Iedereen put hoop uit verandering, omdat wat er tot nu toe is niet werkt. Meer is het niet, zolang het niet doorgaan op de huidige voet is probeert men er iets positiefs uit te halen.
En dat kan ik ook niemand kwalijk nemen als ik eerlijk ben, zelf ben ik ook wel op zoek naar wat positiviteit.
En of dit de juiste man is weten we gewoon niet. Want als je eerlijk bent is er niemand hier die hem écht al die jaren goed gevolgd heeft, dus we baseren ons volledig op wat analisten en journalisten roepen.
Die groep heeft zich iets meer verdiept, maar heeft het in feite net zo weinig gevolgd dus gebruikt ook de dikke duim. Feitelijk heb je daarin twee kampen, de één is positief ingesteld en benadrukt lichtpuntjes (verzorgd voetbal vanuit balbezit, meerdere promoties, derde plaats Spanje, goed in het ontwikkelen en gebruiken van jonge en/of onbekende spelers, in staat om een tactisch plan te bedenken), de ander is negatief ingesteld en benadrukt de risico's (gebrekkig Engels, vaak gedegradeerd, weinig ervaring met echte top, last van druk in het verleden, veldspel dit seizoen).
Dat mechanisme zie je altijd, ook met Farioli en Cruyff zag je dat, maar ook met Kroes en Heitinga. En als supporter kan je dan kiezen welke stroming je volgt, de positieve of de negatieve.
Als ik zelf mijn drang naar het positieve opzij zet en kritisch kijk dan denk ik dat er veel te veel focus ligt op wie de trainer is, dat is maar een klein aspect en korte termijn.
Hoe zit het met de langere termijn visie, is er nu echt een technisch beleid? Een overkoepelende strategie waar de club en RvC als geheel achter staan, waar alle betrokkenen in dezelfde richting werken, en waar je na een eventueel vertrek van TD of trainer gewoon een vervanger kunt zoeken die past binnen de strategie zodat je zonder al te veel problemen kunt continuëren?
Daar zit mijn echte zorg. Ik vrees dat Geelen de club niet op die manier bestuurd, en dat het te veel in handen van een passant ligt (nu weer Cruyff). Het is allemaal korte termijn en damage control, geen echte visie en strategie.
Daar ligt mijn echte zorg, en zolang ik daar geen overtuigd goed gevoel bij heb vind ik analyseren of een Michel wel goed genoeg bij het Ajax voetbal past geneuzel in de marge.