Voor iedereen die bij Frank zit (of dat overweegt) en zijn/haar accu wil laten aansturen door Frank; ik heb mijn accu een paar dagen laten aansturen door Frank en was totaal niet onder de indruk van de resultaten.
Daarop heb ik de accu losgekoppeld en ben ik zelf (door de rode en groene lijnen te verschuiven) gaan in en verkopen op basis van EPEX via de app van Alpha Ess. Gemiddeld haal ik per dag een resultaat van €10. De dagen dat de accu door Frank werd aangestuurd was het hooguit een paar euro. Dat zie ik op terug op mijnbatterij.nl.
Ik vroeg me af hoe dat nou kon. Ik had gehoopt dat Frank mijn accu zodanig zou aansturen dat ik er niets meer aan zou moeten doen en Frank een (voor mij) optimaal resultaat zou behalen.
Helaas. Ik krijg net een mail met uitleg over de werkwijze van hun algoritme;
"Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp je twijfels heel goed. Als je zelf ziet dat je met handmatige aansturing hogere resultaten behaalt, is het logisch dat je je afvraagt waarom onze aansturing andere keuzes maakt.
De belangrijkste reden is dat onze handelsstrategie niet is gebaseerd op het simpelweg laden tijdens de laagste EPEX-prijzen en ontladen tijdens de hoogste EPEX-prijzen. Hoewel dat op het eerste gezicht logisch lijkt, is dat voor een energieleverancier niet houdbaar.
Als leverancier kopen wij vooraf energie in op basis van een voorspelling van het verbruik van al onze klanten. Wanneer we vervolgens op grote schaal zouden afwijken van die planning omdat de EPEX-prijs gedurende de dag gunstiger blijkt te zijn, ontstaan er onbalanskosten. Die kosten zijn vaak hoger dan het voordeel dat op de EPEX-markt behaald kan worden. Uiteindelijk zouden die kosten terechtkomen bij al onze klanten.
Daarom sturen wij de batterij niet speculatief aan op de EPEX-prijzen. In plaats daarvan handelen we op verschillende energiemarkten en zoeken we een strategie die op de lange termijn een zo goed mogelijk resultaat oplevert, zonder onnodige onbalanskosten te veroorzaken. Daardoor kan het soms lijken alsof de batterij op "vreemde" momenten laadt of ontlaadt wanneer je alleen naar de EPEX-prijzen kijkt."
Dus; Frank kijkt niet naar de optimale opbrengsten voor de individuele gebruiker, maar voor henzelf (en alle gebruikers). Ik heb daar geen boodschap aan, ik heb een flinke investering gedaan in een dure thuisaccu welke andere gebruikers niet (of minder) hebben gedaan.
Voorlopig blijf ik dus (HELAAS!) maar zelf aansturen.