Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:41
Bedankt @kmf voor dit experiment.

Ik ben (enigszins) in de war met wat ik zie in de diverse plaatjes die je laat zien: ik zie nl. geen energie stroom van de zonnepanelen naar de load en/of batterij. Nu weet ik niet of dit zo hoort want ik heb daar (nog) geen ervaring mee omdat mijn systeem gridforming (nog) niet ondersteunt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
2PtB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:20:
Bedankt @kmf voor dit experiment.

Ik ben (enigszins) in de war met wat ik zie in de diverse plaatjes die je laat zien: ik zie nl. geen energie stroom van de zonnepanelen naar de load en/of batterij. Nu weet ik niet of dit zo hoort want ik heb daar (nog) geen ervaring mee omdat mijn systeem gridforming (nog) niet ondersteunt….
dat is ook rara voor mijn hoymiles, maar niet vreemd voor de solar edge. mijn alpha is namelijk NIET bewust van de solar edge omvormer en die zonopwek wordt ook niet gemeten.

alleen de hoymiles opwek wordt gemeten, en normaal zie je die ook in de dashboard (paar honderd watt), maar tijdens offgrid zie je dat dus niet, ik kan ook niet met zekerheid zeggen of die wel of niet opwekt. er is een delay van 60s op de hoymiles app namelijk

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-07 12:23
Ik zie hier en daar (Facebook, Trustpilot) mensen die klagen dat de onbalanshandel met Frank Energie niet werkt.
Bij mij was dat ook het geval.

Nu blijkt dat solshare.nl de batterij had 'gekaapt' en dus de VPP operator was geworden in plaats van Frank Energie. De batterij staat gewoon in de Frank Energie app, maar aangezien zij niet (meer) de VPP operator zijn, kunnen ze de batterij ook niet aansturen.
Uiteindelijk dankzij Frank Energie samen met AlphaESS correct ingesteld.

Bij nader inzien heb ik wel een mailtje gekregen dat vpp@solshare.nl de batterij beheert, maar ik ging ervan uit dat dat een samenwerking met FE was. Niets blijkt minder waar!
code:
1
You have a system bound by user: vpp@solshare.nl (SN: xxxx). He can remotely control the system through API. (...)

De les is dus: mocht de onbalanshandel - of andere modus - via je energieleverancier niet werken -> laten checken of de VPP operator wel goed staat ingesteld en dat er niet derden premies opstrijken met jouw batterij!
Opletten, dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
AlteKiet schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:19:
Ik zie hier en daar (Facebook, Trustpilot) mensen die klagen dat de onbalanshandel met Frank Energie niet werkt.
Bij mij was dat ook het geval.

Nu blijkt dat solshare.nl de batterij had 'gekaapt' en dus de VPP operator was geworden in plaats van Frank Energie. De batterij staat gewoon in de Frank Energie app, maar aangezien zij niet (meer) de VPP operator zijn, kunnen ze de batterij ook niet aansturen.
Uiteindelijk dankzij Frank Energie samen met AlphaESS correct ingesteld.

Bij nader inzien heb ik wel een mailtje gekregen dat vpp@solshare.nl de batterij beheert, maar ik ging ervan uit dat dat een samenwerking met FE was. Niets blijkt minder waar!
code:
1
You have a system bound by user: vpp@solshare.nl (SN: xxxx). He can remotely control the system through API. (...)

De les is dus: mocht de onbalanshandel - of andere modus - via je energieleverancier niet werken -> laten checken of de VPP operator wel goed staat ingesteld en dat er niet derden premies opstrijken met jouw batterij!
Opletten, dus!
hoe heeft die jouw batterij gekaapt? En bij Frank "werkt" het niet is puur omdat zij een hele slechte algoritme hebben. B/elofde updaets zijn ook nooit gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 17-06-2025 17:21 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlteKiet
kmf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:20:
[...]

hoe heeft die jouw batterij gekaapt? En bij Frank "werkt" het niet is puur omdat zij een hele slechte algoritme hebben. B/elofde updaets zijn ook nooit gekomen.
Tja, dat is de grote vraag...
Je hebt er het serienummer en de 'check-code' van de inverter voor nodig. Ik heb nooit zaken met ze gedaan en heb zeker die codes niet aan hen gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
AlteKiet schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Je hebt er het serienummer en de 'check-code' van de inverter voor nodig. Ik heb nooit zaken met ze gedaan en heb zeker die codes niet aan hen gegeven...
heb je het hun gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:32
AlteKiet schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Solshare is de importeur van ALPHAESS in Nederland. Kun je ook op een andere manier ALPHAESS batterijen kopen? Bij mij wel via Solshare gelopen. Die heeft vervolgens een aantal installateurs waar ze mee samenwerken. Zal bij beide wel wat aan de strijkstok blijven hangen maar dat is handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlteKiet
kmf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:14:
[...]

heb je het hun gevraagd?
De installateur gaat er achteraan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 503963

De aanschaf van mijn batterij is ook via Solshare gelopen. Ik heb geen problemen gehad met het "kapen" van de aansturing. De service van Solshare is echter beroerd. De enige service die ik krijg is van AlphaESS zelf via de app.
De stekker voor het aansluiten van de backup power is me trouwens netjes toegestuurd door AlphaESS in Duitsland. Super service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Anoniem: 503963 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:58:
De aanschaf van mijn batterij is ook via Solshare gelopen. Ik heb geen problemen gehad met het "kapen" van de aansturing. De service van Solshare is echter beroerd. De enige service die ik krijg is van AlphaESS zelf via de app.
De stekker voor het aansluiten van de backup power is me trouwens netjes toegestuurd door AlphaESS in Duitsland. Super service.
Ik heb een nauwelijks werkende lader. Loopt bij de rechtsbijstand. Amper reactie en de installateur wordt er ook gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Danzare schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:10:
[...]
Ik heb een nauwelijks werkende lader. Loopt bij de rechtsbijstand. Amper reactie en de installateur wordt er ook gek van.
Ik heb dezelfde ervaring: mijn emails aan Solshare worden gewoon niet beantwoord. De enige partij die reageert is AlphaESS via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:14
Hallo allen, sinds gisteren ook een AlphaESS Smile G3-T20 met 2 accu's om te beginnen en 19 zonnepanelen in gebruik 😀 De app bevalt prima en ben blij dat er ook een plugin is voor Homey (Modbus en API support).

Mijn vraag is het volgende en hoop dat iemand het weet;
- De installateur beveelde aan om naar Frank energie te gaan ivm handelen, maar omdat ik pas 2 accu's nu heb en goed zit bij Tibber wil ik het vnl gebruiken als backup en om hoge prijzen iets te compenseren. Het handelen heeft volgens mij pas echt nut bij meer capaciteit, plus; bij Tibber krijg je nog betaald voor terugleveren.
- In de App van AlphaESS heb ik dynamische prijzen aangezet en daaronder heb je dan de Strategiewerking. Wat zijn nu goede instellingen daar? (Accu's zijn nu totaal 7,8) staat daar op:
--- Bij Hoge prijs ontladen: max 6000 en 10 soc, bij normale: uit, bij lage prijs opladen starten: 6000 en 98%

Is dat goed of moet ik dat anders instellen? Voor mij is het belangrijkste dat ik de batterij laad als Panelen genoeg over hebben en als standby / backup en compensatie voor hogere prijzen.

Dankje.

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 19-06-2025 07:42 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tcviper schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:37:
Hallo allen, sinds gisteren ook een AlphaESS Smile G3-T20 met 2 accu's om te beginnen en 19 zonnepanelen in gebruik 😀 De app bevalt prima en ben blij dat er ook een plugin is voor Homey (Modbus en API support).

Mijn vraag is het volgende en hoop dat iemand het weet;
- De installateur beveelde aan om naar Frank energie te gaan ivm handelen, maar omdat ik pas 2 accu's nu heb en goed zit bij Tibber wil ik het vnl gebruiken als backup en om hoge prijzen iets te compenseren. Het handelen heeft volgens mij pas echt nut bij meer capaciteit, plus; bij Tibber krijg je nog betaald voor terugleveren.
- In de App van AlphaESS heb ik dynamische prijzen aangezet en daaronder heb je dan de Strategiewerking. Wat zijn nu goede instellingen daar? (Accu's zijn nu totaal 7,8) staat daar op:
--- Bij Hoge prijs ontladen: max 6000 en 10 soc, bij normale: uit, bij lage prijs opladen starten: 6000 en 98%

Is dat goed of moet ik dat anders instellen? Voor mij is het belangrijkste dat ik de batterij laad als Panelen genoeg over hebben en als standby / backup en compensatie voor hogere prijzen.

