• bonza
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-01 10:22
lever schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:14:
[...]

Probeer systeem te herstarten. Kijk of het probleem dan verholpen is.

Procedure uitschakelen:
1: Eventuele groep(en) uit schakelen die achter de backup poort zitten.
2: Schakel PV schakelaar op omvormer uit (als PV direct is ingevoerd)
3: Schakel de batterijen 1 voor 1 uit
4: Schakel de schakelaar aan de omvormer uit
5: Schakel de groep van de omvormer uit in de meterkast

Procedure inschakelen:
1: Schakel de schakelaar aan omvormer aan
2: Schakel de schakelaard op de batterijen aan
3: Schakel de groep in meterkast weer aan
4: Schakel eventuele groep(en) achter de backup poort weer aan
5: Schakel de PV schakelaar weer aan (als PV direct is ingevoerd)
Dat had helaas geen resultaat. Inmiddels heeft AlphaEss support remote de firmware gecorrigeerd en is alles weer netjes online. Invertor Slave geeft nu versie 7.1.0.0 aan.

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Heeft iemand wel eens een overzicht gezien of gemaakt van de resultaten van de algoritmes die Frank en Zonneplan gebruiken in de aansturing.?
Ik zie op onbalans.com grote verschillen in opbrengst bijv. https://onbalansmarkt.com/resultaten/dag/2026-01-05
Ik zelf zit bij Nextenergy en dat leverde me een schamele € 2,60 op (10 kWh/10A) dat scheelt veel met de andere 2, als ik ook meeneem dat de capaciteit van de installaties verschillen.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Luckeh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:52:
@Dapdodo & @kmf Dank voor jullie terugkoppeling. Waar precies in de app kan ik die vinden?
Bij de EV-Charger Settings (heb m'n app in 't Engels) kan ik Household current setup (A) aangeven. De minimum waarde die het veld accepteert is 25A. (max is 100). Dus daar staat al sinds plaatsing 9 maanden terug 48 in (3x 16A).

[Afbeelding]

Ik heb 'm al teruggeschroefd naar 12A en toch sprong hij er vanochtend vroeg uit toen Frank met 10kW begon te laden.
[Afbeelding]

edit: De CT-meter van Alpha zit direct na de hoofdschakelaar. Ik heb een secundaire meterkast in de garage waar de accu/PV/Auto op aangesloten zit.
in system-other settings-> maximum current from gird. die moet je op 20A zetten (1 fase dus)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

kmf schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:46:
[...]
in system-other settings-> maximum current from gird. die moet je op 20A zetten (1 fase dus)
Ik heb 'm gevonden, maar weet 't niet 100% zeker. Ik heb twee omvormers:
T10: Sinds begin vorig jaar in gebruik.
T6: Sinds 5 dagen in gebruik.

Ik heb het probleem al wat langer dan 5 dagen. De batterij zit op de T10 en daar ontbreekt deze optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDQH6vdaE-9U3rZ90oUcbK5xYLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HClY3cbLVgsw8LCYTr5GuMX0.jpg?f=fotoalbum_large

Op de T6 heb ik die optie wel en nu aangepast naar 20A. Komende nacht maar eens kijken of het effect heeft.

iRacing Profiel

• riot
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:47
Hallo, ik volg deze thread al een tijdje en sinds een aantal weken is er hier een AlphaESS Smile G3 T10 geinstalleerd. Ik heb deze via Modbus gekoppeld in Home Assistant. Graag zou ik de optie "Peak Shaving and valley filling" via een automatisering in HA aan of uit willen zetten. Is er toevallig iemand die dit al werkend heeft?

Daarnaast merk ik vreemd gedrag met de optie "maximum current from gird". Als ik dit aanpas naar bijvoorbeeld 3A om een piekbelasting te voorkomen (België) van 17200 watt (230V x 25A x 3 fase), dan zie ik dat de opbrengst van mijn zonnepanelen totaal niet meer klopt en regelmatig naar 0 watt gaat. Support van AlphaESS heeft zogezegd een aanpassing van firmware gedaan om dit op te lossen maar de instelling stond gewoon terug op 25A.
Nog iemand die dit al heeft gemerkt? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:45
riot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 01:33:
Daarnaast merk ik vreemd gedrag met de optie "maximum current from gird". Als ik dit aanpas naar bijvoorbeeld 3A om een piekbelasting te voorkomen (België) van 17200 watt (230V x 25A x 3 fase), dan zie ik dat de opbrengst van mijn zonnepanelen totaal niet meer klopt en regelmatig naar 0 watt gaat. Support van AlphaESS heeft zogezegd een aanpassing van firmware gedaan om dit op te lossen maar de instelling stond gewoon terug op 25A.
Nog iemand die dit al heeft gemerkt? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Je grid zo instellen, gaat geheid problemen geven.
Het gaat de thuisbatterij erom dat de som van de fasen onder de piekwaarde blijft. Niet onder de gridwaarde
NOM: Als je op 1 fase meer dan die 690W trekt, compenseert die dat door op de alle fasen meer dan 230W terug te leveren, Dan blijft er op die belaste fase nog steeds meer dan 460W over. In dit voorbeeld gaat het nog net, maar verdubbel alles en het systeem klapt er al uit. Dus waterkoker van 2000W gaat al mis.
Piekwaarde - 0,5*hysterese, hier zal die proberen onder te blijven tot de accu leeg is.

Plaatje uit HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiYgfeHsnv2TTEToeMbG1bwQOZI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3355RV5rmK57gdEIz34Af7Xs.png?f=user_large
Hier lijkt alles goed, accu vult aan zodat, netto waarde niet over de 2,5kW (ingestelde piekwaarde) gaat tot iets over 7.00 (toen was accu leeg).

Fase gaat over piekwaarde, maar totaal niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rCPrDuGJlxB240rg1cQoQ77jCs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NZlhOpD3F0sZS59XYYlZTxwv.png?f=user_large
Zie hier dat oranje keurig onder de 2,5kW blijft, maar dat fase 2 erboven zit. En dit opgelost wordt door op fase 1 geel en 3 paars terug te leveren. Om iets over 7 is de accu leeg en gaat die door de piekwaarde heen.

Let op met eenheden, piek en dal zijn in kW, grid is in A. Dus 3kW grid is als iets van 4,xxA.
Als je dal instelt zal die zogauw je eronder komt dat proberen te handhaven door:
Zonnestroom terug te regelen,
De accu te laden.
Opladen door dalwaarde vindt ik niet goed geimplementeerd, maar ben nog aan het uitzoeken waar dat fout gaat.

Zit bij jouw alles achter de thuisbatterij of sommige zaken ook nog ervoor?

[ Voor 20% gewijzigd door Dapdodo op 07-01-2026 20:50 . Reden: nummers fase niet goed ]

• riot
Bedankt voor je reactie. Ik heb alles achter de batterij laten zetten er vanuitgaande dat ik alles achteraf zelf kan regelen.
Met peak shaving lijkt voorlopig alles goed te gaan, ik kan mijn auto traag opladen (monofase) aan 7 a 8 Ampere om met standaard load van de woning onder de 2500 watt peak te blijven.
Mijn enigste vrees is dat wanneer de installatie zelf beslist om op te laden van het net dat deze de piek ruim gaat overschreiden. Ik dacht dus met de instelling "Max current from grid" dit te voorkomen.

Is het trouwens normaal dat er op een kring die niet in gebruik is (PV4 in dit geval) continue opbrengst te zien is van 4 watt?

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:23
riot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:15:
Bedankt voor je reactie. Ik heb alles achter de batterij laten zetten er vanuitgaande dat ik alles achteraf zelf kan regelen.
Met peak shaving lijkt voorlopig alles goed te gaan, ik kan mijn auto traag opladen (monofase) aan 7 a 8 Ampere om met standaard load van de woning onder de 2500 watt peak te blijven.
Mijn enigste vrees is dat wanneer de installatie zelf beslist om op te laden van het net dat deze de piek ruim gaat overschreiden. Ik dacht dus met de instelling "Max current from grid" dit te voorkomen.

Is het trouwens normaal dat er op een kring die niet in gebruik is (PV4 in dit geval) continue opbrengst te zien is van 4 watt?
Toch even melden dat wanneer je een wagen op 1F aan 7 of 8 Ampère laadt, je best wel flinke laadverliezen gaat hebben. 3F vormt dat geen of veel minder een probleem.

• Dapdodo
sdgs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:13:
[...]

Toch even melden dat wanneer je een wagen op 1F aan 7 of 8 Ampère laadt, je best wel flinke laadverliezen gaat hebben. 3F vormt dat geen of veel minder een probleem.
En wat kost in Belgie een 10kW maandpiek versus 3kW?
Denk dat je bij lage tarieven daar heel veel voor mag verliezen.

• Wouter-KaBouTeR935
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:56
Zie net dit topic. Overweeg ook een installatie van de ALPHA SMILE G3 T1 met ES alpha backup box.

Is er iemand die nu al met success de alpha smile g3 heeft gecombineerd met Enphase IQ7 omvormers?

Met succes bedoel ik:
1. Systeem voorziet hele huis (bij beperkt verbruik) van stroom in geval van stroomstoring (1 of 3 fase)
2. De batterij wordt opgeladen met zonne energie, ook als het net is uitgevalllen (g3 batterij is dan gridforming)
3. Als de batterij helemaal leeg is, kan er geen net meer gemaakt worden en wordt er dus ook niets opgeladen. Dit zou op te lossen zijn door de batterij niet helemaal te laten ontladen en/of alle iq7 omvormers te vervangen door iq8 omvormers en een nieuw Enphase regelkastje.

• kmf
  • Niet online
Wouter-KaBouTeR935 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:48:
Zie net dit topic. Overweeg ook een installatie van de ALPHA SMILE G3 T1 met ES alpha backup box.

Is er iemand die nu al met success de alpha smile g3 heeft gecombineerd met Enphase IQ7 omvormers?

Met succes bedoel ik:
1. Systeem voorziet hele huis (bij beperkt verbruik) van stroom in geval van stroomstoring (1 of 3 fase)
2. De batterij wordt opgeladen met zonne energie, ook als het net is uitgevalllen (g3 batterij is dan gridforming)
3. Als de batterij helemaal leeg is, kan er geen net meer gemaakt worden en wordt er dus ook niets opgeladen. Dit zou op te lossen zijn door de batterij niet helemaal te laten ontladen en/of alle iq7 omvormers te vervangen door iq8 omvormers en een nieuw Enphase regelkastje.
hier is het getest:
maar dan met solaredge en niet enphase, ik verwacht dat dat hetzelfde zal zijn.

ik las echter op faceook ook dat het goed gaat zolang de accu nog ruimte heeft voor oplading. als die vol raakt, dan kan ie de dc-(zonnepaneel)omvormer niet uitschakelen middels frequencyshifting en dan kan ie in storing komen. ik heb daar geen concrete voorbeelden van gezien. In dat geval is een dc-gekoppeld pv-systeem direct op de alpha dan wel beter....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• riot
Dapdodo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:27:
[...]

En wat kost in Belgie een 10kW maandpiek versus 3kW?
Denk dat je bij lage tarieven daar heel veel voor mag verliezen.
Dat denk ik ook. Standaard betaal je in België voor 2,5kW, ook wanneer je piek lager is. Het tarief ligt tussen de 50 en 60 euro per kW. Voor 10kW piek betaal je dus minimaal 375 euro per jaar extra bovenop het minimaal bedrag.

• Dapdodo
kmf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:40:
[...]

hier is het getest:
maar dan met solaredge en niet enphase, ik verwacht dat dat hetzelfde zal zijn.

ik las echter op faceook ook dat het goed gaat zolang de accu nog ruimte heeft voor oplading. als die vol raakt, dan kan ie de dc-(zonnepaneel)omvormer niet uitschakelen middels frequencyshifting en dan kan ie in storing komen. ik heb daar geen concrete voorbeelden van gezien. In dat geval is een ac-gekoppeld pv-systeem direct op de alpha dan wel beter....
ac en dc verwisseld?

• kmf
  • Niet online

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste