Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ethernety schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:16:
Binnenkort wordt bij ons de AlphaESS thuisbatterij geïnstalleerd; (27,9kWh, enkele toren).

Installatie lokatie is of binnen of buiten. Mijn voorkeur is installatie binnen in de technische ruimte. We hebben een vrije hoek waar de toren kan staan. De uitdaging die we hebben is dat de beschikbare breedte slechts 64cm is. Los van de installatie uitdaging, indien we de batterij hier plaatsen dan zal deze aan de linkerzijde o goed als tegen de muur aan komen te staan. Rechts van de batterij hebben de regelunit van de vloerverwarming, die tot op circa 80cm hoogte vanaf de vloer komt. Verder is de rechterzijde volledig vrij.

Volgens de fabrikant dient er rondom de batterij (muv de achterzijde en vloer) eer ruimte te zijn van minstens 30cm. Dit zou te maken hebben met warmte en ventilatie.

Ik probeer op google te achterhalen hoe warm zo'n batterij daadwerkelijk wordt indien er aan een zijde geen vrije ruimte beschikbaar is. Helaas geen antwoord op kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? De beschikbare ruimte voor, boven en rechts van de batterij is meer dan gespecificeerd.

Ik snap overigens dat specificaties niet voor niets worden gegeven; echter een voetprint van 120cm lijkt mij niet altijd haalbaar in een particuliere setting. In dat soort gevallen zal er in de praktijk enigszins van worden afgeweken.

Alternatief zou anders zijn om de batterij buiten te plaatsen.
mijn batterij staat buiten, onder een afdak. links is er misschien 5cm ruimte. maar het is nadelig, niet alleen vanwege ruimte. het is moeilijk om onderhoud te doen. je kan er nauwelijks bij. Ik had ook flinke moeite om de lankabel te vervangen. moest een speciaal kort haaks schroevendraaier gebruiken. tis maar dat je het weet. eenmaal geinstalleerd zal je er niks meer aan hoeven te doen. op het resetten van het systeem na, dat heb ik gelukkig nog nooit hoeven doen. weet ook niet hoe het moet, maar ik zal alle zwarte kappen dan 1 voor 1 moeten losmaken denk ik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:31
SMILE-G3-S5 here with 3 * SMILE-G3-BAT-10.1P. Indoors in garage attic - can be very warm in summer (even in Ireland 🤣).

Heavy load seems to have zero effect on the batteries, they're always room temperature. The inverter is a different story, thus my custom cooling system...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw5vPGI17Kui-yyl0RA1ejHWccI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xRv3JYXm68tNhoAOYy60tlb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov7JseZyGz_GcIcNoux0EQN8Z-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5se3JIF654kpAu0lVycy1cwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNtulL09JUE-MIIduB5LcL37Htc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYytDEobedUnnS0YCQN09wze.jpg?f=fotoalbum_large

• kmf
  • Niet online
SaaX schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:46:
SMILE-G3-S5 here with 3 * SMILE-G3-BAT-10.1P. Indoors in garage attic - can be very warm in summer (even in Ireland 🤣).

Heavy load seems to have zero effect on the batteries, they're always room temperature. The inverter is a different story, thus my custom cooling system...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
is the 3rd one hanging on your staircase?
that's an interesting configuration

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• SaaX
kmf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:07:
[...]

is the 3rd one hanging on your staircase?
that's an interesting configuration
Which one is the 3rd one? The one under the inverter?

Anyway, all 3 are mounted against the half height partition wall (ca. 10 cm timber frame with plaster board plus fire retardant MDF sheets between batteries/inverter and the plaster board).

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:18
kmf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:22:
[...]

mijn batterij staat buiten, onder een afdak. links is er misschien 5cm ruimte. maar het is nadelig, niet alleen vanwege ruimte. het is moeilijk om onderhoud te doen. je kan er nauwelijks bij. Ik had ook flinke moeite om de lankabel te vervangen. moest een speciaal kort haaks schroevendraaier gebruiken. tis maar dat je het weet. eenmaal geinstalleerd zal je er niks meer aan hoeven te doen. op het resetten van het systeem na, dat heb ik gelukkig nog nooit hoeven doen. weet ook niet hoe het moet, maar ik zal alle zwarte kappen dan 1 voor 1 moeten losmaken denk ik.
Bij mij zal er waarschijnlijk nog minder dan 5cm beschikbaar zijn aan de linkerkant als we de batterij binnen plaatsen.

Merk jij enig invloed van de beperkte op de temperatuur van de batterij? Of wordt dot grotendeels gecompenseerd omdat de batterij buiten staat?

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:18
SaaX schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, those additional cooling fans _/-\o_

Your battery set-up seems to comply to manufacturers installation specifications. What is driving the temperature of the inverter so high that you needed to install additional cooling fans? How much does the temperature actually increase?

• SaaX
Ethernety schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Wow, those additional cooling fans _/-\o_

Your battery set-up seems to comply to manufacturers installation specifications. What is driving the temperature of the inverter so high that you needed to install additional cooling fans? How much does the temperature actually increase?
I'm force discharging every night before 02:00 at full power and force charging at full power again from 02:00-06:00. That used to raise the internal inverter temperature up to 82C, with the fans I'm now reliably down to 62C. The fans turn on (HA via smart plug) at 60C and off at 50C. I could probably reduce the temperature further but I'm satisfied for now. I've only added the fans a week or two ago.

• kmf
  • Niet online
Ethernety schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Bij mij zal er waarschijnlijk nog minder dan 5cm beschikbaar zijn aan de linkerkant als we de batterij binnen plaatsen.

Merk jij enig invloed van de beperkte op de temperatuur van de batterij? Of wordt dot grotendeels gecompenseerd omdat de batterij buiten staat?
ik heb geen idee. ik kan natuurlijk niet vergelijken met een alpha die binnen staat of met meer ruimte eromheen. het werkt. dat is enige wat ik kan zeggen. en anders idd wat ventilatoren plaatsen

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-07 11:03
Binnenkort wordt bij ons de AlphaESS thuisbatterij geïnstalleerd; (27,9kWh, enkele toren).

Installatie lokatie is of binnen of buiten. Mijn voorkeur is installatie binnen in de technische ruimte. We hebben een vrije hoek waar de toren kan staan. De uitdaging die we hebben is dat de beschikbare breedte slechts 64cm is. Los van de installatie uitdaging, indien we de batterij hier plaatsen dan zal deze aan de linkerzijde o goed als tegen de muur aan komen te staan. Rechts van de batterij hebben de regelunit van de vloerverwarming, die tot op circa 80cm hoogte vanaf de vloer komt. Verder is de rechterzijde volledig vrij.

Volgens de fabrikant dient er rondom de batterij (muv de achterzijde en vloer) eer ruimte te zijn van minstens 30cm. Dit zou te maken hebben met warmte en ventilatie.

Ik probeer op google te achterhalen hoe warm zo'n batterij daadwerkelijk wordt indien er aan een zijde geen vrije ruimte beschikbaar is. Helaas geen antwoord op kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? De beschikbare ruimte voor, boven en rechts van de batterij is meer dan gespecificeerd.

Ik snap overigens dat specificaties niet voor niets worden gegeven; echter een voetprint van 120cm lijkt mij niet altijd haalbaar in een particuliere setting. In dat soort gevallen zal er in de praktijk enigszins van worden afgeweken.

Batterijen worden niet voelbaar warm.

Minder dan 5 cm links is erg lastig voor montage van kabels en een eventuele reset.

vrije ruimte boven de inverter is het belangrijkst.

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• GPM1987
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-06 21:30
Hi Allen,

ik was even benieuwd wat tegenwoordig de juiste prijzen zijn in de markt.

Ik zie ze alle kanten opschieten en weet totaal niet meer of ik in mijn nek word geslagen.

Nu aanbieding voor 11k incl btw voor een alpha Ess T10 met 18 kWh opslag, zonder backup.

Ik ga sowieso niet handelen op de epex aangezien ik 50 zonnepanelen heb. Het is puur om mijn eigen verbruik af te dekken. Wanneer er winter te weinig is, dan haal ik in de nacht ivm met de nieuwe wetgeving rondom netbeheerkosten, de stroom uit het net. Om de gehele dag te kunnen coveren.

kunnen jullie mij iets laten weten qua price range of dit juist is of juist goedkoper kan. Ikzelf dacht aan Max 9000 incl btw voor aanschaf van deze set.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:17

hier installeren ze hem 14 juli (g3 T10 18,6). maar die wouden hem niet eens installeren als echt niet minimaal 20cm aan beide kanten vrij zou zjn. (moest nu mijn waterontharder gaan verplaatsen..)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:16
Ik ben ook wel erg benieuwd wat de prijzen zijn voor bv zo een 9,x kwh batterij. Mijn installateur vroeg 2550 + btw (inclusief plaatsing)

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
In mijn ogen redelijke prijzen en vergelijkbaar met in ieder geval 6/8 maanden geleden.

• rik 1988
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 13:25
GPM1987 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:52:
Hi Allen,

Ik zie ze alle kanten opschieten en weet totaal niet meer of ik in mijn nek word geslagen.

Nu aanbieding voor 11k incl btw voor een alpha Ess T10 met 18 kWh opslag, zonder backup.

Ik ga sowieso niet handelen op de epex aangezien ik 50 zonnepanelen heb. Het is puur om mijn eigen verbruik af te dekken. Wanneer er winter te weinig is, dan haal ik in de nacht ivm met de nieuwe wetgeving rondom netbeheerkosten, de stroom uit het net. Om de gehele dag te kunnen coveren.

kunnen jullie mij iets laten weten qua price range of dit juist is of juist goedkoper kan. Ikzelf dacht aan Max 9000 incl btw voor aanschaf van deze set.
voor minder als 11k incl had ik 27.9kw met 3 fase 10kw lader alpha ess en hadmatige backup functie 2 maanden terug , maar heb ook aanbiedingen gehad die hoger waren.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:23
Hi Allen,

Klinkt als eigen huis collectieve inkoop actie? Die in mijn ogen niet per se een superdeal is of zo.

• RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:29
Hi Allen,

Ik heb twee maanden terug 8900 inclusief betaald voor een 18,6 setup, inclusief backup box en nog zo’n 300 euro meerwerk voor de meterkast die je eigenlijk buiten de prijs moet zien. Dus jouw streefprijs van 9k is wel reeel. Backupbox zou ik zeker doen. Na verrekening van de besparing in manuren moet die voor zo’n 700 euro te leveren zijn. Afgelopen maand heeft die toevallig al ingegrepen, en andere dan een kleine lichtflikkerimg merk je helemaal niet van een stroomstoring. Als je het niet gelijk bij de montage doet loop je het risico dat je in de toekomst geen backup box kan toevoegen die compatibel is met jouw inverter. Die twee werken namelijk wel heel nauw samen.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-07 11:42
RvBeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Ik heb twee maanden terug 8900 inclusief betaald voor een 18,6 setup, inclusief backup box en nog zo’n 300 euro meerwerk voor de meterkast die je eigenlijk buiten de prijs moet zien. Dus jouw streefprijs van 9k is wel reeel. Backupbox zou ik zeker doen. Na verrekening van de besparing in manuren moet die voor zo’n 700 euro te leveren zijn. Afgelopen maand heeft die toevallig al ingegrepen, en andere dan een kleine lichtflikkerimg merk je helemaal niet van een stroomstoring. Als je het niet gelijk bij de montage doet loop je het risico dat je in de toekomst geen backup box kan toevoegen die compatibel is met jouw inverter. Die twee werken namelijk wel heel nauw samen.
Bij mij komen ze morgen ook de G3-T10 ophangen, eerst nog in mijn meterkast zonder accu's gekoppeld aan 16 x 460Wp.
En straks trek ik DC door naar de schuur (die ik nog aan het bouwen ben) en gooi ik er denk ik 2 x 9.x kWh aan.

Heb jij de Backupbox of Backupbox plus? vind de Backupbox plus vrij duur voor wat het is. grootste deel van wat die doet, krijg ik met wat hulpcontacten namelijk ook gewoon in mijn meterkast wel geregeld.

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 00:05

Kama

Aritifical Intelligenticus

Goedemorgen, ik merk dat ik geen data meer binnenkrijg van mijn batterij sinds vannacht ca 1:00 uur. (data stopt in de app en ook via de API/HomeAssistant geen data).

De batterij lijkt wel gewoon normaal te werken, ik kan hem via IP ook gewoon benaderen en wifi etc. is OK. Hebben hier meer mensen last van? Storing in de cloud van AlphaESS?

Niels

• Kama

Kama

Hi Allen,

Ik heb zelf meegedaan aan de VEH collectieve inkoopactie. Die prijs was een stuk lager: ca 7800 incl BTW voor dezelfde setup, incl. installatie tot 10m van de meterkast en extra noodstroom stopcontacten.

Niels

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:33
Heb sinds zondag mijn dynamisch contract en heb nu in de avond mijn overtollige stroom van de zonnepanelen op het net gezet. Hiervoor heb ik 2 weken nom gedraaid waar deze max van 100% naar 85/80% ging.
Nu is het soc gedrag heel raar, het percentage blijft heel lang gelijk staan, maar uiteindelijk ging deze wel omhoog, mijn capaciteit is 46.5kwh.
nadat er 46kwh volgens de app ingegaan was heb ik nog even geforceerd geladen toen sprong soc na tijdje van 82% naar 100%, het start percentage was 20% en uiteindelijk 51.5kwh geladen.
Dag erna weer in de avond ontladen nu was het percentage ook 20% (ook weer lang op 20, en heeft geladen tot 90%, en er zou 45.6 kwh geladen zijn.
ik wek een 65kwh per dag op via een solaredge omvormer, maar hier krijg ik hem dus niet mee vol.
ik zie ook veel naar het net gaan en het fluctueert ook erg, het lijkt niet te lukken om nom te draaien terwijl de pv en verbruikt toch redelijk hetzelfde blijft. Heeft dit nog met interne kalibratie te maken of misschien toch wat anders?
Hier een voorbeeld van de battery power:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xv6V3oFjDZRC5zVhW26VcUNgu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8TNOuk7suq3x3l8Y3BXq4UyL.png?f=fotoalbum_large

soc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgY_HngsAudymSlMS4Q_PjT5bbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlAkEyIfhLsmdLaiCo4Hh2cQ.png?f=fotoalbum_large
in dit screenshot zie je vandaag ook dat soc van 20 naar 10% springt terwijl accu bijna idle is door pv stroom.

hier zie je dat er ook redelijk veel naar het net terug gaat van de pv tussen de 500w en 1000w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2N0A7QiEOJxMFqS8ewBxfBh6f4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iDJBIcpQsIeZfonMjCDxfxE8.png?f=user_large

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 22:28
Ik sprak net iemand bij Alphaess, ze gaven aan dat ze bezig zijn met de mogelijkheid om direct microomvormers aan te sluiten om die ook te gaan ondersteunen. In mijn geval de IQ7+ . Ze konden alleen nog niet zeggen wanneer en of dit een nieuwe box zou gaan worden. Iemand hier toevallig meer inside information :) ?

Water-Escape

• Kama

Kama

Kama schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:41:
Goedemorgen, ik merk dat ik geen data meer binnenkrijg van mijn batterij sinds vannacht ca 1:00 uur. (data stopt in de app en ook via de API/HomeAssistant geen data).

De batterij lijkt wel gewoon normaal te werken, ik kan hem via IP ook gewoon benaderen en wifi etc. is OK. Hebben hier meer mensen last van? Storing in de cloud van AlphaESS?
Probleem opgelost door de hardware te rebooten.

Niels

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-07 09:29
Hier geen last met de Alpha App. Ook de https://cloud.alphaess.com/index werkt bij mij prima.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:12
In de backupbox plus zitten 5 aansluitingen en 8 rijen van 4 relais. Iemand enig idee welke functies ze kunnen doen, meer dan afschakelen bij lage SOC?
Want je houdt 3 mogelijkheden over als je elke groep al afgeschakeld hebt?

• kmf
  • Niet online
Gistermiddag had mijn Alpha opeens kuren. de capaciteit schoot van 15kWh naar 11kWh en reageerde niet meer op modbuscommando's NOM werkte ook niet. 1 accu zag ie niet meer en ik had even het huis offgrid gehaald, maar alpha nam het niet over. paniek.
Ticket uitgestuurd. zegt Alpha dat er een system firmware update gaande was. dat is nu afgerond. (maar gisteravond deed de Alpha weer mee)
Zal handig zijn als je een headsup krijgt....

in de historie zie ik inderdaad rond die tijd een firmware update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tre6hSfNQOl969CT4bfsZnJZkHk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RznGePtU0IznTZUMolA5Wp2x.png?f=user_large

• SaaX
@kmf take note of the previous firmware versions (before HA dumps old data) and if problems persist: insist of rolling back. You might want to consider turning off automatic updates.

• kmf
  • Niet online
SaaX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:17:
@kmf take note of the previous firmware versions (before HA dumps old data) and if problems persist: insist of rolling back. You might want to consider turning off automatic updates.
i'm not even aware you can turn of automatic updates on the Alpha.

• SaaX
@kmf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkDQ_GUoG6Lq-63s6kVaOg2iDMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKAtGqn0SRkJIvjbHkSdwOBO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUK5ocfie1Sfe2Vt-yHFAOzhOM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V6sgZ8NleQMplYqEGr8h3UCt.png?f=fotoalbum_large

• kmf
  • Niet online
thanks. Who'd think it's hidden in the personal settings 8)7

• skai21
Gisteren is mijn G3-T10 geïnstalleerd, maar momenteel is hij opgehouden met opwekken. Ik vermoed omwille van een te hoog voltage uit de straat.

Zou er iemand eens willen checken of de setting van het grid op de juiste regulations staat vs. die van hun?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqDcbD3fsMhnxyUDUByYcgmNEZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsxBsoWj0Nw6vrrVixX4nseG.jpg?f=fotoalbum_large bij mij is het VDE4105/11.18 maar als ik die opzoek lijkt dat een Duitse setting te zijn.

• SaaX
You can change that via the Wi-Fi Configuration in the App - once you know what the correct setting is.

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:22
skai21 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:19:
Gisteren is mijn G3-T10 geïnstalleerd, maar momenteel is hij opgehouden met opwekken. Ik vermoed omwille van een te hoog voltage uit de straat.

Zou er iemand eens willen checken of de setting van het grid op de juiste regulations staat vs. die van hun?

[Afbeelding] bij mij is het VDE4105/11.18 maar als ik die opzoek lijkt dat een Duitse setting te zijn.
Bij mij (NL) staat er EN50549

• skai21
Thanks, will check when at home

• kmf
  • Niet online

[Afbeelding] bij mij is het VDE4105/11.18 maar als ik die opzoek lijkt dat een Duitse setting te zijn.
EN50549

• skai21
Het was leuk voor hoelang het duurde :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLMJ0pCn3os0E4jx7aBa2Mw-YmM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xBGftxv7WMcTi4yFVz8AS7eD.png?f=user_large

Mijn goodwe verderop in het huis lijkt er allemaal niet zo veel om te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EXaMCmrQa4IhU4mo9eDud3ktWg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/klPO84L5nYqNuRxoXAQKAHVS.png?f=user_large

Die lijkt overigens niet echt rekening te houden met de overvoltage limiet van 253, dus die ga ik ook maar eens ff checken vanavond.

Snap best dat het allemaal uitgaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYc8iSquGIqEaKcPWildjZcfODw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tVxA3AflRC97A3YQXE0E1RxM.png?f=user_large

• kmf
  • Niet online
skai21 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:44:
Het was leuk voor hoelang het duurde :P

[Afbeelding]

Mijn goodwe verderop in het huis lijkt er allemaal niet zo veel om te geven:

[Afbeelding]

Die lijkt overigens niet echt rekening te houden met de overvoltage limiet van 253, dus die ga ik ook maar eens ff checken vanavond.

Snap best dat het allemaal uitgaat:

[Afbeelding]
je hebt geen backup box waarbij je je huis offgrid kan halen en dan toch kan opladen de grid voltage?

• skai21
kmf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:32:
[...]

je hebt geen backup box waarbij je je huis offgrid kan halen en dan toch kan opladen de grid voltage?
Ik heb momenteel enkel nog de omvormer, de batterijen (en misschien backupbox) komt pas als mijn schuur af is.

Dus voor nu nog niet, als ik wel batterijen had. Zou de PV sowieso gewoon de batterijen DC laden idd, en nar off grid springen, en weer terug als het hele handeltje onder de 253 duikt.

• skai21
SaaX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:27:
You can change that via the Wi-Fi Configuration in the App - once you know what the correct setting is.
Got my installer to change it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjS888tZZCmx0fdx3JmubomDyc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqxlifItT8a3FH99Pmc3AdwK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door skai21 op 24-06-2026 20:48 ]

• SaaX
In the normal app. I've changed it on my G3-S5 a while ago for testing stuff.

[ Voor 63% gewijzigd door SaaX op 24-06-2026 17:35 ]

• rik 1988
  • Laatst online: 27-06 13:25

Ik had in het begin problemen dat die uitging door teveel panelen op 1 string ,waardoor te hoog voltage , dit kon de leverancier uitlezen . heb het toen opgedeeld in 3 ipv 2 strings en nooit weer gehad.

• DikDikkie
Zijn er meer mensen die geen Epex prijzen voor vandaag beschikbaar hebben in de app?

• d_marf
Hier ook een leeg scherm idd.

via de feedback optie in de app maar eens melding gemaakt. Hopelijk fixen ze het snel.

Er kan nu ook niet handtmatig worden geladen of ontladen via de app. Als ik dat probeer krijg ik de melding; network is busy

[ Voor 79% gewijzigd door d_marf op 25-06-2026 08:23 ]

• Teitgrot
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 25-06 09:26
DikDikkie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:32:
Zijn er meer mensen die geen Epex prijzen voor vandaag beschikbaar hebben in de app?
Yep!, het viel me gisteravond al op dat de prijzen van vandaag leeg waren (terwijl deze bij Frank Energie wel gewoon beschikbaar waren)🤗

[ Voor 24% gewijzigd door Teitgrot op 25-06-2026 08:31 ]

• d_marf
En sinds 10 minuten is het stukje met dynamische prijzen ook van mijn app homescreen verdwenen.

In de instellingen staat het nog wel aan. Hopelijk betekent dit dat ze er mee bezig zijn. deze storing duurt ondertussen al sinds gisterenmiddag helaas.

• DikDikkie
d_marf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:32:
En sinds 10 minuten is het stukje met dynamische prijzen ook van mijn app homescreen verdwenen.

In de instellingen staat het nog wel aan. Hopelijk betekent dit dat ze er mee bezig zijn. deze storing duurt ondertussen al sinds gisterenmiddag helaas.
Ze waren er mee bezig want ze zijn er nu wel!

• d_marf
DikDikkie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Ze waren er mee bezig want ze zijn er nu wel!
Ik zie die widget inderdaad nu weer, maar met de melding dat ik het moet inschakelen. Als ik daarop klik kom ik wel weer in het juiste scherm en lijkt alles te werken.

Ik ga vanavond nog even testen

• DikDikkie
d_marf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Ik zie die widget inderdaad nu weer, maar met de melding dat ik het moet inschakelen. Als ik daarop klik kom ik wel weer in het juiste scherm en lijkt alles te werken.

Ik ga vanavond nog even testen
Ik zie ook vaak dat de widget in de app niet update. Zeker als ik wijzigingen in de cloud doorvoer. Na een keer pauzeren en weer starten in de app update de widget weer.

• DOAtje
  • Laatst online: 26-06 11:06
Wellicht een beetje outdated, maar heeft er iemand anders ook last van dat de de zonnepanelen worden afgeschakeld wanneer de batterij op 100% zit?
Sinds 7-juni ongeveer levert mijn systeem niet meer terug wanneer de batterij eenmaal vol zit...

• DikDikkie
DOAtje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:54:
Wellicht een beetje outdated, maar heeft er iemand anders ook last van dat de de zonnepanelen worden afgeschakeld wanneer de batterij op 100% zit?
Sinds 7-juni ongeveer levert mijn systeem niet meer terug wanneer de batterij eenmaal vol zit...
Dat heb ik ook gehad. Heb je de "Blokkeer teruglevering bij negatieve prijs" aan staan of ooit gebruikt? Hier zit nog een bug in. Die zet de "Max feed to grid" op 0% en dit gaat niet meer terug. Via een ticket naar Aplha kunnen zij dit voor je terug zetten. Of je als je via de modus zelf bij de omvormer kan komen kan je dit terug zetten.

• DOAtje
  • Laatst online: 26-06 11:06
DikDikkie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Dat heb ik ook gehad. Heb je de "Blokkeer teruglevering bij negatieve prijs" aan staan of ooit gebruikt? Hier zit nog een bug in. Die zet de "Max feed to grid" op 0% en dit gaat niet meer terug. Via een ticket naar Aplha kunnen zij dit voor je terug zetten. Of je als je via de modus zelf bij de omvormer kan komen kan je dit terug zetten.
Ah bedankt, die stond inderdaad aan nadat de optie was toegevoegd.

Ik ga een ticket maken.

• TheMystery
Ik blijf nu al de hele week het probleem houden dat de soc van 70 of 80 of 90% naar 100% springt en ook van 20% naar 10% en daarna blijft deze hier enkele uren opstaan voordat het percentage weer omhoog gaat, mijn solaredge wekt op dat moment genoeg op.
Nu is het me 1 dag gelukt dat deze wel doorliep naar 100 door met 5000w te laden en op het eind met 2000w en hiermee lade hij nog 1 uur op toen ie al op 100 stond. Maar de dagen erna weer hetzelfde probleem, dus ik krijg de soc niet goed gekalibreerd, iemand een idee hoe ik dit wel voor mekaar ga krijgen?
Aansturen is nu namelijk erg lastig als de soc niet klopt.

Hier nog plaatje van het gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asdBUujraeQiFCn2Fs8MlBwn2n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rFFOo2wKpbFc6oVF8x7uQK1.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat hier om een t10 met 5x een 9,3kwh module.

Mijn ouders hebben hetzelfde systeem en hun hebben er geen last van, enige verschil is dat pv bij hun dc aangesloten is.

[ Voor 7% gewijzigd door TheMystery op 28-06-2026 19:32 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik zie dat er meer mensen iets doen met VEH (Vereniging Eigen Huis) en ik heb een aanbod gekregen waarvan ik niet weet of het uberhaupt te overwegen is. Uiteraard erg karig met de details, dus die vraag staat al open.

De LLM zegt mij:
AlphaESS SMILE-G3 aanbod - overzicht

OPTIE 1 - 9,3 kWh bundel
- Omvormer: SMILE-G3-T6-INV
3-fase hybride, 6 kW AC-uitgang, 12 kW max. PV-input (200% oversizing), 3 MPPT, max. batterijpoort 6 kW
- Batterij: SMILE-G3-BAT-9.3S
9,3 kWh, LFP, 100% DoD, 52,5A max. laad-/ontlaadstroom (~5 kW DC), IP65

OPTIE 2 - 18,6 kWh bundel
- Omvormer: SMILE-G3-T10-INV
3-fase hybride, 10 kW AC-uitgang, 20 kW max. PV-input (200% oversizing), 3 MPPT (6 strings), max. batterijpoort 10 kW
- Batterij: 2x SMILE-G3-BAT-9.3S
Zelfde module, 2x gestapeld = 18,6 kWh, ~10 kW gecombineerde laadcapaciteit
Optie1: 6k
Optie2: 10k.

Dit zonder backup, zonder hybride deel.
Echter ik heb al PV met een omvormer, kabel naar beneden met eigen groep, werkschakelaar. Dus bij voorkeur de panelen direct op de batterijen.
De vraag is natuurlijk hoe redelijk zijn deze prijzen.

FYI: Huis is een nieuwbouw met 7300Wp, Warmte pomp, dus volledig elektrisch. (nog) geen EV, verbruik 8000 a 9000kwh per jaar. Piekdagen leveren tegen de 50kwh op. Dagelijks verbruik varieery van 15 (bijna basis vervruik) to 50kwh (winter heel koud en weinig zon....)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• DeBolle
  • Laatst online: 15:47

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

nhimf schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:08:

Inderdaad, niet al te veel informatie (zeker niet indien dit een offerte moet voorstellen).
Overzicht van hetgeen hier is geinstalleerd, inclusief installatiemet 3F aardlekautomaat (4p 20A B 30mA) en kleine Gbit switch voor netwerkaansluiting:
code:
1
2
3
4
5
6
7
1x Alpha ESS Smile-G3 T10 9,3 kWh
1x SMILE-G3-BAT-9.3S 9,3 kWh LFP-batterijmodules (IP65)
1x SMILE-G3-T10-INV: 10 kW, 20 kWp, 3-fase hybride batterij omvormer.
1x DT/SSU666-6-CT-50/100A Driefase vermogensmeter voor SMILE G3 en T10-HV.
1x Smile-G3 verstelbare voetplaat
1x Materiaal, schakelaren en bekabeling
1x Complete installatie (5 jaar garantie) incl ondersteuning en config Alphacloud app
Totaal ex BTW 5400 euro.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• nhimf

nhimf

DeBolle schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Inderdaad, niet al te veel informatie (zeker niet indien dit een offerte moet voorstellen).
Overzicht van hetgeen hier is geinstalleerd, inclusief installatiemet 3F aardlekautomaat (4p 20A B 30mA) en kleine Gbit switch voor netwerkaansluiting:
code:
1
2
3
4
5
6
7
1x Complete installatie (5 jaar garantie) incl ondersteuning en config Alphacloud app
Totaal ex BTW 5400 euro.
Dus qua kosten lijkt het niet zo heel slecht als ik het zie? Of mis ik wat? De SMILE-G3-T10-INV, althans dat vermoed ik, kost een 300 euro extra. Ik weet niet dat de T10 meer kost dan de T6.

Verder zijn de kosten inc btw en inc installatie en basis aanpassingen, die hopelijk niet eens nodig zijn ;)

• devastator83
DeBolle schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:26:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Totaal ex BTW 5400 euro.
Das goedkoop !

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:12
nhimf schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:08:
Ik zie dat er meer mensen iets doen met VEH (Vereniging Eigen Huis) en ik heb een aanbod gekregen waarvan ik niet weet of het uberhaupt te overwegen is. Uiteraard erg karig met de details, dus die vraag staat al open.

De LLM zegt mij:

[...]

Optie2: 10k.

Echter ik heb al PV met een omvormer, kabel naar beneden met eigen groep, werkschakelaar. Dus bij voorkeur de panelen direct op de batterijen.

FYI: Huis is een nieuwbouw met 7300Wp, Warmte pomp, dus volledig elektrisch. (nog) geen EV, verbruik 8000 a 9000kwh per jaar. Piekdagen leveren tegen de 50kwh op. Dagelijks verbruik varieery van 15 (bijna basis vervruik) to 50kwh (winter heel koud en weinig zon....)
Vergeet optie 1 voor jouw situatie:
T6 kan maximaal 2kW per fase leveren en totaal 6kW. Als je 50kWh op een dag kan verbruiken, dan zal je de 6kW ook wel eens overschreiden. Dus NOM is niet eens haalbaar als je dat al zou willen ivm hoge dynamische kwartierprijzen.

• nhimf

nhimf

Dapdodo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Vergeet optie 1 voor jouw situatie:
T6 kan maximaal 2kW per fase leveren en totaal 6kW. Als je 50kWh op een dag kan verbruiken, dan zal je de 6kW ook wel eens overschreiden. Dus NOM is niet eens haalbaar als je dat al zou willen ivm hoge dynamische kwartierprijzen.
Ja dat is geen optie. Als ik meer info heb vraag ik me af of de T10 een optie is, dan kan ik altijd nog gefasseerd kopen. Maar ik zit nog steeds met de vraag of 10 (naja 11 eigenlijk)k niet erg duur is voor zo'n systeem (de 18.6kw versie)

• devastator83
nhimf schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:57:
[...]

Ja dat is geen optie. Als ik meer info heb vraag ik me af of de T10 een optie is, dan kan ik altijd nog gefasseerd kopen. Maar ik zit nog steeds met de vraag of 10 (naja 11 eigenlijk)k niet erg duur is voor zo'n systeem (de 18.6kw versie)
11k lijkt me te duur. Ik zit op 12k excl btw, maar dat is wel nog met 15 extra zonnepanelen.

• nhimf

nhimf

devastator83 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:23:
[...]

11k lijkt me te duur. Ik zit op 12k excl btw, maar dat is wel nog met 15 extra zonnepanelen.
Ik reken inc btw, want ik vermoed dat ik geen btw terug kan krijgen omdat ik dit een paar jaar geleden al op mijn zonnepanelen heb gehad, maar inderdaad 11k vind ik vrij prijzig.

• devastator83
nhimf schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Ik reken inc btw, want ik vermoed dat ik geen btw terug kan krijgen omdat ik dit een paar jaar geleden al op mijn zonnepanelen heb gehad, maar inderdaad 11k vind ik vrij prijzig.
Optie 2, heb ik hier apart op de offerte staan: 8k excl btw

• devastator83
<removed>

[ Voor 98% gewijzigd door devastator83 op 02-07-2026 15:19 ]

• nhimf

nhimf

devastator83 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:17:
[...]
Optie 2, heb ik hier apart op de offerte staan: 8k excl btw
Waar heb jij die offerte vandaan? Ik kom bij mij op 9k ex btw

• devastator83
nhimf schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Is een offerte uit Belgisch Limburg, dus ik weet niet of je er veel aan hebt ...

• d_marf
[...]

Er zijn zeker nog mogelijkheden om de btw terug te vragen. Check eens de-centrale.nl

• dracothetm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-07 21:46
[...]

• *laat maar boen al benatwoord*

[ Voor 27% gewijzigd door dracothetm op 02-07-2026 20:42 ]

• dracothetm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-07 21:46
Ik heb sinds kort een Alpha ess thuis batterij staan NU probeer ik alleen een goede energie leverancier te vinden. Ik vind het alleen lastig om te vinden welke leveranciers allemaal samen werken met de alpha ess batterijen voor trading op de markt.
Zijn er hier toevallig mensen die mij hier de goede kant op kunnen wijzen.
Voor nu kwam ik uit op:

Frank energie
Hegg Energy
NextEnergy
Tibber
maar ik vraag me af of er meer zijn.

• RvBeek
Eindelijk heb ik mijn dynamische sturing van mijn AlphaESS Smile G3 (18,6kWh) goed draaiend. Met dank aan de diverse forumgenoten die op beslissende momenten goede tips gaven. En omdat een forum bestaat bij de gratie van het nemen en teruggeven van ervaringen hierbij even mijn belangrijkste lessons learned:

Ik draai Home assistant in een VM op mijn Synology NAS. Hoe dat draaiend te krijgen is een verhaal op zich die ik omwille van de scope van dit forum even buiten beschouwing laat

De winnende combinatie waarmee ik uiteindelijk mijn AlphaESS automatisering in drie avonden draaiend had was claude, die ik met MCP (Model Context protocol) de mogelijkheid gaf om mee te kijken naar mijn configuratie en dus met kennis van zaken liet adviseren en code liet genereren. Je moet zelf blijven nadenken, maar in de basis zit je in functionele termen te chatten: ik wil dit en dat en dan wordt het voor je geregeld. Wat blijft zijn de basis IT regels. "A fool with a tool is still a fool and automation allows you to create more mess in lesser time. Dus blijf nadenken en de output snappen. De net genoemde drie dagen is trouwens een vertekend beeld. Ik heb 6 weken verkloot met chatgpt, emhess en andere experimenten 8)7 voordat ik de winnende combi vond die het in drie avonden deed en hoop jullie met deze post diezelfde leercurve te besparen. (Hoewel er vast een aantal EMHESS en DAO liefhebbers andere ervaringen zullen hebben) Maar dit is mijn persoonlijke ervaring.

Mijn in en verkoop loopt nu volledig automatisch op basis van gunstigste epex prijzen, inclusief het ontwijken van negatieve prijzen door slim ontladen. En ik heb een dashboard waarmee ik de stuurvariabelen waar deze automatisering mee werkt kan blijven bijstellen. Zie bijgaande afbeelding.

Verdere things to (not) do en lessons learned:

Ga niet met de chatfuncties van chatgpt gemini of anderen aan de slag. Je krijgt zeer overtuigend klinkende foute code. :? Als de AI toepassing niet in de HA config kan meekijken is de aangeboden oplossing per definitie conflicterend. Na de switch naar claude met een MCP verbinding kon ik bijna 20 overbodige sensoren en automatiseringen opschonen, en was de rest in 3 avonden gefixed. En dan ben ik redelijk los gegaan op dashboard en detail aansturing.

Maak vooraf een document met alles wat je wilt aan functionele eisen en laadt die in een claude project. (Dus niet in een losse chat) Dan werkt AI sneller en efficienter. Blijf je eeuwig in de chatmodus dan loopt je op een gegeven moment na iedere tweede vraag tegen je daglimiet aan omdat hij voor iedere vraag je hele historie door akkert. En laat claude die documentatie telkens updaten zodat je een nieuw project kan openen als je oude uit de klauwen is gelopen.

EMHESS en DAO ben ik veel tijd mee verloren. HA is erg kritisch op de veldformaten, en deze twee plugins zijn behoorlijke probleem veroorzakers. Los daarvan gebruik EMHESS krankjorum veel geheugen. Ik heb gelukkig 18gb in mijn nas maar ik moest ongeveer de helft van mijn ram reserveren voor om emhess te kunnen blijven draaien. Nadat ik na een tip van @kmf had besloten om het in en verkoop beleid zelf te coderen op basis van mijn eigen logica had ik het vlot draaiend op basis van zelfgebouwde HA automatiseringen, en veel meer toegespitst om de specifieke situatie in ons huis. Rendement van mijn accu is inmiddels verdubbeld ten opzichte van wat ik handmatig via de brakke alphaess app kon realiseren met dagelijkse instel-dwangneurose.

Dwing AI om telkens de nieuwe logica eerst te testen via een template voordat je toestaat dat je code wordt aangepast. Bij die testen zul je steevast ontdekken dat jouw sensornamen afwijken van wat AI aanneemt, of dat de waardes van die sensoren er net even anders uitzien. Scheelt je een hoop debuggen. Meten is weten.

De nieuwste Alphaess smile modellen hebben standaard de Modbus poort geopend staan via de normale utp poort. Geen aparte kabel of 485 verloop maar dezelfde waarlangs de alphaess app zelf ook praat.. Geen geklooi meer maar gewoon aansturen op het IP adres van je batterij (check je router) op poort 502. ChatGPT zal dat tegenspreken omdat die zich baseert op data van 5 jaar klaagverhalen op internet.

De slechte API beschrijvingen van de energie leveranciers zijn bij velen, en ook bij mij, bron van veel bugs, In geval van zonneplan de prijsnotatie van 7 cijfers achter de komma waar de documentatie er 6 vermeld.

Solcast is een redelijk betrouwbare zonne opbrengst voorspeller die je achteraf nog goed kunt tweaken naar je eigen rendement. (Bomen e.d.)

Tot slot Maak backups. Maak nog een backup. En nog een. samen met een volledige documentatie door Claude. Zie de eerder genoemde IT vuistregel. ;)

Mijn eigen dashboard. Werk ook kolomgewijs op mijn telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGkSd5GPYAkx53-2JXmvpBngkmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXLgASJlJt8oPI9YoZeXCqXg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RvBeek op 03-07-2026 08:03 ]

• SaaX
@RvBeek that's some fine writeup, thanks a lot for sharing!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-07 00:30

CSB

:D

Ik zit precies waar jij nu blijkbaar al klaar bent. Ik heb DAO binnen HA draaien om de boel te "trainen" op ons verbruik. Ik moet nu de boel gaan automatiseren en ik denk dat ik hiervoor Hermes maar eens ga inzetten als ik jou zo hoor. Goede write-up en tips. :)

Ik was ook al met Gemini en ChatGPT aan het rommelen maar idd, je krijgt heel veel hallucinations of gokjes van deze LLM's. Daarnaast moet ik de logica nog wat verder doorgronden door me meer in te lezen...

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• TheMystery
@CSB Ik heb hier dao al een paar weken draaien met een automatisering gemaakt met Claude , kan ik eventueel wel delen.
En misschien kunnen we hem met een paar man wel verbeteren.

Ik ben toch bij dao uitgekomen omdat ik naast de alphaess ook mijn ev wil kunnen inplannen.

Heb jij pv op dc of ac zitten?

[ Voor 21% gewijzigd door TheMystery op 05-07-2026 12:56 ]

• CSB

CSB

TheMystery schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:43:
@CSB Ik heb hier dao al een paar weken draaien met een automatisering gemaakt met Claude , kan ik eventueel wel delen.
En misschien kunnen we hem met een paar man wel verbeteren.

Ik ben toch bij dao uitgekomen omdat ik naast de alphaess ook mijn ev wil kunnen inplannen.

Heb jij pv op dc of ac zitten?
Ik heb mijn pv (2 strings) rechtstreeks op de AlphaEss inverter, dus dc. Ik wil best meehelpen/denken voor een dao setup voor AlphaESS maar ben niet zo'n held met scripting hoor. Ik vibecode me een ongeluk met deze meuk, haha.

• TheMystery
CSB schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:42:
[...]

Ik heb mijn pv (2 strings) rechtstreeks op de AlphaEss inverter, dus dc. Ik wil best meehelpen/denken voor een dao setup voor AlphaESS maar ben niet zo'n held met scripting hoor. Ik vibecode me een ongeluk met deze meuk, haha.
Oké, ik heb pv zelf op ac zitten maar mijn ouders hebben het ook op dc, dus ben de automatisering wel universeel aan het maken.

Hierbij de dao config met pv op dc, en prijzen van Zonneplan dus die moeten eventueel aangepast:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
{
  "config_version": 2,
  "homeassistant": {
    "ip_address": "supervisor",
    "protocol_api": "http"
  },
  "database_ha": {
    "engine": "mysql",
    "server": "core-mariadb",
    "port": 3306,
    "database": "homeassistant",
    "username": "homeassistant",
    "password": "!secret db_ha_password",
    "host": "core-mariadb"
  },
  "database_da": {
    "engine": "sqlite",
    "db_path": "../data",
    "database": "day_ahead.db"
  },
  "meteoserver_key": "!secret meteoserver-key",
  "meteoserver_model": "harmonie",
  "meteoserver_attemps": 2,
  "prices": {
    "source_day_ahead": "nordpool",
    "energy_taxes_consumption": {
      "2025-01-01": 0.10154,
      "2026-01-01": 0.09161
    },
    "energy_taxes_production": {
    },
    "cost_supplier_consumption": {
      "2024-08-01": 0.0165
    },
    "cost_supplier_production": {
    },
    "vat_consumption": {
      "2023-01-01": 21.0
    },
    "vat_production": {
    },
    "last_invoice": "2025-09-01",
    "tax_refund": true,
    "regular high": 0.5,
    "regular low": 0.4,
    "switch to low": 23
  },
  "logging_level": "info",
  "use_calc_baseload": true,
  "baseload_calc_periode": 56,
  "baseload": [
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45
  ],
  "graphical_backend": "",
  "graphics": {
    "style": "Solarize_Light2",
    "battery_balance": true,
    "prices_consumption": true,
    "prices_production": false,
    "prices_spot": true,
    "average_consumption": true,
    "show": true
  },
  "interval": "1hour",
  "strategy": "input_select.dao_strategy",
  "max_gap": 0.005,
  "notifications": {
    "opstarten": false,
    "berekening": false
  },
  "grid": {
    "entity balance switch": "input_boolean.dao_balance_switch",
    "max_power": 17.0
  },
  "history": {
    "save_days": 7
  },
  "dashboard": {
    "port": 5000
  },
  "battery": [
    {
      "name": "AlphaEss G3 Smile T10",
      "entity actual level": "sensor.alphaess_soc_battery",
      "capacity": 46.5,
      "upper limit": "input_number.dao_upper_limit",
      "lower limit": "input_number.dao_lower_limit",
      "optimal lower level": "input_number.dao_optimal_lower_level",
      "entity min soc end opt": "input_number.dao_min_soc_einde",
      "entity max soc end opt": "input_number.dao_max_soc_einde",
      "charge stages": [
        {"power": 0,     "efficiency": 1.0},
        {"power": 2500,  "efficiency": 0.945},
        {"power": 5000,  "efficiency": 0.958},
        {"power": 7500,  "efficiency": 0.955},
        {"power": 10000, "efficiency": 0.950}
      ],
      "discharge stages": [
        {"power": 10000, "efficiency": 0.940}
      ],
      "minimum power": 100,
      "dc_to_bat efficiency": 0.968,
        "dc_to_bat max power" : 10000.0,
      "bat_to_dc efficiency": 0.968,
      "bat_to_dc max power" : 10000.0,
      "cycle cost": 0.015,
      "entity set power feedin": "input_number.dao_set_power_feedin",
      "entity set operating mode": "input_select.dao_set_operating_mode",
      "entity stop inverter": "input_datetime.dao_stop_inverter",
      "entity from battery": "input_number.dao_from_battery",
      "entity from ac": "input_number.dao_from_ac",
      "entity from pv": "input_number.dao_from_pv",
      "entity calculated soc": "input_number.dao_calculated_soc",
      "solar": [
        {
          "name": "AlphaEss G3 Smile T10 PV",
          "entity_pv_switch": "input_boolean.dao_alphaess_pv_on_off",
          "strings": [
            {
              "tilt": 15.0,
              "orientation": -18.0,
              "capacity": 6.25,
              "yield_factor": 0.01375
            },
            {
              "tilt": 35.0,
              "orientation": 73.0,
              "capacity": 3.0,
              "yield_factor": 0.00625
            }
          ],
          "ml_prediction": true,  
          "entities_sensors": [
            "sensor.alphaess_total_energy_from_pv"
          ],
          "max_power": 10.0
        }
      ]
    }
  ],
  "solar": [],
  "electric_vehicle": [],
  "machines": [],
  "boiler": {
    "boiler_present": false,
    "entity actual temp.": "sensor.boiler_gemeten",
    "entity setpoint": "sensor.boiler_ingesteld",
    "entity hysterese": "sensor.hysterese_hot_water",
    "cop": 2.9,
    "cooling rate": 0.4,
    "volume": 180,
    "heating allowed below": 44,
    "elec. power": 1500,
    "activate service": "press",
    "activate entity": "input_button.hw_trigger"
  },
  "heating": {
    "heater_present": false,
    "degree days factor": 3.6,
    "stages": [
      {
        "max_power": 225,
        "cop": 7.1
      },
      {
        "max_power": 300,
        "cop": 7.0
      },
      {
        "max_power": 400,
        "cop": 6.5
      },
      {
        "max_power": 500,
        "cop": 6.0
      },
      {
        "max_power": 600,
        "cop": 5.5
      },
      {
        "max_power": 750,
        "cop": 5.0
      },
      {
        "max_power": 1000,
        "cop": 4.5
      },
      {
        "max_power": 1250,
        "cop": 4.0
      }
    ],
    "entity adjust heating curve": "input_number.stooklijn_verschuiving_day_ahead",
    "adjustment factor": 0.04
  },
  "xgboost": {
    "tune_hyperparameters": true
  },
  "report": {
    "entities_grid_consumption": [
      "sensor.energy_consumed_tariff_1",
      "sensor.energy_consumed_tariff_2"
    ],
    "entities_grid_production": [
      "sensor.energy_produced_tariff_1",
      "sensor.energy_produced_tariff_2"
    ],
    "entities_solar_production_ac": [
      "sensor.alphaess_total_energy_from_pv",
      "sensor.total_energy_tuin_available",
      "sensor.total_energy"
    ],
    "entities_solar_production_dc": [],
    "entities_ev_consumption": [
      "sensor.easee_laadpaal_levensduur_verbruik"
    ],
    "entities_wp_consumption": [],
    "entities_boiler_consumption": [],
    "entities_battery_consumption": [
      "sensor.alphaess_total_energy_charge_battery"
    ],
    "entities_battery_production": [
      "sensor.alphaess_total_energy_discharge_battery"
    ],
    "entities_machine_consumption": []
  },
  "scheduler": {
    "active": true,
    "schedule": [
      {
        "time": "0430",
        "action": "get_meteo_data"
      },
      {
        "time": "1030",
      },
      {
        "time": "1630",
      },
      {
        "time": "2230",
      },
      {
        "time": "1255",
        "action": "get_day_ahead_prices"
      },
      {
        "time": "1355",
      },
      {
        "time": "1455",
      },
      {
        "time": "1554",
      },
      {
        "time": "1755",
      },
      {
        "time": "1855",
      },
      {
        "time": "xx00",
        "action": "calc_optimum"
      },
      {
        "time": "1845",
        "action": "train_ml_predictions"
      },
      {
        "time": "2359",
        "action": "clean_data"
      }
    ]
  },
  "meteoserver_attempts": 2
}

• TheMystery
En hier config met ac pv en ook een ev;
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
{
  "config_version": 2,
  "homeassistant": {
    "ip_address": "supervisor",
    "protocol_api": "http"
  },
  "database_ha": {
    "engine": "mysql",
    "server": "core-mariadb",
    "port": 3306,
    "database": "homeassistant",
    "username": "homeassistant",
    "password": "!secret db_ha_password",
    "host": "core-mariadb"
  },
  "database_da": {
    "engine": "sqlite",
    "db_path": "../data",
    "database": "day_ahead.db"
  },
  "meteoserver_key": "!secret meteoserver-key",
  "meteoserver_model": "harmonie",
  "meteoserver_attemps": 2,
  "prices": {
    "source_day_ahead": "nordpool",
    "energy_taxes_consumption": {
    },
    "energy_taxes_production": {
    },
    "cost_supplier_consumption": {
    },
    "cost_supplier_production": {
    },
    "vat_consumption": {
    },
    "vat_production": {
    },
    "last_invoice": "2025-09-01",
    "tax_refund": true,
    "regular high": 0.5,
    "regular low": 0.4,
    "switch to low": 23
  },
  "logging_level": "info",
  "use_calc_baseload": true,
  "baseload_calc_periode": 56,
  "baseload": [
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45,
    0.45
  ],
  "graphical_backend": "",
  "graphics": {
    "style": "Solarize_Light2",
    "battery_balance": true,
    "prices_consumption": true,
    "prices_production": false,
    "prices_spot": true,
    "average_consumption": true,
    "show": true
  },
  "interval": "1hour",
  "strategy": "input_select.dao_strategy",
  "max_gap": 0.005,
  "notifications": {
    "opstarten": false,
    "berekening": false
  },
  "grid": {
    "entity balance switch": "input_boolean.dao_balance_switch",
    "max_power": 16.0
  },
  "history": {
    "save_days": 7
  },
  "dashboard": {
    "port": 5000
  },
  "battery": [
    {
      "name": "AlphaEss G3 Smile T10",
      "entity actual level": "sensor.alphaess_soc_battery",
      "capacity": 46.5,
      "upper limit": "input_number.dao_upper_limit",
      "lower limit": "input_number.dao_lower_limit",
      "optimal lower level": "input_number.dao_optimal_lower_level",
      "entity min soc end opt": "input_number.dao_min_soc_einde",
      "entity max soc end opt": "input_number.dao_max_soc_einde",
      "charge stages": [
        {"power": 10000, "efficiency": 0.950}
      ],
      "discharge stages": [
        {"power": 10000, "efficiency": 0.940}
      ],
      "minimum power": 100,
      "dc_to_bat efficiency": 1.0,
        "dc_to_bat max power" : 10000.0,
      "bat_to_dc efficiency": 1.0,
      "bat_to_dc max power" : 10000.0,
      "cycle cost": 0.015,
      "entity set power feedin": "input_number.dao_set_power_feedin",
      "entity set operating mode": "input_select.dao_set_operating_mode",
      "entity stop inverter": "input_datetime.dao_stop_inverter",
      "entity from battery": "input_number.dao_from_battery",
      "entity from ac": "input_number.dao_from_ac",
      "entity from pv": "input_number.dao_from_pv",
      "entity calculated soc": "input_number.dao_calculated_soc"
    }
  ],
  "solar": [
    {
      "name": "SolarEdge SE10K",
      "entity_pv_switch": "input_boolean.dao_pv_solaredge_on_off",
      "strings": [
        {
          "tilt": 35.0,
          "orientation": -35.0,
          "capacity": 6.0,
          "yield_factor": 0.0125
        },
        {
          "tilt": 15.0,
          "orientation": 59.0,
          "capacity": 6.16,
          "yield_factor": 0.0125
        }
      ],
      "ml_prediction": true,  
        "ml_training_start_date": "2024-06-01",
      "entities_sensors": [
        "sensor.solaredge_lifetime_energy"
      ],
      "max_power": 10.0
    }
  ],
  "electric_vehicle": [
    {
      "name": "Skoda Elroq",
      "capacity": 77.0,
      "entity_position": "input_text.dao_ev_position_at_home",
        "entity_actual_level": "sensor.evcc_easee_charge_up_vehicle_soc",
        "entity_plugged_in": "binary_sensor.evcc_easee_charge_up_connected",
      "charge_stages": [
        {
          "ampere": 6.0,
          "efficiency": 0.90
        },
            {
          "ampere": 8.0,
        },
            {
          "ampere": 10.0,
        },
            {
          "ampere": 12.0,
        },
            {
          "ampere": 14.0,
        },
            {
          "ampere": 16.0,
        }
      ],
      "charge_three_phase": true,
      "charge_scheduler": {
        "entity_set_level": "input_number.dao_ev_charge_target_soc",
        "level_margin": 2,
        "entity_ready_datetime": "input_datetime.dao_ev_charge_ready_datetime"
      },
      "entity_set_charging_ampere": "input_number.dao_ev_set_charging_ampere",
      "charge_switch": "input_boolean.dao_ev_charge_active_switch"
    }
  ],
  "machines": [],
  "boiler": {
    "boiler_present": false,
    "entity actual temp.": "sensor.boiler_gemeten",
    "entity setpoint": "sensor.boiler_ingesteld",
    "entity hysterese": "sensor.hysterese_hot_water",
    "cop": 2.9,
    "cooling rate": 0.4,
    "volume": 180,
    "heating allowed below": 44,
    "elec. power": 1500,
    "activate service": "press",
    "activate entity": "input_button.hw_trigger"
  },
  "heating": {
    "heater_present": false,
    "degree days factor": 3.6,
    "stages": [
      {
        "max_power": 225,
        "cop": 7.1
      },
      {
        "max_power": 300,
        "cop": 7.0
      },
      {
        "max_power": 400,
        "cop": 6.5
      },
      {
        "max_power": 500,
        "cop": 6.0
      },
      {
        "max_power": 600,
        "cop": 5.5
      },
      {
        "max_power": 750,
        "cop": 5.0
      },
      {
        "max_power": 1000,
        "cop": 4.5
      },
      {
        "max_power": 1250,
        "cop": 4.0
      }
    ],
    "entity adjust heating curve": "input_number.stooklijn_verschuiving_day_ahead",
    "adjustment factor": 0.04
  },
  "xgboost": {
    "tune_hyperparameters": true
  },
  "report": {
    "entities_grid_consumption": [
      "sensor.energy_consumption_tarif_1",
      "sensor.energy_consumption_tarif_2"
    ],
    "entities_grid_production": [
      "sensor.energy_production_tarif_1",
      "sensor.energy_production_tarif_2"
    ],
    "entities_solar_production_ac": [
      "sensor.solaredge_lifetime_energy"
    ],
    "entities_solar_production_dc": [],
    "entities_ev_consumption": [
      "sensor.easee_laadpaal_levensduur_verbruik"
    ],
    "entities_wp_consumption": [
      "sensor.stroomverbruik_warmtepomp"
    ],
    "entities_boiler_consumption": [],
    "entities_battery_consumption": [
      "sensor.alphaess_total_energy_charge_battery"
    ],
    "entities_battery_production": [
      "sensor.alphaess_total_energy_discharge_battery"
    ],
    "entities_machine_consumption": []
  },
  "scheduler": {
    "active": true,
    "schedule": [
      {
        "time": "0430",
      },
      {
        "time": "0730",
      },
      {
        "time": "1030",
      },
      {
        "time": "1330",
      },
      {
        "time": "1630",
      },
      {
        "time": "1930",
      },
      {
        "time": "2230",
      },
      {
        "time": "1255",
      },
      {
        "time": "1355",
      },
      {
        "time": "1455",
      },
      {
        "time": "1554",
      },
      {
        "time": "1755",
      },
      {
        "time": "xx00",
        "action": "calc_optimum"
      },
      {
        "time": "1845",
        "action": "train_ml_predictions"
      },
      {
        "time": "2359",
        "action": "clean_data"
      }
    ]
  },
  "meteoserver_attempts": 2
}

• TheMystery
Ik gebruik in ha de hielview yaml integratie, en stuur mode 2 hiermee aan met de volgende automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
alias: "DAO: AlphaESS Mode 2 (from ac+pv and duration +-1%)"
description: Elk uur DAO planning doorsturen naar Hillview dispatch mode 2
triggers:
  - minutes: "0"
    seconds: "10"
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: template
    value_template: |
      {{ states('input_select.dao_set_operating_mode') != 'Uit' }}
      {{ not (states('input_select.dao_set_operating_mode') == 'Aan' 
         and states('input_boolean.dao_balance_switch') == 'on') }}
actions:
  - variables:
      dao_power: "{{ states('input_number.dao_from_ac') | float(0) }}"
      dao_pv: "{{ states('input_number.dao_from_pv') | float(0) }}"
      stop_time: "{{ states('input_datetime.dao_stop_inverter') }}"
      duration: |-
        {% if stop_time == '2000-01-01 00:00:00' %}60 {% else %}
          {% set stop = strptime(stop_time, '%Y-%m-%d %H:%M:%S') | as_local %}
          {% set now_dt = now().replace(second=0, microsecond=0) %}
          {% set diff = (stop - now_dt).total_seconds() / 60 %}
          {% if diff < 1 or diff > 60 %}60
          {% else %}{{ diff | int }}
          {% endif %}
        {% endif %}
      hillview_power: |-
        {% set dur = duration | int(60) %} {% if dur < 60 %}
          {% set power = (dao_power * -1 / 1000 * 60 / dur) | round(1) %}
          {{ power }}
        {% else %}
          {{ (dao_power * -1 / 1000) | round(1) }}
        {% endif %}
      hillview_pv: |-
        {% set dur = duration | int(60) %} {% if dur < 60 %}
          {% set pv = (dao_pv * -1 / 1000 * 60 / dur) | round(1) %}
          {{ pv }}
        {% else %}
          {{ (dao_pv * -1 / 1000) | round(1) }}
        {% endif %}
      hillview_soc: >-
        {% set base_soc = states('input_number.dao_calculated_soc') | int(0) %}
        {% set p = (hillview_power | float(0)) + (hillview_pv | float(0)) %} {%
        if p > 0 %}
          {{ [base_soc - 1, 0] | max }}
        {% elif p < 0 %}
          {{ [base_soc + 2, 100] | min }}
        {% else %}
          {{ base_soc }}
        {% endif %}
  - target:
      entity_id: number.alphaess_template_dispatch_power
    data:
      value: "{{ hillview_power + hillview_pv}}"
    action: number.set_value
  - target:
      entity_id: input_number.alphaess_helper_dispatch_duration
    data:
      value: "{{ duration }}"
    action: input_number.set_value
  - target:
      entity_id: input_number.alphaess_helper_dispatch_cutoff_soc
    data:
      value: "{{ hillview_soc }}"
  - target:
      entity_id: input_select.alphaess_helper_dispatch_mode
    data:
      option: State of Charge Control (2)
    action: input_select.select_option
  - target:
      entity_id: input_boolean.alphaess_helper_dispatch
    action: input_boolean.turn_off
  - delay: "00:00:02"
  - target:
    action: input_boolean.turn_on
mode: single
Kleine uitleg, automatisering draai 10 sec na elk uur want dan heeft dao zijn calculatie gedaan, mode 2 wordt geactiveerd als dao operation mode aan staat en de balanceer switch uit (als blananceer switch aan staat doet ie niets omdat de standaard mode al nom is)

Ik regel mode 2 met de ac berekening van dao, in het geval van dc pv moet je hier ook de pv berekening bijtellen (dus heb deze bij mij ook toegevoegd maar met pv op ac is deze altijd 0 dus geeft geen probleem)
Verder wordt de tijd berekend voor hoe lang de automatisering moet draaien bij standaard tijd wanner er geen bepaalde tijd is wordt 60 min gebruikt ('2000-01-01 00:00:00') anders komen hier de minuten uit.
Dao berekend de waarde van ac en pv per uur (iig zo interpreteer ik de dao documentatie) dus als er een bepaalde tijd wordt gebruikt dan reken ik dit om (over het algemeen wilt dao dan 5000w met deze berekening kom er meestal iets meer uit maar dat zijn als goed is de verliezen)

Verder merkte ik op dat de hilview integratie de dispatch 1% eerder stopt dan wat je instelt dus dit heb ik gecorrigeerd bij ontladen 1% en bij opladen 2% vanwege afrondingen.
Hierna worden de uitkomsten naar de hilview entiteiten over gezet.
Dit werkt goed soms doet ie nog wat fout met pv omdat die niet altijd opgeteld moet worden in bepaalde gevallen maar in praktijk valt het mee.
Met pv op ac werkt het allemaal prima.

Dan nog een 2de automatisering als de dao operation mode Uit is en pv kleiner is dan 50w.
Soms in de nacht als dao de mode op uit staat geeft die ook een paar watt pv aan en gaat anders op nom draaien terwijl dao echt uit wilt. Deze zet dan mode 2 op 0kw en hierdoor staat de accu ook echt uit.

En als pv boven de 50w is gaat ie nom draaien want dan wilt dao alleen pv gebruiken om de accu te laden.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: "Dao: DAO off"
description: Mode 2 met power 0 als DAO uitgeschakeld is
triggers:
  - minutes: "0"
    seconds: "10"
    trigger: time_pattern
conditions:
      {{ states('input_select.dao_set_operating_mode') == 'Uit' }}
      {{ states('input_number.dao_from_pv') | float(0) < 50 }}
actions:
  - target:
    data:
      value: 0
  - target:
    data:
      value: 60
  - target:
    data:
      value: "{{ states('input_number.dao_calculated_soc') | int(0) }}"
  - target:
    data:
  - target:
    action: input_boolean.turn_off
  - delay: "00:00:02"
  - target:
Hopelijk kun je er wat mee.

• CSB

CSB

TheMystery schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:22:
[...]

Oké, ik heb pv zelf op ac zitten maar mijn ouders hebben het ook op dc, dus ben de automatisering wel universeel aan het maken.

Hierbij de dao config met pv op dc, en prijzen van Zonneplan dus die moeten eventueel aangepast:

[...]
Wat een top post! _/-\o_

Ik ga eens kijken hoe jouw config zich verhoudt tot de mijne, misschien heb ik iets over het hoofd gezien of, zoals jij stelt, heb ik iets wat jij mist. Als ik wat heb laat ik me horen.

Edit:
DAO is erg eigenwijs. Een eigen helper in HA maken en die koppelen in de config accepteert hij niet. Ik ben nu aan het stoeien om de dispatchmode van de integratie van Senalse werkend te krijgen.

edit 2: ik gooi de handdoek in de ring. Ik heb te weinig kennis van zaken om dit goed werkend te krijgen merk ik. Na een goede 4 uur stoeien met de DAO en Senalse integraties en alleen maar telkens errors zien ben ik ff klaar voor vandaag. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door CSB op 06-07-2026 15:18 ]

• Kama

Kama

nhimf schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Mijn aanbod via VEH / 365zon: (EX BTW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgUNp7VKAH1zvsSjhrLicbzqPU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wm9uYigFcV8XQml8RZbX4IF6.png?f=fotoalbum_large

Niels

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:32
Meer mensen vanmorgen de nieuwe app gekregen van Alpha (of is dat door de inschrijving een aantal maanden geleden)? Ziet er stukken beter en duidelijker uit nu en ik zag een nieuwe optie; stormbescherming. 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/FBJL7ndQGGstz9G907CdKkv3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/rxEyB1dy36wsQUOGxE9bU0ca.jpg

[ Voor 181% gewijzigd door tcviper op 08-07-2026 07:01 ]

Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• RVB.bn
  • Laatst online: 09-07 13:32
Jazeker ik werd vanochtend ook wakker met de nieuwe app! Mooi dat je kan zien wie de controle van de vpp heeft en welke energieleveranciers de accu aan kunnen sturen

• tcviper
RVB.bn schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:13:
Jazeker ik werd vanochtend ook wakker met de nieuwe app! Mooi dat je kan zien wie de controle van de vpp heeft en welke energieleveranciers de accu aan kunnen sturen
Ja, de basis dingen nu instellen in de Alpha app inderdaad (ook storm guard is handig!) en dan een leverancier (Frank bijv) laten regelen op Zelf consumptie (Plus) 😀

• RVB.bn
  • Laatst online: 09-07 13:32
tcviper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:34:
[...]

Ja, de basis dingen nu instellen in de Alpha app inderdaad (ook storm guard is handig!) en dan een leverancier (Frank bijv) laten regelen op Zelf consumptie (Plus) 😀
Alleen jammer dat je de leverancier niet even tijdelijk uit kan schakelen als je bijv even wat met modbus wil testen.

Dat gaat wel ten koste van je handelen volgens mij en ik vind het jammer dat Frank geen andere modus aanstuurt. Hij staat altijd op modus 2 volgens mij

• tcviper
RVB.bn schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:14:
[...]

Alleen jammer dat je de leverancier niet even tijdelijk uit kan schakelen als je bijv even wat met modus wil testen.

Dat gaat wel ten koste van je handelen volgens mij en ik vind het jammer dat Frank geen andere modus aanstuurt. Hij staat altijd op modus 2 volgens mij
Zover ik het nu kan zien; als je bij Frank kiest voor Zelfconsumptie plus (met 0,40 cent als max) en daarnaast de opties invult bij Alpha zelf, gebruikt ie alle andere dingen zoals bij Alpha ingesteld en mocht Frank iets niet doen dan volgt ie wat bij Alpha ingesteld staat (ook bij offline gaan).

• kmf
  • Niet online
tcviper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 06:49:
Meer mensen vanmorgen de nieuwe app gekregen van Alpha (of is dat door de inschrijving een aantal maanden geleden)? Ziet er stukken beter en duidelijker uit nu en ik zag een nieuwe optie; stormbescherming. 😀
de beta inschrijving heeft er niks mee te maken, ik was een van de eerste inschrijving en heb de update niet.

de update had in de andere kant van de wereld voor flink veel kritiek gezorgd, ik hoop dat die problemen weggewerkt zijn hier...

• nhimf

nhimf

Kama schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Mijn aanbod via VEH / 365zon: (EX BTW)

~[Afbeelding]
Hoe is dat zoveel goedkoper? Of was het originele pakket wat je kon kiezen niet kloppend qua kosten?

De 9,3 is 6090 en de 18,6 is 10900. Het verschil klopt voor mijn gevoel niet: bijna 5000 euro...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSjz0Gis1MLO43bdrzMs3Us2CY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abYJe1trqKlxCfQ6bjUczfEi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KJfW0KmFORkT_J8Uy9cCNxAc4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9whfnzPX1OKqdzJRhuCyY7J6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door nhimf op 09-07-2026 13:38 ]

• furian88
@RvBeek kan je de code eventueel ook delen? Dinsdag wordt mijn accu geïnstalleerd en ik zou graag gebruik maken van wat jij al gebouwd hebt ;).

• RvBeek
furian88 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:08:
@RvBeek kan je de code eventueel ook delen? Dinsdag wordt mijn accu geïnstalleerd en ik zou graag gebruik maken van wat jij al gebouwd hebt ;).
Furian, die code delen is niet zo zinvol want die zal verwijzen naar sensornamen die ten dele ter plekke gegenereerd worden. Los van het feit dat die code op 30 plekken zit: Sensoren, automatiseringen, dashboard. Maar wat zeker zo goed werkt is het volgende. Ik ben een beetje IT-er van de oude stempel en laat Claude documentatie opstellen van iedere release. Als Jij claude op je laptop installeert en MCP op je HA, en vervolgens claude vraagt om datgene wat in mijn documentatie staat na te bouwen dan heb je redelijk vlot een eigen release. Enige wat jij hoeft te doen is af te toe met wat gezond verstand wat spullen te knippen en plakken. In het tweede document wat ik deel staat alvast het ontwerp voor de zonneplan kwartierprijzen die 1 aug ingaan. Die update wordt komende week uitgebracht. Stuur me even een pb met je mail dan deel ik ze. Ik kan geen docx bestanden hier delen.

• GTyros
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-07 22:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit versie 7.2.6? Heb ik in België ook gehad, maar die ziet er nog altijd uit zoals de 7.2.5, ik heb nog niets nieuws gevonden en wat men aankondigt als nieuw (wat trouwens verschilt op IOS en Android) zit er niet in. Ik heb de indruk dat wat je zie en de mogelijkheden landafhankelijk zijn.

• GTyros
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-07 22:10
RvBeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:23:
Eindelijk heb ik mijn dynamische sturing van mijn AlphaESS Smile G3 (18,6kWh) goed draaiend. Met dank aan de diverse forumgenoten die op beslissende momenten goede tips gaven. En omdat een forum bestaat bij de gratie van het nemen en teruggeven van ervaringen hierbij even mijn belangrijkste lessons learned:

Ik draai Home assistant in een VM op mijn Synology NAS. Hoe dat draaiend te krijgen is een verhaal op zich die ik omwille van de scope van dit forum even buiten beschouwing laat

De winnende combinatie waarmee ik uiteindelijk mijn AlphaESS automatisering in drie avonden draaiend had was claude, die ik met MCP (Model Context protocol) de mogelijkheid gaf om mee te kijken naar mijn configuratie en dus met kennis van zaken liet adviseren en code liet genereren. Je moet zelf blijven nadenken, maar in de basis zit je in functionele termen te chatten: ik wil dit en dat en dan wordt het voor je geregeld. Wat blijft zijn de basis IT regels. "A fool with a tool is still a fool and automation allows you to create more mess in lesser time. Dus blijf nadenken en de output snappen. De net genoemde drie dagen is trouwens een vertekend beeld. Ik heb 6 weken verkloot met chatgpt, emhess en andere experimenten 8)7 voordat ik de winnende combi vond die het in drie avonden deed en hoop jullie met deze post diezelfde leercurve te besparen. (Hoewel er vast een aantal EMHESS en DAO liefhebbers andere ervaringen zullen hebben) Maar dit is mijn persoonlijke ervaring.

Mijn in en verkoop loopt nu volledig automatisch op basis van gunstigste epex prijzen, inclusief het ontwijken van negatieve prijzen door slim ontladen. En ik heb een dashboard waarmee ik de stuurvariabelen waar deze automatisering mee werkt kan blijven bijstellen. Zie bijgaande afbeelding.

Verdere things to (not) do en lessons learned:

Ga niet met de chatfuncties van chatgpt gemini of anderen aan de slag. Je krijgt zeer overtuigend klinkende foute code. :? Als de AI toepassing niet in de HA config kan meekijken is de aangeboden oplossing per definitie conflicterend. Na de switch naar claude met een MCP verbinding kon ik bijna 20 overbodige sensoren en automatiseringen opschonen, en was de rest in 3 avonden gefixed. En dan ben ik redelijk los gegaan op dashboard en detail aansturing.

Maak vooraf een document met alles wat je wilt aan functionele eisen en laadt die in een claude project. (Dus niet in een losse chat) Dan werkt AI sneller en efficienter. Blijf je eeuwig in de chatmodus dan loopt je op een gegeven moment na iedere tweede vraag tegen je daglimiet aan omdat hij voor iedere vraag je hele historie door akkert. En laat claude die documentatie telkens updaten zodat je een nieuw project kan openen als je oude uit de klauwen is gelopen.

EMHESS en DAO ben ik veel tijd mee verloren. HA is erg kritisch op de veldformaten, en deze twee plugins zijn behoorlijke probleem veroorzakers. Los daarvan gebruik EMHESS krankjorum veel geheugen. Ik heb gelukkig 18gb in mijn nas maar ik moest ongeveer de helft van mijn ram reserveren voor om emhess te kunnen blijven draaien. Nadat ik na een tip van @kmf had besloten om het in en verkoop beleid zelf te coderen op basis van mijn eigen logica had ik het vlot draaiend op basis van zelfgebouwde HA automatiseringen, en veel meer toegespitst om de specifieke situatie in ons huis. Rendement van mijn accu is inmiddels verdubbeld ten opzichte van wat ik handmatig via de brakke alphaess app kon realiseren met dagelijkse instel-dwangneurose.

Dwing AI om telkens de nieuwe logica eerst te testen via een template voordat je toestaat dat je code wordt aangepast. Bij die testen zul je steevast ontdekken dat jouw sensornamen afwijken van wat AI aanneemt, of dat de waardes van die sensoren er net even anders uitzien. Scheelt je een hoop debuggen. Meten is weten.

De nieuwste Alphaess smile modellen hebben standaard de Modbus poort geopend staan via de normale utp poort. Geen aparte kabel of 485 verloop maar dezelfde waarlangs de alphaess app zelf ook praat.. Geen geklooi meer maar gewoon aansturen op het IP adres van je batterij (check je router) op poort 502. ChatGPT zal dat tegenspreken omdat die zich baseert op data van 5 jaar klaagverhalen op internet.

De slechte API beschrijvingen van de energie leveranciers zijn bij velen, en ook bij mij, bron van veel bugs, In geval van zonneplan de prijsnotatie van 7 cijfers achter de komma waar de documentatie er 6 vermeld.

Solcast is een redelijk betrouwbare zonne opbrengst voorspeller die je achteraf nog goed kunt tweaken naar je eigen rendement. (Bomen e.d.)

Tot slot Maak backups. Maak nog een backup. En nog een. samen met een volledige documentatie door Claude. Zie de eerder genoemde IT vuistregel. ;)

Mijn eigen dashboard. Werk ook kolomgewijs op mijn telefoon.

[Afbeelding]
Ik bevestig jouw verhaal. Sedert gisteren kan mijn Claude desktop via MCP mijn HA uitlezen en aanpassen. Nu eens goed nadenken wat ik wil laten ontwikkelen. Jouw dashboard heeft zeker een goede insteek.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Snap dat velen van jullie graag HA of een ander automatisch systeem gebruiken om zoveel mogelijk profijt te hebben met de batterijen.

Aangezien ik geen software programeer skills heb ben ik een afhankelijk van de meegeleverde app van AlphaESS voor ons systeem met een batterij van ca. 30, 4kWh

Om eerlijk te zijn ben ik daar niet ontevreden over. Heb de afgelopen maanden met Tibber energiecontract en de AlphaESS app ruim €200 per maand verdiend door terug te leveren als de energieprijs boven de 65% ligt en zoveel mogelijk op te laden met zonne-energie. Heb op ZW 36 x 280WP liggen en op NO 12 x 380WP liggen. Dit is incl warmwater productie van warmtepomp en het thuis opladen van onze auto. Gemiddeld 500kWh laden per maand.

Al met al is dat best wel een goed resultaat!

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• kmf
  • Niet online
welke versei van de firmware heb je? ik heb de nieuwste app versie, maar nog de oude layout. dus wil ik even checken.

• tcviper
7.2.6 en EMS Softwareversie 0.11.624 v1.45 - 1.9.0.5

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hier de EMS versie: V0.11.627, hardware v1.11, boot v1.00.04

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• kmf
  • Niet online
tcviper schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:29:
7.2.6 en EMS Softwareversie 0.11.624 v1.45 - 1.9.0.5
vreemd, mijn versie is hetzelfde. app ook. maar ik heb nog de oude layout. naja. zal wel.. ik gebruik de app bijna nooit. eens per week open ik het misschien een keer

• Darkrudolph
  • Laatst online: 15-07 11:28
Hallo
Gisteren offerte ondertekend voor 13 zonnepanelen i.c.m. een AlphaESS 10kw omvormer met 9.3kw batterij.
Wij hebben thuis al home assistant en google home draaien, maar zijn meer en meer over aan het stappen op home assistant.
Wat raden jullie mij aan hoe ik deze batterij ga aansturen? Ik lees dat er 2 opties zijn om dit te doen. HACS of een MODbus
De installatie is aangeschaft om in 1e instantie onze energie rekening omlaag te krijgen en zo veel als mogelijk zelf opgewekte energie te gebruiken.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ze hebben beiden dezelfde basis, namelijk het werk van @SaaX. Uiteindelijk werken ze beiden met modbus. De HACS integratie is misschien net wat makkelijker qua updates. Ik heb 2 versies van eerdergenoemde integratie draaien zonder problemen.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11
Darkrudolph schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:53:
Hallo
Gisteren offerte ondertekend voor 13 zonnepanelen i.c.m. een AlphaESS 10kw omvormer met 9.3kw batterij.
Wij hebben thuis al home assistant en google home draaien, maar zijn meer en meer over aan het stappen op home assistant.
Wat raden jullie mij aan hoe ik deze batterij ga aansturen? Ik lees dat er 2 opties zijn om dit te doen. HACS of een MODbus
De installatie is aangeschaft om in 1e instantie onze energie rekening omlaag te krijgen en zo veel als mogelijk zelf opgewekte energie te gebruiken.
Als je ook een elektrische auto hebt zou ik ook EVCC overwegen. Deze software draait bij mij als een zonnetje en zorgt dat ik zoveel mogelijk mijn eigen zonnestroom gebruik. Overtollige zonnestroom wordt bijvoorbeeld ook in warmwater omgezet. Die software wordt met week beter en binnenkort zal de optimizer geactiveerd worden en dat zal deze op basis van je historische gebruik en simulaties ook zelf een optimale strategie opstellen.

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-07 21:22
Darkrudolph schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:53:
Hallo
Ik heb 12 zonnepanelen met SolarEdge omvormer en een 9.3 kWh batterij. Ik gebruik de HACS integratie en ik heb daar nooit (~3 maanden) problemen mee gehad. Ik handel niet en heb als doel om zo veel mogelijk opgewekte stroom zelf te gebruiken. Dat gaat best goed.
Als aanvulling heb ik een scriptje dat 's nachts een beetje bijlaadt op het meest gunstige moment (Tibber met 15 min prijzen) als dat nodig is. Dat is alleen nodig als de verwachtte batterijlading niet voldoende is om de ochtendpiek door te komen. Dat is de laatste maanden alleen het geval als de airco's 's nachts aanstaan.
Ik heb geen elektrische auto, wel een warmtepomp maar hoe dat in de winter met de accu gaat weet ik nog niet. Het doel is dan om zo veel mogelijk te kopen op goedkopere momenten en de ochtend en avondpiek door te komen en eventueel de verwarming op dat moment iets te verlagen. Maar dat wordt mijn winter script waar ik nog mee moet beginnen.

• furian88
iemand die nu de nieuwe app gebruikt en de planning dynamische tarieven gebruikt? ik wil eigenlijk dat hij het tegen de duurste prijs verkoopt maar ik snap niet waarom die marktprijs alleen maar per kwartier kan zijn.. mijn dynamisch contract is per uur.. nu verkoopt hij het voor 6 cent goedkoper terwijl het 10 minuten later veranderd naar duurder voor een heel uur hier.

• d_marf
furian88 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:56:
iemand die nu de nieuwe app gebruikt en de planning dynamische tarieven gebruikt? ik wil eigenlijk dat hij het tegen de duurste prijs verkoopt maar ik snap niet waarom die marktprijs alleen maar per kwartier kan zijn.. mijn dynamisch contract is per uur.. nu verkoopt hij het voor 6 cent goedkoper terwijl het 10 minuten later veranderd naar duurder voor een heel uur hier.
Jij verkoopt tegen het tarief wat je met jouw eigen energieleverancier hebt afgesproken, in de bijbehorende tijdsblokken. In jouw geval dus 1 uur.

De app van AlphaEss haalt Epex data op, op kwartierbasis. Leuk om een beeld te hebben van het prijsverloop van de dag, zodat je handmatig de eventuele in- en verkoop handmatig kan instellen.

Kan zijn dat de prijzen bij jouw energieleverancier iets afwijken. Zij willen er tenslotte ook aan verdienen.

Mogelijk kan je overschakelen op kwartierprijzen. Bij o.a. Frankenergie kan je per maand omschakelen.

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:21
TheMystery schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:22:
[...]

[...]
Home Assistant n00b hier... Ik heb sinds vorige maand een setup die vergelijkbaar is met die van jou (of eigenlijk met die van je ouders denk ik?):
  • AlphaESS Smile-G3-T10 met 9,3 kWh accu
  • PV (twee strings) rechtstreeks aangesloten op bovengenoemde hybride omvormer
  • Home Assistant met Hillviewlodge AlphaESS integratie
  • DAO geïnstalleerd als add-on in Home Assistant
Ik ben bezig mezelf wegwijs te maken in Home Assistant en DAO. Het aanmaken van helpers en automations etc. is allemaal nog een beetje nieuw en moeilijk voor mij, maar ik probeer me te redden met behulp van jouw voorbeeldconfiguratie en wat (soms nuttige en soms minder nuttige) hulp van ChatGPT.

Nou vraag ik me af of ik het goed heb gesnapt... Wat jij met ons hebt gedeeld is de DAO configuratie en een automatisering waarmee je de omvormer via de Hillviewlodge integratie aanstuurt met gegevens verkregen uit DAO. Alleen, zowel de DAO configuratie als die automatisering verwijzen naar een aantal helpers denk ik? Zoals bijvoorbeeld
  • input_number.dao_from_ac
  • input_number.dao_from_pv
  • input_number.dao_calculated_soc
  • input_datetime.dao_stop_inverter
  • input_select.dao_set_operating_mode
  • input_boolean.dao_balance_switch
...en al die helpers moet ik denk ik zelf eerst nog aanmaken in mijn Home Assistant?

Het zou geweldig zijn als @TheMystery of iemand anders nog wat meer uitleg of aanwijzingen zou kunnen geven aan deze arme prutser :) . Alvast bedankt!

Only connect...

• TheMystery
vlix schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:01:
[...]

Home Assistant n00b hier... Ik heb sinds vorige maand een setup die vergelijkbaar is met die van jou (of eigenlijk met die van je ouders denk ik?):
  • AlphaESS Smile-G3-T10 met 9,3 kWh accu
  • PV (twee strings) rechtstreeks aangesloten op bovengenoemde hybride omvormer
  • Home Assistant met Hillviewlodge AlphaESS integratie
  • DAO geïnstalleerd als add-on in Home Assistant
Ik ben bezig mezelf wegwijs te maken in Home Assistant en DAO. Het aanmaken van helpers en automations etc. is allemaal nog een beetje nieuw en moeilijk voor mij, maar ik probeer me te redden met behulp van jouw voorbeeldconfiguratie en wat (soms nuttige en soms minder nuttige) hulp van ChatGPT.

Nou vraag ik me af of ik het goed heb gesnapt... Wat jij met ons hebt gedeeld is de DAO configuratie en een automatisering waarmee je de omvormer via de Hillviewlodge integratie aanstuurt met gegevens verkregen uit DAO. Alleen, zowel de DAO configuratie als die automatisering verwijzen naar een aantal helpers denk ik? Zoals bijvoorbeeld
  • input_number.dao_from_ac
  • input_number.dao_from_pv
  • input_number.dao_calculated_soc
  • input_datetime.dao_stop_inverter
  • input_select.dao_set_operating_mode
  • input_boolean.dao_balance_switch
...en al die helpers moet ik denk ik zelf eerst nog aanmaken in mijn Home Assistant?

Het zou geweldig zijn als @TheMystery of iemand anders nog wat meer uitleg of aanwijzingen zou kunnen geven aan deze arme prutser :) . Alvast bedankt!
Klopt, die helpers maak je eerst aan in home assistent. Hierna kun je deze gebruiken in de dao configuratie en na een berekening van dao zullen deze helpers met de juiste waardes gevuld worden.

Ik heb trouwens nog een 3de automatisering aangemaakt en nu volgt ie volledig de planning van dao:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: "Dao: Dispatch off"
description: Mode 2 met power 0 als DAO dispatch uit gaat
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_boolean.alphaess_helper_dispatch
    to:
      - "off"
conditions:
    value_template: >-
      {% set trigger_id = trigger.to_state.context.id %} {% set veroorzaker =
      states.automation
         | selectattr('context.id', 'eq', trigger_id)
         | map(attribute='entity_id') | first %}
      {{ veroorzaker !=
      'automation.dao_alphaess_mode_2_from_ac_pv_and_duration_1'
         and veroorzaker != 'automation.dao_dao_off' }}
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_select.dao_set_operating_mode
        state: Uit
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.dao_balance_switch
    state: "off"
actions:
  - target:
    data:
      value: 0
  - target:
    data:
      value: 60
  - target:
    data:
      value: "{{ states('input_number.dao_calculated_soc') | int(0) }}"
  - target:
    data:
  - target:
Let wel op dat de namen uit de 2 voorgaande automatiseringen overeenkomen bij de condition
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste