Het gaat om pagine 116 van de Laws of the Game: "denying a goal or an obvious goal-scoring opportunity to an opponent whose overall movement is towards the offender’s goal by an offence punishable by a free kick (unless as outlined below)" oftewel een DOGSO. Er staat nog iets meer uitleg:
"The following must be considered:
• distance between the offence and the goal
• general direction of the play
• likelihood of keeping or gaining control of the ball
• location and number of defenders"
Op 3 van de 4 punten is geen discussie, alleen punt 3 vallen sommige mensen over. Ik snap dat niet omdat Sandler de overtreding al inzet voordat Ueda de bal uberhaupt raakt, dat de aanname wellicht niet ideaal is direct een gevolg daarvan. De keeper is echt nergens te bekennen, hier een nog duidelijker shot:
Ik snap de discussie niet of de keeper erbij had gekund. Het is overduidelijk dat Ueda er langs is op het moment dat de overtreding wordt ingezet (Ueda wordt beetgepakt), en het feit dat hij de bal op zn voet krijgt en nog steeds vrijwel zeker onder controle heeft terwijl er een overtreding op hem wordt gemaakt zegt genoeg.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"