Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://alphaess.solshare.nl/assets/product_pictures/g3-t10/alphaess_smile-g3-t4-t10-left_solshare.jpg
Afbeeldingslocatie: https://eco-project.be/wp-content/uploads/2021/06/Installatie-Alpha-ESS-batterij-te-Baardegem-3.jpg

Het werd hoog tijd voor een centrale plek om alles rondom AlphaESS te bundelen. In het Frank Energie-topic kwamen al flink wat opmerkingen voorbij, wat erop wijst dat er hier aardig wat AlphaESS-gebruikers actief zijn. Dus: Alpha-bezitters, verzamelt u!

Wat is AlphaESS?

AlphaESS is een wereldwijd opererend bedrijf, opgericht in 2012, dat zich richt op energieopslagoplossingen voor zowel residentiële als commerciële toepassingen. Met meer dan 40 dochterondernemingen en meer dan 200.000 systemen actief in meer dan 130 landen, biedt AlphaESS betrouwbare en toegankelijke energieopslagoplossingen aan miljoenen mensen wereldwijd .

Hun producten, zoals de SMILE-serie, zijn ontworpen om zonne-energie op te slaan voor eigen gebruik, piekverbruik af te vlakken en zelfs deel te nemen aan onbalanshandel. De systemen zijn uitgerust met functies zoals noodstroomvoorziening (UPS), virtuele krachtcentrale (VPP) integratie en geavanceerde monitoring via het AlphaCloud-platform.

In welke landen is AlphaESS actief?

AlphaESS heeft een sterke aanwezigheid in onder andere:

Australië: Marktleider in residentiële energieopslag .

Duitsland: Top 5 leverancier van residentiële ESS .

Italië, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Singapore en Zuid-Afrika: Met dochterondernemingen en lokale diensten in deze landen .

Ondersteuning voor Onbalanshandel

In Nederland biedt momenteel alleen Frank Energie actieve ondersteuning voor AlphaESS-systemen in het kader van onbalanshandel. Via hun platform kunnen gebruikers met een AlphaESS-batterij automatisch inspelen op prijsschommelingen op de energiemarkt, waardoor ze kunnen profiteren van lagere tarieven en bijdragen aan netstabiliteit .

Meer controle via Modbus – Integratie met Home Assistant

Voor wie meer grip wil op zijn AlphaESS-systeem dan wat de officiële app biedt, is er een uitstekend communityproject van Hillview Lodge. Deze handleiding maakt het mogelijk om AlphaESS-systemen via Modbus TCP lokaal te benaderen, volledig buiten de cloudomgeving om.

Waarom is dit nodig?
De officiële AlphaESS-app is vergeleken met concurrenten zoals Sigenstor vrij beperkt:

De interface is functioneel, maar spartaans

Je kunt slechts beperkt zelf sturing geven aan laad- en ontlaadgedrag

Tot voor kort kon je geen laadlimieten per fase instellen, wat zorgde voor onhandige piekvermogens
In de koude maanden laadde de Alpha vrolijk op volle kracht terwijl ook mijn warmtepomp en doorstroomverwarmer aanstonden. Gevolg: pieken van 35A per fase (!). Gelukkig is er niets gesprongen, maar het had fout kunnen gaan. In de meest recente firmware kun je nu eindelijk een maximaal verbruik per fase instellen. Ik heb die zelf begrensd op 20A, wat de stabiliteit aanzienlijk verbeterde.
AlphaESS biedt géén native ondersteuning voor sturen op uurprijzen, zoals sommige andere merken dat wel doen. De enige manier om de batterij automatisch te laten laden/ontladen op basis van prijs is via de koppeling met Frank Energie’s onbalanshandel. Maar dat betekent ook: Frank bepaalt, niet jij.

Wil je zelf beslissen wanneer en hoe geladen of ontladen wordt? Dan is lokale aansturing via Modbus de enige serieuze optie.

hiermee kan je dit voor elkaar krijgen:
https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess/

Let op: toegang tot Modbus is niet altijd standaard beschikbaar

In het begin was het voor mij niet helemaal duidelijk, maar inmiddels weet ik:
Als je je AlphaESS-systeem via LAN hebt aangesloten, kun je eenvoudig controleren of de Modbus-poort (poort 502) openstaat. Voer in een terminal het volgende commando uit:
code:
1
nc -zv <IP-adres-van-AlphaESS> 502

Krijg je de melding dat poort 502 open is, dan kun je verder aan de slag met het Hillview-project voor integratie in bijvoorbeeld Home Assistant.

Is de poort gesloten? Dan moet je je installateur of AlphaESS-support vragen om Modbus TCP te activeren.
Bij mij duurde het ongeveer een maand voordat dit daadwerkelijk was ingeschakeld, dus wees geduldig als je aanvraag niet direct wordt verwerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 16-05-2025 18:44 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
even een paar belangrijke referentie (voor mijzelf later)
https://projects.hillview...odbusDispatchFunction.pdf

De AlphaESS-systemen ondersteunen verschillende dispatch-modi die bepalen hoe de batterij wordt geladen en ontladen. Deze modi zijn bedoeld om het energiebeheer te optimaliseren op basis van verschillende scenario's en gebruikersbehoeften. Een overzicht van de beschikbare dispatch-modi en hun verschillen:

Overzicht van Dispatch-Modi

Alleen PV-lading (Mode 1)
In deze modus wordt de batterij uitsluitend opgeladen met overtollige energie van de zonnepanelen (PV). De batterij ontlaadt niet, en eventuele overtollige PV-energie die niet in de batterij past, wordt teruggeleverd aan het net.
State of Charge (SOC) Controle (Mode 2)
Deze modus stelt een doel-SOC in. De batterij laadt of ontlaadt totdat het ingestelde SOC-niveau is bereikt, waarna het laden of ontladen stopt. Dit is handig om de batterij binnen een bepaald laadbereik te houden.
Load Following (Mode 3)
In deze modus volgt het systeem het energieverbruik van de woning. De batterij laadt op met overtollige PV-energie en ontlaadt om het verbruik te ondersteunen wanneer de PV-productie onvoldoende is.
Maximaliseer Uitvoer (Mode 4)
Als de huidige PV-productie niet voldoet aan de vereiste AC-uitgangsvermogen van de omvormer, zal de batterij ook ontladen om aan de vraag te voldoen.
Normale Modus (Mode 5)
Deze modus lijkt op Load Following, maar met beperkingen op de laad- en ontlaadsnelheden van de batterij, zoals ingesteld in specifieke registers. De batterij laadt en ontlaadt automatisch binnen deze grenzen.
Optimaliseer Verbruik (Mode 6)
De batterij wordt primair opgeladen met PV-energie. Als de PV-productie onvoldoende is om de batterij maximaal op te laden, wordt aanvullende energie uit het net gehaald om de batterij verder op te laden.
Maximaliseer Verbruik (Mode 7)
In deze modus wordt de batterij uitsluitend opgeladen met energie uit het net, ongeacht de PV-productie. Dit kan nuttig zijn tijdens daluren met lage elektriciteitstarieven.
Geen Batterijlading (Mode 19)
Deze modus is bedoeld voor specifieke EMS-versies en voorkomt dat de batterij wordt opgeladen. Het systeem werkt in zelfverbruikmodus, waarbij de laadkracht niet de ingestelde limiet overschrijdt.

Belangrijke Overwegingen

SOC-instellingen: De SOC-doelwaarden zijn alleen van toepassing in Mode 2. In andere modi worden deze instellingen genegeerd.

Even een voorbeeld van hoe de webapp van de alpha uit ziet en wat de commandomogelijkheden zijn (deze werken niet als je accu onder beheer is van een energieleverancier voor onbalanshandel)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZpjpgZXx/Screenshot-2025-05-17-at-14-02-36.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZpjpgZXx/Screenshot-2025-05-17-at-14-02-36.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jBq2wc0/Screenshot-2025-05-17-at-13-59-05.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xKPhjcwD/Screenshot-2025-05-17-at-13-59-14.png

en dit is als je je home assistant kopeling via modbus voor elkaar heb:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6jG0Q71/Screenshot-2025-05-17-at-14-01-35.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nXSbpWY/Screenshot-2025-05-17-at-14-01-55.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jk0LFLhR/Screenshot-2025-05-16-at-18-41-46.png

Voor degne met een Alpha die geen modbus via lan ondersteund kan je ook zelf een aparaatje maken die de modbus direct aanspreekt: https://github.com/dxoverdy/Alpha2MQTT

[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 17-05-2025 22:37 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:42

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Geweldig, dit forum. Door samen te werken kunnen we de AlphaESS helemaal naar onze hand zetten.
Ik heb wat aanvullingen op de dispatch modi:
In dispatch mode 2 kun je DC-gekoppelde PV uitschakelen (bijv bij negatieve tarieven):
Zet Dispatch power op 0 en de dispatch soc op 250 (100%): de batterij doet niets, PV gaat naar 0.
Bij mode 7 wordt maximaal geladen uit de grid, PV gaat naar 0.

Waar ik nog niet uit ben: hoe pv uit te schakelen als je maximaal naar de grid wilt ontladen (het tegenovergestelde van dispatch mode 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
PradoPrius schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:46:
Geweldig, dit forum. Door samen te werken kunnen we de AlphaESS helemaal naar onze hand zetten.
Ik heb wat aanvullingen op de dispatch modi:
In dispatch mode 2 kun je DC-gekoppelde PV uitschakelen (bijv bij negatieve tarieven):
Zet Dispatch power op 0 en de dispatch soc op 250 (100%): de batterij doet niets, PV gaat naar 0.
Bij mode 7 wordt maximaal geladen uit de grid, PV gaat naar 0.

Waar ik nog niet uit ben: hoe pv uit te schakelen als je maximaal naar de grid wilt ontladen (het tegenovergestelde van dispatch mode 7).
Een toevoeging op jouw verhaal over de dispatch modi: het standaardgedrag van de AlphaESS is om terug te vallen op NOM (Nul op meter) als er geen verbinding is met de cloud. In die modus kijkt het systeem puur naar het gemeten lokale verbruik. Is er een overschot — of dat nou afkomstig is van PV, een andere batterij of een generator — en is deze AC-gekoppeld, dan zal de Alpha proberen daarvan op te laden.

Let wel: AC-gekoppeld laden heeft beperkingen. De AlphaESS lijkt niet gelijktijdig te kunnen laden en ontladen via AC (dus met aparte pv-omvormer). In de praktijk zal dat meestal ook niet nodig zijn, want als er overschot is, dan laadt hij pas. Maar als je gelijktijdig wilt injecteren én laden, dan kom je die beperking tegen.

Bij DC-gekoppelde PV, dus zonnepanelen die direct op de Alpha zijn aangesloten (zoals in @PradoPrius geval), werkt het anders. De AlphaESS kan dan wél tegelijkertijd ontladen naar het net en laden vanaf de DC-ingang. Dat geeft veel meer flexibiliteit en is er ook geen omzetverlies.

Elk nadeel heb zijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
-weg-

[ Voor 99% gewijzigd door kmf op 17-05-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Nog een aanvulling:
Als je in mode 2 met p=0 draait, dan gaat PV overschot naar de grid. De dispatch-soc moet dan onder de SOC worden ingesteld (zie mijn 1e post). Als de ingestelde tijd verstreken is blijft de AlphaESS PV overschot naar de grid sturen.
Als je met mode 3 of 5 draait, valt de AlphaESS na de ingestelde de tijd terug naar zelfconsumptie.

Er zijn dus 2 "terugval" scenario's.
Dit werkt zowel met DC-gekoppelde PV als Hybride gekoppelde PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTfmRCIJlyoqBNhwW_PN51tYloA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoIed1HP0BdiOatzE3RnQ27k.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de Backup box ontvangen, die ga ik in de komende weken installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
PradoPrius schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:50:
[Afbeelding]

Vandaag de Backup box ontvangen, die ga ik in de komende weken installeren.
oh bijzonder, dat hret toch 3-fase is, ik dacht dat je voor 3-fase een backup box plus nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:58
De module is hetzelfde, bij de plus krijg je er een kast met automaten en bypass (beperkt in vermogen) optie bij. Zo is mij uit de documentatie gebleken.
Welke omvormer hebben jullie? Want de Smile G3-15 lijkt heel moeilijk leverbaar, zo doet de leverancier mij voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Dapdodo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:46:
De module is hetzelfde, bij de plus krijg je er een kast met automaten en bypass (beperkt in vermogen) optie bij. Zo is mij uit de documentatie gebleken.
Welke omvormer hebben jullie? Want de Smile G3-15 lijkt heel moeilijk leverbaar, zo doet de leverancier mij voorkomen.
Wij hebben de smile G3-S5, vorig jaar juni aangeschaft.
De back-up box+ is €1000 duurder en mega groot. Hier werd de bypass ook bijgevoegd, plaatsing in een normaal formaat groepenkast.

[ Voor 13% gewijzigd door PradoPrius op 17-05-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

kmf schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:32:
[...]

oh bijzonder, dat hret toch 3-fase is, ik dacht dat je voor 3-fase een backup box plus nodig had.
Ik heb 3 fasen, maar de omvormer is enkelfase. Dat is eenvoudig aan te sluiten. 3 fase backup kan uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:46:
Het is me eigenlijk niet duidelijk wat het verschil is tussen de backup boxen. er is heel weinig info over die twee aanwezig eigenlijk. sowieso is er weinig info beschikbaar voor alphaESS heb ik het idee. De community is niet zo luid als bij een Sigenstor heb ik gemerkt.
ik heb de SMILE-G3-T10-INV. is geinstalleerd samen met de backup box plus eind januari. Ik wou gewoon noodstroom en de backup box plus was de enige optie werd me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@kmf , dat werd mij ook verteld dat alleen die backupbox+ dat zou kunnen. Maar na analyse van het schema van de backupbox+ kom je erachter dat er dezelfde modulebox in zoals op de foto bij @PradoPrius .
Echter dan met kast eromheen en extra automaten en bypass zodat je dat niet in een normale meterkast hoeft te bouwen.

Ik zie het meer als een service van AlphaESS om monteurs met minder kennis toch de handel te kunnen aansluiten en vooral met minder kans op fouten. En dat merk je dan aan de installateurs omdat ze alleen die aanbieden. Maar neemt inderdaad veel ruimte in beslag.

Volgens mij zou het zelfs zonder backupbox moeten kunnen op noodstroom. Het enige waar die backupbox bij helpt is om vermogen te reduceren als de batterij leeg raakt. Je kunt namelijk instellen:
Fase 1: Pas uit als batterij leeg
Fase 2: Bij SOC<25% ga uit
Fase 3: Bij SOC<50% ga uit
Daar zie ik het nut nog niet van. Maar voor mensen die zelf niet loggen en het huishouden vol laten doordraaien als de spanning is weggevallen, dan snap ik wel dat je zoiets wilt inbouwen.

Op de duitse website heb ik veel meer handleidingen gevonden met schema's dan op de Nederlandse en de Belgische. Dat heeft mij wel geholpen om de voor mij belangrijke zaken bij aanschaf te doorgronden.

De Nederlandse website had het eerst over 150% onbalans mogelijk (https://alphaess.solshare...g3-t8-t10-thuisbatterij-1). Dat leek mij dus in eerste instantie genoeg en was van plan die aan te schaffen. Echter de Duitse website had het over 150% onbalans over een periode van 30 sec (https://www.alphaess.com/smile-g3-t4~10). Dus jouw T10, kan maar 3,33kW per fase met 5kW voor 30 sec. op 1 fase.
Dan zou gezien mijn faseverdeling ik nooit 2 apparaten tegelijk aan kunnen zetten die op dezelfde fase zitten. En de monoblock WP moet kunnen blijven pompen (niet perse verwarmen) in de winter anders bevriest de boel. Meestal ben ik wel binnen 8 uur thuis en kan dan alsnog het water eraf halen.

Dus toen gevraagd om de T15, maar dat duurt voorlopig nog even voordat die komt (nu eind juli was eind april).

De autolader hangt al, maar die is zonder thuisbatterij wel erg dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:18:
@kmf , dat werd mij ook verteld dat alleen die backupbox+ dat zou kunnen. Maar na analyse van het schema van de backupbox+ kom je erachter dat er dezelfde modulebox in zoals op de foto bij @PradoPrius .
Echter dan met kast eromheen en extra automaten en bypass zodat je dat niet in een normale meterkast hoeft te bouwen.

Ik zie het meer als een service van AlphaESS om monteurs met minder kennis toch de handel te kunnen aansluiten en vooral met minder kans op fouten. En dat merk je dan aan de installateurs omdat ze alleen die aanbieden. Maar neemt inderdaad veel ruimte in beslag.
Volgens mij zou het zelfs zonder backupbox moeten kunnen op noodstroom. Het enige waar die backupbox bij helpt is om vermogen te reduceren als de batterij leeg raakt. Je kunt namelijk instellen:
Daar zie ik het nut nog niet van. Maar voor mensen die zelf niet loggen en het huishouden vol laten doordraaien als de spanning is weggevallen, dan snap ik wel dat je zoiets wilt inbouwen.
De alpha op zich heeft ook ups uitgangen, dus als je slechts enkele groepen van stroom moet blijven voorzien, dan kan je ook ervoor kiezen enkel die groepen om te routen.
Ik heb wel veel betaald voor gemak, maar onvoorzien voordeel is dat mijn 3-fase solar edge omvormer blijft werken bij netuitval
Op de duitse website heb ik veel meer handleidingen gevonden met schema's dan op de Nederlandse en de Belgische. Dat heeft mij wel geholpen om de voor mij belangrijke zaken bij aanschaf te doorgronden.

De Nederlandse website had het eerst over 150% onbalans mogelijk (https://alphaess.solshare...g3-t8-t10-thuisbatterij-1). Dat leek mij dus in eerste instantie genoeg en was van plan die aan te schaffen. Echter de Duitse website had het over 150% onbalans over een periode van 30 sec (https://www.alphaess.com/smile-g3-t4~10). Dus jouw T10, kan maar 3,33kW per fase met 5kW voor 30 sec. op 1 fase.
Het vermogen is ook een keuze tussen efficientie en praktijk. Mijn doel is simpel: ik wil koffie kunnen blijven zetten en de warmtepomp+doorstroomverwarmer kunnen blijven laten draaien. in de praktijk bleek de Alpha in zelfconsumptie deze piekverbruiken prima aan en de meter op 0 zetten. Dit is per fase toch meer dan die 3,33kW in de specs hoor. Ik zie wat jij zegt niet in de specs.
Dan zou gezien mijn faseverdeling ik nooit 2 apparaten tegelijk aan kunnen zetten die op dezelfde fase zitten. En de monoblock WP moet kunnen blijven pompen (niet perse verwarmen) in de winter anders bevriest de boel. Meestal ben ik wel binnen 8 uur thuis en kan dan alsnog het water eraf halen.

Dus toen gevraagd om de T15, maar dat duurt voorlopig nog even voordat die komt (nu eind juli was eind april).
Die is wel minder efficient als jouw normaal thuisverbruik lager dan 1kWh is though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
kmf schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:36:

Het vermogen is ook een keuze tussen efficientie en praktijk. Mijn doel is simpel: ik wil koffie kunnen blijven zetten en de warmtepomp+doorstroomverwarmer kunnen blijven laten draaien. in de praktijk bleek de Alpha in zelfconsumptie deze piekverbruiken prima aan en de meter op 0 zetten. Dit is per fase toch meer dan die 3,33kW in de specs hoor. Ik zie wat jij zegt niet in de specs.
Een T10 staat voor 10/3 = 3,33kW per fase. Met 30 sec. tot 5kW, als jij zeker weet dat je 5kW voor een 20 min kan trekken, dan wordt het wel interessant om de T10 te nemen.
Uit de datasheet:
Rated output current (grid) = 14,5A (per fase)
Maar zo had ik het begrepen.
Die is wel minder efficient als jouw normaal thuisverbruik lager dan 1kWh is though
Ja, dat besefte ik me later ook. Dus als 21 juli geen T15 komt, ga ik zeuren om T10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:22

De autolader hangt al, maar die is zonder thuisbatterij wel erg dom.
Lader ook van AlphaESS? Ik ben vooral ontevreden over de combinatie batterij en lader. Beide van dezelfde fabrikant gekocht met de verwachting dat het samenwerkt. Helaas veel storingen en onbetrouwbaar. Weet in de ochtend nooit of de auto geladen is. Zou ook aan de commando's van FE kunnen liggen. Laden op Eco-modus (waarbij de batterij gebruikt wordt als bron) werkt vaker niet dan wel. In Eco modus kan hij ook max met 2kW laden en bij direct laden met 3kW. Klachten leg ik bij de installateur neer, die wordt gek van me.

Nu ik dit schrijf denk ik dat de lader 3-fase is en eigenlijk op 11kW zou moeten kunnen laden.
Lader is SMILE-G3-EVCT11. Dat is nog nooit gelukt....

Ook goed om te weten, de Alpha laadpaal wordt niet ondersteund door FE voor de dienst Slim Laden.

Ik heb niet direct een backup box aangeschaft maar denk daar nog wel over na. Niet voldoende kennis, dus installateur nodig. Dan heb ik dus weinig keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Een T10 staat voor 10/3 = 3,33kW per fase. Met 30 sec. tot 5kW, als jij zeker weet dat je 5kW voor een 20 min kan trekken, dan wordt het wel interessant om de T10 te nemen.
Uit de datasheet:
Rated output current (grid) = 14,5A (per fase)
Maar zo had ik het begrepen.
onder het USP kopje "Capable of 150% Unbalancing per Phase" wordt vermeld dat het systeem ook ongelijke belasting per fase ondersteunt, wat betekent dat bij een gelimiteerd totaalvermogen sommige fasen meer dan 33% van het totaal kunnen leveren (tot 150% per fase).

Dat betekent in de praktijk dat:

De maximale stroom per fase bij onbalanssituaties potentieel tot ~21,7 A per fase kan bedragen (bij 5.000 W op één fase: 5.000 W ÷ 230 V).

Dat bereik ik enkel als ik warmtepomp op defrost EN fornuis EN douchen met doorstroomverwarmer doet. Dan kies ik ervoor om elf verstandiger met mijn verbruik om te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@kmf , met de berekening ben ik het eens, maar het gaat me dan vooral om die 30sec.
Je kunt natuurlijk ook, als de grid weg is, je beperken zodat je eronder blijft. Maar dat is hier wel probleempje met WAF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:32:
@kmf , met de berekening ben ik het eens, maar het gaat me dan vooral om die 30sec.
Je kunt natuurlijk ook, als de grid weg is, je beperken zodat je eronder blijft. Maar dat is hier wel probleempje met WAF.
Stroom in huis, terwijl de buren smeken om een powerbank en een kaars is al een enorme WAF-bonus. Dan zal die vast niet erg vinden om even een paar minuten later te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Bij langdurig stroomuitval zal ik trouwens mijn airco en ir panelen gebruiken voor het verwarmen, dat is veel zuiniger dan de warmtepomp.
zolang er geen paniek a la spanje is zal ik gewoon doorgaan zoals ik gewoon ben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Volgens mij zou het zelfs zonder backupbox moeten kunnen op noodstroom. Het enige [.......]waar die backupbox bij helpt is om vermogen te reduceren als de batterij leeg raakt. Je kunt namelijk instellen:
[......../
Helaas heb je voor noodstroom altijd een backupbox nodig (van AlphaESS/Zelfbouw of evt een ander merk):
De backupbox wordt verbonden met de Backup-uitgang van de omvormer. De backupbox verbreekt de verbinding met de grid als het grid uitvalt, dat is een belangrijke functie! Hij fungeert als wisselschakelaar tussen houseload en grid <-> backup. Tevens zit er een vermogensmeter in die de losse meter van AlphaESS in de meterkast vervangt. Als extra toevoeging zit er de door jou genoemde reductie-regeling op.
En waarom zou je zelf iets bouwen als je dit ding voor €300 thuisbezorgd krijgt uit Duitsland?
Daarbij komt dat de Backup-box+ zeker niet eenvoudiger aan te sluiten is als de Backup-box die je in de meterkast zelf kunt inbouwen.

Ik vermoed dat de + variant er gekomen is omdat naderhand is gebleken dat je bij een storing in de AlphaESS niet zonder hulp terug kunt naar de grid na een stroomuitval. De Bypass-automaat is dus later toegevoegd.
Het inbouwen van de standaard Backup-box samen met de Bypass-automaat neemt te veel ruimte in een bestaande meterkast.
Je kunt in oudere schema's ook zien dat er geen sprake was van een Bypass-automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Iets heel anders: ik heb eerder gemeld dat in mijn Smile-G3-S5 de dispatch-mode 19 niet werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySHSC8IP9gIVmYxndHk5A4-DQZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PW2xAhdQPffDJhyYDLF3Xqpi.jpg?f=fotoalbum_large

Als er geen PV is, komt mijn verbruik uit het net. Of er wel of geen opwek is maakt niet uit: mijn batterij blijft op 0 staan. Ik heb dit op 13 april al gemeld bij FE, er wordt echter niets mee gedaan.
Omdat ik verder niemand heb gehoord over problemen met de ZC+ modus neem ik aan dat het aan mijn systeem ligt.
Voor mij is dat een van de redenen om te stoppen bij FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Danzare schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:24:
.....
Laden op Eco-modus (waarbij de batterij gebruikt wordt als bron) werkt vaker niet dan wel. In Eco modus kan hij ook max met 2kW laden en bij direct laden met 3kW. Klachten leg ik bij de installateur neer, die wordt gek van me.

Nu ik dit schrijf denk ik dat de lader 3-fase is en eigenlijk op 11kW zou moeten kunnen laden.
Lader is SMILE-G3-EVCT11. Dat is nog nooit gelukt....

Ook goed om te weten, de Alpha laadpaal wordt niet ondersteund door FE voor de dienst Slim Laden.
....
Hier lees ik voor mijn gevoel niks vreemds. Maar de verwachting lijkt duidelijk anders.
In hoofdstuk 4.2.4 van de engelse handleiding, zie ik een tabel waarbij aangegeven wordt wanneer er 1 of 3 fase geladen wordt. Dit is verhouding van de opbrengst van de PV. Nergens staan daar de batterijen op 1 als supply en de laadsnelheid wordt dan bepaald door de PV. En meer dan 5kW PV binnenharken is maar heel kort op de dag (bij mij toch met 8kWp op dak in diverse richtingen).
Dat zit dan aan het minimum van 1400W (6A) per fase gekoppeld zoals internationaal is afgesproken.
Dus alleen in de Quick-Charge of Specific Charge zal ik aan 3 fase laden toekomen. Alle andere Eco modus blijft die op 1 fase. Als FE/jij dan de lader op slow / Quick of general charge houdt kom je nooit op 3 fase en dus aan meer dan 3,6kW. En mogelijk bepaald die dat bij de start en schakelt tijdens het laden niet naar 3 fase en terug.

De lader kan 11kW maximaal, hangt nu zonder enige vorm van communicatie aan een 20A alamat.
- Op een Jeep Avenger laadt die maximaal 1 fase met 3,6kW. Bij de eigenaar thuis hangt een simpele 11kW lader (plug&load zonder loadbalancing oid) en daar laadt de Jeep wel met 11kW. Was eerste gebruik lader om te testen.
- Mijn ondertussen gearriveerde Skoda Elroq laadt op 11kW of als ik stroombeperking aanzet 6kW.
Mogelijk dat er nog iets is met links of rechts draaiveld?

[ Voor 1% gewijzigd door Dapdodo op 18-05-2025 09:38 . Reden: foutje met type laden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
PradoPrius schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Helaas heb je voor noodstroom altijd een backupbox nodig (van AlphaESS/Zelfbouw of evt een ander merk):
De backupbox wordt verbonden met de Backup-uitgang van de omvormer. De backupbox verbreekt de verbinding met de grid als het grid uitvalt, dat is een belangrijke functie! Hij fungeert als wisselschakelaar tussen houseload en grid <-> backup. Tevens zit er een vermogensmeter in die de losse meter van AlphaESS in de meterkast vervangt. Als extra toevoeging zit er de door jou genoemde reductie-regeling op.
En waarom zou je zelf iets bouwen als je dit ding voor €300 thuisbezorgd krijgt uit Duitsland?
Daarbij komt dat de Backup-box+ zeker niet eenvoudiger aan te sluiten is als de Backup-box die je in de meterkast zelf kunt inbouwen.

