Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 44 Laatste
Acties:

• tuningman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-01 20:33
Moeten de optimzers blijven? In principe zit je zowiezo al met een verlies door AC omvorming die dan nog eens door Sigenergy ook omgevormd zal worden naar DC.

In het meest ideale scenario zou ik de optimizers eruit halen, SE omvormer buiten werking zetten en alles op sigenergy zetten.

Dat van die generator heeft hoogst waarschijnlijk te maken met curtailing of dat door generatoren (die notoire onstabiel net bezorgen uit eigen ondervinding).

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:27
duoruvis schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:13:
offtopic:
AI zou wel nuttig zijn om een echte FAQ in de TS te zetten obv de posts in het topic...
offtopic: Goede suggestie. Het bijhouden van een echte FAQ is inderdaad uitdagend met 130+ pagina’s aan inhoud. De huidige FAQ-intro raakt de basis; uitbreiden lukt meestal alleen stapsgewijs wanneer er structurele patronen in vragen ontstaan.
Er is helaas geen praktische of betrouwbare manier om een volledige FAQ automatisch uit alle posts te laten destilleren — dat blijft mensenwerk.
over FAQ gesproken , is er een FAQ hoe je met Home automation/HACS de sigenergy installeert en inricht ?

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:30
Djaro schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:41:
[...]

over FAQ gesproken , is er een FAQ hoe je met Home automation/HACS de sigenergy installeert en inricht ?
Goede vraag. Op dit moment is er geen uitgewerkte FAQ die specifiek ingaat op Home Assistant / HACS-integratie van Sigenergy.

Wat wel uit dit topic naar voren komt, is dat er meerdere werkbare routes zijn — met en zonder HACS — en dat een basisintegratie ook mogelijk is zonder uitgebreide HA-ervaring.

Juist die variatie maakt het lastig om één ‘canonieke’ FAQ te schrijven. Het is wel een logisch kandidaat-onderwerp zodra er meer consensus ontstaat over een basisopzet.

Ter illustratie: ik heb Sigenergy zelf werkend gekregen in Home Assistant zonder HACS, (Indertijd 0% ervaring met HA & Raspberry, dacht dat HACS geen toegevoegde waarde had) maar dat is één implementatie en geen generiek recept.

[ Voor 3% gewijzigd door duoruvis op 13-12-2025 08:53 ]

• Martyzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-01 06:02
Zonopwek en zonverbruik blijven uitlezen via Homewizzard wanneer PV direct wordt aangesloten op de Sigenstore.

Hallo allemaal,
Excuus als ik er overheen heb gelezen maar dit topic bestaat echt al uit heel veel pagina's.
Ik heb een SIG 10kw omvormer, 18kw bat en de gateway staan, werkt super allemaal.
Op de daken het ik 2 PV systemen, de eerst van Solar Edge 12st met optimizers en 1 omvormer en het 2e systeem zijn 12 panelen met Enphase micro's.
Ik wil de optimezers en micro's er tussenuit halen en de twee systemen direct op de SIG aansluiten.
Aangezien in de YMVK kabels die door de slimme HW meter gaan dan moet vervangen voor solar kabel kan ik de slimme meter niet meer gebruiken dus meet HW niet meer de opwek en zelfverbruik.
Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen wanneer ik de PV direct op de SIG aansluit?
Alvast bedankt en nogmaals excuus als dit al ergens genoemd is.

(Ik had wel een link naar HW op reddit gezien maar kon daar niet direct vinden wat ik zocht.
Volgens mij moet ik de omvormer van SIG koppelen aan HW om mijn doel te bereiken maar weet niet zeker of er een gemakkelijkere manier is)

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-02 17:51
Sinds ik een extra module geplaatst heb laad en ontlaad de Sigenstor niet echt logisch. Vannacht goedkoop, maar heeft de batterij niet volgeladen, juist helemaal niets gedaan. Woning importeert op andere momenten wanneer tarief hoog is ook van het net terwijl de batterij de vraag kan voorzien.

AI gebalanceerd heb ik hem altijd op staan en werkte altijd prima. Vannacht niet geladen bij lage tarieven en wilt de woning vandaag ook de hele dag niet voorzien van stroom.

En volgens mij beschrijft Sigen AI juist iets anders. Of zie ik het verkeerd?

Tariefplan:
* Inkoop: 1,21 * Prijs + 14,76
* Verkoop: 1,21 * Prijs + 14,76

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvbEoXx1otPqx0OdG-1uLmimJpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z5rDd1DLashfiqnu95u938Eu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngoxsVIyJH6R68nUKHY-M7ccwBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAFSf5j17lS1nTCSHKhZekxw.jpg?f=fotoalbum_large

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:46
kitesurfer2 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:28:
Even een vraag hierzo bij de experts.
Via offertes wordt je van je vragen niets wijzer.

Ik heb al veel spul bekeken en werd van 2 thuisbatterijsetjes vrolijk.
De Victron Quattro met voltsmile accu's of de Sigenergy. De SIG is een mooi en klein systeem. Dat spreekt de baas in huis natuurlijk aan. Die houd niet van zoveel blauw in huis

Ik heb m'n oog laten vallen op de 1 fase Sig 5kW met 10 of 16kW batterij en een gateway.
Mijn totale levering in 2024 was 4450kwh en de teruglevering 2800kwh
Omdat 1-1-2027 eraan komt en ik niet wil terugleveren wil ik in 2026 een batterij aanschaffen.
Waarom een gateway..... Ik heb een extreme wens. Omdat ik graag bij langdurige stroomuitval (2028 overvol net en in 2030 afschakeling van de centrales) voorbereid wil zijn om een aggregaat (Honda EU20i) buiten aan te zetten en deze op de gatewway generator poort wil aansluiten. (Via vaste stekker 16A mennekes buiten).
Dan kan ik met die 2kW in ieder geval de lampen (allemaal LED), de TV, de 2 koelkasten en de vriezer van stroom voorzien. (En als er geen internet meer is in NL dan maar Starlink internet aanschaffen)

Ik heb nu al 10 jaar 18 stuks 255 WP panelen liggen met optimizers en een Solaredge SE5000 omvormer.

In de handleiding las ik over het samengaan van een PV icm een generator dat dit niet de bedoeling is.
Maar in de offertes werd erop gereageerd dat het wel kan.

[Afbeelding]

Hebben jullie (of iemand) hier ervaring mee? Kan de Sigenergy hier wel mee omgaan?
Je haalt nu informatie uit de Solaredge handleiding mbt generator en omvormer. Ik vermoed dat hier gedoeld wordt op wetgeving dat een PV-systeem moet stoppen wanneer de stroom uitvalt. Dit met als ultieme doel dat er geen stroom meer teruggeleverd wordt aan de grid op zo'n moment.
Een Sig met gateway zorgt middels een relais voor een galvanische scheiding en gaat volledig in eiland modus waarbij het systeem dus aan alle eisen voldoet.
Daarnaast zorgt de Sig (als frequency control ingeschakeld is) er ook voor dat wanneer de batterij vol is, de frequentie omhoog gezet wordt opdat PV ook niet blijft door produceren.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Anunnaki schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 07:52:
Sinds ik een extra module geplaatst heb laad en ontlaad de Sigenstor niet echt logisch. Vannacht goedkoop, maar heeft de batterij niet volgeladen, juist helemaal niets gedaan. Woning importeert op andere momenten wanneer tarief hoog is ook van het net terwijl de batterij de vraag kan voorzien.

AI gebalanceerd heb ik hem altijd op staan en werkte altijd prima. Vannacht niet geladen bij lage tarieven en wilt de woning vandaag ook de hele dag niet voorzien van stroom.

En volgens mij beschrijft Sigen AI juist iets anders. Of zie ik het verkeerd?

Tariefplan:
* Inkoop: 1,21 * Prijs + 14,76
* Verkoop: 1,21 * Prijs + 14,76

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er valt niks te doen? Weet niet waneer jij goedkope uurtjes had? Maar bij mij is het al bijna 24 uur maar ongeveer 3cent verschil...

Dus mijn unit doet helemaal niets. Terecht, dit is te weinig om iets nuttigs mee te doen.

Wellicht bedoel je dat?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Martyzzz
Excuus verkeerde topic, dit bericht kan verwijderd worden.

[ Voor 92% gewijzigd door Martyzzz op 13-12-2025 08:43 ]

• Bschnitz
  • Nu online
Er is trouwens een Tweaker bezig om de nieuwe NED cijfers om te zetten voor in HA, vervolgens kan je ook redelijk nauwkeurig de prijs voor NL voorspellen tot wel 6 dagen vooruit.

Dat laatste moet er nog in, helaas heeft die weinig tijd op dit moment, wellicht zijn er mensen die hem kunnen helpen en zich aanmelden. De sensor ervoor en een deel code staat er al.

https://github.com/BravoNLD/NED-forecast

Je kan nu al prima zien dat dat er een goedkopere periode aankomt van mid 14 dec tot mid 15 dec en dat 17 dec duur gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VDL2moVHH9VPQBmvh-PnHVZO7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mLNU6KIWNnhnLA3XSLLUckx.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ja ik zag dit ook al een paar dagen terug. Maar je Sigenergy kan er niks mee denk ik? Wel handig voor automations via HA.

• Martyzzz
kitesurfer2 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:28:
Even een vraag hierzo bij de experts.
Via offertes wordt je van je vragen niets wijzer.

Ik heb al veel spul bekeken en werd van 2 thuisbatterijsetjes vrolijk.
De Victron Quattro met voltsmile accu's of de Sigenergy. De SIG is een mooi en klein systeem. Dat spreekt de baas in huis natuurlijk aan. Die houd niet van zoveel blauw in huis

Ik heb m'n oog laten vallen op de 1 fase Sig 5kW met 10 of 16kW batterij en een gateway.
Mijn totale levering in 2024 was 4450kwh en de teruglevering 2800kwh
Omdat 1-1-2027 eraan komt en ik niet wil terugleveren wil ik in 2026 een batterij aanschaffen.
Waarom een gateway..... Ik heb een extreme wens. Omdat ik graag bij langdurige stroomuitval (2028 overvol net en in 2030 afschakeling van de centrales) voorbereid wil zijn om een aggregaat (Honda EU20i) buiten aan te zetten en deze op de gatewway generator poort wil aansluiten. (Via vaste stekker 16A mennekes buiten).
Dan kan ik met die 2kW in ieder geval de lampen (allemaal LED), de TV, de 2 koelkasten en de vriezer van stroom voorzien. (En als er geen internet meer is in NL dan maar Starlink internet aanschaffen)

Ik heb nu al 10 jaar 18 stuks 255 WP panelen liggen met optimizers en een Solaredge SE5000 omvormer.

In de handleiding las ik over het samengaan van een PV icm een generator dat dit niet de bedoeling is.
Maar in de offertes werd erop gereageerd dat het wel kan.

[Afbeelding]

Hebben jullie (of iemand) hier ervaring mee? Kan de Sigenergy hier wel mee omgaan?
Wat jij wil kan prima alleen moet je wel de omvormer van je zonnepanelen weghalen, je panelen opnieuw bedraden en direct aansluiten op de omvormer van je SIG.
Je kan dan je generator op de smart poort van de SIG gateway aansluiten en alles zal naar behoren werken.

Ik heb in mijn geval zelfs op de smart poort van mijn 3 fase gateway mijn 2 zonnepaneel systemen op fase 1 en 2 aangesloten (deze hebben nog eigen omvormers) en op fase 3 middels een mennekes stekker naar buiten de mogelijkheid om een 1 fase generator aanschaffen te sluiten en aan te zetten voor extra stroom tijdens uitval.
Dit getest en het werkt gewoon, de 2 zonnepaneel systemen werken en via de 3e fase komt extra stroom binnen via de generator, overigens alleen in eiland modus.
De zonnepanelen omvormers ga ik weghalen en alle panelen direct op de omvormer van de SIG aansluiten waardoor ik de 3 fase smart poort kan gebruiken voor een 3fase generator om in noodgevallen mijn huis van stroom te voorzien EN de batterij op te laden.

• Bschnitz
  • Nu online
JPS schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:51:
Ja ik zag dit ook al een paar dagen terug. Maar je Sigenergy kan er niks mee denk ik? Wel handig voor automations via HA.
Klopt, maar wel handig voor bijvoorbeeld auto laden of bepaalde load uitstellen zoals een wasbeurt of droogen.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:01
ArPi75 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:06:
[...]

Ik gebruik de volgende code om het verbruik van de Sigenstor te berekenen:

code:
1
2
3
{% set plant = states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float %}
{% set battery =  states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float %}
{{ (1000 * (plant + battery) | abs) | round(0) }}

door de | abs maak je de waarde absoluut (ofwel altijd positief). Let wel het verbruik is een optelling van het zelfverbruik en de omzetverliezen. Wanneer de accu weinig doet is dat in mijn geval zo'n 170W maar bij import of export met 15kW gaat dit naar 900W+
Hoi, kun je screenshot plaatsen van wat je ziet doordat je die code toegevoegd heb?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Martyzzz
Weet iemand overigens de reden dat wanneer je een bestaand Solar Edge PV systeem voorzien van optimizers je deze moet verwijderen voordat je de string direct (dus de omvormer van Solar Edge buiten spel zet) aan de Sigenstore omvormer aansluit?
Ik bedoel dat het aardig wat werk is om de optimezers er tussenuit te halen terwijl de draden die naar de Solar Edge omvormer in mijn geval zo over geprikt kunnen worden in de SIG omvormer

• Bschnitz
  • Nu online
Martyzzz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:18:
Weet iemand overigens de reden dat wanneer je een bestaand Solar Edge PV systeem voorzien van optimizers je deze moet verwijderen voordat je de string direct (dus de omvormer van Solar Edge buiten spel zet) aan de Sigenstore omvormer aansluit?
Ik bedoel dat het aardig wat werk is om de optimezers er tussenuit te halen terwijl de draden die naar de Solar Edge omvormer in mijn geval zo over geprikt kunnen worden in de SIG omvormer
Sigen kan geen SE optimizers aansturen.

• tuningman
Wat Bschnitz zegt klopt. Moesten het Tigo optimizers zijn zou dit geen probleem geweest zijn, enkel bij SE is er geen enkele aansturing mogelijk.

• Anunnaki
Bschnitz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:10:
[...]

Er valt niks te doen? Weet niet waneer jij goedkope uurtjes had? Maar bij mij is het al bijna 24 uur maar ongeveer 3cent verschil...

Dus mijn unit doet helemaal niets. Terecht, dit is te weinig om iets nuttigs mee te doen.

Wellicht bedoel je dat?
Met goedkope uurtjes bedoel ik eigenlijk iets goedkopere uurtjes. Scheelt niet heel veel inderdaad. Maar gewoon 1,5 dag niks doen, niet laden en niet ondersteunen is ook zonde.

En als je de tekst leest dan is AI wel van alles van plan (op papier).

• Bschnitz
  • Nu online
Anunnaki schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:05:
[...]

Met goedkope uurtjes bedoel ik eigenlijk iets goedkopere uurtjes. Scheelt niet heel veel inderdaad. Maar gewoon 1,5 dag niks doen, niet laden en niet ondersteunen is ook zonde.

En als je de tekst leest dan is AI wel van alles van plan (op papier).
Nee hoor, het kost je minder om de batterij niet te gebruiken dan wel. Mits je spaarstand gebruikt voor de winter.

Dat bespaart al snel 3kWh + 15%-20% verlies voor laden en ontladen.

Dat is simpelweg niet goed te maken met die +-3c.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:35
Bschnitz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:08:
[...]

Nee hoor, het kost je minder om de batterij niet te gebruiken dan wel. Mits je spaarstand gebruikt voor de winter.

Is er een mogelijkheid om te zien of hij in spaarstand is?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:45
MvRtje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:18:
[...]

Is er een mogelijkheid om te zien of hij in spaarstand is?
2 pagina's terug https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84160994

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• MvRtje
Nee dat is om de instelling te maken. Maar of hij ook werkelijk in spaarstand staat zeg maar.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• timpel_800
Martyzzz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 07:45:
Zonopwek en zonverbruik blijven uitlezen via Homewizzard wanneer PV direct wordt aangesloten op de Sigenstore.

Hallo allemaal,
Excuus als ik er overheen heb gelezen maar dit topic bestaat echt al uit heel veel pagina's.
Ik heb een SIG 10kw omvormer, 18kw bat en de gateway staan, werkt super allemaal.
Op de daken het ik 2 PV systemen, de eerst van Solar Edge 12st met optimizers en 1 omvormer en het 2e systeem zijn 12 panelen met Enphase micro's.
Ik wil de optimezers en micro's er tussenuit halen en de twee systemen direct op de SIG aansluiten.
Aangezien in de YMVK kabels die door de slimme HW meter gaan dan moet vervangen voor solar kabel kan ik de slimme meter niet meer gebruiken dus meet HW niet meer de opwek en zelfverbruik.
Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen wanneer ik de PV direct op de SIG aansluit?
Alvast bedankt en nogmaals excuus als dit al ergens genoemd is.

(Ik had wel een link naar HW op reddit gezien maar kon daar niet direct vinden wat ik zocht.
Volgens mij moet ik de omvormer van SIG koppelen aan HW om mijn doel te bereiken maar weet niet zeker of er een gemakkelijkere manier is)
Waarom wil je al die micro's eruit tussen uithalen? Ik zou dat pas doen als er iets stuk gaat geloof ik.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• timpel_800
MvRtje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:21:
[...]

Nee dat is om de instelling te maken. Maar of hij ook werkelijk in spaarstand staat zeg maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3rN_LvkvclM1lpR-ZUtm9E3YjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Yo8cFQZt0aygOk4IkLGw3vP.jpg?f=fotoalbum_large

• MvRtje
Dit dacht ik al, maar bij mij is het dus Operation Status: Normal.

Kan het zijn omdat ik nog in de 7 dagen learning week zit?

• Anunnaki
[...]

Dat snap ik, maar dan kan hij dat ook uitleggen neem ik aan.

We doen niks, mijn kosten liggen hoger dan als ik aan het werk ga. Tot morgen, ik neem een dag verlof :+ (of iets dergelijks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngoxsVIyJH6R68nUKHY-M7ccwBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAFSf5j17lS1nTCSHKhZekxw.jpg?f=fotoalbum_small

• timpel_800
Er is nu zon dus je bent blij dat hij aan staat lijkt mij
@MvRtje

Ik heb twee torens met twee omvormers en dus een toren is uit. Vandaar.

[ Voor 42% gewijzigd door timpel_800 op 13-12-2025 11:35 ]

• MvRtje
timpel_800 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:25:
Er is nu zon dus je bent blij dat hij aan staat lijkt mij
@MvRtje

Ik heb twee torens met twee omvormers en dus een toren is uit. Vandaar.
Eens hoor, maar heb het idee dat de keren dat ik keek afgelopen dagen hij altijd op Status Normal stond.

Ik hou het even de in de gaten, bedankt voor je reacties.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 19:55
Martyzzz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:52:
[...]

Wat jij wil kan prima alleen moet je wel de omvormer van je zonnepanelen weghalen, je panelen opnieuw bedraden en direct aansluiten op de omvormer van je SIG.
Je kan dan je generator op de smart poort van de SIG gateway aansluiten en alles zal naar behoren werken.

Ik heb in mijn geval zelfs op de smart poort van mijn 3 fase gateway mijn 2 zonnepaneel systemen op fase 1 en 2 aangesloten (deze hebben nog eigen omvormers) en op fase 3 middels een mennekes stekker naar buiten de mogelijkheid om een 1 fase generator aanschaffen te sluiten en aan te zetten voor extra stroom tijdens uitval.
Dit getest en het werkt gewoon, de 2 zonnepaneel systemen werken en via de 3e fase komt extra stroom binnen via de generator, overigens alleen in eiland modus.
De zonnepanelen omvormers ga ik weghalen en alle panelen direct op de omvormer van de SIG aansluiten waardoor ik de 3 fase smart poort kan gebruiken voor een 3fase generator om in noodgevallen mijn huis van stroom te voorzien EN de batterij op te laden.
Ik heb ook geprobeerd een generator aan te sluiten op een enkele fase van de 3 fase gateway. Maar bij mij werkte dat niet ? Heb ik wat over het hoofd gezien ?

• Bschnitz
  • Nu online
Anunnaki schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:25:
[...]

Dat snap ik, maar dan kan hij dat ook uitleggen neem ik aan.

We doen niks, mijn kosten liggen hoger dan als ik aan het werk ga. Tot morgen, ik neem een dag verlof :+ (of iets dergelijks)

[Afbeelding]
Ai heeft sinds een paar weken wat "issues" zou voorlopig die niet al te serieus nemen.

Ze spelen bij Sigen op dit moment met de code, helaas....

Ze zijn er al een tijd stil over en zelfs in de beta channel is het doodstil.

In verschillende posts reageren ze wel met dat ze het aan het oplossen zijn. Dus we zien wel.

Gewoon handmatig bijsturen tot die tijd en verder met de marges spelen binnen de tarieven. Meer kan je eigenlijk voor nu ook niet....

• Mipatje
  • Registratie: December 2018

Mipatje

Petrolhead

MvRtje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:24:
[...]

Dit dacht ik al, maar bij mij is het dus Operation Status: Normal.

Kan het zijn omdat ik nog in de 7 dagen learning week zit?
Ik heb ook normal terwijl ik ook spaarmodus heb ingeschakeld. Installatie werkt nu 5 maanden

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:11
[...]

Behalve als je ook een EVDC lader hebt. Ik hoor net van Sigenergy eindelijk een reply waarom mijn systeem nooit gaat slapen. Ze werken aan een oplossing…..
Ik had het euvel al in mei gemeld.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:34
RobSig schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:45:
[...]

Ja. We kunnen nu en 2026 nog salderen dus dat kan gelijk staan. 1-1-2027 wordt dat anders.
Helemaal begrijpen doe ik dit niet. Verschil tussen inkoop en verkoop zorgt er toch voor dat er gehandeld wordt?

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:46:
[...]

Behalve als je ook een EVDC lader hebt. Ik hoor net van Sigenergy eindelijk een reply waarom mijn systeem nooit gaat slapen. Ze werken aan een oplossing…..
Ik had het euvel al in mei gemeld.
Best erg als ik je nu vertel dat er 1000man voor Sigen werken waarvan 40% R&D.

Met zoveel man is het voor mij een management issue en of foute focussen.

Hoop dat ze het voorbije kunnen fixen, blijft een vreemd verhaal....

• duoruvis
duysa01 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:11:
[...]

Helemaal begrijpen doe ik dit niet. Verschil tussen inkoop en verkoop zorgt er toch voor dat er gehandeld wordt?
Het verschil tussen Buy en Sell (de spread) is geen directe trigger voor handelen; de AI kijkt primair naar de verwachte waarde van opgeslagen energie versus toekomstige prijzen.

• De Buy-prijs bepaalt tegen welke kosten de batterij wordt gevuld.
Elke geladen kWh krijgt daarmee een ingekocht waarde-label (bijvoorbeeld 12 ct).
• Die waarde blijft als het ware “in de batterij zitten”.
De batterij bevat dus geen neutrale energie, maar energie met een bekende kostprijs.
• De Sell-prijs wordt pas relevant zodra deze boven die ingekochte waarde uitkomt (rekening houdend met verliezen en marges).
De spread zelf (bijvoorbeeld Buy = 12 ct, Sell = 15 ct)
zorgt niet automatisch voor handelen.

De AI vraagt zich af:
Is verkopen nu gunstiger dan bewaren voor een later moment met mogelijk nog hogere prijzen of eigen verbruik?

Concreet voorbeeld
• Batterij geladen bij 12 ct/kWh
• Huidige Sell-prijs = 15 ct/kWh
• Verwachte Sell-prijs later = 22 ct/kWh

➡️ Ondanks een positieve spread zal de AI niet verkopen, omdat vasthouden rationeler is.
Pas wanneer:
• de huidige Sell-prijs hoger is dan de ingekochte waarde,
• én de AI verwacht dat later geen beter moment volgt,

zal hij ontladen en verkopen — ongeacht of de ingestelde spread 0 ct of 5 ct is.

Samenvattend
• Spread ≠ handelsknop
• Spread is hooguit een randvoorwaarde
• De beslissing is gebaseerd op:
• ingekochte waarde van energie
• toekomstige prijsverwachting
• verliezen / efficiëntie
• huidige SOC (State of Charge)
• verwacht eigen verbruik (load forecast)

Lage SOC en hoog verwacht verbruik verhogen de waarde van zeker laden of vasthouden, zelfs als later mogelijk gunstigere prijzen of PV-opbrengst worden verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 14-12-2025 05:17 ]

• ArPi75
CEdS schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:03:
[...]

Hoi, kun je screenshot plaatsen van wat je ziet doordat je die code toegevoegd heb?
Zoiets? Dit geeft gewoon continu een waarde in W (omdat ik *1000 gedaan heb). Ik heb die code in mijn geval gebruikt om een template sensor te maken waar ik dan dus binnen HA vanalles mee kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxjwY1EjLI369SaRzSBg8HyRw1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OfVdilYuBTeWVPOOP4FZAcXe.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ah, vanmorgen stroomstoring in regio Tilburg Noord, op het moment van begin van de storing detecteerde de Sigen blijkbaar een spanningspiek en heeft hij enkele secondes op UPS mode gedraaid. Wij wonen niet in het gebied van de storing zelf.
Werkt prima dus. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• kliffen
Deze week heb ik de batterij weer aangemeld voor onbalanshandel bij Frank. Tot nu toe wel €1 per dag! Als dat zo blijft stop ik daar snel weer mee.
Wat me wel opviel is dat de fasebewaking niet goed werkt nu en er vanmorgen langdurig 1 fase overbelast werd (29A) voor 10 minuten. Toen ik de peakshaving aanzette werd er wel weer gecorrigeerd door de batterij.
Dat is duidelijk ander gedrag dan als de Sigenstor op AI draait, dan gebruik ik de peakshaving nl. helemaal niet.

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
Ik heb het gevoel dat er in deze thread af en toe zelf opgezochte AI teksten worden geplaatst. Dat is op zich prima en vaak handig, en ik wil er zeker niemand van weerhouden. Maar ik denk dat het wel verstandig is om dat er dan even expliciet als notitie bij te zetten, zodat als je dat wil nog even zelf extra kan controleren of het klopt.
Ik heb zelf door ervaringen met AI inmiddels een “gezonde” twijfel of de AI antwoorden helemaal correct en/of volledig zijn, en probeer ik het altijd nog even via een andere bron te verifiëren. 😉

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:34
duoruvis schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:55:
[...]

Het verschil tussen Buy en Sell (de spread) is geen directe trigger voor handelen; de AI kijkt primair naar de verwachte waarde van opgeslagen energie versus toekomstige prijzen.

• De Buy-prijs bepaalt tegen welke kosten de batterij wordt gevuld.
Elke geladen kWh krijgt daarmee een ingekocht waarde-label (bijvoorbeeld 12 ct).
• Die waarde blijft als het ware “in de batterij zitten”.
De batterij bevat dus geen neutrale energie, maar energie met een bekende kostprijs.
• De Sell-prijs wordt pas relevant zodra deze boven die ingekochte waarde uitkomt (rekening houdend met verliezen en marges).
De spread zelf (bijvoorbeeld Buy = 12 ct, Sell = 15 ct)
zorgt niet automatisch voor handelen.

De AI vraagt zich af:
Is verkopen nu gunstiger dan bewaren voor een later moment met mogelijk nog hogere prijzen of eigen verbruik?

Concreet voorbeeld
• Batterij geladen bij 12 ct/kWh
• Huidige Sell-prijs = 15 ct/kWh
• Verwachte Sell-prijs later = 22 ct/kWh

➡️ Ondanks een positieve spread zal de AI niet verkopen, omdat vasthouden rationeler is.
Pas wanneer:
• de huidige Sell-prijs hoger is dan de ingekochte waarde,
• én de AI verwacht dat later geen beter moment volgt,

zal hij ontladen en verkopen — ongeacht of de ingestelde spread 0 ct of 5 ct is.

Samenvattend
• Spread ≠ handelsknop
• Spread is hooguit een randvoorwaarde
• De beslissing is gebaseerd op:
• ingekochte waarde van energie
• toekomstige prijsverwachting
• verliezen / efficiëntie
• eigen verbruik (zeker relevant richting 2027)
Dank! Zeer verhelderende uitleg.
Wat is de invloed van de gewijzigde energie belasting per 1-1-2026 op de instelling *1,21 +€ 0,12?

• duoruvis
duysa01 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:39:
[...]

Dank! Zeer verhelderende uitleg.
Wat is de invloed van de gewijzigde energie belasting per 1-1-2026 op de instelling *1,21 +€ 0,12?
Goede vervolgvraag. De invloed zit niet in de 1,21 (btw blijft gelijk), maar in de vaste opslagcomponent die per 1-1-2026 wijzigt door aangepaste energiebelasting en heffingen.

Ik sluit me hierbij aan bij de berekening van @Laur3nss en bevestiging van @Djaro. Samengevat (Tibber):
https://gathering.tweaker...message/84168750#84168750

2025
Inkoop: 1,21 × prijs + 14,76 ct
Verkoop: 1,21 × prijs + 14,76 ct

Vanaf 2026
Inkoop: 1,21 × prijs + 13,56 ct
Verkoop: 1,21 × prijs + 11,08 ct

De AI-logica verandert daarmee niet, maar de break-evenpunten voor laden en ontladen verschuiven wel mee met deze vaste componenten.

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:36
duoruvis schreef op zondag 14 december 2025 @ 05:32:
[...]Goede vervolgvraag. De invloed zit niet in de 1,21 (btw blijft gelijk), maar in de vaste opslagcomponent die per 1-1-2026 wijzigt door aangepaste energiebelasting en heffingen.
Ik sluit me hierbij aan bij de berekening van @Laur3nss en bevestiging van @Djaro. Samengevat (Tibber):
https://gathering.tweaker...message/84168750#84168750

2025
Inkoop: 1,21 × prijs + 14,76 ct
Verkoop: 1,21 × prijs + 14,76 ct

Vanaf 2026
Inkoop: 1,21 × prijs + 13,56 ct
Verkoop: 1,21 × prijs + 11,08 ct

De AI-logica verandert daarmee niet, maar de break-evenpunten voor laden en ontladen verschuiven wel mee met deze vaste componenten.
Ik zet na 1 januari de Homewizard weer op buy en sell op 0. Die ga ik dan weer wijzigen totdat ik die weer op de daadwerkelijke kosten Zonneplan zit. Die waarde zet ik voor buy en sell in mijn tariefplan Sigenapp. Misschien een beetje omslachtig maar voor mij werkt het.
Wat handelswaarden aangaat denk ik dat AI voornamelijk naar de EEX en de secundaire verwachtingen ziet en of de opslag dan 0 of 14 is maakt alleen iets uit voor de juiste opbrengsten in de Sigenapp. IMHO…..

[ Voor 3% gewijzigd door RobSig op 14-12-2025 11:17 ]

• ArPi75
RobSig schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:09:
[...]

Wat handelswaarden aangaat denk ik dat AI voornamelijk naar de EEX en de secundaire verwachtingen ziet en of de opslag dan 0 of 14 is maakt alleen iets uit voor de juiste opbrengsten in de Sigenapp. IMHO…..
Ik heb het al vaker gezegd; een opslag van 0 is niet verstandig als je Sigen in AI-modus draait. Een opslag van 0 betekent dat de "totale prijs" waar Sigen rekening mee houdt vaker onder 0 zal duiken in de zomer (een kale prijs van -0,01 blijft met een opslag van 0 een prijs onder 0). Dat betekent onder andere dat de Sigen eventueel aangesloten PV-panelen zal gaan dimmen en misschien zelfs wel de accu gaat volladen met stroom waarvan hij denkt dat hij geld toe krijgt, maar waar de eigenaar wel nog energiebelasting over zal moeten gaan aftikken.

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-02 22:38
Volg dit topic al een tijdje en ben van plan om Sigenergy systeem aan te schaffen en zelf te plaatsen/aansluiten. (Controller/accu’s/power sensor)
Is er iemand hier die een goed technisch elektrisch schema heeft van hoe het e.e.a juist aangesloten moet te worden?
Heb al heel wat afbeeldingen hier gezien. Ook de user manual bekeken, maar dat blijft bij wat ‘simpele’ weergaven van kabels.
Groet

• timpel_800
@Fchart Wat wil je precies weten dan? Als je specifiek aangeeft wat je wilt dan kunnen we je wel helpen denk ik. Neem je ook een gateway?

Heb je ook andere omvormers die aangesloten moeten worden?

In de basis is het vrij simpel.
Een kabel vanaf de hoofdschakelaar naar je gateway . Een kabel vanaf je gw naar je meterkast en je 'tweede ' hoofdschakelaar. Een kabel vanaf de gw naar je Inverter.

[ Voor 59% gewijzigd door timpel_800 op 14-12-2025 14:10 ]

• Fchart
@timpel_800
Het idee is als volgt.
-2x batterij 10kw met controller 10tp
-bestaande omvormer growatt eruit, en rechtstreeks naar controller. (3000Wp)
-12 panelen erbij (5700Wp)
-gateway pro tp.
-3x25a aansluiting, 3fase.
E en W onderlegd, maar niet specifiek op huisinstallaties zeg maar..
Normaliter werk ik vanaf e-schema met daarin alle benodigde ‘extra’ componenten/eisen aan bekabeling/werkschakelaars etc

• timpel_800
@Fchart Oke.. dit is niet wat je bedoeld? Ik vind dit vrij duidelijk en overzichtelijk. Ik heb het ook zelf gedaan en dit als schema gebruikt (met een paar kleine aanpassingen).

https://tweakers.net/i/Es...yDYPvvho.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door timpel_800 op 14-12-2025 15:15 ]

• Fchart
@timpel_800
Dit schema bedoel ik wel en heb hier al deels wat aan gehad. In mijn situatie ‘moet/wil ik ook een power sensor plaatsen.
Lees dit soort belangrijke aansluitingen graag van fabrikant schema’s zodat ik geen fouten maak.
De bekabeling leg ik in 1 keer aan ivm graven/kruipkruimte etc.
Stellen ze bijvoorbeeld nog eisen aan de communicatie kabel. Zelf gebruik ik altijd afgeschermde belden kabel, maar misschien denkt fabrikant hier anders over..
Of informatie over type aardlek automaat..

• tuningman
Fchart schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:27:
@timpel_800
Dit schema bedoel ik wel en heb hier al deels wat aan gehad. In mijn situatie ‘moet/wil ik ook een power sensor plaatsen.
Lees dit soort belangrijke aansluitingen graag van fabrikant schema’s zodat ik geen fouten maak.
De bekabeling leg ik in 1 keer aan ivm graven/kruipkruimte etc.
Stellen ze bijvoorbeeld nog eisen aan de communicatie kabel. Zelf gebruik ik altijd afgeschermde belden kabel, maar misschien denkt fabrikant hier anders over..
Of informatie over type aardlek automaat..
Tenzij je nog een oude omvormer moet uitlezen heb je geen power sensor nodig. Gateway heeft dit al aangezien alles van de meter eerst via de gateway moet passeren.

• Fchart
Ok, duidelijk. Heb je deze ook niet nodig voor dynamisch handelen met energie leverancier?

• tuningman
Nope, niks mee te maken, is enkel om de waarden van het net of bestaande omvormer te kunnen uitlezen.
De EMS wat standaard in de controller van Sigenergy zit moet gewoon toegang hebben tot het internet via wifi of ethernet.

• Fchart
Dat scheelt weer. Heb wel het idee dat op dit forum al meer kennis is dan bij sommigen installateurs.
Heb informatie/offertes opgevraagd en daaruit kwamen al verschillende inzichten.
Deze sensor is daar dus een voorbeeld van.
Bedankt alvast voor jullie support

• tuningman
Geen probleem, succes.

Moest je in belgië bevinden en het toch willen uitvoeren kun je bij hivolta bv gaan.

• Fchart
Ben niet woonachtig in België.

Krijg je wel gemakkelijk een installateurs account voor diegene dit ook zelf aansluiten en in bedrijf stellen?
Groet.

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:51
Check bij zelf aansluiten wel of je verzekering dat goed vindt of dat die eist dat het door erkend installateur is aangesloten.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Bschnitz
  • Nu online
lost95 schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:16:
Check bij zelf aansluiten wel of je verzekering dat goed vindt of dat die eist dat het door erkend installateur is aangesloten.
Exact zo is dat drama rond die 1 fase shizzle gebeurt.

• tuningman
Ben niet 100% zeker maar ik denk het niet. Weet dat wanneer je het zelf installeert je ook alles exact volgens de voorschriften van sigenergy moet doen.
Anders riskeer je dat je je garantie kwijt raakt. Zoals hierboven heb je natuurlijk ook verzekeringen die het misschien niet prettig vinden dat dit niet gebeurd door een erkende (en dus verzekerde) installateur.
Ook naar keuringen toe bv.

• Fchart
Dat is ook precies het dilemma.
Het meeste ‘moet’ ik al zelf doen zoals graven/bekabeling aanleggen etc.
Tussen alles zelf bestellen en doen of deels uitbesteden zit circa 5000€.
Hier zit dan ook arbeid van extra 12 panelen bij.
Vind dat behoorlijk veel zeg maar.

• Bschnitz
  • Nu online
Fchart schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:21:
Dat is ook precies het dilemma.
Het meeste ‘moet’ ik al zelf doen zoals graven/bekabeling aanleggen etc.
Tussen alles zelf bestellen en doen of deels uitbesteden zit circa 5000€.
Hier zit dan ook arbeid van extra 12 panelen bij.
Vind dat behoorlijk veel zeg maar.
Ondersteuning voor installatie is de officiële ondersteuning gelijk aan 0. Denk aan dat je 3 maanden kan wachten op een reactie. Weet je waar je aan begint, als je geen ondersteuning hebt vanuit een installateur mag je ook echt allemaal zelf uitzoeken.

• Fchart
Daar ben ik mij van bewust en daarom lees ik mij zoveel mogelijk in.
Lijkt mij ook vreemd dat als je bij een ‘webshop’ al deze spullen koopt ze je laten zitten als er iets is zou zijn.
Als je op internet kijkt lijkt dit systeem toch redelijk plug en play zeg maar.

• kitesurfer2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 23:25
Martyzzz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:18:
Solaredge optimizers werken niet samen met de Sig installatie. Dat is wat ik te horen kreeg van een Sig installateur.

• kitesurfer2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 23:25
tuningman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:13:
Moeten de optimzers blijven? In principe zit je zowiezo al met een verlies door AC omvorming die dan nog eens door Sigenergy ook omgevormd zal worden naar DC.

In het meest ideale scenario zou ik de optimizers eruit halen, SE omvormer buiten werking zetten en alles op sigenergy zetten.

Dat van die generator heeft hoogst waarschijnlijk te maken met curtailing of dat door generatoren (die notoire onstabiel net bezorgen uit eigen ondervinding).
Bij een defect paneel of optimizer blijven die andere 17 panelen werken. Als ik deze verwijder en in strings aansluit dan zal bij een defect paneel de hele string uitvallen.

• tuningman
kitesurfer2 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:44:
[...]
Solaredge optimizers werken niet samen met de Sig installatie. Dat is wat ik te horen kreeg van een Sig installateur.
Solaredge optimizers werken enkel met Solaredge omvormers. Punt. haal je de omvormer weg moeten de optimizers ook weg.
kitesurfer2 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:49:
[...]
Bij een defect paneel of optimizer blijven die andere 17 panelen werken. Als ik deze verwijder en in strings aansluit dan zal bij een defect paneel de hele string uitvallen.
Je moet natuurlijk ook het andere verhaal zien, de SE omvormer geeft minstens 20% verlies puur door omzetting van paneel tot batterij.
Het is maar hoe je het bekijkt wat belangrijk is voor jou, altijd 17 andere panelen of gewoon de optimizers vervangen door een Tigo en dan rechtstreeks in een string naar de batterij.

[ Voor 53% gewijzigd door tuningman op 14-12-2025 21:11 ]

• Fchart
@tuningman
De tigo is ook een optimizer toch?

• tuningman
Klopt maar die kan met sigenergy werken en ben vrij zeker met andere omvormers ook. Maar de kans op een defect paneel is zo klein...

Meeste die ik zie zijn vooral omdat er op een paar panelen schaduw is door een boom.

[ Voor 45% gewijzigd door tuningman op 14-12-2025 21:53 ]

• Fchart
Wel de moeite om ze erbij te plaatsen dus.
Bedankt

• tuningman
Als je de panelen nog moet plaatsen & je heb het budget, ja.
Anders vind ik het beetje wasted geld om die panelen uit te halen, op te heffen, optimizers te connecteren en dan kring terug te verbinden.

• Fchart
Moet nog beginnen met alles zeg maar…

• timpel_800
Het moet ook gezegd dat veel systemen SE hebben met optimizers maar dat het grootste deel van die systemen die dingen helemaal niet nodig heeft maar het nu eenmaal zo is dat de marketing van SE beter was/is dan string omvormer fabrikanten en dat installateurs en hogere marge er op maken. Dus ga goed na of je ze wel nodig hebt.
String omvormers kunnen tegen woordig ook prima met schaduw omgaan.

[ Voor 9% gewijzigd door timpel_800 op 15-12-2025 06:50 ]

• Fchart
Heb op beide plekken geen enkele schaduw. Binnenkort wordt er geschouwd en zal dit meteen bespreken

• Martyzzz
timpel_800 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:22:
[...]

Waarom wil je al die micro's eruit tussen uithalen? Ik zou dat pas doen als er iets stuk gaat geloof ik.
Ik heb de micro's van 6 panelen al verwijderd afgelopen weekend om de panelen direct op de sigenstore aan te sluiten.
Hoofdreden is om in de toekomt gemakkelijk 0 terug te leveren en in een noodsituatie (eiland modus) ervoor te kunnen zorgen dat de panelen gewoon opbrengen wanneer nodig.
Als er micro's tussen zitten,Sig in eiland modus dan gaan de panelen volgens mij helemaal uit bij overschot en starten deze niet weer bij behoefte aan stroom.
Heb nu nog een jaartje om dit op t gemak te testen.

• Fchart
Als dat zo is wil ik ze er niet tussen hebben

• Renger-oi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-02 20:54
kliffen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:43:
Deze week heb ik de batterij weer aangemeld voor onbalanshandel bij Frank. Tot nu toe wel €1 per dag! Als dat zo blijft stop ik daar snel weer mee.
Wat me wel opviel is dat de fasebewaking niet goed werkt nu en er vanmorgen langdurig 1 fase overbelast werd (29A) voor 10 minuten. Toen ik de peakshaving aanzette werd er wel weer gecorrigeerd door de batterij.
Dat is duidelijk ander gedrag dan als de Sigenstor op AI draait, dan gebruik ik de peakshaving nl. helemaal niet.
Is piekshaving dan voor overbelasting? Bij mij staat dit namelijk uit.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:30
Renger-oi schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:42:
[...]

Ligt er aan hoe je dit bedoelt ;)
Mij is het uitgelegd dat de "import/export limitation" er voor moet zorgen dat de Sigenergy omvormer het net niet overbelast (plaatje van internet):
Afbeeldingslocatie: https://docs.eniris.io/media/sigenergy/sigenergy_limits.png

Alleen als er andere gebruikers in huis de overbelasting zouden veroorzaken, is dat weer te voorkomen met "peakshaving". Dan gaat de Sigenergy stoom bijleveren om overbelasting te voorkomen.

Correct me where wrong trouwens, nieuwe gebruiker! 8)7

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Renger-oi
djrednas schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:16:
[...]

Ligt er aan hoe je dit bedoelt ;)
Mij is het uitgelegd dat de "import/export limitation" er voor moet zorgen dat de Sigenergy omvormer het net niet overbelast (plaatje van internet):
[Afbeelding]

Alleen als er andere gebruikers in huis de overbelasting zouden veroorzaken, is dat weer te voorkomen met "peakshaving". Dan gaat de Sigenergy stoom bijleveren om overbelasting te voorkomen.

Correct me where wrong trouwens, nieuwe gebruiker! 8)7
Bij mij staat de import en export limitation op 17 kw om dat te voorkomen. Maar soms als de omvormer teruglevert of als deze oplaadt dan heb ik ook 26 tot 29 Amp op een fase.
De peakshaving kan ik aanzetten maar daar worden % van de SOC gevraagd. Wat moet ik daar dan invullen?

• timpel_800
Nee dat is het hoeveel hij moet reserveren voor de peak shaving.
Om het duidelijk te maken:
Ik heb een grote oven deze vraagt 35kw met opwarmen. Ik heb 3*25A dus max 17kw uit het het. De rest vult de Sigenergy aan tot 20kW dat is mijn omvormer capaciteit. Dus ik kan max 37kW vragen.

Maar dan moet er wel genoeg prik in de batterij zitten. Dus dan zet ik de peak shaving soc op bijv. 50%. Dan reserveert hij 50% van de batterij voor peakshaving.

In de praktijk hoef je dit niet echt te gebruiken imo. Tenzij je zoals ik echt je limiet fors wil overschrijden.
Je kunt het peak shaving limit aan zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q5DZBt3T-UfN2WwKNCWK-9rruw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOIZn1o0R9SygLoBMJhf8pGA.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe meet je de ampère per fase? Want de p1 meter zegt alleen maar hoeveel kW ik trek. Ben benieuwd hoe je dat meet.

[ Voor 8% gewijzigd door timpel_800 op 15-12-2025 17:45 ]

• Renger-oi
De ampère per fase meet ik met de Zaptec Sense en met de p1 meter van Tibber.
Ben ik de auto aan het laden dan doet de Sense de load balancing regelen met de auto maar als ik niet aan het laden ben wordt er niks geregeld.
Als de batterij doet laden en de waterkoker en koffiemachine tegelijk aan zijn dan heb ik op 1 fase meer dan 25 Ampère.

• djrednas
Renger-oi schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:58:
De ampère per fase meet ik met de Zaptec Sense en met de p1 meter van Tibber.
Ben ik de auto aan het laden dan doet de Sense de load balancing regelen met de auto maar als ik niet aan het laden ben wordt er niks geregeld.
Als de batterij doet laden en de waterkoker en koffiemachine tegelijk aan zijn dan heb ik op 1 fase meer dan 25 Ampère.
Kan je eens controleren hoe de instellingen zijn van de grid import power limit en grid export power limit? Als het goed is staan die op 17kW ingesteld.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Renger-oi
djrednas schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:37:
[...]

Kan je eens controleren hoe de instellingen zijn van de grid import power limit en grid export power limit? Als het goed is staan die op 17kW ingesteld.
Klop deze staan op 17 kw.

• JPS
  • Niet online

JPS

timpel_800 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:54:
[...]

Hoe groot is je omvormer? Als hij 17kW is zou ik opteren voor 10mm2.
OK mijn installateur staat niet de springen om 10mm2 te gebruiken (onnodig volgens hen, stugger dus moeilijker te verwerken etc). Alleen tegen behoorlijke meerkosten willen ze dat evt doen.
De afstand is dus 15m, dus trace MK-Gateway is 30m heen en terug. 3x25A en 17kW omvormer, dus met een beetje handelen flinke belasting.

Nu snap ik dat die 6mm2 prima binnen de veiligheidsspecs valt, maar mijn overweging is natuurlijk vermogensverlies/spanningsval. Ik kom er niet uit met die online rekentooltooltjes, is hier iemand die het vermogensverlies bij volle belasting voor mij zou kunnen voorrekenen?

• Bschnitz
  • Nu online
JPS schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:36:
[...]

OK mijn installateur staat niet de springen om 10mm2 te gebruiken (onnodig volgens hen, stugger dus moeilijker te verwerken etc). Alleen tegen behoorlijke meerkosten willen ze dat evt doen.
De afstand is dus 15m, dus trace MK-Gateway is 30m heen en terug. 3x25A en 17kW omvormer, dus met een beetje handelen flinke belasting.

Nu snap ik dat die 6mm2 prima binnen de veiligheidsspecs valt, maar mijn overweging is natuurlijk vermogensverlies/spanningsval. Ik kom er niet uit met die online rekentooltooltjes, is hier iemand die het vermogensverlies bij volle belasting voor mij zou kunnen voorrekenen?
Kosten zijn ca.2x hoger voor iets wat nog prima binnen jou meters kan. Snap hem wel. Snap jou ook.

Met 10mm kan je nog 80 jaar vooruit en kunnen je kinderen er ook nog van genieten 😅

Ga niet echt mee in spanning verlies etc., voor mij zou alleen warmte ontwikkeling en echt lange termijn de issue kunnen zijn. Dat kan het waard zijn om die keuze te maken, dat is meer een keuze aan jou.

• Adze
  • Laatst online: 04-02 22:30

Adze

CCNP !

[...]

Op zich is 6mm2 prima tot 32A. Maar als je zoals ik met behulp van peak-shaving hier af en toe overheen gaat (32A EV-laden + wat huisgebruik) kan ik 10mm2 erg aanbevelen. Dan heb je wat overhead voor de toekomst en de extra investering valt in het niets bij de kosten van de batterij.

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:20
[...]

Bij mij is gekozen voor 6mm2 vanaf de hoofdaansluiting naar de GRID (3x25A) wat voldoende is voor 17kW. Hier ook 15m enkele reis.

Voor de BACKUP terug naar de meterkast is 16mm2 gekozen. Dit omdat hiernaartoe 17kW (GRID) plus 17kW (SigenStor omvormer) plus 10kW (SolarEdge via SmartPort) aan toevoer kan gaan lopen. Alle aardlekautomaten zijn aangepast naar 63A (in feite is de hele meterkast vervangen en dus ook de bedradingsdikte intern). Misschien overkill, maar wel volgens de normen en geeft zekerheid dat alles goed zit. De afgelopen 10 jaar was er steeds wat bij geklust aan de meterkast (2xPV, warmtepomp, 2x laadpunt, etc.)

• kliffen
Renger-oi schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:42:
[...]

Bij mij stond het ook uit zonder probleem, maar met Frank onbalansaansturing reageert het systeem blijkbaar wat anders merkte ik.

• MvRtje
Nou sinds vandaag mijn Sigenstor in werking na 7 dagen zich eigen in te leren. Vannacht direct zichzelf tot 40% gevuld om vanavond de duurdere stroomprijzen op te vangen. Tot nu toe ziet het er goed uit, erg benieuwd naar komende maanden. Gebalanceerde modus actief en Tibber als energie leverancier.

• MvRtje
djrednas schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:37:
[...]

Deze hebben ze bij mij op 16kW gezet. Ik ben even de exacte reden vergeten maar het had ergens mee te maken dat bij een bepaalde piek belasting het ergens alsnog fout kan gaan op je hoofdzekering als je dit op 17kW zet. Zou dit kunnen?

• timpel_800
MvRtje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:37:
[...]

Deze hebben ze bij mij op 16kW gezet. Ik ben even de exacte reden vergeten maar het had ergens mee te maken dat bij een bepaalde piek belasting het ergens alsnog fout kan gaan op je hoofdzekering als je dit op 17kW zet. Zou dit kunnen?
Het systeem schakelt echt heel snel maar met die 16kW heb je iets meer marge als hij er toch een paar seconden overheen gaat.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018

Mipatje

Petrolhead

MvRtje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:37:
[...]

HD Solar hebben mij gezegd dat het officieel niet hoger mag en dat het veiliger is .Bij 17kw kan je installatie bij inspectie afgekeurd worden. Je heb dan iets over om schommelingen op te vangen. Sommige installateurs gaan zelfs niet boven de 12KW bij 3 x25A

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• MvRtje
Mipatje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:56:
[...]

HD Solar hebben mij gezegd dat het officieel niet hoger mag en dat het veiliger is .Bij 17kw kan je installatie bij inspectie afgekeurd worden. Je heb dan iets over om schommelingen op te vangen. Sommige installateurs gaan zelfs niet boven de 12KW bij 3 x25A
Precies, dit was het verhaal. Nogmaals hier erg tevreden over HD Solar.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:53
[...]

Ik zou inderdaad ook max. 14kW aanhouden. (Of 12kW bij stoppen). Bedenk dat bij volledige belasting de spanning wel terug kan zakken op bepaalde tijden (zo zie ik thuis 212V langskomen). Bij 17kW zou je dan op 26,9A per fase zitten. Bij 14kW blijf je onder de 23A per fase wat acceptabel is in mijn ogen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:20
Jim423 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:15:
[...]

Ik zou inderdaad ook max. 14kW aanhouden. (Of 12kW bij stoppen). Bedenk dat bij volledige belasting de spanning wel terug kan zakken op bepaalde tijden (zo zie ik thuis 212V langskomen). Bij 17kW zou je dan op 26,9A per fase zitten. Bij 14kW blijf je onder de 23A per fase wat acceptabel is in mijn ogen.
Het hangt denk ik ook een beetje af van of je automaten hebt als hoofdzekering of smeltzekeringen. In het eerste geval kun je wat experimenteren*, maar in het tweede geval zit je zonder stroom totdat de monteur komt plus de kosten.

*) automaten schakelen echt niet direct af bij 28A, ook niet bij even 32A, maar bij langdurige belasting natuurlijk wel.

• apophis4u
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:12
Het lijkt wel met de regio te maken te hebben gehad, deze stond op Berlijn. Nu deze is aangepast naar Amsterdam lijkt hij wel op de juiste momenten te laden/pauzeren/ontladen.

Mijn leverancier had hiervoor een ticket aangemaakt bij sigenergy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN9aI_UuTb61KB04QtUvbi3SaYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpWipUnr0foO8TfcEMFQLuf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRMH-W_bRH4MwX78A6CWwtHeAwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kv1PPEN6JS2uJVtpMH8giRZ5.png?f=fotoalbum_large

Er was geen sprake van een optie om zomer/wintertijd aan te passen.
duoruvis schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:09:
[...]

Dat ‘te vroeg ontladen’ komt meestal niet door AI-fouten, maar doordat je spread te groot is voor de kwartieren.
Eén kwartier dat 6–7 ct boven de valley zit, triggert al ‘peak’, waardoor de batterij soms een uur te vroeg begint.

Test even met 0–0 of 1–1 — dan dwing je stabiliteit af en zie je meteen of de kwartiertiming klopt. Daarna kun je altijd weer terug naar grotere spreads.
De spread had ik intussen ook al verkleind, maar dit leek het niet op te lossen helaas.

Dank voor het meedenken beiden!

Een specialist weet veel van weinig en leert steeds meer van steeds minder, tot hij uiteindelijk alles weet van niets.

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-02 15:17
apophis4u schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:58:
[...]

Het lijkt wel met de regio te maken te hebben gehad, deze stond op Berlijn. Nu deze is aangepast naar Amsterdam lijkt hij wel op de juiste momenten te laden/pauzeren/ontladen.

Mijn leverancier had hiervoor een ticket aangemaakt bij sigenergy.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er was geen sprake van een optie om zomer/wintertijd aan te passen.

[...]

De spread had ik intussen ook al verkleind, maar dit leek het niet op te lossen helaas.

Dank voor het meedenken beiden!
Mmm ja die staat bij mij ook op Berlijn, hoe verander ik dat ?
Gr, R
Ps, ik zie het jou leverancier.

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:24
Rokar schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:05:
[...]

Mmm ja die staat bij mij ook op Berlijn, hoe verander ik dat ?
Gr, R
Ps, ik zie het jou leverancier.
Staat bij mij ook op Berlijn. Maar Berlijn heeft overigens dezelfde tijdzone als Amsterdam. Het maakt volgens mij dan ook niets uit.
Berlijn valt tijdens de wintertijd in tijdzone UTC +1. Berlijn valt tijdens de zomertijd in tijdzone UTC +2. Wat is het tijdsverschil tussen Nederland en Berlijn? Er is geen tijdsverschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Laro01 op 16-12-2025 21:30 ]

• SpaceDok
Laro01 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:29:
[...]

Berlijn valt tijdens de wintertijd in tijdzone UTC +1. Berlijn valt tijdens de zomertijd in tijdzone UTC +2. Wat is het tijdsverschil tussen Nederland en Berlijn? Er is geen tijdsverschil.
Dat klopt, maar qua zonsopgang en zonsondergang is er wel verschil en loopt Amsterdam bijna een uur achter op Berlijn. Ik weet niet of de Sigenergy AI daar misschien nog iets mee doet. Het zal nu met die korte donkere dagen denk ik niet heel veel impact hebben.

• duoruvis
Klopt dat Nederland en Berlijn in dezelfde tijdzone vallen (UTC+1 / UTC+2), dus qua kloktijd is er geen verschil.
Wat wél verschilt is de astronomische realiteit: zonsopkomst en zonsondergang liggen in Amsterdam structureel later dan in Berlijn — in de winter zelfs tot ~45 minuten.

Ik weet niet in hoeverre de Sigenergy-AI daadwerkelijk met lokale zonpositie werkt of puur met kloktijd en PV-forecast, maar theoretisch kan een vaste timezone-instelling in combinatie met PV-verwachting invloed hebben op laad- en SOC-prognoses rond schemering.
Met de huidige korte dagen zal de praktische impact waarschijnlijk beperkt zijn, maar het is wel een relevante nuance.

• kliffen
Bij mij ook berlin, maar zonop en zononder tijden zijn mijn lokale tijden (west nederland). Ik zie geen probleem hiermee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDLoPJ7qDjXiLQ9PwHsj8AVvUXY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V6T9IcPBhCWiJL7HKx8thvzL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door kliffen op 17-12-2025 09:00 ]

• MarcelS1981
  • Niet online
[...]

Puur om zichzelf in te dekken bij problemen of als er brand en of schade ontstaat. Een algemene regel (bij keuring instanties (scope keuringen) is een maximale belasting van 80% van de totale capaciteit van de automaat / zekering. Dus een 3x 25 ampère hoofdaansluiting zou betekenen dat je die maximaal 3x20 ampère mag belasten. Zo zouden de automaten binnen hun veiligheidsmarge blijven en goed kunnen functioneren. Ook heb je wat reservecapaciteit over mocht je er kortstondig overheen gaan.

In theorie zou je met 3x25 ampère dus inderdaad 17kW uit het net kunnen trekken.
In de praktijk kiezen dus veel installateurs voor de maximale grens van maximaal 14 kW. = 80%.

Aangezien Sigenergy geen omvormers heeft van 14 kW. (alleen 12 en 15 kW) zullen sommige installateurs voor de 12 kW gaan.

Ikzelf heb gekozen voor een 15 kW omvormer. dat komt neer op ongeveer 21,7 ampère bij 230 volt.
gewoon met een 5 x 6 mm2 kabel (wat meer dan genoeg is)

als ze je een 12 kW omvormer aanbieden zitten ze aan de behoorlijk veilige kant van de marges.
Dat ze geen 17kW omvormer willen verkopen kan ik me voorstellen. (dan zoek je echt de grens op)
Daar zou ik me als ik installateur zou zijn ook niet lekker bij voelen.

Sigenergy 25 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO - Vaillant 75/6 warmtepomp

• djrednas
MarcelS1981 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:35:
[...]

Puur om zichzelf in te dekken bij problemen of als er brand en of schade ontstaat. Een algemene regel (bij keuring instanties (scope keuringen) is een maximale belasting van 80% van de totale capaciteit van de automaat / zekering. Dus een 3x 25 ampère hoofdaansluiting zou betekenen dat je die maximaal 3x20 ampère mag belasten. Zo zouden de automaten binnen hun veiligheidsmarge blijven en goed kunnen functioneren. Ook heb je wat reservecapaciteit over mocht je er kortstondig overheen gaan.

In theorie zou je met 3x25 ampère dus inderdaad 17kW uit het net kunnen trekken.
In de praktijk kiezen dus veel installateurs voor de maximale grens van maximaal 14 kW. = 80%.

Aangezien Sigenergy geen omvormers heeft van 14 kW. (alleen 12 en 15 kW) zullen sommige installateurs voor de 12 kW gaan.

Ikzelf heb gekozen voor een 15 kW omvormer. dat komt neer op ongeveer 21,7 ampère bij 230 volt.
gewoon met een 5 x 6 mm2 kabel (wat meer dan genoeg is)

als ze je een 12 kW omvormer aanbieden zitten ze aan de behoorlijk veilige kant van de marges.
Dat ze geen 17kW omvormer willen verkopen kan ik me voorstellen. (dan zoek je echt de grens op)
Daar zou ik me als ik installateur zou zijn ook niet lekker bij voelen.
Ik snap ergens heel goed als mensen juist wel een 17kW omvormer willen hebben. Hier ben ik zelf ook voor gegaan (op basis van alle adviezen hier, erg waardevol!). Vergeet niet dat als het GRID zou uitvallen, je met een 17kW omvormer je echt niets merkt. Je hebt dan beschikking over hetzelfde vermogen als bij een normale connectie. Elke stap kleiner zou dan een mogelijke "probleem" kunnen opleveren.
Kwestie van de "Grid Export/Import power limit" goed instellen, zodat de omvormer hier rekening mee houdt :) Als je die op 14kW zet houd je je aan die 80% regel. Zelf overigens op 17kW staan, en zo ook doorgegeven aan Stedin. Nog geen klachten ontvangen :*)

• SpaceDok
En bij de 17 kW uitvoering heb kan je 4 strings PV aansluiten. 😀

• JPS
  • Niet online

JPS

djrednas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:14:
[...]
Zelf overigens op 17kW staan, en zo ook doorgegeven aan Stedin. Nog geen klachten ontvangen :*)
Hoezo aan Stedin doorgegeven, wat heeft die daarmee te maken?
Pagina: 1 ... 34 ... 44 Laatste