[Voetbal] Nationale clubs seizoen 2025/2026 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Die snap ik niet zo goed, daar pak je toch in principe iedereen mee? Gevoelsmatig waren ze dit om sportieve redenen toch al van plan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:24
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:40:
[...]

Ja maar als je het niet tolereert zit je ook in de hoek waar de klappen vallen, maar dan ter plekke in het vak. :+
Dat vak (en bij alle clubs die zogenaamde "sfeervakken") zit vol lui die óf wat op het kerfstok hebben öf meelopers zijn.

Oplossing is makkeijk. Misdragingen op dat vak? Geen aanbod verlenging seizoenkaart, er zijn genoeg wachtenden op de wachtlijst (las ergens dat de wachttijd 12+ jaar is?)

Dan denken ze wel 2 x na.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:24
toolkist schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:41:
[...]

Ja laten we dan meteen het leger maar inhuren want wie weet komen ze met bazookas aanzetten om die deuren open te blazen...
Allemachtig zeg
Die bazooka's waren al in het stadion gisteren :+

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
LZ86 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:46:
[...]

Dat vak (en bij alle clubs die zogenaamde "sfeervakken") zit vol lui die óf wat op het kerfstok hebben öf meelopers zijn.

Oplossing is makkeijk. Misdragingen op dat vak? Geen aanbod verlenging seizoenkaart, er zijn genoeg wachtenden op de wachtlijst (las ergens dat de wachttijd 12+ jaar is?)

Dan denken ze wel 2 x na.
12+ jaar om erbij te horen met het KKD voetbal, mijn god, die gasten hebben echt weinig grijze massa! :+

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:44:
[...]

Die snap ik niet zo goed, daar pak je toch in principe iedereen mee? Gevoelsmatig waren ze dit om sportieve redenen toch al van plan.
Oh ik wel, zie al het vuurwerk voor de afsluitende training voor de Klassieker. Dat zijn precies dezelfde nitwits

• Gonadan

Gonadan

LZ86 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:46:
[...]

Klopt hoor, want elke weldenkende echte supporter wil helemaal niet in dat vak zitten. Ik loop ook met een boog om die gasten heen als ik een wedstrijd bezoek. Toch bizar, dat je je gewoon niet prettig voelt tussen je eigen medesupporters. Maar ja, harde kernen horen er bij. Of zo. 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
carpebios schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:00:
Uitspraken als, ja de nooduitgang kon geforceerd worden, dus ja dan heeft Ajax z'n zaken niet op orde......
Ja, ik kon gewoon door rijden, dus de overheid heeft z'n zaken niet op orde.
Maar een nooduitgang kan juist toch altijd ( vanuit binnen ) geopend worden. Indien dat niet kan dan is het concept van een nooduitgang nogal twijfelachtig.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Sempy schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:36:
[...]

Vraag is in hoeverre de keuze bij Ajax ligt om een tribunevak te ontruimen. Die gasten gaan niet weg omdat de speaker er om vraagt. Dat betekent dus dat je de ME de tribune moet opsturen met alle risico's van dien (trappen, gracht, fans met zwaar vuurwerk). Dat ligt bij de burgemeester en niet bij de financieel directeur die inderdaad wel eens op mediatraining mag. Vaak is het voor de algemene veiligheid maar het best om ze te laten zitten en zo als in dit geval dan maar staken en ze gaan vanzelf naar huis.
Sprinklerinstallatie erboven hangen…

Een kleine lokale inundatie.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• carpebios
Napo schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:55:
[...]

Maar een nooduitgang kan juist toch altijd ( vanuit binnen ) geopend worden. Indien dat niet kan dan is het concept van een nooduitgang nogal twijfelachtig.
Dat zeg ik dus ook ;) Maar blijkbaar is daar wel een mechanisme voor geforceerd zoals ik het begrijp.
Maar nog even over dat laten zitten van die criminelen de minst onveilige optie is. Wat als ze dachten, ik moet nog even afrekenen met iemand op het veld? Je hebt daar ook nog andere supporters zitten en een boel mensen die je er niet wil hebben. Dan is niets doen en wachten tot het misgaat toch juist de gevaarlijkste optie?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:51:
[...]

Klopt hoor, want elke weldenkende echte supporter wil helemaal niet in dat vak zitten. Ik loop ook met een boog om die gasten heen als ik een wedstrijd bezoek. Toch bizar, dat je je gewoon niet prettig voelt tussen je eigen medesupporters. Maar ja, harde kernen horen er bij. Of zo. 8)7
Niet iedereen in die vakken komt om te rellen. Ik sta regelmatig ik vak 129, daar hebben we m twee seizoenskaarten, en daar komen ook hele normale mensen hoor. Het is alleen kansloos dat een groep het voor iedereen verpest nu. Echt allemaal de seizoenskaart afpakken en nooit meer toekennen.

• carpebios
koentjuh schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:01:
[...]

Niet iedereen in die vakken komt om te rellen. Ik sta regelmatig ik vak 129, daar hebben we m twee seizoenskaarten, en daar komen ook hele normale mensen hoor. Het is alleen kansloos dat een groep het voor iedereen verpest nu. Echt allemaal de seizoenskaart afpakken en nooit meer toekennen.
Maar het probleem is dus ook veel mensen die helemaal geen kaart hadden daar?

• Gonadan

Gonadan

Bundin schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:17:
Dat is wel heel makkelijk. Terug naar jou: waarom waren ze niet beter voorbereid zodat er wel effectief gehandeld kon worden, dus anders dan "de rust bewaren"? Als het goed is, is iedere club expert in het beveiligen, of kopen ze die kennis in. Ze zijn immers verantwoordelijk voor de veiligheid in het stadion. En in dit geval was het nog aangekondigd ook. Ajax heeft er blijkbaar voor gekozen dit risico te lopen, want er is gebleken dat de maatregelen vooraf niet afdoende waren. Dit was ook niet de eerste keer.
Nee dat is niet heel makkelijk. Heel makkelijk is wat al dat geschreeuw op basis van emotie is wat je nu overal online ziet. Je hoort continu 'ze moeten gewoon dit' en 'ze moeten gewoon dat' zonder erover na te denken hoe complex dat kan zijn en waarom het wellicht anders is gegaan dan men zou verwachten.

Voor zover ik weet was dit wel de eerste keer dat ze zo naar binnen stormen via een nooddeur. Of wil jij beweren dat dit met regelmaat voor komt en ze daarom hadden kunnen verwachten dat het op deze manier zou lopen?

Je gaat echt veel te kort door de bocht. Men zal goed moeten evalueren hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat er mis is gegaan qua maatregelen en besluiten, pas aan de hand daarvan kan je serieuze conclusies gaan trekken.
Bundin schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:43:
[...]

Ja en? Dat doet niets af aan de verantwoordelijkheid van de club om veiligheid in het stadion te garanderen, wat de kosten ook mogen zijn. De clubs kiezen zelf namelijk heel bewust niet voor de makkelijkste oplossing: keihard en onverbiddelijk optreden tegen de ultras. Zolang ze dat niet doen, nemen ze de verantwoordelijkheid die ze hebben blijkbaar niet serieus. Dan heb ik geen medelijden vanwege sancties of verplichtingen om beveiliging op eigen kosten op te schalen.
Wat nou 'ja en'? Wat jij wil is gewoon niet praktisch haalbaar, je gaat niet een heel stadion omsingelen met ME. Waar is je realiteitszin heen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

koentjuh schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:01:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Maar ik snap niet dat je vrijwillig in dat vak gaat staan. Qua verhouding normale mensen en volslagen mafkezen is het daar namelijk behoorlijk uit balans.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12
carpebios schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:02:
[...]

Maar het probleem is dus ook veel mensen die helemaal geen kaart hadden daar?
Klopt, er is natuurlijk ook weinig controle op de tribunes zelf als je eenmaal binnen bent. Dat is juist het leuke, want je kan gewoon lekker ergens gaan staan bij bekenden of vrienden, alles in de gemoedelijkheid.

Het nadeel is idd alleen dat een kleine groep mensen die vrijheid niet aankan en niet in staat is verder vooruit te denken dan minuut 5 van de wedstrijd. Mafkezen.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:56
carpebios schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:28:
[...]

Nou ja, misschien een tikkeltje autistisch (van mij) maar als je vraagt of Ajax er iets aan kan doen dat criminelen de deur forceren en er criminelen binnenkomen die geen kaart hebben, dan zeg ik nee, daar kan Ajax (of welke club dan ook) niets aan doen. Dat ze het daarna wisten (ga ik even vanuit omdat ik dat bij B zie staan, dan zeg ik hier kon Ajax met de driehoek zeker iets aan doen. Als dit gebeurd zeg je gewoon, we gaan eerst ontruimen met de driehoek en daarna pas de wedstrijd starten. Wat er daarna gebeurde met de financieel directeur is natuurlijk niet oke, maar het gaat mij even over het incident en wat eraan vooraf ging.

Dus de deur forceren, nee. Al de rest, daar zijn ze zeker schuldig aan laksheid en verzuim van maatregelen.
Mooi, dat doel in elk geval bereikt, want dan kunnen we op inhoud de discussie weer voeren :) Ik vatte het overigens niet persoonlijk op hoor en ik begrijp jou kant ook wel en ook dat het gewoon eigenlijk door het jarenlange pappen en nathouden een groot probleem is geworden waar niet één simpele oplossing voor gevonden lijkt te kunnen worden.
Ik vind het overigens best bijzonder dat de financieel directeur ook de veiligheid in zijn portefeuille heeft, iets wat hij er dan 'even bij doet', en wellicht heeft die beste man enorme kennis van zaken, maar het lijken mij een beetje slecht te verenigen rollen.
Veiligheid kost nu eenmaal geld (inzet van mensen/ personeel, extern inhuren, etc.) dus daar moet geld naartoe, maar als financiële man heb je heel andere doelen/ voor de club.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:44:
[...]

Weinig keuze toch? Je moet eerst inzicht krijgen wie nu de boel zo in de hand hebben de laatste tijd. Dit zal ook met politie met justitie moeten, aangezien dit wel een stapje verder gaat dan een vervelende hooligan. En dat kost tijd, maar ondertussen moet je wel de veiligheid garanderen.

Dit loopt eigenlijk al sinds de voordeur letterlijk werd ingetrapt toen Steijn nog coach was. Het wordt alleen maar erger, bovenop de bestuurlijke chaos.

Tweakers Discord

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:40
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:07:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Maar ik snap niet dat je vrijwillig in dat vak gaat staan. Qua verhouding normale mensen en volslagen mafkezen is het daar namelijk behoorlijk uit balans.
Ik sta ook op die zijde hoog en en aan de zijkant. Genoeg normale mensen (als dat kan binnen het voetbal) waar je ook idioten hebt maar niet dit soort.

En nee, soms is het geen keuze...danwel qua wachtlijst of dat de kaart het goedkoopst is van allemaal.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:04:
[...]

Nee dat is niet heel makkelijk. Heel makkelijk is wat al dat geschreeuw op basis van emotie is wat je nu overal online ziet. Je hoort continu 'ze moeten gewoon dit' en 'ze moeten gewoon dat' zonder erover na te denken hoe complex dat kan zijn en waarom het wellicht anders is gegaan dan men zou verwachten.

Voor zover ik weet was dit wel de eerste keer dat ze zo naar binnen stormen via een nooddeur. Of wil jij beweren dat dit met regelmaat voor komt en ze daarom hadden kunnen verwachten dat het op deze manier zou lopen?

Je gaat echt veel te kort door de bocht. Men zal goed moeten evalueren hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat er mis is gegaan qua maatregelen en besluiten, pas aan de hand daarvan kan je serieuze conclusies gaan trekken.
Je zou helemaal gelijk hebben als het de eerste keer was dat het misging in de Arena. Maar we weten natuurlijk allemaal dat dat zeker niet het geval is. En in 2023 werd de hoofdingang bestormd, enig lerend vermogen zouden we wel mogen verwachten, toch?

Dus ja, Ajax had al jaren na kunnen denken over hoe om te gaan met vuurwerk en supporters die zich naar binnen willen vechten ophouden waar ze niets te zoeken hebben. Toch moeten we eerst maar eens rustig evalueren en kijken hoe het allemaal zo gelopen is? Die tijd hebben ze ruim gehad, het moet eens klaar zijn. Maar oplossingen kosten geld en jagen de harde kern op stang, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben wellicht?

Het is pappen en nathouden en hopen dat het voorbij gaat en de media/het publiek een kort geheugen heeft. Tot het nog eens gebeurt. En niet alleen Ajax, zoals eerder in dit topic terecht werd opgemerkt. Er zijn meer clubs die vaker dan gemiddeld tegen problemen aanlopen met de ultras. En toch wordt er niet ingegrepen op een doelmatige manier. Ik vind dat we, na jaren met voorbeelden, echt niet kunnen spreken van 'geschreeuw op basis van emotie'.

[ Voor 12% gewijzigd door Bundin op 01-12-2025 18:53 ]

• Gonadan

Gonadan

tweakduke schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:41:
[...]

Weinig keuze toch? Je moet eerst inzicht krijgen wie nu de boel zo in de hand hebben de laatste tijd. Dit zal ook met politie met justitie moeten, aangezien dit wel een stapje verder gaat dan een vervelende hooligan. En dat kost tijd, maar ondertussen moet je wel de veiligheid garanderen.

Dit loopt al eigenlij al sinds de voordeur letterlijk werd ingetrapt toen Steijn nog coach was. Het wordt alleen maar erger, bovenop de bestuurlijke chaos.
Een training zag ik niet echt in verband met de huidige onlusten. Onderhand begreep ik echter van@toolkist dat ze ook bij trainingen met vuurwerk kloten. Tja, als het zo diep gezonken is kan je inderdaad niet anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:07

Agent47

I always close my contracts.

Gezellige club daar in de hoofdstad momenteel. Maat van mij wou toentertijd eens een keertje “ vak 410” op. Die werd er afgeslagen omdat niemand hem kende daar.

Eén grote kliek die harde kern daar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

ST10©DE

Dus.............

Klein vraagje, misschien zitten hier veiligheidsmensen. Als een nooddeur geopend wordt, gaat dan niet ergens een alarm af? En zou er dan niet juist geëvacueerd moeten worden? De wedstrijd kan toch niet beginnen voordat dit duidelijk en opgelost is?

Ik ga er dan ook vanuit dat dit heel diep in de organisatie geworteld zit.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:48:
[...]

Een training zag ik niet echt in verband met de huidige onlusten. Onderhand begreep ik echter van@toolkist dat ze ook bij trainingen met vuurwerk kloten. Tja, als het zo diep gezonken is kan je inderdaad niet anders.
Als Nederlander die in het buitenland woont en geen Ajax fan is wist ik dit zelfs….. Je ondermijnt je posts over Ajax hiermee.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

ST10©DE schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:08:
Klein vraagje, misschien zitten hier veiligheidsmensen. Als een nooddeur geopend wordt, gaat dan niet ergens een alarm af? En zou er dan niet juist geëvacueerd moeten worden? De wedstrijd kan toch niet beginnen voordat dit duidelijk en opgelost is?

Ik ga er dan ook vanuit dat dit heel diep in de organisatie geworteld zit.
Het is een nooduitgang, geen nooddeur in dit geval. Hier kunnen horden mensen tegelijk doorheen of bijvoorbeeld hulpdiensten. Die hebben een slot maar geen signalering. Tot nu dan… kan mij voorstellen dat er nu wel een bepaalde signalering op komt, samen met een camera. Lessons learned zeg maar.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Han schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:12:
[...]

Het is een nooduitgang, geen nooddeur in dit geval. Hier kunnen horden mensen tegelijk doorheen of bijvoorbeeld hulpdiensten. Die hebben een slot maar geen signalering. Tot nu dan… kan mij voorstellen dat er nu wel een bepaalde signalering op komt, samen met een camera. Lessons learned zeg maar.
Nooduitgang: De plaats waar de vluchtroute eindigt; het is de opening naar buiten of een veilige plek.

Nooddeur: De constructie (de deur zelf met het hang- en sluitwerk) die de opening van de nooduitgang afsluit.

Lijkt me een verdedigende opmerking van je om het goed te praten.

• Gonadan

Gonadan

Bundin schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:44:
[...]

Je zou helemaal gelijk hebben als het de eerste keer was dat het misging in de Arena. Maar we weten natuurlijk allemaal dat dat zeker niet het geval is. En in 2023 werd de hoofdingang bestormd, enig lerend vermogen zouden we wel mogen verwachten, toch?

Dus ja, Ajax had al jaren na kunnen denken over hoe om te gaan met vuurwerk en supporters die zich naar binnen willen vechten ophouden waar ze niets te zoeken hebben. Toch moeten we eerst maar eens rustig evalueren en kijken hoe het allemaal zo gelopen is? Die tijd hebben ze ruim gehad, het moet eens klaar zijn. Maar oplossingen kosten geld en jagen de harde kern op stang, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben wellicht?
Als je alles wat ooit gebeurd is alles duidelijke aanwijzing ziet voor wat gaat gebeuren dan ben je helderziend.

Ja er is in het verleden ook vanalles gebeurd maar er is ook een hoop aangescherpt qua controles. Dat is langere tijd redelijk goed gegaan en nu hadden ze blijkbaar iets totaal nieuws bedacht. Knap als je dat hebt voorzien.
Het is pappen en nathouden en hopen dat het voorbij gaat en de media/het publiek een kort geheugen heeft. Tot het nog eens gebeurt. En niet alleen Ajax, zoals eerder in dit topic terecht werd opgemerkt. Er zijn meer clubs die vaker dan gemiddeld tegen problemen aanlopen met de ultras. En toch wordt er niet ingegrepen op een doelmatige manier. Ik vind dat we, na jaren met voorbeelden, echt niet kunnen spreken van 'geschreeuw op basis van emotie'.
Een roep om harde en structurele aanpak sta ik helemaal achter, dat heb ik al vaker gezegd.

Maar de hoeveelheid roep over dat er helemaal niets gedaan is en hoe het allemaal makkelijk aangepakt gaat kunnen worden is overduidelijk zonder enige kennis van zaken en gewoonweg emotie. Ook te begrijpen, maar daar komen we niets verder mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:23
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:32:
[...]

Als je alles wat ooit gebeurd is alles duidelijke aanwijzing ziet voor wat gaat gebeuren dan ben je helderziend.

Ja er is in het verleden ook vanalles gebeurd maar er is ook een hoop aangescherpt qua controles. Dat is langere tijd redelijk goed gegaan en nu hadden ze blijkbaar iets totaal nieuws bedacht. Knap als je dat hebt voorzien.

[...]

Een roep om harde en structurele aanpak sta ik helemaal achter, dat heb ik al vaker gezegd.

Maar de hoeveelheid roep over dat er helemaal niets gedaan is en hoe het allemaal makkelijk aangepakt gaat kunnen worden is overduidelijk zonder enige kennis van zaken en gewoonweg emotie. Ook te begrijpen, maar daar komen we niets verder mee.
Ik hoor (lees?) niemand hier zeggen dat het makkelijk aangepakt kan worden of voorkomen had kunnen worden. Wat ik wel lees (en het roerend mee eens ben) is dat dit bij Ajax een structureel probleem lijkt en de club te weinig actie ondernomen heeft na eerdere incidenten waar ze van hadden kunnen of zelfs moeten leren. Dan kan je inderdaad de terechte nuance aanbrengen dat het ingewikkeld is en we niet precies weten welke maatregelen er wel allemaal genomen zijn, maar het is pijnlijk duidelijk geworden dat de eventuele maatregelen die genomen zijn te licht zijn geweest.

Toen in 2023 tegen Feyenoord was een soortgelijke situatie, waarbij van te voren aangekondigd was dat de F-side bij een vroege achterstand het duel ging laten staken door spullen op het veld te gooien. Dat lukte ze toen ook. Je had toen al kunnen kiezen om bijvoorbeeld preventief netten op te gaan hangen (die in de Kuip prima hun werk doen). Maar is het niet preventief, dan toch in ieder geval achteraf. Nul actie vanuit de club. Twee weken geleden ook een vuurwerkincident. Deze actie aangekondigd. En toch lukt het Ajax niet om het te voorkomen. Dan is inmiddels, twee jaar later, toch de conclusie gewoon dat de club gefaald heeft?

Heb je het gezien gisteren? 80% van de Nederlandse gemeenten heeft een minder indrukwekkende vuurwerkshow met Oud en Nieuw. Dit waren niet een paar fakkeltjes zeg maar.

Overigens dacht ik gisteren: er zou maar iemand bij aanwezig zijn geweest via Stichting Ambulancewens ofzo als laatse uitje. Precies dat blijkt ook nog het geval. Ontzettende idioten zijn het.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:51
Even vervelend doen maar dit hoort toch allemaal in [Voetbal] Randzaken ?

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:46
Han schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:12:
[...]

Zodra ze rotzooi gaan trappen, hebben ze allemaal een capuchon op en een sjaal voor de neus, ze gaan er al vanuit dat alles gefilmd wordt. Vaak staan er bij alle doorgangen (ook die schuifdeuren op de overloop) nog wel een of twee stewards, maar die gaan ook wel aan de kanten als er een groepje aan komt rennen. Enorm lastig dat ze de nooddeur zo misbruiken, want enige gegarandeerde maatregel is er de hondenbrigade naast zetten.

• Gonadan

Gonadan

donleone83 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:41:
[...]

Ik hoor (lees?) niemand hier zeggen dat het makkelijk aangepakt kan worden of voorkomen had kunnen worden. Wat ik wel lees (en het roerend mee eens ben) is dat dit bij Ajax een structureel probleem lijkt en de club te weinig actie ondernomen heeft na eerdere incidenten waar ze van hadden kunnen of zelfs moeten leren. Dan kan je inderdaad de terechte nuance aanbrengen dat het ingewikkeld is en we niet precies weten welke maatregelen er wel allemaal genomen zijn, maar het is pijnlijk duidelijk geworden dat de eventuele maatregelen die genomen zijn te licht zijn geweest.
Ik lees al de hele dag aan de lopende band dat dit zogenaamd al heel lang bekend was, en dat Ajax gewoon even had moeten voorkomen dat de nooduitgang open kon, en gewoon de boel meteen had moeten staken, of gewoon de gasten even uit het vak had moeten plukken, of anders het vak gewoon maar helemaal leeg had moeten vegen, of op zijn minst gewoon alles had moeten voorkomen.

Dit soort onzin blijft maar langs komen en is simpelweg ongefundeerd roepen.

Dat betekent niet dat ik daarmee alle kritiek wil ontkrachten, ik heb zelf ook genoeg wat dat betreft. Maar dit soort dingen ga ik tegenin.
Toen in 2023 tegen Feyenoord was een soortgelijke situatie, waarbij van te voren aangekondigd was dat de F-side bij een vroege achterstand het duel ging laten staken door spullen op het veld te gooien. Dat lukte ze toen ook. Je had toen al kunnen kiezen om bijvoorbeeld preventief netten op te gaan hangen (die in de Kuip prima hun werk doen). Maar is het niet preventief, dan toch in ieder geval achteraf. Nul actie vanuit de club. Twee weken geleden ook een vuurwerkincident. Deze actie aangekondigd. En toch lukt het Ajax niet om het te voorkomen. Dan is inmiddels, twee jaar later, toch de conclusie gewoon dat de club gefaald heeft?
Dit was niet aangekondigd. Er zou een herdenking zijn en pas drie kwartier van tevoren kwamen de geluiden over grootschalig vuurwerk en de wedstrijd plat leggen. Je kunt het naïef noemen dat ze niet echt op grotere acties gerekend hadden maar dat het iets van deze orde zou worden is echt voor iedereen een verrassing. Je zegt het zelf al, dit was vuurwerkshow waardig. ;)

Wat ik de club wel kwalijk neem is dat ze initieel al de ruimte geboden hebben voor zo'n herdenking. Het heeft geen reet met de club te maken en je weet met wat voor gasten je van doen hebt.

Ze moeten gewoon überhaupt geen vuurwerk toestaan, ook niet in kleine hoeveelheden. Dat grijze gebied moet je van af. En dat is niet een Ajax probleem zoals velen graag willen geloven, dat is een voetbalprobleem. Overal zie je in verschillende gradaties de harde kernen met vuurwerk kloten of andere dingen uit halen waar de clubs dan moeite hebben om het echt aan te pakken.

Tijd om te stoppen met verkneukelen als het ergens anders gebeurt en als clubs en knvb de handen ineen slaan. Overal daadwerkelijk de regels gaan hanteren en strikt handhaven. Het moet helemaal uit de voetbalcultuur verdwijnen, dat is de enige manier. Zie Engeland.
Heb je het gezien gisteren? 80% van de Nederlandse gemeenten heeft een minder indrukwekkende vuurwerkshow met Oud en Nieuw. Dit waren niet een paar fakkeltjes zeg maar.

Overigens dacht ik gisteren: er zou maar iemand bij aanwezig zijn geweest via Stichting Ambulancewens ofzo als laatse uitje. Precies dat blijkt ook nog het geval. Ontzettende idioten zijn het.
Nog meer op de emotie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nouja, deze jongen (ik zie een knuffel liggen op zijn bed) heeft er in ieder geval goed van kunnen genieten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Kf-yxuSnwIt5d_OzVXqofA2xQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upU3eCxwWsvgwwJ4ZYSuuwNW.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom weten we nu al dat het gewoon over 2 weken business as usual is. Hoe meer je erover nadenkt, hoe dommer (eufemisme) het allemaal wordt. Twee jaar geleden werden wedstrijden overigens nog om 1 bekertje plat gelegd. Dat hebben we ook maar kort volgehouden.

• Bundin
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:05:
[...]

Ik lees al de hele dag aan de lopende band dat dit zogenaamd al heel lang bekend was, en dat Ajax gewoon even had moeten voorkomen dat de nooduitgang open kon, en gewoon de boel meteen had moeten staken, of gewoon de gasten even uit het vak had moeten plukken, of anders het vak gewoon maar helemaal leeg had moeten vegen, of op zijn minst gewoon alles had moeten voorkomen.

Dit soort onzin blijft maar langs komen en is simpelweg ongefundeerd roepen.

Dat betekent niet dat ik daarmee alle kritiek wil ontkrachten, ik heb zelf ook genoeg wat dat betreft. Maar dit soort dingen ga ik tegenin.
Tuurlijk joh, want 2022, 2023 en een paar weken geleden waren nog niet genoeg waarschuwing dat met de ultras niet te werken valt. Dit was een totale verrassing! Vuurwerk bij een herdenking waardoor de wedstrijd gestaakt moet worden? Nog nooit 2 november nog gezien.
Dit was niet aangekondigd. Er zou een herdenking zijn en pas drie kwartier van tevoren kwamen de geluiden over grootschalig vuurwerk en de wedstrijd plat leggen. Je kunt het naïef noemen dat ze niet echt op grotere acties gerekend hadden maar dat het iets van deze orde zou worden is echt voor iedereen een verrassing. Je zegt het zelf al, dit was vuurwerkshow waardig. ;)
Maar was dat echt zo? Die vuurwerkhonden waren er niet voor niets, het dak stond niet voor niets open. Mogelijk dacht men dat het allemaal wel mee zou vallen, weer een onderbreking van een kwartiertje, net als in november. Daar hebben ze gegokt en verloren. En dus bewust het risico geaccepteerd. En opnieuw geaccepteerd dat de regels niet worden nageleefd. Dat is de club aan te rekenen.
Volkskrant:
Bij de arbiter was bekend, via het veiligheidsoverleg voor de aftrap, dat er een actie zou komen voor de supporter, in de vijfde minuut.
Als het echt zo is dat de club machteloos is en de ultras uiteindelijk doen wat ze willen in het stadion, dan wordt het echt hoog tijd om met de bezem door de organisatie te gaan. Er zijn dan blijkbaar ongezonde verbanden tussen club en ultras.
Wat ik de club wel kwalijk neem is dat ze initieel al de ruimte geboden hebben voor zo'n herdenking. Het heeft geen reet met de club te maken en je weet met wat voor gasten je van doen hebt.

Ze moeten gewoon überhaupt geen vuurwerk toestaan, ook niet in kleine hoeveelheden. Dat grijze gebied moet je van af. En dat is niet een Ajax probleem zoals velen graag willen geloven, dat is een voetbalprobleem. Overal zie je in verschillende gradaties de harde kernen met vuurwerk kloten of andere dingen uit halen waar de clubs dan moeite hebben om het echt aan te pakken.
Helemaal eens, maar waarom wil het er dan niet in bij je dat ze echt al genoeg signalen gehad hebben de afgelopen jaren en dat het simpelweg wachten op het volgende incident was? AJA-HEE was voldoende recent, toch? Hadden ze dan niet bij de volgende aankondiging van een herdenking de F-side dicht moeten gooien?
Tijd om te stoppen met verkneukelen als het ergens anders gebeurt en als clubs en knvb de handen ineen slaan. Overal daadwerkelijk de regels gaan hanteren en strikt handhaven. Het moet helemaal uit de voetbalcultuur verdwijnen, dat is de enige manier. Zie Engeland.
Niemand zit zich te verkneukelen, ik lees vooral reacties van mensen die klaar zijn met de hooligan-cultuur en hoe die wordt getolereerd. Als dit in de Kuip was gebeurd, zouden de reacties niet anders geweest zijn. Alleen bij jou proef ik een "iedereen is tegen Ajax" vibe.
Mag het bij dat artikel? Het zal je kind geweest zIjn die dag. Nogmaals, dit is niet anti-Ajax, maar anti voetbalgeweld/hooliganisme/ultras/criminaliteit.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bundin schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:57:
[...]

Als het echt zo is dat de club machteloos is en de ultras uiteindelijk doen wat ze willen in het stadion, dan wordt het echt hoog tijd om met de bezem door de organisatie te gaan. Er zijn dan blijkbaar ongezonde verbanden tussen club en ultras.
Het probleem is dat die Ultra's bij je op de stoep staan als bestuurder. Dat de Ultra's voor een deel halve of hele criminelen zijn. Dat de F side op een gemiddelde wedstrijd wel tientallen jaren aan gevangenisstraf heeft zitten.

En ik ben het helemaal met je eens, ze hebben veel te veel invloed. Jezelf Ultra noemen zou wmb vrijwel geen enkel privilege moeten opleveren. En in de ideale wereld zou je ze allemaal het stadion uittrappen.

Maar nu ff in de echte wereld, ga jij het doen? Heb jij zin om dat soort idioten achter je aan te krijgen?

En let wel, dit is echt niet een Ajax specifiek probleem, bij clubs als Utrecht, Feyenoord, Groningen etc kan zo hetzelfde gebeuren (of is al gebeurt).

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:06

Internet Janny

He does it for free

Waarom is het zo moeilijk om hier blijkbaar goed tegen op te treden?

Zero compensation

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Internet Janny schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:06:
Ik ga niet in herhaling vallen, zie ook hierboven. Maar als ik berichten lees van F side gangers die bepaalde lui niet aanspreken op hun gedrag vanwege hun dreiging dan zegt het wel genoeg.

Wellicht een VOG verplicht stellen voor de F side, dat zou voor een hoop doorstroming zorgen.

• alexbl69
  • Laatst online: 22:49
Internet Janny schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:06:
Wat hier is gebeurt is Nederland in een notendop: we maken regels, maar handhaven ze niet cq creëren geen capaciteit. Gaat het wangedrag toch door, dan verhogen we enkel de straf.

[ Voor 13% gewijzigd door alexbl69 op 01-12-2025 21:18 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:17:
[...]

Wat hier is gebeurt is Nederland in een notendop: we maken regels, maar handhaven ze niet cq creëren geen capaciteit. Gaat het wangedrag toch door, dan verhogen we enkel de straf.
Die capaciteit is ook door de politiek afgeschaald. Dat is zowel op links als rechts gebeurt.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:23
Dank voor je uitgebreide reactie. Volgens mij typ ik net als jij een vrij genuanceerd verhaal. Maar ik blijf het idioten vinden en vind dat niet “op de emotie”.

• HollowGamer
  • Niet online
Harribo schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:42:
Even vervelend doen maar dit hoort toch allemaal in [Voetbal] Randzaken ?
Misschien kunnen we beter op /r/Eredivisie verder? :)

• Bundin
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:06:
[...]

Het probleem is dat die Ultra's bij je op de stoep staan als bestuurder. Dat de Ultra's voor een deel halve of hele criminelen zijn. Dat de F side op een gemiddelde wedstrijd wel tientallen jaren aan gevangenisstraf heeft zitten.

En ik ben het helemaal met je eens, ze hebben veel te veel invloed. Jezelf Ultra noemen zou wmb vrijwel geen enkel privilege moeten opleveren. En in de ideale wereld zou je ze allemaal het stadion uittrappen.

Maar nu ff in de echte wereld, ga jij het doen? Heb jij zin om dat soort idioten achter je aan te krijgen?

En let wel, dit is echt niet een Ajax specifiek probleem, bij clubs als Utrecht, Feyenoord, Groningen etc kan zo hetzelfde gebeuren (of is al gebeurt).
Absoluut waar. Zie ook hier uit 2017 (pdf bestand). En het is volledig begrijpelijk dat mensen wegkijken wanneer ze berichten krijgen dat ze weten waar je partner en kinderen zijn:
EenVandaag:
De harde kern heeft het volgens Van Dam dus eigenlijk voor het zeggen in het stadion. "Ze schuiven informeel aan bij overleggen, ze hebben korte lijntjes met bepaalde directeuren. En heel veel directeuren, dat zijn natuurlijk gewoon normale mensen zoals jij en ik, die zich aan de regeltjes houden en verder een beschaafd leven hebben."

"Die deinzen daar wel voor terug, zeker als hun kleine kinderen daarbij een rol gaan spelen", zegt Van Dam over het optreden tegen die harde keren. "Ik heb ook wel eens een directeur gesproken, die had een conflict met de harde kern. Die werd op een gegeven moment geappt: ik weet hoe laat je kind op vrijdag uit is. En dan moet je dus nog gaan ingrijpen, dat gaat dus niet gebeuren."
Maar niksdoen is ook geen optie, in ieder geval niet als organisatie en maatschappij. Het wordt mijns inziens tijd dat de aandacht dus verschuift van het incident naar het achterliggende probleem: als de ultras niet worden aangepakt, verandert er niets en gaat het een keer echt mis. En dat moet een club niet alleen hoeven oplossen, daar moeten ze absoluut bij worden geholpen. Zeker om de veiligheid van het personeel te kunnen borgen.

Dus kom maar door met die landelijke aanpak, samenwerking tuseen BVOs, bond, politie, justitie, landelijk en lokaal bestuur. Maar dan niet nog eens pappen en nathouden maar echt aanpakken.

En ja, das makkelijk gezegd vanuit mijn bureaustoel

• HollowGamer
  • Niet online
Bundin schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:28:
[...]

Absoluut waar. Zie ook hier uit 2017 (pdf bestand). En het is volledig begrijpelijk dat mensen wegkijken wanneer ze berichten krijgen dat ze weten waar je partner en kinderen zijn:

[...]

Maar niksdoen is ook geen optie, in ieder geval niet als organisatie en maatschappij. Het wordt mijns inziens tijd dat de aandacht dus verschuift van het incident naar het achterliggende probleem: als de ultras niet worden aangepakt, verandert er niets en gaat het een keer echt mis. En dat moet een club niet alleen hoeven oplossen, daar moeten ze absoluut bij worden geholpen. Zeker om de veiligheid van het personeel te kunnen borgen.

Dus kom maar door met die landelijke aanpak, samenwerking tuseen BVOs, bond, politie, justitie, landelijk en lokaal bestuur. Maar dan niet nog eens pappen en nathouden maar echt aanpakken.

En ja, das makkelijk gezegd vanuit mijn bureaustoel
Is dit niet hetzelfde als fatbikes verbieden, en niet kijken naar wie nu precies die mensen op dat ding zijn?

Het is heel Nederlands om het zo te doen. Niemand neemt verantwoordelijkheid, maar doet alsof. Vuurwerk verbieden is precies hetzelfde. Als je het verbied, moet je het ook handhaven, en dat gebeurt ook niet. En doe dat inderdaad met iedereen, dus politiek ook.

En dan heb je nog de mensen die je beschuldigen van emotioneel zijn, omdat het maar over kleine incidenten gaat (ik lees tegenwoordig niet anders, misschien zit ik op de verkeerde nieuws sites?).

• Gonadan

Gonadan

[...]

Tuurlijk joh, want 2022, 2023 en een paar weken geleden waren nog niet genoeg waarschuwing dat met de ultras niet te werken valt. Dit was een totale verrassing! Vuurwerk bij een herdenking waardoor de wedstrijd gestaakt moet worden? Nog nooit 2 november nog gezien.
Klopt, een vuurwerk van deze schaal, met lanceer buizen en al, hebben we inderdaad niet eerder gezien.
Maar was dat echt zo? Die vuurwerkhonden waren er niet voor niets, het dak stond niet voor niets open. Mogelijk dacht men dat het allemaal wel mee zou vallen, weer een onderbreking van een kwartiertje, net als in november. Daar hebben ze gegokt en verloren. En dus bewust het risico geaccepteerd. En opnieuw geaccepteerd dat de regels niet worden nageleefd. Dat is de club aan te rekenen.
De vuurwerk honden waren er omdat men wel vuurwerk verwachtte, en ook daarom was beveiliging en het fouilleren opgeschaald. Even los van in hoeverre de stewards daadwerkelijk goed durven te fouilleren bij de stewards. Niemand zegt dat ze geen vuurwerk verwachtten, waar komt dat vandaan?

Wat ik zeg je dat je moeilijk kon verwachten wat de schaalgrootte ging worden. Dat ze via een nooddeur binnen zouden breken om een vuurwerkshow van een geheel nieuwe orde te geven is niet iets wat je heel makkelijk vooraf kon zien aankomen.

Dus daarin is Ajax feitelijk verrast, maar dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Dit scenario had niemand vooraf bedacht. Het enige wat ik ze kwalijk neem is dat ze er überhaupt voor open stonden.
Branie ging daarover, wel interessant. Ajax onderhoudt van oudsher banden met de harde kern in het nog een beetje in het gareel te houden. Het zijn vaak een crimineel clubje en vriendschappelijk bijsturen is (helaas) beter voor alle betrokkenen dan er hard tegenin. (doen heel veel clubs)

Bij Ajax is het in de top echter een zootje, niemand lijkt echt de baas en een leider figuur mist. De harde kern is ook niet echt meer één groep maar wat gefragmenteerd en wat vroeger werkte werkt nu niet meer. De grip is er dus een beetje vanaf een dat is echt een probleem.
Helemaal eens, maar waarom wil het er dan niet in bij je dat ze echt al genoeg signalen gehad hebben de afgelopen jaren en dat het simpelweg wachten op het volgende incident was? AJA-HEE was voldoende recent, toch? Hadden ze dan niet bij de volgende aankondiging van een herdenking de F-side dicht moeten gooien?
Dat heb ik al eerder geschreven, heb je dat gemist? Ik verwijt het Ajax wel degelijk dat ze na Heerenveen nog ruimte voor zo'n herdenking geven. Dat is een recept voor ellende, je weet hoe integer die gasten zijn.

Ik vind het bieden van een beetje ruimte een slecht signaal, daarmee creëer je alleen maar de neiging om meer ruimte te gaan pakken. Gewoon geen sfeeracties met vuurwerk, gewoon niet, nul.
Niemand zit zich te verkneukelen, ik lees vooral reacties van mensen die klaar zijn met de hooligan-cultuur en hoe die wordt getolereerd. Als dit in de Kuip was gebeurd, zouden de reacties niet anders geweest zijn. Alleen bij jou proef ik een "iedereen is tegen Ajax" vibe.
Ik snap dat je dat gevoel hebt, maar dat is niet mijn insteek. Van een deel van de publieke opinie denk ik dat wel, maar een hoop gefundeerde kritiek is gewoon terecht. Daar hoef ik echter niet tegenin dus dat valt misschien minder op. ;)
Mag het bij dat artikel? Het zal je kind geweest zIjn die dag. Nogmaals, dit is niet anti-Ajax, maar anti voetbalgeweld/hooliganisme/ultras/criminaliteit.
Bij het artikel an sich zeker, maar dergelijke artikelen erbij betrekken in een discussie is van het niveau Telegraaf. Puur op emotie spelen in de beeldvorming te beïnvloeden. Ik ben daar niet zo van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[.Alleen bij jou proef ik een "iedereen is tegen Ajax" vibe.
Beter gaan oefenen met proeven dan, het probleem zijn de achterlijke totaal niet reeele verwachtingen op basis van halfbakken informatie en eigen conclusies.
Dat staat los van om welke club het gaat.

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:09

Qu3st

PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:13:
Nouja, deze jongen (ik zie een knuffel liggen op zijn bed) heeft er in ieder geval goed van kunnen genieten....

[Afbeelding]

Waarom weten we nu al dat het gewoon over 2 weken business as usual is. Hoe meer je erover nadenkt, hoe dommer (eufemisme) het allemaal wordt. Twee jaar geleden werden wedstrijden overigens nog om 1 bekertje plat gelegd. Dat hebben we ook maar kort volgehouden.
Deze jongen (van net 84) mag morgen aanwezig zijn bij de wedstrijd.

En hoe bedoel je business as usual?

[ Voor 8% gewijzigd door Qu3st op 01-12-2025 23:15 ]

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Qu3st schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:08:
[...]

En hoe bedoel je business as usual?
Dat over twee weken er weer aan ander topic/incident/whatever alle aandacht/verontwaardiging krijgt en dit dan weer naar de achtergrond verdwijnt.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Outerspace in "Sport Feedback"
In het kort:
• Kleineren, flamen of trollen van andere clubs, arbitrage of anderen in het algemeen is not-done.
• Of de commentator je bevalt of niet, het continu benoemen dat je de commentator, scheidsrechter of VAR niet leuk vindt is achterhaald. Houd het lekker voor je, het voegt niks toe.
• Naamverbasteringen / bijnamen / geuzennamen met een negatieve insteek laten we achterwege. Dat geldt ook voor 010 / 020 etc.
We zijn hier voor een gezellige sfeer, niet voor een vijandige.

Overige topics:
Dit topic is er voor de nationale clubs van Nederland en België.
CL/ EL alleen van de Nederlandse / Belgische clubs en de voor hun direct relevante wedstrijden
De overige wedstrijden mogen in [Voetbal] Buitenlandse clubs seizoen 2025/2026 besproken worden.
Posts over het Nederlands Elftal mogen in [Voetbal] Grote Nederlands elftal Topic
Incidenten of ontwikkelingen omtrent supporters: [Voetbal] Ongeregeldheden supporters
Verder is er nog Randzaken