Een Smile-T20, 6x 3.8kWh accu met fase balancering uitgeschakeld gebruikt rondt de 105W. Getest idle in dispatch mode 1 en 2.Seroendeng schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:12:
Is er hier iemand die zich eens heeft verdiept in het eigen energieverbruik van de alphaess batterij(en)?
Ter vergelijking lees ik dat een Sigenstor batterij van Sigenergy iets van 100 tot 125W verbruikt wat dus extra rustverbruik geeft van 3kWh per dag. Ik ben benieuwd naar praktijk info van de alphaess batterijen.
Een update voor de storing van mijn batterij. Vandaag een monteur van de installateur langs geweest voor nakijken van consumptie CT-klem. Bleek dat er meer niet goed was aangesloten op 30-9-2025. Alpha helpdesk gaf van te voren aan dat wellicht de AC aansluiting van de inverter niet correct was en dat daarom de batterij is UPS modus springt. De monteur had wat meer kennis van zaken in mijn beleving dan diegenen die de batterij opgeleverd hadden. Desondanks belde hij Alpha (Belgie) om de monitoring na te lopen. Uiteindelijk staan de klemmen voor zover hij weet goed, maar hij kreeg Alpha medewerker niet meer te pakken, toen deze ging lunchen. De monteur zou Alpha later bellen om verder op te pakken. Watbetreft Frank Energie koppeling, vandaag kon ik het proberen. Dat lukte, maar zelf Frank kon niks beginnen met de batterij als die in UPS modus staat. Helaas.
Update: 21:31
Rond 19:30 zag ik dat de batterij zich had gerebooted. Daarna ging het een paar keer ontladen op zachte tempo, met telkens een klik gelijk te horen in de inverter. Rond 20u branden alle ledjes weer fel. En toen begon de battery goed te ontladen. De vrouw had toen een wasje draaien. De ontlading volgde goed het verbruik. Eureka dachtte ik! Ik begon wat water te koken en zag de ontlading op 9 kWh gaan. Top! Blijkbaar kan Alpha op afstand iets doen voor me. Morgen even goed aankijken voordat ik weer Frank Energie aankoppel.
Update: 21:31
Rond 19:30 zag ik dat de batterij zich had gerebooted. Daarna ging het een paar keer ontladen op zachte tempo, met telkens een klik gelijk te horen in de inverter. Rond 20u branden alle ledjes weer fel. En toen begon de battery goed te ontladen. De vrouw had toen een wasje draaien. De ontlading volgde goed het verbruik. Eureka dachtte ik! Ik begon wat water te koken en zag de ontlading op 9 kWh gaan. Top! Blijkbaar kan Alpha op afstand iets doen voor me. Morgen even goed aankijken voordat ik weer Frank Energie aankoppel.
[ Voor 23% gewijzigd door Teknoman360 op 15-10-2025 21:37 . Reden: Update ]
Te vroeg feest gevierd. Niet veel later ging de batterij weer in UPS modus. En vanochtend zag ik een melding dat de inverter in storing staat. Gelukkig had ik een vervolgbezoek afgesproken met de monteur voor 21 oktober. Wordt vervolgd.
Lijkt erop dat AlphaESS nu de EPEX prijzen per kwartier gebruikt als ik kijk naar de activiteiten van het dynamische regeling in de app. Grafiek geeft in grotere blokken aan wat de prijzen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Wimhaw op 17-10-2025 20:11 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Update van de status van mijn Alphaess batterij.
Op 21 oktober kwamen nieuwe monteurs van de installateur langs. Ze zagen dat een paar fases omgedraaid waren in de hoofdaansluiting van meterkast (ik dacht L1 en L3). Dus de omzetting gedaan. Ze kregen Alphaess niet meer te pakken die namiddag. Ik ging nadat ze vertrokken waren alles langs in mijn huis. Bleek de warmtepomp in storing te staan, door de omzetting. Gelukkig kwamen ze vanochtend langs om dit te fixen. Ze hadden L2 en L3 in de wandcontactdoos van de warmptepomp moeten omwisselen, toen werkte het weer. De monteur die omwisseling deed, kreeg Alpha nu wel aan de lijn. En uiteindelijk hadden ze de batterij werkende gekregen. Hij ontlaadt weer ook toen ik mijn laadpaal met 11kw ging testen. Nu een dagje goed monitoren, voordat ik Frank weer aankoppel.
Op 21 oktober kwamen nieuwe monteurs van de installateur langs. Ze zagen dat een paar fases omgedraaid waren in de hoofdaansluiting van meterkast (ik dacht L1 en L3). Dus de omzetting gedaan. Ze kregen Alphaess niet meer te pakken die namiddag. Ik ging nadat ze vertrokken waren alles langs in mijn huis. Bleek de warmtepomp in storing te staan, door de omzetting. Gelukkig kwamen ze vanochtend langs om dit te fixen. Ze hadden L2 en L3 in de wandcontactdoos van de warmptepomp moeten omwisselen, toen werkte het weer. De monteur die omwisseling deed, kreeg Alpha nu wel aan de lijn. En uiteindelijk hadden ze de batterij werkende gekregen. Hij ontlaadt weer ook toen ik mijn laadpaal met 11kw ging testen. Nu een dagje goed monitoren, voordat ik Frank weer aankoppel.
De kennis van batterijen (en fases, afnamerichting voor meting) is toch wel zorgwekkend. Dezelfde verhalen lees ik wereldwijd. Terwijl het toch vrij basic is allemaal. Heel slecht reclame, maar daar kan AlphaESS uiteindelijk weinig aan doen. Ze hebben zelfs instructie-websites gemaakt voor het correct aansluiten, maar dat is blijkbaar al een brug te ver voor vele "installateurs"Teknoman360 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:36:
Op 21 oktober kwamen nieuwe monteurs van de installateur langs.
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Dus de warmtepomp stond goed aangesloten, maar de alpha verkeerd. Waarom draaien ze de fase van de alpha niet om dan. Nu heb je risico dat een wcd van iets anders niet “ goed” is aangesloten. Airco, kookplaat, etcTeknoman360 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:36:
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Volgens de monteur was bij de hoofdaansluiting de fase omgekeerd. Hij deed het geloven dat de batterij goed is aangesloten. Dus wellicht bij de bouw van het huis al verkeerd. Wat is waarschijnlijker? Gelukkig, is alleen de warmtepomp die last had van fasedraaiing. En gemakkelijk op te lossen. Maar ik zal goed monitoren bij de andere groepen.
Dat vind ik een vreem verhaal. Je sluit toch je apparatuur aan op de bestaande netwerk. Je meet de fases en pas je aansluiting daarop aan. Maar ja zal wel. Ik ben geen gecertificeerde alpha installateurTeknoman360 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:15:
Volgens de monteur was bij de hoofdaansluiting de fase omgekeerd. Hij deed het geloven dat de batterij goed is aangesloten. Dus wellicht bij de bouw van het huis al verkeerd. Wat is waarschijnlijker? Gelukkig, is alleen de warmtepomp die last had van fasedraaiing. En gemakkelijk op te lossen. Maar ik zal goed monitoren bij de andere groepen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb momenteel een installatie van Solar Edge. Ik heb 2 aanbiedingen voor een thuisbatterij. Een nieuwe Solar Edge omvormer met thuisbatterij 9,2kW. Laad/ontlaadvermogen 5kWh. DC koppeling batterij. Of voor dezelfde prijs een AphaESS van 11,4kW, laad/ontlaad 10kWh maar dan wel de extra verliezen omwille van AC koppeling. Blijf ik binnen het Ecosysteem van van SE of switch ik? Ik voel altijd het meest om het bij 1 leverancier, app,… te houden maar misschien zijn er argumenten om toch voor AlphaESS te kiezen? 😊
Ik ben aan het overwegen om een AlphaESS SMILE-G3 T10 te laten installeren. Echter zal dit waarschijnlijk in een kamer komen te hangen aan de muur die aansluit met de slaapkamer.
Ik hoor tot hiertoe 2 verhalen i.v.m. geluids(last) :
1. geen enkel geluid, 3 kleine tikjes als hem opstart
2. electrisch gezoen aanwezig bij werking, vergelijkbaar met zowat elke omvormer/electrisch element.
Wat zijn jullie, als trotse eigenaars van dit product, ervaringen?
Alternatief kan ik deze buiten laten plaatsen in carport, maar liever geen extra openbreek werken van oprit
dank je!
2. electrisch gezoen aanwezig bij werking, vergelijkbaar met zowat elke omvormer/electrisch element.
Alternatief kan ik deze buiten laten plaatsen in carport, maar liever geen extra openbreek werken van oprit
dank je!
De omvormer en batterijen zijn niet altijd waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.Jack_BE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:44:
Ik ben aan het overwegen om een AlphaESS SMILE-G3 T10 te laten installeren. Echter zal dit waarschijnlijk in een kamer komen te hangen aan de muur die aansluit met de slaapkamer.
dank je!
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd. Door de garagge vloer/muur hebben ze gaten geboord naar de kruipruimte onder het huis om via de kruipruimte naar de meterkast te komen.
Garage blijft door de warmte afgifte van het laden ontladen via de omvormer nu lekker warm en droog.
Als je hem in een kamer plaatst heb je geen verwarming meer nodig!
Ja hij wat lawaai/geluid, maar daar heb ik geen last van.
Volgens de brochure is de G3-T10 beschermd op nivo IP65. Dat is goed genoeg om buiten te zetten.Wimhaw schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
[...]
De omvormer en batterijen zijn niet waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd.
De mijne staat in de carport op 7 meter van het huis. Wel zo brandveilig.
Aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Je hebt deels gelijk omvormer is idd ip65, maar bijbehorende batterijen niet altijd. De 3.8kWh versie is maar IP21aartw99 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Volgens de brochure is de G3-T10 beschermd op nivo IP65. Dat is goed genoeg om buiten te zetten.
De mijne staat in de carport op 7 meter van het huis. Wel zo brandveilig.
Aart
Carport bestaat uit golfplaten dank en tuinschutting. Batterij zal aan kan komen via buur die baksteen garage heeft. Dus van neerslag zal het al gen last hebben.Wimhaw schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
[...]
De omvormer en batterijen zijn niet altijd waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd. Door de garagge vloer/muur hebben ze gaten geboord naar de kruipruimte onder het huis om via de kruipruimte naar de meterkast te komen.
Garage blijft door de warmte afgifte van het laden ontladen via de omvormer nu lekker warm en droog.
Als je hem in een kamer plaatst heb je geen verwarming meer nodig!
Ja hij wat lawaai/geluid, maar daar heb ik geen last van.
Maak me ook zat zorgen rond vriestemperatuur. Bedrijfsrekening is in omgevingstemperatuur van -20 tot +50. Dus normaal weer ok, maar lees hier en daar dat enkel ontlading tot -20 kan. Maar lading stopt op 0 graden wegens beveiliging.
Er is ook verschil van documentatie van AlphaEES via hun we site, en degene die je van een installateur krijgt. Soms is het -10 en soms -20 …
Iemand hier ervaring mee?
Eventueel batterij in PIR platen inkleden met ventilatie roosters een goed idee maar hier ook weer onzekerheden en tegenstrijdige informatie op internet.
[ Voor 5% gewijzigd door Jack_BE op 26-10-2025 09:10 ]
Een verdraaiing kan wel, hier zat geen rechts draaiveld omdat fase 1 en 3 gewisseld zijn vóór de meter tijdens het verplaatsen van de meterkast. De monteurs dachten 123 te volgen ondanks dat het 321 was.Teknoman360 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:15:
Nu zit dus:
Vanaf grondkabel 123 naar de meter 321 naar de verdeler 123.
Een Homewizard P1 meter geeft dus nog altijd L1 data uit de meter die als L3 in de verdeler is aangesloten (en L3 als L1) om weer rechts draaiveld te krijgen.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Hai iedereen.
Ik heb niet de hele topic gelezen, maar zag in de recente posts hier niks over staan. Er komen nieuwe accu modules aan. 9.3kwh, en die zijn net als de omvormer IP65 en kunnen dus ook buiten staan.
Ik mag binnenkort als 1 van de eerste deze plaatsen bij een klant van mij. 3 modules totaal
Ze kunnen 6 in serie geplaatst worden en 2 clusters paralel, voor een totaal van maximaal 111.6 kWh.
Prijs is ook aantrekkelijker, ik kan binnenkort meer delen.
Ik heb niet de hele topic gelezen, maar zag in de recente posts hier niks over staan. Er komen nieuwe accu modules aan. 9.3kwh, en die zijn net als de omvormer IP65 en kunnen dus ook buiten staan.
Ik mag binnenkort als 1 van de eerste deze plaatsen bij een klant van mij. 3 modules totaal
Ze kunnen 6 in serie geplaatst worden en 2 clusters paralel, voor een totaal van maximaal 111.6 kWh.
Kunnen ze op bestaande T10 aangesloten worden? Ik wil graag uitbreiden (van 22 naar 44+), maar vind de prijzen voor de G3 3.8 veel te hoog.lever schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:18:
Hai iedereen.
Edit: Ik ging het internet op en vond dit: Datasheet. Dus lijkt inderdaad compatible met de T10. Maar wat waarschijnlijk relevanter is, is de vraag of je de batterypack sizes kunt mixen met elkaar (ik heb nu 6x 3.8s).
[ Voor 17% gewijzigd door Luckeh op 28-10-2025 11:00 ]
Of die 6 verkopen en hiervoor 5 nieuwe kopen. Zelf heb ik 8x3.8 en vindt dat voorlopig wel voldoende.Luckeh schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Kunnen ze op bestaande T10 aangesloten worden? Ik wil graag uitbreiden (van 22 naar 44+), maar vind de prijzen voor de G3 3.8 veel te hoog.
Edit: Ik ging het internet op en vond dit: Datasheet. Dus lijkt inderdaad compatible met de T10. Maar wat waarschijnlijk relevanter is, is de vraag of je de batterypack sizes kunt mixen met elkaar (ik heb nu 6x 3.8s).
Kan met zekerheid zeggen dat ze niet gemixd kunnen worden.Luckeh schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Kunnen ze op bestaande T10 aangesloten worden? Ik wil graag uitbreiden (van 22 naar 44+), maar vind de prijzen voor de G3 3.8 veel te hoog.
Om een idee te geven, mijn verkoop prijs voor de 3.8 was 950 euro (250 per kWh).
Verkoopprijs voor de 9.3 is 1860 (200 per kWh).
En ja, ze kunnen op de T10 aangesloten worden.
Ik heb dit topic even doorgelezen, maar ik ben ook bezig geweest met de AlphaESS app. Ik heb wat instellingen verandert mbt de handel strategie. Maar ik weet niet meer wat de standaard instellingen zijn. Iemand enig idee wat deze waren? Of lees ik er overheen in dit topic?
Ik lees ook veel wisselende berichten over handelen met energie bij Frank Energie. Ik heb de mogelijkheid het handelen zelf te doen of via Frank Energie door mijn batterij te koppelen in de Frank Energie app. Iemand die hier in een notendop (indien dat mogelijk is?
) antwoord op kan geven wat het slimste is?
Ik lees ook veel wisselende berichten over handelen met energie bij Frank Energie. Ik heb de mogelijkheid het handelen zelf te doen of via Frank Energie door mijn batterij te koppelen in de Frank Energie app. Iemand die hier in een notendop (indien dat mogelijk is?
Boooh! Leekvraag: wat is de de reden dat ze niet gemixed kunnen worden?lever schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:06:
[...]
Kan met zekerheid zeggen dat ze niet gemixd kunnen worden.
Deze werken ook perfect in koude temperaturen begrijp ik. Weet iemand of dit ook al bewezen is in praktijk? Volledige lading en ontlading mogelijk bij lagere temperaturen?lever schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:18:
Hai iedereen.
Hoeveel extra verbruik is er door warmtekussen die batterij warm houden?
De reden is dat de nieuwe batterijen in serie worden geschakeld, de G3 parallelLuckeh schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:27:
[...]
Boooh! Leekvraag: wat is de de reden dat ze niet gemixed kunnen worden?
Dank je. Blijft wel jammer dat je ze niet kunt mixen. Ik kan dus uitbrteiden zo lang ze de 3.8s serie voeren. Maar als ze die stoppen is de 2e hands markt de enige optie.TetraPilotomie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:55:
[...]
De reden is dat de nieuwe batterijen in serie worden geschakeld, de G3 parallel
Ik heb een jaar bij Frank Energie gezeten, de opbrengst sinds begin dit jaar viel behoorlijk tegen. Tevens geef je de controle over de batterij volledig uit handen, daar moet je tegen kunnen (ik niet!). De algoritmes van FE houden ook geen rekening met PV, dat maakt hun Zelfconsumptie algoritme waardeloos.kwiedovb schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:17:
Ik heb dit topic even doorgelezen, maar ik ben ook bezig geweest met de AlphaESS app. Ik heb wat instellingen verandert mbt de handel strategie. Maar ik weet niet meer wat de standaard instellingen zijn. Iemand enig idee wat deze waren? Of lees ik er overheen in dit topic?
Ik lees ook veel wisselende berichten over handelen met energie bij Frank Energie. Ik heb de mogelijkheid het handelen zelf te doen of via Frank Energie door mijn batterij te koppelen in de Frank Energie app. Iemand die hier in een notendop (indien dat mogelijk is?) antwoord op kan geven wat het slimste is?
Máár: met alleen de app van AlphaESS is de batterij gebrekkig aan te sturen, die gebruik ik dus niet. Bij mij draait alles op Home Assistant, met een zelf ontwikkeld algoritme. Mijn energie leverancier is Tibber, waar mijn rendement naar verwachting een opbrengst van €100/maand wordt (06-2025 tot 06-2026). Batterij 20KWh/5KW, PV 6KWP. Gasloos.
[ Voor 0% gewijzigd door TetraPilotomie op 29-10-2025 22:08 . Reden: Correctie ]
Wel interessant wat je met HA hebt gedaan. Heb ook tibber met een batterij van 30,4kWh en ruim 12kWP aan PV.TetraPilotomie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Ik heb een jaar bij Frank Energie gezeten, de opbrengst sinds begin dit jaar viel behoorlijk tegen. Tevens geef je de controle over de batterij volledig uit handen, daar moet je tegen kunnen (ik niet!). De algoritmes van FE houden ook geen rekening met PV, dat maakt hun Zelfconsumptie algoritme waardeloos.
Máár: met alleen de app van AlphaESS is de batterij gebrekkig aan te sturen, die gebruik ik dus niet. Bij mij draait alles op Home Assistant, met een zelf ontwikkeld algoritme. Mijn energie leverancier is Tibber, waar mijn rendement naar verwachting een opbrengst van €100/maand wordt (06-2025 tot 06-2026). Batterij 20KWh/5KW, PV 6KWP.
Heb wel ergens nog een raspberry pi 4, waar ik ooit HA op had. Helaas niet voor elkaar gekregen met HA te automatiseren. Zou niet weten hoe. Heb je je algoritme en hoe je AlphaESS op HA hebt aangesloten ergens gedeeld bv gitlab? Heb wel interesse!
Lees even terug, vooral in de start van deze topic.Wimhaw schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Wel interessant wat je met HA hebt gedaan. Heb ook tibber met een batterij van 30,4kWh en ruim 12kWP aan PV.
Heb wel ergens nog een raspberry pi 4, waar ik ooit HA op had. Helaas niet voor elkaar gekregen met HA te automatiseren. Zou niet weten hoe. Heb je je algoritme en hoe je AlphaESS op HA hebt aangesloten ergens gedeeld bv gitlab? Heb wel interesse!
Gisteren was er een interessante gebeurtenis met onze Smile G3-T10 - 46kWh (12x3,8).
Hij was helemaal vastgelopen en de enige oplossing om 'm weer aan de gang te krijgen was om alle battery units uit te schakelen, inverter uit, loskoppelen van huis/grid.
Vastgelopen: 'system' lampje was uit - bat - meter - com lampjes waren aan. SOC stond al > 24h op 16%. Reageert niet op forced charging / discharging commands. Wordt beheerd door Frank Energie, maar er gebeurde dus al > 24h niets meer.
AlphaESS support zegt: doordat de batterij al vele weken niet meer tot 100% was opgeladen, ontstaat er een SOC-gap tussen de verschillende battery units. Om ze weer in het gareel te krijgen - te calibreren - is het belangrijk om het systeem (wekelijks?) tot 100% op te laden.
Het wordt beheerd door Frank (handelen) en dan beweegt de SOC tussen 10 en 94%.
Ik vind het moeilijk te begrijpen dat AlphaESS de batterij laat crashen omdat een VPP (Frank) de batterij nooit tot 100% laadt. De batterij zou toch zelf kunnen besluiten om als de SOC's van de units uit elkaar gaan lopen de hele boel af en toe op te laden tot 100%? Of tenminste een notificatie geven in de app?
Vraag: iemand ook meegemaakt? Suggesties om dit in de toekomst te voorkomen? Iets met HA maken om (twee)wekelijks een 'full charge' te doen?
Hij was helemaal vastgelopen en de enige oplossing om 'm weer aan de gang te krijgen was om alle battery units uit te schakelen, inverter uit, loskoppelen van huis/grid.
Vastgelopen: 'system' lampje was uit - bat - meter - com lampjes waren aan. SOC stond al > 24h op 16%. Reageert niet op forced charging / discharging commands. Wordt beheerd door Frank Energie, maar er gebeurde dus al > 24h niets meer.
AlphaESS support zegt: doordat de batterij al vele weken niet meer tot 100% was opgeladen, ontstaat er een SOC-gap tussen de verschillende battery units. Om ze weer in het gareel te krijgen - te calibreren - is het belangrijk om het systeem (wekelijks?) tot 100% op te laden.
Ik vind het moeilijk te begrijpen dat AlphaESS de batterij laat crashen omdat een VPP (Frank) de batterij nooit tot 100% laadt. De batterij zou toch zelf kunnen besluiten om als de SOC's van de units uit elkaar gaan lopen de hele boel af en toe op te laden tot 100%? Of tenminste een notificatie geven in de app?
Vraag: iemand ook meegemaakt? Suggesties om dit in de toekomst te voorkomen? Iets met HA maken om (twee)wekelijks een 'full charge' te doen?
kan je beschrijevn hoe je die hard reset hebt gedaan? ik heb zelf niet de "officiele" procedure doorgekregen en weet dus niet hoe dat hoort... en had je nou gelijk alpha gebeld, of je leverancier?AlteKiet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:12:
Gisteren was er een interessante gebeurtenis met onze Smile G3-T10 - 46kWh (12x3,8).
wat betreft het volledig opladen om te calibreren: dat doe ik zelf handmatig met de app, ik ga dan 100% laten opladen als de stroomprijzen gunstig zijn in afwachting op avondgebruik. ik merk inderdaad dat de accu na een weekje "handel" bij 100% nog heel lang (uren) door blijft laden met 1kW tot de BMS het laden afkapt, dan denk ik inderdaad "die calibratie was wel nodig". Blijkbaar denkt de controller dat "13kWh" al 100% is.
Instructies voor systeem uitschakelen en inschakelen. Uit installatiehandleiding van Smile G3-T4 t/m T10. Online te vinden.
/f/image/7PaEwoGFpj2166NPNbeJTT4d.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7PaEwoGFpj2166NPNbeJTT4d.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door AlteKiet op 30-10-2025 12:13 . Reden: plaatjes 50% ]
had je dat zwarte kapje weg moeten halen eerst?AlteKiet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:40:
Instructies voor systeem uitschakelen en inschakelen. Uit installatiehandleiding van Smile G3-T4 t/m T10. Online te vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, de donkere kappen aan de zijkant moeten er (allemaal) af, dan.kmf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:40:
[...]
had je dat zwarte kapje weg moeten halen eerst?
ik vind dat eigenlijk niet echt handig geplaatst dan, wat als je met nood de stroom eraf moet halen?AlteKiet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:50:
[...]
Ja, de donkere kappen aan de zijkant moeten er (allemaal) af, dan.
Dan eerst isoleren in de meterkast, zou ik zeggen. Wij hebben een backupbox-plus, die zit naast de batterijen, daar kan ik de batterij loshalen van het huis/grid.kmf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:54:
[...]
ik vind dat eigenlijk niet echt handig geplaatst dan, wat als je met nood de stroom eraf moet halen?
Ik heb ook een backupbox-plus, maar die zit bij mij naast de meterkast (accu staat in achtertuin), moest je die niet eerst ontkoppelen/uitzetten?AlteKiet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:58:
[...]
Dan eerst isoleren in de meterkast, zou ik zeggen. Wij hebben een backupbox-plus, die zit naast de batterijen, daar kan ik de batterij loshalen van het huis/grid.
Nee hoor, kijk maar naar de on/off instructie.kmf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
Ik heb ook een backupbox-plus, maar die zit bij mij naast de meterkast (accu staat in achtertuin), moest je die niet eerst ontkoppelen/uitzetten?
Je hoeft bij de backupbox alleen de AC (van batterij), Backup (van batterij) en PV uit te schakelen
Thanks voor je antwoord! Ik heb inderdaad ook geen gas, ik ga eens kijken of ik met Home Assistant iets voor elkaar kan krijgen zodat ik zelf meer kan regelen/instellen. Nogmaals dank!TetraPilotomie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Ik heb een jaar bij Frank Energie gezeten, de opbrengst sinds begin dit jaar viel behoorlijk tegen. Tevens geef je de controle over de batterij volledig uit handen, daar moet je tegen kunnen (ik niet!). De algoritmes van FE houden ook geen rekening met PV, dat maakt hun Zelfconsumptie algoritme waardeloos.
Máár: met alleen de app van AlphaESS is de batterij gebrekkig aan te sturen, die gebruik ik dus niet. Bij mij draait alles op Home Assistant, met een zelf ontwikkeld algoritme. Mijn energie leverancier is Tibber, waar mijn rendement naar verwachting een opbrengst van €100/maand wordt (06-2025 tot 06-2026). Batterij 20KWh/5KW, PV 6KWP. Gasloos.
Ik heb bij Nextenergy ook de indruk dat de eigen zonne-energie productie buiten de G3-T10 omvormer verkeerd geteld wordt, nl. als inkoop (charge). De app van Nextenergy (smart home) is daar niet duidelijk in. En er schijnt te weinig zon op dit moment om dit te checken.TetraPilotomie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Iemand ervaring met Nextenergy-app en Opbrengst?
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Zie andere bericht
[ Voor 81% gewijzigd door willemfarber op 06-11-2025 10:25 ]
Is al bekend per wanneer de nieuwe Smile-G3 batterijen met 4,5 kWh of 9,3 kWh capaciteit beschikbaar zijn in Nederland? Heb onlangs een offerte getekend voor 3x een 4,5 kWh batterij incl. een 10 kW omvormer alsook de Backup Box Plus maar moet blijkbaar wachten tot het 1e kwartaal 2026, omdat de batterijen nog niet beschikbaar zijn in Nederland.
Update van de werkzaamheden aan de batterij en onbalanshandel:
Vanaf het koppelen aan Frank Energie (op 24 oktober 2025) een redelijke opbrengst van ongeveer 2 euro per dag gemiddeld. Op 10 november kwamen weer nieuwe monteurs langs die noodstroom voor essentiele groep moesten uitvoeren. Nadat ze de meterkast en ook de batterij hadden bekeken zeiden ze dat het niet mogelijk was zonder een backup box plus. En ze gaven aan dat de batterij op pootjes moest staan. Ze lieten foto's zien. Bij mij was de batterij gewoon op de vloer geplaatst zonder van die pootjes (zoals bij luidsprekers). Hoe zit dat bij jullie installaties? 1 monteur komt uit Duitsland, wellicht dat de pootjes verplicht zijn daar.
Vanaf het koppelen aan Frank Energie (op 24 oktober 2025) een redelijke opbrengst van ongeveer 2 euro per dag gemiddeld. Op 10 november kwamen weer nieuwe monteurs langs die noodstroom voor essentiele groep moesten uitvoeren. Nadat ze de meterkast en ook de batterij hadden bekeken zeiden ze dat het niet mogelijk was zonder een backup box plus. En ze gaven aan dat de batterij op pootjes moest staan. Ze lieten foto's zien. Bij mij was de batterij gewoon op de vloer geplaatst zonder van die pootjes (zoals bij luidsprekers). Hoe zit dat bij jullie installaties? 1 monteur komt uit Duitsland, wellicht dat de pootjes verplicht zijn daar.
Mijn batterijen zijn een paar centimeter van de grond opgehangen aan de muur. Geen pootjes maar via een beugel.Teknoman360 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:22:
Een backup box plus heb je inderdaad nodig als je de batterij wil gebruiken bij stroomuitval. Die backup box voorkomt dat je per abuis ook stroom op het externe net zet, zodat monteurs in jouw straat veilig aan het stroomnet kunnen werken zonder dat jouw batterij hun onder stroom zet.
mijn alpha hangt zo'n 10cm van de grond aan muurbeugels.Teknoman360 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:22:
om je hele huis van noodstroom te voorzien is een backup box nodig, maar voor essentiele groepen niet, dan kan de ups functie gewoon gebruikt worden. kwestie van die groep aansluiten op de ups-poort.
Het stroom zal niet het net terugvloeien via die groep omdat die ook niet meer aangesloten is op je normale meterkast. Dus die monteur op straat zal niet onder stroom komen te staan.
Bij mij zijn de batterijen met voeten 1 cm van de vloer geplaatst.
Ik overweeg mijn back-up te gaan gebruiken met alleen de wissel schakelaar die bij de backup-box geleverd is. Dan heb ik geen UPS, maar dat vindt ik ook helemaal niet nodig. Ik kan zelf niet bedenken wat daar tegen is. Het scheelt een ombouw operatie van de groepenkast namelijk, omdat de backup-box behoorlijk wat ruimte in neemt. (Ik heb niet de + uitvoering).
Ik overweeg mijn back-up te gaan gebruiken met alleen de wissel schakelaar die bij de backup-box geleverd is. Dan heb ik geen UPS, maar dat vindt ik ook helemaal niet nodig. Ik kan zelf niet bedenken wat daar tegen is. Het scheelt een ombouw operatie van de groepenkast namelijk, omdat de backup-box behoorlijk wat ruimte in neemt. (Ik heb niet de + uitvoering).
Vind de app van AlphaESS met dynamisch contract best wel handig, maar ik mis de optie dat hij tussen bv 25% en 65% van de dynamische prijs alleen je verbruik uit de batterij haalt. Je kunt wel invoeren 1000Wh ontladen, maar dan gaat wat je niet verbruikt het net in of als je meer gebruikt haalt hij uit het net. Dat wil ik niet.
Zou mooi zijn dat er die optie komt van alleen eigen gebruik halen uit de batterij.
Ligt dat aan mij of denken jullie daar ook zo over?
Zou mooi zijn dat er die optie komt van alleen eigen gebruik halen uit de batterij.
[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 15-11-2025 15:56 ]
Als je geen invoert, doet die toch wat je wilt?Wimhaw schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:54:
Vind de app van AlphaESS met dynamisch contract best wel handig, maar ik mis de optie dat hij tussen bv 25% en 65% van de dynamische prijs alleen je verbruik uit de batterij haalt. Je kunt wel invoeren 1000Wh ontladen, maar dan gaat wat je niet verbruikt het net in of als je meer gebruikt haalt hij uit het net. Dat wil ik niet.
Nee, dan gebeurt er niets hij laad en ontlaad niet.Dapdodo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:25:
[...]
Als je geen invoert, doet die toch wat je wilt?
Als je de epex optie pausseerd dan ontlaad hij wel je verbruik als het nodig is.
Ik zie vanavond dat die een kwartier de accu heeft geladen (bij laag tarief 1500W) en daarna doodleuk gaat ontladen om 0 op de meter te draaien (500W ontladen). Dan is de vraag, wat is het verschil tussen onze instellingen. Want ik heb hem ook nog maar sinds mei en tot 15 okt was NOM en terugleveren het devies.Wimhaw schreef op zondag 16 november 2025 @ 01:00:
[...]
Nee, dan gebeurt er niets hij laad en ontlaad niet.
Als je de epex optie pausseerd dan ontlaad hij wel je verbruik als het nodig is.
Weet trouwens iemand hoe dat peak shaving werkt, nog geen handleiding gezien waar in beschreven staat hoe het werkt?
Hoi ik heb het volgende probleem en dat is dat mbv de EPEX mogelijkheid in AlphaESS app ik mijn zonne-energie niet opsla in de batterij, maar direct teruglever in het net.
Deze settings heb ik geprobeerd:
Setting 1:
>65% ontladen 3000W tot 30%
Tussen 65% en 25% geen geselecteerd
<25% laden 10000Watt tot 100%
setting 2:
Tussen 65% en 25% ontladen 1500W tot 10%
In beide gevallen gaat alle PV opbrengst direct het net in terwijl ik had verwacht dat het systeem PV-opbrengst als 1ste bron zou gebruiken om de batterij op te laden. Nu gooi ik met deze EPEX regeling van de Batterij al mijn PV-opbrengst in het net vaak wanneer de prijs het laagst is.
Vind dat best wel raar.
Als ik de EPEX regeling uitzet dat is wordt de PV wel gebruikt voor eigengebruik en als PV niets of te weinig opleverd gaat de batterij terugleveren aan huis.
Ik had verwacht dat de EPEX-regeling van de app het beste van 2 werelden deed.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Deze settings heb ik geprobeerd:
Setting 1:
Tussen 65% en 25% geen geselecteerd
setting 2:
Tussen 65% en 25% ontladen 1500W tot 10%
In beide gevallen gaat alle PV opbrengst direct het net in terwijl ik had verwacht dat het systeem PV-opbrengst als 1ste bron zou gebruiken om de batterij op te laden. Nu gooi ik met deze EPEX regeling van de Batterij al mijn PV-opbrengst in het net vaak wanneer de prijs het laagst is.
Vind dat best wel raar.
Als ik de EPEX regeling uitzet dat is wordt de PV wel gebruikt voor eigengebruik en als PV niets of te weinig opleverd gaat de batterij terugleveren aan huis.
Ik had verwacht dat de EPEX-regeling van de app het beste van 2 werelden deed.
De beste oplossing: de app niet gebruiken maar bijvoorbeeld Home Assistant gebruiken. Daar staat veel over in de start van dit topic. Ik gebruik dit zelf nu 1,5 jaar en ben daar zeer tevreden over. Je hebt dan namelijk de volledige controle over de batterij/omvormer.Wimhaw schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:50:
Helaas is het bouwen van een Home Assistant systeem niet voor iedereen weggelegd.
Dat is ook mijn probleem. Zou graag het willen doen maar ik zou niet weten hoe ondanks de uitgebreide uitleg hierover. Ben geen programmeur en ben ook geen elektricien.TetraPilotomie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:03:
[...]
De beste oplossing: de app niet gebruiken maar bijvoorbeeld Home Assistant gebruiken. Daar staat veel over in de start van dit topic. Ik gebruik dit zelf nu 1,5 jaar en ben daar zeer tevreden over. Je hebt dan namelijk de volledige controle over de batterij/omvormer.
Helaas is het bouwen van een Home Assistant systeem niet voor iedereen weggelegd.
Heb wel al een rasp Pi met HA erop!
@Wimhaw well, if you already have HA up and running you are nearly there. I'm happy to help you getting the AlphaESS hooked up via Modbus, just shout 😉
Oké thanks, what I know is that I first need to get the modbus port activated by AlphaESS.
I received from my supplier already a phone number to call them to open the port.
After I will come back to you if needed!
I received from my supplier already a phone number to call them to open the port.
After I will come back to you if needed!
Just check if it isn't already responding on port 502. It should be default and I actually don't know anyone that had to request it.
Goedendag allen,
Ook ik mag me straks eigenaar noemen van de alpha ess smile G3 T10. alleen had nog een vraag m.b.t. de UPS functie. Deze is apart gestekkerd aan de alpha als ik de manuals bekijk, is dit juist? en zo ja kan deze aan of uit gezet worden door de app van de eindgebruiker? of staat deze continu aan zonder dat er een stekker in zit?
het zou fijn zijn als iemand mij daarop antwoord kan geven
Ook ik mag me straks eigenaar noemen van de alpha ess smile G3 T10. alleen had nog een vraag m.b.t. de UPS functie. Deze is apart gestekkerd aan de alpha als ik de manuals bekijk, is dit juist? en zo ja kan deze aan of uit gezet worden door de app van de eindgebruiker? of staat deze continu aan zonder dat er een stekker in zit?
Voor de UPS heb je een Backup-box nodig, daarover staat het nodige in dit forum. Als je UPS nodig hebt dan laat je dat het beste gelijk met de installatie van de G3-T10 uitvoeren. Laat de leverancier cq installateur een offerte maken!RVB.bn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:07:
Energieverbruik van de Smile-G3-S5.
Ik heb (bij toeval) ontdekt dat het vermogensverlies behoorlijk daalt als je dispatch_mode 5 instelt met dispatch_power op 0.
1. Als je PV levert naar grid: verlies 35W.
2. bij onvoldoende PV wordt de Houseload door Grid geleverd: verlies ook 35W.
Normaal gesproken ligt het verlies, vooral bij lage vermogens in de omvormer, op zo'n 150W.
Disclaimer: mijn PV is DC-gekoppeld, bij een AC-koppeling zijn de getallen wellicht niet hetzelfde.
Ik heb (bij toeval) ontdekt dat het vermogensverlies behoorlijk daalt als je dispatch_mode 5 instelt met dispatch_power op 0.
1. Als je PV levert naar grid: verlies 35W.
2. bij onvoldoende PV wordt de Houseload door Grid geleverd: verlies ook 35W.
Normaal gesproken ligt het verlies, vooral bij lage vermogens in de omvormer, op zo'n 150W.
Disclaimer: mijn PV is DC-gekoppeld, bij een AC-koppeling zijn de getallen wellicht niet hetzelfde.
ow ik was in de veronderstelling dat er een UPS functie op de alpha ess zit die zonder backupbox bruikbaar is maar voor veel minder vermogen beschikbaar is. zoals 1 wcd of 1 groep te voeden. dit is wat enkele verkopers mij konden aanbieden. nu weet ik het ook niet meer:(TetraPilotomie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:07:
[...]
Voor de UPS heb je een Backup-box nodig, daarover staat het nodige in dit forum. Als je UPS nodig hebt dan laat je dat het beste gelijk met de installatie van de G3-T10 uitvoeren. Laat de leverancier cq installateur een offerte maken!
@RVB.bn The Backup connector provides power without the need for a BB/BB+. I'm using a simple manual changeover switch to power the whole site during power cuts.
Geweldig dat is wat ik wilde weten, en staat dit standaard aan? of kan een gebruiker dit aanzetten? of heb je hiervoor de installateursrechten voor nodig?SaaX schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:51:
@RVB.bn The Backup connector provides power without the need for a BB/BB+. I'm using a simple manual changeover switch to power the whole site during power cuts.
@RVB.bn the Backup Port is always live and can power loads up to the inverter's AC limit - like 5 kW for my G3-S5 for example. The G3 models can provide 150% of the limit for 30s (in UPS mode) - so 7.5 kW for my system. It's enabled by default, there's actually nothing to enable or disable - it's just "there".
De Backup-power is altijd beschikbaar, maar dat is iets heel anders dan UPS (Uninterrupted Power Supply). Je kunt wel -dit ga ik zelf ook doen- met een wisselschakelaar de Backup handmatig op groepen naar keuze zetten. (Wel de hoofdschakelaar in de groepenkast uitzetten!)RVB.bn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:49:
[...]ow ik was in de veronderstelling dat er een UPS functie op de alpha ess zit die zonder backupbox bruikbaar is maar voor veel minder vermogen beschikbaar is. zoals 1 wcd of 1 groep te voeden. dit is wat enkele verkopers mij konden aanbieden. nu weet ik het ook niet meer:(
@TetraPilotomie sorry voor de verwarring 🫣
@SaaX
Aha duidelijk, dat is inderdaad wat ik uiteindelijk zelf wil doen. Er worden namelijk behoorlijk prijzen gerekend voor die backupbox en ik kan dat ding niet is kwijt. Het enige voordeel hiervan is dat het dus automatisch omschakeld? Deze uitgang die "backup" heet is dus altijd actief als de netspanning weg valt. Ik was een beetje bang dat dit bij het configureren ( waar alleen de installateur permissie toe heeft) aangevinkt moet worden.
Dan laat ik enkel de kale installatie van de alpha g3t10 uitvoeren
@SaaX
Aha duidelijk, dat is inderdaad wat ik uiteindelijk zelf wil doen. Er worden namelijk behoorlijk prijzen gerekend voor die backupbox en ik kan dat ding niet is kwijt. Het enige voordeel hiervan is dat het dus automatisch omschakeld? Deze uitgang die "backup" heet is dus altijd actief als de netspanning weg valt. Ik was een beetje bang dat dit bij het configureren ( waar alleen de installateur permissie toe heeft) aangevinkt moet worden.
Dan laat ik enkel de kale installatie van de alpha g3t10 uitvoeren
@RVB.bn yeah, I think the BB/BB+ are essentially just an overpriced ATS. I went with the cheap manual one because automatic ones weren't legal at the time in Ireland. I also like to power the whole site, not just dedicated circuits - so an automatic switch wouldn't really work for us.
Dit klinkt heel goed en zou ik zelf ook wel willen doen. De backup poort gebruiken om in ieder geval stroom te hebben in huis in geval van een stroomuitval, direct middels een aantal wcd’s of via de groepenkast.SaaX schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:31:
@RVB.bn yeah, I think the BB/BB+ are essentially just an overpriced ATS. I went with the cheap manual one because automatic ones weren't legal at the time in Ireland. I also like to power the whole site, not just dedicated circuits - so an automatic switch wouldn't really work for us.
Kun je aangeven waar de backup aansluiting zich bevindt? En eventueel een schemaatje om de groepenkast hierop te zetten(uiteraard met schakelaar ertussen)
@Ruud916 The location depends on the model, it's (2) for my G3-S5.
:strip_exif()/f/image/p5wSKxdzeZrERGPTdcBKnhq0.png?f=user_large)
The switch I'm using is the Hager SF263, but the G3-S5 is a single phase inverter - again, this depends on your model. For the connection I'd assume country specific regulation apply. I'm based in Ireland, so not of much use I guess. Also this is not a DIY job, get a certified electrician to do the job.
:strip_exif()/f/image/p5wSKxdzeZrERGPTdcBKnhq0.png?f=user_large)
The switch I'm using is the Hager SF263, but the G3-S5 is a single phase inverter - again, this depends on your model. For the connection I'd assume country specific regulation apply. I'm based in Ireland, so not of much use I guess. Also this is not a DIY job, get a certified electrician to do the job.
Thanks @SaaX
I think so as well, our model is a 3-phase.
Easiest is to buy the right plug and connect a couple of wall sockets directly on it for emergency use.
I think so as well, our model is a 3-phase.
Easiest is to buy the right plug and connect a couple of wall sockets directly on it for emergency use.
De juste plug vinden kan tegenvallen: ik heb (na een lange zoektocht) de helpdesk van de AlphaESS app om hulp gevraagd. Die hebben mij uiteindelijk een exemplaar gestuurd. Het is namelijk geen generieke plug, maar een eigen ontwerp van AlphaESS.Ruud916 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:23:
I posted the link to that plug here a while ago... The inverter should come with a set of plugs which includes the one for the backup port.
[ Voor 47% gewijzigd door SaaX op 07-12-2025 14:10 ]
Is er iemend die een alpha ess batterij werkende heeft via modbus tcp in combinatie met loxone en hier zijn template van zou willen delen? Ik loop een beetje vast met het commando voor laden en ontladen hoe ik dit het beste kan instellen.
Kan je delen hoe het werkt met die plug en bijvoorbeeld het koppelen van een wcd of stekkerdoos? Heb je dan altijd stroom via die poort? Of moet je iets omzetten? Ik zou graag de mogelijkheid hebben om wat aparaten op te laden in het geval van nood. Thanks!TetraPilotomie schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:47:
[...]
De juste plug vinden kan tegenvallen: ik heb (na een lange zoektocht) de helpdesk van de AlphaESS app om hulp gevraagd. Die hebben mij uiteindelijk een exemplaar gestuurd. Het is namelijk geen generieke plug, maar een eigen ontwerp van AlphaESS.
--
[ Voor 98% gewijzigd door kmf op 09-12-2025 13:34 ]
--
[ Voor 100% gewijzigd door roelensam op 10-12-2025 19:19 . Reden: verkeerde topic ]
--
[ Voor 100% gewijzigd door roelensam op 10-12-2025 19:24 . Reden: verkeerde topic?? ]
YouTube: AlphaESS SMILE G3 (NL) Review: het beste uit serie én parallel met A...
interessant verkoopvideo, heb er wel wat van geleerd.
interessant verkoopvideo, heb er wel wat van geleerd.
Inderdaad een interessante video. Jammer echter dat ze alleen iets vertellen over de "oude" 3,8 kWh batterij en dat er niets gezegd wordt over de nieuwe 4,5 kWh batterij. Blijkbaar is deze nog lastig leverbaar. Zou volgens mijn installateur pas 1e kwartaal 2026 komen. Nog even geduld dus ;-).
- ThuisbatterijNL
- Registratie: Mei 2025
- Laatst online: 24-12-2025
Bedrijfsaccount Thuisbatterijnederland
Klopt, die video richt zich vooral op de momenteel beschikbare modules. De 4,5kWh‑module is nieuw en staat inmiddels op de recente datasheets van AlphaESS. In de praktijk is het dezelfde module‑/celarchitectuur als de 9,3kWh‑variant, maar dan als twee modules. Of dit de 3,8kWh definitief gaat vervangen, kunnen wij niet bevestigen.Appletower schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:30:
Inderdaad een interessante video. Jammer echter dat ze alleen iets vertellen over de "oude" 3,8 kWh batterij en dat er niets gezegd wordt over de nieuwe 4,5 kWh batterij. Blijkbaar is deze nog lastig leverbaar. Zou volgens mijn installateur pas 1e kwartaal 2026 komen. Nog even geduld dus ;-).
Wat beschikbaarheid betreft: we horen ook indicaties richting Q1 2026, maar dat lijkt per land en batch te verschillen.
Bedankt voor jullie feedback @ThuisbatterijNL . Ben geen expert hierin, maar ik begreep dat de 4,5 kWh batterij van AlphaESS een 1c rating heeft en de 9,3 kWh batterij een 0,5c. Verder begreep ik dat de 4,5 kWh batterij en de 9,3 kWh batterij niet met elkaar gemixed kunnen worden (zal wel een firmware update worden in de toekomst). Je bent dus met de kleinere batterij iets flexibeler.
Vandaar mijn persoonlijke voorkeur voor 3x de 4,5 kWh batterij. Nu alleen nog wachten op beschikbaarheid en installatie :-).
Vandaar mijn persoonlijke voorkeur voor 3x de 4,5 kWh batterij. Nu alleen nog wachten op beschikbaarheid en installatie :-).
- ThuisbatterijNL
- Registratie: Mei 2025
- Laatst online: 24-12-2025
Bedrijfsaccount Thuisbatterijnederland
Dat geeft niet, ook ik zie zelf ook soms even door alle bomen het bos niet meer in batterijlandschap.Appletower schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:38:
Bedankt voor jullie feedback @ThuisbatterijNL . Ben geen expert hierin, maar ik begreep dat de 4,5 kWh batterij van AlphaESS een 1c rating heeft en de 9,3 kWh batterij een 0,5c. Verder begreep ik dat de 4,5 kWh batterij en de 9,3 kWh batterij niet met elkaar gemixed kunnen worden (zal wel een firmware update worden in de toekomst). Je bent dus met de kleinere batterij iets flexibeler.
Afaik zijn alle batterijmodules voor de SMILE G3 series 1C modules, maar worden ze getest/aanbevolen op 0.5C.
Een vraagje. ik heb nu dus een alpha T10. mijn zonnepanelen zijn nog steeds met micro omvermers op een solar edge omvormer aangesloten DC dus .
als ik 19 hiervan wil vervangen, dan gebruik ik geen solaredge meer. kan ik die string direct in de Alpha steken en het werkt? of moet Alpha dit activeren of zo?
als ik 19 hiervan wil vervangen, dan gebruik ik geen solaredge meer. kan ik die string direct in de Alpha steken en het werkt? of moet Alpha dit activeren of zo?
Afgelopen vrijdag DC-switch uit, string spanning gemeten en +/-, aangesloten en DC-switch on en 2 minuten later zag ik in de app dat ik vermogen had op PV1. Verder geen installingen moeten veranderen.kmf schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:15:
Een vraagje. ik heb nu dus een alpha T10. mijn zonnepanelen zijn nog steeds met micro omvermers op een solar edge omvormer aangesloten DC dus .
Let wel op de DC spanning en stroom binnen de specs van de MPPT tracker van Alpha vallen.
Bij mij was het 328V op MPPT tracker van 140Vdc tot 950Vdc
Let ook op dat je meter het aankan. Want veel meters kunnen maar tot 600Vdc.
19*40V is iets meer.
Ik ben aan het onderzoeken of een AlphaESS batterijsysteem voor mij wat is (ipv bijvoorbeeld SigEnergy).
Met name voor wat betreft de regel mogelijkheden heb ik nog vragen, en hoe vaak je dat in de praktijk handmatig aan het veranderen bent.
Ik kan wel in de AlphaESS App kijken met de user ‘demo’, maar aangezien ik geen gegevens kan opslaan en de gevolgen daarvan niet kan zien en en ook niet kan volgen gedurende de tijd, is het me nog niet helemaal duidelijk wat er wel en niet mogelijk is en hoe vaak je dat aan het veranderen bent.
Daarom heb ik een aantal vragen voor degenen met ongeveer dezelfde uitgangspunten voor het gebruik en met een vergelijkbare situatie:
- Dynamisch contract (Frank Energie in mijn geval)
- Jaarlijks royaal PV overschot.
- Alles zelf uitsluitend willen regelen via de App (dus niet met HA of iets dergelijks).
- Maximaal eigen gebruik PV als belangrijkste drijfveer.
- Opgeslagen PV overschot in de zomer die gedurende de rest van de dag niet nodig is, op dure momenten terugleveren.
- Inkopen stroom in de winter op de goedkoopste momenten.
Nu dan de vragen over de strategiewerking instellingen voor planning dynamisch elektriciteitsprijzen:
A. In de zomer, hebben jullie dan alleen ‘bij hoge elektriciteitsprijs’ iets ingesteld (voor ontladen) en de rest leeg? Welke waardes?
B. In de winter, hebben jullie dan alleen ‘bij lage elektriciteitsprijs’ iets ingesteld (voor laden) en de rest leeg? Welke waardes?
C. Hoe hebben jullie het ingesteld in de tussen seizoenen?
D. Tegelijk iets configureren bij hoge en bij lage elektriciteitsprijs, werkt dat überhaupt wel?
Stel bijvoorbeeld dat het verschil tussen de laagste en de hoogste prijs op een dag klein is. Bijvoorbeeld laagste beursprijs 4 cent en hoogste beursprijs 8 cent en je de grenzen hebt ingesteld op 25% en 75%. Gaat het systeem dan tot 5 cent laden en boven de 7 cent weer ontladen?
Dat moet je niet willen voor die 2-3 cent verschil. Al helemaal niet na 2027, wanneer voor alle inkoop € 0,12 belasting betaald moet worden (dat is nu nog te salderen aangezien ik PV overschot heb op jaarbasis). Of kun je ergens instellen dat het systeem alleen inkoopt als verderop in de dag de verkoop minstens bijvoorbeeld € 0,17 hoger is? Zo ja, waar dan en hoe exact?
E. Hoe vaak in de praktijk zijn jullie de parameters aan het bijstellen?
F. Bij de instellingen bij dynamisch, wat hebben jullie ingesteld bij: ‘Instellingen elektriciteitsprijzen’, ‘Epex Spot coëfficiënt’, en bij ‘Elektriciteitsprijs extra item’? Wat hebben jullie daar nu ingesteld en stellen jullie na 2027 hier wat anders in als er belasting over de inkoop betaald moet worden? Zo ja, wat dan?
Met name voor wat betreft de regel mogelijkheden heb ik nog vragen, en hoe vaak je dat in de praktijk handmatig aan het veranderen bent.
Ik kan wel in de AlphaESS App kijken met de user ‘demo’, maar aangezien ik geen gegevens kan opslaan en de gevolgen daarvan niet kan zien en en ook niet kan volgen gedurende de tijd, is het me nog niet helemaal duidelijk wat er wel en niet mogelijk is en hoe vaak je dat aan het veranderen bent.
Daarom heb ik een aantal vragen voor degenen met ongeveer dezelfde uitgangspunten voor het gebruik en met een vergelijkbare situatie:
- Alles zelf uitsluitend willen regelen via de App (dus niet met HA of iets dergelijks).
- Opgeslagen PV overschot in de zomer die gedurende de rest van de dag niet nodig is, op dure momenten terugleveren.
Nu dan de vragen over de strategiewerking instellingen voor planning dynamisch elektriciteitsprijzen:
A. In de zomer, hebben jullie dan alleen ‘bij hoge elektriciteitsprijs’ iets ingesteld (voor ontladen) en de rest leeg? Welke waardes?
B. In de winter, hebben jullie dan alleen ‘bij lage elektriciteitsprijs’ iets ingesteld (voor laden) en de rest leeg? Welke waardes?
D. Tegelijk iets configureren bij hoge en bij lage elektriciteitsprijs, werkt dat überhaupt wel?
Stel bijvoorbeeld dat het verschil tussen de laagste en de hoogste prijs op een dag klein is. Bijvoorbeeld laagste beursprijs 4 cent en hoogste beursprijs 8 cent en je de grenzen hebt ingesteld op 25% en 75%. Gaat het systeem dan tot 5 cent laden en boven de 7 cent weer ontladen?
Dat moet je niet willen voor die 2-3 cent verschil. Al helemaal niet na 2027, wanneer voor alle inkoop € 0,12 belasting betaald moet worden (dat is nu nog te salderen aangezien ik PV overschot heb op jaarbasis). Of kun je ergens instellen dat het systeem alleen inkoopt als verderop in de dag de verkoop minstens bijvoorbeeld € 0,17 hoger is? Zo ja, waar dan en hoe exact?
F. Bij de instellingen bij dynamisch, wat hebben jullie ingesteld bij: ‘Instellingen elektriciteitsprijzen’, ‘Epex Spot coëfficiënt’, en bij ‘Elektriciteitsprijs extra item’? Wat hebben jullie daar nu ingesteld en stellen jullie na 2027 hier wat anders in als er belasting over de inkoop betaald moet worden? Zo ja, wat dan?
| Woning: 1965, vrijstaand, gasloos per 02-25, 3x25A, Frank Energie | WP: Panasonic Aquarea L, 9kW | PV: 13,5kWp, L1/L2: Enphase, L3: SolarEdge | Volvo XC40 Recharge | Lader: Easee Home + Equalizer | TODO: SigenStor 27kWh/12kW of AlphaESS 27,9kWh/10kW |
Ik heb een vraag. Ik zou een alpha aan willen schaffen. Ik heb 3 daken met zonnepanelen waarvan 2 met ouder string omvormers en 1 met solaredge omvormer met optimisers. kan ik alle 3 de daken rechtstreeks op de alpha aansluiten. Zijn er nog voor of nadelen.
de alpha app's config is heel rudimentair. als je zoveel controle wilt hebben, moet je toch home assistant gebruiken.RobertS68 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:05:
Ik ben aan het onderzoeken of een AlphaESS batterijsysteem voor mij wat is (ipv bijvoorbeeld SigEnergy).
de oude string omvormers kunnen wel door de alpha overgenomen worden, die solar edge systeem niet. ook niet nodig in principe. gewoon dc gekoppeld houden.satanixx schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:56:
Ik heb een vraag. Ik zou een alpha aan willen schaffen. Ik heb 3 daken met zonnepanelen waarvan 2 met ouder string omvormers en 1 met solaredge omvormer met optimisers. kan ik alle 3 de daken rechtstreeks op de alpha aansluiten. Zijn er nog voor of nadelen.
In de AlphaESS app kun je eea mbt dynamic pricing instellen. Als je een paar pagina's terugleest zie je wat (mixed) ervaringen hierin.RobertS68 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:05:
Ik had toevallig de installateur gisteren op bezoek - ze kwamen een 2e omvormer plaatsen en de 2e installatie plaatsen - en die liet me gebruikers zien een aantal regels zoals je beschrijft hebben ingesteld. Maar het blijft alleen in de AlphaESS app zelf te configureren. Als je de controle wil zoals je hieronder beschrijft kun je niet om HomeAssistant heen denk ik.
dit heb ik ook nooit eerder gezien, jullie wel?

ik weet niet wat ik ervan moet denken, dan zal ik het wel meerdere keren per dag moeten krijgen......

ik weet niet wat ik ervan moet denken, dan zal ik het wel meerdere keren per dag moeten krijgen......
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 20-12-2025 23:05 ]
Heb zelf een backup box + en krijg deze reminder alleen als ik offgrid ben en percentage van de batterij onder de 50% zit.kmf schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:04:
dit heb ik ook nooit eerder gezien, jullie wel?
[Afbeelding]
In the app under "Me" you can enable/disable notifications or modify their settings (I've set mine to notify at 15%):
[ Voor 58% gewijzigd door SaaX op 21-12-2025 12:00 ]
Mijn buren krijgen binnenkort een SMILE-G3-T10 geïnstalleerd. Ik kende dit merk nog niet (ik kijk onder andere naar Victron) maar ik heb een aantal vragen want de afmetingen en de modbus aansturing (lokale aansturing is een eis, ik wil niet aan een cloud of vaag "ai" brein vast zitten in de batterij) spreken mij wel erg aan.
1. De SMILE-G3-T10 kan 10 kW laden/ontladen over 3 fases. Ik vermoed dat dit 3,7 kW per fase is. In de backup situatie zou dat ook 3,7 kW per fase zijn. Klopt dit? Of kan die ook op 1 fase 10 kW leveren (lijkt mij sterk).
2. Wat is de efficiëntie curve van de SMILE-G3-T10 en de kleinere varianten. Ik kom daar niet achter (ook niet op dit topic). De 96% efficiëntie is bij optimale condities. Maar hoe zit dat in stappen van bijvoorbeeld 100 watt? Ondertussen wel bij wie ik de Alpha ESS ondertussen kan kopen...
3. Je schijnt een battery box nodig te hebben om je hele huis op de noodstroom te zetten maar de Alpha ESS heeft ook een backup uitgang. Hoe moet ik de battery box interpreteren tov de uitgangen van de Alpha ESS? Zorgt de battery box er alleen voor dat er geen stroom naar het net gaat in het geval van grid uitval?
4. In het geval de hoofdaansluiting eerst naar de Alpha ESS gaat en dan terug naar het huis. Wat is, met net verbinding, het maximale vermogen wat geleverd kan worden? Ik hoop (neem aan) dat dit (25A hoofdaansluiting is + X Amp per fase aanvullend geleverd door de Alpha ESS) × actuele spanning op het net.
5. Ondersteund de Alpha ESS het sunspec protecol. Zodat, mocht het net er uit liggen, de Enphase micro omvormers geknepen worden als de accu vol zit. Op ons dak liggen 13 panelen met Enphase omvormers namelijk. Dit is natuurlijk alleen een punt als het huis "off-grid" draait.
6. Hoe bepaald de Alpha ESS hoeveel vermogen nodig is? Doet die dit op basis van de P1 poort of via een meter op de hoofdaansluiting? De P1 poort is vaak niet snel genoeg om echt nom te draaien.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden/inzichten.
1. De SMILE-G3-T10 kan 10 kW laden/ontladen over 3 fases. Ik vermoed dat dit 3,7 kW per fase is. In de backup situatie zou dat ook 3,7 kW per fase zijn. Klopt dit? Of kan die ook op 1 fase 10 kW leveren (lijkt mij sterk).
2. Wat is de efficiëntie curve van de SMILE-G3-T10 en de kleinere varianten. Ik kom daar niet achter (ook niet op dit topic). De 96% efficiëntie is bij optimale condities. Maar hoe zit dat in stappen van bijvoorbeeld 100 watt? Ondertussen wel bij wie ik de Alpha ESS ondertussen kan kopen...
3. Je schijnt een battery box nodig te hebben om je hele huis op de noodstroom te zetten maar de Alpha ESS heeft ook een backup uitgang. Hoe moet ik de battery box interpreteren tov de uitgangen van de Alpha ESS? Zorgt de battery box er alleen voor dat er geen stroom naar het net gaat in het geval van grid uitval?
4. In het geval de hoofdaansluiting eerst naar de Alpha ESS gaat en dan terug naar het huis. Wat is, met net verbinding, het maximale vermogen wat geleverd kan worden? Ik hoop (neem aan) dat dit (25A hoofdaansluiting is + X Amp per fase aanvullend geleverd door de Alpha ESS) × actuele spanning op het net.
5. Ondersteund de Alpha ESS het sunspec protecol. Zodat, mocht het net er uit liggen, de Enphase micro omvormers geknepen worden als de accu vol zit. Op ons dak liggen 13 panelen met Enphase omvormers namelijk. Dit is natuurlijk alleen een punt als het huis "off-grid" draait.
6. Hoe bepaald de Alpha ESS hoeveel vermogen nodig is? Doet die dit op basis van de P1 poort of via een meter op de hoofdaansluiting? De P1 poort is vaak niet snel genoeg om echt nom te draaien.
[ Voor 8% gewijzigd door Impossibl3 op 27-12-2025 11:42 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
3. Both BB and BB+ are essentially just Automatic Transfer Switches, any manual changeover switch will do fine.
5. Not that I'm aware of.
5. Not that I'm aware of.
1. Ik vermoed van wel, hoewel ik het nog niet heb getest.Impossibl3 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:51:
Mijn buren krijgen binnenkort een SMILE-G3-T10 geïnstalleerd. Ik kende dit merk nog niet (ik kijk onder andere naar Victron) maar ik heb een aantal vragen want de afmetingen en de modbus aansturing (lokale aansturing is een eis, ik wil niet aan een cloud of vaag "ai" brein vast zitten in de batterij) spreken mij wel erg aan.
Via mijn dealer ooit dit antwoord gehad:
"Hieronder reactie vanuit alpha.
Ter verduidelijking volgt hier een voorbeeld van de logica van de meter: bij driefasen belastingen, als fase A een belasting van 3000 W heeft en fase B en C 0 W, moet de omvormer in totaal 3000 W leveren. Ons systeem werkt echter met een gebalanceerd driefasen vermogen, wat betekent dat elke fase 1000 W levert.
In dit scenario, aangezien fase A 3000 W nodig heeft, is de 1000 W die de omvormer levert onvoldoende. Er wordt dus 2000 W van het net gehaald om aan de belasting van fase A te voldoen. Fase B en C hebben geen belasting, maar ontvangen elk 1000 W van de omvormer, wat resulteert in een gecombineerde terug levering van 2000 W aan het net door fase B en C.
De meter geeft dan 2000 W aan die van het net wordt afgenomen en 2000 W die wordt terug geleverd, wat resulteert in een netto totaal van 0 W. Dit is wat we 'fasecompensatie' noemen, wat mogelijk gemakkelijker te begrijpen is met de bijgevoegde afbeelding.
Houd er rekening mee dat Nederland momenteel een fasecompensatie regio is, terwijl de logica die u beschrijft overeenkomt met een fase-voor-faseberekening.
"
2. Als je het eigenverbruik van 100W meeneemt, weet je dat je rendement niet hoog is, bij 100W. Je ziet ook wel dat als het onder een voor mijn nog onbekende grenswaarde zakt, hij er gewoon mee stopt en in standby gaat. Dan gaat zijn eigen verbruik richting de 38W.
3. Dit is alleen om aan wet- en regelgeving te voldoen. Want als de grid weg valt, komt er geen vermogen terug naar het net. Maar is niet fysiek/elektronisch gescheiden, zoals de norm eist. Daarom de BBox
4. Niet getest, dat soort zware gebruikers zitten bij mij voor de AlphaEss omdat ik die nooit aan de batterij wil hangen als grid weg is. Bij 11kW laden auto levert de Smile dan 10kW en 1kW van net. Maar er gaat geen 11kW door de Smile zelf.
5. Ik heb dan de APSystems micro omvormers, maar die heb ik aan de grid zijde hangen, vanwege het voornoemde probleem van volle batterij. 1 string heb ik wel op de DC zijde batterij zitten, zodat ik met zon uit black-out kan komen. Dus hier ook nog niet geprobeerd.
@Impossibl3
6. Extra meter na de hoofdschakelaar
6. Extra meter na de hoofdschakelaar
Mijn SMILE-G3-T20 is sinds maandag in storing.
Er werd een automatische firmware update doorgevoerd waarbij iets fout is gegaan, systeem ledje is uit. Volgens de installateur heeft hij van andere T20 klanten sinds gisteren ook geen pv opbrengt meer gezien en hij gaat er vanuit dat die ook in storing staan.
EMS V0.11.624
BMS V1.45
Invertor 1.9.0.5
Invertor slave 0.0.0.0
Invertor Arm: 1.9.0.1
Andere T20 bezitters waarbij alles nog wel netjes werkt?
Er werd een automatische firmware update doorgevoerd waarbij iets fout is gegaan, systeem ledje is uit. Volgens de installateur heeft hij van andere T20 klanten sinds gisteren ook geen pv opbrengt meer gezien en hij gaat er vanuit dat die ook in storing staan.
EMS V0.11.624
BMS V1.45
Invertor 1.9.0.5
Invertor slave 0.0.0.0
Probeer systeem te herstarten. Kijk of het probleem dan verholpen is.bonza schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:47:
Mijn SMILE-G3-T20 is sinds maandag in storing.
EMS V0.11.624
BMS V1.45
Invertor 1.9.0.5
Invertor slave 0.0.0.0
Procedure uitschakelen:
1: Eventuele groep(en) uit schakelen die achter de backup poort zitten.
2: Schakel PV schakelaar op omvormer uit (als PV direct is ingevoerd)
3: Schakel de batterijen 1 voor 1 uit
4: Schakel de schakelaar aan de omvormer uit
5: Schakel de groep van de omvormer uit in de meterkast
Procedure inschakelen:
1: Schakel de schakelaar aan omvormer aan
2: Schakel de schakelaard op de batterijen aan
3: Schakel de groep in meterkast weer aan
4: Schakel eventuele groep(en) achter de backup poort weer aan
5: Schakel de PV schakelaar weer aan (als PV direct is ingevoerd)
satanixx schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:56:
Dit klopt niet helemaal, Solaredge kan ook direct op de omvormer maar de optimizers moeten geprogrammeerd worden met de SolarEdge Key. een aparaat waarmee je de 1volt functie uit kan zetten van de optimizers. Deze zal je ergens moeten huren/lenen.kmf schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:46:
[...]
de oude string omvormers kunnen wel door de alpha overgenomen worden, die solar edge systeem niet. ook niet nodig in principe. gewoon dc gekoppeld houden.
Ik heb dit al meerdere keren gedaan en werkt perfect. Ik ben niet zelf in bezit van de Key, mijn leverancier leent deze uit wanneer ik een installatie met bestaande SolarEdge verkoop.
Mijn eerste "goede" voornemen ligt al in de vuilnisbak: Niet meer dan 2300W netto op de P1 meter gebruiken in januari. 
Dit vooral in het kader dat men met variabele nettarieven wil werken en mogelijk ook nog capaciteitstarieven (hoewel dat laatste alleen in België actief is voorlopig). Mochten er meer blokken voor verschillende nettarieven worden gedefinieerd, dan hebben we misschien meer tijdsvakken nodig.
De handleiding geeft niet meer dan wat formulierwaarden die je moet invullen, daarnaast zijn de woorden hoger/lager enz. vertaald. Daar klopt volgens mij de logica niet van, als iets lager is dan de onderste waarde, moet het systeem niet 0 zijn maar actief worden….:
https://7418182.fs1.hubsp...voor%20Eindgebruikers.pdf
Op de website van de commerciële batterijsystemen staat wel een uitleg met vooral een plaatje:
https://www.alphaess.com/...gy-storage-systems--bess-
:strip_exif()/f/image/XIky7aOxlyQ13JFIDImwZ708.png?f=user_large)
Om hier nu echter iets van te maken, ten opzichte van de waarden, is dit best uitdagend. Vragen als mogen de tijden overlappen, hysterese is volgens wikipedia om 1 waarde. Hoe kan je dan 1 hysterese hebben en twee basiswaarden?
In het plaatje is “load peak” de piekwaarde en “load valley”, de dalwaarde. Alleen dan hebben we 2x delta. Is dat dan de helft van de hysterese of is dit dan de volledige hysterese. Zover ik heb kunnen zien bij mijn metingen, is het de helft van de hysterese toch zeker aan de bovenkant. De onderkant lijkt wat minder te zijn. Er is nog een reden waarom ik verwacht dat het de helft is. De laagste waarde die je kunt invullen is 0,5kW. Daarnaast moeten de Piekwaarde en de Dalwaarde minimaal 0,6 uit elkaar liggen. Als je de volledige waarde van hysterese aan beide zijden zou toestaan krijg je een overlap, waardoor er geen eenduidige oplossing meer is. Vandaar mijn voorlopige conclusie dat de helft van hysterese is, in het plaatje, de aangegeven delta.
Wat doet het dan met zonne-energie? Die (zowel ac als dc) laadt de thuisbatterij gewoon op, onder behoud van de Dalwaarde die van het energienet wordt getrokken. Uitgaande dat de meter direct achter de hoofdschakelaar zit. Mocht het vermogen van het net nog hoger zijn dan de Dalwaarde, dan regelt de thuisbatterij eerst het verbruik van het net terug. De dc PV-string regelt die ook nog terug als de piek te hoog wordt. Alleen de PV-ac kan die bij mij (micro omvormers APS) niet terug regelen, dus gaat gewoon het net op.
Bij bereiken van de onderste SOC waarde, die voor netbedrijf is ingesteld, stop deze functie en wordt alle energie van het net gehaald. De bovenzijde helaas nog niet bereikt (moet nog getest worden), maar de verwachting is dat er naar het net terug geleverd wordt.
Hoe wil ik het aanpakken: Mijn huishouden heeft een basis (300W), een WP (CV) (500W tot -1C), een WP-WTW (400W 19:30-23:00) en een auto (kan 1F/3F 1400W-11kW). De rest als eten koken, koffiezetter, vaatwasser, wasmachine, waterkoker, WP-SWW, enz. zie ik als pieken die verlaagd moeten worden. De vraag is alleen tot welke waarde? Nu zijn er 2 limieten bekend, maar daar kan je over twisten of je dat nodig vindt. De eerste is de gemiddelde waarde van 1500W waar de infrastructuur naar oudere woningen op is berekend. De andere is 2300W zodat je een 10A-1F woning met lantaarnpaal aansluiting zou kunnen voeden. De Piekwaarde maar eens begonnen op 1500W en dat gaat probleemloos. De thuisbatterij ontlaadt op de goede momenten en blijft voor de rest tussen de 0 en 40W dansen.
De Dalwaarde stond op 200W, echter die werd nooit bereikt. Dus de zon zorgde nog wel voor opladen, maar op een bewolkte dag was de thuisbatterij toch echt leeg. Want de basislast van het huis was al hoger dan de 200W. Dus er was nooit een mogelijkheid om bij te laden. Aangezien de WP-CV in deze periode 100% van de tijd loopt om en nabij het minimum. Is er een continue een verbruik van 700W. De WP-WTW draait ongeveer 4u. Dus 100W op 16uur. De verwachting is dat we met een Dalwaarde met 800W voldoende bijladen om de dag door te komen zonder zon. Blijven er nog 8 uren over om de thuisbatterij wat bij te laden, om de pieken op te vangen.
:strip_exif()/f/image/4kcRtvxiYayBMR4LGCEpwmY9.png?f=user_large)
Bij testen blijkt dat we iets tekort hebben in de winter en geen zon. Dus dan moet die naar 900W, (resolutie instelbaar is 0,1kW). Hoe deze moet zakken nav zonopbrengst, wordt misschien nog een mooie voor HA-automation. Het is wel zo dat het netto klopt, maar zoals eerder in het forum vernoemd, wil dit niet zeggen dat geen fase zwaarder belast kan worden. Door op een andere fase terug te leveren, is het netto geen piekwaarde overschrijding. Als je de zekeringen wil beschermen moet je de juiste waarde opgeven bij de installatie gegevens.
Dan de auto erbij. De gedachte is om met basisverbruik van 800W (basis+WP-CV) en instelling van 1800W als piekwaarde en de auto op 1800W (8A 1F), je door 800W uit de batterij te halen je zo’n 10uur de auto zou kunnen laden. De thuisbatterij wordt dan bij een dalwaarde wel weer opgevuld. Onderstaand plaatje laat zien dat AlphaEss niet op die manier geprogrammeerd is. Blijft gewoon op 800-900W hangen en vanaf dat punt suppleert die van vanuit de thuisbatterij bij. Ja, dan is de accu na 6 uur leeg en de auto niet vol. Deze lagere testwaarde was gebruikt als voorbereiding op een test met 2300W. De software werkt wel, maar dit vraagt een grotere batterij dan nodig.
Er moet dus nog wel een en ander verbetert worden aan de software willen we dit goed regelen voor wat kleinere thuisbatterijen. Denk niet dat AlphaEss op deze manier voet aan de grond krijgt in België. Hoe het in Nederland gaat uitpakken met onze variabele nettarieven is afwachten. Maar deze functie doet niet wat ik ervan zou verwachten om te helpen netcongestie te verminderen.
:strip_exif()/f/image/eRTQVfRu6YN1va8prwhO3ED6.png?f=user_large)
Zo ziet het er dan op de netmeter uit bij gescheiden fases (Pnetto is som van alles):
:strip_exif()/f/image/SnLARIYcyJ9klTaMsjOSwWNT.png?f=user_large)
Als je hier ziet hoe AlphaEss omgaat met terug leveren op andere fases om Pnetto te verlagen, kun je afvragen of dit in het stroom vectordiagram bij de netmeter, de faseongelijkheid juist verergert of verbeterd. Oftewel maken de netcongestie slechter (kort groen 3F) of beter?
:strip_exif()/f/image/uOw0YmI05F7pN5XUc47eExoU.png?f=user_large)
Eind van de dag kwam WP-SWW nog langs, resultaat veel meer verbruik dan de 2300W waar ik onder wilde blijven over de hele maand. Proef is dus duidelijk mislukt. Terwijl alle gemiddelden zeggen dat het moet kunnen.
Iemand al betere resultaten geboekt hiermee?
02-jan Voorlopige instelling hys=0,5, Piek=2300W, Dal=1400W. Nu lijkt er iets te gebeuren om te laden.
Zou je dan toch de dalwaarde - hysterese moeten toepassen? Maar dan klopt plaatje niet.
*Note:
- In de app wordt er gesproken van dalurenwaarde en in de website wordt Dalwaarde gebruikt.
- De menukeuze in de app blijft Engelstalig ook al staat die op Nederlands
- De menukeuze in de website heet: Piekverbruik en dieptepuntverbruik
- SMILE-G3-T10, Firmware: 30001.L82, EMS: V0.11.594C1, aangesloten met losse PV en NET-meter
AlphaEss uitwerken van peak and valley* keuze.
Nu de minimum en maximumwaarden dicht bij elkaar liggen en de thuisbatterij niet echt iets kan verdienen en alleen maar staat te verbruiken maar eens gaan kijken hoe de functie peak and valley filling werkt vanuit de AlphaEss zelf en of dit kan helpen bij het ondersteunen van home-assistent.Dit vooral in het kader dat men met variabele nettarieven wil werken en mogelijk ook nog capaciteitstarieven (hoewel dat laatste alleen in België actief is voorlopig). Mochten er meer blokken voor verschillende nettarieven worden gedefinieerd, dan hebben we misschien meer tijdsvakken nodig.
De handleiding geeft niet meer dan wat formulierwaarden die je moet invullen, daarnaast zijn de woorden hoger/lager enz. vertaald. Daar klopt volgens mij de logica niet van, als iets lager is dan de onderste waarde, moet het systeem niet 0 zijn maar actief worden….:
https://7418182.fs1.hubsp...voor%20Eindgebruikers.pdf
Op de website van de commerciële batterijsystemen staat wel een uitleg met vooral een plaatje:
https://www.alphaess.com/...gy-storage-systems--bess-
:strip_exif()/f/image/XIky7aOxlyQ13JFIDImwZ708.png?f=user_large)
Om hier nu echter iets van te maken, ten opzichte van de waarden, is dit best uitdagend. Vragen als mogen de tijden overlappen, hysterese is volgens wikipedia om 1 waarde. Hoe kan je dan 1 hysterese hebben en twee basiswaarden?
In het plaatje is “load peak” de piekwaarde en “load valley”, de dalwaarde. Alleen dan hebben we 2x delta. Is dat dan de helft van de hysterese of is dit dan de volledige hysterese. Zover ik heb kunnen zien bij mijn metingen, is het de helft van de hysterese toch zeker aan de bovenkant. De onderkant lijkt wat minder te zijn. Er is nog een reden waarom ik verwacht dat het de helft is. De laagste waarde die je kunt invullen is 0,5kW. Daarnaast moeten de Piekwaarde en de Dalwaarde minimaal 0,6 uit elkaar liggen. Als je de volledige waarde van hysterese aan beide zijden zou toestaan krijg je een overlap, waardoor er geen eenduidige oplossing meer is. Vandaar mijn voorlopige conclusie dat de helft van hysterese is, in het plaatje, de aangegeven delta.
Wat doet het dan met zonne-energie? Die (zowel ac als dc) laadt de thuisbatterij gewoon op, onder behoud van de Dalwaarde die van het energienet wordt getrokken. Uitgaande dat de meter direct achter de hoofdschakelaar zit. Mocht het vermogen van het net nog hoger zijn dan de Dalwaarde, dan regelt de thuisbatterij eerst het verbruik van het net terug. De dc PV-string regelt die ook nog terug als de piek te hoog wordt. Alleen de PV-ac kan die bij mij (micro omvormers APS) niet terug regelen, dus gaat gewoon het net op.
Bij bereiken van de onderste SOC waarde, die voor netbedrijf is ingesteld, stop deze functie en wordt alle energie van het net gehaald. De bovenzijde helaas nog niet bereikt (moet nog getest worden), maar de verwachting is dat er naar het net terug geleverd wordt.
Hoe wil ik het aanpakken: Mijn huishouden heeft een basis (300W), een WP (CV) (500W tot -1C), een WP-WTW (400W 19:30-23:00) en een auto (kan 1F/3F 1400W-11kW). De rest als eten koken, koffiezetter, vaatwasser, wasmachine, waterkoker, WP-SWW, enz. zie ik als pieken die verlaagd moeten worden. De vraag is alleen tot welke waarde? Nu zijn er 2 limieten bekend, maar daar kan je over twisten of je dat nodig vindt. De eerste is de gemiddelde waarde van 1500W waar de infrastructuur naar oudere woningen op is berekend. De andere is 2300W zodat je een 10A-1F woning met lantaarnpaal aansluiting zou kunnen voeden. De Piekwaarde maar eens begonnen op 1500W en dat gaat probleemloos. De thuisbatterij ontlaadt op de goede momenten en blijft voor de rest tussen de 0 en 40W dansen.
De Dalwaarde stond op 200W, echter die werd nooit bereikt. Dus de zon zorgde nog wel voor opladen, maar op een bewolkte dag was de thuisbatterij toch echt leeg. Want de basislast van het huis was al hoger dan de 200W. Dus er was nooit een mogelijkheid om bij te laden. Aangezien de WP-CV in deze periode 100% van de tijd loopt om en nabij het minimum. Is er een continue een verbruik van 700W. De WP-WTW draait ongeveer 4u. Dus 100W op 16uur. De verwachting is dat we met een Dalwaarde met 800W voldoende bijladen om de dag door te komen zonder zon. Blijven er nog 8 uren over om de thuisbatterij wat bij te laden, om de pieken op te vangen.
:strip_exif()/f/image/4kcRtvxiYayBMR4LGCEpwmY9.png?f=user_large)
Bij testen blijkt dat we iets tekort hebben in de winter en geen zon. Dus dan moet die naar 900W, (resolutie instelbaar is 0,1kW). Hoe deze moet zakken nav zonopbrengst, wordt misschien nog een mooie voor HA-automation. Het is wel zo dat het netto klopt, maar zoals eerder in het forum vernoemd, wil dit niet zeggen dat geen fase zwaarder belast kan worden. Door op een andere fase terug te leveren, is het netto geen piekwaarde overschrijding. Als je de zekeringen wil beschermen moet je de juiste waarde opgeven bij de installatie gegevens.
Dan de auto erbij. De gedachte is om met basisverbruik van 800W (basis+WP-CV) en instelling van 1800W als piekwaarde en de auto op 1800W (8A 1F), je door 800W uit de batterij te halen je zo’n 10uur de auto zou kunnen laden. De thuisbatterij wordt dan bij een dalwaarde wel weer opgevuld. Onderstaand plaatje laat zien dat AlphaEss niet op die manier geprogrammeerd is. Blijft gewoon op 800-900W hangen en vanaf dat punt suppleert die van vanuit de thuisbatterij bij. Ja, dan is de accu na 6 uur leeg en de auto niet vol. Deze lagere testwaarde was gebruikt als voorbereiding op een test met 2300W. De software werkt wel, maar dit vraagt een grotere batterij dan nodig.
Er moet dus nog wel een en ander verbetert worden aan de software willen we dit goed regelen voor wat kleinere thuisbatterijen. Denk niet dat AlphaEss op deze manier voet aan de grond krijgt in België. Hoe het in Nederland gaat uitpakken met onze variabele nettarieven is afwachten. Maar deze functie doet niet wat ik ervan zou verwachten om te helpen netcongestie te verminderen.
:strip_exif()/f/image/eRTQVfRu6YN1va8prwhO3ED6.png?f=user_large)
Zo ziet het er dan op de netmeter uit bij gescheiden fases (Pnetto is som van alles):
:strip_exif()/f/image/SnLARIYcyJ9klTaMsjOSwWNT.png?f=user_large)
Als je hier ziet hoe AlphaEss omgaat met terug leveren op andere fases om Pnetto te verlagen, kun je afvragen of dit in het stroom vectordiagram bij de netmeter, de faseongelijkheid juist verergert of verbeterd. Oftewel maken de netcongestie slechter (kort groen 3F) of beter?
:strip_exif()/f/image/uOw0YmI05F7pN5XUc47eExoU.png?f=user_large)
Eind van de dag kwam WP-SWW nog langs, resultaat veel meer verbruik dan de 2300W waar ik onder wilde blijven over de hele maand. Proef is dus duidelijk mislukt. Terwijl alle gemiddelden zeggen dat het moet kunnen.
Iemand al betere resultaten geboekt hiermee?
02-jan Voorlopige instelling hys=0,5, Piek=2300W, Dal=1400W. Nu lijkt er iets te gebeuren om te laden.
Zou je dan toch de dalwaarde - hysterese moeten toepassen? Maar dan klopt plaatje niet.
*Note:
- In de app wordt er gesproken van dalurenwaarde en in de website wordt Dalwaarde gebruikt.
- De menukeuze in de app blijft Engelstalig ook al staat die op Nederlands
- De menukeuze in de website heet: Piekverbruik en dieptepuntverbruik
- SMILE-G3-T10, Firmware: 30001.L82, EMS: V0.11.594C1, aangesloten met losse PV en NET-meter
[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 02-01-2026 09:22 . Reden: beetje alineas maken ]
:strip_exif()/f/image/1o0FvrSFStsSx8lN5j1evIjM.jpg?f=fotoalbum_large)