JanHenk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Ik heb zelf een contract met terugleverkosten, maar dat was een bewuste keuze. De modelcontracten zonder terugleverkosten (daar doel je denk ik op) zijn voor mij per saldo duurder, in verband met de netto aardige afname van elektriciteit. Ik wil daarom zoveel mogelijk op zonne-energie laden. Het is financieel een beetje voordeliger, maar bovenal ook gewoon heel leuk om te zien hoe je op je eigen opgewekte stroom kunt rijden. Daar kan nooit een partij tussen gaan zitten.
Exact, leuk is dat ja. Vooral als het me, zoals gisteren lukte om 43,8kWh te produceren en 43,2kWh te verbruiken. Helaas was dat wel met 80% zelfverbruik (en dus ook 80% zelfvoorziening).
Daar zou ik dus die batterij voor kunnen inzetten, maar daar heb ik nu 3 battery simulators voor draaien.
In combinatie met de Peblar eigen software mbt solarladen leer ik deze maand wat dat doet en kan.
Zo had ik gisteren zowel met een 5kWh als met een 10kWh een zo goed als nul op de meter kunnen halen. Echter zat er over de dag heen wel 8,5kWh verschil tussen import en export, doordat de P1 meter en dus de Peblar te laat schakelt (DSMR4). Een eventuele 5kWh batterij had dat dan opgevangen.
Met EVCC kan ik de DSMR4 meter bypassen omdat ik dan met de SolarEdge Inline meter (die er al zit) kan meten en communiceer over ModBus. Dan kan ik het gat tussen productie en verbruik op de Peblar verkleinen.
Probeer op iedere situatie voorbereid te zijn (ook op dynamische tarieven) en inderdaad van te leren
Het mooie aan de Peblar is (vind ik) dat alle communicatie met de paal lokaal is. Peblar heeft geen app, geen verplichte cloud, etc. Gewoon een mooie web interface en twee api interfaces. Gaat Peblar failliet dan hou je gewoon de huidige functionaliteit en kun je met bijv. evcc aan de slag voor meer mogelijkheden.
Zeker, was ook voor mij de keuze. De Alfen en zijn onhandigheid met (meerdere) app (en daarmee ook de integratie met HA op zelfde token) was daarom ook afgevallen.
Je ziet wel dat Peblar nog flink aan het ontwikkelen is. Mooie is dat ze direct op feedback reageren. Ik heb van laatst dus mijn Diagnose log zelf opgestuurd, en ze konden meteen het issue in de 1.7.1 zien die hier speelt ivm DSMR4, HW p1 en Fast solar.
Voor de Peblar eigenaren die graag ook de Peblar web interface willen bedienen als ze niet thuis zijn, als je bijv. Tailscale kunt draaien op een Apple TV of andere server, kun je de web interface ook van elders benaderen.

Tailscale kan.
Heb hier zelf een WireGuard container draaien naast die van Home Assistant op ProxMox.
Die WireGuard staat toch al aan permanent (vanwege de PiHole container op diezelfde proxmox).
Een EVCC container komt er eventueel daarop nog naast.
Maar goed, als je Home Assistant al van buitenaf bereikbaar hebt, kun je ook daarin de waardes van de Peblar paal bekijken. Behalve de Export laadsessies, zijn alle andere waardes van de Peblar paal in Home Assistant zichtbaar. Bovendien krijg je ook de switcher voor laadmodus (solar, normal etc).