Dankje.
Mijn strategie is simpel:
Bij EPEX < 6ct laadt de batterij van PV, daarboven gaat PV naar de Grid. Ontladen om 20u, tot het punt dat de batterij nog voldoende energie heeft om de nacht door te komen.
Mij levert dat ruim €3/dag excl energiebelasting op, met 0 verbruik van de Grid. Ik zit daarom ook bij Tibber: zij hebben de hoogste teruglever vergoeding.
Daarvoor zat ik bij Frank Energie, totdat de onbalanshandel onderuit ging als verdienmodel. Daar krijg je netto zo'n 5ct minder bij terugleveren. Het nadeel van de onbalanshandel vond ik de hogere reguliere maandkosten én het feit dat je geen enkele controle over de batterij hebt.

Nb: bij het handelen op onbalans (of eigenlijk handelen in het algemeen) is niet de capaciteit van de batterij van belang, maar het vermogen. Kijk eens op onbalansmarkt.com: dat kun je mooi de verschillen in resultaat zien bij lage en hoge vermogens van batterijen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 19-06-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Anoniem: 503963 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:57:
[...]

Mijn strategie is simpel:
Bij EPEX < 6ct laadt de batterij van PV, daarboven gaat PV naar de Grid. Ontladen om 20u, tot het punt dat de batterij nog voldoende energie heeft om de nacht door te komen.
Mij levert dat ruim €3/dag excl energiebelasting op, met 0 verbruik van de Grid. Ik zit daarom ook bij Tibber: zij hebben de hoogste teruglever vergoeding.
Daarvoor zat ik bij Frank Energie, totdat de onbalanshandel onderuit ging als verdienmodel. Daar krijg je netto zo'n 5ct minder bij terugleveren. Het nadeel van de onbalanshandel vond ik de hogere reguliere maandkosten én het feit dat je geen enkele controle over de batterij hebt.
Kijk dat is goed om te horen 😀 Zou je willen delen hoe je dat hebt ingesteld? 😀
PS heb je bij Tibber via de app ook power up aangevraagd voor AlphaESS? 😀

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 19-06-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tcviper schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Kijk dat is goed om te horen 😀 Zou je willen delen hoe je dat hebt ingesteld? 😀
PS heb je bij Tibber via de app ook power up aangevraagd voor AlphaESS? 😀
Ik stuur de AlphaESS aan met Home Assistant. De app of webpagina gebruik ik niet.
Ik heb uiteraard de power up aangevraagd bij Tibber!

Heb je voldoende opslagruimte om zelfvoorzienend te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Anoniem: 503963 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Ik stuur de AlphaESS aan met Home Assistant. De app of webpagina gebruik ik niet.

Gebruik puur de app inderdaad en Homey plugin.

Nee, ik heb 2 accu's om te beginnen (7,8Kw) om eens te testen, even weer wat sparen en over tijdje uitbreiden. Dus tot die tijd is het als 'backup bij stroom uitval' en om wat piekjes (hoge energie kosten) te compenseren.

PS. ik zie (of ik snap het niet) ook geen optie om de panelen opwek naar minimaal te zetten als de dynamische prijzen - zijn (minus). Enig idee waar dat kan?

[ Voor 14% gewijzigd door tcviper op 19-06-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tcviper schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:38:
[...]

Gebruik puur de app inderdaad en Homey plugin.

Nee, ik heb 2 accu's om te beginnen (7,8Kw) om eens te testen, even weer wat sparen en over tijdje uitbreiden. Dus tot die tijd is het als 'backup bij stroom uitval' en om wat piekjes (hoge energie kosten) te compenseren.

PS. ik zie (of ik snap het niet) ook geen optie om de panelen opwek naar minimaal te zetten als de dynamische prijzen - zijn (minus). Enig idee waar dat kan?
Even voor het juiste begrip: de opslagcapaciteit van de batterij wordt uitgedrukt in Kilowattuur (KWh) , het vermogen in Kilowatt (KW).
Er is een mogelijkheid om via de modbus de PV uit te zetten (als je batterij vol is), dan moeten ze wel DC-gekoppeld zijn. Anders moet je dat in de omvormer van de panelen doen.
Wat is je verbruik/dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Anoniem: 503963 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Even voor het juiste begrip: de opslagcapaciteit van de batterij wordt uitgedrukt in Kilowattuur (KWh) , het vermogen in Kilowatt (KW).
Er is een mogelijkheid om via de modbus de PV uit te zetten (als je batterij vol is), dan moeten ze wel DC-gekoppeld zijn. Anders moet je dat in de omvormer van de panelen doen.
Wat is je verbruik/dag?
Hi, ik vraag me af of ik het dynamische prijzen stuk niet beter uit kan laten voor nu of lager zetten (omdat ik maar 2 accu's heb voor nu) en het puur moet houden op zonne energie laden voor batterij ipv ook laden bij lage prijzen en hoge prijzen direct ontladen, want dat is er heel snel doorheen nu.

Verbruik per dag is ca 26Kwh. Lever nu nog veel terug met 19 panelen. @Anoniem: 503963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:34
@tcviper , wat is veel? 19 panelen is 33kWh op een dag? 26 verbruik. kan je net je accu legen op dure uren. De rest blijf je dan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Dapdodo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:39:
@tcviper , wat is veel? 19 panelen is 33kWh op een dag? 26 verbruik. kan je net je accu legen op dure uren. De rest blijf je dan salderen.
Ja voor nu inderdaad, maar dan heeft het strategie stuk voor dynamische prijzen denk ik 'nog' geen nut nu toch? totdat er meer accu's komen? (start met onladen 3000 w, 20% SOC en opladen 3000w, 98% soc).

[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 21-06-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@tcviper inderdaad nu nog niet echt. Straks is het met een dergelijke verhouding piekscheren op dure uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mmmmm

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 21-06-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Dapdodo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:43:
@tcviper inderdaad nu nog niet echt. Straks is het met een dergelijke verhouding piekscheren op dure uren.
Ja precies thanks 😀 Dan blijft dus alleen mijn vraag wat voor nu de beste settings zijn (voor die strategiewerking) in theorie 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agerb0n
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-07 22:18
Update;
Ik heb 1 week in de AlphaESS app zelf energy verkocht op piekmomenten.
Heb 1 week Nextenergy het “verkopen” laten overnemen door hen het recht te geven op de onbalansmarkt te handelen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat handelen in onbalansmarkt (na 1 week) helemaal niet in mijn voordeel is. Zelf verkopen is in alphaess te automatiseren en hiermee verkocht ik per dag genoeg om mijn gas kosten met 50% per dag te reduceren (uiteraard in de zomer periode). Gemiddeld €0.50-0.70per dag.

Heeft iemand dezelfde ervaring gehad met handelen in onbalans markt bij Nextenergy?
Is terugleveren bij Tibber dan ook veel voordeliger?
Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
ik heb net gemerkt dat de Alpha toch geluid maakt, blijkbaar zit er toch een ventilator in? hij heeft met deze temperaturen moeite blijkbaar en na een paar uur laden is de inverter temperature 55C en maakt ie en flink zoemend geluid dat ik op mijn keukentafel binnen nog kan horen (die zit tegen de muur direct naast de keukentafel namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Agerb0n schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:52:
Update;
Heb 1 week Nextenergy het “verkopen” laten overnemen door hen het recht te geven op de onbalansmarkt te handelen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat handelen in onbalansmarkt (na 1 week) helemaal niet in mijn voordeel is. Zelf verkopen is in alphaess te automatiseren en hiermee verkocht ik per dag genoeg om mijn gas kosten met 50% per dag te reduceren (uiteraard in de zomer periode). Gemiddeld €0.50-0.70per dag.

Heeft iemand dezelfde ervaring gehad met handelen in onbalans markt bij Nextenergy?
Groetjes!
de onbalansmarkt is inderdaad tegenvallend. na epexcorrectie hou ik gemiddeld iets van 1 euro per dag "winst" bij Frank Energie

hier zie je meer praktijkcijfers: https://onbalansmarkt.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Agerb0n schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:52:
Update;

Groetjes!
Ik ben op 8 juni overgestapt van Frank Energie naar Tibber. Ik gebruik geen energie uit het net. Met mijn systeem heb ik een netto resultaat van €3,60/dag. De terugleververgoeding is bij Tibber hetzelfde als de leververgoeding. Nadeel is dat Tibber uitbetaald inclusief energiebelasting, die ik dan door de overproductie van mijn PV deels moet terugbetalen.
Het resultaat is veel beter dan in het 1e halfjaar bij FE, mede doordat ik nu alleen teruglever. Grootste pluspunt (en voor mij doorslaggevend) is de autonomie. De batterij laten besturen door een bedrijf heeft mij nooit gezind, dan koop ik wel aandelen op de beurs. Maar dat is uiteraard heel persoonlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 22-06-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Ik zit nog bij FE mijn tijd even uit vanwege salderen. ik ben in januari bij hun gegaan, dus moet ik volgend januari beslissen zodat de jaarlijkse salderingsberekening voordelig is (vanaf maart was er meer opwek dan verbruik immers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-07 22:41
vraagje: sinds een maand een digitale teller (België - een van de mensen die door de overheid werd opgelicht - maar 7 jaar kunnen terugdraaien..). Nu zie ik dat al mijn productie wordt geinjecteerd, ik verbruik zoveel mogelijk overdag als ik thuis ben, en 's avonds moet ik dus van het net gebruiken en dus betalen.

Ik kijk voor een batterij en komt uit bij alpha ess (7.4kwh - PV vermogen is 3.68kwh).

vraagjes:
1. de (opnieuw) investering waard?
2. kan ik als leek de alpha Ess zelf slim aansturen
3. of koppel ik beter aan FE om slim te sturen (of zicht geen interesse in trade)

bedankt voor jullie deskundigheid!

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Anoniem: 503963 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Ik ben op 8 juni overgestapt van Frank Energie naar Tibber. Ik gebruik geen energie uit het net. Met mijn systeem heb ik een netto resultaat van €3,60/dag. De terugleververgoeding is bij Tibber hetzelfde als de leververgoeding. Nadeel is dat Tibber uitbetaald inclusief energiebelasting, die ik dan door de overproductie van mijn PV deels moet terugbetalen.
Het resultaat is veel beter dan in het 1e halfjaar bij FE, mede doordat ik nu alleen teruglever. Grootste pluspunt (en voor mij doorslaggevend) is de autonomie. De batterij laten besturen door een bedrijf heeft mij nooit gezind, dan koop ik wel aandelen op de beurs. Maar dat is uiteraard heel persoonlijk.
Heb je dan dus in de AlphaESS app de strategiewerking/Intelligente planning dynamische tarieven uit gezet?

Ik ga dat ook es uitzetten want met 2 batterijen heeft dat weinig nut, plus ik wil ze eerder voor backup gebruiken 😀

[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 23-06-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-07 10:03
Hardware: Smile-G3-T10-INV met 12 accu's en Solaredge voor de 16 PV panelen (oost/west)

Ik heb een vraag over de Dispatch Modi / FE.

Ik heb bij FE zelfconsumptie+ draaien. Dan is indien er geen onbalans voordeel is het scenario zelfconsumtie. Er wordt nu echter geen rekening gehouden met de PV opbrengst daardoor lever ik effectief terug. Is mijn verondersdtelling juist dat als ik in mijn setup (dus met externe Solaredge Omvormer, wel in Alpha ESS metering geintegreerd) Mode 3 zou draaien er wel een nul op de meter zou zijn in deze situiatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tcviper schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Heb je dan dus in de AlphaESS app de strategiewerking/Intelligente planning dynamische tarieven uit gezet?
In de AlphaESS app staat alles uit. De dynamische tarieven zie ik niet meer, dat kan te maken hebben met de aansturing die Frank Energie tot 7 juni deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvs1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:05:
Hardware: Smile-G3-T10-INV met 12 accu's en Solaredge voor de 16 PV panelen (oost/west)

Ik heb een vraag over de Dispatch Modi / FE.

Ik heb bij FE zelfconsumptie+ draaien. Dan is indien er geen onbalans voordeel is het scenario zelfconsumtie. Er wordt nu echter geen rekening gehouden met de PV opbrengst daardoor lever ik effectief terug. Is mijn verondersdtelling juist dat als ik in mijn setup (dus met externe Solaredge Omvormer, wel in Alpha ESS metering geintegreerd) Mode 3 zou draaien er wel een nul op de meter zou zijn in deze situiatie?
Dispatch mode 3 (of 5) werkt wel, maar niét als FE bestuurt. Je moet je dan eerst afmelden voor handel. Wat ook kan is in je internet router het MAC-FILTER gebruiken. Hier vul je uiteraard het MAC-adres van je omvormer in. In sommige routers wordt dit ook wel ouderlijk-toezicht genoemd. Hiermee blokkeer je internet verkeer naar je omvormer. Je kunt dan even spelen met de instellingen.
Je blokkeert trouwens ook AlphaESS op deze manier, dat kan gevolgen hebben voor de garantie.
Dit moet je niet doen in pure onbalanshandel: dan overtreed je de regels, omdat FE daarin een bepaald vermogen garandeert naar de opdrachtgever.

Mijn advies is: meldt je af voor handel, en speel een paar dagen (weken) met nul verbruik en terugleveren van je opgeslagen PV bij hoge EPEX-tarieven. Ik heb ook bij FE gezeten en ben begin deze maand overgestapt naar Tibber, omdat voor dit voor mijn specifieke situatie veel gunstiger was. The proof of the pudding.......

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 23-06-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
Dispatch mode 3 (of 5) werkt wel, maar niét als FE bestuurt.
Helder maar de modi op zichzelf zou ook de Solaredge waarde moeten verwerken, want dat gebeurt nu niet met FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvs1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Helder maar de modi op zichzelf zou ook de Solaredge waarde moeten verwerken, want dat gebeurt nu niet met FE
Meld je een dag af voor handel, en draai dan via de AlphaESS aansturing (zonder laden/ontladen), je zult zien dat je dan op zelfconsumptie draait. Dat komt namelijk op hetzelfde neer als mode 3 zelf instellen via modbus. ZC is de default voor de AlphaESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
Anoniem: 503963 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Kun je misschien de HA Automation eens delen?

BVD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-07 11:14
verhto schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:56:
vraagjes:
1. de (opnieuw) investering waard?
2. kan ik als leek de alpha Ess zelf slim aansturen
3. of koppel ik beter aan FE om slim te sturen (of zicht geen interesse in trade)
Mijn bescheiden mening:
1. Hangt af van wat je ermee wil bereiken. Ik heb het systeem zelf niet gekocht in de veronderstelling dat ik het ga terugverdienen, dan kan het hooguit meevallen. Als je het ziet als investering om geld mee te verdienen zijn er manieren met minder risico om datzelfde te doen.
2. Ja, onder andere met Home Assistant kan dat. Een aantal mensen in dit topic doet dat.
3. Dat is een keuze. Wanneer je waarde hecht aan zelf kunnen sturen moet je hem dus juist niet uit handen geven aan Frank Energie. Wanneer je er geen omkijken naar wilt hebben is dat wel een optie.

Mijn advies zou zijn: zet voor jezelf al je prio's op een rijtje en maak op basis daarvan afwegingen of je a) tot aanschaf van een batterij over wil gaan en b) dit dan het systeem voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
bedankt voor jouw antwoord!
voor mij is het niet nodig om geld te verdienen, wil gewoon mijn zonnepanelen laten renderen en niet alles laten injecteren..
Ik wil idd een beetje ontzorgen, nu denk ik teveel aan mijn verbruik en de kost ervan die niet door zonnepanelen worden gedekt, daar waar ik vroeger een terugdraaiende teller had en mij niets moest aantrekken... vandaar FE wel een optie voor mij. Ik had ook een voorstel om via een EMS FLEXIO te werken, maar daar komen maandelijks abonnementskosten bij, wat mij ook afschrikt...

vind het allemaal zeer moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvs1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:35:
[...]

BVD
Staat in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:48
Vraagje ik heb een alphaess systeem smile g3 t10 inverter op 3 fases, beheerd door Frank Energie.
Nu was ik toen straks aan het koken op 3 pitten op mijn inductie plaat en torn sprong de zekering van1 fase van 25a er steeds uit. Bleek dus dat koken met volgas laden dus niet samen gaat. Niet gek met 3.7kw laden en een kookplaat volgas aan... Eerste keer dat me dit overkwam dus was ff puzzelen wat er was.
Maar goed ik vroeg me dus af war kan ik uberhaupt iets instellen dat de batterij beperkt wordt met opladen bij een te hoog verbruik op de fase. Of is dit überhaupt niet mogelijk?

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Louwke schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:24:
Vraagje ik heb een alphaess systeem smile g3 t10 inverter op 3 fases, beheerd door Frank Energie.
Nu was ik toen straks aan het koken op 3 pitten op mijn inductie plaat en torn sprong de zekering van1 fase van 25a er steeds uit. Bleek dus dat koken met volgas laden dus niet samen gaat. Niet gek met 3.7kw laden en een kookplaat volgas aan... Eerste keer dat me dit overkwam dus was ff puzzelen wat er was.
Maar goed ik vroeg me dus af war kan ik uberhaupt iets instellen dat de batterij beperkt wordt met opladen bij een te hoog verbruik op de fase. Of is dit überhaupt niet mogelijk?
welcome to the club:
https://bertha15.wordpress.com/2025/02/15/815/

en ja, sinds de nieuwste app update. zoek in de app naar settings->other settings->maximum current from Gird [literally]

als je die update niet hebt, kan jouw installateur het voor je instellen.

ik heb de mijne op 20A gezet, maar hou rekening mee dat er 10s vertraging is, dus er kan nog steeds overbelasting waarschuwingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
misschien lees ik er overheen... ik bedoel niet een HA Dashboard maar meer de toegepaste automatisering zie ook:

Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:48
kmf schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:51:
[...]

welcome to the club:
https://bertha15.wordpress.com/2025/02/15/815/

en ja, sinds de nieuwste app update. zoek in de app naar settings->other settings->maximum current from Gird [literally]

als je die update niet hebt, kan jouw installateur het voor je instellen.

ik heb de mijne op 20A gezet, maar hou rekening mee dat er 10s vertraging is, dus er kan nog steeds overbelasting waarschuwingen komen.
Thanks die had ik ondertussen ook gevonden. Ben benieuwd of dit eventuele overbelasting inderdaad oplost.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
Louwke schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:59:
[...]

Thanks die had ik ondertussen ook gevonden. Ben benieuwd of dit eventuele overbelasting inderdaad oplost.
Ook eens doorgelezen... interessant ik lees ook:

Zelfconsumptie is een optie
Bij Frank kun je kiezen voor de modus zelfconsumptie+ (ZC+). In deze modus vertoont de accu zijn standaardgedrag en ontlaadt om het huishoudelijk verbruik te compenseren. In mijn geval maakt hij ook gebruik van PV-overschot om op te laden, maar alleen wanneer de teruglevering ongeveer 500 watt of meer is.

FE doet dat bij mij niet en dat is precies mijn ergernis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
jvs1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Ook eens doorgelezen... interessant ik lees ook:

Zelfconsumptie is een optie
Bij Frank kun je kiezen voor de modus zelfconsumptie+ (ZC+). In deze modus vertoont de accu zijn standaardgedrag en ontlaadt om het huishoudelijk verbruik te compenseren. In mijn geval maakt hij ook gebruik van PV-overschot om op te laden, maar alleen wanneer de teruglevering ongeveer 500 watt of meer is.

FE doet dat bij mij niet en dat is precies mijn ergernis...
Dat wAas de werking met de oude ZC+, sinds je maar 1x per dag kan wisselen, werkt dat niet goed meer. punt is, als je in je alpha app ziet dat er vpp is, dan ben je niet 0 op de meter zoals je verwacht. alleen in ZC+ zijn er momenten waarbih Frank de accu even vrijgeeft zodat ie zijn standaard nom-grdrag toont.

conclusie: frank energie werkt niet zoalas je wilt. de resultaten vallen tegen. ik ben weg als de salderingsjaarvoorbij is. dat is na de winter, dus dat is ook laatste kans voor frank als hun beloofde zc+ eindelijk uitkomt. (ik verwacht in de winter veel zc+ te doen)

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 25-06-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
kmf schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Dat wAas de werking met de oude ZC+, sinds je maar 1x per dag kan wisselen, werkt dat niet goed meer. punt is, als je in je alpha app ziet dat er vpp is, dan ben je niet 0 op de meter zoals je verwacht. alleen in ZC+ zijn er momenten waarbih Frank de accu even vrijgeeft zodat ie zijn standaard nom-grdrag toont.

conclusie: frank energie werkt niet zoalas je wilt. de resultaten vallen tegen. ik ben weg als de salderingsjaarvoorbij is. dat is na de winter, dus dat is ook laatste kans voor frank als hun beloofde zc+ eindelijk uitkomt. (ik verwacht in de winter veel zc+ te doen)
precies dat... helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvs1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:35:
[...]

BVD
Ik heb een paar simpele automatiseringen gemaakt in HA, die de batterij om 20u laten ontladen en overdag met PV de batterij weer volladen. Daarbij zorg ik er voor dat er geen verbruik van de Grid is. Daarbij gebruik ik EntsoE voor de EPEX en Solcast PV forecast voor de verwachtte opbrengst PV.
Allemaal houtje-touwtje voor eigen gebruik. Iedereen die een beetje handig is met HA draait zoiets zo in elkaar.
Maar kant-en-klare oplossingen zijn zeker wel te vinden in de HA-community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
In mijn setup staat de Alpha ESS en Solaredge omvormer in het tuinhuis circa 70 meter van de meterkast, er is voor de overdracht een 4x10mm YMVK-AS aangelegd en een utp voor de communicatie.

Gevraagd advies, indien ik gebruik wil maken van een noodstroom scenario:

- welke backupbox zouden jullie adviseren
- waar zou ik deze het beste plaatsen (tuinhuis-meterkast)
- welke kabel ontbreekt (?) of geen voor een noodstroom scenario

Oja het is een noodstroom scenario dus manueel omschakelen geen probleem zegge alsof je de batterij als een aggregaat gebruikt

[ Voor 17% gewijzigd door jvs1 op 27-06-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlteKiet
jvs1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:14:
In mijn setup staat de Alpha ESS en Solaredge omvormer in het tuinhuis circa 70 meter van de meterkast, er is voor de overdracht een 4x10mm YMVK-AS aangelegd en een utp voor de communicatie.

Gevraagd advies, indien ik gebruik wil maken van een noodstroom scenario:

- welke backupbox zouden jullie adviseren
- waar zou ik deze het beste plaatsen (tuinhuis-meterkast)
- welke kabel ontbreekt (?) of geen voor een noodstroom scenario

Oja het is een noodstroom scenario dus manueel omschakelen geen probleem zegge alsof je de batterij als een aggregaat gebruikt
Wij hebben een backup box plus van AlphaESS icm AlphaESS batterij, ook samen met een SolarEdge omvormer.

Die is verbonden zoals in de manual is beschreven: https://7418182.fs1.hubsp...Guide_EN_V02.16082021.pdf

De backupbox plus heeft vijf verbindingen:
- Inverter batterij in (INV-AC)
- Inverter batterij in - voor backup modus (INV-Backup)
- Inverter PV-systeem in (PV-INV)
- Grid (meter <-> backupbox)
- Load (huis <-> backupbox)

Als je 'm in je tuinhuis hangt, heb je dus nog 1 kabel nodig zodat alle stroom vanaf/naar de meter altijd via de backup box gaat.
Als je 'm bij/in de meterkast hangt, heb je dus nog 2 kabels nodig (2e kabel batterij -> box en PV -> box).
Als je de SolarEdge omvormer weghaalt en je zonnepanelen - zo mogelijk - DC aan de Alpha ESS inverter voert, zou je de backup box bij de meterkast kunnen hangen met 1 extra kabel (2e kabel batterij -> box) tussen tuinhuis en huis.

Met de backupbox in huis heb je wat minder verlies, lijkt me. Alle stroom van Grid <-> Load moet anders altijd via het tuinhuis = 140m afleggen. Dat kost je vast een paar %...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Anoniem: 503963 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Ik ben op 8 juni overgestapt van Frank Energie naar Tibber. Ik gebruik geen energie uit het net. Met mijn systeem heb ik een netto resultaat van €3,60/dag.
Hoe kom je eigenlijk aan die 3,60 per dag??Je hebt toch ook 20 kWh waarvan 19 bruikbaar? Als je dan vanwege hoge PV elke dag gratis je Systeem naar 100% kan opladen en op hoge EPEX ontladen dan moet je verkopen voor minimaal 18 cent wat al niet vaak is. Of zie ik iets over het hoofd???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dave Macleod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Hoe kom je eigenlijk aan die 3,60 per dag??Je hebt toch ook 20 kWh waarvan 19 bruikbaar? Als je dan vanwege hoge PV elke dag gratis je Systeem naar 100% kan opladen en op hoge EPEX ontladen dan moet je verkopen voor minimaal 18 cent wat al niet vaak is. Of zie ik iets over het hoofd???
Dat is precies wat ik doe. Mijn bruto resultaat van 8 juni t/m vandaag is €136 met 523KWh. Daar zit ook energiebelasting bij. Zonder energiebelasting is dat momenteel €3,38/dag. Mijn verbruik is 0.
Mijn spread is een SOC van 30-95%, vanwege nachtverbruik.
NB
Bij een batterij van 20KWh heb je geen 19KWh bruikbaar voor een dagelijkse cyclus. Mijn max is 17KWh ('s-middags 95%, 's-morgens 10%). Voor EPEX handel 65% = 13KWh.
Ik wil de batterij namelijk toch wel zo'n 20 jaar gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 29-06-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Nu online
OK, Thanks.
Dan hebben we gewoon een andere rekenmethode. Voor mij is resultaat het verschil tussen het wel en niet hebben en handelen met de batterij. Dus ik tel inderdaad de energiebelasting niet mee, en ook de opbrengst van de PV niet want 523 kWh in 21 dagen "Handel" is volgens mij niet mogelijk, zeker niet met een 30-95% setting.

Maar even een domme vraag van mij kant. Iedereen heeft het over een Back-up box en ik zie af en toe wat fotootjes voorbij komen, van best wel wat grote kasten en bijbehorende prijzen. Maar ik heb werkelijk geen idee wat dat is. Het kan niet een extra kast zijn voor als er een stroomstoring is lijkt me want dat zit al in het basissysteem, en dat werd bij mij bij al bij de originele installatie aangesloten zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dave Macleod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:16:
OK, Thanks.
Dan hebben we gewoon een andere rekenmethode. Voor mij is resultaat het verschil tussen het wel en niet hebben en handelen met de batterij. Dus ik tel inderdaad de energiebelasting niet mee, en ook de opbrengst van de PV niet want 523 kWh in 21 dagen "Handel" is volgens mij niet mogelijk, zeker niet met een 30-95% setting.

Maar even een domme vraag van mij kant. Iedereen heeft het over een Back-up box en ik zie af en toe wat fotootjes voorbij komen, van best wel wat grote kasten en bijbehorende prijzen. Maar ik heb werkelijk geen idee wat dat is. Het kan niet een extra kast zijn voor als er een stroomstoring is lijkt me want dat zit al in het basissysteem, en dat werd bij mij bij al bij de originele installatie aangesloten zonder extra kosten.
Die 523KWh is niet alleen uit de batterij, maar ook overschot buiten de lage EPEX tarieven.
Ik heb een Backup-box die een stuk kleiner is, en gewoon in de meterkast past (die daarvoor wel uitgebreid moet worden).
Met die Backup-box worden de groepen die je er op aansluit voorzien van stroom bij een net-uitval. Bij mij gaat mijn hele huis er op aangesloten worden.
De grote kasten zijn de Backup-box Plus, waar ook automaten ingebouwd zitten, plus een bypass schakeling (als de Inverter evt storing heeft).
Zo'n box is feitelijk niet meer dan een wissel schakelaar tussen grid en backup. Hij zorgt ervoor dat er geen spanning op de grid staat bij een spannings uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Nu online
Anoniem: 503963 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Die 523KWh is niet alleen uit de batterij, maar ook overschot buiten de lage EPEX tarieven.
Ik heb een Backup-box die een stuk kleiner is, en gewoon in de meterkast past (die daarvoor wel uitgebreid moet worden).
Met die Backup-box worden de groepen die je er op aansluit voorzien van stroom bij een net-uitval. Bij mij gaat mijn hele huis er op aangesloten worden.
De grote kasten zijn de Backup-box Plus, waar ook automaten ingebouwd zitten, plus een bypass schakeling (als de Inverter evt storing heeft).
Zo'n box is feitelijk niet meer dan een wissel schakelaar tussen grid en backup. Hij zorgt ervoor dat er geen spanning op de grid staat bij een spannings uitval.
Je prijsopbouw is me nu duidelijk.
We zullen op het moment ook wel dezelfde "oplossing" hebben voor het spannings uitval probleem. Ze hebben bij mij dat kastje aan de linker kant er bij gezet (dit zat bij de prijs inbegrepen). En bij spanningsuitval neemt hij de groepen over van de 1e aardlekschakelaar, dat zijn dus 4 groepen met elk een eigen automaat. Op die 4 groepen zitten dan de essentiele dingen, Ik heb het getest door de hoofdschakelaar uit te zetten, en je hebt als je in de woonkamer zit,niet eens in de gaten dat je een stroomstoring hebt. Dat werkt allemaal wel flitsend. Bedankt voor de uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWJR3F5rTSF0k4pL0TQzvjXM1hU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQwlFJUMqjoDJspUYtVsdF5L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dave Macleod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:53:
[...]

.... Ze hebben bij mij dat kastje aan de linker kant er bij gezet (dit zat bij de prijs inbegrepen). En bij spanningsuitval neemt hij de groepen over van de 1e aardlekschakelaar, dat zijn dus 4 groepen met elk een eigen automaat. ....
Ik zie bij jou links eigenlijk alleen de DTSU-666 meter. Daaronder de aardlek schakelaar voor de inverter.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 29-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Anoniem: 503963 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Ik zie bij jou links eigenlijk alleen de DTSU-666 meter. Daaronder de aardlek schakelaar voor de inverter.
hij maakt blijkbaar gebruik van de ups functie van de alpha. slechts enkele groepen zijn direct daarop
verbonden. de rest zullen gewoon uitvallen, er gaat ook niks het net op in dat geval, dus heb je geen backup box nodig. zelfde als bij de victron systemen eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Nu online
kmf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:21:
[...]

hij maakt blijkbaar gebruik van de ups functie van de alpha. slechts enkele groepen zijn direct daarop
verbonden. de rest zullen gewoon uitvallen, er gaat ook niks het net op in dat geval, dus heb je geen backup box nodig. zelfde als bij de victron systemen eigenlijk.
Helemaal correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat moet toch op één of andere manier met een relais werken, dat omschakelt van grid naar backup (ups). Hebben jullie daar een schematische voorstelling van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Anoniem: 503963 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Dat moet toch op één of andere manier met een relais werken, dat omschakelt van grid naar backup (ups). Hebben jullie daar een schematische voorstelling van?
dat is intern bij de alpha inverter geregeld

nadeel is volgens mij at je zonder backup box geeb peakshaving en load balancing hebt

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 29-06-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Nu online
kmf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:28:
[...]

dat is intern bij de alpha inverter geregeld

nadeel is volgens mij at je zonder backup box geeb peakshaving en load balancing hebt
Er zit wel degelijk loadbalancing op. Peakshaving ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Nu online
Anoniem: 503963 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Nee, er zijn geen extra componenten ingebouwd. Dus veel minder dan een Box doet het niet, vandaar mijn oorspronkelijke vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
Ik heb de gevisualiseerde set-up van de Smile gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FGWEo54hu7DUYKWVs-I1gnLIm0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fe4r4QqNDBhKmANO7BQcrCAJ.png?f=user_large

Zo is het bij mij dus in de basis ook geinstalleerd (voor de PV Inverter is ook nog een 'breaker' en voor de Grid ook) ;enkel de critical loads/de back-up port op de Alpha ESS is dus niet aangesloten.

Ik begrijp nu dat er dan dus een tweede kabel terug moet naar de meterkast om de critical load terug te laten gaan... maar ...

Je kan dus niet op een manier vanaf Critical load naar Grid verbinden (?) zie rode lijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gtzXDkYzMUbppeUgOIys6kkKr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K5MtGopj48fn5P6KDZB6hGCU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:10
Vandaag met een week uitstel door de Navo-top is onze AlphaESS batterij-stack in de garage geplaatst door www.thuisbatterijnedeland.nl.
Morgenochtend worden de 36 PV-panelen erop aangesloten. Was wat miscommunicatie hierover of het wel of niet uitgevoerd moest worden. Maw ze hadden niet de spullen ervoor bij hun. Gelukkig werd het snel door hun opgepakt om het morgen alsnog te doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlaU5DpmjQudMjIOAnIdWAoUaC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfqy4vArCpwJDESQKTTQ7zeI.jpg?f=fotoalbum_large

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ynswFKyP/AD25-F728-EB73-4707-9-D7-C-2-D1-C42-A7-B806-4-5005-c.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZpVJnqQ7/7-E69-C183-77-F6-4806-8975-73-CFA12-FACA8.jpg

ik heb met wled en een stukje overgebleven ledstrip toch maar een statusbalk gemaakt. met home assistant kan ik zien of wat de Alpha doet, opladen, ontladen of slapen.
Wimhaw schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:23:
Vandaag met een week uitstel door de Navo-top is onze AlphaESS batterij-stack in de garage geplaatst door www.thuisbatterijnedeland.nl.
Morgenochtend worden de 36 PV-panelen erop aangesloten. Was wat miscommunicatie hierover of het wel of niet uitgevoerd moest worden. Maw ze hadden niet de spullen ervoor bij hun. Gelukkig werd het snel door hun opgepakt om het morgen alsnog te doen.[Afbeelding]
geen last van de wamte? of nee, dat merk je morgen pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
kmf schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:42:
[Afbeelding] [Afbeelding]

ik heb met wled en een stukje overgebleven ledstrip toch maar een statusbalk gemaakt. met home assistant kan ik zien of wat de Alpha doet, opladen, ontladen of slapen.

[...]

geen last van de wamte? of nee, dat merk je morgen pas
Ben helaas een leek met elektra en programmeren. Heb nog wel een rasp pi liggen om HA erop te zetten. Uitlezen zal me nog wel lukken, maar aansturen zal wel een dingetje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Wimhaw schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Ben helaas een leek met elektra en programmeren. Heb nog wel een rasp pi liggen om HA erop te zetten. Uitlezen zal me nog wel lukken, maar aansturen zal wel een dingetje worden.
wled is nu belachelijk makkelijk te installeren. plug& play haast: https://kno.wled.ge/basics/install-binary/

maar het aansturen adhv de status van de alpha, ja daar ontkom je niet aan om met HA te programmeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
iemand een idee waarom AlphaEss Smile G3 S5 niet kan werken met de EMS van bv FlexiO - Jullix - Harmony?

Is de AlphaEss cloud voldoende om slim te sturen? Of effectief die JABBA nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Wimhaw schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:23:
Morgenochtend worden de 36 PV-panelen erop aangesloten. Was wat miscommunicatie hierover of het wel of niet uitgevoerd moest worden. Maw ze hadden niet de spullen ervoor bij hun. Gelukkig werd het snel door hun opgepakt om het morgen alsnog te doen.[Afbeelding]
Na het aansluiten van de PV-panelen op de omvormer bleek de batterij niet te werken. De linker kolom van mijn instalatie kregen ze wel aan de praat maar de hele stack van 8 batterijen niet.
Ook met online hulp was het niet gelukt.
Vanochtend is er een specialist geweest om te checken wat er aan de hand was. Wat bleek de bovenste thuisbatterij van de rechterkolom bleek stuk te zijn (nieuw uit doos). Kan gebeuren. Gelukkig had die specialist uit voorzorg een reserve meegenomen. Na het plaatsen van de nieuwe batterij werkte de batterij eindelijk. _/-\o_ _/-\o_
Op dit moment wordt die geforceerd opgeladen (PV-stroom en netwerk stroom) waarna de batterij gewoon zijn werk kan doen, zoals bedacht. Zoveel mogelijk PV-stroom gebruiken om het dagelijks gebruik te dekken.
Ben benieuwd!! ThuisbatterijNederland.nl bedankt voor de service en het snel reageren! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 13:01
Ik heb sinds een maandje ook een AlphaESS Smile G3 T20 installatie met 46kwh ish aan batterijen en een backup box plus. Ik heb nog veel moeite dingen slim te krijgen, maar dat is voor latere zorg.

Mijn huidige zorg is de opbrengst: mijn 21,7kwp aan panelen doen veel te weinig. Hoogste piek is 11,5kw. Nu is de installateur en AlphaESS bezig met de situatie maar probeer ik het zelf ook te begrijpen en als vast een plan B en C te maken.

Ik heb 44 panelen van 325wp met een P370 optimizer per paneel waarvan middels een se1000-key safeDC is uitgezet. Daarnaast heb ik nog 15 panelen van 455wp (ook met safedc uitgeschakelde optimizer). Deze zitten logisch over de 3 MPPTs verdeeld.

String 1:
24 panelen van 325wp

String 2:
20 panelen van 325wp

String 3:
15 panelen van 455wp

String 1 doet het redelijk. Die komt misschien een klein beetje te kort. Maar string 2 en 3 doen veel te weinig. Ook de spanning klopt voor geen meter:

PV1 Voltage: 558.0
PV1 Power: 1670 W, Current: 2.99 A
PV2 Voltage: 317.0
PV2 Power: 866 W, Current: 2.73 A
PV3 Voltage: 355.0
PV3 Power: 774 W, Current: 2.18 A

Dat is uiteraard een moment met redelijk weinig zon. Maar het laat wel het probleem zien qua voltage.

Ik heb de installateur gevraagd om te controleren of SafeDC op alle panelen/optimizers echt uit staan en hoeveel optimizers die key dan ziet.

Plan B:
Toch maar terug naar AC koppeling middels een goede se25k inverter. Voordeel: optimizers doen volledig hun ding en je kunt per paneel monitoren. Nadeel: omzet verliezen en eventueel impact op de backup box plus?? Geen idee ...

Plan C:
Alle optimizers by-passen (kost flink arbeid?) en is mogelijk minder efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-07 21:02
Ik heb een aanbod voor een 7,2 kWh Alpha ESS batterij (VEH) voor 4.469 incl. Installatie.

Ik zie zo vlug geen goed prijsoverzicht op internet, iemand een idee of dit een goed aanbod is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Rojado schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:01:
Ik heb een aanbod voor een 7,2 kWh Alpha ESS batterij (VEH) voor 4.469 incl. Installatie.

Ik zie zo vlug geen goed prijsoverzicht op internet, iemand een idee of dit een goed aanbod is?
ja,

spoiler:
meestveelzeggend antwoord dat we kunnen geven zonder aanvuullende info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo

kijk even bij frank energie, dan heb je idee wat de prijzen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw

Er zijn ook andere leveranciers die dit batterijmerk leveren.
Vraag aan hun om een vrijblijvende offerte. Mijn Euro/kWh uur is een stuk lager €433,65per kWh vs jouw aanbieding €620,7 per kWh.
Eigenhuis is niet slecht hoor, maar het kan misschien wel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimPN
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-07 17:51
Mooi forum dit, hoop nuttige info! Ik overweeg een '23,1 kWh AlphaESS thuisbatterij met 10 kW omvormer (SMILE G3-T10)(3-fase)' te laten installeren. Ik heb 14 zonnepanelen via een Enphase systeem met micro-omvormers (ivm schaduw) verdeeld over 3 fasen. Afgelopen 12 maanden was de opbrengst 5800kWh.
Om de accu goed te laten werken heeft hij informatie nodig over het verbruik in huis en zo. Nu las ik dat er een meetsysteem in de meterkast wordt geïnstalleerd. Is dat een set van 3 CT's op de hoofdschakelaar of zo. Hoe doen ze dat en wordt de opbrengst van de PV ook nog apart gemeten?

Zelf gebruik HA om de Enphase uit te lezen en de P1 meter. Ook heb ik nog een eigen Shelly 3EM om de 3 fasen te monitoren direct na de hoofdschakelaar. Dit gebruik ik om loadbalancing naar mijn EV te doen. Mijn oude slimme meter gaf eens in de 10 seconden een meting en de 3EM doet dat veel sneller, ook kun je de power factor zien. Inmiddels is mijn slimme meter vervangen en die geeft frequenter updates af.
Wat ik ook uit jullie ervaring opmaak is dat FE met zijn slimme aansturing toch niet zo slim is. Is dat bij alle gebruikers zo, of gaat het 'fout' bij specifieke installaties. Hoor graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
WimPN schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:02:
Mooi forum dit, hoop nuttige info! Ik overweeg een '23,1 kWh AlphaESS thuisbatterij met 10 kW omvormer (SMILE G3-T10)(3-fase)' te laten installeren. Ik heb 14 zonnepanelen via een Enphase systeem met micro-omvormers (ivm schaduw) verdeeld over 3 fasen. Afgelopen 12 maanden was de opbrengst 5800kWh.
Om de accu goed te laten werken heeft hij informatie nodig over het verbruik in huis en zo. Nu las ik dat er een meetsysteem in de meterkast wordt geïnstalleerd. Is dat een set van 3 CT's op de hoofdschakelaar of zo. Hoe doen ze dat en wordt de opbrengst van de PV ook nog apart gemeten?
Alpha heeft een clamp meter, die installeer je per onderdeel dat je wilt meten. deze gegevens gebruik de Alpha om NoM te werken en de meter is sneller dan de slimme meter. je kan ook een om d e zonnepalen groep doen, als deze ac gekoppeld zijn en je de egegevns in de alpha wil bijhouden. ik heb dat zelf niet, dus de alpha ziet alleen dat er een flinke terugelvering is, en die gebruikt ie evt om op te laden. de alpha weet dus niet of dat van zonnepaneln komt, of van een ander thuisaccu/auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimPN
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-07 17:51
Dat zou dan om de DTSU666-20 gaan, die heeft 2 stel 3 fase CT ingangen. Nu nog even de modbus registers vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Even een vraag, maar misschien weet iemand het hier 😀 Hoe kun je het beste instellen in de AlphaESS app om ervoor te zorgen dat er altijd bijv 50% in blijft zitten voor als de net stroom een keer uitvalt (icm offgrid box)? Welke instelling moet je dan doen? Want er zijn zoveel kleine settings dat ik zelf twijfel 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
tcviper schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:38:
Even een vraag, maar misschien weet iemand het hier 😀 Hoe kun je het beste instellen in de AlphaESS app om ervoor te zorgen dat er altijd bijv 50% in blijft zitten voor als de net stroom een keer uitvalt (icm offgrid box)? Welke instelling moet je dan doen? Want er zijn zoveel kleine settings dat ik zelf twijfel 😛
Discharging Cutoff SOC bij charging/discharging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:17
Heeft alphaess ook mogelijkheden voor krachtigere omvormers dan 10 kw? Bijv 17kw… kan er niks over vinden. En zijn er goede vergelijkingen met sig energy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
n00bCoder schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:26:
Heeft alphaess ook mogelijkheden voor krachtigere omvormers dan 10 kw? Bijv 17kw… kan er niks over vinden. En zijn er goede vergelijkingen met sig energy?
Zeker ik heb er een van 20kw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
De t12:) net gevonden. Kan er alleen geen prijzen van vinden in NL… deze kan ook afgesteld worden op 15kw. Heb je mss een leverancier/prijs ivm 30+kwh aan accu’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
n00bCoder schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:34:
De t12:) net gevonden. Kan er alleen geen prijzen van vinden in NL… deze kan ook afgesteld worden op 15kw. Heb je mss een leverancier/prijs ivm 30+kwh aan accu’s?
Ik probeerde vanaf januari al een T15 te krijgen, met 0 resultaat. Alleen maar levering uitstel.
Denk dat in Nederland alleen <=T10 of T20 beschikbaar zijn. Daartussen is er nog niks.

Ben maar naar een T10 gegaan. Ook ivm stilstandverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
De t20 kan toch gewoon op 15kw worden ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvoM
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-07 11:36
Sinds maart een 30kW AlphaESS met 10kW inverter staan. Eerst met Frank, na tegenvallend resultaat nu met Next en redelijk tevreden over onbalans resultaat. Zelfconsumptie ondersteund Next (nog) niet. Daar stuurt Homey icm HA een en ander aan.

Ik heb echter gedoe met de laadpaal (Zappi). Deze wordt door AlphaESS als reguliere verbruiker gezien. Bij snelladen trekt ie dus de hele accu in no time leeg. Ook kan er niet geautomatiseerd de keuze worden gemaakt wat er met overtollige PV productie moet gebeuren (accu, laadpaal of naar grid). Zijn er gebruikers die in een zelfde plaatje de boel beter geoptimaliseerd krijgen en hoe? Tips welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
yvoM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:36:
Sinds maart een 30kW AlphaESS met 10kW inverter staan. Eerst met Frank, na tegenvallend resultaat nu met Next en redelijk tevreden over onbalans resultaat. Zelfconsumptie ondersteund Next (nog) niet. Daar stuurt Homey icm HA een en ander aan.

Ik heb echter gedoe met de laadpaal (Zappi). Deze wordt door AlphaESS als reguliere verbruiker gezien. Bij snelladen trekt ie dus de hele accu in no time leeg. Ook kan er niet geautomatiseerd de keuze worden gemaakt wat er met overtollige PV productie moet gebeuren (accu, laadpaal of naar grid). Zijn er gebruikers die in een zelfde plaatje de boel beter geoptimaliseerd krijgen en hoe? Tips welkom! :)
Heb op de laadpaal na dezelfde configuratie. Ipv Zappi heb ik een Alfen laadpaal die eigenlijk niet smart wordt ondersteund door AlphaESS.
Laadpaal wordt gewoon als verbruiks punt gezien.
Als ik laad dan probeer ik het nu te doen op momenten dat het zonnig is. Nog niet geautomatiseerd. Bijvoorbeeld: 7kWh komt uit mijn PV-dek en het resterend deel komt uit de batterij met een max van 11kWh op de laadpaal. Meestal rond de 10kWh.
heb nog een standaard e-contract van 1 jaar bij Greenchoice. Geen smart instelling van een dynamisch contract of handelen op de onbalansmarkt. Wel een winst van nu al €200 in 20dgn tijd. Batterij loopt leeg met zo'n 3 tot 4 kWh/uur of meer als de zon minder opbrengt. 1 keer tot nu toe gehad dat de batterij nog op 5% stond, hierdoor een half uurtje stroom uit het net getrokken. Kleine 6kWh.
Per 1 augustus ga ik over naar een dynamischTibber contract. Ben benieuwd hoe dat gaat! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 20:41
Wimhaw schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Heb op de laadpaal na dezelfde configuratie. Ipv Zappi heb ik een Alfen laadpaal die eigenlijk niet smart wordt ondersteund door AlphaESS.
Laadpaal wordt gewoon als verbruiks punt gezien.
Als ik laad dan probeer ik het nu te doen op momenten dat het zonnig is. Nog niet geautomatiseerd. Bijvoorbeeld: 7kWh komt uit mijn PV-dek en het resterend deel komt uit de batterij met een max van 11kWh op de laadpaal. Meestal rond de 10kWh.
heb nog een standaard e-contract van 1 jaar bij Greenchoice. Geen smart instelling van een dynamisch contract of handelen op de onbalansmarkt. Wel een winst van nu al €200 in 20dgn tijd. Batterij loopt leeg met zo'n 3 tot 4 kWh/uur of meer als de zon minder opbrengt. 1 keer tot nu toe gehad dat de batterij nog op 5% stond, hierdoor een half uurtje stroom uit het net getrokken. Kleine 6kWh.
Per 1 augustus ga ik over naar een dynamischTibber contract. Ben benieuwd hoe dat gaat! 8)
Mijn huis wordt eind oktober opgeleverd en ik laat daar dan het volgende plaatsen: AlphaESS SMILE G3-T10 11,4kWh, 3 strings PV panelen op ingebouwde omvormer, een Backupbox plus, een Zaptec Go 2 laadpaal (i.v.m. het snelle schakelen tussen 1 en 3 fasen)

Ik heb alvast EVCC (https://evcc.io/en/) draaien in een docker om het geheel slim aan te gaan sturen op basis van energieprijzen, eigen consumptie, batterij soc, soc van de auto en PV panelen productie (en vele andere variabelen, zie onder 'features' https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-charging). Deze software heeft ook nog eens ondersteuning om mijn warmtepomp slim aan te sturen zodat daar de overtollige energie in opgeslagen kan worden.
Ik heb nog geen ervaring ermee, maar het ziet er echt heel veel belovend uit. En dat voor een bijdrage in de open source ontwikkeling van maar 2$ per maand.
Wellicht is dat voor jullie ook wel een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
WoBoW schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:22:
[...]

Mijn huis wordt eind oktober opgeleverd en ik laat daar dan het volgende plaatsen: AlphaESS SMILE G3-T10 11,4kWh, 3 strings PV panelen op ingebouwde omvormer, een Backupbox plus, een Zaptec Go 2 laadpaal (i.v.m. het snelle schakelen tussen 1 en 3 fasen)

Ik heb alvast EVCC (https://evcc.io/en/) draaien in een docker om het geheel slim aan te gaan sturen op basis van energieprijzen, eigen consumptie, batterij soc, soc van de auto en PV panelen productie (en vele andere variabelen, zie onder 'features' https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-charging). Deze software heeft ook nog eens ondersteuning om mijn warmtepomp slim aan te sturen zodat daar de overtollige energie in opgeslagen kan worden.
Ik heb nog geen ervaring ermee, maar het ziet er echt heel veel belovend uit. En dat voor een bijdrage in de open source ontwikkeling van maar 2$ per maand.
Wellicht is dat voor jullie ook wel een oplossing?
Zou best wel iets op dat gebied willlen doen, maar voor mij is het allemaal abracadabra hoe ik alles aangestuurd kan krijgen. Ben geen programmeur en ook geen E-technicus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Is er eigenlijk een manier om te zien hoeveel cycli er al gebruikt is door de Alpha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
yvoM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:36:

Zelfde opzet, ALPHAESS lader. Zelfde problemen. Daar bovenop vaak fouten in de lader/auto (die direct op de batterij gekoppeld is). Geen oplossing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
@Danzare, Misschien om te overwegen om de lader los te koppelen van de batterij.
Neem aan dat de laadpaal direct op de omvormer is aangesloten en niet op je batterij..
Heb je dit probleem al aangekaart bij je leverancier of aan AlphaESS en zo ja wat was hun reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Danzare, @Wimhaw , @yvoM , @WoBoW :
Sinds gisteren een 15kWh met T10, backup plus en EVC11T laadpaal alles van AlphaEss.
Ook bij mij ging het niet goed:
- BB plus en RS485(PV+GRID-meter) aangesloten op T10. Als we STEDIN voeding eraf deden, ging na 10 sec. de hele batterij uit. Resultaat geen spanning meer, nergens niet.
- Alleen BB plus en geen GRID+PV-meter aangesloten: Noodvoeding schakelt in en blijft op spanning. Maar omdat de autolader zoals op tekening staat voor de BB-plus zit, wordt deze niet gemeten bij het laden van de auto en is er dus geen loadbalancing met de auto. Ondanks dat de auto wel zit aangesloten met datakabel op de T10. En de afgenomen kW vermeld staan in de app.
- Alleen grid, maar voedingen lopen wel over BB-plus (en deze niet op RS485 aangesloten), klapt na 5 sec. de batterij uit en hele huis weer spanningsloos.
De laatste herhaald met alleen de groep van de router actief. Ivm eventuele aardfout, maar probleem hetzelfde.
- Voorstel van installateur om dan de auto ook achter de omvormer te zetten afgewezen ivm niet met 11kW kunnen laden achter de T10 omvormer. Dan kom ik niet verder dan 6kW oid.
- Modbus nog niet aan gekregen, voorlopige conclusie kan dat niet vanuit installer app op mobiel.
- Laadpaal alleen met windows PC kunnen koppelen en niet met installer app.
- Voor wat telt: Zonnepanelen zijn van APS en zitten AC gekoppeld op de BB-plus.

Nog zoekende in alle informatie hoe het nu moet. Het forum is nog maar 10 pagina's dus moet nog wel lukken om dat door te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 23-07-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Heeft er al iemand van jullie een noodstop EPO (emergency power shutdown) op de AUX poort geinstalleerd?
Op welke pennen (4 DIneg, 5 DIpos, 6gnd) en hoe stel je die in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Wimhaw schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:02:
@Danzare, Misschien om te overwegen om de lader los te koppelen van de batterij.
Neem aan dat de laadpaal direct op de omvormer is aangesloten en niet op je batterij..
Heb je dit probleem al aangekaart bij je leverancier of aan AlphaESS en zo ja wat was hun reactie?
Beetje dubbel, zonder onbalansmarkt en aansturing vanuit een energiemaatschappij ga ik er van uit dat ze goed samenwerken. Ee vraag is of dat bij loskoppelen van de omvormer ook nog goed werkt. Moet het nog een keer testen zonder aansturing van FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Dapdodo schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:20:
Heeft er al iemand van jullie een noodstop EPO (emergency power shutdown) op de AUX poort geinstalleerd?
Op welke pennen (4 DIneg, 5 DIpos, 6gnd) en hoe stel je die in?
Emergency Power Off is alleen beschikbaar in Polen en Tsjechie. Dat wordt hem dus niet.
Modbus ziet er veelbelovend uit met de TS als hulp
Nu nog die autolader in orde krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
nadeel vqn backup box: jouw wijk heeft stromstoring. ipv door te gaan met waar je mee bezig ben, ga je checken of je echt offgrid bent en gaat dan door de wijk lopen om te zien of er echt storing is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Ik weet dat er apart topic over energieleveranciers is, maar ik vraag me toch af; welke gebruiken de meesten van jullie? 😀 Ik zit zelf bij Tibber, maar die ondersteunen AlphaESS niet direct nog. Frank wil ik vermijden ivm terugleververgoeding. Welke leveranciers ondersteunen AlphaESS veder nog? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
@tcviper Kijk even op de site van AlphaESS daar staan ze netjes vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Wimhaw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:14:
@tcviper Kijk even op de site van AlphaESS daar staan ze netjes vermeld.
Staat ergens onderaan inderdaad. Thanks.
Zegt alleen nog niks over welke goed zijn en beste integratie hebben.
Jabba bijv kost 9,- per maand en werkt naast energieleverancier, Hegg zegt mij niks en Frank heeft terugleverkosten. Zou willen dat Tibber integratie gaat fixen met Alpha 😀 Of dat je met een tool of service het ding kan laten optimaliseren.

[ Voor 55% gewijzigd door tcviper op 28-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
tcviper schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Staat ergens onderaan inderdaad. Thanks.
Zegt alleen nog niks over welke goed zijn en beste integratie hebben.
Jabba bijv kost 9,- per maand en werkt naast energieleverancier, Hegg zegt mij niks en Frank heeft terugleverkosten. Zou willen dat Tibber integratie gaat fixen met Alpha 😀 Of dat je met een tool of service het ding kan laten optimaliseren.
Zou mooi zijn dat ze inderdaad Tibber integratie krijgen, want die heb ik ook net afgesloten. Per 1-8 ga ik over.
Mij gaat het niet zo zeer om het handelen op de onbalance markt. Heb behoorlijk wat WP liggen op mijn dak en icm met PV wil ik zoveel mogelijk eigen PV energie gebruiken om auto op te laden en viir eigen verbruik. Krijg per oplaad kWh in auto €0,32 vergoeding via de leasemaatschappij terug. Dus efficiënt opladen in auto levert meer terug dan welke andere wijze dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Wimhaw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Zou mooi zijn dat ze inderdaad Tibber integratie krijgen, want die heb ik ook net afgesloten. Per 1-8 ga ik over.
Mij gaat het niet zo zeer om het handelen op de onbalance markt. Heb behoorlijk wat WP liggen op mijn dak en icm met PV wil ik zoveel mogelijk eigen PV energie gebruiken om auto op te laden en viir eigen verbruik. Krijg per oplaad kWh in auto €0,32 vergoeding via de leasemaatschappij terug. Dus efficiënt opladen in auto levert meer terug dan welke andere wijze dan ook.
Klopt en voor nu is Tibber ook prima, alleen als straks het punt komt dat die saldering vervalt, is het wel handig de panelen uit te schakelen automatisch 😀 Maar we wachten het af haha.

Pagina: 1 2 3 Laatste