Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-05 13:42
HeelSoms schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:07:
[...]

Als je de batterij laat aansturen op dynamische tarieven vanuit de AlphaESS app, kan je de panelen die rechtstreeks zijn aangesloten op de omvormer ook laten uitschakelen. [Afbeelding]

Grote voordeel van rechtstreeks aansluiten is dat de accu nog steeds kan laden tijdens een stroomstoring en je stroom kan gebruiken via de Back-up uitgang van de accu. Plus maar een keer omvorm verlies laden gaat DC-DC en ontladen DC-AC ipv van DC-AC-DC laden.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:32
Buiten Home Assistant is er geen enkele manier om tijdelijk de zonnepanelen uit te schakelen in de app of Homey tijdelijk toch? Dat zou fijn zijn met die negatieve prijzen zometeen 😛

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:31
tcviper schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:50:
Buiten Home Assistant is er geen enkele manier om tijdelijk de zonnepanelen uit te schakelen in de app of Homey tijdelijk toch? Dat zou fijn zijn met die negatieve prijzen zometeen 😛
Als je panelen direct op de Alpha omvormer zitten wel. Zie 2 posts geleden...

• tcviper
DikDikkie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Als je panelen direct op de Alpha omvormer zitten wel. Zie 2 posts geleden...
Gevonden moest blijkbaar Frank koppeling eerst uitzetten 😀

[ Voor 33% gewijzigd door tcviper op 01-05-2026 11:29 ]

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-05 14:20
Verwijderd..

[ Voor 94% gewijzigd door Lightmanster op 01-05-2026 11:44 ]

• DikDikkie
Het valt mij net op dat de omvormer wel elk kwartier de boel weer een minuut aan doet. Als of het commando van de VPP dan te laat komt en hij dan even terugvalt naar Self Consumption. Is dit bij anderen ook zo?

• Arduinospec
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 26-05 17:09
Hallo,
Ik moet een SIM kaart hebben om aan de ALPHA ESS batterij te hangen. Ik maak dus een apart MIFI modem en daar stop ik een SIM kaart in. Weet iemand hoe groot de updates zijn van het systeem, zodat ik weet hoeveel GB data ik moet kiezen zodat ik altijd goed zit.

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:09
kmf schreef op maandag 27 april 2026 @ 02:38:
[...]

NOM modus is de standaard modus, daar hoef je niks voor te doen. Jouw gedrag komt omdat jij dynamisch tarief strategie hebt aanstaan. Gewoon het ontlaad strategie uitzetten of de grens van “dure” prijzen heel hoog zetten (90+)icm een hoge soc rest en je hebt al wat meer wat je wilt.

In De zomer kan je simpelweg de laadstrstegie uitzetten en ontlaad bij 99% zetten., dan laadt ie op zonnepanelen en verkoopt tijdens de piekmomenten. Voor extreem negatieve prijzen moet je zelf een strategie inplannen of echt automatiseren. Ik had mijn accustroom gedumpt voordat de grote dal begon en de accu laten opladen bij negatieve prijzen op Max vermogen en ontladen toen de prijzen weer hoog waren
Ja, dat werkt prima. Ik heb het een paar dagen getest en dit is (voorlopig) wat ik wil. Tegen de tijd dat er niet meer genoeg zonneopbrengst is moet het slimme (goedkope) inkopen werken. Ik ben nu met DAO bezig om dat te regelen.

Wat me wel opvalt is dat er ondanks een voldoende gevulde batterij, voldoende laad- en ontlaadcapaciteit en ook nog genoeg zon, er toch 100 - 200 Wh per dag van het net gehaald wordt. Dat is weinig en kost niks maar ik ben wel benieuwd waar dat vandaan kan komen. Is dat bijvoorbeeld de energiemeter zelf?

• tcviper
Hey allen, ik vroeg me het volgende af (zeker omdat ik nog best veel teruglever nu), ik zit nu bij Frank energie, maar gebruik hun sturing niet meer; gebruik de Homey plugin Slimladen: https://homey.app/nl-nl/a...Laden-voor-ThuisBatterij/ en ik moet zeggen dat die het uitstekend doet en beter dan handelen van Frank.

Nu ik dit zelf regel was ik aant rondkijken of Frank uberhaupt nog wel beste optie is, Tibber en Zonneplan komen dicht in de buurt, maar volgens meerdere Gemini reports (input verbruik) is voor mij ivm terugleveren Zonneplan mogelijk de betere optie: 'De hoogste "restwaarde": Voor de stroom die je écht niet kwijt kunt in je batterij, krijg je bij Zonneplan simpelweg de beste prijs door hun marge-teruggave en bonus.'

Het liefst ging ik terug naar Tibber (qua app, API, mogelijkheden), maar ja die leveren het minste terug nu blijkbaar.

Maar natuurlijk ondersteunt zonneplan verder geen andere merken volgens mij dan zichzelf, then again ik stuur toch zelf aan. Heeft iemand hier ervaring mee en/of is het een mogelijk goed idee?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:48
tcviper schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:17:
Hey allen, ik vroeg me het volgende af (zeker omdat ik nog best veel teruglever nu), ik zit nu bij Frank energie, maar gebruik hun sturing niet meer; gebruik de Homey plugin Slimladen: https://homey.app/nl-nl/a...Laden-voor-ThuisBatterij/ en ik moet zeggen dat die het uitstekend doet en beter dan handelen van Frank.

Nu ik dit zelf regel was ik aant rondkijken of Frank uberhaupt nog wel beste optie is, Tibber en Zonneplan komen dicht in de buurt, maar volgens meerdere Gemini reports (input verbruik) is voor mij ivm terugleveren Zonneplan mogelijk de betere optie: 'De hoogste "restwaarde": Voor de stroom die je écht niet kwijt kunt in je batterij, krijg je bij Zonneplan simpelweg de beste prijs door hun marge-teruggave en bonus.'

Het liefst ging ik terug naar Tibber (qua app, API, mogelijkheden), maar ja die leveren het minste terug nu blijkbaar.

Maar natuurlijk ondersteunt zonneplan verder geen andere merken volgens mij dan zichzelf, then again ik stuur toch zelf aan. Heeft iemand hier ervaring mee en/of is het een mogelijk goed idee?
Als je zelf aanstuurt maakt het niks uit via de leverancier van je dynamische contract is.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• -PeeWee-
Luckeh schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:21:
[...]

Ik vond te onoverzichtelijk en de opbrengsten waren te vaak negatief. Ik heb m'n batterij daarom t(ijdelijk) maar ontkoppeld.
Ik heb zelden tot nooit negatieve resultaten. Maar 2-27 wordt een ander verhaal natuurlijk, dus zeer geinteresseerd in de HA aansturing

[ Voor 13% gewijzigd door -PeeWee- op 04-05-2026 23:20 ]

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

-PeeWee- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:12:
[...]
Ik heb zelden tot nooit negatieve resultaten. Maar 2-27 wordt een ander verhaal natuurlijk, dus zeer geinteresseerd in de HA aansturing
Even voor de context: De opbrengsten van de handel waren minimaal. Maar de kosten van het extra stroomverbruik wat ik had omdat Frank aan het handelen was leidde bij mij tot negatieve resultaten. Ik heb veel meer zelfconsumptie nodig.

iRacing Profiel

• -PeeWee-
Luckeh schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Even voor de context: De opbrengsten van de handel waren minimaal. Maar de kosten van het extra stroomverbruik wat ik had omdat Frank aan het handelen was leidde bij mij tot negatieve resultaten. Ik heb veel meer zelfconsumptie nodig.
Tja, is al eerder vermeld in andere threads, de EPEX correctie wordt vaak ook verkeerd uitgelegd.
Mijn gemiddelde kosten daalden tot -180,- per maand nadat de batterij met de handel begon. En zorgt er netjes voor dat de hele boel in 2 jaar is terugverdiend.

Ik heb inmiddels HA draaien! Volledige leek natuurlijk, maar alle ZP, omvormers, batterijen e.d. zijn inmiddels zichtbaar. Best wel geinig. Nu bezig de dynamische prijzen toe te voegen, dan kunnen we de automations voor gaan bereiden voor het aansturen na 1 jan. En wil nog een P1 metertje toevoegen, al heb ik meeste info al wel via de CT klemmen.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

marapuru

db.

Ik overweeg een Alpha 5kw accu aan te schaffen in combinatie met zonnepanelen en een back-up systeem om bij stroomuitval nog wat te hebben en om daarnaast automatisch te laten handelen op de onbalansmarkt. Hoe makkelijk werkt dit systeem zonder dat ik in HomeAssistant allerlei automations in elkaar moet gaan pielen? Is de app nog steeds zo 'spartaans' zoals in de openingspost beschreven staat?

Mijn energieaanbieder is Greenchoice en ik kan daar vanuit een vast contract wisselen naar dynamische stroom en vast gas. Dus dat is opzich mooi.

Maar gaat dat handelen dan automatisch? Moet ik daar dan een beetje voor configureren / instellen? Of is het dus een hoop gepiel, continu monitoren en heel bewust mee bezig zijn dag in dag uit?

• -PeeWee-
marapuru schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:18:
Ik overweeg een Alpha 5kw accu aan te schaffen in combinatie met zonnepanelen en een back-up systeem om bij stroomuitval nog wat te hebben en om daarnaast automatisch te laten handelen op de onbalansmarkt. Hoe makkelijk werkt dit systeem zonder dat ik in HomeAssistant allerlei automations in elkaar moet gaan pielen? Is de app nog steeds zo 'spartaans' zoals in de openingspost beschreven staat?

Mijn energieaanbieder is Greenchoice en ik kan daar vanuit een vast contract wisselen naar dynamische stroom en vast gas. Dus dat is opzich mooi.

Maar gaat dat handelen dan automatisch? Moet ik daar dan een beetje voor configureren / instellen? Of is het dus een hoop gepiel, continu monitoren en heel bewust mee bezig zijn dag in dag uit?
De app biedt voldoende mogelijkheden om wat handel in te stellen (met 5 kWh is dat ook niet zoveel). Spartaans wil ik het niet noemen, maar het heeft geen eigen AI of zo. Wil je echt intelligent laden, dan heb je ofwel een aanbieder nodig die dat voor je doet (zoals Frank Energie) of een kastje als Bliq (met abonnement) of inderdaad zoiets als home assistant.

Ik heb het nu nog bij Frank die dat allemaal automatisch doet, maar 1 jan 2027 houdt dat handelen toch op. Dan is het niet langer rendabel om te handelen door de salderingsregeling. En zonder externe aansturing, kan Alpha prima zelf draaien.

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 23:52

CSB

:D

Ik heb sinds gisteren een AlphaESS Smile G3 T10 accu, welke ik middels UTP heb aangesloten. Ik heb daarna deze HACS integratie voor HomeAssistant gevonden: https://github.com/senalse/ha-alphaess-modbus/tree/main/
Vrij simpel gekoppeld en alles lijkt te werken. Ik ga even kijken wat ik hier allemaal mee kan (en dit topic volgen uiteraard!)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:44
Ik ben benieuwd, ik ben ook aan het kijken naar deze batterij, en in afwachting van een offerte van een partij die er een eigen EMS bij verkoopt. Of dat laatste me aanstaat moet ik nog even bekijken.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:47
CSB schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:15:
Ik heb sinds gisteren een AlphaESS Smile G3 T10 accu, welke ik middels UTP heb aangesloten. Ik heb daarna deze HACS integratie voor HomeAssistant gevonden: https://github.com/senalse/ha-alphaess-modbus/tree/main/
Vrij simpel gekoppeld en alles lijkt te werken. Ik ga even kijken wat ik hier allemaal mee kan (en dit topic volgen uiteraard!)
Ik had deze van de week geïnstalleerd https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess, maar zie dat deze integratie hier op gebaseerd is en pas 2 weken bestaat. Even kijken of ik die ook ga gebruiken is met updaten wel makkelijker. Ze komen de alpha deze week plaatsen dus switchen is nu nog makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door TheMystery op 09-05-2026 12:37 ]

• SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:32
@CSB @TheMystery

I'm the "Hillview guy" and involved in Senal's HACS "translation" of my integration. I haven't finished testing of the current release but it is pretty perfect already. I am hoping to finish testing next week, Senal usually integrates my feedback within 24h.

I am currently not planning to stop the development of my YAML based approach and so far Senal has adopted everything new. Hopefully it'll stay like that.

Cheers,
Axel

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 23:52

CSB

:D

SaaX schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:44:
@CSB @TheMystery

I'm the "Hillview guy" and involved in Senal's HACS "translation" of my integration. I haven't finished testing of the current release but it is pretty perfect already. I am hoping to finish testing next week, Senal usually integrates my feedback within 24h.

I am currently not planning to stop the development of my YAML based approach and so far Senal has adopted everything new. Hopefully it'll stay like that.

Cheers,
Axel
Great Axel, thanks for your hard work. I'm happy to report it works fine with my Smile G3. Currently still figuring out stuff but I have no issues setting this up whatsoever. It took a while for the HA Energy Dashboard to fill up though.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• SaaX
@CSB good stuff, glad it all worked out for you. Shout if you have any questions.

• TheMystery
SaaX schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:44:
@CSB @TheMystery

Cheers,
Axel
Thx for your feedback, than I gonna try the integration, it’s for updating easier.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SaaX schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:40:
@CSB good stuff, glad it all worked out for you. Shout if you have any questions.
can both addons/integrations work together?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• SaaX
@kmf absolutely not, Modbus allows only one concurrent connection.

You could use a Modbus Proxy to overcome this limitation, but you'll then be hammering the AlphaESS Modbus interface with twice the number of register reads.

• -PeeWee-
kmf schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:03:
[...]

can both addons/integrations work together?
It would be damaging. The battery is not a simple light bulb. Stick with one that controls the battery, not multiple commands...

• SaaX
Here's another one: https://github.com/ramonvanraaij/ha-alphaess-modbus

Trying to get the two guys to join their powers...

• SaaX
Another FYI regarding Senal's HACS integration (https://github.com/senalse/ha-alphaess-modbus):

A PR for HACS has been started - It seems like they take around 2 months to review the project.

• PeterAarts
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18:32
Ik heb sinds januari dit jaar een AlphaESS Smile G3 T10 met 11,2 kW batterij met backup-unit.

Na de installatie van mijn zonnepanelen en thuisbatterij ontdekte ik dat ik mijn eigen installatie niet lokaal kon aansturen. Alles liep via de cloud van de leverancier: geen internet betekende geen toegang tot je eigen systeem. Ik kon de batterij alleen bedienen via de App van de AlphaESS. Dat voelde niet goed voor iets waar ik zelf flink in geïnvesteerd had.

Dus vroeg ik mijn leverancier om Modbus-toegang. Hun reactie verraste me: ik was de eerste klant ooit die daarom vroeg. API-toegang had één iemand vóór mij gevraagd. Volledige toegang met een installatie account krijg je al helemaal niet.

Dat leverde zoveel irritatie op dat ik uiteindelijk zelf aan de slag ben gegaan.

Wolffie is wat daaruit is ontstaan: een volledig lokaal energiemanagementsysteem dat zonder internet werkt, geen cloudafhankelijkheid heeft, en draait op een Synology NAS of elke Linux-machine via Docker.

Wat het doet:
  • Realtime vermogensstromen elke 10 seconden (zon, batterij, net, huis, per apparaat)
  • Slim laden op basis van day-ahead EPEX-prijzen
  • Modulaire opzet: nieuwe hardware toevoegen is registeradressen mappen naar een manifestbestand
  • Solar Forecast, hoeveel zon wordt er morgen verwacht.
  • Ondersteunde hardware nu: AlphaESS, SolarEdge, HomeWizard P1-meter, Matter.
  • Stack: Node.js, Vue 3, SQLite
Dit is een hobbyproject, volledig open source beschikbaar op GitHub.

https://github.com/PeterAarts/Wolffie

Mijn vraag aan jullie: wat is jullie ervaring met AlphaESS en wat vind je van mn projectje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/119tEmnZH7hD01dBE-v8QnJ__T8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USJ5vaDi0O8mii4BaTZy5hqh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NObfiBq9cFM2EXxgxgiXKqQhBgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dp3LDWMokWU3OktpW1rB6r5v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door PeterAarts op 14-05-2026 10:51 ]

• SaaX
Deleted...

[ Voor 91% gewijzigd door SaaX op 14-05-2026 10:56 ]

• kmf
  • Niet online
PeterAarts schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:05:
Ik heb sinds januari dit jaar een AlphaESS Smile G3 T10 met 11,2 kW batterij met backup-unit.

Na de installatie van mijn zonnepanelen en thuisbatterij ontdekte ik dat ik mijn eigen installatie niet lokaal kon aansturen. Alles liep via de cloud van de leverancier: geen internet betekende geen toegang tot je eigen systeem. Ik kon de batterij alleen bedienen via de App van de AlphaESS. Dat voelde niet goed voor iets waar ik zelf flink in geïnvesteerd had.

Dus vroeg ik mijn leverancier om Modbus-toegang. Hun reactie verraste me: ik was de eerste klant ooit die daarom vroeg. API-toegang had één iemand vóór mij gevraagd. Volledige toegang met een installatie account krijg je al helemaal niet.

Dat leverde zoveel irritatie op dat ik uiteindelijk zelf aan de slag ben gegaan.

Wolffie is wat daaruit is ontstaan: een volledig lokaal energiemanagementsysteem dat zonder internet werkt, geen cloudafhankelijkheid heeft, en draait op een Synology NAS of elke Linux-machine via Docker.

Wat het doet:
  • Realtime vermogensstromen elke 10 seconden (zon, batterij, net, huis, per apparaat)
  • Modulaire opzet: nieuwe hardware toevoegen is registeradressen mappen naar een manifestbestand

🌐 wolffieenergy.nl

Mijn vraag aan jullie: wat is jullie ervaring met AlphaESS en wat vind je van mn projectje?
Ik had ook om modbus gevraagd bij mijn leverancieer. die konden me niet echt helpen ook. DUs had ik het direct bij AlphaESS gevraagd. die begrepen me niet zo, maar uiteindelijk bleek die al aan te staan. Plots werkte de integratie van @SaaX ook. ik had het geinstalleerd maar kreeg geen controle omdat ik nog bij Frank Slim Handelen zat. Toen ik die uit had gezet had ik volledige controle en heb nu gewoon de ALpha in eigen beheer, en speelt Home Assistant als dirigent voor mijn 3 thuisaccu's (Alpha, Indevolt en DIY)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68Yqmu4LrW6_PRyGzxsonWYKg3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TuTV7eB5UuOFoW3Ro4x9J4XJ.png?f=fotoalbum_large

Je kan beter een link naar github linken, ipv naar je instantie zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 14-05-2026 10:42 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• PeterAarts
kmf schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:39:
[...]

Ik had ook om modbus gevraagd bij mijn leverancieer. die konden me niet echt helpen ook. DUs had ik het direct bij AlphaESS gevraagd. die begrepen me niet zo, maar uiteindelijk bleek die al aan te staan. Plots werkte de integratie van @SaaX ook. ik had het geinstalleerd maar kreeg geen controle omdat ik nog bij Frank Slim Handelen zat. Toen ik die uit had gezet had ik volledige controle en heb nu gewoon de ALpha in eigen beheer, en speelt Home Assistant als dirigent voor mijn 3 thuisaccu's (Alpha, Indevolt en DIY)
[Afbeelding]

Tip ter harte genomen ! Ziet er ook goed uit!

Modbus gebruiken en toegang via een API (next of Frank Energy) levert een conflict op . Ik heb de API toegang naar buiten onmogelijk gemaakt via de Unifi DMP settings voor dat VLAN. Ik gebruik de batterij niet om te handelen maar om zelf voorzienend te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door PeterAarts op 14-05-2026 14:36 ]

• -PeeWee-
PeterAarts schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Tip ter harte genomen ! Ziet er ook goed uit!

Modbus gebruiken en toegang via een API (next of Frank Energy) levert een conflict op . Ik heb de API toegang naar buiten onmogelijk gemaakt via de Unifi DMP settings voor dat VLAN. Ik gebruik de batterij niet om te handelen maar om zelf voorzienend te zijn.
Zal hem begin 2027 ook velledig zelf aan gaan sturen via home assistant. Tot die tijd mag Frank even zijn ding zoen.

Super projectje!

• TheMystery
kmf schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]

En stuur je hem aan via emhass, predbat, dao of bepaal je het helemaal zelf met een automatisering?

• kmf
  • Niet online
TheMystery schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:59:
[...]

En stuur je hem aan via emhass, predbat, dao of bepaal je het helemaal zelf met een automatisering?
Ik ben nu bezig om predbat en emhass te testen. maar vooralsnog doe ik met een combi van eigen aansturing op basis van available solar(berekende helper) en solcast. Heeft uitstekend gewerkt tijdens vakantie. ik wil wel wat slimiigheid mbt handelen though. nu is het puur NOM en met de Alpha dynamiic tariff instelleing doe ik ontladen tijdens piekmomenten Ik hoop dat emhass en predbat dat ook wel kan berekenen (en vooral hoeveel ik mag ontladen in avond/ochtend, terwijl er genoeg kWh is voor NOM tot de zon weer aan het werk gaat).

• TheMystery
kmf schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Ik ben nu bezig om predbat en emhass te testen. maar vooralsnog doe ik met een combi van eigen aansturing op basis van available solar(berekende helper) en solcast. Heeft uitstekend gewerkt tijdens vakantie. ik wil wel wat slimiigheid mbt handelen though. nu is het puur NOM en met de Alpha dynamiic tariff instelleing doe ik ontladen tijdens piekmomenten Ik hoop dat emhass en predbat dat ook wel kan berekenen (en vooral hoeveel ik mag ontladen in avond/ochtend, terwijl er genoeg kWh is voor NOM tot de zon weer aan het werk gaat).
Ben benieuwd hoe het werkt, ik heb dao (day ahead optimizer) geïnstalleerd, dus die ga ik eens eerst proberen. Leek me makkelijker dan emhass en predbat.

Mijn systeem is vandaag geplaatst en zaterdag gaan we de meterkast aanpassen en het systeem activeren.

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:36
Goedmorgen,

Ik ben nieuw hier.

We zijn van plan om 18,6 kWh AlphaESS thuisbatterij met 10 kW omvormer (3-fase) aan te schaffen.

Naar meerdere offertes te hebben bekeken kom ik op deze thuis batterij uit.

Mijn situatie is het volgende:

Jaar verbruik ruim 8000 Kw.

