WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
En dan naast ‘My Home’ op het beeldscherm-pictogram drukken:
/f/image/ziOp80eTmLJxbqgNziJzKOxL.png?f=fotoalbum_large)
Kan ook op je TV😀
[ Voor 67% gewijzigd door shthpnz op 08-12-2025 21:12 ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s
Als de netstroom uitvalt en de Sigenstor gaat in off grid modus, wat gebeurt er dan als de externe omvormer opstart? Gaat de opgewekte stroom van de externe omvormer dan via de backup kabel terug naar de sigenstor of via de normale aanvoerkabel?
Indien het laatste: hoe weet de sigenstor dan dat het PV stroom is en geen netstroom, zodat de off grid status niet ten onrechte wordt opgeheven?
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Als het goed is zit de grid aangesloten op de gateway op "grid", en de PV op ofwel de "backup", ofwel de "smart port". Maar nooit op de "grid" aansluiting. En mocht dat wel zo zijn, dan zou de PV nooit opstarten, want zonder 230/400v starten AC gekoppelde omvormers niet op uit veiligheid.kliffen schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:28:
Een vraag voor de elektra techneuten:
Als de netstroom uitvalt en de Sigenstor gaat in off grid modus, wat gebeurt er dan als de externe omvormer opstart? Gaat de opgewekte stroom van de externe omvormer dan via de backup kabel terug naar de sigenstor of via de normale aanvoerkabel?
Indien het laatste: hoe weet de sigenstor dan dat het PV stroom is en geen netstroom, zodat de off grid status niet ten onrechte wordt opgeheven?
Mij is verteld (levering is morgen pas) dat opgewekte stroom via de smart port of backup port terug gevoed kan worden aan de batterij bij productie.
[ Voor 8% gewijzigd door djrednas op 08-12-2025 22:44 ]
Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Je kan alleen off grid met een Gateway, in de Gateway sluit je de grid aan en als daar nog steeds "off-grid" is, dan is dat toch duidelijk voor de rest? Of begrijp ik je vraag verkeerd?kliffen schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:28:
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik vroeg het omdat maar een deel van mijn huis van backup wordt voorzien. Uit de reactie van @djrednas maak ik op dat als de externe PV op de backup groep zit dat dan de opgewekte stroom via de backup route terug kan naar de batterij.CEdS schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:44:
[...]
Je kan alleen off grid met een Gateway, in de Gateway sluit je de grid aan en als daar nog steeds "off-grid" is, dan is dat toch duidelijk voor de rest? Of begrijp ik je vraag verkeerd?
uray schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:10:
[...]
Dat wist ik ook niet, wel leuk en waar vinden we die dan ?
Inderdaad via de web app. Extra (TV) knop, naast My HomeCEdS schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:04:
[...]
Ik kan die instelling niet vinden, graag uitleg
Afhankelijk van model is directe aansluiting mogelijk via modbusJPS schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:38:
In januari wordt bij ons de Sigenstor geplaatst waarbij de rest van het huis achter de gateway zal komen. De 11kW EVAC laadpaal van Sigenergy zal slim gestuurd kunnen gaan worden via de App.
Ook komen er nog een warmtepomp en warmwaterboiler als grootverbruikers, die ik natuurlijk ook slim wil sturen en het liefst makkelijk via de Sigenergy app. Moet zo'n pomp dan praten via Modbus?
Is directe aansturing vanuit de Sigenergy mogelijk, of regel ik dat toch beter in via Home Assistant?
Kans is groot dat het een Vaillant wordt en ik zat al even in te lezen waarbij ik zag dat die een eigen aansturingsprotocol Ebus heeft. Dat zal niet makkelijk praten met Sigenergy ben ik bang.
Yea, zo heb ik in de zomer 3 dagen off-grid gedraaid als test.kliffen schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:48:
[...]
Ik vroeg het omdat maar een deel van mijn huis van backup wordt voorzien. Uit de reactie van @djrednas maak ik op dat als de externe PV op de backup groep zit dat dan de opgewekte stroom via de backup route terug kan naar de batterij.
Overdag werd de batterij gewoon weer opgeladen door de externe omvormer, gewoon zoals on-grid eigenlijk.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
MvRtje schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:49:
[...]
Gaat via de MySigen App Web Version:
[Afbeelding]
/f/image/tDtMBzRsomnlreITm5JKdGT4.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie het nu ook inderdaad.
Wat ik ook graag zou willen, op een of andere manier, is om de data in HomeWizard goed te krijgen.
Zoals zonne-energie, van de zonnepanelen die direct zijn gekoppeld op de Sigenstor omvormer.
Deze data is niet meer te zien in HomeWizard. Dat vond ik altijd wel heel erg fijn om te zien. En het zou echt op zijn om je batterij apart toe te kunnen voegen.
BP on the move!!!
Ik zie niet wat je bedoeldshthpnz schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:00:
https://app-eu.sigencloud.com ; inloggen.
En dan naast ‘My Home’ op het beeldscherm-pictogram drukken:
[Afbeelding]
Kan ook op je TV😀
:strip_exif()/f/image/8Z0p6lAEi8DqNpW3IqhoASEc.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door timpel_800 op 09-12-2025 09:07 ]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
jij lijkt een installateurs account te hebben, dan mag je niet op de tvtimpel_800 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:05:
[...]
Ik zie niet wat je bedoeld
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de omvormer op de Smart-poort aangesloten zit van de gateway of achter de backup is aangesloten (dan zit er nog een extra energiemeter tussen) zal de omvormer op kunnen starten mits de batterij niet vol is. De energie die dan wordt opgewekt wordt via de backup kabel in de batterij geladen.kliffen schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:28:
Als de installateur zijn werk goed doet zet hij de frequentieregeling in de app aan, dan zorgt de sigenstor er voor via een "trucje" dat de omvormer uit gaat als je batterij vol zit (en later weer aan als hij leeg begint te raken).
Als je omvormer niet achter de smart poort of backup zit zal de omvormer gewoon uit gaan als de netstroom wegvalt en pas weer opstarten als er weer netstroom (en zon) is.
Eens, toen ik de keuze ging maken voor een batterij ben ik eerst door de lijst gegaan met Topics in Duurzame energie en installaties. Zag hem daar niet staan, dus daardoor ook niet naar Sigenery gaan kijken. Totdat ik online ging zoeken en hier wel terecht kwam.timpel_800 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:39:
Wat ik mij altijd afgevraagd heb: waarom zit dit topic niet in duurzame energie en installaties?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Goeie vraag, tag een mod zou ik zeggen! @Proton_timpel_800 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:39:
Wat ik mij altijd afgevraagd heb: waarom zit dit topic niet in duurzame energie en installaties?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
>>DEI
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zijn de opbrengsten met een Sigenstor het afgelopen jaar ook teruggelopen of zijn die nog wel redelijk op peil vergeleken met een jaar geleden?
Precies dit ja.MvRtje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:40:
[...]
Eens, toen ik de keuze ging maken voor een batterij ben ik eerst door de lijst gegaan met Topics in Duurzame energie en installaties. Zag hem daar niet staan, dus daardoor ook niet naar Sigenery gaan kijken. Totdat ik online ging zoeken en hier wel terecht kwam.
[ Voor 15% gewijzigd door Laur3nss op 09-12-2025 16:17 ]
Dank, maar dat wordt dan idd lastig met Vaillant. Naja, kan altijd via HA maar via Sigenergy was wel mooi geweest.tuningman schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:55:
[...]
Afhankelijk van model is directe aansluiting mogelijk via modbus
Wasmachine en droogtrommel ook nieuw? 😂
@timpel_800timpel_800 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:39:
Goede vraag. Deel 1 is destijds vanzelf in Smart Home gestart, en deel 2 is daar op community-verzoek logisch uit voortgekomen.
Als de meerderheid nu liever verhuist naar Duurzame energie & installaties, dan is dat prima — daar past het inhoudelijk ook goed.
Om dit praktisch te maken:
• Deze post = “blijf in Smart Home”
• Als jij hieronder even een tweede post plaatst met iets als “Yes, we can move!”, dan staat die er meteen onder als “verhuis naar DE&I”.
Dan kan de community met het aantal duimpjes aangeven welke richting zij logisch vinden. Makkelijk en overzichtelijk.
Voorstander van DE&I, so yes we can move.
Haha, schitterend. Ik was hier nog serieus een community-stemming aan het optuigen… blijkt de mod al lang op de verhuisdoos te hebben gezeten 😄
Mooi geregeld — gefeliciteerd met de verhuizing, @timpel_800!
Was even wat meer werk met aansluiten dan ze dachten, maar kwam allemaal goed.
:strip_exif()/f/image/m8GeCVCe4ZWNf2xz3l7sB7Gc.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van toen ze nog bezig waren, maar uiteraard netjes afgerond, kappen er op, etc.
Nu mag hij eerst een week de situatie leren kennen, en dan kijken wat we allemaal kunnen.
Nog even ontdekken hoe ik de modbus aan de gang krijg
Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Ik hoop dat je ventilatie hebt....djrednas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:31:
Jawel hoor, hij staat!
Was even wat meer werk met aansluiten dan ze dachten, maar kwam allemaal goed.
[Afbeelding]
Foto van toen ze nog bezig waren, maar uiteraard netjes afgerond, kappen er op, etc.
Nu mag hij eerst een week de situatie leren kennen, en dan kijken wat we allemaal kunnen.
Nog even ontdekken hoe ik de modbus aan de gang krijg
Ruim. Staat in de garage, en er is zowel een dakdoorvoer als kieren boven de deuren. Mag aannemen dat dat voldoende is. En anders ga ik mechanisch ventileren door de dakdoorvoer met een temp sensor
Hebben ze gedaan, maar krijg desondanks geen connectie vanaf HA. Moet het even checken. Je kan het dus ook niet zelf in de app zien he, hoe het ingesteld is....timpel_800 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:45:
Modbus moet je installateur aanzetten als ik het goed heb.
[ Voor 12% gewijzigd door timpel_800 op 09-12-2025 21:25 ]
5x10mm2 van de hoofdschakelaar naar de gateway, van de omvormer naar de gateway en van de gateway terug naar de 2e hoofdschakelaar in de meterkast.timpel_800 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:24:
@djrednas Is dit 6mm2 draad wat ze hebben gebruikt?
En wat is de afstand tussen meterkast en gateway?djrednas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:34:
[...]
5x10mm2 van de hoofdschakelaar naar de gateway, van de omvormer naar de gateway en van de gateway terug naar de 2e hoofdschakelaar in de meterkast.
De kabel is +- 10 meter lang.JPS schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:52:
[...]
En wat is de afstand tussen meterkast en gateway?
BIj Slim Laden (AI modus) , moet je een tijd instellen wanneer de auto klaar moet zijn met laden. Daarbij stel je de grote van de accu in. De AI modus berekent dan aan de hand van de tijd, welke blokken qua tijd het gunstigst zijn om te laden.Anunnaki schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:12:
Voor wie een laadstation van Sigenergy heeft. Hoe start je de laadmode via AI? Dus slim laden.
Hij zit nu helaas in zijn 7 dagen learning modus dus kan er nu nog niet veel mee doen.
Vraagje voor Tibber gebruikers. Ik zie dat de instellingen voor nu het volgende zijn in mijn Sigen:
Buy: 1.21*Price +14,77
Sell: 1.21*Price +14.77
Volgens mij is dit niet juist toch? Wat houden we op moment aan en wat moeten we vanaf 1 Januari gaan aanhouden zodat de AI zijn werk het perfect doet in de wintertijd? Ik ga niet weg bij Tibber puur omdat ik aan dit systeem veel gekoppeld heb zoals mijn EV laders (laden op goedkope momenten incl. grid rewards etc).
Ik zal dit ook nog bij HD Solar navragen maar was vooral benieuwd naar jullie ervaringen ism Tibber.
Netjes toch. Op de foto lijkt het geen 10mm2 maar dat zal wel een beetje vertekenen. Wat ik mij ook afvraag: hebben ze direct van de hoofdschakelaar gepakt? Of hebben ze er nog een aparte aardlekautomaat tussen gezet?
Denk dat het vertekent ja, het is ook de grote gateway ipv de home versie (waar de home versie op de offerte stondtimpel_800 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:40:
[...]
Netjes toch. Op de foto lijkt het geen 10mm2 maar dat zal wel een beetje vertekenen. Wat ik mij ook afvraag: hebben ze direct van de hoofdschakelaar gepakt? Of hebben ze er nog een aparte aardlekautomaat tussen gezet?
Er zit geen aardlek tussen de hoofdscheklaar en de gateway, als ik het goed gelezen en uitgezocht heb zou dit niet nodig zijn. Wel dus een 2e hoofdscheklaar in de meterkast zodat bij brand, de brandweer het huis met 1 schakelaar spanningsloos kan maken.
Verder heb ik zelf de garage van een brandmelder voorzien, die gekoppeld is aan de brandmelders in huis. Als er iets is, slapen we er niet doorheen
*nerd mode aan*djrednas schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:55:
[...]
Denk dat het vertekent ja, het is ook de grote gateway ipv de home versie (waar de home versie op de offerte stond).
Er zit geen aardlek tussen de hoofdscheklaar en de gateway, als ik het goed gelezen en uitgezocht heb zou dit niet nodig zijn. Wel dus een 2e hoofdscheklaar in de meterkast zodat bij brand, de brandweer het huis met 1 schakelaar spanningsloos kan maken.
Verder heb ik zelf de garage van een brandmelder voorzien, die gekoppeld is aan de brandmelders in huis. Als er iets is, slapen we er niet doorheen
Gezien de gateway geen klasse 2 kast is moet er officieel wel een automaat (welke binnen 0,2 seconden aanspreekt bij kortsluiting, wat vrijwel nooit het geval is met weerstand van de aardpen in NL) of een aardlekschakelaar tussen zitten om te zorgen dat de kast spanningsloos is in geval van kortsluiting.
*nerd mode uit*
In de realiteit is de kans bijna 100% dat alles goed aangesloten zit in de gateway en er dus geen risico is, echter mocht het toch niet goed zitten gaat er met een NL'se aardpen waarschijnlijk toch nog wel genoeg stroom lopen om de automaat aan te spreken (niet binnen 0,2 seconden, maar wel binnen een aantal seconden/minuut).
Als er geen automaat zit of aardlekschakelaar is de kans aanwezig dat er spanning op de behuizing staat als er een spanningsvoerende draad de kast raakt en je jezelf elektrocuteert als je hem aanraakt. Daarom zou ik vragen of ze er een aardlekschakelaar voor willen zetten als veiligheidje.
Het plaatsen van die shelly’s wat doet daar de sigen mee ?MvRtje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:30:
Gisteren is de volledige installatie door HD Solar bij mij gedaan, complimenten voor de beide monteurs. Zijn tot 19:30 doorgegaan om alles perfect tot op de puntjes af te maken en op te ruimen. Hebben ook direct 2 Shelly 3EM Pro meters geïnstalleerd voor mijn WP en eigen EV's.
Hij zit nu helaas in zijn 7 dagen learning modus dus kan er nu nog niet veel mee doen.
Vraagje voor Tibber gebruikers. Ik zie dat de instellingen voor nu het volgende zijn in mijn Sigen:
Buy: 1.21*Price +14,77
Sell: 1.21*Price +14.77
Volgens mij is dit niet juist toch? Wat houden we op moment aan en wat moeten we vanaf 1 Januari gaan aanhouden zodat de AI zijn werk het perfect doet in de wintertijd? Ik ga niet weg bij Tibber puur omdat ik aan dit systeem veel gekoppeld heb zoals mijn EV laders (laden op goedkope momenten incl. grid rewards etc).
Ik zal dit ook nog bij HD Solar navragen maar was vooral benieuwd naar jullie ervaringen ism Tibber.
Of is dat puur voor jou eigen inzicht om tezien wat de wp&ev verbruikt ?
En is dat weer tezien in de sigen app ?
Hangt er deels vanaf welke Shelly's je neemt en waarvoor. Maar wat de Sigen Gateway kan is werken met Smart Loads. Je kunt dus inderdaad de losse apparaten toevoegen en uitlezen maar ook op bepaalde manier aansturen. Bijvoorbeeld waar als eerste je PV stroom naar toe moet of wanneer het aan of uit moet time based etc.Rokar schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:13:
[...]
Het plaatsen van die shelly’s wat doet daar de sigen mee ?
Of is dat puur voor jou eigen inzicht om tezien wat de wp&ev verbruikt ?
En is dat weer tezien in de sigen app ?
Hier klein stukje uitleg uit hun Versie updates:
En hier stukje over de PV power Priority voor deze devices:By default, the smart load operates in Manual Control mode. You can also switch to Time-based mode to schedule automatic operation and flexibly select the power source.
Each schedule allows you to choose from three energy source options:
Depends on System
Surplus PV Only
Battery Level Control
By Surplus PV Only, you can set the starting power and rated power of the load. To ensure operation even when PV excess is insufficient, you can enable Battery Boost, allowing the battery to supplement power during startup. By Battery Level Control, the smart load is powered by the battery and will automatically turn on or off based on the configured battery SOC thresholds.
Additionally, you can configure a Ready by Period by setting an Activation Time and a Ready By Time. This ensures the load runs for at least the defined activation period before the specified ready time, guaranteeing timely completion of the task.
/f/image/myY1kPUk0I5ej1AI16LrCeMM.png?f=fotoalbum_large)
En sinds versie 3.2 hebben ze dus ook enkel de meters toegevoegd. Zie hier:
/f/image/JRBoWBtFAap1j1WZGBWGvg7Y.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij zijn ze nu zichtbaar in de app maar ik kan verder nog niet veel omdat ik nog helaas in 7 dagen learning AI modus zit.
Maar hij gaat dus niet automatisch over 00:00 uur heen, helaas...uray schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:03:
Display Mode blijft trouwens wel de gegevens Updaten...
Niet meer op onbalans, maar in hybride mode.kliffen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:20:
Zijn er hier nog Sigenstor gebruikers bij Frank die op onbalans handelen? Ik dacht de komende paar wintermaanden nog een poging te wagen, maar op andere draadjes lees ik niet veel goeds met dalende resultaten, maar wel afhankelijk van het merk batterij vreemd genoeg.
Zijn de opbrengsten met een Sigenstor het afgelopen jaar ook teruggelopen of zijn die nog wel redelijk op peil vergeleken met een jaar geleden?
Ik draai helaas te kort mee om input te geven over de lange termijn trend, maar ik ben in september gestart en de opbrengst loopt elke maand terug. In mijn beleving ligt dat vooral aan het weer en gebrek aan zon. De reguliere centrales kunnen te betrouwbaar de vraag voorspellen waardoor er amper dynamiek is op de onbalans prijzen. Je ziet dat de EPEX curve ook veel vlakker is dan tijdens de zomer.
Onbalans valt geen droog brood mee te verdienen momenteel, te weinig dynamiek in prijs en als er al een piek is zijn er zo veel mensen die erop in springen dat er RT2 optreedt. Oftewel slijtage aan je systeem, maar geen opbrengst.
Mijn resultaten met 36kWh en 17kW.
september € 242,40 (onbalans)
oktober € 158,62 (onbalans)
november € 136,20 (hybride)
december (hybride loopt nog) € 44,02 --> geëxtrapoleerd verwacht ik ongeveer € 130
/f/image/ttDskHMt2dEKG97SD9aE07sx.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hsS1zSc71BolCQmfomKChebk.jpg?f=fotoalbum_large)