Mijn eerste "goede" voornemen ligt al in de vuilnisbak: Niet meer dan 2300W netto op de P1 meter gebruiken in januari.

AlphaEss uitwerken van peak and valley* keuze.
Nu de minimum en maximumwaarden dicht bij elkaar liggen en de thuisbatterij niet echt iets kan verdienen en alleen maar staat te verbruiken maar eens gaan kijken hoe de functie peak and valley filling werkt vanuit de AlphaEss zelf en of dit kan helpen bij het ondersteunen van home-assistent.
Dit vooral in het kader dat men met variabele nettarieven wil werken en mogelijk ook nog capaciteitstarieven (hoewel dat laatste alleen in België actief is voorlopig). Mochten er meer blokken voor verschillende nettarieven worden gedefinieerd, dan hebben we misschien meer tijdsvakken nodig.
De handleiding geeft niet meer dan wat formulierwaarden die je moet invullen, daarnaast zijn de woorden hoger/lager enz. vertaald. Daar klopt volgens mij de logica niet van, als iets lager is dan de onderste waarde, moet het systeem niet 0 zijn maar actief worden….:
https://7418182.fs1.hubsp...voor%20Eindgebruikers.pdf
Op de website van de commerciële batterijsystemen staat wel een uitleg met vooral een plaatje:
https://www.alphaess.com/...gy-storage-systems--bess-
Om hier nu echter iets van te maken, ten opzichte van de waarden, is dit best uitdagend. Vragen als mogen de tijden overlappen, hysterese is volgens wikipedia om 1 waarde. Hoe kan je dan 1 hysterese hebben en twee basiswaarden?
In het plaatje is “load peak” de piekwaarde en “load valley”, de dalwaarde. Alleen dan hebben we 2x delta. Is dat dan de helft van de hysterese of is dit dan de volledige hysterese. Zover ik heb kunnen zien bij mijn metingen, is het de helft van de hysterese toch zeker aan de bovenkant. De onderkant lijkt wat minder te zijn. Er is nog een reden waarom ik verwacht dat het de helft is. De laagste waarde die je kunt invullen is 0,5kW. Daarnaast moeten de Piekwaarde en de Dalwaarde minimaal 0,6 uit elkaar liggen. Als je de volledige waarde van hysterese aan beide zijden zou toestaan krijg je een overlap, waardoor er geen eenduidige oplossing meer is. Vandaar mijn voorlopige conclusie dat de helft van hysterese is, in het plaatje, de aangegeven delta.
Wat doet het dan met zonne-energie? Die (zowel ac als dc) laadt de thuisbatterij gewoon op, onder behoud van de Dalwaarde die van het energienet wordt getrokken. Uitgaande dat de meter direct achter de hoofdschakelaar zit. Mocht het vermogen van het net nog hoger zijn dan de Dalwaarde, dan regelt de thuisbatterij eerst het verbruik van het net terug. De dc PV-string regelt die ook nog terug als de piek te hoog wordt. Alleen de PV-ac kan die bij mij (micro omvormers APS) niet terug regelen, dus gaat gewoon het net op.
Bij bereiken van de onderste SOC waarde, die voor netbedrijf is ingesteld, stop deze functie en wordt alle energie van het net gehaald. De bovenzijde helaas nog niet bereikt (moet nog getest worden), maar de verwachting is dat er naar het net terug geleverd wordt.
Hoe wil ik het aanpakken: Mijn huishouden heeft een basis (300W), een WP (CV) (500W tot -1C), een WP-WTW (400W 19:30-23:00) en een auto (kan 1F/3F 1400W-11kW). De rest als eten koken, koffiezetter, vaatwasser, wasmachine, waterkoker, WP-SWW, enz. zie ik als pieken die verlaagd moeten worden. De vraag is alleen tot welke waarde? Nu zijn er 2 limieten bekend, maar daar kan je over twisten of je dat nodig vindt. De eerste is de gemiddelde waarde van 1500W waar de infrastructuur naar oudere woningen op is berekend. De andere is 2300W zodat je een 10A-1F woning met lantaarnpaal aansluiting zou kunnen voeden. De Piekwaarde maar eens begonnen op 1500W en dat gaat probleemloos. De thuisbatterij ontlaadt op de goede momenten en blijft voor de rest tussen de 0 en 40W dansen.
De Dalwaarde stond op 200W, echter die werd nooit bereikt. Dus de zon zorgde nog wel voor opladen, maar op een bewolkte dag was de thuisbatterij toch echt leeg. Want de basislast van het huis was al hoger dan de 200W. Dus er was nooit een mogelijkheid om bij te laden. Aangezien de WP-CV in deze periode 100% van de tijd loopt om en nabij het minimum. Is er een continue een verbruik van 700W. De WP-WTW draait ongeveer 4u. Dus 100W op 16uur. De verwachting is dat we met een Dalwaarde met 800W voldoende bijladen om de dag door te komen zonder zon. Blijven er nog 8 uren over om de thuisbatterij wat bij te laden, om de pieken op te vangen.
Bij testen blijkt dat we iets tekort hebben in de winter en geen zon. Dus dan moet die naar 900W, (resolutie instelbaar is 0,1kW). Hoe deze moet zakken nav zonopbrengst, wordt misschien nog een mooie voor HA-automation. Het is wel zo dat het netto klopt, maar zoals eerder in het forum vernoemd, wil dit niet zeggen dat geen fase zwaarder belast kan worden. Door op een andere fase terug te leveren, is het netto geen piekwaarde overschrijding. Als je de zekeringen wil beschermen moet je de juiste waarde opgeven bij de installatie gegevens.
Dan de auto erbij. De gedachte is om met basisverbruik van 800W (basis+WP-CV) en instelling van 1800W als piekwaarde en de auto op 1800W (8A 1F), je door 800W uit de batterij te halen je zo’n 10uur de auto zou kunnen laden. De thuisbatterij wordt dan bij een dalwaarde wel weer opgevuld. Onderstaand plaatje laat zien dat AlphaEss niet op die manier geprogrammeerd is. Blijft gewoon op 800-900W hangen en vanaf dat punt suppleert die van vanuit de thuisbatterij bij. Ja, dan is de accu na 6 uur leeg en de auto niet vol. Deze lagere testwaarde was gebruikt als voorbereiding op een test met 2300W. De software werkt wel, maar dit vraagt een grotere batterij dan nodig.
Er moet dus nog wel een en ander verbetert worden aan de software willen we dit goed regelen voor wat kleinere thuisbatterijen. Denk niet dat AlphaEss op deze manier voet aan de grond krijgt in België. Hoe het in Nederland gaat uitpakken met onze variabele nettarieven is afwachten. Maar deze functie doet niet wat ik ervan zou verwachten om te helpen netcongestie te verminderen.
Zo ziet het er dan op de netmeter uit bij gescheiden fases (Pnetto is som van alles):
Als je hier ziet hoe AlphaEss omgaat met terug leveren op andere fases om Pnetto te verlagen, kun je afvragen of dit in het stroom vectordiagram bij de netmeter, de faseongelijkheid juist verergert of verbeterd. Oftewel maken de netcongestie slechter (kort groen 3F) of beter?
Eind van de dag kwam WP-SWW nog langs, resultaat veel meer verbruik dan de 2300W waar ik onder wilde blijven over de hele maand. Proef is dus duidelijk mislukt. Terwijl alle gemiddelden zeggen dat het moet kunnen.
Iemand al betere resultaten geboekt hiermee?
02-jan Voorlopige instelling hys=0,5, Piek=2300W, Dal=1400W. Nu lijkt er iets te gebeuren om te laden.
Zou je dan toch de dalwaarde - hysterese moeten toepassen? Maar dan klopt plaatje niet.
*Note:
- In de app wordt er gesproken van dalurenwaarde en in de website wordt Dalwaarde gebruikt.
- De menukeuze in de app blijft Engelstalig ook al staat die op Nederlands
- De menukeuze in de website heet: Piekverbruik en dieptepuntverbruik
- SMILE-G3-T10, Firmware: 30001.L82, EMS: V0.11.594C1, aangesloten met losse PV en NET-meter
[
Voor 7% gewijzigd door
Dapdodo op 02-01-2026 09:22
. Reden: beetje alineas maken ]