Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

• tuningman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:03
Moeten de optimzers blijven? In principe zit je zowiezo al met een verlies door AC omvorming die dan nog eens door Sigenergy ook omgevormd zal worden naar DC.

In het meest ideale scenario zou ik de optimizers eruit halen, SE omvormer buiten werking zetten en alles op sigenergy zetten.

Dat van die generator heeft hoogst waarschijnlijk te maken met curtailing of dat door generatoren (die notoire onstabiel net bezorgen uit eigen ondervinding).

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-12 20:41
duoruvis schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:13:
offtopic:
AI zou wel nuttig zijn om een echte FAQ in de TS te zetten obv de posts in het topic...
offtopic: Goede suggestie. Het bijhouden van een echte FAQ is inderdaad uitdagend met 130+ pagina’s aan inhoud. De huidige FAQ-intro raakt de basis; uitbreiden lukt meestal alleen stapsgewijs wanneer er structurele patronen in vragen ontstaan.
Er is helaas geen praktische of betrouwbare manier om een volledige FAQ automatisch uit alle posts te laten destilleren — dat blijft mensenwerk.
over FAQ gesproken , is er een FAQ hoe je met Home automation/HACS de sigenergy installeert en inricht ?

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:04
Djaro schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:41:
[...]

over FAQ gesproken , is er een FAQ hoe je met Home automation/HACS de sigenergy installeert en inricht ?
Goede vraag. Op dit moment is er geen uitgewerkte FAQ die specifiek ingaat op Home Assistant / HACS-integratie van Sigenergy.

Wat wel uit dit topic naar voren komt, is dat er meerdere werkbare routes zijn — met en zonder HACS — en dat een basisintegratie ook mogelijk is zonder uitgebreide HA-ervaring.

Juist die variatie maakt het lastig om één ‘canonieke’ FAQ te schrijven. Het is wel een logisch kandidaat-onderwerp zodra er meer consensus ontstaat over een basisopzet.

Ter illustratie: ik heb Sigenergy zelf werkend gekregen in Home Assistant zonder HACS, (Indertijd 0% ervaring met HA & Raspberry, dacht dat HACS geen toegevoegde waarde had) maar dat is één implementatie en geen generiek recept.

[ Voor 3% gewijzigd door duoruvis op 13-12-2025 08:53 ]

• Martyzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Zonopwek en zonverbruik blijven uitlezen via Homewizzard wanneer PV direct wordt aangesloten op de Sigenstore.

Hallo allemaal,
Excuus als ik er overheen heb gelezen maar dit topic bestaat echt al uit heel veel pagina's.
Ik heb een SIG 10kw omvormer, 18kw bat en de gateway staan, werkt super allemaal.
Op de daken het ik 2 PV systemen, de eerst van Solar Edge 12st met optimizers en 1 omvormer en het 2e systeem zijn 12 panelen met Enphase micro's.
Ik wil de optimezers en micro's er tussenuit halen en de twee systemen direct op de SIG aansluiten.
Aangezien in de YMVK kabels die door de slimme HW meter gaan dan moet vervangen voor solar kabel kan ik de slimme meter niet meer gebruiken dus meet HW niet meer de opwek en zelfverbruik.
Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen wanneer ik de PV direct op de SIG aansluit?
Alvast bedankt en nogmaals excuus als dit al ergens genoemd is.

(Ik had wel een link naar HW op reddit gezien maar kon daar niet direct vinden wat ik zocht.
Volgens mij moet ik de omvormer van SIG koppelen aan HW om mijn doel te bereiken maar weet niet zeker of er een gemakkelijkere manier is)

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:03
Sinds ik een extra module geplaatst heb laad en ontlaad de Sigenstor niet echt logisch. Vannacht goedkoop, maar heeft de batterij niet volgeladen, juist helemaal niets gedaan. Woning importeert op andere momenten wanneer tarief hoog is ook van het net terwijl de batterij de vraag kan voorzien.

AI gebalanceerd heb ik hem altijd op staan en werkte altijd prima. Vannacht niet geladen bij lage tarieven en wilt de woning vandaag ook de hele dag niet voorzien van stroom.

En volgens mij beschrijft Sigen AI juist iets anders. Of zie ik het verkeerd?

Tariefplan:
* Inkoop: 1,21 * Prijs + 14,76
* Verkoop: 1,21 * Prijs + 14,76

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvbEoXx1otPqx0OdG-1uLmimJpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z5rDd1DLashfiqnu95u938Eu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngoxsVIyJH6R68nUKHY-M7ccwBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAFSf5j17lS1nTCSHKhZekxw.jpg?f=fotoalbum_large

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:41
kitesurfer2 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:28:
Even een vraag hierzo bij de experts.
Via offertes wordt je van je vragen niets wijzer.

Ik heb al veel spul bekeken en werd van 2 thuisbatterijsetjes vrolijk.
De Victron Quattro met voltsmile accu's of de Sigenergy. De SIG is een mooi en klein systeem. Dat spreekt de baas in huis natuurlijk aan. Die houd niet van zoveel blauw in huis

Ik heb m'n oog laten vallen op de 1 fase Sig 5kW met 10 of 16kW batterij en een gateway.
Mijn totale levering in 2024 was 4450kwh en de teruglevering 2800kwh
Omdat 1-1-2027 eraan komt en ik niet wil terugleveren wil ik in 2026 een batterij aanschaffen.
Waarom een gateway..... Ik heb een extreme wens. Omdat ik graag bij langdurige stroomuitval (2028 overvol net en in 2030 afschakeling van de centrales) voorbereid wil zijn om een aggregaat (Honda EU20i) buiten aan te zetten en deze op de gatewway generator poort wil aansluiten. (Via vaste stekker 16A mennekes buiten).
Dan kan ik met die 2kW in ieder geval de lampen (allemaal LED), de TV, de 2 koelkasten en de vriezer van stroom voorzien. (En als er geen internet meer is in NL dan maar Starlink internet aanschaffen)

Ik heb nu al 10 jaar 18 stuks 255 WP panelen liggen met optimizers en een Solaredge SE5000 omvormer.

In de handleiding las ik over het samengaan van een PV icm een generator dat dit niet de bedoeling is.
Maar in de offertes werd erop gereageerd dat het wel kan.

[Afbeelding]

Hebben jullie (of iemand) hier ervaring mee? Kan de Sigenergy hier wel mee omgaan?
Je haalt nu informatie uit de Solaredge handleiding mbt generator en omvormer. Ik vermoed dat hier gedoeld wordt op wetgeving dat een PV-systeem moet stoppen wanneer de stroom uitvalt. Dit met als ultieme doel dat er geen stroom meer teruggeleverd wordt aan de grid op zo'n moment.
Een Sig met gateway zorgt middels een relais voor een galvanische scheiding en gaat volledig in eiland modus waarbij het systeem dus aan alle eisen voldoet.
Daarnaast zorgt de Sig (als frequency control ingeschakeld is) er ook voor dat wanneer de batterij vol is, de frequentie omhoog gezet wordt opdat PV ook niet blijft door produceren.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Anunnaki schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 07:52:
Sinds ik een extra module geplaatst heb laad en ontlaad de Sigenstor niet echt logisch. Vannacht goedkoop, maar heeft de batterij niet volgeladen, juist helemaal niets gedaan. Woning importeert op andere momenten wanneer tarief hoog is ook van het net terwijl de batterij de vraag kan voorzien.

AI gebalanceerd heb ik hem altijd op staan en werkte altijd prima. Vannacht niet geladen bij lage tarieven en wilt de woning vandaag ook de hele dag niet voorzien van stroom.

En volgens mij beschrijft Sigen AI juist iets anders. Of zie ik het verkeerd?

Tariefplan:
* Inkoop: 1,21 * Prijs + 14,76
* Verkoop: 1,21 * Prijs + 14,76

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er valt niks te doen? Weet niet waneer jij goedkope uurtjes had? Maar bij mij is het al bijna 24 uur maar ongeveer 3cent verschil...

Dus mijn unit doet helemaal niets. Terecht, dit is te weinig om iets nuttigs mee te doen.

Wellicht bedoel je dat?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Martyzzz
  • Nu online
Excuus verkeerde topic, dit bericht kan verwijderd worden.

[ Voor 92% gewijzigd door Martyzzz op 13-12-2025 08:43 ]

• Bschnitz
  • Nu online
Er is trouwens een Tweaker bezig om de nieuwe NED cijfers om te zetten voor in HA, vervolgens kan je ook redelijk nauwkeurig de prijs voor NL voorspellen tot wel 6 dagen vooruit.

Dat laatste moet er nog in, helaas heeft die weinig tijd op dit moment, wellicht zijn er mensen die hem kunnen helpen en zich aanmelden. De sensor ervoor en een deel code staat er al.

https://github.com/BravoNLD/NED-forecast

Je kan nu al prima zien dat dat er een goedkopere periode aankomt van mid 14 dec tot mid 15 dec en dat 17 dec duur gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VDL2moVHH9VPQBmvh-PnHVZO7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mLNU6KIWNnhnLA3XSLLUckx.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ja ik zag dit ook al een paar dagen terug. Maar je Sigenergy kan er niks mee denk ik? Wel handig voor automations via HA.

• Martyzzz
  • Nu online
kitesurfer2 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:28:
Even een vraag hierzo bij de experts.
Via offertes wordt je van je vragen niets wijzer.

Ik heb al veel spul bekeken en werd van 2 thuisbatterijsetjes vrolijk.
De Victron Quattro met voltsmile accu's of de Sigenergy. De SIG is een mooi en klein systeem. Dat spreekt de baas in huis natuurlijk aan. Die houd niet van zoveel blauw in huis

Ik heb m'n oog laten vallen op de 1 fase Sig 5kW met 10 of 16kW batterij en een gateway.
Mijn totale levering in 2024 was 4450kwh en de teruglevering 2800kwh
Omdat 1-1-2027 eraan komt en ik niet wil terugleveren wil ik in 2026 een batterij aanschaffen.
Waarom een gateway..... Ik heb een extreme wens. Omdat ik graag bij langdurige stroomuitval (2028 overvol net en in 2030 afschakeling van de centrales) voorbereid wil zijn om een aggregaat (Honda EU20i) buiten aan te zetten en deze op de gatewway generator poort wil aansluiten. (Via vaste stekker 16A mennekes buiten).
Dan kan ik met die 2kW in ieder geval de lampen (allemaal LED), de TV, de 2 koelkasten en de vriezer van stroom voorzien. (En als er geen internet meer is in NL dan maar Starlink internet aanschaffen)

Ik heb nu al 10 jaar 18 stuks 255 WP panelen liggen met optimizers en een Solaredge SE5000 omvormer.

In de handleiding las ik over het samengaan van een PV icm een generator dat dit niet de bedoeling is.
Maar in de offertes werd erop gereageerd dat het wel kan.

[Afbeelding]

Hebben jullie (of iemand) hier ervaring mee? Kan de Sigenergy hier wel mee omgaan?
Wat jij wil kan prima alleen moet je wel de omvormer van je zonnepanelen weghalen, je panelen opnieuw bedraden en direct aansluiten op de omvormer van je SIG.
Je kan dan je generator op de smart poort van de SIG gateway aansluiten en alles zal naar behoren werken.

Ik heb in mijn geval zelfs op de smart poort van mijn 3 fase gateway mijn 2 zonnepaneel systemen op fase 1 en 2 aangesloten (deze hebben nog eigen omvormers) en op fase 3 middels een mennekes stekker naar buiten de mogelijkheid om een 1 fase generator aanschaffen te sluiten en aan te zetten voor extra stroom tijdens uitval.
Dit getest en het werkt gewoon, de 2 zonnepaneel systemen werken en via de 3e fase komt extra stroom binnen via de generator, overigens alleen in eiland modus.
De zonnepanelen omvormers ga ik weghalen en alle panelen direct op de omvormer van de SIG aansluiten waardoor ik de 3 fase smart poort kan gebruiken voor een 3fase generator om in noodgevallen mijn huis van stroom te voorzien EN de batterij op te laden.

• Bschnitz
  • Nu online
JPS schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:51:
Ja ik zag dit ook al een paar dagen terug. Maar je Sigenergy kan er niks mee denk ik? Wel handig voor automations via HA.
Klopt, maar wel handig voor bijvoorbeeld auto laden of bepaalde load uitstellen zoals een wasbeurt of droogen.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:04
ArPi75 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:06:
[...]

Ik gebruik de volgende code om het verbruik van de Sigenstor te berekenen:

code:
1
2
3
{% set plant = states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float %}
{% set battery =  states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float %}
{{ (1000 * (plant + battery) | abs) | round(0) }}

door de | abs maak je de waarde absoluut (ofwel altijd positief). Let wel het verbruik is een optelling van het zelfverbruik en de omzetverliezen. Wanneer de accu weinig doet is dat in mijn geval zo'n 170W maar bij import of export met 15kW gaat dit naar 900W+
Hoi, kun je screenshot plaatsen van wat je ziet doordat je die code toegevoegd heb?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Martyzzz
  • Nu online
Weet iemand overigens de reden dat wanneer je een bestaand Solar Edge PV systeem voorzien van optimizers je deze moet verwijderen voordat je de string direct (dus de omvormer van Solar Edge buiten spel zet) aan de Sigenstore omvormer aansluit?
Ik bedoel dat het aardig wat werk is om de optimezers er tussenuit te halen terwijl de draden die naar de Solar Edge omvormer in mijn geval zo over geprikt kunnen worden in de SIG omvormer

• Bschnitz
  • Nu online
Martyzzz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:18:
Weet iemand overigens de reden dat wanneer je een bestaand Solar Edge PV systeem voorzien van optimizers je deze moet verwijderen voordat je de string direct (dus de omvormer van Solar Edge buiten spel zet) aan de Sigenstore omvormer aansluit?
Ik bedoel dat het aardig wat werk is om de optimezers er tussenuit te halen terwijl de draden die naar de Solar Edge omvormer in mijn geval zo over geprikt kunnen worden in de SIG omvormer
Sigen kan geen SE optimizers aansturen.

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste