Kan ik begrijpen, maar zoals ik je probeerde uit te leggen zijn notificaties geen onderdeel van integraties in HA. We kunnen voor jou geen kant en klaar notificatie script bouwen omdat afhankelijk van wat je wilt (email, messenger, pushover) je eerst een aantal basis zaken moet instellen zoals een mail- of messenger server.Hieke schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:42:
[...]
Zelf wat simpele functionaliteit toevoegen lukt wel. Maar ik maak graag gebruik van kennis van anderen.😁
Ik heb de notify werkend in mijn configuration.yaml opgenomen. Dat vraag ik mijns inziens ook niet.
Een voorbeeldje van een automatisering die ik heb omwille van mijn volledig gasloze woning:
Het enige dat de gebruiker na een update (misschien) zou moeten aanpassen is de voorlaatste regel..
Een voorbeeldje van een automatisering die ik heb omwille van mijn volledig gasloze woning:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: "Waarschuwing: L1 stroom > 25 A" description: Stuurt notificatie als L1 meer dan 25 A is triggers: - entity_id: - sensor.phases_huidige_fase_l1 above: 25 trigger: numeric_state for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 conditions: [] actions: - data: title: ⚡ Hoge stroom op L1 message: >- De stroom op L1 is nu langer dan 30 seconden > {{ states('sensor.phases_huidige_fase_l1') }} A. action: notify.email_notify mode: single |
Het enige dat de gebruiker na een update (misschien) zou moeten aanpassen is de voorlaatste regel..
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Ik weet zelf niet vannuit een gielz oogpunt of dit inderdaad zo handig is.Hieke schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:50:
Ik heb de notify werkend in mijn configuration.yaml opgenomen. Dat vraag ik mijns inziens ook niet.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 alias: "Waarschuwing: L1 stroom > 25 A" description: Stuurt notificatie als L1 meer dan 25 A is triggers: - entity_id: - sensor.phases_huidige_fase_l1 above: 25 trigger: numeric_state for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 conditions: [] actions: - data: title: ⚡ Hoge stroom op L1 message: >- De stroom op L1 is nu langer dan 30 seconden > {{ states('sensor.phases_huidige_fase_l1') }} A. action: notify.email_notify mode: single
Ik heb geen email notificatie module ingebouwd, ik gebruik weer telegram (of app).
Iemand anders gebruikt weer wat anders.
Het idee van de gielz code is, zo kant en klaar mogelijk. alleen het brood nodige aanpassen, IP en SN en eventueel P1. plakken en klaar.
Als je daar weer op regel xx en regel yy comments moet gaan zetten t.b.v. notificaties, dan wordt het weer meer aanpassen.
Zelfs als gielz een 'extra code snippet' zou voor bereiden die dit kan. en iemand die wat minder met HA begaan is, neemt dit over, maar heeft (om even aante haken op uw voorbeeld) helemaal geen email notificaties ingesteld, geeft zijn code foutmeldingen. en wordt gielz er weer op aangekeken en naar gevraagd waarom het niet werkt.
*edit: ik snap je punt helemaal hoor, daar niet van, een melding op zo'n moment zou wel fijn zijn (want dan weet je het maar), maar iemand die al wat meer ervaren is met HA en al vaker notificaties heeft gemaakt, kan mogelijk ook zo de code aanpassen en die er aan toevoegen.
[ Voor 7% gewijzigd door DrNickB op 11-10-2025 20:00 ]
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Zoals @CopyCatz al zei is een notificatie nooit onderdeel van een script, blueprint of voorbeeld. En dat is ook volkomen logisch want er zijn talloze manieren en iedereen gebruikt wel een andere methode. De ene een app, de andere een mailtje en de volgende telegram etc. Maar als je dat wenselijk vind dan is het een kleine moeite dit zelf toe te voegen in de code (doe je best met chatgpt) of de gui.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ik heb een 800 pro dankzij @gielz (kudos!! ) binnen 30 minuten van in de doos naar operationeel in Home-Assistant :-)
Weet iemand welke parameter in Zensdk de “off-grid ac-socket” stuurt? Die documentatie van Zendure is niet heel uitgebreid.
Weet iemand welke parameter in Zensdk de “off-grid ac-socket” stuurt? Die documentatie van Zendure is niet heel uitgebreid.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kennis delen > DM
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
gridOffMode: Die kan op Normal (0), Eco (1) of Off (2).denneappel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:57:
Ik heb een 800 pro dankzij @gielz (kudos!! ) binnen 30 minuten van in de doos naar operationeel in Home-Assistant :-)
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 12-10-2025 20:32 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Super. Bij modus 0 en 1 gaat de socket aan. Het verschil zou aan of een soort UPS functie moeten zijn als ik het goed heb. Kun je mij toevallig op andere documentatie wijzen? Hier kan ik het niet vinden: https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.mdTaro schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
gridOffMode: Die kan op Normal (0), Eco (1) of Off (2).
Mocht iemand anders er wat aan hebben. Dit heb ik toegevoegd.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| zendure_set_offgrid_0: url: http://192.168.88.x/properties/write method: POST payload: '{"sn":"ffff","properties":{"gridOffMode": 0 }}' zendure_set_offgrid_1: url: http://192.168.88.x/properties/write method: POST payload: '{"sn":"ffff","properties":{"gridOffMode": 1 }}' zendure_set_offgrid_2: url: http://192.168.88.x/properties/write method: POST payload: '{"sn":"ffff","properties":{"gridOffMode": 2 }}' |
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Als je naar http://192.168.restvanhet...F800Pro/properties/report gaat zie je alle mogelijke settings. Sommige zijn read-only.denneappel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:11:
[...]
Super. Bij modus 0 en 1 gaat de socket aan. Het verschil zou aan of een soort UPS functie moeten zijn als ik het goed heb. Kun je mij toevallig op andere documentatie wijzen? Hier kan ik het niet vinden: https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.md
Mocht iemand anders er wat aan hebben. Dit heb ik toegevoegd.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 zendure_set_offgrid_0: url: http://192.168.88.x/properties/write method: POST payload: '{"sn":"ffff","properties":{"gridOffMode": 0 }}' zendure_set_offgrid_1: url: http://192.168.88.x/properties/write method: POST payload: '{"sn":"ffff","properties":{"gridOffMode": 1 }}' zendure_set_offgrid_2: url: http://192.168.88.x/properties/write method: POST payload: '{"sn":"ffff","properties":{"gridOffMode": 2 }}'
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ah. Ik gebruik de app niet maar dit maakt het wel duidelijk.
Ik heb het geheel volgens de instructies in de eerste post toegevoegd aan mijn Home Assistent.
Volgens de tekst zou hij nooit meer kunnen laden en ontladen dan wat in de app ingesteld is.
In de app heb ik 800 watt ingesteld. Voorheen, via HEMS, zag ik ook op zonnige dagen dat er werd opgeladen met max 800 watt. De rest ging het net op.
Als ik nu in HA via de Entiteit in de zenSDK handmatig kies voor opladen of ontladen met 2400 watt dan zie ik de Smart Meter 3CT vrolijk naar 2400 watt schieten. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling en ik vindt dit ook geen prettig gevoel. De Zendure accu's hebben namelijk niet een eigen groep en staan in de bijkeuken op een stopcontact aangesloten. Bij 2400 watt laden of ontladen terwijl er meer apparatuur aangesloten is op die groep lijkt mij de kans op brand aannemelijk? Of zal de stop eruit vliegen (zit ik ook niet op te wachten).
Standaard heb ik de 2400AC Modus op NOM staan, maar ik zou toch graag die max laden/ ontladen op 800 watt willen hebben. Geeft mij toch een beter gevoel.
Volgens de tekst zou hij nooit meer kunnen laden en ontladen dan wat in de app ingesteld is.
In de app heb ik 800 watt ingesteld. Voorheen, via HEMS, zag ik ook op zonnige dagen dat er werd opgeladen met max 800 watt. De rest ging het net op.
Als ik nu in HA via de Entiteit in de zenSDK handmatig kies voor opladen of ontladen met 2400 watt dan zie ik de Smart Meter 3CT vrolijk naar 2400 watt schieten. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling en ik vindt dit ook geen prettig gevoel. De Zendure accu's hebben namelijk niet een eigen groep en staan in de bijkeuken op een stopcontact aangesloten. Bij 2400 watt laden of ontladen terwijl er meer apparatuur aangesloten is op die groep lijkt mij de kans op brand aannemelijk? Of zal de stop eruit vliegen (zit ik ook niet op te wachten).
Standaard heb ik de 2400AC Modus op NOM staan, maar ik zou toch graag die max laden/ ontladen op 800 watt willen hebben. Geeft mij toch een beter gevoel.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Zou je even je properties kunnen delen hier?rimave schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:28:
Ik heb het geheel volgens de instructies in de eerste post toegevoegd aan mijn Home Assistent.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Je bedoelt van de 2400AC denk ik?gielz schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Zou je even je properties kunnen delen hier?
Dat zijn deze:
code:
1
| product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":4215,"packState":2,"electricLevel":21,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3001,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":0,"acStatus":2,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4947,"socLimit":0,"writeRsp":0,"acMode":1,"inputLimit":0,"outputLimit":0,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":2,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1760357598,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":2400,"phaseSwitch":1,"packNum":2,"rssi":-69,"is_error":0},"packData":[{"sn":"xxxx","packType":5,"socLevel":21,"state":2,"power":19,"maxTemp":2911,"totalVol":4950,"batcur":65532,"maxVol":330,"minVol":330,"softVersion":4103,"heatState":0},{"sn":"xxxx","packType":5,"socLevel":22,"state":2,"power":9,"maxTemp":2891,"totalVol":4940,"batcur":65534,"maxVol":329,"minVol":329,"softVersion":4103,"heatState":0}]} |
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Wat ik zie is dat je "chargeMaxLimit":2400 hebt. Dus 2400 laden is de maximum op de omvormer en volgens de app. Het ontladen is inverseMaxPower":800. Beide stel je in bij het installeren van de batterij.rimave schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:14:
[...]
Je bedoelt van de 2400AC denk ik?
Dat zijn deze:
code:
1 product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":4215,"packState":2,"electricLevel":21,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3001,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":0,"acStatus":2,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4947,"socLimit":0,"writeRsp":0,"acMode":1,"inputLimit":0,"outputLimit":0,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":2,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1760357598,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":2400,"phaseSwitch":1,"packNum":2,"rssi":-69,"is_error":0},"packData":[{"sn":"xxxx","packType":5,"socLevel":21,"state":2,"power":19,"maxTemp":2911,"totalVol":4950,"batcur":65532,"maxVol":330,"minVol":330,"softVersion":4103,"heatState":0},{"sn":"xxxx","packType":5,"socLevel":22,"state":2,"power":9,"maxTemp":2891,"totalVol":4940,"batcur":65534,"maxVol":329,"minVol":329,"softVersion":4103,"heatState":0}]}
Dus iedere eigen/app aansturing zal altijd met 2400 watt laden en met 800 watt ontladen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
@rimave Heb jij bij Zendure dan een verhoging van het vermogen aangevraagd? Zover ik begrijp moet Zendure dat eerst vrijgeven voordat je het kunt instellen
Klopt, bij het instellen vraagt hij om een max, die heb ik op 800 laten staan.gielz schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:33:
[...]
Wat ik zie is dat je "chargeMaxLimit":2400 hebt. Dus 2400 laden is de maximum op de omvormer en volgens de app. Het ontladen is inverseMaxPower":800. Beide stel je in bij het installeren van de batterij.
Dus iedere eigen/app aansturing zal altijd met 2400 watt laden en met 800 watt ontladen.
Verder zie ik de app alleen een vermogen wat ik aan kan passen bij de Netuitvoermodus. Daar kun je het toegestane uitgangsvermogen instellen en die staat op 800 watt. Verder is er in de app niets aan te passen qua vermogen.
Nope. Ik heb niets aangevraagd bij hun.denneappel schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:44:
@rimave Heb jij bij Zendure dan een verhoging van het vermogen aangevraagd? Zover ik begrijp moet Zendure dat eerst vrijgeven voordat je het kunt instellen
Zit er wel in maar ik zou niet even weten waar. Je kunt deze uitvoeren in CMDrimave schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:44:
[...]
Klopt, bij het instellen vraagt hij om een max, die heb ik op 800 laten staan.
Verder zie ik de app alleen een vermogen wat ik aan kan passen bij de Netuitvoermodus. Daar kun je het toegestane uitgangsvermogen instellen en die staat op 800 watt. Verder is er in de app niets aan te passen qua vermogen.
Command voor in CDM om de chargeMaxLimit op bijvoorbeeld 800 te zetten. Even <SERIALNR> en <IP> zelf goed invullen daarna in CMD plakken, uitvoeren en je properties opnieuw bekijken.
code:
1
| curl -X POST "http://<IP>/properties/write" -H "Content-Type: application/json" -d "{\"sn\": \"<SERIALNR>\",\"properties\":{\"chargeMaxLimit\":800}}" |
Hij staat nu inderdaad op 800 watt.gielz schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:54:
[...]
Zit er wel in maar ik zou niet even weten waar. Je kunt deze uitvoeren in CMD
Command voor in CDM om de chargeMaxLimit op bijvoorbeeld 800 te zetten. Even <SERIALNR> en <IP> zelf goed invullen daarna in CMD plakken, uitvoeren en je properties opnieuw bekijken.
code:
1 curl -X POST "http://<IP>/properties/write" -H "Content-Type: application/json" -d "{\"sn\": \"<SERIALNR>\",\"properties\":{\"chargeMaxLimit\":800}}"
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Je kunt zelf je handtekening zetten om een 2400AC op 2400 in te stellen. Wil je echter met heel je huishouden boven de 3200+ aan de slag, dan moet je dat aanvragen om tot 7200/7200 te kunnen unlocken.denneappel schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:44:
Mhh, en nu is ineens de P1 meter rood en krijgt hij geen input meer binnen...
Hoe dan? Daar heb ik niets aangepast. Heeft HW misschien een storing?
Hoe dan? Daar heb ik niets aangepast. Heeft HW misschien een storing?
Aanvraag via service ticket? Op zich max 3200W zou wel moeten kunnen met een losse groep right(?)Taro schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:51:
[...]
Je kunt zelf je handtekening zetten om een 2400AC op 2400 in te stellen. Wil je echter met heel je huishouden boven de 3200+ aan de slag, dan moet je dat aanvragen om tot 7200/7200 te kunnen unlocken.
Overigens ben ik zelf nog verder gaan bouwen op dynamische prijzen (https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA).
Heb een nieuwe sensor gemaakt die de goedkoopste uren van sensor.dynamisch_spread_indicatie_nom eruit haalt. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je de Dynamisch Goedkoopste X Periode en Duurste X Periode staat. Vervolgens uitgebouwd op de zenSDK (Gielz) om te laden wanneer 't goedkoop is (die nieuwe sensor vult dat aan). Zal nog verder moeten testen en ervaren voor eind conclusie
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Nee, gewoon via de App.jaychunlai schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:47:
[...]
Aanvraag via service ticket? Op zich max 3200W zou wel moeten kunnen met een losse groep right(?)
En op de groep wel, op een enkel stopcontact niet aan beginnen ivm warmte. Wil je er dan 2 plaatsen met ieder 1600 max? Als je een keer een foutje in de instellingen maakt heb je een probleem. Dus ieder een eigen stopcontact.
Ik heb natuurlijk mn printscreen thuis weer op de computer staan..
Maar ik was gister avond tussen mijn goede en minder goed presterende set wat grafieken aan t draaien om verschillen te zoeken. (Zendure is mijn set nog aan het analyseren komende 2-3 dagen voor ander issue, dus kan de slecht presterende accu nu nog even niet isoleren en apart testen)
Bij het draaien van een grafiek op basis van power (V) per batterij viel bij de minder goed presterende set op, dat ik daar over de tijdspanne van 1,5week, bij 2 vd 3 batterijen een spike heb gehad die richting de 60.000V gaat. (Totaal 3 spikes)
Ik geloof niet dat ie werkelijk een spike van 60.000V heeft gehad maar valt me wel op, iets wat iemand hier ook al eens heeft geconstateerd?
post geupdate, screenshot vandaag.
zie dit bij beide sets gebeuren.
Maar ik was gister avond tussen mijn goede en minder goed presterende set wat grafieken aan t draaien om verschillen te zoeken. (Zendure is mijn set nog aan het analyseren komende 2-3 dagen voor ander issue, dus kan de slecht presterende accu nu nog even niet isoleren en apart testen)
Bij het draaien van een grafiek op basis van power (V) per batterij viel bij de minder goed presterende set op, dat ik daar over de tijdspanne van 1,5week, bij 2 vd 3 batterijen een spike heb gehad die richting de 60.000V gaat. (Totaal 3 spikes)
Ik geloof niet dat ie werkelijk een spike van 60.000V heeft gehad maar valt me wel op, iets wat iemand hier ook al eens heeft geconstateerd?
post geupdate, screenshot vandaag.
zie dit bij beide sets gebeuren.
:strip_exif()/f/image/oQcHJhICUKquNpEJRhTqmHgh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door markduffy op 15-10-2025 18:17 ]
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Ik heb nu paar dagen het volgende draaiend:
NOM staat altijd aan
- Stopt wanneer laadpaal op charging staat, gaat weer aan als laadpaal op iets anders dan charging staat
- Snel laden wanneer goedkoop is, stopt na 15 minuten, tenzij het volgende goedkope blok er achteraan zit
- Kan ook in een uur blok laden
Update: Enige waar ik nog tegen aan loop is dat de rest van het script wel moet blijven werken na dat die gestopt is met laden :’)
Voor de laatste 3 punten is de afhankelijkheid wel dat je NordPool aan hebt staan, en Dynamisch HA gebruikt om de sensoren te hebben (voor copy paste). Ik heb een fork gemaakt en verder nog aan het uitwerken en testen
NOM staat altijd aan
- Stopt wanneer laadpaal op charging staat, gaat weer aan als laadpaal op iets anders dan charging staat
- Snel laden wanneer goedkoop is, stopt na 15 minuten, tenzij het volgende goedkope blok er achteraan zit
- Kan ook in een uur blok laden
Update: Enige waar ik nog tegen aan loop is dat de rest van het script wel moet blijven werken na dat die gestopt is met laden :’)
Voor de laatste 3 punten is de afhankelijkheid wel dat je NordPool aan hebt staan, en Dynamisch HA gebruikt om de sensoren te hebben (voor copy paste). Ik heb een fork gemaakt en verder nog aan het uitwerken en testen
[ Voor 29% gewijzigd door jaychunlai op 16-10-2025 16:29 ]
Ik ben op zoek naar iemand die een eigen P1 sensor gebruikt maar voor de rest gewoon de zenSDK (Gielz) gebruikt. Voor de November release is het één en ander meer plug-n-play gemaakt voor nieuwe gebruikers en toekomstige updates en ik zoek nog een tester!
Werkt hier trouwens al 2 weken prima. DM indien interesse om te testen.
:strip_exif()/f/image/i4RihYHoAt2eDW2XpFKiZfa6.png?f=user_large)
Hier zit trouwens ook de minimale SOC bescherming al in. Waarbij hij in de modus slim ontladen, slim opladen, nom en standby deze bescherming zal uitvoeren.
Werkt hier trouwens al 2 weken prima. DM indien interesse om te testen.
:strip_exif()/f/image/i4RihYHoAt2eDW2XpFKiZfa6.png?f=user_large)
Hier zit trouwens ook de minimale SOC bescherming al in. Waarbij hij in de modus slim ontladen, slim opladen, nom en standby deze bescherming zal uitvoeren.
Sinds jaar en dag gebruik ik maar één ESP32 P1-sensor en daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen meer gehad.
Noem op, en ik stuur deze aan met die ene P1-meter.
Ik heb dan ook geen P1-meter van Zendure, HW of van wie dan ook.
Helaas kan ik jouw zenSDK niet testen, omdat ik een volledig andere zenSDK automatisering heb draaien.
Noem op, en ik stuur deze aan met die ene P1-meter.
Ik heb dan ook geen P1-meter van Zendure, HW of van wie dan ook.
Helaas kan ik jouw zenSDK niet testen, omdat ik een volledig andere zenSDK automatisering heb draaien.
PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5
welke ESP32 P1 meter gebruik je ? ik heb er ook een maar krijg hem niet aan de praat in de zenDSK wegens gebrek aan kennis om deze te integreren
Wat bedoel je precies? Andere dan de Zendure P1?gielz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:26:
Ik ben op zoek naar iemand die een eigen P1 sensor gebruikt maar voor de rest gewoon de zenSDK (Gielz) gebruikt.
Ik gebruik momenteel de HomeWizard P1 i.c.m zenSDK (Gielz) en zie eigenlijk geen mogelijkheden tot verbetering van NOM...😇
Of het moet om het aansturen van meerdere stuks 2400 AC gaan.
Maar wel benieuwd.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Dan zit je al goedHieke schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:46:
[...]
Wat bedoel je precies? Andere dan de Zendure P1?
Ik gebruik momenteel de HomeWizard P1 i.c.m zenSDK (Gielz) en zie eigenlijk geen mogelijkheden tot verbetering van NOM...😇
Maar wel benieuwd.
Straks is het gewoon een kwestie van IP adressen invullen binnen Home Assistant zelf. Of je eigen P1 sensor. Hierna heb je de gebruikelijke NOM zoals wij gewend zijn.
@klump4u is het inmiddels aan het testen met afwijkende P1 meter.
Via usb of esp-home,Hieke schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:46:
[...]
Wat bedoel je precies? Andere dan de Zendure P1?
Maar wel benieuwd.
Deze is via de usb poort van de NUC waar HA op draait.
:strip_exif()/f/image/pN0y6Tflco1Z24mshU7StInY.png?f=user_large)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Deze heb ik begin 2021 hier gekocht.dr.trimble schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:23:
welke ESP32 P1 meter gebruik je ? ik heb er ook een maar krijg hem niet aan de praat in de zenDSK wegens gebrek aan kennis om deze te integreren
PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5
is bijna identiek als die van mijn maar ik haalde hem bij HA-shop. Heb net net na veel vallen en opstaan werkend gekregen in HA. Nu vraag ik me af welke ik beter kan gebruiken: de P1 meter van zendure zelf of de esp32 meter die ik al een tijd heb draaien in HA...
Heeft toevallig iemand deze omgebouwd naar entsoe en wil 'm delen?
https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA
Ik heb inmiddels nu 3 avonden gepoogd om nordpool weer terug erop te zetten met de juiste prijsweergave, maar dat laatste lukt me om een 1 of andere reden niet
Ik heb inmiddels nu 3 avonden gepoogd om nordpool weer terug erop te zetten met de juiste prijsweergave, maar dat laatste lukt me om een 1 of andere reden niet

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Ik heb laatst iemand via DM gehad was een kwestie van Nordpool HACS installeren en deze config aan te houden;markduffy schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:59:
Heeft toevallig iemand deze omgebouwd naar entsoe en wil 'm delen?
:strip_exif()/f/image/uQV41svvZZX15CpW4Zs8Co8A.gif?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
4
| {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
/f/image/6RkTUdKnwQbGPJQgot4kZGd8.png?f=fotoalbum_large)
Is dit inmiddels gelukt, het lukt mij niet. Alles blijft op unknown staan.Taro schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:40:
[...]
- 2400AC's uit HEMS halen en handmatig op 0 laden, 0 ontladen zetten.
- App sluiten
- In HA de integratie even weggooien en opnieuw installeren.
- Met je Zendure account inloggen en niet local MQTT kiezen ivm 2400AC's
- Als het goed is zie je nu een lijstje met 2x 2400AC, de accu's en Zendure Manager. Kan zijn dat je HA even opnieuw moet opstarten.
- Ga naar 2400AC - 1, selecteer de cluster optie, bijv. own circuit als ie op een eigen groep zit, of maak een cluster aan als die op dezelfde groep zit als 2400AC - 2
- Ga naar 2400AC - 2, selecteer OF het cluster dat je bij 2400AC - 1 hebt aangemaakt als ze op dezelfde groep zitten OF kies own circuit.
- Misschien nog 1x een HA reboot.
- Kies nu de Smart mode en dan zou het moeten werken. Ondertussen niet meer opnieuw met de App inloggen.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Kan je wat screenshots delen?jurianvers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:55:
[...]
Is dit inmiddels gelukt, het lukt mij niet. Alles blijft op unknown staan.
Jaa fijn, met deze krijg ik wel iets terug waar ik logisch getallen kan wijzigen, dank.gielz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:14:
[...]
Ik heb laatst iemand via DM gehad was een kwestie van Nordpool HACS installeren en deze config aan te houden;
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
[Afbeelding]
Heb de opslag verhoogd naar 0.203 en nu heb ik dezelfde prijzen
Nu ff boven verder klussen en vanavond nog eens proberen HA Dynamisch erop te zetten
Probleem zojuist opgelost. Hij doet MQTT naar AWS.. dat had ik even niet verwacht. Stond dicht op mijn lokale firewall. Kan dit ook omgezet worden naar een lokale MQTT?
nevermind, ook gefixt.
[ Voor 42% gewijzigd door jurianvers op 17-10-2025 17:14 ]
Heb je de integratie eens weg gegooid? En opnieuw geïnstalleerd? Of bedoel je dat te zeggen met herinstalleren van HA?jurianvers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:18:
Ik loop toch continue tegen problemen aan. Heb nu al 3x Home Assistent opnieuw geinstalleerd.
Hij vind alle apparaten, maar na tijdje (paar uur) sprint alles weer op unknown. Om gek van te worden.
En dan krijg ik ook onderstaande foutmeldingen'.
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
Welke versie gedownload? Gebruik je de mqtt in de app?
[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 18-10-2025 21:32 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ja ik heb heel Home Assistant al 3x opnieuw geinstalleerd. Dus hele schone machine,geert1992 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Heb je de integratie eens weg gegooid? En opnieuw geïnstalleerd? Of bedoel je dat te zeggen met herinstalleren van HA?
Welke versie gedownload? Gebruik je de mqtt in de app?
Nu net weer gedaan. v15. Nu zonder updates en ZenSDK direct geconfigureerd en daarna pas Smart Mode. Nog wel die foutmelding, maar so far so good. Even afwachten. Tis om gek van te worden.
Geen MQTT geselecteerd, alles default.
HOAS v15
Zendure v1.1.3 (laatste), ik heb nu eerst v1.1.0 gepakt en daarna upgrade uitgevoerd
[ Voor 10% gewijzigd door jurianvers op 18-10-2025 21:39 ]
Die foutmelding zou ik als ik jou was even melden op de github van de integratie, lijkt een fout te staan in code.jurianvers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:34:
[...]
Ja ik heb heel Home Assistant al 3x opnieuw geinstalleerd. Dus hele schone machine,
Nu net weer gedaan. v15. Nu zonder updates en ZenSDK direct geconfigureerd en daarna pas Smart Mode. Nog wel die foutmelding, maar so far so good. Even afwachten. Tis om gek van te worden.
Die unknown meldingen komen meestal weg bij een mqtt fout, heb je de handleiding gevolgd voor het opzetten ervan?
[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 18-10-2025 21:41 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Als ik toch teveel vrije tijd had zou ik nu graag via Teams of remote desktop even helpen...jurianvers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:34:
[...]
Ja ik heb heel Home Assistant al 3x opnieuw geinstalleerd. Dus hele schone machine,
HOAS v15
Zendure v1.1.3 (laatste), ik heb nu eerst v1.1.0 gepakt en daarna upgrade uitgevoerd
Sowieso hoef je HA niet opnieuw te installeren voor dit soort dingen. Je kunt integraties gewoon weggooien.
Ik stuur je ff een DM.
Is het niet gewoon je dhcp lease die verloopt? Vast IP instellen in je router doet wonderen. Als HA je device niet meer kan vinden krijg je dit effect. Klinkt in ieder geval vrij aannemelijk in jou fout omschrijving..jurianvers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:34:
[...]
HOAS v15
Hoeveel schakelingen kan zo'n batterij hebben voordat je bijvoorbeeld een versleten relais hebt?
Ik gebruik de Zendure integratie uit de HACS en zit op een SwitchCount van 7271 in één maand. Ik was begonnen met een heel simpele automatisering: laden op de goedkoopste uren, ontladen op de duurste mits minstens 25% duurder. Maar op vlakke dagen resulteerde dat erin dat de Zendure Manager veel op laden stond terwijl de batterij eigenlijk al vol was (of door standby-verbruik en/of SoC-drift van 100% naar 70% was teruggelopen). En in die situaties zie je telkens een laad-poging van een paar seconden waarbij het vermogen oploopt tot zo'n 30 W en dan weer terug naar 0 schiet. Dat kan vast niet goed zijn.
Zit er ergens een optie in die integratie om dit te beperken? Of zijn er automatiseringen die iemand wil delen waar hier rekening mee gehouden wordt?
![]() | ![]() |
Zit er ergens een optie in die integratie om dit te beperken? Of zijn er automatiseringen die iemand wil delen waar hier rekening mee gehouden wordt?
Ik zag ook twee andere dingen langskomen op dit forum en het algemene Zendure forum die bij mij ook nog niet automatisch gaan, voor zover ik weet:
- Opladen als de accu helemaal leeg dreigt te raken. De integratie stopt netjes met ontladen bij 10%, maar als ik daarna een week niet zou laden, wat dan...?
- Eens in de zoveel tijd een SoC-calibratie doen (naar 10% en/of 100%).
Nee dat is het niet. tot op heden werkt het nu stabiel. Ik heb 2x setjes met elk 2 batterijen. Wat ik nu merk is dat deze in de nacht helemaal leeg zijn getrokken. Ik had verwacht dat deze dan nu vanmiddag met veel zon weer zouden laden, maar dat gebeurt niet. Ik heb nu de Manager op manual gezet, maar dan gaat er maar 1x set laden. die andere blijft standby.g00gle schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 01:07:
[...]
Is het niet gewoon je dhcp lease die verloopt? Vast IP instellen in je router doet wonderen. Als HA je device niet meer kan vinden krijg je dit effect. Klinkt in ieder geval vrij aannemelijk in jou fout omschrijving..
Is er ergens een manual hoe automations te configureren voor de Fireson integratie? Het blijkft beetje onhandig zoeken in dit forum naar wat nou het meest actuele is
Lijkt mij onrealistisch veel. Als ik snel in de code kijk dan zie ik dat ze bij waarde 0 in een modus een 1 wegschrijven;KikkerMario schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:40:
Ik gebruik de Zendure integratie uit de HACS en zit op een SwitchCount van 7271 in één maand.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| case "outputPackPower": if value == 0: self.aggrSwitchCount.update_value(1 + self.aggrSwitchCount.asNumber) self.aggrCharge.aggregate(dt_util.now(), value) self.aggrDischarge.aggregate(dt_util.now(), 0) case "packInputPower": if value == 0: self.aggrSwitchCount.update_value(1 + self.aggrSwitchCount.asNumber) self.aggrCharge.aggregate(dt_util.now(), 0) self.aggrDischarge.aggregate(dt_util.now(), value) |
Maar voor de relais is het pas 1 als je actief ook de klik hoort in de omvormer dus van ontladen naar laden of andersom niet binnen de huidige modus zelf. Zendure heeft mij aangegeven via een supportticket dat je zoveel mogelijk moet balanceren binnen de huidige modus.
Je hebt de Zendure HA deze moet in de basis gewoon werken en anders is het een kwestie van aan te geven op de Github waar je exact tegen aanloopt met logs. Automatiseringen zijn er tig van "zoveel mensen zoveel wensen", ik zou eerst de basis werkend krijgen waarbij ze een aantal weken goed laden op de zon en goed NOM draaien.jurianvers schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
[...]
Nee dat is het niet. tot op heden werkt het nu stabiel. Ik heb 2x setjes met elk 2 batterijen. Wat ik nu merk is dat deze in de nacht helemaal leeg zijn getrokken. Ik had verwacht dat deze dan nu vanmiddag met veel zon weer zouden laden, maar dat gebeurt niet. Ik heb nu de Manager op manual gezet, maar dan gaat er maar 1x set laden. die andere blijft standby.
Is er ergens een manual hoe automations te configureren voor de Fireson integratie? Het blijkft beetje onhandig zoeken in dit forum naar wat nou het meest actuele is
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
3402, 4089 en 2267. De oudste 2400AC is hier van 10 april 2025. Hoeveel de max is durf ik niet te zeggen.KikkerMario schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:40:
Hoeveel schakelingen kan zo'n batterij hebben voordat je bijvoorbeeld een versleten relais hebt?Ik gebruik de Zendure integratie uit de HACS en zit op een SwitchCount van 7271 in één maand. Ik was begonnen met een heel simpele automatisering: laden op de goedkoopste uren, ontladen op de duurste mits minstens 25% duurder. Maar op vlakke dagen resulteerde dat erin dat de Zendure Manager veel op laden stond terwijl de batterij eigenlijk al vol was (of door standby-verbruik en/of SoC-drift van 100% naar 70% was teruggelopen). En in die situaties zie je telkens een laad-poging van een paar seconden waarbij het vermogen oploopt tot zo'n 30 W en dan weer terug naar 0 schiet. Dat kan vast niet goed zijn.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hier ook een vrij hoge switchcount. 2 maanden gebruik en 6344 count. Geen idee of het kwaad kan.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Zag hier recent dat als mijn automatisering besloot een huidige waarde opnieuw in te stellen dat alles even naar 0 ging en daarna weer verder ging. Dus controleer nu vooraf via een Als/Dan nog even of de huidige waarde anders is dan de nieuwe waarde voordat ik hem opnieuw instel.
Daarnaast hoorde ik de SF800's vele keren per uur wisselen met de Zendure integratie, dus heb die nu bewust in een 2e account staan en nou hoor ik het relais ipv tig keer per uur nog maar 2-3x per dag.
Check dus even goed of er nog optimalisaties mogelijk zijn om het relais te sparen.
Daarnaast hoorde ik de SF800's vele keren per uur wisselen met de Zendure integratie, dus heb die nu bewust in een 2e account staan en nou hoor ik het relais ipv tig keer per uur nog maar 2-3x per dag.
Check dus even goed of er nog optimalisaties mogelijk zijn om het relais te sparen.
Switchcount 9202 sinds mei 2025Taro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
3402, 4089 en 2267. De oudste 2400AC is hier van 10 april 2025. Hoeveel de max is durf ik niet te zeggen.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Wel een interessante, sinds Mei ben ik onderwater alleen maar bezig geweest om die relais schakelingen te beperken maar dat ziet de gebruiker niet. 
Bij de update van November voor de zenSDK (Gielz) voeg ik hiervoor een entiteit toe die daadwerkelijk telt wanneer je bij de omvormer het fysieke klikje ook echt hoort;
:strip_exif()/f/image/coN02GuSi8YoW84231C3rKL1.png?f=user_large)
*vandaag extreem veel heen en weer lopen schakelen voor de nieuwe modus "Dynamisch NOM"

Bij de update van November voor de zenSDK (Gielz) voeg ik hiervoor een entiteit toe die daadwerkelijk telt wanneer je bij de omvormer het fysieke klikje ook echt hoort;
:strip_exif()/f/image/coN02GuSi8YoW84231C3rKL1.png?f=user_large)
*vandaag extreem veel heen en weer lopen schakelen voor de nieuwe modus "Dynamisch NOM"
Ik denk dat ook met zonnepanelen en dagen als vandaag bijdragen aan het vele schakelen. Met wat overschot laad de batterij, maar dit kan sonant wat wolken best wat schommelen. Daarbij merk ik ook nog dat met de kwartierprijzen er ook vaker geschakeld wordt. Al met al meer switchcounts.
Je zou eens een eigen schakeling sensor kunnen aanmaken en kijken hoeveel fysieke (klik) schakelingen het echt zijn. Als ik even zo reken zit je over de 200 per dag. Dit lijkt mij zelfs met 15minuten tarieven extreem veel en bijna onrealistisch.martinvdm schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:31:
Ik denk dat ook met zonnepanelen en dagen als vandaag bijdragen aan het vele schakelen. Met wat overschot laad de batterij, maar dit kan sonant wat wolken best wat schommelen. Daarbij merk ik ook nog dat met de kwartierprijzen er ook vaker geschakeld wordt. Al met al meer switchcounts.
:strip_exif()/f/image/EFeGuJ2GlBkwTTfnB0r0Bsyi.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door gielz op 19-10-2025 21:42 ]