LZ86 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:38:
Het zal een combinatie zijn van de trainer en een te zwakke selectie om mee te doen. Vergeet niet: je hebt nu enkel potjes tegen promovendi en degradatiekandidaten gehad.
Vorig jaar was het al een godswonder dat ze meededen. Dit jaar op enkele plekken een betere speler (Vooral Gloukh lijkt een versterking, maar die speelt ook nog niet altijd minimaal een 6). Maar ik denk oprecht dat Ajax gaat strijden om plek 3. Die selectie is niet zo slecht dat je niet in de top 5 gaat eindigen, maar meedoen voor top 2 is echt te veel gegrepen. Dat ze nu nog maar 6 punten achterstaan komt ook vooral door het makkelijke programma wat ze tot nu toe gehad hebben. Net zoals Heerenveen daardoor laag staat. Die hebben al best wel wat moeilijke ploegen gehad. De enige pot dat Ajax enigzins acceptabel voetbal op de mat legde (net aan) was tegen PSV een helft. Heitinga eruit gooien gaat de selectie niet ineens kwalitatief beter maken, zal wellicht wel e.e.a. verbloemen als een trainer meer behouden gaat spelen.
Dat is een manier om er naar te kijken en niet per se onjuist, maar Ajax heeft ook een historie van juist tegen de kleintjes slecht voetballen en punten verliezen. Ook vorig seizoen was het matig tegen de kleintjes in de eerste fase, pas later toen gevoelsmatig de nekslag voor Farioli ging komen draaide het ineens om.
Nu is dat geen enkele garantie dat het nu weer gebeurt, maar het is ook niet uit te sluiten dat het met wat aanpassingen ineens wel gaat lopen. En daarmee is het te makkelijk om trainers of selecties al bij voorbaat op basis van scorebordjournalistiek af te schrijven.
Het is altijd een combinatie van factoren en dat moet je wel objectief houden. Zo had Feyenoord vorig jaar ook een abominabel begin en dat was volgens sommigen 100% de schuld van Priske en alle blessures kwamen ook door hem maar zo slecht was het niet, maar bij Ajax mogen we dan wel direct concluderen dat het een oordeel over de selectie legt. Dat komt op mij selectief over.

De komende 6 weken gaan we het zien, eerst dat schijt interlandvoetbal, en dan komen er 4 lastige potten aan voor Ajax. Zou zomaar kunnen dat ze daar amper punten gaan scoren, dat zou op het moment logischer zijn dan dat ze die gaan winnen.
Mijn eigen club speelt dan wel goed voetbal, maar de frustratie bij mij zit daar vooral dat we maar niet scoren.
Tegen Aston villa 65 minuten gedomineerd, onterechte goal afgekeurd maar verder niet kunnen scoren. Tegen Utrecht idem, al was dat iets korter en voornamelijk de 1e helft. Tegen AZ ook. Dát breekt ons zo zwaar op. Het gat had al 9 punten moeten zijn, want AZ heeft dat punt gestolen.
PSV gaat alle kanten op. Dan weer een grote uitslag en ansich leuk spel, maar de week erop verliezen van Telstar.
Dit seizoen gaat de meest stabiele club de titel pakken. En op dit moment is dat Feyenoord.
De eerste paar wedstrijden wel, maar het seizoen is vrij lang en het is ook nog lang niet altijd overtuigend. Eerst dat schijtinterlandspul inderdaad en daarna gaan we het zien, maar niet alleen van Ajax, ook van de rest.
Blijft het dubbeltje voor Feyenoord de goede kant op vallen of krijg je toch tegenslag? Blessures kunnen altijd roet in het eten gooien en je weet nooit wat Van Persie weer in zijn hoofd haalt, dat blijft een tikkende tijdbom.
En PSV, misschien valt het daar ineens op zijn plaats. Komt Schouten uit de dip of zet Bosz het anders neer en gaat ineens alles weer van een leien dakje, dan heeft de rest van de Eredivisie het nakijken vrees ik.
Het kan alle kanten op gaan, ik voorzie nog hele interessante (en ook bij tijd en wijlen teleurstellende) tijden. Feyenoord staat er nu goed voor, dat zal niemand ontkennen. Maar nu al je geld op een club gaan zetten is wel erg optimistisch.