kmf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
[...]
hoe verwacht je dat we je meer kunnen ertellen dat de gebruiksaanwijzing zobder inzicht in wat je gedaan hebt? bij mij is de kabel van de backup+ box een andere prt dan de lanport
Je hebt gelijk:
- AlphaEss G3-T10 met 15kWh accu (4x3,8) wordt aangegeven als 14,8kWh (juli 2025)
- Laadpaal EVCT11 van AlphaEss
- Backup-plus kast waarop alle automaten zijn aangesloten.
- PV-meter (APS systeem)+Inline (na hoofdschakelaar) op 1xmodbus RS485
Verbindingen achter kap (stekker naam - gaat naar) van onder naar boven.
[ ] BMS - Accu's
[ ] RS485 - laadpaal
[ ] Meter - modbus converter naar pv meter DTS666 en inline meter na hoofdschakelaar DTS666
[ ] Meter2 - leeg Hier wilde ik de Backup-plus box in kwijt
[ ] DRM RRCR - leeg
[ ] Lan - Switch internet
[ ] Aux en aux 1 - leeg was bedoeld voor noodstop vanaf meterkast, maar werkt niet in firmware voor Nederland
Onderste wartel (met tekst RS485 en BMS), kabels laadpaal en Accu's
Middelste wartel (met tekst Grid-CT en PV-CT), kabels modbus meters en backup-plus
Bovenste wartel (met tekst LAN en Aux/DRM), kabel internet
Hieronder het aansluitschema.
De stippellijn van de backup plus is nu los en bezet door de dikke zwarte lijn (PV en HS metingen)
Als ik nu de backup plus op de meter ernaast steek of andersom, gaat noodbedrijf uit met storing.
Maar volgens mij heeft die, de verbinding wel nodig om bij volle accu de PV hardwarematig af te schakelen (niet echt netjes, maar hoop via HA daarvoor al ingegrepen te hebben. Mogelijk is er een conflict in modbus adressen, maar hoe stel ik de backup-plus dan in? Of is het toch TCP/IP protocol?
Dus volgens dit schema zitten de meters gekoppeld. Maar hier zit dan geen backup-box plus.
Waarvan ikzelf eerst nog het idee had dat die back-up box niet nodig is, maar die is dus nodig om de externe PV af te schakelen. En bij onderstaand schema kan die niet laden bij noodbedrijf omdat de Grid er niet is.
[
Voor 23% gewijzigd door
Dapdodo op 10-06-2026 22:36
]