Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

• Truewarrior123
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-04 23:01
Space21 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:51:
Offerte binnen voor plaatsing Alpha ESS Smile 18,6 kWh met 10 kW hybride omvormer. Inclusief materiaal installatie 6.694,00EUR ex btw. Best goeie deal toch? Ik wilde eigenlijk groter 27,9 kwh maar de installateur adviseerde mij iets kleiner te nemen.

Twijfel nog even of ik een voor een noodstroom voorziening optie
- AlphaESS volwaardig noodstroom met Back up Box plus €1400
- AlphaESS critical group selectie 3 groepen €500-600
- AlphaESS back up stopcontact (max 4) €100-250

Komt op zolder te staan. Best goeie deal zo toch?
Dat is gewoon de prijs ongeveer hoor. De een heeft gewoon een backup stopcontact standaard gratis en backupbox plus was 1300 dacht ik. Mijn tip is gewoon kies een goede installateur.. dat doet ook al super veel. De meeste late je aan je lot over ondanks de vele beloftes.. ik maak niet snel reclame maar als een firma je zelfs helpt zonder dat je daar klant bent zegt echt meer dan voldoende.. bbk systems is echt wel een beetje een uitzondering op de regel daar..

• Truewarrior123
  • Laatst online: 12-04 23:01
HeelSoms schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Voor iedereen die overweegt om een accu aan te schaffen om op onbalans te handelen doet er goed aan om eens het Frank Energie Slim Handelen door te lezen. De tijd van de accu terug verdienen met handel op de onbalans handel is voorbij. Ik heb mijn AlphaESS recent los gekoppeld van de onbalans handel.

Als noodstroom voorziening heb ik een bouwstroom verdeler voorzien van de juiste stekker die ik op de UPS uitgang van de AlphaESS kan aansluiten zodat ik altijd een paar apparaten van stroom kan voorzien in geval van nood. Dat kost aanzienlijk minder, ik was +- €150 klaar. De juiste stekker was mee geleverd bij de AplhaESS
Frank en jabba is sowieso al overrated.. de ingebouwde ems zelf gebruiken is het beste wat je kan doen momenteel volgens mijn mening..

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:51
Kwam er laatst achter dat, ondanks het hebben van de Backup Box Plus, bij stroom uitval mijn Enphase systeem ook uit gaat. Weet iemand wat te doen om de zonnepanelen toch de batterij te laten voeden als de stroom uitvalt?

• Teknoman360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:53
Je Enphase zal rebooten en daarna denken dat er nog grid is. En leveren aan je batterij.

[ Voor 2% gewijzigd door Teknoman360 op 21-03-2026 10:37 . Reden: Spelling ]

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:32
Zitten je panelen direct op de alpha omvormer?
Want dat schijnt de oplossing te zijn. Via de meterkast ‘ziet’ de alpha omvormer de panelen/omvormer niet.

Aldus wat mij achteraf werd verteld 🫣😔
Appletower schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:09:
Kwam er laatst achter dat, ondanks het hebben van de Backup Box Plus, bij stroom uitval mijn Enphase systeem ook uit gaat. Weet iemand wat te doen om de zonnepanelen toch de batterij te laten voeden als de stroom uitvalt?

• Appletower
Nee, alles gaat eerst richting de Backup Box Plus @d_marf : grid, panelen (via Enphase is dat ook een reguliere stroomkabel), en dan terug het huis in. Dus als de stroom uitvalt, blijft het huis gewoon "draaien". Alleen loopt de batterij natuurlijk langzaam leeg. En juist dat wil ik voorkomen door het Enphase systeem, de batterij te voeden moet zonnestroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHJBnreSkyqw9c-Z-P9KhTYmZeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y5qbQBtf6z56I2lBP0Q5L2hu.png?f=fotoalbum_large

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:52
Appletower schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:48:
Nee, alles gaat eerst richting de Backup Box Plus @d_marf : grid, panelen (via Enphase is dat ook een reguliere stroomkabel), en dan terug het huis in. Dus als de stroom uitvalt, blijft het huis gewoon "draaien". Alleen loopt de batterij natuurlijk langzaam leeg. En juist dat wil ik voorkomen door het Enphase systeem, de batterij te voeden moet zonnestroom.

[Afbeelding]
Jammer, maar als je de interne bedrading volgt, zal de enphase spanningloos worden en dus geen bijdrage meer leveren. Dus of rechtstreeks op de batterijomvormer of op het huis (waarbij de laatste volgens mij alleen bij victron mag, in de handleiding niks van kunnen vinden).

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Appletower schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:48:

[Afbeelding]
nee, de alpha zal de andere omvormers niet zien, maar er wel van kunnen opladen. maar die pv-omvormers zullen na een reboot weer moeten opkomen en stroom opwekken om het systeem te voeden omdat de alpha de grid levert.. dat had ik een paar maanden terug met mijn solar edge uitgetest.
Afbeeldingslocatie: https://bertha15.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/06/screenshot-2025-06-13-at-17.24.58-1.png?w=1024

Er zijn wel opmerkingen op facebook van installateurs, dat de alpha niet goed kan reguleren. als de accu's vol zijn, dan kan de alha de frequentie/spaning niet verhogen om de zonne-omvormers te laten uitgaan/terugmoduleren, hierdoor zal blijkbaar de Alpha in storing vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 22-03-2026 09:54 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Teknoman360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:53
Bovenstaande is ook mijn praktijkervaring met de IQ8 Enphase systeem icm de Back up box plus.

• Jones86
  • Laatst online: 11-04 19:39
Hallo allemaal,

Ik ga een thuisbatterij plaatsen en de keuze is gemaakt voor een Alpha Ess batterij.
De keuze is nu tussen de 2 modules van de 9,3 kwh of 5 modules van de 3,8kwh batterij.
Batterij komt in de garage te staan waar geen verwarming is.
Ik heb begrepen dat de 3,8 dubbel zo rap kan ontladen/laden maar dit nadeliger is voor de levensduur van de batterij.
Wat is jullie advies hierin?

• kmf
  • Niet online
Jones86 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:03:
Hallo allemaal,

Ik ga een thuisbatterij plaatsen en de keuze is gemaakt voor een Alpha Ess batterij.
De keuze is nu tussen de 2 modules van de 9,3 kwh of 5 modules van de 3,8kwh batterij.
Batterij komt in de garage te staan waar geen verwarming is.
Ik heb begrepen dat de 3,8 dubbel zo rap kan ontladen/laden maar dit nadeliger is voor de levensduur van de batterij.
Wat is jullie advies hierin?
laad en ontlaadsnelheid is ook gelimiteeerd door de omvormer. ik zal persoonlijk voor het praktische gaan. de 9.3kWh module s zijn nieuwer, dus kans is groter dat ze na 5 jaar nog goed te koop zijn als je uitbreiding wilt, mixen werkt niet immers.

ik heb met lifePo4 ook geleerd dat "levensduur" weinig invloed heeft, die levensverlengende tips hebben in praktijk misschien dat je accu een maandje langer een paar procent beter performance hebt. ik denk dat je na 8-9 jaar al stiekem aan het rondkijken is voor een nieuwer model.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Jones86
Bedankt voor de info, dacht dat de 3,8 batterij recenter was.
Omvormer is een 10Kw 3fase.

• Appletower
De 4,5 kWh is de nieuwste variant. De 9,3 kWh is eigenlijk een dubbele 4,5 kWh (om het even ingewikkelder te maken ;-). Let wel: de 4,5 kWh heeft een 1c rating, de 9,3 kWh "slechts" een 0,5c rating.

• Jones86
En de nieuwe 4,5kwh dan is ook IP65 net als de 9,3kwh.

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-04 18:44
Appletower schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:32:
Hier onlangs een AlphaESS G3-Smile T10 geinstalleerd met 3x de nieuwe 4,5 kWh batterij (+ voetstuk) en de Backup Box Plus. Was er incl. installatie en incl. BTW net geen EUR10k voor kwijt.
Doe geen handel, puur voor thuis gebruik van opwek zonnepanelen.
Kijk naar een zelfde setup. Maar ben benieuwd wat je max ontlaad vermogen is. C rate 1 en 0,5 worden verschillend vermeld. Overweeg ook optie 2 x 9kw. Maar alles valt of staat met ontlaad vermogen van batterij en T10

Dank

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:44
Heb vandaag gevraagd wat het zou kosten voor die BackUp box, ze spreken over dat ze een extra voedingskabel vanuit de meterkast zouden moeten aanleggen. Is dat logisch?

Mijn garage is vrijstaand achter het huis, en daar staat de gehele installatie, en zijn destijds al kabels getrokken voor de zonnepanelen, en de batterij installatie.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:33
Juan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:27:
Heb vandaag gevraagd wat het zou kosten voor die BackUp box, ze spreken over dat ze een extra voedingskabel vanuit de meterkast zouden moeten aanleggen. Is dat logisch?

Mijn garage is vrijstaand achter het huis, en daar staat de gehele installatie, en zijn destijds al kabels getrokken voor de zonnepanelen, en de batterij installatie.
Ik heb hier ook een vraag over... stel ik wil de batterij op zolder hebben; moet de backup box dan ook op zolder? Als dat laatste het geval is moet er zeker vanuit de meterkast een aanvoer, en retour komen naar zolder? Dat gaat ''m niet worden met 1 rechtstreekste 19mm buis 8)7

Is het dan logischer om de backupbox in de meterkast zelf te laten monteren en dan alleen 1 kabel naar zolder te laten lopen?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• kmf
  • Niet online
Juan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:27:

je hebt een kabel van de meterkast naar de backup box en 1 van de backup box naar de meterkast terug. Het is een bypass in principe. Logisch toch?

• kmf
  • Niet online
Space21 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:29:
[...]

Ik heb hier ook een vraag over... stel ik wil de batterij op zolder hebben; moet de backup box dan ook op zolder? Als dat laatste het geval is moet er zeker vanuit de meterkast een aanvoer, en retour komen naar zolder? Dat gaat ''m niet worden met 1 rechtstreekste 19mm buis 8)7

Is het dan logischer om de backupbox in de meterkast zelf te laten monteren en dan alleen 1 kabel naar zolder te laten lopen?
nee, mijn backup box is naast de meterkast (inde kast geen ruimte meer) en mijn batterij is in de achtertuin, 5 meter verderop.

Je hebt 2 kabels naar je batterij nodig. heen en retour.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 23-03-2026 22:45 ]

• Appletower
Lightmanster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Kijk naar een zelfde setup. Maar ben benieuwd wat je max ontlaad vermogen is. C rate 1 en 0,5 worden verschillend vermeld. Overweeg ook optie 2 x 9kw. Maar alles valt of staat met ontlaad vermogen van batterij en T10

Dank
Met de 3x 4,5 kWh batterijen en de T10, haal ik ook met gemak de 10 kWh ontladen/laden. Je ziet dan wel dat de omvormer na verloop van tijd "warmer" wordt (zo'n 50 graden) en dan start de ventilator.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:33
kmf schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:43:
[...]

je hebt een kabel van de meterkast naar de backup box en 1 van de backup box naar de meterkast terug. Het is een bypass in principe. Logisch toch?
Ja precies... dus er moeten sowieso 2x 19mm elektrabuizen aanwezig zijn (3 fase heen en 3 fase terug) naar zolder om dit voor elkaar te boksen. Volgens mij mag 3 fase niet door 16mm

[ Voor 28% gewijzigd door Space21 op 24-03-2026 10:19 ]

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• kmf
  • Niet online
Space21 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Ja precies... dus er moeten sowieso 2x 19mm elektrabuizen aanwezig zijn (3 fase heen en 3 fase terug) naar zolder om dit voor elkaar te boksen. Volgens mij mag 3 fase niet door 16mm
de installateur had bij mij gewoon 2 van die grijze 5x6mm2 ymvk kabels door de kruipruimte gejaagd.

• Juan
kmf schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:43:
[...]

Ben geen elektricien, vandaar dat ik de vraag stel. ;)
Maar dank voor de info, ik laat iig een WCD alvast maken voor de basis backup (stekkerdoos/haspel op batterij bij stroomuitval)

Die backupbox zou nog een uitdaging worden begreep ik.
Alles is over de zolder gegaan, omdat wij geen kruipruimte hebben.
En dat was al een hele klus

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10:32
Hallo allemaal, ik heb de G10 met 20kW en 16 panelen nu een half jaar draaien. Weet iemand iets over het combineren met een laadpaal voor v2h en/of v2g? Ik vind er op internet niet heel veel over icm AlphaESS. Krijg straks een Volvo die dit zou moeten kunnen. Ik heb nu Zaptec pro lader, maar heb liefst geïntegreerd EMS, zie bijvoorbeeld bij laden, ondanks Zaptec sense, de hoofdzekering nog wel eens trippen, de loadbalancing is kennelijk te versnipperd. Als ik dan toch de lader wissel voor ems integratie wil ik graag voorbereid zijn op v2h/v2g. Is hier kennis over?

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.

• Dapdodo
@Midway123 , de Alpha Ess autolader, kan alleen laden met loadbalancing of op de zon. Er kan niks terug.

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10:32
Dapdodo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:17:
@Midway123 , de Alpha Ess autolader, kan alleen laden met loadbalancing of op de zon. Er kan niks terug.
Jammer om te horen, thanks voor je snelle reactie!

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:42
Midway123 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Jammer om te horen, thanks voor je snelle reactie!
Door wetgeving is nog niets geregeld.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:07
Midway123 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:47:
Hallo allemaal, ik heb de G10 met 20kW en 16 panelen nu een half jaar draaien. Weet iemand iets over het combineren met een laadpaal voor v2h en/of v2g? Ik vind er op internet niet heel veel over icm AlphaESS. Krijg straks een Volvo die dit zou moeten kunnen. Ik heb nu Zaptec pro lader, maar heb liefst geïntegreerd EMS, zie bijvoorbeeld bij laden, ondanks Zaptec sense, de hoofdzekering nog wel eens trippen, de loadbalancing is kennelijk te versnipperd. Als ik dan toch de lader wissel voor ems integratie wil ik graag voorbereid zijn op v2h/v2g. Is hier kennis over?
Ik heb een Zaptec Go2 met een AlphaESS batterij en aangestuurd door EVCC. Hiermee kan ik voorkomen dat de laadpaal de batterij leegtrekt en dat de totale belasting van de netaansluiting te hoog wordt.

• kmf
  • Niet online
WoBoW schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Ik heb een Zaptec Go2 met een AlphaESS batterij en aangestuurd door EVCC. Hiermee kan ik voorkomen dat de laadpaal de batterij leegtrekt en dat de totale belasting van de netaansluiting te hoog wordt.
wat is evcc?

• Lightmanster
https://evcc.io/en/. Is een HEMS. Werkt erg fijn. Is compatible met AlphaESS

• d_marf
Wel wat lastiger is dat het geen off-the-shelf product is. Commandline is niet mijn sterkste punt 🫣
Lightmanster schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:27:
https://evcc.io/en/. Is een HEMS. Werkt erg fijn. Is compatible met AlphaESS

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:07
d_marf schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:34:
Wel wat lastiger is dat het geen off-the-shelf product is. Commandline is niet mijn sterkste punt 🫣

[...]
Oh nee er is geen command line nodig. Gewoon een docker container draaien en alles is tegenwoordig in de UI te configureren, je hoeft niet meer in de YAML file aan de slag.

• Lightmanster
Is ook een HA plugin van. En tegenwoordig goed te configgen via gui.
d_marf schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:34:

[...]

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:28
Zijn er meer mensen die de dynamic planning in de Alpha app gebruiken en geen epex data hebben vandaag?

• Teitgrot
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-03 16:15
DikDikkie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:55:
Zijn er meer mensen die de dynamic planning in de Alpha app gebruiken en geen epex data hebben vandaag?
Ja, DikDikkie, heb ik ook (vandaar dat ik dit forum nu bezoek om te checken of meerdere hier last van hebben).
Overigens ook als ik inlog op de monotoring website van AlphaESS (dus niet alleen in de app). Had ik wel verwacht maar toch nog even nagekeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Teitgrot op 29-03-2026 09:44 ]

• Dapdodo
same here, zal wel met zomertijd te maken hebben.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-04 14:57
Ik kan de monitoring website wel gewoon contacteren, maar wanneer ik naar de cijfers in detail kijk heeft hij toch wat zitten knoeien tussen 02:00 en 03n00
Hij geeft geen verbruik aan in die periode, maar wel een accustatus van 02h00 tot 02h30

• DikDikkie
Dapdodo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:16:
Ah natuurlijk dat zou goed kunnen. Wel een beetje jammer dat ze dit niet voor elkaar hebben. Het is natuurlijk niet dat dit te testen is en dat zomertijd als een verassing komt

• Teitgrot
Dapdodo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:16:
Dat is inderdaad toevallig maar ik betwijfel of dat zo is. De day ahead epex spot prijzen zijn de dag ervoor (ergens tussen 13 uur en 15 uur) natuurlijk al beschikbaar en ze stonden er gisteren ook niet. Mijn Frank energie app geeft de tarieven wel gewoon (rond € 0,00 tussen 12.30 uur en 17.15 uur > doe er je voordeel mee 😉).

• Teitgrot
Morgen, 30 maart staat er inmiddels wel gewoon weer.

• Juan
Hier ook een gat, is ook logisch, tussen 2 en 3 heeft eigenlijk niet bestaan, dus ook geen verbruik.

In de wintertijd, zal het zich wel vertalen, van dubbel zo hoog verbruik. Je zal dan verbruik van 2 uur zien, verdeeld over 1 uur

• sdgs
Ik heb mijn solaredge omvormer vervangen door een G-T10. Wat mij enorm opvalt
  • Deze omvormer lijkt veel gevoeliger voor cloud edge effect. Terwijl ik op gewone zonnige dagen piek op 7.5kW vermogen, heb ik de afgelopen dagen vaak kwartiertjes waar de zon tussen de wolken doorschijnt en ik 9-10 kW vermogen heb gedurende 5-10 of15 minuten
  • Mijn omvormer heeft een maximaal vermogen van 10kW, maar piekt duidelijk ook boven deze waarde. Vandaag heeft mijn omvormer 5 minuten lang 10.5 kW vermogen geleverd...
Mijn solaredge gaf echt max 7 kW, nooit meer. En dat cloud edge effect is me ook nooit opgevallen in het verleden

Zijn er anderen die hetzelfde ervaren?

• Triumphs
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 16:39
Ik heb ook Frank energie en op dit moment zou het erg goed koop moeten zijn. (Zelfs onder 0,0 cent) Maar waarom laten ze mijn batterij dan niet laden . Och jee en ik kijk net en nu is hij aan het laden.
Maar ik vind dat hetr niet consuquent gaat. dan wel en vaak ook niet dan stuurt hij alle zonnestroom naar het net en niet naar mijn batterij? (2 x 9,3 kWh en G3-S5)

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

sdgs schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:21:
Zijn er anderen die hetzelfde ervaren?
Ja, bij mij is zelfs flink extreem.
Ik heb een T10 (met 40 panelen van 500Wp) en een T6 (met 24 panelen).

De T10 gaat bij mij de afgelopen tijd ver boven de 10kW. Vandaag tikte hij zelfs de 14kW aan voor ruim een half uur. De T6 blijft wel op 6kW piek hangen.

T10:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxK3_EXvpFT43QN9ggN87wUnBsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XTv7wiXzJY1cipiLQHNyA2W.png?f=fotoalbum_large

T6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5agnRrfVim6kvDNzEKPsYY3XEqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUIJ8gRdv5AeqSYKokdwCjCr.png?f=fotoalbum_large

Totaal vermogen T6 & T10:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMm-pTtnaU80A6pqHleqvYDm-2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pkgZVV0ZS5T0QMFuO6zea5tb.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• kmf
  • Niet online
Luckeh schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:18:
[...]

De T10 gaat bij mij de afgelopen tijd ver boven de 10kW. Vandaag tikte hij zelfs de 14kW aan voor ruim een half uur. De T6 blijft wel op 6kW piek hangen.

T10:
[Afbeelding]

T6:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
1) is dat erg>) en 2: is dat niet normaal gedraag? wat hij kan opslaan doet ie dt, de rest gaat naar het net/huisverbruik? bij DC gekoppeld, hoef hij niks om te vormen, dus kan ie prima 10kW DC direct in de accu's pompen en 4kWh overflow omvormen voor het huis/net? Ik had altijd aangenomen dat dt 1 van de vordelen van dc gekoppelde panelen was.

• sdgs
Luckeh schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:18:
[...]

T10:
[Afbeelding]

T6:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
OK, ik ben dus niet alleen. :)
kmf schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:43:
[...]

1) is dat erg>) en 2: is dat niet normaal gedraag? wat hij kan opslaan doet ie dt, de rest gaat naar het net/huisverbruik? bij DC gekoppeld, hoef hij niks om te vormen, dus kan ie prima 10kW DC direct in de accu's pompen en 4kWh overflow omvormen voor het huis/net? Ik had altijd aangenomen dat dt 1 van de vordelen van dc gekoppelde panelen was.
zo had ik het dus nog niet bekeken...

[ Voor 19% gewijzigd door sdgs op 29-03-2026 21:16 ]

• d_marf
Triumphs schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:27:
Ik heb ook Frank energie en op dit moment zou het erg goed koop moeten zijn. (Zelfs onder 0,0 cent) Maar waarom laten ze mijn batterij dan niet laden . Och jee en ik kijk net en nu is hij aan het laden.
Maar ik vind dat hetr niet consuquent gaat. dan wel en vaak ook niet dan stuurt hij alle zonnestroom naar het net en niet naar mijn batterij? (2 x 9,3 kWh en G3-S5)
Heb bijna dezelfde setup en herken wat je zegt; FE maakt keuzes die ik niet altijd snap of logisch vind.

Bij mij gaat zonnestroom direct het net op lijkt het wel, nooit de accu in. Echt geen idee of dat FE is of dat er iets mis is in de setup.
Wel zijn mijn panelen niet op de alpha omvormer direct aangesloten. Weet niet of daar het verschil zit??

• DikDikkie
d_marf schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Heb bijna dezelfde setup en herken wat je zegt; FE maakt keuzes die ik niet altijd snap of logisch vind.

Bij mij gaat zonnestroom direct het net op lijkt het wel, nooit de accu in. Echt geen idee of dat FE is of dat er iets mis is in de setup.
Wel zijn mijn panelen niet op de alpha omvormer direct aangesloten. Weet niet of daar het verschil zit??
Nee dat gaat ook als de panelen op de Alpha zitten zo bij Frank. Ze optimaliseren je eigen gebruik en omwek niet. Is voor mij de reden om de controle weer terug te nemen. Voor de FE frustraties is een apart topic...

osluis in "Frank Energie Slim Handelen"

[ Voor 4% gewijzigd door DikDikkie op 30-03-2026 07:15 ]

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

kmf schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:43:
[...]

Ja, DC gaat direct de batterij in; al gebeurt wel een een DC>DC conversie.

De 4kW extra gaat dan het huis in. Ik heb een T10 en een T6 om zo onder de 3x25A te blijven (ca 17.3kW). Maar nu de T10 soms een overshoot heeft ga ik daar theoretisch overheen. Er is echter ruim voldoende verbruik in het huis zodat geen enkele hoofdgroep ook maar in de buurt komt van de 25A gebruik.

Ik weet niet wat dit betekent voor de levensduur van de omvormer. Kan me voorstellen dat de T10 veel onderdelen deelt met de T15; maar desondanks heb ik liever dat hij heel blijft ipv dat beetje extra vermogen.

iRacing Profiel

• Juan
Dergelijke overshoot had/heb ik al jaren met mijn (nog reeds bestaande, en gekoppelde SMA installatie)

Deze is van 2013, en heeft 7x240 WP.. totaal 1,75.. echter soms is er een vermogen van 1,85 of 1,9 kw.. voor enkele minuten. Tot op heden geen probleem daarvan ondervonden.

Ga ervanuit dat de Alpha hier ook goed mee om kan gaan, zonder beperking van de levensduur (nieuwe hardware, ?betere techniek? dan SMA, dan zou ik zeker geen probleem hiermee verwachten.

• Murky1
  • Laatst online: 03-04 23:10
Als ik naar bovenstaande afbeeldingen kijk dan lijken jullie het PV vermogen te bedoelen.
Er is hier duidelijk onderscheid:
vermogen van de omvormer (DC=>AC) van 10KW wat aan het huis geleverd kan worden. Ook hier is een loadpiek boven de 10KW mogelijk, maar gaat dan bijvoorbeeld om enkele seconden waarin een apparaat aanslaat en meer dan de 10KW vraagt.

Daarnaast is het verwerkbaar PV vermogen van de Alpha's ingesteld op max 200% (indien je batterijenopstelling dit toe laat). Het kan dus prima zijn dat de Alpha 14KW aan PV levert aan de batterijen.

Wellicht heb ik het verkeerd begrepen en wordt er 14KW aan het net geleverd? Dat zou idd vreemd zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Murky1 op 31-03-2026 13:36 ]

• sdgs
Juan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:05:
Dergelijke overshoot had/heb ik al jaren met mijn (nog reeds bestaande, en gekoppelde SMA installatie)

Deze is van 2013, en heeft 7x240 WP.. totaal 1,75.. echter soms is er een vermogen van 1,85 of 1,9 kw.. voor enkele minuten. Tot op heden geen probleem daarvan ondervonden.

Ga ervanuit dat de Alpha hier ook goed mee om kan gaan, zonder beperking van de levensduur (nieuwe hardware, ?betere techniek? dan SMA, dan zou ik zeker geen probleem hiermee verwachten.
Wat ik aangeef is dat ik meer zonne-energie kan 'oogsten' dan het vermogen van mijn omvormer. Dat je meer dan 100% uit zzonnepanelen haalt is iets helemaal anders
Murky1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:34:
Als ik naar bovenstaande afbeeldingen kijk dan lijken jullie het PV vermogen te bedoelen.
Er is hier duidelijk onderscheid:
vermogen van de omvormer (DC=>AC) van 10KW wat aan het huis geleverd kan worden. Ook hier is een loadpiek boven de 10KW mogelijk, maar gaat dan bijvoorbeeld om enkele seconden waarin een apparaat aanslaat en meer dan de 10KW vraagt.

Daarnaast is het verwerkbaar PV vermogen van de Alpha's ingesteld op max 200% (indien je batterijenopstelling dit toe laat). Het kan dus prima zijn dat de Alpha 14KW aan PV levert aan de batterijen.

Wellicht heb ik het verkeerd begrepen en wordt er 14KW aan het net geleverd? Dat zou idd vreemd zijn.
Neen, dus nogmaals. Ik heb een omvormer van 10kW, en ik kan dus meer dan 10 kW zonne-energie produceren. In theorie kan mijn installatie 5 kW DC in de accu opslaan en 10 kW omvormern naar AC en naar het net of een laadpaal doorsturen. Ik kan met mijn omvormer van 10kW dus 15 kW zonne-energie produceren (tot de accu volzit).
Bij een niet-hybride omvormer is het max vermogen van de omvormer het maximum vermogen zonne-ernergie dat je kan produceren.

• Jones86
Iemand die de 2x batterij 9,3kwh en 10kw omvormer opstelling heeft die kan zeggen hoeveel de totale hoogte,breedte en diepte hiervan is?

• DikDikkie
sdgs schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Wat ik aangeef is dat ik meer zonne-energie kan 'oogsten' dan het vermogen van mijn omvormer. Dat je meer dan 100% uit zzonnepanelen haalt is iets helemaal anders

[...]

Neen, dus nogmaals. Ik heb een omvormer van 10kW, en ik kan dus meer dan 10 kW zonne-energie produceren. In theorie kan mijn installatie 5 kW DC in de accu opslaan en 10 kW omvormern naar AC en naar het net of een laadpaal doorsturen. Ik kan met mijn omvormer van 10kW dus 15 kW zonne-energie produceren (tot de accu volzit).
Bij een niet-hybride omvormer is het max vermogen van de omvormer het maximum vermogen zonne-ernergie dat je kan produceren.
Je hebt een T10 toch? die heeft zelfs een Max PV ingangsvermogen van 20kW. Verder klopt je verhaal volgens mij.

https://cdn.shopify.com/s...07112025.pdf?v=1763017875

• d_marf
Jones86 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:18:
Iemand die de 2x batterij 9,3kwh en 10kw omvormer opstelling heeft die kan zeggen hoeveel de totale hoogte,breedte en diepte hiervan is?
Op een voet geplaatst.
Hoogte 178cm
Breedte 60cm
Diepte 25cm (tegen muur aangeschroeft dmv bijgeleverde beugel.

• Murky1
  • Laatst online: 03-04 23:10
Ja, dan lijk ik het inderdaad goed begrepen te hebben.
Om het even plat te slaan:
De 10KW van jouw omvormer heeft die rating omdat er 10KW omgevormd kan worden van DC naar AC. Of die DC nu uit de batterijen of direct uit PV komt maakt (volgens mij) niet uit.

De omvormer heeft echter minder moeite met het verlagen van de DC spanning van je panelen. De 10KW kan dus volgens de officiële specsheet tot 200% (=20KW) aan PV vermogen opslaan in de batterijen, mits die dat zelf ook aankunnen.

De nieuwe 9.3kWh batterijen zijn 0,5C batterijen. Die kunnen per stuk stuk dus 4,65KW aan PV vermogen opslaan.
Heb je er 3 icm een 10KW omvormer en 20KWp aan panelen (op zuid), dan zijn je batterijen dus de beperkende factor met 3x4,65 = ongeveer 14KW.

Conclusie: werkt prima!

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:33
Goedeavond, sinds vandaag een Alpha ess batterij rijker.
Nu twijfelen of ik nog wil uitbreiden met een noodpakket, kan iemand mij vertellen wat daar de extra kosten van zijn?

En waarom word het onderste gedeelte van de app eigenlijk niet bijgewerkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmXaGeaC6OMt8M1g7HLo73n5Bf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75CTV2aS1BPFu1n4U2s83nmw.jpg?f=fotoalbum_large

• kmf
  • Niet online
XethaX schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:43:
Goedeavond, sinds vandaag een Alpha ess batterij rijker.
Nu twijfelen of ik nog wil uitbreiden met een noodpakket, kan iemand mij vertellen wat daar de extra kosten van zijn?
Ik denk dat jouw installateur dat wel kan vertellen. een noodpakket kan je krijgen vanaf 35 euro als je het zelf samenstelt. Maar bij een backupbox voor de alphaEss moet je al snel denken aan een vanaf prijs van 1500 eruo
En waarom word het onderste gedeelte van de app eigenlijk niet bijgewerkt?
[Afbeelding]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:48
ik heb een offerte gekregen voor de g3-t10 met de backup box plus.
hierboven vond ik al de maten van de batterij (18,6KWh versie).

in de meterkast heb ik hoe dan ook niet veel ruimte, de backup box plus zal dus naast de meterkast moeten komen (waar ik opzich geen moeite mee heb). De accu zal dan in de garage (+- 25 meter) moeten komen. Hiervoor moeten nog kabels getrokken worden. De vraag is dan ook nog even wat voor kabels dit moeten zijn. ik zat zelf te denken aan 2x 5 aderige 10mm YMVK-AS en 2x SFTP cat6 utp.

de schouw op locatie moet nog ingepland worden overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door furian88 op 04-04-2026 13:08 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• sdgs
Is er hier iemand die de Alpha ESS ofwel via Alpha ESS app of via eender welk energiemanagement systeem aanstuurt via EPEX day ahead? En die er daarnaast ook in slaagt om de omvormer te laten curtailen bij negatieve prijzen?

• DikDikkie
sdgs schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:53:
Is er hier iemand die de Alpha ESS ofwel via Alpha ESS app of via eender welk energiemanagement systeem aanstuurt via EPEX day ahead? En die er daarnaast ook in slaagt om de omvormer te laten curtailen bij negatieve prijzen?
Nee zover ik heb kunnen vinden kan dit alleen lokaal via de modbus. Voor mij een reden om die kant op te willen.

• Nicozzz
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:42
Hallo, hier zijn ze ook gisteren 19,6 kWh met een t10 komen installeren. Zonnepanelen (39) zijn 13 jaar oud met certificaten dus de oude omvormers zijn (voorlopig) behouden.
Soc alvast ingesteld op 15-95%.
Dinsdag Eneco bellen voor een dynamisch contract. (Enige tips voor een betere leverancier in BE?)
Nu op zoek naar integratie naar homey wat blijkbaar niet zo simpel is. Ook dat is. Ieuw voor mij.
Iemand tips daarvoor of een deftige how to gevonden op het net? :)

• sdgs
Nicozzz schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:56:
Hallo, hier zijn ze ook gisteren 19,6 kWh met een t10 komen installeren. Zonnepanelen (39) zijn 13 jaar oud met certificaten dus de oude omvormers zijn (voorlopig) behouden.
Soc alvast ingesteld op 15-95%.
Dinsdag Eneco bellen voor een dynamisch contract. (Enige tips voor een betere leverancier in BE?)
Nu op zoek naar integratie naar homey wat blijkbaar niet zo simpel is. Ook dat is. Ieuw voor mij.
Iemand tips daarvoor of een deftige how to gevonden op het net? :)
Ik zit bij Ecopower. De verschillen tussen de verschillende leveranciers bij dynamische stroom zijn quasi nihil (omdat het prijsrisico gedragen wordt door de klant) en ze komen helemaal bovenaan de lijst wat duurzaamheid betreft.
Met Homey geen ervaring, maar indien je niet kan curtailen, is een integratie met Jabba misschien wel interessant. Jabba is een EMS, specifiek ontwikkeld voor AlphaESS. Ik zit thuis zelf met een ander systeem dat functionaliteiten heeft die Jabba ontbreekt (integratie met laadpaal), maar mijn schoonbroer gebruikt Jabba, en dat systeem gaat zeer slim om met de accu en dynamische prijzen. Volgens mij een pak beter dan mijn EMS. Daar zit een abonnementskost aan vast, maar dat haal je er echt gewoon heel snel uit.

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-04 10:07
furian88 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:45:
ik heb een offerte gekregen voor de g3-t10 met de backup box plus.
hierboven vond ik al de maten van de batterij (18,6KWh versie).

in de meterkast heb ik hoe dan ook niet veel ruimte, de backup box plus zal dus naast de meterkast moeten komen (waar ik opzich geen moeite mee heb). De accu zal dan in de garage (+- 25 meter) moeten komen. Hiervoor moeten nog kabels getrokken worden. De vraag is dan ook nog even wat voor kabels dit moeten zijn. ik zat zelf te denken aan 2x 5 aderige 10mm YMVK-AS en 2x SFTP cat6 utp.

de schouw op locatie moet nog ingepland worden overigens.
Hier kun je het zelf bepalen
https://acdesigner.app/kabel

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• XethaX
Klopt het dat je batterij niet ontlaad/zelfconsumptie als je bij FE handelen aan hebt gezet?
Ben sinds vrijdag klant bij hun en zag vanaf vandaag mijn Alphaess in de app en sindsdien word stroom niet meer gebruikt voor zelfconsumptie

• kmf
  • Niet online
even een crosspost. ik heb een blogpost geschreven over vandaag, de eerste echte lentezonnedag, interessant hier om te zien hoe de AlphaESS met andere thuisaccu's kan werken.
Deze 2e paasdag is een prachtige zonnedag voorspeld, met naar verwachting zo’n 35 tot 45 kWh aan opwek. Een mooie aanleiding om eens te beschrijven hoe mijn accu’s zich op zo’n dag gedragen.

We zijn vandaag gewoon de hele dag thuis en leven zoals normaal. De warmtepomp zal waarschijnlijk niet meer nodig zijn. In april staat de automatisering die hem aanstuurt in principe al uit, dus die speelt vandaag geen rol meer.

Mijn accusetup in het kort
Mijn energiesysteem bestaat uit meerdere lagen.

Allereerst heb ik een grote vaste thuisaccu van AlphaESS in de achtertuin staan. Die heeft een capaciteit van 15 kWh en kan laden en ontladen met maximaal 10 kW. Sinds maart gebruik ik deze volledig voor eigen verbruik. Voorheen draaide hij mee in onbalanshandel, maar dat loont inmiddels niet meer genoeg.

Daarnaast heb ik sinds ongeveer een maand een plug-in thuisbatterij van Indevolt van 7,5 kWh. Die laat zich uitstekend aansturen via Home Assistant, waardoor hij netjes kan samenwerken met de AlphaESS. Deze staat op zijn eigen groep en kan op 2400W laden en ontladen

Aan de Indevolt hangt ook nog een set flexibele zonnepanelen. Die staan in een niet-optimale testopstelling op het dakterras, verticaal tegen de muur. Samen zijn ze goed voor ongeveer 800 Wp, al ben ik al blij als ik daar in de praktijk de helft van terugzie.

En als laatste heb ik nog twee DIY-accusets, opgebouwd uit 24V 100Ah LiFePO4-accu’s. Samen zijn die goed voor ongeveer 30 kWh opslag. Elke set kan maximaal met 500 W laden en 800W ontladen (ik stel zelf een limiet in van 400W oer set). Ook deze werken als stekkeraccu’s en worden slim aangestuurd via Home Assistant.

De beginsituatie in de ochtend
Na een nacht ziet de situatie er als volgt uit:

De AlphaESS is praktisch leeg en staat op 15% SOC, mijn minimum voor noodstroom.
De Indevolt staat op 65%.
De DIY-set staat op 72%.
De baseload in huis is ongeveer 750 W.
08:00 – de dag komt op gang

Rond 08:00 beginnen de zonnepanelen op te wekken. De grote SolarEdge-string van 27 panelen levert dan ongeveer 500 W en de noordelijke Hoymiles-string nog eens 250 W. Samen is dat genoeg om het normale huishoudelijke verbruik te compenseren.

De zonnepanelen van de Indevolt-set beginnen dan ook mee te doen, maar leveren in eerste instantie slechts zo’n 40 W. Dat is net genoeg om de MPPT van voeding te voorzien, maar nog niet genoeg om daadwerkelijk te laden. Op advies van Indevolt wordt daarom door Home Assistant een minimale AC-laadstroom van 100 W ingesteld. Daardoor wordt de vroege zonne-opwek van die panelenset toch al benut om de accu te laden. Netto laadt de Indevolt dan op dat moment nog met ongeveer 60 W uit het net.

Ondertussen houdt de AlphaESS de netmeter netjes op nul. Elk overtollig wattje dat beschikbaar komt, wordt direct opgevangen.

Volgens de forecast wordt het vandaag een uitstekende zonnedag: ongeveer 45 kWh opwek uitgesmeerd over zo’n 10 uur. Daarmee is de kans groot dat alle accu’s vandaag vol raken, zeker omdat ook voor morgen bijna 50 kWh wordt voorspeld. Ik denk dat er wel meer opwek is dan ik kan opslaan. Ik moet dus nadenken of ik morgenochtend, tijdens de dure uren, de accu wilt legen of niet.

10:00 – de eerste extra buffers komen in actie
Tegen 10:00 is er voldoende zonopwek om de AlphaESS stabiel met 1 kW op te laden. Omdat nu al duidelijk is dat de Alpha vandaag wel vol zal raken, wordt de laadstroom slimmer verdeeld.

De eerste DIY-set, set A, begint nu ook met laden op 500 W. Daardoor zakt de Alpha terug naar ongeveer 500 W laadvermogen. De Indevolt blijft op 100 W AC laden, aangevuld met zo’n 80 W uit zijn eigen panelenset.

Intussen heeft ook de zonneboiler zijn drempel bereikt en begint het 300 liter vat op te warmen.

11:00 – ook de tweede DIY-set doet mee
Om 11:00 is de zonopwek verder gestegen. Er is nu genoeg ruimte om ook DIY-set B in te schakelen. Home Assistant zorg ervor dat die set eveneens met 500 W begint te laden.

Zo wordt het overschot beter verdeeld: niet alles gaat naar één grote accu, maar meerdere opslaglagen vullen zich tegelijk.

12:00 – het echte overschot begint
Rond het middaguur klimt de zonne-opwek flink door en zitten we op ongeveer 4,5 kW.

Dat is het moment waarop ook andere verbruikers slim worden ingezet. De keukenboiler springt aan en begint met 500 W op te warmen tot 75 graden, zodat er voor de avonduren warm water beschikbaar is. De Indevolt verhoogt zijn laadvermogen naar 500 W AC en combineert dat met ongeveer 200 W DC uit zijn eigen panelen. De Alpha laadt intussen verder door met ongeveer 1,5 kW.

Nu mogen ook de tertiaire laders aan het werk. Denk aan e-bikes, AAA-oplaadbare batterijen, powerbanks, powertools en iPads. Alles is zo ingesteld dat het laadt tijdens de goedkoopste twee uren van de dag, die meestal ook samenvallen met het grootste PV-overschot.

Volgens de planning zullen alle accu’s rond 16:00 vol zijn. Tegen die tijd zijn de goedkoopste stroomuren al voorbij en kan eventuele extra opwek weer tegen hogere avondtarieven worden teruggeleverd.

16:00 – secundaire en tertiaire opslag is vol
Om 16:00 zijn alle secundaire en tertiaire batterijen vol. Vanaf dat moment gaat alle resterende overtollige zonnestroom vooral nog naar de AlphaESS, zodat ook die volledig kan afladen tot vol.

De kamado gaat aan, zodat er voor het koken ’s avonds geen extra elektriciteit verspild hoeft te worden.

19:00 – alles vol, nu terugleveren

Rond 19:00 is ook de Alpha volledig vol. Alle PV-opwek die daarna nog binnenkomt, gaat rechtstreeks het net op. Op dat moment is dat nog ongeveer 2.5 kW.

20:00 – de zon zakt weg
Tegen 20:00 begint de schemering. De zon staat inmiddels ver naar het westen en de PV-opwek is nog maar zo’n 60 W.

Vanaf dat moment neemt de AlphaESS weer de leiding. Die begint te ontladen om de baseload van het huis op te vangen. De Indevolt en de DIY-pakketten worden dan bewust op pauze gezet. Die blijven dus achter de hand.

De zonneboiler heeft intussen genoeg warm water geproduceerd voor drie gratis warme douches. De AlphaESS regelt de rest van de avond en vangt ook de laatste douche nog op. De keukenboiler is tegen die tijd weer leeggetrokken.

Hoe de opwek slim verdeeld wordt
Om de zonnestroom zo goed mogelijk te benutten, wordt de verdeling van de opwek voortdurend aangepast.

Rond 09:00 à 10:00 kan de Alpha vaak al met meer dan 2 kW laden. Dan starten de DIY-sets automatisch om een deel van dat overschot op te snoepen. Samen nemen zij dan ongeveer 1 kW voor hun rekening, terwijl de rest naar de Alpha gaat.

Rond 12:00 is de opwek meestal zo hoog dat ook de Indevolt extra vermogen kan opnemen. Die gaat dan trapsgewijs omhoog in laadvermogen: eerst naar ongeveer 580 W en later, rond 13:00, mogelijk zelfs richting 2 kW.

Tegen 15:00 zijn alle accu’s meestal al zo ver gevuld dat ze vóór zonsondergang volledig vol zullen raken. Vanaf dat moment is het zinvoller om ook andere verbruikers aan te zetten. De keukenboiler begint dan bijvoorbeeld met 500 W op te warmen tot maximaal 75 graden. Dat duurt ongeveer een uur.

Daarnaast worden dan ook de elektrische fietsen, gereedschapsaccu’s en zelfs tandenborstels automatisch geladen. Alles bij elkaar goed voor ongeveer 300 W extra verbruik. En als er dan nóg stroom over is, mag ook de scooter gaan laden.

Slot

Eindresultaat. Er is iets meer zonopwek dan voorspeld. Ik heb “maar” 73% van de opwek in accu’s gevangen(vorige minder zonrijke dagen was dat >90%)

Wat ik mooi vind aan deze opstelling, is dat alles samenwerkt als een soort choreografie. De grote thuisaccu vangt de hoofdmoot op, de plug-in accu helpt slim mee, de DIY-sets nemen netjes hun deel, en daar tussendoor worden ook warm water, fietsen en allerlei kleine accu’s geladen.

Op een goede lentedag is het dan echt een zonnedans der accu’s: niets hoeft verloren te gaan, en elk overschot krijgt een bestemming.

• kmf
  • Niet online
XethaX schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:50:
Klopt het dat je batterij niet ontlaad/zelfconsumptie als je bij FE handelen aan hebt gezet?
Ben sinds vrijdag klant bij hun en zag vanaf vandaag mijn Alphaess in de app en sindsdien word stroom niet meer gebruikt voor zelfconsumptie
klopt. soms gaat Frank de accu o ZC ztten, maar dat is bijna nooit in jouw voordeel. ik ben al een maand uit de handel gestapt. ben er heel blij mee.

• XethaX
kmf schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:53:
even een crosspost. ik heb een blogpost geschreven over vandaag, de eerste echte lentezonnedag, interessant hier om te zien hoe de AlphaESS met andere thuisaccu's kan werken.

[...]
Ik ben totaal nieuw, wat zijn de beste strategieën??
Vind het nogal zonde dat mijn batterij nu op 100% staat en ik gewoon voor 0,25 de kwh binnenhaal van het net

• kmf
  • Niet online
XethaX schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:19:
[...]

Ik ben totaal nieuw, wat zijn de beste strategieën??
Vind het nogal zonde dat mijn batterij nu op 100% staat en ik gewoon voor 0,25 de kwh binnenhaal van het net
de beste strategie is degene die bij jouw doel past.

Ik heb er meer vrede mee om de controle van mijn alpha zelf weer in de hand te hebben en niet meer op de onbalansmarkt te handelen.

• DikDikkie
Heeft er iemand al eens gecontroleerd hoe nauwkeurig de SOC is? Ik heb het idee dat die van mij niet lineair is. Ik zie soms rond de 25% een extreme sprong naar beneden bij maximaal ontladen. Ik zal binnenkort eens een nette analyse maken als dit dan bevestigd wordt leg ik het bij Alpha neer.

• kmf
  • Niet online
DikDikkie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 06:46:
Heeft er iemand al eens gecontroleerd hoe nauwkeurig de SOC is? Ik heb het idee dat die van mij niet lineair is. Ik zie soms rond de 25% een extreme sprong naar beneden bij maximaal ontladen. Ik zal binnenkort eens een nette analyse maken als dit dan bevestigd wordt leg ik het bij Alpha neer.
sowieso gaat ie nog een uurtje langer bij mij laden als ie al 100% is. maar verder wel lineair.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WvCKgCgF/Screenshot-2026-04-07-at-07-41-37.png (dip aan einde is geforceerd ontladen voor dure uur. zodat de zonopwek van vandag goed opgenomen wordt.

• Wimhaw
Advies van AlphaESS service. Laad je batterij minimaal 1 x per week op 100% en laad hem dan een uurtje op die waarde staan zodat de batterijen intern gecalibreerd worden. Is volgens hunwekelijks nodig.

Doe je je voordeel mee!
===============================
Good morning,

Please refer to the attached image. The SOC difference among the 8 batteries has widened significantly, causing some batteries to be too low in capacity and others too high, so the system cannot operate properly.

This is caused by the batteries not being fully charged to the charge‑disabled state for a long time. The batteries need to be fully charged and calibrated once a week on a regular basis.

Please note that it is normal for the batteries to continue charging for one to two hours right after reaching 100%.

Today we have remotely activated forced charging to calibrate the battery SOC. Please do not turn it off.
After today’s calibration, please continue monitoring the system.

Best regards,

Lynx
Service Support Department

• kmf
  • Niet online
Wimhaw schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:03:
Advies van AlphaESS service. Laad je batterij minimaal 1 x per week op 100% en laad hem dan een uurtje op die waarde staan zodat de batterijen intern gecalibreerd worden. Is volgens hunwekelijks nodig.

Doe je je voordeel mee!
Good morning,

Please refer to the attached image. The SOC difference among the 8 batteries has widened significantly, causing some batteries to be too low in capacity and others too high, so the system cannot operate properly.

This is caused by the batteries not being fully charged to the charge‑disabled state for a long time. The batteries need to be fully charged and calibrated once a week on a regular basis.

Please note that it is normal for the batteries to continue charging for one to two hours right after reaching 100%.

Today we have remotely activated forced charging to calibrate the battery SOC. Please do not turn it off.

Best regards,

Lynx
met de huidige pv-seizoen zullen alle alpha's wel automatisch tot ver boven 100% doorladen. Automatische calibratie dus.

• DikDikkie
Wimhaw schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:03:

Doe je je voordeel mee!
Good morning,

Best regards,

Lynx
Thanks! dat kan inderdaad wel eens even geleden zijn. Aangezien ik nog via de Alpha app werk op het moment en dus niet kan curtailen komt het er de laatste dagen op neer dat ie pas laat helemaal vol gaat en dan ook snel weer leeg.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:40
..

[ Voor 102% gewijzigd door tcviper op 08-04-2026 14:39 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-04 21:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm2VtnCT5PDNUcwTXr8TICALm8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z7bsCj80q2P57m1ARh6i0i2f.png?f=fotoalbum_large

Wat vinden we van deze collectieve aanbieding?

• XethaX
Hoe kan ik mijn AlphaEss zo instellen dat deze geen zonne-energie opslaat maar juist terugleverd?
Zodat de batterij niet direct vol is voordat de handel begint haha...

• XethaX
Pepehv schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
[Afbeelding]

Niet echt bijzonder: https://www.qilowattsolut...en/alphaess-smile-g3-11-4
Met een beetje handelen heb je bovenstaande voor jou prijs ;)

• DikDikkie
XethaX schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:50:
Hoe kan ik mijn AlphaEss zo instellen dat deze geen zonne-energie opslaat maar juist terugleverd?
met de alpha app: opladen tot SOC van 10% voor een tijdblok waar je nog wel wat voor je stroom krijgt. Dat gaat alles (als de accu op 10% of hoger zit) naar eigen verbruik en het net.

• XethaX
DikDikkie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:25:
[...]

met de alpha app: opladen tot SOC van 10% voor een tijdblok waar je nog wel wat voor je stroom krijgt. Dat gaat alles (als de accu op 10% of hoger zit) naar eigen verbruik en het net.
We leven nog met salderingsregel dus dat is nog 1 op 1 afstrepen.
Ik wil gewoon zorgen dat mijn batterij leeg is voor de markt rond de middag zodat die kan gaan laden voor 1 tot 3euro per Kwh _/-\o_

• TheFes
  • Nu online
Pepehv schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
[Afbeelding]

Ah, ik heb dezelfde aanbieding gehad. Was ook al benieuwd of het was was :)

Aan de rest:
Is deze batterij een beetje makkelijk in Home Assistant te krijgen?

8)7 Staat al in de start post nota bene

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 07-04-2026 15:51 ]

Home Assistant configuratie

• DikDikkie
Oh nee Alpha app en cloud doen het niet. Bij jullie ook?

Uiteraard was ik net met een dynamisch ontladen bezig om vanavond soweiso op de piek maximaal te verkopen. En nu staat ie niet goed :(

En alweer online. Mist nog wel wat data

[ Voor 9% gewijzigd door DikDikkie op 10-04-2026 15:09 ]

• kmf
  • Niet online
DikDikkie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:05:
Oh nee Alpha app en cloud doen het niet. Bij jullie ook?

Uiteraard was ik net met een dynamisch ontladen bezig om vanavond soweiso op de piek maximaal te verkopen. En nu staat ie niet goed :(

En alweer online. Mist nog wel wat data
AlphaESS is aan het upgraden en migreren van servers+platform. in Australiezijn zitten ze nu aan een nieuwe app (waar veel mensen niet blij mee zijn) Wij hebbne blijkbaar nog last van een tekort aan processing power blijkbaar.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-04 19:41
Ik heb een alphaess g3 t10 besteld met 5x 9,3 accu en backup.
Nu was ik uit aan het zoeken welke stroomleverancier het beste is, maar overal lees je wel slechtere ervaringen. Welke kunnen jullie aanbevelen? Next, Frank of Hegg?

• kmf
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:38:
Ik heb een alphaess g3 t10 besteld met 5x 9,3 accu en backup.
Nu was ik uit aan het zoeken welke stroomleverancier het beste is, maar overal lees je wel slechtere ervaringen. Welke kunnen jullie aanbevelen? Next, Frank of Hegg?
de vraag is of je wilt handelen op onbalansmarkt of niet. zo niet, dan kan elkedynamische leverancier wel.

ik ben blij dat ik gestopt ben met handelen trouwens, zelf controle en proberen nom te krijgen de hele maand door is veel leuker.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-04 19:41
kmf schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:55:
[...]

de vraag is of je wilt handelen op onbalansmarkt of niet. zo niet, dan kan elkedynamische leverancier wel.

ik ben blij dat ik gestopt ben met handelen trouwens, zelf controle en proberen nom te krijgen de hele maand door is veel leuker.
Van maart tot september wek ik voldoende op voor nom, maar overschot wat er nog is mag wel verhandeld worden. En in de winter maanden wil ik op goedkope uren inkopen en op duurdere momenten gebruiken.

Onbelans hoeft dus niet direct denk dat je dan ook wel veel cycli op een dag krijgt.
Ik zie i.i.g. bij next dat je 4 verschillende modi kunt gebruiken en bij Frank is het alleen onbelans dus denk dat Frank het dan niet wordt.
Maar je kunt dus ook dat ahead met b.v. Zonneplan welke niet op de lijst van alpha staat?

Edit: Frank heeft ook nog een zelfconsumtie Plus optie, kan dan eventueel no interessant zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TheMystery op 11-04-2026 18:07 ]

• kmf
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:54:
[...]

Van maart tot september wek ik voldoende op voor nom, maar overschot wat er nog is mag wel verhandeld worden. En in de winter maanden wil ik op goedkope uren inkopen en op duurdere momenten gebruiken.

Onbelans hoeft dus niet direct denk dat je dan ook wel veel cycli op een dag krijgt.
Ik zie i.i.g. bij next dat je 4 verschillende modi kunt gebruiken en bij Frank is het alleen onbelans dus denk dat Frank het dan niet wordt.
Maar je kunt dus ook dat ahead met b.v. Zonneplan welke niet op de lijst van alpha staat?

Edit: Frank heeft ook nog een zelfconsumtie Plus optie, kan dan eventueel no interessant zijn.
Als je dynamische energie hebt, hoef je je batterij helemaal niet door de leverancier te regelen. die kan uitzichzelf l op de goedkoopste uren laden, en op dure ontladen. je stelt dat helemaal zelf in.
Wat ik bij. Frnak heb geleerd: de leverancier zorgt alleen dat zij zelf de meeste winsten maken. zij gaan je niet helpen te besparen Frank houdt bijvoorbeeld al helemaal geen rekening met je eigen opwek.

• tcviper
[...]

Die zelfconsumptie plus gebruik ik dus (met 0,40 als grens) en dat bevalt goed. Alles word nu zoveel als mogelijk nul op de meter ingezet en handel is nog heel erg minimaal.

• DikDikkie
tcviper schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:13:
[...]

Die zelfcdoetonsumptie plus gebruik ik dus (met 0,40 als grens) en dat bevalt goed. Alles word nu zoveel als mogelijk nul op de meter ingezet en handel is nog heel erg minimaal.
Houd zelfconsumptie+ van FE nu al wel rekening met PV opbrengst?

• tcviper
DikDikkie schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:26:
[...]

Houd zelfconsumptie+ van FE nu al wel rekening met PV opbrengst?
Voor zover ik kan zien wel. Want hij schakelt vnl als panelen flink veel opleveren.

• DikDikkie
tcviper schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:30:
[...]

Voor zover ik kan zien wel. Want hij schakelt vnl als panelen flink veel opleveren.
Bedankt! Laad hij dan met vol vermogen van de accu of met PV min eigen verbruik?

• tcviper
DikDikkie schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:38:
[...]

Bedankt! Laad hij dan met vol vermogen van de accu of met PV min eigen verbruik?
Meestal met PV min eigen verbruik ja. Soms (als prijs super laag is smorgens vroeg al) al eerder als er minder zon is.

• Dapdodo
kmf schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:01:
ik zag dit langs mijn feed komen. wel hele interessante ontwikkelingen
vooral "Slimme energiemodi waarmee je volledige controle krijgt over laden, ontladen en plannen"

[...]
Wie hebben hier nog aan mee kunnen doen?
Zou je dan de Australische reacties verwachten, als je de facebook groep mag geloven?

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Dapdodo schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:03:
[...]

Wie hebben hier nog aan mee kunnen doen?
Zou je dan de Australische reacties verwachten, als je de facebook groep mag geloven?
Je kan dit al met de Alpha ESS plugin op HA, mocht je dat hebben.

iRacing Profiel

• hulten007
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 15:38
XethaX schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:50:
Dit is een veelgestelde vraag. Je kunt in de AlphaESS app tijdsloten instellen waarbij je de batterij forceert te ontladen vóór de zon opkomt. Maar dat is handmatig en statisch en vergt dagelijks denk en instelwerk!

Ik doe het automatisch via Home Assistant: elke ochtend een uur voor zonsopgang berekent het systeem op basis van de verwachte dagopwek hoeveel ruimte er nodig is in de batterij, en ontlaadt precies genoeg — niet meer dan nodig. Op zonnige dagen meer ontladen, op bewolkte dagen minder of niets.
Werkt via de AlphaESS Open API. Batterij staat dan klaar voor zowel de zon als de evt de handel als je dat fijn vindt.

• hulten007
[...]

Herkenbaar. Ik ben ook gestopt met onbalanshandel en doe het nu via Home Assistant op basis van day-ahead prijzen, zonvoorspelling en eigen verbruik.
Wat ik doe:

's Ochtends voor zonsopgang de batterij ontladen op basis van verwachte dagopwek — zo is er altijd ruimte voor zonnestroom
Middags bijladen op het goedkoopste uur als de zon tekortschiet
evt 's Avonds ofontladen op het duurste prijsmoment

Doel is NOM van april-sept, en in de winter slim inkopen op de goedkope uren. Geen onbalansmarkt, weinig cycli per dag, en ik heb volledige controle over wat er wanneer gebeurt.
Frank's Zelfconsumptie Plus doet iets vergelijkbaars maar zonder zonvoorspelling — hij weet niet hoeveel zon er nog aankomt / houdt geen rekening met je zonnepanelen en laadt soms bij terwijl de zon dat al voor je doet. Dat kost onnodig cycli en ruimte in de batterij en onnodig terugleveren op goedkope momenten!

• XethaX
hulten007 schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:45:
[...]

Herkenbaar. Ik ben ook gestopt met onbalanshandel en doe het nu via Home Assistant op basis van day-ahead prijzen, zonvoorspelling en eigen verbruik.
Wat ik doe:

's Ochtends voor zonsopgang de batterij ontladen op basis van verwachte dagopwek — zo is er altijd ruimte voor zonnestroom
Middags bijladen op het goedkoopste uur als de zon tekortschiet
evt 's Avonds ofontladen op het duurste prijsmoment

Doel is NOM van april-sept, en in de winter slim inkopen op de goedkope uren. Geen onbalansmarkt, weinig cycli per dag, en ik heb volledige controle over wat er wanneer gebeurt.
Frank's Zelfconsumptie Plus doet iets vergelijkbaars maar zonder zonvoorspelling — hij weet niet hoeveel zon er nog aankomt / houdt geen rekening met je zonnepanelen en laadt soms bij terwijl de zon dat al voor je doet. Dat kost onnodig cycli en ruimte in de batterij en onnodig terugleveren op goedkope momenten!
Is er ergens een tutorial/handleiding hoe je dit hebt ingesteld?
En hoe zien dagopbrengsten er dan uit in vergelijking met een FE?

• Wimhaw
Heb sinds een tijdje een behoorlijk probleem en dat is dat de batterij in een freeze stand komt.
Als dat gebeurt dan laad of ontlaad de batterij niet en reageert nergens meer op via de app of via de webbrowser.
Heb contact in het verleden gehad met AlphaESS en die gaven aan dat de batterij minimaal 1 maal per week naar 100% moest gaan en daar een tijdje op moet staan om zichtzelf te calibreren.
Gisterenmiddag om 12 uur was de batterij al 100% opgeladen door mijn panelen en totdat de zon onder ging bleef deze op 100% staan.
Helaas stond de batterij voor de zoveelste keer in freeze stand want 's avonds ontlade niet meer en reageert niet op cammando's via de app of mijn webbrowser. Lijkt erop dat er iets mis is met de omvormer of met 1 of meerdere batterijen. Heb nu een ticket hiervoor aangemaakt, zodat ze gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Ben benieuwd want zo werkt de thuisbatterij niet.
Heeft iemand tips wat de oorzaak kan zijn van deze Freeze stand?

[ Voor 7% gewijzigd door Wimhaw op 13-04-2026 14:42 ]

• hulten007
XethaX schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:43:
[...]

Is er ergens een tutorial/handleiding hoe je dit hebt ingesteld?
En hoe zien dagopbrengsten er dan uit in vergelijking met een FE?
Dagopbrengsten vergelijken met FE is heel erg afhankelijk van hoe dat ingesteld is. Eigenlijk onbegonnen werk omdat FE ook niet publiceert hoe hun algoritme werkt. Het is een black box. Je stopt er iets in en hij gaat iets doen en er zit weinig verklaring bij. Ze houden naar ik begrijp ook geen rekening met verwachtte zonopwek van je panelen en focussen nog op het huidige model (laden op goedkoop moment en ontladen op een duur moment).

Tutorials zijn er legio. Het is wel lastig hem specifiek voor jou situatie aan de praat te krijgen op basis van al die info maar als je tech savvy bent aan deze heb ik zelf veel gehad voor de Alpha ESS batterij: https://www.alphaesscontrol.nl/#programmacode. ;

• hulten007
Wimhaw schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:36:
Heb sinds een tijdje een behoorlijk probleem en dat is dat de batterij in een freeze stand komt.
Als dat gebeurt dan laad of ontlaad de batterij niet en reageert nergens meer op via de app of via de webbrowser.
Heb contact in het verleden gehad met AlphaESS en die gaven aan dat de batterij minimaal 1 maal per week naar 100% moest gaan en daar een tijdje op moet staan om zichtzelf te calibreren.
Gisterenmiddag om 12 uur was de batterij al 100% opgeladen door mijn panelen en totdat de zon onder ging bleef deze op 100% staan.
Helaas stond de batterij voor de zoveelste keer in freeze stand want 's avonds ontlade niet meer en reageert niet op cammando's via de app of mijn webbrowser. Lijkt erop dat er iets mis is met de omvormer of met 1 of meerdere batterijen. Heb nu een ticket hiervoor aangemaakt, zodat ze gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Ben benieuwd want zo werkt de thuisbatterij niet.
Heeft iemand tips wat de oorzaak kan zijn van deze Freeze stand?
Wat zijn je instellingen onder "laad/ontlaadinstellingen" en onder "sturen op dynamisch tarieven" lijkt alsnog hij permanent in een laadstand staat en niet teruggaat naar EMS.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste