Geen haat hier maar ook ik vind dat het wel klaar is met Klaassen; hij verstiert namelijk bijna elke aanval met zijn balverlies. VI had eergisteren een (pro) artikel over hem wat eigenlijk heel goed samenvat waarom (https://www.vi.nl/pro/waa...im-hem-blijft-opstellen):DutchOwnage schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:21:
[...]
Ik zeg alleen dat ik als buitenstaander nooit goed heb begrepen waar die haat richting hem vandaan komt.
Keer op keer stokte de opbouw van Ajax tegen PEC Zwolle op de rechterflank. Josip Sutalo en Lucas Rosa waren de gezichten van het vergeefs zoeken naar oplossingen. Zij kregen herhaaldelijk de bal toegespeeld, zonder goede opties om voorwaarts te spelen. Dat viel moeilijk los te zien van de onzichtbare Davy Klaassen. Toen hij na een uur naar de kant werd gehaald, had hij 31 balcontacten achter zijn naam. Van zijn 10 passes in het laatste derde van het veld, kwamen er slechts drie (30 procent) aan bij een ploeggenoot. In de resterende dertig minuten werd het aantal balcontacten van Klaassen bijna geëvenaard door invaller Kian Fitz-Jim, die 24 maal de bal toucheerde. Zonder Klaassen begon Ajax makkelijker te voetballen.
De beperkte bijdrage van Klaassen in het aanvalsspel tegen PEC Zwolle paste in een patroon. De routinier worstelt al het hele seizoen bij het participeren in positiespel.
Op het terrein van succesvolle passes naar het laatste gedeelte van het veld scoort Klaassen ook ondermaats. In zijn hoogtijdagen compenseerde de middenvelder dat gebrek aan progressieve passing met rendement. Klaassen beschikte over het spelinzicht om op het juiste moment bij te sluiten in het strafschopgebied en doelpunten te maken.
Ten opzichte van zijn beste jaren is het rendement van Klaassen alleen afgenomen.
Ajax is slecht in het domineren van wedstrijden en dat valt moeilijk los te zien van Davy Klaassen. Op een rechterflank waar al weinig voetballend vermogen aanwezig is, voegt hij met passing weinig toe. Tegen PEC Zwolle is dat niet voor het eerst een probleem geweest. De vraag voor Fred Grim is of de kwaliteiten van Klaassen qua defensief werk en leiderschap blijven opwegen tegen zijn tekortkomingen. Zeker is dat de balans op het middenveld nu niet klopt in wedstrijden waarin Ajax veel de bal heeft.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.