Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik heb dit topic doorgelezen en daar staat veel info op. Toch twijfel ik nog of ik alles goed begrepen heb, vandaar mijn onderstaande vragen.
Ik sta op het punt om een alphaBatterij met 3x9,3 kwh met de T10 aan te schaffen. Verder heb ik 9kwpiek aan zonnepanelen al liggen (ZuidWest) die hier op aangesloten worden plus er komen 6 extra panelen op noordoost die er ook op aangesloten worden.
Ik heb ook een laadpaal die wel aan loadbalancing doet, maar verser niet slim aangestuurd kan worden (newmotion).
Ik twijfel over het volgende: als de salderingsregeling straks eraf is, dan is het natuurlijk vooral interessant om zo veel als mogelijk zonnestroom zelf te gebruiken en vooral zo min mogelijk stroom van het net (want pakweg 14cent energiebelasting die je altijd kwijt bent, onafhankelijk van de marktprijs). Nu zoek is dus een systeem dat slim bedenkt hoeveel zonnestroom ik de komende uren/dagen op ga wekken, om zodoende slim mijn batterij te laden en slim mijn auto te laden. Ik heb nu het idee dat Franke Energie dit niet slim genoeg kan, omdat deze bij een lage prijs gewoon van het net gaat afnemen, ondanks dat dit straks 14c/kwh kost. Dan wil ik liever dat hij slim vooruit kijkt, ziet dat mijn zonnepanelen wat later op de dag/de volgende dag flink gaan opwekken en wacht met laden van mijn accu en auto zodat er zonnestroom in beide kan. Dat bespaart namelijk die 14c belasting per kwh. Alleen ik heb het idee dat het algoritme dit niet doet. En dus gewoon bij lage prijs (€0 marktprijs) voor 14c mijn auto en thuisaccu gaat volpompen.
Klopt dit verhaal? Of is hier wat aan te doen? Of kan ik dan mogelijk beter een andere thuisbatterij nemen, die wel slim vooruit kijkt en daarmee zowel mijn batterij als mijn auto slim met zonnestroom laadt? Ik ben best bereid om ook nog een nieuwe slimme laadpaal aan te schaffen, maar alleen als het dan allemaal optimaal samenwerkt en voorspelt wat mijn PV-systeem gaat doen.
Graag zou ik zelf een 2de module eronder plaatsen. Nu hangt mijne aan de muur. Met nog ruimte eronder. Ik zie dat de modules van boven in de muurbeugel hangt. Dien ik nu alles af te breken, dan beginnen met een nieuwe module eronder en dan weer àlles opbouwen. Of is er een andere manier.
2de vraag. Is het makkelijk om die 2de module te koppelen met de bekabeling?
:strip_exif()/f/image/xx7Tr2dHuPnIlKeOdD4LaQwc.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke vermogens en capaciteiten heb je?Wimhaw schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:57:
@pbleijsw Heb bij ons 2 paneel systemen.
Eentje met 2 strings zonder optimizers en een 2de paneel systeem met optimizers.
De eerste zijn de 2 stringen gewoon aangesloten op de AlphaESS omvormer en het 2de systeem heeft zijn eigen omvormer en wordt uitgelezen via de P1-conectie van je meterkast.
En beide paneelsystemen worden netjes gebruikt om je verbruik te dekken of je batterij ermee op te laden.
Werkt prima samen!
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
1 dek 12 panelen met optimizer Taylors 380WP NO op P1
AlphaESS SMILE-G3-BAT- 8x3.8 kW
SMILE-G3-T10 Omvormer 10 kW
Ja, want het haakt ook in de beugel. Dat principe kant je alleen van onder naar boven.Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:31:
Ik heb hier een AlphaESS G3 met een 3.8kwh pack.
Graag zou ik zelf een 2de module eronder plaatsen. Nu hangt mijne aan de muur. Met nog ruimte eronder. Ik zie dat de modules van boven in de muurbeugel hangt. Dien ik nu alles af te breken, dan beginnen met een nieuwe module eronder en dan weer àlles opbouwen. Of is er een andere manier.
2de vraag. Is het makkelijk om die 2de module te koppelen met de bekabeling?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus het gaat gewoon om onder huidige module een extra te monteren zonder demontage?Dapdodo schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:14:
[...]
Ja, want het haakt ook in de beugel. Dat principe kant je alleen van onder naar boven.
Nee, je moet eerst een beugel op de muur monteren.Gravelist schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Dus het gaat gewoon om onder huidige module een extra te monteren zonder demontage?
Daarna de module erin haken en dekt de verbindingen naar de muur af.
Voor dat inhaken heb je 3cm vrije ruimte erboven nodig.
Dan kan je dus niet eronder hangen, in elke geval niet strak en netjes.
Met 5cm ruimte ertussen kan het wel. Als de kabels dat redden.
Want uiteindelijk kan je er ook een kolom naast zetten, maar dan heb je een aparte set kabels nodig.
Zelf zou ik hem afkoppelen en opnieuw opbouwen van onder naar boven. Het zijn tenslotte allemaal stekkers.
Update: ticket via de app ingediend, daarop kreeg ik terug dat er in de nieuwe versie nog enkele problemen zitten die ze eerst willen verhelpen voordat ze deze naar gebruikers pushen. Nog even geduld hebben dus.
[ Voor 43% gewijzigd door jsiegmund op 12-02-2026 08:37 ]
ik heb nu een contract bij zonneplan en wil Alpha ESS nemen
hoe werkt dat samen? is er ergen een handleding? kan ik bij zonneplan aangeven dat een batterij heb?
zou een uitleg waarderen.
thx
We hebben Dynamic Tariff Scheduling aan staan.
/f/image/R3H9vpwCcL1AUG47CdNMtFXB.png?f=fotoalbum_large)
- De batterij (BAT/Groen) blijft op 4%, ondanks dat er overtallige zonne energie is, dat zou toch gewoon de batterij in moeten gaan? Nu levert die dat terug aan de grid.
- De "cut off SOC" voor discharging staat op 20%, maar hij gaat in de ochtend gewoon naar 4%
- Er staat dat we gebruik maken van VPP, maar we zitten nu nog bij tibber die deze functionaliteit niet aanbied, zou daar iets mis kunnen gaan?
We hebben de vraag uitstaan bij AlphaEss maar ben benieuwd of dit in de lijn van verwachtingen ligt of er echt ergens iets fout gaan
heb je meer info over Dynamc Tariff scheduling? dan? hoe werkt die? laden tijdens goedkope uren (wat is threshold) en daarna? tijdens dure uren, doet is Nom of gaat ie alleen bij hoge prijzen exporteren. zonder rekening te houden met zelfconsumptie? wat Frank Energie dus eigenlijk doet?Teknoman360 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:38:
Als je Dynamic tariff scheduling gebruikt, wordt dat ook gezien als VPP in de app. De cut off wordt doorgaans goed aangehouden, in mijn geval als Frank Energie de batterij aanstuurt. Ik had voordat ik back up box had op 5% cut off staan. Nu ook op 20%.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
:strip_exif()/f/image/j1AgPBi2WmdShHzciQRv2UAl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is bovenstaand. Je bepaalt de boven en ondergrens zelf op basis van percentages. Vervolgens kun je instellen wat hij in die verschillende ranges moet doen:
- Laden, met een gespecificeerd aantal watt
- Ontladen, met een gespecificeerd aantal watt
- "Niks", wat dan weer combineert met de modus om je verbruik op nul te houden
De ontladen optie gebruik ik zelf niet momenteel, dus hij laadt onder een bepaald percentage, effectief op de goedkope momenten. En daarbuiten zorgt hij ervoor dat mijn verbruik nul blijft. De nadelen van deze strategie: hij laadt soms niet op de daadwerkelijk goedkoopste momenten, maar al eerder. En de accu gaat lang niet altijd leeg, of is soms te snel leeg waardoor je op de dure momenten alsnog stroom moet gebruiken of uiteindelijk goedkoop geladen stroom niet hebt teruggegeven aan het net (dat vind ik niet zo'n ramp).
Ik combineer dit met een laadschema voor de auto waardoor die alleen 's nachts laadt. 9 vd 10 keer is dat ook het moment waarom de stroom goedkoop is, daarmee voorkom je dan dat je met het laden van een auto de batterij direct helemaal leegtrekt. Het valt niet altijd perfect samen, meestal wel.
Je ziet dat ik het percentage van de ondergrens op 44% heb staan, dat stel ik soms bij. Zoals je in de screenshot ziet is het vandaag perfect, hij laadt nu op het goedkope moment 's middags even snel bij om op die manier de avondpiek weer goed op te kunnen vangen. In hoeverre dat dit goed uitkomt hangt natuurlijk van de dynamische prijzen af.
[ Voor 10% gewijzigd door jsiegmund op 13-02-2026 13:36 ]
Ik ben op zoek naar een Homey gebruiker met een AlphaESS batterij. Die mijn app kan testen met de batterij. Nou ja....eerst onderzoeken of het kan. Dan bouwen (kan snel) en vervolgens testen.
Dit is mijn app: https://homey.app/nl-nl/a...Laden-voor-ThuisBatterij/
Je kan me bereiken op het forum van de app of via slimladen.app@gmail.com
Of kijk hier even: Ellroe32 in "Het grote Victron aansturing topic"
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Ik denk geen van beideTesio schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:53:
Welke van de twee is juist? Voeding nood-module via de groepenkast in de garage, of moet deze direct zonder afsplitsing vanuit de hoofdgroepenkast in de meterkast? Bedankt.
[Afbeelding]
https://www.alphaess.it/P...ENSMILEG3V01.14082023.pdf
Helemaal aan het eind, het bij jouw passende schema zoeken en dan terug tekenen naar jouw kasten.
blz 3 https://7418182.fs1.hubsp...Guide_EN_V02.16082021.pdf
[ Voor 19% gewijzigd door Dapdodo op 19-02-2026 22:49 ]
GevondenEllroe32 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:02:
Goedenavond,
Ik ben op zoek naar een Homey gebruiker met een AlphaESS batterij. Die mijn app kan testen met de batterij. Nou ja....eerst onderzoeken of het kan. Dan bouwen (kan snel) en vervolgens testen.
Dit is mijn app: https://homey.app/nl-nl/a...Laden-voor-ThuisBatterij/
Je kan me bereiken op het forum van de app of via slimladen.app@gmail.com
Of kijk hier even: Ellroe32 in "Het grote Victron aansturing topic"
Nog wel in beta vorm. Dit is een eerste versie.
[ Voor 19% gewijzigd door Ellroe32 op 21-02-2026 12:31 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Kunnen de Huawei optimizers tussen de panelen en de T10 blijven zitten of moet ik ze fysiek verwijderen?Luckeh schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:57:
[...]
Ik vroeg het CoPilot en die gaf als antwoord nee:
[...]
Ze werken dan wel niet maar blokkeren ze niet de werking van de panelen?
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

tot nu toe wel positief dat de Alpha "logisch" reageert.
iemand anders de Alpha aangesloten op Predbat om het geheel zelf te EMSen? https://springfall2008.github.io/batpred/
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
opladen op commando lukt. NOM forceren ook, maar weet iemand welke dispatch mode ik moet gebruiken om de accu te laten stoppen met ontladen EN laden?
--- dispatch mode 2+ 0W power combo dus.
[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 24-02-2026 16:29 ]
Handleiding voor gebruik van AlphaESS
Doel
Optimaal besparen op stroomkosten door slim gebruik van:- dynamische stroomprijzen
- zelfconsumptie (eigen opwek zo veel mogelijk zelf gebruiken)
- automatische sturing via de AlphaESS app
- manuele bediening via Home Assistant + Alpha Modbus integratie
Uitgangspunt
Standaard werkt de AlphaESS vaak op:- NOM (Nul Op de Meter): verbruik compenseren met de accu
- automatisch laden bij teruglevering (PV-overschot)
NOM alleen laten werken als dat financieel gunstig is
niet onnodig laden op ongunstige prijsmomenten
bewust accucapaciteit overhouden voor zelfconsumptie en piekuren
De strategie in het kort
De aanpak bestaat uit vier onderdelen:- Goedkoop laden wanneer de stroomprijs echt laag is
- Ontladen alleen bij hoge prijs (piekmomenten)
- Buiten die momenten vooral zelfconsumptie/NOM
- Met Home Assistant tijdelijk pauzeren (idle) als prijzen laag zijn, zodat de Alpha even niets doet
Deel 1 – Automatische instelling via de AlphaESS app
Belangrijk: Dynamic Scheduling en normale scheduling niet tegelijkVoor gebruik van Dynamic Scheduling in de AlphaESS app geldt:
- Dynamic Scheduling AAN
- Normale Scheduling UIT
Winterstrategie (weinig tot geen PV)
In de winter is er vaak weinig zonneproductie. De optimalisatie draait dan vooral op dynamische tarieven.Dynamic Scheduling instellen
In de AlphaESS app worden prijsgrenzen ingesteld:Lage prijs grens (%)
Hoge prijs grens (%)
De logica is dan:
onder de lage grens = goedkope stroom
tussen lage en hoge grens = normale prijs
boven de hoge grens = dure stroom
Acties instellen per prijszone
Per prijszone kunnen acties worden ingesteld, bijvoorbeeld:
Lage prijzen
Laden met een ingesteld vermogen (kW) tot een ingesteld SOC (%)Voorbeeldstrategie:
alleen laden in de laagste 10% van de prijzen
laden met 10 kW laden tot gewenst SOC
In de praktijk kan de Alpha dan in ongeveer 1–2 uur vol raken bij zeer lage prijzen.
Normale prijzen
neutraal gedrag / standaard werkinggeen agressief laden of ontladen
Hoge prijzen
Ontladen met begrensd vermogen tot een minimum-SOC of doel-SOCVoorbeeldstrategie:
alleen ontladen boven 95% prijssegment ontladen met 5 kW= kort ontladen tijdens grote prijspieken
Deze keuze voorkomt dat de accu te snel leegloopt, zodat er energie beschikbaar blijft voor zelfconsumptie later op de dag.
Waarom niet maximaal ontladen?
Het doel is niet alleen “handelen” op prijsverschillen, maar vooral:- zelfconsumptie maximaliseren
- netafname verminderen
- toch voldoende buffer houden voor later
Deel 2 – Handmatige/automatische bijsturing via Home Assistant
Waarom Home Assistant toevoegen?De AlphaESS app regelt al veel, maar Home Assistant maakt het mogelijk om slimmer te pauzeren op specifieke momenten.
Een praktische truc is om de Alpha tijdens bepaalde goedkope uren tijdelijk op idle te zetten, zodat het systeem niet in een ongewenste stand gaat laden/ontladen of NOM-acties uitvoert.
Doel van de Home Assistant automatisering
Als een uur behoort tot de goedkoopste uren van de dag (bijvoorbeeld de goedkoopste 5 uur), dan kan Home Assistant:de Alpha op Dispatch mode 2 zetten met 0 kW voor een ingestelde tijd (X minuten)
Effect:
de Alpha wordt tijdelijk gepauzeerd (idle), buiten die periode gaat de Alpha weer terug naar de normale NOM werking
Zo blijft de app-strategie leidend, maar wordt op specifieke uren extra controle toegevoegd.
Praktische logica
In goedkope uren (bijvoorbeeld 10–25% prijsrange)Home Assistant zet de Alpha tijdelijk op idle
dit gebeurt via dispatch mode 2 + 0 kW
voor een beperkte tijd (bijv. 15, 30 of 60 minuten)
Buiten goedkope uren
de Alpha werkt weer normaal
NOM wordt weer actief
Dynamic Scheduling in de Alpha app bepaalt laden/ontladen
Deze aanpak voorkomt onnodige acties tijdens prijsdalingen, terwijl het automatische gedrag verder behouden blijft.
Deel 3 – PV-overschot en zelfconsumptie
Wat gebeurt er bij zonne-overschot?Bij PV-overschot gaat de energie normaal gesproken automatisch naar de accu. Dat is gunstig, want het verhoogt de zelfconsumptie.
Zolang de Alpha niet in een geforceerde stand staat die laden blokkeert, blijft dit gewoon werken.
Belangrijk aandachtspunt
De dispatch/idle-automatisering via Home Assistant moet tijdelijk zijn en daarna netjes terugschakelen. Dan blijft de PV-logica van AlphaESS intact.
Aanbevolen instellingen (samengevat)
AlphaESS appDynamic Scheduling: AAN
Normale Scheduling: UIT
Prijszones (voorbeeld)
Laag: alleen laden in de goedkoopste uren (bijv. onderste 10%)
Normaal: neutraal gedrag
Hoog: ontladen alleen bij duidelijke pieken (bijv. boven 95%)
Vermogens (voorbeeld)
Laden: tot ca. 10 kW
Ontladen: ca. 5 kW
SOC-doelen: zo instellen dat er buffer overblijft voor zelfconsumptie
Home Assistant
Bij goedkope uren tijdelijk idle/pauze
via dispatch mode 2 + 0 kW
voor X minuten
daarna terug naar normale Alpha-werking
Voorbeeldscenario (winterdag)
Een typische winterdag kan er zo uitzien:
In de nacht of vroege ochtend zijn de prijzen zeer laag
Dynamic Scheduling detecteert dat de prijs onder de lage grens valt
De accu laadt snel op (bijv. 10 kW) tot het ingestelde SOC
Home Assistant kan tijdens geselecteerde goedkope uren tijdelijk idle activeren (dispatch mode 2, 0 kW)
Overdag draait de Alpha vooral op zelfconsumptie/NOM
Bij een echte prijspiek (boven 95%) ontlaadt de accu kort (bijv. 5 kW)
Er blijft voldoende energie over voor later verbruik in huis
Dit zorgt voor een goede balans tussen prijsoptimalisatie en praktisch gebruik.
Belangrijke aandachtspunten
1. Niet te agressief ontladen
Te vroeg of te diep ontladen kan ertoe leiden dat later op de dag weer duur stroom moet worden ingekocht.
2. Home Assistant en Alpha app moeten samenwerken
Home Assistant moet alleen tijdelijk ingrijpen en daarna de besturing weer teruggeven aan de AlphaESS-logica.
3. Begin met korte testperiodes
Start met:
korte idle-duur
beperkte ontlaadvensters
monitoring/logging in Home Assistant
Daarna kunnen de grenzen en vermogens stap voor stap worden verfijnd.
