Ook @YvonneVPHippe Lip schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 03:41:
[...]
[...]
[...]
Waarom dat het anders maakt? Dat zal ik je vertellen, @Pakhaas. Het duurde even voordat ik het doorhad.
Je uitleg in de diverse posts hierboven (na de post van gisteren 21:33) klopt niet. En sorry dat ik het moet zeggen, maar je komt nog niet eens in de buurt, ook al klonk het in eerste instantie aardig geloofwaardig.
Eerst even wat feiten.Dan terug naar het nu. Dit is de grafiek van vandaag. En dan heb ik gekozen voor 16 kwartieren inkoop en 12 kwartieren verkoop.
- Ik ben netto gebruiker, dus neem in een jaar meer af dan ik teruglever, waardoor ik ook alle belastingen kan verrekenen bij het terugleveren.
- Als de stroom 20 cent inkoop kost, dan moet die verkoop minimaal 20/0,8 (RTE) + 2,5 (inkoopvergoeding) = 27,5 cent opleveren voor break even. Dat is een spread van 37,5%. Bij een lagere stroomprijs wordt dat nog meer: bij 10 cent zelfs 50% en dan verdien ik dus nog geen cent, dus de spread moet hoger zijn dan dat. En dan heb ik de afschrijving van de batterij nog niet eens meegerekend.
[Afbeelding]
Op een dag als vandaag zou ik dan niets inkopen en niets verkopen als ik jouw advies volg omdat ik die spread van 37,5% lang niet haal.
En omdat je zegt dat ik ook geen NOM moet draaien, doe ik nix met de vulling van mijn batterijen en moet ik alle 24 uren stroom inkopen voor ruim 27 cent x 500W x 24 uur = 3,25 euro volgens jou:
[...]
Intussen vullen mijn panelen zich zelfs op een druilerige dag als gisteren voldoende om nog 2 uren terug te kunnen leveren aan het net, wat me 20-22 cent per kWh opleverde: 4,8 kW x 2 uur x 21 cent = 2 euro en houd ik voldoende over om de nacht door te komen tot de PV weer op gang komt.
Ergo:
Zou ik jouw redenering volg dan kost vandaag me 3,25.
Als ik eigenwijs ben en wel NOM draai en bovendien tijdens de 2 duurste uren teruglever vandaag tegen ruim 30 (piektarief vandaag) - 2,5 (terugleverkosten) = 27,5 cent x 4,8 kW dan kost me dat nix in het verbruik (NOM) en vang ik zelfs ca. 2,65 euro voor het terugleveren van het overschot van de dag.
Dat is een verschil van bijna 6 euro op één dag!
En met jouw advies herhaalt iets soortgelijks zich elke dag dat die spread niet bereikt wordt. Dat gaat me dus een hoop geld kosten.
Daarom ben ik blij met mijn NOM en lever ik vaak 3 tot 4 uur per etmaal terug tegen de dan hoogste prijzen.
Ja, er zullen dagen zijn dat ik wél die spread haal en dan kan ik kijken of in- en verkoop die dag wél rendabel kunnen zijn. Maar dan moet het dus zó rendabel zijn dat het de winst die ik hierboven beschrijf nog eens overstijgt.
Als de winkel die dag geen wc papier geleverd kreeg en jij hebt nog een pallet wc papier liggen, wat is dan voordeliger: je pakken voor 10 euro aan de buren die in paniek zijn verkopen en de dagen erna tegen gewone prijs in de winkel een enkel pakje kopen, of dat pallet houden en zelf gebruiken het half jaar erna?
Eerste is handelen, tweede is NOM de accu legen....
Over inkopen op het goedkoopste moment waren we het eens.....
Bij mij doet de accu vandaag helemaal niets omdat de spread te klein is. De laadverliezen zijn dusdanig dat ik fractioneel goedkoper uit ben dan mijn eigen stroom opslaan of handelen. N.B. ook ik ben een netto gebruiker, en volgend jaar verwacht ik dat het aantal handelsdagen zeer beperkt zal zijn.
Maar ook voor mij hier een einde aan de off-topic discussie. Prima als je uit ideologische motieven NOM draait, net als de keuze voor samenom (er van uitgaand dat er geen winstdeling ofzo onder de deelnemers is), maar het is niet financieel de voordeligste.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
/f/image/112gYKUCnFWnLM4BjMGEJfhu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CZEy0rlAKenNOITvYTmnDcC8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GHZugYtL8BHa6WQwJGgLl4HA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dPej8f61CJyafmfJUtx461KF.png?f=fotoalbum_large)