• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:17

koboy

Heb een idee voor een icon

Hippe Lip schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 03:41:
[...]

[...]

[...]

Waarom dat het anders maakt? Dat zal ik je vertellen, @Pakhaas. Het duurde even voordat ik het doorhad.

Je uitleg in de diverse posts hierboven (na de post van gisteren 21:33) klopt niet. En sorry dat ik het moet zeggen, maar je komt nog niet eens in de buurt, ook al klonk het in eerste instantie aardig geloofwaardig.

Eerst even wat feiten.
  1. Ik ben netto gebruiker, dus neem in een jaar meer af dan ik teruglever, waardoor ik ook alle belastingen kan verrekenen bij het terugleveren.
  2. Als de stroom 20 cent inkoop kost, dan moet die verkoop minimaal 20/0,8 (RTE) + 2,5 (inkoopvergoeding) = 27,5 cent opleveren voor break even. Dat is een spread van 37,5%. Bij een lagere stroomprijs wordt dat nog meer: bij 10 cent zelfs 50% en dan verdien ik dus nog geen cent, dus de spread moet hoger zijn dan dat. En dan heb ik de afschrijving van de batterij nog niet eens meegerekend.
Dan terug naar het nu. Dit is de grafiek van vandaag. En dan heb ik gekozen voor 16 kwartieren inkoop en 12 kwartieren verkoop.

[Afbeelding]

Op een dag als vandaag zou ik dan niets inkopen en niets verkopen als ik jouw advies volg omdat ik die spread van 37,5% lang niet haal.
En omdat je zegt dat ik ook geen NOM moet draaien, doe ik nix met de vulling van mijn batterijen en moet ik alle 24 uren stroom inkopen voor ruim 27 cent x 500W x 24 uur = 3,25 euro volgens jou:

[...]

Intussen vullen mijn panelen zich zelfs op een druilerige dag als gisteren voldoende om nog 2 uren terug te kunnen leveren aan het net, wat me 20-22 cent per kWh opleverde: 4,8 kW x 2 uur x 21 cent = 2 euro en houd ik voldoende over om de nacht door te komen tot de PV weer op gang komt.

Ergo:
Zou ik jouw redenering volg dan kost vandaag me 3,25.
Als ik eigenwijs ben en wel NOM draai en bovendien tijdens de 2 duurste uren teruglever vandaag tegen ruim 30 (piektarief vandaag) - 2,5 (terugleverkosten) = 27,5 cent x 4,8 kW dan kost me dat nix in het verbruik (NOM) en vang ik zelfs ca. 2,65 euro voor het terugleveren van het overschot van de dag.
Dat is een verschil van bijna 6 euro op één dag!
En met jouw advies herhaalt iets soortgelijks zich elke dag dat die spread niet bereikt wordt. Dat gaat me dus een hoop geld kosten.

Daarom ben ik blij met mijn NOM en lever ik vaak 3 tot 4 uur per etmaal terug tegen de dan hoogste prijzen.
Ja, er zullen dagen zijn dat ik wél die spread haal en dan kan ik kijken of in- en verkoop die dag wél rendabel kunnen zijn. Maar dan moet het dus zó rendabel zijn dat het de winst die ik hierboven beschrijf nog eens overstijgt.
Ook @YvonneVP
Als de winkel die dag geen wc papier geleverd kreeg en jij hebt nog een pallet wc papier liggen, wat is dan voordeliger: je pakken voor 10 euro aan de buren die in paniek zijn verkopen en de dagen erna tegen gewone prijs in de winkel een enkel pakje kopen, of dat pallet houden en zelf gebruiken het half jaar erna?
Eerste is handelen, tweede is NOM de accu legen....
Over inkopen op het goedkoopste moment waren we het eens.....

Bij mij doet de accu vandaag helemaal niets omdat de spread te klein is. De laadverliezen zijn dusdanig dat ik fractioneel goedkoper uit ben dan mijn eigen stroom opslaan of handelen. N.B. ook ik ben een netto gebruiker, en volgend jaar verwacht ik dat het aantal handelsdagen zeer beperkt zal zijn.

Maar ook voor mij hier een einde aan de off-topic discussie. Prima als je uit ideologische motieven NOM draait, net als de keuze voor samenom (er van uitgaand dat er geen winstdeling ofzo onder de deelnemers is), maar het is niet financieel de voordeligste.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@koboy en @Pakhaas
Ja, het begint langzaam door te dringen. Het is een andere manier van denken. En die hoort bij het onderwerp van dit topic overigens :)
Zonder die gedachte en het besef waar je mee bezig bent zijn de dingen hier niet van veel waarde; veel minder in elk geval.
koboy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:02:
[...]
Prima als je uit ideologische motieven NOM draait, net als de keuze voor samenom (er van uitgaand dat er geen winstdeling ofzo onder de deelnemers is), maar het is niet financieel de voordeligste.
Klopt. Financieel voordeel is niet de bron van elke keuze; ideologie is er ook eentje :)
Punt erachter.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:05
Mistraller schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Goeie tip; ik had inderdaad wel naar de resources gekeken maar ik had inderdaad nog geen goede history. Uit de logs lijken simpelweg de acties te missen.

