Triumphs schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:27:
Ik heb ook Frank energie en op dit moment zou het erg goed koop moeten zijn. (Zelfs onder 0,0 cent) Maar waarom laten ze mijn batterij dan niet laden . Och jee en ik kijk net en nu is hij aan het laden.
Maar ik vind dat hetr niet consuquent gaat. dan wel en vaak ook niet dan stuurt hij alle zonnestroom naar het net en niet naar mijn batterij? (2 x 9,3 kWh en G3-S5)
Voor iedereen die zich steeds het laad/ontlaad raadsel van Frank Energie in ZC+ afvraagt het volgende:
Wat Frank Energie ZC+ zou moeten doen
PV beschikbaar → batterij leeg → PV gaat naar batterij. Gratis PV opvangen en bij dure prijs teruggeven aan de load. Punt.
Wat Frank feitelijk doet
Frank's algoritme is geen klant-optimizer, het is een pool-BRP-optimizer. Frank kijkt niet naar jouw situatie. Frank kijkt naar de geaggregeerde poolpositie van alle aangesloten systemen en optimaliseert de onbalanspositie op portfolio-niveau. Jouw batterij is een asset in die pool, niet een huishoudelijk apparaat.
Wat er dan bijv. wisselend wel gebeurt:
Ochtend: lage EPEX-prijs → Frank stuurt jou PV naar grid (jij levert voor bijna niks)
Middag 12-15h: Frank wil de pool opladen voor de namiddagpiek of verwachte negatieve prijzen nóg later — en gebruikt jouw batterij daarvoor, aangevuld met grid...
De kern van het probleem
Frank heeft jou ZC+ verkocht als zelfconsumptie-product, maar de onderliggende mechanic is dat jouw batterij functioneert als regelbaar vermogen in hun BRP-portefeuille. ZC+ is de marketinglaag. De dispatch-beslissingen worden genomen op poolniveau met informatie die jij niet hebt en niet kunt verifiëren.
Dat is ook precies waarom de kortingsfactuur en EPEX-correctie zo ondoorzichtig zijn — jij kunt nooit reconstrueren of de pool jou eerlijk toebedeeld heeft.
Je krijgt dus niet (geheel) wat je gekocht dacht te hebben. Wil je de regie over je batterij terug, stop met onbalanshandel, stuur zelf aan via de AlphaESS portal (of Home Assistant) en profiteer vooral van nul op de meter/echte zelf-consumptie van je eigen PV-opbrengst.