13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Hier wel door bijv vrienden en familie met een lease wagen!Makrolon schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:32:
[...]
Word daar echt gebruik van gemaakt door anderen?
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Als hier vrienden en familie laden dan gebeurt dat kostenloos. Soms willen ze heel graag iets geven, ook prima.crryp schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:53:
[...]
Hier wel door bijv vrienden en familie met een lease wagen!
@Mike85 Zo gaat het hier ook. Ik vraag wel altijd even voordat we gaan eten of ze nog een dinerbon hebben die ze aan ons willen geven hiervoor.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja dat is wel de gedachte. Ik zie het ook totaal niet gebeuren, behalve als ik op vakantie ben misschien. En het hoeft niet per se beschermd te zijn, maar het liefst doe ik dat natuurlijk welMakrolon schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:32:
[...]
Is je angst dat iemand anders bij jou gaat laden wel gegrond? Ik heb het echt nog nooit gehoord. Stel je voor, iemand wil jouw stroom stelen, zet zijn auto op jouw oprit, loopt het risico dat jij thuis komt en hem blokkeerd, dan moet ie zn auto een paar uur laten staan voor een tientje winst?
Enige uitzondering is als je bv in de binnenstad woont en je lader aan de openbare weg hangt. Dan is je angst wel gegrond mi.
Het is gewoon irrationele angst haha
peblar topic, niet het thuisladen topic of ere topic
Wise enough to play the fool
Ik krijg (eindelijk) donderdag mijn Peblar Business, met vaste kabel, om mijn Škoda Elroq 60 te laden.
Hoe stoppen jullie het laadproces? Gewoon auto ontgrendelen en de kabel uit de auto trekken, of eerst vanuit de auto of via een RFID-tag het laadproces stoppen en daarna de kabel eruit halen? Volgens Co-Pilot schijnt het niet heel goed te zijn om de kabel er tijdens het laden gewoon ‘lomp’ uit te trekken.
In eerste instantie ga ik nog niks met Home Assistent oid doen, dat komt misschien later wel.
Hoe stoppen jullie het laadproces? Gewoon auto ontgrendelen en de kabel uit de auto trekken, of eerst vanuit de auto of via een RFID-tag het laadproces stoppen en daarna de kabel eruit halen? Volgens Co-Pilot schijnt het niet heel goed te zijn om de kabel er tijdens het laden gewoon ‘lomp’ uit te trekken.
In eerste instantie ga ik nog niks met Home Assistent oid doen, dat komt misschien later wel.
En lomp eruit trekken kan niet: tijdens het laadproces blijft de kabel vergrendeld aan het voertuig.
Of je moet écht lomp trekken. Dan kan het vast.
Of je moet écht lomp trekken. Dan kan het vast.
Ik heb er dus nog geen maar ik dacht eraan om een knopje bovenop de laadkabel te plakken om de laadsessie mee te stoppen. Iets als een Flic ofzo, zodat je hetzelfde concept hebt als met Tesla SuC. Liefst zonder telefoon omdat ik vaak de deur uit loop met een kop koffie voor in de auto en dat dan onhandig is. Ik wil het dan automatiseren via HA en OCPP of local Peblar API. Het was wel mooi geweest als de Peblar hier gewoon een knopje voor had
[ Voor 13% gewijzigd door Jamie4242 op 19-09-2026 12:31 ]
Allebei mijn EV's hebben een knopje naast de laadpoort, die uiteraard alleen werkt als je met de sleutel in de buurt bent (Polestar) of de auto ontgrendelt (Fiat). Een knopje op de Peblar zou onbeveiligd zijn en iedereen zou het laden kunnen stoppen.St00mwals schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:58:
Ik krijg (eindelijk) donderdag mijn Peblar Business, met vaste kabel, om mijn Škoda Elroq 60 te laden.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Mijn laadpunt hangt voor iedereen in het zicht en naast openbare parkeerplaatsen, dus ik start en stop met rfid. (een oude newmotion druppel). Ik loop naar de auto, doe hem open, stop de sessie met rfid, haal de kabel los en ruim hem op.
Wise enough to play the fool
Sinds vanmiddag hangt er een Peblar Business aan de muur van mijn huis. Ik vond het alleen een beetje onhandig dat je laadsessies handmatig moet downloaden en deze dan alleen als csv krijgt, met een vast tarief. Dus samen met Claude een Python programma geknutseld die zelf de laadsessie ophaalt en er een net PDF rapport van maakt: https://github.com/tfwittwer/peblar-report
@TobyW Jij en Claude hadden beter kunnen starten met de python-peblar module. Daarmee had je 95% van dit werk al cadeau gekregen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
@RichieB het was een uurtje werk en doet precies wat ik nodig heb. 95% van de code is de rapportgeneratie, niet de interactie met de API.
Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie