• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-03 23:51

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

DrNickB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Even checken of hij daadwerkelijk gaat leveren (deed ik via HomeWizard Plug).
Blijven die bij jou werken?
Ik heb verschillende plugs geprobeerd maar ze gaan na een bepaalde tijd allemaal in de "oranje knipper" stand. Overcurrent protection' mode volgens de website terwijl mijn max laad/ontlaadvermogen op 2400 staat en de plugs een continue belasting kunnen hebben van 2760W.

ik hoor graag of je iets aangepast hebt waardoor het wel blijft werken.

30 dagen EvE online trial

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:16
Dit is de hoofdvraag
Willen jullie eens meedenken/lezen of mijn automatiseringen niet het flash geheugen van de Zendures vullen wat op termijn schade kan geven (heb ik begrepen).

Uitdaging
Afgelopen vrijdag bericht gekregen van de netbeheerder dat de omzetting van 1x35A naar 3x25A nog wel 2 jaar kan duren omdat het netwerk overbezet is. Ze zijn hier al met verzwaring bezig, maar dat moet eerst klaar zijn. Dus ik heb het te doen met 1x35A smeltzekering. Dat is maximaal 8000w. Onze auto laden wij momenteel met een domme lader waar geen loadbalancing mogelijk is. Omdat loadbalancing op de Zendure best wat van het flashgeheugen vraagt, wil ik het anders doen.

Oplossing
Ik heb 3 automatiseringen met bijbehorende helpers aangemaakt. Zodat ik wat kan sturen als de EV gaat laden, wat handmatig aanpassing kan doen etc. Hiermee wil ik voorkomen dat onze 1x35A eruit klapt.

1. Zendure - EV master (EV aan = Alleen slim opladen, EV uit = vorige modus).
Met deze automatisering zet hij de Gielz modus op alleen slim opladen. Zodra EV uit is kiest hij weer de modus die daarvoor er in stond. Op die manier gaat hij niet bijvoorbeeld met 4000w de 2 omvormers laden en ook de auto met 3000w. Met wat huisverbuikers zoals koken, oven etc is dan de kans vrij groot dat we over de 35A gaan. Dit is getest en werkt nu goed. Alleen schrijft dit niet teveel weg in flash? De EV gaat meestal overdag of nachts 1x aan en 1x uit.

2 EV UIT bij overbelasting
Deze automatisering zet de EV lader uit wanneer de hoofdzekering teveel wordt belast voor langere tijd. Ik heb verschillende tresholds gemaakt met daaraan tijden en cooldown tijd. Is het daarna weer rustig dan zet hij automatisch de EV weer aan.in HA heb ik nu ook een dashboard waarmee ik de tijd voor het laden kan instellen. Als de EV is uitgegaan door dreigende overbelasting, dan checkt hij daarna eerst of het P1 vermogen weer laag genoeg is (gemiddeld vermogen over bepaalde tijd) en of de EV moet laden volgens de geplande tijd. Is dat beide JA dan gaat de EV weer aan. Ik heb het idee dat deze niets met de zendure doet, dus dit moet geen invloed hebben op het flashgeheugen. Dit regelt alleen het EV laden op basis van het P1 vermogen.

3. Zendure modus bij EV laden (override + nacht)
Deze zal wel wat doen met het flashgeheugen. Aangezien ik had ingesteld dat hij overdag geforceerd alleen slim opladen kiest als EV aan het laden is, hoeft hij dat tussen 0:00 en 6:00 uur niet te doen. In de nacht wordt er bij ons niet zoveel verbruikt en staat de quooker uit. Dus dan mag prima de EV laden en ook de batterijen met 3500w verdeeld over 2 omvormers. Daarom laat hij in bovenstaande periode de modus zoals ik die zelf op de Gielz dashboard heb ingevuld. Als het dan 6:00 uur wordt en de EV is nog aan het laden, gaat die wel naar alleen slim opladen. Hierin zit ook een code met een schuifknop. Daarmee kan ik de geforceerde modus alleen slim opladen overrulen. Het kan namelijk voorkomen dat als ik thuis ben en zie dat het de hele dag strak blauw is en er komt 4000w van de PV en de stroom is goedkoop. Dan kan ik er voor kiezen om de batterijen toch te laden met 4000w en ook de EV lader aan te zetten met 3000w. Er is dan toch voldoende ruimte op de grid. Dit is dan wel handwerk, maar dat moet ook want bij bewolkt weer of wisselvallig weer qua wolken en zon wil je dit natuurlijk niet.

4. Zendure - Nachtlimiet max opladen (EV-gestuurd)
Overdag tijdens EV laden met modus alleen slim opladen mogen de omvormers prima met 2000w per omvormer laden. Het gaat dan toch om overschot. Maar nachts wil ik graag dat ze met max 15000w per omvormer gaan laden als de EV ook staat te laden. Want met 3000w + 3000w EV zitten we al op 6000w totaal. Wellicht kan het nog omhoog, maar dit is eest wel even safe. Wanneer het EV laden stopt zet hij het weer terug naar de oude waarde in Gielz dashboard.

Bovenstaande automatiseringen zijn al live gestest en werken perfect. Graag wil ik weten of dit ook duurzaam is voor de omvormers.

Alvast bedankt voor jullie kritisch blikken _/-\o_

Hieronder de codes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
alias: Zendure - EV master (EV aan = Alleen slim opladen, EV uit = vorige modus)
description: ""
triggers:
  - entity_id: switch.ev
    to: "on"
    for: "00:00:05"
    id: ev_on_15s
    trigger: state
  - entity_id: switch.ev
    to: "off"
    id: ev_off
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: ev_on_05s
        sequence:
          - if:
              - condition: not
                conditions:
                  - condition: state
                    entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
                    state: Alleen slim opladen
            then:
              - target:
                  entity_id: input_text.zendure_ev_vorige_modus
                data:
                  value: >-
                    {{ states('input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren')
                    }}
                action: input_text.set_value
          - if:
              - condition: not
                conditions:
                    state: Alleen slim opladen
            then:
              - target:
                data:
                  option: Alleen slim opladen
                action: input_select.select_option
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: ev_off
        sequence:
          - delay: "00:00:05"
          - variables:
              prev_mode: "{{ states('input_text.zendure_ev_vorige_modus') }}"
              target_mode: >-
                {{ prev_mode if prev_mode not in ['unknown','unavailable','']
                else 'Dynamisch NOM' }}
          - if:
              - condition: template
                value_template: >-
                  {{ states('input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren') !=
                  target_mode }}
            then:
              - target:
                data:
                  option: "{{ target_mode }}"
          - target:
              entity_id: input_text.zendure_ev_vorige_modus
            data:
              value: ""
            action: input_text.set_value
mode: single
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: EV UIT bij overbelasting
triggers:
  - entity_id: sensor.homewizard_p1_vermogen
    above: 9500
    for: "00:00:03"
    id: noodstop
    trigger: numeric_state
  - entity_id: binary_sensor.netbelasting_warm
    for: "00:01:30"
    id: warm
  - entity_id: binary_sensor.netbelasting_lauw
    for: "00:20:00"
    id: lauw
conditions:
    entity_id: switch.ev
    state: "on"
actions:
  - target:
      entity_id: input_boolean.ev_uit_door_load_shedding
    action: input_boolean.turn_on
  - target:
    action: switch.turn_off
  - target:
      entity_id: input_select.ev_load_shedding_reden
    data:
      option: "{{ trigger.id }}"
mode: restart
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: EV UIT bij overbelasting
triggers:
  - entity_id: sensor.homewizard_p1_vermogen
    above: 9500
    for: "00:00:03"
    id: noodstop
    trigger: numeric_state
  - entity_id: binary_sensor.netbelasting_warm
    for: "00:01:30"
    id: warm
  - entity_id: binary_sensor.netbelasting_lauw
    for: "00:20:00"
    id: lauw
conditions:
    state: "on"
actions:
  - target:
      entity_id: input_boolean.ev_uit_door_load_shedding
    action: input_boolean.turn_on
  - target:
    action: switch.turn_off
  - target:
      entity_id: input_select.ev_load_shedding_reden
    data:
      option: "{{ trigger.id }}"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Zendure - Nachtlimiet max opladen (EV-gestuurd)
triggers:
  - id: ev_start
  - id: ev_stop
    to: "off"
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.id == 'ev_start' }}"
          - condition: time
            after: "00:00:00"
            before: "06:00:00"
        sequence:
            value_template: "{{ states('input_text.zendure_max_opladen_nacht')|trim == '' }}"
          - action: input_text.set_value
            target:
              entity_id: input_text.zendure_max_opladen_nacht
            data:
              value: "{{ states('input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen') }}"
          - action: input_number.set_value
            target:
              entity_id: input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen
            data:
              value: >-
                {{ states('input_number.zendure_nacht_power_cap') | float(3000)
                }}
      - conditions:
            value_template: |
              {{ trigger.id == 'ev_stop'
                 and states('input_text.zendure_max_opladen_nacht')|trim != '' }}
        sequence:
          - action: input_number.set_value
            target:
              entity_id: input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen
            data:
              value: "{{ states('input_text.zendure_max_opladen_nacht') | float }}"
          - action: input_text.set_value
            target:
              entity_id: input_text.zendure_max_opladen_nacht
            data:
              value: ""
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ce806fE-pPYTd5FrDddHBTqY4og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q18mTZYnO4SQrAcIxJGHeWkq.jpg?f=fotoalbum_large
Zodra het laden stopt wordt die bovenste blauw met een stroom teken en huisje en gaat hij terug naar de modus die er in stond voordat het EV laden begon.
Kies ik zelf een andere modus tijdens overdag EV laden, wordt die oranje met een uitroepteken en na 3 seconden gaat die automatisch weer naar alleen slim laden. Tenzij ik onderaan die Zendure EV override aan heb staan. Dan kan ik doen wat ik wil qua modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtZ5RxoI8Ly6mvLoShJPI25ywfg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z0uvv6OXN6ipFyWUBZk0dx4s.jpg?f=user_large
2 helpers zorgen er voor dat de automatisering weet wat de vorige modus was nadat de EV begon te laden. Na het laden wordt die modus weer ingevuld en de helper leeg gemaakt. Dat geldt ook voor het laadvermogen in de nacht.

[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 04-03-2026 19:44 ]

winwiz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:50:
Zit met 1 klein dingetje: Als ik HEMS uitzet in de app wordt hij vanzelf weer aan gezet.
Wat veel mensen niet aan elkaar linken is een apparaat binnen "Familie" toevoegen én het vinkje op de apparaat pagina: Toevoegen aan HEMS. Dat heeft hetzelfde effect, toevallig die toggle op de apparaat pagina omgezet?

Via Home Assistant of Homey kan je immers een apparaat niet aan HEMS toevoegen, dat kan alleen via de Zendure App en dus moet je dat helaas zelf hebben gedaan...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:52
Lange_Slurf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Ik heb verschillende plugs geprobeerd maar ze gaan na een bepaalde tijd allemaal in de "oranje knipper" stand. Overcurrent protection' mode volgens de website terwijl mijn max laad/ontlaadvermogen op 2400 staat en de plugs een continue belasting kunnen hebben van 2760W.

Het wordt qua warmte ontwikkeling niet echt aangeraden om een plug er tussen te zetten met de volle 2400w belasting voor langere periodes.

Maar mijn geheim is een SF800Pro, max 800w ontladen ;)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:47
Ik ben vandaag ook aan de slag gegaan met de Zendure plugin in HA van @gielz. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ik mis iets in de installatie. De handleiding zegt "Vul nu bij de onderstaande entiteiten", met daaronder een mooie screenshot van wat een dashboard of iets lijkt met configuratie waarden, maar ik kan dit in HA nergens vinden. Ik kan via een dashboard met alle entities wel iets gaan aanpassen, maar er is vast een logische plek die ik mis hier, of is het de bedoeling dat je het dashboard uit de "Dashboard" file ook importeert en dan daarin dingen bewerkt?
Gtoniser schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:46:
Ik ben vandaag ook aan de slag gegaan met de Zendure plugin in HA van @gielz. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ik mis iets in de installatie. De handleiding zegt "Vul nu bij de onderstaande entiteiten", met daaronder een mooie screenshot van wat een dashboard of iets lijkt met configuratie waarden, maar ik kan dit in HA nergens vinden. Ik kan via een dashboard met alle entities wel iets gaan aanpassen, maar er is vast een logische plek die ik mis hier, of is het de bedoeling dat je het dashboard uit de "Dashboard" file ook importeert en dan daarin dingen bewerkt?
Je zal de entiteiten zelf moeten toevoegen aan je eigen dashboard of je kunt meteen overgaan op de april versie waarbij je een plug-n-play dashboard krijgt en meteen klaar bent;
https://github.com/Gielz1...-configuratie-en-herstart

Uitleg dashboard; https://github.com/Gielz1...90-Beschikbare-entiteiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33DPepCwM7K9hY-XWDxmDtPi1_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUVDSJdBODC46ttRmUZlrmvt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door gielz op 05-03-2026 14:34 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
[...]

Powerplug zijn meestal niet bi-directional, waardoor ze dus in de fout schieten als je gaat laden.
Neem er een met een stroomklem, ik gebruik deze ik in de lasdoos voor de vaste aansluiting gemonteerd heb.
https://www.zemismart.com/products/spm01-d2tz-zm
Die geeft bij laden een negatief getal terug en bij ontladen positief (afhankelijk van hoe je de draad erdoor haalt):

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 05-03-2026 14:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pakhaas
Ik heb een fake P1 meter gemaakt in HA en ga vanavond even de automatiseringen testen met een slider van 1000 naar 10000w. Ben benieuwd :D
100.000 views
Het is zover: we zijn de 100.000 views gepasseerd op het stukje over het aansturen van Zendure via Home Assistant. Super leuk om te zien hoeveel enthousiasme er is om Zendure-producten zelf te integreren en slim aan te sturen.

Veel zijn er begonnen met Home Assistant na de aanschaf van de batterij en ook een groot deel die al langer Home Assistant gebruikt en de batterij nu ook heeft geïntegreerd. Dat vult elkaar mooi aan waar vervolgens weer gave ideeën uitkomen.

Op naar 2027 met het einde van de salderingsregeling. Vele van ons zijn dan al mooi voorbereid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJZjja1uHutC_RsIEgZZ6JwMFuQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8ArLFjgbi8ZKRu9cOryBKuiB.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:59
Ben(V) schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Powerplug zijn meestal niet bi-directional, waardoor ze dus in de fout schieten als je gaat laden.
Neem er een met een stroomklem, ik gebruik deze ik in de lasdoos voor de vaste aansluiting gemonteerd heb.
Die geeft bij laden een negatief getal terug en bij ontladen positief (afhankelijk van hoe je de draad erdoor haalt):
Ik gebruik hier een Shelly PM mini per Zendure unit. Als je vertrouwd bent met zelf draden aansluiten is dat ook een mooie optie.

De Shelly plug biedt ook ondersteuning voor levering en teruglevering. Dat is evt. Ook het overwegen waard.

Wil je het helemaal mooi maken dan kan ik een Shelly pro (3) em aanraden. Die kun je zelfs met ethernet aansluiten wat het aantal WiFi clients een beetje beperkt houdt.
Versie 1.2.6 van de officiële Zendure integratie is uit incl. ondersteuning nieuwe devices: https://github.com/Zendure/Zendure-HA/releases/tag/1.2.6.

Edit: Release al teruggedraaid, dus even wachten op nieuwere versie.

Gezien de complexiteit van alle automatiseringen hier wacht ik het heel even af, iemand hem al geïnstalleerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 05-03-2026 19:57 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:53:
Versie 1.2.6 van de officiële Zendure integratie is uit incl. ondersteuning nieuwe devices: https://github.com/Zendure/Zendure-HA/releases/tag/1.2.6.

Gezien de complexiteit van alle automatiseringen hier wacht ik het heel even af, iemand hem al geïnstalleerd?
Was deze niet teruggedraaid? https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues/1153

De kalibratie is instelbaar in de app sinds de laatste firmware van de 2400 AC. Dit zit ook in de API verwerkt onder property "batCalTime" van http://192.168.0.172/properties/report
code:
1
"batCalTime":120
Waarbij dit in minuten aangegeven word vanaf 00:00. Bovenstaande zou dus inhouden dat de kalibratie om 02:00 start na een maand niet op 100% te zijn geweest. Via de gielz kan dit als volgt gebruikt worden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRACLbjmJx9ItEyJEGorsDTMGgs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/24IOTBbfmEtJ9DJpjnq2g9Fn.png?f=user_large
code:
1
2
3
4
5
action: rest_command.zendure_instelling
data:
  sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
  instellingitem: batCalTime
  instellinginhoud: 60

• Ben(V)
denneappel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:07:
[...]

Ik gebruik hier een Shelly PM mini per Zendure unit. Als je vertrouwd bent met zelf draden aansluiten is dat ook een mooie optie.

De Shelly plug biedt ook ondersteuning voor levering en teruglevering. Dat is evt. Ook het overwegen waard.

Wil je het helemaal mooi maken dan kan ik een Shelly pro (3) em aanraden. Die kun je zelfs met ethernet aansluiten wat het aantal WiFi clients een beetje beperkt houdt.
Shelly is wifi en die Zemismart is Zigbee.
Als het enigszins kan vermijd ik wifi voor iot.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Kelly Tong
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 31-03 10:06
*knip* dubbelpost

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2026 08:15 ]

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:59
Ben(V) schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:03:
[...]

Shelly is wifi en die Zemismart is Zigbee.
Als het enigszins kan vermijd ik wifi voor iot.
Shelly kan ook via Zigbee, Z-Wave of ethernet. Maar net wat je zelf wilt.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 09:32
Vanaf Gen4 hebben ze ook Zigbee... in ieder geval de Shelly 1PM Gen4

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:09
gast777 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Ik weet niet wat je precies bedoelt met "volledig in HA zetten".

Gielz ondersteunt maar 1 Zendure device, of de proxy met daar achter 2x Zendure devices.

Je kunt wel ook nog in HA een extra rest polling doen naar de beide fysieke Zendures. Maar die zou ik dan lanzaam houden, zoals elke 60 seconden bijvoorbeeld. Daarmee zou je dan bepaalde items kunnen uitlezen per Zendure device, die niet door de Proxy meegegeven worden. Maar de Proxy geeft standaard al een hele hoop door. Meestal zul je geen behoefte aan meer hebben, maar het kan wel (staat ook als optie in de instructies).
@gast777

passen 3 Zendures ook achter de proxy wanneer je voor 1 batterij op iedere fase gaat?

of is er een andere mogelijkheid?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Pakhaas
hemertje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:54:
[...]

@gast777

passen 3 Zendures ook achter de proxy wanneer je voor 1 batterij op iedere fase gaat?

Waarom zou je 3 omvormers willen voor 3 batterijen. Heb je je überhaupt ingelezen?

• hemertje
Pakhaas schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Waarom zou je 3 omvormers willen voor 3 batterijen. Heb je je überhaupt ingelezen?
om het laden en ontladen netjes over de drie fases te verdelen?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
hemertje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:36:
[...]

om het laden en ontladen netjes over de drie fases te verdelen?
lijkt mij een prima (duur) plan :)

One cookie a day keeps the doctor away !

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

koboy

Heb een idee voor een icon

Pakhaas schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Als je PV dik 7kW vermogen afgeeft bijvoorbeeld? Je forse verbruikers hebt in huis?

N.B. een SF2400AC+ is niet gek veel duurder dan een AB3000L.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Er wordt hier een aanname gedaan dat iemand bedoelt "met 1 batterij per fase" 1x AB3000L per fase, misschien betreft het wel een torentje met daaronder meerdere accu's.

En als je 7 kW met 3 omvormers doet met onder ieder maar 1 accu, dan hou je dat nog geen uur vol, dus dat is doorgaans niet handig én daarnaast heel slecht voor de accu's.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:25
[...]
@gast777

De huidige Proxy ondersteunt twee Zendure devices, zodat die met de Gielz HA aangestuurd kunnen worden.

Drie is dus momenteel niet mogelijk met deze proxy. Dat zou ik best willen bouwen, maar daar heb ik niet voor gekozen omdat ik zelf slechts 2 Zendures heb en dus niet zou kunnen testen met drie (en testen is essentieel). Daarnaast zou de code vrij fors omgegooid moeten worden, waar ik momenteel dus niet aan begin. Zelf heb ik ook aan twee omvormers (4800 W totaal) voldoende op dit moment, dus voorlopig nog geen plannen voor drie.

Er is wel een tweaker @Leguan die dmv chatGPT de toenmalige versie van de proxy heeft omgebouwd voor 3 Zendures ( https://github.com/Leguanjanin/Zendure-zenSDK-proxy_3 ). Dat zou je dus eventueel kunnen proberen mocht je een uitdaging zoeken ;)

Om drie Zendures in HA te gebruiken is de beste optie momenteel denk ik de officiële Zendure integratie (Fireson).

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Als de Gielz variant ook goed met 3 of meer devices werkt ga ik ook een poging wagen, maar dat is wat mij nu nog tegenhoudt. En de Zendure/Fireson integratie werkt op dit moment ook prima voor mij, dus geen acute noodzaak. Zou voorheen graag iets voor iemand hebben getest, maar ben hier test moe :)

En waarom meer dan 3? Hoeven niet per se allemaal accu omvormers te zijn, maar je kunt de SF800's ook in HA integreren en bijv. bij negatieve tarieven op 0 export zetten, super handig. Kan aan de andere kant ook gewoon met rest commando's met 3 regels code, maar dan moet je weer net iets technischer zijn dus die lat ligt hoger dan een integratie installeren.

Een vraag welke sensor gebruiken jullie in HomeAssistant.
Ik heb er zelf 3 beschikbaar. (HomeWizard P1, Shelly 3EM en de Zendure P1)

Beter deze vraag stellen in het andere topic maar dit is de laatste vraag over Zendure en HA.
Ik doe het even hier@peterbier.
@Taro heeft verschillende testjes gedaan met verschillende p1 meters, en volgens mij ook icm zijn Shelly.
Het maakt niet zoveel uit welke p1 meter gebruikt, maar zou voor 1 van de 2 kiezen, en niet voor een Shelly.
Je zou het zelf ook kunnen testen, welke het snelste reageert op last wisselingen.

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 06-03-2026 19:21 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

peterbier schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:07:
Een vraag welke sensor gebruiken jullie in HomeAssistant.
Ik heb er zelf 3 beschikbaar. (HomeWizard P1, Shelly 3EM en de Zendure P1)

Beter deze vraag stellen in het andere topic maar dit is de laatste vraag over Zendure en HA.
Heb die ook alle 3, maar mijn favoriet blijft de Ecotracker P1 :)

Zou niet zoveel uit moeten maken, wel de voorkeur van P1 boven CT ivm nauwkeurigheid, dus of de HomeWizard of Zendure. Zou altijd voor de breed inzetbare variant kiezen: HomeWizard. Want als die ook binnen het Zendure ecosysteem goed werkt, dan doe je misschien de Zendure P1 wel weg?

Bericht hier heen verplaatst.
@Taro heeft verschillende testjes gedaan met verschillende p1 meters, en volgens mij ook icm zijn Shelly.
Het maakt niet zoveel uit welke p1 meter gebruikt, maar zou voor 1 van de 2 kiezen, en niet voor een Shelly.
Je zou het zelf ook kunnen testen, welke het snelste reageert op last wisselingen.
Heb er destijds een gifje van gemaakt en hier gedeeld, de P1-meters hebben onderling misschien een paar ms afwijking, maar over het algemeen zal dat niets uitmaken. Ook of ze bijv. op de 1e of 3e HW P1-splitter zitten maakt niets uit.

Taro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Heb die ook alle 3, maar mijn favoriet blijft de Ecotracker P1 :)

Zou niet zoveel uit moeten maken, wel de voorkeur van P1 boven CT ivm nauwkeurigheid, dus of de HomeWizard of Zendure. Zou altijd voor de breed inzetbare variant kiezen: HomeWizard. Want als die ook binnen het Zendure ecosysteem goed werkt, dan doe je misschien de Zendure P1 wel weg?
Wel goed te benoemen is, dat volgens mij, de hw p1 niet direct één seconde interval heeft(mits je meter dat ook heeft).
Ik gebruik daar een restapi voor in de config yaml.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Wel goed te benoemen is, dat volgens mij, de hw p1 niet direct één seconde interval heeft(mits je meter dat ook heeft).
Ik gebruik daar een restapi voor in de config yaml.
In de TS staan de meeste meters vermeld met welke config je ze elke seconden kan binnenhalen. @peterbier

Zal hier ook nog even de hw kwh meter aan toevoegen. Die sommige direct na de hoofdschakelaar hebben zitten als p1 bij oude slimme meters.

Bedankt.👍
Dit topic ook even toegevoegd aan mijn Favorieten.
Binnenkort wat testjes met Zendure en HomeAssistant proberen.

• hemertje
ppaulv schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:53:
[...]

lijkt mij een prima (duur) plan :)
wil je reageren > aub in het andere draadje aangezien het hier over de HA aansturing gaat (y)

• hemertje
[...]

@gast777

1 batterijsysteem 2400 AC+ op iedere fase bedoel ik...

ben nog zoekende in welke keuze de optimale is, zie het andere draadje

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-04 21:24
[...]

Zijn dit CT klemmen die je dan zonder Zendure CT3 of Shelly Pro 3EM kunt gebruiken?

• YvonneVP
gielz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Je zal de entiteiten zelf moeten toevoegen aan je eigen dashboard of je kunt meteen overgaan op de april versie waarbij je een plug-n-play dashboard krijgt en meteen klaar bent;
https://github.com/Gielz1...-configuratie-en-herstart

Uitleg dashboard; https://github.com/Gielz1...90-Beschikbare-entiteiten
[Afbeelding]
Ik heb zojuist de april pre-release ook in HA gezet. Weer een mooi stukje kwaliteit wat je gemaakt hebt. Koffie komt er binnenkort weer aan. Die is welverdiend! _/-\o_

• YvonneVP
Pakhaas schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:04:
Net binnen. Eerst even uiteten. Nu staan ze handmatig 800w per stuk te ontladen.

[Afbeelding]
Jij was ook al zo slim om de Zendure systemen op een karretje te zetten. ;) Ik heb er uiteindelijk zelf een gemaakt omdat de pianokarretjes die ik had allemaal in gebruik waren. Fan heb ik er inmiddels ook al op zitten, de omvormer is nog niet warm genoeg geworden dat de fan ook echt aan het werk moest. Vandaag is bij mij batterij 3 erbij gezet. Moest wel even snel op en neer de grens over om hem op te halen. ;) Nu eerst verbouwen, en dan gaat het systeem de trapkast in, met nog extra ventilatie aanpassingen zodat er voldoende ventilatie is mocht het eens warm worden.

• YvonneVP
geert1992 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:18:
Ik doe het even hier@peterbier.
Ik heb een Shelly Pro 3EM die ik nu op de groepen heb gezet en zou de CT klemmen nog even om kunnen zetten. Heb om te meten ook nog een Powerbaas P1, een Homewizard P1, en de Zendure P1. Ok..die van mijn energieleverancier ook nog, maar die is te traag om in de integratie van @gielz te gebruiken.

Waarom zou het beter zijn de Shelly niet te gebruiken? Is die niet betrouwbaar genoeg als je bijvoorbeeld 1 CT om de fase doet, 1 CT voor de groep waar de batterij op zit, en 1 CT op de groep waar de zonnepanelen op zit?

• gast777
YvonneVP schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 04:14:
[...]
Waarom zou het beter zijn de Shelly niet te gebruiken? Is die niet betrouwbaar genoeg als je bijvoorbeeld 1 CT om de fase doet, 1 CT voor de groep waar de batterij op zit, en 1 CT op de groep waar de zonnepanelen op zit?
Een P1 meter/dongel geeft simpelweg de meterstanden door die de meter zelf (die van de netbeheerder) meet. Dat is altijd het beste omdat dit de officiële metingen zijn waar je op afgerekend wordt.

Je kunt ook zelf gaan meten met CT meters en dat werkt natuurlijk ook prima, maar elke meter is altijd iets afwijkend en het zal nooit exact hetzelfde zijn als de P1 meter.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Ben(V)
@YvonneVP
Als je een dsmr 5 meter hebt is de p1 uitgang daarvan de beste oplossing.
Heb je een meter met een lagere dsmr versie dan zijn stroomklemmen de betere keuze.

Je moet in HA alleen even het verbruikte en geleverde vermogen samenvoegen en die waarde gebruiken (wordt dus negatief bij terug levering).
En een enkle stroomklem bij de meter is voldoende, tenzij je drie fasen hebt dan heb je drie stroomklemmen nodig.
Die zemismart die ik gebruik kun je beter niet gebruiken die doet maximaal elke drie seconden een meting.
Ik gebruik die om het verbruik van de warmtepomp te meten, dat is toch een traag systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 07-03-2026 09:11 ]

• Pakhaas
Ik begrijp niet zo goed wat er nu gebeurd. Beide omvormers hebben HEMS uit. Het modus staat nu op dynamisch handelen, dus ze zouden pas om 11:00 uur moeten gaan laden. Toch zie ik 1 omvormer nu 20w ontladen (met de HW kwh meters). Dat zie ik ook niet terug op het dashboard van @gielz en in de Zendure app staan beide omvormer op standby en heb ik ontlaad vermogen ingesteld op 0w. Ik heb ook geen Zendure P1 meter gekoppeld, dus buiten de HA kan hij niets regelen. Ik stuur ze beide aan met de Node Red van @gast777. Beide batterijen zitten op 54% en temperatuur rond de 15 graden.

Op het dashboard onder aansturen staat ook ingesteld ontlaadvermogen 0w en ingesteld oplaadvermogen ook 0w.

edit: oh nu gaat die opeens ook uit haha
Hierna stopte die:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7whvsUyfQ5KFpd09AYhia-gwvZs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e597voz3TmP1DFk1c9iga7bb.jpg?f=user_large

Is dit dan gewoon standby verbruik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGH5lnf9YSHzjbpbML1PGs9st1A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P3K7fpfk87PhkwOERTOtcwef.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Pakhaas op 07-03-2026 09:39 ]

Pakhaas schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:34:
Ik begrijp niet zo goed wat er nu gebeurd. Beide omvormers hebben HEMS uit. Het modus staat nu op dynamisch handelen, dus ze zouden pas om 11:00 uur moeten gaan laden. Toch zie ik 1 omvormer nu 20w ontladen (met de HW kwh meters). Dat zie ik ook niet terug op het dashboard van @gielz en in de Zendure app staan beide omvormer op standby en heb ik ontlaad vermogen ingesteld op 0w. Ik heb ook geen Zendure P1 meter gekoppeld, dus buiten de HA kan hij niets regelen. Ik stuur ze beide aan met de Node Red van @gast777. Beide batterijen zitten op 54% en temperatuur rond de 15 graden.

Op het dashboard onder aansturen staat ook ingesteld ontlaadvermogen 0w en ingesteld oplaadvermogen ook 0w.

edit: oh nu gaat die opeens ook uit haha
Hierna stopte die:
[Afbeelding]

Is dit dan gewoon standby verbruik?

[Afbeelding]
Fijn dat het exact werkt zoals verwacht. In de gielz gaan ze niet direct 100% in standby maar na de xx ingestelde minuten wat je zelf ook kunt aanpassen. Ik geloof dat @gast777 ook nog iets van een controle hier op doet bij het device wat niet direct in gebruik was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HFng4wuBRfshddmH2vNP0zxRbQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZSwgxMpeB6FkgjZxGjLJmGoU.png?f=user_large

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42
@gielz
Vraagje. Ik heb momenteel zelf een vorm van dynamisch handelen ingesteld in een eigen script maar ik wil jouw script graag eens gaan gebruiken. Wat mijn automation doet is het volgende (bijna gelijk aan jouw script):
- laden op de vier goedkoopste uren van de dag (800 Pro met extra batterij)
- ontladen op de 4 duurste uren van de dag

maar, in het ontladen zit een extra regel. Ga alleen ontladen als de dure uren minimaal 30% hoger liggen in prijs dan de goedkoopste uren. Immers: je zit met efficientieverliezen en onder de "30% duurder" uren ontladen is niet zinnig. Je maakt dan verlies op handelen als er een dag lang weinig variatie zit in de prijs.

Zit dit ook in jouw script? Kan het zo snel niet zien.

UNOX: The worst operating system

• Pakhaas
@Korvaag je kan op het dashboard zelf een gewenste spread invullen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42
Pakhaas schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:20:
Ik zat net de tekst nog eens te lezen en ik kwam inderdaad ook tot de conclusie dat het input_number.dynamisch_minimale_spread was :)

Was me de eerste keer lezen niet helemaal duidelijk. Twee keer lezen helpt :)

UNOX: The worst operating system

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
[...]

Nee, dat is niet waar, bv de HomeWizard powerplugs werken bi-directional dus werken ook bij ontladen.
Als je dan toch CT klemmen wilt gebruiken kun je dat dus net zo goed in je groepenkast doen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
[...]

juist, dus jou pluggen zijn voor max. 12A bedoeld, en dat is dus voor een continu load weel te laag, dat type is dus gewoon alleen al door de 12A load te laag en zijn eigenlijk dus ook niet voor dit soort toepassingen bedoeld.
voor 2400W heb je echt 16A powerplug nodig die ook bi-directional kunnen werken, bij die van Home Wizard.
Maar eigenlijk zijn ook deze te licht en kunnen net als veel WCD eigenlijk te warm worden bij urenlange belasting op 2400W, je kunt dus veel beter, de meting via of een aparte KWh meter (van bv Home Wizard) die zonder CT klemmen werkt of een Shelly Pro 3M met CT klemmen direct in je groepenkast (bij de IA van die groep) doen. Bij 800W zijn bv deze bi-directionale powerplugs prima te gebruiken.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:25:
[...]

juist, dus jou pluggen zijn voor max. 12A bedoeld, en dat is dus voor een continu load weel te laag, dat type is dus gewoon alleen al door de 12A load te laag en zijn eigenlijk dus ook niet voor dit soort toepassingen bedoeld.
voor 2400W heb je echt 16A powerplug nodig die ook bi-directional kunnen werken, bij die van Home Wizard.
Maar eigenlijk zijn ook deze te licht en kunnen net als veel WCD eigenlijk te warm worden bij urenlange belasting op 2400W, je kunt dus veel beter, de meting via of een aparte KWh meter (van bv Home Wizard) die zonder CT klemmen werkt of een Shelly Pro 3M met CT klemmen direct in je groepenkast (bij de IA van die groep) doen. Bij 800W zijn bv deze bi-directionale powerplugs prima te gebruiken.
Helemaal eens, waarbij een P1 poort oplossing de voorkeur heeft wegens installatie gemak en nauwkeurigheid.

Waar vaak makkelijk overheen gestapt wordt is dat een CT klemmen oplossing ook fysiek aangesloten moet worden op de fasen die gemeten worden. Dit alles in de meterkast, dus voor de meesten komt daar zo nog 150 euro voorrijd- en installatiekosten bij.
De CT klem zelf meet de stroom, de aansluiting op de fase de spanning. Stroom x spanning geeft vermogen.

Edit: voor wie nu gaat roepen dat de spanning op all fasen gelijk is: op dit moment 234V op L1 en L3 en 237V op L2. Ruim 1% verschil, en dan schijnt de zon vrijwel niet.

[ Voor 10% gewijzigd door koboy op 07-03-2026 12:36 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Pakhaas schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:20:
En @Korvaag dit zijn alleen berekeningen. Gielz doet daar niets mee. Als je dat wel wilt zal je zelf dat nog moeten regelen.. Schijnt van wel. My bad.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 07-03-2026 14:06 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• YvonneVP
gast777 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:31:
[...]

Een P1 meter/dongel geeft simpelweg de meterstanden door die de meter zelf (die van de netbeheerder) meet. Dat is altijd het beste omdat dit de officiële metingen zijn waar je op afgerekend wordt.

Je kunt ook zelf gaan meten met CT meters en dat werkt natuurlijk ook prima, maar elke meter is altijd iets afwijkend en het zal nooit exact hetzelfde zijn als de P1 meter.
Bedankt voor de heldere uitleg. Dan laat ik de CT klemmen zitten waar ze zitten, op de groepen waar dus mijn batterij of zonnepanelen niet op aangesloten is, en blijf ik gewoon mijn HW P1 gebruiken voor Gielz zijn oplossing..

• Pakhaas
Batterijen zijn nu 100% wordt dan automatisch de kalibratie gedaan?
Pakhaas schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:40:
Batterijen zijn nu 100% wordt dan automatisch de kalibratie gedaan?
Ja, tussen 99->100% wordt dat uitgevoerd. Dus als ze de 100% aantikken is dat voltooid.

• Pakhaas
@Taro echt top spul!

• Ben(V)
En als je de Fireson integratie gebruikt vertelt die je ook wanneer de volgende kalibratie zal plaatsvinden.
Als je daarvoor niet de 100% aantikt gaat de Zendure dat namelijk zelf doen.
Handig als je in de buurt van die 100% komt in tijden dat er weinig zon is en je hem zelf even een zetje wilt geven.

Ben(V) schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:40:
En als je de Fireson integratie gebruikt vertelt die je ook wanneer de volgende kalibratie zal plaatsvinden.
Als je daarvoor niet de 100% aantikt gaat de Zendure dat namelijk zelf doen.
Handig als je in de buurt van die 100% komt in tijden dat er weinig zon is en je hem zelf even een zetje wilt geven.
Het is beter om het gewoon zelf te doen 1x in de zoveel tijd. De kalibratie van Zendure is een beetje buggy. Wanneer deze bijvoorbeeld om 20:00 start dan stopt hij hoe dan ook om 00:00 en maakt daardoor de kalibratie nooit af maar reset wel weer naar een maand.

De Zendure HA sensor reset uiteraard niet want die reset alleen bij 100% omdat de kalibratie reset niet in de API beschikbaar is.

Hier de laatste keer 60% opgeladen met de standaard Zendure kalibratie.

• Ben(V)
Dat bedoelde ik.
Gewoon even in de gaten houden wanneer de Zendure zelf gaat kalibreren en hem dan even voor zijn op een zonnige dag en hem zelf tot 100% volpompen.

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-04 21:55

ben

Wanneer je de april pre-release template/dashboard wil gaan gebruiken is het dan verstandig om dan ook de bijbehorende automatisering aan te passen of heeft dat (nog) geen meerwaarde.

• Pakhaas
gielz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Het is beter om het gewoon zelf te doen 1x in de zoveel tijd. De kalibratie van Zendure is een beetje buggy. Wanneer deze bijvoorbeeld om 20:00 start dan stopt hij hoe dan ook om 00:00 en maakt daardoor de kalibratie nooit af maar reset wel weer naar een maand.

De Zendure HA sensor reset uiteraard niet want die reset alleen bij 100% omdat de kalibratie reset niet in de API beschikbaar is.

Hier de laatste keer 60% opgeladen met de standaard Zendure kalibratie.
Misschien is het een idee dat je op het dashboard kan zien hoe lang geleden de batterij 100% is geweest en als het te lang heeft geduurd dat je een signaal krijgt. Dan kan je het zelf inplannen.
ben schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:56:
Wanneer je de april pre-release template/dashboard wil gaan gebruiken is het dan verstandig om dan ook de bijbehorende automatisering aan te passen of heeft dat (nog) geen meerwaarde.
Ik zou de package, automatisering en dashboard in 1x pakken. Zal nu niets meer veranderen tot release tenzij er echt iets kapot is; https://github.com/Gielz1...elz1986-April-2026-Update

Heb hier al enige tijd problemen met het laden van alle accu's vs de 2 EV's, de laadpaal werkt als loadbalancer. Ook vandaag weer laadt de op de laadpaal aangesloten auto vaak met max 4 kW ipv 11 kW omdat alle accu's en overige apparaten de 3x25A hoofdaansluiting maximaal benutten.

De EV's moeten prioriteit krijgen, dus heb nu een en ander gemaakt dat via de hier eerder benoemde en uitgewerkte "fake meter" de laadsnelheid van de Zendure accu's steeds met 300 Watt verlaagt als de laadpaal niet het maximale vermogen haalt als die in gebruik is. Ik zie niet vaak 11 kW staan in HA, vermoedelijk door de lange afstand van de laadpaal naar de meterkast icm 8 meter lange laadkabel, dus ik richt op minimaal 9,5 kW of hoger als zijnde ok, daaronder moeten de Zendure omvormers terugschalen in vermogen. De Zendure/FireSon integratie staat altijd op Smart Mode en de Fake meter stuurt dat richting een actie, bijv: -7200 = 3x2400 laden, 0 = Idle/standby en +7200 is 3x2400 ontladen. Door die fake meter bijv. op -6900, -6600, etc. te zetten zullen de 3x2400 AC ipv met 2400 Watt met 2300 Watt of met 2200 Watt gaan laden, tot het punt dat de laadpaal weer het gewenste vermogen haalt.

Dit heb ik als volgt aangevlogen voor in dit geval een Zappi laadpaal, 2 Tesla's en Ecotracker P1-meter door de "Manual charging" fake meter Jinja code aan te passen van:
Django/Jinja:
1
{{ -7200 + states('sensor.zendure_accu_input_totaal')|float(0) - states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik')|float(0)/1000 }}
Naar:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
{% set basis = -7200 %}
{% set ev_correctie = states('input_number.zendure_ev_boost_correctie')|float(0) %}
{% set zendure_w = states('sensor.zendure_accu_input_totaal')|float(0) %}
{% set p1_w = states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik')|float(0) %}
{{ basis + ev_correctie + zendure_w - p1_w }}
En deze input number aan te maken:
code:
1
2
3
4
naam: zendure_ev_boost_correctie
min: 0
max: 7200
steps: 100
En deze automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Zendure EV boost regeling

trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/30"

action:
  - variables:
      zappi_status: "{{ states('sensor.myenergi_zappi_SN_status') }}"
      modely_w: "{{ states('sensor.tesla1_charger_power')|float(0) * 1000 }}"
      model3_w: "{{ states('sensor.tesla2_charger_power')|float(0) * 1000 }}"
      ev_power_w: "{{ [modely_w, model3_w] | max }}"
      correctie: "{{ states('input_number.zendure_ev_boost_correctie')|float(0) }}"

- choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ zappi_status != 'Boosting' }}"
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            target:
              entity_id: input_number.zendure_ev_boost_correctie
            data:
              value: 0

- conditions:
            value_template: "{{ zappi_status == 'Boosting' and ev_power_w < 9600 }}"
        sequence:
            target:
            data:
              value: "{{ [correctie + 300, 7200] | min }}"

- conditions:
            value_template: "{{ zappi_status == 'Boosting' and ev_power_w > 10200 }}"
        sequence:
            target:
            data:
              value: "{{ [correctie - 300, 0] | max }}"
Ga hem morgen overdag uitgebreid testen, maar suggesties zijn alvast welkom en hopelijk help ik hier ook iemand anders mee :)

Taro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:04:
Heb hier al enige tijd problemen met het laden van alle accu's vs de 2 EV's, de laadpaal werkt als loadbalancer. Ook vandaag weer laadt de op de laadpaal aangesloten auto vaak met max 4 kW ipv 11 kW omdat alle accu's en overige apparaten de 3x25A hoofdaansluiting maximaal benutten.

De EV's moeten prioriteit krijgen, dus heb nu een en ander gemaakt dat via de hier eerder benoemde en uitgewerkte "fake meter" de laadsnelheid van de Zendure accu's steeds met 300 Watt verlaagt als de laadpaal niet het maximale vermogen haalt als die in gebruik is. Ik zie niet vaak 11 kW staan in HA, vermoedelijk door de lange afstand van de laadpaal naar de meterkast icm 8 meter lange laadkabel, dus ik richt op minimaal 9,5 kW of hoger als zijnde ok, daaronder moeten de Zendure omvormers terugschalen in vermogen. De Zendure/FireSon integratie staat altijd op Smart Mode en de Fake meter stuurt dat richting een actie, bijv: -7200 = 3x2400 laden, 0 = Idle/standby en +7200 is 3x2400 ontladen. Door die fake meter bijv. op -6900, -6600, etc. te zetten zullen de 3x2400 AC ipv met 2400 Watt met 2300 Watt of met 2200 Watt gaan laden, tot het punt dat de laadpaal weer het gewenste vermogen haalt.

Dit heb ik als volgt aangevlogen voor in dit geval een Zappi laadpaal, 2 Tesla's en Ecotracker P1-meter door de "Manual charging" fake meter Jinja code aan te passen van:
Django/Jinja:
1
{{ -7200 + states('sensor.zendure_accu_input_totaal')|float(0) - states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik')|float(0)/1000 }}
Naar:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
{% set basis = -7200 %}
{% set ev_correctie = states('input_number.zendure_ev_boost_correctie')|float(0) %}
{% set zendure_w = states('sensor.zendure_accu_input_totaal')|float(0) %}
{% set p1_w = states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik')|float(0) %}
{{ basis + ev_correctie + zendure_w - p1_w }}
En deze input number aan te maken:
code:
1
2
3
4
naam: zendure_ev_boost_correctie
max: 7200
steps: 100
En deze automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Zendure EV boost regeling

trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/30"

action:
  - variables:
      zappi_status: "{{ states('sensor.myenergi_zappi_SN_status') }}"
      modely_w: "{{ states('sensor.tesla1_charger_power')|float(0) * 1000 }}"
      model3_w: "{{ states('sensor.tesla2_charger_power')|float(0) * 1000 }}"
      ev_power_w: "{{ [modely_w, model3_w] | max }}"
      correctie: "{{ states('input_number.zendure_ev_boost_correctie')|float(0) }}"

- choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ zappi_status != 'Boosting' }}"
        sequence:
            target:
            data:
              value: 0

- conditions:
            value_template: "{{ zappi_status == 'Boosting' and ev_power_w < 9600 }}"
        sequence:
            target:
            data:
              value: "{{ [correctie + 300, 7200] | min }}"

- conditions:
            value_template: "{{ zappi_status == 'Boosting' and ev_power_w > 10200 }}"
        sequence:
            target:
            data:
              value: "{{ [correctie - 300, 0] | max }}"
Ga hem morgen overdag uitgebreid testen, maar suggesties zijn alvast welkom en hopelijk help ik hier ook iemand anders mee :)
Ik denk dat ik hier ook last van heb. De auto laad dan idd onder de 4 kW. Ik schroef even (handmatig) de batterijen terug. Vaak moet ik de auto en laadpaal even opnieuw aansluiten. Dan gaat hij volle bak. Batterijen weer naar max en het loopt. HW P1 meter is hier de loadbalancer. Peblar laadpaal. Ik heb een kwartier eerst de auto de kans gegeven om naar max te gaan maar dat gebeurde niet. Alleen de beschreven acties gaven resultaat. Apart.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:15:
[...]

Ik denk dat ik hier ook last van heb. De auto laad dan idd onder de 4 kW. Ik schroef even (handmatig) de batterijen terug. Vaak moet ik de auto en laadpaal even opnieuw aansluiten. Dan gaat hij volle bak. Batterijen weer naar max en het loopt. HW P1 meter is hier de loadbalancer. Peblar laadpaal. Ik heb een kwartier eerst de auto de kans gegeven om naar max te gaan maar dat gebeurde niet. Alleen de beschreven acties gaven resultaat. Apart.
Hier gelukkig geen probleem waarbij ik moet resetten ofzo en de laadpaal gaat niet onder de 4 kW, Fase C is er al wel eens uitgeknald :) Als er capaciteit beschikbaar komt pakken laadpaal/EV's dat direct. Wel het probleem dat dat steeds vaker beperkt wordt door vaatwasser, wasmachine, droger, oven, afzuigkap, kookplaat, magnetron en 1 of meerdere testaccu's, waardoor de auto uiteindelijk niet vol is en de rest wel, terwijl de prio bij de auto zou moeten liggen :)

Ook nog even dit toegevoegd om te kunnen monitoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoK21EdpYxUUf__1CwdaySrk34g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jzvQuI7sauK8r0hg3hvKVM4b.png?f=user_large

Morgen om 11:00 weer testen :)

• gast777
Pakhaas schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:34:
Toch zie ik 1 omvormer nu 20w ontladen (met de HW kwh meters). Dat zie ik ook niet terug op het dashboard van @gielz en in de Zendure app staan beide omvormer op standby en heb ik ontlaad vermogen ingesteld op 0w.
Dat is normaal bekend gedrag van Zendure. Is al geregeld besproken op Tweakers. Zie ook de 2e regel van de beperkingen in de proxy release-notes: https://github.com/gast77...eadme-ov-file#beperkingen

Na 5 minuten zet of Gielz of de Proxy het device in standby (smartmode=0, opslaan in flash) en dan gaat het vermogen naar 0. Geen probleem dus. :)

• Ben(V)
Pakhaas schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:10:
[...]

Misschien is het een idee dat je op het dashboard kan zien hoe lang geleden de batterij 100% is geweest en als het te lang heeft geduurd dat je een signaal krijgt. Dan kan je het zelf inplannen.
Als je de Firesone package gebruikt zit dat er al in, kwestie van even op je dashboard zetten.
sensor.solarflow_2400_ac_next_calibration

Pakhaas schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:10:
[...]

Komt er zeker weten in en staat nu ingepland voor Mei (testrelease 3/4e week maart en release 3e week april). Ik ga alleen het iets anders maken dan de integratie van Zendure zelf.

- Je kunt zien wanneer kalibraties zijn uitgevoerd (periode van 2 maanden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMwGrC0X9XxZ01ZDLz-nd4qAIlk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6CPOU6lS72wC14lFhC0xGvZL.png?f=user_large

- Je krijgt 2 sensoren, wanneer is de laatste kalibratie exact uitgevoerd en hoeveel dagen was dit geleden. Er word niet gekeken naar de eigen kalibratie die de batterij uitvoert deze is namelijk niet altijd juist. Als deze om 00:00 nog niet klaar is vind er namelijk een kalibratie reset plaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJSRGLSynP01azM29l3NMYxs-IM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ekU8MlmcSx4tq9qCgnfKoDn3.png?f=user_large

Ben(V) schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Als je de Firesone package gebruikt zit dat er al in, kwestie van even op je dashboard zetten.

[...]
Ik zou echt even naar de code kijken https://github.com/Zendur...5af75ccb649473989275dR216 mocht je deze actief gaan gebruiken in automatiseringen. Socstatus 0 en 1 zijn niet altijd juist als de kalibratie niet afgerond kan worden; https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84669218

[ Voor 15% gewijzigd door gielz op 08-03-2026 09:37 ]

• Ben(V)
Dat had ik al gelezen, ik gebruik die datum alleen als indicator en als ik niet tijdig voldoende zon gehad heb om ze op 100% te krijgen forceer ik het zelf even.
Zo voorkom ik dat de batterijen het zelf gaan doen met dit potentiële probleem tot gevolg.

Misschien dat ik nog wel eens een automatisering schrijf om dat automatisch te doen, maar nu doe ik het nog zelf even.

• YvonneVP
gielz schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Komt er zeker weten in en staat nu ingepland voor Mei (testrelease 3/4e week maart en release 3e week april). Ik ga alleen het iets anders maken dan de integratie van Zendure zelf.

[Afbeelding]

- Je krijgt 2 sensoren, wanneer is de laatste kalibratie exact uitgevoerd en hoeveel dagen was dit geleden. Er word niet gekeken naar de eigen kalibratie die de batterij uitvoert deze is namelijk niet altijd juist. Als deze om 00:00 nog niet klaar is vind er namelijk een kalibratie reset plaats.
[Afbeelding]
En als je de kalibratie tussendoor handmatig uit wilt voeren? Wilde je daar dan ook een mogelijkheid voor inbouwen, of kunnen we dan gewoon vanuit HA dit uitvoeren? Of zou dat overkill zijn?

data:

• YvonneVP
gielz schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:29:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En als je de kalibratie tussendoor handmatig uit wilt voeren? Wilde je daar dan ook een mogelijkheid voor inbouwen, of kunnen we dan gewoon vanuit HA dit uitvoeren? Of zou dat overkill zijn?

data:
YvonneVP schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:36:
[...]

data:
De batCalTime instelling geeft alleen maar aan hoe laat hij een kalibratie mag doen (na 1 maand geen 100%) zoals je ook kunt terug vinden in de zendure app met de laatste firmware. En eigenlijk is het niet meer als de modus "snel opladen" gebruiken om de batterij tot 100% te brengen waar de kalibratie plaatsvind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU64gABtOYYRxHsenSCWtMQ3luc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF9zI0w2fYoThnLNx927LeeU.jpg?f=fotoalbum_large

Straks vanaf de mei release van gielz heb je 2 tal nieuwe sensoren. 1 daarvan heet sensor.zendure_2400_ac_laatste_kalibratie_dagen. Daar zie je straks hoeveel dagen geleden de laatste kalibratie heeft plaatsgevonden. Dit is dan ook netjes terug te vinden op het dashboard.

Automatisch kalibratie runs starten zou ook een optie kunnen zijn maar de meeste willen dit gewoon zelf bekijken en uitvoeren wanneer het handig is. Daarom is de indicatie in de Mei release wel een mooie aanvulling.

Moest om 11:00 ergens anders zijn, dus kan nu pas aan de automatisering sleutelen, maar heb het volgens mij werkend:

Code van gisteravond werkt niet, iets met een + en - verkeerd om. Omvormers alle 3 op 2400 Watt en de auto niet op 9-11 kW, maar minder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLJ-dwNV-pMuO2N0Tu8WbFxd254=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1I2J6Ti8yRgmYQ1BJ4GPU7B.png?f=fotoalbum_large

Aangepaste code, je ziet netjes de vermogens van de 3 omvormers met 400 Watt per stuk naar 2000 teruglopen. Daardoor komt de EV op 9500-10500 Watt uit, het ingestelde minimum én de correctiewaarde wordt mooi toegepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpZM0yjFKXhV4-9efHdNLmgQfx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKBxyuTKONi59Rh4oJLHiFy7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENT8BLwaTLk7HE4rA52kpJY3G4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kj6RaH963q1zBT2T1tph8oNN.png?f=fotoalbum_large

Zal het nog wat verder tweaken en dan hier delen.

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-04 11:01
Ik heb sinds vandaag de 2400AC met 4 batterijen draaien op een aparte groep (2400W), maak hierbij gebruik van de Zendure P1 meter. Alles draait nu prima, dit is met het Zendure HEMS.
Volgende stap is nu HA integratie, ik zie de officiële en dan de SDK based, laatste heeft zeker voorkeur omdat die volledig lokaal is, correct ?
Nu wat ik niet goed begrijp, je moet HEMS deactiveren in de Zendure app bij beide integraties ? Dus zonder HA valt die dan stil of mis ik iets ?
Als ik de installatie doorlees, zie ik dat je een meter moet kiezen, maar ik heb deze van Zendure zelf in het systeem zitten...
Graag even kleine verduidelijking hier, en dan beginnen we eraan ;-)
Alvast bedankt !
GeertV78 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:49:
Ik heb sinds vandaag de 2400AC met 4 batterijen draaien op een aparte groep (2400W), maak hierbij gebruik van de Zendure P1 meter. Alles draait nu prima, dit is met het Zendure HEMS.
Volgende stap is nu HA integratie, ik zie de officiële en dan de SDK based, laatste heeft zeker voorkeur omdat die volledig lokaal is, correct ?
Nu wat ik niet goed begrijp, je moet HEMS deactiveren in de Zendure app bij beide integraties ? Dus zonder HA valt die dan stil of mis ik iets ?
Als ik de installatie doorlees, zie ik dat je een meter moet kiezen, maar ik heb deze van Zendure zelf in het systeem zitten...
Graag even kleine verduidelijking hier, en dan beginnen we eraan ;-)
Alvast bedankt !
De SDK varianten zelfbouw en gielz zijn 100% lokaal. En de Zendure HA kun je lokaal zenSDK achteraf kiezen. Kies je voor gielz dan zou ik deze readme volgen; https://github.com/Gielz1...elz1986-April-2026-Update

Je P1 van Zendure is altijd goed te gebruiken hiervoor staat in de TS een wiki link; https://github.com/Gielz1...ende-P1-CT-meters-(API's)

En je vraag met betrekking tot HEMS; Het is HEMS of Home Assistant. Iets met 2 kapiteinen op 1 schip.

• GeertV78
@gielz bedankt voor je feedback. De P1 meter data heb ik er al in gekregen :-)
Ik snap dat er maar 1 kan aansturen, maar idee was vooral om gewoon uit te lezen in een eerste fase...
Ik wil vooral vermijden dat de batterij niet meer werkt als HA zou uitliggen.
GeertV78 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:06:
Ik snap dat er maar 1 kan aansturen, maar idee was vooral om gewoon uit te lezen in een eerste fase...
De gielz zonder automatisering, of zendure HA met mode OFF. Dan kun je HEMS het werk laten doen en HA alleen voor statistieken gebruiken. *O*

• YvonneVP
gielz schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:10:
[...]

De batCalTime instelling geeft alleen maar aan hoe laat hij een kalibratie mag doen (na 1 maand geen 100%) zoals je ook kunt terug vinden in de zendure app met de laatste firmware. En eigenlijk is het niet meer als de modus "snel opladen" gebruiken om de batterij tot 100% te brengen waar de kalibratie plaatsvind.

[Afbeelding]

Straks vanaf de mei release van gielz heb je 2 tal nieuwe sensoren. 1 daarvan heet sensor.zendure_2400_ac_laatste_kalibratie_dagen. Daar zie je straks hoeveel dagen geleden de laatste kalibratie heeft plaatsgevonden. Dit is dan ook netjes terug te vinden op het dashboard.

Automatisch kalibratie runs starten zou ook een optie kunnen zijn maar de meeste willen dit gewoon zelf bekijken en uitvoeren wanneer het handig is. Daarom is de indicatie in de Mei release wel een mooie aanvulling.
Ah ok. Bedankt voor de uitleg. Heb ik weer wat bijgeleerd. _/-\o_

• YvonneVP
Taro schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:17:
Moest om 11:00 ergens anders zijn, dus kan nu pas aan de automatisering sleutelen, maar heb het volgens mij werkend:

Code van gisteravond werkt niet, iets met een + en - verkeerd om. Omvormers alle 3 op 2400 Watt en de auto niet op 9-11 kW, maar minder:
[Afbeelding]

Aangepaste code, je ziet netjes de vermogens van de 3 omvormers met 400 Watt per stuk naar 2000 teruglopen. Daardoor komt de EV op 9500-10500 Watt uit, het ingestelde minimum én de correctiewaarde wordt mooi toegepast:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zal het nog wat verder tweaken en dan hier delen.
Nu begrijp ik waar je die batterijen voor nodig hebt. ;) Ok, het is ook leuk en functioneel speelgoed om mee bezig te zijn.

• YvonneVP
GeertV78 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:06:
Mocht HA eruit liggen, dan zou je (tijdelijk) terug kunnen vallen op de Zendure app tot je HA weer up-and-running hebt. Het is dan even hinderlijk omdat de app minder flexibel is, maar het is niet zo dat je dan niks met je batterij kunt doen. Gewoon HEMS weer aanzetten, je omvormer weer toevoegen, Zendure P1 meter ook weer activeren, en dan de app gebruiken om even aan te sturen. Mijn HA heeft er verschillende keren uitgelegen, toen ik het nog onder Windows had draaien in een VM. Ik heb nu een thin client waar HA op draait, en sindsdien zijn alle problemen verleden tijd. Schijnbaar was de Entsoe integratie de boosdoener. Ik las dat wel meer mensen ineens hun HA omgeving niet meer konden benaderen nadat ze Entsoe geïnstalleerd hadden.

• YvonneVP
@gielz Heb je ook nog plannen om jouw integratie ook nog naar bijvoorbeeld het Duits of Engels te vertalen? Of zou het niet in Duitsland of Engeland kunnen draaien omdat het daar misschien net anders gaat dan in NL en BE?

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:52
Moest hem toch even delen.
Afgelopen week mooi wat zon gehad, batterij redelijk vol en NOM aanstaan Met de Gielz automatisering (Ontlaad marge 0). Was 1 dag er tussen in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yopfYhjnUP6vtGe1_qxyxt9hcXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kARzPVmOdYt2QgCwodXjYIBx.png?f=user_large

Oke het was een beetje vals spelen, geen groot verbruikers aan gehad, maar toch geen verkeerde score ;)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• YvonneVP
DrNickB schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:41:
Moest hem toch even delen.
Afgelopen week mooi wat zon gehad, batterij redelijk vol en NOM aanstaan Met de Gielz automatisering (Ontlaad marge 0). Was 1 dag er tussen in.
[Afbeelding]

Oke het was een beetje vals spelen, geen groot verbruikers aan gehad, maar toch geen verkeerde score ;)
Ik wordt hier ook wel vrolijk van. Het beetje verbruik wat ik op een dag dan nog heb wordt nu nog opgeheven door de saldering. Het is een extreem laag verbruik, zeker omdat de batterijen volgepompt zijn met zonnestroom. Dit kreeg ik met de Zendure app niet voor elkaar, en zou ik waarschijnlijk ook niet voor elkaar hebben gekregen zonder om de haverklap in de app te moeten gaan kijken, of instellingen te veranderen. Nu kijk ik alleen naar de goedkope en dure uren, en dan hoofdzakelijk ook alleen maar als er weinig zon voorspeld is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YHa5HQE2QHPbWEX0nlA3BQMphc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mXOdZTCXax1LjliFihQCQDLs.png?f=fotoalbum_large

En dit overzicht is nog mooier. Overzicht van 2 weken en de afname aan energie tussen die 2 weken. In de afgelopen week is er ook nog iets minder teruglevering geweest, maar is het verbruik met zo'n 50% afgenomen. En ik ben de afgelopen week dus goed voor de @gielz integratie gegaan mbt welke instellingen ik voor mijn verbruik het beste kon gebruiken. *O* Ik ben dus benieuwd hoe het straks zal zijn als we langere tijd zon hebben om de batterijen mee vol te kunnen pompen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuyYnbQZWN_S90jJGckSHZkxyhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HwTPB5snaC3AaVfPCqsFetVj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door YvonneVP op 08-03-2026 22:50 ]

• alitrix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-03 11:53
Ik heb vrijdag mijn SolarFlow 2400 AC geupgrade naar de nieuwste firmware (v1.0.19) en heb nu enorm spijt

Deze lijkt dingen stuk te maken en kan de batterij nu niet meer gebruiken.
Ik beheer de batterijen via een HA automation, dat al meer dan 1jaar werkt. (dus HEMS staat ook uit)

Nu blijkt dat sinds deze update iets geks aan de hand is, als ik de BMS op INPUT mode zet en bv 500W instel. Dan gaat die voor 5-8sec laden en dan schakelt die automatisch terug naar 0 (output mode)

Ik heb 2 losse BMS met ieder 2 batterijen. En beide hebben dit probleem sinds de upgrade.

En ik weet niet meer wat ik moet doen, heb al reset geprobeerd. BMS los gekoppeld en weer terug gezet op de batterijen.
Hij blijft dit maar elke keer doen. Nu las ik ergens in de vorige posts dat Zendure pas ergens april/mei een nieuwe update verwachten.
Dat betekend dat mijn batterij nutteloos zijn geworden tot die tijd :( , juist als het zo zonnig begint te worden de komende tijd

Weet iemand of dit nog anders opgelost kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imLvLFw_I90x3s-1Ktkon8ekxnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W35HFJZ7ltNu9Mmj9amBliTP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9D-6a3fMOUMj_WHBxOUxLZPEDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMyY5DwSkFMf5UL9WkfUVBY7.jpg?f=fotoalbum_large

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:08

Aardedraadje

Met kabelschoen

alitrix schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:45:
Ik heb vrijdag mijn SolarFlow 2400 AC geupgrade naar de nieuwste firmware (v1.0.19) en heb nu enorm spijt

Deze lijkt dingen stuk te maken en kan de batterij nu niet meer gebruiken.
Ik beheer de batterijen via een HA automation, dat al meer dan 1jaar werkt. (dus HEMS staat ook uit)

Nu blijkt dat sinds deze update iets geks aan de hand is, als ik de BMS op INPUT mode zet en bv 500W instel. Dan gaat die voor 5-8sec laden en dan schakelt die automatisch terug naar 0 (output mode)

Ik heb 2 losse BMS met ieder 2 batterijen. En beide hebben dit probleem sinds de upgrade.

En ik weet niet meer wat ik moet doen, heb al reset geprobeerd. BMS los gekoppeld en weer terug gezet op de batterijen.
Hij blijft dit maar elke keer doen. Nu las ik ergens in de vorige posts dat Zendure pas ergens april/mei een nieuwe update verwachten.
Dat betekend dat mijn batterij nutteloos zijn geworden tot die tijd :( , juist als het zo zonnig begint te worden de komende tijd

Weet iemand of dit nog anders opgelost kan worden?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wil niet zeggen dat je waarneming niet klopt, maar ik heb recent ook deze update gedaan op m'n SF2400AC en hier werkt het nog steeds goed, batterij laadt en ontlaadt dezer dagen elke dag wel met de huidige dynamische spread. Ook NOM werkt nog steeds prima.

Ik gebruik Gielz (weliswaar de versie van afgelopen september, updaten heb ik nog geen tijd voor gemaakt).

Ik zou het dus niet per se in de firmware zoeken maar eerder in een wisselwerking tussen je automation en de nieuwe firmware. Wellicht dat een property van de batterij net wat anders werkt nu en daardoor je automation van slag is geraakt?

• alitrix
Aardedraadje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:53:
[...]

Ik wil niet zeggen dat je waarneming niet klopt, maar ik heb recent ook deze update gedaan op m'n SF2400AC en hier werkt het nog steeds goed, batterij laadt en ontlaadt dezer dagen elke dag wel met de huidige dynamische spread. Ook NOM werkt nog steeds prima.

Ik gebruik Gielz (weliswaar de versie van afgelopen november, updaten heb ik nog geen tijd voor gemaakt).

Ik zou het dus niet per se in de firmware zoeken maar eerder in een wisselwerking tussen je automation en de nieuwe firmware. Wellicht dat een property van de batterij net wat anders werkt nu en daardoor je automation van slag is geraakt?
In eerste instantie dacht ik ook dat het aan mijn automation lag.
Daarom heb ik ALLES uitgezet, dus HA heeft geen controle meer over de batterij.

Dit probleem ontstaat dus ook via de app zelf, als ik hem handmatig op willekeurig waarde zet.
Dan werkt het voor paar seconden en schakelt die hem weer terug op 0W output.

Ik kom net wel erachter dat als ik via de HEMS instel , laad op tussen 07:00 - 09:00 op 400W, dan werkt het wel.

Ik heb namelijk nog 1 theorie over, omdat beide batterijen op hun min SOC zitten (10% en 8%) , is die uit veiligheid dit tegen aan het houden (wat heel raar is, dan zou die bij output dat moeten tegenhouden)

Wanneer het vanmiddag wat zonniger is, ga ik ze beide richting 25% fullen en dan kijken of het dan weer handmatig werkt.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:08

Aardedraadje

Met kabelschoen

alitrix schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:57:
[...]

In eerste instantie dacht ik ook dat het aan mijn automation lag.
Daarom heb ik ALLES uitgezet, dus HA heeft geen controle meer over de batterij.

Dit probleem ontstaat dus ook via de app zelf, als ik hem handmatig op willekeurig waarde zet.
Dan werkt het voor paar seconden en schakelt die hem weer terug op 0W output.

Ik kom net wel erachter dat als ik via de HEMS instel , laad op tussen 07:00 - 09:00 op 400W, dan werkt het wel.

Ik heb namelijk nog 1 theorie over, omdat beide batterijen op hun min SOC zitten (10% en 8%) , is die uit veiligheid dit tegen aan het houden (wat heel raar is, dan zou die bij output dat moeten tegenhouden)

Wanneer het vanmiddag wat zonniger is, ga ik ze beide richting 25% fullen en dan kijken of het dan weer handmatig werkt.
Je zou de theorie kunnen testen door de Min SOC even in te stellen op 5%

• alitrix
Aardedraadje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Je zou de theorie kunnen testen door de Min SOC even in te stellen op 5%
Nu begint die helemaal vaag te doen
De batterij die nog 10% had, heb ik op min SOC 5% gezet.

En wanneer ik input op 400W zet bv, doet die het wat langer dit keer, +/- 10-15sec
En daarna schakelt die alsnog over naar output en zet die hem ineens op 800W output

Het lijk wel alsof die hem wilt leegtrekken tot min SOC ivm calibratie ofzo? Soort van een half afgeronde calibratie

Wanneer ik hem op input 400W zet, dan schakelt die hem weer terug naar 800W output (HA staat zelfs uit nu)

Het is echt irritant dat er geen logs in te zien zijn, dan weet ik precies wat die aan het doen is
alitrix schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:41:
[...]

Nu begint die helemaal vaag te doen
De batterij die nog 10% had, heb ik op min SOC 5% gezet.

En wanneer ik input op 400W zet bv, doet die het wat langer dit keer, +/- 10-15sec
En daarna schakelt die alsnog over naar output en zet die hem ineens op 800W output

Het lijk wel alsof die hem wilt leegtrekken tot min SOC ivm calibratie ofzo? Soort van een half afgeronde calibratie

Wanneer ik hem op input 400W zet, dan schakelt die hem weer terug naar 800W output (HA staat zelfs uit nu)

Het is echt irritant dat er geen logs in te zien zijn, dan weet ik precies wat die aan het doen is
Heb je al geprobeerd HEMS en HA uit te zetten dan via postman/cmd een command te sturen en dan via de properties te kijken of hij dan wel aan te sturen is?

Post ook even je properties dan kan deze vergeleken worden met een werkende batterij. Ik heb hier de laatste firmware en draai zonder problemen.

• GeertV78
gielz schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:47:
[...]

De gielz zonder automatisering, of zendure HA met mode OFF. Dan kun je HEMS het werk laten doen en HA alleen voor statistieken gebruiken. *O*
@gielz heb die van jou draaien met dashboard, zonder de automatisering. In 1 woord: Top !
Wat ik wel zie: ik heb 4 batterijen maar zie er in het dashboard slechts 3 (en dus ook capaciteit klopt niet)... Waar kan dit aan liggen ? Heb gekeken en is ook in app zo trouwens...
Alvast bedankt !

[ Voor 20% gewijzigd door GeertV78 op 09-03-2026 10:21 ]

• Pakhaas
Wat kan je doen met de batterij volgorde in het dashboard en hoe weet je precies wat bijv 1 en 6 is. Wanneer is het nodig om dit in te vullen?

Werkt dat ook als je 2 omvormers aanstuurt via @gast777 zijn node red proxy?

• gast777
Pakhaas schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:22:
Wat kan je doen met de batterij volgorde in het dashboard en hoe weet je precies wat bijv 1 en 6 is. Wanneer is het nodig om dit in te vullen?

Werkt dat ook als je 2 omvormers aanstuurt via @gast777 zijn node red proxy?
Ja dat werkt ook met de proxy er tussen. Als je twee Zendures hebt met ieder 3 batterijen, dan presenteert de proxy aan HA 1 Zendure apparaat met 6 batterijen. De eerste 3 in de lijst zijn die van Zendure 1 en de laatste 3 zijn die van Zendure 2.

Reden om de getoonde volgorde te varanderen: de getoonde volgorde van de batterijen is soms/vaak niet per se de echte fysieke volgorde. Je kunt dit checken dmv de serienummers. Als je de volgorde correct getoond wilt hebben, kun je dus via Gielz de serienummer volgorde aangeven.

Hier vul je de volgorde in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PilKflFq-8OkefRZRTvtJu2l6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpKNGZsjpBgjuAW33AAvZEnU.png?f=fotoalbum_large

En hier verandert dan de volgorde (als ze verschillende temp of percentage hebben kun je ze zie verplaatsen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9Hk77YC49ZEHtpN2f4Sze2FzXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dJFxdhbWlQDpRtquOnY1SPQN.png?f=fotoalbum_large

• YvonneVP
Ik heb gisteravond laat de nieuwe firmware erop gezet, en afgelopen nacht heeft die batterij lopen pingpongen alsof er een grote prijs te verdienen viel. Ik heb nu de uitleestijd van 5 naar 8 seconden gezet in de automation om te kijken of het dan beter gaat. Ik had zowel Dynamisch NOM, Dynamisch NOM (Duur) als NOM geprobeerd met bij alle 3 de instellingen hetzelfde resultaat. Hij gaat van onladen naar standby, naar opladen, terwijl de periode in de Apex Chart op dat moment op 'duur' staat ingesteld. Starten met opladen heb ik nu ingesteld op -200 en afgelopen nacht heb ik die op gegeven moment even op -500 gezet om te voorkomen dat ie in de dure periode zou gaan opladen. Ik weet niet of dit ook echt specifiek met de update van Zendure te maken heeft of niet, maar het viel me op toen ik de batterij in Standby en Opladen heb zien staan terwijl dit dus eigenlijk niet zou moeten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhIDvyZJOqfduUsplhifmB15bds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bglp5du6KrmTAefkgI8LAheI.jpg?f=fotoalbum_large

• gast777
gast777 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:01:
[...]
Je kunt dit checken dmv de serienummers. Als je de volgorde correct getoond wilt hebben, kun je dus via Gielz de serienummer volgorde aangeven.
Oh, ik zie nu even niet de serienummers in het standaard Gielz dashboard, maar die kun je gemakkelijk zien door dit in je browser adresbalk te zetten:

<wat je hebt ingevuld in "Zendure 2400 AC IP-adres">/properties/report

YvonneVP schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:03:
Ik heb gisteravond laat de nieuwe firmware erop gezet, en afgelopen nacht heeft die batterij lopen pingpongen alsof er een grote prijs te verdienen viel. Ik heb nu de uitleestijd van 5 naar 8 seconden gezet in de automation om te kijken of het dan beter gaat. Ik had zowel Dynamisch NOM, Dynamisch NOM (Duur) als NOM geprobeerd met bij alle 3 de instellingen hetzelfde resultaat. Hij gaat van onladen naar standby, naar opladen, terwijl de periode in de Apex Chart op dat moment op 'duur' staat ingesteld. Starten met opladen heb ik nu ingesteld op -200 en afgelopen nacht heb ik die op gegeven moment even op -500 gezet om te voorkomen dat ie in de dure periode zou gaan opladen. Ik weet niet of dit ook echt specifiek met de update van Zendure te maken heeft of niet, maar het viel me op toen ik de batterij in Standby en Opladen heb zien staan terwijl dit dus eigenlijk niet zou moeten. [Afbeelding]
Is dit niet het firmware probleem waar meerdere al over zijn begonnen? De automatisering zou ik zelf niet aanpassen omdat je anders straks niet meer weet waar het fout gaat. Zou even je logboek delen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1GrV93bIy6KEQr5RnGeb0HaAxQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BNXPwza9yzaNwm0lt7XN5wtK.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door gielz op 09-03-2026 11:16 ]

• alitrix
gielz schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:04:
[...]

Heb je al geprobeerd HEMS en HA uit te zetten dan via postman/cmd een command te sturen en dan via de properties te kijken of hij dan wel aan te sturen is?

Post ook even je properties dan kan deze vergeleken worden met een werkende batterij. Ik heb hier de laatste firmware en draai zonder problemen.
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Wat blijkbaar heeft gewerkt, nu de zon sterk is, heb ik via HEMS gewoon ingesteld laad op tussen 10:00 - 12:00 op 2400W (1200W per BMS)

Toen de accu op ~15% was, heb ik HEMS uitgezet (en losgekoppeld van de batterijen)
Input handmatig op 400W gezet (via de app) en hij bleef netjes erop staan.

Ik vermoed dat er ergens een safety check vastzat in de firmware update en door de accu's op te laden via HEMS (was nog enige manier wat werkt) is dat weggegaan?

Ben blij dat ik de accu's weer terug heb, HA automation staat weer aan en werkt perfect weer
Ik heb dit dashboard gedeeld in het algemene Zendure topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBLtxI6vX4EUdw2To1evmXmEEqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzJ6G8RYOUUU64OuFA6epx4c.png?f=fotoalbum_large

Op verzoek deel ik hier de bij behorende code. Zelf wel even de code aan elkaar plakken. Tweakers heeft een limiet zitten op het aantal karakters per post. Ik krijg hem (helaas) niet in 1 post.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
views:
  - title: Dynamisch en Batterijen
    sections:
      - type: grid
        cards:
          - type: heading
            heading: Verbruik en Batterij
            heading_style: title
            badges:
              - type: entity
                entity: sensor.p1_aansturing_vermogen
                show_state: true
                show_icon: true
                icon: mdi:transmission-tower
                color: amber
                entity: sensor.kwh_meter_vermogen_2
                icon: mdi:solar-panel
                icon: mdi:power-plug-battery
                entity: sensor.zendure_2400_ac_indicatie_beschikbare_energie
                icon: mdi:cash
                entity: sensor.winst_periode_zd1_zd2
                tap_action:
                  action: more-info
          - type: custom:apexcharts-card
            cache: true
            update_interval: 15min
            stacked: true
            header:
              show: true
              show_states: true
              title: ''
            graph_span: 24h
            span:
              start: day
            series:
              - entity: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing
                name: Batterij
                statistics:
                  period: 5minute
                  type: mean
                  align: start
                type: area
                transform: return -x;
                stroke_width: 2
                opacity: 0.2
                extend_to: now
                color: '#01a180'
                float_precision: 0
                yaxis_id: energy
                show:
                  in_header: false
              - entity: sensor.p1_nom_doel
                name: P1 NOM Doel
                statistics:
                  period: 5minute
                  type: mean
                  align: start
                type: area
                stroke_width: 0
                opacity: 1
                extend_to: now
                color: '#595a5f'
                float_precision: 0
                yaxis_id: energy
                show:
            apex_config:
              tooltip:
                x:
                  format: HH:mm
                  show: false
              xaxis:
                labels:
                  style:
                    colors: grey
                axisTicks:
                axisBorder:
                  color: '#616269'
              yaxis:
                - title:
                    text: ''
                  decimalsInFloat: 0
                  labels:
                    style:
                      colors: '#7b7c83'
              grid:
                strokeDashArray: 0
                borderColor: rgb(52,52,52)
              chart:
                height: 230px
                toolbar:
                  tools:
                    download: false
                    selection: false
                    zoom: true
                    zoomin: false
                    zoomout: false
                    pan: false
                zoom:
                  enabled: true
                  allowMouseWheelZoom: true
                  autoScaleYaxis: true
              legend:
              markers:
                size: 0
                hover:
          - type: custom:layout-card
            layout_type: grid
            layout:
              grid-template-columns: repeat(3, 1fr)
              grid-gap: 1px
            cards:
              - type: custom:modern-circular-gauge
                entity: sensor.zendure_1_vermogen_aansturing
                needle: true
                min: -2400
                max: 2400
                smooth_segments: true
                header_position: bottom
                adaptive_icon_color: true
                name: Zen 1
                secondary:
                  entity: sensor.zendure_1_laadpercentage
                  name: SoC
                  unit: '%'
                segments:
                  - from: -2400
                    to: -1
                    color:
                      - 0
                      - 200
                      - 0
                  - from: 0
                    to: 2400
                    color:
                      - 168
                      - 85
                      - 247
                style: |
                  ha-card { height: 180px; width: 100px; margin: auto; }
                entity: sensor.zendure_2_vermogen_aansturing
                name: Zen 2
                secondary:
                  entity: sensor.zendure_2_laadpercentage
                segments:
                    color:
                      - 0
                      - 200
                      - 0
                    color:
                      - 168
                      - 85
                      - 247
                entity: sensor.kwh_meter_batterijgroep_vermogen
                name: AM (MID)
                secondary:
                  entity: sensor.accumate_soc
                segments:
                    color:
                      - 0
                      - 200
                      - 0
                    color:
                      - 59
                      - 130
                      - 246
          - type: entities
            entities:
              - entity: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
            card_mod:
                ha-card {
                  padding: 8px 12px;
                  min-height: 72px;   /* mag, blokkeert dropdown niet */
                }
                ha-card .card-content {
                  padding-top: 4px;
                  padding-bottom: 4px;
                }

Deel 2:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
        cards:
            heading: Dynamische Tarieven Vandaag
            badges:
                entity: sensor.dynamisch_nordpool
                icon: mdi:currency-eur
                tap_action:
                  action: more-info
                entity: sensor.dynamische_tarief_peiode
                icon: mdi:clock
            update_interval: 1sec
            experimental:
              color_threshold: true
            apex_config:
              markers:
                hover:
              annotations:
                xaxis:
                  - x: EVAL:Date.now()-(30*60*1000)
                    borderColor: '#e4e4e7'
                    strokeDashArray: 2
                    label:
                      orientation: horizontal
                      offsetX: -15
                      offsetY: 12
                      borderWidth: 2
                      borderColor: '#23242b'
                      text: nu
                      style:
                        color: '#000'
                        padding:
                          bottom: 2
                          top: -1
                          left: 4
                          right: 4
              plotOptions:
                bar:
                  columnWidth: 90%
              tooltip:
                enabledOnSeries:
                  - 0
                followCursor: true
                shared: true
                intersect: false
                x:
              grid:
                borderColor: '#332f2c'
              chart:
                height: 240px
                stackOnlyBar: true
              yaxis:
                - title:
                  decimalsInFloat: 2
                  max: 0.6
                  tickAmount: 4
                  forceNiceScale: false
                  labels:
                    style:
              xaxis:
                labels:
                axisTicks:
                axisBorder:
              legend:
            span:
            series:
              - entity: sensor.dynamisch_nordpool
                yaxis_id: Prijs
                type: column
                color: '#ebebeb'
                float_precision: 3
                color_threshold:
                  - value: 0
                    color: '#186ddc'
                  - value: 0.155
                    color: '#04822e'
                  - value: 0.2
                    color: '#12A141'
                  - value: 0.25
                    color: '#79B92C'
                  - value: 0.3
                    color: '#C4D81D'
                  - value: 0.35
                    color: '#F3DC0C'
                  - value: 0.4
                    color: '#EFA51E'
                  - value: 0.45
                    color: '#E76821'
                  - value: 0.5
                    color: '#DC182F'
                name: Vandaag
                show:
                  legend_value: false
                  extremas: false
                data_generator: |
                  return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
                    return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
                  });
                opacity: 0
                name: Vandaag
                show:
                  extremas: true
                  return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
                    return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
                  });
              - entity: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
                color: green
                curve: stepline
                opacity: 0.3
                name: Goedkoop
                  const data = entity.attributes["raw_today"];
                  if (!data) return [];

return data.map(item => {
                    const tijd = new Date(item.start).getTime();
                    const waarde = item.goedkoop === "ja" ? 1 : 0;
                    return [tijd, waarde];
                  });
                color: red
                opacity: 0.55
                name: Duur
                  const data = entity.attributes["raw_today"];
                  if (!data) return [];

const waarde = item.duur === "ja" ? 1 : 0;
                    return [tijd, waarde];
                  });
            entities:
              - entity: sensor.dynamisch_spread_indicatie
                name: Spread Indicatie
              - entity: sensor.dynamisch_spread_indicatie_nom
                name: Spread Indicatie NOM
              - entity: sensor.dynamische_spread_vandaag
              - entity: input_number.dynamisch_goedkoopste_x_periode
                type: custom:numberbox-card
                name: Goedkoopste X Periode
              - entity: input_number.dynamisch_duurste_x_periode
                name: Duurste X Periode
              - entity: input_text.dynamisch_handmatige_periode
                name: Handmatige Periode
        cards:
            heading: Dynamische Tarieven Morgen
            experimental:
              color_threshold: true
            apex_config:
              markers:
                hover:
              plotOptions:
                bar:
                  columnWidth: 90%
              tooltip:
                enabledOnSeries:
                  - 0
                followCursor: true
                shared: true
                intersect: false
                x:
              grid:
                borderColor: '#332f2c'
              chart:
                height: 240px
                stackOnlyBar: true
              yaxis:
                - title:
                  decimalsInFloat: 2
                  max: 0.6
                  tickAmount: 4
                  forceNiceScale: false
                  labels:
                    style:
              xaxis:
                labels:
                axisTicks:
                axisBorder:
              legend:
            span:
              offset: +1d
            series:
                color_threshold:
                  - value: 0
                    color: '#186ddc'
                  - value: 0.155
                    color: '#04822e'
                  - value: 0.2
                    color: '#12A141'
                  - value: 0.25
                    color: '#79B92C'
                  - value: 0.3
                    color: '#C4D81D'
                  - value: 0.35
                    color: '#F3DC0C'
                  - value: 0.4
                    color: '#EFA51E'
                  - value: 0.45
                    color: '#E76821'
                  - value: 0.5
                    color: '#DC182F'
                name: Morgen
                show:
                  extremas: false
                  return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
                    return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
                  });
                opacity: 0
                name: Morgen
                show:
                  extremas: true
                  return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
                    return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
                  });
                color: green
                opacity: 0.3
                name: Goedkoop
                  const data = entity.attributes["raw_tomorrow"];
                  if (!data) return [];

const waarde = item.goedkoop === "ja" ? 1 : 0;
                    return [tijd, waarde];
                  });
                color: red
                opacity: 0.55
                name: Duur
                  const data = entity.attributes["raw_tomorrow"];
                  if (!data) return [];

const waarde = item.duur === "ja" ? 1 : 0;
                    return [tijd, waarde];
                  });
            entities:
              - entity: sensor.dynamisch_spread_indicatie_morgen
                name: Spread Indicatie Morgen
              - entity: sensor.dynamisch_spread_indicatie_nom_morgen
                name: Spread Indicatie NOM Morgen
              - entity: sensor.dynamische_spread_morgen
              - entity: input_number.dynamisch_goedkoopste_x_periode_morgen
                name: Goedkoopste X Periode Morgen
              - entity: input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
                name: Duurste X Periode Morgen
              - entity: input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
                name: Handmatige Periode Morgen

• YvonneVP
Ik heb de Gielz automatisering even uit gezet, HEMS aangezet op slimme meter modus om op te laden, HEMS weer uitgezet en de automatisering weer aangezet, en Timepatern trigger weer op 5 sec terug gezet, en nu pingpongt ie niet. Ik zal het vanavond, als ie weer gaat ontladen, weer even in de gaten houden om e kijken wat ie dan doet, en of ie dus weer gaat pingpongen of niet. Als het ontladen dan weer gewoon rustig verloopt dan zit er denk ik in de update van Zendure iets wat dit gepingpong veroorzaakt. Als het dan zo op te lossen is, door HEMS weer even aan te zetten, dan is het gelukkig een makkelijke oplossing/workaround om alles weer op de rit te krijgen om Gielz zijn oplossing te kunnen blijven gebruiken.

• koboy

koboy

YvonneVP schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:39:
Ik heb de Gielz automatisering even uit gezet, HEMS aangezet op slimme meter modus om op te laden, HEMS weer uitgezet en de automatisering weer aangezet, en Timepatern trigger weer op 5 sec terug gezet, en nu pingpongt ie niet. Ik zal het vanavond, als ie weer gaat ontladen, weer even in de gaten houden om e kijken wat ie dan doet, en of ie dus weer gaat pingpongen of niet. Als het ontladen dan weer gewoon rustig verloopt dan zit er denk ik in de update van Zendure iets wat dit gepingpong veroorzaakt. Als het dan zo op te lossen is, door HEMS weer even aan te zetten, dan is het gelukkig een makkelijke oplossing/workaround om alles weer op de rit te krijgen om Gielz zijn oplossing te kunnen blijven gebruiken.
Hmmmm, ik krijg een ideetje..... Uit de post van @alitrix begreep ik dat hij had geupdate bij een lage SOC. Jij ook?

Van de twee nu bekende geslaagde updates: @gielz en nog iemand anders @devke, wat was de SOC tijdens updaten bij jullie?

Het zou kunnen dat het updaten misgaat bij lage(re) SOC. In elk geval blijf ik nog even van de knop af....

koboy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Hmmmm, ik krijg een ideetje..... Uit de post van @alitrix begreep ik dat hij had geupdate bij een lage SOC. Jij ook?

Van de twee nu bekende geslaagde updates: @gielz en @devke, wat was de SOC tijdens updaten bij jullie?

Het zou kunnen dat het updaten misgaat bij lage(re) SOC. In elk geval blijf ik nog even van de knop af....
Ik doe een firmware update standaard boven de 25%. Dacht gelezen te hebben dat in deze nieuwe firmware standaard soc bescherming zit en gaat bijladen wellicht ontstaat daar het probleem.

*Hier de laatste firmware

Pagina: 1 ... 24 ... 31 Laatste