6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dit is een voorbeeld, je moet even zoeken wat de bearer token is hoe je hem gebruikt.remcoXP schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:33:
[...]
wil je vertellen hoe je dit gedaan hebt?
Edit, hier staat de token uitgelegd https://community.home-as...ved-access-token/162159/5
Ik ben op vakantie dus kan niet overal bij nu.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| - name: ha.saj.pv type: custom power: source: http uri: http://<ha_ip>:8123/api/states/sensor.saj_mqtt_summary_photovoltaic_power method: GET headers: - Authorization: Bearer <token> insecure: true jq: .state|tonumber timeout: 2s - name: ha.saj.battery type: custom power: source: http uri: http://<ha_ip>:8123/api/states/sensor.saj_mqtt_summary_battery_power method: GET headers: - Authorization: Bearer <token> insecure: true jq: .state|tonumber timeout: 2s soc: source: http uri: http://<ha_ip>:8123/api/states/sensor.saj_mqtt_battery_soc method: GET headers: - Authorization: Bearer <token> insecure: true jq: .state|tonumber timeout: 2s site: title: Thuis meters: grid: ha.dsmr.grid pv: ha.saj.pv battery: ha.saj.battery |
[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 30-09-2025 20:43 ]
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Hoe heb je die groene/rode blokken in de apexcharts-card gemaakt:)gielz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:33:
[...]
Ik heb niets veranderd hij ging opeens gewoon zo werken met de nieuwe 15 minuten data en pakt dus blokjes van 15minuten die of het goedkoopst zijn of het duurst.
ik heb nu de raw_tomorrow van Nordpool omgevormd naar 4x15 is 1 uur en daar het gemiddelde van. Conform zonneplan heb ik dan afwijkingen in de afronding van minder dan 1 cent (0,01-0,03 cent)
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - platform: rest name: Tibber Prices resource: https://api.tibber.com/v1-beta/gql method: POST payload: '{ "query": "{ viewer { homes { currentSubscription { status priceInfo (resolution: QUARTER_HOURLY) { current { total } today { total } tomorrow { total } } } } } }" }' json_attributes_path: "$.data.viewer.homes[0].currentSubscription.priceInfo" json_attributes: - today - tomorrow value_template: "{{ value_json.data.viewer.homes[0].currentSubscription.priceInfo.current.total | float }}" scan_interval: 30 headers: Authorization: [je eigen API token Tibber] Content-Type: application/json User-Agent: REST unit_of_measurement: EUR/kWh |
:strip_exif()/f/image/xYbW8VAkMYbcjqu5ymDDCMcF.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true all_series_config: unit: Cent/kWh apex_config: grid: show: true borderColor: "#E0E0E0" chart: height: 250px tooltip: enabled: true followCursor: false x: show: false fixed: enabled: true header: show: true title: Stroomprijs 24h show_states: true colorize_states: true standard_format: false graph_span: 23h now: show: true label: Nu span: start: day series: - entity: sensor.tibber_prices show: extremas: true legend_value: true in_header: before_now name_in_header: false color_threshold: - value: 0 color: 4DD0E1 - value: 10 color: 26A69A - value: 15 color: 4CAF50 - value: 20 color: 7CB342 - value: 25 color: FBC02D - value: 30 color: EF6C00 - value: 40 color: B71C1C type: column extend_to: false stroke_width: -1 float_precision: 0 data_generator: | const noon = new Date() noon.setHours(0, 0, 0, 0) const prices = entity.attributes.today.concat(entity.attributes.tomorrow); const data = []; for(let i = 0; i < prices.length; i++) { data.push([noon.getTime() + i * 1000 * 900, prices[i].total * 100]) } return data; |
[ Voor 49% gewijzigd door DJN op 01-10-2025 11:14 ]
Begrijp ik het goed dat ik de set uit HEMS moet halen wil ik aansturing via Home Assistant doen? Om bijvoorbeeld te pauzeren zodra de EV aan de lader gaat?
Houdt dit in dat ik ook NOM via HA moet gaan uitvoeren?
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Beide ja. Je kan dan ook de Zendure eventueel voorrang geven tov de EVPeutpeut schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:17:
Heb de nieuwe set nu in HEMS zitten voor NOM via de Zendure App.
Begrijp ik het goed dat ik de set uit HEMS moet halen wil ik aansturing via Home Assistant doen? Om bijvoorbeeld te pauzeren zodra de EV aan de lader gaat?
[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 01-10-2025 14:27 ]
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Dit is precies hoe ik het nu gebouwd heb in samenwerking met de Gielz automation.Peutpeut schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:17:
Heb de nieuwe set nu in HEMS zitten voor NOM via de Zendure App.
Als de auto gaat laden gaat de Zendure in stand-by modus.
Stop de auto met laden dan gaat de Zendure weer naar Nul op de meter modus en dan neemt de Gielz het weer over.
Hiervoor moet je los van de Gielz automation een extra automation maken welke dus de input knoppen bediend tussen stand-by, nul op de meter, etc.
Misschien nog een mooie kleine toevoeging. Zet hem niet op standby maar "Slim opladen". Mocht er wat overblijven van de zonopbrengst (als de EV bijv. op 1 fase aan het laden is) gaat dat niet terug naar het net maar mooi de accu in.Gyrolion schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Dit is precies hoe ik het nu gebouwd heb in samenwerking met de Gielz automation.
Als de auto gaat laden gaat de Zendure in stand-by modus.
Stop de auto met laden dan gaat de Zendure weer naar Nul op de meter modus en dan neemt de Gielz het weer over.
Hiervoor moet je los van de Gielz automation een extra automation maken welke dus de input knoppen bediend tussen stand-by, nul op de meter, etc.
Beetje onduidelijk verhaal maar dan kan er aan liggen dat ik net wakker ben. Heb je iets van screenshots om te laten zien wat je bedoeld? Hier is de batterij geregeld leeg en komt netjes weer tot leven.CopyCatz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:31:
Ik draai op de automation van gielz, en de afgelopen dagen met weinig zon heb ik de accu's bijna helemaal leeg gehad. Nu viel me op dat wanneer ik onder de 10% zak, de NOM blijft "hangen". Het gecompenseerde verbruik was bv 600 watt, ik zet alles uit waardoor ik terugval naar 300 maar de automation blijft 600 compenseren. Is dit ingebouwd of gaat er iets niet goed?
Wie weet heb je een bug gevonden.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Is het niet zo dat in de automation de lower limit op 10% staat ingesteld?CopyCatz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:31:
Ik draai op de automation van gielz, en de afgelopen dagen met weinig zon heb ik de accu's bijna helemaal leeg gehad. Nu viel me op dat wanneer ik onder de 10% zak, de NOM blijft "hangen". Het gecompenseerde verbruik was bv 600 watt, ik zet alles uit waardoor ik terugval naar 300 maar de automation blijft 600 compenseren. Is dit ingebouwd of gaat er iets niet goed?
op moment dat hij 10 (of lager is) stopt de automation met schakelen (als ik het goed interpreteer)
Of laat ik het anders zeggen, ik gebruik alleen de 'Slim ontladen' / NOM optie, opladen doe ik via zon.
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Maar het gekke is ook, ik zie het nu niet terug op het vermogen van de homewizard p1 meter of de zendure meters.
Hij zit op fase 3 waar in principe niet veel overheen gaat, en die staat gewoon netjes op 0 watt.
Dit heeft hij gedaan van 9% tot 5%. Wat ik me dan afvraag, waar is deze 400 watt naar toe gegaan? Of is dit gewoon het standaard stand-by verbruik?
Zelf dacht ik dat het door de instellingen in de zendure app zelf lag, deze stond namelijk ingesteld op minimaal 5%, heb toen wat zitten rommelen maar verder eigenlijk niet meer over nagedacht.
Het veranderde namelijk niks.
Het stukje off-grid stopcontact staat in de zendure app ook op off, dus daar kan de stroom ook niet naartoe.
Heb er dus ook geen goede data voor.. en denk dat hij met dit bewolkte dagje misschien weer in dezelfde state gaat komen.. of ik kan hem er in forceren als het moet.
Nu staat de instelling in de app van zendure wel vast, 10% is het minimale wat hij mag behalen niet lager.
Hier zie je de leegloop in de nacht van 1 oktober (begin van de trend) tussen 0:00 en 08:00 (op 08:00 heb ik even met de state zitten spelen om wat automations te testen.)
[ Voor 7% gewijzigd door Gyrolion op 02-10-2025 12:17 ]
Meet je ook via een externe meter het vermogen van de batterij?Gyrolion schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:03:
Ik heb volgens mij hetzelfde fenomeen meegemaakt eergister op gister, toen was accu al vroeg leeg <10% en bleef toen vast plakken in een state dat hij langzaam aan het ontladen was, en varieerde niet meer mee met het thuis gebruik.
Maar het gekke is ook, ik zie het nu niet terug op het vermogen van de homewizard p1 meter of de zendure meters.
Hij zit op fase 3 waar in principe niet veel overheen gaat, en die staat gewoon netjes op 0 watt.
Dit heeft hij gedaan van 9% tot 5%. Wat ik me dan afvraag, waar is deze 400 watt naar toe gegaan? Of is dit gewoon het standaard stand-by verbruik?
Zelf dacht ik dat het door de instellingen in de zendure app zelf lag, deze stond namelijk ingesteld op minimaal 5%, heb toen wat zitten rommelen maar verder eigenlijk niet meer over nagedacht.
Het veranderde namelijk niks.
Het stukje off-grid stopcontact staat in de zendure app ook op off, dus daar kan de stroom ook niet naartoe.
Heb er dus ook geen goede data voor.. en denk dat hij met dit bewolkte dagje misschien weer in dezelfde state gaat komen.. of ik kan hem er in forceren als het moet.
Nu staat de instelling in de app van zendure wel vast, 10% is het minimale wat hij mag behalen niet lager.
Hier zie je de leegloop in de nacht van 1 oktober (begin van de trend) tussen 0:00 en 08:00 (op 08:00 heb ik even met de state zitten spelen om wat automations te testen.)
[Afbeelding]
Volgens de site kan deze meter prima 2400 watt dragen, en schakelt hij zichzelf uit als hij te warm wordt.. dus dat moet goedkomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Gyrolion op 02-10-2025 13:04 ]
zenSDK (Gielz) - Update zonder update
Even een korte update uit het dynamisch front wat ontwikkeld word voor de zenSDK (Gielz). Inmiddels zijn wij 100en regels code verder en tig opgeloste bugs. Het draait nu ter test bij een aantal Tweakers en blijkt ook in de praktijk plug-n-play. Wat komt er aan;- 15min of 1 uur sturing
- Spread berekeningen met inhoudelijk informatie wat hij nou exact berekend heeft
- Aparte NOM spread berekening waarbij de dure uren voor het opladen niet mee berekend worden
- Een JA en NEE sensor om de juiste modus te kiezen (kunt dus bestaande automatiseringen gebruiken)
- Voor de min-maxers een handmatige invoer. Morgen niet wat je wilt, pas het aan en voer eenmalig uit.
- Alles visueel zichtbaar op het scherm.
:strip_exif()/f/image/BDoSM9COyXtQpXvpmmlyy22H.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door gielz op 02-10-2025 17:10 ]
Ik heb wellicht het probleem kunnen nabootsen. Wanneer je minimale SOC op 5% hebt staan gaat het mis. De automatisering gaat namelijk uit van de 10% SOC. Zodra hij dan op de 10% beland gaat hij geen informatie meer sturen naar de batterij en blijft hij op het laatste ontlaadbericht hangen en ontladen tot die 5%.Gyrolion schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:04:
Deze is onderweg, ik ga er een homewizard meter tussen plakken om te kijken of er daadwerkelijk stroom de batterij uit is gevloeid of dat het een soort balancerings act is geweest.
Volgens de site kan deze meter prima 2400 watt dragen, en schakelt hij zichzelf uit als hij te warm wordt.. dus dat moet goedkomen.
Uiteraard op te lossen en staat inmiddels op het lijstje maar voor nu zou ik minimale SOC op 10% laten staan.
Dat zal het zijn, ik had inderdaad de min soc naar 5% gezet omdat dat al eigenlijk 10% isgielz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:21:
[...]
Ik heb wellicht het probleem kunnen nabootsen. Wanneer je minimale SOC op 5% hebt staan gaat het mis. De automatisering gaat namelijk uit van de 10% SOC. Zodra hij dan op de 10% beland gaat hij geen informatie meer sturen naar de batterij en blijft hij op het laatste ontlaadbericht hangen en ontladen tot die 5%.
Uiteraard op te lossen en staat inmiddels op het lijstje maar voor nu zou ik minimale SOC op 10% laten staan.
Goed bezig met de integratie trouwens!
Als je de 5% instelt in de automatisering en in de zendure app is er niks aan de hand. Doe ik ook al een aantal wekenCopyCatz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:34:
[...]
Dat zal het zijn, ik had inderdaad de min soc naar 5% gezet omdat dat al eigenlijk 10% is![]()
Goed bezig met de integratie trouwens!
Welke regel in de automatisering is dit?dennisdew16 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:06:
[...]
Als je de 5% instelt in de automatisering en in de zendure app is er niks aan de hand. Doe ik ook al een aantal weken
Edit, regel 118 en 155?
[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 02-10-2025 20:07 ]
Edit: correct, die regels inderdaad.
[ Voor 7% gewijzigd door dennisdew16 op 02-10-2025 20:12 ]
Gelukt, is inderdaad dan regel 118 en 155 bij mij als ik hem als yaml lees of bewerk.dennisdew16 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:11:
@klump4u In de automatisering -> aansturing -> stap 2 en stap 3 staat beide een voorwaarde: "Als zendure 2400ac laadpercentage hoger is dan X". Deze staat normaal gesproken op 10, deze kan je dan aanpassen naar 5. Mocht je er niet uitkomen stuur je maar een dm
Edit: correct, die regels inderdaad.
Voor de volgende automatisering update heb ik het nu dynamisch gemaakt. Hij zal nu naar de minimale soc sensor kijken die nog niet bestond ten tijden toen deze NOM gemaakt is.
Dan zou het voor iedereen altijd goed moeten gaan. Ik kijk het even aan t/m Zondag.
1
2
3
4
| - condition: template
value_template: |
{{ states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') | float >
states('sensor.zendure_2400_ac_minimale_laadpercentage') | float }} |
Misschien een ontzettende noob vraag,maar is dit allemaal redelijk plug n play voor iemand die nog geen HA heeft dus ook geen ervaring daarmee? Of is Homey dan toch een betere optie?
Ik zou voor Homey gaan, bevalt mij erg goed. In HA heb ik het wel geprobeerd en ik heb Fireson op de achtergrond ook draaien, maar dat is puur om te monitoren. Automatiseren hiervan is in HA veel lastiger.MGZ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:56:
Hallo techneuten,
Misschien een ontzettende noob vraag,maar is dit allemaal redelijk plug n play voor iemand die nog geen HA heeft dus ook geen ervaring daarmee? Of is Homey dan toch een betere optie?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Je vraagt dit wel in het verkeerde topic "Wij van WC eend (HA) adviseren WC eend (HA)" Ik zou eerst even goed kijken wat je exact wilt bereiken en hoeveel het mag kosten. Je hebt bijvoorbeeld al een werkende Home Assistent OS (Yellow) voor rond de 130 euro waarmee je direct aan de slag kunt. Of wellicht heb je al een NAS staan waar je Home Assistant volledig gratis op kunt installeren.MGZ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:56:
Hallo techneuten,
Op feestjes zeg ik altijd "Zoek je een nieuwe goedkope hobby begin aan Home Assistant".
Ik heb DAO (day ahead optimizer) (soms) draaiende.
Klopt het dat nu de fireson integration + zenSDK een goede combi is?
Ik zat ook te kijken naar Gielz maar als ik het zo inschat is het iets meer handmatige configuratie en eigenlijk overlap in fucntionaliteit van DAO.
Of hebben mensen hier andere/betere ervaringen met Gielz? Los van dat hij hier actief op het forum is wat natuurlijk altijd een pluspunt is.
Voor HA heb je toch wel de nodige programmeer kennis nodig? En als men die niet heeft,dan lijkt me het best lastig om HA onder de knie te krijgen, maar dat weten de gebruikers hier denk ik beter in te schatten dan ikzelfklump4u schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:17:
Als je HA eenmaal door hebt is alles makkelijk, ik heb er een tijdje over gedaan maar ga binnenkort mijn Domoticz afbouwen en geheel over naar HA, Homey ken ik niet maar lijkt mij commerciƫler. Maar ik kan het ook mis hebben
Dat is nu net de uitdaging, jezelf prikkelen om toch iets voor mekaar te krijgen.MGZ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:19:
[...]
Voor HA heb je toch wel de nodige programmeer kennis nodig? En als men die niet heeft,dan lijkt me het best lastig om HA onder de knie te krijgen, maar dat weten de gebruikers hier denk ik beter in te schatten dan ikzelf
Lang leve chatGPTMGZ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:19:
[...]
Voor HA heb je toch wel de nodige programmeer kennis nodig? En als men die niet heeft,dan lijkt me het best lastig om HA onder de knie te krijgen, maar dat weten de gebruikers hier denk ik beter in te schatten dan ikzelf
Automation doet nu niks anders dan laten op goedkope momenten, ontladen op dure momenten en de rest van de tijd NOM.
Op zoān dag als vandaag (prijs stabiel tussen 14/15 cent) doet ie alleen maar NOM. Komende dagen en weken bepalen of er nog meer toeters en bellen nodig zijnā¦
ZenSDK (Gielz) - Oktober update
Ik heb de TS een update gegeven met de laatste versies die hier intern aan het draaien waren en bij een aantal Tweakers. Wie o wie durft het aanGithub wijzigingen - wat is er veranderd
Configuration.yamlhttps://github.com/Gielz1...bebb6ceedffa3f7c32fda7974
Automatisering
https://github.com/Gielz1...97eadcdf926e1c34f194fe31a
Dynamisch functie
Er is flink getest aan de dynamisch functie en hier is uiteindelijk de huidige versie uitgekomen. De dynamisch functie kan ook los gebruikt worden als je bijvoorbeeld een eigen aansturing gebruikt of de Zendure HA; https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA- 15min of 1 uur sturing
- Spread berekeningen met inhoudelijk informatie wat hij nou exact berekend heeft
- Aparte NOM spread berekening waarbij de dure uren voor het opladen niet mee berekend worden
- Een JA en NEE sensor om de juiste modus te kiezen (kunt dus bestaande automatiseringen gebruiken)
- Voor de min-maxers een handmatige invoer. Morgen niet wat je wilt, pas het aan en voer eenmalig uit.
:strip_exif()/f/image/BDoSM9COyXtQpXvpmmlyy22H.gif?f=fotoalbum_large)
Efficiƫntie sensoren
Het is vanaf nu zichtbaar wat de efficiƫntie is van de batterij kant tov het vermogen. Dit is wel allemaal van uit de zenSDK. Wil je dus exacte RTE cijfers dan word aangeraden om hiervoor een KWH meter te plaatsen.:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lH8yIWDRKDQbrjtI09VvSmJ8.jpg?f=user_large)
Automatisering bugfix
Wanneer minimale SOC anders was dan 10% ging het ontladen onder de 10% foutief. Dit is nu opgelost.6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Er zijn nog wel een aantal zaken waar ik nog niet helemaal achter ben:
- Wat doet welke modus (NOM, slim laden etc) nu precies, ik kan veel uit de naam halen maar misschien mis ik iets.
- Als ik deze oktober update wil gebruiken, is dit een C/P op jouw oude config, of dien ik de IP adressen en SN's weer aan te passen
- Een integratie met onze Tesla heb ik nu middels EVCC gedaan, ik vraag mij af of dit nodig is gezien je met deze config heel makkelijk "Batterij Ontladen" kan pauzeren als de Tesla gaat laden. ben ik dan niet dubbel bezig?
- Ik lees de Envoy's nu uit via de webapi, dat is denk ik een te trage update interval. Naast dit heb ik ook HomeWizard draaien, kan ik een Homewizard Kwh meter hiervoor kunnen gebruiken? Op dit moment zit in onze meterkast een 3 fase Kwh meter van Qubino (was voor Toon) welke ik niet kan vinden in HASS
- Op dit moment een energiecontract met een vaste prijs, nog 1,5 jaar, geen terugleververgoeding. Ik wil graag voorbereid zijn op 2027 met NOM. Is het handig om nu al over te stappen op dynamische tarieven met bijv Tibber?
De modus NOM spreekt voor zich. Gewoon zoveel mogelijk naar 0 op de meter en alle zonnestroom opslaan indien die er is. Slim opladen en Slim ontladen hebben het broertje niet, ga je bijvoorbeeld de auto opladen zou je Slim opladen kunnen gebruiken is er dan iets van teruglevering dat zal hij deze gaan opslaan.Lange_Slurf schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:18:
- Wat doet welke modus (NOM, slim laden etc) nu precies, ik kan veel uit de naam halen maar misschien mis ik iets.
- Als ik deze oktober update wil gebruiken, is dit een C/P op jouw oude config, of dien ik de IP adressen en SN's weer aan te passen
De updates kun je als volgt in je Home Assistant zetten. Je kunt ervoor kiezen om de github wijzigingen zelf erbij te klikken. Of ervoor kunnen kiezen om bij een update de configuration.yaml te vernieuwen. Dit laatste kan alleen als je echt niets zelf hebt aangepast en 1:1 werkt. Het eerste is het makkelijkste via https://github.com/Gielz1...bebb6ceedffa3f7c32fda7974 en dan even expand all lines aanklikken
Tnx, het was dus niet heel veel ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht.gielz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:52:
[...]
De modus NOM spreekt voor zich. Gewoon zoveel mogelijk naar 0 op de meter en alle zonnestroom opslaan indien die er is. Slim opladen en Slim ontladen hebben het broertje niet, ga je bijvoorbeeld de auto opladen zou je Slim opladen kunnen gebruiken is er dan iets van teruglevering dat zal hij deze gaan opslaan.
De updates kun je als volgt in je Home Assistant zetten. Je kunt ervoor kiezen om de github wijzigingen zelf erbij te klikken. Of ervoor kunnen kiezen om bij een update de configuration.yaml te vernieuwen. Dit laatste kan alleen als je echt niets zelf hebt aangepast en 1:1 werkt. Het eerste is het makkelijkste via https://github.com/Gielz1...bebb6ceedffa3f7c32fda7974 en dan even expand all lines aanklikken
[Afbeelding]
Voor wat betreft de update, ik had al een bestaande conf.yaml waar al aanpassingen in stonden omdat ik al een tijdje home assistant draai. Jouw config heb ik ertussen moeten zetten, binnen de bestaande lijnen.
Als ik het goed begrijp, moeten de "groene +" lijnen toegevoegd worden aan mijn .yaml, en de rode aangepast of verwijderd worden?
Klopt rood is remove en groen is add. Mijn advies maak altijd wel even een backup van je configuration.yaml en bij de automatisering kun je hem bijvoorbeeld eerst dupliceren en dan eentje uitzetten. Dan kun je altijd terug.Lange_Slurf schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
Tnx, het was dus niet heel veel ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht.
Voor wat betreft de update, ik had al een bestaande conf.yaml waar al aanpassingen in stonden omdat ik al een tijdje home assistant draai. Jouw config heb ik ertussen moeten zetten, binnen de bestaande lijnen.
Als ik het goed begrijp, moeten de "groene +" lijnen toegevoegd worden aan mijn .yaml, en de rode aangepast of verwijderd worden?
Je hebt raw_today en raw_tomorrow attributen nodig die in de Nordpool HACS standaard zitten. Welke data levert de standaard Nordpool integratie? Zolang de data er zo uit ziet werkt het;FastForwardNL schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:31:
Dit werkt zeker alleen met de HACS versie van Nordpool? De sensors van de standaard meegeleverde versie levert andere inhoud en geen raw data.
Alleen huidige, hoogste, laagste prijs, gemiddelde prijs. Dagprijzen kunnen worden opgehaald middels acties.gielz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:40:
[...]
Je hebt raw_today en raw_tomorrow attributen nodig die in de Nordpool HACS standaard zitten. Welke data levert de standaard Nordpool integratie? Zolang de data er zo uit ziet werkt het;
[Afbeelding]
Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/
Ziet er goed uit wat je gemaakt hebt.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Apart, maar mocht je er ook tegenaan lopen....
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Welke versie heb je lopen?Taro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:41:
De afgelopen dagen deed de Fireson/Zendure integratie vreemd met NOM. Zat er steeds 300-400 Watt naast, startte, stopte, etc. Paar x HA herladen, integratie herladen, geen verschil. Nu maar even de integratie verwijderd, HA opnieuw opgestart, integratie opnieuw toegevoegd en werkt weer prima.
Apart, maar mocht je er ook tegenaan lopen....
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Versie 1.1.4-pre7
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik ook en ik weet hoe het komt, heeft te maken met SOC max als deze bv op 90% staat en de accus zijn ook 90% gebeurt dit.
Als deze gezakt is met 3% minder als de SOC max is het goed.
Ik los dit even op als deze op bv 90% staat dan zet ik SOC max even hoger.
Ik wacht nog steeds op een update:)
Ik heb je config helemaal van scratch overgenomen en daarna mijn eigen config elementen weer toegevoegd.
Ik kreeg wel een foutmelding in een log, in een regel heb jij staan :state_class: measurement, heb aan chatgpt gevraagd wat er mis is en die gaf aan dat ik "Measurement" moest vervangen voor "total"
Zelf heb ik niet de know-how om te weten of dit klopt of niet. heb je dit bewust zo gedaan en heeft chatgpt ongelijk?
1
2
3
4
5
6
7
| Logger: homeassistant.components.sensor
Source: components/sensor/__init__.py:596
integration: Sensor (documentation, issues)
First occurred: 16:52:25 (1 occurrence)
Last logged: 16:52:25
Entity sensor.zendure_2400_ac_indicatie_beschikbare_energie (<class 'homeassistant.components.template.sensor.StateSensorEntity'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('energy') it is using; expected None or one of 'total', 'total_increasing'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+template%22 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - name: "Zendure 2400 AC Indicatie Beschikbare Energie"
unique_id: Zendure_2400_AC_Indicatie_Beschikbare_Energie
unit_of_measurement: "kWh"
state_class: measurement
device_class: energy
state: >
{% set laad = states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') | float(0) %}
{% set min_laad = states('sensor.zendure_2400_ac_minimale_laadpercentage') | float(0) %}
{% set aantal_batterijen = states('sensor.zendure_2400_ac_aantal_batterijen') | float(1) %}
{% set capaciteit_per_batterij = 2.88 %}
{% set totale_capaciteit = aantal_batterijen * capaciteit_per_batterij %}
{% set bruikbaar_percentage = laad - min_laad %}
{% if bruikbaar_percentage < 0 %}
0
{% else %}
{{ (bruikbaar_percentage / 100 * totale_capaciteit) | round(2) }}
{% endif %}
icon: mdi:lightning-bolt-circle |
Daarnaast zoek ik info over het dynamische deel van je config. Hoe kan ik die gebruiken (heb nog geen Tibber)
Je kunt de state_class: measurement regel verwijderen. Dit zal in de volgende release van November ook weg zijn. Voor een beschikbare indicatie is het een beetje nutteloos om deze gegevens op te slaan in de Long Term Statistics. Bedankt voor het melden zie het namelijk nu ook pas in de logs.Lange_Slurf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:01:
@gielz
Ik heb je config helemaal van scratch overgenomen en daarna mijn eigen config elementen weer toegevoegd.
Ik kreeg wel een foutmelding in een log, in een regel heb jij staan :state_class: measurement, heb aan chatgpt gevraagd wat er mis is en die gaf aan dat ik "Measurement" moest vervangen voor "total"
Zelf heb ik niet de know-how om te weten of dit klopt of niet. heb je dit bewust zo gedaan en heeft chatgpt ongelijk?
code:
1 2 3 4 5 6 7Logger: homeassistant.components.sensor Source: components/sensor/__init__.py:596 integration: Sensor (documentation, issues) First occurred: 16:52:25 (1 occurrence) Last logged: 16:52:25 Entity sensor.zendure_2400_ac_indicatie_beschikbare_energie (<class 'homeassistant.components.template.sensor.StateSensorEntity'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('energy') it is using; expected None or one of 'total', 'total_increasing'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+template%22
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19- name: "Zendure 2400 AC Indicatie Beschikbare Energie" unique_id: Zendure_2400_AC_Indicatie_Beschikbare_Energie unit_of_measurement: "kWh" state_class: measurement device_class: energy state: > {% set laad = states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') | float(0) %} {% set min_laad = states('sensor.zendure_2400_ac_minimale_laadpercentage') | float(0) %} {% set aantal_batterijen = states('sensor.zendure_2400_ac_aantal_batterijen') | float(1) %} {% set capaciteit_per_batterij = 2.88 %} {% set totale_capaciteit = aantal_batterijen * capaciteit_per_batterij %} {% set bruikbaar_percentage = laad - min_laad %} {% if bruikbaar_percentage < 0 %} 0 {% else %} {{ (bruikbaar_percentage / 100 * totale_capaciteit) | round(2) }} {% endif %} icon: mdi:lightning-bolt-circle
Daarnaast zoek ik info over het dynamische deel van je config. Hoe kan ik die gebruiken (heb nog geen Tibber)
Het dynamische deel staat los van je leverancier. Kwestie van Nordpool HACS installeren en deze te koppelen volgens de TS.
Ondertussen heb ik 3 helpers aangemaakt waarin de 3 tijdzones gespecifieerd staan.
Nu wil ik op basis van deze sensoren schakelen of er al dan niet geladen moet worden. Het lukt me om een opdracht te sturen om te laden dmv:
url: http://<IP-BATTERIJ>/properties/write
method: POST
payload: '{"sn":"<SERIAL-2400AC>","properties":{"acMode": 1, "inputLimit": 2400 }}'
Het lukte me echter niet om de batterij te laden draaien op NOM.
Welk commando kan ik hiervoor gebruiken?
De configuration.yaml aanvullen met je IP adressen en SN'en en de p1 meter en de automasering van gielz in de automatiseringen er bij plakken.
En omdat (ik zag in het andere Zendure topic) je tijdsvakken redelijk vaststaan kan je een automatisering maken welke de accu schakelt op die specifieke tijden.
Dan maak je een trigger voor die automatisering dat hij op bepaalde uren kijkt of om het uur.
Trigger: Uur / 5 minuten / specifieke tijden
Optie 1: Doe Dan: is het bijvoorbeeld tussen 01:00 - 07:00 (super dal??)
Actie: Invoer selecteren op Zendure 2400AC = Opladen met 2400 watt
Optie 2: Doe dan: dan heb je het volgende tijds bestek bijvoorbeeld piek
Actie: Invoer select nul op de meter of ontladen met 2400 wat... wat voor jou het beste is.
En zo ga je dan alle opties af met in welke tijd je op dat moment zit.
Dit zijn dan de opties die je hebt om uit te kiezen:
- Standby
- Handmatig
- Nul op de meter
- Alleen slim ontladen
- Alleen slim opladen
- Opladen met 2400 watt
- Ontladen met 2400 watt
Toevallig, ik ook van vorige week. BE?dr.trimble schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:46:
wij hebben sinds deze week een energiecontract bij engie met piek-,dal- en superdaltarief.
Ondertussen heb ik 3 helpers aangemaakt waarin de 3 tijdzones gespecifieerd staan.
Nu wil ik op basis van deze sensoren schakelen of er al dan niet geladen moet worden. Het lukt me om een opdracht te sturen om te laden dmv:
url: http://<IP-BATTERIJ>/properties/write
method: POST
payload: '{"sn":"<SERIAL-2400AC>","properties":{"acMode": 1, "inputLimit": 2400 }}'
Het lukte me echter niet om de batterij te laden draaien op NOM.
Welk commando kan ik hiervoor gebruiken?
Als ik de prijzen vergelijk incl. alle andere taksen, distributiekosten etc lijkt het nog steeds niet zo voordelig om in superdal de batterij te laden. Althans zo leek het toen ik enkele dagen geleden de berekening maakte rekening houdend met de RTE.
In HA heb ik een nutsmeter toegevoegd en een automation dat het tarief switcht. Zo zie ik mooi het verbruik in de 3 zones die dag.
[ Voor 6% gewijzigd door pulsarz op 08-10-2025 10:04 ]
momenteel staat Gielz op mijn HA en alles werkt perfect.Gyrolion schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:58:
Ik denk dat het makkelijkste is om de automation van Gielz volledig te installeren zoals hij er nu is.
Dit zijn dan de opties die je hebt om uit te kiezen:
- Standby
- Handmatig
- Nul op de meter
Die automatisering lukt me ook om te maken.
Het lukt me wel om een code te sturen naar de batterij om 's nachts te laden aan 2400W.
'k vind gewoon de code niet die ik naar de batterij moet sturen om NOM te draaien
bij opties selecteren staat:
stop met ontladen
x laden
x laden balanceren
x ontladen
x ontladen balanceren
snel laden
snel ontladen
standby
stop met alles
stop met laden
stop met ontladen
geen nul over meter dus
[ Voor 15% gewijzigd door dr.trimble op 08-10-2025 10:37 ]
Ja, ben ook van Belgie (oostende)pulsarz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:02:
[...]
Toevallig, ik ook van vorige week. BE?
Als ik de prijzen vergelijk incl. alle andere taksen, distributiekosten etc lijkt het nog steeds niet zo voordelig om in superdal de batterij te laden. Althans zo leek het toen ik enkele dagen geleden de berekening maakte rekening houdend met de RTE.
In HA heb ik een nutsmeter toegevoegd en een automation dat het tarief switcht. Zo zie ik mooi het verbruik in de 3 zones die dag.
begrijp niet goed je stelling dat het toch niet zo voordelig is om in superdal op te laden. Als er geen zon is, dan laadt je toch best je accu op in het goedkoopste tarief? Dat is toch nog steeds voordeliger dan geen accu ?
Piek: 16 + 15 = 31 cent
Superdal: 9 + 15 = 24 cent
Als ik dan op die 24 cent een RTE van 80% toepas (wat voorzichtig) dan kom je op 30 cent. En dat is nog voor de afschrijving van de batterij zelf.
+ dit gaat er van uit dat je die energie dan enkel in de piek verbruikt. In realiteit verbruik je dan die energie ook tijdens dal uren waar de prijs dan 4 cent minder dan piek is. Op die momenten is het gewoon goedkoper om rechtstreeks uit het net te nemen.
Feel free to correct me, want ik had er ook interesse in en had al alles voorzien. (Gebruik de fireson integratie + "fake" p1 meter via nodered).
[ Voor 23% gewijzigd door pulsarz op 08-10-2025 10:35 ]
Gelukkig heb ik 7500Wp aan zonnepanelen die de pijn verzachten, al dragen deze in dagen zoals nu niet echt veel bij
Maar ik kan het momenteel niet verantwoorden financieel gezien.
Vanuit een tweaker perspectief wel leuk natuurlijk..
In principe gebruik je de input select helper welke in de Gielz zit, deze heeft wel de optie nul op de meter.dr.trimble schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:20:
[...]
momenteel staat Gielz op mijn HA en alles werkt perfect.
Die automatisering lukt me ook om te maken.
Het lukt me wel om een code te sturen naar de batterij om 's nachts te laden aan 2400W.
'k vind gewoon de code niet die ik naar de batterij moet sturen om NOM te draaien
bij opties selecteren staat:
stop met ontladen
x laden
x laden balanceren
x ontladen
x ontladen balanceren
snel laden
snel ontladen
standby
stop met alles
stop met laden
stop met ontladen
geen nul over meter dus
De helper: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
Als het goed is staat deze als helper op de HA als je alles goed geĆÆnstalleerd hebt.
En deze kan je dus via de automatisering aansturen.
Moet je die knop maar is omzetten en kijken wat er gebeurd, wel er voor zorgen dat je eigen automation niet weer de boel verstiert.
Ook moet je de accu uit HEMS halen als je dat nog niet hebt gedaan.
Ik heb de helper bijvoorbeeld op mijn dashboard staan zodat als ik het wil de accu op handmatig kan zetten:
[ Voor 19% gewijzigd door Gyrolion op 08-10-2025 11:19 ]
0.27 bijvoorbeeld.
Staat alles goed ingesteld in je nordpool entiteit?
ahh had in Nordpool op 'cents' gezet. Thanks voor de tip!Gyrolion schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:36:
Er is iets mis met je waardes, value zou een stuk lager moeten liggen.
0.27 bijvoorbeeld.
Staat alles goed ingesteld in je nordpool entiteit?
[ Voor 3% gewijzigd door jaychunlai op 08-10-2025 11:39 ]
niet te geloven, het werktGyrolion schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:17:
[...]
Ik heb de helper bijvoorbeeld op mijn dashboard staan zodat als ik het wil de accu op handmatig kan zetten:
[Afbeelding]
via een automation kan ik hem nu dus laten schakelen naargelang het tarief.
een optie om vooraf de voorspellingen te bekijken qua zonneopbrengst zou uiteraard ook ideaal zijn, maar eerst eens deze automation optimaliseren
[ Voor 91% gewijzigd door jaychunlai op 08-10-2025 12:12 ]
Heb je een pb-tje gestuurd!
[ Voor 8% gewijzigd door jaychunlai op 08-10-2025 12:58 ]
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Mocht iemand anders hier ook tegenaan lopen en richting de 10 miljoen Watt teruglevering gaan (er zijn ergere dingenjordyc schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:34:
@Taro ik heb de sensors gefixed en getest. De sensoren doen nu ook wat ik verwacht.
Wat is er anders:
- De wallbox gaf in kWh het vermogen, dit wordt nu maal 1000 gedaan om naar watts om te rekenen
- De input boolean op "off" betekent dat de auto NIET met de batterij opgeladen moet worden. Dit voelt iets intuitiever.
Negatieve sensor
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>')| float(0) * 1000 %} {% set batterij_input = states('sensor.battery_input_total') | float(0) %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {% set netto_vermogen = vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0) %} {% if netto_vermogen < 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen >0 and batterij_input != 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen > 0 and batterij_input == 0 %} {{ [netto_vermogen, 0] | max }} {% else %} 0 {% endif %}
Positieve sensor
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>') | float(0) * 1000 %} {% set batterij_output = states('sensor.battery_output_total') | float(0) %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {% set netto_vermogen = vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0) %} {% if netto_vermogen > 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen < 0 and batterij_output != 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen < 0 and batterij_output == 0 %} {{ [netto_vermogen, 0] | max }} {% else %} 0 {% endif %}
negative and positive sensor
code:
1 2 3 4 5{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>') | float(0) * 1000 %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {{ (vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0)) + 1 }}
:strip_exif()/f/image/d0SNtzDMND7B4lJBOqcXJIn2.png?f=user_large)
Aangezien alles op NOM staat is de volgende code van toepassing, ik heb EV uit accu's laden uit staan.
1
2
3
4
5
| {% set vermogen = states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('sensor.myenergi_zappi_SN_power_ct_internal_load') | float(0) * 1000 %} {% set include_ev = is_state('input_boolean.ev_uit_accu_s_laden', 'off') %} {{ (vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0)) + 1 }} |
Die * 1000 zit er waarschijnlijk in om van kW naar Watt te gaan. Mijn Zappi rapporteert in Watt. Maak ik van die 1000 -> 1, dan lijkt het weer correct te zijn en dus stoppen de accu's daardoor met laden:
Die mooie grafieken met Nordpool prijzen geven bij mij de kale prijzen aan, Waar kan ik de waardes aanpassen zodat ik de consumentenprijs krijg? B.v.d.gielz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:00:ZenSDK (Gielz) - Oktober update
Ik heb de TS een update gegeven met de laatste versies die hier intern aan het draaien waren en bij een aantal Tweakers. Wie o wie durft het aan![]()
![]()
Github wijzigingen - wat is er veranderd
Configuration.yaml
https://github.com/Gielz1...bebb6ceedffa3f7c32fda7974
Automatisering
https://github.com/Gielz1...97eadcdf926e1c34f194fe31a
Dynamisch functie
Er is flink getest aan de dynamisch functie en hier is uiteindelijk de huidige versie uitgekomen. De dynamisch functie kan ook los gebruikt worden als je bijvoorbeeld een eigen aansturing gebruikt of de Zendure HA; https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA
- 15min of 1 uur sturing
[Afbeelding]
Efficiƫntie sensoren
Het is vanaf nu zichtbaar wat de efficiƫntie is van de batterij kant tov het vermogen. Dit is wel allemaal van uit de zenSDK. Wil je dus exacte RTE cijfers dan word aangeraden om hiervoor een KWH meter te plaatsen.
[Afbeelding]Automatisering bugfix
Wanneer minimale SOC anders was dan 10% ging het ontladen onder de 10% foutief. Dit is nu opgelost.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Voor bijv. Zonneplan kan je dit in de configuration.yaml plaatsen.R.K schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:16:
[...]
Die mooie grafieken met Nordpool prijzen geven bij mij de kale prijzen aan, Waar kan ik de waardes aanpassen zodat ik de consumentenprijs krijg? B.v.d.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:20:
[...]
Voor bijv. Zonneplan kan je dit in de configuration.yaml plaatsen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Je kunt de Nordpool HACS sensor ook via de UI aanmaken;R.K schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:17:
[Afbeelding]
Ik krijg deze melding, maar kan er geen chocola van maken
Dat had ik allemaal gedaan, sensor werkt prima. Ik wilde alleen in de grafieken die jij gemaakt hebt de consumentenprijs terug zien in plaats van de kale prijs.gielz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:18:
[...]
Je kunt de Nordpool HACS sensor ook via de UI aanmaken;
[Afbeelding]
Dat doet je door de code van @Taro te gebruiken of in de UI van Nordpool HACS alles netjes in te vullen. Als dat niet gedaan is heb je de kale inkoopprijs. Zelf heb ik ooit de UI gebruikt.R.K schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:22:
[...]
Dat had ik allemaal gedaan, sensor werkt prima. Ik wilde alleen in de grafieken die jij gemaakt hebt de consumentenprijs terug zien in plaats van de kale prijs.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
En zo?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
Nu wordt het geaccepteerd, thnx. Zie alleen nog niet de juiste prijzen in de grafieken. Ga daar straks of morgen wel mee verder.Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:26:
[...]
En zo?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
Ik heb mijn Qubino 3 fase meter vervangen voor de 3 fase variant van Homewizard.
Installatie ging vrij eenvoudig, ik hoefde alleen maar de apparaten om te wisslen.
Nu zie ik in bijvoorbeeld homeassistant, bij opwek van zonne-energie, een negatieve waarde staan.
Het lijkt er wel op dat de optelsom goed is in de energie distrubutie kolom.
Als ik op de HWE-KW3 kijk heeft hij kilowatts geexporteerd, dat lijkt mij ook goed te staan.
Het leest zo "niet logisch" om daar -385 watt te zien staan terwijl, toen de qubino nog actief was, ik gewoon een "plus" waarde had.
(de entity not found is Qubino)
Niet echt het juiste topic maar opwek is een minwaarde bij Homewizard;Lange_Slurf schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:21:
Toch weer een vraag van mijn kant:
Ik heb mijn Qubino 3 fase meter vervangen voor de 3 fase variant van Homewizard.
Installatie ging vrij eenvoudig, ik hoefde alleen maar de apparaten om te wisslen.
Nu zie ik in bijvoorbeeld homeassistant, bij opwek van zonne-energie, een negatieve waarde staan.
Het lijkt er wel op dat de optelsom goed is in de energie distrubutie kolom.
Als ik op de HWE-KW3 kijk heeft hij kilowatts geexporteerd, dat lijkt mij ook goed te staan.
Het leest zo "niet logisch" om daar -385 watt te zien staan terwijl, toen de qubino nog actief was, ik gewoon een "plus" waarde had.
(de entity not found is Qubino)
[Afbeelding]
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Alle firmware is up to date, net als home assistant en fireson integratie.
Hyper even van de accuās af en uit de stroom en alles werkt weer.
Tips?
4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
De integratie al even verwijderd en opnieuw toegevoegd? Had een paar dagen geleden ook vreemde problemen, mogelijk door een HA Core update. Na het opnieuw installeren van de integratie (30 seconden werk) alles weer in orde zoals hier gemeld.MartinMid schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:53:
Ik heb een vreemd probleem met de @FireSon integratie. Het heeft maanden goed gewerkt met de hyper 2000. Maar sinds 2 weken krijg ik eens per 2 of 3 dagen plots een vlakke lijn in home assistant en niets reageert meer (accu percentage temperatuur laad-ontlaad etc). De gevreesde freeze. Ook via Zendure app is er geen communicatie meer.
Alle firmware is up to date, net als home assistant en fireson integratie.
Hyper even van de accuās af en uit de stroom en alles werkt weer.
Tips?
Nu is ook het dynamische deel bijna geconfigureerd, ik moet alleen nog uitvogelen hoe het werkt
Het zal wel laat zijn maar ik zie niet waar ik "unknown" weg moet halen zoals gezegd in de topic start:
1
| Wanneer je ook het Dynamisch Nordpool gedeelte in gebruik gaat nemen moet je voor dat je deze in gebruik neemt bij beide handmatige periodes even unknown weghalen. |
Dan nog vragen over de werking ervan:
- Dynamisch Spread Indicatie geeft het verschil tussen de duurste en de goedkoopste inkoop aan?
- Waarbij NOM aangeeft hoe de spread zou zijn als je nul op de meter wil draaien
- Dynamisch Goedkoopste X Periode, hierbij geef je aan hoeveel goedkope periodes je wil selecteren om de accu te laden
- Dynamisch Duurste X Periode, hierbij geef je aan hoeveel dure periodes je wil selecteren om de accu niet te laden
- Ik heb nog geen dynamisch contract, maar zijn de prijzen van bijvoorbeeld Tibber of Zonneplan gelijk aan de Nordpool prijzen?
[ Voor 41% gewijzigd door Lange_Slurf op 09-10-2025 00:32 ]
Wanneer je ook het Dynamisch Nordpool gedeelte in gebruik gaat nemen moet je voor dat je deze in gebruik neemt bij beide handmatige periodes even unknown weghalen. Ik zal hier in de TS wel even exact neer zetten welke entiteiten het zijn zoals bij de Github.Lange_Slurf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:19:
So far so good, bedankt voor het sturen in de juiste richting.
Nu is ook het dynamische deel bijna geconfigureerd, ik moet alleen nog uitvogelen hoe het werkt
Het zal wel laat zijn maar ik zie niet waar ik "unknown" weg moet halen zoals gezegd in de topic start:
code:
1 Wanneer je ook het Dynamisch Nordpool gedeelte in gebruik gaat nemen moet je voor dat je deze in gebruik neemt bij beide handmatige periodes even unknown weghalen.
Dan nog vragen over de werking ervan:
- Dynamisch Spread Indicatie geeft het verschil tussen de duurste en de goedkoopste inkoop aan?
- Waarbij NOM aangeeft hoe de spread zou zijn als je nul op de meter wil draaien
- Dynamisch Goedkoopste X Periode, hierbij geef je aan hoeveel goedkope periodes je wil selecteren om de accu te laden
- Dynamisch Duurste X Periode, hierbij geef je aan hoeveel dure periodes je wil selecteren om de accu niet te laden
- Ik heb nog geen dynamisch contract, maar zijn de prijzen van bijvoorbeeld Tibber of Zonneplan gelijk aan de Nordpool prijzen?
Dynamisch Spread Indicatie geeft het verschil tussen de duurste en de goedkoopste inkoop aan?
Klopt, je kunt er op klikken en bij de attributen zie je wat er gebruikt is voor de berekening
Waarbij NOM aangeeft hoe de spread zou zijn als je nul op de meter wil draaien
Klopt, bij NOM kijkt hij naar het eerste duurdere uur na het eerst laadmoment. Ga je dus 100% NOM in zetten dan zou ik adviseren om bijvoorbeeld x uur goedkoop in te vullen en daarna de overige uren in x uur duur.
Dynamisch Goedkoopste X Periode, hierbij geef je aan hoeveel goedkope periodes je wil selecteren om de accu te laden
Ja
Dynamisch Duurste X Periode, hierbij geef je aan hoeveel dure periodes je wil selecteren om de accu niet te laden
Ja en nee, je kunt dit ook inzetten om de goedkope uren weer te verkopen.
Zou het kunnen omdat mijn Zendure app nog ingelogd staat op zelfde account, het drama wordt ?
4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper
Wat kan ik doen om dat te corrigeren in de Dynamisch Nordpool sensor?
Stuur mij even een DM dan kijken wij er even samen naar. Stuur dan meteen even een screenshot van je Nordpool HACS sensor attributen. Die zie je als je de entiteit (sensor) open klikt.R.K schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:34:
Ik heb nu de prijs die ik betaal aangepast in de nordpool sensor. Dus dat geeft hij nu juist weer. Als ik nu de settings van de Dynamisch Nordpool sensor open geeft hij nog steeds de kale prijs, dus ook in de grafiek. In de configuration.yaml verwijst de Dynamisch Nordpool sensor naar de sensor.nordpool die ik qua prijs aan gepast heb, dus die zou dat in theorie moeten oppaken (denk Ik)
Wat kan ik doen om dat te corrigeren in de Dynamisch Nordpool sensor?
:strip_exif()/f/image/BG2cAgtgbWeBZypb0eCkSCYj.png?f=user_large)
@gielz heb eindelijk de voorspelling van de theoxygent site in home assistant, nu nog een beetje tweaken om het wat handiger te maken.
Met dank aan Gielz die mij de juiste code voor de Nordpool template heeft gegeven is dit gelukt.gielz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:04:
[...]
Stuur mij even een DM dan kijken wij er even samen naar. Stuur dan meteen even een screenshot van je Nordpool HACS sensor attributen. Die zie je als je de entiteit (sensor) open klikt.
Nadeel is alleen dat je de Nordpool integratie moet weggooien en opnieuw moet aanmaken als je de extra kosten wilt wijzigen. Op deze manier ben je iets flexibeler en kun je het in de gui later aanpassen.Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:26:
[...]
En zo?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
1
2
3
4
| {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = states('input_number.tibber_additional_cost')|float(0) %} {{(current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
He who laughs last thinks slowest! | ā¶ļø Youtube | š TechJunky.nl | āļø 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Wat doet je config niet als je "unknown" niet weg haalt.gielz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:07:
[...]
Wanneer je ook het Dynamisch Nordpool gedeelte in gebruik gaat nemen moet je voor dat je deze in gebruik neemt bij beide handmatige periodes even unknown weghalen. Ik zal hier in de TS wel even exact neer zetten welke entiteiten het zijn zoals bij de Github.
Ik kan hem nog steeds niet vinden maar weet ook niet of het niet naar behoren werkt.
Kan het zijn dat ik een config heb gebruikt waarbij het al verwijderd was?
Wederom een vraag: Als ik de settings voor vandaag zet en niet voor morgen, behoudt hij dan de settings van vandaag voor de komende tijd? Anders gezegd, moet ik elke dag de dynamische prijzen zetten?
Het zijn input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen te vinden onder helpers en deze krijgen unknown mee bij het aanmaken van de configuration.yaml.Lange_Slurf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:43:
[...]
Wat doet je config niet als je unknown niet weg haalt.
Ik kan hem nog steeds niet vinden maar weet ook niet of het niet naar behoren werkt.
Kan het zijn dat ik een config heb gebruikt waarbij het al verwijderd was?
Wederom een vraag: Als ik de settings voor vandaag zet en niet voor morgen, behoudt hij dan de settings van vandaag voor de komende tijd? Anders gezegd, moet ik elke dag de dynamische prijzen zetten?
Wat betreft de ingestelde dynamische settings deze worden ten alle tijden overgenomen wat bij morgen is ingesteld om 00:00 (via de automatisering). Wanneer er een handmatige periode is ingesteld dan zal deze eenmalig uitgevoerd worden.
En als ik niets invul? Wat doet de automation dan (of niet)?gielz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:08:
[...]
Wat betreft de ingestelde dynamische settings deze worden ten alle tijden overgenomen wat bij morgen is ingesteld om 00:00 (via de automatisering). Wanneer er een handmatige periode is ingesteld dan zal deze eenmalig uitgevoerd worden.
Dan neemt hij niets over.Lange_Slurf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:45:
[...]
En als ik niets invul? Wat doet de automation dan (of niet)?
ZenSDK (Gielz) - De winter
In het hoofd Zendure topic zag ik iets voorbij komen van @dotternetta dat wanneer je alleen NOM draait en dagen geen zon hebt gezien de SOC onder de minimale SOC terug kan vallen. Het is onduidelijk of Zendure zelf bescherming bied in de winter;dotternetta in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
dotternetta in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Voor de volgende release ben ik nu een stukje code aan het testen zodat wanneer hij onder de minimale SOC valt hij zelf ter bescherming gaat bijladen tot de ingestelde minimale SOC en daarna het geldende schema Standby, NOM, Slim laden of Slim ontladen gaat volgen. Bewust alleen bij deze 4 modussen omdat dit bij dynamisch laden en ontladen niet echt aan de orde is.
Wat mij niet duidelijk is: kan ik de Zendure SF800pro ook puur 'uitlezen' en daarnaast de Zendure app houden voor de feitelijke NOM aansturing? Dat werkt namelijk goed en ik heb niet direct de behoefte om dat via HA te gaan doen.
Zeker gewoon uitlezen zonder sturing is mogelijk. Dan zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om alleen bepaalde sensoren uit te lezen wat je echt noodzakelijk vind.Chupachups schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:41:
Ik heb een HA n00b vraag. Ik wil starten met HA, zodat ik mijn warmtepomp (via ebus), HW en Zendure P1 meter, Zendure Solarflow 800, Solaredge omvormer en andere HW stekkers etc. in ƩƩn omgeving kan monitoren.
Wat mij niet duidelijk is: kan ik de Zendure SF800pro ook puur 'uitlezen' en daarnaast de Zendure app houden voor de feitelijke NOM aansturing? Dat werkt namelijk goed en ik heb niet direct de behoefte om dat via HA te gaan doen.
Thanks! Welke 'integratie' gebruik ik hiervoor?gielz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Zeker gewoon uitlezen zonder sturing is mogelijk. Dan zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om alleen bepaalde sensoren uit te lezen wat je echt noodzakelijk vind.
Als je alleen wat basisgegevens wilt uitlezen zou ik zenSDK (Gielz) en Zendure HA (Fireson) beide niet gebruiken maar gewoon zelfbouw in de configuration.yaml doen.Chupachups schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:28:
[...]
Thanks! Welke 'integratie' gebruik ik hiervoor?
Eerst dus even opschrijven met welke sensoren (entiteiten) je wilt gaan beginnen om uit te lezen en daarna kun je dit gewoon uitbreiden.
Hier onder een voorbeeldje van wat simpele basis gegevens (even wel de naamgeving nalopen);
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47rest: - resource: http://<IP-800PRO>/properties/report scan_interval: 1 sensor: - name: "Zendure 2400 AC Signaalsterkte" value_template: > {% set rssi = value_json['properties']['rssi'] | int(-100) %} {% if rssi >= -60 %} Uitstekend {% elif rssi >= -70 %} Goed {% elif rssi >= -80 %} Zwak {% else %} Slecht {% endif %} unique_id: Zendure_2400_AC_Signaalsterkte icon: mdi:wifi - name: "Zendure 2400 AC Vermogen Aansturing" value_template: > {% set opladen = value_json['properties']['outputPackPower'] | int %} {% set ontladen = - (value_json['properties']['packInputPower'] | int) %} {% if opladen != 0 %} {{ opladen }} {% else %} {{ ontladen }} {% endif %} unique_id: Zendure_2400_AC_Vermogen_Aansturing unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure 2400 AC Laadpercentage" value_template: "{{ value_json['properties']['electricLevel'] }}" device_class: battery unit_of_measurement: "%" state_class: measurement unique_id: Zendure_2400_AC_Laadpercentage - name: "Zendure 2400 AC Modus" value_template: > {% set states = {1: "Opladen", 2: "Ontladen"} %} {% set packState = value_json['properties']['acMode'] | int %} {{ states.get(packState, "Onbekend") }} unique_id: Zendure_2400_AC_Modus icon: mdi:battery-charging-wireless
Dank Michiel voor het ontwikkelen en delen van je geesteskind.gielz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:29:ZenSDK (Gielz) - De winter
In het hoofd Zendure topic zag ik iets voorbij komen van @dotternetta dat wanneer je alleen NOM draait en dagen geen zon hebt gezien de SOC onder de minimale SOC terug kan vallen. Het is onduidelijk of Zendure zelf bescherming bied in de winter;
Voor de volgende release ben ik nu een stukje code aan het testen zodat wanneer hij onder de minimale SOC valt hij zelf ter bescherming gaat bijladen tot de ingestelde minimale SOC en daarna het geldende schema Standby, NOM, Slim laden of Slim ontladen gaat volgen. Bewust alleen bij deze 4 modussen omdat dit bij dynamisch laden en ontladen niet echt aan de orde is.
[Afbeelding]
Zou je er ook een trigger met (email-)notificatie naar gebruiker aan toe willen voegen? Gewoon om zijn zorg weg te nemen?
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
- in het huis gevoerd
- totaal geleverd
Bij een SF800 Pro
Ik heb het idee dat 'in het huis gevoerd' inclusief pv doorzetten naar huis is (want waarde is licht hoger dan totaal geleverd) en dat 'totaal geleverd' alleen de batterij levering is aan het huis?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Als @gielz er een aparte modus voor aanmaakt ("Accu bescherming" oid) moet je zelf even een notificatie op basis daarvan aanmaken. Geen enkele integratie in HA regelt zelf notificaties, dat kan ook niet want wat voor soort notificatie je wilt is geheel aan jezelf.Hieke schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
Dank Michiel voor het ontwikkelen en delen van je geesteskind.
Zou je er ook een trigger met (email-)notificatie naar gebruiker aan toe willen voegen? Gewoon om zijn zorg weg te nemen?
Ik begrijp dat de notificatie enige personificatie behoeft. Maar de syntax van de action in de automatisering is toch eenduidig?CopyCatz schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:52:
[...]
Als @gielz er een aparte modus voor aanmaakt ("Accu bescherming" oid) moet je zelf even een notificatie op basis daarvan aanmaken. Geen enkele integratie in HA regelt zelf notificaties, dat kan ook niet want wat voor soort notificatie je wilt is geheel aan jezelf.
Als die door programmeur in de automatisering wordt opgenomen zijn toekomstige updates eenvoudiger te implementeren.
Het is puur als een voorstel voor in de roadmap..
Zelf wat simpele functionaliteit toevoegen lukt wel. Maar ik maak graag gebruik van kennis van anderen.š Als @gielz open staat voor verzoeken dan vul ik graag aan. Het maakt updaten eenvoudiger. En draagt bij aan geavanceerde software.
Hetzelfde geldt voor inzicht in de heatstate.. Mijn systeem staat momenteel in onverwarmde ruimte. Fabrikant geeft aan dat accu's worden verwarmd bij vorst. Maar ik zou graag willen weten wanneer en hoe lang er verwarmd wordt.
Dan kan ik overwegen ze te verplaatsen.
Zag in de app bij de firmware-update dat er andere temperatuur wordt gehanteerd dan op hun site vermeld. Ook dat geeft verwarring.
[ Voor 10% gewijzigd door Hieke op 11-10-2025 13:50 . Reden: Verkeerde afbeelding ]
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
/f/image/K49NxSVzly7GLdKowV8UFRMj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H9d0xQPGToMaax16hkwujwll.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x7zFGZLJ4rjVHWwOIs5zYaCi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4PpHSRGVfLA5ooKJflQ6SRDk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hCg7ubP5t6JXWh85T1sl0eyW.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qcf5GTQxSmceFRVEOlvhm5De.png?f=user_large)