Acties:
  • +1 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:44:
[...]

Heb je van je proeftuin en dan de 15min variant misschien de yaml etc? :P
Haha DM mij maar even dan stuur ik je alles. Zijn inmiddels wel een hoop testers.... :+

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

remcoXP schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:33:
[...]

wil je vertellen hoe je dit gedaan hebt?
Dit is een voorbeeld, je moet even zoeken wat de bearer token is hoe je hem gebruikt.
Edit, hier staat de token uitgelegd https://community.home-as...ved-access-token/162159/5
Ik ben op vakantie dus kan niet overal bij nu.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
  - name: ha.saj.pv
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: http://<ha_ip>:8123/api/states/sensor.saj_mqtt_summary_photovoltaic_power
      method: GET
      headers:
        - Authorization: Bearer <token>
      insecure: true
      jq: .state|tonumber
      timeout: 2s

- name: ha.saj.battery
    type: custom
    power:
      uri: http://<ha_ip>:8123/api/states/sensor.saj_mqtt_summary_battery_power
      headers:
    soc:
      uri: http://<ha_ip>:8123/api/states/sensor.saj_mqtt_battery_soc
      headers:

site:
  title: Thuis
  meters:
    grid: ha.dsmr.grid
    pv: ha.saj.pv
    battery: ha.saj.battery

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 30-09-2025 20:43 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:08
gielz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:33:
[...]

Ik heb niets veranderd hij ging opeens gewoon zo werken met de nieuwe 15 minuten data en pakt dus blokjes van 15minuten die of het goedkoopst zijn of het duurst.

ik heb nu de raw_tomorrow van Nordpool omgevormd naar 4x15 is 1 uur en daar het gemiddelde van. Conform zonneplan heb ik dan afwijkingen in de afronding van minder dan 1 cent (0,01-0,03 cent)

[Afbeelding]
Hoe heb je die groene/rode blokken in de apexcharts-card gemaakt:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qpLc9jFjKcHyCKEhaqd0YRvU0o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vLIj9mUhLPNxBht24NRPAZHl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Is er iemand die de batterij ook aanstuurt met een actuele prijs sensor? Die van mij van tibber en nordpool updaten de sensor waarde nog steeds op het hele uur dus dat schiet niet op. Is wel een luxe probleem en zal waarschijnlijk over een paar dagen wel goed zijn maar wil er nu al mee aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@Bikkelreal Ik zou gielz even een DM sturen, dat is wat makkelijker met die honderden regels aan code :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:03

DJN

Voor Tibber gebruikers: prijs per kwartier ipv per uur zodat de sensor.tibber_prices 96 datapoints krijgt ipv 24

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- platform: rest
  name: Tibber Prices
  resource: https://api.tibber.com/v1-beta/gql
  method: POST
  payload: '{ "query": "{ viewer { homes { currentSubscription { status priceInfo (resolution: QUARTER_HOURLY) { current { total } today { total } tomorrow { total } } } } } }" }'
  json_attributes_path: "$.data.viewer.homes[0].currentSubscription.priceInfo"
  json_attributes:
    - today
    - tomorrow
  value_template: "{{ value_json.data.viewer.homes[0].currentSubscription.priceInfo.current.total | float }}"
  scan_interval: 30
  headers:
    Authorization: [je eigen API token Tibber]
    Content-Type: application/json
    User-Agent: REST
  unit_of_measurement: EUR/kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qBc_reKHyptTphus4LgTIxv5e8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xYbW8VAkMYbcjqu5ymDDCMcF.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
all_series_config:
  unit: Cent/kWh
apex_config:
  grid:
    show: true
    borderColor: "#E0E0E0"
  chart:
    height: 250px
  tooltip:
    enabled: true
    followCursor: false
    x:
      show: false
    fixed:
      enabled: true
header:
  title: Stroomprijs 24h
  show_states: true
  colorize_states: true
  standard_format: false
graph_span: 23h
now:
  label: Nu
span:
  start: day
series:
  - entity: sensor.tibber_prices
    show:
      extremas: true
      legend_value: true
      in_header: before_now
      name_in_header: false
    color_threshold:
      - value: 0
        color: 4DD0E1
      - value: 10
        color: 26A69A
      - value: 15
        color: 4CAF50
      - value: 20
        color: 7CB342
      - value: 25
        color: FBC02D
      - value: 30
        color: EF6C00
      - value: 40
        color: B71C1C
    type: column
    extend_to: false
    stroke_width: -1
    float_precision: 0
    data_generator: |
      const noon = new Date()
      noon.setHours(0, 0, 0, 0)
      const prices = entity.attributes.today.concat(entity.attributes.tomorrow);
      const data = [];
      for(let i = 0; i < prices.length; i++) {
        data.push([noon.getTime() + i * 1000 * 900, prices[i].total * 100])
      }
      return data;

[ Voor 49% gewijzigd door DJN op 01-10-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
Heb de nieuwe set nu in HEMS zitten voor NOM via de Zendure App.

Begrijp ik het goed dat ik de set uit HEMS moet halen wil ik aansturing via Home Assistant doen? Om bijvoorbeeld te pauzeren zodra de EV aan de lader gaat?
Houdt dit in dat ik ook NOM via HA moet gaan uitvoeren?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Peutpeut schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:17:

Begrijp ik het goed dat ik de set uit HEMS moet halen wil ik aansturing via Home Assistant doen? Om bijvoorbeeld te pauzeren zodra de EV aan de lader gaat?
Beide ja. Je kan dan ook de Zendure eventueel voorrang geven tov de EV

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 01-10-2025 14:27 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 09:10
Peutpeut schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:17:

Dit is precies hoe ik het nu gebouwd heb in samenwerking met de Gielz automation.
Als de auto gaat laden gaat de Zendure in stand-by modus.
Stop de auto met laden dan gaat de Zendure weer naar Nul op de meter modus en dan neemt de Gielz het weer over.

Hiervoor moet je los van de Gielz automation een extra automation maken welke dus de input knoppen bediend tussen stand-by, nul op de meter, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20
Gyrolion schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Dit is precies hoe ik het nu gebouwd heb in samenwerking met de Gielz automation.
Als de auto gaat laden gaat de Zendure in stand-by modus.
Stop de auto met laden dan gaat de Zendure weer naar Nul op de meter modus en dan neemt de Gielz het weer over.

Hiervoor moet je los van de Gielz automation een extra automation maken welke dus de input knoppen bediend tussen stand-by, nul op de meter, etc.
Misschien nog een mooie kleine toevoeging. Zet hem niet op standby maar "Slim opladen". Mocht er wat overblijven van de zonopbrengst (als de EV bijv. op 1 fase aan het laden is) gaat dat niet terug naar het net maar mooi de accu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:00
Ik draai op de automation van gielz, en de afgelopen dagen met weinig zon heb ik de accu's bijna helemaal leeg gehad. Nu viel me op dat wanneer ik onder de 10% zak, de NOM blijft "hangen". Het gecompenseerde verbruik was bv 600 watt, ik zet alles uit waardoor ik terugval naar 300 maar de automation blijft 600 compenseren. Is dit ingebouwd of gaat er iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:31:
Ik draai op de automation van gielz, en de afgelopen dagen met weinig zon heb ik de accu's bijna helemaal leeg gehad. Nu viel me op dat wanneer ik onder de 10% zak, de NOM blijft "hangen". Het gecompenseerde verbruik was bv 600 watt, ik zet alles uit waardoor ik terugval naar 300 maar de automation blijft 600 compenseren. Is dit ingebouwd of gaat er iets niet goed?
Beetje onduidelijk verhaal maar dan kan er aan liggen dat ik net wakker ben. Heb je iets van screenshots om te laten zien wat je bedoeld? Hier is de batterij geregeld leeg en komt netjes weer tot leven.

Wie weet heb je een bug gevonden.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
CopyCatz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:31:
Is het niet zo dat in de automation de lower limit op 10% staat ingesteld?
op moment dat hij 10 (of lager is) stopt de automation met schakelen (als ik het goed interpreteer)
Of laat ik het anders zeggen, ik gebruik alleen de 'Slim ontladen' / NOM optie, opladen doe ik via zon.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
Ik heb volgens mij hetzelfde fenomeen meegemaakt eergister op gister, toen was accu al vroeg leeg <10% en bleef toen vast plakken in een state dat hij langzaam aan het ontladen was, en varieerde niet meer mee met het thuis gebruik.
Maar het gekke is ook, ik zie het nu niet terug op het vermogen van de homewizard p1 meter of de zendure meters.
Hij zit op fase 3 waar in principe niet veel overheen gaat, en die staat gewoon netjes op 0 watt.
Dit heeft hij gedaan van 9% tot 5%. Wat ik me dan afvraag, waar is deze 400 watt naar toe gegaan? Of is dit gewoon het standaard stand-by verbruik?

Zelf dacht ik dat het door de instellingen in de zendure app zelf lag, deze stond namelijk ingesteld op minimaal 5%, heb toen wat zitten rommelen maar verder eigenlijk niet meer over nagedacht.
Het veranderde namelijk niks.
Het stukje off-grid stopcontact staat in de zendure app ook op off, dus daar kan de stroom ook niet naartoe.

Heb er dus ook geen goede data voor.. en denk dat hij met dit bewolkte dagje misschien weer in dezelfde state gaat komen.. of ik kan hem er in forceren als het moet.
Nu staat de instelling in de app van zendure wel vast, 10% is het minimale wat hij mag behalen niet lager.

Hier zie je de leegloop in de nacht van 1 oktober (begin van de trend) tussen 0:00 en 08:00 (op 08:00 heb ik even met de state zitten spelen om wat automations te testen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_u1tnJZB_50iBu_ToxT0gfKRDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TF3cIGIyEtFpXAbvMAzWYmni.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Gyrolion op 02-10-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gyrolion schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:03:
Ik heb volgens mij hetzelfde fenomeen meegemaakt eergister op gister, toen was accu al vroeg leeg <10% en bleef toen vast plakken in een state dat hij langzaam aan het ontladen was, en varieerde niet meer mee met het thuis gebruik.
Maar het gekke is ook, ik zie het nu niet terug op het vermogen van de homewizard p1 meter of de zendure meters.
Hij zit op fase 3 waar in principe niet veel overheen gaat, en die staat gewoon netjes op 0 watt.
Dit heeft hij gedaan van 9% tot 5%. Wat ik me dan afvraag, waar is deze 400 watt naar toe gegaan? Of is dit gewoon het standaard stand-by verbruik?

Zelf dacht ik dat het door de instellingen in de zendure app zelf lag, deze stond namelijk ingesteld op minimaal 5%, heb toen wat zitten rommelen maar verder eigenlijk niet meer over nagedacht.
Het veranderde namelijk niks.
Het stukje off-grid stopcontact staat in de zendure app ook op off, dus daar kan de stroom ook niet naartoe.

Heb er dus ook geen goede data voor.. en denk dat hij met dit bewolkte dagje misschien weer in dezelfde state gaat komen.. of ik kan hem er in forceren als het moet.
Nu staat de instelling in de app van zendure wel vast, 10% is het minimale wat hij mag behalen niet lager.

Hier zie je de leegloop in de nacht van 1 oktober (begin van de trend) tussen 0:00 en 08:00 (op 08:00 heb ik even met de state zitten spelen om wat automations te testen.)

[Afbeelding]
Meet je ook via een externe meter het vermogen van de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
Deze is onderweg, ik ga er een homewizard meter tussen plakken om te kijken of er daadwerkelijk stroom de batterij uit is gevloeid of dat het een soort balancerings act is geweest.
Volgens de site kan deze meter prima 2400 watt dragen, en schakelt hij zichzelf uit als hij te warm wordt.. dus dat moet goedkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gyrolion op 02-10-2025 13:04 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

zenSDK (Gielz) - Update zonder update

Even een korte update uit het dynamisch front wat ontwikkeld word voor de zenSDK (Gielz). Inmiddels zijn wij 100en regels code verder en tig opgeloste bugs. Het draait nu ter test bij een aantal Tweakers en blijkt ook in de praktijk plug-n-play. Wat komt er aan;

- 15min of 1 uur sturing
- Spread berekeningen met inhoudelijk informatie wat hij nou exact berekend heeft
- Aparte NOM spread berekening waarbij de dure uren voor het opladen niet mee berekend worden
- Een JA en NEE sensor om de juiste modus te kiezen (kunt dus bestaande automatiseringen gebruiken)
- Voor de min-maxers een handmatige invoer. Morgen niet wat je wilt, pas het aan en voer eenmalig uit.
- Alles visueel zichtbaar op het scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPJER8diKxYg_1P9Lh48v9O_Gv0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BDoSM9COyXtQpXvpmmlyy22H.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C1AWjEtaTtUGpNmnV3HsMQoM0k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8cakPJGoysziU3eqo3PEJnud.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door gielz op 02-10-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gyrolion schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:04:
Deze is onderweg, ik ga er een homewizard meter tussen plakken om te kijken of er daadwerkelijk stroom de batterij uit is gevloeid of dat het een soort balancerings act is geweest.
Volgens de site kan deze meter prima 2400 watt dragen, en schakelt hij zichzelf uit als hij te warm wordt.. dus dat moet goedkomen.
Ik heb wellicht het probleem kunnen nabootsen. Wanneer je minimale SOC op 5% hebt staan gaat het mis. De automatisering gaat namelijk uit van de 10% SOC. Zodra hij dan op de 10% beland gaat hij geen informatie meer sturen naar de batterij en blijft hij op het laatste ontlaadbericht hangen en ontladen tot die 5%.

Uiteraard op te lossen en staat inmiddels op het lijstje maar voor nu zou ik minimale SOC op 10% laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:00
gielz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:21:
[...]

Ik heb wellicht het probleem kunnen nabootsen. Wanneer je minimale SOC op 5% hebt staan gaat het mis. De automatisering gaat namelijk uit van de 10% SOC. Zodra hij dan op de 10% beland gaat hij geen informatie meer sturen naar de batterij en blijft hij op het laatste ontlaadbericht hangen en ontladen tot die 5%.

Uiteraard op te lossen en staat inmiddels op het lijstje maar voor nu zou ik minimale SOC op 10% laten staan.
Dat zal het zijn, ik had inderdaad de min soc naar 5% gezet omdat dat al eigenlijk 10% is :)

Goed bezig met de integratie trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
CopyCatz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:34:
[...]

Dat zal het zijn, ik had inderdaad de min soc naar 5% gezet omdat dat al eigenlijk 10% is :)

Goed bezig met de integratie trouwens!
Als je de 5% instelt in de automatisering en in de zendure app is er niks aan de hand. Doe ik ook al een aantal weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

dennisdew16 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Als je de 5% instelt in de automatisering en in de zendure app is er niks aan de hand. Doe ik ook al een aantal weken :)
Welke regel in de automatisering is dit?
Edit, regel 118 en 155?

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 02-10-2025 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@klump4u In de automatisering -> aansturing -> stap 2 en stap 3 staat beide een voorwaarde: "Als zendure 2400ac laadpercentage hoger is dan X". Deze staat normaal gesproken op 10, deze kan je dan aanpassen naar 5. Mocht je er niet uitkomen stuur je maar een dm :)

Edit: correct, die regels inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door dennisdew16 op 02-10-2025 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

dennisdew16 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:11:
@klump4u In de automatisering -> aansturing -> stap 2 en stap 3 staat beide een voorwaarde: "Als zendure 2400ac laadpercentage hoger is dan X". Deze staat normaal gesproken op 10, deze kan je dan aanpassen naar 5. Mocht je er niet uitkomen stuur je maar een dm :)

Edit: correct, die regels inderdaad.
Gelukt, is inderdaad dan regel 118 en 155 bij mij als ik hem als yaml lees of bewerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dennisdew16 @klump4u @CopyCatz

Voor de volgende automatisering update heb ik het nu dynamisch gemaakt. Hij zal nu naar de minimale soc sensor kijken die nog niet bestond ten tijden toen deze NOM gemaakt is.

Dan zou het voor iedereen altijd goed moeten gaan. Ik kijk het even aan t/m Zondag.

code:
1
2
3
4
          - condition: template
            value_template: |
              {{ states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') | float >
               states('sensor.zendure_2400_ac_minimale_laadpercentage') | float }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:56

MGZ

Hallo techneuten,
Misschien een ontzettende noob vraag,maar is dit allemaal redelijk plug n play voor iemand die nog geen HA heeft dus ook geen ervaring daarmee? Of is Homey dan toch een betere optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:01
MGZ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:56:
Hallo techneuten,
Misschien een ontzettende noob vraag,maar is dit allemaal redelijk plug n play voor iemand die nog geen HA heeft dus ook geen ervaring daarmee? Of is Homey dan toch een betere optie?
Ik zou voor Homey gaan, bevalt mij erg goed. In HA heb ik het wel geprobeerd en ik heb Fireson op de achtergrond ook draaien, maar dat is puur om te monitoren. Automatiseren hiervan is in HA veel lastiger.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MGZ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:56:
Hallo techneuten,
Je vraagt dit wel in het verkeerde topic "Wij van WC eend (HA) adviseren WC eend (HA)" Ik zou eerst even goed kijken wat je exact wilt bereiken en hoeveel het mag kosten. Je hebt bijvoorbeeld al een werkende Home Assistent OS (Yellow) voor rond de 130 euro waarmee je direct aan de slag kunt. Of wellicht heb je al een NAS staan waar je Home Assistant volledig gratis op kunt installeren.

Op feestjes zeg ik altijd "Zoek je een nieuwe goedkope hobby begin aan Home Assistant".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Als je HA eenmaal door hebt is alles makkelijk, ik heb er een tijdje over gedaan maar ga binnenkort mijn Domoticz afbouwen en geheel over naar HA, Homey ken ik niet maar lijkt mij commerciƫler. Maar ik kan het ook mis hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:27
Ik zit te kijken naar mijn zendure te integreren in homeassistant.

Ik heb DAO (day ahead optimizer) (soms) draaiende.
Klopt het dat nu de fireson integration + zenSDK een goede combi is?
Ik zat ook te kijken naar Gielz maar als ik het zo inschat is het iets meer handmatige configuratie en eigenlijk overlap in fucntionaliteit van DAO.

Of hebben mensen hier andere/betere ervaringen met Gielz? Los van dat hij hier actief op het forum is wat natuurlijk altijd een pluspunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:56

MGZ

klump4u schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:17:
Als je HA eenmaal door hebt is alles makkelijk, ik heb er een tijdje over gedaan maar ga binnenkort mijn Domoticz afbouwen en geheel over naar HA, Homey ken ik niet maar lijkt mij commerciƫler. Maar ik kan het ook mis hebben
Voor HA heb je toch wel de nodige programmeer kennis nodig? En als men die niet heeft,dan lijkt me het best lastig om HA onder de knie te krijgen, maar dat weten de gebruikers hier denk ik beter in te schatten dan ikzelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MGZ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Voor HA heb je toch wel de nodige programmeer kennis nodig? En als men die niet heeft,dan lijkt me het best lastig om HA onder de knie te krijgen, maar dat weten de gebruikers hier denk ik beter in te schatten dan ikzelf
Dat is nu net de uitdaging, jezelf prikkelen om toch iets voor mekaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 12:27
MGZ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Lang leve chatGPT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:57
Sinds gisteren over op dynamische tarieven en logische stap genomen om alles in Home Assistant te hangen. Fireson-integratie had ik al een tijdje voor de verschillende statistieken, dus meeste werk zat erin om cheapest hours goed te configureren en een automation op te zetten.
Automation doet nu niks anders dan laten op goedkope momenten, ontladen op dure momenten en de rest van de tijd NOM.
Op zo’n dag als vandaag (prijs stabiel tussen 14/15 cent) doet ie alleen maar NOM. Komende dagen en weken bepalen of er nog meer toeters en bellen nodig zijn…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

ZenSDK (Gielz) - Oktober update

Ik heb de TS een update gegeven met de laatste versies die hier intern aan het draaien waren en bij een aantal Tweakers. Wie o wie durft het aan oOo oOo

Github wijzigingen - wat is er veranderd
Configuration.yaml
https://github.com/Gielz1...bebb6ceedffa3f7c32fda7974

Automatisering
https://github.com/Gielz1...97eadcdf926e1c34f194fe31a

Dynamisch functie
Er is flink getest aan de dynamisch functie en hier is uiteindelijk de huidige versie uitgekomen. De dynamisch functie kan ook los gebruikt worden als je bijvoorbeeld een eigen aansturing gebruikt of de Zendure HA; https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA

- 15min of 1 uur sturing
- Spread berekeningen met inhoudelijk informatie wat hij nou exact berekend heeft
- Aparte NOM spread berekening waarbij de dure uren voor het opladen niet mee berekend worden
- Een JA en NEE sensor om de juiste modus te kiezen (kunt dus bestaande automatiseringen gebruiken)
- Voor de min-maxers een handmatige invoer. Morgen niet wat je wilt, pas het aan en voer eenmalig uit.
- Alles visueel zichtbaar op het scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPJER8diKxYg_1P9Lh48v9O_Gv0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BDoSM9COyXtQpXvpmmlyy22H.gif?f=fotoalbum_large

Efficiƫntie sensoren
Het is vanaf nu zichtbaar wat de efficiƫntie is van de batterij kant tov het vermogen. Dit is wel allemaal van uit de zenSDK. Wil je dus exacte RTE cijfers dan word aangeraden om hiervoor een KWH meter te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26V8Ibabc-8zzIKFZP69K5abKm8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lH8yIWDRKDQbrjtI09VvSmJ8.jpg?f=user_large

Automatisering bugfix
Wanneer minimale SOC anders was dan 10% ging het ontladen onder de 10% foutief. Dit is nu opgelost.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste