[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:16
yoshua schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:22:
Hier hangt een Van Mossel Peblar aan de muur, waarop ik de 1.7.1 firmware op heb gezet zodat ik deze met de HomeWizard P1 kan verbinden. Ik heb de Peblar nu op "Smart Solar" staan en dit werkt allemaal prima. Alleen laadt deze nu op met een andere fase (L1) dan waarop de zonnepalen leveren (L3).

De vraag is dus, kan ik ergens instellen welke fase de Peblar zou moeten pakken om op te laden in deze modus? Of moet ik de L1 en L3 draden omwisselen die naar de lader gaan?

[Afbeelding]
Je hoeft niks te doen. Je slimme meter zal gewoon over de fases salderen, dus dit is prima.
Als je draden gaat omwisselen dan werkt je load balancing niet meer, omdat hij dan naar verkeerde fases aan het kijken is. Dat wil je absoluut niet doen.

Het enige dat je zou kunnen doen, is de zonnepanelen verplaatsen naar fase 1. Al heeft dat voor jou persoonlijk niet heel veel nut aangezien er toch al in de meter gesaldeerd wordt tussen de fases.

[ Voor 9% gewijzigd door Skix_Aces op 04-06-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToppY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 11:19
Get!em schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Dan ben je inderdaad bij Peblar veroordeeld tot een los te kopen langere kabel en de business versie.
Ter info. Ik ontving van Peblar een antwoord op mijn vraag over de Home Plus/Business versie i.c.m. V2G. Ze geven aan dat ze de Home Plus versie uitfaseren en dat ze van de Business versie een bekabelde variant op de markt brengen.
Ik heb besloten om te wachten op de bekabelde Business versie i.v.m. de V2G functionaliteit. (Ook al is het koffiedik kijken of dit ooit in de praktijk te gebruiken is. Zeker met onze huidige MG4 Standard die nou niet bekend staat om z'n bugvrije en up-to-date software.)

Op hun website hebben ze het al aangepast: https://peblar.com/nl/products/ev-charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 16:51
roel00 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Load balancing moet je ook door EVCC laten doen, anders krijg je conflicten in de aansturing.
Ik dacht dat het beter is load balancing aan de laadpaal over te laten via bijvoorbeeld (Peblar's) CT-spoelen. EVCC, Tibber of iets equivalents kan te traag of verkeerd reageren (bijvoorbeeld slimme meter die maar per 10 seconden update). De laadpaal maakt wel duidelijk aan EVCC dat load balancing actief is via waarschijnlijk "ChargeCurrentLimitSource".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vilnius
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-09 04:21
ToppY schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:09:
[...]
Ter info. Ik ontving van Peblar een antwoord op mijn vraag over de Home Plus/Business versie i.c.m. V2G. Ze geven aan dat ze de Home Plus versie uitfaseren en dat ze van de Business versie een bekabelde variant op de markt brengen.
Dat is nog eens een nieuwtje! Echt bedankt voor het delen. Ik ben benieuwd naar de prijsstelling. je hebt ze zeker niet weten te verleiden tot een uitspraak over V2G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort een peblar met homewizard p1 meter. De peblar vindt de homewizard netjes, maar laadt niet als op slim of snel zonneladen wordt gezet, terwijl er vanmiddag voldoende zonnestraal beschikbaar was (2600 watt). Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:29
@koelkast kijk in de webinterface naar instellingen-diagnostiek.
Daar kan je de meting van je p1 meter zien, evenals de laadlimiet en wat er effectief afgenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToppY
  • Laatst online: 24-09 11:19
Vilnius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Dat is nog eens een nieuwtje! Echt bedankt voor het delen. Ik ben benieuwd naar de prijsstelling. je hebt ze zeker niet weten te verleiden tot een uitspraak over V2G?
Ik ben ook wel benieuwd wat die Business met kabel gaat kosten. Hopelijk niet (veel) duurder dan de Home Plus.
Wat betreft V2G geven ze aan dat de hardware van de Home en Home Plus niet is voorbereid op bidirectioneel laden. De Peblar Business ondersteunt de ISO 15118 communicatiestandaard waardoor V2G in de toekomst mogelijk is via een software-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Hmm, met full speed laden blijft hij nu ook op 14,xA laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz8TD1njzEasmJvY7vj-mVUebAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wsQ9panocizT2HLZzb63Vhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH5SPKhozxMEI1KUSS4bRhyrUrs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xfJmhknNsCcxuqyyrsL5Jb0Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@Get!em Wat voor auto heb je?
Het lijkt erop dat de auto minder afneemt dan de lader wilt geven. Want er staat laadlimiet 16A.

Bij mij neemt de auto (Enyaq facelift) steeds een kleine 200W minder af dan de lader kan geven.
Ik heb ook een paar keer met een Mercedes B250e PHEV geladen en die nam wel het volledige beschikbaar laadpotentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
KweNi schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:38:
@Get!em Wat voor auto heb je?
Het lijkt erop dat de auto minder afneemt dan de lader wilt geven. Want er staat laadlimiet 16A.

Bij mij neemt de auto (Enyaq facelift) steeds een kleine 200W minder af dan de lader kan geven.
Ik heb ook een paar keer met een Mercedes B250e PHEV geladen en die nam wel het volledige beschikbaar laadpotentieel.
Niro 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:09
Get!em schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:37:
Hmm, met full speed laden blijft hij nu ook op 14,xA laden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je staat bijna op 11 kW te laden. Prima toch? Als ik met mijn VW id4 aan de openbare paal sta komt ik ook rond deze waarde uit. Vaak wordt hij door de energieleverancier nog een keer op 60% gezet voor een tijd. Gaat je planning. Tijd voor thuis een paal.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshua
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 10:59
Skix_Aces schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Je hoeft niks te doen. Je slimme meter zal gewoon over de fases salderen, dus dit is prima.
Als je draden gaat omwisselen dan werkt je load balancing niet meer, omdat hij dan naar verkeerde fases aan het kijken is. Dat wil je absoluut niet doen.

Het enige dat je zou kunnen doen, is de zonnepanelen verplaatsen naar fase 1. Al heeft dat voor jou persoonlijk niet heel veel nut aangezien er toch al in de meter gesaldeerd wordt tussen de fases.
Het gaat me ook niet zozeer over het salderen en ik begrijp dat de slimme meter alleen naar het totaalplaatje kijkt. Het gaat me meer om de onbalans tussen de fases die dit veroorzaakt: Het zou prima voor kunnen komen we straks 2kW terugleveren op L3, en dat de Peblar dan met 3kW aan het afnemen is op L1. De Peblar ziet op welke fase teruggeleverd wordt, dus het zou netjes zijn als dan ook die fase gepakt wordt om mee te laden.

Aan gevolgend voor load-balancing had ik niet gedacht, dan wordt het dus een ingewikkelder verhaal.

(Zonnepanelen op L1 zetten is weer ongunstig voor de panelen omdat die fase regelmatig over de 250V ging en de panelen afschakelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinussss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-09 15:58
yoshua schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Het gaat me ook niet zozeer over het salderen en ik begrijp dat de slimme meter alleen naar het totaalplaatje kijkt. Het gaat me meer om de onbalans tussen de fases die dit veroorzaakt: Het zou prima voor kunnen komen we straks 2kW terugleveren op L3, en dat de Peblar dan met 3kW aan het afnemen is op L1. De Peblar ziet op welke fase teruggeleverd wordt, dus het zou netjes zijn als dan ook die fase gepakt wordt om mee te laden.

Aan gevolgend voor load-balancing had ik niet gedacht, dan wordt het dus een ingewikkelder verhaal.

(Zonnepanelen op L1 zetten is weer ongunstig voor de panelen omdat die fase regelmatig over de 250V ging en de panelen afschakelden)
Als je dit dwars zit kan je ook de fases op je Peblar omdraaien, waarbij je dus de fase van je Solar op L1 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
yoshua schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Als het je om de onbalans gaat dan moet je zeker niks aanpassen. Je geeft aan dat de spanning op L1 regelmatig over de 250V gaat, terwijl dat op L3 niet (vaak) gebeurd. Dat betekend dat er een onbalans is tussen L1 en L3, doordat jou buurt voornamelijk op L1 aan het terugleveren is. Door juist op L1 af te nemen verlaag je de druk op het elektriciteitsnetwerk omdat de energie dan alsnog lokaal wordt gebruikt (weliswaar door je buren opgewekt).
Martinussss schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:01:
Als je dit dwars zit kan je ook de fases op je Peblar omdraaien, waarbij je dus de fase van je Solar op L1 zet.
Dit kan dus niet, aangezien de load balancing dan niet meer goed werkt icm de homewizard P1 meter. Als je CT-klemmen gebruikt zou het wel kunnen, dan moet je die ook mee wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshua
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 10:59
Skix_Aces schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Als het je om de onbalans gaat dan moet je zeker niks aanpassen. Je geeft aan dat de spanning op L1 regelmatig over de 250V gaat, terwijl dat op L3 niet (vaak) gebeurd. Dat betekend dat er een onbalans is tussen L1 en L3, doordat jou buurt voornamelijk op L1 aan het terugleveren is. Door juist op L1 af te nemen verlaag je de druk op het elektriciteitsnetwerk omdat de energie dan alsnog lokaal wordt gebruikt (weliswaar door je buren opgewekt).
Ok, bedankt voor de input! Ik blijf ervanaf en zal het in ieder geval een tijd aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-09 13:51
Da_Poncho schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Ik dacht dat het beter is load balancing aan de laadpaal over te laten via bijvoorbeeld (Peblar's) CT-spoelen. EVCC, Tibber of iets equivalents kan te traag of verkeerd reageren (bijvoorbeeld slimme meter die maar per 10 seconden update). De laadpaal maakt wel duidelijk aan EVCC dat load balancing actief is via waarschijnlijk "ChargeCurrentLimitSource".
Ik heb load-balancing op Peblar actief gehad terwijl EVCC op slim-zonneladen modus stond. Alleen maar conflicten en foutmeldingen als de load-balancing actief werd tijdens zonne-laden. Het werkt dus niet goed samen. Daarnaast moet het wel heel dol worden wil je een groep overbelasten. In veel gevallen is load-balancing dus helemaal niet nodig. Mijn ervaring is dat load-balancing via EVCC prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
roel00 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Ik heb load-balancing op Peblar actief gehad terwijl EVCC op slim-zonneladen modus stond. Alleen maar conflicten en foutmeldingen als de load-balancing actief werd tijdens zonne-laden. Het werkt dus niet goed samen. Daarnaast moet het wel heel dol worden wil je een groep overbelasten. In veel gevallen is load-balancing dus helemaal niet nodig. Mijn ervaring is dat load-balancing via EVCC prima werkt.
Naja, Loadbalancing niet nodig, heb hier de 25A van de hoofdaansluiting op L1 al eens overbelast tot hij schakelde (10 minuten 35A) , zonder dat er een EV lader stond. Nu met is het dus alsnog wel nodig ;)

Waarom ik doorvraag op dat stuk met laadlimiet via HA: ik was in de veronderstelling (gezien ook de lijst van laadbeperkingen) dat de REST api ingestelde limiet los stond van de loadbalancing limiet.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 05-06-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
roel00 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Geen loadbalancing gebruiken op de paal middels p1 hw? Ik snap je niet helemaal.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Devke schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:17:
[...]

Geen loadbalancing gebruiken op de paal middels p1 hw? Ik snap je niet helemaal.
Hij bedoelt: als je de paal gaat aansturen via API. (Home assistant - REST / EVCC - Modbus) dan moet je de loadbalancing in de software van Peblar afschakelen omdat je anders conflicten kunt krijgen in zijn ervaring.

In dat geval hang je de HW p1 dus in EVCC en evcc bepaalt max laadstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter-v
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-08 14:30
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe laadpaal. Ik heb nu nog een 10 jaar oude ev-box die 1 fase laadt, uit de tijd dat de outlander phev populair was. De ev-box is eind van het jaar niet meer werkzaam door het faillissement van ev-box.
Inmiddels heb ik een tesla en een hele rij zonnepanelen die maximaal ca 8000 Watt leveren met 2 verschillende omvormers, beide op andere fase ( bij een 3x25A aansluiting)
Uiteraard wil ik zo veel mogelijk met zonnestroom laden.
Mijn vraag is nu: de peblar home laad in de zonnestand dus ook maar 1-fase, dus max 3,7kW.
Kan de Peblar home plus dan op 1 fase met 32 ampere / 7,4kW laden als hij in die fase een deel van de zonnepanelen en deel van het net haalt? Het deel van het net wordt dan gesaldeerd met de andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
pieter-v schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:09:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe laadpaal. Ik heb nu nog een 10 jaar oude ev-box die 1 fase laadt, uit de tijd dat de outlander phev populair was. De ev-box is eind van het jaar niet meer werkzaam door het faillissement van ev-box.
Inmiddels heb ik een tesla en een hele rij zonnepanelen die maximaal ca 8000 Watt leveren met 2 verschillende omvormers, beide op andere fase ( bij een 3x25A aansluiting)
Mijn vraag is nu: de peblar home laad in de zonnestand dus ook maar 1-fase, dus max 3,7kW.
Kan de Peblar home plus dan op 1 fase met 32 ampere / 7,4kW laden als hij in die fase een deel van de zonnepanelen en deel van het net haalt? Het deel van het net wordt dan gesaldeerd met de andere fase.
Je benoemd denk ik al een belangrijk criteria. De box stopt omdat de leverancier failliet is. Los van je andere wensen vind ik dat al een vervelende situatie. Hoe maak je je hier onafhankelijk van? Stel peblar gaat failliet........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Van wat ik gelezen heb: technisch kan het. Je kunt alleen debatteren of je een 32A automaat in je meterkast kan stoppen die een 3x25A aansluiting heeft. Of dat verstandig/veilig/conform regels is. Raadpleeg een goed onderlegde elektricien .
Ik heb zelf een 25A automaat erin, dan kan ik ooit later nog naar de Home Plus/ Business.

Nb1: denk dan ook aan verzwaring van je grondkabel
Nb2: paar Posts hierboven, de Home Plus gaat uit assortiment.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 07-06-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Devke schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Je benoemd denk ik al een belangrijk criteria. De box stopt omdat de leverancier failliet is. Los van je andere wensen vind ik dat al een vervelende situatie. Hoe maak je je hier onafhankelijk van? Stel peblar gaat failliet........
Peblar draait op lokale webinterface en zonder app.

Dus als de Peblar bedrijf servers uitgaan, gebeurt er helemaal niks, als in: je paal blijft werken. Hooguit krijg je een melding dat de update check niet meer werkt.

Waar het spaak gaat lopen is als de firmware geen actuele backoffices meer ondersteund via OCPP. Dat lijstje in firmware is cruciaal voor ondersteuning van backoffices.
Maar aansturing via HA en EVCC zal blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Get!em schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Dus als de Peblar bedrijf servers uitgaan, gebeurt er helemaal niks, als in: je paal blijft werken. Hooguit krijg je een melding dat de update check niet meer werkt.

Waar het spaak gaat lopen is als de firmware geen actuele backoffices meer ondersteund via OCPP. Dat lijstje in firmware is cruciaal voor ondersteuning van backoffices.
Dat is mooi. Dan blijft Peblar op het lijstje staan. Zaptec vind ik ook wel iets hebben. Zappi vind ik er gewoon lelijk uitzien (alleen om die reden al een no go >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Sommigen vinden het een nadeel: geen app en ook niet bedienbaar als je niet op dezelfde wifi/netwerk zit.
En dus ook niet remote uitleesbaar bij problemen (al weet ik dat niet zeker of dat voor peblar geldt).

Met vpn naar je eigen huis en de webapp als bookmark op je homescreen zijn beide trouwens op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 22:24
Get!em schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Dit was voor mij een belangrijke reden om de Peblar te kiezen. M’n robot stofzuiger deed het laatst niet, omdat de AWS instance down was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Salderen werkt over alle fases heen. De fases worden dus met elkaar verrekend voordat er saldering door de energieleverancier wordt toegepast. De Peblar Home Plus en Business kunnen tot 32A op 1 of 3 fase leveren en kan in zonnestand met de eigen software alleen nog op 3 fases laden. Met EVCC kan het ook op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
roel00 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:31:
[...]

Salderen werkt over alle fases heen. De fases worden dus met elkaar verrekend voordat er saldering door de energieleverancier wordt toegepast. De Peblar Home Plus en Business kunnen tot 32A op 1 of 3 fase leveren en kan in zonnestand met de eigen software alleen nog op 3 fases laden. Met EVCC kan het ook op 1 fase.
Huh? Eigen software in 3 fase in zonnestand? Ervaring hier is dat pure solar en smart solar juist 1 fase pakt, zie ook het plaatje wat support heeft geleverd in de topicstart.
https://tweakers.net/i/5U...mtEvBL5r.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U1lFSAQqdhkFO2-MIL3fsDOFr0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JOKtQTNr4tb65SxfmtEvBL5r.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 07-06-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitrain
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 13:29
Webfietser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:54:
Hier ook sinds een paar maanden een Peblar Home 11KW met 7,5m vaste kabel. Installeren was een fluitje van een cent met de duidelijke installatiehandleiding. Alles werkt als een zonnetje 8) Solar laden nog niet uitgeprobeerd omdat ik eigenlijk uitsluitend 's nachts laad vanwege voordelig nachttarief en nog van saldering kan profiteren. Mijn zonnestroom overschot gaat grotendeels naar mijn thuisaccu.

Enige probleem dat ik een paar keer heb ondervonden is dat de Peblar z'n connectie naar de HomeWizard P1 meter kwijt is. De Peblar valt dan automatisch terug op ingestelde limiet. Eerst dacht ik dat het aan de Peblar lag maar een herstart loste het probleem niet op. De P1 meter even loshalen en weer inpluggen hielp wel. Dus kennelijk toch iets raars aan de hand met de HomeWizzard P1 meter hoewel ik in de app en de communicatie naar andere HomeWizard devices niets raars kan ontdekken. Zowel de Peblar als de HomeWizard draaien op de laatste firmware. Verder ook geen bijzonder groot probleem maar was benieuwd of anderen hier ook last van hebben.

[Afbeelding]
Dit connectie verlies heb ik ook gehad, bleek uiteindelijk aan het (verouderde) ziggo modem te liggen. Ik heb een nieuw modem gekregen en sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Fast Solar setting snap ik nog niet. Net voor t eerst aangezet.

Die knalt continue van 3x 5A naar 3x 16A.
Daadwerkelijke zonnestroom 3,4A

Lijkt me iets wat niet goed gaat.

Geel is hardware beperking, blauw is solarcharge beperking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rvg09c35TTj1PE98y_oLt5r71k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ie7hoNiV3AqdSKzczOgE5p1b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Get!em schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Huh? Eigen software in 3 fase in zonnestand? Ervaring hier is dat pure solar en smart solar juist 1 fase pakt, zie ook het plaatje wat support heeft geleverd in de topicstart.
https://tweakers.net/i/5U...mtEvBL5r.png?f=user_large

[Afbeelding]
Ik moet toegeven dat ik het met de laatste firmware niet meer heb geprobeerd, maar bij mij schakelde de Peblar met eigen software niet terug naar 1 fase op smart-solar of pure-solar stand. En ik vraag mij af of de tabel wel klopt, want het minimale amperage zou toch 6A moeten zijn? En hoe kan 1 en 3 fase nou hetzelfde kW opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:11
roel00 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Ik moet toegeven dat ik het met de laatste firmware niet meer heb geprobeerd, maar bij mij schakelde de Peblar met eigen software niet terug naar 1 fase op smart-solar of pure-solar stand. En ik vraag mij af of de tabel wel klopt, want het minimale amperage zou toch 6A moeten zijn? En hoe kan 1 en 3 fase nou hetzelfde kW opleveren?
Bij mij laadt hij op pure/smart solar op 1fase, laadlimiet op max = 25A, en ik heb altijd rond de 5,75kW, wat klopt met 230V x 25A. Kan hem doen zakken naar 6A en dan doet hij rond de 1,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
roel00 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Ja, het staat er een beetje raar, maar betekent domweg dat ook bij 3fase auto hij op max 1 fase laadt en dat is dus 16A x 230 = 3,7kW, hij schakelt dus nooit naar 3 fase in genoemde modi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Get!em schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:08:
Fast Solar setting snap ik nog niet. Net voor t eerst aangezet.

Die knalt continue van 3x 5A naar 3x 16A.
Daadwerkelijke zonnestroom 3,4A

Lijkt me iets wat niet goed gaat.

Geel is hardware beperking, blauw is solarcharge beperking
[Afbeelding]
Issue is bekend bij Peblar en in volgende release van firmware opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Peblar Home en Pure solar vandaag.
Wasmachine draaide ook meerdere keren en warmtepomp ook op solarmode (extra warm tapwater)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJwGNHgI4MDsivJMJnqRRsV3_wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Cr4DWBCV0yGqAQVuGmXZFvl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Get!em schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:40:
Peblar Home en Pure solar vandaag.
Wasmachine draaide ook meerdere keren en warmtepomp ook op solarmode (extra warm tapwater)

[Afbeelding]
Ik vraag me wel af wat de omzettingsverliezen zijn als je niet max aan het laden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Devke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Ik vraag me wel af wat de omzettingsverliezen zijn als je niet max aan het laden gaat.
Goede vraag.

Aannames: %SoC is lineair met kWh en %SoC is altijd exact.
Beide is niet echtwaar maar nodig voor simpele berekening.

Vandaag 40% stijging van SoC bij mijn auto (Niro 2020 64kWh), en Peblar geeft 29,8kWh aan.
Gerekend zou t 16% zijn ongeveer.

Gister 40,3kWh geladen full speed
50% SoC erbij.
Dit zou dan 25% zijn

De dag ervoor was het 20% met fullspeed sessie van 40,8kWh

Geen touw aan vast te knopen dus.

[ Voor 35% gewijzigd door Get!em op 09-06-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Get!em schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Goede vraag.

Aannames: %SoC is lineair met kWh en %SoC is altijd exact.
Beide is niet echtwaar maar nodig voor simpele berekening.

Vandaag 40% stijging van SoC bij mijn auto (Niro 2020 64kWh), en Peblar geeft 29,8kWh aan.
Gerekend zou t 16% zijn ongeveer.

Gister 40,3kWh geladen full speed
50% SoC erbij.
Dit zou dan 25% zijn

De dag ervoor was het 20% met fullspeed sessie van 40,8kWh

Geen touw aan vast te knopen dus.
Je hebt wel een punt. Makkelijkste rekenen is van 0 naar 100% SoC. Weinig waaghalzen die dat gaan uitproberen. Een tijdje bijhouden en dan kijken of je een gemiddelde gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 25-09 09:36
Get!em schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Van wat ik gelezen heb: technisch kan het. Je kunt alleen debatteren of je een 32A automaat in je meterkast kan stoppen die een 3x25A aansluiting heeft. Of dat verstandig/veilig/conform regels is. Raadpleeg een goed onderlegde elektricien .
Ik heb zelf een 25A automaat erin, dan kan ik ooit later nog naar de Home Plus/ Business.

Nb1: denk dan ook aan verzwaring van je grondkabel
Nb2: paar Posts hierboven, de Home Plus gaat uit assortiment.
Thanks voor de opm Nb2
Ik had het origineel gemist en net vandeweek een offerte ontvangen voor de Home plus die ik wilde omzetten in een order.
Morgen maar even bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
  • Laatst online: 25-09 14:02
KweNi schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:05:
De firmware heb ik trouwens zelf geüpdatet, want doe stond eerst op 1.6x.
De optie om automatisch bij te werken is niet aanwezig in de Eneco interface.
@KweNi Hoe moet je exact handmatig de FW updaten? Moet je gewoon de zip file uploaden, of heb je de zipfile eerst op je PC geëxtraheerd en dan de verschillende .swu files uploaden? Ik heb ook een Eneco versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@tjaf ik heb de firmware gedownload en uitgepakt.
Step1 deed niets, maar het tweede bestand ging wel.
Heb wel niet de laatste, maar versie 1.7.0+C1.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
Bedankt. Ik heb net geupdate naar FW 1.7.1. Ik ben met name benieuwd naar de "Improved behavior for ground monitoring error".

Mijn peblar charger gaat nl. regelmatig in error (pakweg 1x per week ofzo). Het web dashboard geeft dan "Error 1057 - electrical fault. De charger rebooten helpt, maar is knap vervelend als dat overdag gebeurd en je niet thuis bent :) Weet iemand wat die error 1057 precies betekent?

Is dit iets wat anderen herkennen, of moet ik me toch zorgen maken? De charger is al eens vervangen geweest door Eneco. De eerste die ze geplaatst hadden ging echt elke dag in error ongeveer 2 weken na installatie. Eneco heeft een nieuwe geplaatst en nu is het werkbaar, maar toch nog regelmatig (dus ongeveer 1x per week).

Aangezien alles via Enenco werd geïnstalleerd, heb ik ook geen rechtreeks contact met de installateur. En Enco helpdesk reboot de charger gewoon vanop afstand en ziet dan geen probleem meer |:(

Aangezien de charger al eens vervangen werd, zie ik maar 2 mogelijkheden: ofwel is het normaal dat deze charger af en toe in error gaat en eens moet herstart worden, of - more likely - er is iets mis met de bekabeling in mijn specifieke installatie (alhoewel alles wel professioneel geinstaleerd en gekeurd werd)? Wat is de ervaring van mede peblar eigenaars? Het gekke is dat het zo sporadisch is. Ik kan soms 4 dagen de wagen ingeplugd hebben (ik laad overdag enkel met zonne-energie) en dan plots 2 dagen achtereen dat hij in error gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@tjaf voorlopig nog geen error gehad hier.
Ik vrees dat er inderdaad iets scheelt aan je aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
tjaf schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:34:
Mijn peblar charger gaat nl. regelmatig in error (pakweg 1x per week ofzo). Het web dashboard geeft dan "Error 1057 - electrical fault. De charger rebooten helpt, maar is knap vervelend als dat overdag gebeurd en je niet thuis bent :) Weet iemand wat die error 1057 precies betekent?

Is dit iets wat anderen herkennen, of moet ik me toch zorgen maken? De charger is al eens vervangen geweest door Eneco. De eerste die ze geplaatst hadden ging echt elke dag in error ongeveer 2 weken na installatie. Eneco heeft een nieuwe geplaatst en nu is het werkbaar, maar toch nog regelmatig (dus ongeveer 1x per week).

Aangezien alles via Enenco werd geïnstalleerd, heb ik ook geen rechtreeks contact met de installateur. En Enco helpdesk reboot de charger gewoon vanop afstand en ziet dan geen probleem meer |:(
Als ik jou was zou ik rechtstreeks met Peblar contact opnemen. In mijn ervaring reageren ze erg snel (binnen een half uur). Peblar kan je meer vertellen over wat de error precies inhoud, en wat er eventueel zou moeten gebeuren. Met dat antwoord zou je terug kunnen gaan naar Eneco.

https://peblar.com/nl/contact-end-user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
Goede tip! Hun form vraagt zelfs naar specifieke error codes etc. Dat ga ik zeker doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stvw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-09 16:02
Hier hangt er nu ook een white label van 50five (onderdeel van mijn Arval leasingwagen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NjduSSWUU2BDlSLe8WPJC40VK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXNUU7SvxhwG9G5UqzrAPd3M.jpg?f=fotoalbum_large

Maar alle settings zijn dichtgetimmerd volgens de installateur en voor elke wijziging moet ik een mail sturen naar 50five zelf. Ik ben benieuwd hoe vlot dat gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Stvw schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:01:
Hier hangt er nu ook een white label van 50five (onderdeel van mijn Arval leasingwagen):

[Afbeelding]

Maar alle settings zijn dichtgetimmerd volgens de installateur en voor elke wijziging moet ik een mail sturen naar 50five zelf. Ik ben benieuwd hoe vlot dat gaat verlopen.
Ik zie deze nog niet op de site van 50five staan. (al staat de EVbox er nog wel tussen, terwijl die al in oktober failliet waren, 50five heeft paar jaar terug e-mobility van Engie overgenomen en EVbox viel tot afgelopen jaar ook onder Engie)

Jammer dat hij voor jou zo dicht is getimmerd. Heb je gewoon geen wachtwoord van de webinterface? Of kun je daar wel in, maar mag je vervolgens geen settings aanpassen?
Of zit de paal uberhaupt niet op je netwerk/wifi en alleen 4/5G?

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 11-06-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 18:22
Ik ben nieuw in het land van laadpalen. Ik heb altijd publiekelijk of op het werk geladen. Vanuit mijn werk kan ik een laadpaal aan krijgen en ben mij aan het orienteren. Nu is mijn oog gevallen op de drie verschillende laadpalen, de Peblar, Alfen Eve Single S en de Zappi v2.

Waar de Peblar of Zappi v2 mijn voorkeur hebben.
Deze heeft in ieder geval wat ik wil. Loadbalancing via P1 (zappi v2 met ct coils) standaard in de laadpaal. En daarbij de mogelijkheid om te laden met zonnestroom. Ik zou voor de loadbalancing kunnen kiezen voor CT coils, maar de laadpaal hangt minimaal 20m vanaf de groepenkast. Betekend dat dat ik deze per coil moet verlengen met een dedicated ethernet kabel? Of kan ik de peblar aansluiten met 1 ethernet kabel en dat de peblar de lokale API uitleest van de HW P1 meter.

Het enige waar ik mee zit is de back office connectie. Daar heb ik nul ervaring mee.
Ik zie dat er verschillende back offices ondersteund worden. Ik krijg waarschijnlijk een laadpas van de lease maatschappij. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn er punten waar ik rekening mee moet houden als lease rijder als ik prive kies (op kosten van de werkgever) voor een peblar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
debom schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:29:
Ik ben nieuw in het land van laadpalen. Ik heb altijd publiekelijk of op het werk geladen. Vanuit mijn werk kan ik een laadpaal aan krijgen en ben mij aan het orienteren. Nu is mijn oog gevallen op de drie verschillende laadpalen, de Peblar, Alfen Eve Single S en de Zappi v2.

Deze heeft in ieder geval wat ik wil. Loadbalancing via P1 (zappi v2 met ct coils) standaard in de laadpaal. En daarbij de mogelijkheid om te laden met zonnestroom. Ik zou voor de loadbalancing kunnen kiezen voor CT coils, maar de laadpaal hangt minimaal 20m vanaf de groepenkast. Betekend dat dat ik deze per coil moet verlengen met een dedicated ethernet kabel? Of kan ik de peblar aansluiten met 1 ethernet kabel en dat de peblar de lokale API uitleest van de HW P1 meter.

Het enige waar ik mee zit is de back office connectie. Daar heb ik nul ervaring mee.
Ik zie dat er verschillende back offices ondersteund worden. Ik krijg waarschijnlijk een laadpas van de lease maatschappij. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn er punten waar ik rekening mee moet houden als lease rijder als ik prive kies (op kosten van de werkgever) voor een peblar.
Alfen heeft ook Loadbalancing en HW p1 support https://aceservice.alfen....edgebase/article/KA-01252

Met Peblar kan het sowieso met Ethernet (of Wifi) en de HomeWizard P1 meter. Daar hoef je maar 1 ethernet voor aan te leggen (waarop de Peblar ook zijn eigen webinterface, rest interface en modbus-tcp zet). En je moet een DSMR 4 of 5 meter hebben, waarbij de 4 slechts 1x per 10 seconden schakelt en de 5 elke seconde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:53

Backoffice heb je diverse opties.

Populair is e-flux die een abonnement per maand vraagt plus laadkosten. Je paal bedienen die je met je laadpas, facturering loopt dan automatisch.

Ikzelf gebruik Tap Electric. Werking is uiteindelijk identiek. Alleen rekenen zij geen abonnement, maar een 10% fee op jouw ingestelde tarief. Scheelt mij weer declaraties indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-09 13:55

TSE

Stvw schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:01:

[Afbeelding]

Normaal heb je een “kaartje” gekregen, daarop staat het pw op in te loggen op de web interface. Enkel opletten met firmware updates, daar is het bij mij eens mis gegaan… ik heb nu gewoon de api “aan” gezet en stuur verder aan via homey. Blijf er verder van af 😂

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
TSE schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Normaal heb je een “kaartje” gekregen, daarop staat het pw op in te loggen op de web interface. Enkel opletten met firmware updates, daar is het bij mij eens mis gegaan… ik heb nu gewoon de api “aan” gezet en stuur verder aan via homey. Blijf er verder van af 😂
Misgegaan? Wat was toen het gevolg dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-09 13:55

TSE

mister_muller schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:20:
[...]

Misgegaan? Wat was toen het gevolg dan?
Numobi/50five opnieuw moeten langskomen voor nieuwe paal te hangen. Ik meen dat dit bij de 1.6 upgrade gebeurde.
Die white labels hebben een custom firmware, en ik denk dat die niet altijd compatibel is met de releases van Peblar.

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 15:19

Hier ook aan het kijken voor een laadpaal. Zappi valt hier af vanwege het design. Is er trouwens een reden waarom je de Zaptec Go 2 niet als optie overweegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
Voor mij maakt het design minder uit. Functionaliteit is voor mij belangrijker. Valt wel op dat veel installateurs alleen de Go aanbieden en niet de Go 2. De Go2 ziet er qua specs er ook goed uit. Die gaat ook op het lijstje. Alleen kan deze niet zoals de peblar een via de homewizard loadbalancing doen, maar via een sense module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 15:19
debom schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:53:
Voor mij maakt het design minder uit. Functionaliteit is voor mij belangrijker. Valt wel op dat veel installateurs alleen de Go aanbieden en niet de Go 2. De Go2 ziet er qua specs er ook goed uit. Die gaat ook op het lijstje. Alleen kan deze niet zoals de peblar een via de homewizard loadbalancing doen, maar via een sense module.
Waarschijnlijk omdat die nog zo nieuw is. Inderdaad mooi dat Peblar daarmee samenwerkt (als een van de weinige) en je geen losse module hoeft te hebben. Qua kosten maakt het overigens niet uit, dan is de Zaptec incl. sense module alsnog iets goedkoper dan de Peblar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
Ik vind de keuze voor mij zeer lastig.
Voor zover ik zien heeft het voordeel dat deze met een ethernet kabel is aan te sluiten.
Een ander voordeel is de communicatie met de P1 dongle via het netwerk verloopt. Waarschijnlijk een api call. Al kan ik daar geen goede informatie over vinden. Waardoor ik geen moeilijke constructie hoef te maken. De paal hangt straks minimaal 20m vanaf de groepenkast. Ook de integratie met Home Assistant is een fijne toevoeging.

Ik ben alleen nog met mijn baas in overleg of ik zelf een mid meter plaats tussen de paal en de fasen en dan de laad sessie declareer tegen kostprijs. Of dat er een back office gekozen wordt om de verrekening automatisch wordt gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:11
Heb hier recentelijk ook de Peblar Home geïnstalleerd en naar volle tevredenheid in gebruik. Zelf aan de muur geschroefd en kabels getrokken, elektricien gevraagd om meterkast aanpassingen te doen. Installatie en ingebruikname was simpel en "works out of the box", inclusief de koppeling met HW-P1-meter en zonneladen. Tevreden! Heb de paal voor 450 EUR via marktplaats gekocht, 160 EUR aan kabel / kabelgoot / HW-KW-meter en was 300 EUR aan elektricien kwijt (uurloon + ABB alamat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W2tFEkGV--CP7lUJfhkRL4c-1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MI9rRsflGdYKldlINz9HjhJ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYHDuZcD4m3H9S2RG1Pda0mJcY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjhAOf5w8TqtTjmbxKQ2MXbu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2Ucwf7dvBM4afp3ucToxQgzdYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aD4Z8RqsdS1lJIxrsHn24aUj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Clock schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:44:
Heb hier recentelijk ook de Peblar Home geïnstalleerd en naar volle tevredenheid in gebruik. Zelf aan de muur geschroefd en kabels getrokken, elektricien gevraagd om meterkast aanpassingen te doen. Installatie en ingebruikname was simpel en "works out of the box", inclusief de koppeling met HW-P1-meter en zonneladen. Tevreden! Heb de paal voor 450 EUR via marktplaats gekocht, 160 EUR aan kabel / kabelgoot / HW-KW-meter en was 300 EUR aan elektricien kwijt (uurloon + ABB alamat).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Electriciën geeft hier aan de paal op socket te plaatsten met snelbeton. Aan te sluiten in de meterkast. Een meter of 5 te gaan graven om kabel in de grond te leggen. Aansluiten van de paal. Kosten 450 euro. Paal dan natuurlijk zelf aanschaffen. Merk maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vilnius
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-09 04:21
Heb hier recentelijk ook de Peblar Home geïnstalleerd en naar volle tevredenheid in gebruik. Zelf aan de muur geschroefd en kabels getrokken, elektricien gevraagd om meterkast aanpassingen te doen.
Klinkt goed! Om welke aanpassingen gaat het precies? Wat moet er anders/meer in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
Vilnius schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:25:
[...]

Klinkt goed! Om welke aanpassingen gaat het precies? Wat moet er anders/meer in de meterkast?
Geen spannende dingen, maar wil uit principe niet zelf klussen in de meterkast just-to-be-sure. Gedane aanpassingen: (1) toevoegen krachtgroep met ABB alamat, (2) toevoegen HomeWizard kWh-meter (optioneel) en aanknijpen van CAT6 stekkertjes.

Daarnaast heb ik (ongerelateerd aan laadpaal) een extra 16A groep laten plaatsen ten behoeve van toekomstige plug-in-battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Laatst online: 21:54

Theuno

Da Devil Crew

Tevreden! Heb de paal voor 450 EUR via marktplaats gekocht, 160 EUR aan kabel / kabelgoot / HW-KW-meter en was 300 EUR aan elektricien kwijt (uurloon + ABB alamat).
Mag ik vragen welke kabelgoot dat is, en waar je die koopt? Ik zoek nog zoiets...

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Laatst online: 22-09 22:24
Sinds gisteren staat m’n Kodiaq PHEV op de oprit. Peblar al even aangesloten. Pure Solar lijkt te werken. Ik kan alleen niet meer verbinden met de Peblar via het netwerk. IP-adres geeft niet thuis. In de router staat hetzelfde adres als eerder nog toegewezen, dus het lijkt geen verlopen lease te zijn. Ineens gisteren sinds ik de paal aan de auto lijkt de verbinding te zijn weggevallen. Verbinden op het IP-adres uit de handleiding werkt ook niet. Dat wordt een weekendje troubleshooten.

EDIT: Of je haalt de stroom er gewoon even af. Voila, het werkt weer 😊

[ Voor 7% gewijzigd door Richard P op 14-06-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Get!em Heb je evcc al eens geprobeerd in combinatie met de Peblar? Of geen interesse / niet aan toe gekomen?

Met mijn Alfen heb ik een haat/liefde verhouding op het moment dus ik overweeg een vervanging voor de Peblar. Maar ik wil evcc houden voor de aansturing. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JanHenk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:51:
@Get!em Heb je evcc al eens geprobeerd in combinatie met de Peblar? Of geen interesse / niet aan toe gekomen?

Met mijn Alfen heb ik een haat/liefde verhouding op het moment dus ik overweeg een vervanging voor de Peblar. Maar ik wil evcc houden voor de aansturing. :)
Wel interesse om dat te doen, maar nog geen noodzaak en daardoor nog geen tijd voor genomen.

Wil de paal eerst leren kennen met de normale werking.

Denk dat met evcc de loadbalancing en solar wel beter wordt. Heb nog een dsmr 4 meter en met de hw p1 is dat dus 10 seconden achterlopen.
Er zit in huidige versie nog een bug daarmee in fast solar mode van Peblar, zie paar Posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 25-09 09:36
Iemand al iets gelezen over de prijs van de Peblar Business met kabel?
Installateur van wie ik een offerte heb ontvangen voor de Home plus wist nog van niets dat die eruit ging (blijkbaar communiceert Peblar niet echt met hun dealers ;-) )
Hij vermoed dat ie wel eens stuk duurder wordt aangezien die zonder kabel ong. 100 euro duurder is dan de Home plus maar Peblar heeft volgens hem nog geen prijzen gecommuniceerd.

Zit dus in twijfel wat te doen.
Weet niet of het handig is om nu nog voor een model te gaan dat eruit gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
We hebben hier een Peblar Home, 11kw maximaal laden icm 7,5m vaste kabel.

Top lader tot nu toe, makkelijk aan te sluiten en icm HW P1 meter werkt de load balancing ook naar wens. Peblar via Utp aangesloten op mijn netwerk.

Icm mijn Audi Q8 2024, gaf de paal tijdens het laden een "electrische error". Bleek een bug in de FW, triggerde de "stop" commando van de Audi de aardlek.

Dat issue is door mijn installateur aangekaart direct bij Peblar, die gaven aan dat ze er een FW upgrade voor zouden uitbrengen. Dat is nu 3 weken geleden beschikbaar gekomen en daarmee is het issue verholpen.

Binnenkort zonnepanelen plaatsen en dan optimaliseren om te laden met zoveel mogelijk zonne energie ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Chutney op 16-06-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JanHenk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:51:

Nog even aanvullend: ik heb nog een oud type contract (eigenlijk nieuw, maar is contract zonder terugleverkosten). Ik kan dus volledig salderen. En bovendien heb ik mede daarom nog niet geinvesteerd in een batterij.

Nul op Meter of sturing met EVCC is voor mij vooral nu dus nog leren en spielerei....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Togi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:02:
Iemand al iets gelezen over de prijs van de Peblar Business met kabel?
Installateur van wie ik een offerte heb ontvangen voor de Home plus wist nog van niets dat die eruit ging (blijkbaar communiceert Peblar niet echt met hun dealers ;-) )
Hij vermoed dat ie wel eens stuk duurder wordt aangezien die zonder kabel ong. 100 euro duurder is dan de Home plus maar Peblar heeft volgens hem nog geen prijzen gecommuniceerd.

Zit dus in twijfel wat te doen.
Weet niet of het handig is om nu nog voor een model te gaan dat eruit gaat
Ik kon bij mijn installateur zonder meerprijs kiezen tussen Peblar Plus of Business een paar maand geleden, dus ik verwacht geen grote prijswijzigingen bij de Peblar Business met kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
RigolleM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Ik kon bij mijn installateur zonder meerprijs kiezen tussen Peblar Plus of Business een paar maand geleden, dus ik verwacht geen grote prijswijzigingen bij de Peblar Business met kabel.
Maar was die Business dan met of zonder kabel? Default is Business toch alleen socket?

Als Plus (met kabel) gelijk is aan Business (met alleen socket), dan is Business met kabel, waarschijnlijk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:10:
[...]

Nog even aanvullend: ik heb nog een oud type contract (eigenlijk nieuw, maar is contract zonder terugleverkosten). Ik kan dus volledig salderen. En bovendien heb ik mede daarom nog niet geinvesteerd in een batterij.

Nul op Meter of sturing met EVCC is voor mij vooral nu dus nog leren en spielerei....
Ik heb zelf een contract met terugleverkosten, maar dat was een bewuste keuze. De modelcontracten zonder terugleverkosten (daar doel je denk ik op) zijn voor mij per saldo duurder, in verband met de netto aardige afname van elektriciteit. Ik wil daarom zoveel mogelijk op zonne-energie laden. Het is financieel een beetje voordeliger, maar bovenal ook gewoon heel leuk om te zien hoe je op je eigen opgewekte stroom kunt rijden. Daar kan nooit een partij tussen gaan zitten.

Probeer op iedere situatie voorbereid te zijn (ook op dynamische tarieven) en inderdaad van te leren :)

Het mooie aan de Peblar is (vind ik) dat alle communicatie met de paal lokaal is. Peblar heeft geen app, geen verplichte cloud, etc. Gewoon een mooie web interface en twee (modbus / rest) api interfaces. Gaat Peblar failliet dan hou je gewoon de huidige functionaliteit en kun je met bijv. evcc aan de slag voor meer mogelijkheden.

Voor de Peblar eigenaren die graag ook de Peblar web interface willen bedienen als ze niet thuis zijn, als je bijv. Tailscale kunt draaien op een Apple TV of andere server, kun je de web interface ook van elders benaderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Get!em schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Maar was die Business dan met of zonder kabel? Default is Business toch alleen socket?

Als Plus (met kabel) gelijk is aan Business (met alleen socket), dan is Business met kabel, waarschijnlijk duurder.
Business zonder kabel uiteraard.. maar de installateur vond het overkill de Business en niet zo praktisch zonder kabel, dus besloten om de Plus te kiezen.

Ik verwacht niet dat de Business met kabel duurder zal zijn... is commercieel niet zo interessant om de Plus uit het gamma te halen en dan de Business met kabel duurder te verkopen. Zo zou ik toch redeneren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb zelf een contract met terugleverkosten, maar dat was een bewuste keuze. De modelcontracten zonder terugleverkosten (daar doel je denk ik op) zijn voor mij per saldo duurder, in verband met de netto aardige afname van elektriciteit. Ik wil daarom zoveel mogelijk op zonne-energie laden. Het is financieel een beetje voordeliger, maar bovenal ook gewoon heel leuk om te zien hoe je op je eigen opgewekte stroom kunt rijden. Daar kan nooit een partij tussen gaan zitten.
Exact, leuk is dat ja. Vooral als het me, zoals gisteren lukte om 43,8kWh te produceren en 43,2kWh te verbruiken. Helaas was dat wel met 80% zelfverbruik (en dus ook 80% zelfvoorziening).

Daar zou ik dus die batterij voor kunnen inzetten, maar daar heb ik nu 3 battery simulators voor draaien.

In combinatie met de Peblar eigen software mbt solarladen leer ik deze maand wat dat doet en kan.
Zo had ik gisteren zowel met een 5kWh als met een 10kWh een zo goed als nul op de meter kunnen halen. Echter zat er over de dag heen wel 8,5kWh verschil tussen import en export, doordat de P1 meter en dus de Peblar te laat schakelt (DSMR4). Een eventuele 5kWh batterij had dat dan opgevangen.

Met EVCC kan ik de DSMR4 meter bypassen omdat ik dan met de SolarEdge Inline meter (die er al zit) kan meten en communiceer over ModBus. Dan kan ik het gat tussen productie en verbruik op de Peblar verkleinen.
Probeer op iedere situatie voorbereid te zijn (ook op dynamische tarieven) en inderdaad van te leren :)

Het mooie aan de Peblar is (vind ik) dat alle communicatie met de paal lokaal is. Peblar heeft geen app, geen verplichte cloud, etc. Gewoon een mooie web interface en twee api interfaces. Gaat Peblar failliet dan hou je gewoon de huidige functionaliteit en kun je met bijv. evcc aan de slag voor meer mogelijkheden.
Zeker, was ook voor mij de keuze. De Alfen en zijn onhandigheid met (meerdere) app (en daarmee ook de integratie met HA op zelfde token) was daarom ook afgevallen.

Je ziet wel dat Peblar nog flink aan het ontwikkelen is. Mooie is dat ze direct op feedback reageren. Ik heb van laatst dus mijn Diagnose log zelf opgestuurd, en ze konden meteen het issue in de 1.7.1 zien die hier speelt ivm DSMR4, HW p1 en Fast solar.
Voor de Peblar eigenaren die graag ook de Peblar web interface willen bedienen als ze niet thuis zijn, als je bijv. Tailscale kunt draaien op een Apple TV of andere server, kun je de web interface ook van elders benaderen. :)
Tailscale kan.
Heb hier zelf een WireGuard container draaien naast die van Home Assistant op ProxMox.
Die WireGuard staat toch al aan permanent (vanwege de PiHole container op diezelfde proxmox).

Een EVCC container komt er eventueel daarop nog naast.

Maar goed, als je Home Assistant al van buitenaf bereikbaar hebt, kun je ook daarin de waardes van de Peblar paal bekijken. Behalve de Export laadsessies, zijn alle andere waardes van de Peblar paal in Home Assistant zichtbaar. Bovendien krijg je ook de switcher voor laadmodus (solar, normal etc).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HZOXUKcXy1B22fHJbss6X8WopM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/26XJrIrHeoYA24avXXWiXEHc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:48:
[...]

In combinatie met de Peblar eigen software mbt solarladen leer ik deze maand wat dat doet en kan.
Zo had ik gisteren zowel met een 5kWh als met een 10kWh een zo goed als nul op de meter kunnen halen. Echter zat er over de dag heen wel 8,5kWh verschil tussen import en export, doordat de P1 meter en dus de Peblar te laat schakelt (DSMR4). Een eventuele 5kWh batterij had dat dan opgevangen.
Ik vind dat relatief wel een aardig verschil, maar ik denk inderdaad ook dat het komt door het interval. Een kleine batterij kan in mijn ervaring inderdaad bijdragen om de curve nog 'gelijker' te maken aan de opwek.

Ik had bijv. 13 juni jl. 92% zelf-verbruikt en 90% zelfvoorziening. De consumptie zit hem vooral in de nacht (relatief hoog stand-by verbruik hier) en de teruglevering komt door het verschil tussen starten van de laadpaal (1400 watt) en mijn thuisbatterij(tje) die maar 800 watt kan laden. Waardoor je dus e.e.a. wel dempt, maar alsnog teruglevert. Veel hoger dan die waardes kan ik dus vooralsnog niet halen. Wil je echt hoger dan is het mooist een dc-gekoppelde batterij aan je pv-installatie.
Zeker, was ook voor mij de keuze. De Alfen en zijn onhandigheid met (meerdere) app (en daarmee ook de integratie met HA op zelfde token) was daarom ook afgevallen.
Het werkt prima, maar is inderdaad soms wat onhandig. Wat dat betreft nog wat op oude leest gestoeld. De API is ook reverse engineered, volgens mij is er geen openbare documentatie. Dat maakt soms ook dat firmware-updates ineens impact hebben op de werking van bijv. de Home Assistant integratie. Niet zo handig allemaal.
Tailscale kan.
Heb hier zelf een WireGuard container draaien naast die van Home Assistant op ProxMox.
Die WireGuard staat toch al aan permanent (vanwege de PiHole container op diezelfde proxmox).
Mijn tip was vooral voor mensen die wel een Apple TV (of Google TV Streamer) hebben (die type apparaten zie ik toch relatief veel, thans in mijn vriendenkring), maar geen server, Home Assistant of wat al niet meer. :)

Dan is het een laagdrempelige oplossing om je local-only devices zoals de Peblar beschikbaar te maken van buitenaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57
JanHenk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Als je dan toch zoveel waarde hecht aan zaken zonder 3rd Party-afhankelijkheid als een cloud of app te kunnen benaderen, kun je beter op je router/"andere server" zelf een VPN zoals WireGuard draaien. Dat gebruikt Tailscale onderwater ook, met als voordeel dat als je login-provider (Apple, Google, Microsoft, GitHub, ...) down is, je gewoon je netwerk in komt.

edit: ik zie je argumentatie voor Tailscale, zo bezien is het inderdaad voor de leek wat eenvoudiger, maar als je toch al Home Assistant etc. hebt draaien is een WG-containertje een kleine moeite ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Sandro! op 16-06-2025 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sandro! Het ging niet om mijzelf. Ik ben zelf overigens wel gebruiker van Tailscale, maar gebruik het ook (in combinatie met) een WireGuard container met routes naar Proton VPN etc. Zit nog wat uit te proberen met Netbird, misschien stap ik daar wel helemaal naartoe over. Maar dan dwalen we erg af van het onderwerp, de Peblar.

Het wordt namelijk vaak als nadeel ervaren voor de doorsnee gebruikers, dat een apparaat juist niet cloud-based is (waarom heb ik geen app, of waarom werkt die web interface niet, o ja, niet op wifi..). Terwijl dat het helemaal niet hoeft te zijn met wat vrij simpele stappen... En Tailscale heeft wel z'n manco's, maar het is toch al een gigantische verbetering ten opzichte van cloud-based bediening van wat simpele functies...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clock
Theuno schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Mag ik vragen welke kabelgoot dat is, en waar je die koopt? Ik zoek nog zoiets...
Aluminium Kabelgoot - 50 mm x 26 mm - 1,1 meter - Zwart

Perfect voor deze use-case, YMVK + CAT6 kabel passen er netjes in en lengte is perfect voor laadpaal. En metalen goot geeft profi uitstraling die goed past bij de Peblar :)

[ Voor 7% gewijzigd door Clock op 16-06-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
Clock schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Aluminium Kabelgoot - 50 mm x 26 mm - 1,1 meter - Zwart

Perfect voor deze use-case, YMVK + CAT6 kabel passen er netjes in en lengte is perfect voor laadpaal. En metalen goot geeft profi uitstraling die goed past bij de Peblar :)
Officieel mag elektra niet samen met laagspanning draden in 1 behuizing. Mocht de ymvk bloot komen te liggen en in aanraking komen met de netwerkkabel, dan zou je in theorie geëlektrocuteerd kunnen worden bij aanraking van de netwerkkabel of de apparatuur die daar aanvast hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theuno
  • Laatst online: 21:54

Theuno

Da Devil Crew

debom schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Officieel mag elektra niet samen met laagspanning draden in 1 behuizing. Mocht de ymvk bloot komen te liggen en in aanraking komen met de netwerkkabel, dan zou je in theorie geëlektrocuteerd kunnen worden bij aanraking van de netwerkkabel of de apparatuur die daar aanvast hangt.
We hebben het hier niet over vd draad in buis, maar over een dubbel afgeschermde kabel. Dat mag zo prima bij elkaar in een goot.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckxz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-09 17:05
Ik heb sinds dit weekend een Peblar hangen i.c.m. een HW P1 meter. Vooralsnog op 1 fase in afwachting van verzwaring vanuit de netbeheerder. De communicatie met de P1 meter lijkt nog wat te wensen over te laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnsaKsawt2IvLl7Ad40HXGOAE4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PyFXg9CQUawmn8GNa5bAy0m7.png?f=fotoalbum_large

Het schommelt behoorlijk in de Pure Solar modus, terwijl er verder vrijwel geen verbruikers aanstaan die voor pieken zorgen. Herkennen jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Franckxz Wat voor DSMR versie meter heb je? Kun je zien op je slimme meter. De tijdlijn ontbreekt op je overzicht, maar als het DSMR4 is, heb je slechts iedere 10 seconden een update van het P1-telegram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Franckxz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:30:
Ik heb sinds dit weekend een Peblar hangen i.c.m. een HW P1 meter. Vooralsnog op 1 fase in afwachting van verzwaring vanuit de netbeheerder. De communicatie met de P1 meter lijkt nog wat te wensen over te laten.
[Afbeelding]

Het schommelt behoorlijk in de Pure Solar modus, terwijl er verder vrijwel geen verbruikers aanstaan die voor pieken zorgen. Herkennen jullie dit ook?
Wat is je timeframe in je screenshot?

Wat voor slimme meter heb je (DMSR4 of 5?)

Maar ja, hier schommelt hij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjuh1986
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 12:25
Ik wil graag een Peblar Business laadpaal installeren en heb daarbij een vraag over de juiste automaatkeuze.

De woning beschikt over een 3x25A aansluiting. De Peblar Business laadpaal levert 7,4 kW per fase, aangezien de full solar charging optie slechts één fase gebruikt, twijfel ik over de juiste automaat.

Is het in dit geval beter om een 3P+N C32A automaat te gebruiken, of is het verstandiger om een 3P+N C25A te kiezen, gelijk aan de hoofdzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckxz
JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:33:
@Franckxz Wat voor DSMR versie meter heb je? Kun je zien op je slimme meter. De tijdlijn ontbreekt op je overzicht, maar als het DSMR4 is, heb je slechts iedere 10 seconden een update van het P1-telegram.
Er staat een “SMR 5.0” aanduiding op, dus zonder “D”. Het tijdsframe is 60s, dus die 10s lijkt wel aardig overeen te komen. Maar dan vind het nog steeds best veel schommelen met een half kw, soms zelfs oplopend naar 1 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Franckxz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Er staat een “SMR 5.0” aanduiding op, dus zonder “D”. Het tijdsframe is 60s, dus die 10s lijkt wel aardig overeen te komen. Maar dan vind het nog steeds best veel schommelen met een half kw, soms zelfs oplopend naar 1 kw.
Welk merk en type? Er is een meter in omloop die weliswaar 5.0 is en (conform de standaard) iedere seconde een P1-telegram doorgeeft, maar de data die erin is opgenomen alsnog maar 1x in de 10 seconden updatet... Zie je iedere seconde een ander vermogen in de HW-app? Of blijft dat 10 seconden hetzelfde?

Wat is het sturingsinterval van de Peblar? @Get!em Weet jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
SMR 5.0 zou op 1 seconde moeten zitten, maar inderdaad de 5.0 kan maar 1x per 10 seconden meten.

https://github.com/energi...ob/main/dsmr-p1-specs.csv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Geen idee.

De datapunten die de API van Peblar naar mijn HomeAssistant stuurt zijn echter ook op 10 seconden. Dus de Actual Power, Sessie kWh, etc...

Kan best zijn dat interne werking op 10 seconden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckxz
JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Welk merk en type? Er is een meter in omloop die weliswaar 5.0 is en (conform de standaard) iedere seconde een P1-telegram doorgeeft, maar de data die erin is opgenomen alsnog maar 1x in de 10 seconden updatet... Zie je iedere seconde een ander vermogen in de HW-app? Of blijft dat 10 seconden hetzelfde?

Ik denk dat ik die te pakken heb inderdaad. Ik heb een Landis Gyr E350, volgens specs die ik online vind heeft die een DSMR 4.0. Verwarrend. Maar dat veroorzaakt wellicht die grotere schommelingen.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
Get!em schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Geen idee.

De datapunten die de API van Peblar naar mijn HomeAssistant stuurt zijn echter ook op 10 seconden. Dus de Actual Power, Sessie kWh, etc...

Kan best zijn dat interne werking op 10 seconden zit.
Die 10 seconde interval is bepaald door de integratie, niet door de Peblar zelf. Zie ook de home assistant pagina van de integratie: https://www.home-assistan...ions/peblar/#data-updates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Franckxz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat ik die te pakken heb inderdaad. Ik heb een Landis Gyr E350, volgens specs die ik online vind heeft die een DSMR 4.0. Verwarrend. Maar dat veroorzaakt wellicht die grotere schommelingen.
Bedankt!
E350 is inderdaad meerdere varianten, maar waarschijnlijk een DSMR 4.2.
Maar de E350 is ook nog een GPRS gestuurde, dus er is kans dat die binnenkort* (binnen 4 jaar) vervangen wordt door een DSMR5.x meter. Zeker in Liander gebied.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 17-06-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Skix_Aces schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Die 10 seconde interval is bepaald door de integratie, niet door de Peblar zelf. Zie ook de home assistant pagina van de integratie: https://www.home-assistan...ions/peblar/#data-updates
Leuk dat je die inderdaad er nog even bij pakt.

@Frenck is hier ook bekend onder dezelfde naam voor zover ik weet.

En hij heeft ook nog een mooie Python Library geschreven voor de Peblar

https://github.com/frenck/python-peblar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• debom
Ruudjuh1986 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:55:
Ik wil graag een Peblar Business laadpaal installeren en heb daarbij een vraag over de juiste automaatkeuze.

De woning beschikt over een 3x25A aansluiting. De Peblar Business laadpaal levert 7,4 kW per fase, aangezien de full solar charging optie slechts één fase gebruikt, twijfel ik over de juiste automaat.

Is het in dit geval beter om een 3P+N C32A automaat te gebruiken, of is het verstandiger om een 3P+N C25A te kiezen, gelijk aan de hoofdzekering?
Persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan de hoofdzekering. Liefst daaronder nog. Meestal worden ze afgezekerd met 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Franckxz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Bedankt!
Ja, dat is hem, de 'beruchte' 5.0 meter die de data maar 1x per 10 seconden updatet. Hij is er ook met DSMR5.0 (maar dat maakt de data niet anders), dus dat zal goed kloppen.

Probleem met zo'n meter is, dat je Peblar eigenlijk op moment dat ie de data gaat pollen, data terugkrijgt die in de range van 1-10 seconden oud is en op basis daarvan het laadvermogen gaat aanpassen om op nul uit te komen. Maar dat hoeft op dat moment helemaal niet meer de nul te zijn.

Vervolgens zie jij in de HW-app ook weer na 10 seconden een update. En als je huisverbruik niet constant is maar er springt bijv. een Quooker aan voor een paar seconden, dan kun je hele rare uitslagen krijgen in jouw app. Maar ook jouw weergave in de HW-app is dus eigenlijk niet juist (ja alleen op die specifieke momenten op 10 seconden, maar tussendoor niet).

Blijft wat een onding zo'n DSMR4.0 meter (inclusief deze specifieke 5.0).

Je zou de Peblar kunnen aansluiten met CT-spoelen om de fasedraden. Dan heeft ie op moment dat ie zelf pollt ook altijd actuele data om het laadvermogen op aan te passen. Dan gaat dat in ieder geval beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjuh1986
debom schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan de hoofdzekering. Liefst daaronder nog. Meestal worden ze afgezekerd met 20A.
Maar als ik de paal afzeker met 20A dan ga ik op 1 fase dus maar 4,6kW kunnen laden?

Indien ik afzeker met 25A dan is er sowiezo 5,7kW mogelijk, en deze trek ik niet van het net maar volledig achter de hoofdzekering (via de zonnenpanelen...) Dus vandaar de gedachte toch 32A te kiezen...
En via de auto (Tesla model 3) niet meer dan 25A laden toestaan indien je niet full solar charging zou gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Ruudjuh1986 Hou dan wel in de gaten dat je PV-installatie op diezelfde fase levert, anders lukt dat alsnog niet (maar waarschijnlijk is dat een symmetrische 3-fase omvormer?). En gebruik voldoende dikke kabel als je tot 32A wil gaan, van de groepenkast naar de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• debom
Ruudjuh1986 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Maar als ik de paal afzeker met 20A dan ga ik op 1 fase dus maar 4,6kW kunnen laden?

Indien ik afzeker met 25A dan is er sowiezo 5,7kW mogelijk, en deze trek ik niet van het net maar volledig achter de hoofdzekering (via de zonnenpanelen...) Dus vandaar de gedachte toch 32A te kiezen...
En via de auto (Tesla model 3) niet meer dan 25A laden toestaan indien je niet full solar charging zou gebruiken...
De tesla kan dus max met 17kW laden.
Voor langdurige continu belastingen zoals deze is het regel om de automaat voor 80% te belasten.
Dat komt neer op een totaal van 13,6kW. Je kunt er voor kiezen om deze inderdaad af te zeker met 32A als je over 1 fase met 7,4kW wilt laden. Maar dan zit wel te laden met 100% van de zekering. Dat is in de regel niet aan te raden.
Ik weet niet wat de afstand is tot aan de laadpaal, maar minimaal zou ik gaan voor 6mm2 om vermogensverlies van de kabel zoveel mogelijk tegen te gaan.
Als je hoofdzekering 25A is zal je loadbalancing dus zijn werk correct moeten doen om niet in het donker te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjuh1986
JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:03:
@Ruudjuh1986 Hou dan wel in de gaten dat je PV-installatie op diezelfde fase levert, anders lukt dat alsnog niet (maar waarschijnlijk is dat een symmetrische 3-fase omvormer?). En gebruik voldoende dikke kabel als je tot 32A wil gaan, van de groepenkast naar de laadpaal.
De omvormer is een SolarEdge 3-Fase Hybride Omvormer SE10K-RWS StorEdge , zit nog een 9,2Kwh battery gekoppeld. En ik leg YMVK-AS 5X6mm2 kabel (metertje of 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjuh1986
debom schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Voor langdurige continu belastingen zoals deze is het regel om de automaat voor 80% te belasten.
Dat komt neer op een totaal van 13,6kW. Je kunt er voor kiezen om deze inderdaad af te zeker met 32A als je over 1 fase met 7,4kW wilt laden. Maar dan zit wel te laden met 100% van de zekering. Dat is in de regel niet aan te raden.
Ik weet niet wat de afstand is tot aan de laadpaal, maar minimaal zou ik gaan voor 6mm2 om vermogensverlies van de kabel zoveel mogelijk tegen te gaan.
Als je hoofdzekering 25A is zal je loadbalancing dus zijn werk correct moeten doen om niet in het donker te komen.
Dan lijkt 35A of zelfs 40A een betere keuze, en het is verstandig om tegelijkertijd ook de hoofdzekering te verzwaren naar 35A. Anders wordt het risico te groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skix_Aces
debom schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:05:
Nee, een Tesla kan op 1 fase met 32A laden (7,6kW), of op 3 fases met 16A (11kW). https://www.tesla.com/nl_nl/support/charging/onboard-charger
Ruudjuh1986 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:15:
Dan lijkt 35A of zelfs 40A een betere keuze, en het is verstandig om tegelijkertijd ook de hoofdzekering te verzwaren naar 35A. Anders wordt het risico te groot.
Dat zou ik je absoluut afraden. Buiten het feit om dat je maar maximaal met 16A kan laden op 3 fases, is een verzwaring van de aansluiting naar 35A gigantisch duur. Zelfs al zou de auto met 22kW kunnen opladen is dat niet te verantwoorden.

Als je op 1 fase meer dan 16A wil laden, zou ik een 20A zekering nemen. Dan ben je selectief tegenover de hoofdzekering, en dan gaat het altijd goed. Ik weet dat er meerdere mensen op het forum hun lader op 32A hebben afgezekerd, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en vertrouwen dat de loadbalancing zijn werk goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckxz
JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Ja, dat is hem, de 'beruchte' 5.0 meter die de data maar 1x per 10 seconden updatet. Hij is er ook met DSMR5.0 (maar dat maakt de data niet anders), dus dat zal goed kloppen.

Probleem met zo'n meter is, dat je Peblar eigenlijk op moment dat ie de data gaat pollen, data terugkrijgt die in de range van 1-10 seconden oud is en op basis daarvan het laadvermogen gaat aanpassen om op nul uit te komen. Maar dat hoeft op dat moment helemaal niet meer de nul te zijn.

Vervolgens zie jij in de HW-app ook weer na 10 seconden een update. En als je huisverbruik niet constant is maar er springt bijv. een Quooker aan voor een paar seconden, dan kun je hele rare uitslagen krijgen in jouw app. Maar ook jouw weergave in de HW-app is dus eigenlijk niet juist (ja alleen op die specifieke momenten op 10 seconden, maar tussendoor niet).

Blijft wat een onding zo'n DSMR4.0 meter (inclusief deze specifieke 5.0).

Je zou de Peblar kunnen aansluiten met CT-spoelen om de fasedraden. Dan heeft ie op moment dat ie zelf pollt ook altijd actuele data om het laadvermogen op aan te passen. Dan gaat dat in ieder geval beter.
Bedankt voor de verklaring. Er staat hier ook GPRS op inderdaad. Ik ben benieuwd of Liander met de verzwaringsactie naar 3fase die gepland staat, de slimme meter ook gaat vervangen, of dat ze ‘m laten zitten. Daarna kan ik nog kijken naar de oplossing met CT’s.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste