Sinds afgelopen week draait bij mij een AlphaESS SMILE-G3 S5 met 18,6 kWh batterij en Backup Box Plus. De PV-installatie is tegelijk aangepast naar 8,94 kWp: 5,64 kWp zuid op de AlphaESS en 3,30 kWp noord via de bestaande SolarEdge.
Home Assistant / Modbus
De koppeling met Home Assistant via Modbus TCP bleek niet helemaal probleemloos. Ik gebruik het pakket van Ramon van Raaij. Functioneel erg compleet, maar standaard wordt behoorlijk agressief gepolld: veel sensoren op scan_interval: 1 of 5 en message_wait_milliseconds: 10.
Daarmee kwamen in mijn situatie grofweg 15–20 Modbus-requests per seconde bij de AlphaESS terecht. Na verloop van tijd stopte poort 502 met antwoorden en kreeg HA timeouts. Alleen een fysieke link-reset, netwerkkabel eruit en erin, bracht Modbus weer terug. Mijn conclusie is dat de AlphaESS-interface die hoeveelheid requests niet goed verwerkt. Inmiddels poll ik veel rustiger; SOC en dagtotalen hoeven tenslotte niet iedere seconde te worden uitgelezen.
Zaterdag: AlphaESS als lokaal EMS
Zaterdag draaide het systeem vooral als klassiek EMS: eigen PV eerst naar huis, vervolgens batterij laden en later vanuit de batterij het huis voeden.
Dat werkte opvallend goed. Bij ongeveer 27,7 kWh PV en 17,4 kWh huisverbruik kwam de directe netafname voor het huis praktisch op nul uit. Zelfvoorziening zat rond 99%.
Dat was voor mij een belangrijke bevestiging dat de AlphaESS zelfstandig heel netjes op zelfconsumptie kan sturen.
Zondag: Frank VPP
Zondag was juist interessant vanwege Frank Energie. Er werd ongeveer 32 kWh PV opgewekt en de batterij werd overdag naar 100% gebracht. Daarbij werd soms ook netstroom gebruikt terwijl er nog voldoende zon was. Vanuit puur zelfverbruik leek dat eerst vreemd.
's Avonds werd duidelijk waarom: Frank hield capaciteit vast voor dure kwartieren en schakelde enkele keren kort naar stevige export. Ik zag ongeveer 4 kW batterijontlading, waarvan bijna 4 kW naar het net ging.
Positief vond ik dat dit geen urenlange ontlading was. Na zo'n VPP-burst ging het systeem weer terug naar normaal gebruik en voedde de batterij alleen het huis. Rond 20:00 stond de batterij ondanks meerdere handelsmomenten nog op ongeveer 88% SOC.
HomeWizard stond toen rond –€1,98, dus netto bijna €2 opbrengst voor de dag, terwijl de batterij nog grotendeels vol was.
Zelfvoorziening en batterijgrootte
Ook met actieve VPP-handel liep de zelfvoorziening zondag volgens AlphaESS op richting 80%. Voorheen zat ik grofweg rond 65%.
De 18,6 kWh batterij voelt na deze eerste dagen ook niet overdreven groot. Mijn dagverbruik ligt ongeveer tussen 17 en 24 kWh. Voor alleen zelfconsumptie zou kleiner waarschijnlijk kunnen, maar voor de combinatie van zelfverbruik, VPP, dynamische prijzen en noodreserve lijkt deze capaciteit juist goed te passen.
Noorddak
De 3,30 kWp aan oude panelen op noord verrast positief. De afgelopen zonnige dagen leverde noord ongeveer 4,5–4,7 kWh per dag. Niet spectaculair, maar wel nuttig door de brede productiecurve.
Voorlopige conclusie
Na een paar dagen is het natuurlijk te vroeg voor uitspraken over rendement. Maar technisch is mijn eerste indruk positief:
- AlphaESS zelf als EMS: erg goed;
- Home Assistant via Modbus: werkt, maar standaard polling is veel te agressief;
- Frank VPP: lijkt selectief en behoorlijk slim te handelen;
- 18,6 kWh batterij: voorlopig een goede match met mijn verbruiksprofiel.
Vooral de combinatie van hoge zelfvoorziening én actieve handel vind ik interessant. De echte test wordt natuurlijk de komende herfst/winter en vooral de periode na het verdwijnen van salderen per 1 januari 2027.