat bijvoorbeeld G19:00 is goedkoop. Dan blijft hij nu laden op mijn zonnestroom. Begrijp ik het verkeerd of is er nog steeds iets mis in mijn home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFduZiaFWexwLHWTbNMYny62Dwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nblxSMir4rDItX2QXgNMThkK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1rYjYHwpHC0b2a1IVYkZ1cE5js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPsCsfeBVoW7yk6OGcCQj842.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dOGJO-m2kFI9sHRa5U8XYtAfco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAGjxpKfEbhjZ5yD8ZlAeVys.jpg?f=fotoalbum_large

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:19

Aardedraadje

Met kabelschoen

slvans schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:30:
Ik kom er helaas niet helemaal uit. Bij dynamisch NOM hoort niet dit gedrag in mijn ogen. Mijn idee is dat er nu niet moet worden opgeladen. Er is zonnestroom van de panelen. Ik wil dat hij pas gaat laden in de goedkope uren. Ook als ik hem overrule en aangeef dat bijvoorbeeld G19:00 is goedkoop. Dan blijft hij nu laden op mijn zonnestroom. Begrijp ik het verkeerd of is er nog steeds iets mis in mijn home assistant.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je wilt Dynamisch NOM (Duur) draaien. Dan gaat hij alleen bij goedkoop opladen, bij duur NOM draaien. Andere uren standby. Bij goedkope uren laadt hij op zonneoverschot. Is de spread hoog genoeg, dan gaat hij volle bak laden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben een beetje aan het spelen met de standaard zendure integratie. De installatie van de andere variant is me nog een brug te ver.

Dus:
- omvormers verwijderd uit hems
- slimme matching modus aan
- maximum vermogen ingesteld

Alleen schiet ie dan automatisch naar die maximale waarde...

Heb de P1 van zendure zelf. Moet ik hier nog iets aan doen bij de HA integratie? Kan deze niet terugvinden namelijk.

Hij reageert netjes op de ingestelde waardes. Maar enige sturing is er niet. Snap ook niet waar ie de p1 info vandaan zou moeten halen. Daar is geen config voor te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 02-05-2026 08:43 ]

MikeyMan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:29:
Ben een beetje aan het spelen met de standaard zendure integratie. De installatie van de andere variant is me nog een brug te ver.

Dus:
- omvormers verwijderd uit hems
- slimme matching modus aan
- maximum vermogen ingesteld

Alleen schiet ie dan automatisch naar die maximale waarde...

Heb de P1 van zendure zelf. Moet ik hier nog iets aan doen bij de HA integratie? Kan deze niet terugvinden namelijk.

Hij reageert netjes op de ingestelde waardes. Maar enige sturing is er niet. Snap ook niet waar ie de p1 info vandaan zou moeten halen. Daar is geen config voor te vinden.
Bij het installeren van deze integratie geef je aan wat je p1 sensor is. De zendure p1 zou je eerst even aan je configuration.yaml moeten toevoegen. De code regels kun je hier vinden, ip moet je zelf even opzoeken;

https://github.com/Gielz1...0%90-P1-CT-meters-(API's)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gielz schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:02:
[...]

Bij het installeren van deze integratie geef je aan wat je p1 sensor is. De zendure p1 zou je eerst even aan je configuration.yaml moeten toevoegen. De code regels kun je hier vinden, ip moet je zelf even opzoeken;

https://github.com/Gielz1...0%90-P1-CT-meters-(API's)
Ook bij de originele zendure integratie?
MikeyMan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Ook bij de originele zendure integratie?
Alleen bij de originele, bij de gielz kun je dit na installatie invullen. Voor de zendure p1 heb je beide de rest code nodig. Bij gielz in combinatie met je homewizard p1 alleen je ip-adres

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-05 09:45
Gisteren 2e Zendure SolarFlow 2400 AC-toren met nog eens 5 AB3000X batterijen in gebruik genomen. Mijn scripting aangepast en de 2 alterneren nu om afwisselend 24u/24 NOM te draaien op het on-grid net en off-grid te laden van de Victron met de dubbele automatische transfer switch. Deze ochtend de eerste 'swap' gehad, waarbij de 1e zendure stopt met injecteren op het on-grid, schakelt naar de off-grid en begint te laden van de zonnepanelen terwijl de 2e zendure begint te injecteren. Alles verliep feilloos. Op naar hele dagen aan NOM!

On-Grid: 2x Zendure SF 2400 AC met 5 Zendure AB3000X: 29 kWh, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar met 4 Pylontech US3000C 48V van 3.5kWh: 14kWh - Totaal 43 kWh

• Gramser
RobTesla schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:04:
Gisteren 2e Zendure SolarFlow 2400 AC-toren met nog eens 5 AB3000X batterijen in gebruik genomen. Mijn scripting aangepast en de 2 alterneren nu om afwisselend 24u/24 NOM te draaien op het on-grid net en off-grid te laden van de Victron met de dubbele automatische transfer switch. Deze ochtend de eerste 'swap' gehad, waarbij de 1e zendure stopt met injecteren op het on-grid, schakelt naar de off-grid en begint te laden van de zonnepanelen terwijl de 2e zendure begint te injecteren. Alles verliep feilloos. Op naar hele dagen aan NOM!
Dit vraagt om foto’s! Klinkt mooi!

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-05 09:45
Gramser schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Dit vraagt om foto’s! Klinkt mooi!
Foto's van de ATS (ik noem dat eigenlijk een Automatic Transfer Switch, maar het is eigenlijk een 'Managed' Transfer Switch) heb ik hier eerder al gepost. Dit was de info op m'n ATS-display na de swap deze ochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYTTM84_AhGc4H5ypVn3ZnQAUHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TifYQMAlMImSFe1fukTyjHzi.jpg?f=fotoalbum_large

De 2 Zendures onder de zekeringkast en ATS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXZxpoMrIZtnOKg0XQQAnBdznzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkBc2H0VVOpyQKnKYrh0k1KS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door RobTesla op 02-05-2026 11:51 ]

On-Grid: 2x Zendure SF 2400 AC met 5 Zendure AB3000X: 29 kWh, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar met 4 Pylontech US3000C 48V van 3.5kWh: 14kWh - Totaal 43 kWh

• Gramser
Ah die had ik inderdaad al eerder gezien - niettemin indrukwekkend!!

• YvonneVP
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:10:
[...]

Is er nou echt niemand die me verder kan helpen? Of is dit een vreemde vraag en snapt iedereen meteen hoe het zit met die spread?
Ik wil er graag mee aan de slag, maar ik snap er nog geen sikkepit van…
Probeer ChatGPT eens, of gewoon Google zou waarschijnlijk ook de nodige informatie kunnen geven wat 'spread' inhoud in de energiemarkt bij het gebruik van batterijen.
Pagina: 1 ... 43 ... 52 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.