Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Sinds welke versie is dit? En kan ik ergens mijn geïnstalleerde versie vinden?gast777 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:37:
[...]
Dit weet ik wel wat het is en dat is opgelost in de laatste Proxy versie.
Wat er gebeurt is het volgende. Je hebt twee Zendures. Bij lagere vermogens is er 1 daarvan aktief, de andere in standby. Als er gewisseld wordt van device of als je van 2 naar 1 device gaat, wordt er dus een op 0 Watt gezet. Na 5 minuten zet de proxy die op 'slaapmode' oftewel smartmode=0 oftewel 'opslaan in Flash'. Daarna heb ik hier ook gezien dat "outputPackPower" een laag vermogen aangeeft, rond de 20 Watt. Dit is Zendure gedrag en is niets aan te doen en op zichzelf geen probleem.
De huidige versie van Gielz ziet dat als Opladen met 20W, terwijl de andere Zendure aan het Ontladen is. De proxy combineert deze waarden in een device. Zo krijg je het beeld in je screenshot met laden en ontladen tegelijk.
Dat alleen is nog niet echt een probleem eigenlijk, hoewel het er wat raar uitziet. Maar ik heb gezien dat dit ook kan leiden tot wat ander incorrect gedrag omdat Gielz HA dit ziet als Opladen terwijl je eigenlijk aan het ontladen bent. Daardoor kreeg ik het fenomeen dat na een device wissel weer een wissel terug gedaan werd, wat niet de bedoeling is.
In de nieuwste Proxy versie is dit dus opgelost. De Proxy houdt nu rekening met dit Zendure gedrag en zorgt ervoor dat altijd laden of ontladen op 0 Watt is. In bovenstaande situatie wordt nu het kleine 'oplaad' getal van het grote 'ontlaad' getal afgetrokken en dan aan HA doorgegeven.
Dus ik zou aanraden om de laatste Proxy versie op je node-RED te zetten.
Heb 3 sets met ieder 1.000W te laden en ontladen dus je zou denken dat de grafiek op de nullijn zou moeten liggen ‘s nachts?
:strip_exif()/f/image/i5cfACYFzhlDwjG0fsqQ3c6F.jpg?f=fotoalbum_large)
In de batterijen zit nog genoeg sap dus daar kan het niet aan liggen…
:strip_exif()/f/image/lXKczojxUQ0ud3SFmCN12LV9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai met de modus ‘Dynamic Smart Matching (Expensive) oftewel NOM (Duur)…
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Te weinig informatie om te trouble shooten.hemertje schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:14:
Wil iemand eens meedenken waarom ik de NOM niet houd?
Heb 3 sets met ieder 1.000W te laden en ontladen dus je zou denken dat de grafiek op de nullijn zou moeten liggen ‘s nachts?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je in HA geschiedenis de volgende entiteiten pakt met je gewenste periode:
Dan kan je past kijken wat er mis gaat.input_number.dynamisch_goedkoopste_x_periode_morgen
input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
sensor.dynamisch_goedkoopste_periode op JA staat zal er opgeladen worden indien sensor.dynamisch_spread_indicatie hoger is dan input_number.dynamisch_minimale_spread.
+ modes
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Overigens werk ik met HA nog alleen lokaal, niet remote. Zijn er mensen die remote access gebruiken? Met deze kleine troubleshoots is dat denk ik toch wel handig, als ik niet op HEMS wil terugvallen?
[ Voor 18% gewijzigd door Gramser op 20-04-2026 09:20 ]
Je kunt op home assistant een installatie voor Tailscale (VPN) vinden volgens mij. Heb die in ieder geval opgezet op m'n telefoon ook en zo altijd toegang tot HA vanaf remote. Heb ook een widget die live bijhoudt wat o.a. SoC is, hoeveel huis verbruikt etc. en die blijft dan ook werken remote (als VPN aan staat).Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:11:
Ook iets geks zojuist. Batterijen waren leeg, drempelwaarde zonneoverschot werd behaald, maar de batterijen gingen niet laden. Het leegste device (10%SoC) bleef switchen tussen 0W en xW charging power. Alsof hij wel wilde maar steeds weer op 0 terugviel. Ik heb niet afgewacht of dit vanzelf goed zou komen, maar heb even HA herstart. Dat werkte. Maar ik heb liever dat ik het niet in de gaten moet houden… is dit een herkenbaar verschijnsel?
Overigens werk ik met HA nog alleen lokaal, niet remote. Zijn er mensen die remote access gebruiken? Met deze kleine troubleshoots is dat denk ik toch wel handig, als ik niet op HEMS wil terugvallen?
Als je aan ChatGPT vraagt over Tailscale krijg je een stappenplan en kun je ook verdere vragen stellen als je vastloopt.
[ Voor 5% gewijzigd door Refl op 20-04-2026 09:34 ]
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
dank voor je reactie!Wai_AM schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:35:
[...]
Te weinig informatie om te trouble shooten.
Als je in HA geschiedenis de volgende entiteiten pakt met je gewenste periode:
[...]
Dan kan je past kijken wat er mis gaat.
kan je me aangeven hoe ik deze zichtbaar maak in een totaal overzicht?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Open je dashboard (bij voorkeur in je browser)hemertje schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:09:
[...]
dank voor je reactie!
Ctrl + K en zoek naar Geschiedenis / History
Kies dan de entiteiten die je wilt laten zien
Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Bedoeld als opbouwende kritiek: ik mis een stappenplan om vanaf scratch te gaan installeren. Bij je instructies in de README begin je met "Vul de IP adressen van de Zendure devices in", maar dan moet er al het een en ander gebeurd zijn, want in een standaard HA-installatie zit
a) geen Node-Red en
b) jouw instructies voor in die Node-Red niet.
Ik had verwacht dat de instructies zouden beginnen met zoiets als
1. Installeer Node-Red
2. Doe ??? om mijn instructies in NR te zetten.
Voor iemand zoals jij is dit inmiddels zó logisch dat je hier niet meer aan denkt, maar aan een first-time-user (met jouw proxy) in elk geval niet, zo ervaar ik nu.
Ik geef het je maar als feedback. k blijf op dit moment hier namelijk steken. NR installeren is gedaan, maar dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 20-04-2026 10:38 ]
<John O`Mill>
Links in HA heb je geschiedenis etc.hemertje schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:09:
[...]
dank voor je reactie!
dan de betreffende entiteiten selecteren zodat je inzicht hebt en dat dan vergelijken met de logic.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
HA herstarten is niet nodigGramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:30:
Alleen de flow opnieuw inladen (ik heb eerst de oude verwijderd) en de ip-adressen van je zendure(s) opgeven. Dan opnieuw deployen. En waarschijnlijke HA even opnieuw opstarten maar dat weet ik niet zeker.
Tip voor de veiligheid:
na verwijderen van de oude NR-flow ook even een een Deploy uitvoeren
Hier staat wat je in nodered moet doen, direct onder de instructies:
“ Vul de IP adressen van de Zendure devices in, in het blok "Vul hier de Zendure IP adressen in" (zie het rode vierkant in het plaatjes hieronder).
Hiervoor importeer je eerst de flow Zendure-proxy-Node-Red-flow.json in Node-RED via het menu (hamburger rechtsboven) -> Import. Vervolgens open je het blok "Vul hier de Zendure IP adressen in" door erop te dubbel clicken. Na invullen van de IP adressen click je op de rode "Done" knop. Daarna click je op de rode "Deploy" knop rechts boven in Node-RED om de flow te activeren. Daarmee is de Node-RED kant gereed.”
En dan echt gewoon de stappen volgen. Ik ga er dan wel vanuit dat je Gielz al in HA hebt zitten.
Alles is kapot gegaan. Blijkbaar ris er nu ook een engelse gast777.Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:30:
Alleen de flow opnieuw inladen (ik heb eerst de oude verwijderd) en de ip-adressen van je zendure(s) opgeven. Dan opnieuw deployen. En waarschijnlijke HA even opnieuw opstarten maar dat weet ik niet zeker.
Heb opnieuw de proxy sensors toegevoegd mar gielz ziet de volledige capaciteit niet meer.
Weer gefixed. Blijkbaar moet je de batterijen uit standby forceren en dan updaten de sensoren weer. Langzaam zie ik alle batterij capaciteit verschijnen in het dashboard.Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:59:
Ah balen! Je zou misschien een backup terug kunnen zetten?
Ik heb alles automations, nodered en dashboards opnieuw ingeladenGramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:07:
“Alles is kapot” —> knopje om en gefixt.
Geen drama van maken hoor
Je draait dynamisch NOM duur; die doet alleen NOM in de uren die als duur gemarkeerd staan, icm vol opladen bij de goedkoop gemarkeerde uren en de niet gemarkeerde uren standby. Bij mij waren vannacht geen duur gemarkeerde uren...hemertje schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:14:
Wil iemand eens meedenken waarom ik de NOM niet houd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
N.B. je draait dus een peak shaving modus, terwijl je volgens mij een volle NOM modus wilt.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Plaat eens een screenshot wat je nu ziet (tab1 en 2 en 4). Dan zal troubleshooten wat sneller gaan verwacht ik.Henkoes schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:26:
Volledig beschikbare capaciteit klopt nog steeds niet na de update.
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Ik heb in HA bij Settings > Apps Node-RED toegevoegd.Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:47:
@Hippe Lip hier ook beginner, en dan duizelt het je inderdaad al gauw. Belangrijk is even om te weten hoe je nodered hebt geïnstalleerd: als add-on in HA? Dat is wat later in het proces van belang.
Zijn er nog andere methoden dan? Daar ben ik me niet van bewust. En als er inderdaad meerdere methoden zijn en dat is van belang, dan is het helemaal een reden om dat in het stappenplan voor installatie van de proxy van @gast777 te vermelden, lijkt me. Dat voorkomt misverstanden.
Ah, nu ook gevonden. Thnx.Hier staat wat je in nodered moet doen, direct onder de instructies:
“ Vul de IP adressen van de Zendure devices in, in het blok "Vul hier de Zendure IP adressen in" (zie het rode vierkant in het plaatjes hieronder).
Hiervoor importeer je eerst de flow Zendure-proxy-Node-Red-flow.json in Node-RED via het menu (hamburger rechtsboven) -> Import. Vervolgens open je het blok "Vul hier de Zendure IP adressen in" door erop te dubbel clicken. Na invullen van de IP adressen click je op de rode "Done" knop. Daarna click je op de rode "Deploy" knop rechts boven in Node-RED om de flow te activeren. Daarmee is de Node-RED kant gereed.”
Dan lijkt het meer op een 'onlogische' volgorde van de instructies.
Nee, Gielz nog niet. Ik wil nu eerst mijn twee Zendurestapels in HA zichtbaar maken. Ik neem aan dat ik met de installatie van die proxy dat kan bereiken.En dan echt gewoon de stappen volgen. Ik ga er dan wel vanuit dat je Gielz al in HA hebt zitten.
Als dat werkt, dan komt de Gielz-integratie aan de beurt. Zonder de proxy kan ik daar sowieso nix mee.
<John O`Mill>
De Proxy verzorgt de data zodat Gielz er iets mee kan. Zonder Gielz heb je niets zichtbaar in HAHippe Lip schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:32:
[...]
Ik heb in HA bij Settings > Apps Node-RED toegevoegd.
Zijn er nog andere methoden dan? Daar ben ik me niet van bewust. En als er inderdaad meerdere methoden zijn en dat is van belang, dan is het helemaal een reden om dat in het stappenplan voor installatie van de proxy van @gast777 te vermelden, lijkt me. Dat voorkomt misverstanden.
[...]
Ah, nu ook gevonden. Thnx.
Dan lijkt het meer op een 'onlogische' volgorde van de instructies.
[...]
Nee, Gielz nog niet. Ik wil nu eerst mijn twee Zendurestapels in HA zichtbaar maken. Ik neem aan dat ik met de installatie van die proxy dat kan bereiken.
Als dat werkt, dan komt de Gielz-integratie aan de beurt. Zonder de proxy kan ik daar sowieso nix mee.
Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Maar de manier waarop je NodeRed in HA hebt geinstalleerd, is van belang, zo maak ik op uit de readme/instructies. Onder het kopje "Home Assistant" kun je dat teruglezen, daar staan verschillende opties. Namelijk voor NodeRed als add-on: "Als Node-RED op de Home Assistant server zelf is geinstalleerd als Add-On, vul in "localhost:1880/endpoint"."
En niet veel lager staat dan dit:
Indien Node-RED op de Home Assistant server zelf is geinstalleerd als Add-on, volg deze stappen om de flow direct te laten werken:
Home Assistant Add-On Configuratie van Node-RED:
Zet "ssl" uit
Zet "Show unused optional configuration options" aan
Zet "leave_front_door_open" aan
Save de configuratie
Herstart Node-RED
Op het HA Dashboard, configureer als "Zendure 2400 AC IP-adres":
localhost:1880/endpoint
Daarmee werkte alles bij mij, maar ik heb dus wel eerst Gielz geïnstalleerd.
Edit: @CappieL bevestigt mijn aanname.
Klinkt leuk, maar helaas gaat die vlieger niet op.Flexiilex schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:30:
Is het handig om de volgorde van het ladenvan je batterijen aan te passen zodet de omvormer wellicht minder snel warm word? 1e batterij (bovenaan) is altijd aanzienlijk warmer dan de rest. Kan ook juist door de omvormer komen? Stel dat je de onderste als eerste gaat opladen. Zal de temp van de AC+ dan minder hard steigen?
Vanuit HA kun je niet kiezen welke batterij geladen wordt. HA geeft een laad/-ontlaadvermogen door aan de omvormer.
Je wilt juist voorkomen dat de laadpercentages tussen de batterijen onderling verschillen.
[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 20-04-2026 13:35 ]
Ik weet niet of je symptoom er iets mee te maken heeft, maar ik heb ondertussen specifiek voor de 3x Zendure use case wat verbeteringen doorgevoerd in een testversie van de Proxy. Ik zal die waarschijnlijk vanavond of morgen posten als alle tests hier goed verlopen.Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:11:
Ook iets geks zojuist. Batterijen waren leeg, drempelwaarde zonneoverschot werd behaald, maar de batterijen gingen niet laden. Het leegste device (10%SoC) bleef switchen tussen 0W en xW charging power. Alsof hij wel wilde maar steeds weer op 0 terugviel. Ik heb niet afgewacht of dit vanzelf goed zou komen, maar heb even HA herstart. Dat werkte. Maar ik heb liever dat ik het niet in de gaten moet houden… is dit een herkenbaar verschijnsel?
Mocht dit niet helpen dan moeten we of debuggen (kijken wat er precies gebeurt) of ik moet het hier kunnen reproduceren. Dat laatste zal ik eens proberen vanavond.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Wat je zegt klopt niet want je kan een batterij volgorde zelf bepalen als je wil in de Gielz integratie. Vandaar ook m’n vraagCappieL schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:34:
[...]
Klinkt leuk, maar helaas gaat die vlieger niet op.
Vanuit HA kun je niet kiezen welke batterij geladen wordt. HA geeft een laad/-ontlaadvermogen door aan de omvormer.
Je wilt juist voorkomen dat de laadpercentages tussen de batterijen onderling verschillen.
Dat zorgt er niet voor dat batterijen in een andere volgorde gaan laden, maar dat de sensoren qua temperatuur en laadpercentage overeen komen. De batterijen worden gelijkmatig gevuld en geleegd, de bovenste wordt vooral warm door de omvormer warmte.Flexiilex schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:48:
[...]
Wat je zegt klopt niet want je kan een batterij volgorde zelf bepalen als je wil in de Gielz integratie. Vandaar ook m’n vraag
Gielz batterij volgorde geeft alleen informatie weer, de omvormer bepaalt het laad en ontladen van de batterij(en). Daar heeft Gielz geen invloed op.Flexiilex schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:48:
[...]
Wat je zegt klopt niet want je kan een batterij volgorde zelf bepalen als je wil in de Gielz integratie. Vandaar ook m’n vraag
Nou, ik heb de proxy eerst geïnstalleerd en dat gaat natuurlijk ook. Alleen zie je daar verder helemaal nix van omdat die zich alleen maar voordoet als een nieuwe, samengestelde Zendure.Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:38:
@Hippe Lip Ik vermoedde eigenlijk dat Gielz een voorwaarde was voor de proxy van gast777. Maar ben zeker benieuwd of jouw volgorde ook werkt. Voor mij is het ook allemaal nieuw.
Maar de manier waarop je NodeRed in HA hebt geinstalleerd, is van belang, zo maak ik op uit de readme/instructies. Onder het kopje "Home Assistant" kun je dat teruglezen, daar staan verschillende opties. Namelijk voor NodeRed als add-on: "Als Node-RED op de Home Assistant server zelf is geinstalleerd als Add-On, vul in "localhost:1880/endpoint"."
En niet veel lager staat dan dit:
Indien Node-RED op de Home Assistant server zelf is geinstalleerd als Add-on, volg deze stappen om de flow direct te laten werken:
Home Assistant Add-On Configuratie van Node-RED:
Zet "ssl" uit
Zet "Show unused optional configuration options" aan
Zet "leave_front_door_open" aan
Save de configuratie
Herstart Node-RED
Op het HA Dashboard, configureer als "Zendure 2400 AC IP-adres":
localhost:1880/endpoint
Daarmee werkte alles bij mij, maar ik heb dus wel eerst Gielz geïnstalleerd.
Edit: @CappieL bevestigt mijn aanname.
Daarna de Zendure-HA-zenSDK van Gielz geïnstalleerd en dan het adres van die proxy invoeren en de boel werkt. dan nog het voorgekookte dashboard installeren en het spel kan beginnen.
Echt, mijn complimenten aan @gielz en @gast777 voor jullie werk, want dit is toch wel tot in de puntjes voorbereid (op een enkel detail in de instructies na misschien
Nu begint de zoektocht naar wat er allemaal in te stellen is en wat de voor mij geschikte waardes zijn.
<John O`Mill>
Nou, dat viel wel mee tochHippe Lip schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:11:
[...]
Nou, ik heb de proxy eerst geïnstalleerd en dat gaat natuurlijk ook. Alleen zie je daar verder helemaal nix van omdat die zich alleen maar voordoet als een nieuwe, samengestelde Zendure.
Daarna de Zendure-HA-zenSDK van Gielz geïnstalleerd en dan het adres van die proxy invoeren en de boel werkt. dan nog het voorgekookte dashboard installeren en het spel kan beginnen.
Echt, mijn complimenten aan @gielz en @gast777 voor jullie werk, want dit is toch wel tot in de puntjes voorbereid (op een enkel detail in de instructies na misschien).
![]()
Nu begint de zoektocht naar wat er allemaal in te stellen is en wat de voor mij geschikte waardes zijn.
Nou ja...
Er is nog van alles te doen:
- Ik heb Nordpool er nog niet goed inzitten.
- Dan wordt er geadviseerd om Graphite te installeren, maar waarom is niet helemaal duidelijk.
- Dan is er onder Configuration een HW IP-adres maar onder Optional ook een Home Energy Meter Sensor. Wat is het verschil? En moet die HW werkelijk de HW zijn, of mag dat ook het IP-adres van de Shelly Pro zijn?
- Op welke waardes zet je de Set Charging en de Set Discharging?
- Welke spread gebruik je voor de handel?
- Allerlei aanpassingen in dashboards en automatiseringen, want ik had eerst Dynamisch-HA van @gielz in gebruik en die moest ik nu verwijderen. Dat gaat nog een hoop werk opleveren.
- En zo vast nog een heeeeleboel meer
<John O`Mill>
Thanks, nu komt het inderdaad helemaal overeenWai_AM schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:40:
[...]
Zonneplan volgens jeroen.nl
btw: 0,21
opslag energieleverancier: 0,0165
energiebelasting = 0,0916
Als ik dat gebruik dan komt het precies overeen.
ah, oke @koboy ...koboy schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:25:
[...]
Je draait dynamisch NOM duur; die doet alleen NOM in de uren die als duur gemarkeerd staan, icm vol opladen bij de goedkoop gemarkeerde uren en de niet gemarkeerde uren standby. Bij mij waren vannacht geen duur gemarkeerde uren...
N.B. je draait dus een peak shaving modus, terwijl je volgens mij een volle NOM modus wilt.
dan heb ik inderdaad een andere beleving van 'NOM Duur'
ik ga/ ging ervan uit dat NOM standaard van toepassing is en dat het spul extra laad/ ontlaad tijdens de goedkope en dure uren?
maar dan snap ik de beweringen niet dat je NOM Duur in 2026 dient te hanteren wil je dit jaar nog wat extra rendement maken, wanneer de batterijen merendeels op standby staan?
waarschijnlijk leg ik niet de juiste verbanden en denk ik te cryptisch?
https://github.com/Gielz1...iki/NL-%E2%80%90-Modussen
ook ben ik er met Gielz handleiding en toelichting op Github er nog niet achter gekomen waarom ik handmatig de goedkopen en dure tijdsperiodes moet aangeven?
deze periodes zijn toch bekend vanuit de dynamische tarieven?
het kwartje valt nog steeds niet, duur ook wat langer met die euro centen voordat je 25cent bij elkaar hebt
kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat welke modus precies doet?
hoe gebruiken jullie welke modus om overdag vol te laden op PV overschot, deze in de dure avond en ochtend uren te verkopen en tussendoor (snachts) met het thuisverbruik NOM te houden?
Graphite is een thema, deze is niet noodzakelijk.Hippe Lip schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:36:
[...]
Nou ja...
Dus ik hoef me nog even niet te vervelen. Ik ben benieuwd wanneer ik stap 1 af heb: de accu's laten werken op NOM, al dan niet met handel erbij.
Begin bij het begin... krijg het eerst zichtbaar in HA.
Daarna ga je NOM-men... en stapje verder naar handelen.
Voor NOM heb geen Nordpool nodig, wel een werkende vermogen-sensor.
Als je al een P1-meter in HA hebt zitten, kun je die entiteit invullen (bijv. jouw Shelly). De vermogensentiteit moet wel een gecombineerde zijn (dus negatief bij teruglevering en positief bij afname van het net).
Stap voor stap kom je er wel uit.
[ Voor 19% gewijzigd door CappieL op 20-04-2026 15:49 ]
Je kan maximaal 6 batterijen aansluiten op een omvormer (in ieder geval met de 2400 AC+) en de Gielz intergratie is bedoel voor maximaal 1 omvormer.Henkoes schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:53:
Hey allemaal, er zijn maximaal maar 6 batterijen in het dashboard zichtbaar, ook al zijn er meer aangesloten. Is dat een bug?
Dit zou mij ook helpen ja, het exacte verschil tussen de verschillende modi/modussen met 'dynamisch' in de naam blijft mij ook nog wat onduidelijk, en inderdaad ook m.b.t. de periodes invullen en waarom, en hoe vaak.hemertje schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:40:
[...]
maar dan snap ik de beweringen niet dat je NOM Duur in 2026 dient te hanteren wil je dit jaar nog wat extra rendement maken, wanneer de batterijen merendeels op standby staan?
waarschijnlijk leg ik niet de juiste verbanden en denk ik te cryptisch?
https://github.com/Gielz1...iki/NL-%E2%80%90-Modussen
ook ben ik er met Gielz handleiding en toelichting op Github er nog niet achter gekomen waarom ik handmatig de goedkopen en dure tijdsperiodes moet aangeven?
deze periodes zijn toch bekend vanuit de dynamische tarieven?
het kwartje valt nog steeds niet, duur ook wat langer met die euro centen voordat je 25cent bij elkaar hebt
kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat welke modus precies doet?
hoe gebruiken jullie welke modus om overdag vol te laden op PV overschot, deze in de dure avond en ochtend uren te verkopen en tussendoor (snachts) met het thuisverbruik NOM te houden?
Overigens wordt op https://github.com/Gielz1...iki/NL-%E2%80%90-Modussen meermaals gesproken over het aantal 'uren' invullen, maar volgens mij zijn dat kwartieren indien de '15 minuten tarieven actief' schakelaar aan staat @gielz
Dank dat is jammer!R1chardTM schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:13:
[...]
Je kan maximaal 6 batterijen aansluiten op een omvormer (in ieder geval met de 2400 AC+) en de Gielz intergratie is bedoel voor maximaal 1 omvormer.
Je kunt natuurlijk zelf nog REST-entiteiten aanmaken op basis van het ip-adres van de omvormer.
Zo kun je individueel laadpercentages en temperaturen binnenhengelen.
Let op er zijn 2 integratie's van nordpool.Hippe Lip schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:36:
[...]
Nou ja...
[list]
• Ik heb Nordpool er nog niet goed inzitten.
Ik had eerst ook de ene draaien, en kreeg het niet voor elkaar. Na even hier te hebben gezocht kwam ik er achter dat er een tweede integratie was. Na installatie van die integratie wat het een fluitje van een cent.
Ik zou het niet moeilijker maken dan noodzakelijk. Wat je hier exact beschrijft is "Dynamic Trading + Smart Matching" / "Dynamisch Handelen + NOM".hemertje schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:40:
[...]
Hierbij draai je gewoon lekker Nom Nom Nom. Je zet je minimale spread op 0% en zegt dat er 0 goedkope periodes zijn en x aantal dure periodes. Dat laatste geeft dan aan dat je energie gaat dumpen op de dure periodes.
Klopt, en vooral even afvragen wat je wilt bereiken. Ga je voor Nom Nom Nom of ga je voor een beetje handelen voor een paar extra centen. Dat laatste heeft dan weer meerdere variaties.DeadMetal schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:19:
[...]
Dit zou mij ook helpen ja, het exacte verschil tussen de verschillende modi/modussen met 'dynamisch' in de naam blijft mij ook nog wat onduidelijk, en inderdaad ook m.b.t. de periodes invullen en waarom, en hoe vaak.
Overigens wordt op https://github.com/Gielz1...iki/NL-%E2%80%90-Modussen meermaals gesproken over het aantal 'uren' invullen, maar volgens mij zijn dat kwartieren indien de '15 minuten tarieven actief' schakelaar aan staat @gielz
/f/image/aBfJi43DCK72rjCH03rVeuX9.png?f=fotoalbum_large)
Schop
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 21-04-2026 20:09 ]
Heb je rekening gehouden met de efficiëntie van omzetting naar AC en van het maximaal ontladen tot 5 / 10% i.p.v. 0%?ojawel schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:38:
Hoi hoi weet iemand waarom er zo een groot verschil is in available energy bij Gielz in HA, ik heb 5,28kWh in totaal maar available energy zegt 4kWh beschikbaar iemand een idee?[Afbeelding]
Verkeerde topicojawel schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:38:
Hoi hoi weet iemand waarom er zo een groot verschil is in available energy bij Gielz in HA, ik heb 5,28kWh in totaal maar available energy zegt 4kWh beschikbaar iemand een idee?[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door gielz op 20-04-2026 16:42 ]
Ah, dat begrijp ik. En dan moet ik er zelf voor zorgen dat ik niet teveel 'dure periodes' heb ingevuld, om te voorkomen dat de batterij te leeg is geraakt om 'de hele nacht door te kunnen NOMmen'? (batterij leeg vóór zonsopgang)? Bijv. een automation maken die de 'beschikbare energie' monitort en indien <x kWh (afhankelijk van geschat nachtverbruik) de gielz terugschakelt naar 'Nul op de meter', en bij zonsopkomst weer terugzetten naar 'Dynamisch Handelen + NOM'?gielz schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:36:
[...]
Ik zou het niet moeilijker maken dan noodzakelijk. Wat je hier exact beschrijft is "Dynamic Trading + Smart Matching" / "Dynamisch Handelen + NOM".
Hierbij draai je gewoon lekker Nom Nom Nom. Je zet je minimale spread op 0% en zegt dat er 0 goedkope periodes zijn en x aantal dure periodes. Dat laatste geeft dan aan dat je energie gaat dumpen op de dure periodes.
Thanks @gielz helder! Keep up the good work je bent een baas!gielz schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:41:
[...]
Verkeerde topicEven de sensor aanklikken en bij je attributen kijken voor de exacte berekening. Helaas heb je bij iedere thuisbatterij nog te maken met ontlaadverliezen.
[Afbeelding]
Is een lastige omdat de SOC niet heel betrouwbaar is. En je wilt wellicht nog wat energie overhouden voor de ochtend als het bewolkt is. En wat nou als het niet bewolkt is? Hier al heel vaak gehad vorig jaar dat je op stond met 60% SOC en dacht dat had verkocht kunnen worden en dat het daarna pas onbewolkt is om 13:00.DeadMetal schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:46:
[...]
Ah, dat begrijp ik. En dan moet ik er zelf voor zorgen dat ik niet teveel 'dure periodes' heb ingevuld, om te voorkomen dat de batterij te leeg is geraakt om 'de hele nacht door te kunnen NOMmen'? (batterij leeg vóór zonsopgang)? Bijv. een automation maken die de 'beschikbare energie' monitort en indien <x kWh (afhankelijk van geschat nachtverbruik) de gielz terugschakelt naar 'Nul op de meter', en bij zonsopkomst weer terugzetten naar 'Dynamisch Handelen + NOM'?
Je kunt in principe gewoon een eigen losse automatisering maken die de modussen aanpast, instelling veranderd etc. Zijn er al heel veel die mooie dingen gemaakt hebben maar die niet in de standaard integratie kunnen omdat elk huis weer anders is.
* bijv. Day Ahead optimizer, PV Excess control, solar optimizer, Flexmeasures en vast nog wel meer
Dank je @Wai_AM hiervoor.Wai_AM schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:08:
Voor nieuwe HA gebruikers die een makkelijk manier willen voor dynamische prijzen en Gielz integratie via packages methode hebben geinstalleerd:
1. Installeer nordpool HACS integratie.
2. maak een bestand aan in de packages directory, bv. nordpool.yaml
3. plaats de volgende code erin:
[...]
[Afbeelding]
4. Herstart Home Assistant
er worden 3 Nummer input gemaakt voor
btw_percentage
opslag_energieleverancier
energiebelasting
en 2 nordpool prijzen sensors
- sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_09_0
Dit is de sensor voor de totaal prijs ( vul de 3 input variabele in met je eigen dynamische leverancier kosten)
- sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0
Dit is de sensor voor de kale marktprijsEenmaal aangemaakt dan wordt de totaal prijs pas zichtbaar na de komende kwartier na je invoer van de input variabelen.
Je zegt terecht "Eenmaal aangemaakt dan wordt de totaal prijs pas zichtbaar na de komende kwartier na je invoer van de input variabelen", maar kun je HA niet op de een of andere manier een schop geven dat die tussendoor opnieuw berekent wanneer je bijvoorbeeld de opslag wijzigt? Het gaat wat traag om steeds een kwartier te moeten wachten...
<John O`Mill>
Dit is daarover in een eerdere post geschreven. Ik weet helaas niet meer wie dat was, maar had het voor mezelf even opgeslagen zodat ik er ook wat beter bekend mee kon worden.DeadMetal schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:19:
[...]
Dit zou mij ook helpen ja, het exacte verschil tussen de verschillende modi/modussen met 'dynamisch' in de naam blijft mij ook nog wat onduidelijk, en inderdaad ook m.b.t. de periodes invullen en waarom, en hoe vaak.
NOM: laadt op stroom die over is (zonnepanelen), ontlaadt zolang hij stroom heeft.
Dyn NOM: laadt bij op goedkope uren, wanneer goedkoop = ja. Wanneer goedkoop = nee dan gewone NOM = uitsmeren over de gehele dag ontladen.
Dyn NOM duur: laadt op bij goedkoop, ontlaadt bij Duur = ja. Standby indien niet goedkoop of niet duur.
maar worden die dan ook zichtbaar in Gielz's dashboard?CappieL schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:32:
[...]
Je kunt natuurlijk zelf nog REST-entiteiten aanmaken op basis van het ip-adres van de omvormer.
Zo kun je individueel laadpercentages en temperaturen binnenhengelen.
een automatische trigger zou mooi zijn dat wanneer het ip-adres eindigd op:
poort/endpoint
het dashboard signaleert hoeveel stuks bschikbaar zijn zoals af te lezen in de settings:
Solarflow 2400 AC+ (24.48 kWh)
3x Zendure via PROXY
en dan daarop het aantal weer te geven batterijen in de dashboard weergeeft?
is dit ideetje te realiseren @gielz ?
Zal vast kunnen, wat geeft je sensor.zendure_2400_ac_aantal_batterijen of sensor.zendure_total_batteries aan? En laat @gast777 je extra entiteiten aanmaken voor de overige batterijen in een standaard format? Laatste is namelijk wel belangrijk aangezien het dashboard standaard is.hemertje schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:32:
[...]
maar worden die dan ook zichtbaar in Gielz's dashboard?
een automatische trigger zou mooi zijn dat wanneer het ip-adres eindigd op:
poort/endpoint
het dashboard signaleert hoeveel stuks bschikbaar zijn zoals af te lezen in de settings:
Solarflow 2400 AC+ (24.48 kWh)
3x Zendure via PROXY
en dan daarop het aantal weer te geven batterijen in de dashboard weergeeft?
is dit ideetje te realiseren @gielz ?
Total batteries: 9gielz schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:40:
[...]
Zal vast kunnen, wat geeft je sensor.zendure_2400_ac_aantal_batterijen of sensor.zendure_total_capacity aan? En laat @gast777 je extra entiteiten aanmaken voor de overige batterijen in een standaard format? Laatste is namelijk wel belangrijk aangezien het dashboard standaard is.
Zendure Total Capacity: 24.48 kWh
@gast777 lees je even mee
Wanneer ik de integratie installeer met cloudsleutel etc ziet HA alleen de zendure manager maar niet de batterij o.i.d.
Heb HEMS uitstaan, maar ik krijg maar 5 entiteiten te zien waar ik niets mee kan. Iemand suggesties?
@Sapanica Je geeft wel heel weinig info om hier iets zinnigs op te kunnen zeggen.Sapanica schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:36:
Vandaag de zendure 2400ac+ binnen gekregen en probeerde deze met home assistant te koppelen via de hacs integratie. Dit wil echter nog niet echt lukken.
Wanneer ik de integratie installeer met cloudsleutel etc ziet HA alleen de zendure manager maar niet de batterij o.i.d.
Heb HEMS uitstaan, maar ik krijg maar 5 entiteiten te zien waar ik niets mee kan. Iemand suggesties?
Je zou bijvoorbeeld screenshots mee kunnen geven van instellingen, van wat er goed gast en wat er fout gaat?
<John O`Mill>
Ik heb weer enkele verfijningen doorgevoerd om 'spikes' in het gevraagde vermogen uit te filteren.pasmanm schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:58:
[...]
Na verdere tests heb ik de configuratie verder geoptimaliseerd. Ik heb nu een oplossing die korte pieken in de vermogensvraag (vanuit de batterij) effectief negeert.
De logica werkt als volgt: bij een plotselinge P1-piek tussen de 300W en 1000W wordt de vraag gedurende 4 seconden genegeerd. Bij pieken boven de 1000W is dit 40 seconden. Deze tijdsintervallen zijn gebaseerd op een analyse van de historische P1-data; Ik heb ook geëxperimenteerd met de ingebouwde 'filter-outlier' functionaliteit, maar dit leverde met verschillende sample-sizes niet het gewenste resultaat op.
Zie hieronder de code voor in de configuration.yaml. Op de bijgevoegde grafiek is te zien hoe de gele lijn (gefilterd) de blauwe lijn (P1-vraag) volgt, waarbij korte pieken succesvol worden opgevangen.code:[Afbeelding]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40# 1. Two Helper Sensors for absolute power thresholds - binary_sensor: - name: "P1 Medium Power Spike" state: "{{ states('sensor.homewizard_p1_vermogen') | float(0) >= 300 }}" delay_on: "00:00:04" - name: "P1 Large Power Spike" state: "{{ states('sensor.homewizard_p1_vermogen') | float(0) >= 1000 }}" delay_on: "00:00:40" # 2. The Smart Filtered Sensor - sensor: - name: "P1 Filtered Power" unique_id: p1_filtered_power_smoothed unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement state: > {% set p1_raw = states('sensor.homewizard_p1_vermogen') | float(0) %} {% set zendure_ac = states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing') | float(0) %} {% set is_medium = p1_raw >= 300 and p1_raw < 1000 %} {% set is_large = p1_raw >= 1000 %} {# 1. Bypass: If the Zendure is charging/active ( >0), we trust the P1 meter #} {% if zendure_ac > 0 %} {{ p1_raw }} {# 2. Rule: Medium spike logic #} {% elif is_medium and is_state('binary_sensor.p1_medium_power_spike', 'off') %} 0 {# 3. Rule: Large spike logic #} {% elif is_large and is_state('binary_sensor.p1_large_power_spike', 'off') %} 0 {# 4. Default: Show raw power #} {% else %} {{ p1_raw }} {% endif %}
De piekonderdrukking is alleen actief wanneer de batterij stroom levert en werkt met twee zones:
300W – 1000W: Pieken worden voor 6 seconden onderdrukt.
Boven de 1000W: Pieken worden voor 45 seconden onderdrukt.
Het resultaat is dat er kortstondig wat stroom van het net wordt gevraagd, maar wordt voorkomen dat de batterij achter de feiten aanloopt. Dit zorgt voor een veel gelijkmatigere belasting en een misschien een langere levensduur van de batterij.
grafiek laat mooi zien dat na 20:00, wanneer de batterij gaat leveren de originel home-wizard P1 pieken (blauwe) lijn onderdukt worden. De gele lijn is de P1 waarde die Zendure gebruikt.
:strip_exif()/f/image/PKtcx2vt8riTRn1XAaMUeut2.jpg?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| # 1. Two Helper Sensors for absolute power thresholds
- binary_sensor:
- name: "P1 Medium Power Spike"
# Alleen aan als het tussen 300 en 1000 ligt
state: >
{% set p1 = states('sensor.homewizard_p1_vermogen') | float(0) %}
{{ p1 >= 300 and p1 < 1000 }}
delay_on: "00:00:06"
- name: "P1 Large Power Spike"
state: "{{ states('sensor.homewizard_p1_vermogen') | float(0) >= 1000 }}"
delay_on: "00:00:45"
# 2. The Smart Filtered Sensor
- sensor:
- name: "P1 Filtered Power"
unique_id: p1_filtered_power_smoothed
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement
state: >
{% set p1_raw = states('sensor.homewizard_p1_vermogen') | float(0) %}
{% set zendure_ac = states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing') | float(0) %}
{# Als batterij aan het laden is, pieken negeren #}
{% if zendure_ac > 1 %}
{{ p1_raw }}
{# Eerst checken op Large #}
{% elif p1_raw >= 1000 and is_state('binary_sensor.p1_large_power_spike', 'off') %}
0
{# Dan pas checken op Medium #}
{% elif p1_raw >= 300 and p1_raw < 1000 and is_state('binary_sensor.p1_medium_power_spike', 'off') %}
0
{% else %}
{{ p1_raw }}
{% endif %} |
Vast wel, heb het niet uitgezocht. Ga niets extra inbrengen zodat noobs daarover kunnen struikelen.Hippe Lip schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:50:
[...]
Dank je @Wai_AM hiervoor.
Je zegt terecht "Eenmaal aangemaakt dan wordt de totaal prijs pas zichtbaar na de komende kwartier na je invoer van de input variabelen", maar kun je HA niet op de een of andere manier een schop geven dat die tussendoor opnieuw berekent wanneer je bijvoorbeeld de opslag wijzigt? Het gaat wat traag om steeds een kwartier te moeten wachten...
Ga gerust je gang om dat te verbeteren.
Het was ook geen verzoek aan jou, @Wai_AM, om iets aan te passen, maar een vraag óf het kan en zo ja hóé.Wai_AM schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:25:
[...]
Vast wel, heb het niet uitgezocht. Ga niets extra inbrengen zodat noobs daarover kunnen struikelen.
Ga gerust je gang om dat te verbeteren.
Ik ben onvoldoende thuis in die materie om te zien hoe ik dat ‘schopje’ kan geven.
Jij wel?
<John O`Mill>
Maar er komt geen grafiek en de spread blijft op nul hangen.
Wat kan er mis zijn?
:strip_exif()/f/image/aHGGvaKSWpKl6WNxqjbQXxnz.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
Nordpool integratie een x herladen?Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:24:
Ergens gaat iets mis met mijn integratie van @gielz. Bij de instellingen heb ik de (HACS) sensor voor Nordpool ingevuld en die werkt ook, zie ik in het eerste tabblad: er staat een prijs voor het huidige kwartier.
Wat kan er mis zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Deze onder de grafiek even leeg maken.Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:24:
Ergens gaat iets mis met mijn integratie van @gielz. Bij de instellingen heb ik de (HACS) sensor voor Nordpool ingevuld en die werkt ook, zie ik in het eerste tabblad: er staat een prijs voor het huidige kwartier.
Wat kan er mis zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
BINGORemmyB83 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:34:
[...]
Deze onder de grafiek even leeg maken.[Afbeelding]
<John O`Mill>
Nieuwe versie 20260420 van de Proxy is beschikbaar met een aantal fixes/verbeteringen.Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:48:
Goed bezig @gast777 ! Ik heb overigens 2 zendures. Ik hou het morgen ook even in de gaten (heb helaas nog geen remote access op HA) maar ook vanaf de app zou ik dit gedrag moeten kunnen waarnemen. Voor nu draait het weer als een zonnetje. Als het gebeurt verwacht ik (zonder echte reden) dat het gebeurt als zonopwek start, dus in de ochtend.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Edit: ook torentje twee is gaan laden nu. Hopelijk was dat issue van gisteren dus een eenmalige glitch. Niettemin ga ik je nieuwe versie installeren.
[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 21-04-2026 09:22 ]
Een tijdje terug in dit topic was er op een dag dat nordpool voor de volgende dag niet bijgewerkt is.Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:18:
[...]
Het was ook geen verzoek aan jou, @Wai_AM, om iets aan te passen, maar een vraag óf het kan en zo ja hóé.
Ik ben onvoldoende thuis in die materie om te zien hoe ik dat ‘schopje’ kan geven.
Jij wel?
Een oplossing was nordpool integratie herstarten, dit is alleen mogelijk als je die integratie via GUI hebt aangemaakt.
Als je mijn methode toepast dan kan dat niet.(staat niet geschreven om in GUI iets aan te maken) HA herstarten is dan de oplossing.
Wel merk ik dat na iedere HA herstart dat eerst de kale prijs getoond wordt en dan bij kwartier verversing van nordpool de input variabelen worden meegenomen. Daardoor zou het mogelijk zijn als je nordpool kan verversen waarbij HA niet herstart wel de extra kosten worden meegenomen.
Wat misschien wel kan is alsnog de integratie aan te maken via GUI en dan te verversen. Dit geeft extra verwarring en mogelijk "*_2" entiteiten voor als je noob bent in HA .
Maar zoals ik hiervoor kort had gezegd: mochten mensen ideeën hebben, ga gerust je gang om dat hier te vermelden.
Ik zie versie 20260420a. Klopt dit? Niet gewend van je dat er nog letters achter versies komengast777 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:05:
[...]
Nieuwe versie 20260420 van de Proxy is beschikbaar met een aantal fixes/verbeteringen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Klopt, na het posten heb ik nog een kleine aanpassing gedaan en opnieuw gepost. Die heb ik dan als 20260420a gelabeld om het verschil aan te geven. Is wel eens meer voorgekomen, maar niet zo vaakDevke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:29:
[...]
Ik zie versie 20260420a. Klopt dit? Niet gewend van je dat er nog letters achter versies komen
De onderste twee fixes zijn ook van toepassing bij 2x Zendure. Hoewel niet iedereen die problemen hoeft te zien.Gramser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:10:
Niettemin ga ik de nieuwe versie gebruiken (ook al heb ik slechts twee torens en zijn jouw fixes gericht op gebruik bij drie.
Dank voor het delen. Ik begrijp hem bijna, behalve onderaan, daar kijk je naar 'zomernacht aan?' terwijl bijna bovenaan we bij 'zomer mode aan = nee' naar beneden gaan, dus alle blokjes daaronder gaan toch over de winter?edjes schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:55:
[...]
Die zomer-winter stuurt Gielz weer aan wat hij moet doen volgens onderstaand schema.
Ik heb een zomer modus, dan gooit hij de batterij vol met zon, en dan NOM+dyn (met opladen uit net uit; goedkope periodes = 0).
Voorts een helper om te bepalen of de batterij goed vol 2 uur voor zonsondergang, dan gaat hij de hele nacht NOMMEN. En anders gooit hij de batterij leeg wat er is op de dure momenten.
En heel belangrijk, als de auto laadt, dan moet hij naar standby, daar is ook een kleine automation voor die een helper aanstuurt.
[Afbeelding]
Ik heb zonneplan maar krijg de prijzen met Nordpool niet 100% kloppend met de daadwerkelijke prijzen van Zonneplan. (als iemand voor mij de precieze config heeft voor Nordpool met Zonneplan ben ik ook geholpen)
Heb je al in topic gezocht?Floris039 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:10:
Is het mogelijk om ipv nordpool een andere in homeassistant geintegreerde dynamische prijzen integratie te gebruiken? Zoals bijv Entso-e of de integratie van de leverancier?
Ik heb zonneplan maar krijg de prijzen met Nordpool niet 100% kloppend met de daadwerkelijke prijzen van Zonneplan. (als iemand voor mij de precieze config heeft voor Nordpool met Zonneplan ben ik ook geholpen)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85105712
of
Wai_AM in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Wat of waar gaat het fout met zonneplan?
inmiddels geen 'a' versie meer te ziengast777 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:52:
[...]
Klopt, na het posten heb ik nog een kleine aanpassing gedaan en opnieuw gepost. Die heb ik dan als 20260420a gelabeld om het verschil aan te geven. Is wel eens meer voorgekomen, maar niet zo vaak
Maar dat stukje gaat toch alleen over de nordpool sensoren? Hoe vaak ga je die nou veranderen? Die enkele keer per jaar dat de energiebelasting wijzigt is de enige die in me opkomt...Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:18:
[...]
Het was ook geen verzoek aan jou, @Wai_AM, om iets aan te passen, maar een vraag óf het kan en zo ja hóé.
Jij wel?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Je instructies op github zijn zeer uitgebreid, maar ik mis nog een detail. Dit is voor mij de eerste keer voor een update. Hoe haal ik die binnen? Gewoon importeren zoals bij de initiële installatie, of overschrijf ik daarmee alle instellingen? Dat wil ik niet en daarom ben ik nog wat terughoudend…gast777 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:05:
Nieuwe versie 20260420 van de Proxy is beschikbaar met een aantal fixes/verbeteringen.
<John O`Mill>
Deze is (eer?)gisteren nog voorbij gekomen. Oude flow verwijderen, nieuwe importeren, IP-adressen invullen en tadaa, alles weer goed 🙂Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:04:
[...]
Je instructies op github zijn zeer uitgebreid, maar ik mis nog een detail. Dit is voor mij de eerste keer voor een update. Hoe haal ik die binnen? Gewoon importeren zoals bij de initiële installatie, of overschrijf ik daarmee alle instellingen? Dat wil ik niet en daarom ben ik nog wat terughoudend…
Ik maak gebruik van de suggestie van @Wai_AM om twee nordpool-entities te hebben: een kale prijs en een volledige prijs (met EB, BTW en de opslag van de provider). Maar bij mij gaat dat niet goed en ik snap niet waar het ‘m in zit.
Voor de duidelijkheid: de opslag van mijn provider is 2,5 cent inclusief BTW (ja, ik weet het, dat kan lager, maar dat is hier niet de vraag, dus hold your horses
De formulie die ik hanteer is
1
2
3
4
5
6
| # additional_costs: > {% set VAT = states('input_number.btw_percentage') | float(0) %} {% set belasting = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %} {% set opslag = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %} {{ ((( current_price + belasting) * (1 + VAT)) + opslag) |float }} |
(((0,01075 + 0,09161) * (1 + 0,21) ) + 0,025) = 0,14886
Maar het resultaat dat ik dan zie in HA is
:strip_exif()/f/image/Go8cptLVWwa0ePUqgwBkvL4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat resultaat van 0,05725 klopt niet. Als ik bij de kale prijs van 0,01075 de EB van 0,09161 optel, er 21% BTW aan toevoeg en dan 0,025 bij tel, dan kom ik op 0,14886, wat wél de juiste prijs is.
En voor de duidelijkheid: zowel de kale prijs als de totale prijs heb ik gecontroleerd bij mijn provider. Die totale prijs moest (op dat moment) 0,14886 zijn.
Is mijn formule fout of zit het ergens anders in?
PS
En hoe kan ik die energiebelasting met alle 5 cijfers achter de komma op het dashboard zichtbaar maken?
[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 21-04-2026 13:11 ]
<John O`Mill>
Het probleem is dat mensen hun eigen opvatting hebben over hoe de prijs berekent wordt..... (dat mag..)Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:18:
Ik heb een paar extra ogen nodig, want ergens gaat er iets niet goed en ik kijk er waarschijnlijk overheen.
Ik maak gebruik van de suggestie van @Wai_AM om twee nordpool-entities te hebben: een kale prijs en een volledige prijs met EB, BTW en de opslag van de provider. Maar bij mij gaat dat niet goed en ik snap niet waar het ‘m in zit.
Voor de duidelijkheid: de opslag van mijn provider is 2,5 cent inclusief BTW (ja, ik weet het, dat kan lager, maar dat is hier niet de vraag, dus hold your horses).
De formulie die ik hanteer isYAML:Het resultaat dat ik dan zie in HA is
1 2 3 4 5 additional_costs: > {% set VAT = states('input_number.btw_percentage') | float(0) %} {% set belasting = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %} {% set opslag = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %} {{ ((( current_price + belasting) * (1 + VAT)) + opslag) |float }}
[Afbeelding]
Dat resultaat van 0,05725 klopt niet. Als ik bij de kale prijs van 0,01075 de EB van 0,09161 optel, er 21% BTW aan toevoeg en dan 0,025 bij tel, dan kom ik op 0,14886, wat wél de juiste prijs is.
Is mijn formule fout of zit het ergens anders in?
PS
En hoe kan ik die energiebelasting met alle 5 cijfers achter de komma op het dashboard zichtbaar maken?
Voorbeeld Tibber (jeroen.nl):
:strip_exif()/f/image/uSa1eXtejSob7ZmmlDDDFSRW.png?f=user_large)
Extra kosten:
(current_price * VAT) +(belasting + opslag) * (1 + VAT)
(current_price * VAT) = btw over de kale prijs, je koopt het van je energieleverancier en niet rechtstreeks van de markt.
(belasting + opslag) * (1 + VAT) = (belasting + opslag ) * 1,21
Totaal prijs = current_price + (current_price * VAT) + ((belasting + opslag) * (1 + VAT))
0,037 + (0,037 *0,21) + ((0,0205 + 0,0916) *1,21) = 0,1804
verder decimalen maken niet zoveel meer uit omdat ze toch niet aan je geven.
Als je het zo berekend dan klopt dat ook voor andere NL leveranciers.
Voor andere landen gelden waarschijnlijk andere regels en berekeningen.
Dat is hier niet het probleem. Ik volg de formule die mijn provider hanteert en zo heb ik die ook erin gezet. Als ik die berekening handmatig maak, dan klopt de uitkomst met wat mijn provider op dat moment ook op z'n site weergeeft.Wai_AM schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:49:
Het probleem is dat mensen hun eigen opvatting hebben over hoe de prijs berekent wordt..... (dat mag..)
Ik heb mijn formule niet voor andere providers maar voor wat mijn provider hanteert.[...]
Als je het zo berekend dan klopt dat ook voor andere NL leveranciers.
Voor andere landen gelden waarschijnlijk andere regels en berekeningen.
Het gaat 'm nu om de vraag waarom ik niet de juiste prijs als resultaat krijg.
<John O`Mill>
Je kan toch jou formule naast die van mij zetten en dan vergelijken waar jou formule fout is ?Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:15:
[...]
Dat is hier niet het probleem. Ik volg de formule die mijn provider hanteert en zo heb ik die ook erin gezet. Als ik die berekening handmatig maak, dan klopt de uitkomst met wat mijn provider op dat moment ook op z'n site weergeeft.
[...]
Ik heb mijn formule niet voor andere providers maar voor wat mijn provider hanteert.
Het gaat 'm nu om de vraag waarom ik niet de juiste prijs als resultaat krijg.
en dan volgt eruit dat
( current_price + belasting) * (1 + VAT))
in jou formule de schuldige is.
Waarom? je formule = extra kosten, en die gaan bovenop je kale prijs als het goed is.
maar de btw over de kale prijs doe je inclusief de kale prijs ( 1 + VAT )
terwijl je alleen de btw erbij dient op te tellen.
Ja, leuk gezegd, maar hoe doe je dat? Je kunt van alles doen: hide flow, lock flow, edit flow, hide flow.Gramser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:06:
[...]
Deze is (eer?)gisteren nog voorbij gekomen. Oude flow verwijderen, nieuwe importeren, IP-adressen invullen en tadaa, alles weer goed 🙂
Maar delete flow staat er niet bij.
Edit: Delete staat er wel bij, maar 'grayed out'...
Weer zo'n puzzeltje waar je tegenaan loopt als je dit voor de eerste keer moet doen.
<zucht>...
Edit
Het (b)lijkt dat je de laatste (want hier de enige) flow niet kunt verwijderen.
(mijn) OPLOSSING:
- Disable de huidige flow; die wordt nu grijs.
- Import de nieuwe flow.
- Delete de oude flow (die dus grijs is).
[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 21-04-2026 13:37 ]
<John O`Mill>
Correct. Zelfde manier als eerste installatie.Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:04:
[...]
Je instructies op github zijn zeer uitgebreid, maar ik mis nog een detail. Dit is voor mij de eerste keer voor een update. Hoe haal ik die binnen? Gewoon importeren zoals bij de initiële installatie, of overschrijf ik daarmee alle instellingen? Dat wil ik niet en daarom ben ik nog wat terughoudend…
Instellingen zijn alleen je Zendure IP adressen. Die moet je dan inderdaad weer opnieuw erin zetten, zoals bij de eerste installatie.
Oude flow eerst deleten of deactivaten.
Klopt inderdaad. Als het je enige flow is de oude dus eerst maar disablen in plaats van deleten.Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:27:
[...]
Het (b)lijkt dat je de laatste (want hier de enige) flow niet kunt verwijderen.
(mijn) OPLOSSING:
- Disable de huidige flow; die wordt nu grijs.
- Import de nieuwe flow.
- Delete de oude flow (die dus grijs is).
Dubbel click op de titel tab van de flow en beneden kun je disablen. Dan Done, Deploy. Dan verder je nieuwe importeren in een nieuwe flow.
het probleem zat 'm in het feit dat dit mijn enige flow is in NR. Is dat bij jou ook?Gramser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:56:
@Hippe Lip Ik kan me niet herinneren dat ik daar tegen een issue aanliep, qua deleten... maar ik ga het vanavond weer doen dus zal dan eens extra opletten. Mijn excuses als ik het te "leuk gezegd" heb
Als je er meer hebt dan is het deleten geen probleem.
@gast777 Jammer dat dit updaten niet te automatiseren valt, zodat het met één druk-op-de-knop te updaten is.
Of kan dat toch en zien we dat in een toekomstige versie mogelijk nog eens komen?
<John O`Mill>
Edit: we zijn er denk ik uit en we waren tegelijkertijd aan het typen.
[ Voor 21% gewijzigd door Gramser op 21-04-2026 14:15 ]
Dank je, @Wai_AM. Ik zat gefocust op het feit dat mijn opslag van 2,5 cent inclusief BTW is en dat vrijwel alle formules werken met een ex-BTW opslag. Dat leidde mijn aandacht af van het begin van de formule, waar ik inderdaad een keer de basisprijs teveel berekende.Wai_AM schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:25:
[...]
Je kan toch jou formule naast die van mij zetten en dan vergelijken waar jou formule fout is ?
en dan volgt eruit dat
( current_price + belasting) * (1 + VAT))
in jou formule de schuldige is.
Waarom? je formule = extra kosten, en die gaan bovenop je kale prijs als het goed is.
maar de btw over de kale prijs doe je inclusief de kale prijs ( 1 + VAT )
terwijl je alleen de btw erbij dient op te tellen.
Nu gebruik ik
1
2
3
4
5
6
| # additional_costs: > {% set VAT = states('input_number.btw_percentage') | float(0) %} {% set belasting = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %} {% set opslag = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %} {{ (( current_price * VAT) + (belasting * (1 + VAT)) + opslag) |float }} |
Dank voor je aanhoudendheid
<John O`Mill>
Batterijen zitten niet in de standaard Proxy REST sensoren momenteel, aangezien Gielz ze al in het dashboard heeft.gielz schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:40:
[...]
En laat @gast777 je extra entiteiten aanmaken voor de overige batterijen in een standaard format? Laatste is namelijk wel belangrijk aangezien het dashboard standaard is.
Alle batterij data zit in het json object alsof het gewoon 1 device is met x aantal batterijen.
Voor wie het zelf wil maken, hier zie je hoe de data in de json zit die HA ontvangt (in dit geval 6 batterijen):
[ Voor 9% gewijzigd door gast777 op 21-04-2026 14:33 ]
Geen probleem, mooi dat alles gelukt is.Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:21:
[...]
Dank je, @Wai_AM. Ik zat gefocust op het feit dat mijn opslag van 2,5 cent inclusief BTW is en dat vrijwel alle formules werken met een ex-BTW opslag. Dat leidde mijn aandacht af van het begin van de formule, waar ik inderdaad een keer de basisprijs teveel berekende.
Nu gebruik ikYAML:En nu komt er het juiste resultaat uit
1 2 3 4 5 6 # additional_costs: > {% set VAT = states('input_number.btw_percentage') | float(0) %} {% set belasting = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %} {% set opslag = states('input_number.opslag_energieleverancier') | float(0) %} {{ (( current_price * VAT) + (belasting * (1 + VAT)) + opslag) |float }}![]()
Dank voor je aanhoudendheid
Ik had dat ook, maar dat heeft met de zendure integratie temaken. Je hebt waarschijnlijk een pro of +. Dan moet je de beta installeren (1.2.7?). Dit topic gaat specifiek over gielz endureSDK. IK maakt de fout ook hoor om hier te posten. Heb nu wel alles op gielz draaien. Dus ik ben nu wel thuis zie ook deze:Sapanica schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:36:
Vandaag de zendure 2400ac+ binnen gekregen en probeerde deze met home assistant te koppelen via de hacs integratie. Dit wil echter nog niet echt lukken.
Kaaf in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
[ Voor 6% gewijzigd door Kaaf op 21-04-2026 15:02 ]
I don't care if I feel Better as long as you feel worse
Dit topic gaat over 3 varianten; zendure ha, gielz en zelfbouw. Helaas zijn hier maar weinig gebruikers die de zendure ha integratie gebruiken en daadwerkelijk reageren op vragen hier over.Kaaf schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:00:
[...]
Ik had dat ook, maar dat heeft met de zendure integratie temaken. Je hebt waarschijnlijk een pro of +. Dan moet je de beta installeren (1.27?). Dit topic gaat specifiek over gielz endureSDK. IK maakt de fout ook hoor om hier te posten. Heb nu wel alles op gielz draaien. Dus ik ben nu wel thuis
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.
:strip_exif()/f/image/wHACXCjPXONo70vGH2O1CxPS.jpg?f=fotoalbum_large)