[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:31
yoshua schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:22:
Hier hangt een Van Mossel Peblar aan de muur, waarop ik de 1.7.1 firmware op heb gezet zodat ik deze met de HomeWizard P1 kan verbinden. Ik heb de Peblar nu op "Smart Solar" staan en dit werkt allemaal prima. Alleen laadt deze nu op met een andere fase (L1) dan waarop de zonnepalen leveren (L3).

De vraag is dus, kan ik ergens instellen welke fase de Peblar zou moeten pakken om op te laden in deze modus? Of moet ik de L1 en L3 draden omwisselen die naar de lader gaan?

[Afbeelding]
Je hoeft niks te doen. Je slimme meter zal gewoon over de fases salderen, dus dit is prima.
Als je draden gaat omwisselen dan werkt je load balancing niet meer, omdat hij dan naar verkeerde fases aan het kijken is. Dat wil je absoluut niet doen.

Het enige dat je zou kunnen doen, is de zonnepanelen verplaatsen naar fase 1. Al heeft dat voor jou persoonlijk niet heel veel nut aangezien er toch al in de meter gesaldeerd wordt tussen de fases.

[ Voor 9% gewijzigd door Skix_Aces op 04-06-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToppY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Get!em schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Dan ben je inderdaad bij Peblar veroordeeld tot een los te kopen langere kabel en de business versie.
Ter info. Ik ontving van Peblar een antwoord op mijn vraag over de Home Plus/Business versie i.c.m. V2G. Ze geven aan dat ze de Home Plus versie uitfaseren en dat ze van de Business versie een bekabelde variant op de markt brengen.
Ik heb besloten om te wachten op de bekabelde Business versie i.v.m. de V2G functionaliteit. (Ook al is het koffiedik kijken of dit ooit in de praktijk te gebruiken is. Zeker met onze huidige MG4 Standard die nou niet bekend staat om z'n bugvrije en up-to-date software.)

Op hun website hebben ze het al aangepast: https://peblar.com/nl/products/ev-charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:14
roel00 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Load balancing moet je ook door EVCC laten doen, anders krijg je conflicten in de aansturing.
Ik dacht dat het beter is load balancing aan de laadpaal over te laten via bijvoorbeeld (Peblar's) CT-spoelen. EVCC, Tibber of iets equivalents kan te traag of verkeerd reageren (bijvoorbeeld slimme meter die maar per 10 seconden update). De laadpaal maakt wel duidelijk aan EVCC dat load balancing actief is via waarschijnlijk "ChargeCurrentLimitSource".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vilnius
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07:36
ToppY schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:09:
[...]
Ter info. Ik ontving van Peblar een antwoord op mijn vraag over de Home Plus/Business versie i.c.m. V2G. Ze geven aan dat ze de Home Plus versie uitfaseren en dat ze van de Business versie een bekabelde variant op de markt brengen.
Dat is nog eens een nieuwtje! Echt bedankt voor het delen. Ik ben benieuwd naar de prijsstelling. je hebt ze zeker niet weten te verleiden tot een uitspraak over V2G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort een peblar met homewizard p1 meter. De peblar vindt de homewizard netjes, maar laadt niet als op slim of snel zonneladen wordt gezet, terwijl er vanmiddag voldoende zonnestraal beschikbaar was (2600 watt). Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:11
@koelkast kijk in de webinterface naar instellingen-diagnostiek.
Daar kan je de meting van je p1 meter zien, evenals de laadlimiet en wat er effectief afgenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToppY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Vilnius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Dat is nog eens een nieuwtje! Echt bedankt voor het delen. Ik ben benieuwd naar de prijsstelling. je hebt ze zeker niet weten te verleiden tot een uitspraak over V2G?
Ik ben ook wel benieuwd wat die Business met kabel gaat kosten. Hopelijk niet (veel) duurder dan de Home Plus.
Wat betreft V2G geven ze aan dat de hardware van de Home en Home Plus niet is voorbereid op bidirectioneel laden. De Peblar Business ondersteunt de ISO 15118 communicatiestandaard waardoor V2G in de toekomst mogelijk is via een software-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Hmm, met full speed laden blijft hij nu ook op 14,xA laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz8TD1njzEasmJvY7vj-mVUebAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wsQ9panocizT2HLZzb63Vhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH5SPKhozxMEI1KUSS4bRhyrUrs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xfJmhknNsCcxuqyyrsL5Jb0Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:11
@Get!em Wat voor auto heb je?
Het lijkt erop dat de auto minder afneemt dan de lader wilt geven. Want er staat laadlimiet 16A.

Bij mij neemt de auto (Enyaq facelift) steeds een kleine 200W minder af dan de lader kan geven.
Ik heb ook een paar keer met een Mercedes B250e PHEV geladen en die nam wel het volledige beschikbaar laadpotentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
KweNi schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:38:
@Get!em Wat voor auto heb je?
Het lijkt erop dat de auto minder afneemt dan de lader wilt geven. Want er staat laadlimiet 16A.

Bij mij neemt de auto (Enyaq facelift) steeds een kleine 200W minder af dan de lader kan geven.
Ik heb ook een paar keer met een Mercedes B250e PHEV geladen en die nam wel het volledige beschikbaar laadpotentieel.
Niro 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:54
Get!em schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:37:
Hmm, met full speed laden blijft hij nu ook op 14,xA laden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je staat bijna op 11 kW te laden. Prima toch? Als ik met mijn VW id4 aan de openbare paal sta komt ik ook rond deze waarde uit. Vaak wordt hij door de energieleverancier nog een keer op 60% gezet voor een tijd. Gaat je planning. Tijd voor thuis een paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshua
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 12:39
Skix_Aces schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Je hoeft niks te doen. Je slimme meter zal gewoon over de fases salderen, dus dit is prima.
Als je draden gaat omwisselen dan werkt je load balancing niet meer, omdat hij dan naar verkeerde fases aan het kijken is. Dat wil je absoluut niet doen.

Het enige dat je zou kunnen doen, is de zonnepanelen verplaatsen naar fase 1. Al heeft dat voor jou persoonlijk niet heel veel nut aangezien er toch al in de meter gesaldeerd wordt tussen de fases.
Het gaat me ook niet zozeer over het salderen en ik begrijp dat de slimme meter alleen naar het totaalplaatje kijkt. Het gaat me meer om de onbalans tussen de fases die dit veroorzaakt: Het zou prima voor kunnen komen we straks 2kW terugleveren op L3, en dat de Peblar dan met 3kW aan het afnemen is op L1. De Peblar ziet op welke fase teruggeleverd wordt, dus het zou netjes zijn als dan ook die fase gepakt wordt om mee te laden.

Aan gevolgend voor load-balancing had ik niet gedacht, dan wordt het dus een ingewikkelder verhaal.

(Zonnepanelen op L1 zetten is weer ongunstig voor de panelen omdat die fase regelmatig over de 250V ging en de panelen afschakelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinussss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-06 21:37
yoshua schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Het gaat me ook niet zozeer over het salderen en ik begrijp dat de slimme meter alleen naar het totaalplaatje kijkt. Het gaat me meer om de onbalans tussen de fases die dit veroorzaakt: Het zou prima voor kunnen komen we straks 2kW terugleveren op L3, en dat de Peblar dan met 3kW aan het afnemen is op L1. De Peblar ziet op welke fase teruggeleverd wordt, dus het zou netjes zijn als dan ook die fase gepakt wordt om mee te laden.

Aan gevolgend voor load-balancing had ik niet gedacht, dan wordt het dus een ingewikkelder verhaal.

(Zonnepanelen op L1 zetten is weer ongunstig voor de panelen omdat die fase regelmatig over de 250V ging en de panelen afschakelden)
Als je dit dwars zit kan je ook de fases op je Peblar omdraaien, waarbij je dus de fase van je Solar op L1 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:31
yoshua schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Als het je om de onbalans gaat dan moet je zeker niks aanpassen. Je geeft aan dat de spanning op L1 regelmatig over de 250V gaat, terwijl dat op L3 niet (vaak) gebeurd. Dat betekend dat er een onbalans is tussen L1 en L3, doordat jou buurt voornamelijk op L1 aan het terugleveren is. Door juist op L1 af te nemen verlaag je de druk op het elektriciteitsnetwerk omdat de energie dan alsnog lokaal wordt gebruikt (weliswaar door je buren opgewekt).
Martinussss schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:01:
Als je dit dwars zit kan je ook de fases op je Peblar omdraaien, waarbij je dus de fase van je Solar op L1 zet.
Dit kan dus niet, aangezien de load balancing dan niet meer goed werkt icm de homewizard P1 meter. Als je CT-klemmen gebruikt zou het wel kunnen, dan moet je die ook mee wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshua
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 12:39
Skix_Aces schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Als het je om de onbalans gaat dan moet je zeker niks aanpassen. Je geeft aan dat de spanning op L1 regelmatig over de 250V gaat, terwijl dat op L3 niet (vaak) gebeurd. Dat betekend dat er een onbalans is tussen L1 en L3, doordat jou buurt voornamelijk op L1 aan het terugleveren is. Door juist op L1 af te nemen verlaag je de druk op het elektriciteitsnetwerk omdat de energie dan alsnog lokaal wordt gebruikt (weliswaar door je buren opgewekt).
Ok, bedankt voor de input! Ik blijf ervanaf en zal het in ieder geval een tijd aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:07
Da_Poncho schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Ik dacht dat het beter is load balancing aan de laadpaal over te laten via bijvoorbeeld (Peblar's) CT-spoelen. EVCC, Tibber of iets equivalents kan te traag of verkeerd reageren (bijvoorbeeld slimme meter die maar per 10 seconden update). De laadpaal maakt wel duidelijk aan EVCC dat load balancing actief is via waarschijnlijk "ChargeCurrentLimitSource".
Ik heb load-balancing op Peblar actief gehad terwijl EVCC op slim-zonneladen modus stond. Alleen maar conflicten en foutmeldingen als de load-balancing actief werd tijdens zonne-laden. Het werkt dus niet goed samen. Daarnaast moet het wel heel dol worden wil je een groep overbelasten. In veel gevallen is load-balancing dus helemaal niet nodig. Mijn ervaring is dat load-balancing via EVCC prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
roel00 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Ik heb load-balancing op Peblar actief gehad terwijl EVCC op slim-zonneladen modus stond. Alleen maar conflicten en foutmeldingen als de load-balancing actief werd tijdens zonne-laden. Het werkt dus niet goed samen. Daarnaast moet het wel heel dol worden wil je een groep overbelasten. In veel gevallen is load-balancing dus helemaal niet nodig. Mijn ervaring is dat load-balancing via EVCC prima werkt.
Naja, Loadbalancing niet nodig, heb hier de 25A van de hoofdaansluiting op L1 al eens overbelast tot hij schakelde (10 minuten 35A) , zonder dat er een EV lader stond. Nu met is het dus alsnog wel nodig ;)

Waarom ik doorvraag op dat stuk met laadlimiet via HA: ik was in de veronderstelling (gezien ook de lijst van laadbeperkingen) dat de REST api ingestelde limiet los stond van de loadbalancing limiet.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 05-06-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
roel00 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Geen loadbalancing gebruiken op de paal middels p1 hw? Ik snap je niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Devke schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:17:
[...]

Geen loadbalancing gebruiken op de paal middels p1 hw? Ik snap je niet helemaal.
Hij bedoelt: als je de paal gaat aansturen via API. (Home assistant - REST / EVCC - Modbus) dan moet je de loadbalancing in de software van Peblar afschakelen omdat je anders conflicten kunt krijgen in zijn ervaring.

In dat geval hang je de HW p1 dus in EVCC en evcc bepaalt max laadstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter-v
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:08
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe laadpaal. Ik heb nu nog een 10 jaar oude ev-box die 1 fase laadt, uit de tijd dat de outlander phev populair was. De ev-box is eind van het jaar niet meer werkzaam door het faillissement van ev-box.
Inmiddels heb ik een tesla en een hele rij zonnepanelen die maximaal ca 8000 Watt leveren met 2 verschillende omvormers, beide op andere fase ( bij een 3x25A aansluiting)
Uiteraard wil ik zo veel mogelijk met zonnestroom laden.
Mijn vraag is nu: de peblar home laad in de zonnestand dus ook maar 1-fase, dus max 3,7kW.
Kan de Peblar home plus dan op 1 fase met 32 ampere / 7,4kW laden als hij in die fase een deel van de zonnepanelen en deel van het net haalt? Het deel van het net wordt dan gesaldeerd met de andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
pieter-v schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:09:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe laadpaal. Ik heb nu nog een 10 jaar oude ev-box die 1 fase laadt, uit de tijd dat de outlander phev populair was. De ev-box is eind van het jaar niet meer werkzaam door het faillissement van ev-box.
Inmiddels heb ik een tesla en een hele rij zonnepanelen die maximaal ca 8000 Watt leveren met 2 verschillende omvormers, beide op andere fase ( bij een 3x25A aansluiting)
Mijn vraag is nu: de peblar home laad in de zonnestand dus ook maar 1-fase, dus max 3,7kW.
Kan de Peblar home plus dan op 1 fase met 32 ampere / 7,4kW laden als hij in die fase een deel van de zonnepanelen en deel van het net haalt? Het deel van het net wordt dan gesaldeerd met de andere fase.
Je benoemd denk ik al een belangrijk criteria. De box stopt omdat de leverancier failliet is. Los van je andere wensen vind ik dat al een vervelende situatie. Hoe maak je je hier onafhankelijk van? Stel peblar gaat failliet........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Van wat ik gelezen heb: technisch kan het. Je kunt alleen debatteren of je een 32A automaat in je meterkast kan stoppen die een 3x25A aansluiting heeft. Of dat verstandig/veilig/conform regels is. Raadpleeg een goed onderlegde elektricien .
Ik heb zelf een 25A automaat erin, dan kan ik ooit later nog naar de Home Plus/ Business.

Nb1: denk dan ook aan verzwaring van je grondkabel
Nb2: paar Posts hierboven, de Home Plus gaat uit assortiment.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 07-06-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Devke schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Je benoemd denk ik al een belangrijk criteria. De box stopt omdat de leverancier failliet is. Los van je andere wensen vind ik dat al een vervelende situatie. Hoe maak je je hier onafhankelijk van? Stel peblar gaat failliet........
Peblar draait op lokale webinterface en zonder app.

Dus als de Peblar bedrijf servers uitgaan, gebeurt er helemaal niks, als in: je paal blijft werken. Hooguit krijg je een melding dat de update check niet meer werkt.

Waar het spaak gaat lopen is als de firmware geen actuele backoffices meer ondersteund via OCPP. Dat lijstje in firmware is cruciaal voor ondersteuning van backoffices.
Maar aansturing via HA en EVCC zal blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Get!em schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Dus als de Peblar bedrijf servers uitgaan, gebeurt er helemaal niks, als in: je paal blijft werken. Hooguit krijg je een melding dat de update check niet meer werkt.

Waar het spaak gaat lopen is als de firmware geen actuele backoffices meer ondersteund via OCPP. Dat lijstje in firmware is cruciaal voor ondersteuning van backoffices.
Dat is mooi. Dan blijft Peblar op het lijstje staan. Zaptec vind ik ook wel iets hebben. Zappi vind ik er gewoon lelijk uitzien (alleen om die reden al een no go >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Sommigen vinden het een nadeel: geen app en ook niet bedienbaar als je niet op dezelfde wifi/netwerk zit.
En dus ook niet remote uitleesbaar bij problemen (al weet ik dat niet zeker of dat voor peblar geldt).

Met vpn naar je eigen huis en de webapp als bookmark op je homescreen zijn beide trouwens op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:29
Get!em schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Dit was voor mij een belangrijke reden om de Peblar te kiezen. M’n robot stofzuiger deed het laatst niet, omdat de AWS instance down was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:07
Salderen werkt over alle fases heen. De fases worden dus met elkaar verrekend voordat er saldering door de energieleverancier wordt toegepast. De Peblar Home Plus en Business kunnen tot 32A op 1 of 3 fase leveren en kan in zonnestand met de eigen software alleen nog op 3 fases laden. Met EVCC kan het ook op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
roel00 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:31:
[...]

Salderen werkt over alle fases heen. De fases worden dus met elkaar verrekend voordat er saldering door de energieleverancier wordt toegepast. De Peblar Home Plus en Business kunnen tot 32A op 1 of 3 fase leveren en kan in zonnestand met de eigen software alleen nog op 3 fases laden. Met EVCC kan het ook op 1 fase.
Huh? Eigen software in 3 fase in zonnestand? Ervaring hier is dat pure solar en smart solar juist 1 fase pakt, zie ook het plaatje wat support heeft geleverd in de topicstart.
https://tweakers.net/i/5U...mtEvBL5r.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U1lFSAQqdhkFO2-MIL3fsDOFr0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JOKtQTNr4tb65SxfmtEvBL5r.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 07-06-2025 15:33 ]

Pagina: 1 2 Laatste