Ik vermoed dat de + variant er gekomen is omdat naderhand is gebleken dat je bij een storing in de AlphaESS niet zonder hulp terug kunt naar de grid na een stroomuitval. De Bypass-automaat is dus later toegevoegd.
Het inbouwen van de standaard Backup-box samen met de Bypass-automaat neemt te veel ruimte in een bestaande meterkast.
Je kunt in oudere schema's ook zien dat er geen sprake was van een Bypass-automaat.
Er zijn meerdere configuraties mogelijk, vermoed ik, met of zonder. Ik kan het alleen nog niet testen.
- De EVCT autolader moet aan grid-zijde als je die dan vanuit de batterij wil laden dan moet er wel backupbox tussen maar ook extra meter voor loadbalancing.
- Als je hele huishouden erachter hangt, kan je volgens mij zonder backupbox maar dan wel met extra meter in de meterkast. Vraag is alleen of die dan door de KEMA keuring komt wat betreft teruglevering net. Hij zal elektronisch wel afschakelen en niet terugvoeden, maar of de scheiding volgens de normen voldoende is, is de vraag en daarom mag het niet zonder?
- Die backupbox staat er ook op meerdere manieren tussen getekend tov EVCT en bypass. Maar inderdaad wel altijd zodanig dat er vanuit de thuisbatterij geen terugvoeding mogelijk is.
- Zonder backupbox kun je niet aan peak shaving doen van apparaten die niet op backup voeding zitten.

En voor die 300,- euro zou ik dan inderdaad ook niet moeilijk doen of risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
PradoPrius schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:56:
Iets heel anders: ik heb eerder gemeld dat in mijn Smile-G3-S5 de dispatch-mode 19 niet werkt:
[Afbeelding]

Als er geen PV is, komt mijn verbruik uit het net. Of er wel of geen opwek is maakt niet uit: mijn batterij blijft op 0 staan. Ik heb dit op 13 april al gemeld bij FE, er wordt echter niets mee gedaan.
Omdat ik verder niemand heb gehoord over problemen met de ZC+ modus neem ik aan dat het aan mijn systeem ligt.
Hoe vaak verandert FE van dispatch mode dan? ik heb enkel mode 2 gezien sinds de paar dagen dat mijn modbuskoppeling werkt. onder welk omstandigheid komt ie op mode 19 bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
PradoPrius schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:56:
[Afbeelding]

Ik heb gisteren de auto geladen met opbrengst uit de PV. Ook met ZC+. Merk wel dat het gedrag niet consistent is, soms pakt ie uit het net en soms uit de batterij. De logica daar achter snap ik nog niet, overige belasting is niet van invloed, mogelijk de medium/high prijzen op epex wel waardoor FE schakelt naar de batterij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqJaFsqqz84dS8trPjVFm9gvZlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFzaRMZqlOA2ey1JGuRknLVd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Dapdodo schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:14:
[...]

Hier lees ik voor mijn gevoel niks vreemds. Maar de verwachting lijkt duidelijk anders.
In hoofdstuk 4.2.4 van de engelse handleiding, zie ik een tabel waarbij aangegeven wordt wanneer er 1 of 3 fase geladen wordt. Dit is verhouding van de opbrengst van de PV. Nergens staan daar de batterijen op 1 als supply en de laadsnelheid wordt dan bepaald door de PV. En meer dan 5kW PV binnenharken is maar heel kort op de dag (bij mij toch met 8kWp op dak in diverse richtingen).
Dat zit dan aan het minimum van 1400W (6A) per fase gekoppeld zoals internationaal is afgesproken.
Dus alleen in de Quick-Charge of Specific Charge zal ik aan 3 fase laden toekomen. Alle andere Eco modus blijft die op 1 fase. Als FE/jij dan de lader op slow / Quick of general charge houdt kom je nooit op 3 fase en dus aan meer dan 3,6kW. En mogelijk bepaald die dat bij de start en schakelt tijdens het laden niet naar 3 fase en terug.

De lader kan 11kW maximaal, hangt nu zonder enige vorm van communicatie aan een 20A alamat.
- Op een Jeep Avenger laadt die maximaal 1 fase met 3,6kW. Bij de eigenaar thuis hangt een simpele 11kW lader (plug&load zonder loadbalancing oid) en daar laadt de Jeep wel met 11kW. Was eerste gebruik lader om te testen.
- Mijn ondertussen gearriveerde Skoda Elroq laadt op 11kW of als ik stroombeperking aanzet 6kW.
Mogelijk dat er nog iets is met links of rechts draaiveld?
Dank voor je reactie. Op specific charge kom ik ook niet op 3 fasen uit en dus ook niet boven de 3,6 kW.
Draaiveld moest Ik even opzoeken, maar dat zou kunnen verlaten waarom dit gebeurt. Interessant, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

kmf schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:39:
[...]

Hoe vaak verandert FE van dispatch mode dan? ik heb enkel mode 2 gezien sinds de paar dagen dat mijn modbuskoppeling werkt. onder welk omstandigheid komt ie op mode 19 bij jou?
Ik ben vannacht om 0u op ZC+ gezet door FE, sinds die tijd staat de dispatch_mode op 19.

[ Voor 73% gewijzigd door PradoPrius op 19-05-2025 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

.

[ Voor 99% gewijzigd door PradoPrius op 18-05-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 12:39
Is er hier iemand die kan bevestigen of je een SMILE-G3-T10-INV kunt aansturen via modbus? Dingen uitlezen is het probleem niet, dat werkt al; maar ik kan voorlopig nog niets veranderen en het is me niet 100% duidelijk of dat überhaupt zou moeten kunnen. Ik weet dat Frank Energie en anderen je batterij op afstand kunnen aansturen en ik heb HA plugins gevonden die dit zouden moeten kunnen, maar nog geen duidelijke bevestiging dat dat ook werkt voor mijn specifieke type inverter. Wel reacties die het tegenovergestelde doen geloven, maar die zijn inmiddels al wat ouder en dus wellicht achterhaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 00:21
jsiegmund schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:49:
Is er hier iemand die kan bevestigen of je een SMILE-G3-T10-INV kunt aansturen via modbus? Dingen uitlezen is het probleem niet, dat werkt al; maar ik kan voorlopig nog niets veranderen en het is me niet 100% duidelijk of dat überhaupt zou moeten kunnen. Ik weet dat Frank Energie en anderen je batterij op afstand kunnen aansturen en ik heb HA plugins gevonden die dit zouden moeten kunnen, maar nog geen duidelijke bevestiging dat dat ook werkt voor mijn specifieke type inverter. Wel reacties die het tegenovergestelde doen geloven, maar die zijn inmiddels al wat ouder en dus wellicht achterhaald?
Yes, dat werkt zeker! Ik heb het oook werkend voor dezelfde inverter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

.

[ Voor 101% gewijzigd door PradoPrius op 19-05-2025 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:03
En dan ga ik misschien een stomme vraag stellen aangezien ik home assistant nog niet in gebruik heb.
Maar kan je hiermee ook automatisch sturen op ingestelde prijzen van de EPEX. Oftewel laadt hij die ook binnen en kan je dan een max en minimale waarde invoeren?

Ik zie het uitschakelen van de zonnepanelen wel als groot pluspunt, maar wat zijn nog meer de voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik ben maar weer gestopt met Slim Handelen bij FE en doe weer NOM in eigen beheer. De 2 dagen dat ik ZC+ en Handel gedaan heb heeft me alleen maar geld gekost. Er wordt verkeerd aangestuurd en het algoritme werkt niet voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:37:
En dan ga ik misschien een stomme vraag stellen aangezien ik home assistant nog niet in gebruik heb.
Maar kan je hiermee ook automatisch sturen op ingestelde prijzen van de EPEX. Oftewel laadt hij die ook binnen en kan je dan een max en minimale waarde invoeren?

Ik zie het uitschakelen van de zonnepanelen wel als groot pluspunt, maar wat zijn nog meer de voordelen?
Als je in HA EPEX data binnenhaalt van Entso-e of bijv. Frank Energie dan krijg je een tijd van de hoogste en laagste prijs tot je beschikking. Daarmee kun je de batterij aansturen. Uiteraard kun je ook op Min/Max sturen: je krijgt namelijk ook de momentane uurprijs. Het werkt helemaal probleemloos.
Je kunt bijvoorbeeld PV naar grid leveren tot je beneden een bepaalde uurprijs zakt en dan overschakelen op zelfconsumpie (waarbij je dan ook met PV de batterij laadt). Zelf draai ik momenteel (op basis van de stand van de zon) van 7u30 tot 12u à 13u PV naar grid, als de houseload hoger als PV wordt schakel ik automatisch naar zelfconsumptie tot er weer PV excess is.
Leuk om mee te spelen, met een negatieve energierekening op de koop toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
PradoPrius schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:40:
Ik ben maar weer gestopt met Slim Handelen bij FE en doe weer NOM in eigen beheer. De 2 dagen dat ik ZC+ en Handel gedaan heb heeft me alleen maar geld gekost. Er wordt verkeerd aangestuurd en het algoritme werkt niet voor mij.
heb je volledig ontkopppeld? als je helemaal niet meer met FE verder gaat, waarom dan niet naar Tibber overstappen voor een betere prijs? En dan pushen dat ze daar de Alpha gaan ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

kmf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:55:
[...]

heb je volledig ontkopppeld? als je helemaal niet meer met FE verder gaat, waarom dan niet naar Tibber overstappen voor een betere prijs? En dan pushen dat ze daar de Alpha gaan ondersteunen
Ik ben helemaal ontkoppeld (deze maand heb ik maar 5 dagen Slim Handelen). Ik heb mijn saldering bijna in balans, dan stap ik inderdaad over naar Tibber. Omdat ik alleen teruglever de komende maanden, is alleen dát tarief van belang. Tibber rekent daar geen toeslag op.
Ik geloof niet dat ik een derde partij nog mijn aansturing icm onbalans laat doen: zonder kennis van mijn PV is dat een drama. Dixit FE.
Uiteraard ga ik Tibber pushen zodat ik ook gebruik kan maken van hun belonings systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Innomine schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Yes, dat werkt zeker! Ik heb het oook werkend voor dezelfde inverter ;)
Top, super bedankt! Gebruik je daardoor de in dit topic vermeldde HA plugin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danzare
PradoPrius schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:40:
[...]

Ik ben helemaal ontkoppeld (deze maand heb ik maar 5 dagen Slim Handelen). Ik heb mijn saldering bijna in balans, dan stap ik inderdaad over naar Tibber. Omdat ik alleen teruglever de komende maanden, is alleen dát tarief van belang. Tibber rekent daar geen toeslag op.
Ik geloof niet dat ik een derde partij nog mijn aansturing icm onbalans laat doen: zonder kennis van mijn PV is dat een drama. Dixit FE.
Uiteraard ga ik Tibber pushen zodat ik ook gebruik kan maken van hun belonings systeem.
Benieuwd hoe dit bevalt straks, ik zit te denken om eens een overzicht te maken van partijen die integratie hebben met AlphaESS en de bijbehorende tarieven. Lijkt een beetje op de startpost van het andere topic maar dan specifiek voor AlphaESS. Heb zelf oa contact gehad met Hegg energy, die hebben nu ook integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 00:21
jsiegmund schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Top, super bedankt! Gebruik je daardoor de in dit topic vermeldde HA plugin?
Jazeker, die van Hillview inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
de thuisbatterij van quatt lijkt wel heel erg op die van alphaESS

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Sw9g4knD/Screenshot-2025-05-20-at-09-35-09.png

Het is ontwikkeld samen met AlphaESS, maar het lijkt meer een refurbished.
Wel goed voor de marktaandeel en dus incentive voor ondersteuning door energieleveranciers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-06 11:13
Hi guys,

just in case it's relevant to you: I've finally managed to document the "Excess Export " automation of my integration. I've also added a selection option to set the Inverter's AC Limit, no more YAML editing required.

https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess/#excess_export

Cheers,
Axel (Projects @ Hillview)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danzare
SaaX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:13:
Hi guys,

just in case it's relevant to you: I've finally managed to document the "Excess Export " automation of my integration. I've also added a selection option to set the Inverter's AC Limit, no more YAML editing required.

https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess/#excess_export

Cheers,
Axel (Projects @ Hillview)
Thanks for sharing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Knip

[ Voor 99% gewijzigd door PradoPrius op 21-05-2025 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
PradoPrius schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:45:
[...]

De code van Axel is een mooie basis om begrip te krijgen van het aansturen via Modbus. Inmiddels gebruik ik het grootste deel van de code niet meer, en heb in HA variabelen toegevoegd voor dispatch Power/SOC/Mode/Duration.
Daarmee heb ik bijvoorbeeld de Excess export eenvoudig ingesteld op: laden tot SOC 90%, daarna mode 2/Power 0/lange tijdsduur.
Het is een van de stappen in mijn dag-programma: ZC, 2 uur ontladen hoog tarief, PV naar grid tot €0,02, ZC tot 90% SOC, 2 uur ontladen hoogtarief, ZC.
Alle ingestelde condities zijn dan zeer eenvoudig te wijzigen.
Je kunt de routines "AlphaESS Charging Now" of "AlphaESS Force Discharge" als basis nemen.
deel je code dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
PradoPrius schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:45:
[...]

De code van Axel is een mooie basis om begrip te krijgen van het aansturen via Modbus. Inmiddels gebruik ik het grootste deel van de code niet meer, en heb in HA variabelen toegevoegd voor dispatch Power/SOC/Mode/Duration.
Daarmee heb ik bijvoorbeeld de Excess export eenvoudig ingesteld op: laden tot SOC 90%, daarna mode 2/Power 0/lange tijdsduur.
Het is een van de stappen in mijn dag-programma: ZC, 2 uur ontladen hoog tarief, PV naar grid tot €0,02, ZC tot 90% SOC, 2 uur ontladen hoogtarief, ZC.
Alle ingestelde condities zijn dan zeer eenvoudig te wijzigen.
Je kunt de routines "AlphaESS Charging Now" of "AlphaESS Force Discharge" als basis nemen.
Ik heb nog geen HA maar ben inderdaad wel benieuwd. Als je wilt delen, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Danzare schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Ik heb nog geen HA maar ben inderdaad wel benieuwd. Als je wilt delen, graag!
De code is "Quick & dirty" voor eigen gebruik geschreven, die ga ik dus (voor je eigen veiligheid) niet delen.
Als ik code schrijf voor derden dan voldoet die aan een hoge standaard, met duidelijke uitleg in de code zelf.
Ik plaatste het bericht om aan te geven wat er allemaal mogelijk is, door zelf de code van Axel te bestuderen én de modbus manual goed door te lezen.
Via de app van AlphaESS kan al best veel, behálve je PV integreren: dat is best een gemis. Bij mij is het laden en naar grid leveren behalve de EPEX sterk afhankelijk van de momentane (en verwachte) PV opbrengst. Daardoor kan ik NOM draaien en momenteel zo'n €3,- pd verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
@PradoPrius Just FYI: yesterday I uploaded a new version of the Modbus Register Parameter List (Oct. 2024) which now lists 25 Dispatch Modes. Time for some educated guessing and trail & error again ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaaX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wxK32izkodH5XMraQQo8gk2S6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z06VfJW94pDxWbet2wtKk7P6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

SaaX schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:07:
@PradoPrius Just FYI: yesterday I uploaded a new version of the Modbus Register Parameter List (Oct. 2024) which now lists 25 Dispatch Modes. Time for some educated guessing and trail & error again ;)
Great! I didn't know of new Dispatch-modes. Do you know what "OSW" means in this regard?
It's trial & error indeed: it's not allways clear what a Dispatch-mode does. It's all translated from Chinese.

[ Voor 12% gewijzigd door PradoPrius op 21-05-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
Unfortunately not... So the usual process applies: educated guessing plus a good portion of trial & error - any volunteers? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
Just googled and found this:

One Stop Warehouse (OSW), Australia's largest Solar Distributor.

Maybe some extended control options for the AU market...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

SaaX schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:39:
Unfortunately not... So the usual process applies: educated guessing plus a good portion of trial & error - any volunteers? :D
AlphaESS started in Australië selling to Western nations. So good chance OSW refers to an Australian reselller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Maybe this is helpfull, gives a bit of explaining:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rO8qddojCN9XT-OBY1sJXE859YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vXBoUZ4XMpf4FCg9e0Sozk9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
@PradoPrius kon je in de onbalansmodus van FE ook modbuscommando's doorsturen? of kan dat alleen in ZC+ of alleen als je helemaal afgekoppeld bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

kmf schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:06:
@PradoPrius kon je in de onbalansmodus van FE ook modbuscommando's doorsturen? of kan dat alleen in ZC+ of alleen als je helemaal afgekoppeld bent?
Je kunt FE (of beter gezegd ál het internet verkeer) blocken in je router met bijv. ouderlijk toezicht of mac-adress blokkeren. Beide doen hetzelfde: de toegang tot de AlphaESS op mac-adres blokkeren.
Je mag dit in de modus "onbalanshandel" niet doen, omdat FE per 24h een bepaald vermogen aanbiedt. (Niet Mogen is uiteraard iets anders als Niet Kunnen) In ZC+ mag je het wel doen, maar het is nogal omslachtig.
Je blocked uiteraard óók de AlphaESS-cloud, er zijn mensen die menen dat dat consequenties kan hebben voor de garantie. Ik heb dat zelf nergens kunnen verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

PradoPrius schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Je kunt FE (of beter gezegd ál het internet verkeer) blocken in je router met bijv. ouderlijk toezicht of mac-adress blokkeren. Beide doen hetzelfde: de toegang tot de AlphaESS op mac-adres blokkeren.
Je mag dit in de modus "onbalanshandel" niet doen, omdat FE per 24h een bepaald vermogen aanbiedt. (Niet Mogen is uiteraard iets anders als Niet Kunnen) In ZC+ mag je het wel doen, maar het is nogal omslachtig.
Je blocked uiteraard óók de AlphaESS-cloud, er zijn mensen die menen dat dat consequenties kan hebben voor de garantie. Ik heb dat zelf nergens kunnen verifiëren.

Als je zelf commando's stuurt als FE toegang heeft tot de inverter, dan worden deze binnen een minuut weer ongedaan gemaakt door FE. Dat kun je zelf uiteraard uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
PradoPrius schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:02:
[...]

De code is "Quick & dirty" voor eigen gebruik geschreven, die ga ik dus (voor je eigen veiligheid) niet delen.
Als ik code schrijf voor derden dan voldoet die aan een hoge standaard, met duidelijke uitleg in de code zelf.
Ik plaatste het bericht om aan te geven wat er allemaal mogelijk is, door zelf de code van Axel te bestuderen én de modbus manual goed door te lezen.
Via de app van AlphaESS kan al best veel, behálve je PV integreren: dat is best een gemis. Bij mij is het laden en naar grid leveren behalve de EPEX sterk afhankelijk van de momentane (en verwachte) PV opbrengst. Daardoor kan ik NOM draaien en momenteel zo'n €3,- pd verdienen.
Dat bedrag van 3,- komt overeen met wat ik heb, en dat is dan puur met de app van Alpha elke dag even handmatig instellen. Tzt zal ik wel overgaan naar HA, en dan puur vanwege het uitzetten van de PV. maar wie weet komt dat ook beschikbaar in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:16
PradoPrius schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:40:
[...]

Ik heb geïnteresseerd je ervaringen gelezen. Schijnbaar is het sinds juni 2024 testen en proberen en balen.
Je hebt het batterijsysteem met EMS leren kennen icm met wat Modbus sturing en FE onbalans gedoe.
En je stelde vast dat je liever wat meer opslag had gehad en dat je niet goed bent geïnformeerd door je verkoper toen.

Het is dagelijkse kost dit soort problemen eigenlijk. Ze verkopen overal massaal batterijen en maken de mensen bang met 'je moet nu dit en moet nu dat, nu je nog mag salderen'. En na de saldering zitten de mensen met een systeem opgescheept die, wat capaciteit betreft, niet zo goed past bij het energieprofiel van de bewoners. Jij komt daar nu al achter door je gezonde interesse en opgedane kennis, voor vele andere gebruikers blijft het een toverdoos die Watt kosten spaart.

Bedrijven gaat het om winst, en de winstmarge is nu nog goed met die systemen inkl. installatie zoals ze worden aangeboden. Ik heb een jaar een Sessy gehad van 5kWh, maar dat is eigenlijk meer duur speelgoed dan het nut brengt in een huishouden tenzij je er minimaal 4 neemt, 20kWh samen dan even ca 15.000 euro voor neerlegt ongeveer, en 20kWh is nog weinig als je straks zonder salderingsregeling en nog meer elektrificatie de toekomst ingaat.

Ik wist door de ervaring met Sessy dat je het eigen energieprofiel goed moet kennen om een passende installatie te maken die ook daadwerkelijk geld oplevert. Anders is het duur speelgoed dat niet aansluit op de behoefte en het doel.

Zo zette ik de stap tot eigenbouw met Victron MP2, die maken veel geluid op vollast maar hangen in ons geval zodanig dat er niemand last van heeft. Ik koos bewust voor een PV systeem apart van het opslag systeem, dat geeft wat extra verliezen maar met wat extra opslag en een extra paneel maakt het die verliezen weer goed.

Als PV wat karig levert dan laad ik toch op de goedkope uurtjes en wat PV aanvult hoef ik niet te kopen maar heb wel een 100% SOC op het moment dat ik het wens. En vervolgens op de duurste uurtjes injecteren. Dit levert voor de maand mei reeds €271,74 euro op inclusief het laden tot nu toe 95% SOC. en het huidige eigenverbruik van nog eens 32kWh. De Salderingsbalans hou ik in de gaten, zodat het in de winter hopelijk op een 0 belastingvoorschot terugbetalen komt. Dit doet Tibber namelijk ook, iedere maand gewoon uitbetalen en aan het einde de salderingsverschillen verrekenen.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Ersus schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb geïnteresseerd je ervaringen gelezen. Schijnbaar is het sinds juni 2024 testen en proberen en balen.
Je hebt het batterijsysteem met EMS leren kennen icm met wat Modbus sturing en FE onbalans gedoe.
En je stelde vast dat je liever wat meer opslag had gehad en dat je niet goed bent geïnformeerd door je verkoper toen.

Het is dagelijkse kost dit soort problemen eigenlijk. Ze verkopen overal massaal batterijen en maken de mensen bang met 'je moet nu dit en moet nu dat, nu je nog mag salderen'. En na de saldering zitten de mensen met een systeem opgescheept die, wat capaciteit betreft, niet zo goed past bij het energieprofiel van de bewoners. Jij komt daar nu al achter door je gezonde interesse en opgedane kennis, voor vele andere gebruikers blijft het een toverdoos die Watt kosten spaart.

Bedrijven gaat het om winst, en de winstmarge is nu nog goed met die systemen inkl. installatie zoals ze worden aangeboden. Ik heb een jaar een Sessy gehad van 5kWh, maar dat is eigenlijk meer duur speelgoed dan het nut brengt in een huishouden tenzij je er minimaal 4 neemt, 20kWh samen dan even ca 15.000 euro voor neerlegt ongeveer, en 20kWh is nog weinig als je straks zonder salderingsregeling en nog meer elektrificatie de toekomst ingaat.

Ik wist door de ervaring met Sessy dat je het eigen energieprofiel goed moet kennen om een passende installatie te maken die ook daadwerkelijk geld oplevert. Anders is het duur speelgoed dat niet aansluit op de behoefte en het doel.

Zo zette ik de stap tot eigenbouw met Victron MP2, die maken veel geluid op vollast maar hangen in ons geval zodanig dat er niemand last van heeft. Ik koos bewust voor een PV systeem apart van het opslag systeem, dat geeft wat extra verliezen maar met wat extra opslag en een extra paneel maakt het die verliezen weer goed.

Als PV wat karig levert dan laad ik toch op de goedkope uurtjes en wat PV aanvult hoef ik niet te kopen maar heb wel een 100% SOC op het moment dat ik het wens. En vervolgens op de duurste uurtjes injecteren. Dit levert voor de maand mei reeds €271,74 euro op inclusief het laden tot nu toe 95% SOC. en het huidige eigenverbruik van nog eens 32kWh. De Salderingsbalans hou ik in de gaten, zodat het in de winter hopelijk op een 0 belastingvoorschot terugbetalen komt. Dit doet Tibber namelijk ook, iedere maand gewoon uitbetalen en aan het einde de salderingsverschillen verrekenen.
Ik denk dat je het punt hebt gemist. Prado klaagt niet dat die een verkeerde accu had genomen op basis van verkooppraatjes, hij is simpelweg ontevreden over het algoritme van Frank Energie en de manier hoe zij klachten aanpakken. zelf handelen levert zelfs betere resultaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
kmf schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat je het punt hebt gemist. Prado klaagt niet dat die een verkeerde accu had genomen op basis van verkooppraatjes, hij is simpelweg ontevreden over het algoritme van Frank Energie en de manier hoe zij klachten aanpakken. zelf handelen levert zelfs betere resultaten op.
Ach zo, dan heb ik zijn bijdragen verkeerd gelezen.
PradoPrius in "Frank Energie Slim Handelen"

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

De RTE van de AlphaESS ligt (na een jaar) op 85%. Het DC laden levert namelijk aanzienlijk voordeel op, veel meer dan ik had gedacht. Die RTE weegt totaal niet zwaar als je, zoals ik, een ruim bemeten PV hebt. Het is echter wél een zwaarwegend nadeel bij de onbalanshandel. Ook levert een DC-gekoppelde batterij problemen op bij de onbalanshandel: door de verrekening op SOC verbruikt de PV vermogensruimte in de omvormer. Als de FE's van deze wereld een gecalibreerde meter zouden plaatsen in plaats van die lamme SOC-meting dan zou dat nadeel niet bestaan. Dan als laatste het beroerde algoritme van (bijvoorbeeld) FE: zij hebben geen inzicht in de opbrengst van de PV en sturen dus puur op je afname van de grid, prijs en SOC. Dat werkt totaal niet.
De kritiek op de leverancier blijft dus bestaan: je koopt een systeem met (in aanvang) de bedoeling er 2,5 jaar mee te handelen op onbalans. Daar blijken veel te veel haken en ogen aan te zitten.
Ik gebruik het systeem nu zoals ik het pas in 2027 wilde gaan gebruiken, en de resultaten vallen heel erg mee.
Wij hebben 15 jaar geleden PV aangeschaft en daardoor jaarlijks een negatieve energierekening gehad. Met de aanschaf van de thuisbatterij heb ik me voor eenzelfde periode verzekerd van voortzetting van de "geld toe" situatie. Zélfs nu we dit jaar van het gas af zijn. De PV is al lang en breed terugverdiend en heeft zelfs de aanschaf van de batterij gedekt.
Spijt heb ik dus totaal niet, de autonomie is een welkome extra. En met de backupbox heb ik de mogelijkheid gecreëerd om zelfs off-grid te gaan (dan komt er een generator bij). Dat is nu echter (met de korting EB) niet interessant. Maar mocht het grid plat gaan, dan is mijn huishouden verzekerd van energie. De WAF is dus hoog 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Vooral die WAF is belangrijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

In de AlphaESS app was er een mogelijkheid om te sturen op dynamische tarieven. Heeft AlphaESS dat er uit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
PradoPrius schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:40:
In de AlphaESS app was er een mogelijkheid om te sturen op dynamische tarieven. Heeft AlphaESS dat er uit gehaald?
Er was maar 1 persoon die dat hier had gemeld toen ie van fe ontkoppeld was? Ik heb die optie nooit gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
kmf schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Er was maar 1 persoon die dat hier had gemeld toen ie van fe ontkoppeld was? Ik heb die optie nooit gehad
Vorige week nog aan support van AlphaESS gevraagd die geven aan dat er alleen vaste prijzen ingevuld kunnen worden.
Maar ik heb niet zo'n hoge pet op van de kennis daar, weet dus niet wat de situatie is als Je ontkoppeld bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
Bij mij werkt dynamic electricity price based strategy nog steeds. Geen veranderingen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Dave Macleod schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Bij mij werkt dynamic electricity price based strategy nog steeds. Geen veranderingen hier.
welke versie alpha inverter had je ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
Smile-G3-S5-INV
Met software 01000.165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Dave Macleod schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Kun je eens een screenshot sturen van wat je dan aanvinkt of ingeeft? Ga ik toch nog even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Ik draai ontkoppeld. Heb wel een app update gehad waarin wat dingen een andere plek gekregen hebben. En in plaat van een grens in absolute waarde (eurocent) stel je nu een percentage in. Maar de functionaliteit an sich is er dus nog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
jsiegmund schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:58:
[...]

Ik draai ontkoppeld. Heb wel een app update gehad waarin wat dingen een andere plek gekregen hebben. En in plaat van een grens in absolute waarde (eurocent) stel je nu een percentage in. Maar de functionaliteit an sich is er dus nog gewoon.
angezien elke invertermodel andere opties geeft, is het misschien handig om ook je invertermodel aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
Danzare schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:19:
[...]

Kun je eens een screenshot sturen van wat je dan aanvinkt of ingeeft? Ga ik toch nog even terug.
Functie staat bij settings en dan "Dynamic Tariff Scheduling" Dat komt er pas te staan als je helemaal losgekoppeld bent van Frank Handelen. Geen idee of Prado het alweer terug heeft? Ik gebruik geen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Functie staat bij settings en dan "Dynamic Tariff Scheduling" Dat komt er pas te staan als je helemaal losgekoppeld bent van Frank Handelen. Geen idee of Prado het alweer terug heeft? Ik gebruik geen HA.
Wellicht heeft AlphaESS me nog niet losgekoppeld. Bij FE heb ik Slim Handelen uitgezet. Ik wilde eigenlijk alleen kijken of er al functionaliteit was toegevoegd. Als ik het hier zo lees dan is dat niet zo. Besturen gaat ook prima met HA, ik heb alleen nog geen goed algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
kmf schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:41:
[...]

angezien elke invertermodel andere opties geeft, is het misschien handig om ook je invertermodel aan te geven.
Goed punt. SMILE-G3-T10.

Scherm ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU6kq2Plt1ieczvlAJ9NrDUYeyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9xHRwCSercNNuV268Z4t13HI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door jsiegmund op 25-05-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
En dan maakt het ook nog uit of je app op android of apple draait om het nog makkelijker te maken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
jsiegmund schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Goed punt. SMILE-G3-T10.

Scherm ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]
dat is hoopgevend. ik heb dezelfde model, maar de settings niet, maar als ik ooit ga ontkoppelen (kan pas volgend jaar vanwege salderen) dan kan ik tenminste wat meer verdienen n.a.v. deze settings.

is die strategie een die je zelf aangemaakt hebt, of is het een standaard Alpha-strategie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Dave Macleod schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:26:
En dan maakt het ook nog uit of je app op android of apple draait om het nog makkelijker te maken :(
is overduidelijk android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
kmf schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:44:
[...]

dat is hoopgevend. ik heb dezelfde model, maar de settings niet, maar als ik ooit ga ontkoppelen (kan pas volgend jaar vanwege salderen) dan kan ik tenminste wat meer verdienen n.a.v. deze settings.

is die strategie een die je zelf aangemaakt hebt, of is het een standaard Alpha-strategie?
Je stelt zelf de boven en ondergrens in. Dat vind ik overigens een nadeel, want dat zou hij wat mij betreft net zo goed kunnen berekenen. Aangezien de tarieven iedere dag anders zijn heb ik niet zo'n zin om dat dagelijks te moeten doen, hoewel het nu al wel iets beter is nu je percentages instelt in plaats van een absolute waarde. Ik heb overigens via een leverancier begrepen dat er de komende maanden een "AI algoritme" (niet mijn woorden) komt, dus ik ga er enigszins vanuit dat het dan automatisch berekend kan worden.

Op basis van die limieten kun je vervolgens acties hangen aan hoog - normaal - laag tarief, wat neerkomt op laden of ontladen. Het is allemaal wat basic en niet precies wat ik zou willen, maar het volstaat voor nu.

Wat ik zelf het liefst zou zien is dat je op de grafiek van de prijs tijdsblokken kunt aangeven om te laden, ontladen, eigen gebruik (nul op de meter) of idle. En als hij dat dan ook nog automatisch zou berekenen (liefst incl verwachte opbrengst PV) dan is dat alles wat ik nodig heb. Ik zie geen reden waarom dat softwarematig niet nu al zou moeten kunnen.

PS: Android inderdaad :) app versie 6.3.4

[ Voor 4% gewijzigd door jsiegmund op 26-05-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
Ik weet niet of het bij jullie allemaal wel goed gaat. Maar mijn systeem (losgekoppeld) ging vannacht wederom om 02:00 vol laden zonder enig commando. Dat gebeurde vorige week ook.
Nu is de batterij helemaal vol en gaat hij uit zich zelf vol ontladen. Ik kan dit handmatig wel stoppen, maar goed gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Dave Macleod schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:13:
Ik weet niet of het bij jullie allemaal wel goed gaat. Maar mijn systeem (losgekoppeld) ging vannacht wederom om 02:00 vol laden zonder enig commando. Dat gebeurde vorige week ook.
Nu is de batterij helemaal vol en gaat hij uit zich zelf vol ontladen. Ik kan dit handmatig wel stoppen, maar goed gaat het niet.
Daar heb ik nul last van. Weet je zeker dat je nergens iets geconfigureerd hebt? Dat kan op nogal wat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
jsiegmund schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:19:
[...]

Daar heb ik nul last van. Weet je zeker dat je nergens iets geconfigureerd hebt? Dat kan op nogal wat plaatsen.
OK Thanks. Nope. Intussen ben ik wel een specialist in alle knopjes hahahaha. Charge/discharge settings alles uit. Dynamic tariff scheduling uit. Meer smaken zijn er niet. Ik stop de boel dan maar ff door bij Maximum current from grid de boel op 0 te zetten dan stopt het, maar is niet de bedoeling. Misschien gaat het weer een week of 2 goed. Maar het is wel irritant. De enige reactie die ik van Alphaess kreeg was dat ik mijn VPP Frank moest benaderen, maar dat zou gek zijn aangezien ik echt losgekoppeld ben (bevestigd door zowel frank als Alpahess) en er geen paars streepje te zien is dat laat zien als het door een VPP is aangestuurd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxmgmKs5FbDHwuxBmZCn3tK4X2Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BB9SEJuQNme3PRFX36EqqWxW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:13:
Heb je je batterij in Home Assistant?
Zo niet, heb je ook in de web-applicatie gekeken: dat wijkt af van de instellingen in de app.
Als daarin niets te vinden is dan moet AlphaESS je toch echt helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door PradoPrius op 30-05-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
PradoPrius schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:42:
[...]

Heb je je batterij in Home Assistant?
Zo niet, heb je ook in de web-applicatie gekeken: dat wijkt af van de instellingen in de app.
Als daarin niets te vinden is dan moet AlphaESS je toch echt helpen.
Nee geen HA, en ik gebruik alleen de app.
Ik was altijd wel heel tevreden met de service van AlphaESS support. Maar nu is het lang wachten en zijn het meer de antwoorden van: "Update je app" en " Het ziet er nu goed uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
@PradoPrius je was toch bezig met het aansluiten van een backup generator? Was dat nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

kmf schreef op zondag 1 juni 2025 @ 01:11:
@PradoPrius je was toch bezig met het aansluiten van een backup generator? Was dat nog gelukt?
Ik heb nog steeds de juste connector niet. Ook heb ik de box aangesloten om te testen: de meter die er in zit geeft afwijkende waarden tov de dtsu666 meter. Daarover heb ik (ook) een vraag uitstaan bij AlphaESS. Wellicht moet de meter van de box in de settings van de Smile-G3-S5 worden aangepast, daar kan ik zelf niet bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
PradoPrius schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:12:
[...]

Ik heb nog steeds de juste connector niet. Ook heb ik de box aangesloten om te testen: de meter die er in zit geeft afwijkende waarden tov de dtsu666 meter. Daarover heb ik (ook) een vraag uitstaan bij AlphaESS. Wellicht moet de meter van de box in de settings van de Smile-G3-S5 worden aangepast, daar kan ik zelf niet bij komen.
Had je de backup box nou al geïnstalleerd? Ik vroeg me afbog smeken backuo genereator niet direct op de backup nox aangesloten kan worden als groep. Zodat een v2g auto ook de accu via de backup box kan opladen en dus het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

kmf schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Had je de backup box nou al geïnstalleerd? Ik vroeg me afbog smeken backuo genereator niet direct op de backup nox aangesloten kan worden als groep. Zodat een v2g auto ook de accu via de backup box kan opladen en dus het huis.
Nog niet geïnstalleerd, zie vorige post voor de reden.
Een generator moet op een andere connector worden aangesloten op de inverter, dat gaat denk ik niet via de backupbox. Die is primair bedoeld als noodstroom voorziening naar het huishouden vanuit de batterij/PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:37
Hoi AlphaESS geintresseerden,

Ik ben nieuw in dit Forum en zag her en der wat tips en trucks staan.
Zelf laat ik als alles meezit binnenkort na de schouw in de garage 8 x AlphaESS SMILE-G3-BAT-3.8 kW met de SMILE-G3-T10 Omvormer 10 kW plaatsen.
Aantal kWh is wat hoger dan de gemiddelde gebruiker, omdat we tot ver in het najaar en vroeg in het voorjaar energie neutraal willen zijn met als voornaamste energiebron 48 PV-panelen. Winter periode is utopie in NL omdat er dagen in de winter zijn dat ik net 1kWh opbrengst heb op een dag terwijl mijn verbruik WP/E-koken en ander e-verbruik op kan lopen to 60+kWh per dag bij vorst veel wind.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Wimhaw schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:55:
Hoi AlphaESS geintresseerden,

Ik ben nieuw in dit Forum en zag her en der wat tips en trucks staan.
Zelf laat ik als alles meezit binnenkort na de schouw in de garage 8 x AlphaESS SMILE-G3-BAT-3.8 kW met de SMILE-G3-T10 Omvormer 10 kW plaatsen.
Aantal kWh is wat hoger dan de gemiddelde gebruiker, omdat we tot ver in het najaar en vroeg in het voorjaar energie neutraal willen zijn met als voornaamste energiebron 48 PV-panelen. Winter periode is utopie in NL omdat er dagen in de winter zijn dat ik net 1kWh opbrengst heb op een dag terwijl mijn verbruik WP/E-koken en ander e-verbruik op kan lopen to 60+kWh per dag bij vorst veel wind.
laat je de pv panelen dan direct op de Alpha aansluiten of nog AC via oude invormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:37
kmf schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:59:
[...]

laat je de pv panelen dan direct op de Alpha aansluiten of nog AC via oude invormer?
Mijn idee is om 36 PV panelen a 280WP (ZW) a 2 stringen direct op de Alpha aan te sluiten, maar het is even de vraag of dat makkelijk kan De huidige omvormer hangt op zolder (2de verdieping) en er is geen directe lozeleiding naar de garage. Moet een kabel geplaatst worden buitenom via het dak/zijgevel naar de garage.
De andere 12 a 380WP (NO) lukt waarschijnlijk niet ivm met Taylor optimizers systeem.
Even afwachten!!

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Wimhaw schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Mijn idee is om 36 PV panelen a 280WP (ZW) a 2 stringen direct op de Alpha aan te sluiten, maar het is even de vraag of dat makkelijk kan De huidige omvormer hangt op zolder (2de verdieping) en er is geen directe lozeleiding naar de garage. Moet een kabel geplaatst worden buitenom via het dak/zijgevel naar de garage.
De andere 12 a 380WP (NO) lukt waarschijnlijk niet ivm met Taylor optimizers systeem.
Even afwachten!!
Als je DC koppelt dan kun je 10KW laden én 10KW naar house-load/grid leveren. Dat is een grote plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:43
Super dit ‘Grote AlphaESS Topic’!

Sinds april is bij mij een AlphaESS systeem geïnstalleerd: Smile-G3-T10, 30,8kWh met BackUp Box PLUS.
Na wat aanloop problemen werkt het systeem prima op 1 open issue na: het systeem kan niet de Grid-Forming’ opzetten zoals hieronder beschreven op de AlphaESS website. De PV omvormers schakelen uit en de batterij wordt dus niet opgeladen tijdens een spanningsuitval. Het PV systeem zijn 2 systemen: Ik heb 2 PV systemen: - 1x Solar Edge SE3680H met optimizers: 1 fase 230V - 1x Enphase systeem met IQ8 micro-inverters: 3 fase 230V. Volgens mijn informatie zouden beide systemen ‘frequency shifting’ moeten ondersteunen.

5. Grid-Forming
One key feature of the SMILE-G3 Series is its Grid-Forming technology, which is specifically designed for AC-Coupled and Hybrid-Coupled storage systems in off-grid or weak-grid environments. During instances of power outages or grid instability, the system detects these conditions and activates Grid-Forming functionality. This technology effectively mimics grid-quality power in accordance with local standards.
By ensuring that the PV Inverter operates as if connected to the grid, even when it is not, the SMILE-G3 series enables homeowners to fully utilize their PV equipment for power generation. This capability not only supports uninterrupted operation of essential loads during outages but also allows surplus solar energy to be efficiently stored in the battery. As a result, homeowners can maximize their use of solar energy even in off-grid scenarios, leading to significant energy savings over time.

Wat is jullie ervaring met deze genoemde ‘grind-forming’ feature? Werkt deze wel of ook niet.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

2PtB schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:56:

Wat is jullie ervaring met deze genoemde ‘grind-forming’ feature? Werkt deze wel of ook niet.

Alvast bedankt!
De Backup-box box zou volgens onderstaande schema moeten zijn aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb3KJ949Lbhb3II8Kdq-YHDlJv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LPwQwJOptMgZd6swhX8PWYl.jpg?f=fotoalbum_large

De ondersteuning van AlphaESS is helaas nagenoeg afwezig, plus dat er heel weinig kennis is bij de installateurs. Wellicht kun je nakijken of je back-up box goed is aangesloten. De UPS (Uninterrupted Power Supply) zou zondermeer moeten werken.
@kmf kan je meer vertellen, hij heeft ook de backup-box plus. Zelf heb ik de standaard backup-box, die nog niet aangesloten is omdat ik de connector niet kan krijgen van de backup aansluiting op de Smile5.

[ Voor 48% gewijzigd door PradoPrius op 04-06-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:43
Aansluiting BuB plus is volgens schema zoals jij toont gedaan.

Ondersteuning AlphaESS is idd minimaal. Op dit moment een heel getouwtrek met veel BS verhalen.
Laatste status is dat er een SW update moet komen, echter T12 en T15 zouden wel gridforming ondersteunen. Dat laatste betwijfel ik; miss iemand op dit forum die daar wat over kan zeggen.
Er zou een SW update aankomen maar ik heb geen enkel plan gekregen…..!

Alternatief is alles DC te gaan koppelen; daar moet de installatie wel behoorlijk op worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Nu kan ik niet meer terugvinden, maar grid en PV ingang BuB zitten volgens mij aan elkaar. En dus kan het op die manier niet op noodstroom laden. Want dan zou Grid onder spanning komen. Dat zou alleen via de DC zijde kunnen.
Daarom had ik al een plan om een deel naar DC om te zetten.
Mocht het toch zo kunnen, dan scheelt mij dit weer werk. Blijf meelezen, want ze komen waarschijnlijk pas 21 juli.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 04-06-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
2PtB schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:56:

Sinds april is bij mij een AlphaESS systeem geïnstalleerd: Smile-G3-T10, 30,8kWh met BackUp Box PLUS.
Na wat aanloop problemen werkt het systeem prima op 1 open issue na: het systeem kan niet de Grid-Forming’ opzetten zoals hieronder beschreven op de AlphaESS website. De PV omvormers schakelen uit en de batterij wordt dus niet opgeladen tijdens een spanningsuitval. Het PV systeem zijn 2 systemen: Ik heb 2 PV systemen: - 1x Solar Edge SE3680H met optimizers: 1 fase 230V - 1x Enphase systeem met IQ8 micro-inverters: 3 fase 230V. Volgens mijn informatie zouden beide systemen ‘frequency shifting’ moeten ondersteunen.

5. Grid-Forming
One key feature of the SMILE-G3 Series is its Grid-Forming technology, which is specifically designed for AC-Coupled and Hybrid-Coupled storage systems in off-grid or weak-grid environments. During instances of power outages or grid instability, the system detects these conditions and activates Grid-Forming functionality. This technology effectively mimics grid-quality power in accordance with local standards.
By ensuring that the PV Inverter operates as if connected to the grid, even when it is not, the SMILE-G3 series enables homeowners to fully utilize their PV equipment for power generation. This capability not only supports uninterrupted operation of essential loads during outages but also allows surplus solar energy to be efficiently stored in the battery. As a result, homeowners can maximize their use of solar energy even in off-grid scenarios, leading to significant energy savings over time.

Alvast bedankt!
ik heb dezelfde setup, maar dan met 1x solaredge+1x hoymiles inverter. 2x was de stroom hier uitgevallen. 1x test en 1x vanwege onderhoud netbeheerder.

de zonnepanelen werkten vrolijk verder. de solaredge merkte bij de test WEL dat de stroom even weg was en ging restarten. Bij de keer met onderhoud had ik niks gemerkt. ik zag niet eens een dipje in de pv-monitoring. Dus ja, het werkt. ik heb er allleen (gelukkig) weinig ervaring mee,

(die test was met de initiele firmware gebeurt, bij die onderhoudsbeurt was de firmware wel helemal up to date, en een paar versies verder dan de oorspronkelijke van januari.

als je hier iets kan uitmaken: dit is de aansluiting binnen de backup box.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/21grsddG/247507-E2-BC9-B-42-DF-A8-FC-46-D6701-BF69-C-1-105-c.jpg

maar misschien kan jij of @PradoPrius me helpen. ik heb geen instructies gehad hoe de backup box te gebruiken eigenlijk, dus ik weet niet zeker wat de procedure is voor een electricien om alle stroom in huis uit te schakelen voor groepenkast werk. hiervoor was het de hoofdschakelaar uitzetten, maar nu levert de Alpha natuurlijk backupstroom. Ik weet niet welke schakelaar ik moet hebben om de backupbox om de groepenkast stroomvrij te krijgen (en wil dat ook niet testen eigenlijk)

(de handleiding die ik heb is ook oor andere versie. ik heb namelijk buiten de kast ok een normal en bypass automaten)

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 04-06-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

kmf schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:29:
[...]
maar nu levert de Alpha natuurlijk backupstroom. Ik weet niet welke schakelaar ik moet hebben om de backupbox om de groepenkast stroomvrij te krijgen (en wil dat ook niet testen eigenlijk)

(de handleiding die ik heb is ook oor andere versie. ik heb namelijk buiten de kast ok een normal en bypass automaten)
Je moet de Bypass schakelaar hebben: bij onderhoud beide automaten uitschakelen. Normaal switched de Bypass tussen Grid en Backup. Deze schakeling is speciaal geïntroduceerd om veilig onderhoud aan de elektrische installatie mogelijk te maken.
Als er een storing is in de AlphaESS dan schakel je met de Bypass naar Grid, normale operatie is Backup.

In aanvang werd de Backup-box zonder deze schakeling geleverd: als je de hoofdschakelaar dan uit zet, neemt de UPS het over. Dat is linke boel. Dat is ook de reden dat de backup-box Plus is geïntroduceerd: een alles-in-een pakket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efSfxw1_1uzw_SdhtRgnmf1TQLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5LYysG81lvgMLEy8VI7hVvQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door PradoPrius op 04-06-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
PradoPrius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Je moet de Bypass schakelaar hebben: bij onderhoud beide automaten uitschakelen. Normaal switched de Bypass tussen Grid en Backup. Deze schakeling is speciaal geïntroduceerd om veilig onderhoud aan de elektrische installatie mogelijk te maken.
Als er een storing is in de AlphaESS dan schakel je met de Bypass naar Grid, normale operatie is Backup.

In aanvang werd de Backup-box zonder deze schakeling geleverd: als je de hoofdschakelaar dan uit zet, neemt de UPS het over. Dat is linke boel. Dat is ook de reden dat de backup-box Plus is geïntroduceerd: een alles-in-een pakket.

[Afbeelding]
heb je een link naar de handleiding? ik heb dus aan de zijkant twee switches gelabeled "normal" welke nu aan staat en een "backup" die nu uit staat.

voor mijn archief:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HvWMLmQ/A87-ABB4-F-2876-4-F34-8-F55-613-DDDF39966.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jvxDX4V5/0-E5993-C0-2-BBE-4288-8-BB0-4-B0-A001-BFD5-A.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 04-06-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
het is jammer dat ik maar een stomme lcd display heb, terwijl de engelse versie een lcd versie heeft

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/990xtGWs/Screenshot-2025-06-04-at-22-29-30.png

Pagina: 1 2 Laatste