• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37

koboy

Heb een idee voor een icon

Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:21:
[...]

Dank je, @Wai_AM. Ik zat gefocust op het feit dat mijn opslag van 2,5 cent inclusief BTW is en dat vrijwel alle formules werken met een ex-BTW opslag. Dat leidde mijn aandacht af van het begin van de formule, waar ik inderdaad een keer de basisprijs teveel berekende.

Nu gebruik ik
YAML:
1
2
3
4
5
6
#
    additional_costs: >
      {% set VAT = states('input_number.btw_percentage') | float(0) %}
      {% set belasting = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %}
      {% set opslag = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %}
      {{ (( current_price * VAT) + (belasting * (1 + VAT)) + opslag) |float }}
En nu komt er het juiste resultaat uit *O*

Dank voor je aanhoudendheid 8)
Ben bang dat het een toevalstreffer was, want o.a. vermenigvuldig je nu de current proce met 0,21 ipv 1,21.
Ik ga er even van uit dat de input velden omrekenen naar euro's, wat ik ook terug zie.
Float(0) betekent dat je afrond met 0 decimalen. Voor de BTW, energiebelasting en opslag komt daar dan 0 uit rollen.
Zet de float voor VAT op float(2), voor de energiebelasting op float(5) en voor de opslag op float(3). Met de vorige formule zou het dan moeten kloppen.

De formule klopte namelijk: 2 componenten zonder btw (current price en energiebelasting) bij elkaar optellen, dan de BTW eroverheen en tot slot de opslag inclusief BTW er bij optellen.
Feit dat het niet werkte betekent dat er iets met de waarde van de variabelen mis is, wat veroorzaakt werd door af te ronden op 0 decimalen in euro's.

Nog een laatste toevoeging: om de waardes zichtbaar o.a. bij mouse over in grafieken wat toonbaar te houden kun je er nog voor kiezen om het eindresultaat af te ronden op 4 decimalen (=honderdsten van een cent) met float(4) ipv een kale float.

[ Voor 17% gewijzigd door koboy op 21-04-2026 16:08 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Gielz TEST release
⚠️⚠️ Dutch (NL) en English (Global) versies ⚠️⚠️
Let op: bij updaten dat je de juiste versie pakt van je bestaande configuratie. Stap je over dan raak je de historie kwijt.

Volg de GitHub ⭐⭐⭐
1) Zet een Star bij de Github pagina (dan volg je hem wat altijd handig is en maakt de aansturing populairder)
2) Klik op Watch en kies waar je exact een melding van wilt krijgen. Bij Custom kun je specifiek alleen releases aanvinken.
3) Bij je profiel onder Notifications kun je aangeven of het via github zelf gaat of naar je mailbox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1c2AL6vVxDeMumDJk74OuhNTao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XRen5F1m2ARG4n8Te0TDnLSb.png?f=user_large

Release
https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release
Problemen graag via DM of GitHub issue.

English (Global)

Small changes
Start Discharge At
Now configurable from 80 watts, previously this was 100 watts.
New feature
sensor.home_energy_meter_power
When the home energy meter goes offline, any form of Smart Matching will enter emergency stop mode after one minute. The battery will then be forced to 0 watts. As soon as the home energy meter comes back online, the process will resume.

Disable SOC protection
It is now possible to disable the SOC protection of this integration. When the battery drops below the minimum allowed charge level, it will no longer be automatically recharged. The system will wait until the BMS (Battery Management System) takes action.

Able to set minimum and maximum state of charge
From now on, you can set the minimum and maximum state of charge. The Zendure app is no longer required for this. The settings in Home Assistant are always leading and will be synchronized immediately if the battery has a different value.
New entities
input_datetime.zendure_gielz_automation_last_time_executed
Every 5 seconds, a check is performed to verify whether the automation is still running. If this is not the case, a red cross will be displayed after 2 minutes on the configuration tab of the dashboard.

Dutch (NL)

Kleine wijzigingen
Ontladen Starten Bij
Nu instelbaar vanaf 80 watt, voorheen was dit 100 watt.
Nieuwe functie
sensor.p1_aansturing_vermogen
Wanneer de energiemeter offline gaat, zal elke vorm van Nul op de meter na één minuut in noodstop gaan. De batterij wordt dan op 0 watt gezet. Zodra de energiemeter weer online komt, zal het proces worden hervat.

SOC bescherming uitschakelen
Het is vanaf nu mogelijk om de SOC bescherming van deze integratie uit te schakelen. Wanneer de batterij onder het minimaal toegestane laadpercentage zakt, zal er niet meer automatisch bijgeladen worden. Er wordt gewacht tot de BMS (batterij management systeem) zelf actie onderneemt.

Mogelijkheid om het minimale en maximale laadpercentage in te stellen
Vanaf nu kun je het minimale en maximale laadpercentage instellen. Hiervoor is de Zendure app niet meer nodig. De instellingen in Home Assistant zijn altijd leidend en worden direct gesynchroniseerd wanneer de batterij een andere waarde heeft.
Nieuwe entiteiten
input_datetime.zendure_gielz_automatisering_laatste_keer_uitgevoerd
Elke 5 seconden vindt er een controle plaats of de automatisering nog loopt. Zodra dit niet het geval is, zal er een rood kruis getoond worden na 2 minuten op het configuratietabblad van het dashboard.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:40
Hee, min en max SoC instellen - mooi! Ik lees dat dit nog een testrelease is? Wacht ik nog heel even. Ben niet bedreven genoeg om te gaan troubleshooten als het alsnog mis gaat. Mooi werk @gielz !

P.S. Updaten is eigenlijk de nieuwste yaml uit de packages folder downloaden en via de file editor in de packages folder plaatsen, nietwaar? Of is dat juist de manier om gegevens kwijt ter raken...? |:(

[ Voor 34% gewijzigd door Gramser op 21-04-2026 19:46 ]

Gramser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:37:
Hee, min en max SoC instellen - mooi! Ik lees dat dit nog een testrelease is? Wacht ik nog heel even. Ben niet bedreven genoeg om te gaan troubleshooten als het alsnog mis gaat. Mooi werk @gielz !

P.S. Updaten is eigenlijk de nieuwste yaml uit de packages folder downloaden en via de file editor in de packages folder plaatsen, nietwaar? Of is dat juist de manier om gegevens kwijt ter raken...? |:(
Intern en door een select clubje al getest. Verwacht dus geen problemen. *O*

Een gielz update gaat als volgt;
1) vernieuw je package (neem de juiste taal)
2) vernieuw je automatisering (neem de juiste taal)
3) vernieuw je dashboard (neem de juiste taal)
4) 5 minuten verder, neem koffie, thee of iets sterkers

[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 21-04-2026 19:53 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
gielz schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:52:
[...]

Is er na stap 2 nog een HA herstart, of herladen van de configuratie nodig?
DeadMetal schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:11:
[...]

Is er na stap 2 nog een HA herstart, of herladen van de configuratie nodig?
Ik zou altijd even herstarten, doe ik zelf eigenlijk bij alle updates.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:40
gielz schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:52:
[...]

Thanks! Toch weer net wat ingewikkelder dan ik dacht dus ik zal je installatie stappenplan er weer bij pakken 😄 (en een backup maken)…

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:31
De gehele regeling / settings van RAM vs Flash zijn me nog niet helemaal duidelijk, maar is dit normaal dan? :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ1UB5jkipr7yibVPVDy3TdUB7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpq3CVj3qHCtLYbIBXicPUAI.jpg?f=fotoalbum_large

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:44
@gielz mooie update weer!
Had zelf wat zitten aanpassen in jouw vorige dashboards, dus moest even opletten dat ik niet alles ctrl+c - ctrl+v deed.

Wel belangrijk om te vermelden dat de default value van "max laadpercentage" op 70% staat ingesteld, deze moet je dan zelf even naar 100% zetten.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
Juppehup schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:59:
De gehele regeling / settings van RAM vs Flash zijn me nog niet helemaal duidelijk, maar is dit normaal dan? :

[Afbeelding]
Viel me vandaag ook op. Tijdens Smart Charge only, bij volle batterij wisselde hij elke 2 tot 5 seconden van status. Dat heeft ie bijna 2000x gedaan totdat ik de status op Smart Matching gezet had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDYWCy0vvtRVKTcA4tkx8YiqNQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ByDlaKz6awi1ESXX94yUG8bm.png?f=fotoalbum_large

Ow wacht, ik had wel mijn systeem nog in HEMS staan. Is dat een probleem?

[ Voor 23% gewijzigd door BizzieBis op 21-04-2026 22:59 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:31

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CappieL schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:02:
@gielz mooie update weer!
Wel belangrijk om te vermelden dat de default value van "max laadpercentage" op 70% staat ingesteld, deze moet je dan zelf even naar 100% zetten.
@gielz Is dat een foutje? Ik kan me voorstellen dat je dit bij de definitieve versie beter op 100% kan zetten. Het lijkt me dat de meesten 100% als top willen hebben, of heb ik het mis?
Het is zo vervelend als onwetenden onverwacht geconfronteerd worden met een 30% kleinere accu en er nix van snappen hoe dat nou komt… 🫣😱

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:31

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

koboy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:58:
Ben bang dat het een toevalstreffer was, want o.a. vermenigvuldig je nu de current proce met 0,21 ipv 1,21.
Ik ga er even van uit dat de input velden omrekenen naar euro's, wat ik ook terug zie.
Float(0) betekent dat je afrond met 0 decimalen. Voor de BTW, energiebelasting en opslag komt daar dan 0 uit rollen.
Zet de float voor VAT op float(2), voor de energiebelasting op float(5) en voor de opslag op float(3). Met de vorige formule zou het dan moeten kloppen.

De formule klopte namelijk: 2 componenten zonder btw (current price en energiebelasting) bij elkaar optellen, dan de BTW eroverheen en tot slot de opslag inclusief BTW er bij optellen.
Feit dat het niet werkte betekent dat er iets met de waarde van de variabelen mis is, wat veroorzaakt werd door af te ronden op 0 decimalen in euro's.

Nog een laatste toevoeging: om de waardes zichtbaar o.a. bij mouse over in grafieken wat toonbaar te houden kun je er nog voor kiezen om het eindresultaat af te ronden op 4 decimalen (=honderdsten van een cent) met float(4) ipv een kale float.
Deze redenering is een fout die ik in het verleden ook al eens maakte. Die float(0) in jinja rond niet af naar 0 (nul) decimalen, maar float vertelt dat iets een getal is en de (0) zegt dat als het toch geen getal is, dat dan de waarde 0 (nul) aangenomen moet worden (defaultwaarde).

Ik kan je verzekeren dat de formule correct werkt. En als het toevalstreffers zijn, dan heb ik toevallig 96 toevalstreffers per etmaal :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.