Conclusie
Deze aanpak is sterk omdat twee doelen tegelijk worden bereikt:
besparen via dynamische prijzen
zelfconsumptie maximaliseren
De AlphaESS app verzorgt de basis via Dynamic Scheduling. Home Assistant voegt extra finesse toe met tijdelijke pauzes (idle) op geselecteerde uren. Daardoor blijft de standaard NOM/PV-logica bruikbaar, terwijl de accu beter inspeelt op prijsverschillen.
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 24-02-2026 19:23 ]
Ik ben nieuw in de dit draadje, en wist niet dat er een apart topic was
Ik heb de volgende installatie
3x SMILE-G3-T4-INV 3,8Kw
met 10x450 wp panelen uit 2024
en 7x250 wp panelen uit 2013 met SMA Sunny boy omvormer
De alpha omgeving/omvormer telt netjes het vermogen op van beide installaties, ook het overschot uit de oude installatie uit 2013 word opgeslagen in de batterij.
Echter heb ik een paar vragen.
1.
Omdat de 2 PV installaties aan elkaar gekoppeld zijn, is dan de SMA omvormer dan nog wel nodig?
Maw. kan die AlphaEss omvormer ook de oude installatie aansturen, mocht de Sunny Boy stuk gaan (deze is dus inmiddels 13 jaar oud)
2.
UPS/Backup functie.
Wat gebeurd er als de stroom uitvalt, neemt de AlphaEss installatie de stroom voorziening over? (zij het beperkt?)
Ik heb geen backup box, maar er is wel een UPS schuifje in de app
Want als ik 10kw in de batterij heb zitten, en de stroom valt uit, word die 10kw in de batterij niet gebruikt?
Die backup box, duur grapje?
En is dat zelf aan te sluiten?
3.
Ik gebruik HomeWizzard, is er een mogelijkheid om de omvormer/installatie in die app te krijgen?
De SMA kon ik daar in toevoegen.
4.
De app heeft sinds een paar maanden een grafische fluke
- Ios 26
- Laatste versie AlphaEss App
Zien jullie dit gedrag ook?
Beeld is voor enkele seconde half, voor dat de app laadt.(dit was nooit een probleem) en ook even 0% info
/f/image/8MOn4HQA77Jm1CwEWzR0N4ph.png?f=fotoalbum_large)
Dit verzoek is ook bij Solshare uitgezet.
Mijn ervaring met SolShare is overigens redelijk positief.
Met de installateur tevens erg slecht (was proefkonijn, en bijna 1 jaar zitten klooien voor het helemaal goed werkte)
4.
Door het gedoe met de installateur, hebben we in het begin gehad, dat automaten in de (afgesloten) batterijen zelf op Off gingen. Terwijl de installateur beweerde dat dit nooit vanzelf zou gaan (vermoedelijke oorzaak zaken verkeerd aangesloten, met ?kortsluiting? als gevolg, en de automaat (door aardlek) uit?)
Uiteindelijk waren zaken ook verkeerd aangesloten (door onkunde, en onvoldoende kennis bij de monteurs)
Kan het zo zijn, dat de automaten zelf (door wat voor reden dan ook) op Off gaan?
Dit is 2x gebeurd, en was ik niet blij mee, aangezien de kappen met die fijne torx schroeven gemonteerd zijn, en erg lastig weer terug te plaatsen.
Veel vragen, en heb dit draadje doorgelezen, maar vind volgensmij geen antwoord op mijn vragen (backup box deels, maar kom er niet helemaal uit)
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Goed verhaal dank voor de goede uitleg.kmf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:19:
ik heb mijn bevindingen samengevat tot zoiets, ik mis namelijk bij Alpha een praktische handleiding gebaseerd op strategie. op en aanmerkingen? dan kan ik het toevoegen aan de TSHandleiding voor gebruik van AlphaESS
Doel
Optimaal besparen op stroomkosten door slim gebruik van:Deze aanpak combineert prijsoptimalisatie met comfort: de accu werkt zoveel mogelijk automatisch, maar kan via Home Assistant tijdelijk worden bijgestuurd wanneer dat financieel gunstiger is.
- dynamische stroomprijzen
- zelfconsumptie (eigen opwek zo veel mogelijk zelf gebruiken)
- automatische sturing via de AlphaESS app
- manuele bediening via Home Assistant + Alpha Modbus integratie
Uitgangspunt
Standaard werkt de AlphaESS vaak op:Dat gedrag is in veel situaties prima, maar bij dynamische prijzen is het niet altijd optimaal. De kern van de strategie is daarom:
- NOM (Nul Op de Meter): verbruik compenseren met de accu
- automatisch laden bij teruglevering (PV-overschot)
NOM alleen laten werken als dat financieel gunstig is
niet onnodig laden op ongunstige prijsmomenten
bewust accucapaciteit overhouden voor zelfconsumptie en piekurenDe strategie in het kort
De aanpak bestaat uit vier onderdelen:Zo blijft de accu in de basis zelfstandig werken, terwijl de besturing op belangrijke momenten wordt verfijnd.
- Goedkoop laden wanneer de stroomprijs echt laag is
- Ontladen alleen bij hoge prijs (piekmomenten)
- Buiten die momenten vooral zelfconsumptie/NOM
- Met Home Assistant tijdelijk pauzeren (idle) als prijzen laag zijn, zodat de Alpha even niets doet
Deel 1 – Automatische instelling via de AlphaESS app
Belangrijk: Dynamic Scheduling en normale scheduling niet tegelijk
Voor gebruik van Dynamic Scheduling in de AlphaESS app geldt:Als beide actief zijn, kunnen instellingen elkaar tegenwerken. Je krijgt dan bij Dynamic scheduling te zien dat deze uitgeschakeld is.
- Dynamic Scheduling AAN
- Normale Scheduling UIT
Winterstrategie (weinig tot geen PV)
In de winter is er vaak weinig zonneproductie. De optimalisatie draait dan vooral op dynamische tarieven.Dynamic Scheduling instellen
In de AlphaESS app worden prijsgrenzen ingesteld:
Lage prijs grens (%)
Hoge prijs grens (%)
De logica is dan:
onder de lage grens = goedkope stroom
tussen lage en hoge grens = normale prijs
boven de hoge grens = dure stroom
Acties instellen per prijszone
Per prijszone kunnen acties worden ingesteld, bijvoorbeeld:Lage prijzen
Laden met een ingesteld vermogen (kW) tot een ingesteld SOC (%)
Voorbeeldstrategie:
alleen laden in de laagste 10% van de prijzen
laden met 10 kW laden tot gewenst SOC
In de praktijk kan de Alpha dan in ongeveer 1–2 uur vol raken bij zeer lage prijzen.Normale prijzen
neutraal gedrag / standaard werking
geen agressief laden of ontladenHoge prijzen
Ontladen met begrensd vermogen tot een minimum-SOC of doel-SOC
Voorbeeldstrategie:
alleen ontladen boven 95% prijssegment ontladen met 5 kW= kort ontladen tijdens grote prijspieken
Deze keuze voorkomt dat de accu te snel leegloopt, zodat er energie beschikbaar blijft voor zelfconsumptie later op de dag.Waarom niet maximaal ontladen?
Het doel is niet alleen “handelen” op prijsverschillen, maar vooral:Daarom is het logisch om alleen bij echte pieken te ontladen en niet bij elke hogere prijs.
- zelfconsumptie maximaliseren
- netafname verminderen
- toch voldoende buffer houden voor later
Deel 2 – Handmatige/automatische bijsturing via Home Assistant
Waarom Home Assistant toevoegen?
De AlphaESS app regelt al veel, maar Home Assistant maakt het mogelijk om slimmer te pauzeren op specifieke momenten.
Een praktische truc is om de Alpha tijdens bepaalde goedkope uren tijdelijk op idle te zetten, zodat het systeem niet in een ongewenste stand gaat laden/ontladen of NOM-acties uitvoert.Doel van de Home Assistant automatisering
Als een uur behoort tot de goedkoopste uren van de dag (bijvoorbeeld de goedkoopste 5 uur), dan kan Home Assistant:
de Alpha op Dispatch mode 2 zetten met 0 kW voor een ingestelde tijd (X minuten)
Effect:
de Alpha wordt tijdelijk gepauzeerd (idle), buiten die periode gaat de Alpha weer terug naar de normale NOM werking
Zo blijft de app-strategie leidend, maar wordt op specifieke uren extra controle toegevoegd.Praktische logica
In goedkope uren (bijvoorbeeld 10–25% prijsrange)
Home Assistant zet de Alpha tijdelijk op idle
dit gebeurt via dispatch mode 2 + 0 kW
voor een beperkte tijd (bijv. 15, 30 of 60 minuten)
Buiten goedkope uren
de Alpha werkt weer normaal
NOM wordt weer actief
Dynamic Scheduling in de Alpha app bepaalt laden/ontladen
Deze aanpak voorkomt onnodige acties tijdens prijsdalingen, terwijl het automatische gedrag verder behouden blijft.Deel 3 – PV-overschot en zelfconsumptie
Wat gebeurt er bij zonne-overschot?
Bij PV-overschot gaat de energie normaal gesproken automatisch naar de accu. Dat is gunstig, want het verhoogt de zelfconsumptie.
Zolang de Alpha niet in een geforceerde stand staat die laden blokkeert, blijft dit gewoon werken.
Belangrijk aandachtspunt
De dispatch/idle-automatisering via Home Assistant moet tijdelijk zijn en daarna netjes terugschakelen. Dan blijft de PV-logica van AlphaESS intact.Aanbevolen instellingen (samengevat)
AlphaESS app
Dynamic Scheduling: AAN
Normale Scheduling: UIT
Prijszones (voorbeeld)
Laag: alleen laden in de goedkoopste uren (bijv. onderste 10%)
Normaal: neutraal gedrag
Hoog: ontladen alleen bij duidelijke pieken (bijv. boven 95%)
Vermogens (voorbeeld)
Laden: tot ca. 10 kW
Ontladen: ca. 5 kW
SOC-doelen: zo instellen dat er buffer overblijft voor zelfconsumptie
Home Assistant
Bij goedkope uren tijdelijk idle/pauze
via dispatch mode 2 + 0 kW
voor X minuten
daarna terug naar normale Alpha-werking
Voorbeeldscenario (winterdag)
Een typische winterdag kan er zo uitzien:
In de nacht of vroege ochtend zijn de prijzen zeer laag
Dynamic Scheduling detecteert dat de prijs onder de lage grens valt
De accu laadt snel op (bijv. 10 kW) tot het ingestelde SOC
Home Assistant kan tijdens geselecteerde goedkope uren tijdelijk idle activeren (dispatch mode 2, 0 kW)
Overdag draait de Alpha vooral op zelfconsumptie/NOM
Bij een echte prijspiek (boven 95%) ontlaadt de accu kort (bijv. 5 kW)
Er blijft voldoende energie over voor later verbruik in huis
Dit zorgt voor een goede balans tussen prijsoptimalisatie en praktisch gebruik.
Belangrijke aandachtspunten
1. Niet te agressief ontladen
Te vroeg of te diep ontladen kan ertoe leiden dat later op de dag weer duur stroom moet worden ingekocht.
2. Home Assistant en Alpha app moeten samenwerken
Home Assistant moet alleen tijdelijk ingrijpen en daarna de besturing weer teruggeven aan de AlphaESS-logica.
3. Begin met korte testperiodes
Start met:
korte idle-duur
beperkte ontlaadvensters
monitoring/logging in Home Assistant
Daarna kunnen de grenzen en vermogens stap voor stap worden verfijnd.
Conclusie
Deze aanpak is sterk omdat twee doelen tegelijk worden bereikt:
besparen via dynamische prijzen
zelfconsumptie maximaliseren
De AlphaESS app verzorgt de basis via Dynamic Scheduling. Home Assistant voegt extra finesse toe met tijdelijke pauzes (idle) op geselecteerde uren. Daardoor blijft de standaard NOM/PV-logica bruikbaar, terwijl de accu beter inspeelt op prijsverschillen.
misschien dat jij en @SaaX kunnen samenwerken, hij is de ontwikkelaar van de modbus/homeassistant aansturen van de ALphaESSjjmelse schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:30:
Hoi, ik heb het afgelopen jaar om diverse redenen een eigen besturing geschreven voor mijn AlphaESS thuisbatterij. Heb de boel maar ff op een website gezet: www.alphaesscontrol.nl . Je kunt mijn code kosteloos downloaden als je wil (en als je een beetje technisch bent, want het is in C geschreven en het draait op Ubuntu…:-)
how about integartion with predbat?SaaX schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:07:
We already do 😉
Om antwoorden te geven op je vragen:Juan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:49:
Hi,
Ik ben nieuw in de dit draadje, en wist niet dat er een apart topic was
Ik heb de volgende installatie
3x SMILE-G3-T4-INV 3,8Kw
met 10x450 wp panelen uit 2024
en 7x250 wp panelen uit 2013 met SMA Sunny boy omvormer
De alpha omgeving/omvormer telt netjes het vermogen op van beide installaties, ook het overschot uit de oude installatie uit 2013 word opgeslagen in de batterij.
Echter heb ik een paar vragen.
1.
Omdat de 2 PV installaties aan elkaar gekoppeld zijn, is dan de SMA omvormer dan nog wel nodig?
Maw. kan die AlphaEss omvormer ook de oude installatie aansturen, mocht de Sunny Boy stuk gaan (deze is dus inmiddels 13 jaar oud)
2.
UPS/Backup functie.
Wat gebeurd er als de stroom uitvalt, neemt de AlphaEss installatie de stroom voorziening over? (zij het beperkt?)
Ik heb geen backup box, maar er is wel een UPS schuifje in de app
Want als ik 10kw in de batterij heb zitten, en de stroom valt uit, word die 10kw in de batterij niet gebruikt?
Die backup box, duur grapje?
En is dat zelf aan te sluiten?
3.
Ik gebruik HomeWizzard, is er een mogelijkheid om de omvormer/installatie in die app te krijgen?
De SMA kon ik daar in toevoegen.
4.
De app heeft sinds een paar maanden een grafische fluke
- Ios 26
- Laatste versie AlphaEss App
Zien jullie dit gedrag ook?
Beeld is voor enkele seconde half, voor dat de app laadt.(dit was nooit een probleem) en ook even 0% info
[Afbeelding]
Dit verzoek is ook bij Solshare uitgezet.
Mijn ervaring met SolShare is overigens redelijk positief.
Met de installateur tevens erg slecht (was proefkonijn, en bijna 1 jaar zitten klooien voor het helemaal goed werkte)
4.
Door het gedoe met de installateur, hebben we in het begin gehad, dat automaten in de (afgesloten) batterijen zelf op Off gingen. Terwijl de installateur beweerde dat dit nooit vanzelf zou gaan (vermoedelijke oorzaak zaken verkeerd aangesloten, met ?kortsluiting? als gevolg, en de automaat (door aardlek) uit?)
Uiteindelijk waren zaken ook verkeerd aangesloten (door onkunde, en onvoldoende kennis bij de monteurs)
Kan het zo zijn, dat de automaten zelf (door wat voor reden dan ook) op Off gaan?
Dit is 2x gebeurd, en was ik niet blij mee, aangezien de kappen met die fijne torx schroeven gemonteerd zijn, en erg lastig weer terug te plaatsen.
Veel vragen, en heb dit draadje doorgelezen, maar vind volgensmij geen antwoord op mijn vragen (backup box deels, maar kom er niet helemaal uit)
1) Nee, niet nodig. Je kan heel veel panelen koppelen aan je Alpha omvormer.
2) Bij stroomuitval werkt de batterij in UPS modus, je kan via uitgang een stekkerdoos plaatsen om stroom te benutten. Niet zo uitgebreid als een Backup Box Plus uiteraard, die je hele huis van noodstroom kan voorzien. Mijn Backup Box Plus was 1250 euro incl. montage. Ik zal de montage aan vaklui over laten!
3) Nee, nog niet mogelijk.
4) Ja, dat zie ik ook. Heb er weinig last van.
Zoheey! Dit is vet gedaan! Mooie site, goede uitleg en zou het super graag eens testen. Chapeau!jjmelse schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:30:
Hoi, ik heb het afgelopen jaar om diverse redenen een eigen besturing geschreven voor mijn AlphaESS thuisbatterij. Heb de boel maar ff op een website gezet: www.alphaesscontrol.nl . Je kunt mijn code kosteloos downloaden als je wil (en als je een beetje technisch bent, want het is in C geschreven en het draait op Ubuntu…:-)
Echter, zou je misschien ook wat kunnen schrijven op je site hoe ik je code kan draaien (op een Raspberry PI bijvoorbeeld)? Misschien lees ik erover heen, maar dit zou mij (en waarschijnlijk ook een hoop anderen) helpen om van je mooie tooltje gebruik te maken.
Dank alvast!
Dank voor de korte en duidelijke reactie.. die UPS aansluiting, die zit aan de zijkant of zo? achter de kappen?Teknoman360 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:04:
[...]
Om antwoorden te geven op je vragen:
1) Nee, niet nodig. Je kan heel veel panelen koppelen aan je Alpha omvormer.
2) Bij stroomuitval werkt de batterij in UPS modus, je kan via uitgang een stekkerdoos plaatsen om stroom te benutten. Niet zo uitgebreid als een Backup Box Plus uiteraard, die je hele huis van noodstroom kan voorzien. Mijn Backup Box Plus was 1250 euro incl. montage. Ik zal de montage aan vaklui over laten!
3) Nee, nog niet mogelijk.
4) Ja, dat zie ik ook. Heb er weinig last van.
Update:
Deels bovenstaand beantwoord.. weet ik iig wat ik nodig heb, zal eens kijken waar ik die aansluiting zie.
[ Voor 7% gewijzigd door Juan op 26-02-2026 15:37 ]
Ja, hmm. Wat je zou moeten doen is 1. een vorm van Linux installeren op je RPi, 2. een compiler en alle open source libraries installeren en 3. een Integrated Development Environment installeren, zoals Visual Studio Code (VSCode). Hoe je dat allemaal doet kun je overal op internet vinden, chatgpt vertelt het je ook vrij precies. Daarna compileer je mijn source files tot een binary, maak je de directory structuur aan, zet de binary in de bin directory en draaien maar. Maar wellicht makkelijker/beter is zo'n Intel NUC aanschaffen (ik heb 'm zelf vorig jaar refurbished gekocht voor 80 euro, met SSD, prachtige kleine, krachtige doosjes!).Innomine schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Zoheey! Dit is vet gedaan! Mooie site, goede uitleg en zou het super graag eens testen. Chapeau!![]()
Echter, zou je misschien ook wat kunnen schrijven op je site hoe ik je code kan draaien (op een Raspberry PI bijvoorbeeld)? Misschien lees ik erover heen, maar dit zou mij (en waarschijnlijk ook een hoop anderen) helpen om van je mooie tooltje gebruik te maken.
Dank alvast!
Do you know of any instructions on how to properly (and safely) do this? I'd be interested as well to have a 220 outlet for 'just in case' scenarios.SaaX schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:01:
@Innomine the most important thing you'll need is the backup port plug:
[Afbeelding]
Thanks! Ik zal eens wat gaan pielenjjmelse schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:46:
[...]
Ja, hmm. Wat je zou moeten doen is 1. een vorm van Linux installeren op je RPi, 2. een compiler en alle open source libraries installeren en 3. een Integrated Development Environment installeren, zoals Visual Studio Code (VSCode). Hoe je dat allemaal doet kun je overal op internet vinden, chatgpt vertelt het je ook vrij precies. Daarna compileer je mijn source files tot een binary, maak je de directory structuur aan, zet de binary in de bin directory en draaien maar. Maar wellicht makkelijker/beter is zo'n Intel NUC aanschaffen (ik heb 'm zelf vorig jaar refurbished gekocht voor 80 euro, met SSD, prachtige kleine, krachtige doosjes!).
This shop seems to sell something that looks very similar:SaaX schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:28:
@Juan it might be hard, nearly impossible to get a single plug. There are sellers on Alibaba, but the minimum batch sizes can be one hundred or even more. You best bet would be your installer. The inverter comes with all plugs, so if your installer didn't give it to you he must have a drawer full of them...
https://solarnrg.shop/sea...ry_adv=exceedconn&x=0&y=0
Never mind, its different!
[ Voor 16% gewijzigd door Erdebee op 27-02-2026 16:55 . Reden: mistake ]
Ik stel al langer wat afwijkingen tussen de rapporten van Alpha ESS en die van mijn EMS, en vandaag is wel helemaal duidelijk wie er echt helemaal fout zit.
Volgens Alpha ESS vandaag 18.20 kWH geladen in mijn accu, maar mijn accu is van een SOC van 27.20% naar 88.4% gegaan. Met een bruto capaciteit 23.04 kWH is er dus in werkelijkheid (88.%-27.2%)*23.04=14.05 kWh (mijn EMS spreekt over 13.91 kWh geladen).
De vraag is dan waar die 4.15 kWh heen zijn gegaan. De accu heef vandaag geladen over een tijdsspanne van 9h00, dus ongeveer 350 Watt vermogen dat verdwijnt. ...
Wat me ook opvalt is dat mijn EMS 's nachts een sluimerverbruik van 500Watt aangeeft, wat behoorlijk hoger is dan vroeger (voor de plaatsing van de accu).
In de Alpha ESS zie ik daar 250 Watt.
Zo'n thuisaccu verbruikt toch geen 250Watt? (wat zou neerkomen op 6kWh verbruik per dag voor de thuisaccu...
@SaaX
Found it
:strip_exif()/f/image/PrhlC5jVwVxahmDiUBqhZt8l.jpg?f=fotoalbum_large)
But where to put/connect it on the battery?
And how use a normal powercord in that case?
Like this
https://www.allekabels.nl...2big2MEAQYASABEgIpZPD_BwE
Even stapje terug RTFM.Juan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:30:
[...]
@SaaX
Found it
[Afbeelding]
Like this
Die stekker komt op de Alpha ESS zit naast de voeding van grid zover ik kan zien. Die gaat naar een automaat/subverdeler en dan pas naar WCD's.
PV-verdeler kastje met 30mA aardleks kan voldoen. De uitgang is niet gezekerd en als je teveel vermogen trekt, gaat de Alpha ESS uit.
Dispatch mode 5 + 0W power instellen.kmf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:20:
ok. een dagje zitten spelen met handmatig (met home assistant) de aLpha te bedienen,
opladen op commando lukt. NOM forceren ook, maar weet iemand welke dispatch mode ik moet gebruiken om de accu te laten stoppen met ontladen EN laden?
--- dispatch mode 2+ 0W power combo dus.
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Dergelijk kastje voldoet.Dapdodo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Even stapje terug RTFM.
Die stekker komt op de Alpha ESS zit naast de voeding van grid zover ik kan zien. Die gaat naar een automaat/subverdeler en dan pas naar WCD's.
PV-verdeler kastje met 30mA aardleks kan voldoen. De uitgang is niet gezekerd en als je teveel vermogen trekt, gaat de Alpha ESS uit.
/f/image/CotvXioJt9IcUwkv4nUjJoRo.png?f=fotoalbum_large)
Would be greatkmf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:40:
[...]
misschien dat jij en @SaaX kunnen samenwerken, hij is de ontwikkelaar van de modbus/homeassistant aansturen van de ALphaESS
Instructies staan in de AlphaESS manual. Plug is bijgeleverd met de omvormer (als het goed is)jsiegmund schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:10:
[...]
Do you know of any instructions on how to properly (and safely) do this? I'd be interested as well to have a 220 outlet for 'just in case' scenarios.
Yes die plug heb ik, maar de instructies had ik tot dusverre nog niet gevonden. Ik ga nog even spitten. Thanks!pbleijsw schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:15:
[...]
Instructies staan in de AlphaESS manual. Plug is bijgeleverd met de omvormer (als het goed is)
Als volgt aangesloten:
Hoofdschakelaar groepenkast -> C32 3P+N installatieautomaat met 4mm2 naar grid op de backupbox.
De Load vanuit de backupboxplus met 6mm2 naar de afgaande groepenkast omdat daar dmv peakshaving & pv stroom + 3*25A ca. 40 ampère kan lopen.
De T10 AC & Backup met 4mm2 naar de backupboxplus. Datakabels voor Lan, Meter en BMS gewoon cat6 gebruikt.
:strip_exif()/f/image/z0EDEijWcZitLaCRAt8tinmj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een relais geplaatst die bij netuitval een aantal eindgroepen laat uitschakelen zodat de accu straks niet onnodig leeg wordt getrokken door o.a Laadpaal en koelkastje in garage bijvoorbeeld.
:strip_exif()/f/image/vebOXkbbCEMG5CYnaL6Da5xE.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard moet ik het nog fatsoeneren. Het geheel komt in mijn meterkast vam 1*1 meter zodat er ook ruimte was voor accu's, waterontharder etc.
[ Voor 55% gewijzigd door HR1985 op 01-03-2026 21:10 . Reden: Aanvulling ]
aan 1 kant wel netjes, aan andere kant. ik had niet de inverter zelf in een meterkast verwacht. hoe gaat het met de temperatuuur bij max laad/ontlaadmomenten?HR1985 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:04:
Ik heb sinds deze week de set zelf geïnstalleerd. Backupboxplus met Smile G3 T10 en mijn accu's 3*9,3kw zijn nog onderweg.
Als volgt aangesloten:
Hoofdschakelaar groepenkast -> C32 3P+N installatieautomaat met 4mm2 naar grid op de backupbox.
De Load vanuit de backupboxplus met 6mm2 naar de afgaande groepenkast omdat daar dmv peakshaving & pv stroom + 3*25A ca. 40 ampère kan lopen.
De T10 AC & Backup met 4mm2 naar de backupboxplus. Datakabels voor Lan, Meter en BMS gewoon cat6 gebruikt.
[Afbeelding]
Ik heb een relais geplaatst die bij netuitval een aantal eindgroepen laat uitschakelen zodat de accu straks niet onnodig leeg wordt getrokken door o.a Laadpaal en koelkastje in garage bijvoorbeeld.
[Afbeelding]
Uiteraard moet ik het nog fatsoeneren. Het geheel komt in mijn meterkast vam 1*1 meter zodat er ook ruimte was voor accu's, waterontharder etc.
wat betreft de backup connectors. ik had het mijn installateur nagevraagd: de mijne zijn al opgebruikt om de backup box aan te verbinden blijkbaar.Juan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:30:
[...]
@SaaX
Found it
[Afbeelding]
Like this
maar als mijn odel is om een generator te kunnen gebruiken bij lege accu, ik ook de mogelijkheid heb om een ATS op de normale netwerk te plaatsen en direct in te voeden. de accu zal deze gewoon opzuigen. logisch, raar dat ik er niet aan dacht. de Alpha had (door een fout aan mijn kant) in de nacht mijn plugin-thuisaccu leeggezogen. het kan de Alpha immers niks schelen of de stroom van zonnepanleen komt, of van een ander injectiepunt.
[...]
aan 1 kant wel netjes, aan andere kant. ik had niet de inverter zelf in een meterkast verwacht. hoe gaat het met de temperatuuur bij max laad/ontlaadmomenten?
[...]
Ik weet nog niet precies hoe dat zal zijn, de meterkast is 1x1 meter en 2m80 hoog. Mocht het te warm worden dan boor ik een paar luchtgaten bovenin met luchtroosters om beter te ventileren. Het heeft mijn aandacht maar ik verwacht dat het mee zal vallen.
Hij laad en ontlaad niet meer bij rond de 90% dat de batterij vol is sinds vanmiddag rond 2 uur. Heeft iemand ervaring hoe dit verholpen kan worden?
Direct oplaad-/ ontlaadfunctie werken beide niet meer.
heb jij de controle overgenomen? of gebruik je enkel de app en standaard gedrag?Juan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:47:
Solshare/Alpha heeft er nogal een handje van op eigen houtje te laden of ontladen..
Dit heb ik ook een paar keer gehad, ze doen dat gewoon zonder melden..
Ik heb dit voor het laatst gehad 16 februari. toen bleef deze op 21% hangen, erg vaag.[Afbeelding]
Mijn SMA (oude bestaande PV) kan ik wel helemaal zelf instellen.
Neem dan zelf de controle over. dat biedt veel meer opties tot finegrained control.Juan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:38:
Enkel app, en website.. was het maar zo, dat ik de controle zelf in handen had.
Mijn SMA (oude bestaande PV) kan ik wel helemaal zelf instellen.
ik ben deze week een strategie aan het opbuwen om de Alpha samen te laten werken met 2 aparte extra accusystemen.
Hierover via service ticket contact opgezocht. Kreeg wat instructies en uiteindelijk via de mail een test programmaatje opgestuurd wat ik moest draaien om de verbinding te controleren; dat werkte niet. De conclusie vanuit service is nu dat het EMS bord van de inverter vervangen moet worden en er zou iemand van het eigen AlphaESS (NL?) team komen om dat te doen, ben erg benieuwd.
Persoonlijk heb ik er nog wat twijfels bij. Je kunt natuurlijk hardware issues hebben, maar als er netwerk technisch iets scheef zou zitten zou ik verwachten dat ook de app niet meer goed zou werken en de inverter überhaupt niet meer bereikbaar / online zou zijn. Dat is allemaal niet het geval. Maar goed, ik laat het aan de mensen die hier verstand van zouden moeten hebben en ga eens kijken of dit mijn problemen oplost.
hoe heb je getest? en welke HA-integratie heb/ga je gebruiken? de Alpha accepteert maar 1 modbusverbinding, dus als er een verbinding is opgezet kan je er niet een 2e aanmaken. bij mijn home assistant gebruik ik de integraite van @SaaX https://projects.hillviewlodge.ie/jsiegmund schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:00:
Ik heb een interessant issue. Ik kreeg op mijn SMILE-G3-T10 de modbus TCP niet werkend. Ik weet vrij zeker dat ik het tijdens een eerder testje wel eens heb zien werken, heb er verder alleen nooit meer iets mee gedaan.
Hierover via service ticket contact opgezocht. Kreeg wat instructies en uiteindelijk via de mail een test programmaatje opgestuurd wat ik moest draaien om de verbinding te controleren; dat werkte niet. De conclusie vanuit service is nu dat het EMS bord van de inverter vervangen moet worden en er zou iemand van het eigen AlphaESS (NL?) team komen om dat te doen, ben erg benieuwd.
Persoonlijk heb ik er nog wat twijfels bij. Je kunt natuurlijk hardware issues hebben, maar als er netwerk technisch iets scheef zou zitten zou ik verwachten dat ook de app niet meer goed zou werken en de inverter überhaupt niet meer bereikbaar / online zou zijn. Dat is allemaal niet het geval. Maar goed, ik laat het aan de mensen die hier verstand van zouden moeten hebben en ga eens kijken of dit mijn problemen oplost.
als die een graph kan maken. dan is de verbinding aanwezig ander zie je allemaal unavailable-errors. dat is mijn manier om zeker te zien of de verbinding werkt.
Ik heb met een modbus tester (powerhud modbus tester) geprobeerd om verbinding te maken op 502, dat werkt überhaupt al niet. Ik heb wel eens eerder een integratie op Homey (geen HA dus) gehad waarvan ik het idee had dat deze ooit wel heeft gewerkt (maar nooit gebruikt). Zou eventueel die app er nog eens helemaal af kunnen halen om er zeker van te zijn dat die geen verbinding meer heeft. Ik wilde een nieuwe app voor Homey testen waarvan de ontwikkelaar AlphaESS support aan het inbouwen is (zie paar posts hierboven).kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:20:
[...]
hoe heb je getest? en welke HA-integratie heb/ga je gebruiken? de Alpha accepteert maar 1 modbusverbinding, dus als er een verbinding is opgezet kan je er niet een 2e aanmaken. bij mijn home assistant gebruik ik de integraite van @SaaX https://projects.hillviewlodge.ie/
als die een graph kan maken. dan is de verbinding aanwezig ander zie je allemaal unavailable-errors. dat is mijn manier om zeker te zien of de verbinding werkt.
Wat zijn de symptomen wanneer je nog iets anders hebt draaien? Krijg je dan een harde connection refused op poort 502?
[ Voor 7% gewijzigd door jsiegmund op 04-03-2026 09:25 ]
als mijn HA verbinding draait dan is het inderdaad connection refused op 502. de enige manier om een success te krijgen is door de verbinding van de alpha hard te verbreken (kabel eruit) en dan op moment dat die weer ip krijgt, gelijk de terminal commando geven, anders nam HA het snel weer over.jsiegmund schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:23:
[...]
Ik heb met een modbus tester geprobeerd om verbinding te maken op 502, dat werkt uberhaupt al niet. Ik heb wel eens eerder een integratie op homey gehad waarvan ik het idee had dat deze ooit wel heeft gewerkt (maar nooit gebruikt). Zou eventueel die app er nog eens helemaal af kunnen halen om er zeker van te zijn dat die geen verbinding meer heeft.
Wat zijn de symptomen wanneer je nog iets anders hebt draaien? Krijg je dan een harde connection refused op poort 502?
Ok interessant. Dan ga ik die app even compleet deinstalleren en daarna de connectie verbreken, eens kijken wat dat doet. Welk terminal commando gebruikte je om te testen @kmf ?kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:26:
[...]
als mijn HA verbinding draait dan is het inderdaad connection refused op 502. de enige manier om een success te krijgen is door de verbinding van de alpha hard te verbreken (kabel eruit) en dan op moment dat die weer ip krijgt, gelijk de terminal commando geven, anders nam HA het snel weer over.
[ Voor 5% gewijzigd door jsiegmund op 04-03-2026 09:41 ]
Thanks voor de tip! Ik bleek nog een HA instantie op mijn NAS te hebben draaien die de verbinding bezet hield. Na die uitgezet te hebben en de kabel eruit te hebben getrokken begon het ineens te werken!kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:26:
[...]
als mijn HA verbinding draait dan is het inderdaad connection refused op 502. de enige manier om een success te krijgen is door de verbinding van de alpha hard te verbreken (kabel eruit) en dan op moment dat die weer ip krijgt, gelijk de terminal commando geven, anders nam HA het snel weer over.
wellicht overbodig nu, maar voor anderen dan:jsiegmund schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Ok interessant. Dan ga ik die app even compleet deinstalleren en daarna de connectie verbreken, eens kijken wat dat doet. Welk terminal commando gebruikte je om te testen @kmf ?
nc -cv <ip-address> 502
WoBoW schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:09:
Ik was er na veel frustratie ook achter gekomen dat mijn AlphaESS SMILE-G3-T10 maar één modbus connectie tegelijkertijd ondersteund. Ik gebruik EVCC om via modbus aan te sturen, maar deze heeft een modbus proxy functie ingebouwd zitten, zodat ik via de proxy de batterij alsnog kan bereiken.
dan vraag ik me toch af wat jullie nog meer met de modbusverbinding willen gaan doen? stats opvragen en commando's doorgeven is toch al voldoende en de HA-integratie doet dat al?jsiegmund schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:08:
[...]
Thanks voor de tip! Ik bleek nog een HA instantie op mijn NAS te hebben draaien die de verbinding bezet hield. Na die uitgezet te hebben en de kabel eruit te hebben getrokken begon het ineens te werken!
oh, homey. gelukkig gebruik ik Home assistant, dankzij de integrate van @SaaX heb ik live info EN commandmogelijkheden in 1.WoBoW schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:32:
Als je de live informatie in Homey wilt gebruiken en de configuratie wilt laten uitvoeren door EVCC, dan kom je al in de knel ;-). Daarnaast heeft mijn batterij de neiging om zijn instellingen te overschrijven die ik via modbus heb ingesteld, dus dat moet dan even handmatig vanaf de laptop.
Met de HA integratie zou ik inderdaad ook een eind komen, maar dan moet ik een losse HA instantie gaan draaien en onderhouden naast mijn Homey, die ik juist heb omdat ik weinig onderhoud wilkmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:47:
[...]
[...]
dan vraag ik me toch af wat jullie nog meer met de modbusverbinding willen gaan doen? stats opvragen en commando's doorgeven is toch al voldoende en de HA-integratie doet dat al?
Wat ik in HA verder gemaakt heb is een financieel dashboard wat een near realtime beeld geeft van het renderen van de ingestelde strategie. Waarbij het hopelijk voor iedereen natuurlijk helder is dat gedurende salderen voor de meeste mensen een thuisbatterij niet of nauwelijks rendeert. Handelen en mikken op spreads vind is zinloos binnen salderen, door het RTE-effect en de te vaak lage spreads.
Mijn Modbus-ervaringen zijn verder dramatisch. Werkt gewoon belabbert. Ik doe alles via de cloud-koppeling en dat werkt prima, zei het met soms lichte vertraging.
Ik kijk vooral uit naar de periode vanaf 2027 en einde salderen. Ik volg deze thread de komende tijd verder rmet interesse ondanks de beperkte reacties.
Aan die website heb ik nu live logging toegevoegd (updates per kwartier). Dus de liefhebbers kunnen nu online zien hoe mijn besturing performed.
Leek me aardig om nog even te delen.
Ik heb recent maar gevonden dat ik bij Dynamisch tarief sturing, kan selecteren dat ik de laadstroom wil beperken (in Laad - Ontlaad instellingen kan ik GEEN limiet zetten op hoeveel laadstroom de omvormer trekt en M.a.w. trekken we 10KW, wat met capaciteitstarief te gek voor woorden is.)
Nu merk ik volgende:
- Zonnig (PV installatie produceert 4+ KW
- Batterij is 88%
- We zitten in een lage energieprijs periode
Batterij laad NIET
EV Lader wordt wel gestuurd van de PV (mooi, die staat op ECO laden - Langzaam laden, dat is gewenst) maar wat ik ook doe (ookal is de auto vol / losgekoppeld) hij laad zijn batterij NIET vol in een periode van lage energieprijs.
Maw eens mijn wagen vol is gaat de PV installatie ipv de batterij te vullen, de elec op het net pompen.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?
Als ik de drempelwaarde voor definitie van lage prijs verlaag (Maw als de strategie voor bij lage prijs te laden niet uitgevoerd wordt) dan gaat de PV installatie weer netjes de batterij laden.
Echter wil ik ten allen tijde volgende hebben:
- Laad de Batterij op van de grid tot 50% bij lage prijzen
- Als er PV energie genoeg is, huishouden en batterij vullen eerst
- eens Batterij vol is, huishouden voldaan, EV Laden met 'rest van de PV'
pas als
- batterij is 100%
- Huis is voldaan
- EV Lader is voldaan
DAN mag er op het net gepompt worden (want ik kan dit niet uitschakelen in de app dus .. ok dan.)
Ik heb al tickets gelogd bij Alpha maar die weten precies minder van hun eigen systeem dan ik op het moment..
Volgends AlphaEss kan de omvormer van mij geen limiet op grid charging van de batterij aan
- Wel dus, maar enkel via 'Sturing Dynamische tarieven'
Volgends AlphaEss kan de batterij niet verder laden dan wat ik instel als drempelwaarde voor SOC in 'Sturing Dynamische Tarieven'
- Wel dus, maar enkel als de Strategie niet uitgevoerd wordt (maw als de prijs niet laag is)
Alvast bedankt voor alle hulp die geboden kan worden !
The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy
Waar heb je dit overzicht vandaan? Niet uit de Alpha app.Luckeh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
Ik kan het niet vinden in de app of op de site.
Wel kun je het denk ik berekenen, door de "since installation" optie te bekijken.
Ik heb een 22kW accu, dus ik zit inmiddels op 114 cycli (2520 / 22) sinds de installatie medio feb. Noot: we zijn er pas 8 weken terug ingetrokken, dus de getallen zijn wat vertekend.
[Afbeelding]
https://cloud.alphaess.com/RonaldSG schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:07:
[...]
Waar heb je dit overzicht vandaan? Niet uit de Alpha app.
Sinds gisteren ook eigenaar van een mooi AlphaESS systeem. Alles werkt via de app van Alpha. Ik wil hem echter koppelen aan Frank maar daar krijg ik telkens de melding "hier is iets fout gegaan". Iemand enig idee?
Frank mailen en opnieuw proberen.rudyhattem schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:58:
Goedemorgen,
Sinds gisteren ook eigenaar van een mooi AlphaESS systeem. Alles werkt via de app van Alpha. Ik wil hem echter koppelen aan Frank maar daar krijg ik telkens de melding "hier is iets fout gegaan". Iemand enig idee?
Good morning,
We apologize that the battery level notification for both on-grid and off-grid modes is not yet technically supported for your device model. However, this setting is available in the APP for all models by default.
Therefore, we suggest you turn off these notifications on your end.
If you are unable to disable them, please let us know and we can help you turn them off remotely.
Zo laad mijn auto nu op met 11kwh, laad de accu op met 5kwh en leveren de zonnepanelen ongeveer 4kwh. Al met al zou dat een net verbruik moeten zijn van ongeveer 12kwh. Alleen app geeft aan 500wh verbruik. Erg apart terwijl homewizard via de p1 poort 13kwh geeft.
/f/image/wWsKkQM4C9eDKmi1c3SxKze5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KZclrRngETxnU7WJb2Zz6w5t.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waar ik dit zou kunnen zoeken? Net als of de ct waardes gewoon verkeerd ingelezen worden of zo.
Untappd: Louwke80
Ik herken dat bij mijzelf thuis; Zodra ik de auto ga laden gaat het thuisverrbruik volgens de Alpha app naar 0W.
Nog niemand heeft me kunnen uitleggen of dat wel klopt/of dat zo hoort en waarom dan.
Weet jij het toevallig wel?
Met je vraag kan ik je overigens niet echt helpen denk ik.
Wel weet ik dat de app niet perse realtime is, dus wellicht is het puur die vertraging die soms afwijkende cijfers laat zien.
Echter mag die slecht voor korte tijd zijn. Als dit 1 minuut of langer duurt, dan zou dat wel apart zijn.
Louwke schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:41:
Ik zit met een issue denk ik, hoe groot geen idee. Maar de nummers lijken niet te kloppen.
Zo laad mijn auto nu op met 11kwh, laad de accu op met 5kwh en leveren de zonnepanelen ongeveer 4kwh. Al met al zou dat een net verbruik moeten zijn van ongeveer 12kwh. Alleen app geeft aan 500wh verbruik. Erg apart terwijl homewizard via de p1 poort 13kwh geeft.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand enig idee waar ik dit zou kunnen zoeken? Net als of de ct waardes gewoon verkeerd ingelezen worden of zo.
Kun je de AlphaESS P1 meter even per fase bekijken? Bij mij had Enexis na wat onderhoud de CT-klem verkeerd om aangesloten en ging de P1 meter van AlphaESS de mist in. Dat geeft rare effecten!Louwke schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:41:
Ik zit met een issue denk ik, hoe groot geen idee. Maar de nummers lijken niet te kloppen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die heb ik inderdaad ook gecontroleerd en alle pijlen dezelfde richting in.Luckeh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:38:
[...]
Kun je de AlphaESS P1 meter even per fase bekijken? Bij mij had Enexis na wat onderhoud de CT-klem verkeerd om aangesloten en ging de P1 meter van AlphaESS de mist in. Dat geeft rare effecten!
Waardes op de meetunit wijzigen wel snel zag ik. Helaas niet de mogelijkheid vandaag die kast open te maken en er eens aan te rommelen. Wellicht iets moois met de bedrading er naar toe
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij, nu zijn er bedrijven die me allereerst platbellen en enige pressie neerleggen dat ik snel moet beslissen.
Ik ben voor mijn gevoel en de verhalen erover gecharmeerd van de Alpha ESS Smile G3 T10 3.8S klinkt super. Wil op de handelsmarkt en eigen stroom slim gebruiken.
Nu 3 dingen;
- noodpakket erbij ja/nee?
- is het waar dat Alpha ESS nederlands is en de server in NL staat
- de aanschafkosten, die blijven vrij hoog klinken. Wat is de gemiddelde kWh-prijs momenteel?
Beste prijs die ik van deze 2 grote bedrijven hoorde is 9.500,- exclusief BTW en exclusief noodpakket (die is extra 2000,-) Bij mij gaat het om een 15.2 kWh.
Ik las op het forum dat de prijs in oktober op 250,- per kWh lag, dat klinkt dan weer heel goedkoop.
Kunnen jullie je ervaring delen? Ik hoef ect niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar duizenden euro's verschil in prijs vind ik opmerkelijk.
Alpha: Chinees bedrijf, grote en betrouwbare speler die er groot is in sommige delen van Europa en Australie.
Setup is overal prijzig, maar er zijn goedkopere merken als bijv HyxiPower, Sigenstor/sigenergy is net weer wat duurder dan Alpha.
Prijzen van de hardware zijn begin dit jaar met zeker 10% gestegen. Of de prijs netjes is hangt ook deels af van je omstandigheden/hoeveelheid werk dat gedaan moet worden.
11500 ex is zeker stevig te noemen, maar je kan in sommige gevallen de btw terug vragen.
Hoor eens bij BBK Systems zij staan al sinds Alpha op de markt is in België gekend als een installateur die niet zoals jammer genoeg alle andere bedrijven overal met hun prijzen schieten.. Prijs en na service gewoon top, heb het al verschillende keren vernomen via via. De prijzen die jij noemt val ik bijna van van mijn stoel..RaptorTMN schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:37:
Goedenavond allen,
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij, nu zijn er bedrijven die me allereerst platbellen en enige pressie neerleggen dat ik snel moet beslissen.
Ik ben voor mijn gevoel en de verhalen erover gecharmeerd van de Alpha ESS Smile G3 T10 3.8S klinkt super. Wil op de handelsmarkt en eigen stroom slim gebruiken.
Nu 3 dingen;
- noodpakket erbij ja/nee?
- is het waar dat Alpha ESS nederlands is en de server in NL staat
- de aanschafkosten, die blijven vrij hoog klinken. Wat is de gemiddelde kWh-prijs momenteel?
Beste prijs die ik van deze 2 grote bedrijven hoorde is 9.500,- exclusief BTW en exclusief noodpakket (die is extra 2000,-) Bij mij gaat het om een 15.2 kWh.
Ik las op het forum dat de prijs in oktober op 250,- per kWh lag, dat klinkt dan weer heel goedkoop.
Kunnen jullie je ervaring delen? Ik hoef ect niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar duizenden euro's verschil in prijs vind ik opmerkelijk.
Het is wel met volledige installatie en uitgebreide EMS-setup voor ook maximaal handelen op de onbalansmarkt.
Wordt er trouwens ook op verdiend? Of is het enkel energiekosten besparend en met 10-15 jaar investering eruit halen?
Voor iedereen die overweegt om een accu aan te schaffen om op onbalans te handelen doet er goed aan om eens het Frank Energie Slim Handelen door te lezen. De tijd van de accu terug verdienen met handel op de onbalans handel is voorbij. Ik heb mijn AlphaESS recent los gekoppeld van de onbalans handel.RaptorTMN schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:21:
Dank D_marf en Truewarrior123 voor de reactie. Ik vindt het ook een stevig bedrag en dat excl BTW. Alles inclusief met noodstroompakket zit ik op €13.612,50 als ik akkoord zou gaan.
Het is wel met volledige installatie en uitgebreide EMS-setup voor ook maximaal handelen op de onbalansmarkt.
Wordt er trouwens ook op verdiend? Of is het enkel energiekosten besparend en met 10-15 jaar investering eruit halen?
Als noodstroom voorziening heb ik een bouwstroom verdeler voorzien van de juiste stekker die ik op de UPS uitgang van de AlphaESS kan aansluiten zodat ik altijd een paar apparaten van stroom kan voorzien in geval van nood. Dat kost aanzienlijk minder, ik was +- €150 klaar. De juiste stekker was mee geleverd bij de AplhaESS
Doe geen handel, puur voor thuis gebruik van opwek zonnepanelen.
Belasting volgt Solar netjes, oftewel ik lever terug lijkt me dan.
Echter tijdens het opladen met 5Kwh dropt de belasting naar 0, dit geval betekend dat dan de zonnenergie de accu in gaat, lijkt me ook te kloppen. Maar ik mis dan nog steeds 1Kwh.
Al met al lijkt hier de Solar goed aangesloten te zitten en de belasting wordt goed weergegeven.
Alleen de Netafname lijkt me niet te kloppen. Maar wat is dit? Zijn dit de CT's die aan de netload kant zitten? Die had ik gecontroleerd en zitten in de juiste richting aangesloten.
Geen idee of ik het nu verkeerd allemaal lees of niet
Ik wil graag uitbreiden, maar voor een setje van 4 extra (inclusief kabels en muurbevestiging) ben ik 5.5k EUR kwijt. Op MP zie ik een 2e hands setje staan. Mijn installateur gevraagd of hij hier een probleem mee heeft. Terugkoppeling: dat maakt hem niet zoveel uit; maar Alpha eist dat een gecertificeerde monteur de installatie doet en activatie laat doen via de installateursapp.
Dus vervolgens gevraagd of zij die batterijen voor mij dan willen installeren waarop ik te horen krijg dat ze "vanuit de leverancier helaas geen batterijen van derden mogen monteren".
Dus voor diegenen die hun 3.8s willen upgraden naar de nieuwe 9.3 serie (niet interompatible), weet dat exemplaren 2e hands wel eens best lastig te verhandelen kunnen zijn.
Laat dit nu een van de redenen zijn waarom ik koos voor Victron. Die beperkingen die ze kunnen opleggen middels dit soort zaken zou eigenlijk niet mogen vind ik, en toch gebeurd het.Luckeh schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:33:
Beetje een baalmoment vandaag. Ik heb een aardige PV-installatie met >100kWh zon opbrengst per dag en een 22kWh batterij pakket (6x 3.8s). Mijn 22kWh is niet genoeg voor zelfconsumptie en ik wil graag batterij stack uitbreiden. Zeker met oog op de energieprijzen de komende maanden in het achterhoofd.
Ik wil graag uitbreiden, maar voor een setje van 4 extra (inclusief kabels en muurbevestiging) ben ik 5.5k EUR kwijt. Op MP zie ik een 2e hands setje staan. Mijn installateur gevraagd of hij hier een probleem mee heeft. Terugkoppeling: dat maakt hem niet zoveel uit; maar Alpha eist dat een gecertificeerde monteur de installatie doet en activatie laat doen via de installateursapp.
Dus vervolgens gevraagd of zij die batterijen voor mij dan willen installeren waarop ik te horen krijg dat ze "vanuit de leverancier helaas geen batterijen van derden mogen monteren".
Dus voor diegenen die hun 3.8s willen upgraden naar de nieuwe 9.3 serie (niet interompatible), weet dat exemplaren 2e hands wel eens best lastig te verhandelen kunnen zijn.
Laat staan als er ooit een vormfactor veranderd en zaken als 'niet' compatible worden aangemerkt.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ik heb geen plek meer voor AlphaESS uitbreidingen (nu 15kwh). ik heb daarom gekozen voor een Indevolt solidflex die ik op het dakterras hebt gemonteerd, met stekker op zijn eigen groep. de indevolt is "maar 250 euro/km.Luckeh schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:33:
Beetje een baalmoment vandaag. Ik heb een aardige PV-installatie met >100kWh zon opbrengst per dag en een 22kWh batterij pakket (6x 3.8s). Mijn 22kWh is niet genoeg voor zelfconsumptie en ik wil graag batterij stack uitbreiden. Zeker met oog op de energieprijzen de komende maanden in het achterhoofd.
Ik ben deze week bezig gewest om een algoritme te maken om die twee apparaten aardig met elkaar te werken. (doel: volledig opladen met zonne-energie zonder dat ze elkaar in de weg staan en elkaar opladen.) aardig gelukt nu. de indevolt staat gelimiteerd op huis baseload, zodat de alpha enkel de pieken opvangt en voor NOM zorgt.
Ik ben nu zelfs van plan om 2 losse indevolts erbij te nemen, om een paar UPSsen in huis te vervangen. per stuk toch weer 2kWh erbij. Indevolt kan je ook mooi als 1 cluster laten samenwerken. Al zijn die dan weer gelimiteerd op 800W.
Hier totaal 13k (3x 3,8kw) inclusief Zaptec Laadpaal, met 10x 450 wp zonnepanelen.RaptorTMN schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:21:
Dank D_marf en Truewarrior123 voor de reactie. Ik vindt het ook een stevig bedrag en dat excl BTW. Alles inclusief met noodstroompakket zit ik op €13.612,50 als ik akkoord zou gaan.
Backup functie destijds niet genomen (2024)
Daar wil ik nog voor gaan kijken.
Twijfel nog even of ik een voor een noodstroom voorziening optie
- AlphaESS volwaardig noodstroom met Back up Box plus €1400
- AlphaESS critical group selectie 3 groepen €500-600
- AlphaESS back up stopcontact (max 4) €100-250
Komt op zolder te staan. Best goeie deal zo toch?
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Nette prijzen, lager dan de offertes die ik heb liggen. Mag ik vragen welke leverancier dit is? Antwoord mag ook per PM.Space21 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:51:
Offerte binnen voor plaatsing Alpha ESS Smile 18,6 kWh met 10 kW hybride omvormer. Inclusief materiaal installatie 6.694,00EUR ex btw. Best goeie deal toch? Ik wilde eigenlijk groter 27,9 kwh maar de installateur adviseerde mij iets kleiner te nemen.
Dat is gewoon de prijs ongeveer hoor. De een heeft gewoon een backup stopcontact standaard gratis en backupbox plus was 1300 dacht ik. Mijn tip is gewoon kies een goede installateur.. dat doet ook al super veel. De meeste late je aan je lot over ondanks de vele beloftes.. ik maak niet snel reclame maar als een firma je zelfs helpt zonder dat je daar klant bent zegt echt meer dan voldoende.. bbk systems is echt wel een beetje een uitzondering op de regel daar..Space21 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:51:
Offerte binnen voor plaatsing Alpha ESS Smile 18,6 kWh met 10 kW hybride omvormer. Inclusief materiaal installatie 6.694,00EUR ex btw. Best goeie deal toch? Ik wilde eigenlijk groter 27,9 kwh maar de installateur adviseerde mij iets kleiner te nemen.
Komt op zolder te staan. Best goeie deal zo toch?
:strip_exif()/f/image/SEM4RydvFJxD8pAq4IAyT1iR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/UpREGPbyTR66klCxmh9NZIQS.png?f=fotoalbum_large)