Ben bang dat het een toevalstreffer was, want o.a. vermenigvuldig je nu de current proce met 0,21 ipv 1,21.Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:21:
[...]
Dank je, @Wai_AM. Ik zat gefocust op het feit dat mijn opslag van 2,5 cent inclusief BTW is en dat vrijwel alle formules werken met een ex-BTW opslag. Dat leidde mijn aandacht af van het begin van de formule, waar ik inderdaad een keer de basisprijs teveel berekende.
Nu gebruik ikYAML:En nu komt er het juiste resultaat uit
1 2 3 4 5 6 # additional_costs: > {% set VAT = states('input_number.btw_percentage') | float(0) %} {% set belasting = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %} {% set opslag = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %} {{ (( current_price * VAT) + (belasting * (1 + VAT)) + opslag) |float }}![]()
Dank voor je aanhoudendheid
Ik ga er even van uit dat de input velden omrekenen naar euro's, wat ik ook terug zie.
Float(0) betekent dat je afrond met 0 decimalen. Voor de BTW, energiebelasting en opslag komt daar dan 0 uit rollen.
Zet de float voor VAT op float(2), voor de energiebelasting op float(5) en voor de opslag op float(3). Met de vorige formule zou het dan moeten kloppen.
De formule klopte namelijk: 2 componenten zonder btw (current price en energiebelasting) bij elkaar optellen, dan de BTW eroverheen en tot slot de opslag inclusief BTW er bij optellen.
Feit dat het niet werkte betekent dat er iets met de waarde van de variabelen mis is, wat veroorzaakt werd door af te ronden op 0 decimalen in euro's.
Nog een laatste toevoeging: om de waardes zichtbaar o.a. bij mouse over in grafieken wat toonbaar te houden kun je er nog voor kiezen om het eindresultaat af te ronden op 4 decimalen (=honderdsten van een cent) met float(4) ipv een kale float.
[ Voor 17% gewijzigd door koboy op 21-04-2026 16:08 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
:strip_exif()/f/image/XRen5F1m2ARG4n8Te0TDnLSb.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fpq3CVj3qHCtLYbIBXicPUAI.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ByDlaKz6awi1ESXX94yUG8bm.png?f=fotoalbum_large)