Ik heb het eens uitgezocht volgens mij moet je de solaredge zo instellen;furian88 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:41:
ik heb een lekkere discussie gaande tussen de installateur van de Smile g3-t10 met backup box plus.
Onze SolarEdge omvormer is rechtstreeks aangesloten op de backup box, helaas konden de panelen niet rechtstreeks aangesloten worden.
Nu viel laatst het stroom uit en de backup box plus deed zijn ding, direct werd het huis overgenomen en kwam de stroom uit de accu. De SolarEdge ging uit, maar deze bleef vervolgens ook uit.. na 45 minuten was de stroomstoring voorbij, pas daarna ging de SolarEdge ook weer aan..
Kan het zijn dat er een instelling fout staat in de SE8K? Of hebben ze gewoon iets fout aangesloten? Of moet er iets anders ingesteld worden in de AlphaESS app?
Als het goed is komt er binnenkort iemand kijken naar onze installatie, het zou fijn zijn als ik dan wat meer informatie had omtrent dit probleem.
p.s.
(Om ze rechtstreeks aan te sluiten had ik onze net nieuwe verbouwing half open moeten trekken, zonnepanelen kabels lopen tot in de aanbouw en daar hangt de omvormer. de backup box plus hangt andere kant van het huis bij de meterkast. er loopt wel een gewone stroomkabel dus vanuit de aanbouw naar de meterkast, die ligt echter in het beton.. niet makkelijk te vervangen voor zonnepanelen kabels).
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85849360
Heb alleen geen stroomuitval meer gehad en ook nog niet zelf getest.
Ik wil dit best zo instellen want het staat hier net zoals het bij hem stond.. echter heb ik geen account om de instellingen te mogen aanpassen.. ik heb wel mijn zonnepanelen boer een mailtje gestuurd hierover.. wellicht willen zij dit wel aanpassen voor me...TheMystery schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:29:
[...]
Ik heb het eens uitgezocht volgens mij moet je de solaredge zo instellen;
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Je kunt gewoon de schakelaar onderop de solaredge even 1 sec naar de P duwen dan maakt ie een accespoint waarmee je via de qr code op de zijkant kunt verbinden. Dan naar gateway ip gaan 172.16.0.1 en dan kun je alles instellen.furian88 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:05:
[...]
Ik wil dit best zo instellen want het staat hier net zoals het bij hem stond.. echter heb ik geen account om de instellingen te mogen aanpassen.. ik heb wel mijn zonnepanelen boer een mailtje gestuurd hierover.. wellicht willen zij dit wel aanpassen voor me...
Ik heb contact gehad, en a.s. maandag gaat deze erin:Vorkie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:46:
[...]
Capaciteitsverlies (knijpen van de netaansluiting):
ABB
Dit zei hij erbij:
Die gaat er tussen. Hierna komen jou aardlekbeveilging die in de groepenkast zit. De installatie autmaat is puur voor bescherming van de extra kabel door het huis
Die 32A dat gaat niet want we moeten gelijk zijn ofwel selectief van je hoofdaansluiting en die is 3x25A
Neem aan dat dat dan goed is toch? Die abb is 25, b karakter
Met Vriendelijke Groet,
Hier een website met een actie-prijs :devastator83 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:50:
[...]
De prijs heb ik nog nergens gezien. Heb je een link ?
https://www.green-wave.nl/product/alphaess-vitapower-3600-ac
Edit : officiële aankondiging
https://www.alphaess.nl/p...PhL9BPsg8Gkt12EinT7lBr-B1
[ Voor 22% gewijzigd door pjotter1965 op 22-09-2026 15:12 ]
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
hoe staat deze instelling bij jou of eventueel bij anderen in de cloud omgeving van alpha?TheMystery schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:29:
[...]
Ik heb het eens uitgezocht volgens mij moet je de solaredge zo instellen;
in de app te vinden bij apparaten/Andere instellingen en dan BackupBox gereed.
:strip_exif()/f/image/yIK21l5hgK5uUICMC0xJrQmt.png?f=user_large)
Ik heb een paar weken geleden hier exact dezelfde vraag gesteld; nul respons.bas00 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:36:
Sinds vandaag heb ik de AI optie in mijn App staan. Heeft iemand al ervaring hiermee? Wat doet dit precies? Houd deze ook rekening met hoge en lage prijzen bij dynamisch contract. Kan er weinig over terugvinden.
Kennelijk wordt deze optie niet gebruikt. Ik stuur zelf mijn accu via de app 'slim laden' via Homey aan. Dat werkt prima.
Ik heb het een halve dag aan gehad en zag nog niet veel intelligentie. Ik ben met HA aan het knutselen om eea slimmer te doen.bas00 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:36:
Sinds vandaag heb ik de AI optie in mijn App staan. Heeft iemand al ervaring hiermee? Wat doet dit precies? Houd deze ook rekening met hoge en lage prijzen bij dynamisch contract. Kan er weinig over terugvinden.
Als je Homey installeert en koppelt blijft de app van AlphaEss dan ook werken?JUST_me schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:11:
[...]
Ik heb een paar weken geleden hier exact dezelfde vraag gesteld; nul respons.
Kennelijk wordt deze optie niet gebruikt. Ik stuur zelf mijn accu via de app 'slim laden' via Homey aan. Dat werkt prima.
Ik heb momenteel een offerte liggen voor een AlphaESS SMILE-G3 18,6 kWh.
In de datasheet wordt aangegeven UPS als noodstroomfunctie.
Houd dat in dat alleen via een stekker op het apparaat noodstroom heb, of in het hele huis (Wat de wens is).? dit is niet echt duidelijk.
Verkoper zegt van wel, maar zie het niet 1.2.3 terug in het technische.
LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
als jij ups noodstroom wilt hebben dan moet je de backup box plus laten installeren.Renegade666 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:16:
Even een vraagje aan de experts hier.
Ik heb momenteel een offerte liggen voor een AlphaESS SMILE-G3 18,6 kWh.
In de datasheet wordt aangegeven UPS als noodstroomfunctie.
Houd dat in dat alleen via een stekker op het apparaat noodstroom heb, of in het hele huis (Wat de wens is).? dit is niet echt duidelijk.
Verkoper zegt van wel, maar zie het niet 1.2.3 terug in het technische.
Anders is het niks meer dan een stekker achter je accu waar je een verlengsnoertje op kunt aansluiten.
THnx, zo'n vermoeden had ik al/furian88 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:17:
[...]
als jij ups noodstroom wilt hebben dan moet je de backup box plus laten installeren.
Anders is het niks meer dan een stekker achter je accu waar je een verlengsnoertje op kunt aansluiten.
LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Jazeker!bas00 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:46:
[...]
Als je Homey installeert en koppelt blijft de app van AlphaEss dan ook werken?
Zo staat het bij mij ook.furian88 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:11:
[...]
hoe staat deze instelling bij jou of eventueel bij anderen in de cloud omgeving van alpha?
in de app te vinden bij apparaten/Andere instellingen en dan BackupBox gereed.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Functie is officieel pas gisteren gelanceerd in Nederland, sommige hebben hem iets eerder al gekregen. Dus misschien dat er de komende tijd meer bekend wordt hoe het werkt.bas00 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:36:
Gaat nu al stukken beter , ja houd zeker rekening met de dynamische prijzen , je kan zelf ook bij de instelling de factor / bijkomende kosten invullen waar hij mee moet rekenen ( net als bij dynamisch handelen waar je zelf de percentage s invult) , echter zie ik nog wel ruimte voor verbetering ,maar als het zo door gaat moet dat goed komen.
Dit is een interessante of maak ik een denkfout?
Ah, ik had hetzelfde idee. Daar moet dan wel een instelling voor beschikbaar zijn, anders laden en legen ze elkaar. Of er moet misschien een powerbox tussen, die de 3fase regeling stuurt. Gisteren een email gestuurd naar de support-afdeling van AlphaESS. Nog geen antwoord……….Gullie007 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:13:
Misschien een gekke vraag, maar met de aankondiging van de VitaPower 3600 AC zie ik mogelijkheden om 3 units van 4kWh neer te zetten. 3x3,68kW omvormer is in totaal 11kW aan omvormervermogen op 3 fasen compleet, en 12kWh aan accucapaciteit. Als ik dan 3 mille moet betalen in plaats van 7k voor een 8,9kWh vaste AlphaESS accu dan is dat toch een no-brainer? Granted, in de 7k zit ook montage, maar 3 groepen aanleggen in de meterkast zal toch geen 4.000 euro moeten kosten.
Dit is een interessante of maak ik een denkfout?
[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 24-09-2026 12:32 ]
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Ik overweeg zelf een AlphaESS SMILE-G3-T10 (10 kW) met 18,6 kWh batterij en Backup Box Plus. Ik heb een bestaande 3-fase SolarEdge SE12K die ik wil behouden.
Voor zover ik begrijp kan de SE12K achter de Backup Box worden aangesloten en tijdens een netstoring blijven produceren op het door AlphaESS gevormde eilandnet.
Mijn vraag gaat specifiek over het terugregelen van de SE12K als de accu vol raakt.
Stel: de accu zit tegen 100% SOC, het huis verbruikt 2 kW en de SE12K produceert 8 kW. Kan AlphaESS de SE12K dan terugregelen naar het benodigde vermogen?
De SE12K ondersteunt, zover ik heb kunnen vinden, Power Reduction/PRI en P(f)-regeling bij gebruik van een Alternative Power Source.
Weet iemand of AlphaESS hiervan gebruikmaakt, bijvoorbeeld via frequency shifting, PRI/dry contacts of een andere methode?
Heeft iemand dit daadwerkelijk getest met een SolarEdge + SMILE-G3-T10 + Backup Box Plus bij een volle accu en PV-overschot? Wat gebeurt er dan met de SolarEdge?
Ik wil natuurlijk voorkomen dat de omvormer blijft produceren en de stroom niet kwijt kan 🫣
Lees een klein stukje terug, ik zit met een vergelijkbare situatie met een se8k. Het moet werken, deed het in eerste instantie niet. Het moet echter wel kunnen..___Mark___ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:14:
Hi Allemaal, waardevolle informatie hier!
Ik overweeg zelf een AlphaESS SMILE-G3-T10 (10 kW) met 18,6 kWh batterij en Backup Box Plus. Ik heb een bestaande 3-fase SolarEdge SE12K die ik wil behouden.
Voor zover ik begrijp kan de SE12K achter de Backup Box worden aangesloten en tijdens een netstoring blijven produceren op het door AlphaESS gevormde eilandnet.
Mijn vraag gaat specifiek over het terugregelen van de SE12K als de accu vol raakt.
Stel: de accu zit tegen 100% SOC, het huis verbruikt 2 kW en de SE12K produceert 8 kW. Kan AlphaESS de SE12K dan terugregelen naar het benodigde vermogen?
De SE12K ondersteunt, zover ik heb kunnen vinden, Power Reduction/PRI en P(f)-regeling bij gebruik van een Alternative Power Source.
Weet iemand of AlphaESS hiervan gebruikmaakt, bijvoorbeeld via frequency shifting, PRI/dry contacts of een andere methode?
Heeft iemand dit daadwerkelijk getest met een SolarEdge + SMILE-G3-T10 + Backup Box Plus bij een volle accu en PV-overschot? Wat gebeurt er dan met de SolarEdge?
Ik wil natuurlijk voorkomen dat de omvormer blijft produceren en de stroom niet kwijt kan 🫣
Er zijn op facebook Alpha group berichten van mensen die beweren da als de alpha vol raakt. hij NIET frequentie gaat sturen om de SolarEdge te verlagen. De alpha zal vol raken en dan, als ie niet kan ontladen in storing gaan.___Mark___ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:14:
Ik heb geen zin om dat uit te testen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat is exact de reden waarom ik de omvormer ertussen uit gehaald heb en de strings rechtstreeks op de batterij heb laten aansluiten. Daar ben ik erg tevreden over en werkt ook met de optimizers bij de panelen. Verder voorkomt rechtstreeks aansluiten natuurlijk ook een stuk verlies (DC->AC->DC).___Mark___ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:14:
Bij mij werkt het in ieder geval met mijn SMA Sunny tripower wel. De SMA gaat in stapjes terug naar 0 als de accu vol is. Wellicht dat SolarEdge een andere aansturing nodig heeft dan Alpha Ess toepast.kmf schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:04:
[...]
Er zijn op facebook Alpha group berichten van mensen die beweren da als de alpha vol raakt. hij NIET frequentie gaat sturen om de SolarEdge te verlagen. De alpha zal vol raken en dan, als ie niet kan ontladen in storing gaan.
Ik heb geen zin om dat uit te testen.
Geven ze de app regelmatig updates en luisteren ze naar feedback?
Is de app een beetje nifty om mee te werken?
Kunnen jullie met dynamische tarieven overweg? (Neem aan dat ze dat ook gaan implementeren dan)
Integratie met Homey mogelijk?
Laat het ons weten wat jullie nog meer aanspreekt of juist missen?
dat is nieuw voor mij, ik leef in de veronderstelling dat dan alle optimizers ertussen uit moeten?WoBoW schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:13:
[...]
Dat is exact de reden waarom ik de omvormer ertussen uit gehaald heb en de strings rechtstreeks op de batterij heb laten aansluiten. Daar ben ik erg tevreden over en werkt ook met de optimizers bij de panelen. Verder voorkomt rechtstreeks aansluiten natuurlijk ook een stuk verlies (DC->AC->DC).
En Dat is dan weer een behoorlijke extra kostenpost.
Het kan als het bijvoorbeeld een tigo optimizer betreft. Met solar edge optimizers kan ik me niet echt voorstellen dat dat goed gaat zonder de solar edge omvormer indd.___Mark___ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:20:
[...]
dat is nieuw voor mij, ik leef in de veronderstelling dat dan alle optimizers ertussen uit moeten?
En Dat is dan weer een behoorlijke extra kostenpost.
Even een kleine frustratie kwij; Ik verkoop al jaren zo veel als mogelijk enkel string en serie PV opstellingen omdat ik geloof in het simpel en efficiënt houden en weet hoe de drie bypass diode werken per paneel.
Heel frustrerend is het dat ik nu dagelijks met balende enphase en solar edge klanten spreek (sets die ik niet heb verkocht maar wel mij weten te vinden voor het advies voor beste thuisbatterij oplossing)
Denk dan ja had me gewoon 5 jaar geleden gevraagd dan was je toen goedkoper uit geweest en had je nu meer efficiëntie 🙈🙈
[ Voor 39% gewijzigd door ErikVers op 24-09-2026 21:40 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
We lopen nu tegen wat problemen aan en het grootste probleem is dat een van de hoofdzekeringen (3x 25A) er steeds uitknalt. De import lijkt te zijn begrensd op ca. 13kW, maar de export staat vol open op 20kW en soms komt daar de PV nog een keer overheen. Ik heb al pieken van 24kW gezien. Dat gaat natuurlijk nooit lang goed met de ouderwetse 25A (trage) zekeringen en ook vanochtend is er weer een uitgeknald!
Mijn vragen:
- Hoe krijg ik zelf toegang tot het installateursmenu? Ik heb er een hekel aan dat ik geen volledige toegang tot mijn eigen spullen heb
- Installateur zegt dat FrankEnergie zijn settings kan overrulen, ook de setting van de exportbegrenzing. Ik geloof dit niet want dat zou erg gevaarlijk kunnen worden
- PV levert laadt de accu niet op in eilandbedrijf. Ik las een paar pagina's terug dat het wel zou moeten kunnen, maar las niet hoe het is opgelost.
- Wanneer ik de hoofdschakelaar uitzet en de accu naar eilandbedrijf gaat, dan gaat dat niet echt soepel, wifi gaat even uit, lampen knipperen flink, printer start opnieuw op, etc. etc. Is dit normaal? Ik had eigenlijk gedacht dat dit soepeler zou gaan...
Ik hoor graag!
Thanks!
Dit is bijzonder, die staat nu op 13.000W terwijl ik hier vorige week niks in kon voeren... Ik denk dat de installateur na mijn telefoontje iets heeft gewijzigd in de Installer settings...Dapdodo schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:10:
@Sharky2000 apparaten>inverter>tandwiel(instellinge)>Teruglevering & stroominkoop instellingen stel vermogenwaarde in. Kun je die wel beperken?
Wat ik alleen niet weet is of hierbij ook rekening wordt gehouden met de PV teruglevering, want die kan ook nog eens 14.000W piekvermogen leveren... Dan is het 13+14=27kW en knallen de zekeringen er nog steeds uit... Kun je de AlphaESS echt sturen op een max van 17kW totaal vermogen wat hij mag importeren en exporteren inclusief teruglevering of eigen gebruik?
Afhankelijk van je omvomer kan het dan een bepaalde piek aan.
Je kan er dan evt ook voor kiezen om een deel van je PV direct op de Aplha ESS omvormer aan te sluiten en het andere deel (string) gewoon lekker via je meterkast laten lopen.
Klopt, maar zoals ik al zei, dat is (kosten)technisch gewoon niet haalbaar. Dan moeten alle panelen van het dak, Solar Edge optimizers vervangen voor normale optimizers en ik moet het halve huis slopen om de kabels naar de AlphaESS te krijgen. Dat wordt hem niet!d_marf schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:22:
Wat ik toen begreep bij mijn installatie is dat pc dan wel direct op de Alpha ESS omvormer moet (DC->DC) om ook te werken in eilandmodus (Dus dat de panelen de accu blijven voeden)
Afhankelijk van je omvomer kan het dan een bepaalde piek aan.
Je kan er dan evt ook voor kiezen om een deel van je PV direct op de Aplha ESS omvormer aan te sluiten en het andere deel (string) gewoon lekker via je meterkast laten lopen.
Maar ik lees dat het AC gestuurd ook moet kunnen. Je moet er alleen voor zorgen dat de omvormer het island grid als het nieuwe grid gaat zien zodat ie weer gaat leveren.
Waarom ga je terugleveren met de batterij terwijl de zonnepanelen al terugleveren? Normaal gesproken ga je dan juist opladen. Of gaat het om onbalanshandel?Sharky2000 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:25:
[...]
Dit is bijzonder, die staat nu op 13.000W terwijl ik hier vorige week niks in kon voeren... Ik denk dat de installateur na mijn telefoontje iets heeft gewijzigd in de Installer settings...
Wat ik alleen niet weet is of hierbij ook rekening wordt gehouden met de PV teruglevering, want die kan ook nog eens 14.000W piekvermogen leveren... Dan is het 13+14=27kW en knallen de zekeringen er nog steeds uit... Kun je de AlphaESS echt sturen op een max van 17kW totaal vermogen wat hij mag importeren en exporteren inclusief teruglevering of eigen gebruik?
Iemand wel gelukt of op een andere manier contact gehad?
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Heb je terug gelezen in dit topic? Ik heb het namelijk zelf al een paar keer gehad over de integratie met Homey.Ragrootenboer schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:41:
Vraagje aan de huidige alphaess gebruikers. Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe thuisbatterij met 3,6kw omvormer en wil graag weten hoe het zit met hun appbeleid. Nu zal dat niet een vergelijk zijn 1 op 1, maar ik ben nieuwsgierig hoe goed dit bedrijf voor zijn klanten zorgt.
Geven ze de app regelmatig updates en luisteren ze naar feedback?
Is de app een beetje nifty om mee te werken?
Kunnen jullie met dynamische tarieven overweg? (Neem aan dat ze dat ook gaan implementeren dan)
Integratie met Homey mogelijk?
Laat het ons weten wat jullie nog meer aanspreekt of juist missen?
En een aantal van je andere vragen zijn ook behandeld
pak de chat.SalexSun schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 07:52:
Ik heb gemailed naar support@alphaesslife.nl voor info over de VitaPower, maar krijg van outlook onbestelbaar, bericht is niet afgeleverd terug. 2e poging hetzelfde.
Iemand wel gelukt of op een andere manier contact gehad?
Gisteren antwoord gekregen dat particulieren de vitapower ook zelf kunnen ontgrendelen na hun instructies. En het filmpje YouTube: AlphaESS VitaPower 3600 AC: interview over deze nieuwe stekkerbatter... zegt dus 0,5C dus de 3600W kan je pas gebruiken als je 8kWh opslag hebt. Nog even verder graven.....
[ Voor 28% gewijzigd door Dapdodo op 26-09-2026 12:52 ]
Bedankt, voor de volgende: De chat komt bij mij firefox niet tevoorschijn, per toeval in chrome(ium) wel gevondenDapdodo schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:13:
[...]
pak de chat.
Gisteren antwoord gekregen dat particulieren de vitapower ook zelf kunnen ontgrendelen na hun instructies.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Goede vraag, ik heb geen flauw idee. Dat regelt Frank Energie die is met de accu verbonden en die bepaalt zeg maar welke kant alles opgaat. Batterijmodus staat op Handel/Agressief (1,3 cycli per dag).pzijde schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 02:01:
[...]
Waarom ga je terugleveren met de batterij terwijl de zonnepanelen al terugleveren? Normaal gesproken ga je dan juist opladen. Of gaat het om onbalanshandel?
Maar ik probeer nu eerst de technische kant van de batterij beter te begrijpen en onder controle te krijgen. Want het gaat nog steeds niet goed! Exportbeperking staat nu op 13.000W in de AlphaESS app, maar ik zag vanochtend dat hij alweer met 20kW aan het exporteren was. Die hele instelling wordt compleet genegeerd!! Kan Frank Energie dat overrulen??
Andere vraag is: Waar kijk je en welke waarde staat er op je BackupBox en je P1 meter en meten die allebei hetzelfde. Als P1 afwijkt van BackupBox of SMILE krijg je de gekste dingen.
Via chat gevraagd of 1 hoofdunit per fase mogelijk is bij een 3x25 groepenkast.Dapdodo schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:13:
[...]
pak de chat.
Gisteren antwoord gekregen dat particulieren de vitapower ook zelf kunnen ontgrendelen na hun instructies. En het filmpje YouTube: AlphaESS VitaPower 3600 AC: interview over deze nieuwe stekkerbatter... zegt dus 0,5C dus de 3600W kan je pas gebruiken als je 8kWh opslag hebt. Nog even verder graven.....
Antwoord : Ja, een verdeelkast van 3×25A kan worden aangesloten op 3 speciale groepen van 16A (één per fase), waarbij drie apparaten op vol vermogen samen ongeveer 11 kW verbruiken.
Volgens mij klopt deze info van AlphaESS dan niet………
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Dus 10A mogelijk met een korte piek van meer bij noodstroombedrijf (3,6kW->5kW is dan 2kW->3,4kW of zoiets).
Maar je automaat heeft ook die curve dus dat verbaasd me dan niet.
Gaat weer lekker zo, wordt gokken of wachten op reviews. Maar wereldwijd nog niet zo veel van te vinden.
[ Voor 66% gewijzigd door Dapdodo op 26-09-2026 17:18 ]
Nee nog niet, sterker nog ik heb de aansturing door Frank Energie eerst even helemaal verwijderd van de batterij omdat ik eerst die goed onder controle wil hebben.Dapdodo schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:04:
@Sharky2000 , Heb je Frank Energie al eens gecontacteerd? Want bij mij heb ik hem er echt nog nooit overheen zien gaan. Mogelijk staat bij hen nog de standaard waarmee die opgeleverd is.
Andere vraag is: Waar kijk je en welke waarde staat er op je BackupBox en je P1 meter en meten die allebei hetzelfde. Als P1 afwijkt van BackupBox of SMILE krijg je de gekste dingen.
Naast de gegevens vanuit de AlphaESS app heb ik ook HomeWizard draaien en die komen overeen. Dus als de app zegt dat er 20kW wordt geëxporteerd dan zie ik dat identiek in HomeWizard.
Er is inmiddels een stevige mail naar de leverancier gegaan want er zijn meer zaken die niet kloppen. Als het Grid wordt uitgeschakeld blijven de klemmen van de PV-INV aansluiting spanningsloos als de AlphaESS in eilandmodus gaat. De PV omvormers kunnen dus nooit gaan opbouwen op het Island grid, want die zien ze niet. Het lijkt erop de Backupbox helemaal nog niet geconfigureerd is...
Dat laatste stukje, die situatie lijk ik mogelijk ook in te zitten.. ik ben benieuwd wanneer mijn leverancier een monteur stuurt om de installatie na te lopen..Sharky2000 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:34:
[...]
Nee nog niet, sterker nog ik heb de aansturing door Frank Energie eerst even helemaal verwijderd van de batterij omdat ik eerst die goed onder controle wil hebben.
Naast de gegevens vanuit de AlphaESS app heb ik ook HomeWizard draaien en die komen overeen. Dus als de app zegt dat er 20kW wordt geëxporteerd dan zie ik dat identiek in HomeWizard.
Er is inmiddels een stevige mail naar de leverancier gegaan want er zijn meer zaken die niet kloppen. Als het Grid wordt uitgeschakeld blijven de klemmen van de PV-INV aansluiting spanningsloos als de AlphaESS in eilandmodus gaat. De PV omvormers kunnen dus nooit gaan opbouwen op het Island grid, want die zien ze niet. Het lijkt erop de Backupbox helemaal nog niet geconfigureerd is...
me toofurian88 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:42:
[...]
Dat laatste stukje, die situatie lijk ik mogelijk ook in te zitten.. ik ben benieuwd wanneer mijn leverancier een monteur stuurt om de installatie na te lopen..
Yep, we gaan het zien! De installatie is overigens technisch gezien heel goed en zeer netjes geïnstalleerd. Echter bij de finishing touch, het goed inregelen van het systeem laten ze wat belangrijke steken vallen. Ik merk ook dat als je je een beetje inleest, je al snel meer kennis hebt dan de installateur zelf en dat vind ik een kwalijke zaak!furian88 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:42:
[...]
Dat laatste stukje, die situatie lijk ik mogelijk ook in te zitten.. ik ben benieuwd wanneer mijn leverancier een monteur stuurt om de installatie na te lopen..
Heeft iemand al toegang gekregen tot de installateursinstellingen van de accu? Ik heb inmiddels een installateursaccount aangevraagd en ik hoop dat die wordt toegewezen...
YouTube: AlphaESS VitaPower 3600 AC: interview over deze nieuwe stekkerbatterij met 3680 watt vermogen!
heb al besteld, maar viel mij alles met alles niet tegen wat ik zag en hoorde . Zeker wel plus punten denk ik tov de andere aanbieders
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Hoe zit het precies met de centrale aansturing van deze 3 afzonderlijke inverters? Worden de drie units via de AlphaESS-app of de P1-dongle softwarematig gecombineerd tot één 'virtueel' 3-fasen systeem dat synchroon laadt en ontlaadt op basis van de totale netmeting, of werken en reageren de drie systemen volledig onafhankelijk van elkaar? Ik ben ook aan het kijken naar een Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ met een Powerhub of naar een H3X Pylontech die verassend in de buurt komt qua prijs, dan heb je wel een "echte" 3 fase asynchrone omvormer. Gelukkig mogen we nog steeds intern salderen waardoor het AlphaESS systeem en andere 1 fase systemen interessant blijven.Dapdodo schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:15:
In het filmpje wordt door de man verteld dat de inverter unit op zich 2kW kan leveren.
Dus 10A mogelijk met een korte piek van meer bij noodstroombedrijf (3,6kW->5kW is dan 2kW->3,4kW of zoiets).
Maar je automaat heeft ook die curve dus dat verbaasd me dan niet.
Gaat weer lekker zo, wordt gokken of wachten op reviews. Maar wereldwijd nog niet zo veel van te vinden.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Volgens de verkoper was het niet mogelijk de zonnepanelen/omvormer "achter" de Alphaess te zetten. Ik heb al een oudere installatie met Goodwe omvormer (twee strings) en niets van optimizers.
De terugverdientijd valt mij erg tegen, een thuisbatterij blijft een risicovolle investering vind ik.
Is deze aanbieding een beetje toekomst proof? Bijv voor elektrisch laden van een auto? Klopt het v.w.b. de zonnepanelen? En is de prijs een beetje marktconform?
Bedankt alvast.
Hier tekenen aub ......
Heb een offerte voor zelfde systeem zonder de basis backup voor €7950 incl btw gehad (eind augustus). Heb 18 oudere panelen (2015) direct in de batterij lopen. Daar zat eerst een Growatt omvormer tussen maar die is er tussenuit en de panelen gaan dus direct in de batterij in waardoor je ook geen omzetverlies meer hebt. Opbrengst van panelen is zeker verbeterd na verwijderen omvormer. Snap dan niet helamaal waarom je te horen krijgt dat dit niet kan aangezien je de 2 strings direct zou kunnen inprikken.CPM schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:42:
Ook ik heb een offerte mogen ontvangen voor de plaatsing van een Alphaess 18,6 kWh met 10kWh omvormer á +/- €9400 (btw verrekend) . Naast de terugverdientijd (8+ jaar) ook de basis backup á €400 laten opnemen. De meerprijs voor totale backup oplossing was €1800. Geschatte stroom verbruik rond de 8300kWh per jaar (WP en WPB).
Volgens de verkoper was het niet mogelijk de zonnepanelen/omvormer "achter" de Alphaess te zetten. Ik heb al een oudere installatie met Goodwe omvormer (twee strings) en niets van optimizers.
De terugverdientijd valt mij erg tegen, een thuisbatterij blijft een risicovolle investering vind ik.
Is deze aanbieding een beetje toekomst proof? Bijv voor elektrisch laden van een auto? Klopt het v.w.b. de zonnepanelen? En is de prijs een beetje marktconform?
Bedankt alvast.
Werkt prima icm laden van EV. Batterij wordt eerst gebruikt alvorens hij netstroom oppakt.
Wat betreft terugverdientijd, dat is een rekensom die volgend jaar alweer compleet anders kan zijn. Ik heb dat maar losgelaten.
€7950 inclusief btw is een mooie prijs, effectief dus rond de €6600? Dan heb ik nog wat af te dingen.
Hier tekenen aub ......
AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP
Zeker dat het traag is of even achter loopt. Ik dacht dat het kon komen doordat ik ook met modbus en homeassistant bezig ben maar dit is natuurlijk logischer.Luckeh schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:47:
De laatste week ofzo zit er een nieuwe "insight" functie in de app. Voor mij niet echt zinvolle insights, maar ik merk wel wat anders. Het valt mij op de app & site significant minder responsief of trager zijn geworden. Ook klopt het accu percentage niet meer in het overview. Die lijkt nu een batterij van een omvormer mee te nemen die helemaal geen batterij heeft. Meer mensen hier last van?
Regelmatig ook dat de epex prijzen pas einde van de middag of later verschijnen….
Eerst de basis maar eens goed regelen denk ik dan. Daarna spielerei pas toevoegen als het perse moet.
Om over de juiste informatie te beschikken in discussies, hoe hoort de bekabeling precies te lopen (AC, DC, data)? Is het volgende juist?
- Tweemaal 3-fase tussen omvormer (AC en Backup aansluitingen) en backup box
- Tweemaal 3-fase tussen backup box (Grid en Load aansluitingen) en groepenkast
- Eenmaal data tussen omvormer en backup box
- Eenmaal ethernet-aansluiting (en/of Wifi) tussen omvormer en router/switch
- Eenmaal PV +/- tussen omvormer en acht zonnepanelen
De onduidelijkheid gaat met name over de hoeveelheid 3-fase kabels tussen omvormer en backup box, en de juiste route van de data/internet kabels.
[ Voor 6% gewijzigd door ruud1234821 op 30-09-2026 02:42 ]
Een aantal foto's zou zeker helpen..ruud1234821 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 02:36:
Na twee installatiepogingen door via de leverancier ingeschakelde installateurs werkt ons batterij systeem (Alpha ESS 9.3S, Smile G3-T10 met PV DC aansluiting, Backup Box Plus voor stroomvoorziening volledige woning) nog steeds niet; zekeringsautomaat van de batterij springt er steeds uit, SYS led op omvormer brandt rood, en de diverse installateurs en leverancier verschillen van mening over benodigde bekabeling tussen de onderdelen.
Om over de juiste informatie te beschikken in discussies, hoe hoort de bekabeling precies te lopen (AC, DC, data)? Is het volgende juist?Momenteel loopt er (naast de PV draden) alleen een enkele 3-fase kabel vanaf omvormer Backup aansluiting naar backup box (geen kabel vanaf omvormer AC aansluiting, geen data vanaf omvormer naar backup box), en een ethernetkabel van backup box naar meterkast (volgens installateur voor internet, maar volgens mij zou dit de datakabel naar omvormer moeten zijn).
- Tweemaal 3-fase tussen omvormer (AC en Backup aansluitingen) en backup box
- Tweemaal 3-fase tussen backup box (Grid en Load aansluitingen) en groepenkast
- Eenmaal data tussen omvormer en backup box
- Eenmaal ethernet-aansluiting (en/of Wifi) tussen omvormer en router/switch
- Eenmaal PV +/- tussen omvormer en acht zonnepanelen
De onduidelijkheid gaat met name over de hoeveelheid 3-fase kabels tussen omvormer en backup box, en de juiste route van de data/internet kabels.
Dan kan ik reageren hoe het er hier uit ziet.
Sharky2000 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:45:
[...]
Goede vraag, ik heb geen flauw idee. Dat regelt Frank Energie die is met de accu verbonden en die bepaalt zeg maar welke kant alles opgaat. Batterijmodus staat op Handel/Agressief (1,3 cycli per dag).
Maar ik probeer nu eerst de technische kant van de batterij beter te begrijpen en onder controle te krijgen. Want het gaat nog steeds niet goed! Exportbeperking staat nu op 13.000W in de AlphaESS app, maar ik zag vanochtend dat hij alweer met 20kW aan het exporteren was. Die hele instelling wordt compleet genegeerd!! Kan Frank Energie dat overrulen??
-De basisunit Anker Max AC kan het volledige vermogen gebruiken, de AlphaESS Vitapower kan dit alleen met een extra accu. ( dus bij 8 kWh )Martijnvdb schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:53:
Ik twijfel sterk tussen de Alpha ess vita 3600 en de Anker Solar Max AC. Iemand hier al significante verschillen in gevonden? Ik wacht nog op de eerste reviews van de Alpha. In ieder geval een stukje goedkoper de Alpha en denk aan 2 torens om in voor-en najaar snel te kunnen laden/ontladen.
-De Anker Max AC is wat beter geschikt voor montage buiten ( IP66 )
-De AlphaESS Vitapower heeft de mogelijkheid om LAN bekabeld aan te sluiten. ( RJ45 )
-Basisunit Anker 7kWh uitbreidbaar tot 42 kWh, Basisunit AlphaESS 4 kWh uitbreidbaar tot 16 kWh
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Dankjewel. Je kunt natuurlijk wel meerdere torens bouwen bij beide merken. Denk dat het elkaar niet veel ontloopt. Even de reviews afwachten en dan de knoop doorhakken.pjotter1965 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:52:
[...]
-De basisunit Anker Max AC kan het volledige vermogen gebruiken, de AlphaESS Vitapower kan dit alleen met een extra accu. ( dus bij 8 kWu )
-De Anker Max AC is wat beter geschikt voor montage buiten ( IP66 )
-De AlphaESS Vitapower heeft de mogelijkheid om LAN bekabeld aan te sluiten. ( RJ45 )
-Basisunit Anker 7kWu uitbreidbaar tot 42 kWu, Basisunit AlphaESS 4 kWu uitbreidbaar tot 16 kWu.
Ik heb die nu een week ongeveer aan en ik moet zeggen dat ie het best goed doet.RvBeek schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:04:
Wat zijn de ervaringen met de nieuwe AI aansturing van de AlphaEss? Hoe slim is die? Zoals alle AlphaEss is de documentatie online vooral commerciele praat, maar ik zou graag willen weten in hoeverre de AI ook de kosten van batterij afschrijving en batterij rendementsverlies in de aansturing meeneemt. (Je moet minimaal 8ct/kWh winst maken om überhaupt quitte te draaien) En in hoeverre de batterij dynamisch bepaalt of direct afnemen van het net goedkoper is dan de stroom die je wilt bewaren voor de dure avonduren. Iemand eerste gebruikerservaringen?
Geen API's, Homey apps of Frank die het bepaalt maar de AI van Alpha op de box zelf, tot nu toe goede resultaten. Ik zie em 1x per dag opladen en ontladen op duurste momenten (ingestelde prijzen van Frank energie in de Alpha cloud app). Hij geeft prio aan eigen zelfverbruik.
Ik heb 14k (ex btw) betaald voor een 55,8 kwh accu met een 10 kw omvormer (met een noodstroom voorziening van 2 stopcontacten).CPM schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:42:
Ook ik heb een offerte mogen ontvangen voor de plaatsing van een Alphaess 18,6 kWh met 10kWh omvormer á +/- €9400 (btw verrekend) . Naast de terugverdientijd (8+ jaar) ook de basis backup á €400 laten opnemen. De meerprijs voor totale backup oplossing was €1800. Geschatte stroom verbruik rond de 8300kWh per jaar (WP en WPB).
Bedankt alvast.
Je offerte is behoorlijk hoog, naar mijn mening. Ik heb met meerdere partijen onderhandeld.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Dat besef ik me. Maar @CPM heeft het toch ook niet over een backup box? Hij heeft het over een basis noodstroomvoorziening. Ook gezien de prijs die hij noemt (€400) zal het waarschijnlijk ook iets zijn als ik heb.MichielFRL schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:20:
2 stopcontacten noodstroom is heel wat anders dan de Backup Box
Persoonlijk vind ik een back up box zonde van het geld, met de hoge betrouwbaarheid van de NL stroomvoorziening. En ik ben me er van bewust dat dit mogelijk in de toekomst anders wordt.
[ Voor 52% gewijzigd door JUST_me op 30-09-2026 14:24 ]
Of btw terugvragen zinvol is is afhankelijk van in KOR of uit KOR, het handelen en het berekenen daarvan en het eigen gebruik en het opwekken en etc. Leuk al die verkopers met hun "btw terug" verhaal, maar als je zonnepanelen hebt aangeschaft en destijds btw hebt teruggevraagd dan is het wel even een ander verhaal. De transparantie is minimaal bij handelen dus de exacte berekening maken had AI veel moeite mee. En dan is het nog koffiedik kijken.
Hier tekenen aub ......
Ik heb gebruik gemaakt van de adviezen en hulp van de-centrale.nlCPM schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:57:
Heb een andere offerte binnen voor de installatie van 18,6kWh 10kw namelijk €8200. Daar zit geen backup box bij.
Of btw terugvragen zinvol is is afhankelijk van in KOR of uit KOR, het handelen en het berekenen daarvan en het eigen gebruik en het opwekken en etc. Leuk al die verkopers met hun "btw terug" verhaal, maar als je zonnepanelen hebt aangeschaft en destijds btw hebt teruggevraagd dan is het wel even een ander verhaal. .
In een gesprek of online kan ook, kan je controleren wat er mogelijk is in jouw specifieke situatie. Dus ook als je ooit eens zonnepanelen hebt aangeschaft en van een subsidie/regeling gebruikt hebt gemaakt.
Onlangs heb ik een AlphaESS-systeem laten installeren met de volgende configuratie:
- AlphaESS SMILE-G3-T10 driefase hybride omvormer
- AlphaESS SMILE-G3-BAT-9.3S thuisbatterij (9,3 kWh)
- AlphaESS Backup Box Plus voor noodstroom/eilandbedrijf
- 8 × 450 Wp zonnepanelen op het zuiddak, als één string rechtstreeks DC aangesloten op de hybride omvormer
- Woning met een 3-fasenaansluiting
Nu valt mij regelmatig iets op wat ik niet helemaal kan plaatsen.
Ik zie bijvoorbeeld dat L1 vermogen uit het elektriciteitsnet afneemt, terwijl L2 en L3 op hetzelfde moment vermogen terugleveren aan het net (L1 +204W afname, L2 -107W teruglevering, L3 -122W teruglevering en daarvoor nog L1 +209W, L2 -133W, L3 -148W). Netto heft dat elkaar voor een groot gedeelte op, waardoor het totale netvermogen rond nul kan uitkomen. Per afzonderlijke fase is er echter duidelijk sprake van afname of teruglevering.
Mijn gedachte was dat dit mogelijk te maken heeft met Three-Phase Unbalance Control.
Via Modbus TCP heb ik daarom register 0x0811 – "Three phase unbalance mode enable" uitgelezen. Dit register geeft bij mijn installatie:
0 = Disabled
Voor zover ik begrijp, zou de SMILE-G3-T10 met deze functie ingeschakeld het vermogen per fase afzonderlijk moeten kunnen regelen. Dus bijvoorbeeld meer batterijvermogen op L1 wanneer daar meer verbruik is, in plaats van op L2 en L3 tegelijkertijd terug te leveren om netto over de drie fasen ongeveer op nul uit te komen.
Mijn installateur heb ik hierover benaderd. Zijn reactie was:
Daarom ben ik benieuwd hoe dit technisch precies zit."Over die fase verdeling, dat regelt het ems systeem van de batterij. Die kijkt zelf naar hoe die zijn stroom kwijt kan raken."
Mijn belangrijkste vraag: hoort Three-Phase Unbalance Control bij een SMILE-G3-T10 in een Nederlandse driefaseninstallatie zoals deze normaal gesproken Enabled te staan?
En als deze op Disabled staat, is het dan inderdaad te verwachten dat de omvormer min of meer symmetrisch over de drie fasen werkt, waardoor bijvoorbeeld L1 500 W kan afnemen terwijl L2 en L3 ieder ongeveer 250 W terugleveren?
Of staat deze instelling hier los van en heeft mijn installateur gelijk dat het EMS dit zelfstandig op een andere manier behoort te regelen?
Ik wil overigens niet zomaar zelf via Modbus registers gaan wijzigen. Ik probeer eerst vast te stellen hoe AlphaESS dit bedoeld heeft en of mijn installatie/configuratie correct is.
Mijn vertrouwen in de technische uitleg van de installateur heeft helaas wel een deukje opgelopen door een ander probleem met dezelfde installatie.
Ik kreeg namelijk ook regelmatig de melding:
"Inverter Warning 2 – NTC temperature sensor fault (65536)"
Toen ik de installateur vroeg hiernaar te kijken, kreeg ik als antwoord (en heeft er ook willens en wetens niets aan willen doen):
Voor zover ik heb kunnen achterhalen betekent NTC temperature sensor fault (65536) echter niet simpelweg dat de batterij wat warm is, maar betreft het een waarschuwing/fout rond de NTC-temperatuursensor of de meting daarvan. Een daadwerkelijke te-hoge-temperatuurmelding is een andere waarschuwing/foutconditie."Ja dat regelt de batterij zelf, die sensor zal aangeven dat de batterij wat warm is."
Ik heb daarom vandaag uiteindelijk zelf de complete AlphaESS-installatie volgens de uitschakel-/inschakelprocedure volledig spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart. Sinds die volledige herstart is de NTC 65536-melding verdwenen.
Dat maakt dat ik de kwestie rond de faseverdeling nu graag wat verder wil uitzoeken voordat ik genoegen neem met de uitleg dat "het EMS dat zelf regelt".
Zijn er hier mensen met ervaring met de SMILE-G3-T10, en misschien zelfs installateurs/AlphaESS-specialisten, die kunnen vertellen:
- Wat Three-Phase Unbalance Control op de G3-T10 exact doet;
- Of register 0x0811 = 0 (Disabled) het door mij gemeten gedrag kan verklaren;
- Of deze functie bij een Nederlandse 3-fasenaansluiting normaal gesproken aan hoort te staan;
- En of er nog andere instellingen, CT/meterconfiguraties of fase-instellingen zijn die ik zou moeten controleren.
Ik zie bij jou dat ze dus mooi gelijk opgaan.
Bij mij zie ik dus een hele rare verspringing tussen L1 met L2 en L3.
De hele dag draaide op zonnepanelen en in de avond ontlading batterij.
:strip_exif()/f/image/MnSIEbYuUak4HRSXc640SSWw.png)
Dit laat wel zien dat de waarde 0 bij mij niet op invloed is van dit gedrag daar die bij jou ook op 0 staat.
Dank je voor je bericht, dan moet ik dus verder zoeken, of heeft iemand een idee wat dit gedrag bij mijn Grid power verklaard.
[ Voor 39% gewijzigd door RKoek op 30-09-2026 23:27 ]
Die sensor.alphaess_power_phase_*_grid gaat bij mij ook wat minder gelijk op. Volgens mij is negatief ook opladen en positief ontladen. Maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dit moet interpreteren.RKoek schreef op woensdag 30 september 2026 @ 23:23:
Dank je Jimmie5887,
Ik zie bij jou dat ze dus mooi gelijk opgaan.
Bij mij zie ik dus een hele rare verspringing tussen L1 met L2 en L3.
De hele dag draaide op zonnepanelen en in de avond ontlading batterij.
[Afbeelding]
Dit laat wel zien dat de waarde 0 bij mij niet op invloed is van dit gedrag daar die bij jou ook op 0 staat.
Dank je voor je bericht, dan moet ik dus verder zoeken, of heeft iemand een idee wat dit gedrag bij mijn Grid power verklaard.
Home Assistant
/f/image/P17YIu6yUL1gCs1cumE14ycV.png?f=fotoalbum_large)
EDIT:
Nog even wat hulp van Claude gevraagd. Dit is de samenvatting:
Interpretatie:1. De drie sensoren zijn onafhankelijke stroommetingen per fysieke fase, rechtstreeks van de CT-klemmen op de omvormer (registers 0x001B/0x001D/0x001F) — geen drie aanzichten van hetzelfde getal.
2. Fase C draagt duidelijk de zwaarste en meest wisselende belasting (gemiddeld 598 W, pieken tot 6077 W) — waarschijnlijk een groot eenfasig apparaat (laadpaal, warmtepomp, boiler) hangt aan die fase.
3. De negatieve correlatie tussen A en C op dagniveau is opvallender dan pure willekeur: wanneer C meer belast wordt, wordt A juist negatiever (meer teruglevering). Mogelijke verklaring: de AlphaESS omvormer injecteert zijn PV/batterij-vermogen mogelijk eenfasig op fase A, waardoor het systeem compenseert zodra C meer trekt — dit zou je kunnen nagaan in de installatiedocumentatie (is de omvormer-uitgang 1-fase of 3-fase aangesloten?).
4. Dat de fasen los van elkaar bewegen is normaal en geen sensor- of datafout — huishoudelijke circuits en apparaten zijn doorgaans eenfasig aangesloten en verdeeld over de drie benen naar wens van de elektricien.
Conclusie: de verwachting dat de fasen gelijk op zouden lopen klopt niet, omdat het drie fysiek gescheiden circuits zijn met eigen, onafhankelijke belasting. Alleen de som van de drie fasen is de fysiek betekenisvolle grootheid voor energiebalans/verbruik — die gedraagt zich zoals verwacht.
[ Voor 41% gewijzigd door Jimmie5887 op 01-10-2026 00:50 ]
Bij deze een foto genomen tijdens de installatie. Waarschijnlijk niet geheel representatief voor de eindsituatie, bijvoorbeeld de WiFi-module is op de foto nog niet geïnstalleerd, maar het geeft wel de bekabeling weer van omvormer naar 'buiten'; er loopt een enkele 3-fase kabel van de Backup poort op de omvormer naar de backup box plus, en de +/- draden naar de zonnepanelen. Dit zijn (ook na afronden installatie) de enige kabels die de behuizing van de omvormer/batterij verlaten.furian88 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:38:
[...]
Een aantal foto's zou zeker helpen..
Dan kan ik reageren hoe het er hier uit ziet.
[ Voor 14% gewijzigd door ruud1234821 op 01-10-2026 01:00 ]
[ Voor 4% gewijzigd door ruud1234821 op 01-10-2026 01:35 ]
Via de AlphaESS-app kunnen meerdere units op één account worden aangemeld en cloud-parallel aangestuurd. AlphaESS promoot ook VPP-deelname via partners zoals Frank Energie en NextEnergy, met een indicatie van €200–300 per jaar per systeem omdat ik in een netcongestie gebied woon.
Werkt deze opzet (3 losse 1-fase units, 1 per fase) in de praktijk goed voor VPP-deelname via Frank Energie of NextEnergy?
Behandelt de VPP-software de drie units als één gebundelde asset, of blijven het drie aparte systemen?
Krijg je de VPP-vergoeding gewoon uitbetaald over de totale capaciteit/vermogen, of zijn er beperkingen/kortingen omdat het geen native 3-fase omvormer is?
Heeft iemand ervaring met fase-stapeling van meerdere vergelijkbare 1-fase plug-in systemen in combinatie met onbalans-/VPP-sturing?
Technisch gezien is de hardware een droom: met een gemeten round-trip efficiëntie van 93,4% (348 kWh in, 325 kWh uit) draait het systeem fluisterstil en levert het 's nachts moeiteloos stroom aan mijn servers en het huis.
Met de VPP-sturing van Frank was het in het begin wel even stoeien. Het algoritme was in de eerste weken iets te enthousiast. Het laadde de batterij ’s ochtends vroeg vol vanuit het net voor een verwachte namiddagpiek. Maar als je dak vervolgens 35 kWh aan gratis zonnestroom produceert, zit je accu vol en exporteer je die gratis zonnestroom noodgedwongen tegen lage middagprijzen — terwijl je op die ochtendlaadactie wél de volle mep aan energiebelasting had betaald.
Ik heb het profiel daarom strak op Zelfvoorziening Plus gezet en handelen vergrendeld op > € 0,30 / kWh. Dat bleek de gouden greep:
- Op normale dagen blijft de batterij nu 100% gereserveerd voor eigenverbruik (in september bleef 74% van alle zonnestroom achter eigen meter).
- Maar op dagen met extreme TenneT-onbalans schiet het algoritme prachtig te hulp: op 8 september pakte de batterij € 15,03 en op 12 september € 10,23 aan pure handelswinst op één dag, met exportprijzen van bijna € 1,00/kWh.
Mijn plan is nu om de wintermaanden af te wachten en te kijken hoe Frank VPP presteert als er nauwelijks zon is en de focus puur op nachtarbitrage en onbalans ligt. Pas na de winter trek ik de definitieve conclusie of ik met de VPP doorga of overstap op 100% lokale sturing via Home Assistant en Modbus TCP.
Of je probeert de ingebouwde AI Optie van AlphaESS zelf 😀K3N8 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:53:
Even een korte update na mijn eerste bijna volle maand (september) met de AlphaESS SMILE-G3 (18,6 kWh).
Technisch gezien is de hardware een droom: met een gemeten round-trip efficiëntie van 93,4% (348 kWh in, 325 kWh uit) draait het systeem fluisterstil en levert het 's nachts moeiteloos stroom aan mijn servers en het huis.
Met de VPP-sturing van Frank was het in het begin wel even stoeien. Het algoritme was in de eerste weken iets te enthousiast. Het laadde de batterij ’s ochtends vroeg vol vanuit het net voor een verwachte namiddagpiek. Maar als je dak vervolgens 35 kWh aan gratis zonnestroom produceert, zit je accu vol en exporteer je die gratis zonnestroom noodgedwongen tegen lage middagprijzen — terwijl je op die ochtendlaadactie wél de volle mep aan energiebelasting had betaald.
Ik heb het profiel daarom strak op Zelfvoorziening Plus gezet en handelen vergrendeld op > € 0,30 / kWh. Dat bleek de gouden greep:Onder de streep
- Op normale dagen blijft de batterij nu 100% gereserveerd voor eigenverbruik (in september bleef 74% van alle zonnestroom achter eigen meter).
- Maar op dagen met extreme TenneT-onbalans schiet het algoritme prachtig te hulp: op 8 september pakte de batterij € 15,03 en op 12 september € 10,23 aan pure handelswinst op één dag, met exportprijzen van bijna € 1,00/kWh.
Mijn plan is nu om de wintermaanden af te wachten en te kijken hoe Frank VPP presteert als er nauwelijks zon is en de focus puur op nachtarbitrage en onbalans ligt. Pas na de winter trek ik de definitieve conclusie of ik met de VPP doorga of overstap op 100% lokale sturing via Home Assistant en Modbus TCP.
2) Het vreemde is, ik heb geen warmtepomp, boiler of laadpaal, slechts 3 fase zo'n 20 jaar geleden genomen i.v.m. inductieplaat.Jimmie5887 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 00:29:
[...]
Die sensor.alphaess_power_phase_*_grid gaat bij mij ook wat minder gelijk op. Volgens mij is negatief ook opladen en positief ontladen. Maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dit moet interpreteren.
Home Assistant[Afbeelding]
EDIT:
Nog even wat hulp van Claude gevraagd. Dit is de samenvatting:
[Afbeelding] Interpretatie:
1. De drie sensoren zijn onafhankelijke stroommetingen per fysieke fase, rechtstreeks van de CT-klemmen op de omvormer (registers 0x001B/0x001D/0x001F) — geen drie aanzichten van hetzelfde getal.
2. Fase C draagt duidelijk de zwaarste en meest wisselende belasting (gemiddeld 598 W, pieken tot 6077 W) — waarschijnlijk een groot eenfasig apparaat (laadpaal, warmtepomp, boiler) hangt aan die fase.
3. De negatieve correlatie tussen A en C op dagniveau is opvallender dan pure willekeur: wanneer C meer belast wordt, wordt A juist negatiever (meer teruglevering). Mogelijke verklaring: de AlphaESS omvormer injecteert zijn PV/batterij-vermogen mogelijk eenfasig op fase A, waardoor het systeem compenseert zodra C meer trekt — dit zou je kunnen nagaan in de installatiedocumentatie (is de omvormer-uitgang 1-fase of 3-fase aangesloten?).
4. Dat de fasen los van elkaar bewegen is normaal en geen sensor- of datafout — huishoudelijke circuits en apparaten zijn doorgaans eenfasig aangesloten en verdeeld over de drie benen naar wens van de elektricien.
Conclusie: de verwachting dat de fasen gelijk op zouden lopen klopt niet, omdat het drie fysiek gescheiden circuits zijn met eigen, onafhankelijke belasting. Alleen de som van de drie fasen is de fysiek betekenisvolle grootheid voor energiebalans/verbruik — die gedraagt zich zoals verwacht.
3) De installatie is nu zijn 2e week ingegaan waarbij het pas de laatste week een beetje draait.
Ik heb van de installateur dan ook helemaal niets gekregen. Geen uitleg, geen beschrijving, niets. Voel me dan ook behoorlijk in de steek gelaten van zo, we hebben de boel aangesloten en zoek het verder maar uit. Op vragen reageert hij nauwelijks, voelt als Ghosting.
Ik heb dan ook nog niet de rekening overgemaakt, hem zelfs verzocht om een deelrekening op te stellen naar redelijkheid maar hij wilt dat ik alles betaal "in goed vertrouwen" zoals hij zegt. Maar ik ga daar niet mee akkoord. Zeker niet omdat ik inderdaad wat jij een beetje aangeeft het lijkt alsof mijn 3 fase omvormer als 1 fase fungeert.
De vraag blijft een beetje, hoe kan ik constateren of uitlezen of mijn omvormer als 1 fase of 3 fase werkt otw de Three phase unbalance mode enable.
[ Voor 99% gewijzigd door RKoek op 01-10-2026 15:21 ]
wel bijzonder dat er hier dus wel degelijk mensen zijn die dit werkende hebben..
You've had an update to your case Omvormer start niet op na stroomonderbreking (# 7247031) on 2026-10-01 09:56:04:
*naam said:
Beste,
Onze omvormers ondesteunen geen Back Up appratuur van andere merken, enkel de Back-Up interface van onszelf.
Dus dat verklaart waarom het met de AplhaESS niet werkt.
Dit is onze Back Up Interface (3-fase): https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-solaredge-home-backup-interface-three-phase-datasheet-nl.pdf
Enkel is de omvormer van deze installatie hier niet voor geschikt helaas. Onze back up interface werkt enkel met HomeHub omvormers namelijk.
Met vriendelijke groet,
*naam
SolarEdge Support Team
Ik had de volgende vraag en misschien kan een van de forum leden hier een reactie opgeven?
Zijn er email adressen bekend waar Alpha wel op reageert ???
<<<<<<<<<<<<Ik wil de Vita power 8 of 12 kwh aanschaffen
Installatie via aparte groep in de meterkast
Op de eerste plaats als noodstroom voorziening, daarnaast eigen gebruik
Ik heb al een Bliq thuisbatterij van 24 kwh, die ingesteld staat op de power flow geoptimaliseerd laden ( laden op goedkope uren, ontladen op de duurste uren,min geschat gebruik)met een dynamische contract Frank Energie.
Daarnaast 39 zonnepanelen verspreid over 3 solar edge omvormers 2* 1 fase plus een drie fase
De vita power will ik alleen gebruiken voor laden op goedkoopste uren, eigen gebruik en noodstroom
Gaarne advies of deze combinatie mogelijk is>>>>>>>>>
Ik had wat meer geluk met de installateur.
De uitleg moet je zoeken in de opbouw van de T10.
Het zijn 3x 3,33 kW omvormers (elke fase 1).
Mocht je 9 kW via 1 fase trekken, kan die dat maar op 1 manier oplossen.
Op alle 3 de fasen 3kW terugleveren.
Dit resulteert in L1=6kW, L2=-3kW, L3=-3kW = 0 kW op de grid.
:strip_exif()/f/image/uOw0YmI05F7pN5XUc47eExoU.png?f=user_large)
Wat betekent dit voor eilandbedrijf:
Als er 1 fase meer dan 3,3kW trekt, of kortstondig (30sec) 5kW gaat de omvormer uit.
Dus geen van je 16A automaten zal uit gaan. Alleen 10A automaten.
Want hij kan in eilandbedrijf niet over de andere fasen compenseren, wat die wel doet als die aan het Gridnet hangt.
Bedankt voor je uitleg Dapdodo,Dapdodo schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:12:
@RKoek ,
Ik had wat meer geluk met de installateur.
De uitleg moet je zoeken in de opbouw van de T10.
Het zijn 3x 3,33 kW omvormers (elke fase 1).
Mocht je 9 kW via 1 fase trekken, kan die dat maar op 1 manier oplossen.
Op alle 3 de fasen 3kW terugleveren.
Dit resulteert in L1=6kW, L2=-3kW, L3=-3kW = 0 kW op de grid.
[Afbeelding]
Wat betekent dit voor eilandbedrijf:
Als er 1 fase meer dan 3,3kW trekt, of kortstondig (30sec) 5kW gaat de omvormer uit.
Dus geen van je 16A automaten zal uit gaan. Alleen 10A automaten.
Want hij kan in eilandbedrijf niet over de andere fasen compenseren, wat die wel doet als die aan het Gridnet hangt.
Dan likt het erop alsof de installateur bij het opnieuw aansluiten van de nieuwe meterkast, nagenoeg alle groepen om 1 fase gezet heeft. Vandaar dat de ene fase groep dan zoveel spanning trekt.
Ik heb goede ervaringen met het nieuwe portal, daar kun je klacht/probleem meldenPbr schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:20:
Ik probeer nu al 10 dagen de support afdeling van support@alphaesslife.nl te bereiken ook info en sales geprobeerd, binnen 24 uur krijg ik steeds weer een melding dat A problem occurred during the delivery of this message. Please try to resend the message later.
Reactie over het algemeen zeer snel.
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
ja zo zou het moeten zijn, echter kwam die van mij echt niet weer online in de 2,5 uur durende stroomstoring laatst. En de zon scheen lekker..ik ga in elk geval zelf de instellingen wijzigen zodat ze gelijk zijn aan: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85849360K3N8 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:15:
@furian88 Ik heb een AlphaESS Backup Box Plus. Ik heb begrepen dat wanneer het stroom uitvalt de SolarEdge omvormer geen verschil kan zien tussen stroomnet en stroom eiland. Zodoende blijven ze gewoon werken.
En je gebruikt hetzelfde email adres ???????aartw99 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:06:
[...]
Ik heb goede ervaringen met het nieuwe portal, daar kun je klacht/probleem melden
Reactie over het algemeen zeer snel.
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Onze installatie is 2 maanden(!) geleden opgeleverd, de installateur heeft echt prima werk geleverd en het is een hele strakke installatie geworden! Echter ze hebben het apparaat maar half geconfigureerd en ook nog eens verkeerd. De backupbox staat niet correct ingesteld en de import/exportbeperking is ook niet goed, met als resultaat dat de hoofdzekering er steeds uitvliegt. Ten einde raad zelf het zegeltje maar verwijderd, kan moeilijk de netwerkbeheerder steeds laten komen.
Het gaat fout wanneer Frank Energie wil dat we terugleveren! Dan schiet hij door alle limieten heen en knalt de zekering. Solar Centrum Nederland zegt dat Frank de instellingen kan overrulen, Frank zegt dat dat niet kan en het lijkt mij ook sterk.!
Ik zit nu met een installatie die niet goed draait en een leverancier die voor zijn verantwoordelijkheid wegloopt en mij al een week aan het lijntje houdt met 'we zijn er mee bezig', op alle vragen krijg ik geen of ontwijkende antwoorden... Volgens mij snappen ze er zelf geen snars van!
Heeft iemand een contact bij AlphaESS rechtstreeks? Ik probeer een installer account aan te maken, maar krijg geen reactie (heb KvK etc). Als ik toegang heb is het waarschijnlijk zo geregeld. Anders gaat volgende week de officiële aansprakelijkheidstelling er uit, maar ik heb geen zin in al dat gedoe!
Na twee gefaalde installatie-pogingen door verschillende installateurs en het feit dat er pas eind oktober een monteur langs kan komen voor de volgende poging om de installatie werkend te krijgen (met daarbij de opmerking dat dit een uitzondering is; in de reguliere planning zou er pas in november plek zijn), heb ik weinig vertrouwen meer in de leverancier.
Ik ga er vanuit dat ze het uiteindelijk werkend krijgen (mede omdat wij pas achteraf hoeven te betalen), maar gezien de gang van zaken is het wellicht beter om te proberen de koop te ontbinden en op zoek te gaan naar een andere leverancier/installateur?
Aangezien dit een collectieve inkoop via Vereniging Eigen Huis betreft, heb ik ook bij hen een klacht ingediend met de vraag hoe nu verder.
Ik kreeg via de chat wel een "echte" medewerker die mijn vraag zal beantwoorden. Duurt echter al enkele dagen. Heb ook een koop signaal toegestuurd, daar reageren ze wel op hoop ik. Heb ook vragen met betrekking tot de Vitapower een paar posts hierboven maar niemand schijnt dit nog te weten.Pbr schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:20:
Ik probeer nu al 10 dagen de support afdeling van support@alphaesslife.nl te bereiken ook info en sales geprobeerd, binnen 24 uur krijg ik steeds weer een melding dat A problem occurred during the delivery of this message. Please try to resend the message later.
Ik had de volgende vraag en misschien kan een van de forum leden hier een reactie opgeven?
Zijn er email adressen bekend waar Alpha wel op reageert ???
<<<<<<<<<<<<Ik wil de Vita power 8 of 12 kwh aanschaffen
Installatie via aparte groep in de meterkast
Op de eerste plaats als noodstroom voorziening, daarnaast eigen gebruik
Ik heb al een Bliq thuisbatterij van 24 kwh, die ingesteld staat op de power flow geoptimaliseerd laden ( laden op goedkope uren, ontladen op de duurste uren,min geschat gebruik)met een dynamische contract Frank Energie.
Daarnaast 39 zonnepanelen verspreid over 3 solar edge omvormers 2* 1 fase plus een drie fase
De vita power will ik alleen gebruiken voor laden op goedkoopste uren, eigen gebruik en noodstroom
Gaarne advies of deze combinatie mogelijk is>>>>>>>>>
Edit: op dit mailadres support@alphaesslife.nl kreeg ik een postmaster. Toen ik dat aangaf aan de Ai in de chat kreeg ik andere mailadressen en een mogelijkheid voor het aanmaken van een ticket, maar omdat ik nog geen producten heb is dat nog niet mogelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Hyena op 03-10-2026 20:00 ]
Toen moest ik nog alles ombouwen naar de back-up box, dat is 2 weken geleden gebeurd en heb ik daarna eerst een week zonder microload gedraad, waardoor ik 600W per dag ging verbruiken bij nul op de meter. Dit puur door afwijkingen tussen de meters.
Dit is een afwijking die binnen de specificatie van MID-meter valt. Hij wijkt namelijk maar ongeveer 20W af, zodat ik 24u ongeveer 20W continue verbruik.
Oplossing zou zijn om de microload functie in te schakelen. Overdag leek er geen verbetering, maar vannacht was het verbruik even rustig en zie hier de werking van microload.
/f/image/Cs1PgekL9N6EYsjbrnbPaymT.png?f=fotoalbum_large)
Dus er wordt letterlijk 50W extra teruggeleverd (waarvan 5W opgaat in warmte zo lijkt het). Waardoor ik nu in de avond/nacht ongeveer 25W teruglever.
Tibber geeft dan de volgende dagstanden:
Zonder microload 530+470+570+440+540+410=2960Wh over 6 dagen
Met microload 200+440+240+280+220+320=1700Wh over 6 dagen
Theoretisch dus 12ux50Wx365dgn=219kWh per jaar terugleveren, maar daarvan is voor mij, de helft maar effectief om energiebelasting uit te sparen. We hebben het dan over 13 euro.
Die ik in de nacht bespaar, maar overdag betaal, omdat die dan nog wel 24W meer verbruikt.
Iets met lood om oud ijzer. Volgend jaar zouden ze dit dus over heel de dag moeten laten werken.
Voor wie zich afvraagt waarom nog 1700Wh verbruik terwijl je 0-op-de-meter draai. Hoofdzakelijk omdat tijdens het opstarten van de zonnepanelen de schommelingen zodanig zijn dat die niet kan volgen. Daarom ook die 2e dag in de lijst hierboven dat die nog 440W verbruikte. Tevens is het natuurlijk zo dat de AlphaEss in Grid bedrijf de spanning niet kan aanpassen. En kan alleen met de stroom regelen. In noodbedrijf kan die met spanning en stroom regelen en kan daarmee wel 0 op de meter afdwingen.
1) Hoe wordt de limiet verhoogd van 800 watt naar 3600 watt (wil wat speling overhouden voor 1 schuur lampje). Is dit een instelling in de app, code, of gaat dit via een installateur?
2) Er wordt over gesproken, maar hoe groot is de kans dat de modbus communicatie er toch niet in zit? (wil hem aan HA hangen)
EDIT: van alphaess.nl: "Is VitaPower echt plug-in?
Ja. In de standaardmodus van 800 W kun je de VitaPower 3600 AC rechtstreeks aansluiten op een geaard stopcontact met de meegeleverde kabel van 3 meter. Wil je het volledige bidirectionele AC-vermogen van 3,68 kW benutten? Dan moet het systeem vast worden aangesloten op de groepenkast door een erkend installateur. Voor deze configuratie is daarnaast een autorisatiecode van AlphaESS vereist."
Daar is het antwoord op vraag 1. Jammer, want dan ga ik voor de Anker SOLIX Solarbank MAX AC
[ Voor 37% gewijzigd door Emile007 op 05-10-2026 14:08 ]
De vraag is een beetje wat je verwachtingen zijn. En hoe je de batterij wenst in te zetten.CPM schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:42:
Bedankt alvast.
Zelf sinds niet al te lang in onze nieuwe woning nu 10 panelen, 11,52 kWh batterij.
Onze situatie is verder vooralsnog:
- Koken op gas.
- Warmtepomp hybride, Quatt. Dus warmwater op gas.
Verder rijden wij geen auto, dus ook elektrisch niet van toepassing.
Wel relatief hoog basis elektra verbruik, de vrouw kookt graag dus twee koelkasten. Jonge kinderen, dus veel was. En zelf als doorgewinterde tweaker een homelab.
Omdat ons oude energie contract nog doorliep, niet dynamisch. Dus de batterij consumeert hier enkel eigen opbrengst. Daarbij is de eigen opbrengst in deze combinatie dusver goed geweest voor tot maximaal 90% lading tijdens de dag.
Al met al, consumeren wij onze eigen opbrengst hiermee verder ook 100% zelf. Er is geen teruglevering. En is de opbrengst momenteel goed voor ca. 65% van ons verbruik.
Het dak biedt nog ruimte voor 10 extra panelen, ongunstigere ligging, maar in potentie 100% zelfvoorziening (belangrijk deel van het jaar), na te streven.
Mijn broer rijdt wel elektrisch. Heeft significant meer capaciteit dan mij qua batterij thuis. En heeft significant meer panelen dan ons. Maar verbruik van de auto is eigenlijk niet tegenaan op te laden qua panelen opbrengst. Alle opbrengst wordt daarbij binnen no-time leeg getrokken. Auto verbruik speelt hier uiteraard een rol in. Maar hier moet je de batterij al snel als reservoir willen zien voor goedkoop inkopen met een dynamisch contract, zelfvoorzienend is lastig met een op te laden auto.
Zag dat ook in een video voorbij komen op Youtube (YouTube: AlphaESS VitaPower 3600 AC: interview over deze nieuwe stekkerbatterij met 3680 watt vermogen!) en dan is voor (veel) mensen deze batterij toch minder interessant. In mijn persoonlijke situatie moet er alleen een kleine aanpassing gedaan worden in de onderverdeler van de PV installatie (letterlijk wasmachine eruit en Thuisbatterij op die plek) en om dan een installateur te laten komen vind ik wel wat overdreven. Natuurlijk altijd goed om een installateur te laten komen, maar andere partijen zoals Anker en Zendure hebben die eis niet.Emile007 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:03:
Ik ben voornemens om de De AlphaESS VitaPower 3600 AC (8 kWh) aan te schaffen, maar zit met 2 vragen waar ik de antwoorden niet kan vinden:
1) Hoe wordt de limiet verhoogd van 800 watt naar 3600 watt (wil wat speling overhouden voor 1 schuur lampje). Is dit een instelling in de app, code, of gaat dit via een installateur?
2) Er wordt over gesproken, maar hoe groot is de kans dat de modbus communicatie er toch niet in zit? (wil hem aan HA hangen)
EDIT: van alphaess.nl: "Is VitaPower echt plug-in?
Ja. In de standaardmodus van 800 W kun je de VitaPower 3600 AC rechtstreeks aansluiten op een geaard stopcontact met de meegeleverde kabel van 3 meter. Wil je het volledige bidirectionele AC-vermogen van 3,68 kW benutten? Dan moet het systeem vast worden aangesloten op de groepenkast door een erkend installateur. Voor deze configuratie is daarnaast een autorisatiecode van AlphaESS vereist."
Daar is het antwoord op vraag 1. Jammer, want dan ga ik voor de Anker SOLIX Solarbank MAX AC
Benieuwd of ze er aan gaan vasthouden.
Toch was mijn oplossing....nog meer panelen. Ik ben van 40 panelen naar 64 gegaan begin dit jaar en vooral dankzij de orientatie bijna een verdubbeling van m'n opbrengst.psychodude schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:00:
[...]
Mijn broer rijdt wel elektrisch. Heeft significant meer capaciteit dan mij qua batterij thuis. En heeft significant meer panelen dan ons. Maar verbruik van de auto is eigenlijk niet tegenaan op te laden qua panelen opbrengst.
Ook wij rijden 22k km EV op jaarbasis, maar ik heb vanaf maart dit jaar t/m heden nog geen stroom van het net hoeven gebruiken. Al zal ik er binnenkort toch aan moeten geloven want de batterij is steeds onder de 20% elke ochtend. Vanochtend precies 5% toen hij begon met laden.
AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP
Ik ben ook benieuwd. Ik ben aan het kijken naar een thuisbatterij en de AlphaESS is prijstechnisch wel interessant. Ik wacht de reviews af want het seizoen voor zonnepanelen is bijna afgelopen, het kan wel even wachten.AartJW schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:27:
[...]
Natuurlijk altijd goed om een installateur te laten komen, maar andere partijen zoals Anker en Zendure hebben die eis niet.
Benieuwd of ze er aan gaan vasthouden.
/f/image/5kffEW6axBlKUJyBNVvImZlK.png?f=fotoalbum_large)