Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Even voor mijn begrip:
De omvormer moet via modbus verbonden worden met een meter in de meterkast om te bepalen hoeveel er teruggeleverd/afgenomen wordt. Hoe verbinden jullie HA dan ook nog eens via modbus ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
The meter is not connected via Modbus, therefore the Modbus port is available via LAN connection.

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Heb hier een offerte liggen voor:
- 12x 490WP panelen (Longi EcoLife S10 LR7-54HJBB) op een hellend dak (9m hoog)
- Alpha ESS Smile G3 T1
- 2x 9.3Kwh batterij

10K omvormer, omdat ik nog 3 oude strings heb. 2 daarvan (zelfde dakdeel & panelen, maar 1 string heeft last van schaduw) wil hij 1 op MPPT aansluiten. Ik vermoed dat dat niet erg efficient is? 1 van die strings heeft in de winter veel last van schaduw.

Totaalprijs 13k. Ik vind eigenlijk niet veel online shops waar ik de prijzen mee kan vergelijken, dus vandaar mijn vraag .... is dit een eerlijke prijs ? FYI, het was 2555 euro+btw per batterijmodule

[ Voor 32% gewijzigd door devastator83 op 05-06-2026 15:56 ]


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Bijkomstige vraag: moet je de batterij werkelijk om de 2 weken tot 100% laden (calibreren).
Oorspronkelijk was ik nl niet van plan de batterij vanuit het net te laden in de winter

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
I'm calibrating mine ca. every 6 weeks, maybe +/-1 week (since I don't have a fixed schedule/reminder). No issues, SoC seems accurate enough.

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
Just in case it's relevant to you guys: I've just released Peak Shaving. The development also exposed an issue/bug in Force Import and Force Export which has also been fixed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpkYbVhjzv4YGwV2yLwYD8xqaOA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9uCzs4Oxuv6gPnwcDj2UcGBb.png?f=user_large

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Thx for your contribution @SaaX !
An other solution for people living in Belgium, could be to switch to "selve consumption" completely when a quarter peak is near, instead of trying to change the power every couple of seconds. What do you think ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
I'm afraid I'm again not really understanding what the exact requirements would be. From what I read it sounds a bit like it would be better as a custom automation and not part of my core integration. If you can detail how you want to do what I can try to create a custom one...

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
The average peak consumption per quarter should stay below 2.5kw (in Belgium).
When the battery is low, I would "disable" it and only enable the "self consumption" when the average quarter consumption is e.g. 2.4 KW. After the quarter is finished, "disable" the battery again.

Just an idea though, haven't tested it :-)

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
In de kleine lettertjes van de offerte voor mijn Alpha ESS Smile G3 T10 met 18 kwh batterij, staat dat een service-contract noodzakelijk is om de levensduur/capaciteitsgarantie te behouden. Lijkt me straf. Hebben jullie een onderhoudscontract ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
I thought that my Peak Shaving works like that. The batteries only jump in when the grid consumption exceeds the 2.5 kW limit. Maybe I don't understand.

You might be better off discussing that with a fellow Belgian user, ideally Willem (tagged in my FB post) since he knows all about that new function.

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
SaaX schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:52:
I thought that my Peak Shaving works like that. The batteries only jump in when the grid consumption exceeds the 2.5 kW limit. Maybe I don't understand.

You might be better off discussing that with a fellow Belgian user, ideally Willem (tagged in my FB post) since he knows all about that new function.
Maybe I misread the coding, but i thought it was filling the gap current consumption is > x Kw.
It's fine to use 5KW for 5 minutes, if the rest of the quarter you're not doing much. In that case "help from the battery" (when it is low) is not required.

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
Ok, I understand. That might be much trickier to do, though 😉

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
The current quarter consumption and the max peak consumption of the month are in the DSMR data.
So I think the "condition logic" is quite easy. Not sure on the Alpha side though :-)

  • d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27
devastator83 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:51:
In de kleine lettertjes van de offerte voor mijn Alpha ESS Smile G3 T10 met 18 kwh batterij, staat dat een service-contract noodzakelijk is om de levensduur/capaciteitsgarantie te behouden. Lijkt me straf. Hebben jullie een onderhoudscontract ?
Ik heb een redelijk vergelijkbare setup, maar geen onderhoudscontract. Deze is ook niet aangeboden.

Denk vooral een leuk, nieuwe verdienmodel?

  • lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:01
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op onderstaande vraag. Ik twijfel namelijk tussen de AlphaESS of de Sigenergy maar neig naar de AlphaESS vanwege prijs en dat ik toch alles via HA wil regelen (regel nu alles al via HA waardoor mijn eigen verbruik van mijn opwek al twee jaar op 50% zit, zoals aansturen airco, warmtepomp(+boiler) e.d.)

Nu krijg ik alleen gemengde reacties op onderstaande vraag. Met de batterij wil ik ook noodstroom regelen via de back-up box. Mijn SolarEdge SE8K (+24 panelen + 24 optimizers) zou gevoed worden door de Sigenergy waardoor bij stroomuitval je kunt bijladen met je zonnepanelen.

Volgens meerdere verkopers werkt dat niet bij de AlphaESS maar naar mijn idee heb je een eigen "eiland (grid)" gemaakt en maakt het voor de omvormer niet uit of hij stroom van het net krijgt of van een Sigenergy / AlphaESS batterij als je puur via de meterkast koppelt.

Zijn er Tweakers met een AlphaESS en SolarEdge die kunnen bevestigen dat het werkt om in "eilandmodus" te kunnen bijladen van je panelen?

Een tweede vraag, ik zou de batterij graag buiten willen plaatsen op de oprit die op het westen ligt dus in de middag vol op de zon. Zijn er Tweakers met ervaring met de batterij vol in de zon buiten gemonteerd?

Antwoorden van verschillende partijen op onderstaande vraag
Kan deze AlphaESS Smile G3  + Backup Box laden bij stroomuitval met mijn bestaande Solaredge omvormer SE8K + 24 x S440 optimizers + 24 panelen DMEGC370M6-60HBB , zodat de zonnepanelen de batterij kunnen bijladen tijdens stroomuitval ?
Wij verwachten dat dit in de toekomst met AlphaEss wel gaat kunnen maar voor nu blijven de panelen helaas nog niet doorgaan. Met Sigenergy heb je wel meer mogelijkheden hierin.
Wat betreft de koppeling met de SolarEdge-omvormer: de Sigenergy kan voldoende vermogen leveren aan de SolarEdge-omvormer, waardoor je huishoudelijke installatie tijdens een stroomuitval kan blijven functioneren, inclusief de zonnepanelen.

Bij AlphaESS ligt dit anders. AlphaESS beschikt momenteel niet over de benodigde software om met de SolarEdge-omvormer te communiceren. Hierdoor kan de Alpha deze functionaliteit niet bieden.
De AlphaESS batterij, inclusief de noodstroomvoorziening, functioneert prima met de SolarEdge omvormer en optimizers. Je hoeft deze dus niet te verwijderen. Sterker nog, het is beter (qua kosten manuren) om dit te houden zoals het er momenteel bij hangt.

De technische uitleg volgt nog, maar weet dus dat de noodstroom en batterij prima functioneren met je huidige opstelling.
Ook is het niet mogelijk om de noodstroomvoorziening te laten functioneren op de zonne energie, dat is vanwege de fabrikant van je huidige omvormer. Stel je had de zonnepanelen direct aangesloten op de Alpha (daar zit namelijk ook een omvormer in), dan zou het wel kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 10-06-2026 12:44 ]


  • d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27
@lubbertkramer

De laatste reply die je kreeg van een installateur is ook de uitleg die ik kreeg.

Het werkt alleen als je direct op de omvormer van de Alpha inprikt.

Ik heb overigens een solax omvormer, maar daar schijnt het verschil niet te zitten

  • WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:15
d_marf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:05:
@lubbertkramer

De laatste reply die je kreeg van een installateur is ook de uitleg die ik kreeg.

Het werkt alleen als je direct op de omvormer van de Alpha inprikt.

Ik heb overigens een solax omvormer, maar daar schijnt het verschil niet te zitten
Toch gek, want er is helemaal geen manier voor de pv-omvormer om te weten dat sinus gecreëerd wordt door de Backup Box Plus van Alpha Ess als de grid stroom eruit ligt (eiland modus). Dus volgens mij klopt dit niet wat de installateur zegt, zolang je dus ook echt voor de Backup Box Plus kiest natuurlijk.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
lubbertkramer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:22:
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op onderstaande vraag. Ik twijfel namelijk tussen de AlphaESS of de Sigenergy maar neig naar de AlphaESS vanwege prijs en dat ik toch alles via HA wil regelen (regel nu alles al via HA waardoor mijn eigen verbruik van mijn opwek al twee jaar op 50% zit, zoals aansturen airco, warmtepomp(+boiler) e.d.)

Nu krijg ik alleen gemengde reacties op onderstaande vraag. Met de batterij wil ik ook noodstroom regelen via de back-up box. Mijn SolarEdge SE8K (+24 panelen + 24 optimizers) zou gevoed worden door de Sigenergy waardoor bij stroomuitval je kunt bijladen met je zonnepanelen.

Volgens meerdere verkopers werkt dat niet bij de AlphaESS maar naar mijn idee heb je een eigen "eiland (grid)" gemaakt en maakt het voor de omvormer niet uit of hij stroom van het net krijgt of van een Sigenergy / AlphaESS batterij als je puur via de meterkast koppelt.

Zijn er Tweakers met een AlphaESS en SolarEdge die kunnen bevestigen dat het werkt om in "eilandmodus" te kunnen bijladen van je panelen?

Een tweede vraag, ik zou de batterij graag buiten willen plaatsen op de oprit die op het westen ligt dus in de middag vol op de zon. Zijn er Tweakers met ervaring met de batterij vol in de zon buiten gemonteerd?

Antwoorden van verschillende partijen op onderstaande vraag
Kan deze AlphaESS Smile G3  + Backup Box laden bij stroomuitval met mijn bestaande Solaredge omvormer SE8K + 24 x S440 optimizers + 24 panelen DMEGC370M6-60HBB , zodat de zonnepanelen de batterij kunnen bijladen tijdens stroomuitval ?


[...]


[...]


[...]


[...]
https://bertha15.wordpress.com/2025/06/13/backup-modus-solar-systeem-getest-wat-gebeurt-er-bij-netuitval/

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
d_marf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:05:
@lubbertkramer

De laatste reply die je kreeg van een installateur is ook de uitleg die ik kreeg.

Het werkt alleen als je direct op de omvormer van de Alpha inprikt.

Ik heb overigens een solax omvormer, maar daar schijnt het verschil niet te zitten
dat klopt dus niet. tenminste niet helemaal. de nuance is volgens facebook: zolang de accu nog niet vol is gaat het prima, maar als die vol is en de solaredge blijft stroom pompen, dan gaat de alpha in storing, want de stroom kan nergens heen of zo. Victron kan dat detecteren en middels de frequentie de solaredge terugschroeven, de Alpha niet. hoe het met Synergy gaat weet ik niet.

dit is niet een situatie die ik wil testen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27
Even via Perplexity gevraagd of de omvormer van Alpha Ess in staat is zonnepanelen uit te schakelen of de toevoer te knijpen in het geval dat de zonnepanelen direct op de Aplha omvormer zijn aangesloten en de boel in eilandmodus draait mbv de backupbox plus;

Ja, meestal wel, maar het hangt af van de exacte AlphaESS-configuratie en hoe de backup box plus is ingesteld. In een noodstroom-/eilandmodus kan het systeem de PV-omvormer tijdelijk laten stoppen of afregelen als de accu vol is en er nergens heen kan worden teruggeleverd, om overspanning en onbalans te voorkomen.[alphaess.solshare +1]

Wat er gebeurt

Bij netstoring scheidt de backup box het huis van het net, zodat je installatie niet teruglevert aan het openbare net. Als de accu daarna vol raakt en de belasting in huis te laag is, moet het systeem het zonnepanelenvermogen beperken; dat gebeurt meestal door de PV-omvormer uit te schakelen, af te regelen of pulserend te laten werken, afhankelijk van het model en de regeling.[uwenergieplus +2]

Belangrijk nuancepunt

Niet elke AlphaESS-installatie kan “volledig off-grid” blijven draaien zonder beperking; sommige systemen hebben wel back-up, maar geen onbeperkte eilandmodus voor continu PV-bedrijf bij volle accu. Daarnaast wordt in de praktijk vaak gesproken over een reserve- of black-startfunctie, waarbij de batterij juist een marge houdt om de PV-omvormer later weer op te starten.[facebook +1]

Praktische conclusie

Als jouw setup echt via de Backup Box PLUS bij netuitval is geïsoleerd, dan is het antwoord in de praktijk: ja, de omvormer kan de zonnepanelen afschakelen als de accu vol is en er geen afname of terugleverroute is. Of dat bij jouw systeem exact zo gebeurt, hangt af van de ingestelde back-upmodus, het type omvormer en of er exportbeperking of frequentieregeling actief is.[vekto +2]

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
En toch moet iemand mij dan eens vertellen hoe ik dit moet aansluit wat betreft de datakabels.
Want als ik EN de modbus over TCP/IP aansluit EN de backup plus box, werkte het volgens mij niet.
Heb dus nu de backupbox stand alone draaien, maar dan schakelt PV bij eilandbedrijf direct uit.
Maar er zaten toen ook nog wel andere fouten in, dus het staat nog op het lijste.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dapdodo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:48:
En toch moet iemand mij dan eens vertellen hoe ik dit moet aansluit wat betreft de datakabels.
Want als ik EN de modbus over TCP/IP aansluit EN de backup plus box, werkte het volgens mij niet.
Heb dus nu de backupbox stand alone draaien, maar dan schakelt PV bij eilandbedrijf direct uit.
Maar er zaten toen ook nog wel andere fouten in, dus het staat nog op het lijste.
hoe verwacht je dat we je meer kunnen vertellen dat de gebruiksaanwijzing zonder inzicht in wat je gedaan hebt? bij mij is de kabel van de backup+ box een andere prt dan de lanport

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31
Als goed is maakt de alpha toch in eiland bedrijf zijn eigen frequentie, bij het overschakelen van net naar backup valt frequentie even weg en dus valt de solaredge uit, als de alpha dan zijn 50hz heeft gemaakt zou de solaredge toch weer aan moeten gaan en stroom leveren. Als de accu bijna vol is gaat de alpha de frequentie verhogen en zou de solaredge uit moeten gaan, ze voldoen beide aan de NEN-EN 50549-1 waar dit in gespecificeerd is.
In de solaredge heb ik de frequentie voor 100% op 50.2 gezet en voor 0% op 51.2 zoals bij victron gedocumenteerd is: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
kmf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
[...]

hoe verwacht je dat we je meer kunnen ertellen dat de gebruiksaanwijzing zobder inzicht in wat je gedaan hebt? bij mij is de kabel van de backup+ box een andere prt dan de lanport
Je hebt gelijk:
- AlphaEss G3-T10 met 15kWh accu (4x3,8) wordt aangegeven als 14,8kWh (juli 2025)
- Laadpaal EVCT11 van AlphaEss
- Backup-plus kast waarop alle automaten zijn aangesloten.
- PV-meter (APS systeem)+Inline (na hoofdschakelaar) op 1xmodbus RS485

Verbindingen achter kap (stekker naam - gaat naar) van onder naar boven.
[ ] BMS - Accu's
[ ] RS485 - laadpaal
[ ] Meter - modbus converter naar pv meter DTS666 en inline meter na hoofdschakelaar DTS666
[ ] Meter2 - leeg Hier wilde ik de Backup-plus box in kwijt
[ ] DRM RRCR - leeg
[ ] Lan - Switch internet
[ ] Aux en aux 1 - leeg was bedoeld voor noodstop vanaf meterkast, maar werkt niet in firmware voor Nederland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWPtzMsgAkuubCO6eMCxOVP0zmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XD9qU4pD2sRWREHIGDqlTlR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhZh_69fWljRR-2104RRo49hmpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGhDXUynFFsiHgP5N8HA1hR5.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste wartel (met tekst RS485 en BMS), kabels laadpaal en Accu's
Middelste wartel (met tekst Grid-CT en PV-CT), kabels modbus meters en backup-plus
Bovenste wartel (met tekst LAN en Aux/DRM), kabel internet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5D1GSOXlFZ7wKw9xxvwmqbpK2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJYlkCDuOzUakkLyH92bWfJC.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder het aansluitschema.
De stippellijn van de backup plus is nu los en bezet door de dikke zwarte lijn (PV en HS metingen)
Als ik nu de backup plus op de meter ernaast steek of andersom, gaat noodbedrijf uit met storing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ceqeyxt2FFuDZnQF04ShvNsVLSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR3GWackSCvExbHaZ3aCsZJF.jpg?f=fotoalbum_large

Maar volgens mij heeft die, de verbinding wel nodig om bij volle accu de PV hardwarematig af te schakelen (niet echt netjes, maar hoop via HA daarvoor al ingegrepen te hebben. Mogelijk is er een conflict in modbus adressen, maar hoe stel ik de backup-plus dan in? Of is het toch TCP/IP protocol?

Dus volgens dit schema zitten de meters gekoppeld. Maar hier zit dan geen backup-box plus.
Waarvan ikzelf eerst nog het idee had dat die back-up box niet nodig is, maar die is dus nodig om de externe PV af te schakelen. En bij onderstaand schema kan die niet laden bij noodbedrijf omdat de Grid er niet is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjO8ALSbnCWZQUzu_bM4_DfCNTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MPD4C0wD9sgys4ss145WaYWo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Dapdodo op 10-06-2026 22:36 ]


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
If i understand correctly, the integration from @SaaX is performing single register reads instead of bulking them. Correct? Is there anything to gain by bulking the reads ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
Reading yes.

Writing no:
      - action: modbus.write_register
        data:
          hub: modbuspvsystem
          address: 0x0880 # Dispatch Starting Register
          slave: !secret alphaess_modbus_slaveId
          value:
            - 0   # Dispatch Start
            - 0   # Dispatch Active Power, 32000 Offset (2 bytes/registers)
            - 32000
            - 0   # Dispatch Reactive Power, 32000 Offset (2 bytes/registers)
            - 32000
            - 0   # Dispatch Mode (2 = State of Charge Control)
            - 0   # Dispatch SOC  (0.392%/bit)
            - 0   # Dispatch Time (2 bytes/registers)
            - 90
            - 255 # Flow Direction
            - 0   # PV Switch

[ Voor 3% gewijzigd door SaaX op 11-06-2026 10:54 ]


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Yes, but what about the reads ? I think those are all individual actions, right? Would there be a benefit in bundling them ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
Correct, updated comment...

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:31
kmf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
[...]

hoe verwacht je dat we je meer kunnen ertellen dat de gebruiksaanwijzing zobder inzicht in wat je gedaan hebt? bij mij is de kabel van de backup+ box een andere prt dan de lanport
Ik worstel met hetzelfde probleem. Mijn installateur heeft de datakabel van de backup box op de lan poort gezet, maar dan werkt mijn gewone lan kabel (op de 485 poort) niet. Ik lees in forums dat de backup box en de lan poort beide op de router moeten worden ingeprikt waabij de inverter zelf scheiding weet te maken tussen backup box verkeer en modbus verkeer. Maar ik kan werkelijk geen leter documentatie vinden die dit bevestigt. En de eindklanten support van AlphaEss op dit vlak is defacto niet bestaand. En mijn installateur speelt ook verstoppertje want geen ervaring met modbus. Heeft iemand ergens een behoorlijk stuk documenatie van alphaess gevonden die de combi van backup box en de smile G3 inverter beschrijft? Of een werkende opzet?

  • Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

RvBeek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:38:
[...]

Ik worstel met hetzelfde probleem. Mijn installateur heeft de datakabel van de backup box op de lan poort gezet, maar dan werkt mijn gewone lan kabel (op de 485 poort) niet. Ik lees in forums dat de backup box en de lan poort beide op de router moeten worden ingeprikt waabij de inverter zelf scheiding weet te maken tussen backup box verkeer en modbus verkeer. Maar ik kan werkelijk geen leter documentatie vinden die dit bevestigt. En de eindklanten support van AlphaEss op dit vlak is defacto niet bestaand. En mijn installateur speelt ook verstoppertje want geen ervaring met modbus. Heeft iemand ergens een behoorlijk stuk documenatie van alphaess gevonden die de combi van backup box en de smile G3 inverter beschrijft? Of een werkende opzet?
Je zou kunnen proberen om een ticket in de AlphaESS app te loggen met deze vraag. Dan krijg je feedback van AlphaESS direct. Ik heb een aantal tickets gelogged met vragen & verzoeken en kreeg altijd vlot reactie.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zo was het bij mij geinstalleerd (en ja, alles werkt)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SDR2tmsZ/IMG-7193.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TqLSkGyF/IMG-7194.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FcZPncW/IMG-7195.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/svz8Xfmj/IMG-7196.jpg
Bovenste is lan. middelste komt van backup box..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:31
@kmf Dank! Dit helpt enorm. Ik kan in ieder geval constateren dat ik 20 meter aparte cat+kabel voor nop heb getrokken, en dat mijn vermoeden klopt dat er geen aparte kabel op de 485 poort voor modbus toegang meer nodig is. Van Alphaess heb ik na 3 keer bellen en een week wachten een wat dubieus chinees poorttester tooltje ontvangen. Geen bevestiging of documentatie. Dus moet het even van community support hebben. Ik ga even de bekabeling omlussen naar de router en dan kijken of ik wel met poort 502 contact kan leggen. Kom er op terug.

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:31
Wat is een bewezen werkende combinatie van ha plugins om met zonneplan tarieven je batterij aan te sturen? Ik heb nu 4 weken alle avonden stukgeslagen om de volgende combi draaiend te krijgen: home assistant op mijn nas met de gillander alphaess plugin, emhass, solcast en de zonneplan plugin. Los van het feit dat emhass inmiddels de helft van mijn nas geheugen opvreet krijg ik de data arrays van solcast en zonneplan op geen enkele manier stuctureel matchend. Probleem is dat bijna alle ai models slecht adviseren omdat door de bomen/landen/modellen het bos niet meer zien. Wat ik in eerste instantie wil bereiken is een gewone day ahead scheduling op eigen. Gebruik en slimme in en verkoop. Later wil ik eventueel een paar knoppen bouwen om bijvoorbeeld verkoop soc te verhogen als je weet dat je ‘s avonds laat nog je auto aan de stekker moet doen. Ik ben na 4 weken trial and error op zoek naar een combi van plugins die bewezen werkt. Liefst met zonneplan tarieven, maar zelfs dat is geen harde eis meer. Modbus staat open en daarmee ook de hillview route. Wat is een werkende combi van plugins?

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RvBeek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:10:
Wat is een bewezen werkende combinatie van ha plugins om met zonneplan tarieven je batterij aan te sturen?
ik heb dao, prebadt en emhass draaien in aparte containers, maar ik gebruik ze nog niet. mijn strategie voor dit seizoen is simpelweg de alpa zichzelf laten volladen op zonne-energie wat prima gaat. HA speelt voor scheidsrechter om mijn andere thuisaccu's ook vol te krijgen.

https://bertha15.wordpress.com/2026/04/06/de-zonnedans-der-accus/

https://bertha15.wordpress.com/2026/04/20/grip-op-laden-mijn-energie-control-panel-in-home-assistant/


wel heb ik een aparte automation welke op de duurste uur alle 3 accusets laat ontladen voor 1 uur, en dna wel gecalculeerd zodat er genoeg overblijft tot de volgende zonmoment. ik neem dus de forecast mee in beschouwing.


heb je in solcast eerst je array opgezet voordat je ha ging koppelen? mijn forecast is nagenoeg perfect, behalve op bewolkte dagen : Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XdCH1gR/Screenshot-2026-06-12-at-14-22-28.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bMfb5ZGx/Screenshot-2026-06-12-at-14-22-34.png


hier wat inspiriatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1YT0pz74/Screenshot-2026-06-12-at-14-28-25.png

[ Voor 29% gewijzigd door kmf op 12-06-2026 14:28 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:31
Wat me opvalt is de verbluffende eenvoud, terwijl ik juist emhass had toegevoegd vanuit een ‘buy before build’ principe. Die gaat dus de ton in. Ik vraag me wel af hoe je in het herfst/wisselseizoen gaat werken als er afhankelijk van de zon per dag wisselen overschot of tekort is. Maar dit zou voor de komende maanden me al een stuk rust geven. Ik heb ook je artikelen gelezen. Ik neem aan dat je het pv rendement in solcast geknepen hebt om een betrouwbare voorspelling van je verticale panelen te krijgen?

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RvBeek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:54:
Wat me opvalt is de verbluffende eenvoud, terwijl ik juist emhass had toegevoegd vanuit een ‘buy before build’ principe. Die gaat dus de ton in. Ik vraag me wel af hoe je in het herfst/wisselseizoen gaat werken als er afhankelijk van de zon per dag wisselen overschot of tekort is. Maar dit zou voor de komende maanden me al een stuk rust geven. Ik heb ook je artikelen gelezen. Ik neem aan dat je het pv rendement in solcast geknepen hebt om een betrouwbare voorspelling van je verticale panelen te krijgen?
De verticale panelen staan niet in solcast omdat ze puur auxilliary zijn voor indevolt.

ik had voor de winterseizoenen al heel lang geladen op geodkope uren. Dat gaat wel zo blijven. want met warmtepomp is er weinig ruimte voor zon->accu. ik vermoed dat ik misschien dan wat meer naar dao ga kijken. hoewel "carge @ cheapest hour" al genoeg moet zijn om max "winst" te halen,

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
@kmf Heb jij nog aftakkingen zitten tussen je backup box/AlphaEss en je P1-meter? En zo ja, hoe weet de AlphaEss dan die waarde? Zo nee, dan zit daar mijn uitdaging. Want mijn laadpaal takt daar af zodat de laadpaal nooit op de accu kan laden als grid uitvalt.
In extremis laadt ik dan de auto via stekkerlader (maar dan hebben we al 3 dagen geen spanning)

De uitdaging wordt dan hoe laad ik de backupbox dezelfde waarde meten als de P1-meter, maar dat de laadpaal toch aan de gridzijde bijft.
Want als ik de backupbox aansluit, laadt de laadpaal wel, maar wordt de waarde niet in app weergegeven en komt deze van het net. Als AlphaEss NOM staat. Zon kan wel via PV van backupbox.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dapdodo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:24:
@kmf Heb jij nog aftakkingen zitten tussen je backup box/AlphaEss en je P1-meter? En zo ja, hoe weet de AlphaEss dan die waarde? Zo nee, dan zit daar mijn uitdaging. Want mijn laadpaal takt daar af zodat de laadpaal nooit op de accu kan laden als grid uitvalt.
In extremis laadt ik dan de auto via stekkerlader (maar dan hebben we al 3 dagen geen spanning)

De uitdaging wordt dan hoe laad ik de backupbox dezelfde waarde meten als de P1-meter, maar dat de laadpaal toch aan de gridzijde bijft.
Want als ik de backupbox aansluit, laadt de laadpaal wel, maar wordt de waarde niet in app weergegeven en komt deze van het net. Als AlphaEss NOM staat. Zon kan wel via PV van backupbox.
nee geen aftakkingen, de backupbox plus heeft een meter met ct klemmen (die blauwe dingen 3 voor de zonnepanelen, 3 voor het huis), die gaat dus naar de batterij. daarmee weet ie het verbruik, en dat doet ie goed voor nom. maar dat is dezelfde meter die je ook hebt als je geen ackupbox hebt, dus manier van werken blijft dezelfde. hier nogmaals foto van de installatie toen.

ik heb nog geen laadpaal, maar dat komt waarschijnlijk volgend jaar. ik zal dan waarschijnlijk met modbus de alpha pauzeren of limiteren in vermogen indien nodig. net als de rest van mijn thuisaccu's. er moet voor de laadpaal dus een aparte meter komen, waar ik geen plek meer voor heb. De zaptec kan gewoon met een p1 meter omgaan, dus daar ga ik waarschijnlijk voor

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gMt6Ckrn/IMG-4108.jpg


(ik vind het echt jammer dat de box zoveel loze ruimte heeft)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tP4CvpzG/IMG-4130.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 12-06-2026 22:05 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:45

Ersus

Zuid-Limburg

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
So, max feed in to grid writes to flash. How do people limit the power delivery when prices are negative and the batteries are full?

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
kmf schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:54:
[...]

nee geen aftakkingen, de backupbox plus heeft een meter met ct klemmen (die blauwe dingen 3 voor de zonnepanelen, 3 voor het huis), die gaat dus naar de batterij. daarmee weet ie het verbruik, en dat doet ie goed voor nom. maar dat is dezelfde meter die je ook hebt als je geen backupbox hebt, dus manier van werken blijft dezelfde. hier nogmaals foto van de installatie toen.
Ja, voor de meeste zaken is het, hetzelfde.
Met een uitzondering, de zonnepanelen die AC zijde zitten, worden samen met de grid direct uitgeschakeld. Uit de posts in dit forum blijkt dat niet nodig is mits....... de backupbox en de batterij kunnen communiceren.

Dat er geen meter(s) PV en P1 samen kunnen met de backupbox in de stekker "meter", is uit testen gebleken. Ergens ook wel logisch, omdat dan de waarde "grid" naar dezelfde registers moet worden verwerkt, terwijl ze verschillende zijn in waarde. Maar dat was wel mijn oorspronkelijk ontwerp.

Dus eigenlijk moet ik ervoor zorgen dat de door jouw genoemde CT's dezelfde waarden lezen als de mijne en dus de P1-meter. Voor PV is dat niet moeilijk, want dat doen ze al. Echter de CT's van het huis moeten dan ook de laadpaal meten. Dus eigenlijk moet de stroom van de laadpaal door de CT door anders te bedraden of door fysiek de kabel door de CT te steken. Dat lukt net met 6mm2 heb ik net even geprobeerd. Alleen omzetten naar backupbox, zal ik even mijn installateur moeten bellen. Maar na testen van de huidige situatie, ga ik dat toch eens proberen. Scheelt 2-meters in mijn meterkast.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:00:
[...]


Dat er geen meter(s) PV en P1 samen kunnen met de backupbox in de stekker "meter", is uit testen gebleken.
ik begrijp iet wat je hier zegt 8)7

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
devastator83 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:54:
So, max feed in to grid writes to flash. How do people limit the power delivery when prices are negative and the batteries are full?
ramp down on PV power

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Hoe :-)

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
Bij instellingen van dynamische grenzen -> strategiewerking -> blokkeer teruglevering bij negatieve prijs.
instellen dat de PV afgeschaald moet worden. Eventuele offset tov EPEX prijs meegeven.

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
kmf schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:01:
[...]

ik begrijp iet wat je hier zegt 8)7
Omdat ik wel aftakkingen had, wilde ik de losse DTS666 meter die op P1 positie zit ook aansluiten op de batterij, waar ook de backupbox op zit/zat aangesloten (je hebt tenslotte 2x meter RJ45).
Maar dan schiet het systeem in error. Blijkbaar reageren er dan 2 bij afvragen modbus oid en dat mag dus niet. Nu ik alle tekeningen terug kijk, geven ze ook niet zo'n voorbeeld.

Maar onderstaand schema werkt niet met laadpaal van AlphaEss. Terwijl ze dat wel aangeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ceqeyxt2FFuDZnQF04ShvNsVLSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR3GWackSCvExbHaZ3aCsZJF.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals zonder zwarte lijnen van mij. Hij ziet voor NOM het vermogen van de laadpaal niet.

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Dapdodo schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Bij instellingen van dynamische grenzen -> strategiewerking -> blokkeer teruglevering bij negatieve prijs.
instellen dat de PV afgeschaald moet worden. Eventuele offset tov EPEX prijs meegeven.
Zet ie dan de zonnepanelen helemaal uit, om de batterij te gebruiken. Of wordt de output beperkt tot wat het huis vraagt?

  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:50
devastator83 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Zet ie dan de zonnepanelen helemaal uit, om de batterij te gebruiken. Of wordt de output beperkt tot wat het huis vraagt?
Werkt die functie al helemaal goed? Bij mij blijft ie dan hangen als de prijs weer stijgt of ik het weer uit zet wordt er niet meer teruggeleverd als de accu vol is en de prijs weer positief. De max feed in to grid blijft dan op 0% . Alpha heeft het een keer teruggezet. Later heb ik het ook een keer zelf gedaan via de modbus met een Python scriptje.

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
@devastator83 hij regelt naar NOM bij mij, omdat dit de functie is die hij heeft vanuit de dynamische tarieven.
@DikDikkie , gaan we strakjes merken of die wel terug gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Dapdodo op 14-06-2026 13:39 ]


  • jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Is er hier toevallig iemand die een Alpha ESS gebruikt om te peak shaven? Ik wil mijn aansluiting verlagen van 3x40 naar 3x25A, en dan moet de batterij helpen om de paar pieken per jaar net boven de 17,3kwh op te vangen. Kan het normale EMS dit?

  • WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:15
jopie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:34:
Is er hier toevallig iemand die een Alpha ESS gebruikt om te peak shaven? Ik wil mijn aansluiting verlagen van 3x40 naar 3x25A, en dan moet de batterij helpen om de paar pieken per jaar net boven de 17,3kwh op te vangen. Kan het normale EMS dit?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er is een standaard functie in de app 'peak shaving and valley filling'.

  • Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-06 13:13

Kama

Aritifical Intelligenticus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dCXsgc6ZG9YsICDkq-EmaJFQrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lX0GPiEU7y9OVt5HDeTjmtzN.png?f=fotoalbum_large


Sinds afgelopen donderdag heb ik een AlphaESS installatie (2x 9.3kwH, T10 inverter). Ik heb ca 5700kW aan zonnepanelen. Op zich lijkt het wel aardig te werken, maar sommige dingen snap ik niet. Zie bovenstaande. Waarom gaat ie inkopen als de prijs nog niet onder de groene lijn zit??

Ook heb ik sterke twijfels of de meetklemmen goed zitten. Ik krijg veel te lagen waardes van de PV's en het verbruik lijkt bijna altijd 0 te zijn. Verder beweert de Alpha cloud bij hoog en laag dat er niks van het net wordt gehaald, terwijl ik via P1/HomeAssistant toch degelijk bijna ieder uur zo'n 250-300Wh van het net zie komen... Ook mijn leverancier laat nog dagelijks zo'n 4kWh inkoop zien.

Ik lees hier dat velen dynamische sturing uitzetten... Ik heb een dynamisch contract en zou graag willen dat bij onvoldoende zon + lege batterij hij gaat laden op goedkope momenten, zodat ik niets van het net hoe te halen in de avond en nacht. Verder hoeft ie dat niet te doen als hij nog best vol zit.

Niels


  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
Dapdodo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:32:
@devastator83 hij regelt naar NOM bij mij, omdat dit de functie is die hij heeft vanuit de dynamische tarieven.
@DikDikkie , gaan we strakjes merken of die wel terug gaat.
@DikDikkie en hij ging vanzelf weer de panelen bijnemen en laden.
Deze keer werkte het zoals verwacht bij mij.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dit is vreemd. ik merkte dat ik vandaag/nu veel pv aan het exporteren is. dit terwijl de Alpha half leeg is. Het lijkt wel gecapped op 1800W.

ook met een geforceerde charge via modbus @10kW EN via de cloudportaal "charge now" gaat ie niet hoger dan 1800W. mijn zekering staan op 5A nu gemiddeld, dus nog lang niet genoeg voor een limiet daarop...


@SaaX do you know what AlphaESS Battery Max Charge Current is? and can i manipulate that with your integration. it's fixed at 3.9A now

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 15-06-2026 17:50 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • rik 1988
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:40
rik 1988 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:19:
Hoi mede alpha ess gebruikers ,

heb een maandje geleden een 3 fase 10kw systeem laten plaatsen van 27.9kw ( 3x 9.3kw module) ,hier zitten rechtstreeks 29 450wp zonnepanelen aan gekoppeld , maximum dag opbrengst tot nu toe 80kw

Loop echter tegen dezelfde problemen aan als gebruikers hier dus lees graag mee , zoek naar oplossingen die de installateur momenteel niet voor me heeft.

- bij volle accu en na afregelen ivm negatieve tarieven hervat hij niet als de tarieven weer positief zijn en de batterij vol, blijft enkel huidig verbruik leveren.

-nachts vaak netstroom blijven gebruiken ook al is accu niet leeg ( soms overdag ook ) ookal is er voldoende accu capaciteit beschikbaar

-bij stoppen met ontladen keldert het percentage vaak nog 4 a 5 % door in de 1e 15 minuten ook al wordt er niks terug geleverd.

-Te weinig instel mogelijkheden , zoals weerbericht mee nemen en bij een zonnige dag accu bijvoorbeeld in de ochtend vullen tot max 15% en daarna terugleveren zo lang de prijs positief is, bij negatief accu laden , bij volle accu en prijs die positief is zonnestroom terug leveren en bij duurste 2.5u van de dag pas accu voor 75% ontladen

( ons verbruik is 10 tot 30kwh per dag dus heb op de zonnige dagen een hoop over)

Ik wil eigenlijk het systeem kunnen inregelen en daarna niet meer kijken , maar nu is het dagelijks kijken en beetje spelen met de instellingen uit ergernis.

Ik hoor graag hoe er van deze domme accu :-( een slimme accu te maken is :) , echter ben ik niet zo handig met computers dus zelf allerlei dingen bouwen en programmeren is niet de oplossing


MVG Rik
Heb nog geen verbetering , en na wat zoekwerk online ( met AI ) ben voornemens een home assistant green te bestellen en predbat installeren / instellen , dit lijkt de makkelijkste weg voor iemand zonder ervaring hier mee.

Iemand hier daar goede / slechte ervaring mee / een beter alternatief voor een leek op dit gebied?

MVG Rik

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
@kmf I don't know if it's available, have a look at the register parameter list PDF on my website.

  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31
rik 1988 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:45:
[...]

Heb nog geen verbetering , en na wat zoekwerk online ( met AI ) ben voornemens een home assistant green te bestellen en predbat installeren / instellen , dit lijkt de makkelijkste weg voor iemand zonder ervaring hier mee.

Iemand hier daar goede / slechte ervaring mee / een beter alternatief voor een leek op dit gebied?

MVG Rik
Je kunt ook eens baar de Day ahead Optimizer kijken Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
ik draai deze nu een paar dagen actief volgens de planning van dao en werkt prima, ben de automatisering nog aan het optimaliseren maar denk dat ik er bijna ben.

  • Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

jopie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:34:
Is er hier toevallig iemand die een Alpha ESS gebruikt om te peak shaven? Ik wil mijn aansluiting verlagen van 3x40 naar 3x25A, en dan moet de batterij helpen om de paar pieken per jaar net boven de 17,3kwh op te vangen. Kan het normale EMS dit?
Ik ben van 3x35 naar 3x25 gegaan en gebruik AlphaESS voor dit soort situaties. Maar niet specifiek ingesteld op peak-shaving maar simpel in de standaard modus. Tot 10kW load ondersteunt hij van de batterij en als er meer load is trekt hij van het net.

Ik heb 4 meterkasten in huis en de meeste grootverbruikers zitten allemaal op de meterkast waar ook de AlphaESS installatie zit. Met name als m'n WP een SWW-run doet en er volop gekookt wordt gebeurt helpt de AlphaESS installatie goed. In dit soort situaties zet ik wel (geautomatiseerd) de 2e warmtepomp uit om het risico te beperken.

Mijn ervaring was dat ik wel eea moest aanpassen toen ik terug ging. Ik had teveel apparaten op 1 fase zitten; waardoor de L1 zekering er steeds uitsprong. Eea omgelegd en dit gebeurt nu niet meer. Mijn advies is dan ook om vooral hier ook goed na te kijken; want dit is sneller een probleem dan je totale stroomvraag.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP


  • Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-06 16:19
Binnenkort wordt bij ons de AlphaESS thuisbatterij geïnstalleerd; (27,9kWh, enkele toren).

Installatie lokatie is of binnen of buiten. Mijn voorkeur is installatie binnen in de technische ruimte. We hebben een vrije hoek waar de toren kan staan. De uitdaging die we hebben is dat de beschikbare breedte slechts 64cm is. Los van de installatie uitdaging, indien we de batterij hier plaatsen dan zal deze aan de linkerzijde o goed als tegen de muur aan komen te staan. Rechts van de batterij hebben de regelunit van de vloerverwarming, die tot op circa 80cm hoogte vanaf de vloer komt. Verder is de rechterzijde volledig vrij.

Volgens de fabrikant dient er rondom de batterij (muv de achterzijde en vloer) eer ruimte te zijn van minstens 30cm. Dit zou te maken hebben met warmte en ventilatie.

Ik probeer op google te achterhalen hoe warm zo'n batterij daadwerkelijk wordt indien er aan een zijde geen vrije ruimte beschikbaar is. Helaas geen antwoord op kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? De beschikbare ruimte voor, boven en rechts van de batterij is meer dan gespecificeerd.

Ik snap overigens dat specificaties niet voor niets worden gegeven; echter een voetprint van 120cm lijkt mij niet altijd haalbaar in een particuliere setting. In dat soort gevallen zal er in de praktijk enigszins van worden afgeweken.

Alternatief zou anders zijn om de batterij buiten te plaatsen.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ethernety schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:16:
Binnenkort wordt bij ons de AlphaESS thuisbatterij geïnstalleerd; (27,9kWh, enkele toren).

Installatie lokatie is of binnen of buiten. Mijn voorkeur is installatie binnen in de technische ruimte. We hebben een vrije hoek waar de toren kan staan. De uitdaging die we hebben is dat de beschikbare breedte slechts 64cm is. Los van de installatie uitdaging, indien we de batterij hier plaatsen dan zal deze aan de linkerzijde o goed als tegen de muur aan komen te staan. Rechts van de batterij hebben de regelunit van de vloerverwarming, die tot op circa 80cm hoogte vanaf de vloer komt. Verder is de rechterzijde volledig vrij.

Volgens de fabrikant dient er rondom de batterij (muv de achterzijde en vloer) eer ruimte te zijn van minstens 30cm. Dit zou te maken hebben met warmte en ventilatie.

Ik probeer op google te achterhalen hoe warm zo'n batterij daadwerkelijk wordt indien er aan een zijde geen vrije ruimte beschikbaar is. Helaas geen antwoord op kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? De beschikbare ruimte voor, boven en rechts van de batterij is meer dan gespecificeerd.

Ik snap overigens dat specificaties niet voor niets worden gegeven; echter een voetprint van 120cm lijkt mij niet altijd haalbaar in een particuliere setting. In dat soort gevallen zal er in de praktijk enigszins van worden afgeweken.

Alternatief zou anders zijn om de batterij buiten te plaatsen.
mijn batterij staat buiten, onder een afdak. links is er misschien 5cm ruimte. maar het is nadelig, niet alleen vanwege ruimte. het is moeilijk om onderhoud te doen. je kan er nauwelijks bij. Ik had ook flinke moeite om de lankabel te vervangen. moest een speciaal kort haaks schroevendraaier gebruiken. tis maar dat je het weet. eenmaal geinstalleerd zal je er niks meer aan hoeven te doen. op het resetten van het systeem na, dat heb ik gelukkig nog nooit hoeven doen. weet ook niet hoe het moet, maar ik zal alle zwarte kappen dan 1 voor 1 moeten losmaken denk ik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
SMILE-G3-S5 here with 3 * SMILE-G3-BAT-10.1P. Indoors in garage attic - can be very warm in summer (even in Ireland 🤣).

Heavy load seems to have zero effect on the batteries, they're always room temperature. The inverter is a different story, thus my custom cooling system...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw5vPGI17Kui-yyl0RA1ejHWccI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xRv3JYXm68tNhoAOYy60tlb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov7JseZyGz_GcIcNoux0EQN8Z-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5se3JIF654kpAu0lVycy1cwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNtulL09JUE-MIIduB5LcL37Htc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYytDEobedUnnS0YCQN09wze.jpg?f=fotoalbum_large

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SaaX schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:46:
SMILE-G3-S5 here with 3 * SMILE-G3-BAT-10.1P. Indoors in garage attic - can be very warm in summer (even in Ireland 🤣).

Heavy load seems to have zero effect on the batteries, they're always room temperature. The inverter is a different story, thus my custom cooling system...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
is the 3rd one hanging on your staircase?
that's an interesting configuration

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
kmf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:07:
[...]

is the 3rd one hanging on your staircase?
that's an interesting configuration
Which one is the 3rd one? The one under the inverter?

Anyway, all 3 are mounted against the half height partition wall (ca. 10 cm timber frame with plaster board plus fire retardant MDF sheets between batteries/inverter and the plaster board).

  • Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-06 16:19
kmf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:22:
[...]

mijn batterij staat buiten, onder een afdak. links is er misschien 5cm ruimte. maar het is nadelig, niet alleen vanwege ruimte. het is moeilijk om onderhoud te doen. je kan er nauwelijks bij. Ik had ook flinke moeite om de lankabel te vervangen. moest een speciaal kort haaks schroevendraaier gebruiken. tis maar dat je het weet. eenmaal geinstalleerd zal je er niks meer aan hoeven te doen. op het resetten van het systeem na, dat heb ik gelukkig nog nooit hoeven doen. weet ook niet hoe het moet, maar ik zal alle zwarte kappen dan 1 voor 1 moeten losmaken denk ik.
Bij mij zal er waarschijnlijk nog minder dan 5cm beschikbaar zijn aan de linkerkant als we de batterij binnen plaatsen.

Merk jij enig invloed van de beperkte op de temperatuur van de batterij? Of wordt dot grotendeels gecompenseerd omdat de batterij buiten staat?

  • Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-06 16:19
SaaX schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:46:
SMILE-G3-S5 here with 3 * SMILE-G3-BAT-10.1P. Indoors in garage attic - can be very warm in summer (even in Ireland 🤣).

Heavy load seems to have zero effect on the batteries, they're always room temperature. The inverter is a different story, thus my custom cooling system...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, those additional cooling fans _/-\o_

Your battery set-up seems to comply to manufacturers installation specifications. What is driving the temperature of the inverter so high that you needed to install additional cooling fans? How much does the temperature actually increase?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
Ethernety schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Wow, those additional cooling fans _/-\o_

Your battery set-up seems to comply to manufacturers installation specifications. What is driving the temperature of the inverter so high that you needed to install additional cooling fans? How much does the temperature actually increase?
I'm force discharging every night before 02:00 at full power and force charging at full power again from 02:00-06:00. That used to raise the internal inverter temperature up to 82C, with the fans I'm now reliably down to 62C. The fans turn on (HA via smart plug) at 60C and off at 50C. I could probably reduce the temperature further but I'm satisfied for now. I've only added the fans a week or two ago.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ethernety schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Bij mij zal er waarschijnlijk nog minder dan 5cm beschikbaar zijn aan de linkerkant als we de batterij binnen plaatsen.

Merk jij enig invloed van de beperkte op de temperatuur van de batterij? Of wordt dot grotendeels gecompenseerd omdat de batterij buiten staat?
ik heb geen idee. ik kan natuurlijk niet vergelijken met een alpha die binnen staat of met meer ruimte eromheen. het werkt. dat is enige wat ik kan zeggen. en anders idd wat ventilatoren plaatsen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 14:04
Ethernety schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:16:
Binnenkort wordt bij ons de AlphaESS thuisbatterij geïnstalleerd; (27,9kWh, enkele toren).

Installatie lokatie is of binnen of buiten. Mijn voorkeur is installatie binnen in de technische ruimte. We hebben een vrije hoek waar de toren kan staan. De uitdaging die we hebben is dat de beschikbare breedte slechts 64cm is. Los van de installatie uitdaging, indien we de batterij hier plaatsen dan zal deze aan de linkerzijde o goed als tegen de muur aan komen te staan. Rechts van de batterij hebben de regelunit van de vloerverwarming, die tot op circa 80cm hoogte vanaf de vloer komt. Verder is de rechterzijde volledig vrij.

Volgens de fabrikant dient er rondom de batterij (muv de achterzijde en vloer) eer ruimte te zijn van minstens 30cm. Dit zou te maken hebben met warmte en ventilatie.

Ik probeer op google te achterhalen hoe warm zo'n batterij daadwerkelijk wordt indien er aan een zijde geen vrije ruimte beschikbaar is. Helaas geen antwoord op kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? De beschikbare ruimte voor, boven en rechts van de batterij is meer dan gespecificeerd.

Ik snap overigens dat specificaties niet voor niets worden gegeven; echter een voetprint van 120cm lijkt mij niet altijd haalbaar in een particuliere setting. In dat soort gevallen zal er in de praktijk enigszins van worden afgeweken.

Alternatief zou anders zijn om de batterij buiten te plaatsen.
Batterijen worden niet voelbaar warm.

Minder dan 5 cm links is erg lastig voor montage van kabels en een eventuele reset.

vrije ruimte boven de inverter is het belangrijkst.

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1


  • GPM1987
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-06 21:30
Hi Allen,

ik was even benieuwd wat tegenwoordig de juiste prijzen zijn in de markt.

Ik zie ze alle kanten opschieten en weet totaal niet meer of ik in mijn nek word geslagen.

Nu aanbieding voor 11k incl btw voor een alpha Ess T10 met 18 kWh opslag, zonder backup.

Ik ga sowieso niet handelen op de epex aangezien ik 50 zonnepanelen heb. Het is puur om mijn eigen verbruik af te dekken. Wanneer er winter te weinig is, dan haal ik in de nacht ivm met de nieuwe wetgeving rondom netbeheerkosten, de stroom uit het net. Om de gehele dag te kunnen coveren.

kunnen jullie mij iets laten weten qua price range of dit juist is of juist goedkoper kan. Ikzelf dacht aan Max 9000 incl btw voor aanschaf van deze set.

  • furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-06 09:24
Ethernety schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:16:
Binnenkort wordt bij ons de AlphaESS thuisbatterij geïnstalleerd; (27,9kWh, enkele toren).

Installatie lokatie is of binnen of buiten. Mijn voorkeur is installatie binnen in de technische ruimte. We hebben een vrije hoek waar de toren kan staan. De uitdaging die we hebben is dat de beschikbare breedte slechts 64cm is. Los van de installatie uitdaging, indien we de batterij hier plaatsen dan zal deze aan de linkerzijde o goed als tegen de muur aan komen te staan. Rechts van de batterij hebben de regelunit van de vloerverwarming, die tot op circa 80cm hoogte vanaf de vloer komt. Verder is de rechterzijde volledig vrij.

Volgens de fabrikant dient er rondom de batterij (muv de achterzijde en vloer) eer ruimte te zijn van minstens 30cm. Dit zou te maken hebben met warmte en ventilatie.

Ik probeer op google te achterhalen hoe warm zo'n batterij daadwerkelijk wordt indien er aan een zijde geen vrije ruimte beschikbaar is. Helaas geen antwoord op kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? De beschikbare ruimte voor, boven en rechts van de batterij is meer dan gespecificeerd.

Ik snap overigens dat specificaties niet voor niets worden gegeven; echter een voetprint van 120cm lijkt mij niet altijd haalbaar in een particuliere setting. In dat soort gevallen zal er in de praktijk enigszins van worden afgeweken.

Alternatief zou anders zijn om de batterij buiten te plaatsen.
hier installeren ze hem 14 juli (g3 T10 18,6). maar die wouden hem niet eens installeren als echt niet minimaal 20cm aan beide kanten vrij zou zjn. (moest nu mijn waterontharder gaan verplaatsen..)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Ik ben ook wel erg benieuwd wat de prijzen zijn voor bv zo een 9,x kwh batterij. Mijn installateur vroeg 2550 + btw (inclusief plaatsing)

  • d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27
In mijn ogen redelijke prijzen en vergelijkbaar met in ieder geval 6/8 maanden geleden.

  • rik 1988
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:40
GPM1987 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:52:
Hi Allen,

ik was even benieuwd wat tegenwoordig de juiste prijzen zijn in de markt.

Ik zie ze alle kanten opschieten en weet totaal niet meer of ik in mijn nek word geslagen.

Nu aanbieding voor 11k incl btw voor een alpha Ess T10 met 18 kWh opslag, zonder backup.

Ik ga sowieso niet handelen op de epex aangezien ik 50 zonnepanelen heb. Het is puur om mijn eigen verbruik af te dekken. Wanneer er winter te weinig is, dan haal ik in de nacht ivm met de nieuwe wetgeving rondom netbeheerkosten, de stroom uit het net. Om de gehele dag te kunnen coveren.

kunnen jullie mij iets laten weten qua price range of dit juist is of juist goedkoper kan. Ikzelf dacht aan Max 9000 incl btw voor aanschaf van deze set.
voor minder als 11k incl had ik 27.9kw met 3 fase 10kw lader alpha ess en hadmatige backup functie 2 maanden terug , maar heb ook aanbiedingen gehad die hoger waren.

  • Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:00
GPM1987 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:52:
Hi Allen,

ik was even benieuwd wat tegenwoordig de juiste prijzen zijn in de markt.

Ik zie ze alle kanten opschieten en weet totaal niet meer of ik in mijn nek word geslagen.

Nu aanbieding voor 11k incl btw voor een alpha Ess T10 met 18 kWh opslag, zonder backup.

Ik ga sowieso niet handelen op de epex aangezien ik 50 zonnepanelen heb. Het is puur om mijn eigen verbruik af te dekken. Wanneer er winter te weinig is, dan haal ik in de nacht ivm met de nieuwe wetgeving rondom netbeheerkosten, de stroom uit het net. Om de gehele dag te kunnen coveren.

kunnen jullie mij iets laten weten qua price range of dit juist is of juist goedkoper kan. Ikzelf dacht aan Max 9000 incl btw voor aanschaf van deze set.
Klinkt als eigen huis collectieve inkoop actie? Die in mijn ogen niet per se een superdeal is of zo.

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:31
GPM1987 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:52:
Hi Allen,

ik was even benieuwd wat tegenwoordig de juiste prijzen zijn in de markt.

Ik zie ze alle kanten opschieten en weet totaal niet meer of ik in mijn nek word geslagen.

Nu aanbieding voor 11k incl btw voor een alpha Ess T10 met 18 kWh opslag, zonder backup.

Ik ga sowieso niet handelen op de epex aangezien ik 50 zonnepanelen heb. Het is puur om mijn eigen verbruik af te dekken. Wanneer er winter te weinig is, dan haal ik in de nacht ivm met de nieuwe wetgeving rondom netbeheerkosten, de stroom uit het net. Om de gehele dag te kunnen coveren.

kunnen jullie mij iets laten weten qua price range of dit juist is of juist goedkoper kan. Ikzelf dacht aan Max 9000 incl btw voor aanschaf van deze set.
Ik heb twee maanden terug 8900 inclusief betaald voor een 18,6 setup, inclusief backup box en nog zo’n 300 euro meerwerk voor de meterkast die je eigenlijk buiten de prijs moet zien. Dus jouw streefprijs van 9k is wel reeel. Backupbox zou ik zeker doen. Na verrekening van de besparing in manuren moet die voor zo’n 700 euro te leveren zijn. Afgelopen maand heeft die toevallig al ingegrepen, en andere dan een kleine lichtflikkerimg merk je helemaal niet van een stroomstoring. Als je het niet gelijk bij de montage doet loop je het risico dat je in de toekomst geen backup box kan toevoegen die compatibel is met jouw inverter. Die twee werken namelijk wel heel nauw samen.

  • skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:44
RvBeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Ik heb twee maanden terug 8900 inclusief betaald voor een 18,6 setup, inclusief backup box en nog zo’n 300 euro meerwerk voor de meterkast die je eigenlijk buiten de prijs moet zien. Dus jouw streefprijs van 9k is wel reeel. Backupbox zou ik zeker doen. Na verrekening van de besparing in manuren moet die voor zo’n 700 euro te leveren zijn. Afgelopen maand heeft die toevallig al ingegrepen, en andere dan een kleine lichtflikkerimg merk je helemaal niet van een stroomstoring. Als je het niet gelijk bij de montage doet loop je het risico dat je in de toekomst geen backup box kan toevoegen die compatibel is met jouw inverter. Die twee werken namelijk wel heel nauw samen.
Bij mij komen ze morgen ook de G3-T10 ophangen, eerst nog in mijn meterkast zonder accu's gekoppeld aan 16 x 460Wp.
En straks trek ik DC door naar de schuur (die ik nog aan het bouwen ben) en gooi ik er denk ik 2 x 9.x kWh aan.

Heb jij de Backupbox of Backupbox plus? vind de Backupbox plus vrij duur voor wat het is. grootste deel van wat die doet, krijg ik met wat hulpcontacten namelijk ook gewoon in mijn meterkast wel geregeld.

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40


  • Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-06 13:13

Kama

Aritifical Intelligenticus

Goedemorgen, ik merk dat ik geen data meer binnenkrijg van mijn batterij sinds vannacht ca 1:00 uur. (data stopt in de app en ook via de API/HomeAssistant geen data).

De batterij lijkt wel gewoon normaal te werken, ik kan hem via IP ook gewoon benaderen en wifi etc. is OK. Hebben hier meer mensen last van? Storing in de cloud van AlphaESS?

Niels


  • Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-06 13:13

Kama

Aritifical Intelligenticus

GPM1987 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:52:
Hi Allen,

ik was even benieuwd wat tegenwoordig de juiste prijzen zijn in de markt.

Ik zie ze alle kanten opschieten en weet totaal niet meer of ik in mijn nek word geslagen.

Nu aanbieding voor 11k incl btw voor een alpha Ess T10 met 18 kWh opslag, zonder backup.

Ik ga sowieso niet handelen op de epex aangezien ik 50 zonnepanelen heb. Het is puur om mijn eigen verbruik af te dekken. Wanneer er winter te weinig is, dan haal ik in de nacht ivm met de nieuwe wetgeving rondom netbeheerkosten, de stroom uit het net. Om de gehele dag te kunnen coveren.

kunnen jullie mij iets laten weten qua price range of dit juist is of juist goedkoper kan. Ikzelf dacht aan Max 9000 incl btw voor aanschaf van deze set.
Ik heb zelf meegedaan aan de VEH collectieve inkoopactie. Die prijs was een stuk lager: ca 7800 incl BTW voor dezelfde setup, incl. installatie tot 10m van de meterkast en extra noodstroom stopcontacten.

Niels


  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31
Heb sinds zondag mijn dynamisch contract en heb nu in de avond mijn overtollige stroom van de zonnepanelen op het net gezet. Hiervoor heb ik 2 weken nom gedraaid waar deze max van 100% naar 85/80% ging.
Nu is het soc gedrag heel raar, het percentage blijft heel lang gelijk staan, maar uiteindelijk ging deze wel omhoog, mijn capaciteit is 46.5kwh.
nadat er 46kwh volgens de app ingegaan was heb ik nog even geforceerd geladen toen sprong soc na tijdje van 82% naar 100%, het start percentage was 20% en uiteindelijk 51.5kwh geladen.
Dag erna weer in de avond ontladen nu was het percentage ook 20% (ook weer lang op 20, en heeft geladen tot 90%, en er zou 45.6 kwh geladen zijn.
ik wek een 65kwh per dag op via een solaredge omvormer, maar hier krijg ik hem dus niet mee vol.
ik zie ook veel naar het net gaan en het fluctueert ook erg, het lijkt niet te lukken om nom te draaien terwijl de pv en verbruikt toch redelijk hetzelfde blijft. Heeft dit nog met interne kalibratie te maken of misschien toch wat anders?
Hier een voorbeeld van de battery power:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xv6V3oFjDZRC5zVhW26VcUNgu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8TNOuk7suq3x3l8Y3BXq4UyL.png?f=fotoalbum_large

soc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgY_HngsAudymSlMS4Q_PjT5bbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlAkEyIfhLsmdLaiCo4Hh2cQ.png?f=fotoalbum_large
in dit screenshot zie je vandaag ook dat soc van 20 naar 10% springt terwijl accu bijna idle is door pv stroom.

hier zie je dat er ook redelijk veel naar het net terug gaat van de pv tussen de 500w en 1000w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2N0A7QiEOJxMFqS8ewBxfBh6f4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iDJBIcpQsIeZfonMjCDxfxE8.png?f=user_large

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
Ik sprak net iemand bij Alphaess, ze gaven aan dat ze bezig zijn met de mogelijkheid om direct microomvormers aan te sluiten om die ook te gaan ondersteunen. In mijn geval de IQ7+ . Ze konden alleen nog niet zeggen wanneer en of dit een nieuwe box zou gaan worden. Iemand hier toevallig meer inside information :) ?

Water-Escape


  • Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-06 13:13

Kama

Aritifical Intelligenticus

Kama schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:41:
Goedemorgen, ik merk dat ik geen data meer binnenkrijg van mijn batterij sinds vannacht ca 1:00 uur. (data stopt in de app en ook via de API/HomeAssistant geen data).

De batterij lijkt wel gewoon normaal te werken, ik kan hem via IP ook gewoon benaderen en wifi etc. is OK. Hebben hier meer mensen last van? Storing in de cloud van AlphaESS?
Probleem opgelost door de hardware te rebooten.

Niels


  • gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:28
Hier geen last met de Alpha App. Ook de https://cloud.alphaess.com/index werkt bij mij prima.

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
In de backupbox plus zitten 5 aansluitingen en 8 rijen van 4 relais. Iemand enig idee welke functies ze kunnen doen, meer dan afschakelen bij lage SOC?
Want je houdt 3 mogelijkheden over als je elke groep al afgeschakeld hebt?

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gistermiddag had mijn Alpha opeens kuren. de capaciteit schoot van 15kWh naar 11kWh en reageerde niet meer op modbuscommando's NOM werkte ook niet. 1 accu zag ie niet meer en ik had even het huis offgrid gehaald, maar alpha nam het niet over. paniek.
Ticket uitgestuurd. zegt Alpha dat er een system firmware update gaande was. dat is nu afgerond. (maar gisteravond deed de Alpha weer mee)
Zal handig zijn als je een headsup krijgt....

in de historie zie ik inderdaad rond die tijd een firmware update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tre6hSfNQOl969CT4bfsZnJZkHk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RznGePtU0IznTZUMolA5Wp2x.png?f=user_large

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
@kmf take note of the previous firmware versions (before HA dumps old data) and if problems persist: insist of rolling back. You might want to consider turning off automatic updates.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SaaX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:17:
@kmf take note of the previous firmware versions (before HA dumps old data) and if problems persist: insist of rolling back. You might want to consider turning off automatic updates.
i'm not even aware you can turn of automatic updates on the Alpha.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
@kmf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkDQ_GUoG6Lq-63s6kVaOg2iDMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKAtGqn0SRkJIvjbHkSdwOBO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUK5ocfie1Sfe2Vt-yHFAOzhOM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V6sgZ8NleQMplYqEGr8h3UCt.png?f=fotoalbum_large

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thanks. Who'd think it's hidden in the personal settings 8)7

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:44
Gisteren is mijn G3-T10 geïnstalleerd, maar momenteel is hij opgehouden met opwekken. Ik vermoed omwille van een te hoog voltage uit de straat.

Zou er iemand eens willen checken of de setting van het grid op de juiste regulations staat vs. die van hun?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqDcbD3fsMhnxyUDUByYcgmNEZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsxBsoWj0Nw6vrrVixX4nseG.jpg?f=fotoalbum_large bij mij is het VDE4105/11.18 maar als ik die opzoek lijkt dat een Duitse setting te zijn.

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
You can change that via the Wi-Fi Configuration in the App - once you know what the correct setting is.

  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:50
skai21 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:19:
Gisteren is mijn G3-T10 geïnstalleerd, maar momenteel is hij opgehouden met opwekken. Ik vermoed omwille van een te hoog voltage uit de straat.

Zou er iemand eens willen checken of de setting van het grid op de juiste regulations staat vs. die van hun?

[Afbeelding] bij mij is het VDE4105/11.18 maar als ik die opzoek lijkt dat een Duitse setting te zijn.
Bij mij (NL) staat er EN50549

  • skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:44
Thanks, will check when at home

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
skai21 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:19:
Gisteren is mijn G3-T10 geïnstalleerd, maar momenteel is hij opgehouden met opwekken. Ik vermoed omwille van een te hoog voltage uit de straat.

Zou er iemand eens willen checken of de setting van het grid op de juiste regulations staat vs. die van hun?

[Afbeelding] bij mij is het VDE4105/11.18 maar als ik die opzoek lijkt dat een Duitse setting te zijn.
EN50549

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:44
Het was leuk voor hoelang het duurde :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLMJ0pCn3os0E4jx7aBa2Mw-YmM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xBGftxv7WMcTi4yFVz8AS7eD.png?f=user_large

Mijn goodwe verderop in het huis lijkt er allemaal niet zo veel om te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EXaMCmrQa4IhU4mo9eDud3ktWg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/klPO84L5nYqNuRxoXAQKAHVS.png?f=user_large

Die lijkt overigens niet echt rekening te houden met de overvoltage limiet van 253, dus die ga ik ook maar eens ff checken vanavond.

Snap best dat het allemaal uitgaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYc8iSquGIqEaKcPWildjZcfODw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tVxA3AflRC97A3YQXE0E1RxM.png?f=user_large

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
skai21 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:44:
Het was leuk voor hoelang het duurde :P

[Afbeelding]

Mijn goodwe verderop in het huis lijkt er allemaal niet zo veel om te geven:

[Afbeelding]

Die lijkt overigens niet echt rekening te houden met de overvoltage limiet van 253, dus die ga ik ook maar eens ff checken vanavond.

Snap best dat het allemaal uitgaat:

[Afbeelding]
je hebt geen backup box waarbij je je huis offgrid kan halen en dan toch kan opladen de grid voltage?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:44
kmf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:32:
[...]


je hebt geen backup box waarbij je je huis offgrid kan halen en dan toch kan opladen de grid voltage?
Ik heb momenteel enkel nog de omvormer, de batterijen (en misschien backupbox) komt pas als mijn schuur af is.

Dus voor nu nog niet, als ik wel batterijen had. Zou de PV sowieso gewoon de batterijen DC laden idd, en nar off grid springen, en weer terug als het hele handeltje onder de 253 duikt.

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40


  • skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:44
SaaX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:27:
You can change that via the Wi-Fi Configuration in the App - once you know what the correct setting is.
Got my installer to change it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjS888tZZCmx0fdx3JmubomDyc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqxlifItT8a3FH99Pmc3AdwK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door skai21 op 24-06-2026 20:48 ]

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:36
In the normal app. I've changed it on my G3-S5 a while ago for testing stuff.

[ Voor 63% gewijzigd door SaaX op 24-06-2026 17:35 ]


  • rik 1988
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:40
skai21 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:19:
Gisteren is mijn G3-T10 geïnstalleerd, maar momenteel is hij opgehouden met opwekken. Ik vermoed omwille van een te hoog voltage uit de straat.

Zou er iemand eens willen checken of de setting van het grid op de juiste regulations staat vs. die van hun?

[Afbeelding] bij mij is het VDE4105/11.18 maar als ik die opzoek lijkt dat een Duitse setting te zijn.
Ik had in het begin problemen dat die uitging door teveel panelen op 1 string ,waardoor te hoog voltage , dit kon de leverancier uitlezen . heb het toen opgedeeld in 3 ipv 2 strings en nooit weer gehad.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste