Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Het punt is met 15 seconde dat elke 2de keer het precies uitkomt op 3x een meting van de P1 meter en wie is dan snellera2aan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:49:
[...]
Wat doet dat getal van @gielz precies?
Ik vraag me af of een interval van 15sec niet voordelen heeft (dichter op de bal), zonder extra nadelen (nog steeds genoeg tijd ertussen).
Met 21sec lijkt me dat je steeds een 'andere verschuiving' krijgt, wat misschien geen probleem is, maar in mijn hoofd is het onwenselijk. Met 15sec krijg je een soort heen-en-weer.
En ik ga er ook vanuit dat het interval binnen HA niet echt precies is. Ik probeer dus 2x de tijd van een P1 wijziging te overbruggen zodat ik hopelijk de wijziging die Zendure doet ook terug zie in de P1 meting.
Maar je kunt er mee spelen en kijken wat voor jou het beste uitkomt.
Heb je wel de automatisering aangemaakt die op de git pagina staat beschreven?jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:28:
[...]
Thanks, dat hoopte ik al. Maar ik kan dat schuifje nergens vinden.... is dat in het dashboard ergens? Ik heb de standaard dashboard van Gielz nu draaien, maar zie nergens een schuifje om de automatisering uit te schakelen...
Je hebt het al gevonden
[ Voor 4% gewijzigd door GHorsie op 16-04-2026 17:10 ]
Heb je offgrid aan staan? Dat gaf bij mij dit gedrag.raven22 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:45:
Batterij is 99% vol, er wordt nog geladen met 50W, de rest van de PV opbrengst (500W) wordt niet naar het huis gestuurd.
Is dat een Zendure dingetje? Ik gebruik de Gielz integratie met smart discharge only.
Bij stroomverdelingsstrategie heb ik aangevinkt dat exporteren toegestaan is.
Batterij springt net op 100% en dan gaat wel ineens alle pv output naar het huis. Is dat een hardware limitatie van de batterij. Dus niet kunnen laden en exporteren tegelijkertijd?
Welke setting is dat? Die zie ik niet in de app of Gielzedjes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:20:
[...]
Heb je offgrid aan staan? Dat gaf bij mij dit gedrag.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Welke batterij heb je?raven22 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:45:
Batterij is 99% vol, er wordt nog geladen met 50W, de rest van de PV opbrengst (500W) wordt niet naar het huis gestuurd.
Is dat een Zendure dingetje? Ik gebruik de Gielz integratie met smart discharge only.
Batterij springt net op 100% en dan gaat wel ineens alle pv output naar het huis. Is dat een hardware limitatie van de batterij. Dus niet kunnen laden en exporteren tegelijkertijd?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Solarflow 800 plus, met 2 pv panelen
Die staat op toestaan, anders exporteert hij helemaal niet.RemmyB83 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:41:
[...]
[Afbeelding]
Zie stroomverdelingstrategie
Ja, dat is normaal bij Zendure, gebeurd ook bij gebruik van de Zendure app zonder HAraven22 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:45:
Dank je @gielz, dat was het antwoord waarnaar ik op zoek was.gielz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:29:
[...]
Ik zou voor engelstalige gaan. De werking van beide is 1-1 maar het voordeel is dat de engelse zendure. entiteiten heeft.
Vind je de entiteiten geen groot issue dan zijn beide een prima keuze.
Releases zijn altijd identiek ook in de testperiode.
Wanneer ben je begonnen met je integratie? En sinds wanneer heb je er een Engelse versie naast?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
sinds deze laatste versieHippe Lip schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:05:
[...]
Dank je @gielz, dat was het antwoord waarnaar ik op zoek was.
Wanneer ben je begonnen met je integratie? En sinds wanneer heb je er een Engelse versie naast?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
800 pro hier, zelfde gedrag. Is soms maar een paar min dat hij inhoudt. Levert wel 'alles' naar het net wat nodig is.raven22 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:45:
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Wat ik denk dat hier gebeurt:Iggy3 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:53:
Hiier mijn configuratie met in het logboek weer een aantal keer de correctie . Kennelijk doet hij dit niet continu maar stopt het na een aantal keer.
[Afbeelding]
- je gaat snel laden met 1600 Watt ingesteld als max.
- je hebt 2x Zendure via Proxy
- Proxy verdeelt het vermogen. Het kan zijn dat bij bepaalde afronding (bij bepaalde SoC waarden) er een Wattje wegvalt. Het totaal ingesteld vermogen kan dan komen op 1599 Watt.
- Gielz HA checkt bij snel laden of het ingestelde vermogen wel hetzelfde is als max vermogen (1600).
- 1599 is niet gelijk aan 1600, dus gaat Gielz deze correctie sturen, nogmaals 1600 Watt opdracht.
Het is een cosmetisch probleem, geen impact op de productie.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Als het gaat over leveren en de werking verder:bert pit schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:23:
[...]
Maar, als je 1 fase hebt en je zet de oven aan, gaat dan ook de Zendure uit?
In principe gaat de zendure dan leveren. Want er is vraag van de oven.
Als het gaat over belasting beveiliging:
Via de gielz integratie zit er geen speciale overbelasting methode of regel in (elk huis is anders).
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
(Zendure output / zendure Import) * 100 = RTE %
Als je een externe kWh meter hebt is het daar het netste te berekenen.
Ik heb PV direct op m'n zendure, dus kan enkel mijn rte berekenen via de data van zendure.
Welk gedag ik hier zie met een 2400 pro en met opwek via de mppt is dat wanneer de batterij bijna vol is een deel naar het huis geleverd word en een deel naar de batterij. Er verdwijnt dus geen opwek.
Ziet er hier vandaag zo uit met 395 wp;
:strip_exif()/f/image/xwXwDQ22OX1JOF0rfJ3dOYhT.png?f=user_large)
@Taro had jij dit niet ooit getest bij de 800 en dat er een deel dus verdween tot hij op 100% SOC was?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
https://github.com/Gielz1...eel-gestelde-vragen-(FAQ)Hippe Lip schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:05:
[...]
Dank je @gielz, dat was het antwoord waarnaar ik op zoek was.
24 Mei 2025 een 2400 AC verkregen met het doel deze lokaal aan te sturen via MQTT.
26 Mei 2025 kwam ik er achter dat er bij Zendure gewerkt werd aan een ZenSDK API. Dit had de voorkeur om de simpele reden dat de tussenpersoon MQTT Broker niet meer nodig was.
