Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 44 Laatste
Acties:

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:43
JPS schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:58:
[...]

Zonder duidelijke referentie naar polisvoorwaarden of een serieus artikel volkomen onaannemelijk.
En daarom vraag ik hier of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik lees dat Interpolis niet moeilijk doet.

Groetjes Manfred

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:13
Hier bij mijn verzekering duidelijk navraag voor gedaan. Aangegeven dat het om een batterij van 36kWh gaat. Antwoord was: Dit is meeverzekerd als deze nagelvast zoals dat heet dan aan het huis of garage zit.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:48
MvRtje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:17:
Hier bij mijn verzekering duidelijk navraag voor gedaan. Aangegeven dat het om een batterij van 36kWh gaat. Antwoord was: Dit is meeverzekerd als deze nagelvast zoals dat heet dan aan het huis of garage zit.
Same. Ik heb brandwerende zooi achter de muur nog. Maar thats it.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:13
Ik weet niet of mensen dit al gelezen hebben betreft wat precies mogelijk is met extra "Shelly" meters: https://www.sigenergy.com...304,441&selected_node=571

Ik vind het toch wel interessant want je kunt dus werkelijk wel meer hiermee als je een meter van Shelly voor bepaalde apparaten gebruikt zoals Warmtepomp, Airco, EV Laders die niet van Sigen zijn, etc etc.

In verdere releases zijn er meer meters en relays toegevoegd:

10. Newly Supported Shelly Models
Version 3.1 adds support for more Shelly models like Shelly Pro 1, Shelly Pro 2, Shelly Pro 3, Shelly 1PM Gen4, Shelly 1PM Mini Gen4, Shelly 1 Gen4, and Shelly Outdoor Plug S Gen3.

4. Support Shelly Energy Meter
The new version supports the integration of six Shelly Energy Meters as smart loads. By using Shelly Energy Meters, users can connect higher-current devices as smart loads.
Supported models include: Shelly Pro EM-50, Shelly Pro EM, Shelly Pro 3EM, Shelly Pro 3EM 3CT 63, Shelly Pro 3EM-400, Shelly 3EM-63W Gen3.

Ik weet helemaal niet of mensen dit interessant vinden maar wilde het toch even delen.

[ Voor 47% gewijzigd door MvRtje op 04-12-2025 20:18 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-01 20:10
MvRtje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:43:
[...]
Supported models include: Shelly Pro EM-50, Shelly Pro EM, Shelly Pro 3EM, Shelly Pro 3EM 3CT 63, Shelly Pro 3EM-400, Shelly 3EM-63W Gen3.
Die eerste reeks Shelly's had ik gezien, maar deze update had ik nog niet gezien en maakt het interessant om loads te meten zonder ruimte in de meterkast op te vreten. Met name de Shelly 3EM-63T Gen3

Moet je natuurlijk wel ruimte hebben onder of boven je 3-fase automaat.

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-02 00:31
Adze schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:01:
[...]

Hier staat een screenshot die je kan gebruiken, gemaakt door @timpel_800 . Werkt bij mij goed.

Je kan kijken of de instelling goed werkt door een klein beetje over de max te gaan. Een hoofdzekering schiet er niet gelijk uit bij 26 of 27 ampère gebruik. Dat gaat minutenlang goed.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83313204
Thnx.
Ik zie ook dat het normaal is dat het even kan duren voor hij terug zakt bij overbelasting. Ik dacht dat dat enkele seconden was naar dat was eerder tientallen seconden minimaal of iets langer. Misschien dat het daar ook aan ligt. Load balancing van de auto grijp 3 dan sneller in denk ik. Misschien gewoon eens even uitzetten om te proberen

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik ben helemaal nieuw in de dynamische prijzen wereld en zie dat niet alleen de prijzen, maar ook de voorwaarden nogal dynamisch zijn.
Nu moet ik een leverancier gaan kiezen (heb uiteraard ook al de betreffende topics op het forum gelezen) en het blijft natuurlijk gissen wat de partijen gaan doen. Als ik het goed zie is er wel een duidelijke top 3: Tibber Frank en Zonneplan. De laatste lijkt momenteel het interessantst, maar heeft alleen uurprijzen.

Wat ik me afvroeg is of voor het Sigenergy AI handelsresultaat nog een bepaalde leverancier gunstiger kan uitpakken.
In januari komt hier een 17kW/36kWh systeem dat natuurlijk vlot kan laden en ontladen. Voor mijn gevoel zouden kwartiertarieven dan misschien gunstiger kunnen zijn dan uurtarieven. Hoe is jullie beeld en verwachting hiervan?

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-02 14:08
JPS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:24:
Ik ben helemaal nieuw in de dynamische prijzen wereld en zie dat niet alleen de prijzen, maar ook de voorwaarden nogal dynamisch zijn.
Nu moet ik een leverancier gaan kiezen (heb uiteraard ook al de betreffende topics op het forum gelezen) en het blijft natuurlijk gissen wat de partijen gaan doen. Als ik het goed zie is er wel een duidelijke top 3: Tibber Frank en Zonneplan. De laatste lijkt momenteel het interessantst, maar heeft alleen uurprijzen.

Wat ik me afvroeg is of voor het Sigenergy AI handelsresultaat nog een bepaalde leverancier gunstiger kan uitpakken.
In januari komt hier een 17kW/36kWh systeem dat natuurlijk vlot kan laden en ontladen. Voor mijn gevoel zouden kwartiertarieven dan misschien gunstiger kunnen zijn dan uurtarieven. Hoe is jullie beeld en verwachting hiervan?
Tibber kan je onderaan zetten , gaan weer een soort terugleverkosten invoeren van 2.5 cent per teruggeleverd kWh per 1-1-26

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja had ik gelezen. Maar zag ook ergens dat dus de kwartiertarieven van ze het misschien toch nog interessant maken. Of is het allemaal klein bier en ligt deze top3 sowieso dicht bij elkaar?

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:28
JPS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:24:

Ik zou in ieder geval voor kwartierprijzen kiezen. Het Sigenergy systeem reageert daar heel goed op is mijn ervaring. Er zijn momenten dat net voor of na het hele uur de kwartier inkoop of verkoopprijzen beter zijn dan het uur gemiddelde.

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-01 14:52
IceBlue schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:21:
[...]

Waar ik nog niet uit ben is of er iets van winst te halen is vanaf dat het in het voorjaar het weer wat beter wordt en ik terug overschot zou hebben. Om dan te gaan ontladen op de duurste momenten en de batterij dan terug op te laden met de zon. Ik weet niet of ik daar de kosten van het dynamisch contract mee kan terug verdienen.(€60)/jaar).
Dat zal voornamelijk afhangen hoe groot je PV installatie en thuisbatterij zijn.
De injectietarieven in Vlaanderen zitten met een jaarcontract ruwweg tussen de 1ct en 4ct/kWh afhankelijk van je energieleverancier (bron: https://www.mijnenergie.be/blog/injectietarieven ).
Hierbij maakt het dan niet uit of je dit nu ogenblikkelijk op het net gooit of eerst in je batterij steekt (met >5% round-trip verlies).

Bij een dynamisch contract (bv Ecopower Dynamische Burgerstroom), zijn er zeker momenten waar je voordeel kan doen door op het juiste moment te verkopen, maar de fout die vaak gemaakt wordt in de redenering is om een vergelijking te maken met de minimum verkoopsprijs op die dag (en soms zelfs negatieve prijzen in rekening te brengen, waardat "curtailing" standaard zou moeten zijn).
Een juistere redenering zou zijn om een vergelijk te maken met de 4ct/kWh die je krijgt bij een standaard contract + om rekening te houden met curtailing (enkel bij dyn contract).

Als je dan ruwweg zou tellen op een 150 dagen met 5kWh overschot per dag die je in je batterij kan verkopen (niet van toepassing bij b.v. een elektrische wagen die savonds moet opladen) aan 11ct gemiddelde max verkoopsprijs per dag min 4ct die je bij een standaard contract zou krijgen kom je uit op
150 x 5 x 0.09 = 67.5 EUR/jaar

Conclusie (voor Vlaanderen): enkel als je een erg grote batterij zou hebben, kan je de extra abonnementskosten bij je energieleverancier er uit halen.
Een grotere batterij hiervoor kopen is zeker niet zinvol omdat je dan extra investeringskosten in rekening moet brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd0xlPToee-lD4LIH3qKf_2AeUs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Sc2stnmL7bB2zH5RUpRg3lWr.jpg?f=user_large

Voor mij ligt het enige realistische terugverdienmodel van een thuisbatterij (in Vlaanderen) in eigenverbruik + beperken van de piektarieven.

(tenzij de tariefformules of netkosten of ... grondig zouden veranderen in de toekomst, maar ik heb geen glazen bol)

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik zie hier trouwens in deze maandresultaten dat de eerste 87 Frank Energy hebben: https://onbalansmarkt.com/resultaten
Dan komt er eens een ZP gebruiker in beeld en Tibber zie ik helemaal niet :?
Zijn deze resultaten een goede afspiegeling of zitten er allemaal Frank fans op die site?

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-01 14:52
Deltaken schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:14:
Hallo, heb sinds begin deze week een EV DC lader laten toevoegen aan m'n installatie. En ik merk dat als ik de lader gebruik, deze onmiddellijk met 11kW laadt. De instelling van 'peak shaving' wordt genegeerd. In België is dit 's nachts niet zo wenselijk met het capaciteitstarief. Ik kan de lader manueel wel beperken in de app. Maar kan dit ook dynamisch met home assistant? De AI van Sigen doet hier voorlopig niets mee. Heb het hier al doorgelezen, maar vind het niet terug.
Kan je nergens een regel instellen dat je enkel mag laden als er energie in de batterij zit?
Dat zou toch standaard moeten zijn.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik wil het topic niet vervuilen met prijzen/aanbiederdiscussie dus zal de andere topics daarvoor gebruiken, maar nog wel een on-topic vraag: de Sisenergy icm een dynamisch contract kan toch ook standaard onbalanshandel doen? Of moet ik contractueel of in de configuratie nog ergens op letten?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:06
JPS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:15:
Ik zie hier trouwens in deze maandresultaten dat de eerste 87 Frank Energy hebben: https://onbalansmarkt.com/resultaten
Dan komt er eens een ZP gebruiker in beeld en Tibber zie ik helemaal niet :?
Zijn deze resultaten een goede afspiegeling of zitten er allemaal Frank fans op die site?
Die website gaat puur over handelen op de onbaland markt, en niet over handelen met de EPEX, wat volgens mij iedereen hier zo'n beetje doet ;)
Dat kan met Tibber wel, maar dan slechts met de door hun ondersteunde batterij (zo ver ik weet): Homevolt.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja ik snap dat dat alleen onbalansmarkt is, maar om dat te doen moet je dus een batterij van de energieleverancier hebben of de zeggenschap van je eigen batterij (zoals een Sigensor) uit handen geven? Ik zie daar namelijk wel veel mensen met Frank contract en Sigenstor batterij als je over de kWh hoovered.
En met een 'normaal' dynamisch contract kun je dus geen onbalanshandel doen? Niet dat ik dat perse wil, maar ben even de mogelijkheden aan het onderzoeken en overwegen.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05:46
Ik kreeg vandaag een Tibber-mail waarin ze de Bridge promoten:
“Verbind je thuisbatterij met de Tibber-app en verander ’m in een bespaarmachine die het hele jaar waarde levert. Tot wel €1000 per jaar besparing.”
Stekker erin, koppelen met je omvormer, klaar.
En €30 korting voor klanten — de lok is compleet.

En eerlijk: technisch knap gedaan, begrijpelijk verhaal, Tibber wil gewoon jouw batterij in hun energiemanagement stoppen.
Maar hier wringt ’m voor mij de schoen.

Ik heb een thuisbatterij gekocht om zélf strategie te draaien, niet om ’m uit handen te geven aan Tibber, Frank of welke blackbox-AI dan ook.
Niet omdat ik denk dat zij “slecht” zijn — maar omdat ik mijn batterij niet wil laten handelen voor hún KPI’s, hún marges en hún risicomijdende logica.

Een commercieel platform optimaliseert altijd voor het platform.
Niet voor jouw winst.
Niet voor jouw strategie.
Niet voor jouw fine-tuning.

Ik wil precies datgene doen waar deze diensten níet voor gebouwd zijn:
met mijn eigen inzichten sturen, bijleren, risico nemen en winst maximaliseren.
Geen abstractie-laag, geen blackbox, geen bijrijder die zegt hoe hard mijn eigen auto mag rijden.

Misschien voelt het wat stellig, maar ik ben benieuwd:

👉 Zien jullie dit ook zo?
👉 Of zeggen jullie: “Prima toch? Laat Tibber die batterij maar uitbaten zolang het iets oplevert”?
👉 Hoe kijken jullie naar het verschil tussen eigen strategie draaien en uitbesteden aan een energiedienst?

Ben benieuwd hoe jullie dit ervaren, zeker nu partijen steeds actiever proberen batterijen aan hun platformen te koppelen.

• Bschnitz
duoruvis schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:31:
“Verbind je thuisbatterij met de Tibber-app en verander ’m in een bespaarmachine die het hele jaar waarde levert. Tot wel €1000 per jaar besparing.”

En eerlijk: technisch knap gedaan, begrijpelijk verhaal, Tibber wil gewoon jouw batterij in hun energiemanagement stoppen.

Ik heb een thuisbatterij gekocht om zélf strategie te draaien, niet om ’m uit handen te geven aan Tibber, Frank of welke blackbox-AI dan ook.
Niet omdat ik denk dat zij “slecht” zijn — maar omdat ik mijn batterij niet wil laten handelen voor hún KPI’s, hún marges en hún risicomijdende logica.

Niet voor jouw winst.

Geen abstractie-laag, geen blackbox, geen bijrijder die zegt hoe hard mijn eigen auto mag rijden.

👉 Of zeggen jullie: “Prima toch? Laat Tibber die batterij maar uitbaten zolang het iets oplevert”?
👉 Hoe kijken jullie naar het verschil tussen eigen strategie draaien en uitbesteden aan een energiedienst?

Ben benieuwd hoe jullie dit ervaren, zeker nu partijen steeds actiever proberen batterijen aan hun platformen te koppelen.
Mee eens. Ik vertrouw energieleverancier net zover als ik ze kan gooien.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• JPS
  • Niet online

JPS

Goed stuk, nee dit is precies wat ik NIET wil @duoruvis .
Dus om mijn eigen vraag dan te beantwoorden: Onbalanshandel lijkt alleen te kunnen door de zeggenschap uit handen te geven. Nou dan maar niet. Inderdaad koop ik niet een slimme batterij met eigen optimalisering algoritme om 'm daarna weer dom in te zetten in het primaire belang van een service provider.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:06

Niet voor jouw winst.

Stel iemand zou dit willen...

Tibber Bridge ondersteunt momenteel omvormers van KOSTAL, SolaX and Solis (Labs):

KOSTAL PLENTICORE
KOSTAL PLENTICORE MP
KOSTAL PLENTICORE plus
Solax X1 Fit G4
Solax X1 Hybrid G4
SolaX X3 Hybrid G4
SolaX X3 Hybrid G4 Pro
SolaX X3 IES
SolaX X3 Fit G4
Solis S5 (S2-WL-ST dongle required) - Momenteel in Tibber Labs
Solis S6 (S2-WL-ST dongle required) - Momenteel in Tibber Labs

Daarnaast zou ik er zelf alleen voor kiezen als je zelf kan instellen hoeveel % van de batterij hiervoor ingezet mag worden. Dan weet ik zeker dat ik genoeg overhoud voor peakshaving en backup functionaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door djrednas op 05-12-2025 19:05 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@duoruvis Volledig mee eens! Vandaar ook geen batterij van Zonneplan hier (is ook geen concurrentie met de kwaliteit en uitbreidbaarheid van Sigen).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• duoruvis
djrednas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:04:
[...]

Stel iemand zou dit willen...

Tibber Bridge ondersteunt momenteel omvormers van KOSTAL, SolaX and Solis (Labs):

KOSTAL PLENTICORE
KOSTAL PLENTICORE MP
KOSTAL PLENTICORE plus
Solax X1 Fit G4
Solax X1 Hybrid G4
SolaX X3 Hybrid G4
SolaX X3 Hybrid G4 Pro
SolaX X3 IES
SolaX X3 Fit G4
Solis S5 (S2-WL-ST dongle required) - Momenteel in Tibber Labs
Solis S6 (S2-WL-ST dongle required) - Momenteel in Tibber Labs

Daarnaast zou ik er zelf alleen voor kiezen als je zelf kan instellen hoeveel % van de batterij hiervoor ingezet mag worden. Dan weet ik zeker dat ik genoeg overhoud voor peakshaving en backup functionaliteit.
Je rijtje met ondersteunde omvormers klopt ongetwijfeld, maar het punt van deze discussie is niet welke merken Tibber Bridge ondersteunt — het punt is dat jouw eerdere stelling (‘kan alleen met Homevolt’) niet klopt met wat Tibber zelf vandaag actief aan klanten mailt.

Jij verlegt nu het onderwerp naar hardwarecompatibiliteit, terwijl de kern hier is: Tibber promoot actief dat bestaande batterijen slim kunnen handelen via hun Bridge. Dat is gewoon een feit.

En opnieuw: het gaat mij er níét om Tibber te bashen, en ook niet om onbalanshandel als concept zwart te maken. Het gaat mij om iets principiëlers:

Ik koop geen slimme thuisbatterij om vervolgens de regie in te leveren aan een leverancier die er primair zelf beter van wordt.

Dat is een standpunt, geen verwijt.

Wie dat wél wil — helemaal prima. Maar maak dan wel de juiste vergelijking: het verschil is niet ‘wel of geen Bridge’, maar ‘eigen strategie’ versus ‘uitbesteden aan een aggregator die jouw batterij inzet voor hún optimalisatie’.

Dat nuanceverschil is belangrijker dan welk merk omvormer er in je lijstje staat.

• apophis4u
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 19:26
Sinds een maandje heb ik ook een sigenstor en ik lees hier al een tijdje mee.

Ik heb nu al een paar keer dat de thuisbatterij te vroeg (een uur voor) de piektarieven gaat ontladen.

Ik heb de installateur al laten nakijken of de tijdszone goed staat ingesteld en dit is volgens hen wel zo. De prijsgrafieken in de eigen app kloppen wel met die van tibber.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTHTt6mKzL8IXlH33VSzX0-UdqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6LYex5hq68OjvjqaqXPlRueP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CZc9W9d9M3wyNFYOEvNtjHtlOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/79lqij6FLs3KcT8TlQzpecD1.png?f=fotoalbum_large

Een specialist weet veel van weinig en leert steeds meer van steeds minder, tot hij uiteindelijk alles weet van niets.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 19:55
Bschnitz schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:38:
[...]

Mee eens. Ik vertrouw energieleverancier net zover als ik ze kan gooien.
I second that...

• daemonix
  • Niet online
@apophis4u Hi loopt nog zomertijd?

• duoruvis
apophis4u schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:45:
Sinds een maandje heb ik ook een sigenstor en ik lees hier al een tijdje mee.

Ik heb nu al een paar keer dat de thuisbatterij te vroeg (een uur voor) de piektarieven gaat ontladen.

Ik heb de installateur al laten nakijken of de tijdszone goed staat ingesteld en dit is volgens hen wel zo. De prijsgrafieken in de eigen app kloppen wel met die van tibber.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ‘te vroeg ontladen’ komt meestal niet door AI-fouten, maar doordat je spread te groot is voor de kwartieren.
Eén kwartier dat 6–7 ct boven de valley zit, triggert al ‘peak’, waardoor de batterij soms een uur te vroeg begint.

Test even met 0–0 of 1–1 — dan dwing je stabiliteit af en zie je meteen of de kwartiertiming klopt. Daarna kun je altijd weer terug naar grotere spreads.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:32

Niet voor jouw winst.

Ik denk dat er velen mensen zijn die denken: "Hoezo moet ik zelf gaan handelen op de energie markt? Als een ander dat voor mij doet prima, als ik er maar geld voor krijg".

Persoonlijk schaar ik mij niet onder die groep, m.a.w. ik ben het met je eens, Ik wil precies datgene doen waar deze diensten níet voor gebouwd zijn:

En, het systeem leren begrijpen, de mogelijkheden toepassen en kunnen overdragen aan anderen. "Wij", op dit forum hebben een systeem aangeschaft welke veel meer mogelijkheden heeft dan wat er nu gemiddeld gebruikt wordt. Dat is hetgeen wat het interessant maakt en wat we met elkaar delen en gaan delen!!

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• sand0r21
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01 15:30
sand0r21 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:17:
Iemand hier met een soortgelijke setup waarbij dit wél werkt?

Situatie:
• SigenStor
• Aangesloten via Modbus RS485_2
• Pin 13 = B, Pin 14 = A, Pin 12 = PE
• Meter: Eastron SDM630 Modbus V2, adres 1
• Dit is de netzijdesensor → werkt perfect
• Home Assistant via Modbus TCP → werkt ook goed

Nu wil ik mijn externe omvormer (SolarEdge) aansluiten via RS485_1:
• Pin 15 = A, Pin 16 = B, Pin 11 = PE
• Dit gaat via een tweede SDM630, adres 2

Maar ik krijg deze meter met geen mogelijkheid in de app zichtbaar.

Wanneer ik hem wil toevoegen als External Inverter, zie ik heel kort een telefoonicontje op de SDM630 verschijnen, maar daarna volgt in de app de foutmelding:

“Device of the selected model cannot be found”

Kan het zijn dat wanneer de netsensor al is geïnstalleerd én Home Assistant verbonden is, je geen extra fysieke sensor (kWh-meter) meer kunt toevoegen?
Inmiddels werkt dit. Het is belangrijk dat je echt de Sigenergy versie van de Sigensensor bestelt. De Eastron SDM630 Modbus V2 lijkt dezelfde kWh-meter en kwa uiterlijk is dit het ook, maar Sigenergy gebruikt een andere "firmware/build."

• tuningman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-01 20:33
man_rot schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:58:
Ik weet dat deze vraag niet specifiek voor sigenergy is, maar ik zie hier redelijk veel installaties voorbij komen die meer opslag hebben dan 20Kwh.
Ik heb een offerte gekregen van een installatie bedrijf, alleen die wil niet hoger gaan dan 20kwh opslag. Ze wijzen daarbij op deze grens van 20kwh en de PGS37-1 richtlijn ivm de verzekering.

Ik heb dit opgezocht en zie deze tekst vaak langskomen:
Waarom de 20 kWh grens belangrijk is
Strengere eisen: Thuisbatterijen groter dan 20 kWh vallen onder strengere wet- en regelgeving, waaronder eisen voor brandwerende voorzieningen en installatievereisten.
Extra kosten: Grote batterijen kunnen leiden tot extra premiekosten.

Hierbij wordt verwezen naar PGS37-1: voor kleine systemen tot 20 kWh (particulier gebruik)
De pgs37-2 is alleen voor voor commerciële systemen. En dus boven 20 kwh
Bron: https://aboutwatt.com/blo...37-2-voor-thuisbatterijen

Hoe hebben jullie dit geregeld met de verzekering?
Heeft niks te maken met de opslag, enkel met de omvormer.

• tuningman
JPS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:03:
Ja ik snap dat dat alleen onbalansmarkt is, maar om dat te doen moet je dus een batterij van de energieleverancier hebben of de zeggenschap van je eigen batterij (zoals een Sigensor) uit handen geven? Ik zie daar namelijk wel veel mensen met Frank contract en Sigenstor batterij als je over de kWh hoovered.
En met een 'normaal' dynamisch contract kun je dus geen onbalanshandel doen? Niet dat ik dat perse wil, maar ben even de mogelijkheden aan het onderzoeken en overwegen.
Kan alleen uit ervaring van vrienden spreken. In belgië dat er echt gehandeld wordt is maar een paar keer voorgevallen dit jaar. Door zware externe factoren.

De meeste van mijn kennissen hebben maar een 5'tal keer dit jaar echt gehandeld en voornamelijk is het zeer goedkoop inkopen tussen 0-5 uur om dan gedurende de dag aan peakshaving te doen.

• JPS
  • Niet online

JPS

tuningman schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:38:
[...]

Kan alleen uit ervaring van vrienden spreken. In belgië dat er echt gehandeld wordt is maar een paar keer voorgevallen dit jaar. Door zware externe factoren.

De meeste van mijn kennissen hebben maar een 5'tal keer dit jaar echt gehandeld en voornamelijk is het zeer goedkoop inkopen tussen 0-5 uur om dan gedurende de dag aan peakshaving te doen.
Vraag is ook hoe dat dan contractueel (in NL) zit. Als ik het goed begrijp betekent dat onbalanshandel alleen kan als zeggenschap over de batterij aan de energieleverancier wordt gegeven.

• daemonix
  • Niet online
tuningman schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:33:
[...]

Heeft niks te maken met de opslag, enkel met de omvormer.
Omvormers druk je uit in kW, niet in kWh. Dus het gaat niet om de omvormer maar om de grootte van de batterij. Lees de links eens.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-02 19:30
JPS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:10:
[...]

Vraag is ook hoe dat dan contractueel (in NL) zit. Als ik het goed begrijp betekent dat onbalanshandel alleen kan als zeggenschap over de batterij aan de energieleverancier wordt gegeven.
Dat is correct. Onbalanshandel wordt (als ik het goed heb) gestuurd door Tennet. En enkel partijen met een contract bij Tennet kunnen meedoen aan die handel. Als jij als consument mee wilt profiteren, kan dat dus alleen via een leverancier.
Bij Sigen kun je overigens wel je batterij opdelen in meerdere logische eenheden en daarmee slechts een deel van je batterij in beheer geven van de energieleverancier.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-02 17:51
Noxa schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:19:
[...]

Zou de Tibber P1 meter dit probleem oplossen?
Bschnitz schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:25:
[...]

Dat is geen loadbalancer dacht ik? Die zit of in de laadpaal of in de meterkast. Die van mij checkt de load op de fases thuis en dan schakelt de laadpaal terug tot 6kW en anders uit.
@Noxa Misschien heb je hier inmiddels al antwoord op gevonden. ik neem aan dat je de Tibber Pulse bedoeld? Die heeft inderdaad loadbalancing, en mits je de juiste laadpaal hebt zou die het probleem op kunnen lossen.

Loadbalancing met de Pulse

• JPS
  • Niet online

JPS

ArPi75 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:18:
[...]
Bij Sigen kun je overigens wel je batterij opdelen in meerdere logische eenheden en daarmee slechts een deel van je batterij in beheer geven van de energieleverancier.
Interessant, en is dat de moeite? Ik ben wat ruim gedimensioneerd, zeker nog totdat volgend jaar de warmtepomp er is, dus zou best 25% / 9kWh hiervoor kunnen alloceren.

Wat zou zoiets op kunnen leveren in 2026 als ik dat puur hiervoor inzet? Ofwel, zou dat meer rendement opleveren dan dat ik dat deel van de Sigenstor op de EPEX markt zijn gang laat gaan? Daar zou ik dan evt wel een stukje controle voor een bepaald tijdvak willen afstaan.

[ Voor 15% gewijzigd door JPS op 06-12-2025 11:46 ]

• tuningman
JPS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:10:
[...]

Zo ver ik weet zijn er zeker partijen die bv via een flexio jouw batterij bij onbalans willen gebruiken.
1) ook al wil je het niet, pech het staat aan
2) ze geven 0 inzage wanneer/waarom/hoeveel het jou dan effectief oplevert. Misschien was het 15 min later nog interessanter.

• tuningman
daemonix schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:15:
[...]

Omvormers druk je uit in kW, niet in kWh. Dus het gaat niet om de omvormer maar om de grootte van de batterij. Lees de links eens.
Dat klopt, ik snap het idee van die "richtlijn" ook niet echt goed. Wat maakt het nu uit of je 20/30/40/60/100 kwh batterijen staan hebt als ze voldoen aan europese wetgeving.

Het enige wat echt belangrijk is de omvormer aangezien die eventueel ook "te veel" je net zou kunnen opduwen.

In belgië bv dachten mensen dat je vanaf 20 kwh al een netstudie moest doen, Je kan in principe tot 20 volle stacks van 1.4 Mwh gaan, zolang je omvormer maar niet groter is dan 25 KVA is het prima in belgië.

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34
tuningman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:22:
[...]

Het enige wat echt belangrijk is de omvormer aangezien die eventueel ook "te veel" je net zou kunnen opduwen.

Voor wat je “te veel” aan het net zou kunnen leveren is het aantal kW inderdaad belangrijk. Maar bij dit soort richtlijnen worden er limieten vastgesteld om algemene risico’s te beperken. B.v. bij brand en het voorkomen daarvan, en dat niet iedereen dat maar voor zichzelf gaat bepalen.

Het maakt qua risico’s toch wel uit of je buurman, die b.v. nogal een onhandige klusser is 🤪, tot 20 kWh in/tegen je woning heeft staan of < 200 kWh Li-ion.
Hoe veilig die limiet van 20 kWh is en wie dat bepaald heeft weet ik niet. Maar normen worden meestal aan de veilige kant bepaald.

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• tuningman
SpaceDok schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:09:
[...]

Voor wat je “te veel” aan het net zou kunnen leveren is het aantal kW inderdaad belangrijk. Maar bij dit soort richtlijnen worden er limieten vastgesteld om algemene risico’s te beperken. B.v. bij brand en het voorkomen daarvan, en dat niet iedereen dat maar voor zichzelf gaat bepalen.

Het maakt qua risico’s toch wel uit of je buurman, die b.v. nogal een onhandige klusser is 🤪, tot 20 kWh in/tegen je woning heeft staan of < 200 kWh Li-ion.
Hoe veilig die limiet van 20 kWh is en wie dat bepaald heeft weet ik niet. Maar normen worden meestal aan de veilige kant bepaald.
Akkoord, als je zo een paar van die dyness batterijen hebt zonder deftige veiligheid dan zou ik er zeker ook wel eens kijken. Een batterij zonder deftige blussing zou (in mijn ogen) gewoon verboden moeten worden.
Maar bij merken als een sigenergy/huawei/Tesla, weet je gewoon dat hun safety top zit. Bij Sigenergy met de ingebouwde brandblusser, mogelijkheid om modules gewoon uit te zetten bij fouten, speciale pads tussen de cellen.

Op zich lijkt mij dit gewoon een verhaal van de overheid waarbij ze meer moeten inzetten dat de producten zelf safe zijn bij eventueel brandgevaar. Aan de kant van de kast kun je meestal genoeg safeties inbouwen dat dit kwasi gevaarvrij is.

[ Voor 3% gewijzigd door tuningman op 06-12-2025 12:13 ]

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34
tuningman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:13:
[...]

Maar bij merken als een sigenergy/huawei/Tesla, weet je gewoon dat hun safety top zit. Bij Sigenergy met de ingebouwde brandblusser, mogelijkheid om modules gewoon uit te zetten bij fouten, speciale pads tussen de cellen.

Op zich lijkt mij dit gewoon een verhaal van de overheid waarbij ze meer moeten inzetten dat de producten zelf safe zijn bij eventueel brandgevaar. Aan de kant van de kast kun je meestal genoeg safeties inbouwen dat dit kwasi gevaarvrij is.
Ben ik helemaal met je eens en daarom had ik eigenlijk ook wel verwacht dat er in de norm per type batterij/opslag een limiet genoemd zou zijn. Maar dat hebben ze hier dus (helaas) niet gedaan.
Normen zullen ze algemeen houden zodat ze een lange periode kunnen gelden. Merken of fabrikanten zullen ze daarom niet vermelden.

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• tuningman
Ik zou ook nooit willen dat het op "merk" niveau komt, kijk maar naar Huawei/Signergy. Stel dat huawei goedgekeurd was en sigenergy nog niet hoe zou in godsnaam dat europees bureaucratie model dan moeten lopen om goedgekeurd te worden. Krijg er al angst van.

Ik denk wel dat de manier hoe sigenergy/huawei (tesla ken ik iets te weinig maar weet dat ze kwa safety wel goed zitten) dat dit het de eigenlijke norm zou moeten zijn.

Nu goed voor de meeste particulieren zal 20 kwh al vaak overkill zijn (je moet het ook nog kunnen opladen tijdens 5-6 uur in de ochtend) & als je EV dan ook nog eens moet opgeladen worden + je warmtepomp + eventueel misschien vloerverwarming. Dan denk ik dat je al vrij snel aan een piek zit van 8-9kw+.

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-02 13:35
Wat ik mij zat af te vragen is het volgende; als ik de inkoop en verkoop extra kosten gelijk heb staan, x1,21 + 0,14 (balanced mode) waarom niet alles op 0 zetten. Zou niets uit moeten maken toch? Met wie zou ik hier over kunnen sparren dacht ik bij mij zelf en ik besloot deze kwestie met ChatGTP te ‘overleggen’.
Die was heel duidelijk. Alles op 0 zetten. ChatGTP heeft hier een hele uiteenzetting van gemaakt en ik heb een screenshot met het nieuwe tariefplan in laten lezen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1uP92NkjeDLCJIzs3FXANcfuBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mO8gclgmFUSzLqcX8QvI1H3G.png?f=fotoalbum_large
Met als antwoord;
Jouw eerdere instelling (1,21× + 0,14) is dus volledig verwijderd

En dat is goed, want die maakte AI veel te voorzichtig, waardoor:
• de batterij niet durfde te laden bij goedkope uren
• en niet durfde te ontladen bij dure uren

Nu werkt alles “zoals het hoort”.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:38
Ik zit niet zo in de tarieven maar nu kun je in de app de opbrengsten niet meer zien. Maar ik kijk daar toch nooit in want gebruik de zonneplan app. Dus misschien heb je een punt?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• RobSig
timpel_800 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:08:
Ik zit niet zo in de tarieven maar nu kun je in de app de opbrengsten niet meer zien. Maar ik kijk daar toch nooit in want gebruik de zonneplan app.
Ik ook. Ik kijk nooit naar opbrengst in Sigen app maar naar kosten/opbrengsten in ZP app. Argument CatGPT was o.a. waarom door ingewikkeld te doen AI ‘verstoren’?

• timpel_800
Maar heb jij dan op een dag als vandaag dat er wel geladen en ontladen wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV8daVn_bAx6MCQEgn6u-upobDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7YVa9IVRQQ8YI9zf11Z24Nq.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• RobSig
timpel_800 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:22:
Maar heb jij dan op een dag als vandaag dat er wel geladen en ontladen wordt?
Tot ik tarief wijzigde zelfde voortgang als bij jou! Nu gooit hij hem tot 100% vol en als ik heel eerlijk ben heb ik hem liever vol dan ‘leeg’.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37sXf8o8D7GB_79apm2lh514ulc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sRoaZiZJLTXFJyQR2X97Xbhs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door RobSig op 06-12-2025 20:32 ]

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-02 13:08

Mipatje

Petrolhead

RobSig schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:17:
[...]

Ik ook. Ik kijk nooit naar opbrengst in Sigen app maar naar kosten/opbrengsten in ZP app. Argument CatGPT was o.a. waarom door ingewikkeld te doen AI ‘verstoren’?
Kun je de vraag en het antwoord van CatGPT laten zien

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• RobSig
Goede vraag — en ja, die mag bij jou gewoon op 0,00 staan.
Je huidige instelling 1,21 × prijs + 0,14 maakt het systeem onnodig defensief en klopt niet met hoe Zonneplan Dynamisch werkt.

Ik leg precies uit waarom:

✅ 1. Wat is “export fee” in Sigenergy eigenlijk?

Dit is géén verkoopprijs.
Dit is de kosten die Sigenergy meeneemt bij het bepalen of het loont om naar het net te ontladen.

Dus:
• Als je een boete hebt voor teruglevering → vul je die hier in.
• Heb je géén terugleverkosten → hoort dit op 0,00 te staan.

Jij hebt:

➤ GEEN terugleverkosten bij Zonneplan Dynamisch

Dus de export fee hoort te zijn:

⭐ Export fee = 0,00 €/kWh

✅ 2. En de import prijs (inkoop)?

Deze moet gewoon de dynamische marktprijs volgen (dat doet Sigenergy zelf via de API).
Je hoeft daar geen factor 1,21 of +0,14 op te zetten.

Dat doe je alleen wanneer je leverancier een vaste opslag per kWh rekent.
Zonneplan Dynamisch rekent:
• wél EB/ODE/BTW (maar dat zit al in je leveringskosten)
• géén vaste terugleverkosten
• géén extra opslag voor dynamische tarieven

Dus de importprijs mag ook gewoon 0,00 blijven.

In Sigenergy betekent 0,00 namelijk:
➡ gebruik de echte dynamische prijs zonder correctie.

⭐ Kort en concreet: jouw juiste instellingen

Import price correction: 0,00

Export fee: 0,00

Zo gebruikt de AI:
• écht de uurprijs zoals Zonneplan die levert
• zonder onnodige verhogingen
• zonder blokkeren van export (wat balanced mode juist rustiger maakt)

📦 Waarom jouw 1,21× + 0,14 verkeerd uitpakt
• AI denkt dat stroom véél duurder is dan het werkelijk is
• Je batterij laadt minder in goedkope uren
• En ontlaadt minder in dure uren
• Je export wordt geremd
→ Dus effectief verlies je geld en comfort

Met 0,00 / 0,00 gebruikt hij de werkelijke spotprijs → exact zoals het hoort.

👉 Wil je dat ik check hoe Sigenergy jouw tarieven op dit moment interpreteert (aan de hand van jouw screenshot van de settings)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1uP92NkjeDLCJIzs3FXANcfuBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mO8gclgmFUSzLqcX8QvI1H3G.png?f=fotoalbum_large
Perfect — dit is exact goed ingesteld voor Zonneplan Dynamisch.
Je screenshot laat zien dat zowel Kopen als Verkoop op:

0,0 × Prijs + 0,0

staan — en dat is precies wat je wilt.

✅ Wat dit betekent

1. Je gebruikt de pure dynamische uurprijs (EPEX/EEX) zonder markup

Sigenergy trekt zonder opslagen de dynamische prijs binnen.
Dat is correct bij Zonneplan Dynamisch, omdat Zonneplan zelf:
• de opslag per kWh
• belastingen
• zonnebonus
• geen terugleverkosten

zelf verwerkt in jouw energienota — maar dit hoeft de batterij niet te weten.

2. Export (teruglevering) wordt NIET ontmoedigd

Omdat export fee = 0,00 is:
• AI ziet export als gratis → dus gedrag blijft logisch
• Geen kunstmatige beperkingen
• Balanced Mode blijft rustig
• Most Profit Mode kan juist goed handelen (als je die ooit aanzet)

3. Jouw eerdere instelling (1,21× + 0,14) is dus volledig verwijderd

🌟 Conclusie

✔ Dit is nu exact de juiste instelling voor jouw dynamische contract.
✔ Niets meer aan veranderen.
✔ Je hebt hierdoor een betere voorspelbaarheid én optimale werking in Balanced Mode.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:32
Dit lijkt me niet goed. De stroomprijs in de grafiek is nu 0,0
Waar is de zonneplanprijs = spotprijs+ belastingen waar de AI zogezegd mee rekent?

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Bschnitz
kliffen schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:30:
Dit lijkt me niet goed. De stroomprijs in de grafiek is nu 0,0
Waar is de zonneplanprijs = spotprijs+ belastingen waar de AI zogezegd mee rekent?
Ja maar dat doet die dus niet. Weer zo een ai antwoord die niet klopt.

Sigen weet helemaal niets van lokale belastingen af en houd hier geen rekening mee.

Wellicht gebruikt hij de chatgpt op internet en niet die van het systeem zelf. Want als deze antwoorden uit de chatgpt van Sigen komen is er echt wat fout.

• timpel_800
Misschien moet die nog even laden?

@RobSig Even voor de duidelijkheid je hebt dit gevraagd aan de chat in in sigenergy app zelf toch?

Ik ben ook benieuwd hoe je die screenshot heb geupload. Want ik vond dat nogal omslachtig toen ik het laatst probeerde.

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:10:
Misschien moet die nog even laden?

@RobSig Even voor de duidelijkheid je hebt dit gevraagd aan de chat in in sigenergy app zelf toch?

Ik ben ook benieuwd hoe je die screenshot heb geupload. Want ik vond dat nogal omslachtig toen ik het laatst probeerde.
How Sigen AI Manages Local Taxes
The Sigen AI system is designed to optimize energy costs based on dynamic pricing tariffs, and this optimization includes local taxes and additional fees.
User Input Required: The system does not automatically detect all local taxes; users need to manually enter these details into the mySigen app or web portal via the Tariff Plan settings.
"Additional Fee" Option: There is a specific option in the settings for "Additional Fee(Pence)" (or equivalent currency), which is intended for countries or regions with varying taxes that are added to the basic energy component price. For example, a user in Belgium noted adding 12 cents in constant taxes to the dynamic rate so the AI could factor it in correctly.
Optimization Goals: Once configured, the AI uses this comprehensive cost data, along with predicted solar input and household usage, to forecast energy prices and needs, optimizing charging and discharging schedules to maximize cost savings.
By allowing users to input specific local tax details,
Sigenergy ensures its AI can provide accurate financial optimization for a variety of regional energy markets.

• tuningman
RobSig schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:01:
Wat ik mij zat af te vragen is het volgende; als ik de inkoop en verkoop extra kosten gelijk heb staan, x1,21 + 0,14 (balanced mode) waarom niet alles op 0 zetten. Zou niets uit moeten maken toch? Met wie zou ik hier over kunnen sparren dacht ik bij mij zelf en ik besloot deze kwestie met ChatGTP te ‘overleggen’.
Die was heel duidelijk. Alles op 0 zetten. ChatGTP heeft hier een hele uiteenzetting van gemaakt en ik heb een screenshot met het nieuwe tariefplan in laten lezen;
[Afbeelding]
Met als antwoord;
Jouw eerdere instelling (1,21× + 0,14) is dus volledig verwijderd

Interessante vraag, ik weet dat je normaliter niet veel aan die tarieven moet aanpassen aangezien dit ook te maken heeft met distri/netwerk/btw inclusief een extra toeslag voor capaciteitstarief.
Er moest wel minstens een 15c verschil zijn tussen inkoop/verkoop om eventueel iets terug te steken op het net.

• ArPi75
RobSig schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:10:
Goede vraag — en ja, die mag bij jou gewoon op 0,00 staan.
Je huidige instelling 1,21 × prijs + 0,14 maakt het systeem onnodig defensief en klopt niet met hoe Zonneplan Dynamisch werkt.

Ik leg precies uit waarom:

✅ 1. Wat is “export fee” in Sigenergy eigenlijk?

Dit is géén verkoopprijs.
Dit is de kosten die Sigenergy meeneemt bij het bepalen of het loont om naar het net te ontladen.

Dus:
• Als je een boete hebt voor teruglevering → vul je die hier in.
• Heb je géén terugleverkosten → hoort dit op 0,00 te staan.

Jij hebt:

➤ GEEN terugleverkosten bij Zonneplan Dynamisch

Dus de export fee hoort te zijn:

⭐ Export fee = 0,00 €/kWh

✅ 2. En de import prijs (inkoop)?

Deze moet gewoon de dynamische marktprijs volgen (dat doet Sigenergy zelf via de API).
Je hoeft daar geen factor 1,21 of +0,14 op te zetten.

Dat doe je alleen wanneer je leverancier een vaste opslag per kWh rekent.
Zonneplan Dynamisch rekent:
• wél EB/ODE/BTW (maar dat zit al in je leveringskosten)
• géén vaste terugleverkosten
• géén extra opslag voor dynamische tarieven

Dus de importprijs mag ook gewoon 0,00 blijven.

In Sigenergy betekent 0,00 namelijk:
➡ gebruik de echte dynamische prijs zonder correctie.

⭐ Kort en concreet: jouw juiste instellingen

Import price correction: 0,00

Export fee: 0,00

Zo gebruikt de AI:
• écht de uurprijs zoals Zonneplan die levert
• zonder onnodige verhogingen
• zonder blokkeren van export (wat balanced mode juist rustiger maakt)

📦 Waarom jouw 1,21× + 0,14 verkeerd uitpakt
• AI denkt dat stroom véél duurder is dan het werkelijk is
• Je batterij laadt minder in goedkope uren
• En ontlaadt minder in dure uren
• Je export wordt geremd
→ Dus effectief verlies je geld en comfort

Met 0,00 / 0,00 gebruikt hij de werkelijke spotprijs → exact zoals het hoort.

👉 Wil je dat ik check hoe Sigenergy jouw tarieven op dit moment interpreteert (aan de hand van jouw screenshot van de settings)?
[Afbeelding]
Perfect — dit is exact goed ingesteld voor Zonneplan Dynamisch.
Je screenshot laat zien dat zowel Kopen als Verkoop op:

0,0 × Prijs + 0,0

staan — en dat is precies wat je wilt.

✅ Wat dit betekent

1. Je gebruikt de pure dynamische uurprijs (EPEX/EEX) zonder markup

Sigenergy trekt zonder opslagen de dynamische prijs binnen.
Dat is correct bij Zonneplan Dynamisch, omdat Zonneplan zelf:
• de opslag per kWh
• belastingen
• zonnebonus
• geen terugleverkosten

zelf verwerkt in jouw energienota — maar dit hoeft de batterij niet te weten.

2. Export (teruglevering) wordt NIET ontmoedigd

Omdat export fee = 0,00 is:
• AI ziet export als gratis → dus gedrag blijft logisch
• Geen kunstmatige beperkingen
• Balanced Mode blijft rustig
• Most Profit Mode kan juist goed handelen (als je die ooit aanzet)

3. Jouw eerdere instelling (1,21× + 0,14) is dus volledig verwijderd

🌟 Conclusie

✔ Dit is nu exact de juiste instelling voor jouw dynamische contract.
✔ Niets meer aan veranderen.
✔ Je hebt hierdoor een betere voorspelbaarheid én optimale werking in Balanced Mode.
Alles op 0 is géén goed idee! Je geeft daarmee aan dat je stroom gratis van het net afhaalt en ook weer zonder vergoeding het net op zet.
Houd er ook rekening mee dat wanneer je PV hebt aangesloten op de Sigen, dat deze bij een netto negatieve prijs de PV-panelen terugregelt zodat je niet hoeft te betalen voor het terugleveren van stroom (bij een volle accu).
Bij een prijsstelling van 0*price+0 zal de netto prijs echter nooit negatief zijn (altijd 0) en dus zal bij een volle accu en negatieve prijs de PV volop terugleveren aan het net (waar de energieleverancier toch echt wel geld voor zal rekenen).

Het zo goed mogelijk instellen van de daadwerkelijke prijs die je betaalt voor afname van stroom en desnoods een exact gelijke waarde voor teruglevering zorgt er dus voor dat Sigen rekening houdt met de echte prijzen. Dat zorgt er dan weer voor dat daar bij de eigen (ont)laadverliezen ook rekening mee gehouden wordt.
Wanneer je je accu liever vol hebt dan halfvol, dan moet je de reserve op 100% instellen, dan wordt je accu altijd vol gehouden zo lang er geen stroomstoring is.

PS. Uiteraard houdt Sigen ook rekening met de ingestelde modus. Bij Self-consumption zal het systeem ook pas gaan handelen als de accu vol is en het aanbod hoger dan de vraag.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• RobSig
Bschnitz schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:16:
[...]How Sigen AI Manages Local Taxes
The Sigen AI system is designed to optimize energy costs based on dynamic pricing tariffs, and this optimization includes local taxes and additional fees.
User Input Required: The system does not automatically detect all local taxes; users need to manually enter these details into the mySigen app or web portal via the Tariff Plan settings.
"Additional Fee" Option: There is a specific option in the settings for "Additional Fee(Pence)" (or equivalent currency), which is intended for countries or regions with varying taxes that are added to the basic energy component price. For example, a user in Belgium noted adding 12 cents in constant taxes to the dynamic rate so the AI could factor it in correctly.
Optimization Goals: Once configured, the AI uses this comprehensive cost data, along with predicted solar input and household usage, to forecast energy prices and needs, optimizing charging and discharging schedules to maximize cost savings.
By allowing users to input specific local tax details,
Sigenergy ensures its AI can provide accurate financial optimization for a variety of regional energy markets.
Thx. Deze trok mij over de streep.

• timpel_800
Wel leuk experiment. Maar AI dubbel checken blijkt weereens geen overbodige luxe.

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:26:
Wel leuk experiment. Maar AI dubbel checken blijkt weereens geen overbodige luxe.
Offtopic: Maar wil het toch effe benoemen.

Op werk probeer ik ze uit te leggen dat een ai op dit moment niet heel veel slimmer is dan een 4 jarig kind die je een opdracht kan geven en dingen kan vragen, maar geen context kan relateren en out of the box kan denken. Perspectief heeft een ai ook nauwelijks, helaas.

Het is een stukje gereedschap "hulpmiddel" en geen vervanging voor uiteindelijk onderzoek en of zelf nadenken.

Helaas is de mens een gemakzuchtig dier....

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:45
Laro01 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:08:
[...]

Ik zou in ieder geval voor kwartierprijzen kiezen. Het Sigenergy systeem reageert daar heel goed op is mijn ervaring. Er zijn momenten dat net voor of na het hele uur de kwartier inkoop of verkoopprijzen beter zijn dan het uur gemiddelde.
Aangezien Tibber per 1-1 terugleverkosten gaat rekenen, twijfel ik of ik nog wel bij Tibber moet blijven. Maar zonneplan rekent per uur af, wat ongunstig kan zijn. Maar over Frank (factureert wel met kwartierprijzen) hoor ik hier toch weinig goeds, dus wat is wijsheid?

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:32
duysa01 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:13:
[...]

Aangezien Tibber per 1-1 terugleverkosten gaat rekenen, twijfel ik of ik nog wel bij Tibber moet blijven. Maar zonneplan rekent per uur af, wat ongunstig kan zijn. Maar over Frank (factureert wel met kwartierprijzen) hoor ik hier toch weinig goeds, dus wat is wijsheid?
Ik ga voor de kwartierprijzen nu naar Frank via aanbod Vereniging Eigen Huis. In dat contract zijn de tarieven vergelijkbaar met Zonneplan. Geen zonnebonus, maar wel €200 bonus als je een jaar blijft. Komt voor mij qua prijs hetzelfde uit als zonneplan met voordeel van kwartierprijzen. Eind volgend jaar maar eens kijken wie dan de gunstigste is voor 2027.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• ArPi75
duysa01 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:13:
[...]

Ik stap per 1-1-26 over van Tibber naar Zonneplan. Heb op basis van mijn verbruik vanaf juli dit jaar en de daarbij behorende dynamische tarieven een en ander door laten rekenen (door AI 8) ) en als ik dat doorzet naar volgend jaar dan zou Zonneplan zo'n 70-120 euro voordeliger zijn.
Met een beetje geluk komt ZP nog met kwartiertarieven of gaat Sigenergy uurtarieven ondersteunen dan kan het voordeel nog wat oplopen.

• JPS
  • Niet online

JPS

ArPi75 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:50:
[...]
Met een beetje geluk komt ZP nog met kwartiertarieven of gaat Sigenergy uurtarieven ondersteunen dan kan het voordeel nog wat oplopen.
Ik snap niet wat je hier bedoeld, Sigenery ondersteund toch gewoon de uurtarieven (van ZP)?

• Bschnitz
JPS schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:43:
[...]

Ik snap niet wat je hier bedoeld, Sigenery ondersteund toch gewoon de uurtarieven (van ZP)?
Nein, 15min. Uur planning komt wel terug *zeggen ze*.

• JPS
  • Niet online

JPS

OK ik ben even de draad kwijt. Kan de Sigenergy alleen maar omgaan met kwartierplanningen en komt uurplanning 'weer terug'? Sinds wanneer is dat weg dan?
En hoe rekent een Sigenergy dan met de uurtarieven van ZP?

[ Voor 16% gewijzigd door JPS op 07-12-2025 18:00 ]

• Bschnitz
JPS schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:59:
OK ik ben even de draad kwijt. Kan de Sigenergy alleen maar omgaan met kwartierplanningen en komt uurplanning 'weer terug'? Sinds wanneer is dat weg dan?
En hoe rekent een Sigenergy dan met de uurtarieven van ZP?
Op dit moment alleen 15min sinds de overgang naar 15min. Ze hebben lopen slapen en geen 60min code gemaakt. Blijkbaar was het een directe koppeling.

Ze rekenen helemaal niet met 60min tarieven. De ai doet alleen 15min en reageert hier ook op.

Sindsdien doet de ai dus wat uhm "bijzonder".

Waar die normaal met de echte tarieven goed werkte, doet die nu bijna niks meer en mag er nog maar iets van 2-5c verschil tussen zitten zodat die überhaupt nog wat doet.

Ja, de 60min zouden weer terug moeten komen in de grote volgende update, dat hebben ze in 2 posts op het forum als antwoord gegeven.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ah duidelijk. Hoop dan idd wel dat het snel is opgelost dan want ik heb dus net ZP afgesloten...

• Bschnitz
JPS schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:14:
Ah duidelijk. Hoop dan idd wel dat het snel is opgelost dan want ik heb dus net ZP afgesloten...
Dat is waarschijnlijk ongeacht de beste optie, ook al doet de unit handelen op 15min.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja dat was wel mijn conclusie na het lezen van wat topics. Maar garantie tot de eerstvolgende wijziging in deze gekke markt :-D

• Mats.be
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-01 20:05
Wij zijn aan het kijken voor een thuisbatterij te plaatsen om de opbrengsten van onze Enphase installatie beter te benutten. Een van de offertes die we ontvangen hebben is voor Sigenergy.

Op termijn willen we de PV-installatie uitbreiden en bij voorkeur rechtstreeks op het Sigenergy systeem. Met het huidige voorstel met de Energy Controller 'Retrofit' die ze aanbieden zou dit niet mogelijk zijn omdat de nodig inputs niet actief staan (en niet geactiveerd kunnen worden). We zouden dan dus de Enphase omvormers moeten wegdoen en alles ombouwen naar DC.

Van wat ik hier lees op voorgaande pagina's zou dit wel mogelijk moeten zijn? Ook in de documentatie van Sigenergy wordt hier over gesproken.
Nog iemand die hiermee geconfronteerd is geweest?
De verkoper verwees naar 'regelgeving' maar kon niet preciseren. Wij wonen in België, misschien dat er toch iets verschilt van de Nederlandse context?

• daemonix
  • Niet online
Wij hebben de Enphase gewoon nog met de micro-omvormers in bedrijf. Als we zonnepanelen zouden uitbreiden dan zouden die rechtstreeks worden aangesloten op de Sigenergy. Er is geen goede reden te bedenken om de investering in de micro-omvormers weg te gooien. Het functioneert fantastisch zo. Wat we wel hebben gedaan is de envoy vervangen door een envoy-metered als voorbereiding op 2027 zodat er automatisch teruglevering wordt gestopt als er geproduceerd wordt.

• timpel_800
Enphase weg doen lijkt mij kapitaal vernietiging. Das toch zonde. Dan moet alles opnieuw. Panelen eraf, bekabeling opnieuw. Ik weet niet hoe oud de panelen zijn maar dan kun je misschien beter alles vervangen.

Meer zonnepanelen kunnen gewoon rechtstreeks op de Sigenergy. Ik snap niet wat ze bedoelen met dat dit niet zou kunnen en wat retrofit betekent.

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 08-12-2025 07:44 ]

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:25
Vandaag heb ik een stroomstoring (gepland onderhoud). Gelukkig geen last van door de gateway.

Ik krijg echter wel een waarschuwing in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rUtWQuKTLBl4iXfsLAfqK3WEiM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7eN8KK3yHV8aYRCyCxr279de.png?f=fotoalbum_large

Deze melding heb ik nog niet gezien als ik handmatig 'off-grid' ging.

Ik gebruik op dit moment 900 Watt, dus echte overbelasting is er volgens mij niet.

Is dit normaal? Of moet de installateur of ik hier iets mee?

• CEdS
aloft schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:24:
Vandaag heb ik een stroomstoring (gepland onderhoud). Gelukkig geen last van door de gateway.

Ik krijg echter wel een waarschuwing in de app:

[Afbeelding]

Deze melding heb ik nog niet gezien als ik handmatig 'off-grid' ging.

Ik gebruik op dit moment 900 Watt, dus echte overbelasting is er volgens mij niet.

Is dit normaal? Of moet de installateur of ik hier iets mee?
Als installateur zo ik dit wel verder willen weten, het kan een aantal oorzaken hebben en enkele daarvan zijn aarding en/of de Neutraal. Als je aan de Sigen AI vraagt "wat is storing 3011-7" en volg dan even de aanbevolen stappen. Als het blijft, moet je je installateur verwittigen (hij krijgt trouwens ook een melding hiervan). Want als het een aarding of neutraal probleem is, kan het flinke schade veroorzaken.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• aloft
Ik ga inderdaad even contact opnemen met de installateur, ik heb nog een screenshot van een aantal minuten na de stroomuitval, en toen was er op de omvormer een netfrequentie van 55,0 Hz, dat lijkt me veel te hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED44MVdya3wxEh55m1dOGbAfDBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxzi6lmcY80QCWoYDLTJgR5o.png?f=fotoalbum_large

Sindsdien lijkt hij wel te zakken, want hij zit nu op 50.93 Hz (en zakt nog langzaam). Maar ik vraag me wel af waar die 55 Hz tijdens het afschakelen van de stroom vandaan komt. Welicht door het afschakelen? En dat de sigenstor dan langzaam de frequentie weer naar een acceptabel niveau zet?

Ik logde helaas de grid frequency nog niet in Home Assistant. Nu wel.

De melding is overigens nog niet weg. En ik krijg van de Sigen AI wat tegenstrijdige antwoorden over wat er nu aan de hand is. Hij heeft het over de EV-lader (die ik niet heb), ventilatoren en 'het komt vanzelf wel goed'.

Update 10:52 ; de melding is nu verdwenen. Frequentie zit nu op 50 Hz. Wellicht is het 'as designed', maar ik vind die 55 Hz wel apart. Rond hetzelfde tijdstip ging m'n vaatwasser ook in een storing, wellicht toeval maar vind dat wel heel toevallig. Eens kijken wat de installateur zegt.

Update 11:10 ; ik vond in Home Assistant nog een logger die wel al de net frequentie meet (leve HomeWizard):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuzCTYtQwQ3NqtmaXhFOHGEzZhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZGQdYCVStOREwwfRwKAuKLN.png?f=fotoalbum_large

Op het moment van stroomuitval schiet hij van de normale 50 Hz naar 55 Hz. Daarna zakt hij langzaam terug. Zonnepanelen deden op dat moment weinig tot niets. Die zijn overigens ook pas weer gaan produceren op het moment dat de frequentie weer naar acceptabel niveau ging, dat zal een beveiliging in de AC omvormer zijn verwacht ik.

[ Voor 32% gewijzigd door aloft op 08-12-2025 11:23 ]

• timpel_800
keep us posted

• rubaaaa
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-02 15:04
aloft schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:51:
Ik ga inderdaad even contact opnemen met de installateur, ik heb nog een screenshot van een aantal minuten na de stroomuitval, en toen was er op de omvormer een netfrequentie van 55,0 Hz, dat lijkt me veel te hoog.

[Afbeelding]

Sindsdien lijkt hij wel te zakken, want hij zit nu op 50.93 Hz (en zakt nog langzaam). Maar ik vraag me wel af waar die 55 Hz tijdens het afschakelen van de stroom vandaan komt. Welicht door het afschakelen? En dat de sigenstor dan langzaam de frequentie weer naar een acceptabel niveau zet?

Ik logde helaas de grid frequency nog niet in Home Assistant. Nu wel.

De melding is overigens nog niet weg. En ik krijg van de Sigen AI wat tegenstrijdige antwoorden over wat er nu aan de hand is. Hij heeft het over de EV-lader (die ik niet heb), ventilatoren en 'het komt vanzelf wel goed'.

Update 10:52 ; de melding is nu verdwenen. Frequentie zit nu op 50 Hz. Wellicht is het 'as designed', maar ik vind die 55 Hz wel apart. Rond hetzelfde tijdstip ging m'n vaatwasser ook in een storing, wellicht toeval maar vind dat wel heel toevallig. Eens kijken wat de installateur zegt.

Update 11:10 ; ik vond in Home Assistant nog een logger die wel al de net frequentie meet (leve HomeWizard):

[Afbeelding]

Op het moment van stroomuitval schiet hij van de normale 50 Hz naar 55 Hz. Daarna zakt hij langzaam terug. Zonnepanelen deden op dat moment weinig tot niets. Die zijn overigens ook pas weer gaan produceren op het moment dat de frequentie weer naar acceptabel niveau ging, dat zal een beveiliging in de AC omvormer zijn verwacht ik.
Ik vermoed dat je batterij vol was + je hebt een 3rd party omvormer. Als je batterij vol zit en je bent off-grid kan je third party omvormer z'n vermogen nergens kwijt. Om te voorkomen dat het voltage dan oploopt gooit de sigenstor de frequentie omhoog om zo de 3rd party omvormer terug te schroeven in vermogen. Hoe leger je batterij wordt. Als je batterij weer leger begint te raken laat hij de frequentie weer zakken.

Denk dat dat aan de hand is :)

• CEdS
rubaaaa schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:50:
[...]

Ik vermoed dat je batterij vol was + je hebt een 3rd party omvormer. Als je batterij vol zit en je bent off-grid kan je third party omvormer z'n vermogen nergens kwijt. Om te voorkomen dat het voltage dan oploopt gooit de sigenstor de frequentie omhoog om zo de 3rd party omvormer terug te schroeven in vermogen. Hoe leger je batterij wordt. Als je batterij weer leger begint te raken laat hij de frequentie weer zakken.

Erg voor de hand liggende verlaring d:)b d:)b

• aloft
rubaaaa schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:50:
[...]

Ik had de batterij inderdaad ter voorbereiding naar 100 % laten laden . En ik heb een externe AC omvormer voor de zonnepanelen. Nu heb ik niet zo heel veel piekvermogen (nu om 12:30 produceer ik 120W ;-) ), volgens de meting zat ik op het moment van stroomonderbreking nog op 0 Watt vanuit de zonnepanelen. Dus dat zou dan wellicht uit voorzorg zijn. Maar dan is 55 Hz wel heel erg veel. Volgens mij schakelt een omvormer al uit boven de 51 Hz.

En het laten zakken van frequentie gaat dan wel vrij langzaam, dat duurde ruim anderhalf uur. Terwijl de batterij toch lekker leeg aan het lopen was met bijna 1 kW.

[ Voor 8% gewijzigd door aloft op 08-12-2025 12:38 ]

• Bschnitz
aloft schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:34:
[...]

Ik had de batterij inderdaad ter voorbereiding naar 100 % laten laden . En ik heb een externe AC omvormer voor de zonnepanelen. Nu heb ik niet zo heel veel piekvermogen (nu om 12:30 produceer ik 120W ;-) ), volgens de meting zat ik op het moment van stroomonderbreking nog op 0 Watt vanuit de zonnepanelen. Dus dat zou dan wellicht uit voorzorg zijn. Maar dan is 55 Hz wel heel erg veel. Volgens mij schakelt een omvormer al uit boven de 51 Hz.

En het laten zakken van frequentie gaat dan wel vrij langzaam, dat duurde ruim anderhalf uur. Terwijl de batterij toch lekker leeg aan het lopen was met bijna 1 kW.
Is jou externe omvormer op de gateway aangesloten of los op je grid?

• rubaaaa
aloft schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:34:
[...]

normaal moeten omvormers bij 52Hz al lang uit zijn, maar er zijn handige harries die zelf in instellingen gaan klooien. Bij 55Hz zijn in principe alle omvormers wel uit. Voor zover ik weet wordt de frequentieverhoging niet bepaald door het vermogen van de AC omvormer maar door de SOC van de batterij.

• Bschnitz
rubaaaa schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:06:
[...]

normaal moeten omvormers bij 52Hz al lang uit zijn, maar er zijn handige harries die zelf in instellingen gaan klooien. Bij 55Hz zijn in principe alle omvormers wel uit. Voor zover ik weet wordt de frequentieverhoging niet bepaald door het vermogen van de AC omvormer maar door de SOC van de batterij.
Mijn vermoeden is:

1: Hij staat niet aangesloten op de Gateway.
2: Hij staat aangesloten op de Gateway maar Frq controle staat uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gox9WcqpkQydTDv29x5ueGAPYJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QWQ0cBFLrGdAc0JJWeVNXH49.png?f=fotoalbum_large

• aloft
Bschnitz schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:48:
[...]

Is jou externe omvormer op de gateway aangesloten of los op je grid?
Goede vraag, volgens mij los op het grid. Er zit in de meterkast een losse kWH meter, die gekoppeld is met de Sigenstor (via modbus denk ik). Hij wordt wel gezien in de Sigenapp.

• Bschnitz
aloft schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:19:
[...]

Goede vraag, volgens mij los op het grid. Er zit in de meterkast een losse kWH meter, die gekoppeld is met de Sigenstor (via modbus denk ik). Hij wordt wel gezien in de Sigenapp.
Dan heb je "denk ik" dus niet de optie voor Frq control. Kijk eens als je wilt. Nu heb je "denk ik" dus read only een omvormer die op je grid shizzle wizzle dingen kan doen met als resultaat vreemde shizzle wizzle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TMrpfjsF69k5AxaLixzqudIWWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/99PwZuAmGFDp9Hp5yRWxx4VJ.png?f=fotoalbum_large

• aloft
Die frequentieregeling heb ik wel, en staat aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLflAEQeUTFSPUgC15G9N0Uaru4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q6gDujEV6p4z4cQpwDoMTylG.png?f=user_large

En de zonnepanelen koppeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWYqTAlnQwQTnMgAK3XGiZvdORI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W9juO7GUuwM2rjhp1cEee2jM.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door aloft op 08-12-2025 13:28 ]

• Bschnitz
aloft schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
Die frequentieregeling heb ik wel, en staat aan:

[Afbeelding]

En de zonnepanelen koppeling:

[Afbeelding]
Ok, dan maakt het wellicht niet uit. Maar het kan zijn dat die niet werkt en dat dit visueel alleen een optie is.

Zou het namelijk bijzonder vinden hoe dit via een SM zou moeten werken op een BI niveau 😶.

Via een smartport begrijp ik hoe dit kan werken, maar niet via een SM. Iemand die kan bevestigen dat dit simpelweg niet mogelijk is via een SM?

• ArPi75
Ik heb hier van de zomer ook een keer off-grid geschakeld met een bijna volle batterij. Bij mij is enphase in de meterkast aangesloten en ook met een powermeter uitleesbaar door Sigen.
Toen ik off-grid ging, kreeg ik een frequentie melding in de Enphase app (niet in de Sigen) en stopte de Enphase met produceren.
Vinkje staat bij mij ook aan.

• rubaaaa
Bschnitz schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:34:
[...]

Ok, dan maakt het wellicht niet uit. Maar het kan zijn dat die niet werkt en dat dit visueel alleen een optie is.

Zou het namelijk bijzonder vinden hoe dit via een SM zou moeten werken op een BI niveau 😶.

Via een smartport begrijp ik hoe dit kan werken, maar niet via een SM. Iemand die kan bevestigen dat dit simpelweg niet mogelijk is via een SM?
Kan zowel via gateway als via smart meter. De frequentie wordt immers door de Sigenstor bepaald en niet via de gateway.

• Bschnitz
rubaaaa schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:04:
[...]

Kan zowel via gateway als via smart meter. De frequentie wordt immers door de Sigenstor bepaald en niet via de gateway.
Maar als er een off-grid situatie is dan moet de gateway toch schakelen? Een SM heeft geen bidirectionele communicatie toch?

Hoe kan de EC of de GW dan tegen de externe omvormer zeggen dat die moet "dimmen"?

• rubaaaa
Bschnitz schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:20:
[...]

Maar als er een off-grid situatie is dan moet de gateway toch schakelen? Een SM heeft geen bidirectionele communicatie toch?

Hoe kan de EC of de GW dan tegen de externe omvormer zeggen dat die moet "dimmen"?
De gateway is enkel een magneetschakelaar met wat sensoren erin. Tijdens netstroomuitval communiceren gateway en EC met elkaar om te vertellen wat er gebeurt. De Gateway vertelt tegen de EC dat hij de magneetschakelaar gaat sluiten en de EC vertelt de gateway dat hij als voltage source gaat werken (en dus niet meer grid-following). Gezien er in de SigenStor een AC omvormer is toegevoegd en frequentiecontrole aangezet is, gaat de sigenstor boven een bepaalde SOC (als het goed is, is de SOC de sturende factor in de frequentie) de frequentie omhoog gooien op de AC. Gezien de smart poort en een gewone omvormer op de backup poort met energiemeter op dezelfde AC bus zitten zullen zij dus beide de frequentieverhoging ervaren (frequentie is namelijk globaal op de AC bus, daarom kan frequentiecontrole alleen als je losgekoppeld bent van het net, anders zou je namelijk het hele europese stroomnet in frequentie moeten gaan verhogen).
Het maakt dus niet uit waar je 3rd party omvormer zit, zo lang hij maar op dezelfde AC bus zit en je hem maar heb "aangemeld" in de EC.

• ArPi75
Bschnitz schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:20:
[...]

Dat "vertelt" hij door de frequentie omhoog te gooien.

• Bschnitz
Duidelijk, dan heb ik ook geen idee meer hoezo die dat doet bij hem.

Wellicht is het type omvormer erg oud (defect-ish) of staat op een ander land?

• aloft
Bschnitz schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:42:
Duidelijk, dan heb ik ook geen idee meer hoezo die dat doet bij hem.

Wellicht is het type omvormer erg oud (defect-ish) of staat op een ander land?
Met hem, bedoel je mij? Omvormer is paar maanden oud. Ander land, geen idee. De Sigenstor staat wel op Nederland voor zover ik kan zien.

En op het moment van de stroomonderbreking (en daarvoor) was er 0 watt opbrengst vanuit de zonnepanelen. De situatie van 55 Hz duurde ook een uur (op de kop af).

Verder wel complimenten voor het off-grid en weer terug schakelen: niets dat knipperde of toch even uitviel (muv storing vaatwasser). En terwijl buren verbaasd naar buiten kwamen om te kijken waarom er geen stroom was (hoewel het duidelijk aangekondigd was), draaide het huishouden hier netjes door. Onderbreking duurde uiteindelijk iets meer dan 2 uur.

• Len69
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20-12-2025
Goedenavond, ik overweeg een sigenergy batterij met dc lader en vroeg mij af of een model x (2018) v2h ondersteunt? Heeft iemand dit al getest? Alvast bedankt.

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-02 17:51
Wist niet dat ze ook een mooie Dashboard view hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZmy88O612NGLWBvnGKT1w1G5QY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9F8L19VxXnLolpBMvE4sHM0G.png?f=user_large

Best handig voor een tabblad aan de muur.

• tuningman
Mats.be schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:49:
Wij zijn aan het kijken voor een thuisbatterij te plaatsen om de opbrengsten van onze Enphase installatie beter te benutten. Een van de offertes die we ontvangen hebben is voor Sigenergy.

Op termijn willen we de PV-installatie uitbreiden en bij voorkeur rechtstreeks op het Sigenergy systeem. Met het huidige voorstel met de Energy Controller 'Retrofit' die ze aanbieden zou dit niet mogelijk zijn omdat de nodig inputs niet actief staan (en niet geactiveerd kunnen worden). We zouden dan dus de Enphase omvormers moeten wegdoen en alles ombouwen naar DC.

Van wat ik hier lees op voorgaande pagina's zou dit wel mogelijk moeten zijn? Ook in de documentatie van Sigenergy wordt hier over gesproken.
Nog iemand die hiermee geconfronteerd is geweest?
De verkoper verwees naar 'regelgeving' maar kon niet preciseren. Wij wonen in België, misschien dat er toch iets verschilt van de Nederlandse context?
Puur op efficiëntie bekeken heb je zowiezo wel een verlies puur door extra omvorming. Meeste zouden allemaal die emphase verwijderen & vervangen door 1 centrale controller (die er zowiezo moet komen voor de batterij).
Puur in theorie kan je wel naar de omvormer gaan al moet je dan wel een AC gestuurde controller, dit is beetje grijze zone in belgië.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 19:55
Anunnaki schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:21:

[Afbeelding]

Dat wist ik ook niet, wel leuk en waar vinden we die dan ?

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-01 11:36
Weet jij ook hoe je dit doet ?

[Afbeelding]

• JPS
  • Niet online

JPS

In januari wordt bij ons de Sigenstor geplaatst waarbij de rest van het huis achter de gateway zal komen. De 11kW EVAC laadpaal van Sigenergy zal slim gestuurd kunnen gaan worden via de App.
Ook komen er nog een warmtepomp en warmwaterboiler als grootverbruikers, die ik natuurlijk ook slim wil sturen en het liefst makkelijk via de Sigenergy app. Moet zo'n pomp dan praten via Modbus?

Is directe aansturing vanuit de Sigenergy mogelijk, of regel ik dat toch beter in via Home Assistant?
Kans is groot dat het een Vaillant wordt en ik zat al even in te lezen waarbij ik zag dat die een eigen aansturingsprotocol Ebus heeft. Dat zal niet makkelijk praten met Sigenergy ben ik bang.

• timpel_800
aloft schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:10:
[...]
Verder wel complimenten voor het off-grid en weer terug schakelen: niets dat knipperde of toch even uitviel (muv storing vaatwasser).
Opvallend, bij mij is ook de vaatwasser de enige waarbij de klok eraf gaat als ik off-grid ga. Ik heb het nog niet getest met draaiende vaatwasser. Siemens?

• Bschnitz
timpel_800 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:46:
[...]

Opvallend, bij mij is ook de vaatwasser de enige waarbij de klok eraf gaat als ik off-grid ga. Ik heb het nog niet getest met draaiende vaatwasser. Siemens?
Ik heb NEFF, wat hetzelfde is (BSH Groep). Geen issues. Wel een serie met die smarthome shizzle.

• CEdS

[Afbeelding]

Ik kan die instelling niet vinden, graag uitleg :)

Pagina: 1 ... 32 ... 44 Laatste