Plug in auto welke ik meestal in de nacht oplaad rond de 8-9 Kw dagelijks.

Warmtepomp max stroom verbruik 2 Kw (2900 Kw per jaar ongeveer).

Zonnepanelen 4700 Kw per jaar waarvan ik ongeveer 2700 terug lever aan het net.

Dynamisch contract bij Frank.

Wat wil ik:

Niet meer terug leveren aan het net.

En stroom wat ik nodig heb de laagste prijs betalen en zelf verbruiken en wat over is handelen zo dat daar nog voordeel uit komt.

Misschien zijn er tips om aan te denken wat ik over het hoofd zie.

Bedankt alvast.

En als ik op de verkeerde plek ben om dit te vragen excuus.

Robert

• kmf
  • Niet online
Roetgerink schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:26:
Goedmorgen,

Ik ben nieuw hier.

We zijn van plan om 18,6 kWh AlphaESS thuisbatterij met 10 kW omvormer (3-fase) aan te schaffen.

Wat wil ik:

En stroom wat ik nodig heb de laagste prijs betalen en zelf verbruiken en wat over is handelen zo dat daar nog voordeel uit komt.

Bedankt alvast.

Robert
Regel gelijk voor eeen mantelbuis richting de batterij om makkelijk kabels te trekken later. heb je aan noodstroom gedacht. of de panelen direct op de alpha laten aansluiten. En kan jouw laadpaal slim laden in samenwerking met de alpha?

• Roetgerink
Ze hebben er een offerte bij gedaan voor noodstroom 1450,- euro exc.

Ik laad mijn auto op via normaal stopcontact (230v) max 2200 watt.

Bedankt voor de tips

• kmf
  • Niet online
SaaX schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:03:
Another FYI regarding Senal's HACS integration (https://github.com/senalse/ha-alphaess-modbus):

A PR for HACS has been started - It seems like they take around 2 months to review the project.
@SaaX you've decided to stop your integration and instead refer to Senal;s integration which basically has your base features?

• SaaX
@kmf yes and no 🤣

I haven't moved to Senal's package yet as there are still issues. I am not planning to to take my YAML based package down. I'm hoping to move to the HACS version eventually as it has some major improvements (performance, like MUCH faster Modbus polling intervals) that affect Excess Export - which I use every day.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:31
@saax, is there any kind of migration manual?

• SaaX
@Dapdodo unfortunately not...

There might(!!!) be one eventually but that won't be until the HACS integration teething issues are fixed. Might take a while. "Might" with 3 exclamation marks since I'm not 100% convinced that I won't just keep using and maintaining my YAML based package since I think it also has some big advantages. Time will tell...

Migration is straight forward though:
  1. Remove my integration_alpha_ess.yaml, remove the changes from both configuration.yaml and secrets.yaml.
  2. Restart HA.
  3. Install the HACS integration.
  4. Replace the old view with the new content (new alphaess_view.yaml is provided).
  5. Fix all your custom automations, they will all stop working since all entities will have changed.

• TheMystery
SaaX schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:33:
@kmf yes and no 🤣

I haven't moved to Senal's package yet as there are still issues. I am not planning to to take my YAML based package down. I'm hoping to move to the HACS version eventually as it has some major improvements (performance, like MUCH faster Modbus polling intervals) that affect Excess Export - which I use every day.
Tried senal’s package, installation goes good but the example dashboard have many unavailable entities that got another name. For now I installed your yaml package and dashboards.

• SaaX
Yeah, there's plenty work left to do.

• Dapdodo
TheMystery schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Tried senal’s package, installation goes good but the example dashboard have many unavailable entities that got another name. For now I installed your yaml package and dashboards.
Replace the old view with the new content (new alphaess_view.yaml is provided).
and
you have to delete all the entitites. I did it manually, but I hope there is ander way around.

• TheMystery
Dapdodo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:09:
[...]

Replace the old view with the new content (new alphaess_view.yaml is provided).
and
you have to delete all the entitites. I did it manually, but I hope there is ander way around.
I did use the alphaess_dashboard.yaml from the example folder, there where a 10 unavailable entities or so.

• PeterAarts
TheMystery schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:59:
[...]

Ik stuur alles helemaal zelf aan. Dat is wat zoekwerk geweest. Het goed uitlezen van alle waarden is best lastig. De batterij vanaf grid laten laden of ontladen naar het grid gaat redelijk makkelijk.
Het 'tooltje' is zo gebouwd dat je dit met iedere batterij (leverancier) met een api/modbus ingang moet kunnen doen.

• PeterAarts
TheMystery schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Ben benieuwd hoe het werkt, ik heb dao (day ahead optimizer) geïnstalleerd, dus die ga ik eens eerst proberen. Leek me makkelijker dan emhass en predbat.

Mijn systeem is vandaag geplaatst en zaterdag gaan we de meterkast aanpassen en het systeem activeren.
Ik haal de de Day-Ahead prijzen op, maar dat zijn vooral beursprijzen. Niet iedere energy leverancier stelt zijn prijzen beschikbaar als api :(, mijn leverancier NextEnergy in ieder geval niet.
Het doel is om te voorkomen dat bij een volle batterij, veel zon dat de stroom van de zonnepanelen terug geleverd wordt als er een negatieve prijs is. Het prijsverschil tussen dal en piek per kWh is eigenlijk minimaal, ik gebruik per dag tussen de 10 en 14 kWh en dan heb je het over maximaal een euro per dag. Een keer je een paar minuten te lang douched ben je de euro alweer kwijt. Ten minste als je een CV-ketel gebruikt.

• tcviper
PeterAarts schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:05:

Wat het doet:

https://github.com/PeterAarts/Wolffie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit zeg! Nice!
Ik gebruik op dit moment de Homey Slimladen plugin; https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/ maar dit is natuurlijk ook een mooie optie.

Ondersteunt je app ook het uitschakelen van panelen bij negatieve prijzen? 😀

• RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:46
Roetgerink schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:35:
Ze hebben er een offerte bij gedaan voor noodstroom 1450,- euro exc.

Ik laad mijn auto op via normaal stopcontact (230v) max 2200 watt.

Bedankt voor de tips
Meerprijs 1450 exclusief is redelijk dik betaald. Die kast kost zelf 900 euro ex (zie webshops) en de installateur bespaart een aantal installatie uren en materialen tov een opzet zonder backup box. Ik heb zelf een meerprijs van 750 betaald voor een originele alphaess backup box. Dan heb ik het dus over de meerprijs op een totale montage offerte, en niet over een achteraf toevoegen op een bestaande installatie.

Je auto structureel opladen met een adapter zou ik niet doen. Die moet je meer zien voor incidenteel ‘ on the go’ laden. Zelf ook tijdje structureel gedaan via een adapter en geschrokken van hoe mijn stopcontact na een tijd intern gesmolten was. Laat staan je kabels. Die kabels kunnen op papier best 3600 watt aan. Maar bij een urenlange/permanente belasting, ook bij 2200 watt krijg je op de aansluitingspunten (in de contactdoos of montagedoos) warmteontwikkeling en dus brandgevaar. En stevige reparatie kosten.

• Jones86
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 24-05 09:03
Hallo iedereen,

Heb sinds kort een Alpha ess batterij van 18,6kwh en heb nog steeds een variabel contract voor energie bij Mega voor electriciteit en gas met maandelijkse afrekening.

Ik heb ook al enkele jaren een June Energy dongle die mijn verbruik registreert en mij laat weten als er een goedkopere energieleverancier beschikbaar is en alles regelt om over te schakelen.

Nu heb ik bericht gehad dat ik best kan overschakelen naar een dynamisch energiecontract van Frank energie voor een voordeel van 188€ op jaarbasis.

Ik heb geen zin om dagelijks de prijzen te volgen en te betalen in sommige periodes om stroom op het net te zetten.

Wat doe ik het beste volgens jullie?

Sinds ik de batterij heb van in april heb ik nog geen stroom van het net moeten halen.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Jones86 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:29:
Nu heb ik bericht gehad dat ik best kan overschakelen naar een dynamisch energiecontract van Frank energie voor een voordeel van 188€ op jaarbasis.
Deze marketing genozel met een flinke korrel zout nemen. Ja je zal iets kunnen besparen/verdienen maar je ontkomt niet aan het opvolgen van de resultaten om te kijken of het voor je uit kan of niet.

iRacing Profiel

• RvBeek
Houdt er daarnaast rekening mee dat deze rekensommetjes structureel de slijtage van je batterij negeren. Frank gaat met jouw batterij handelen op de onbalans markt waardoor het aantal laadcycli sterk toeneemt. Van de opbrengsten romen ze een deel af maar voor de versnelde vervangingskosten van je batterij mag je zelf de portemonnaie trekken. In de offerte die recent ik van ze ontving stond nog wel een opmerking dat ze na 2027 ‘meer willen sturen op eigen gebruik’. Met jouw batterij. Die jij betaald hebt.

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:13
Roetgerink schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:26:
Goedmorgen,

Ik ben nieuw hier.

Wat wil ik:

Bedankt alvast.

Robert
Ik heb net voor eenzelfde systeem offertes opgevraagd. Wil je jouw offerte delen, zodat ik ze kan vergelijken (uiteraard zal ik die van mij ook delen als ik hem binnen heb).

• Roetgerink
Hoi geen probleem waar moet ik het delen?

• amw82
Roetgerink schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:17:
Hoi geen probleem waar moet ik het delen?
Hier voor eventuele andere geïnteresseerden, of anders via pb

• Roetgerink
Goedemorgen bij deze zie ook graag jou offerte.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuABI8hTX2RXoVQvnr0LbBDlSSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VbYmNdxn6UufPqWpDBZnTZoi.png?f=fotoalbum_large

• DikDikkie
Roetgerink schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:45:
Goedemorgen bij deze zie ook graag jou offerte.[Afbeelding]
Ik zie niks over noodstroom (backup box) maar wel AC heen en terug. Als je geen noodstroom aansluiting is hoeft er maar 1 AC kabel naar de accu. Als er wel noodstroom wordt aangesloten staat de backup box er niet op.

Worden je zonnepanelen direct op de Alpha omvormer aangesloten of hou je de bestaande omvormer?

Prijs lijkt mij in eerste instantie niet gek.

• amw82
Mijn eerste offerte. Als de andere die ik opgevraagd heb heel erg afwijken zal ik die ook plaatsenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1rSaJRm_sLLgZH6lBYSy8FBOkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dffxvYHdwF7v4DQBBnx4h1tv.jpg?f=fotoalbum_large

• Roetgerink
Dat is zeker niet verkeerd.

Bij wie is deze offerte als ik mag vragen?

Ik wordt vrijdag nog gebeld door een andere aanbieder.

Merk al wel er is veel ruimte in de offerte.

Al weet ik niet hoe het is als het allemaal geïnstalleerd is.

Deze offerte heb ik gisteren gekregen, ik had de noodstroom weg gelaten.

En ik heb het niet bij deze leverancier gehad of ze de omvormer overnemen van de zonnepanelen.

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:32

Kama

Game Coordinator

Via VEH heb ik dit aanbod gekregen. Lijkt me een scherp aanbod. Wat ik me afvraag:

Ik zie veel 10kW omvormers, maar in deze offerte staat 6kW - Wat zou een reden zijn om voor 6kW of 10kW te gaan? Edit: Ik lees dat dit oa te maken heeft met het max vermogen wat de zonnepanelen kunnen leveren. 6kw zou voor mij in dat geval op dit moment passend zijn... maar als ik overweeg meer panelen te plaatsen dan zou 10kw nu al beter zijn...?

De backupbox wordt eventueel aangeboden met een meerprijs van ca 1350 euro. De adviseur beweert dat het ab-so-luut niet mogelijk is om hiermee je zonnepanelen te laten werken en kun je maar een paar groepen aansluiten. Ik lees hier toch wat andere verhalen... Ik heb dit natuurlijk ook teruggeledg bij de adviseur. Is het de 1350 euro waard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73Cz2eBcNdlwiq2zDEAzbpJ2gV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F5gBWeM8HjE0TQXCJ2xzm3MF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Kama op 19-05-2026 09:47 ]

drs. Kama

• PeterAarts
tcviper schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Dat ziet er goed uit zeg! Nice!
Ik gebruik op dit moment de Homey Slimladen plugin; https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/ maar dit is natuurlijk ook een mooie optie.

Ondersteunt je app ook het uitschakelen van panelen bij negatieve prijzen? 😀
Dankje en jazeker, maar ook als je straks niet wilt salderen kunnen de panelen automatisch uitgeschkaled worden (curtailing volgens SolarEdge)

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:21
PeterAarts schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Dankje en jazeker, maar ook als je straks niet wilt salderen kunnen de panelen automatisch uitgeschkaled worden (curtailing volgens SolarEdge)
Hangt van je systeem af toch? Ik heb Microomvormers.

Waar komen deze offertes vandaan?

Water-Escape

• amw82
Roetgerink schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:14:
Dat is zeker niet verkeerd.

Bij wie is deze offerte als ik mag vragen?
Dit is bij DLE.energy

• water_escape
Ik krijg nu als antwoord dat met de AlphaESS installatie de zonnepanelen (IQ7+ microomvormers) niet door draaien bij stroomuitval. Is dit correct. Als er stroom uitval is wil je natuurlijk dat het huis verder draait op de zon en de accu ook bijgeladen wordt, zo kan je langer offgrid blijven.
Blijven de Enphase micro-omvormers actief tijdens netuitval/eilandbedrijf? -> Nee, het huis draait enkel op de batterij.

Water-Escape

• Kama

Kama

Game Coordinator

Vraagje over de Alpha ESS Backup Box. De verkoper waar ik nu een offerte van heb zegt dat mijn SolarEdge omvormer niet geschikt is om aan te sluiten op de Backup Box. Maw, met die backup box zou ik mijn zonnepanelen niet kunnen laten werken volgens hem. Wat klopt daarvan? Wat ik er zelf van snap moet de driefasekabel van de solaredge worden omgelegd naar de backupbox. Wat kan daar nou niet geschikt aan zijn?

Verder zegt hij dat je met die Backup Box kunt kiezen welke groepen je wel en niet van stroom voorziet, maar als ik het aansluitschema bekijk, zit die box aan de "net-kant" van de groepenkast, niet aan de groepenkant. maar misschien heb ik het niet goed begrepen... Of heeft hij het over een hele andere backupbox?

drs. Kama

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:11
Kama schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:40:
Vraagje over de Alpha ESS Backup Box. De verkoper waar ik nu een offerte van heb zegt dat mijn SolarEdge omvormer niet geschikt is om aan te sluiten op de Backup Box. Maw, met die backup box zou ik mijn zonnepanelen niet kunnen laten werken volgens hem. Wat klopt daarvan? Wat ik er zelf van snap moet de driefasekabel van de solaredge worden omgelegd naar de backupbox. Wat kan daar nou niet geschikt aan zijn?