/f/image/XBipMymCFJcG0q3AXZaz6zvW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3TQW2uRxOfZ5BQOSWUiBBVo7.png?f=fotoalbum_large)
8 Juni 2025 is alles begonnen met het posten van de eerste sturing genaamd NOM 1.0; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren"
Loopt dus al een tijdje, de engelse variant is er deze release bij gekomen. Hier bleek ook veel animo voor te zijn.
Defineer verdwenengielz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:36:
[...]
Welk gedag ik hier zie met een 2400 pro en met opwek via de mppt is dat wanneer de batterij bijna vol is een deel naar het huis geleverd word en een deel naar de batterij. Er verdwijnt dus geen opwek.
[Afbeelding]
@Taro had jij dit niet ooit getest bij de 800 en dat er een deel dus verdween tot hij op 100% SOC was?
Hij gooit een limiet op de pv input, laat de output wel door lopen, tot hij 100 is, dan gaat hij in de bypass.
Dus in die limiet periode is er minder pv dan dat er eigenlijk zou zijn.
![]() | ![]() |
Hier zie je duidelijk de 'dip', die stroom lijkt dus wel te verdwijnen.gielz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:36:
[...]
[Afbeelding]
Maar je weet dan toch niet wanneer de batterij leeg of vol is?DrNickB schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:36:
[...]
(Zendure output / zendure Import) * 100 = RTE %
Als je een externe kWh meter hebt is het daar het netste te berekenen.
Ik heb PV direct op m'n zendure, dus kan enkel mijn rte berekenen via de data van zendure.
NopeHenkoes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:51:
[...]
Maar je weet dan toch niet wanneer de batterij leeg of vol is?
Per dag zou het te berekenen zijn als je status van je batterijen weet, en misschien is er iemand die een slimme automatisering hierom heeft gebouwd.
Maar ik gebruik de rte nergens voor, zit op 75% overall, laad enkel op via direct aangesloten pv en doe alleen slim ontladen/nom. Dus dat is zo wie zo niet bevoordelijk voor een hoge rte
Dank je @gielz voor je uitgebreide antwoord.gielz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:42:
[...]
8 Juni 2025 is alles begonnen met het posten van de eerste sturing genaamd NOM 1.0; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren"
Loopt dus al een tijdje, de engelse variant is er deze release bij gekomen. Hier bleek ook veel animo voor te zijn.
Nu zei je al eens dat je de NL-versie behoud vanwege legacy, omdat de bestaande gebruikers anders hun historie kwijt zijn. Maar is dat niet om te bouwen? Kunnen die niet met een eenmalige geautomatiseerde actie omgezet worden? Ik zie voor de toekomst echt een voordeel (met name voor jou) om maar één versie aan te houden. En je kunt je dashboards eenvoudig in alle talen maken.
<John O`Mill>
Wat betreft onderhoud valt dit reuze mee. Ik gebruik hier in HA zelf ook de NL versie voor het huis en de EN versie voor het testen van nieuwe apparatuur of features. Het is dus niet alleen maar een vertaling voor gebruikers maar heeft ook heel veel voordelen.Hippe Lip schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:56:
[...]
Dank je @gielz voor je uitgebreide antwoord.![]()
Nu zei je al eens dat je de NL-versie behoud vanwege legacy, omdat de bestaande gebruikers anders hun historie kwijt zijn. Maar is dat niet om te bouwen? Kunnen die niet met een eenmalige geautomatiseerde actie omgezet worden? Ik zie voor de toekomst echt een voordeel (met name voor jou) om maar één versie aan te houden. En je kunt je dashboards eenvoudig in alle talen maken.
Het zijn dus echt 2 volledig onderhouden versies.
Bedankt, ik ben blij dat het geen echt probleem is,geen impact op productie en ook geen negatieve impact op de Zendures denk ik.gast777 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:32:
[...]
Wat ik denk dat hier gebeurt:
- je gaat snel laden met 1600 Watt ingesteld als max.
- je hebt 2x Zendure via Proxy
- Proxy verdeelt het vermogen. Het kan zijn dat bij bepaalde afronding (bij bepaalde SoC waarden) er een Wattje wegvalt. Het totaal ingesteld vermogen kan dan komen op 1599 Watt.
- Gielz HA checkt bij snel laden of het ingestelde vermogen wel hetzelfde is als max vermogen (1600).
- 1599 is niet gelijk aan 1600, dus gaat Gielz deze correctie sturen, nogmaals 1600 Watt opdracht.
Het is een cosmetisch probleem, geen impact op de productie.
Vanaf 15:00 zie je geleidelijk de max laadvermogen lager wordt terwijl er nog genoeg PV overschot is.
Bij 86% gaat ie springen om zo snel mogelijk richting de 100 te gaan.
temp altijd nu onder/rond de 36 graden.
:strip_exif()/f/image/gr8BxBh4GVYC9aNKyJFuxpzH.png?f=user_large)
niks mis mee, just my observation.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
/f/image/KTcxxthdZNHaA6abtD6fBJkr.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie geen lijntje met de SOC. Het simpelweg invoegen van
1
| in_brush: true |
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
Je dient in de documentatie te duiken van Apex charts om het naar je eigen hand te maken.Noutie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:11:
Ik heb een klein visualisatieprobleem, misschien dat iemand een tip kan geven. [Afbeelding]
Ik zie geen lijntje met de SOC. Het simpelweg invoegen vancode:op regel 116 lost het niet op. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
1 in_brush: true
[Afbeelding]
Als beginner denk je dat het wel makkelijk is om maar wat te wijzigen, maar werkelijkheid is anders.
Er worden hier 3 entiteiten weergegeven, 2 van het type area en 1 van het type line.
SOC lijntje wordt weergegeven als een "horizontale lijn" vanwege de schaal 0 tot 100, die valt in het niets in de schaal van 0 tot 4000 van de andere entiteiten.
Mocht je willen experimenteren dan kan je altijd een copy maken van die apex chart en die bewerken.
en wijzig bijvoorbeeld regel 107 van line naar column:
1
| type: column |
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Ja ik heb zelf ook een setup met 3x (gesimuleerde) Zendures achter de Proxy met de Engelse Gielz.hemertje schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:54:
zijn er hier anderen met 3 sets icm de Gast777 proxy in het Engels?
met 1 Zendure heb ik alle informatie, met 3 zendures icm de proxy geen Zendures!
Heb je wel van alles de Engelse versie genomen, niet alleen het Dashboard?
Dus ook:
- Gielz Automation en de sensoren package ?
- Proxy sensoren (als je die gebruikt)
De Node-RED Proxy zelf kan gewoon blijven. Die kan beide talen aan.
Heb je niets veranderd aan de Proxy? Die werkte voorheen gewoon? <<<<
Wat ik wel had is als je de Proxy sensoren van taal verandert, dat je wel een aantal sensoren hebt die niet meteen werken, maar dat je een oude moet deleten en de nieuwe "_2" achter de naam heeft (kun je renamen).
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Ik heb het onderstaande toegevoegd aan mijn configuration.yaml en de sensor.p1_filtered_power ingesteld als vervangende p1 sensor in de configuratie van Gielz.edjes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:30:
[...]
@pasmanm Jouw optie 2 klinkt erg interessant. heb je een voorbeeld van dit filter?
Deze nieuwe sensor volgt de originele P1-waarde, maar houdt de oude waarde maximaal 10 seconden vast zodra er een extra opname van 1000W of meer wordt gedetecteerd. Ik hoop hiermee de korte pieken van de Quooker weg te filteren. Vannacht even testen of dit het gewenste resultaat geeft.
- sensor:
- name: "P1 Filtered Power"
unique_id: p1_filtered_power_smoothed
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement
state: >
{% set current = states('sensor.homewizard_p1_vermogen') | float(0) %}
{% set previous = states('sensor.p1_filtered_power') | float(0) %}
{% set strikes = state_attr('sensor.p1_filtered_power', 'strikes') | int(0) %}
{% set delta = current - previous %}
{% if delta >= 1000 and strikes < 10 %}
{# Ignore the spike, keep previous value #}
{{ previous }}
{% else %}
{# Accept the new value (normal change or 11th strike) #}
{{ current }}
{% endif %}
attributes:
strikes: >
{% set delta = current - previous %}
{{ strikes + 1 }}
{% else %}
0
{% endif %}
Ik ben benieuwd, lees morgen het resultaat welpasmanm schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:05:
[...]
Ik heb het onderstaande toegevoegd aan mijn configuration.yaml en de sensor.p1_filtered_power ingesteld als vervangende p1 sensor in de configuratie van Gielz.
Deze nieuwe sensor volgt de originele P1-waarde, maar houdt de oude waarde maximaal 10 seconden vast zodra er een extra opname van 1000W of meer wordt gedetecteerd. Ik hoop hiermee de korte pieken van de Quooker weg te filteren. Vannacht even testen of dit het gewenste resultaat geeft.
[...]
Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Wij willen misschien ook een Quooker, ik zat zelf te denken om dan wat meer intelligentie toe te voegen wanneer de quooker aan mag met een smartplug. Dus op basis van tijd, maar overdag is ook niet zo moeilijk slimmigheid in te bouwen omdat er een PIR in de keuken hangt. En ik kan ook de away mode gebruiken waarmee ook de CV wordt uitgezet als we allemaal weg zijn. Dan ben je denk ik heel veel pieken kwijt; en als ie dan aangaat, dan is het ook voor wat langere tijd. En je kunt de automation nog altijd slim genoeg maken dat er wel altijd een bepaald temperatuur wordt aangehouden. Even meten hoeveel graden ie afkoelt in een bepaald tijdsbestek.pasmanm schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:05:
[...]
Ik heb het onderstaande toegevoegd aan mijn configuration.yaml en de sensor.p1_filtered_power ingesteld als vervangende p1 sensor in de configuratie van Gielz.
[...]
Andere aanpak is om een smart plug te gebruiken, want dan weet je 100% zeker wat de spike veroorzaakt en dan kan je daarop corrigeren. Als je een watermeter hebt in HA kan je ook nog eens checken of ie aanspringt vanwege waterverbruik of alleen bijstoken. (al is dat natuurlijk wel onderhevig aan toevalligheden met andere kranen in je huis)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De P1 pakt die pieken vaak wel op (en daar gaat je batterij wel naar regelen)
Quooker zelf zegt dat het uitzetten van je systeem pas loont, als je langer dan 5-7 dagen geen gebruik maakt van de kraan. Ja, weet het... wij van WC-eend...
Alles automatiseren klinkt leuk, maar je wilt ook niet thuiskomen van je werk en dan nog een kwartier moeten wachten tot je weer kokend water hebt (bij wijze van spreken).
Geo-fencing voor de cv klinkt leuk, maar vooral voor wanneer je weggaat (en vergeet de temperatuur lager te zetten). Je wilt ook niet in een koud huis thuiskomen.
[ Voor 32% gewijzigd door CappieL op 16-04-2026 23:51 ]
Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Je moet er wel rekening mee houden dat als de quooker uitstaat, dan kan je ook geen kokend water tappen. Hij doet dan niets. Wij hebben ook een quooker met een slimme plug er tussen (staat nachts uit) maar er valt verder overdag heel weinig te regelen. Je wil gewoon eenvoudig kokend water pakken als dat nodig is. Bovendien hebben wij geen warm waterleiding meer in de keuken en gaat alles via de quooker. Onze CV hangt op zolder en duurde altijd erg lang voor warm water beneden was. Nu altijd direct warm.Mistraller schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:23:
[...]
Wij willen misschien ook een Quooker, ik zat zelf te denken om dan wat meer intelligentie toe te voegen wanneer de quooker aan mag met een smartplug. Dus op basis van tijd, maar overdag is ook niet zo moeilijk slimmigheid in te bouwen omdat er een PIR in de keuken hangt. En ik kan ook de away mode gebruiken waarmee ook de CV wordt uitgezet als we allemaal weg zijn. Dan ben je denk ik heel veel pieken kwijt; en als ie dan aangaat, dan is het ook voor wat langere tijd. En je kunt de automation nog altijd slim genoeg maken dat er wel altijd een bepaald temperatuur wordt aangehouden. Even meten hoeveel graden ie afkoelt in een bepaald tijdsbestek.
Andere aanpak is om een smart plug te gebruiken, want dan weet je 100% zeker wat de spike veroorzaakt en dan kan je daarop corrigeren. Als je een watermeter hebt in HA kan je ook nog eens checken of ie aanspringt vanwege waterverbruik of alleen bijstoken. (al is dat natuurlijk wel onderhevig aan toevalligheden met andere kranen in je huis)
[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 17-04-2026 07:05 ]
Ik start ook hier met de engelse versie zodra de units binnen zijn. Ik werk wel met een AC en AC+ combi.gast777 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:05:
[...]
Ja ik heb zelf ook een setup met 3x (gesimuleerde) Zendures achter de Proxy met de Engelse Gielz.
Dus ook:
Wat ik wel had is als je de Proxy sensoren van taal verandert, dat je wel een aantal sensoren hebt die niet meteen werken, maar dat je een oude moet deleten en de nieuwe "_2" achter de naam heeft (kun je renamen).
zeker nog nooit een Quooker ervaren?
die heeft een zeer hoge WAF functie!
[ Voor 9% gewijzigd door hemertje op 17-04-2026 08:09 ]
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Betekent dit dat je continue naar flash schrijft, dat je zegt “dit goed te zetten”. Ik ben bang dat flashgeheugen te snel wear/tear krijgt.
Werkt deze API via het Flashgeheugen of het RAM geheugen?
Hij kijkt elke 5 seconden of hij niet toevallig naar het Flashgeheugen gaat wegschrijven. Als dit het geval is zet de Zendure zenSDK (Gielz) automatisering dit goed tenzij je in de Standby modus staat. In de Standby modus moet smartmode uit staan om te voorkomen dat hij permanent 15-30 watt gaat terugleveren.
[ Voor 5% gewijzigd door Henkoes op 17-04-2026 08:35 ]
Hij probeert juist te voorkomen dat er vermogen naar het flashgeheugen geschreven word.Henkoes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:28:
@gielz het volgende over flash geheugen snap ik niet.
Betekent dit dat je continue naar flash schrijft, dat je zegt “dit goed te zetten”. Ik ben bang dat flashgeheugen te snel wear/tear krijgt.
Werkt deze API via het Flashgeheugen of het RAM geheugen?
Hij kijkt elke 5 seconden of hij niet toevallig naar het Flashgeheugen gaat wegschrijven. Als dit het geval is zet de Zendure zenSDK (Gielz) automatisering dit goed tenzij je in de Standby modus staat. In de Standby modus moet smartmode uit staan om te voorkomen dat hij permanent 15-30 watt gaat terugleveren.
Super!! Is dit ook geoptimaliseerd voor meerdere units?gielz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:37:
[...]
Hij probeert juist te voorkomen dat er vermogen naar het flashgeheugen geschreven word.
Hier niet, ik heb een bijzondere W. Maar ik denk dat dat offtopic ishemertje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:08:
[...]
zeker nog nooit een Quooker ervaren?
die heeft een zeer hoge WAF functie!
De test is niet succesvol. Ergens rond 00:17 had hij een 'lock' in van de P1 Filtered power op -1300W.CappieL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:14:
[...]
Ik ben benieuwd, lees morgen het resultaat wel
Ik heb wat aanpassing gemaakt. Dit zou het probleem moeten oplossen. Vanavond weer even kijjken.
- sensor:
- name: "P1 Filtered Power"
unique_id: p1_filtered_power_smoothed
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement
state: >
{# We kijken naar de delta met de ECHTE P1 waarde om de blokkade te voorkomen #}
{% set raw_previous = states('sensor.homewizard_p1_vermogen_old') | float(current) %}
{% set delta = current - raw_previous %}
{# Tijdens de 'strike' periode zetten we de waarde op 0 #}
0
{% else %}
{# Na 10 strikes of bij normale waarden pakken we de huidige P1 waarde #}
{{ current }}
{% endif %}
attributes:
strikes: >
{# Gebruik een variabele die niet 'bevriest' voor de delta berekening #}
{% set raw_previous = states('sensor.homewizard_p1_vermogen_old') | float(current) %}
{% set delta = current - raw_previous %}
{{ strikes + 1 }}
{% else %}
0
{% endif %}
Als de Quooker uit staat geeft hij nog steeds warm water, alleen kokend water doet hij niet meer.Pakhaas schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:04:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat als de quooker uitstaat, dan kan je ook geen kokend water tappen. Hij doet dan niets. Wij hebben ook een quooker met een slimme plug er tussen (staat nachts uit) maar er valt verder overdag heel weinig te regelen. Je wil gewoon eenvoudig kokend water pakken als dat nodig is. Bovendien hebben wij geen warm waterleiding meer in de keuken en gaat alles via de quooker. Onze CV hangt op zolder en duurde altijd erg lang voor warm water beneden was. Nu altijd direct warm.
En in de zomer is overdag uitzetten zinloos, dan is er over het algemeen zoveel zonne energie dat het helemaal nooit uit de Zendure komt.
Met het oog op verbruik heeft Quooker gelijk dat het nauwelijks zinvol is, 's nachts uitzetten doe ik voornamelijk om die pieken bij de Zendure weg te houden.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb het zo gedaan:pasmanm schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:10:
[...]
De test is niet succesvol. Ergens rond 00:17 had hij een 'lock' in van de P1 Filtered power op -1300W.
Ik heb wat aanpassing gemaakt. Dit zou het probleem moeten oplossen. Vanavond weer even kijjken.
[...]
[Afbeelding]
Ga naar Instellingen > Apparaten & Diensten > Helpers.
Klik op Helper maken > Filter.
Geef de helper een naam (bijv. P1 Meter Gefilterd).
Selecteer bij Input sensor je huidige P1 wattage sensor (bijv. sensor.p1_meter_power_consumption).
Kies bij Filters voor Outlier.
Stel de volgende parameters in:
Window Size: 10 (dit kijkt naar de laatste 10 metingen; ik heb een p1 meter die elke sec updatet).
Radius: 1000 (alles wat meer dan 1000W afwijkt van het gemiddelde wordt gezien als een uitschieter en genegeerd).
Goedemorgen Gast, e.a.gast777 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:05:
[...]
Ja ik heb zelf ook een setup met 3x (gesimuleerde) Zendures achter de Proxy met de Engelse Gielz.
Dus ook:
Ja alles naar de EN versie overgezet:
- Zendure_gielz1986_global.yaml
- Dashboard_global.yaml
- Automation_global.yaml.
Vervolgens jou EN versie
- Zendure-proxy-Node-Red-flow_EN.json
Dan heb ik alles toch?
voorheen met de NL versie zag ik de 3 sets met de 9 batterijen...
heb je nordpool ook op EN gezet ? anders heb je een mix van NL en ENhemertje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:59:
[...]
Goedemorgen Gast, e.a.
Ja alles naar de EN versie overgezet:Volgens mij heb ik dan alles van Giel?
- Dashboard_global.yaml
Vervolgens jou EN versieNode-Red geïmporteerd, HomeAssistant herstart...
Dan heb ik alles toch?
Beetje meer data graag. Wat heb je al gecheckt, graag screenshots.hemertje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:59:
[...]
Goedemorgen Gast, e.a.
Ja alles naar de EN versie overgezet:Volgens mij heb ik dan alles van Giel?
- Dashboard_global.yaml
Vervolgens jou EN versieNode-Red geïmporteerd, HomeAssistant herstart...
Dan heb ik alles toch?
Heb je de oude Proxy flow wel gedelete of disabled? (je had ook de bestaande Proxy kunnen houden, die is taal-agnostich wat betreft werking)
Heb je in de Proxy de IP adressen van de Zendures ingevuld?
Heb je in de Gielz de juiste IP/poort etc voor de proxy ingevuld?
Ontvangt de Proxy de http requests van HA? (is een beetje advanced, kun je zien door de groene debug nodes aan te zetten)
Antwoorden alle 3 de Zendures? (idem)
Maar nu. Keuzes, dus vragen.
- Als ik als beginner iets meer wil dan Hems, en automatiseringen aan wil maken om bvb samen te werken met de auto, kan ik dan beter met de Zendure-integratie van Zendure zelf beginnen? Of beter meteen met Gielz en gast77 (want heb 2 Zendures)?
- moet HEMS bij beide integraties worden uitgezet. En zo ja, moet dat al voor de installatie of kan dat als je “klaar” bent?
- moet HA eerst alle apparaten vinden/zien voor ik aan de slag kan?
Wat ik zei: onontgonnen terrein voor mij, en ik ga me er graag in verdiepen maar de leercurve is best steil. Het kostte me al even om door de hebben dat je de file editor nog moest downloaden om verder te kunnen met Gielz. Level down…
uuhh, neeWai_AM schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:07:
[...]
heb je nordpool ook op EN gezet ? anders heb je een mix van NL en EN
wanneer je de NL versie als sensor gebruikt maakt het toch niet uit of je NL of EN gebruikt?
/f/image/wAaHGFoJWivzLNS3uizpUGNY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A2MuCDoN3Q6AL80fOmN1fZiD.png?f=user_large)
De installatieprocedure voor Gielz met de nodered load balancer was wat mij betreft erg straight forward.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:25:
Goed mensen, ik heb jullie gewaarschuwd - als enorme noob ben ik begonnen met het aansluiten van mijn Home Assistant Green. Het toekennen van een vast IP-adres is alvast gelukt. Level up
Maar nu. Keuzes, dus vragen.
- Als ik als beginner iets meer wil dan Hems, en automatiseringen aan wil maken om bvb samen te werken met de auto, kan ik dan beter met de Zendure-integratie van Zendure zelf beginnen? Of beter meteen met Gielz en gast77 (want heb 2 Zendures)?
- moet HEMS bij beide integraties worden uitgezet. En zo ja, moet dat al voor de installatie of kan dat als je “klaar” bent?
- moet HA eerst alle apparaten vinden/zien voor ik aan de slag kan?
Wat ik zei: onontgonnen terrein voor mij, en ik ga me er graag in verdiepen maar de leercurve is best steil. Het kostte me al even om door de hebben dat je de file editor nog moest downloaden om verder te kunnen met Gielz. Level down…
Ben wel aardig ervaren met de materie maar ben geen rare dingen tegen gekomen, de handleiding is duidelijk.
Nodered installatie kost je misschien wat extra effort. Nodered is ook gewoon een rare applicatie als je het mij vraagt , maar dat ligt niet aan jou of de maker van de loadbalancer
Heb niet de moeite genomen de Zendure integratie zelf te gebruiken. Liever alles DIY.
Het mooie van de Gielz integratie is dat deze volledig transparant is, komt geen python aan te pas, alles HA native.
Wel een bizar grote automation van 1300+ regels. En dan dacht ik dat ik grote automations heb
WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW
Maar ok, het wordt dan Gielz. Moet ik dan meteen al HEMS uitzetten of kan dat helemaal aan het eind? Ik wil wel dat de boel blijft werken terwijl ik fröbel.
En moet HA mijn Zendures al zien, nu? Of is dat pas na Gielz installatie?
Djeez. Hoe meer ik vraag hoe meer ik wil weten 🤐
Ik weet niet waarom je een github account nodig zou hebben, de yaml configuratie kan je er zo uit halen.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:42:
Ik ga nog wel wat verder stoeien. Moet ook HACS nog werkend krijgen in HA en ik geloof ook een github-account aanmaken. Ik ga heel hard AI gebruiken om me te helpen.
Maar ok, het wordt dan Gielz. Moet ik dan meteen al HEMS uitzetten of kan dat helemaal aan het eind? Ik wil wel dat de boel blijft werken terwijl ik fröbel.
En moet HA mijn Zendures al zien, nu? Of is dat pas na Gielz installatie?
Djeez. Hoe meer ik vraag hoe meer ik wil weten 🤐
Er zijn 2 plugins die je uit hacs moet trekken voor de visualisaties inderdaad.
Verder moet je een nodered addon installeren. Hoe dat exact werkt weet ik niet , laatste keer dat ik HASOS gebruikte is denk ik bijna 10 jaar terug (draai op k8s)
In elk geval configureer je het ip adres van je zendures dadelijk in de nodered proxy.
de nodered proxy configureer je in het gielz dashboard. dus;
Gielz ------> Nodered--------> loadbalance Zendure1 en Zendure 2
Mbt uitzetten HEMS, ik zou zeggen volg gewoon de handleiding van Gielz. Volgens mij is deze compleet en duidelijk, daar staat ook uitschakelen van HEMS in.
[ Voor 6% gewijzigd door ctrl-tab op 17-04-2026 15:49 ]
WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW
Ik denk dat ik het vooral wat spannend vind. Ik heb het idee dat ik al van alles moet doen met de apparaten die gevonden zijn door HA zelf. Maar ik denk dat ik de goede kant op ga. Ik blijf nog wel wat vragen stellen.ctrl-tab schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:47:
[...]
Ik weet niet waarom je een github account nodig zou hebben, de yaml configuratie kan je er zo uit halen.
Er zijn 2 plugins die je uit hacs moet trekken voor de visualisaties inderdaad.
Verder moet je een nodered addon installeren. Hoe dat exact werkt weet ik niet , laatste keer dat ik HASOS gebruikte is denk ik bijna 10 jaar terug (draai op k8s)
In elk geval configureer je het ip adres van je zendures dadelijk in de nodered proxy.
de nodered proxy configureer je in het gielz dashboard. dus;
Gielz ------> Nodered--------> loadbalance Zendure1 en Zendure 2
Mbt uitzetten HEMS, ik zou zeggen volg gewoon de handleiding van Gielz. Volgens mij is deze compleet en duidelijk, daar staat ook uitschakelen van HEMS in.
Ik had dat github account nodig om de hacs in HA (ik gebruik de app op een MacBook) te installeren. Dat is allemaal gelukt in elk geval. Terug naar Gielz en gast77…!
Top , niet te druk over maken. Het is best intuitief. Maar inmiddels erg uitgebreid , leercurve is wat steiler inmiddels.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:01:
[...]
Ik denk dat ik het vooral wat spannend vind. Ik heb het idee dat ik al van alles moet doen met de apparaten die gevonden zijn door HA zelf. Maar ik denk dat ik de goede kant op ga. Ik blijf nog wel wat vragen stellen.
Ik had dat github account nodig om de hacs in HA (ik gebruik de app op een MacBook) te installeren. Dat is allemaal gelukt in elk geval. Terug naar Gielz en gast77…!
Mocht je hulp nodig hebben met algemene HA zaken mag je best een pb sturen.
Mijn advies is maakt het eerst werkend zonder node-red. Werkt het, dan de upgrade naar node-red. Dat maakt troubleshooten als starter een stuk makkelijker.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:01:
[...]
Ik denk dat ik het vooral wat spannend vind. Ik heb het idee dat ik al van alles moet doen met de apparaten die gevonden zijn door HA zelf. Maar ik denk dat ik de goede kant op ga. Ik blijf nog wel wat vragen stellen.
Je kunt ook met gielz alleen uitlezen door de automatisering niet in gebruik te nemen of uit te zetten. Hems doet dan het werk.
Heb je de oude Proxy flow wel gedelete of disabled? (je had ook de bestaande Proxy kunnen houden, die is taal-agnostich wat betreft werking)gast777 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:20:
[...]
Beetje meer data graag. Wat heb je al gecheckt, graag screenshots.
* ja ook naar EN gwijzigd
* ja zie screenshots, wanneer ik deze IP adressen in Gielz invul reageren ze ook direct en worden ze uitgelezen
* localhost:1880/endpoint
Ontvangt de Proxy de http requests van HA? (is een beetje advanced, kun je zien door de groene debug nodes aan te zetten)
* nog niet naar gekeken
* ja
/f/image/neLFnrAkcvWBkgJOeOY5uah0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4e6mFXjSz1pF9bu6VRNJtJfZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/V0WMjP753oSvPeWa24aNfRfQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/f2khjYy2NbVUbGXRaNvltUy9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VeKn0Siu3dy4UC1WZkUW6qt7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QlL3thIIcd6FoZgoud0pSv0o.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VLbVxBGdQZjJAj1FIm6UjQTv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IrNmVZnTUjvHHqvEigkdlqur.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rKSyRLFXRdoq7nwYrFvXSlqW.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een goede tip - maar moet ik dan wel eerst HEMS uitzetten bij het opzetten van Gielz? En HEMS uitzetten is eigenlijk gewoon het schuifje van "toevoegen aan HEMS" bij de apparaten in de app... toch?gielz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:13:
[...]
Mijn advies is maakt het eerst werkend zonder node-red. Werkt het, dan de upgrade naar node-red. Dat maakt troubleshooten als starter een stuk makkelijker.
Je kunt ook met gielz alleen uitlezen door de automatisering niet in gebruik te nemen of uit te zetten. Hems doet dan het werk.
Man wat weet ik weinig
Cool, ga ik misschien nog wel doen. Ik was al trots dat ik HACS werkend heb...ctrl-tab schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:11:
[...]
Top , niet te druk over maken. Het is best intuitief. Maar inmiddels erg uitgebreid , leercurve is wat steiler inmiddels.
Mocht je hulp nodig hebben met algemene HA zaken mag je best een pb sturen.
Je gebruikt toch dan in je dashboard de volgende entiteiten?hemertje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:29:
[...]
uuhh, nee
wanneer je de NL versie als sensor gebruikt maakt het toch niet uit of je NL of EN gebruikt?
btw_percentage
opslag_energieleverancier
energiebelasting
dan dien je die ook in de nordpool yaml aan te passen naar EN?
dus VAT etc etc.
Dan heb je echt alles Global.. tis ieders z'n voorkeur.
HEMS is inderdaad gewoon een vinkje, als je met HA aan de slag gaat even direct uitzetten. Kom je dan niet verder met HA dan zet je het HEMS vinkje weer even aan.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:29:
[...]
Dit is een goede tip - maar moet ik dan wel eerst HEMS uitzetten bij het opzetten van Gielz? En HEMS uitzetten is eigenlijk gewoon het schuifje van "toevoegen aan HEMS" bij de apparaten in de app... toch?
Man wat weet ik weinig
Volgens je screenshot van Node-RED heb je de IP adressen van je Zendures nog uitgecomment ("//" ervoor), dus die worden niet ingelezen. Daarentegen heb je de testdevices actief gemaakt ("//" weggehaald), die hebben trouwens de aparte Zendure-simulated-devices.json flow nodig, mocht je die echt willen gebruiken.hemertje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:14:
[...]
Heb je de oude Proxy flow wel gedelete of disabled? (je had ook de bestaande Proxy kunnen houden, die is taal-agnostich wat betreft werking)
* ja ook naar EN gwijzigd
* ja zie screenshots, wanneer ik deze IP adressen in Gielz invul reageren ze ook direct en worden ze uitgelezen
* localhost:1880/endpoint
* nog niet naar gekeken
* ja
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus de oorzaak is gevonden denk ik
Hij blijft op "loading" bij zowel vandaag als morgen. De prijs zelf komt wel binnen zoals je ziet
:strip_exif()/f/image/YIlZJFXH0jXwQJPQdTEyo52a.png?f=user_large)
I don't care if I feel Better as long as you feel worse
Ik zie trouwens dat ik het zo ook op de github gepost heb in de Engelse versie (omdat ik de Engelse versie met mijn gesimuleerde devices gebruik). Ik zal het in de volgende aanpassen zodat de IP adressen standaard niet uitgecomment zijn.gast777 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:06:
[...]
Volgens je screenshot van Node-RED heb je de IP adressen van je Zendures nog uitgecomment ("//" ervoor), dus die worden niet ingelezen. Daarentegen heb je de testdevices actief gemaakt ("//" weggehaald), die hebben trouwens de aparte Zendure-simulated-devices.json flow nodig, mocht je die echt willen gebruiken.
Post even een screenshot van het totale tabblad (1). Wellicht is meteen de fout te zien.Kaaf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:11:
Net weer geupdate, maar ik krijg die nordpool grafiek/data nog steeds niet aan de praat. Elders in het forum komt het ook voorbij, maar geen goede oplossing kunnen vinden (behalve herstarts enzo). Ik heb de nordpool sensor ingevuld bij het config dashboard (zie screenshot).
