Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voetbal] Nationale clubs seizoen 2025/2026 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Marrtijn schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:18:
[...]

Dit dus. Het was geen eenling die begon te stoken; op de Ajax-socials was het al bekend dat het in de 5e minuut zou gebeuren en dit was zo georchestreerd dat zelfs ESPN en Nijhuis van te voren op de hoogte waren gesteld.

Dan kan je nog denken van: "ach, laat die treurneuzen even fakkelen en door" maar massaal vuurpijlen schieten in een stadion, dat kan je echt niet vergelijken met bekertjes. Zelfs als Ajax-fan zou ik een puntenstraf begrijpen.

[...]

De boodschap was dat ze de wedstrijd gingen staken in de vijfde minuut, en dan nog een keer in de 27e.

Dat lukt niet met een beetje zingen en een spandoekie. ;)
Wat is 'de Ajax discord'? Want dat stond er net nog.
In het topic hier las ik er ook over, tijdens de wedstrijd. Maar mij was vooraf helemaal niets bekend over de actie en ik volg toch best wat Ajax nieuws.

Ik lees vanuit Pandam dat er wel bekend was dat er iets met vuurwerk ging gebeuren (dus inderdaad meer dan een doekie), maar ben dan wel erg benieuwd wat er bij Ajax precies bekend was. Als het puur om geruchten over fakkels ging kan ik begrijpen dat ze niet meer gedaan hebben dan nu, het opschalen van beveiling, extra fouilleren en honden. Maar als het staken ook al lang en breed bekend was had je welicht het vak gewoon leeg moeten houden.
Maar ja, dan vrees ik wel voor de gevolgen als je heel Zuid de toegang weigert maar ze staan al wel op de stoep met al hun plannen en vuurwerk.
Het is allemaal makkelijk roepen, maar ik heb nog geen echte goede manier langs zien komen om dit te voorkomen. Alleen maar reacties over straf en genoegdoening.

Wellicht moeten clubs als Ajax overwegen om infiltranten in dergelijke groepen te plaatsen. Om te zorgen dat je veel eerder al op de hoogte bent dat er wat gaat gebeuren en je dus betere maatregelen kunt nemen. Of is dat ook weer naïef gedacht?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat ik bijzonder vind (omdat ik veel mis denk ik) is dat alle praatprogramma's het alsmaar hebben over de invalbeurten (nu 2?) van de zoon van van Persie. Is dat de nieuwe Messi? Volgens mij zag ik hem in Europa een paar minuten invallen maar daar viel hij niet op (maar dat was collectief) en gisteren viel hij ook in, maar speelde hij zo goed?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:17

Typhone

Who Dares Wins

Mog schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:11:
[...]

Dit is van een andere categorie. Uiteraard geen puntenaftrek met een vuurpijl of bekertje op het veld. Maar dit is georganiseerd vanuit de harde kern van de club. Kei en keihard afstraffen dit. Het liefst waar het hen het meeste pijn doet. Het hele vak 5-10 wedstrijden leeg of punten aftrek is de enige taal die ze snappen.
De rest van het seizoen leeg :). Dan leer je ze aanpakken.
Overigens @Gonadan die infiltranten bestaan al. Maar als ze dat in de smiezen krijgen worden ze meestal hard aangepakt of verhuist een deel van de 'harde kern' naar nog schimmigere locaties, platformen etc. Dat was vroeger in de 410 tijd al waarin slechts van een heel beperkt aantal 'jongens' de infokanalen liepen.

Maar ook hier geldt weer: er is van alles bekend, geruchten gaan rond. En er wordt geen 100% controle uitgevoerd wat makkelijk gekund had. Elke persoon compleet fouilleren, hele vaak sweepen en klaar is kees. 150 camera's voor het vak plaatsen onderaan. Elke 2m een steward plaatsen. Hoe moeilijk kan het zijn?

[ Voor 40% gewijzigd door Typhone op 01-12-2025 08:50 ]

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Typhone schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:45:
[...]

De rest van het seizoen leeg :). Dan leer je ze aanpakken.
Nog beter. Of vullen met mensen die normaal gesproken niet vaak/makkelijk naar Ajax kunnen (kinderen, bejaarden, zieke mensen, minder valide mensen etc.).

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Gonadan

Gonadan

carpebios schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:42:
Wat ik bijzonder vind (omdat ik veel mis denk ik) is dat alle praatprogramma's het alsmaar hebben over de invalbeurten (nu 2?) van de zoon van van Persie. Is dat de nieuwe Messi? Volgens mij zag ik hem in Europa een paar minuten invallen maar daar viel hij niet op (maar dat was collectief) en gisteren viel hij ook in, maar speelde hij zo goed?
Van Persie is een held voor velen, dus daar wordt alles omhoog geleuterd.
Je zag het ook al met even stevig zijn tegen Moussa, dat vond men geweldig. Heitinga probeerde exact hetzelfde met Gloukh, maar dat is dan een mafkees die het niet snapt.
Nu wil ik dat laatste niet ontkennen. :+ Maar het is altijd wel wonderlijk hoe een beetje uitstraling en beeldvorming de publieke opinie kan beïnvloeden, en daar zijn praatprogramma's het schoolvoorbeeld van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:36:
[...]

In het topic hier las ik er ook over, tijdens de wedstrijd. Maar mij was vooraf helemaal niets bekend over de actie en ik volg toch best wat Ajax nieuws.
Ik had het even veralgemeniseerd want ik had het ook al op twitter langs zien komen, maar discords zoals de AjaxPro discord of de Pantelic Podcast telegramgroep hebben ook aardig wat bronnen. Ik neem trouwens aan dat daar ook Ajax-werknemers inzitten, zou stom zijn om dat niet te hebben.
Ik lees vanuit Pandam dat er wel bekend was dat er iets met vuurwerk ging gebeuren (dus inderdaad meer dan een doekie), maar ben dan wel erg benieuwd wat er bij Ajax precies bekend was. Als het puur om geruchten over fakkels ging kan ik begrijpen dat ze niet meer gedaan hebben dan nu, het opschalen van beveiling, extra fouilleren en honden. Maar als het staken ook al lang en breed bekend was had je welicht het vak gewoon leeg moeten houden.
Tja, het bericht vlak voor de wedstrijd was "staken in de 5de minuut" met "potten en alles" maar of Nijhuis dan naar binnen moet voor bekertjes en fakkels of omdat Jaros zijn doelgebied uit wordt gebombardeerd lieten ze nog in het midden. We weten niet hoe ver Ajax heeft opgeschaald voor deze wedstrijd, maar ik denk dat we wel kunnen concluderen dat het niet genoeg is geweest.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
AjaxPro discord, dus zo ziet pro eruit bij Ajax!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:07
carpebios schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:42:
Het is natuurlijk een leuk verhaal, de zoon van de trainer die debuteert. Verder niet zo veel van hem gezien nee, maar ja, wat verwacht je dan van een jochie van 19 bij z'n eerste paar minuutjes in een team dat in een dip zit..

Alsnog al meer laten zien dan Tengstedt overigens :X

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:22
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:17:
[...]

Waarom? Dat er zoveel vuurwerk als gisteren gebruikt wordt is uitzonderlijk. Weet je wel hoeveel eerbetonen er zijn geweest met puur een spandoek en zang? Ik weet niet welke signalen men vooraf heeft opgevangen dus kan daar niet over oordelen, maar een eerbetoon staat echt niet per definitie voor levensgevaarlijke chaos, integendeel. :)

En Wim Kieft, kom op, die filosofeert ook ter plekke waar hij bij zit. :P
Men wéét dat het vorige keer ook niet goed ging, de signalen waren al vooraf dat in het begin van de wedstrijd en na een x aantal minuten zou gaan plaatsvinden. Daarnaast weet je dat het sinds Heerenveen (dat was bijna een maand geleden) niet bepaald beter is gegaan, sterker nog, er is niet 1 punt meer gepakt sinds die wedstrijd (waaraan nog wel 1 punt werd overgehouden) .
De onvrede is groot en dan denken dat het allemaal mee zal vallen. Terwijl je eigenlijk bij voorbaat al weet dat er (minimaal) 2 keer wat gaat gebeuren. Ik ben het ook meestal niet zo met Kieft eens, maar dit is voor mij toch echt wel te scharen in de categorie 'extreem naïef'.

• jbdeiman
Sempy schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:21:
[...]

Dat zal de knvb moeten beoordelen. Netten zijn in feite bedoeld voor voorwerpen als aanstekers en bekers bier en niet voor vuurpijlen. Hang je een net op, en ze steken alsnog af, dan krijg je levensgevaarlijke situaties op een volle tribune.

Enige wat werkt is eindelijk eens een zeer strenge voetbalwet met hoge straffen en meldingsplicht. Want die gasten die door de nooduitgang komen, hebben vermoedelijk grotendeels een stadionverbod. Daarnaast gewoon als knvb niet slechts afdoen met een boete, maar minimaal wedstrijd zonder publiek. En dan bedoel ik niet het uitspelen van se gestaakte wedstrijd, maar ook de eerstvolgende thuiswedstrijd.
Netten zorgen er ook ovor dat die troep niet op het veld terecht komt/ kan komen, dat is hetgeen wat je op zijn minst moet willen voorkomen als werkgever (in eerste plaats) van de spelers. Die moeten een veilige werkomgeving hebben.
Daarnaast zullen supporters ook eerder geneigd zijn om die vuurpijlen af te knallen als ze door een net worden tegengehouden, en zullen die groepen elkaar daarin dan meer corrigeren want het is 1 om dit soort spul naar elders in het stadion af te vuren, maar als het allemaal binnen je eigen vakkie blijft wordt het toch heel anders.

• jbdeiman
carpebios schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:57:
AjaxPro discord, dus zo ziet pro eruit bij Ajax!
Je schrijft het verkeerd, er mist een y ;) AjaxPyro discord is het :+

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:15
jbdeiman schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:05:
[...]

Netten zorgen er ook ovor dat die troep niet op het veld terecht komt/ kan komen, dat is hetgeen wat je op zijn minst moet willen voorkomen als werkgever (in eerste plaats) van de spelers. Die moeten een veilige werkomgeving hebben.
Daarnaast zullen supporters ook eerder geneigd zijn om die vuurpijlen af te knallen als ze door een net worden tegengehouden, en zullen die groepen elkaar daarin dan meer corrigeren want het is 1 om dit soort spul naar elders in het stadion af te vuren, maar als het allemaal binnen je eigen vakkie blijft wordt het toch heel anders.
Het gaat om de veiligheid van iedereen in het stadion, dus voorkomen van paniek en gedrang in een vol vak kan hogere prioriteit hebben dan vuurwerk van het veld houden waar er uitwijkruimte is. Bovendien zitten supporters vaak vol drank of erger, dus ik zou zelf de gok op eigen of groepsverantwoordelijkheid ook niet aandurven.

Gezien de signalen vooraf dat staken het doel zou zijn, is eigenlijk geen maatregel afdoende, behalve het stadion leeg houden. Maar dan verplaats je het gezeik naar buiten het stadion.

• Gonadan

Gonadan

Marrtijn schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:54:
Tja, het bericht vlak voor de wedstrijd was "staken in de 5de minuut" met "potten en alles" maar of Nijhuis dan naar binnen moet voor bekertjes en fakkels of omdat Jaros zijn doelgebied uit wordt gebombardeerd lieten ze nog in het midden. We weten niet hoe ver Ajax heeft opgeschaald voor deze wedstrijd, maar ik denk dat we wel kunnen concluderen dat het niet genoeg is geweest.
Vlak voor de wedstrijd, dan kan je niets meer. Qua opschalen weten we wel wat ze gedaan hebben, want dat hebben ze gewoon verteld. En dat klonk ook helemaal niet als een vreemde reactie op wat vage geruchten over vuurwerk.

Dat het dan tegen deze hoeveelheid vuurwerk met het doel de wedstrijd te staken dan niet genoeg is dat is een feit, daar hoeven we niet over te discussiëren.

De stelling was echter dat Ajax hier (bewust?) nalatig is geweest, en daar kan je wat mij betreft wel over discussiëren. Want als je ziet hoe ze nu binnen gekomen zijn, op een manier die je niet van tevoren verteld is. Wat had je daartegen moeten opschalen dan?
@jbdeiman hoe ver van te voren wisten ze het dan volgens jou? En wat hadden ze dan volgens jou moeten doen? Kom eens met een échte oplossing dan?

Nu geloof ik best dat ze er zo in staan dat ze beperkt gebruik van vuurwerk door de vingers willen zien en dat ze daarom niet meteen het hele vak sluiten bij de eerste geruchten. En hoewel ik dat begrijp vanwege de sfeer soms moet je dat eigenlijk ook al niet toestaan. Want als je het op het ene moment door de vingers ziet vanwege beperkte overlast dan creëer je gewoon een grijs gebied en daar maakt men gretig gebruik van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jbdeiman
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:13:
[...]

Vlak voor de wedstrijd, dan kan je niets meer. Qua opschalen weten we wel wat ze gedaan hebben, want dat hebben ze gewoon verteld. En dat klonk ook helemaal niet als een vreemde reactie op wat vage geruchten over vuurwerk.

Dat het dan tegen deze hoeveelheid vuurwerk met het doel de wedstrijd te staken dan niet genoeg is dat is een feit, daar hoeven we niet over te discussiëren.

De stelling was echter dat Ajax hier (bewust?) nalatig is geweest, en daar kan je wat mij betreft wel over discussiëren. Want als je ziet hoe ze nu binnen gekomen zijn, op een manier die je niet van tevoren verteld is. Wat had je daartegen moeten opschalen dan?
@jbdeiman hoe ver van te voren wisten ze het dan volgens jou? En wat hadden ze dan volgens jou moeten doen? Kom eens met een échte oplossing dan?

Nu geloof ik best dat ze er zo in staan dat ze beperkt gebruik van vuurwerk door de vingers willen zien en dat ze daarom niet meteen het hele vak sluiten bij de eerste geruchten. En hoewel ik dat begrijp vanwege de sfeer soms moet je dat eigenlijk ook al niet toestaan. Want als je het op het ene moment door de vingers ziet vanwege beperkte overlast dan creëer je gewoon een grijs gebied en daar maakt men gretig gebruik van.
Ik zeg niet dat ik de oplossing heb (is ook mijn werk niet en ik wordt er niet voor betaald om een stadion veilig te houden), maar dat ik het bizar vind dat dit kan gebeuren als men aangeeft al van te voeren te weten dat er iets staat te gebeuren.
Je kan als er zoveel naar binnen komt (en als de beelden van de nooddeur écht en van gisteren zijn) niet beweren dat je er alles aan hebt gedaan als club zijnde.
Het lijkt mij ook niet nodig als ik zeg dat ik het bizar vind dat ik dan maar moet aangeven hoe het voorkomen had kunnen worden, dat zijn i.m.o. 2 verschillende zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door jbdeiman op 01-12-2025 09:22 ]

• Gonadan

Gonadan

jbdeiman schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:18:
Ik zeg niet dat ik de oplossing heb (is ook mijn werk niet en ik wordt er niet voor betaald om een stadion veilig te houden), maar dat ik het bizar vind dat dit kan gebeuren als men aangeeft al van te voeren te weten dat er iets staat te gebeuren.
Je kan als er zoveel naar binnen komt (en als de beelden van de nooddeur écht en van gisteren zijn) niet beweren dat je er alles aan hebt gedaan als club zijnde.
Als het je het excuus van je werk niet zijn gebruikt dan moet je ook geen kritiek hebben op de gang van zaken, dan is het blijkbaar niet je kennisgebied en kan je er blijkbaar onvoldoende over oordelen. :)

Het lijkt mij goed als er verder onderzoek komt naar hoe dit heeft kunnen gebeuren zodat er daadwerkelijk conclusies op basis van feiten in plaats van emotie getrokken kunnen worden. Ajax heeft een hoop beveiliging opgeschaald maar dat heeft dit niet kunnen voorkomen, dan zal daar dus op geëvalueerd moeten worden.
Maar als die deuractie daadwerkelijk van gisteren was (laten we die nog even onder voorbehoud houden) dan gaat het mijn fantasie te boven hoe daar een realistische preventieve maatregel op te zetten.

Grote groepen mensen die zich misdragen zijn een probleem, en altijd lastig aan te pakken. Of het nu gaat om harde kernen bij voetbal, demonstranten, asfaltplakkers of obstinate boeren, we vinden er allemaal wat van maar het is verdomd lastig zoiets goed aan te pakken en volledig te voorkomen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:14:
[...]

Binnen Nederland, dat pokkestuk? :D
Het is 2 uur en een kwartier met de bus. En weer terug. Groningen zit dus voor de 2e keer in 2 dagen 4.30 uur in een bus. Dat vind ik een pokkestuk. En ja, ze moeten ook vaak verder.

Als uitspelende club heb je echt enkel en alleen extra nadeel.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:39
Agent47 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:06:
Klassieker maar zonder publiek ook vind ik

* rent weg
Misschien zonder thuispubliek

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Typhone
  • Laatst online: 12:17

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:36:
[...]

Dat is zo'n typische Ajax discord in de trend van Telegram en alle diverse Whatsapp-groepen die je je kunt voorstellen omtrent die van Ajax. Ik zit ook bij enkele, waaronder de genoemde en dat komt precies daar op neer waar jij denkt dat het op neerkomt. Heel soms een goede discussie maar grotendeels spam, hoeren, bloot, vechten, geweld, grappige plaatjes, racisme, dark humor en soms ook iets over Ajax.

En die discussies gaan daar niet gemodereerd zoals hier dus het is letterlijk de jungle (met name Telegram en Discord). Last but not least: je mist er niets aan ;).

• Gonadan

Gonadan

PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:39:
Het is 2 uur en een kwartier met de bus. En weer terug. Groningen zit dus voor de 2e keer in 2 dagen 4.30 uur in een bus. Dat vind ik een pokkestuk. En ja, ze moeten ook vaak verder.

Oh dat zeker, Groningen heeft hier niets mee te winnen. Maar dat geldt ook voor de echte supporters die uit heel Nederland komen om gewoon lekker een wedstrijd te kijken. Die hebben hier ook niets mee te winnen en hebben ook nog eens de schaamte dat mensen van hun eigen club die zich supporter noemen het zo weten te verkloten.

In mijn optiek zijn hier alleen maar verliezers, maar daar zullen die kneuzen van de F-side vast anders over denken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PWM
  • Niet online

PWM

Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:25:
Grote groepen mensen die zich misdragen zijn een probleem, en altijd lastig aan te pakken. Of het nu gaat om harde kernen bij voetbal, demonstranten, asfaltplakkers of obstinate boeren, we vinden er allemaal wat van maar het is verdomd lastig zoiets goed aan te pakken en volledig te voorkomen.
Ach, voor een heel groot deel weet Ajax natuurlijk precies wie het zijn. En als je nu in de diverse groepen kijkt, kan je in een paar uurtjes zo 40 namen vinden van gasten die er gisteren aan mee hebben gedaan. Het is echt niet zo moeilijk als het gemaakt wordt.

Het is een gebrek aan daadkracht, een wetgever die geen beslissingen neemt en angst bij de bestuurders voor repercussies. En ja, dat geldt voor meer clubs in Nederland.

Ondanks mijn Feyenoord hart, kom ik uit een Ajax omgeving en ken vanuit mijn vriendengroep genoeg F-siders. Wel de oude garde, die nu grijs is en daar niet meer tussen staat :p Bij een stadionverbod werd je door Ajax gewoon in een ander vak neergezet. De vermoorde Martin van de Pol kreeg bij een stadionverbod, gewoon een plekje in een Ajax skybox.

Het echte probleem, is dat we al 40 jaar lopen te roepen dat het echt heel moeilijk is om er iets aan te doen.

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:16
PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:39:
[...]

En vrijdag weer naar Rotterdam.

• PWM
  • Niet online

PWM

Joostje123 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:47:
[...]

En vrijdag weer naar Rotterdam.
Hebben ze toch nog een mooie vooruitzicht :+

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:26

Agent47

I always close my contracts.

KNVB kennende zal het wel een " foei" zijn en een wedstrijd zonder publiek + boete.
Eerst volgende thuis wedstrijd van Ajax is tegen Feyenoord notabene..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• PWM
  • Niet online

PWM

Agent47 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:00:
KNVB kennende zal het wel een " foei" zijn en een wedstrijd zonder publiek
Nouja, kennende? Wat is de laatste keer dat een club zonder publiek een wedstrijd moest starten in de eredivisie (buiten Corona). Uitspelen natuurlijk wel, maar starten?

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:52
Hebben die hersenlozen dan weer mooi voor elkaar. Lekker je medesupporters die wedstrijd ontnemen, nog even los van het ongemak van het heen en weer reizen van Groningen en medesupporters gisteren.
Wat een ongelooflijke club *zelfcensuur* bij elkaar zeg. Maar och wat zijn ze onderling toch stoer :r

• Gonadan

Gonadan

PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:47:
Ach, voor een heel groot deel weet Ajax natuurlijk precies wie het zijn. En als je nu in de diverse groepen kijkt, kan je in een paar uurtjes zo 40 namen vinden van gasten die er gisteren aan mee hebben gedaan. Het is echt niet zo moeilijk als het gemaakt wordt.

Het is een gebrek aan daadkracht, een wetgever die geen beslissingen neemt en angst bij de bestuurders voor repercussies. En ja, dat geldt voor meer clubs in Nederland.

Ondanks mijn Feyenoord hart, kom ik uit een Ajax omgeving en ken vanuit mijn vriendengroep genoeg F-siders. Wel de oude garde, die nu grijs is en daar niet meer tussen staat :p Bij een stadionverbod werd je door Ajax gewoon in een ander vak neergezet. De vermoorde Martin van de Pol kreeg bij een stadionverbod, gewoon een plekje in een Ajax skybox.

Het echte probleem, is dat we al 40 jaar lopen te roepen dat het echt heel moeilijk is om er iets aan te doen.
Het echte probleem is dat iedereen wijst naar een ander. Clubs kunnen niet alle verantwoordelijkheid afschuiven, maar je kunt ook niet van clubs verwachten dat ze het helemaal zelf oplossen. Vanuit de wetgever blijft het al heel lang aardig stil, en mag de lokale driehoek het lekker uitzoeken.

Het is leuk dat jij blijkbaar 40 namen kunt vinden, maar kan je daar dan ook echt iets mee? Je zou ze wellicht op basis daarvan meteen maar een stadionverbod kunnen geven, dat is al glad ijs maar je komt er misschien mee weg. Ik weet niet of ze dat aan kunnen vechten maar je moet het dan ook wel kunnen handhaven. En als ik zie hoe vaak dat handhaven bij verschillende clubs mis gaat dan kan je je afvragen of het echt onwil is, of dat er ook gewoon instrumenten missen zoals een meldplicht.

Nog even los van het feit dat je zo'n actie dan één keer kunt doen en dan laten ze het de volgende keer wel uit hun hoofd om in dat soort groepen zo publiek bezig te zijn. Dat het nu allemaal zo makkelijk naar buiten komt is ook deels omdat ze zich onschendbaar voelen. Dat zal veranderen als je ze op basis daarvan gaat pakken, maar dat zal er ook voor zorgen dat het allemaal toch niet zo makkelijk op te lossen is als je nu schetst.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Agent47

Agent47

De F-Side geeft er geen moer om in ieder geval:

http://voetbalprimeur.nl/...na-vuurwerkschandaal.html

• JEightyFive
'No one likes us we don't care'
Alle seizoenkaarten van die tribune intrekken. Kijken hoeveel ze niet "caren".

• PWM
  • Niet online

PWM

'No one likes us we don't care'
Dat "we don't care" is altijd wel ironisch, als je ziet hoeveel moeite ze doen om aandacht te krijgen en hoe ze altijd als een wesp gestoken reageren op kritiek.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:06:
Klassieker maar zonder f-side publiek ook vind ik

* rent weg
Fixed that

of nog beter

Vanaf komend seizoen een VOG verplichting voor een seizoenkaart.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:07
JEightyFive schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:20:
[...]

[...]

Alle seizoenkaarten van die tribune intrekken. Kijken hoeveel ze niet "caren".
We moeten in ieder geval af van het laf naar de wetgever wijzen. Je kan als club (en ook als KNVB) al ontzettend veel doen. En dan is dit inderdaad een prima suggestie.

En ik zou als KNVB zeggen, 1 wedstrijd zonder thuispubliek met daarnaast bijvoorbeeld een X-aantal (misschien wel 5?) voorwaardelijk voor als 't nog een keer mis gaat terwijl de club onvoldoende doet om herhaling te voorkomen in de toekomst. Mooi die bal bij Ajax terugleggen met een stevige sanctie voor wanneer ze 'm niet oppakken.

• pordkert
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:21
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:13:
[...]

Vlak voor de wedstrijd valt ook wel mee. Zo’n 40 minuten voor het begin van de wedstrijd was al bekend dat ze via de nooduitgang naar binnen waren gegaan. Opschalen was niet het probleem.

Toen had er naar mijn idee wel gekozen moeten worden voor het verwijderen van de mensen die eigenlijk niet in het vak thuishoren. Zolang dat niet gebeurt, de wedstrijd gewoon niet laten beginnen. De dreiging was bekend en ook dat er een redelijk grote groep mensen ongeoorloofd naar binnen wist te komen.

• PolarBear
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:25:
[...]

We moeten in ieder geval af van het laf naar de wetgever wijzen. Je kan als club (en ook als KNVB) al ontzettend veel doen. En dan is dit inderdaad een prima suggestie.
Ik vind dat niet laf, uiteindelijk zijn de middelen van clubs en KNVB gelimiteerd. En als je naar Engeland kijkt, waar het hooliganisme nog een tandje erger was, prima oplossingen om dit soort uitschot te weren uit stadions. Let wel dat zegt niets over het feit dat de KNVB en clubs ook iets moeten doen maar dit grenst aan het criminele.

In Engeland zitten de uit fans niet in hokken, wordt er niet of nauwelijks vuurwerk afgestoken, haalt niemand het in zijn hoofd om iets op het veld te gooien. Het enige nadeel is dat je geen alcohol op de tribune mag, maar als dat het is. Copy, paste en uitvoeren in Nederland.

• JEightyFive
PolarBear schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:35:
[...]

Het enige nadeel is dat je geen alcohol op de tribune mag
Bij Ajax wordt zowat alles als risicowedstrijd gelabeled en dan is er binnen ook alleen alcoholvrij bier. Rondom het stadion daarentegen.. Geen idee hoe dat in Engeland is.

• Agent47

Agent47

PolarBear schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:35:
[...]

Ik vind dat niet laf, uiteindelijk zijn de middelen van clubs en KNVB gelimiteerd. En als je naar Engeland kijkt, waar het hooliganisme nog een tandje erger was, prima oplossingen om dit soort uitschot te weren uit stadions. Let wel dat zegt niets over het feit dat de KNVB en clubs ook iets moeten doen maar dit grenst aan het criminele.

In Engeland zitten de uit fans niet in hokken, wordt er niet of nauwelijks vuurwerk afgestoken, haalt niemand het in zijn hoofd om iets op het veld te gooien. Het enige nadeel is dat je geen alcohol op de tribune mag, maar als dat het is. Copy, paste en uitvoeren in Nederland.
Het zit hem er vooral in dat de grotere clubs bang zijn voor zijn / haar supporters. Vooral tegen de harde kern wordt niks gedaan.

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:17:
En Wim Kieft, kom op, die filosofeert ook ter plekke waar hij bij zit. :P
Die is vaak halverwege de zin al vergeten wat ie wil zeggen, z'n snuif verleden heeft flink wat hersencellen om zeep geholpen.

• Joostje123
KNVB kennende zal het wel een " foei" zijn en een wedstrijd zonder publiek + boete.
Wat ik niet snap is waarom mag Groningen geen supporters meenemen?
Ja zullen niet heel veel mensen willen om 14:30 dinsdag middag.
Maar Groningen supporters zijn al gestraft om op zondag avond 5 uur in de bus te zitten voor 6 minuten "voetbal"

Laat ook de volgende wedstrijd maar gewoon alleen uitsupporters komen.
En waarom niet gewoon hele stadion?
Dus 50 duizend feyenoorders in de arena.

• JEightyFive
toolkist schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:46:
[...]

Die is vaak halverwege de zin al vergeten wat ie wil zeggen
Klinkt als de vorige trainer van Ajax :+

• Han
  • Niet online

Han

Wederom een stelletje hersenloze idioten die het voor de massa verpest :|
Wordt echt tijd dat ze die F-Side gaan opdoeken, stoppen met ondersteunen vanuit de club.

Maar ik ben best wel verbaast dat velen roepen dat de club er niks/te weinig aan gedaan heeft. In mijn optiek is er heel veel gedaan om het voorkomen, echter is de manier waarop het vuurwerk in het stadion gekomen is nagenoeg niet te voorkomen geweest. Ja, met de informatie die er nu is wellicht wel, maar je kan vooraf geen nooddeuren gaan barricaderen, het hele idee van nooduitgangen is dat deze ten alle tijden operationeel moeten zijn. Dat er dan iemand van binnenuit deze nooddeuren open zet is een scenario wat je niet kan voorkomen. Op basis van de signalen die vooraf doorkwamen heeft Ajax vooraf alle ruimten gecontroleerd met speciale honden, ook vanwege het feit dat het algemeen bekend is dat vuurwerk voorafgaande aan de wedstrijd vaak al het stadion wordt binnen gesmokkeld. Daarnaast hebben ze de bezoekers van de F-Side extra scherp gecontroleerd. Helaas allemaal zonder het gewenste resultaat. Dat er iemand een nooduitgang open zet voor een 50 tal idioten kan je gewoon niet voorkomen. Het is een vooropgezet plan met hulp van binnenuit. Dan ben je als club kansloos.

Rest niks anders dan keihard optreden tegen de F-Side.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:04

Qu3st

Joostje123 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:48:
[...]

Wat ik niet snap is waarom mag Groningen geen supporters meenemen?
Ja zullen niet heel veel mensen willen om 14:30 dinsdag middag.
Maar Groningen supporters zijn al gestraft om op zondag avond 5 uur in de bus te zitten voor 6 minuten "voetbal"

Laat ook de volgende wedstrijd maar gewoon alleen uitsupporters komen.
En waarom niet gewoon hele stadion?
Dus 50 duizend feyenoorders in de arena.
Dan hadden ze net zo goed gisteren de boel af kunnen laten fikken, alsof al die 50k Feyenoorders zo netjes omgaan met de JC ArenA?

• toolkist
  • Niet online
jbdeiman schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:05:
[...]

Zet dat hele vak maar in een plexiglas omheining incl afsluiting aan de bovenkant, met wat gleufjes voor ventilatie.
Als ze dan zoveel vuurwerk afsteken als gister dan zijn we meteen van heel het probleem af :+

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Het hele probleem had toch al opgelost kunnen zijn voordat het een probleem werd?

Er is een nooddeur geopend om mensen binnen te laten die niet binnen hoorde te zijn. Dat is een veiligheidsrisico dus je kan de wedstrijd niet starten tot die mensen weg zijn. Dan had je de wedstrijd misschien ook moeten staken, want dat volk wat daar naar binnen gelaten wordt gaat niemand verklikken, maar dan hadden ze in ieder geval dat vuurwerk niet afgestoken.

Je moet er toch niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als dat vuurwerk niet 'gecontroleerd' (in de meeste losse zin van het woord) afgestoken was, maar per ongeluk als geheel ineens af ging. Dan heeft de Arena een zijde minder.

Het is vanuit Ajax te makkelijk om te zeggen dat ze dit niet konden voorkomen, het ging al mis vanaf het moment dat er niks werd gedaan met die nooddeur waardoor iedereen naar binnen kon.

WoT stats

• Agent47

Agent47

ElPaco schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:55:
Het hele probleem had toch al opgelost kunnen zijn voordat het een probleem werd?

Er is een nooddeur geopend om mensen binnen te laten die niet binnen hoorde te zijn. Dat is een veiligheidsrisico dus je kan de wedstrijd niet starten tot die mensen weg zijn. Dan had je de wedstrijd misschien ook moeten staken, want dat volk wat daar naar binnen gelaten wordt gaat niemand verklikken, maar dan hadden ze in ieder geval dat vuurwerk niet afgestoken.

Je moet er toch niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als dat vuurwerk niet 'gecontroleerd' (in de meeste losse zin van het woord) afgestoken was, maar per ongeluk als geheel ineens af ging. Dan heeft de Arena een zijde minder.

Het is vanuit Ajax te makkelijk om te zeggen dat ze dit niet konden voorkomen, het ging al mis vanaf het moment dat er niks werd gedaan met die nooddeur waardoor iedereen naar binnen kon.
Ik quote hem vanuit het AD:

https://www.ad.nl/voetbal...n-binnengekomen~a0c2668e/

Ik vind dit een enorm makkelijk excuus. Ik geloof er geen knal van. Dat vuurwerk dat is gewoon binnengesmokkeld, dagen van te voren. Waarschijnlijk via een supportersvereniging op de toiletten oid gelegd.

• Joostje123
ElPaco schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:55:

Gewoon stadion leegvegen.
Uitsupporters de mogelijk geven om wedstrijd uit te kijken of naar huis gaan.
En gewoon om 22 uur savonds aftrappen.

• toolkist
  • Niet online
pordkert schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:32:
[...]

Vlak voor de wedstrijd valt ook wel mee. Zo’n 40 minuten voor het begin van de wedstrijd was al bekend dat ze via de nooduitgang naar binnen waren gegaan. Opschalen was niet het probleem.

Toen had er naar mijn idee wel gekozen moeten worden voor het verwijderen van de mensen die eigenlijk niet in het vak thuishoren. Zolang dat niet gebeurt, de wedstrijd gewoon niet laten beginnen. De dreiging was bekend en ook dat er een redelijk grote groep mensen ongeoorloofd naar binnen wist te komen.
Bedenk nog even goed wat je nu zegt.
Het is 20.00uur
Je wil ineens... laten we zeggen 2000 man (maar ik denk veel meer) controleren. Met personeel en beveiliging die je nog moet organiseren.
Hoe laat denk je dat ze klaar zijn, 4 uur snachts?

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Er zijn blijkbaar ook beelden waar een groep zo het stadion in loopt:
https://x.com/thecasualultra/status/1995264100356522227

• toolkist
  • Niet online
dutchgio schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:01:
Er zijn blijkbaar ook beelden waar een groep zo het stadion in loopt:
https://x.com/thecasualultra/status/1995264100356522227
Hier gaat het dus de hele avond en ochtend al over... Dit is die nooduitgang die geopend is.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Agent47 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:58:
[...]

Ik quote hem vanuit het AD:

https://www.ad.nl/voetbal...n-binnengekomen~a0c2668e/

Ik vind dit een enorm makkelijk excuus. Ik geloof er geen knal van. Dat vuurwerk dat is gewoon binnengesmokkeld, dagen van te voren. Waarschijnlijk via een supportersvereniging op de toiletten oid gelegd.
Ja maar dat zeg ik. Zodra duidelijk is dat er mensen binnen zijn die er niet horen kan je niet starten, want je kan de veiligheid niet garanderen.

Ongeacht of die vuurwerk mee hebben of niet.

WoT stats

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Standaard brandweerlieden voor het vak plaatsen met waterspuiten. Zien ze een fakkel branden, hup, nat spuiten. Hebben die gasten ook vuurwerk op zak, dan is dat meteen nat (hopelijk).

Rob

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:36
Lebans schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:05:
Standaard brandweerlieden voor het vak plaatsen met waterspuiten. Zien ze een fakkel branden, hup, nat spuiten. Hebben die gasten ook vuurwerk op zak, dan is dat meteen nat (hopelijk).
Dat kan best goed werken. Ik ben in ieder geval enthousiast :9

XXXVI

• pordkert
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:21
toolkist schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:00:
[...]

Bedenk nog even goed wat je nu zegt.
Het is 20.00uur
Je wil ineens... laten we zeggen 2000 man (maar ik denk veel meer) controleren. Met personeel en beveiliging die je nog moet organiseren.
Hoe laat denk je dat ze klaar zijn, 4 uur snachts?
Ja, blijkbaar moet dat, maar ik weet niet hoe groot de groep was die naar binnen was geglipt? Die hoef je trouwens niet te fouilleren, maar kan je direct verwijderen wegens het onterecht toegang verkrijgen.

Waarom zou je willen beginnen wanneer er een veiligheidsrisico speelt? Er zijn mensen ongecontroleerd naar binnengeglipt waar dat niet mocht. Dus je loopt eigenlijk al drie risico’s. Namelijk te veel mensen binnen, je weet niet wie je binnen hebt (misschien mensen met mogelijke stadionverboden?) en je weet niet wat ze bij zich dragen, want geen mogelijkheid tot fouillering gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door pordkert op 01-12-2025 11:25 ]

• Han
  • Niet online

Han

Agent47 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:58:
Je vindt iets een enorm makkelijk excuus maar gebruikt vervolgens een aanname die nergens op gebasseert is om het als enorm makkelijk af te doen. Nee, dat is lekker gefundeerd 8)7

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Han
  • Niet online

Han

ElPaco schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:04:
Ja maar dat zeg ik. Zodra duidelijk is dat er mensen binnen zijn die er niet horen kan je niet starten, want je kan de veiligheid niet garanderen.

Ongeacht of die vuurwerk mee hebben of niet.
100% mee eens :)

Soweiso onbegrijpelijk dat er na de eerste vuurwerkgolf geen echte passende maatregelen zijn genomen. Je had op z'n minst het vak leeg moeten vegen. Dat had minimale maar gerichte impact gehad. Helemaal omdat er al signalen waren dat er wederom vuurwerk zou worden afgestoken, dat werd notabene door de pers al gedurende de eerste onderbreking aangehaald. Dus die wetenschap was er zeer zeker. Dat er vervolgens zonder maatregelen opnieuw werd afgetrapt vind ik een blunder van groot formaat.

• Qu3st

Qu3st

Mijn god, wat zullen die pikkies van de F-side omhoog staan vandaag. Ze zeggen dat het hen niet boeit wat anderen denken, maar ondertussen vinden ze dit enorm geil al die aandacht.
Die herdenking van paar weken geleden dacht ik nog, oh nou leuk dat ze dit doen voor die jongen, was wel wat extreem maar oke. Maar dit gaat alle perken te buiten, doelbewust mensen in gevaar brengen om maar die wedstrijd stil te laten leggen. Nou wat zal die ene dode F-sider trots op jullie zijn hoor.
Ajax, aub, het geld voor de bezoekende partij netjes terugboeken, de andere bezoekers ook, behalve de F-side. F-side lekker 5 wedstrijden. De jongens zullen ze wel niet echt opsporen, kansloos dit.

Statement van Geelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Qu3st op 01-12-2025 11:47 ]

• Qu3st

Qu3st

Han schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:29:
[...]

100% mee eens :)

Soweiso onbegrijpelijk dat er na de eerste vuurwerkgolf geen echte passende maatregelen zijn genomen. Je had op z'n minst het vak leeg moeten vegen. Dat had minimale maar gerichte impact gehad. Helemaal omdat er al signalen waren dat er wederom vuurwerk zou worden afgestoken, dat werd notabene door de pers al gedurende de eerste onderbreking aangehaald. Dus die wetenschap was er zeer zeker. Dat er vervolgens zonder maatregelen opnieuw werd afgetrapt vind ik een blunder van groot formaat.
Sowieso onbegrijpelijk dat toen er bekend was dat de nooddeuren geforceerd waren de boel niet al was gestaakt ivm de veiligheid. Raar besluit van Ajax |:(

• PolarBear
  • Niet online
JEightyFive schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:37:
[...]

Bij Ajax wordt zowat alles als risicowedstrijd gelabeled en dan is er binnen ook alleen alcoholvrij bier. Rondom het stadion daarentegen.. Geen idee hoe dat in Engeland is.
De laatste keer dat er alleen alcoholvrij bier was is echt jaren en jaren geleden. In ieder geval bij bij op de lange zijde 2e ring.

• JEightyFive
PolarBear schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:47:
[...]

De laatste keer dat er alleen alcoholvrij bier was is echt jaren en jaren geleden. In ieder geval bij bij op de lange zijde 2e ring.
Kan wel kloppen dan want het is ook al wat jaren geleden dat ik nog regelmatig in het stadion kwam :P
Toen was er in ieder geval wel regelmatig alleen alcoholvrij bier vanwege "risico"wedstrijden.

[ Voor 11% gewijzigd door JEightyFive op 01-12-2025 11:48 ]

• PolarBear
  • Niet online
Agent47 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:37:
[...]

Het zit hem er vooral in dat de grotere clubs bang zijn voor zijn / haar supporters. Vooral tegen de harde kern wordt niks gedaan.
Dat klopt, en dat komt omdat die door gesnoven idioten mensen thuis opzoeken. Mensen bedreigen als ze niet hun zin krijgen. Daar is niet met stadionverboden en camera toezicht ten op te boksen. Daar heb je uiteindelijk de overheid, politie en justitie bij nodig.

• PolarBear
  • Niet online
Han schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:29:
[...]
Je had op z'n minst het vak leeg moeten vegen.
Door wie? Er zitten totale idioten daar, dus met stewards of beveiligingsbedrijven ga je het niet redden. ME kan maar die moeten dan wel opschalen. Ik ben het er in basis mee eens hoor, maar de praktijk ligt echt een stukje lastiger.

• PolarBear
  • Niet online
Ik lees nu her en der dat het tuig wat binnen gekomen is (deels) uit Poolse hooligans zou bestaan.

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:11
PolarBear schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:52:
[...]

Door wie? Er zitten totale idioten daar, dus met stewards of beveiligingsbedrijven ga je het niet redden. ME kan maar die moeten dan wel opschalen. Ik ben het er in basis mee eens hoor, maar de praktijk ligt echt een stukje lastiger.
Is inderdaad een heel stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Dergelijke hoeveelheden ME'ers is sowieso niet standaard bij zo'n niet-risico wedstrijd aanwezig. En het is een dooddoener, maar in deze context dat vak leegmeppen gaat denk ik meer problemen opleveren dan oplossen. Dan krijg je echt grootschalige rellen vrees ik.
Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
Outerspace in "Sport Feedback"
In het kort:
• Kleineren, flamen of trollen van andere clubs, arbitrage of anderen in het algemeen is not-done.
• Of de commentator je bevalt of niet, het continu benoemen dat je de commentator, scheidsrechter of VAR niet leuk vindt is achterhaald. Houd het lekker voor je, het voegt niks toe.
• Naamverbasteringen / bijnamen / geuzennamen met een negatieve insteek laten we achterwege. Dat geldt ook voor 010 / 020 etc.
We zijn hier voor een gezellige sfeer, niet voor een vijandige.

Overige topics:
Dit topic is er voor de nationale clubs van Nederland en België.
CL/ EL alleen van de Nederlandse / Belgische clubs en de voor hun direct relevante wedstrijden
De overige wedstrijden mogen in [Voetbal] Buitenlandse clubs seizoen 2025/2026 besproken worden.
Posts over het Nederlands Elftal mogen in [Voetbal] Grote Nederlands elftal Topic
Incidenten of ontwikkelingen omtrent supporters: [Voetbal] Ongeregeldheden supporters
Verder is er nog Randzaken