Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:18
Jessy007 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:53:
Heeft iemand als iets slims gemaakt met betrekking warmtepomp stuuring ik wil graag mijn warmtepomp sturen maar niet door de accu. Omdat dit duurder is ik wil dus 0 op de meter maar warmtepomp niet inbegrepen dit is wel lastig denk ik. Via home assistent natuurlijk 😅
Zolang je weet hoeveel watt de warmtepomp trekt is dat vrij simpel te maken. Dan maak je een dummy sensor van je p1 meter.

In de template laat je de volgende berekening uitvoeren: p1 meter - verbruik warmtepomp. Deze nieuwe sensor gebruik je dan weer als input voor de aansturing richting de batterij.

Op dezelfde manier kun je ook je EV of eventuele andere zaken weg laten. Kwestie van de dummy sensor verder uitbouwen.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:32
jordyc schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:26:
[...]

Zolang je weet hoeveel watt de warmtepomp trekt is dat vrij simpel te maken. Dan maak je een dummy sensor van je p1 meter.

In de template laat je de volgende berekening uitvoeren: p1 meter - verbruik warmtepomp. Deze nieuwe sensor gebruik je dan weer als input voor de aansturing richting de batterij.

Op dezelfde manier kun je ook je EV of eventuele andere zaken weg laten. Kwestie van de dummy sensor verder uitbouwen.
Top 👍 ik wist dat iemand hier slimmer mee was dan ik 😇

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:35
Heeft iemand als iets slims gemaakt met betrekking warmtepomp stuuring ik wil graag mijn warmtepomp sturen maar niet door de accu. Omdat dit duurder is ik wil dus 0 op de meter maar warmtepomp niet inbegrepen dit is wel lastig denk ik. Via home assistent natuurlijk 😅
Waarom zou je nul op de meter willen maar niet de warmtepomp vanuit de accu voeden? Elk kWh-tje dat je niet uit het net trekt is er één, en of die nu in één uur door je warmtepomp wordt opgesnoept of in 5 uur door het sluipverbruik is toch om het even? En je (ont)laadverliezen nemen af zodra het vermogen toeneemt, dus netto gezien ben je beter af wanneer je die stroom juist wél naar je warmtepomp stuurt.

Ik doe niet aan laden van de accu op zonnestroom wanneer dat met minder dan 400W is, en aan ontladen van de accu met minder dan 350W. Onder die vermogens vind ik de omzetverliezen te groot.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:38
Waarom sluit je de warmtepomp uit?
Bij de EV begrijp ik het. Die kun je goed inplannen op de goedkoopste uren. Als ik dat met de warmtepomp doe wordt de WAF niet blij

• Jessy007
Ik wil de warmtepomp op laag tarief schakelen als je door de accu gaat krijg je te maken met de rte van 80%

Bijvoorbeeld. 15 cent voor energie inkoop en dan 10cent voor kosten cyclus accu en energie verlies dan zit je op 25 cent dan kan je beter geen accu nemen

[ Voor 42% gewijzigd door Jessy007 op 28-11-2025 11:15 ]

• Isdatzo
Jessy007 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:06:
Ik wil de warmtepomp op laag tarief schakelen als je door de accu gaat krijg je te maken met de rte van 80%

Bijvoorbeeld. 15 cent voor energie inkoop en dan 10cent voor kosten cyclus accu en energie verlies dan zit je op 25 cent dan kan je beter geen accu nemen
Ja, maar bij sluipverbruik met nul op de meter is je RTE nog lager.

Dan kan je beter een logica hanteren waarbij je de accu alleen inzet wanneer het prijsverschil dat rechtvaardigt op basis van je RTE (die juist toeneemt bij hogere vermogens). Of de warmtepomp dan wel of geen warmte pompt is dan niet zo relevant. Dat doe ik ook:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hGhMkkh/Screenshot-2025-11-28-122254.png

Bovenop groene balkjes: laden (2000W)
Bovenop rode balkjes: ontladen wanneer er meer dan 350W vraag is.
Geen balkjes: laden wanneer er meer dan 400W export is, anders lekker niks doen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verbruiksmeter corrigeren voor je warmtepomp verbruik door er een aparte sensor van te maken en die gebruiken met Gielz integratie of de Zendure HA integratie.

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:19
Bedankt voor de reacties op mij P1 kabel vraag @gielz, @DrNickB, @fabudop. Ik zal hem nog niet weggooien :+
Leif schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:41:
[...]

Op sossolutions.nl lees ik:
Slimme Meter Kabel (P1 kabel) - 1.8 Meter (nieuwste software)
Iedere maand verfijnen we de software die we speciaal voor deze kabel in eigen huis ontwikkelen, zo bent u altijd verzekerd van een P1 USB kabel die werkt met uw slimme meter.

Maar er staat niet bij hoe je een softwareupdate zou kunnen doorvoeren.

https://www.sossolutions....30ZznFEAQYASABEgJ1-_D_BwE
Klopt dat was ook precies de aanleiding voor mijn vraag. Ik dacht laat ik eens kijken of er een betere versies nu. Omdat mensen het nu vooral hebben over de HomeWizard meter etc. Met zo'n tekst ga je wel denken dat dat zo is. Maar mijn kabel gebruikt iig nog dezelfde chip.

Toch knaagde het nog een beetje dus dacht ik aan het feit dat ik Proxmox gebruik met HassOS in een VM. USB werd dus virtueel doorgegeven. Ik zag op het proxmox forum meerdere mensen het hebben over slechte latency en performance op deze manier. De oplossing is dan de USB-controller direct door te geven met PCI Passthrough. Dat heb ik nu gedaan en nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHnxuHgco47pah5lKvKmhsIUfCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dab0OkH3Q57Otoh8zQf29zhK.gif?f=user_large
Naar mijn idee nu een stuk regelmatiger op de 1 seconde. Ik ben er blij mee, al maakt het misschien niet super veel uit voor NOM. O+

En bedankt voor de update Gielz, dat ga ik dit weekend zeker toepassen.
Welk merk WP heb je?

Heb hier een aantal MHI WP's met ingebouwde Esp32Home modules die ik via HA kan aansturen. Zo start ik bijv. de MHI's op tijdens de goedkoopste dynamische momenten tussen uur X en Y en op de achtergrond bepaal ik dan of dat uit de accu's of uit het net komt afhankelijk van de hoogte van het tarief.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Jessy007
Taro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:37:
[...]

Welk merk WP heb je?

Heb hier een aantal MHI WP's met ingebouwde Esp32Home modules die ik via HA kan aansturen. Zo start ik bijv. de MHI's op tijdens de goedkoopste dynamische momenten tussen uur X en Y en op de achtergrond bepaal ik dan of dat uit de accu's of uit het net komt afhankelijk van de hoogte van het tarief.
Nibe ba svm 20-200/6 e
Hier zit blijkbaar ook een energie meter in wat hij gebruikt mechien kan ik deze info lezen met home assistent.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:02

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Isdatzo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:27:
[...]

Ja, maar bij sluipverbruik met nul op de meter is je RTE nog lager.

Dan kan je beter een logica hanteren waarbij je de accu alleen inzet wanneer het prijsverschil dat rechtvaardigt op basis van je RTE (die juist toeneemt bij hogere vermogens). Of de warmtepomp dan wel of geen warmte pompt is dan niet zo relevant. Dat doe ik ook:

[Afbeelding]

Bovenop groene balkjes: laden (2000W)
Bovenop rode balkjes: ontladen wanneer er meer dan 350W vraag is.
Geen balkjes: laden wanneer er meer dan 400W export is, anders lekker niks doen.
Ik zie bij jou ook een paar N/A in je apexchart, ik heb dit ook met Nordpool, lijkt vaak onstabiel, echter dan wel zowat elke middag. In de ochtend vaak niet, en als ik op de sensor klik heb ik wel de waarde in beeld. Heb jij hier ook last van?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:14
Jessy007 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:25:
[...]

Nive ba svm 20-200/6 e
Hier zit blijkbaar ook een energie meter in wat hij gebruikt mechien kan ik deze info lezen met home assistent.
Nibe bedoel je denk ik. Volgens mij kan je daar een modbus accessoire op aansluiten van Nibe. Dan moet je nog van modbus naar HA en kan je veel uitlezen. Hoeveel je ook instellen kan weet ik zo niet.

• Jessy007
fabudop schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:34:
[...]

Nibe bedoel je denk ik. Volgens mij kan je daar een modbus accessoire op aansluiten van Nibe. Dan moet je nog van modbus naar HA en kan je veel uitlezen. Hoeveel je ook instellen kan weet ik zo niet.
Ja klopt aleen 350 euro 🙄 dit is een halfe batterij expantie van marstek d 🤣

Ik moet even kijken als ik ook niet via myuplink iets kan doen en kijken als dit local is of niet.

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 00:39
Isdatzo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik doe niet aan laden van de accu op zonnestroom wanneer dat met minder dan 400W is, en aan ontladen van de accu met minder dan 350W. Onder die vermogens vind ik de omzetverliezen te groot.
Van waar die >400W (laden) en >350W (ontladen)? Ik dacht dat de RTE boven de 200W toch vrij hoog is.
Dus bij een sluipverbruik van <350W, haal jij gedurende de nacht, wat nodig is uit het net?

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:30
Taro schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:35:
[...]

Gebruik hier de volgende YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10154 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

En in de Cheapest Hours helpers Jinja:
Django/Jinja:
1
use_hourly_avg=true

De grafieken tonen dan nog steeds kwartieren, maar je automatisering draait op uren icm Zonneplan tarieven.
Vraag gebruik je Nordpool hacs intregatie of de officiele in home assistant?
Als ik een template maak met je code werkt deze niet namelijk:)

Ik ben vast aan het voorbereiden om van Tibber naar Zonneplan te gaan omdat we per 1 Jan 2,48 cent per KWh gaan betalen voor terug leveren.
Bikkelreal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:06:
[...]

Vraag gebruik je Nordpool hacs intregatie of de officiele in home assistant?
Als ik een template maak met je code werkt deze niet namelijk:)

Ik ben vast aan het voorbereiden om van Tibber naar Zonneplan te gaan omdat we per 1 Jan 2,48 cent per KWh gaan betalen voor terug leveren.
Gebruik nog de oude HACS versie inderdaad.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Bikkelreal
Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:07:
[...]

Gebruik nog de oude HACS versie inderdaad.
Ik heb de oude ook de HACS, waar vul je die code in dan helper template of?
Bikkelreal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:09:
[...]

Ik heb de oude ook de HACS, waar vul je die code in dan helper template of?
Volg even de pinned post; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:39
Maakt het uit welke p1 meter je gebruikt als je een home assistant - zendure opstelling voor ogen hebt? Ik was voornemens om de slimme lezer+ bekabeld te kopen, of raden jullie dit af?

• Bikkelreal
Deze heb ik al was benieuwd waar ik deze ergens zet, zodat ik hem daar niet meer hoeft aan te passen maar ik een file of helper.

{% set VAT = 0.21 %}
Bikkelreal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:23:
[...]

Deze heb ik al was benieuwd waar ik deze ergens zet, zodat ik hem daar niet meer hoeft aan te passen maar ik een file of helper.

{% set VAT = 0.21 %}
Bij die van de pinned zet je niets in de yaml. Maar zit alles in de integratie.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

fissa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:21:
Maakt het uit welke p1 meter je gebruikt als je een home assistant - zendure opstelling voor ogen hebt? Ik was voornemens om de slimme lezer+ bekabeld te kopen, of raden jullie dit af?
Zolang je hem per seconden beschikbaar hebt in home assistant is het prima. Je kunt dan beide integraties gebruiken of voor zelfbouw gaan.

• Isdatzo
martinvdm schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:28:
[...]

Ik zie bij jou ook een paar N/A in je apexchart, ik heb dit ook met Nordpool, lijkt vaak onstabiel, echter dan wel zowat elke middag. In de ochtend vaak niet, en als ik op de sensor klik heb ik wel de waarde in beeld. Heb jij hier ook last van?
Nee, ik heb geen problemen met de Noordpool-data.

Die 2 N/A'tjes horen bij de charge/discharge windows. Op zich voegen ze nu niks toe in de header maar ik wilde daar de tijdsduur van de nog resterende windows in weergeven. Nog niet aan toegekomen...

• Isdatzo
mmarchan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:44:
[...]

Van waar die >400W (laden) en >350W (ontladen)? Ik dacht dat de RTE boven de 200W toch vrij hoog is.
Dus bij een sluipverbruik van <350W, haal jij gedurende de nacht, wat nodig is uit het net?
Klopt.

Op basis van mijn metingen kom ik bij 300W ontladen op een efficiëntie van 85% (als in: 1 kWh opgeslagen in de accu levert me 0.85 kWh op). Bij het laden met minder dan 400W duik je onder de 80%.

Stel je laadt met 400W en je ontlaadt vervolgens met 300W dan zit je op een RTE van 0.85*0.80=0.68,en bij 200W keldert dat naar 0.60*0.80=0.48.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste