• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:52
Stefanri schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:33:
[...]

ik sluit aan, ben er al dagen mee bezig en zit op hetzelfde punt
@Brack en @Stefanri
Welke integratie gebruiken jullie? Fireson of Gielz?
Naar mijn weten zou uitlezen met Gielz geen probleem moeten zijn, zodra de automatisering uit staat.
Fireson heb ik geen ervaring mee, maar wat ik heb gezien en gelezen zou deze ook moeten werken als hij niet actief staat.
De waardes gaan dan alleen via mqtt ipv de api als ik het goed heb.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Brack
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-03 15:23
@DrNickB Bedankt voor je reactie, ik heb op dit moment alleen de Zendure Home Assistant Integration van Fireson via HACS geinstalleerd. De Gielz aansturing is de volgende stap, maar nu nog niks veranderd in de Yaml voor de aansturing. Ik heb nog niks ingesteld voor mqtt in mijn homeassistant, ook geen broker, puur alleen de zendure api in de Zendure Home Assistant Integration van HACS.
Brack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:16:
@DrNickB Bedankt voor je reactie, ik heb op dit moment alleen de Zendure Home Assistant Integration van Fireson via HACS geinstalleerd. De Gielz aansturing is de volgende stap, maar nu nog niks veranderd in de Yaml voor de aansturing. Ik heb nog niks ingesteld voor mqtt in mijn homeassistant, ook geen broker, puur alleen de zendure api in de Zendure Home Assistant Integration van HACS.
Ik zou hier even een issue voor inschieten bij https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues. Of toch met de Gielz aan de slag gaan (package + één automatisering).

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

Brack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:44:
Op de een of andere manier krijg ik geen data van mijn sensoren van de Zendure in homeassistant, ik heb de besturing van de accu via Hems lopen, maar is het dan wel mogelijk om de data van de batterij in homeassistant uit te lezen? De operation modus van zendure staat in homeassistant op off.
Ik zou hier even een issue voor inschieten bij https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues. Of toch zelf even een aantal sensoren aanmaken als je toch alleen uitleest via de zenSDK; https://github.com/Zendure/zenSDK

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Ik ben even benieuwd. Kunnen jullie de dashboard en HA ook benaderen als je niet thuis bent? Kan mij voorstellen dat je ook iets wil instellen als je niet thuis bent. Zo ja, hoe dat geregeld? Ik zag iets met Nabu Casa maar dan betaal je 7,50 per maand.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Pakhaas schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:39:
Ik ben even benieuwd. Kunnen jullie de dashboard en HA ook benaderen als je niet thuis bent? Kan mij voorstellen dat je ook iets wil instellen als je niet thuis bent. Zo ja, hoe dat geregeld? Ik zag iets met Nabu Casa maar dan betaal je 7,50 per maand.
VPN op een pi (bijv pivpn) of via je router en je kunt altijd naar huis verbinden. Werkt ook meteen voor al het andere in je netwerk.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Pakhaas
  • Nu online
DaWizza schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:53:
[...]

VPN op een pi (bijv pivpn) of via je router en je kunt altijd naar huis verbinden. Werkt ook meteen voor al het andere in je netwerk.
Via de router is dat veilig als er een poort open staat?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Pakhaas schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Via de router is dat veilig als er een poort open staat?
Zonder open poort zal ie het niet eens doen. :P VPN word gezien als veilig.

Voor hier wel wat offtopic, kijk of je iets kunt vinden met VPN icm je router. Anders doet een eigen topic wonderen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:10
Brack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:16:
Je kunt de log van je Home Assistant bekijken op foutmeldingen mbt Zendure. Verder neem ik aan dat je bij de installatie van Fireson het juiste token opgegeven hebt.

En als je geen hyper 2000 hebt zou ik de mqtt vinkjes bij de installatie gewoon uitlaten heb je niet perse nodig.

• Stefanri
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:58
Mediacj schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Je kunt de log van je Home Assistant bekijken op foutmeldingen mbt Zendure. Verder neem ik aan dat je bij de installatie van Fireson het juiste token opgegeven hebt.

En als je geen hyper 2000 hebt zou ik de mqtt vinkjes bij de installatie gewoon uitlaten heb je niet perse nodig.
Ik heb hetzelfde probleem met de 2400ac+.
Blijft maar staan op;
Zendure
No devices online, not possible to start the operation
in wifi 5ghz uitgeschakeld, een vast ip adres.
alles uitgeschakeld herstart op nieuw gedownload etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsocAsckte0SH__sMuAB4pkXc2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YE6xA4AkWchJAakOdWyfkW4I.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRW0ugnZoFUatNDoe7NP3YD46Zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLv73xOPkLRSXHuRKsx9vLy9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq9dAx51j1jl34esXf4lc_ItSDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gcN9OoCk46Slb9BsblhOzmm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Stefanri op 01-03-2026 22:52 ]

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-04 21:24
Stefanri schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:33:
[...]

ik sluit aan, ben er al dagen mee bezig en zit op hetzelfde punt
Even voor mijn beleving. Er wordt dan geen gebruik gemaakt van de oplossing van @gielz om het laden en ontladen van het Zendure systeem?

• YvonneVP
@gielz Ik vraag me af wat er zou moeten gebeuren als bij Dynamisch NOM of Nul op de meter zowel de goedkoopste als de duurste periode op 'Nee' staan. Voor mijn beleving zou er dan niet geladen of ontladen moeten worden, of is die beleving/denkwijze van mij niet juist?
Ter info: Ik heb bij 'ontladen' het minimale ontlaadvermogen verlaagd in de code, zodat hij dus niet met minimaal 800 aan het ontladen is terwijl ik op dat moment minder dan 800w verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czs7NKijUxOvMZw15HDHurMSKbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovfqBHvntUvrnShmzQFMVTT5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door YvonneVP op 02-03-2026 01:21 . Reden: screenshot toevoegen ]

• Stefanri
YvonneVP schreef op maandag 2 maart 2026 @ 01:13:
[...]

Even voor mijn beleving. Er wordt dan geen gebruik gemaakt van de oplossing van @gielz om het laden en ontladen van het Zendure systeem?
nee

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:07
Stefanri schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:48:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met de 2400ac+.
Blijft maar staan op;
Zendure
No devices online, not possible to start the operation
in wifi 5ghz uitgeschakeld, een vast ip adres.
alles uitgeschakeld herstart op nieuw gedownload etc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik liep hier verleden week ook tegenaan. Volgens gaan er dingen niet lekker in die integratie van Zendure zelf.

Ik ben overgestapt naar de @gielz integratie. Die werkt geweldig!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 09:32
Lange_Slurf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Ik heb het op deze manier gedaan, een nieuwe sensor maken in Nordpool met deze waardes onderin volgens:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83698778
code:
1
2
3
4
{% set VAT = 0.21 %}
{% set tax_kWh = 0.1108 %}
{% set opslag = 0.0248 %}
{{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
Wanneer de tarieven wijzigen moet je, denk ik, weer een nieuwe sensor maken. Ik heb nog niet gevonden waar je de getallen eenvoudig aan kan passen.
Je kunt Helpers aanmaken en hier bijv. de BTW, energiebelasting en opslag inzetten.
Daarna verwijs je naar deze helpers d.m.v. de Additional costs-template in de Nordpool integratie.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

Er komen zo nu en dan vragen langs over het koppelen van een afwijkende P1 met Zendure HA en de Gielz aansturing. Hiervoor is nu een wiki aangemaakt; https://github.com/Gielz1...ende-P1-CT-meters-(API's)

Zal dit binnenkort ook even opnemen in de TS als ik deze ga opschonen.

• Pakhaas
  • Nu online
CappieL schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:21:
[...]

Je kunt Helpers aanmaken en hier bijv. de BTW, energiebelasting en opslag inzetten.
Daarna verwijs je naar deze helpers d.m.v. de Additional costs-template in de Nordpool integratie.
Het was al gelukt. In de code hierboven stond een keer vat teveel.

Dit is de juiste voor tibber:
code:
1
2
3
4
{% set VAT = 0.21 %}
{{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) |float }}
YvonneVP schreef op maandag 2 maart 2026 @ 01:16:
@gielz Ik vraag me af wat er zou moeten gebeuren als bij Dynamisch NOM of Nul op de meter zowel de goedkoopste als de duurste periode op 'Nee' staan. Voor mijn beleving zou er dan niet geladen of ontladen moeten worden, of is die beleving/denkwijze van mij niet juist?
Ter info: Ik heb bij 'ontladen' het minimale ontlaadvermogen verlaagd in de code, zodat hij dus niet met minimaal 800 aan het ontladen is terwijl ik op dat moment minder dan 800w verbruik.

[Afbeelding]
Ik zou eerst even goed de modussen doorlezen; https://github.com/Gielz1...-batterij-mag-aan-de-slag

Wat was trouwens de reden om het maximale vermogen van je batterij te beperken tot 300w? Je gaat namelijk dan wel inefficiënt ontladen.

• CappieL
Pakhaas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:44:
[...]

Het was al gelukt. In de code hierboven stond een keer vat teveel.

Dit is de juiste voor tibber:
code:
1
2
3
4
{% set VAT = 0.21 %}
{{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) |float }}
Let goed op wat je in de Nordpool aanvinkt.
Als je bovenstaande gebruikt, moet je in Nordpool NIET het vinkje zetten bij VAT (want die tel je in de additional costs al) en dat je de tax_kWh en opslag inclusief BTW invult.
Als de tax_kWh en opslag zonder BTW is, zul je deze nog keer (1+VAT) moeten doen.

Daarom vul ik alle waarden zonder BTW in en bereken ik alles via de additional costs.
Ook gebruik ik de helpers zodat ik dit zelf weer kan invullen.
Op deze manier bereken ik nu ook mijn 'vaste' tarieven.

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 02-03-2026 10:27 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Stefanri
Panzer_V schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:41:
[...]

Ik liep hier verleden week ook tegenaan. Volgens gaan er dingen niet lekker in die integratie van Zendure zelf.

Ik ben overgestapt naar de @gielz integratie. Die werkt geweldig!
bedankt voor de reacties, ik ga dit proberen.

• FlashHeaven
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-04 13:03
Nvm, het werkt nu goed!

[ Voor 95% gewijzigd door FlashHeaven op 02-03-2026 11:37 . Reden: Werkend gekregen! ]

5950Wp PV (APSystems), ECODAN Warmtepomp, 51kwh EV(Volvo EX30), HomeAssistant, Ubiquiti netwerk, vanaf dec Tibber

• YvonneVP
gielz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Ik zou eerst even goed de modussen doorlezen; https://github.com/Gielz1...-batterij-mag-aan-de-slag

Wat was trouwens de reden om het maximale vermogen van je batterij te beperken tot 300w? Je gaat namelijk dan wel inefficiënt ontladen.
Ik neem op dat moment bij lange na geen 800w af, en 's nachts al helemaal niet, dus ik wil in de winter de leegstroom van de batterij dus wat beperken. Vooral als de tarieven over de gehele dag al ietsjes hoger liggen, en er nog niet voldoende stroom opgewekt wordt van de zonnepanelen. Alles wat ik dan op dat moment niet verbruik wordt dan aan het net terug geleverd, en dat wil ik zo min mogelijk gaan doen als straks per 2027 de saldering afgeschaft is.

Als ik max ontladen op 300w heb staan, maar de duurste X periode op nee staat, en de goedkoopste X periode ook op nee staat, dan blijft het ontladen dus op 300w staan, terwijl ik dan eigenlijk alleen de op dat moment gebruikte stroom uit de batterij zou willen gebruiken zolang die onder de 300w zit. Hij ontlaad dan echter met 300w, ondanks dat het werkelijke verbruik lager ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door YvonneVP op 02-03-2026 12:35 ]

YvonneVP schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:32:
[...]

Ik neem op dat moment bij lange na geen 800w af, en 's nachts al helemaal niet, dus ik wil in de winter de leegstroom van de batterij dus wat beperken. Vooral als de tarieven over de gehele dag al ietsjes hoger liggen, en er nog niet voldoende stroom opgewekt wordt van de zonnepanelen. Alles wat ik dan op dat moment niet verbruik wordt dan aan het net terug geleverd, en dat wil ik zo min mogelijk gaan doen als straks per 2027 de saldering afgeschaft is.

Als ik max ontladen op 300w heb staan, maar de duurste X periode op nee staat, en de goedkoopste X periode ook op nee staat, dan blijft het ontladen dus op 300w staan, terwijl ik dan eigenlijk alleen de op dat moment gebruikte stroom uit de batterij zou willen gebruiken zolang die onder de 300w zit. Hij ontlaad dan echter met 300w, ondanks dat het werkelijke verbruik lager ligt.
Je moet je denk ik eerst even afvragen wat je exact wilt bereiken. Ik zou dan niet het Max ontlaadvermogen gaan beperken maar die iig instellen dat hij wanneer nodig 800 watt maximaal mag ontladen. 300 watt is zeer inefficiënt. Wanneer je de april (test)release draait is dit direct zichtbaar in het dashboard.

Wanneer je kijkt naar 2027 dan is Nul op de Meter en Dynamisch Handelen + NOM waarschijnlijk de meest gebruikte. Die Nul op de Meter spreekt voor zich. Die andere modus zal dan op basis van wat jij wilt goedkoop stroom opladen en duur stroom ontladen op gezette tijden en daarbuiten Nul op de Meter.

In de praktijk (dynamisch contract) zou dit dan waarschijnlijk in de zomer zijn; Heel de dag lekker zonnestroom opladen en een deel ontladen in de duurste uren voor inkoopprijs. Normaal contract is gewoon puur Nul op de Meter.

Je ziet wel weer hoe mooi de Zendure is, je kunt echt helemaal zelf bepalen hoe je de batterij in zet.

• lars1986
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 14:37
Vandaag al aardig wat relais schakelingen gehad terwijl de hele dag de zon schijnt.. Klopt dit? Kan dit te maken hebben dat ik een Quooker heb? zo ja wat kan ik het beste doen om Nul op de Meter zo goed mogelijk te laten draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47LgVZaE-JdQ_dWhvCCqZBpnvUA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j0jsnacxXABVYcn5OIVJDppR.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door lars1986 op 02-03-2026 13:23 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:55

koboy

Heb een idee voor een icon

lars1986 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:23:
Vandaag al aardig wat relais schakelingen gehad terwijl de hele dag de zon schijnt.. Klopt dit? Kan dit te maken hebben dat ik een Quooker heb? zo ja wat kan ik het beste doen om Nul op de Meter zo goed mogelijk te laten draaien?

[Afbeelding]
Die Quookers blijven de gemoederen bezig houden.....
Helaas vragen die steeds een kleine periode vermogen, wat lastig is af te dekken door een accu (reactietijd!) en ook voor extra relais schakelingen zorgt hoewel die volgens mij in de product specificaties van Zendure valt.
Wat je kunt doen is een geschikte slimme stekker er tussen plaatsen. Door daarmee het verbruik van de Quooker te meten kun je die van het stroomverbruik afhalen op het moment dat de accu aan het laden is.
Geeft je ook de mogelijkheid om in de nacht stroom te besparen door de Quooker uit te zetten, en om precies te weten hoeveel die Quooker nou verbruikt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• CappieL
Ik weet niet precies wat de meet-interval van die slimme stekkers zijn, maar de zigbee-stekker die ik ertussen heb zitten ziet de meeste pieken helemaal niet.
Meestal zijn de pieken maar van korte duur (behalve als ik even iets afwas, dan houdt ie langer aan).
De interval zijn mijn p1-meter heb ik op 1 seconde gezet en die ziet de pieken wel. Ik heb geen andere verbruikers (denk ik) die een piek van 2 kW laat zien.

• Pakhaas
  • Nu online
koboy schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Die Quookers blijven de gemoederen bezig houden.....
Helaas vragen die steeds een kleine periode vermogen, wat lastig is af te dekken door een accu (reactietijd!) en ook voor extra relais schakelingen zorgt hoewel die volgens mij in de product specificaties van Zendure valt.
Wat je kunt doen is een geschikte slimme stekker er tussen plaatsen. Door daarmee het verbruik van de Quooker te meten kun je die van het stroomverbruik afhalen op het moment dat de accu aan het laden is.
Geeft je ook de mogelijkheid om in de nacht stroom te besparen door de Quooker uit te zetten, en om precies te weten hoeveel die Quooker nou verbruikt.
Ik heb al een tijdje een slimme stekker aan de Quooker en inzicht in het verbruik. Eerst een periode constant aan en daarna tussen 23:00 uur en 6:00 uit. Qua verbruik is het verschil minimaal/niet te zien. Nachts gaat die kort even naar 90w en terug om op temperatuur te blijven.

Straks met de batterij ga ik via HA regelen dat hij niet reageert op op de Quooker. Dat is zonde, want onze quooker gebruikt per week tussen de 10 en 15kwh, maar het constant schakelen met korte 10-15sec piekjes is ook niet goed voor de batterij lijkt mij.

• CappieL
Pakhaas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Straks met de batterij ga ik via HA regelen dat hij niet reageert op op de Quooker. Dat is zonde, want onze quooker gebruikt per week tussen de 10 en 15kwh, maar het constant schakelen met korte 10-15sec piekjes is ook niet goed voor de batterij lijkt mij.
Met welke tussenstekker meet je je Quooker? Ik meet vooral om het energieverbruik inzichtelijk te krijgen, maar krijg de pieken niet inzichtelijk. De meet-intervallen zijn 1 minuut en als hij net een piek oppikt (en je zou dit gebruiken bij je batterij-NOM-correctie, zou hij misschien 30-50 seconden 'overcompenseren').
Ik denk dat ik hem gewoon op de p1-meter laat NOM-en.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Ik meet de quooker met een Ikea Inspelning en die "bij verwarm" pieken zijn steeds 15 seconden van 10A ongeveer een keer per uur.

Wat betreft de Zendure hoef je daar geen rekening mee te houden, dat valt ruim buiten de reactietijd van een Zendure.
Je kunt hooguit heel soms de pech hebben dat je precies in een van die 15 seconden de sample van je Zendure sturing valt en hij dan even te veel gaat leveren maar dat komt bijna nooit voor en wordt snel gecorrigeerd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pakhaas
  • Nu online
CappieL schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:15:
[...]

Met welke tussenstekker meet je je Quooker? Ik meet vooral om het energieverbruik inzichtelijk te krijgen, maar krijg de pieken niet inzichtelijk. De meet-intervallen zijn 1 minuut en als hij net een piek oppikt (en je zou dit gebruiken bij je batterij-NOM-correctie, zou hij misschien 30-50 seconden 'overcompenseren').
Ik denk dat ik hem gewoon op de p1-meter laat NOM-en.
homewizard energy socket, alleen die heeft wel eens wat een slechte verbinding in het keukenkastje en dan gaat die niet aan als die nachts uit is geweest. Dus die staat nu met schakelslot aan. Ik ga er straks een Tapo P115 doen, want daarmee heb ik nooit verbindingsproblemen. Dan kan ik hem nachts uit doen en via HA regelen dat de batterij niet reageert op de quooker. Inzicht qua pieken heb ik nu wel na maanden monitoren.

• Pakhaas
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:20:
Ik meet de quooker met een Ikea Inspelning en die "bij verwarm" pieken zijn steeds 15 seconden van 10A ongeveer een keer per uur.

Wat betreft de Zendure hoef je daar geen rekening mee te houden, dat valt ruim buiten de reactietijd van een Zendure.
Je kunt hooguit heel soms de pech hebben dat je precies in een van die 15 seconden de sample van je Zendure sturing valt en hij dan even te veel gaat leveren maar dat komt bijna nooit voor en wordt snel gecorrigeerd.
interessant. ik moet het er nog mee ervaren. Wij gebruiken de quooker ook voor warm water in de keuken (geen warm water leiding meer daar).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Wij gebruiken hem ook voor warm water in de keuken en uiteraard gaat hij dan langer verwarmen, maar dan wil ik dat hij juist wel vanuit de Zendure gevoed wordt.
Alleen die korte pieken wil je niet de Zendure voor laten opstarten, maar daar reageert hij dus ook niet op.

's Nachts zet ik via die Inspelning die quooker ook uit, dan is hij 's morgens even 4 minuten bezig hem weer op te warmen.
Dit had ik al zo van voor de Zendure, want nu uitzetten is nauwelijks nog nuttig, levert geen meetbare besparing op.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 02-03-2026 15:35 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pakhaas
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:28:
Wij gebruiken hem ook voor warm water in de keuken en uiteraard gaat hij dan langer verwarmen, maar dan wil ik dat hij juist wel vanuit de Zendure gevoed wordt.
Alleen die korte pieken wil je niet de Zendure voor laten opstarten, maar daar reageert hij dus ook niet op.

's Nachts zet ik via die Inspelning die quooker ook uit, dan is hij 's morgens even 4 minuten bezig hem weer op te warmen.
Dit had ik al zo van voor de Zendure, want nu uitzetten is nauwelijks nog nuttig, levert geen meetbare besparing op.
Ja ik denk dat ik dat ook maar ga proberen, nachts uit en de rest door Zendure laten regelen. Bedankt!

• william.abbo
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-03 14:00
Vanmorgen een firmware-update van de SolarFlow 2400 AC ontvangen: V 1.0.19.
Nu blijkt dat de statusled's op de SF 2400 AC in een keer uit staan.
Zoewel in de app op de Iphone en de HA-Zendure (ver 1.2.5) staat de LED aan.
Eën keer heen en weer schakelen van on naar off en weer naar on doet de led's weer branden, maar na een tijdje blijken ze weer uit te staan.
Iemand dit verschijnsel ook gezien.

Ik heb inmiddels ook een ticket ingeschoten bij Zendure, maar geen idee hoe lang het duurt voor ik een reactie krijg.

• YvonneVP
gielz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Je moet je denk ik eerst even afvragen wat je exact wilt bereiken. Ik zou dan niet het Max ontlaadvermogen gaan beperken maar die iig instellen dat hij wanneer nodig 800 watt maximaal mag ontladen. 300 watt is zeer inefficiënt. Wanneer je de april (test)release draait is dit direct zichtbaar in het dashboard.

Wanneer je kijkt naar 2027 dan is Nul op de Meter en Dynamisch Handelen + NOM waarschijnlijk de meest gebruikte. Die Nul op de Meter spreekt voor zich. Die andere modus zal dan op basis van wat jij wilt goedkoop stroom opladen en duur stroom ontladen op gezette tijden en daarbuiten Nul op de Meter.

In de praktijk (dynamisch contract) zou dit dan waarschijnlijk in de zomer zijn; Heel de dag lekker zonnestroom opladen en een deel ontladen in de duurste uren voor inkoopprijs. Normaal contract is gewoon puur Nul op de Meter.

Je ziet wel weer hoe mooi de Zendure is, je kunt echt helemaal zelf bepalen hoe je de batterij in zet.
Ik begrijp wat je zegt. Ik vraag me alleen af als beide waardes 'nee' zijn, dus zowel duurste X als goedkoopste X periode, waarom dan toch wordt ontladen. Ik heb een beperkte batterij, 5,6 kWh, daar komt ergens dit jaar nog een batterij bovenop, en dan kom ik op 8,6 kWh. Dan nog moet ik goed kijken wanneer ik oplaad, maar nog meer naar wanneer ik de opgeladen stroom uit mijn batterij voor het huis gebruik. Ik wil dus de stroom die ik op de batterij opsla zoveel mogelijk in mijn huis gebruiken op een later tijdstip, en zo min mogelijk naar het net laten vloeien. Zendure zelf heeft 3 waarde instellingen, wat ik dan weer wel mooi vond. Beneden prijs X gaat ie laden, en boven prijs X gaat ie ontladen. Alle prijzen die tussen deze onder en bovengrens ligt, en wat dus een aanvaardbare prijs is om niet ontladen, is een aanvaardbare prijs. Daarom was ik dus in de veronderstelling dat als zowel goedkoopste X periode waarde 'Nee' heeft, en ook de duurste X periode de waarde 'Nee' heeft, dat er dan niet zou worden geladen of ontladen. De waarde is dan tenslotte 'false', denk ik dan vanuit mijn vrouwenbrein. :Y :> :*)

• Panzer_V
@gielz , hoe kan ik een verzoek tot change voor je programmatuur indienen?

Het gaat mij om dit stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- name: "Zendure 2400 AC Indicatie Beschikbare Energie"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Indicatie_Beschikbare_Energie
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state: >
          {% set laad = states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') | float(0) %}
          {% set min_laad = states('sensor.zendure_2400_ac_minimale_laadpercentage') | float(0) %}
          {% set max_laad = states('sensor.zendure_2400_ac_maximale_laadpercentage') | float(100) %}
          {% set aantal_batterijen = states('sensor.zendure_2400_ac_aantal_batterijen') | float(1) %}
          {% set productserie = states('sensor.zendure_2400_ac_productserie') %}
          {% if productserie == 'solarFlow2400AC' %}
            {% set capaciteit_per_batterij = 2.88 %}
          {% else %}
            {% set capaciteit_per_batterij = 1.92 %}
          {% endif %}

Etc.
Ik heb een 2400AC+ en nu gebruikt hij dus 1,92 kWh als capaciteit ipv 2,88 kWh.

De productseries is bij mij dus:
code:
1
solarFlow2400AC+
Kan jij hier iets voor aanpassen?

Panzer_V schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:23:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
          {% set min_laad = states('sensor.zendure_2400_ac_minimale_laadpercentage') | float(0) %}
          {% set max_laad = states('sensor.zendure_2400_ac_maximale_laadpercentage') | float(100) %}
          {% set aantal_batterijen = states('sensor.zendure_2400_ac_aantal_batterijen') | float(1) %}
          {% else %}
          {% endif %}

Etc.

code:
1
solarFlow2400AC+
Deze moet inderdaad aangepast worden. Het liefst bepaal ik de juiste waarde op basis van de pack (batterij). Zou je mij via DM je properties kunnen sturen? Wellicht is daar iets uit te halen.

http://<IP Zendure>/properties/report

• Panzer_V
gielz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Deze moet inderdaad aangepast worden. Het liefst bepaal ik de juiste waarde op basis van de pack (batterij). Zou je mij via DM je properties kunnen sturen? Wellicht is daar iets uit te halen.

http://<IP Zendure>/properties/report
Dit stukje code werkt:
code:
1
{% if productserie == 'solarFlow2400AC' or 'solarFlow2400AC+' %}
Ik DM je nog de properties report.

Panzer_V schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:23:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
          {% else %}
          {% endif %}

Etc.

code:
1
solarFlow2400AC+
Panzer_V schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Dit stukje code werkt:
code:
1
{% if productserie == 'solarFlow2400AC' or 'solarFlow2400AC+' %}
Ik DM je nog de properties report.
Ik heb de oplossing meteen wat mooier gemaakt hij kijkt nu welk type batterij er aangesloten is en niet naar de omvormer. Hierdoor is er een nieuwe sensor "Totale Capaciteit" die gebruikt word in de te berekende "Indicatie Beschikbare Energie";
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DijMNmijG6GG8YA_Dng9UmbvElc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dTDPGaHjFOtk1SFsOtoqKN6d.png?f=user_large

Ik moet alleen nog even de oude 2000L toevoegen, heb iemand gevonden die deze heeft @mrme12345 . Het is nu een kwestie van de testrelease (April) in gebruik te nemen (package + dashboard copy paste); https://github.com/Gielz1...elz1986-April-2026-Update

• Pakhaas
  • Nu online
gielz schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:52:
Voor de gene die de April testversie draaien van de gielz met het nieuwe plug-n-play dashboard is er een update voor het dashboard; https://github.com/Gielz1...ril-2026-Update/Dashboard

- Helpteksten zijn toegevoegd per geselecteerde modus
- Helpteksten verbeterd
- Releasenotes direct in te zien binnen HA via het configuratietabblad onder het kopje versiebeheer.
- Relais schakelingen in het verleden werden foutief weergegeven met veel te hoge aantallen wegens het foutief ophalen uit de statistics (LTS). Ook de eigen grafiek van Home Assistant haalde de data foutief op. De aantallen van vandaag waren wel altijd juist.

Ook is er een kleine update voor de Package / configuration.yaml
- Spread indicaties - Bij het herstarten van Home Assistant gaven de sensoren een tijdelijke foutmelding tijdens de start.

*Ter vergelijking; Boven de nieuwe grafiek, onder de oude foutieve grafiek
[Afbeelding]

Fijn dat er zoveel mensen aan het testen zijn. Zo zie je maar dat dit niet voor niets is.
De dashboard kon ik eenvoudig updaten, maar hoe update ik de package/configuration.yaml?
Pakhaas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:18:
[...]

De dashboard kon ik eenvoudig updaten, maar hoe update ik de package/configuration.yaml?
Als je een package gebruikt (niet alleen de Gielz) is het een kwestie van vervangen (copy+paste) en HA herstarten.

• Pakhaas
  • Nu online
gielz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:21:
[...]

Als je een package gebruikt (niet alleen de Gielz) is het een kwestie van vervangen (copy+paste) en HA herstarten.
Ik heb onder package/ sma.yaml en zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml.

Knip en plak ik de raw van github? packages/zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml ?

• Panzer_V
Pakhaas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Ik heb onder package/ sma.yaml en zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml.

Knip en plak ik de raw van github? packages/zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml ?
Je kunt via de add-on 'File explorer' simpelweg de nieuwe YAML file uploaden en daarmee de oude vervangen. Voor de automation moet je kiezen voor 'bewerk in YAML' en daar de nieuwe code plakken.

• Panzer_V
gielz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:59:
[...]

[...]

Ik heb de oplossing meteen wat mooier gemaakt hij kijkt nu welk type batterij er aangesloten is en niet naar de omvormer. Hierdoor is er een nieuwe sensor "Totale Capaciteit" die gebruikt word in de te berekende "Indicatie Beschikbare Energie";
[Afbeelding]

Ik moet alleen nog even de oude 2000L toevoegen, heb iemand gevonden die deze heeft @mrme12345 . Het is nu een kwestie van de testrelease (April) in gebruik te nemen (package + dashboard copy paste); https://github.com/Gielz1...elz1986-April-2026-Update
Zojuist geüpdatet van de vorige april test-release (22 maart) naar de huidige. De resterende hoeveelheid batterij wordt nu correct weergegeven. En het nieuwe dashboard is prachtig! Deze is direct gepromoveerd tot 'standaard' bij mij...waarom zelf nog gaan prutsen.

Mega dank @gielz O+

• Pakhaas
  • Nu online
Panzer_V schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Je kunt via de add-on 'File explorer' simpelweg de nieuwe YAML file uploaden en daarmee de oude vervangen. Voor de automation moet je kiezen voor 'bewerk in YAML' en daar de nieuwe code plakken.
pak ik dan deze? packages/zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml

• Pakhaas
  • Nu online
Ik heb in config/configuration.yaml alleen dit staan van zendure:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
lovelace:
  dashboards:
    zendure-dashboard:
      mode: yaml
      title: Zendure
      icon: mdi:battery
      show_in_sidebar: true
      filename: zendure-dashboard.yaml
Pakhaas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:51:
[...]

pak ik dan deze? packages/zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml
Klopt die even vervangen met je huidige in de packages. Is echt alleen copy+paste
https://github.com/Gielz1...pril-2026-Update/packages

gielz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:59:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Bij deze van de AB2000S, met dank aan @Mediacj

{"timestamp":1772480765,"messageId":199,"sn”:”SERIENR”,”version":2,"product":"solarFlow2400Pro","properties":{"heatState":0,"packInputPower":180,"outputPackPower":0,"outputHomePower":180,"remainOutTime":3658,"packState":2,"electricLevel":87,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":2981,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":1,"acStatus":1,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4971,"socLimit":1,"faultLevel":0,"acCouplingState":57344,"offGridState":0,"dryNodeState":1,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":0,"outputLimit":204,"socSet":800,"minSoc":200,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":2400,"lampSwitch":0,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"Fanmode":0,"Fanspeed":0,"bindstate":1,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1772479296,"tsZone":13,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":2400,"phaseSwitch":1,"batCalTime":0,"packNum":6,"rssi":-66,"is_error":0},"packData":[{"sn":"SERIENR","packType":500,"socLevel":85,"state":2,"power":59,"maxTemp":2951,"totalVol":4970,"batcur":65524,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4352},{"sn":"SERIENR","packType":300,"socLevel":87,"state":2,"power":29,"maxTemp":2921,"totalVol":4970,"batcur":65530,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4352},{"sn":"SERIENR","packType":300,"socLevel":86,"state":2,"power":34,"maxTemp":2921,"totalVol":4960,"batcur":65529,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4352},{"sn":"SERIENR","packType":300,"socLevel":87,"state":2,"power":19,"maxTemp":2911,"totalVol":4960,"batcur":65532,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4352},{"sn":"SERIENR","packType":300,"socLevel":87,"state":2,"power":14,"maxTemp":2911,"totalVol":4960,"batcur":65533,"maxVol":331,"minVol":330,"softVersion":4352},{"sn":"SERIENR","packType":300,"socLevel":87,"state":2,"power":19,"maxTemp":2901,"totalVol":4970,"batcur":65532,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4352}]}

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Pakhaas
  • Nu online
gielz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Klopt die even vervangen met je huidige in de packages. Is echt alleen copy+paste
https://github.com/Gielz1...pril-2026-Update/packages
Bedankt. Zal woensdag even proberen
DaWizza schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:53:
[...]

Heb vanavond met mijn grote GPT vriend een VPN verbinding gemaakt met Tailscale. Werkt perfect en geen open poort. Kan ik de batterijen ook beheren als ik niet thuis ben _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 02-03-2026 22:18 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55
Vanavond dit mooie speelgoed geinstalleerd. Complimenten ervoor!! Zit met 1 klein dingetje: Als ik HEMS uitzet in de app wordt hij vanzelf weer aan gezet.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• YvonneVP
gielz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Zo inefficiënt is het niet. Als ik het max ontlaadvermogen op 300 zet dan heb ik een verbruik van tussen de 1 en 34 Watt in de tijd dat ik dus gewoon wakker ben, laptopje aan heb staan, tv aan, en uiteraard de nodige lampen in de woonkamer. Aangezien ik een batterijcapaciteit heb van 5,6Kwh wil ik dus in de winter mijn batterij zo efficiënt mogelijk inzetten, en er dus voor zorgen dat die batterij niet al leeg is vóór de nieuwe periode met lage tarieven er weer is. Met dagen zoals vandaag, en flink wat zon, laadt ik de batterij dus op met zonnestroom, en ontlaad ik dus uiteindelijk mijn batterij met gratis stroom of tegen een superlaag verbruik (dus tussen 1 en 34 Watt per uur). Als de batterij echter al eerder leeg is, omdat er dus meer ontladen wordt dan wat ik verbruik, dan koop ik dus duurder in op het moment dat er 's nachts stroom van het net afgenomen moet worden. Dan blijft het sluipverbruik dus actief, en dat is meer dan 1-35 Watt. 's nachts is de stroom niet altijd goedkoper, of niet altijd veel goedkoper, dan de tarieven die in de winter gebruikt worden voor de goedkoopste periode. In de zomer zal het aantal uren van ontladen minder zijn, omdat dan het stroomverbruik ook wat lager ligt omdat we dan meer uren licht hebben, en dus pas later de verlichting inschakelen. Ik was dus in de veronderstelling dat als duurste en goedkoopste periode beiden niet van toepassing zijn, dat er dan ook geen ontladen of laden zou plaatsvinden. Dat is dus een foutieve veronderstelling geweest van mij, en dan zou ik dus eigenlijk moeten zorgen dat de som van duurste en goedkoopste periode altijd 24 uur in totaal is. Of doe ik daar een verkeerde aanname in?

• YvonneVP
winwiz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:50:
Vanavond dit mooie speelgoed geinstalleerd. Complimenten ervoor!! Zit met 1 klein dingetje: Als ik HEMS uitzet in de app wordt hij vanzelf weer aan gezet.
Blijft HEMS dat doen als je de omvormer van je Zendure even uit de app haalt en opnieuw toevoegd?

• Pakhaas
  • Nu online
YvonneVP schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:54:
[...]

Zo inefficiënt is het niet. Als ik het max ontlaadvermogen op 300 zet dan heb ik een verbruik van tussen de 1 en 34 Watt in de tijd dat ik dus gewoon wakker ben, laptopje aan heb staan, tv aan, en uiteraard de nodige lampen in de woonkamer. Aangezien ik een batterijcapaciteit heb van 5,6Kwh wil ik dus in de winter mijn batterij zo efficiënt mogelijk inzetten, en er dus voor zorgen dat die batterij niet al leeg is vóór de nieuwe periode met lage tarieven er weer is. Met dagen zoals vandaag, en flink wat zon, laadt ik de batterij dus op met zonnestroom, en ontlaad ik dus uiteindelijk mijn batterij met gratis stroom of tegen een superlaag verbruik (dus tussen 1 en 34 Watt per uur). Als de batterij echter al eerder leeg is, omdat er dus meer ontladen wordt dan wat ik verbruik, dan koop ik dus duurder in op het moment dat er 's nachts stroom van het net afgenomen moet worden. Dan blijft het sluipverbruik dus actief, en dat is meer dan 1-35 Watt. 's nachts is de stroom niet altijd goedkoper, of niet altijd veel goedkoper, dan de tarieven die in de winter gebruikt worden voor de goedkoopste periode. In de zomer zal het aantal uren van ontladen minder zijn, omdat dan het stroomverbruik ook wat lager ligt omdat we dan meer uren licht hebben, en dus pas later de verlichting inschakelen. Ik was dus in de veronderstelling dat als duurste en goedkoopste periode beiden niet van toepassing zijn, dat er dan ook geen ontladen of laden zou plaatsvinden. Dat is dus een foutieve veronderstelling geweest van mij, en dan zou ik dus eigenlijk moeten zorgen dat de som van duurste en goedkoopste periode altijd 24 uur in totaal is. Of doe ik daar een verkeerde aanname in?
Waarom niet op NOM zetten? Dat is volgens mij precies wat je wil.

• edjes
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 30-03 23:24
YvonneVP schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:54:
[...]

Wat je wil is dynamisch NOM (Duur) stand. Dat staat toch gewoon in de gebruiksaanwijzing? Dan doet ie precies wat je wenst. En anders schrijf je er zelf een automatisering omheen (wat ik ook heb gedaan), waarbij je NOM/slim laden/standby zelf af en toe bijstuurt (bijv in geval van auto laden, kleinere batterij, enz), dat is vrij gemakkelijk te realiseren en dan heb je precies wat je hebben wil.

• YvonneVP
Pakhaas schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:55:
[...]

Waarom niet op NOM zetten? Dat is volgens mij precies wat je wil.
Ik heb het ook ingesteld op NOM. Alleen gaat het erom dat als goedkoopste X prijs of duurste X prijs beiden op 'Nee' staat er toch wordt ontladen, of geladen. Ik verwacht dan dat ie eigenlijk niks doet omdat beide waarden dan op dat moment 'false' zijn. Als je flink wat batterij capaciteit hebt dan maakt dat niet zoveel uit. Heb je een beperktere capaciteit dan kan het zo dus voorkomen dat je batterij vermogen verbruikt, maar op een duurder moment, bijvoorbeeld in de vroege ochtend als er geen zon is of nog geen zon schijnt, je alsnog tegen duurdere tarieven stroom van het net gaat afnemen omdat de batterij dan 's nachts de opgeslagen stroom heeft verbruikt. Door het instellen van een duurste X periode en een goedkoopste X periode wordt de verwachting gewekt dat de batterij dus niets doet als beiden de waarde 'Nee' hebben.
Ik ben de batterij nu aan het tweaken, net zoals ik mijn huis aan het automatiseren ben, en eigenlijk niet eens echt voor mijzelf maar voor de toekomstige eigenaar over een paar jaartjes. Ik zou graag willen dat alles dan optimaal werkt, en zo mee over kan. En nee, niet om de waarde van mijn huis te verhogen. Ik kan mijn geld namelijk niet meenemen.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:59
william.abbo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:00:

Eën keer heen en weer schakelen van on naar off en weer naar on doet de led's weer branden, maar na een tijdje blijken ze weer uit te staan.
Iemand dit verschijnsel ook gezien.
Welkom!

Er wordt hier veel besproken en alles lezen is voor mij soms ook geen doen maar zoek even op LED, firmware of update dan ga je het wel vinden.

• Pakhaas
  • Nu online
Zaterdag hoop ik 2 omvormers en 6 batterijen binnen te hebben. Ik zat even na te denken wat de beste aanvliegroute is om dit goed op te starten.

-1 omvormer met 3 batterijen aan de stroom en installeren met de Zendure app.
- Zendure P1 meter aansluiten en koppelen in de app.
- HEMS uit.
- Alles installeren in HA met entiteiten etc.

Als 1e omvormer en batterijen goed werken begin ik met de 2e omvormer en 2 batterijen.
-Weer installeren met Zendure app en daarna HEMS uit.
-Moet ik deze omvormer ook weer entiteiten krijgen voor de @gielz integratie, of wordt dit door de @gast777 geregeld?

• Pakhaas
  • Nu online
edjes schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Wat je wil is dynamisch NOM (Duur) stand. Dat staat toch gewoon in de gebruiksaanwijzing? Dan doet ie precies wat je wenst. En anders schrijf je er zelf een automatisering omheen (wat ik ook heb gedaan), waarbij je NOM/slim laden/standby zelf af en toe bijstuurt (bijv in geval van auto laden, kleinere batterij, enz), dat is vrij gemakkelijk te realiseren en dan heb je precies wat je hebben wil.
Ik heb de omschrijving tussen Dynamisch NOM en Dynamisch NOM (Duur) vergeleken, maar ik kan nu niet precies zeggen wat het verschil is.

• edjes
Pakhaas schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:32:
[...]

Ik heb de omschrijving tussen Dynamisch NOM en Dynamisch NOM (Duur) vergeleken, maar ik kan nu niet precies zeggen wat het verschil is.
Dyn NOM: De één smeert de energie uit over de gehele dag, de ander ontlaadt alleen op de dure uren/kwartieren. Het staat er letterlijk in de tweede kolom. Verschil met gewone NOM is dat hij niet bijlaadt, specifiek voor zonnepanelen.

• Pakhaas
  • Nu online
@edjes ja ik begrijp wat Dyn NOM is vergeleken met NOM, maar wat is Dynamisch NOM (Duur) in vergelijking met gewoon Dynamisch NOM. Waar staat dat duur voor?

• edjes
NOM: laadt op stroom die over is (zonnepanelen), ontlaadt zolang hij stroom heeft.

Dyn NOM: laadt bij op goedkope uren, wanneer goedkoop = ja. Wanneer goedkoop = nee dan gewone NOM = uitsmeren over de gehele dag ontladen.

Dyn NOM duur: laadt op bij goedkoop, ontlaadt bij Duur = ja. Standby indien niet goedkoop of niet duur.

Je kan heel gemakkelijk zelf een automatisering schrijven daarboven, die de Gielz aanstuurt, zodat je het helemaal naar je hand kan zetten. Dit is eigenlijk alleen in de winter een ding en bijv voor mij wanneer de el auto oplaadt.

Voorbeeld van mijn automatisering 'boven' gielz (met een zomer modus, een tussen zomer/winter in met 'zomernacht' modus):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
alias: Zendure - zomer-winter-viagielz
description: >
  Stuurt Zendure 2400 AC, prijs, Nul op de meter,
  zomernacht-helper, PV-drempel bij goedkope periodes, spread-check en status
  feedback. Gebruik geen andere start-stop automations hiernaast!
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
      - sensor.dynamisch_duurste_periode
      - input_boolean.zendure_zomernacht_nom_toegestaan
      - sensor.sensor_tibberprijs
      - input_boolean.zendure_zomer_mode
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.sensor_solaredge_current_power_kwh
    above: 0.2
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
    entity_id:
    below: 0.8
    for:
    entity_id: sensor.zendure_p1_power_kw
    above: 5
    for: "00:02:00"
  - trigger: sun
    event: sunset
    offset: "-02:30:00"
    event: sunrise
    offset: "02:30:00"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: numeric_state
              - condition: state
                entity_id: switch.nicolaas_charge
                state: "on"
                enabled: false
                entity_id: binary_sensor.renault5_charging
                state: charging
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
                    state: Standby
                sequence: []
            default:
              - target:
                data:
                  option: Standby
                action: input_select.select_option
          - target:
              entity_id: input_text.zendure_automation_status
            data:
              value: Auto laden → batterij in Standby
            action: input_text.set_value
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.zendure_zomer_mode
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    state: Nul op de meter
            default:
              - action: input_select.select_option
                target:
                data:
                  option: Nul op de meter
          - action: input_text.set_value
            target:
            data:
              value: Zomer modus actief — 24/7 NOM
      - conditions:
            entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
            state: Ja
            entity_id: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage
            above: 15
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
            default:
              - target:
                data:
          - target:
            data:
              value: "Dure periode: ontladen via NOM"
      - conditions:
            entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
            entity_id: sensor.sensor_solaredge_current_power_kwh
            below: 0.5
            entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie
            above: input_number.dynamisch_minimale_spread
            below: 99
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    state: Snel opladen
            default:
              - target:
                data:
                  option: Snel opladen
          - target:
            data:
              value: "Goedkope periode: snel opladen"
      - conditions:
            above: 0.79
            state: Nee
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
            data:
              value: "Goede zon: laden via NOM"
      - conditions:
            above: 0.3
            below: 0.79
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Alleen slim opladen
          - target:
            data:
              value: "Matige zon: alleen slim opladen"
      - conditions:
          - condition: sun
            after: sunset
            after_offset: "-02:30:00"
            before: sunrise
            before_offset: "02:30:00"
            entity_id: input_boolean.zendure_zomernacht_nom_toegestaan
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
            data:
              value: "Zomernacht: hele nacht NOM"
    default:
      - target:
        data:
      - target:
        data:
          value: Neutraal – standby
mode: restart

[ Voor 94% gewijzigd door edjes op 03-03-2026 12:05 ]

• YvonneVP
Pakhaas schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:32:
[...]

Daar worstel ik dus ook mee. Omdat ik nu dus de max ontlaadcapaciteit naar beneden heb gezet, en dus op max 300w mag ontladen, heb ik uiteindelijk heel de avond en nacht een minimum aan stroom verbruikt van het net. In de zomer zal ik daar minder naar hoeven kijken omdat we dan meer zonuren hebben. Ik ga in ieder geval geenszins terug naar de Zendure app. Ik was daar echt veel teveel tijd aan kwijt met het in de gaten houden hoe alles verliep, juist omdat de app net niet flexibel genoeg is om goede controle te hebben over je Zendure systeem als het gaat om opladen en ontladen.

• edjes
YvonneVP schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Daar worstel ik dus ook mee. Omdat ik nu dus de max ontlaadcapaciteit naar beneden heb gezet, en dus op max 300w mag ontladen, heb ik uiteindelijk heel de avond en nacht een minimum aan stroom verbruikt van het net. In de zomer zal ik daar minder naar hoeven kijken omdat we dan meer zonuren hebben. Ik ga in ieder geval geenszins terug naar de Zendure app. Ik was daar echt veel teveel tijd aan kwijt met het in de gaten houden hoe alles verliep, juist omdat de app net niet flexibel genoeg is om goede controle te hebben over je Zendure systeem als het gaat om opladen en ontladen.
Nou moe. Ik leg het toch net helemaal uit?
Waarom zou je trouwens in vredesnaam je max ontladen verminderen, dan kan je beter eerder ontladen op de dure momenten, dat is beter voor je portemonnaie

[ Voor 9% gewijzigd door edjes op 03-03-2026 12:10 ]

Pakhaas schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:31:
Zaterdag hoop ik 2 omvormers en 6 batterijen binnen te hebben. Ik zat even na te denken wat de beste aanvliegroute is om dit goed op te starten.

-1 omvormer met 3 batterijen aan de stroom en installeren met de Zendure app.
- Zendure P1 meter aansluiten en koppelen in de app.
- HEMS uit.
- Alles installeren in HA met entiteiten etc.

Als 1e omvormer en batterijen goed werken begin ik met de 2e omvormer en 2 batterijen.
-Weer installeren met Zendure app en daarna HEMS uit.
-Moet ik deze omvormer ook weer entiteiten krijgen voor de @gielz integratie, of wordt dit door de @gast777 geregeld?
Ik had de @gielz integratie op 1 set draaien. Met deze integratie ziet hij 1 set. De @gast777 proxy maakt daar van 2 sets 1 virtuele set. Ik zou ze eerst 1 voor 1 in HA zichtbaar maken. Wel HEMS uit. Daarna de integratie van gielz en als laatste de proxy van gast777. Het draait hier echt super!

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Pakhaas
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Ik had de @gielz integratie op 1 set draaien. Met deze integratie ziet hij 1 set. De @gast777 proxy maakt daar van 2 sets 1 virtuele set. Ik zou ze eerst 1 voor 1 in HA zichtbaar maken. Wel HEMS uit. Daarna de integratie van gielz en als laatste de proxy van gast777. Het draait hier echt super!
als ik dan de 2e aanzet, moet ik dan de 1e ook uitzetten om verwarring te voorkomen bij koppelen?

• Pakhaas
  • Nu online
edjes schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:52:
NOM: laadt op stroom die over is (zonnepanelen), ontlaadt zolang hij stroom heeft.

Dyn NOM: laadt bij op goedkope uren, wanneer goedkoop = ja. Wanneer goedkoop = nee dan gewone NOM = uitsmeren over de gehele dag ontladen.

Dyn NOM duur: laadt op bij goedkoop, ontlaadt bij Duur = ja. Standby indien niet goedkoop of niet duur.

Je kan heel gemakkelijk zelf een automatisering schrijven daarboven, die de Gielz aanstuurt, zodat je het helemaal naar je hand kan zetten. Dit is eigenlijk alleen in de winter een ding en bijv voor mij wanneer de el auto oplaadt.

Voorbeeld van mijn automatisering 'boven' gielz (met een zomer modus, een tussen zomer/winter in met 'zomernacht' modus):
Ik heb ook een code gemaakt die Gielz overruled tijdens laden van de EV en nog wat andere scenario's.
Bijvoorbeeld als EV laadt gaat de modus automatisch naar alleen slim laden om te voorkomen dat onze hoofzekering eruit klapt. Nachts heb ik dan weer meer ruimte in de het verbruik, dus dan pakt hij de modus die ik zelf heb ingesteld, maar wel max vermogen wordt dan 1750w per omvormer ipv 2000w bij slim laden overdag tijdens ev laden. etc
Pakhaas schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:28:
[...]

als ik dan de 2e aanzet, moet ik dan de 1e ook uitzetten om verwarring te voorkomen bij koppelen?
Nee hoor. Iedere set krijgt sws al een eigen IP-adres. Die IP adressen heb je ook nodig bij de proxy oplossing. Bij de integratie van gielz moet je dan wel het IP adres van de proxy gebruiken. Je HA IP adres met toevoeging van :1880. Dus 192.168.x.x:1880 in het veld "Zendure 2400 AC IP adres". Als je de stappen rustig volgt wijst het vanzelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 03-03-2026 13:11 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• YvonneVP
edjes schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:52:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
alias: Zendure - zomer-winter-viagielz
description: >
  Stuurt Zendure 2400 AC, prijs, Nul op de meter,
  zomernacht-helper, PV-drempel bij goedkope periodes, spread-check en status
  feedback. Gebruik geen andere start-stop automations hiernaast!
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
      - sensor.dynamisch_duurste_periode
      - input_boolean.zendure_zomernacht_nom_toegestaan
      - sensor.sensor_tibberprijs
      - input_boolean.zendure_zomer_mode
    entity_id:
    above: 0.2
    for:
    entity_id:
    below: 0.8
    for:
    for: "00:02:00"
    event: sunset
    offset: "-02:30:00"
    event: sunrise
    offset: "02:30:00"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                entity_id: switch.nicolaas_charge
                entity_id: binary_sensor.renault5_charging
                state: charging
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    state: Standby
            default:
              - target:
                data:
          - target:
            data:
              value: Auto laden → batterij in Standby
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.zendure_zomer_mode
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
            default:
              - action: input_select.select_option
                target:
                data:
          - action: input_text.set_value
            target:
            data:
              value: Zomer modus actief — 24/7 NOM
      - conditions:
            entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
            above: 15
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
            default:
              - target:
                data:
          - target:
            data:
              value: "Dure periode: ontladen via NOM"
      - conditions:
            below: 0.5
            entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie
            above: input_number.dynamisch_minimale_spread
            below: 99
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    state: Snel opladen
            default:
              - target:
                data:
                  option: Snel opladen
          - target:
            data:
              value: "Goedkope periode: snel opladen"
      - conditions:
            above: 0.79
            state: Nee
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
            data:
              value: "Goede zon: laden via NOM"
      - conditions:
            above: 0.3
            below: 0.79
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Alleen slim opladen
          - target:
            data:
              value: "Matige zon: alleen slim opladen"
      - conditions:
          - condition: sun
            after: sunset
            after_offset: "-02:30:00"
            before: sunrise
            before_offset: "02:30:00"
            entity_id: input_boolean.zendure_zomernacht_nom_toegestaan
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
            data:
              value: "Zomernacht: hele nacht NOM"
    default:
      - target:
        data:
      - target:
        data:
          value: Neutraal – standby
mode: restart
Bedankt voor de uitleg. _/-\o_
Ik ga hier eens mee aan de slag, en kijken of ik ermee verder kom. Ik ben nog redelijk nieuw in HA, en moet dus nog goed in YAML kennis duiken om dus zelf ook dingen te kunnen veranderen.

• YvonneVP
edjes schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Nou moe. Ik leg het toch net helemaal uit?
Waarom zou je trouwens in vredesnaam je max ontladen verminderen, dan kan je beter eerder ontladen op de dure momenten, dat is beter voor je portemonnaie
Ik had jouw bijdrage dus nog niet gezien toen ik aan het typen was. Jij bent gewoon sneller dan ik. ;) :D
Ik heb vanmiddag nog een batterij bijbesteld zodat ik meer (zonne)stroom op kan slaan en zo meer ruimte creëer voor het ontladen.

[ Voor 13% gewijzigd door YvonneVP op 03-03-2026 15:13 ]

• paul123
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik ga morgen maar eens even de "NOM (Duur)" mode uitproberen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiH1WRz5Lmvsh7LHmXkbHZ-_SU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHfuffrp669OXITcKu66xbrr.jpg?f=fotoalbum_large

• YvonneVP
paul123 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:58:
Ik ga morgen maar eens even de "NOM (Duur)" mode uitproberen :)

[Afbeelding]
Om 7 uur 's morgens is het tarief ook flink hoog. Dan lig ik echter nog op 1 oor. Ik ga die 'NOM (Duur)' modus ook eens uitproberen.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:55

koboy

Heb een idee voor een icon

Financieel gezien snap ik dat NOM niet icm salderen. Stroom vertegenwoordigt een bepaalde waarde op een bepaald moment, dus maximaal rendement krijg je bij qua tarief zo goedkoop mogelijk volgooien en zo duur mogelijk legen.

Net een uur ontladen verplaatst van de avondpiek vandaag naar de (duurdere) ochtend piek morgen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb de maart versie maar hij start weer niet met ontladen.
2400AC met 4 accu's, alleen NOM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQs_KIMnH5tDviC7Y1kFdZgAWxY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/26x83O0qB8oUGA4iawAZa9EX.png?f=user_large

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

klump4u schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:44:
[Afbeelding]
Hoe zien de properties (komt het wel aan) er uit via de api en werk snel laden dan wel?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

gielz schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Hoe zien de properties (komt het wel aan) er uit via de api en werk snel laden dan wel?
Geen idee wat aan moet komen maar zet ik hem op alleen slim ontladen dan begint hij en dan terug naar NOM werkt dan ook gewoon.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

klump4u schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Geen idee wat aan moet komen maar zet ik hem op alleen slim ontladen dan begint hij en dan terug naar NOM werkt dan ook gewoon.
Alleen slim ontladen en NOM zijn exact dezelfde commando's. Als dit weer gebeurd zou je juist even niets moeten doen en de properties posten. Tot nu toe lijkt het een defect in je omvormer firmware omdat de commando maar 2 properties heeft en geen hogere wiskunde is.

Zou zo maar kunnen dat de gegevens niet bij de API aankomen. Vergelijkbaar probleem is tot nu toe nog nooit gemeld en helaas ben je dus nu nog de enigste.
code:
1
2
3
4
5
6
7
zendure_x_ontladen:
    url: http://{{ states('input_text.zendure_2400_ac_ip_adres') }}/properties/write
    method: POST
    headers:
      Content-Type: application/json
      Content-Encoding: identity
    payload: '{"sn":"{{sn}}","properties":{"acMode": 2, "outputLimit": {{outputLimit}} }}'

• lars1986
kan de update van zendure gewoon geïnstalleerd worden of moet je nog rekening houden dat er iets niet werkt in samenwerking met gielz integratie….. en idd wat een prijzen morgen ochtend / avond

• klump4u
  • Niet online

klump4u

gielz schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Alleen slim ontladen en NOM zijn exact dezelfde commando's. Als dit weer gebeurd zou je juist even niets moeten doen en de properties posten. Tot nu toe lijkt het een defect in je omvormer firmware omdat de commando maar 2 properties heeft en geen hogere wiskunde is.

Zou zo maar kunnen dat de gegevens niet bij de API aankomen. Vergelijkbaar probleem is tot nu toe nog nooit gemeld en helaas ben je dus nu nog de enigste.
code:
1
2
3
4
5
6
7
zendure_x_ontladen:
    url: http://{{ states('input_text.zendure_2400_ac_ip_adres') }}/properties/write
    method: POST
    headers:
      Content-Type: application/json
      Content-Encoding: identity
    payload: '{"sn":"{{sn}}","properties":{"acMode": 2, "outputLimit": {{outputLimit}} }}'
En hoe of wat post ik die properties?

klump4u schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:07:
[...]

En hoe of wat post ik die properties?
De properties kun je hier vinden http://192.168.0.172/properties/report
Wel even het ip wijzigen naar je zendure

Wat je dan zou kunnen doen als dit weer gebeurd even je properties f5en om te kijken of het wel aankomt. Denk wel dat dit een supportcall richting zendure gaat worden.

lars1986 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:04:
kan de update van zendure gewoon geïnstalleerd worden of moet je nog rekening houden dat er iets niet werkt in samenwerking met gielz integratie….. en idd wat een prijzen morgen ochtend / avond
Ik draai hier nu de laatste firmware en zie tot nu toe geen issues. Dit is vandaag met NOM met de April testrelease;

*maximaal ontlaadvermogen is 800 watt nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhiKcr3LcIu8LOcorUBXg7v7fq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gkCjHlCUuHifE84sXKYDNIUD.png?f=fotoalbum_large

*Vannacht NOM, met 5 watt extra ontlaadmarge
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wjs2LLFhKvD_DpcHG-0oQwnxvaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cHvz5iaXVZHdOLFDZ3E47uC3.png?f=fotoalbum_large

• lars1986
top ga ik de update ook installeren

• DrNickB
klump4u schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:44:
[Afbeelding]
Gebeurt bij mij ook wel eens.
Heel even op handmatig zetten, een - waarde voor leveren.
Even checken of hij daadwerkelijk gaat leveren (deed ik via HomeWizard Plug).
Daarna modus weer op NOM/Slim Ontladen.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 00:47
Pakhaas schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:31:
Devke heeft al goede aanwijzingen gegeven. Wat ik persoonlijk zou doen is dit:
- Installeer beide Zendures en zorg dat ze via de Zendure App te bedienen zijn.
- Zorg dat beide Zendures een vast IP adres krijgen (bijv zet vaste DHCP adres reserveringen voor deze devices in de router).

Daarna zijn er verschillende volgordes mogelijk. Inderdaad goed de instructies volgen op de Gielz en de Proxy github pagina's. Dan is het eigenlijk snel gepiept.

- Je kunt eerst de Gielz in HA installeren (aanraders: gebruik de April pre-release; gebruik de Package).
- Richt de Gielz op 1 van de 2 Zendure devices (IP adres). Zie dat het werkt.
- Dan verander het IP adres in Gielz naar de 2e Zendure. Zie dat het werkt.
- Dan installeer Node-RED (bijv als add-on bij HA of eventueel op een apart servertje)
- Importeer de Proxy flow in Node-RED.
- Vul de beide Zendure IP adressen in de Proxy flow in.
- Richt de Gielz op het Proxy server IP adres ('localhost' in geval van HA Add-on) en poort (:1880).
- Zie dat het werkt. Vanaf hier werkt alles eigenlijk al.

- Voor inzicht in wat de beide Zendures ieder aan het doen zijn, plak nog even de Proxy sensoren in de Gielz Package en voeg een kaart toe in HA dashboard en plak de sensoren erin.
- Zie dat het werkt.

- Haal de champagne *O*

Mocht je ergens tegenaan lopen dan hoor ik het wel.

[ Voor 11% gewijzigd door gast777 op 03-03-2026 21:34 ]

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• DrNickB
Ik heb de handleidingen niet gelezen, maar moet (mag/kan) je niet beide zendures volledig in HA zetten om daarna via de node-red proxy te werken? Ook als je ze beide wil uitlezen?
Want dan mis ik de stap dat je ze wel goed moet toevoegen met andere entiteit namen.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 00:47
DrNickB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:23:
Ik heb de handleidingen niet gelezen, maar moet (mag/kan) je niet beide zendures volledig in HA zetten om daarna via de node-red proxy te werken? Ook als je ze beide wil uitlezen?
Want dan mis ik de stap dat je ze wel goed moet toevoegen met andere entiteit namen.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met "volledig in HA zetten".

Gielz ondersteunt maar 1 Zendure device, of de proxy met daar achter 2x Zendure devices.

Je kunt wel ook nog in HA een extra rest polling doen naar de beide fysieke Zendures. Maar die zou ik dan lanzaam houden, zoals elke 60 seconden bijvoorbeeld. Daarmee zou je dan bepaalde items kunnen uitlezen per Zendure device, die niet door de Proxy meegegeven worden. Maar de Proxy geeft standaard al een hele hoop door. Meestal zul je geen behoefte aan meer hebben, maar het kan wel (staat ook als optie in de instructies).

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Pakhaas
  • Nu online
@gast777 top bedankt!

De Gielz dashboard en automatisering heb ik al klaar staan en werkend. Alleen nog uiteraard zonder zendures. Node Red ook al geïnstalleerd en GPT gaat mij helpen met vastzetten van de ip adressen.

Nogmaals dank!

• DrNickB
gast777 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:29:
[...]Ik weet niet wat je precies bedoelt met "volledig in HA zetten".

Gielz ondersteunt maar 1 Zendure device, of de proxy met daar achter 2x Zendure devices.

Je kunt wel ook nog in HA een extra rest polling doen naar de beide fysieke Zendures. Maar die zou ik dan lanzaam houden, zoals elke 60 seconden bijvoorbeeld. Daarmee zou je dan bepaalde items kunnen uitlezen per Zendure device, die niet door de Proxy meegegeven worden. Maar de Proxy geeft standaard al een hele hoop door. Meestal zul je geen behoefte aan meer hebben, maar het kan wel (staat ook als optie in de instructies).
Ik bedoelde ook inderdaad beide zichtbaar in HA, oftewel de polling inderdaad.
Maar thnx voor deze extra uitleg. (ben nog lang niet toe aan 2de unit, dus zal nog even duren voor ik ik er meer over ga lezen, maar was wel geintresseerd.)

Pakhaas schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:30:
@gast777 top bedankt!

De Gielz dashboard en automatisering heb ik al klaar staan en werkend. Alleen nog uiteraard zonder zendures. Node Red ook al geïnstalleerd en GPT gaat mij helpen met vastzetten van de ip adressen.

Nogmaals dank!
Als je wachtwoord van je router hebt daar even inloggen. Daar staan je beide Zendure sets in dan met een ip adres. Vast adres van maken en je kunt door. Btw ip adres kun je verifiëren in de app. Staan daar ook. Aparatuur, kies de gewenste batterij, Apparaat informatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 03-03-2026 22:36 ]

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:09
Devke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:09:
[...]

ben nieuw in dit draadje :P
ik zit er ook aan te denken om 2 sets te kopen i.v..m 4.8kW laden i.c.m. dynamische tarieven i.c.m. een WP

2 stuks Zendure parallel draaien gaat dus goed begrijp ik?

de 2400 AC is zonder interne basisaccu en de 2400AC+ is incl. interne basisaccu begrijp ik?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• klump4u
  • Niet online

klump4u

DrNickB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Gebeurt bij mij ook wel eens.
Heel even op handmatig zetten, een - waarde voor leveren.
Even checken of hij daadwerkelijk gaat leveren (deed ik via HomeWizard Plug).
Daarna modus weer op NOM/Slim Ontladen.
Ja dat doe ik ook zo maar meestal zie je het te laat en ik ben niet van plan om iedere keer rond de zonondergang te gaan kijken.

klump4u schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 06:32:
[...]

Ja dat doe ik ook zo maar meestal zie je het te laat en ik ben niet van plan om iedere keer rond de zonondergang te gaan kijken.
Je zou toch enige vorm van troubleshooting zelf moeten doen want tweakers staat niet na melding tussen en 08:00 en 9:00 op de stoep. Maar is inderdaad lastig als het niet na te bootsen is.

Ik zou de geschiedenis van de entiteit ingesteld ontlaadvermogen bekijken rond de tijd dat je wel logs hebt maar de batterij het laat afweten.

1. Ingesteld ontlaadvermogen veranderd wel maar er gebeurd niets. Supportcall traject zendure, omvormer firmware probleem of hardware.

2. Hij veranderd niet, netwerk issue in huis of zelfde traject als hier boven. Commando komt nooit aan bij je batterij.

Het commando is; start ontladen (acmode) en hier is het vermogen. Hier is maar 1 traject voor in de sturing.

• Pakhaas
  • Nu online
hemertje schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:06:
[...]

ben nieuw in dit draadje :P
ik zit er ook aan te denken om 2 sets te kopen i.v..m 4.8kW laden i.c.m. dynamische tarieven i.c.m. een WP

2 stuks Zendure parallel draaien gaat dus goed begrijp ik?

de 2400 AC is zonder interne basisaccu en de 2400AC+ is incl. interne basisaccu begrijp ik?
Deze vraag kan je beter stellen in het centrale Zendure topic. Dit topic gaat over de aansturing via HA.

Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Maar zou beginnen met de OP goed lezen en de zoekfunctie gebruiken. En rekening houden met c-waarde want als je 2 batterijen wil zou ik het om die reden bij 1 omvormer houden.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

gielz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:07:
[...]

Je zou toch enige vorm van troubleshooting zelf moeten doen want tweakers staat niet na melding tussen en 08:00 en 9:00 op de stoep. Maar is inderdaad lastig als het niet na te bootsen is.

Ik zou de geschiedenis van de entiteit ingesteld ontlaadvermogen bekijken rond de tijd dat je wel logs hebt maar de batterij het laat afweten.

1. Ingesteld ontlaadvermogen veranderd wel maar er gebeurd niets. Supportcall traject zendure, omvormer firmware probleem of hardware.

2. Hij veranderd niet, netwerk issue in huis of zelfde traject als hier boven. Commando komt nooit aan bij je batterij.

Het commando is; start ontladen (acmode) en hier is het vermogen. Hier is maar 1 traject voor in de sturing.
Ik vraag ook niet a la minute om hulp maar meld het gewoon waar ik tegen aan loop, ik ben blijkbaar niet de enige dus misschien melden zich nog meer mensen met dit euvel. Ik ga het gewoon in de gaten houden hoe vaak het voorkomt. Is geen onoverkomelijk probleem.

• Panzer_V
Wie kan mij bondig uitleggen wat de c-waarde is en waarom je daar op moet letten? Wat is het effect/ gevolg als je daar niet op let en deze ‘hoog’ is?

Ik heb een 2400AC+ zonder extra accu’s. Dus 2,4 kW omvormer met een 2,4 kW batterij.

Waarom zou ik deze niet met meer dan bijvoorbeeld 1000 watt willen laden?

En geldt die c-waarde alleen bij LADEN of ook bij ONTLADEN?

8)7 Ik dacht in het juiste topic te zitten….niet dus. Dat verklaard ook waarom ik niet zoveel kon vinden in dit topic. Ik neem nog een koffie.

[ Voor 16% gewijzigd door Panzer_V op 04-03-2026 08:08 ]

@hemertje en @Panzer_V. Zie de zojuist gedeelde link door @Pakhaas en zijn aanvullende tekst. Ik denk dat jullie vraag daar meer tot zijn rechtkomt. De TS geeft ook al een schat aan informatie. Niet dat we niet willen helpen maar anders gaan de onderwerpen te offtopic voor dit draadje.

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03 16:00

Fremske

and change the world

mutsaards schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:47:
Gielz,
Ik ben ook veroordeelt tot een 4.2 meter met puls per 10 sec.
Maar heb het tot redelijk resultaat gekregen.
Werkt stabiel op NOM, aantal schakelingen 10 tot 18 / dag, nog wel licht instabiel doch komt er telkens zelf uit.
Niet optimaal, zal het ook niet worden omdat trigger en P1 waarde niet gesinchoniseerd zijn.

Hoe: in de versie van 20260114 de volgende parameters aangepast:
Regel 4 tijd van 4 naar 22
regel 363, 381, 547 en 561 factor 0,75 naar 0,25

Basis reden van probleem: voordat P1 waarde ververst wordt loopt algoritme 2 tot 3 maal waardoor telkens aanpassing wordt verhoogd/verlaagd met 75% dus correctie is telkens 150 of zelfs 225 %, kan niet anders dan oscilleren.

Ik heb Zendure via ticket gevraagd probleem op te lossen.
Ze hebben mij een firmware modificatie beloofd, wordt april / mei.

Tegen die tijd is probleem voor mij opgelost. Enexis is gestart met grootschalige vervanging (omgeving Tilburg) scheelt mij 200 eu aan vervangingskosten. (was al gepland)

Schermafdruk nodig van gedrag ? ik hoor het wel.
Mijn hartelijk dank aan @mutsaards met deze instellingen werkt NOM draaien op een 4.2 meter met plus per 10 seconden perfect!

@gielz is het een idee om twee automatiseringen aan te beiden, een voor meters met 10 seconden puls en een voor meters met 1 seconden puls?

De waardes die @mutsaards hier aanbeveelt werken dus uitstekend voor de oudere slimme meters.

Back to the future

Fremske schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Mijn hartelijk dank aan @mutsaards met deze instellingen werkt NOM draaien op een 4.2 meter met plus per 10 seconden perfect!

@gielz is het een idee om twee automatiseringen aan te beiden, een voor meters met 10 seconden puls en een voor meters met 1 seconden puls?

De waardes die @mutsaards hier aanbeveelt werken dus uitstekend voor de oudere slimme meters.
Je kunt zelf in de eerste regels van de yaml aangeven hoevaak de automatisering moet lopen. Iedeee sec? 5? 10? Wellicht valt daar nog winst te behalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 04-03-2026 11:14 ]

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-04 21:09
Ik heb een 2400AC met 5 accu modules en gebruik de automation van @gielz naar volle tevredenheid. Ben nu aan het twijfelen om er een 2400AC bij te kopen en deze elk met 3 accu modules te draaien zodat ik meer van mijn zonnestroom kan opslaan (nu gaat tussen 11-15 nog best een gedeelte het net op) en de "kookpiek" beter op kan vangen (2400W is te weinig, 4800W kom ik niet vaak boven).

Werkt de automation van Gielz ook goed met twee losse inverters? Er zal namelijk ergens bepaald moeten worden welke unit hoeveel gaat ontladen/laden, of is dit een kwestie van /2 naar beide units?
(mocht deze vraag al eerder gesteld zijn, excuus, middels search heb ik geen relevante hits)

• Pakhaas
  • Nu online
@michielonline je hebt de proxy van @gast777 nodig via Node Red. In de OP staat een link naar zijn github en daar staat alles uitgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 04-03-2026 13:32 ]

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-04 21:09
Pakhaas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
@michielonline je hebt de proxy van @gast777 nodig via Node Red. In de OP staat een link naar zijn github en daar staat alles uitgelegd.
Thanks! Dat zocht ik!
Pagina: 1 ... 23 ... 31 Laatste