Hij blijft op "loading" bij zowel vandaag als morgen. De prijs zelf komt wel binnen zoals je ziet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet het veld manual periods legen, dat was bij mij de oplossing.Kaaf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:11:
Net weer geupdate, maar ik krijg die nordpool grafiek/data nog steeds niet aan de praat. Elders in het forum komt het ook voorbij, maar geen goede oplossing kunnen vinden (behalve herstarts enzo). Ik heb de nordpool sensor ingevuld bij het config dashboard (zie screenshot).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vreemd want ik heb niet aan de inhoud van de json gezeten, enkel de ip-adressen aangepast…gast777 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:06:
[...]
Volgens je screenshot van Node-RED heb je de IP adressen van je Zendures nog uitgecomment ("//" ervoor), dus die worden niet ingelezen. Daarentegen heb je de testdevices actief gemaakt ("//" weggehaald), die hebben trouwens de aparte Zendure-simulated-devices.json flow nodig, mocht je die echt willen gebruiken.
Hier met de 2400 Pro en 800 Plus/Pro ging er geen opwek naar huis als de accu richting de 100% ging. Pas daarna vloeide de stroom naar huis/grid. Er ging dus wel opwek verloren.gielz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:36:
[...]
[Afbeelding]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
:strip_exif()/f/image/ts3WckkydMfS6ITkPy6T077y.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit zie ik in het dashboard:
:strip_exif()/f/image/sOp5tE7h21kftp1R8ehzLv5A.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand die in Jip en Janneketaal kan uitleggen wat ik verkeerd doe...?
===> Je moet even de "//" weghalen voor de let ipZendure3 = ""Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:41:
Ik loop een beetje vast inmiddels. Ik heb HEMS uitgezet en Gielz dashboard draaiend. Nu heb ik NodeRed geinstalleerd en probeer ik de @gast777 proxy werkend te krijgend, maar mijn zendures worden niet gezien. Dit heb ik in de flow staan nu:
[Afbeelding]
En dit zie ik in het dashboard:
[Afbeelding]
Iemand die in Jip en Janneketaal kan uitleggen wat ik verkeerd doe...?
Ik zie dat ik het zo uitgecomment had gepost in de Engelse versie (iets teveel gehaast blijkbaar toen). Ik heb zojuist een geupdate versie gepost met de normale code, dus de IP adressen niet weggecomment.
mooi dat we het 'probleem' gevonden hebbengast777 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:38:
[...]
Ik zie trouwens dat ik het zo ook op de github gepost heb in de Engelse versie (omdat ik de Engelse versie met mijn gesimuleerde devices gebruik). Ik zal het in de volgende aanpassen zodat de IP adressen standaard niet uitgecomment zijn.
voor de ip addressen // weghalen en voor de testdevices // , opslaan en deployen en doet wat het moet doen
/f/image/GRDxNzidzgG4aHj98uniulhc.png?f=fotoalbum_large)
Yes, dat was hem, hij stond nog "unknown" bij mij. Nu "empty". Gelijk daarna een grafiekWouterG schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:57:
[...]
Je moet het veld manual periods legen, dat was bij mij de oplossing.
I don't care if I feel Better as long as you feel worse
[ Voor 97% gewijzigd door Catdogsf op 17-04-2026 20:18 ]
Goede tip, ga ik mee aan de slag. De uitdaging zit in de Quooker die kortstondig 2000W trekt; ik zoek dus die 10 seconden vertraging voordat de Zendure reageert.edjes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:39:
[...]
Ik heb het zo gedaan:
Ga naar Instellingen > Apparaten & Diensten > Helpers.
Klik op Helper maken > Filter.
Geef de helper een naam (bijv. P1 Meter Gefilterd).
Selecteer bij Input sensor je huidige P1 wattage sensor (bijv. sensor.p1_meter_power_consumption).
Kies bij Filters voor Outlier.
Stel de volgende parameters in:
Window Size: 10 (dit kijkt naar de laatste 10 metingen; ik heb een p1 meter die elke sec updatet).
Radius: 1000 (alles wat meer dan 1000W afwijkt van het gemiddelde wordt gezien als een uitschieter en genegeerd).
Gezien de P1-meter elke seconde data pusht, test ik nu zowel een sample size van 10 als 20. Ik neem dit samen met mijn eigen logica mee in een vergelijking en koppel de resultaten van de drie varianten hier terug.
De vraag: hoe pas ik nu iets aan? Als ik bijvoorbeeld minimum state of charge en maximum state of charge wil wijzigen... waar doe ik dat? Daar staar ik me al een tijdje blind op. Lukt me wel bij laad- en ontlaadvermogen bijvoorbeeld...
Die instelling is binnen de gielz nog niet beschikbaar. Mede door andere prioriteiten en omdat 10-100% gewoon in de praktijk het beste is. Zoveel mogelijk kalibreren en niet te ver doorzakken. Dit kun je voor nu in de zendure app instellen.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:52:
Ok, ik heb nog een vraag en dan heb ik het wel even gezien voor vanavond - maar we draaien los van HEMS dus dat is al heel gaaf. Best trots op mezelf, maar dat terzijde.
De vraag: hoe pas ik nu iets aan? Als ik bijvoorbeeld minimum state of charge en maximum state of charge wil wijzigen... waar doe ik dat? Daar staar ik me al een tijdje blind op. Lukt me wel bij laad- en ontlaadvermogen bijvoorbeeld...
Komt er trouwens wel aan als instelling.
Bij mij staat-ie nu op 10-90. Overgenomen uit HEMS dan, denk ik. Maar moet ik dan nu eerst hems weer actief maken, aanpassen, en weer deactiveren...?
Never mind, al gelukt. Zo werkt het inderdaad. Thanks!
[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 17-04-2026 20:59 ]
Ik heb sinds vandaag de SF 2400 AC + 2X AB300X geïnstalleerd. Ik heb jouw github pagina gevolgd, gielz en heb de package, de automatisatie en het dashboard in mijn homeassistant geïntegreerd. Daarin zit al een werkende HW P1. Echter wat ik hier even kort over het hoofd zie is hoe komen de entiteiten van de SF 2400 en de batterijen in homeassistant? nu heb ik voorlopig allemaal foutcodes van entiteit bestaat niet..
Nevermind, had de ip-adresses ingegeven maar had nog een herstart van alle yaml's nodig
[ Voor 9% gewijzigd door crosseel op 17-04-2026 21:06 ]
Dat is je inverter (omvormer) die heeft ook een temperatuur sensor maar kan je in HEMS nooit zien. Dit gedeelte word gewoon flink warm bij gebruik.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:31:
[Afbeelding]
Deze kan ik niet helemaal plaatsen: de temperatuur wordt weergegeven als 42 graden, maar alle batterijen zitten daar qua tenperatuur ver onder. Hoe zit dat..?
1. Das altijd een sta-in-de-weg en
2. Dan verwarm je vaak (iets) meer dan je nodig hebt. Vooral als je één kop thee maakt of zo. Das onvoordeliger.
<John O`Mill>
Iemand ervaring met dit probleem?
2x 2400ac met de gielz en nodered lb setup. Werkte goed voor een dag, tot net.
Vandaag na quick discharge moment, schakelt de automation de batterij over naar smart matching > 1 van de 2 batterijen blijft op zelfde wattage dischargen
Uiteindelijk die unit uit en aan gezet, probleem opgelost.
Net tijdens Smart Matching, vanwege grootverbruiker tweede batterij bijgeschakeld, daarna zou hij moeten afschakelen, maar 1 batterij blijft weer in discharge staan.
Op standby zetten > geen verschil. Die ene blijft dischargen.
Sensor data komt gewoon binnen, dat sluit conneciviteit uit.
:strip_exif()/f/image/GHEWRn0wBFePxrMDkmTLfTFE.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door ctrl-tab op 17-04-2026 22:00 ]
Da’s een mening, en een aannameHippe Lip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:54:
[...]
1. Das altijd een sta-in-de-weg en
2. Dan verwarm je vaak (iets) meer dan je nodig hebt. Vooral als je één kop thee maakt of zo. Das onvoordeliger.
Ik snap het gemak wel hoor 😉
Je hoeft in HEMS niet de omvormers niet aan te vinken om de SOC te wijzigen.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:57:
Hahaha! Ben ik al een uurtje naar op zoek en blijkt nou net dat niet te kunnen, geweldig
Bij mij staat-ie nu op 10-90. Overgenomen uit HEMS dan, denk ik. Maar moet ik dan nu eerst hems weer actief maken, aanpassen, en weer deactiveren...?
Never mind, al gelukt. Zo werkt het inderdaad. Thanks!
Onderaan klikken op apparatuur, dan op de omvormer en rechtsboven op het radartje naar batterij instellingen.
Je moet de extra entiteiten van gast777 even toevoegen. Dan kan je de temperatuur van elke omvormer en batterijen apart bekijken.Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:55:
Helder! En nu geeft hij bij mij 1 temperatuur weer - ik heb twee inverters. Laat hij de warmste zien?
Die in Gielz is gemiddelde temperatuur van beide.
Hee @Gramser, in je eerste plaatje lijk je zelf de IP-adressen van je twee accu’s te hebben gekozen?Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:41:
Ik loop een beetje vast inmiddels. Ik heb HEMS uitgezet en Gielz dashboard draaiend. Nu heb ik NodeRed geinstalleerd en probeer ik de @gast777 proxy werkend te krijgend, maar mijn zendures worden niet gezien. Dit heb ik in de flow staan nu:
[Afbeelding]
Ik heb hier in huis ook zoveel mogelijk vaste IP-adressen toegekend en heb die in functionele blokken bij elkaar.let ipZendure1 = "192.168.2.3”
let ipZendure2 = "192.168.2.4”
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om die adressen aan de accu’s toe te kennen?
<John O`Mill>
Ik heb zelf een DSMR4 meter en die update dus maar om de 10 seconden.
In de docs wordt 5 seconden als trigger geadviseerd in de automation.
Dit kan resulteren in een forse extra delay als je op het verkeerde moment in time zit, die ook even kan aanhouden. Eigenlijk met elke time based trigger heb je problemen met een DSMR 4 meter.
Om deze toch zo adequaat mogelijk te laten werken heb ik de time based trigger vervangen door onderstaande.
Nu weet je zeker dat hij op het juiste moment een change door voert op de baterij (namelijk als de homewizard daadwerkelijk iets nieuws rapporteert).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - trigger: state
entity_id: sensor.homewizard_p1_power
id: aansturing_trigger
not_from:
- unknown
- unavailable
not_to:
- unknown
- unavailable |
Dat hebben ze zelf gedaan… heb ik geen rol in gehad. Overgenomen uit het overzicht van de Experiabox.Hippe Lip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:50:
[...]
Hee @Gramser, in je eerste plaatje lijk je zelf de IP-adressen van je twee accu’s te hebben gekozen?
[...]
Ik heb hier in huis ook zoveel mogelijk vaste IP-adressen toegekend en heb die in functionele blokken bij elkaar.
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om die adressen aan de accu’s toe te kennen?
Die entiteiten heb ik, maar volgens mij was dat geen gemiddelde, maar de hoogst gemeten.Pakhaas schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:46:
[...]
Je moet de extra entiteiten van gast777 even toevoegen. Dan kan je de temperatuur van elke omvormer en batterijen apart bekijken.
Die in Gielz is gemiddelde temperatuur van beide.
Klinkt goedctrl-tab schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:59:
@gielz Ik heb mogelijk een zinnige suggestie voor een toekomstige versie.
Ik heb zelf een DSMR4 meter en die update dus maar om de 10 seconden.
In de docs wordt 5 seconden als trigger geadviseerd in de automation.
Dit kan resulteren in een forse extra delay als je op het verkeerde moment in time zit, die ook even kan aanhouden. Eigenlijk met elke time based trigger heb je problemen met een DSMR 4 meter.
Om deze toch zo adequaat mogelijk te laten werken heb ik de time based trigger vervangen door onderstaande.
Nu weet je zeker dat hij op het juiste moment een change door voert op de baterij (namelijk als de homewizard daadwerkelijk iets nieuws rapporteert).code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9- trigger: state entity_id: sensor.homewizard_p1_power id: aansturing_trigger not_from: - unknown - unavailable not_to: - unknown - unavailable
Heb je dit al getest?
En hoe is het resultaat?
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.
:strip_exif()/f/image/GYyjINANpzhvbNieTEbRXDMm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1dB88mYEGhYT2YO1aKiHGxED.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DBM0UWweRXhpq6wcTlYGYM0w.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/mGzVmHy2kLmrD6t0qMcL7yeL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8s5TRnAUA9ud63btKw9Rh4Rv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CgjrEDWoaSey09wDdcHXBe9u.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vab8xVET8k5dgOWOLPS8R0Ml.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/4WZRNlO7AmAa1v5IQLU4qfcG.png?f=fotoalbum_large)