• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:35

TWKterry

Master Mariner

Ik dacht dat ik er iets over gelezen had en heb het geprobeerd met de zoekfunctie maar kon niets vinden.

Ik heb een HomeWizard PiB en die wil ik samen laten werken met de 2x SF800pro die binnen is maar nog geinstalleerd moet worden. De HW-PiB zit op een groep en laad vanuit een set zonnepanelen op het dak. Er is een HW-P1 meter en een SlimmeLezer beide in HA beschikbaar.

DE 2x SF800pro gaat rechtstreeks op zonnenpanelen van de schuur (in aanbouw) met een eigen groep.

Ik dacht voorlopig de PiB NOM laten regelen (niet via HA) en de SF800pro de tekorten/overschotten met een marge.
Iemand hier al eens mee gewerkt /aanbevelingen ?

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:53
Even de check of ik het goed doe om te updaten.
Als ik in de HA UI bij automatiseringen de inhoud van de YAML opnieuw plak en datzelfde bij het dashboard doe. Is de update dan goed uitgevoerd of zie ik nog wat over het hoofd?

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:29
slvans schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:45:
Even de check of ik het goed doe om te updaten.
Als ik in de HA UI bij automatiseringen de inhoud van de YAML opnieuw plak en datzelfde bij het dashboard doe. Is de update dan goed uitgevoerd of zie ik nog wat over het hoofd?
Naast automatisering en dashboard moet je ook de sdk updaten. (Handig om dat als package te doen)

Ten overvloede: let op dat je voor alle versies de zelfde taal gebruikt.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Maarten60 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Naast automatisering en dashboard moet je ook de sdk updaten. (Handig om dat als package te doen)

Ten overvloede: let op dat je voor alle versies de zelfde taal gebruikt.
Is de SDK de Gielz package?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

ctrl-tab schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:39:
Hoe lucratief is dat handelen nu eigenlijk met het weer van afgelopen dagen?

Ik gebruik de dynamic energy cost integratie en daar zie je heel mooi het gebruik en kosten vsn je devices, per uur, dag, maand jaar. Zendures hebben me 37 euro opgeleverd in 3 weken. Maar nu ligt het stil, relatief.

Ik gebruikte als test een threshold van 9 cent. Dat is het verschil tussen cheapest hours (mean) en expensive hours (mean), waarvan ik 2 uur met 4kw dump in de avond (dus 8kw uit ex verlies) de rest zelfverbruik (smart discharge). Dat komt aardig uit als er nog een wasje draait in de nacht (nu bijna op 0)

Heb 6 ab3000x dis ~14 kw beschikbaar.

Heb met de charge van gistermiddag welgeteld 50 cent verdiend. Als je dan de afschrijving op laadcycli meeneent draai je eigenlijk gewoon verlies. Ook als je verder gaat dan 6000 cycli.

Heb de threshold nu op 15 cent gezet. Dan pak je de 'mwoah' dagen niet meer mee en zal het meestal veel hoger zijn dan dat.

Volgend jaar andere spelregels natuurlijk.

[Afbeelding]
Afschrijving per cyclus meenemen is gewoon niet handig. Je gaat daarmee uit van een oneindige levensduur van je systeem, en dat is het door tijdsgebaseerd veroudering niet zoals al eerder opgemerkt. Wat het nog erger maakt is dat die tijdsgebaseerd veroudering harder gaat bij hoge en lage SoC.

De 6000 cycles doe je bij 1 cycle per dag 16 jaar mee (N.B. 1 cycle is de volledige 0-100-0%, dat haal je in de praktijk niet).
Daarnaast veranderen de eisen die je aan zo'n systeem gaat stellen ook nog. Over 10 laat staan 16 jaar is de kans heel groot dat de accu niet meer voldoet aan je eisen, en is doorverkocht of als "oude koelkast voor het bier" een beetje staat bij te springen in de schuur voor wat extra's.

M.a.w. zodra de winst groot genoeg is om de laadverliezen te overbruggen de accu aan het werk zetten. Elke beperking die je er bovenop legt zorgt er voor dat het langer duurt tot je de aanschaf kosten hebt terugverdiend.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:24
Henkoes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Is de SDK de Gielz package?
Ik neem aan dat dat bedoeld wordt. Heeft niet veel met de SDK te maken, dat terzijde.

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

gielz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Zie je dan in de grafiek ook dat een deel gewoon naar het huis vloeit? Of heb je aangezet dat PV nooit verder dan de batterij mag? Maar iig heeft een integratie geen invloed op de verdeling zelf en zal je dit ook zien via een HEMS aansturing.

Ben wel benieuwd hoe dat er dan uitziet. In de integratie heb je ook de sensoren;
Ik heb bovenstaande tabel zelf even nagemaakt en getest.

