• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:21:
[...]

Dank je, @Wai_AM. Ik zat gefocust op het feit dat mijn opslag van 2,5 cent inclusief BTW is en dat vrijwel alle formules werken met een ex-BTW opslag. Dat leidde mijn aandacht af van het begin van de formule, waar ik inderdaad een keer de basisprijs teveel berekende.

Nu gebruik ik
YAML:
1
2
3
4
5
6
#
    additional_costs: >
      {% set VAT = states('input_number.btw_percentage') | float(0) %}
      {% set belasting = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %}
      {% set opslag = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %}
      {{ (( current_price * VAT) + (belasting * (1 + VAT)) + opslag) |float }}
En nu komt er het juiste resultaat uit *O*

Dank voor je aanhoudendheid 8)
Ben bang dat het een toevalstreffer was, want o.a. vermenigvuldig je nu de current proce met 0,21 ipv 1,21.
Ik ga er even van uit dat de input velden omrekenen naar euro's, wat ik ook terug zie.
Float(0) betekent dat je afrond met 0 decimalen. Voor de BTW, energiebelasting en opslag komt daar dan 0 uit rollen.
Zet de float voor VAT op float(2), voor de energiebelasting op float(5) en voor de opslag op float(3). Met de vorige formule zou het dan moeten kloppen.

De formule klopte namelijk: 2 componenten zonder btw (current price en energiebelasting) bij elkaar optellen, dan de BTW eroverheen en tot slot de opslag inclusief BTW er bij optellen.
Feit dat het niet werkte betekent dat er iets met de waarde van de variabelen mis is, wat veroorzaakt werd door af te ronden op 0 decimalen in euro's.

Nog een laatste toevoeging: om de waardes zichtbaar o.a. bij mouse over in grafieken wat toonbaar te houden kun je er nog voor kiezen om het eindresultaat af te ronden op 4 decimalen (=honderdsten van een cent) met float(4) ipv een kale float.

[ Voor 17% gewijzigd door koboy op 21-04-2026 16:08 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Gielz TEST release
⚠️⚠️ Dutch (NL) en English (Global) versies ⚠️⚠️
Let op: bij updaten dat je de juiste versie pakt van je bestaande configuratie. Stap je over dan raak je de historie kwijt.

Volg de GitHub ⭐⭐⭐
1) Zet een Star bij de Github pagina (dan volg je hem wat altijd handig is en maakt de aansturing populairder)
2) Klik op Watch en kies waar je exact een melding van wilt krijgen. Bij Custom kun je specifiek alleen releases aanvinken.
3) Bij je profiel onder Notifications kun je aangeven of het via github zelf gaat of naar je mailbox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1c2AL6vVxDeMumDJk74OuhNTao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XRen5F1m2ARG4n8Te0TDnLSb.png?f=user_large

Release
https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release
Problemen graag via DM of GitHub issue.

English (Global)

Small changes
Start Discharge At
Now configurable from 80 watts, previously this was 100 watts.
New feature
sensor.home_energy_meter_power
When the home energy meter goes offline, any form of Smart Matching will enter emergency stop mode after one minute. The battery will then be forced to 0 watts. As soon as the home energy meter comes back online, the process will resume.

Disable SOC protection
It is now possible to disable the SOC protection of this integration. When the battery drops below the minimum allowed charge level, it will no longer be automatically recharged. The system will wait until the BMS (Battery Management System) takes action.

Able to set minimum and maximum state of charge
From now on, you can set the minimum and maximum state of charge. The Zendure app is no longer required for this. The settings in Home Assistant are always leading and will be synchronized immediately if the battery has a different value.
New entities
input_datetime.zendure_gielz_automation_last_time_executed
Every 5 seconds, a check is performed to verify whether the automation is still running. If this is not the case, a red cross will be displayed after 2 minutes on the configuration tab of the dashboard.

Dutch (NL)

Kleine wijzigingen
Ontladen Starten Bij
Nu instelbaar vanaf 80 watt, voorheen was dit 100 watt.
Nieuwe functie
sensor.p1_aansturing_vermogen
Wanneer de energiemeter offline gaat, zal elke vorm van Nul op de meter na één minuut in noodstop gaan. De batterij wordt dan op 0 watt gezet. Zodra de energiemeter weer online komt, zal het proces worden hervat.

SOC bescherming uitschakelen
Het is vanaf nu mogelijk om de SOC bescherming van deze integratie uit te schakelen. Wanneer de batterij onder het minimaal toegestane laadpercentage zakt, zal er niet meer automatisch bijgeladen worden. Er wordt gewacht tot de BMS (batterij management systeem) zelf actie onderneemt.

Mogelijkheid om het minimale en maximale laadpercentage in te stellen
Vanaf nu kun je het minimale en maximale laadpercentage instellen. Hiervoor is de Zendure app niet meer nodig. De instellingen in Home Assistant zijn altijd leidend en worden direct gesynchroniseerd wanneer de batterij een andere waarde heeft.
Nieuwe entiteiten
input_datetime.zendure_gielz_automatisering_laatste_keer_uitgevoerd
Elke 5 seconden vindt er een controle plaats of de automatisering nog loopt. Zodra dit niet het geval is, zal er een rood kruis getoond worden na 2 minuten op het configuratietabblad van het dashboard.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:46
Hee, min en max SoC instellen - mooi! Ik lees dat dit nog een testrelease is? Wacht ik nog heel even. Ben niet bedreven genoeg om te gaan troubleshooten als het alsnog mis gaat. Mooi werk @gielz !

P.S. Updaten is eigenlijk de nieuwste yaml uit de packages folder downloaden en via de file editor in de packages folder plaatsen, nietwaar? Of is dat juist de manier om gegevens kwijt ter raken...? |:(

[ Voor 34% gewijzigd door Gramser op 21-04-2026 19:46 ]

Gramser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:37:
Hee, min en max SoC instellen - mooi! Ik lees dat dit nog een testrelease is? Wacht ik nog heel even. Ben niet bedreven genoeg om te gaan troubleshooten als het alsnog mis gaat. Mooi werk @gielz !

P.S. Updaten is eigenlijk de nieuwste yaml uit de packages folder downloaden en via de file editor in de packages folder plaatsen, nietwaar? Of is dat juist de manier om gegevens kwijt ter raken...? |:(
Intern en door een select clubje al getest. Verwacht dus geen problemen. *O*

Een gielz update gaat als volgt;
1) vernieuw je package (neem de juiste taal)
2) vernieuw je automatisering (neem de juiste taal)
3) vernieuw je dashboard (neem de juiste taal)
4) 5 minuten verder, neem koffie, thee of iets sterkers

[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 21-04-2026 19:53 ]

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:05
gielz schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:52:
[...]

Is er na stap 2 nog een HA herstart, of herladen van de configuratie nodig?
DeadMetal schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:11:
[...]

Is er na stap 2 nog een HA herstart, of herladen van de configuratie nodig?
Ik zou altijd even herstarten, doe ik zelf eigenlijk bij alle updates.

• Gramser
gielz schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:52:
[...]

Thanks! Toch weer net wat ingewikkelder dan ik dacht dus ik zal je installatie stappenplan er weer bij pakken 😄 (en een backup maken)…

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 06:10
De gehele regeling / settings van RAM vs Flash zijn me nog niet helemaal duidelijk, maar is dit normaal dan? :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ1UB5jkipr7yibVPVDy3TdUB7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpq3CVj3qHCtLYbIBXicPUAI.jpg?f=fotoalbum_large

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:41
@gielz mooie update weer!
Had zelf wat zitten aanpassen in jouw vorige dashboards, dus moest even opletten dat ik niet alles ctrl+c - ctrl+v deed.

Wel belangrijk om te vermelden dat de default value van "max laadpercentage" op 70% staat ingesteld, deze moet je dan zelf even naar 100% zetten.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:03
Juppehup schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:59:
De gehele regeling / settings van RAM vs Flash zijn me nog niet helemaal duidelijk, maar is dit normaal dan? :

[Afbeelding]
Viel me vandaag ook op. Tijdens Smart Charge only, bij volle batterij wisselde hij elke 2 tot 5 seconden van status. Dat heeft ie bijna 2000x gedaan totdat ik de status op Smart Matching gezet had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDYWCy0vvtRVKTcA4tkx8YiqNQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ByDlaKz6awi1ESXX94yUG8bm.png?f=fotoalbum_large

Ow wacht, ik had wel mijn systeem nog in HEMS staan. Is dat een probleem?

[ Voor 23% gewijzigd door BizzieBis op 21-04-2026 22:59 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CappieL schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:02:
@gielz mooie update weer!
Wel belangrijk om te vermelden dat de default value van "max laadpercentage" op 70% staat ingesteld, deze moet je dan zelf even naar 100% zetten.
@gielz Is dat een foutje? Ik kan me voorstellen dat je dit bij de definitieve versie beter op 100% kan zetten. Het lijkt me dat de meesten 100% als top willen hebben, of heb ik het mis?
Het is zo vervelend als onwetenden onverwacht geconfronteerd worden met een 30% kleinere accu en er nix van snappen hoe dat nou komt… 🫣😱

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:58:
Ben bang dat het een toevalstreffer was, want o.a. vermenigvuldig je nu de current proce met 0,21 ipv 1,21.
Ik ga er even van uit dat de input velden omrekenen naar euro's, wat ik ook terug zie.
Float(0) betekent dat je afrond met 0 decimalen. Voor de BTW, energiebelasting en opslag komt daar dan 0 uit rollen.
Zet de float voor VAT op float(2), voor de energiebelasting op float(5) en voor de opslag op float(3). Met de vorige formule zou het dan moeten kloppen.

De formule klopte namelijk: 2 componenten zonder btw (current price en energiebelasting) bij elkaar optellen, dan de BTW eroverheen en tot slot de opslag inclusief BTW er bij optellen.
Feit dat het niet werkte betekent dat er iets met de waarde van de variabelen mis is, wat veroorzaakt werd door af te ronden op 0 decimalen in euro's.

Nog een laatste toevoeging: om de waardes zichtbaar o.a. bij mouse over in grafieken wat toonbaar te houden kun je er nog voor kiezen om het eindresultaat af te ronden op 4 decimalen (=honderdsten van een cent) met float(4) ipv een kale float.
Deze redenering is een fout die ik in het verleden ook al eens maakte. Die float(0) in jinja rond niet af naar 0 (nul) decimalen, maar float vertelt dat iets een getal is en de (0) zegt dat als het toch geen getal is, dat dan de waarde 0 (nul) aangenomen moet worden (defaultwaarde).

Ik kan je verzekeren dat de formule correct werkt. En als het toevalstreffers zijn, dan heb ik toevallig 96 toevalstreffers per etmaal :+

<John O`Mill>

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:51
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:44:
[...]

Deze redenering is een fout die ik in het verleden ook al eens maakte. Die float(0) in jinja rond niet af naar 0 (nul) decimalen, maar float vertelt dat iets een getal is en de (0) zegt dat als het toch geen getal is, dat dan de waarde 0 (nul) aangenomen moet worden (defaultwaarde).

Ik kan je verzekeren dat de formule correct werkt. En als het toevalstreffers zijn, dan heb ik toevallig 96 toevalstreffers per etmaal :+
Vraag is waarom je je eigen formule wilt gebruiken ipv de algemene formule. Zit je leverancier niet tussen bij jeroen.nl ?
Als je wisselt van leverancier dan dien je weer de toeslag incl btw in te vullen.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

BizzieBis schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:52:
[...]

Viel me vandaag ook op. Tijdens Smart Charge only, bij volle batterij wisselde hij elke 2 tot 5 seconden van status. Dat heeft ie bijna 2000x gedaan totdat ik de status op Smart Matching gezet had.

[Afbeelding]

Ow wacht, ik had wel mijn systeem nog in HEMS staan. Is dat een probleem?
HEMS moet inderdaad altijd uit die forceert constant het hoge standby vermogen. Wat dus in HEMS een probleem überhaupt is.

Tevens heb je dan twee kapiteins op 1 boot.

Juppehup schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:59:

[Afbeelding]
Bij vermogen op de batterij gaat het naar ram. Daar buiten flash om het standby vermogen te verlagen. Dit is de werkwijze voor Zendure HA en Gielz.

• Gramser
Ik heb een gekke vraag misschien: ik heb zowel Gielz als de gast777-proxy in de global (=engels toch?) versie geïnstalleerd. Waarom zie ik dan in HA al die proxysensoren in het Nederlands? Taal wisselen van HA zelf maakt niet uit… ik wilde alles in het engels. Werkt prima allemaal maar nu heb ik de boel door elkaar 🥴

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:04
net als met bier drinken, het is vast al ergens op de wereld 10 uur ;-) Let the Slow Chat begin!

https://solarmagazine.nl/...-3-nieuwe-thuisbatterijen

• Gramser
emielbf schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:47:
net als met bier drinken, het is vast al ergens op de wereld 10 uur ;-) Let the Slow Chat begin!

https://solarmagazine.nl/...-3-nieuwe-thuisbatterijen
Ja best, maar dan in het algemene Zenduretopic ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wai_AM schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:15:
[...]

Vraag is waarom je je eigen formule wilt gebruiken ipv de algemene formule. Zit je leverancier niet tussen bij jeroen.nl ?
Als je wisselt van leverancier dan dien je weer de toeslag incl btw in te vullen.
  1. Nee, mijn leverancier (OM | Nieuwe Energie) zit er niet tussen bij Jeroen. Die wil hij om duistere reden niet toevoegen. Heb het al eens gevraagd.
    Inmiddels wel.
  2. En die wissel van leverancier gaat er niet komen. Ik blijf bij OM. Principekeuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 22-04-2026 09:58 ]

<John O`Mill>

• Gramser
Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:41:
Ik heb een gekke vraag misschien: ik heb zowel Gielz als de gast777-proxy in de global (=engels toch?) versie geïnstalleerd. Waarom zie ik dan in HA al die proxysensoren in het Nederlands? Taal wisselen van HA zelf maakt niet uit… ik wilde alles in het engels. Werkt prima allemaal maar nu heb ik de boel door elkaar 🥴
Nog even deze onder de aandacht - heb ik iets verkeerd gedaan met Giels/gast777-proxy? Ik heb overigens nog niet de nieuwste Gielz dus daar heb ik geen verkeerde keuze kunnen maken.

• Faraz
  • Laatst online: 14-05 12:41
Hi allemaal,

Ik heb sinds enkele dagen een Solarflow 2400 AC+ plus een AB3000L, en ik gebruik de ZenSDK integratie van Gielz in HA.

Ik zie echter nu al na slechts 3 dagen soms wat vreemde dingen gebeuren.

De belangrijkste vraag voor nu: Weet iemand waarom de batterij - bij een minimaal ingestelde SoC % van 5% - nog kan 'door ontladen' tot <5%? Het lijkt wel alsof hij langzaam is gaan 'lekken' o.i.d.

Ik zag het vanochtend per toeval gebeuren toen hij op 'dynamic trading' stond in HA en de SoC plots 3% en vervolgens 2% werd. Heb toen ingegrepen door de modus tijdelijk op manual te zetten en rustig op te laden tot ca. 10%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXmj4uTIFN1t_S3YDDaCOXgo444=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wjdbxcUYpRphuieNZGrH8IIr.png?f=user_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:07:
[...]

Nog even deze onder de aandacht - heb ik iets verkeerd gedaan met Giels/gast777-proxy? Ik heb overigens nog niet de nieuwste Gielz dus daar heb ik geen verkeerde keuze kunnen maken.
Heb je een screenshot om te laten zien wat je bedoelt? Dan kan ik het hier met mijn verse installatie vergelijken.

<John O`Mill>

• Gramser
@Hippe Lip zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4YNHQVq5YooI3vp6jvnaBNW29U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Mv0KemxK869t221aFmW3KOg.png?f=fotoalbum_large
Engels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0voHz0D-PjGeWDvx30E0rWAHM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uDk0QqubeityhDFf7qlW6O2n.png?f=fotoalbum_large
Engels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vd78vlCIjL7E24F_XVvvlvtHcHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8a6NHz2wgPILlmo8sAihDlrq.png?f=fotoalbum_large
Nederlands

Die laatste is de data via de gast777-proxy…

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:39:
@Hippe Lip zie hieronder:

[Afbeelding]
Engels

[Afbeelding]
Engels

[Afbeelding]
Nederlands

Die laatste is de data via de gast777-proxy…
Die laatste pagina heb ik er helemaal niet inzitten. Heb je die handmatig toegevoegd?

Hoe heb je dat gedaan? Als je de yaml voor dat stukje geeft kan ik het hier ook even voor je proberen.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@gielz Ergens lijkt iets niet goed te gaan: Omdat de auto aan het laden was heb ik de Max Charge Power tijdelijk van 5000 naar 3000W gezet. Dat werkte meteen. En dat was ook te zien in de log aan de rechter kan.

Het vreemde is echter dat de daarop volgende logregels van een paar seconde later er weer vrolijk 5000W staat. Dat klopt toch niet? De limitering van 3000W bleef wel keurig werken, maar de log lijkt me op z’n minst verwarrend, zo niet onjuist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOrH1EX7LCgZQM1wkuV31UPbdpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFi5PumnNURykiiEcTuYOT2d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 22-04-2026 12:30 ]

<John O`Mill>

• koboy
  • Nu online

koboy

Faraz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:28:
Hi allemaal,

Ik heb sinds enkele dagen een Solarflow 2400 AC+ plus een AB3000L, en ik gebruik de ZenSDK integratie van Gielz in HA.

Ik zie echter nu al na slechts 3 dagen soms wat vreemde dingen gebeuren.

De belangrijkste vraag voor nu: Weet iemand waarom de batterij - bij een minimaal ingestelde SoC % van 5% - nog kan 'door ontladen' tot <5%? Het lijkt wel alsof hij langzaam is gaan 'lekken' o.i.d.

Ik zag het vanochtend per toeval gebeuren toen hij op 'dynamic trading' stond in HA en de SoC plots 3% en vervolgens 2% werd. Heb toen ingegrepen door de modus tijdelijk op manual te zetten en rustig op te laden tot ca. 10%:
[Afbeelding]
"Lekken" kan gebeuren door verschillende oorzaken, waar je deels maar invloed op hebt. Belangrijkste is de off-grid poort, die als hij aan staat toch wat stroom pakt.
Als de Zendure standby staat pakt hij geen stroom meer van het net. Wat er op dat moment toch nog nodig is (cel balancing,off-grid, standby verbruik) komt dus uit de accu.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@gielz En even later was de auto klaar en heb ik die 3000W weer op 5000W gezet. Maar nu wilde hij niet meer boven de 3000W gaan laden. De grens bleef ingesteld.

Ik heb uiteindelijk in de Zendure app de HEMS aan moeten zetten, minuutje later weer uitzetten en daarna kon ik de netinvoer weer op 2400W zetten voor elke 2400AC+. Kennelijk kan je automatisering de limiet wel verlagen, maar niet meer verhogen.

En nu net zie ik dat bij de Netuitvoermodus van de 2400AC+ op NUL staat! Die moet ik dan kennelijk ook weer op 2400 zetten… Voor beide stapels.
Ergens gaat daarin dus iets niet goed…

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:37:
@gielz En even later was de auto klaar en heb ik die 3000W weer op 5000W gezet. Maar nu wilde hij niet meer boven de 3000W gaan laden. De grens bleef ingesteld.

Ik heb uiteindelijk in de Zendure app de HEMS aan moeten zetten, minuutje later weer uitzetten en daarna kon ik de netinvoer weer op 2400W zetten voor elke 2400AC+. Kennelijk kan je automatisering de limiet wel verlagen, maar niet meer verhogen.

En nu net zie ik dat bij de Netuitvoermodus van de 2400AC+ op NUL staat! Die moet ik dan kennelijk ook weer op 2400 zetten… Voor beide stapels.
Ergens gaat daarin dus iets niet goed…
Je vult voor de API onmogelijke waarde in tenzij je 3x 2400 hebt. Hier zal node-red niet mee overweg kunnen. 5000 watt is niet mogelijk met 2x 2400 watt = 4800 watt. Dit staat dus los van de standaard gielz integratie.

• Gramser
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:24:
[...]

Die laatste pagina heb ik er helemaal niet inzitten. Heb je die handmatig toegevoegd?

Hoe heb je dat gedaan? Als je de yaml voor dat stukje geeft kan ik het hier ook even voor je proberen.
Die laatste is wat ik kreeg toen ik de gast777 proxy volgens instructies integreerde. Yaml codes ben ik nog niet zo bekend mee… sorry, nog steeds aan het leren…
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:27:
@gielz Ergens lijkt iets niet goed te gaan: Omdat de auto aan het laden was heb ik de Max Charge Power tijdelijk van 5000 naar 3000W gezet. Dat werkte meteen. En dat was ook te zien in de log aan de rechter kan.

Het vreemde is echter dat de daarop volgende logregels van een paar seconde later er weer vrolijk 5000W staat. Dat klopt toch niet? De limitering van 3000W bleef wel keurig werken, maar de log lijkt me op z’n minst verwarrend, zo niet onjuist.

[Afbeelding]
Betreft een andere instelling de ene is charge en de ander is discharge.

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:52:
[...]

Betreft een andere instelling de ene is charge en de ander is discharge.
Ah, nu zie ik het ook. Sorry, niet goed gelezen.

Blijft dat andere punt, dat het weer opschroeven van de Max Charge van 3000 naar 5000W niet werkte. Ook niet als ik daar 4800 invulde.

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 22-04-2026 13:09 ]

<John O`Mill>

• Faraz
  • Laatst online: 14-05 12:41
koboy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:34:
[...]

"Lekken" kan gebeuren door verschillende oorzaken, waar je deels maar invloed op hebt. Belangrijkste is de off-grid poort, die als hij aan staat toch wat stroom pakt.
Als de Zendure standby staat pakt hij geen stroom meer van het net. Wat er op dat moment toch nog nodig is (cel balancing,off-grid, standby verbruik) komt dus uit de accu.
De off-grid port heeft nooit aangestaan (net weer gecheckt: staat inderdaad op "Turned off"), dus dat is het niet.

De Zendure ontlaadde vanochtend netjes tot 5%, en ging daarna over op standby modus, maar daarna is er tussentijds (dus na het ontladen) nog circa 2 uur capaciteit verloren gegaan tot 2% - onder het minimum van 5%. Dus 3% in 2 uur standby tijd. Dat lijkt mij niet normaal.. Enig idee hoe dat kan?

@gielz misschien wel?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:50:
[...]

Die laatste is wat ik kreeg toen ik de gast777 proxy volgens instructies integreerde. Yaml codes ben ik nog niet zo bekend mee… sorry, nog steeds aan het leren…
Nou, als ik in mijn lijst met entiteiten kijk dan zie ik die Nederlandse dingen niet staan.

Dus ik ben bang dat je toch een keer de verkeerde versie van gast777 hebt gebruikt.
Je kunt het nu nog redelijk makkelijk verwijderen en de Global versie opnieuw installeren. Straks wordt dat moeilijker als je nix wilt verliezen.

<John O`Mill>

• Gramser
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:22:
[...]

Nou, als ik in mijn lijst met entiteiten kijk dan zie ik die Nederlandse dingen niet staan.

Dus ik ben bang dat je toch een keer de verkeerde versie van gast777 hebt gebruikt.
Je kunt het nu nog redelijk makkelijk verwijderen en de Global versie opnieuw installeren. Straks wordt dat moeilijker als je nix wilt verliezen.
Grappige is dat ik gisteren de nieuwe versie van gast777 heb gepakt - bewust de “global”. Nu twijfel ik dus. Maar het is geen ramp zolang de boel werkt. Maar dank voor checken, denk dat ik het gewoon nog eens ga proberen vanavond!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-05 12:29
Heeft iemand een effectieve manier om in Home Assistant in combinatie met Gielz te voorkomen dat de batterijen worden leeggetrokken door de auto die een uurtje oplaad snachts? Het liefst zou ik wat logica toepassen zodat het NOMmen minus het laden van de auto doorgaat. Is daar in Gielz een methode voor of moet ik dat met automatiseringen zelf fabriceren?

• CappieL
@Floris039 alles kan, zet je tijdens het laden van je auto een andere p1-sensor in de Gielz-integratie. Die sensor laat dan de "p1 minus vermogen naar laadpaal".
Ik zou zelf die moeite niet doen en gewoon dat uur de batterij op standby zetten.
Je zult tijdens die standby-stand dan 0.2-0.5 kWh extra van het grid halen, maar zie je dat nog terug als je een heel-veel-voud van dat in je auto stopt?

[ Voor 24% gewijzigd door CappieL op 22-04-2026 13:51 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-05 12:29
CappieL schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:49:
@Floris039 alles kan, zet je tijdens het laden van je auto een andere p1-sensor in de Gielz-integratie. Die sensor laat dan de "p1 minus vermogen naar laadpaal".
Ik zou zelf die moeite niet doen en gewoon dat uur de batterij op standby zetten.
Je zult tijdens die standby-stand dan 0.2-0.5 kWh extra van het grid halen, maar zie je dat nog terug als je een heel-veel-voud van dat in je auto stopt?
Ja klopt, het was ook meer dat als er iets makkelijks mogelijk was dat de voorkeur had. Maar ik zoveel werk ervoor moet doen zet ik hem inderdaad gewoon even een uurtje (of aantal uurtjes) standby.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hoe moet ik de Gielz ook alweer instellen zodat die niet van het net gaat laden maar alleen gevuld wordt met mijn (ruime) PV-aanbod, maar dat die dat wel het net op stuurt bij de hoogste EPEX-prijs?
Het is hier een keertje langsgekomen, maar ik kan het niet meer vinden.

<John O`Mill>

• edjes
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 26-05 20:36
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:33:
Hoe moet ik de Gielz ook alweer instellen zodat die niet van het net gaat laden maar alleen gevuld wordt met mijn (ruime) PV-aanbod, maar dat die dat wel het net op stuurt bij de hoogste EPEX-prijs?
Het is hier een keertje langsgekomen, maar ik kan het niet meer vinden.
NOM + dyn, zet spread en goedkope periodes op 0, zet dure periodes op wat je kan ontladen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

edjes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:31:
NOM + dyn, zet spread en goedkope periodes op 0, zet dure periodes op wat je kan ontladen.
Dank je, @edjes

Ik vond net de eerdere post waar ik dat las ook.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Waar kan ik nou meer lezen over die spread? Het is voor mij een nogal vage materie en ik snap niet zo goed wat de consequenties zijn van de instellingen.

Ik heb gezocht in de gebruiksaanwijzing en FAQ op github, maar nix gevonden.
Kijk ik er overheen?

<John O`Mill>

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:42
edit

[ Voor 98% gewijzigd door DJ-Promo op 22-04-2026 19:47 ]

• Gramser
Floris039 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:35:
Heeft iemand een effectieve manier om in Home Assistant in combinatie met Gielz te voorkomen dat de batterijen worden leeggetrokken door de auto die een uurtje oplaad snachts? Het liefst zou ik wat logica toepassen zodat het NOMmen minus het laden van de auto doorgaat. Is daar in Gielz een methode voor of moet ik dat met automatiseringen zelf fabriceren?
Ik heb dit met evcc geprobeerd, maar daar lukte me dat niet. Stand-By zetten is denk ik het makkelijkst. Aan de andere kant: van mij mag de auto die opgeslurpte zonnestroompjes gebruiken hoor. Niet van het net is niet van het net…
DJ-Promo schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:28:
Ik heb nu sinds 1 april een Zendure SolarFlow 800 Plus draaien zonder extra accu dus de default 1.92kWh. Stuur deze NOM aan met de Zendure-HA. Zie opeens deze drop in SOC.
[Afbeelding]

Instelling staat default op min 10% en max 100%.
Dit ligt niet aan je integratie maar doet de batterij zelf. Zou je verder kunnen bespreken in het reguliere topic.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Floris039 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:35:
En wat is het effectieve nut daarvan buiten je gevoel?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Gramser
Hm, nu heb ik de meest recente gielz geinstalleerd, en ook de gast777 proxy met sensoren er weer (opnieuw) ingezet... maar ik zie niet waar ik de nieuw toegevoegde min/max SoC kan opgeven. Tenminste, dat kan nu toch? Little help...?
Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:27:
Hm, nu heb ik de meest recente gielz geinstalleerd, en ook de gast777 proxy met sensoren er weer (opnieuw) ingezet... maar ik zie niet waar ik de nieuw toegevoegde min/max SoC kan opgeven. Tenminste, dat kan nu toch? Little help...?
Deze staat nog in test en word ook nog verder ontwikkeld. Welke versie draai je nu, want je kunt de pre-release gebruiken.

• Gramser
Ja ik denk dus dat ik echt gewoon de huidige versie -dus de niet-test- heb gepakt. Eikol. Het was een lange dag zullen we maar zeggen.

Maar is het een kwestie van alleen de gielz zendure global yaml opnieuw inladen, of moet ik ook het dashboard nog aanpassen? Kortom, alle stappen of alleen de eerste van de readme :)?
Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:46:
Ja ik denk dus dat ik echt gewoon de huidige versie -dus de niet-test- heb gepakt. Eikol. Het was een lange dag zullen we maar zeggen.

Maar is het een kwestie van alleen de gielz zendure global yaml opnieuw inladen, of moet ik ook het dashboard nog aanpassen? Kortom, alle stappen of alleen de eerste van de readme :)?
5 minuten en een koffie; 😉
Package, automatisering en dashboard copy paste.

Maar dit is wel een test versie die in ontwikkeling is.

• Hippe Lip

Hippe Lip

2 accu’s vol en nu wil ik dat dumpen, zoals eerder door @gielz beschreven. Duur staat nu wel aan, maar hij dumpt niet…
Het grootste deel van de dag heeft-ie netjes NOM gedraaid, dus zou ik zeggen dat alles wel goed geïnstalleerd is?

Waar gaat het mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS5irU7giynq8X6a3zizxyXCsU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNW9e994aUa36zVmA2bMnluc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 22-04-2026 19:52 ]

<John O`Mill>

• Gramser
Ik kan ‘m ook zo gauw niet terugvinden dus weet je wat? Ik wacht tot hij uit test is. Wel een mooie oefening - en dank voor je geduld met deze n00b…

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:51:
Ik kan ‘m ook zo gauw niet terugvinden dus weet je wat? Ik wacht tot hij uit test is. Wel een mooie oefening - en dank voor je geduld met deze n00b…
Toch is het leuk als er zo een paar tegelijk nieuw beginnen en allemaal over de beginnersperikelen struikelen.
En dan elkaar proberen te helpen. Soms zou je een hotline willen…

<John O`Mill>

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-05 16:07
ik wil jullie mijn Zendure Fan Temperatuur-schakeling via Offgrid contactdoos delen.
met dank aan @geert1992 voor zijn inspiratie

Wat het doet
Schakelt tot 3 ventilatoren (via Zendure off-grid stopcontacten) automatisch aan/uit op basis van inverter-temperatuur.

Drempels
code:
1
2
3
4
5
6
┌─────────────────────┬─────────────────────┬─────────────────────┐
│ Actie               │ Temperatuur         │ Duur                │
├─────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│ Fan AAN             │ > 35 °C             │ 2 minuten           │
│ Fan UIT             │ < 30 °C             │ 5 minuten           │
└─────────────────────┴─────────────────────┴─────────────────────┘
Componenten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
│ Onderdeel           │ Aantal              │ Functie             │
│ rest_command        │ 9                   │ Std/Eco/Off per unit│
│ rest sensor         │ 3                   │ gridOffMode elke 15s│
│ template switch     │ 3                   │ Slider + refresh 2s │
│ template sensor     │ 3                   │ Std/Economic/Uit    │
│ automation          │ 6                   │ AAN+UIT per unit    │
│ script              │ 2                   │ All fans AAN/UIT    │
│ input_boolean       │ 1                   │ Master auto-switch  │
IP/SN mapping
code:
1
2
3
4
5
6
7
│ Unit                │ IP-adres            │ Serienummer         │
│ 1                   │ 192.168.x.xx        │ SERIENUMMER_1    │
│ 2                   │ 192.168.x.xx        │ SERIENUMMER_2     │
│ 3                   │ 192.168.x.xx        │ SERIENUMMER_3     │
in de yaml handmatig de IP-adressen en Serienummers wijzigen!

Lovelace card
3 temperatuur-gauges + master toggle + individuele fan-toggles + "alle AAN/UIT" knoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G1oVAxfxEPEOy3oO_NnW0GOAGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IhGRFoRW113EOhQALcO0HCWx.png?f=fotoalbum_large

Bestandslocatie
/config/packages/zendure_offgrid.yaml — bevat alles in één bestand.

zendure_offgrid.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
# Zendure SolarFlow On/Off-Grid Package
# Plaats in: /config/packages/zendure_offgrid.yaml
#
# IP/SN mapping:
#   Unit 1: 192.168.x.xx / SERIENUMMER
#   Unit 2: 192.168.x.xx / SERIENUMMER
#   Unit 3: 192.168.x.xx / SERIENUMMER

input_boolean:
  zendure_cooling_manual_override:
    name: Manual Override (All 3)
    icon: mdi:hand-back-right
  zendure_cooling_temperature_mode:
    name: Temperature Mode
    icon: mdi:thermometer
  zendure_fan_auto_enabled:
    name: Zendure Fan Automatisering Actief
    icon: mdi:fan-auto

input_datetime:
  zendure_cooling_started_1:
    name: Fan 1 Started
    has_date: true
    has_time: true
    icon: mdi:timer
  zendure_cooling_started_2:
    name: Fan 2 Started
  zendure_cooling_started_3:
    name: Fan 3 Started

rest_command:
  # ============ UNIT 1 (192.168.x.xx) ============
  zendure_offgrid_standard_1:
    url: &url_1_write "http://192.168.x.xx/properties/write"
    method: POST
    headers: &json_headers
      Content-Type: "application/json"
    payload: '{"sn":"SERIENUMMER","properties":{"gridOffMode":0}}'

zendure_offgrid_economic_1:
    url: *url_1_write
    headers: *json_headers
    payload: '{"sn":"SERIENUMMER","properties":{"gridOffMode":1}}'

zendure_offgrid_off_1:
    url: *url_1_write
    payload: '{"sn":"SERIENUMMER","properties":{"gridOffMode":2}}'

# ============ UNIT 2 (192.168.x.xx) ============
  zendure_offgrid_standard_2:
    url: &url_2_write "http://192.168.x.xx/properties/write"

zendure_offgrid_economic_2:
    url: *url_2_write

zendure_offgrid_off_2:
    url: *url_2_write

# ============ UNIT 3 (192.168.x.xx) ============
  zendure_offgrid_standard_3:
    url: &url_3_write "http://192.168.x.xx/properties/write"

zendure_offgrid_economic_3:
    url: *url_3_write

zendure_offgrid_off_3:
    url: *url_3_write

sensor:
  - platform: rest
    name: zendure_grid_off_mode_raw_1
    resource: "http://192.168.x.xx/properties/report"192.168.x.xx
    method: GET
    value_template: "{{ value_json.properties.gridOffMode }}"
    scan_interval: 15

name: zendure_grid_off_mode_raw_2
    resource: "http://192.168.x.xx/properties/report"

name: zendure_grid_off_mode_raw_3
    resource: "http://192.168.x.xx/properties/report"

template:
  - sensor:
      - name: "Zendure Offgrid Modus 1"
        state: >
          {% set v = states('sensor.zendure_grid_off_mode_raw_1') | int(-1) %}
          {% if v == 0 %}Standard{% elif v == 1 %}Economic{% elif v == 2 %}Uit{% else %}Onbekend{% endif %}

- name: "Zendure Offgrid Modus 2"
          {% set v = states('sensor.zendure_grid_off_mode_raw_2') | int(-1) %}
          {% if v == 0 %}Standard{% elif v == 1 %}Economic{% elif v == 2 %}Uit{% else %}Onbekend{% endif %}

- name: "Zendure Offgrid Modus 3"
          {% set v = states('sensor.zendure_grid_off_mode_raw_3') | int(-1) %}

- switch:
      - name: "Zendure Offgrid Stopcontact 1"
        unique_id: zendure_offgrid_stopcontact_1
        icon: mdi:power-socket-eu
        state: "{{ states('sensor.zendure_grid_off_mode_raw_1') in ['0', '1'] }}"
        turn_on:
          - service: rest_command.zendure_offgrid_standard_1
          - delay: "00:00:02"
          - service: homeassistant.update_entity
            target:
              entity_id: sensor.zendure_grid_off_mode_raw_1
        turn_off:
          - service: rest_command.zendure_offgrid_off_1
            target:
              entity_id: sensor.zendure_grid_off_mode_raw_1

- name: "Zendure Offgrid Stopcontact 2"
        unique_id: zendure_offgrid_stopcontact_2
        state: "{{ states('sensor.zendure_grid_off_mode_raw_2') in ['0', '1'] }}"
        turn_on:
          - service: rest_command.zendure_offgrid_standard_2
            target:
              entity_id: sensor.zendure_grid_off_mode_raw_2
        turn_off:
          - service: rest_command.zendure_offgrid_off_2
            target:
              entity_id: sensor.zendure_grid_off_mode_raw_2

- name: "Zendure Offgrid Stopcontact 3"
        unique_id: zendure_offgrid_stopcontact_3
        state: "{{ states('sensor.zendure_grid_off_mode_raw_3') in ['0', '1'] }}"
        turn_on:
          - service: rest_command.zendure_offgrid_standard_3
            target:
              entity_id: sensor.zendure_grid_off_mode_raw_3
        turn_off:
          - service: rest_command.zendure_offgrid_off_3
            target:
              entity_id: sensor.zendure_grid_off_mode_raw_3

automation:
  # ============ UNIT 1 ============
  - alias: "Zendure Fan 1 - AAN bij 35°C"
    id: zendure_fan_1_aan
    trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id: sensor.zendure_1_inverter_temperature
        above: 35
        for: "00:02:00"
    condition:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.zendure_fan_auto_enabled
        state: "on"
        entity_id: switch.zendure_offgrid_stopcontact_1
        state: "off"
    action:
      - service: switch.turn_on
        target:
    mode: single

- alias: "Zendure Fan 1 - UIT bij 30°C"
    id: zendure_fan_1_uit
    trigger:
        entity_id: sensor.zendure_1_inverter_temperature
        below: 30
        for: "00:05:00"
    condition:
    action:
      - service: switch.turn_off
        target:

# ============ UNIT 2 ============
  - alias: "Zendure Fan 2 - AAN bij 35°C"
    id: zendure_fan_2_aan
    trigger:
        entity_id: sensor.zendure_2_inverter_temperature
    condition:
        entity_id: switch.zendure_offgrid_stopcontact_2
    action:
        target:

- alias: "Zendure Fan 2 - UIT bij 30°C"
    id: zendure_fan_2_uit
    trigger:
        entity_id: sensor.zendure_2_inverter_temperature
    condition:
    action:
        target:

# ============ UNIT 3 ============
  - alias: "Zendure Fan 3 - AAN bij 35°C"
    id: zendure_fan_3_aan
    trigger:
        entity_id: sensor.zendure_3_inverter_temperature
    condition:
        entity_id: switch.zendure_offgrid_stopcontact_3
    action:
        target:

- alias: "Zendure Fan 3 - UIT bij 30°C"
    id: zendure_fan_3_uit
    trigger:
        entity_id: sensor.zendure_3_inverter_temperature
    condition:
    action:
        target:

script:
  zendure_fans_all_on:
    alias: Zendure — Alle ventilatoren AAN
    sequence:
        target:
          entity_id:
            - switch.zendure_offgrid_stopcontact_1
            - switch.zendure_offgrid_stopcontact_2
            - switch.zendure_offgrid_stopcontact_3

zendure_fans_all_off:
    alias: Zendure — Alle ventilatoren UIT
    sequence:
        target:
          entity_id:
            - switch.zendure_offgrid_stopcontact_1
            - switch.zendure_offgrid_stopcontact_2
            - switch.zendure_offgrid_stopcontact_3
zendure_offgrid - lovelace_card
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
type: vertical-stack
title: Zendure Inverter Koeling
cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - type: gauge
        entity: sensor.zendure_1_inverter_temperature
        name: Unit 1
        min: 20
        max: 60
        severity:
          green: 20
          yellow: 32
          red: 40
        entity: sensor.zendure_2_inverter_temperature
        name: Unit 2
        severity:
        entity: sensor.zendure_3_inverter_temperature
        name: Unit 3
        severity:
  - type: entities
    title: Handmatige Bediening
    show_header_toggle: false
    entities:
      - entity: input_boolean.zendure_fan_auto_enabled
        name: Automatische regeling (35°C aan / 30°C uit)
      - type: divider
      - entity: switch.zendure_offgrid_stopcontact_1
        name: Ventilator Unit 1
        secondary_info: last-changed
      - entity: switch.zendure_offgrid_stopcontact_2
        name: Ventilator Unit 2
      - entity: switch.zendure_offgrid_stopcontact_3
        name: Ventilator Unit 3
      - type: divider
      - type: call-service
        name: Alle ventilatoren AAN
        icon: mdi:fan
        action_name: Start
        service: script.zendure_fans_all_on
      - type: call-service
        name: Alle ventilatoren UIT
        icon: mdi:fan-off
        action_name: Stop
        service: script.zendure_fans_all_off

[ Voor 75% gewijzigd door hemertje op 22-04-2026 21:00 ]

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Gramser
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:55:
[...]

Toch is het leuk als er zo een paar tegelijk nieuw beginnen en allemaal over de beginnersperikelen struikelen.
En dan elkaar proberen te helpen. Soms zou je een hotline willen…
Ik vind het wel mooi. Ik probeer mezelf wel te beheersen, maar wil eigenlijk heel veel weten. Zoals @hemertje dan die dashboard regeling en aansturing van ventilatoren hierboven maakt, hartstikke gaaf. Zou ik echt graag willen kunnen maar zo ver ben ik gewoon nog niet. Dus meelezen, dingen proberen, en af en toe een vraag stellen. En leren!
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:51:
2 accu’s vol en nu wil ik dat dumpen, zoals eerder door @gielz beschreven. Duur staat nu wel aan, maar hij dumpt niet…
Het grootste deel van de dag heeft-ie netjes NOM gedraaid, dus zou ik zeggen dat alles wel goed geïnstalleerd is?

Waar gaat het mis?

[Afbeelding]
Dumpen die handel, post eens een screenshot van je configuration tab.

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:12:
[...]

Dumpen die handel, post eens een screenshot van je configuration tab.
Hiero

Edit
Nu ik er nog eens naar opkijk zie ik tot mijn stomme verbazing een spread van 1%.
Die heb ik nu meteen naar 0 gezet. Zou dat het zijn? YESSS, dát was het! *O*
Geen idee waar die vandaan kwam en daar had ik overheen gekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUm8JqDOr9kzfcaW77HiTjL3iSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8mKnDLZK38KBQajHWdNj3Ny.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 22-04-2026 20:36 ]

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:32:
[...]

Hiero

Edit
Nu ik er nog eens naar opkijk zie ik tot mijn stomme verbazing een spread van 1%.
Die heb ik nu meteen naar 0 gezet. Zou dat het zijn?

[Afbeelding]
Minimale spread staat op 1, zet deze maar op 0 want je spread is 0.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-05 21:01
Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:07:
[...]

Dan heb je blijkbaar de NL versie van de Proxy REST sensoren en dashboard sensoren genomen.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:34:
[...]

Minimale spread staat op 1, zet deze maar op 0 want je spread is 0.
YESS, dat was ‘m. Heb m’n post aangepast. Dank!

Nu wil ik verder lezen over die spread maar ik kan die info nergens vinden. Kijk ik er overheen, @gielz ?

<John O`Mill>

• gast777
Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:50:
[...]

OK, ik snap wat je bedoelt. De instructies heb ik nog niet in het Engels vertaald. Maar er zijn al wel NL en EN sensoren (zie files). Als je de EN sensoren pakt, heb je het in het Engels. Als je de instructies strikt volgt, dan heb je inderdaad de NL versie.

Engelse instructies maken staat nog op de to-do lijst.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Gramser
Dank @gast777 dan ga ik eens kijken naar die engelse variant. Maar, ik ben bezig met de test-release van @gielz

Ik heb daar in de test-release package de sensoren geplaatst volgens de aangegeven methode (tussen begin / eind) maar ik zie de sensoren niet terug in het dashboard als voorheen. Kan dat kloppen?

Edit: ho, ik moet nog wel een kaart aanmaken en de code erin plakken. Gedaan, maar dan krijg ik configuration error, unknown type encountered: entities. Ben er bijna, maar weet niet meer hoe ik dit vorige keer wel goed deed.

Edit 2: denk een foutje bij copy-pasten, code nog even door een check gehaald, en floep, doet het. In het engels. En nou blijf ik ervan af!

[ Voor 37% gewijzigd door Gramser op 22-04-2026 21:23 ]

• gast777
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:27:

[Afbeelding]
Wat je hier ziet is compleet normaal. Ik neem aan dat je 2x Zendure SF2400 hebt? Dan is 4800 Watt het maximum wat je apparaten aankunnen.

Als je dan foutief 5000 Watt invult (2500 W per device), dan zullen de Zendures dat niet accepteren en gewoon op de oude waarde blijven staan (voor de Proxy maakt het niets uit maar voor de Zendures wel). Maar in je Gielz dashboard heb je dus 5000 ingevuld en die blijft dat proberen toe te passen, dus die blijft de commando's sturen.

Voor deze situatie geeft de Proxy trouwens een foutmelding met uitleg en instructie, maar dat is in Node-RED waar je normaliter niet kijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXCw-3I1Zls4amoR6t9YsDdvJbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B38y0GehR3qPfiBN95JUTYXm.png?f=user_large

• hemertje
hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:55:
ik wil jullie mijn Zendure Fan Temperatuur-schakeling via Offgrid contactdoos delen.

Wat het doet
Schakelt tot 3 ventilatoren (via Zendure off-grid stopcontacten) automatisch aan/uit op basis van inverter-temperatuur.

Drempels
code:
1
2
3
4
5
6
Componenten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
IP/SN mapping
code:
1
2
3
4
5
6
7

Lovelace card
3 temperatuur-gauges + master toggle + individuele fan-toggles + "alle AAN/UIT" knoppen.

[Afbeelding]

Bestandslocatie

zendure_offgrid.yaml

[...]

[...]
was de code vergeten, alsnog toegevoegd (y)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:09:
[...]

Ik vind het wel mooi. Ik probeer mezelf wel te beheersen, maar wil eigenlijk heel veel weten. Zoals @hemertje dan die dashboard regeling en aansturing van ventilatoren hierboven maakt, hartstikke gaaf. Zou ik echt graag willen kunnen maar zo ver ben ik gewoon nog niet. Dus meelezen, dingen proberen, en af en toe een vraag stellen. En leren!
ere wie ere toekomt!
@geert1992 heeft mij de basis aangeleverd

deze heb ik gecontroleerd, werkend gemaakt en aangevuld met Claude Code (y)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:49:
Waar kan ik nou meer lezen over die spread? Het is voor mij een nogal vage materie en ik snap niet zo goed wat de consequenties zijn van de instellingen.

Ik heb gezocht in de gebruiksaanwijzing en FAQ op github, maar nix gevonden.
Kijk ik er overheen?
Is er nou echt niemand die me verder kan helpen? Of is dit een vreemde vraag en snapt iedereen meteen hoe het zit met die spread?
Ik wil er graag mee aan de slag, maar ik snap er nog geen sikkepit van…

<John O`Mill>

• koboy
  • Nu online

koboy

Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:39:
[...]

YESS, dat was ‘m. Heb m’n post aangepast. Dank!

Nu wil ik verder lezen over die spread maar ik kan die info nergens vinden. Kijk ik er overheen, @gielz ?
De spread is het verschil tussen inkoop en verkoop tarief. Bij een RTE van 80% gaat er 5kWh de accu in voor elke 4 die er uit komt. De uitgaande kWh moet dus 25% duurder zijn om geen verlies te draaien.
De integratie berekent het gemiddeld tarief over de dure en goedkope periode(s) en bepaalt op basis daarvan het percentage verschil (en het aantal €). Wanneer dit verschil percentage kleiner is dan de ingestelde minimale spread zal er niet worden ontladen. Stroom afnemen is dan immers goedkoper.

Bij 0 goedkope of dure periodes zal de spread automatisch uitkomen op 0%, daarom de spread instellen op 0% om er voor te zorgen dat er ontladen kan worden.
N.B. de spread is alleen van belang bij dynamische modussen. Standaard NOM "doet het altijd".

• koboy
  • Nu online

koboy

Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:10:
[...]

Is er nou echt niemand die me verder kan helpen? Of is dit een vreemde vraag en snapt iedereen meteen hoe het zit met die spread?
Ik wil er graag mee aan de slag, maar ik snap er nog geen sikkepit van…
Was ik niet snel genoeg? })

• Hippe Lip

Hippe Lip

gast777 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:54:
[...]

Wat je hier ziet is compleet normaal. Ik neem aan dat je 2x Zendure SF2400 hebt? Dan is 4800 Watt het maximum wat je apparaten aankunnen.

Als je dan foutief 5000 Watt invult (2500 W per device), dan zullen de Zendures dat niet accepteren en gewoon op de oude waarde blijven staan (voor de Proxy maakt het niets uit maar voor de Zendures wel). Maar in je Gielz dashboard heb je dus 5000 ingevuld en die blijft dat proberen toe te passen, dus die blijft de commando's sturen.

Voor deze situatie geeft de Proxy trouwens een foutmelding met uitleg en instructie, maar dat is in Node-RED waar je normaliter niet kijkt.

[Afbeelding]
Max laden en ontladen staan nu op 4800W. Ik dacht dat een klein beetje meer niet erg zou zijn, maar dat blijkt dus van wel.

Weer wat geleerd, zullen we maar zeggen dan.
Dank voor je hulp en uitleg.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:14:
[...]

Was ik niet snel genoeg? })
Jawel hoor, wel op mijn laatste vraag d:)b

Maar ik haalde mijn vraag van eerder op de dag aan en daarop kwam geen antwoord. Ervaring leert binnen een actief topic als dit dat er meestal nix meer komt als er niet binnen 2 uur is gereageerd. Dan is dat al zoveel pagina’s terug…

Toch verbaas ik me er nog steeds over dat hierover geen documentatie of toelichting ergens te vinden is.
Jammer, maat tis niet anders kennelijk.

<John O`Mill>

• gast777
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:16:
[...]

Max laden en ontladen staan nu op 4800W. Ik dacht dat een klein beetje meer niet erg zou zijn, maar dat blijkt dus van wel.
Kleine tip, waar je het evt zou kunnen zien is boven het invulveld. Daar staat met kleine lettertjes "API" en dan de waarde die op het apparaat daadwerkelijk actief is. Normaal verandert die als je de instelling verandert. Maar als je een te hoge waarde invult, zul je daar zien dat die niet mee verandert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q85P1qcfBnROhSni128muDGnaH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u7OWUoNjlYtR4TXI52qc2lEH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkXva49G_jJyg0eHOKoi1QIW-eE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5jctoaWf9T13Dv6NeSurlnq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcsmEwRHESNhcGkY0pKN8ujjc5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3vbQNWYzDZC9ksr3OF1tzer.png?f=fotoalbum_large

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:23
@gielz ik dacht dat de mei-release de optie biedt om de SoC in te stellen maar kan dat niet vinden.
Ik gebruik release v20260412 en de Nederlandse versie.

• hemertje

Wat het doet

Drempels
code:
1
2
3
4
5
6
Componenten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
IP/SN mapping
code:
1
2
3
4
5
6
7

Lovelace card

[Afbeelding]

Bestandslocatie

zendure_offgrid.yaml

[...]

[...]
@gielz
is het een idee dat je dit dashboard mbt schakelen van de offgrid contactdoos opneemt in je volgende versie tbv in/uitschakelen van eventuele externe ventilatoren?

• gast777
Maarten60 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:48:
@gielz ik dacht dat de mei-release de optie biedt om de SoC in te stellen maar kan dat niet vinden.
Ik gebruik release v20260412 en de Nederlandse versie.
Die nieuwe test release met de SoC instelling kun je hier vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyoL5DWltMZ4mBAtxyscrsA1Lv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akbTcjGr0pmlaQQSy0Xzgypp.png?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

gast777 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:47:
[...]
Kleine tip, waar je het evt zou kunnen zien is boven het invulveld. Daar staat met kleine lettertjes "API" en dan de waarde die op het apparaat daadwerkelijk actief is. Normaal verandert die als je de instelling verandert. Maar als je een te hoge waarde invult, zul je daar zien dat die niet mee verandert.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grote dank weer. Langzaam wordt ik wijzer. O-)

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:13:
[...]
De spread is het verschil tussen inkoop en verkoop tarief. Bij een RTE van 80% gaat er 5kWh de accu in voor elke 4 die er uit komt. De uitgaande kWh moet dus 25% duurder zijn om geen verlies te draaien.
De integratie berekent het gemiddeld tarief over de dure en goedkope periode(s) en bepaalt op basis daarvan het percentage verschil (en het aantal €). Wanneer dit verschil percentage kleiner is dan de ingestelde minimale spread zal er niet worden ontladen. Stroom afnemen is dan immers goedkoper.

Bij 0 goedkope of dure periodes zal de spread automatisch uitkomen op 0%, daarom de spread instellen op 0% om er voor te zorgen dat er ontladen kan worden.
N.B. de spread is alleen van belang bij dynamische modussen. Standaard NOM "doet het altijd".
Sorry, ik ben langzaam. Ik bedenk me nu dat die spread over de hele prijs, inclusief EB en BTW berekend wordt, terwijl we dit jaar nog salderen. De spread zal dus over de kale EPEX-prijs moeten gaan, als ik het goed heb (uitgaande van netto verbruik over een heel jaar)?

Dus kun je bij de instellingen beter de nordpool met de kale EPEX-prijs instellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 22-04-2026 22:06 ]

<John O`Mill>

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:04
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:04:
[...]

Sorry, ik ben langzaam. Ik bedenk me nu dat die spread over de hele prijs, inclusief EB en BTW berekend wordt, terwijl we dit jaar nog salderen. De spread zal dus over de kale EPEX-prijs moeten gaan, als ik het goed heb (uitgaande van netto verbruik over een heel jaar)?

Dus kun je bij de instellingen beter de nordpool met de kale EPEX-prijs instellen?
Je maakt het nu wel heel moeilijk voor jezelf.

Met salderen kan je EB en BTW tegen elkaar wegstrepen (zolang de opwek meer is dan verbruik). Dus voor spread maakt het niet uit of je het incl of excl doet. Resultaat is gelijk.

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:48
Hi, vandaag mijn 2400 AC+ binnen gekregen. Installeren van de batterij en Gielz integratie ging aardig soepel. Heel blij mee! Wil hem voorlopig inzetten op dynamisch handelen + NOM

Ik krijg alleen de dynamische tarieven van vandaag en morgen niet zichtbaar in mijn dashboard. Ben al even op zoek maar krijg het niet gevonden. Wie kan mij een zetje in de goede richting geven 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihu5e3X8dfXqVwvjew0VtYyc-FM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sOLnVGp7kFItS16Z7ifw8a6i.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS5okE8MeMezGil2zKDEvzOd6rU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VlyWhpxY3CodqMzdCklJQcgv.png?f=user_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pakhaas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:11:
[...]

Je maakt het nu wel heel moeilijk voor jezelf.

Met salderen kan je EB en BTW tegen elkaar wegstrepen (zolang de opwek meer is dan verbruik). Dus voor spread maakt het niet uit of je het incl of excl doet. Resultaat is gelijk.
Is dat zo? Maak ik een denkfout dan?

De spread werkt met procenten verschil tussen in- en verkoop. Dan is 20% van de prijs ex BTW en EB wel heel iets anders dan 20% van de prijs inclusief BTW en EB? Dan haal je die spread toch veel minder makkelijk?

<John O`Mill>

klmtrf schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:18:
Hi, vandaag mijn 2400 AC+ binnen gekregen. Installeren van de batterij en Gielz integratie ging aardig soepel. Heel blij mee! Wil hem voorlopig inzetten op dynamisch handelen + NOM

Ik krijg alleen de dynamische tarieven van vandaag en morgen niet zichtbaar in mijn dashboard. Ben al even op zoek maar krijg het niet gevonden. Wie kan mij een zetje in de goede richting geven 😄

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even bij de manual periods en manual periods tomorrow "unknown" weghalen.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:23
gast777 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:56:
[...]

Die nieuwe test release met de SoC instelling kun je hier vinden:
Dank, niet goed opgelet. Dacht dat nieuwe versie al was vrijgegeven en dus ‘blind’ main versie geïmporteerd.
Morgen nieuwe kans.

• Pakhaas
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:24:
[...]

Is dat zo? Maak ik een denkfout dan?

De spread werkt met procenten verschil tussen in- en verkoop. Dan is 20% van de prijs ex BTW en EB wel heel iets anders dan 20% van de prijs inclusief BTW en EB? Dan haal je die spread toch veel minder makkelijk?
De spread is vandaag 150% en morgen 225%. Ik zou me er niet te druk om maken..als ik sowieso al onder de 40% ofzo kom doe ik al niet puur handelen, want mijn ervaring is dat er dan maar paar centen overblijven. Op die momenten laad ik liever met pv overschot en avonds beetje NOM op "dure" momenten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pakhaas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:30:
[...]

De spread is vandaag 150% en morgen 225%. Ik zou me er niet te druk om maken..als ik sowieso al onder de 40% ofzo kom doe ik al niet puur handelen, want mijn ervaring is dat er dan maar paar centen overblijven. Op die momenten laad ik liever met pv overschot en avonds beetje NOM op "dure" momenten.
Nou gooi je het onderwerp om naar de vraag bij welke spread handel zinvol is.

Maar we hadden het over de vraag of je bij de instellingen nou de kale EPEX-nordpool invult of de nordpool inclusief BTW en EB.
Ik krijg de indruk dat je de kale prijs moet hebben voor de spread.

<John O`Mill>

• Pakhaas
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:41:
[...]

Maar we hadden het over de vraag of je bij de instellingen nou de kale EPEX-nordpool invult of de nordpool inclusief BTW en EB.
Ik wil in de gielz integratie exact dezelfde tarieven als wat ik op tibber zie. Dus ik heb alles incl. Zoals ik zei komt het echt niet op een paar procent aan om je keuze te maken. Ik zie vaker 80%+ dan lager.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pakhaas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:44:
[...]

Ik wil in de gielz integratie exact dezelfde tarieven als wat ik op tibber zie. Dus ik heb alles incl. Zoals ik zei komt het echt niet op een paar procent aan om je keuze te maken. Ik zie vaker 80%+ dan lager.
Dat kan, maar helaas negeer je de essentie van de vraag.

Misschien kan iemand anders me verder helpen?

<John O`Mill>

• Pakhaas
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:46:
[...]

Dat kan, maar helaas negeer je de essentie van de vraag.

Misschien kan iemand anders me verder helpen?
Waarom reken je het zelf niet uit en vertel je hier de uitkomst.

• koboy
  • Nu online

koboy

Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:41:
[...]

Je moet rekenen met de waarde die de stroom heeft voor jou op het moment van laden en ontladen. Inclusief BTW en EB en opslag dus.
Volgend jaar reken je met BTW en EB opslag voor laden van het net, en met alleen BTW en opslag voor laden van PV en ontladen.

Als je met alleen de kale prijs rekent kom je veel te snel op die 25% om je RTE van 80% goed te maken. Bijvoorbeeld deze winter was het onrendabel iets met een accu te doen omdat de stroomprijs te weinig varieerde, bijvoorbeeld tussen de 20 en 25 cent inclusief BTW en EB. Kale prijs op dat moment was ongeveer 6 en 10 cent, een spread van 66% op de kale prijs, maar slechts 25% op de all-in prijs.

Dit alles uitgaande van Zonneplan voorwaarden. Controleer de opslag factor bij je eigen energieboer.

• Wai_AM
  • Laatst online: 08:51

Wat het doet

Drempels
code:
1
2
3
4
5
6
Componenten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
IP/SN mapping
code:
1
2
3
4
5
6
7

Lovelace card

[Afbeelding]

Bestandslocatie

zendure_offgrid.yaml

[...]

[...]
netjes.
mogelijke verbetering is dynamisch maken.
- input max temp
- input min temp
- input duration on
- input duration off

zodat het niet vast staat op temp en duur .

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:39:
Je moet rekenen met de waarde die de stroom heeft voor jou op het moment van laden en ontladen. Inclusief BTW en EB en opslag dus.
Volgend jaar reken je met BTW en EB opslag voor laden van het net, en met alleen BTW en opslag voor laden van PV en ontladen.

Als je met alleen de kale prijs rekent kom je veel te snel op die 25% om je RTE van 80% goed te maken. Bijvoorbeeld deze winter was het onrendabel iets met een accu te doen omdat de stroomprijs te weinig varieerde, bijvoorbeeld tussen de 20 en 25 cent inclusief BTW en EB. Kale prijs op dat moment was ongeveer 6 en 10 cent, een spread van 66% op de kale prijs, maar slechts 25% op de all-in prijs.

Dit alles uitgaande van Zonneplan voorwaarden. Controleer de opslag factor bij je eigen energieboer.
Dank je @koboy.

Mijn redenering, waar ik dus nog niet zeker van ben:

Dit jaar salderen we nog, dus als ik voor kaal 16 cent inkoop en 12 cent verkoop (=25% spread?), dan draai ik quitte, als je rekent met een RTE van 80%?
Dit betekent dat ik moet rekenen met de kale prijs zónder BTW en EB (maar mét opslag, als die asymmetrisch is), want die vallen tegen elkaar weg.

Waar ga ik de mist in dan?

Alles uitgaande van netto verbruiker, dus in een jaar meer afname dan teruglevering.

<John O`Mill>

• koboy
  • Nu online

koboy

Hippe Lip schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:28:
[...]

Dank je @koboy.

Mijn redenering, waar ik dus nog niet zeker van ben:

Dit jaar salderen we nog, dus als ik voor kaal 16 cent inkoop en 12 cent verkoop (=25% spread?), dan draai ik quitte, als je rekent met een RTE van 80%?
Dit betekent dat ik moet rekenen met de kale prijs zónder BTW en EB (maar mét opslag, als die asymmetrisch is), want die vallen tegen elkaar weg.

Waar ga ik de mist in dan?

Alles uitgaande van netto verbruiker, dus in een jaar meer afname dan teruglevering.
Afgezien van het omdraaien van in- en verkoop >:)

Je moet rekenen met de totale waarde van de stroom. Als je auto's gaat vergelijken qua verbruik kosten reken je ook met de prijs aan de pomp inclusief accijns, BTW en winst van de pomphouder.
De waarde van de stroom is inclusief alle opslagen bij terugleveren, dat is het mooie van salderen. Bij een kale prijs van 11 cent krijg je effectief zo'n 25 cent terug als je teruglevert. Dat is dus ook de kostprijs als je het in een accu duwt, daarmee reken je dus voor de spread.
Dat energiemaatschappijen rekenen met de kale prijs, en apart alleen over het netto verbruik energiebelasting rekenen komt doordat dat het makkelijkste rekent voor hun maar heeft niets met de waarde van stroom op een bepaald moment te maken.

Ik gaf niet voor niets het voorbeeldje zoals dat afgelopen winter voorkwam (in- en verkoop was 5 cent hoger, maar dat rekent onhandiger en maakt alleen het verschil in spread tussen kaal en totaal wat kleiner). De hele winter heeft iedereen met een accu lopen klagen in het dynamische tarieven topic dat er geen donder te verdienen was, terwijl de spread volgens jouw logica meer dan groot genoeg was....

Dit alles uitgaande van netto verbruik....

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:31
Als ik een "HW sensor" toevoeg aan de integratie waarbij ik standaard +100w tel, zal de integratie dan altijd standaard 100watt terugleveren?

Nu heb ik met mijn idle verbruik in de avond (60w) dat de integratie helemaal niks doet.. en zou ik dus om 2027 in die situaties wel stroom inkopen.
Integratie wil pas starten boven de 100w, waarom is dat eigenlijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Henkoes op 23-04-2026 10:29 ]

Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:20:
Als ik een "HW sensor" toevoeg aan de integratie waarbij ik standaard +100w tel, zal de integratie dan altijd standaard 100watt terugleveren?

Nu heb ik met mijn idle verbruik in de avond (60w) dat de integratie helemaal niks doet.. en zou ik dus om 2027 in die situaties wel stroom inkopen.
Integratie wil pas starten boven de 100w, waarom is dat eigenlijk?
60 watt dat is wel heel laag en uiteraard echt heel goed! De integratie start bij minimaal 100 watt en vanaf de volgende update ook lager instelbaar naar 80 watt. Rond bijvoorbeeld de 50 watt starten heeft de batterij gewoon problemen (lang geleden getest).

Je zou het ook even kunnen testen of je het bij jou wel werkend krijgt. Moet namelijk wel langdurig goed gaan. Je opent hiervoor je package bestand en past de volgende regel aan, daarna HA herstarten;

min: 100 veranderen van 100 naar 50.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  zendure_2400_ac_ontladen_starten_bij:
    name: Zendure 2400 AC Ontladen Starten Bij
    icon: mdi:battery-minus-variant
    min: 100
    max: 500
    step: 1
    mode: box
    unit_of_measurement: "W"

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:38:
[...]
Rond bijvoorbeeld de 50 watt starten heeft de batterij gewoon problemen (lang geleden getest).
Geldt dat voor alle modellen?
Ik kan mijn voorstellen dat mensen met bijvoorbeeld een sf800(plus of pro) en dus een kleinere omvormer hier minder last van hebben.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• DeadMetal
Ik begrijp die 'beschikbare energie' sensor niet }:O

Ik heb 16,32 kWh capaciteit (2x 2400 AC+ met 2x extra accu via de proxy).
De batterij is voor 93% gevuld, en de beschikbare energie heeft nu een waarde van 5,73kWh. Hoe kan dit nou?
DeadMetal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:

De batterij is voor 93% gevuld, en de beschikbare energie heeft nu een waarde van 5,73kWh. Hoe kan dit nou?
Kijk even naar de attributen (benieuwd wat je ziet), deze sensor moet ook eerst wat meer geschiedenis hebben om het goed te kunnen bereken. Het is dus niet een domme berekening van 1% SOC is zoveel waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrrswOIt1EZDZm-_sD-3RjZ28kc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T9PSiO2LpmYUnwwAGkM4JDIQ.png?f=user_large

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:31
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:38:
[...]

60 watt dat is wel heel laag en uiteraard echt heel goed! De integratie start bij minimaal 100 watt en vanaf de volgende update ook lager instelbaar naar 80 watt. Rond bijvoorbeeld de 50 watt starten heeft de batterij gewoon problemen (lang geleden getest).

Je zou het ook even kunnen testen of je het bij jou wel werkend krijgt. Moet namelijk wel langdurig goed gaan. Je opent hiervoor je package bestand en past de volgende regel aan, daarna HA herstarten;

min: 100 veranderen van 100 naar 50.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  zendure_2400_ac_ontladen_starten_bij:
    name: Zendure 2400 AC Ontladen Starten Bij
    icon: mdi:battery-minus-variant
    min: 100
    max: 500
    step: 1
    mode: box
    unit_of_measurement: "W"
Top! Wat ging er mis bij jouw test?

• CappieL

Daar lijkt inderdaad iets niet helemaal goed te gaan.
In de details van de sensor kun je zien waar hij de waarde op baseert.
Dit is afhankelijk van laadpercentage, min en max laadpercentage en de efficiëntie DC>AC.

RemmyB83 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:45:
[...]

Geldt dat voor alle modellen?
Ik kan mijn voorstellen dat mensen met bijvoorbeeld een sf800(plus of pro) en dus een kleinere omvormer hier minder last van hebben.
Ik kan dit zelf helaas niet testen. Heb hier alleen een 2400 AC en 2400 Pro (is nu uitgeleend). Maar 99% van de gebruikers heeft wel een basislast van rond de 100+ watt. iig pas 1 melding gehad via DM in 1 jaar tijd dat NOM niet gestart kon worden.

• DeadMetal
CappieL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:13:
[...]
Daar lijkt inderdaad iets niet helemaal goed te gaan.
In de details van de sensor kun je zien waar hij de waarde op baseert.
Dit is afhankelijk van laadpercentage, min en max laadpercentage en de efficiëntie DC>AC.
code:
1
2
3
4
totale_capaciteit_kwh: 16.32
indicatie_beschikbare_energie_(zonder_verlies): 13.55
bruikbaar_percentage: 83.0 %
gebruikte_export_efficiëntie: 42.3 %
Bedankt, het zal hem in die laatste zitten. Misschien is het omdat ik de batterij nu nog amper gebruik (zit nog 3 weken op een vast contract, dus ben enkel nog een beetje aan het testen)

• gast777

Voor meer details kun je naar de attributes van die sensor kijken. Wellicht helpt dat met een verklaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktMGWJXwBO8rqQvyTSFH3GdGpBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hk3tCgqDpGzVunUVtVK43GnK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CWXUZWwjT3P0-hEgxlQToV0SQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YHUKZMmxAuMfFao0QylJTIh7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtP0NMJTHWuC-HTUfJwYhPP90yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VFngDKUolw9E2yywnywXjXIy.png?f=fotoalbum_large

• gast777
OK... was al beantwoord zie ik...

Pagina: 1 ... 39 ... 52 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.