• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:13
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:25:
[...]

Jawel hoor, wel op mijn laatste vraag d:)b

Maar ik haalde mijn vraag van eerder op de dag aan en daarop kwam geen antwoord. Ervaring leert binnen een actief topic als dit dat er meestal nix meer komt als er niet binnen 2 uur is gereageerd. Dan is dat al zoveel pagina’s terug…

Toch verbaas ik me er nog steeds over dat hierover geen documentatie of toelichting ergens te vinden is.
Jammer, maat tis niet anders kennelijk.
Ik begrijp dat je graag extra documentatie wilt als alles compleet nieuw is voor je. Hetgeen @gielz en @gast777 doen is volledig in hun eigen tijd en op vrijwillige basis. Sommige dingen zijn ook na te vragen via bijvoorbeeld ChatGPT of Google. Dat zijn dus ook nog resources die je kunt gebruiken om verder te kunnen komen. Ik ben ook begonnen zonder enige kennis, en dat is nog niet zo heel lang terug. Ik heb ook vragen gesteld, maar meestal pas als ik zelf echt nergens iets tegen kwam zoals in de logs oid. En ja, ik kwam er ook wel eens achter dat ik gewoon verkeerd gekeken heb. Het is een leercurve waar iemand dan doorheen moet, en die is soms taai. Vanuit mijn ervaring leer je echter meer, en sneller, door eerst zelf echt te gaan zoeken en ChatGPT en/of Google in te zetten, dan de vragen op het forum te stellen en te wachten op een antwoord. Mijn leerkurve ging door het eerst zelf uit te zoeken, en te doorgronden, sneller. En ik weet dat dit voor ieder anders is. Het is dus ook slechts een tip die ik je kan geven, die gebaseerd is op mijn eigen ervaring. Documentatie, ook voor newbies is namelijk nog steeds geen garantie dat ook elke newbie het begrijpt. En juist omdat Gielz en Gast777 alles op vrijwillige basis doen, en ze zo te merken nog genoeg op hun bordje hebben liggen aan wensen en wijzigingen, lijkt het me dus handiger om ook andere mogelijkheden te gebruiken die voor iedereen toegankelijk zijn.

• YvonneVP
hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:55:
[...]

@gielz
is het een idee dat je dit dashboard mbt schakelen van de offgrid contactdoos opneemt in je volgende versie tbv in/uitschakelen van eventuele externe ventilatoren?
De ventilator laten beginnen bij 35 graden is al best snel. En als je dan een ventilator hebt die je ook nog best goed hoort dan zou dat wel eens een irritant ventilatortje kunnen worden. Ik heb een ventilator gekocht die op de omvormer geplaatst is, en die dus automatisch begint te koelen als de temperatuur te hoog wordt. Als ik mijn batterijen flink aan het opladen ben dan kom ik in de buurt van 42 graden, maar dan begint de ventilator nog niet te blazen om te koelen. Misschien dat dit anders zal worden als mijn stapeltje batterijen verplaatst gaan worden naar de trapkast. En dan zal ik dus moeten zorgen dat warme lucht uit de trapkast wordt geblazen. Daar heb ik een ventilator voor gekocht die aangesloten wordt op een temperatuur controller met stopcontact. En op die controller kan ik dus een omgevingstemperatuur instellen zodat de ventilator zijn werk gaat doen als het nodig is. Ik heb daar dan dus geen omkijken naar en vind ik persoonlijk dus makkelijker dan wanneer ik elke keer moet kijken of ik misschien een ventilator toch maar aan moet zetten. Die temperatuur controller zou ik ook op de batterij aan kunnen sluiten, maar dat is dan uiteindelijk lood om oud ijzer omdat het verbruik minimaal zal zijn, en het dus nog niet eens om echte centen zal gaan die ik dan eventueel zou besparen. En aangezien ik aan het NOMmen ben zal die stroom uiteindelijk ook uit de batterij komen, maar heb ik niet het sluip verbruik omdat de off grid contactdoos actief is van de batterij. Die pakt namelijk altijd een minimum aan stroom uit de batterij, ongeacht of er iets op is aangesloten.

• YvonneVP
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:46:
[...]

Dat kan, maar helaas negeer je de essentie van de vraag.

Misschien kan iemand anders me verder helpen?
Eigenlijk maakt het niets uit of je de prijzen incl. EB en btw gebruikt om te handelen, of ex EB en btw. Uiteindelijk gaat het om de winst die je wilt maken. Of een kale prijs nu met of zonder belastingen is. Als je inkoopt tegen prijs x dan wil je een bepaalde winst behalen, en niet slechts 2 of 3 cent. Het is dus uiteindelijk aan jouzelf wat je aan winst wilt behalen, of waar je tevreden mee bent. En dat is dus waar de minimale spread voor is, dan kun je namelijk zien hoe groot het verschil is tussen inkoop en verkoop op die dag op basis van de goedkoper en dure uren. Is dit een antwoord op je vraag?

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15:09
Klopt inderdaad! Dat lijkt dus niet te gebeuren.
Gerritdh1991 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Klopt inderdaad! Dat lijkt dus niet te gebeuren.
Ik test regelmatig de @gielz integratie maar volgens mij is dit meer een mededeling dat er begrepen wordt dat de omvormer zal ingrijpen als hij boven een bepaalde temperatuur komt. Zover ik weet zit dit niet in de integratie dat het vandaar uit gebeurd. Of ik moet hebben zitten slapen >:), wat ook zomaar kan :9

Edit: Het BMS van de batterij regelt dit.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 02-05-2026 16:01 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

koboy

Heb een idee voor een icon

YvonneVP schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Eigenlijk maakt het niets uit of je de prijzen incl. EB en btw gebruikt om te handelen, of ex EB en btw. Uiteindelijk gaat het om de winst die je wilt maken. Of een kale prijs nu met of zonder belastingen is. Als je inkoopt tegen prijs x dan wil je een bepaalde winst behalen, en niet slechts 2 of 3 cent. Het is dus uiteindelijk aan jouzelf wat je aan winst wilt behalen, of waar je tevreden mee bent. En dat is dus waar de minimale spread voor is, dan kun je namelijk zien hoe groot het verschil is tussen inkoop en verkoop op die dag op basis van de goedkoper en dure uren. Is dit een antwoord op je vraag?
Als je kijkt naar de te maken winst in centen dan maakt kaal of inclusief nu niet zo veel (beetje BTW) uit.
Probleem zit alleen in de RTE van je systeem, die is geen 100% en wordt gerekend in procenten. Daardoor moet je rekenen met de daadwerkelijke totale kosten, zeker dit jaar en volgend jaar ook op de paar momenten dat je gaat laden vanaf het net.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gielz schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Alleen bij de originele, bij de gielz kun je dit na installatie invullen. Voor de zendure p1 heb je beide de rest code nodig. Bij gielz in combinatie met je homewizard p1 alleen je ip-adres
Misschien heeft iemand anders er nog iets aan. Maar als je de p1 meter wilt toevoegen kun je op de drie puntjes drukken en dan voor herconfigureer kiezen. Je kunt daar de p1 meter selecteren en herstarten.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:10

m-vw

Dus?

koboy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Wat je benoemt is de grote uitdaging waar we allemaal voor staan, maar is met wat knutselwerk in HA op te lossen mits je PV omvormer regelbaar is in HA.

Ikzelf het voor een "eenvoudiger" oplossing gekozen: een over gedimensioneerd accu die de meestal maar 4 negatieve uren aan PV productie kan opvangen. 5 lukt vrij zeker ook nog wel.
Overschot wordt dan duur gedumpt in de avond.
Voordeel: technisch eenvoudiger omdat ik maar 1 apparaat (accu) hoef te sturen. Ook heb ik wanneer ik dat wil extra capaciteit direct bij te schakelen staan.
Nadeel: financieel levert het uitgesteld terugleveren van het overschoot veel minder op. Mijn bierviltje zegt ongeveer de helft.
Ik heb ook gedacht aan extra accu's. Maar die krijg ik in de zomer, waarschijnlijk, niet leeg en in de winter niet vol. Heb nu 3,2kwh op het dak en daar komt dit jaar nog wel iets bij, maar niet genoeg om 's winters 4/5/6 accu's te vullen.

Belangrijk om te weten is dat ik op een vast contract zit en dus niets doe met dynamische prijzen maar puur ga voor NOM.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.