Onderstaande screenshot stond hij op NOM, waarbij er 1800 werd geimporteerd (van de solar edge) en de PV 470 deed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA8-WSHjgsTYZuBlWDVsCg8vd5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRyoGp9s7jovkAJc5yUM7d2R.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens daarna het vermogen aangepast naar 1000 ipv NOM. Toen ging de PV omhoog met ruim 60 watt in dit geval. De Solar edge (links) is ongeveer gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1T868YJSNiZURKTPAB7Z3dmdfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vopjWsX7ZEEMNyRHRSTdNy0O.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het voor nu even opgelost door max opladen uit net in te stellen op 1000. Dan lijkt het goed te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mimiix op 08-05-2026 11:57 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:24
koboy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Afschrijving per cyclus meenemen is gewoon niet handig. Je gaat daarmee uit van een oneindige levensduur van je systeem, en dat is het door tijdsgebaseerd veroudering niet zoals al eerder opgemerkt. Wat het nog erger maakt is dat die tijdsgebaseerd veroudering harder gaat bij hoge en lage SoC.

De 6000 cycles doe je bij 1 cycle per dag 16 jaar mee (N.B. 1 cycle is de volledige 0-100-0%, dat haal je in de praktijk niet).
Daarnaast veranderen de eisen die je aan zo'n systeem gaat stellen ook nog. Over 10 laat staan 16 jaar is de kans heel groot dat de accu niet meer voldoet aan je eisen, en is doorverkocht of als "oude koelkast voor het bier" een beetje staat bij te springen in de schuur voor wat extra's.

M.a.w. zodra de winst groot genoeg is om de laadverliezen te overbruggen de accu aan het werk zetten. Elke beperking die je er bovenop legt zorgt er voor dat het langer duurt tot je de aanschaf kosten hebt terugverdiend.
Ik vraag het me af, of tzt de eisen anders zijn. Ik ga er van uit dat energieprijzen stijgen, en daarmee zelfopwek steeds interessanter wordt. En dat handelen ook zonder salderings regeling daarmee in toenemende mate interessanter gaat worden.

Dan is de garantie die je krijgt eigenlijk het enige harde gegeven waar je mee kunt rekenen.
Ben het wel met je eens verder, dat het koffiedik kijken is en dat die restwaarde ook belangrijk is als je dan toch afschrijving mee neemt.
En laten we ook maar eens bezien of Zendure nog wel bestaat over 16 jaar ;)
Voor die 50 cent die ik gisteren 'verdiend' heb ga ik hem toch niet aan het werk zetten denk ik.

Goed, volgend jaar andere regels, dan hebben we een heel andere discussie.

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:23
Vandaag getroffen door de datacenterbrand, en thuis geen vaste internetverbinding meer. Super blij dat lokaal de batterijen d.m.v. de Gielz intergatie doorwerken.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:29
ctrl-tab schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Ik neem aan dat dat bedoeld wordt. Heeft niet veel met de SDK te maken, dat terzijde.
@slvans @Henkoes

Tenzij ik het verkeerd begrepen heb maar de vraag van @slvans was volgens mij, hoe doe ik een upgrade van de @gielz integratie.

Op github heet de integratie zenSDK Github zenSDK en die bestaat uit drie elementen die je integraal moet updaten
- de definitie file (die ik SDK noem)
- de automatisering
- het dashboard
De definitie file kan je als package in de package directory zetten (aanrader) of in je configuration.yaml opnemen.
Automatisering kopieer je naar automations.yaml (of je maakt er zelf een package van)
Dashboard kopieren naar een dashboard
Voor verder details zie github

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:45

zenSDK Hyper2000 proxy update v20260508

De Hyper2000 proxy heb ik compatibel gemaakt de laatste versie van de gielz package. Houd de controle over jouw Hyper2000 op de gielz manier. :)

Volledig compatibel en geen aanpassingen nodig aan de gielz package, dashboard en automatisering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4IsT30Nt_npHPn-0FTqO3iXMUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bz9rsWXmjAbpBcth6ECZUPuR.png?f=user_large

twoenter/Zendure-zenSDK-Hyper-proxy

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

ctrl-tab schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Ik vraag het me af, of tzt de eisen anders zijn. Ik ga er van uit dat energieprijzen stijgen, en daarmee zelfopwek steeds interessanter wordt. En dat handelen ook zonder salderings regeling daarmee in toenemende mate interessanter gaat worden.

Dan is de garantie die je krijgt eigenlijk het enige harde gegeven waar je mee kunt rekenen.
Ben het wel met je eens verder, dat het koffiedik kijken is en dat die restwaarde ook belangrijk is als je dan toch afschrijving mee neemt.
En laten we ook maar eens bezien of Zendure nog wel bestaat over 16 jaar ;)
Voor die 50 cent die ik gisteren 'verdiend' heb ga ik hem toch niet aan het werk zetten denk ik.

Goed, volgend jaar andere regels, dan hebben we een heel andere discussie.
Het gaat nu (weer) stevig off-topic, dus mijn laatste uitleg hierover:

Met veranderende eisen bedoel ik vooral de technische eisen/specificaties. Je eisen in de zin van van bijvoorbeeld reduceren energiekosten blijven natuurlijk, alleen wat er voor nodig is om dat in te vullen verandert vrij zeker zowiezo vanwege een veranderend energielandschap. Maar denk ook aan opgroeiende kinderen die 24/7 een game pc aan hebben staan of het huis uit gaan, verhuizen, pensioen etc.... De Toyota Aygo die je als eerste auto kocht voldoet ook in de meeste gevallen niet voor 20 jaar.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.