[...]

Uiteraard ook mijn eerste gedachte. Die laptop waar het geheel op draait is al een oudje inderdaad. Maar met 900 entiteiten, ZHA, influx, grafana, een heleboel kleine integraties, en relatief eenvoudige automations tot nu toe altijd als een zonnetje.
Draait op een SSD. duplicate IP gaat je HA niet van op z'n gat ;) Maar nee, ik heb de zendures een reserved IP in de router gegeven en ik kan ze verder prima zien in de app. En ik heb nooit netwerk issues gehad, zou sterk zijn als dat nu ineens aan het licht komt.

Echter: Resources lijkt wel de basis te zijn van de problemen. Ik zag dat hij enorm heeft staan swappen, tot ongeveer 6u vannacht, toen was ha core volgens mij gecrashed. En toen had ik dus node-red al gestopt en gielz naar 1 zendure laten kijken.
Helaas is ram uitbreiding voor die laptop bizar duur. Ik had 2GB toegewezen aan de VM, omdat de host slechts 4gb heeft. Nu de vm naar 2,5gig gezet en dat lijkt wel te helpen.
Dus ik hou het even in de gaten. Het lijkt wel by far de meest resource intensieve toevoeging op mijn HA instance die ik tot nu toe gezien heb, en dat zag ik niet aankomen; ik meen dat er geen minimale system resources waren opgegeven. Als blijkt dat ik daaronder zit is het misschien slim om in de prerequisites op te nemen. Dan zal ik nog wel eens meer testen, ik heb nog een andere laptop waar nieuwer type geheugen in gaat (en ook al zit). Reden voor laptop? Backup power ;)

Dus ik ga het nog eens met de system monitor integration bekijken.

Tot zover alvast bedankt voor het meedenken!

Edit: Node-RED weet aangezet, en sommige stappen in de flow duren naar mijn idee wel érg lang . Gekke is dat het lijkt dat ie met zendure 3 wil connecten, maar die staat gewoon op "". (Call 3 zendure API; econn reset)
Swap usage in HA loopt weer op. Lijkt wel een memory leak?

[core-ssh ~]$ free -h
total used free shared buff/cache available
Mem: 2.4G 1.5G 36.1M 4.1M 864.6M 989.7M
Swap: 815.1M 348.4M 466.7M
Met alle respect, zou je niet een upgrade doen van je setup? De laptop staat als ik het zo hoor niet in verhouding tot de dure batterij die je ermee tracht aan te sturen. Hij presteert blijkbaar niet, maar zal ook veel meer stroom verbruiken dan een modernere opzet.
Een simpele mini pc met een wat oudere celeron/pentium (bv 5005, 4105) en een streepje geheugen van 16gb kost je niet veel. Zeker niet bij ali. Of je gaat de N100 zelfbouw route met een mini itx bordje, zit je zeker goed.

Ik heb me wel vaak afgevraagd of deze automation niet sneller zou zijn in python, maar ik draai zelf op overkill hardware dus merk er niet zo veel van. Wat ik ervan lees is dat LUA eigenlijk sneller zou moeten zijn. Maar kan me ook voorstellen dat HA niet geoptimaliseerd is voor een automation van 1300+ regels ?

edit ; dacht dat homeassistant automations onder water op lua draaiden, maar lijkt niet zo te zijn

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:51
Ja zou je aanraden een kleine investering te doen in wat meer geschikte hardware. Ik draai mijn HA al jaren op een Raspberry Pi 3, kost weinig doet een hoop. Gebruikt ook zeer weinig stroom. Zou nu voor een iets modernere variant kiezen om wat meer toekomst proof te zijn. Of als je tegelijk HA wilt ondersteunen de HA green kopen.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:34

R.K

Laatst deze thin cliënt gekocht met voorgeïnstalleerde HA. Draait als een zonnetje.

https://www.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56
ctrl-tab schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Met alle respect, zou je niet een upgrade doen van je setup? De laptop staat als ik het zo hoor niet in verhouding tot de dure batterij die je ermee tracht aan te sturen. Hij presteert blijkbaar niet, maar zal ook veel meer stroom verbruiken dan een modernere opzet.
Een simpele mini pc met een wat oudere celeron/pentium (bv 5005, 4105) en een streepje geheugen van 16gb kost je niet veel. Zeker niet bij ali. Of je gaat de N100 zelfbouw route met een mini itx bordje, zit je zeker goed.

Ik heb me wel vaak afgevraagd of deze automation niet sneller zou zijn in python, maar ik draai zelf op overkill hardware dus merk er niet zo veel van. Wat ik ervan lees is dat LUA eigenlijk sneller zou moeten zijn. Maar kan me ook voorstellen dat HA niet geoptimaliseerd is voor een automation van 1300+ regels ?
Een mini PC heeft geen ingebakken UPS. Een laptop met een goede accu is gewoon ideaal, en het stroomverbruik is echt heel laag. Stroom eraf? Ding draait nog 2 uur door, stuurt me keurig een sms en als ik terug sms dat ie down moet gaan dan doet ie dat netjes. (Goed, offtopic hier) T'is een oude business laptop.
Tot aan de Zendure presteerde HA echt optimaal, nooit problemen gehad met wat dan ook. Dus dan ga ik niks vervangen, lijkt me logisch. HA draait dus wel binnen een KVM op ubuntu, dus geen baremetal config.

Dat gezegd hebbende, vanwege die peperdure ddr2 4gb bankjes was ik al aan het kijken naar een upgrade, we hebben hier nog een laptop die wel veel nieuwer is maar niet naar win11 kan dus dat wordt de opvolger. Zeker ga ik dat doen, don't worry. Waarom ik de HA vm niet op mijn NAS draai? Die nas staat in de meterkast, terwijl ik op zolder laptop met HA heb vanwege de verbindingen met de PV omvormers (RS485 / BT) en omdat dat een betere plek is voor mijn Zigbee coordinator.

NB: Ik denk dat mijn 6730b laptop wel ruimer in de resources zit dan een RPi 3 dus dat valt me dan wel weer op. Als het op een RPi3 goed draait; zou ik persoonlijk zeggen dat het bij mij ook niet bijzonder slecht zou moeten werken.

Mijn bijdrage is ook meer om aan te stippen dat de automation een behoorlijk zware wissel trekt als je geen heel ruime resources hebt, is ook ter lering voor anderen.
De meesten met HA beginnen klein immers. (Ik ben op een rpi model 1 begonnen ;) )

Ik heb nu node-red op mijn nas draaien, tot nu toe blijft alles werken en ook de states gaan goed zie ik. (Ik doe nu NOM)
Ik zie nog wel gaps maar zolang het blijft werken tot ik de laptop heb vervangen ben ik tevreden.
Gek genoeg uit het zich niet in memory of CPU usage in de system monitor, alleen swap valt me op dat die al op 50% usage zit.
Enfin; blij dat het in elk geval geen domme config fout lijkt te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 05-05-2026 15:08 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
De resources gaan voornamelijk op aan Windows en je VM manager en niet aan HA.
En een machine die gaat swappen is niet geschikt voor wat je er mee doet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Mistraller schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Mijn bijdrage is ook meer om aan te stippen dat de automation een behoorlijk zware wissel trekt als je geen heel ruime resources hebt, is ook ter lering voor anderen.
De gielz integratie gebruikt een simpele automatisering. Kijk je naar de regels dan zijn het er veel. Maar iedere trigger gaat naar zijn eigen onderdeel met een x aantal voorwaarde.

De impact is dus bijna nul op een Home Assistant installatie. Zelf hier nog een tijd gedraaid op een Synology DS212. Zou dus overal op kunnen draaien als het beter is dan een aardappel.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-05 16:46
Voor wat het waard is...
Mijn volledige huis, incl. eigen ontwerp batterij automatisering, heb ik op een RPi5, 8GB mem en 128GB SD-kaart draaien en ik kan zeggen zonder enige haperingen o.i.d.
Voor mijn toepassingen is de RPi5 dus krachtig en snel genoeg.
(en nu niet gelijk de discussie gaan voeren waarom je geen PRi5 met SD-kaart moet gebruiken, want dat weet ik nu wel :) )

PV 4340Wp OW | SF2400AC (11.52kWh) | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:51
Hier zelfs op een RPi 3 met een whopping 1GB geheugen (en ook op een SD 🙃 wel dagelijkse externe backup) en stuk meer integraties dan alleen Gielz. Ja je laptop blijft waarschijnlijk nog wel even draaien, maar je netwerk ook? Anders heb je er als nog niets aan.

Dus nee de automatisering is echt niet erg zwaar. Waarschijnlijk draaide je HA omgeving al net op het randje en is dit de druppel die de emmer doet overlopen.

[ Voor 35% gewijzigd door R1chardTM op 05-05-2026 17:34 ]

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:17
Dan om ook de andere kant te belichten, geen idee of het gerelateerd is, maar ik heb gisteravond na 4 reboots ivm wat tweaken mijn Rpi 4 doorgebrand. Er draaide natuurlijk meer dan alleen dit dashboard maar niet echt veel voor mijn gevoel.
Geen probleem, onderdeel van de hobby maar ik ga wel voor de rpi 5 denk ik.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

wheli schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:58:
Dan om ook de andere kant te belichten, geen idee of het gerelateerd is, maar ik heb gisteravond na 4 reboots ivm wat tweaken mijn Rpi 4 doorgebrand. Er draaide natuurlijk meer dan alleen dit dashboard maar niet echt veel voor mijn gevoel.
Draai al jaren een Raspberry Pi 4 met een samsung pro endurance sd kaart zonder problemen.
Omdat deze wat traag was nu draai ik HomeAssistant op een HP T530 (x86-64).
Die HP trekt ook z,n 3 a 4 watt.
De domotica draaide er al op maar nu ook de Zendure Fireson.
Het werkt perfect en snel.
Ik maak automatisch 1x per week een backup naar mijn Synology ds1520+ nas.
Misschien is z,n pctje wat.

• ctrl-tab
wheli schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:58:
Zou zelf altijd voor iets X86 gaan , omdat je dan meer performance en flexibiliteit krijgt.
Proxmox draai je bv al op een oude celeron j4105 en je krijgt er zoo veel flexibiliteit voor terug.
Het draaien van je HA in een vm biedt al zoveel voordelen, op gebied van backup/restore bijvoorbeeld.

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• Mistraller
gielz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:04:
[...]

De gielz integratie gebruikt een simpele automatisering. Kijk je naar de regels dan zijn het er veel. Maar iedere trigger gaat naar zijn eigen onderdeel met een x aantal voorwaarde.

De impact is dus bijna nul op een Home Assistant installatie. Zelf hier nog een tijd gedraaid op een Synology DS212. Zou dus overal op kunnen draaien als het beter is dan een aardappel.
Ja dat was dus ook mijn verwachting eigenlijk, en daarom snap ik niet waarom het bij mij specifiek zo slecht werkt. Of er zit ergens heel erg veel vertraging wat de boel opknoopt of een conflict met iets wat ik al draai of zo.... memory leak door een automation vind ik ook onwaarschijnlijk. Nodered zelf zou je ook niet als boosdoener verwachten lijkt me, zoveel mensen die dat gebruiken. Apexcharts misschien die iets geks doet?

Ik heb zojuist in elk geval ff een range extender ertussen gezet, kijken of er toch slecht bereik is of zo, ondanks de melding dat de verbinding goed is. Maar de batterijtjes zijn nu leeg dus eerst wachten op zon tot er weer echt iets actief wordt. Ben benieuwd of HA morgenvroeg wel is blijven leven :)
Dochterlief heeft de opdracht gekregen om die oude laptop leeg te halen, upgrade is hoe dan ook een goed idee.

Nog wat data van HA:
Cpu usage avg 18%
Mem 61% (van 2,4GB)
Swap 51% (van 800MB)

---------------

• Mistraller
R1chardTM schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:55:
Hier zelfs op een RPi 3 met een whopping 1GB geheugen (en ook op een SD 🙃 wel dagelijkse externe backup) en stuk meer integraties dan alleen Gielz. Ja je laptop blijft waarschijnlijk nog wel even draaien, maar je netwerk ook? Anders heb je er als nog niets aan.

Dus nee de automatisering is echt niet erg zwaar. Waarschijnlijk draaide je HA omgeving al net op het randje en is dit de druppel die de emmer doet overlopen.
Ik werk bij een financiële instelling, dus daar zijn we altijd bezig met een plan B ;)
In de meterkast hangen modem, nas, switch, rpi en voordeurcamera, en de hoofdnode van mijn mesh aan een UPS. Die RPI doet de p1 data en diverse bedrade sensors (rook, PIR, watermeter, etc)
De laptop op zolder is met UTP aangesloten en blijft dus verbonden; zelfs de battery powered zigbee nodes blijven in principe draaien maar het halve mesh valt weg bij stroomuitval dus wordt onbetrouwbaar. Verder zit er een GSM modem met sim aan; als de stroom -en internet wegvallen dan krijg ik een SMS. En ik kan ook terug SMSen om commando's te geven. HA heeft uiteraard ook de status van de UPS en van zichzelf (AC of battery powered).
Ook kan ik bij stroomuitval volgens mij de offgrid poort aan zetten met HA. Moet ik nog even maken. Lokale wifi blijft immers draaien. (alleen nu ff niet met die range extender ertussen.)

Goed; zwaar offtopic, maar de Zendures passen wel perfect in mijn plaatje inzake mijn "technisch Noodpakket" :)

---------------

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:50
Mistraller schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:27:
[...]

Ik werk bij een financiële instelling, dus daar zijn we altijd bezig met een plan B ;)
In de meterkast hangen modem, nas, switch, rpi en voordeurcamera, en de hoofdnode van mijn mesh aan een UPS. Die RPI doet de p1 data en diverse bedrade sensors (rook, PIR, watermeter, etc)
De laptop op zolder is met UTP aangesloten en blijft dus verbonden; zelfs de battery powered zigbee nodes blijven in principe draaien maar het halve mesh valt weg bij stroomuitval dus wordt onbetrouwbaar. Verder zit er een GSM modem met sim aan; als de stroom -en internet wegvallen dan krijg ik een SMS. En ik kan ook terug SMSen om commando's te geven. HA heeft uiteraard ook de status van de UPS en van zichzelf (AC of battery powered).
Ook kan ik bij stroomuitval volgens mij de offgrid poort aan zetten met HA. Moet ik nog even maken. Lokale wifi blijft immers draaien. (alleen nu ff niet met die range extender ertussen.)

Goed; zwaar offtopic, maar de Zendures passen wel perfect in mijn plaatje inzake mijn "technisch Noodpakket" :)
Welk O/S staat er op je laptop? Ik vermoed Windows? Zou je niet eens proberen met een Linux distro? Windows machines zijn zoveel slechter als server...

On-Grid: 2x Zendure SF 2400 AC met 5 Zendure AB3000X: 29 kWh, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar met 4 Pylontech US3000C 48V van 3.5kWh: 14kWh - Totaal 43 kWh

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben sinds dit weekend over op de (Standaard/Fireson) integratie. Vooral omdat HEMS zo'n slecht uitgevoerde aansturing van meervoudige accus heeft. De HA integratie gaat hier dan wel weer erg netjes mee om. Kan per accu min/max level aangeven... En bij laag vermogen laadt ie de accus om-en-om.

Draai simpel NOM, dus dat werkt voorlopig goed.
Heb ook nog geen enkele keer een storing van Zendure gezien.

Maar stiekem toch met een schuin oog aan het kijken naar de integratie van @gielz Vooral omdat deze niet afhankelijk is van de cloud. Enige nadeel is dat hier (nog?) geen support voor meerdere inverters is ingebouwd.

Nu kan daar natuurlijk de Node-Red achter gezet worden. Maar dan vraag ik mij af; voegt het toevoegen van extra lagen niet extra vertraging en/of kwetsbaarheid toe? Heb al Node Red draaien, in een aparte docker. En het spul is rock solid. Maar het wordt wel wat complex zo... Maar wellicht is mijn gevoel onjuist.

Eigenlijk ook jammer dat de standaard integratie alleen met de cloud werkt. Niet onbegrijpelijk natuurlijk.

[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 06-05-2026 09:05 ]

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:27

wmc

De legacy devices kunnen gewoon lokaal communiceren (https://github.com/Zendur...cal-Mqtt-(Legacy-Devices) ).

Als ik goed heb is de zenSDK per definitie lokaal, dus heb je helemaal geen cloud meer nodig.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wmc schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:17:
De legacy devices kunnen gewoon lokaal communiceren (https://github.com/Zendur...cal-Mqtt-(Legacy-Devices) ).

Als ik goed heb is de zenSDK per definitie lokaal, dus heb je helemaal geen cloud meer nodig.
Wacht... Als ik opnieuw de integratie installeer kan het wel lokaal...?

Das interessant... Wel weer een hoop spul hernoemen :P

De beschrijving is wel wat ambigu:
The configuration of local MQTT is only necessary for the Zendure Legacy devices: Hyper2000, Hub2000, Hub1200 and Ace1500. The newer devices SF800, SF800Pro and SF2400 do not need this, since they can communicate via zenSDK

Ik heb AC2400's. Dus niet necessary... Maar wel ondersteund? Even verder zoeken...

[ Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 06-05-2026 09:22 ]

• Mistraller
RobTesla schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Welk O/S staat er op je laptop? Ik vermoed Windows? Zou je niet eens proberen met een Linux distro? Windows machines zijn zoveel slechter als server...
Ik draai uiteraard geen Windows maar ubuntu en HA draait in een virtual machine (qemu-kvm).

---------------

• Ben(V)
MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:01:
Ben sinds dit weekend over op de (Standaard/Fireson) integratie. Vooral omdat HEMS zo'n slecht uitgevoerde aansturing van meervoudige accus heeft. De HA integratie gaat hier dan wel weer erg netjes mee om. Kan per accu min/max level aangeven... En bij laag vermogen laadt ie de accus om-en-om.

Draai simpel NOM, dus dat werkt voorlopig goed.
Heb ook nog geen enkele keer een storing van Zendure gezien.

Maar stiekem toch met een schuin oog aan het kijken naar de integratie van @gielz Vooral omdat deze niet afhankelijk is van de cloud. Enige nadeel is dat hier (nog?) geen support voor meerdere inverters is ingebouwd.

Nu kan daar natuurlijk de Node-Red achter gezet worden. Maar dan vraag ik mij af; voegt het toevoegen van extra lagen niet extra vertraging en/of kwetsbaarheid toe? Heb al Node Red draaien, in een aparte docker. En het spul is rock solid. Maar het wordt wel wat complex zo... Maar wellicht is mijn gevoel onjuist.

Eigenlijk ook jammer dat de standaard integratie alleen met de cloud werkt. Niet onbegrijpelijk natuurlijk.
De firesone integratie werk ook gewoon met ZenSDK.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:07:
[...]

De firesone integratie werk ook gewoon met ZenSDK.
Waar is dat verstopt dan?

ik heb in de (her) configuratie de toggle voor MQTT gevonden. Maar daar zie ik geen Zensdk terug...

Kan het ook niet terugvinden in de installatie stappen:
https://github.com/Zendure/Zendure-HA/wiki/Installation

MQTT is push vanuit de apparaten, ZenSDK is pull vanuit HA volgens mij... Voegt dat nog vertraging toe?

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 06-05-2026 10:22 ]

• Ben(V)
In het panel van de "Solarflow 2400 AC" in het veld "Control" kun je "Connection Mode " kiezen.
De opties zijn daar "Cloud" of "zenSDK".

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:21:
In het panel van de "Solarflow 2400 AC" in het veld "Control" kun je "Connection Mode " kiezen.
De opties zijn daar "Cloud" of "zenSDK".
Jezus... Goed verstopt zeg! Had ook een generieke instelling kunnen zijn.

• Ben(V)
Hoezo verstopt?
Is gewoon een simpele instelling.
Dat is het belangrijkste panel van de hele integratie, samen met die van de "Zendure Manager".

• ctrl-tab
Ok ik heb een paar keer een oplossing benoemd voor DSMR4 gebruikers waar je de trigger van de automation wijzigt door deze te laten triggeren op een P1 sensor update.
Dit was lange tijd stabiel , maar ik was op vakantie dus eigenlijk geen grootverbruikers of grote pieken. Bij deze even op terug komen:

Inmiddels ben ik weer thuis van vakantie en heb ik toch meermaals gezien dat er spikes ontstaan waar de zendure constant zichzelf aan het corrigeren is.
Het lijkt erop dat een korstondige piek de initiatie is.

De oplossing met de P1 sensor update klinkt leuk, en zou in theorie goed moeten werken als de meter zich volledig aan de dsmr4 spec zou houden en het telegram altijd de actuele data representeert.
Dit lijkt niet het geval, en las al andere posts in deze thread die dat bevestigen. Bovendien heb ik sporadisch gezien dat er een wijziging in de sensor na 5 seconden plaats vond in plaats van 10 seconden. Dit laatste heeft verder geen directe impact gehad maar je ziet dat het niet super consistent is , althans bij mijn meter.
Zie onderstaande screenshots. Dit kan zo uren door gaan. Soms resolved het uit zichzelf, soms wordt het juist erger.

Een 15-20 seconden interval lijkt voor DSMR4 toch de beste oplossing. Dan baseer je je keuzes niet telkens op een enkel telegram , geef je meer rust voordat er beslissingen genomen worden.

Bedankt @gielz nog voor de support via dm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_llBi9v2ZcyJA-XzBN7kGuMgPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/112gYKUCnFWnLM4BjMGEJfhu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8oll5o5_BlNcBNNkjZPIW7il1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CZEy0rlAKenNOITvYTmnDcC8.png?f=fotoalbum_large

Heb zelf een meter vervanging aangevraagd . Wil het gewoon goed zien werken.
Van de andere kant kan je je afvragen of dat beetje aan over- en under-shoots nou zo'n probleem is. Eigenlijk niet maarja je bent techneut of niet :P

[ Voor 5% gewijzigd door ctrl-tab op 06-05-2026 11:07 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:27:
Hoezo verstopt?
Is gewoon een simpele instelling.
Dat is het belangrijkste panel van de hele integratie, samen met die van de "Zendure Manager".
Nouja, zoals ik zei... Ik verwachtte hem op integratie-niveau.

Maar dit is ook wel zinnig, aangezien het per apparaat kan afwijken welke methode er gebruikt wordt.
Eens kijken wat er omvalt als ik de setting wijzig.

• Ben(V)
ctrl-tab schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:03:
Ok ik heb een paar keer een oplossing benoemd voor DSMR4 gebruikers waar je de trigger van de automation wijzigt door deze te laten triggeren op een P1 sensor update.
Dit was lange tijd stabiel , maar ik was op vakantie dus eigenlijk geen grootverbruikers of grote pieken. Bij deze even op terug komen:

Inmiddels ben ik weer thuis van vakantie en heb ik toch meermaals gezien dat er spikes ontstaan waar de zendure constant zichzelf aan het corrigeren is.
Het lijkt erop dat een korstondige piek de initiatie is.

De oplossing met de P1 sensor update klinkt leuk, en zou in theorie goed moeten werken als de meter zich volledig aan de dsmr4 spec zou houden en het telegram altijd de actuele data representeert.
Dit lijkt niet het geval, en las al andere posts in deze thread die dat bevestigen. Bovendien heb ik sporadisch gezien dat er een wijziging in de sensor na 5 seconden plaats vond in plaats van 10 seconden. Dit laatste heeft verder geen directe impact gehad maar je ziet dat het niet super consistent is , althans bij mijn meter.
Zie onderstaande screenshots. Dit kan zo uren door gaan. Soms resolved het uit zichzelf, soms wordt het juist erger.

Een 15-20 seconden interval lijkt voor DSMR4 toch de beste oplossing. Dan baseer je je keuzes niet telkens op een enkel telegram , geef je meer rust voordat er beslissingen genomen worden.

Bedankt @gielz nog voor de support via dm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb zelf een meter vervanging aangevraagd . Wil het gewoon goed zien werken.
Van de andere kant kan je je afvragen of dat beetje aan over- en under-shoots nou zo'n probleem is. Eigenlijk niet maarja je bent techneut of niet :P
Je wilt helemaal niet dat die Zendure gaat reageren op snelle pieken.
Een Zendure heeft zelf een reactietijd van 3 to 5 seconden en gaat dus altijd naijlen en energie leveren als die allang niet meer gevraagd wordt(naijlen).

Ik heb hier een DSMR 5.0 meter en een Quooker, die verwarmt steeds met korte pieken waardoor de Zendure gaat leveren maar altijd te laat en te lang waardoor de energie het net opgaat, daar wordt je ook niet blij van :(

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:15
Ben(V) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Je wilt helemaal niet dat die Zendure gaat reageren op snelle pieken.
Een Zendure heeft zelf een reactietijd van 3 to 5 seconden en gaat dus altijd naijlen en energie leveren als die allang niet meer gevraagd wordt(naijlen).

Ik heb hier een DSMR 5.0 meter en een Quooker, die verwarmt steeds met korte pieken waardoor de Zendure gaat leveren maar altijd te laat en te lang waardoor de energie het net opgaat, daar wordt je ook niet blij van :(
Soms moet je gewoon accepteren dat dingen niet perfect zijn. Gisteren ging hier de stoomreiniger door de woonkamer, en deze geeft de hele tijd korte piekjes. Leukste was mijn solar opwek was op dat moment ook nog eens laag, dus bij een piekje ontladen, en bij een dipje opladen. Nou dat werkt dus voor geen meter. Maarja echt belangrijk vind ik dat soort momentjes niet, zolang het in 90%van de tijd wel doet wat ik er van verwacht. 🙂

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• ctrl-tab
RemmyB83 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:07:
[...]

Soms moet je gewoon accepteren dat dingen niet perfect zijn. Gisteren ging hier de stoomreiniger door de woonkamer, en deze geeft de hele tijd korte piekjes. Leukste was mijn solar opwek was op dat moment ook nog eens laag, dus bij een piekje ontladen, en bij een dipje opladen. Nou dat werkt dus voor geen meter. Maarja echt belangrijk vind ik dat soort momentjes niet, zolang het in 90%van de tijd wel doet wat ik er van verwacht. 🙂
Als ik me niet vergis heb jij die trigger aangepast naar de sensor update?

Heb je het gedrag dat ik hierboven beschreef niet ervaren?

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:02

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb getracht wat terug te zoeken, maar nog niet direct een antwoord kunnen vinden. Vergeef me dus als ik het gemist heb.

Ik heb in de Gielz integratie nu Dynamisch Nom ingesteld en de goedkoopste / duurste periodes ingesteld op 8 en 16. Ik zie dat ie op de goedkoopste momenten nu laad en op de duurdere momente ontlaad. Dat snap ik, maar ik begrijp niet goed wat ik hier het beste kan invullen. Waarom zou ik voor 8 kiezen ipv 4 bijvoorbeeld?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• RemmyB83
ctrl-tab schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Als ik me niet vergis heb jij die trigger aangepast naar de sensor update?

Heb je het gedrag dat ik hierboven beschreef niet ervaren?
Klopt ik heb hem toen idd aangepast. En bij een stabiel verbruik werkte hij goed. Maar zag ook af en toe het gedrag wat jij ziet. Leek wel als of hij ergens door nog steeds op de 5sec zat, of dat de de slimmemeter/batterij niet snel genoeg reageerde.

Ik heb mijn er toen verder niet in verdiept, aangezien mijn slimmemeter vervangen zou worden. En dat is inmiddels ook gebeurt.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• ctrl-tab
RemmyB83 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Klopt ik heb hem toen idd aangepast. En bij een stabiel verbruik werkte hij goed. Maar zag ook af en toe het gedrag wat jij ziet. Leek wel als of hij ergens door nog steeds op de 5sec zat, of dat de de slimmemeter/batterij niet snel genoeg reageerde.

Ik heb mijn er toen verder niet in verdiept, aangezien mijn slimmemeter vervangen zou worden. En dat is inmiddels ook gebeurt.
Aah top. Wat merk je zelf aan verbetering sinds je upgrade?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overzetten van Cloud naar ZenSDK is naadloos verlopen. Merk niet echt verschil natuurlijk. Maar het lijkt te werken. Met dank aan @Ben(V)

Ben nog wel zoekende naar wat de pro's en cons zijn van:
- Cloud
- Zensdk
- MQTT

Push vs Pull. Afhankelijkheid zendure. Snelheid. Betrouwbaarheid. Etc. Maar voorlopig loopt het spulletje. Eerst de dashboards maar eens een beetje opschonen.

• RemmyB83
ctrl-tab schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Aah top. Wat merk je zelf aan verbetering sinds je upgrade?
Mijn verbruik is hier altijd wel redelijk stabiel, en behalve de kookplaat zag ik geen echte grote schommelingen.
Hier onder kun je zien dat het de eerste 10 dagen met de oude meter, minder vaak op 0 of lager was. Maar een echt groot duidelijk verschil om er een andere meter voor aan te schaffen heb ik niet.
Meterwissel was in mijn geval dan ook toeval, ookal heb ik vervolgens wel een verzwaring aangevraagd ivm de toekomst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmHYopiTV-EoBKLhSCgzESzEEm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHZugYtL8BHa6WQwJGgLl4HA.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, veel van de hier boven gedeelde staafdiagram hangt ook af van je verbruik, solaropstelling, en bijvoorbeeld het weer.
Je ziet bij mijn dan ook met de nieuwe meter een paar dagen dat dit onderuit gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door RemmyB83 op 06-05-2026 15:16 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:58
Ik heb een dsmr 4.2 meter (de veelbesproken e350). Het valt mij op dat op het moment dat er een nieuwe meting van de p1 meter komt, deze al 10 seconde oud is. Alsof hij altijd het voorlaatste telegram doorstuurt. Ook als ik HA elke seconde de API laat uitlezen.

Dat betekent dus dat als een accu zou reageren op een verbruiker, je dat nog niet ziet in de volgende meting maar pas nog een meting later. Heb jij dat ook @ctrl-tab ?

Overigens heb ik nog geen thuisaccu. Ben me aan het inlezen om er straks eentje te kopen.

• ctrl-tab
DeKim schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:48:
Ik heb een dsmr 4.2 meter (de veelbesproken e350). Het valt mij op dat op het moment dat er een nieuwe meting van de p1 meter komt, deze al 10 seconde oud is. Alsof hij altijd het voorlaatste telegram doorstuurt. Ook als ik HA elke seconde de API laat uitlezen.

Dat betekent dus dat als een accu zou reageren op een verbruiker, je dat nog niet ziet in de volgende meting maar pas nog een meting later. Heb jij dat ook @ctrl-tab ?

Overigens heb ik nog geen thuisaccu. Ben me aan het inlezen om er straks eentje te kopen.
Ik heb zelf een Kaifa. Ik herken de 10 seconden oude telegrammen niet, volgens specs zou het telegram de laatste actuele status moeten zijn.
Dit lijkt in mijn geval ook niet altijd te kloppen, maar structureel 10 seconden is het zeker niet.

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:37
Hallo, Ik gebruik de Gielz integratie, NOM, naar volle tevredenheid. Zit echter met 1 puntje; kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat de begrippen:
- opladen starten bij (staat nu op -200)
- oplaadmarge (staat nu op 50)
- ontladen bij (staat nu op 100)
- ontlaadmarge (staat nu op 5) betekenen?

Systeem:
Zendure SolarFlow 2400 AC+ (2.4 kWh) + 1x AB3000L (2.88 kWh)
7 panelen, hele dag zon (ZZW) (Fase 1)
3 fase DSMR 5 meter
eigen groep (Fase 2)
max oplaadvermogen 2000 W
max ontlaadvermogen 1500 W
Vast contract, Geen EV

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:11
jannus66 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:20:
Hallo, Ik gebruik de Gielz integratie, NOM, naar volle tevredenheid. Zit echter met 1 puntje; kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat de begrippen:
- opladen starten bij (staat nu op -200)
- oplaadmarge (staat nu op 50)
- ontladen bij (staat nu op 100)
- ontlaadmarge (staat nu op 5) betekenen?

Systeem:
Zendure SolarFlow 2400 AC+ (2.4 kWh) + 1x AB3000L (2.88 kWh)
7 panelen, hele dag zon (ZZW) (Fase 1)
3 fase DSMR 5 meter
eigen groep (Fase 2)
max oplaadvermogen 2000 W
max ontlaadvermogen 1500 W
Vast contract, Geen EV
Je kunt "Help tonen op dashboard" aanzetten. Dan zie je onderstaande uitleg. Laat maar horen als het dan nog niet duidelijk genoeg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1UcaoVwV5K17kICoDTVhnhnSSg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dPej8f61CJyafmfJUtx461KF.png?f=fotoalbum_large

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.