Verder zegt hij dat je met die Backup Box kunt kiezen welke groepen je wel en niet van stroom voorziet, maar als ik het aansluitschema bekijk, zit die box aan de "net-kant" van de groepenkast, niet aan de groepenkant. maar misschien heb ik het niet goed begrepen... Of heeft hij het over een hele andere backupbox?
Backup Box zit tussen de meter en de groepenkast. Bij ons hangt ie in de garage, maar functioneel zit de box dus daar.
Batterij (Smile-G3 10kW) met twee kabels naar de backup box (output en backup). SolarEdge SE10K inverter AC output ook naar de backup box.
Werkt goed hier.

• Dapdodo
@water_escape @Kama
De zon aansluiting van de backupbox staat parallel aan de voeding vanaf de meterkast. Dus als de meterkast uitvalt, vallen die zonnepanelen ook uit. Mijn APS microomvormers vallen dus ook uit. Echter heb ik mijn derde set op de PV aansluitingen van de AlpaEss laten aansluiten. Die gaan wel de accu vullen en het huis voeden.

De backup voeding gaat ook via de backupbox terug. Daar zit een module in die per fase kan afschakelen bij een bepaald % niveau. Dus bij 20% kan fase 1 af, bij 10% fase 2, fase 3 till dead.

• water_escape
Dapdodo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:31:
@water_escape @Kama
De zon aansluiting van de backupbox staat parallel aan de voeding vanaf de meterkast. Dus als de meterkast uitvalt, vallen die zonnepanelen ook uit. Mijn APS microomvormers vallen dus ook uit. Echter heb ik mijn derde set op de PV aansluitingen van de AlpaEss laten aansluiten. Die gaan wel de accu vullen en het huis voeden.

De backup voeding gaat ook via de backupbox terug. Daar zit een module in die per fase kan afschakelen bij een bepaald % niveau. Dus bij 20% kan fase 1 af, bij 10% fase 2, fase 3 till dead.
Precies, kunnen ze de PV isntallatie niet omsluiten naar de accu? Dat is toch wat je altijd zou willen als de stroom uitvalt.?

Water-Escape

• AlteKiet
water_escape schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Precies, kunnen ze de PV isntallatie niet omsluiten naar de accu? Dat is toch wat je altijd zou willen als de stroom uitvalt.?
Volgens mij is dat dus ook precies hoe de standaardinstallatie met een backup box in elkaar zit.
Als de netstroom uitvalt, schakelt de backup box naar de backup output van de (inverter van de) batterij. Die voorziet dan je huis en panelen van 230V, 50Hz. Je panelen blijven dus gewoon werken en voorzien het huis en (bij overschot) laden de batterij.

• water_escape
AlteKiet schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Volgens mij is dat dus ook precies hoe de standaardinstallatie met een backup box in elkaar zit.
Als de netstroom uitvalt, schakelt de backup box naar de backup output van de (inverter van de) batterij. Die voorziet dan je huis en panelen van 230V, 50Hz. Je panelen blijven dus gewoon werken en voorzien het huis en (bij overschot) laden de batterij.
Dat zou ik ook verwachten, vandaar dat ik dit antwoord zo vreemd vind. Buiten dat ze te duur zijn dus verder kijken is hoe dan ook handig. Tips regio limburg iemand?

Water-Escape

• kmf
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:04:
Ik krijg nu als antwoord dat met de AlphaESS installatie de zonnepanelen (IQ7+ microomvormers) niet door draaien bij stroomuitval. Is dit correct. Als er stroom uitval is wil je natuurlijk dat het huis verder draait op de zon en de accu ook bijgeladen wordt, zo kan je langer offgrid blijven.

[...]
antwoord is wel heel erg kort door de bocht en zonder enige onderbouwing.

Daar is de hele backup box voor bedoeld, dat jouw huis niet eens merkt dat je offgrid bent. Als ze dat niet uit kunnen leggen, moet je niet met hun in zee gaan. Hier wat ervaringen

• kmf
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Dat zou ik ook verwachten, vandaar dat ik dit antwoord zo vreemd vind. Buiten dat ze te duur zijn dus verder kijken is hoe dan ook handig. Tips regio limburg iemand?
Ik heb mijn installatie door zonnepaneel Gelderland laten uitvoeren vorig jaar. interesse, laat me even weten, kijken of ik wat referalbonus kan krijgen. ik moet ze nog laten langskomen voor een laadpaal ;)

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 20-05-2026 15:41 ]

• kmf
  • Niet online
Kama schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:40:
Ligt aan wat hij bedoel met aansluiten op de backupbox. je kan prima de AC kabels op de solar meter in de backup box aansluiten, dan weet de Alpha wat jouw zonopwek is.
vraag het na en test hem op zijn kennis.

• water_escape
kmf schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Ik heb mijn installatie door zonnepaneel Gelderland laten uitvoeren vorig jaar. interesse, laat me even weten, kijken of ik wat referalbonus kan krijgen. ik moet ze nog laten langskomen voor een laadpaal ;)
Ik heb nu een alternatieve offerte gekregen van ze. Geen AlphaESS maar Enphase.
Ik weet ook nog steeds net of een AlphaEss of bijvoorbeeld Viktron een beter alternatief is.

Ik wil 3 fase volledig off grid kunnen draaien waarbij zonnepanelen actief blijven idd. Het liefst zelfs een mogelijkheid om microomvormers uit te schakelen bij terug levering naar net om dat te voorkomen. (Ik heb IQ7+ microomvormers 34x)

Water-Escape

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 11:54
10+ jaar geleden waren er al 330wp panelen. 5 jaar terug 250wp heb je 15 jaar oude dingen gekochr

• Dapdodo
Backupbox maar eens opengemaakt.
Bedrading is spaghetti, dat moet ik nog eens overdag doen.
Maar op de achterste print zitten 32 (8x4) relais wat lijkt op Solid State 12V coil enn 1x40A NO en 1x30A contact NC. HATF901CEDC12-1-ISN-70 (https://datasheet.octopar...s-datasheet-147826685.pdf)
Met 4 ingangen (PV, AC, GRID, BAK en L1,L2,L3,N) Heb je 8 schakelingen
Daarnaast 6 meetspoelen 3 voor grid en 3 voor PV.
Dan nog een bypass optie aan de zijkant.
Nadeel is bij mij dat ik de communicatie van de backupbox naar de omvormer moest opofferen voor modbus over TCP. Tegelijk lijkt tot nu toe niet te werken.
4 dispswitches zonder ooit uitleg gehad te hebben
1 kabeltje voor stand van grid schakelaar. Dus het lijkt erop dat het wel moet kunnen met PV, maar mogelijk moet dan de kabel naar omvormer er zijn?

• TheMystery
Voor diegene die de modbus tcp integratie van hilview gebruiken, slaan jullie alles op in de database aangezien er veel updates zijn? Had hem zaterdag bij mijn ouders op hun ha geïnstalleerd (bij mij wordt de alpha toch pas nu zaterdag aangesloten in de meterkast) maar wou vandaag bij mijn ouders even de grafieken bekijken en hierna crashte heel ha daar, verwacht iets met database na reset kan ik ha nog niet bereiken alleen de WireGuard app start op, zelfs poort 4357 niet bereikbaar. Dus nog uitzoeken als ik er weer kom. Ha draait op een Wyse 5070 met j5005 processor dus die zou het wel aan moeten kunnen.

• kmf
  • Niet online
FireSheep schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:13:
[...]

10+ jaar geleden waren er al 330wp panelen. 5 jaar terug 250wp heb je 15 jaar oude dingen gekochr
ok... :? 8)7

• RvBeek
De prijs is vergelijkbaar met wat ik vorige maand heb betaald. Dus in dat opzicht OK. Ik heb er alleen voor 700 euro meer de backup box bij genomen. Los van de noodstroom maakt die de installatie zo veel eenvoudiger dat je dat deels terug verdient.
Maar ik heb een hele serie offertes afgewezen omdat weinig installateurs nog de moeite nemen om uit te specificeren wat je nu opgeleverd krijgt. Zo ook deze. Dan kun je de prijs niet echt vergelijken. Zit er nu overspanningsbeveiliging is of niet? Welke meterkast aanpassingen en zijn die inclusief of meerwerk? Lopen je zonnepanelen en laadpaal via de alphaess? Wordt de modbus open gesteld en de bijbehorende kabel getrokken? (Want anders kun je niet zelf aansturen) En wat verstaan ze onder 'EMS'. Want een echte EMS verbind en stuurt al je verbruikers (panelen, laadpaal, warmtepomp) naar echt verbruik, dagprijzen en zonneprognose. Maar gezien de prijs zullen ze waarschijnlijk doelen op de dynamische ESS die vanuit AlphaESS wordt meegeleverd. (Die is zo beperkt dat je daar je batterij niet mee terugverdiend krijgt zonder dagelijkse aanpassingen)

• RvBeek
Dapdodo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:27:
Backupbox maar eens opengemaakt.
Bedrading is spaghetti, dat moet ik nog eens overdag doen.
Maar op de achterste print zitten 32 (8x4) relais wat lijkt op Solid State 12V coil enn 1x40A NO en 1x30A contact NC. HATF901CEDC12-1-ISN-70 (https://datasheet.octopar...s-datasheet-147826685.pdf)
Met 4 ingangen (PV, AC, GRID, BAK en L1,L2,L3,N) Heb je 8 schakelingen
Daarnaast 6 meetspoelen 3 voor grid en 3 voor PV.
Dan nog een bypass optie aan de zijkant.
Nadeel is bij mij dat ik de communicatie van de backupbox naar de omvormer moest opofferen voor modbus over TCP. Tegelijk lijkt tot nu toe niet te werken.
4 dispswitches zonder ooit uitleg gehad te hebben
1 kabeltje voor stand van grid schakelaar. Dus het lijkt erop dat het wel moet kunnen met PV, maar mogelijk moet dan de kabel naar omvormer er zijn?
Uhhmm.. Dus het gebruik van een backupbox sluit TCP op Modbus uit? (Ben nog met mijn installateur bezig dat draaiend te krijgen). Had dat nog niet uit de documentatie gehaald. Hoe heb je dan de modbus toegang in gedachten? Met zo'n aparte verloop?

• SaaX
@TheMystery this sounds like the issue might be something different, potentially a DB corruption. If the historical data doesn't have any sentimental value to you or your parents: delete the DB (home-assistant_v2.db plus optionally home-assistant_v2.db-wal and home-assistant_v2.db-shm), then restart HA.

• Dapdodo
RvBeek schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:53:
[...]

Uhhmm.. Dus het gebruik van een backupbox sluit TCP op Modbus uit? (Ben nog met mijn installateur bezig dat draaiend te krijgen). Had dat nog niet uit de documentatie gehaald. Hoe heb je dan de modbus toegang in gedachten? Met zo'n aparte verloop?
Sluit het niet uit. Maar de backupbox draait dan stand-alone ipv dat je dat via de omvormer kan uitlezen/instellen.

• Kama

Kama

Game Coordinator

Dank voor alle reacties. Het is dat de prijs heel goed is, maar het vertrouwen in hun technische kennis brokkelt af. Misschien dat ik dit dan later maar zelf (laat) aansluiten...
edit:
Ik realiseer me nu dat er wellicht verwarring is ontstaan over de AlphaESS Backup Box en Backup Box plus. Ik had niet in de gaten dat dit echt twee verschillende dingen zijn, omdat ik overal de plus variant zie. Ik zag net dat de niet-plus versie inderdaad maar een beperkt aantal groepen bedient. Dit in tegenstelling tot de PLUS...
Ik had me overigens gebaseerd op dit plaatje. PV inverter 3-fase aangesloten op de backup box. Dat is alles. Dus volgens mij maakt het niet uit wat voor merk omvormer je hebt... Er moet dus wel een driefase kabel van de PV inverter naar de backup box gaan lopen. Die loopt nu naar mijn meterkast. (En daar zou deze Backup Box niet komen). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQl9JCWXsxM72AexInxilvIYZO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vY51wGaX2E20Uvy86Yb57YY7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Kama op 21-05-2026 09:17 ]

drs. Kama

• AlteKiet
Kama schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:46:
Dank voor alle reacties. Het is dat de prijs heel goed is, maar het vertrouwen in hun technische kennis brokkelt af. Misschien dat ik dit dan later maar zelf (laat) aansluiten...
Dan ben je straks aan het eind van het liedje misschien wel even duur uit als dat je nu alles in één keer door een professional laat doen...

• jopie
Ik ben ook altijd benieuwd wat er nog bijkomt aan verborgen kosten. (bij de in mijn ogen goedkope offertes).
Aan offerte voor Alpha 18,6kWh batterij met 10 kWh omvormer heb ik nu ongeveer €10.000 exclusief BTW aan offerte liggen. Maar dat is dan een lokale partij, met een lokale instalateur en een niet zo simpele uitdaging in een volle meterkast. Plus een los EMS wat ook echt mijn netverbruik kan meten en op sturen.
Ik zit namelijk een paar keer per jaar over de 3x25A heen, maar te weinig om genoeg mijn 3x40A te gebruiken.
Met peak shaving op 6x a 10x per jaar kan me dat al € 100 per maand schelen.
Daar zit voor mijn batterij naar verwachting net zoveel of meer resultaat in als in het verhoogde eigen gebruik van de 6.000 anders terug geleverde zonnestroom.

• TheMystery
SaaX schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:49:
@TheMystery this sounds like the issue might be something different, potentially a DB corruption. If the historical data doesn't have any sentimental value to you or your parents: delete the DB (home-assistant_v2.db plus optionally home-assistant_v2.db-wal and home-assistant_v2.db-shm), then restart HA.
After 16 hours Mariadb did automatically fix the database and now ha is back online.

i will put 4gb extra ram in the unit and tune mariadb with these settings:

mariadb_server_args:

- "--innodb_buffer_pool_size=2G"

- "--innodb_log_buffer_size=64M"

- "--innodb_log_file_size=192M"

• jjmelse
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 26-05 21:25
Nou, recent toch besloten om weg te gaan bij Frank Energie en over te stappen naar zonneplan. De belangrijkste reden is de m.i. te magere AlphaESS ondersteuning door FE en de net iets betere tarieven van zonneplan.

Wat mij het meeste stoorde is dat FE je inverter via hun aansturing in een state laat staan die ervoor zorgt dat je bij negatieve prijzen aan het net blijft terugleveren (en je dus gewoon gaat betalen zonder dat je daar iets tegen kunt doen). En dat FE dit niet aanpast ondanks suggesties mijnerzijds :-).

Ik kan deze situatie zelf met mijn eigen aansturing wel omzeilen (ik zet bij negatieve prijzen zelfs m’n zonnepanelen uit, zie verder www.alphaesscontrol.nl). Maar velen zullen dat niet voor elkaar krijgen. Word je toch een beetje belazerd heb ik het idee.

Ik zal t.z.t. de teksten op m’n website aanpassen.

• DikDikkie
De Alpha app en cloud lijken down. Mooi synchroon met Frank...

• AlteKiet
Ik heb even iets dat ik niet snap.
Met veel plezier gebruik ik de HA-integratie van Hillview (@SaaX).

Het zou me leuk lijken om op ieder moment het energieverbruik van de inverter (inclusief AC<->DC omzettingsverlies) te kunnen volgen.
Het lijkt me logisch om daarvoor de sensors alphaess_power_inverter en alphaess_power_battery te gebruiken. Data van beide komt rechtstreeks binnen via modbus.
Je zou zeggen: alphaess_power_inverter meet de power in/uit aan AC-zijde en alphaess_power_battery aan DC-zijde. het verschil ertussen is het verlies.

Echter... Vergelijk deze scenario's:
* Batterij is idle -> power_battery = 0 W -> power_inverter ~ 72 W
Je zou dus zeggen: positieve waarde van power_inverter = stroomverbruik van de inverter...
* Batterij laadt met ~10kW -> power_battery = - 10.000 W -> power_inverter = - 10.250 W
Je zou dus zeggen: het verlies en energieverbruik van de inverter is ongeveer 250 W
* Batterij ontlaadt met ~ 10kW -> power_battery = 10.000W -> power_inverter = 9.750 W
Je zou dus zeggen: het verlies en energieverbruik van de inverter is ongeveer 250 W

Hoe moet ik dit nu interpreteren? In idle is power_inverter > power_battery en bij (ont)laden is power_inverter < power_battery.
Ergens rondom de 500-900 W (ont)laden lijkt het omslagpunt te liggen. power_inverter == power_battery.

Vraag is dus: wie weet hoe het zit en hoe deze logica in elkaar zit?

• PeterAarts
Ik dacht met een mooie dag als vandaag ik veel opbrengst zo hebben en de batterij goed vol..

Wat blijkt : de zonnepanelen(Lees inverter) zijn tussen 10:00 en 18:00 uitgeschakeldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVmu_b9FlNCafvKzs-UTjxORX8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gRcLHMFNOVUl0szBQT2tyAz0.png?f=fotoalbum_large

Controleer ik de logfiles, dan wordt de inverter getrottled.. geen hoge voltage, geen hoge temp van de inverter, geen verkeerde frequentie...

Iemand hier nog ervaringen mee?

• Dapdodo
Als je dynamische grenzen aan staan, heb je onderaan nog een knopje om te vertellen:
Doorgaan met leveren aan net of throttlen van de opbrengst bij negatieve tarieven.
Die laatste is op de website nu ook aanwezig. Als je die goed zet gaat die gewoon door met leveren naar het net.

edit: is niet alleen negatieve tarieven, er wordt gethrottled/curltaillment in alle gevallen. Er zal dus niets het net op gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Dapdodo op 24-05-2026 08:12 ]

• RvBeek
Maar waarom zou je het negatieve prijzen probleem oplossen met het knijpen van de zonnepanelen? Daar heb je toch juist de batterij voor? Op de ochtend van negatieve stroomtarieven zorg ik er voor dat mijn batterij helemaal leeg is op het moment dat de negatieve stroom start. Vanaf dat moment gaat alle stroom de batterij in. Afhankelijk van je panelen en batterijgrootte moet je daarmee een uur of drie mee kunnen overbruggen. Dat geeft voor 95% van de dagen met negatieve stroom de oplossing. Dan gooi je geen stroom en geld weg. Enige beperking is dat je in de uren voorafgaand aan de negatieve stroom je even moet inhouden met grootverbruikers omdat je anders netstroom gaat gebruiken. Maar op dagen met negatieve tarieven doet dat nooit echt pijn.

• jopie
Als stroom gebruiken van het net geld oplevert wil je dat toch doen in plaats van je eigen zonnestroom?

• DikDikkie
Deze functie ook geprobeerd maar nadat mijn accu vol was en de prijs daarna weer positief werd er nog steeds niet teruggeleverd. Door te pielen met dynamisch terugleveren weer aan de praat gekregen. Hebben jullie dit ook?

• Dapdodo
DikDikkie schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:06:
Deze functie ook geprobeerd maar nadat mijn accu vol was en de prijs daarna weer positief werd er nog steeds niet teruggeleverd. Door te pielen met dynamisch terugleveren weer aan de praat gekregen. Hebben jullie dit ook?
Er zit weer wat vertalingen in, waardoor ik denk dat de reeds bestaande functie nu ook op de website beschikbaar is. En die deed niks met tarieven, alleen throttlen als er teruggeleverd werd naar het net. Om te zorgen dat er op zijn Duits/Australisch nooit wordt teruggeleverd.
Voor jou:
Je accu is nog vol, je verbruik kleiner dan je opwek: dus blijven throttlen.
Pas als verbruik>opbrengst zonnepanelen regelt hij de throttling naar 100% en als dat niet meer helpt komt de accu zelf weer in beeld.

Dat voor Belgie en Nederland er nog wat andere opties wenselijk zijn, Ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 24-05-2026 20:16 ]

• DikDikkie
Dapdodo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Er zit weer wat vertalingen in, waardoor ik denk dat de reeds bestaande functie nu ook op de website beschikbaar is. En die deed niks met tarieven, alleen throttlen als er teruggeleverd werd naar het net. Om te zorgen dat er op zijn Duits/Australisch nooit wordt teruggeleverd.
Voor jou:
Je accu is nog vol, je verbruik kleiner dan je opwek: dus blijven throttlen.
Pas als verbruik>opbrengst zonnepanelen regelt hij de throttling naar 100% en als dat niet meer helpt komt de accu zelf weer in beeld.

Dat voor Belgie en Nederland er nog wat andere opties wenselijk zijn, Ja.
Ja ik denk ook dat dit zo werkt maar hij gaat dus niet meer uit bij mij. Knop op de website wel maar als nu de accu vol is of de ingestelde SOC is gehaald schroeft ie de PV terug naar het verbruik. Dat wil ik uiteraard niet als de prijs weer positief is. Hopelijk krijg ik snel antwoord van Alpha support en anders vanmiddag zelf de boel maar weer aan de praat helpen.

• RvBeek
Vraagje aan degenen die hun alphaess met ha en modbus aansturen: Ik ben momenteel aan het claud-coden om mijn alphaess smile g3 door home assistant aan te laten sturen. Mijn interesse is vooral het aansturen van het laad en ontlaad gedrag. Ik heb ook een modbus verbinding in voorbereiding, maar nog niet werken. Daarom nu de charles gillander alphaess plugin geregistreerd op het lokale ip adres en zie eigenlijk al alle configuratie parameters die ik nodig heb voor de batterij aansturing ook al via de lokale api vanuit de batteij worden aangeboden. Dus die werkt buiten de alphacloud om, net als modbus. Dat roept de vraag op wat een modbus route nog toe voegt. Gezond hobbyisme en de wens om niet afhankelijk te zijn van een alphaess api zie ik wel als iets relevant. Maar komt ook met risico van verprutsen van je configuratie om je loopt te rommelen in parameters die niet heel lekker zijn gedocumenteerd. Zie ik iets over het hoofd? Wat levert de modbus route aan functionaliteit wat de aplaess ha plugin niet al biedt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsibOtzf0MGBMpOdbOCpvV861W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYkdSO1HCu2Xw7LFQmmlqQHw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door RvBeek op 27-05-2026 13:55 ]

• kmf
  • Niet online
RvBeek schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:09:
heb voor de batterij aansturing ook al via de lokale api worden aangeboden. Dus ook die werkt buiten de alphacloud om.
Welke lokale api? die plugin die jij noemt werkt gewoon via cloud. zie je in HA ook terug aan het wereldbolletje.

• RvBeek
Shit, je hebt gelijk. Daar is Claude weer niet slim genoeg voor. Vraag me dan wel af waarom die alphaess plugin het lokale ip adres nodig heeft als die ook al de batterij id heeft.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste