Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:16
De t20 kan toch gewoon op 15kw worden ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvoM
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 11:06
Sinds maart een 30kW AlphaESS met 10kW inverter staan. Eerst met Frank, na tegenvallend resultaat nu met Next en redelijk tevreden over onbalans resultaat. Zelfconsumptie ondersteund Next (nog) niet. Daar stuurt Homey icm HA een en ander aan.

Ik heb echter gedoe met de laadpaal (Zappi). Deze wordt door AlphaESS als reguliere verbruiker gezien. Bij snelladen trekt ie dus de hele accu in no time leeg. Ook kan er niet geautomatiseerd de keuze worden gemaakt wat er met overtollige PV productie moet gebeuren (accu, laadpaal of naar grid). Zijn er gebruikers die in een zelfde plaatje de boel beter geoptimaliseerd krijgen en hoe? Tips welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:30
yvoM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:36:
Sinds maart een 30kW AlphaESS met 10kW inverter staan. Eerst met Frank, na tegenvallend resultaat nu met Next en redelijk tevreden over onbalans resultaat. Zelfconsumptie ondersteund Next (nog) niet. Daar stuurt Homey icm HA een en ander aan.

Ik heb echter gedoe met de laadpaal (Zappi). Deze wordt door AlphaESS als reguliere verbruiker gezien. Bij snelladen trekt ie dus de hele accu in no time leeg. Ook kan er niet geautomatiseerd de keuze worden gemaakt wat er met overtollige PV productie moet gebeuren (accu, laadpaal of naar grid). Zijn er gebruikers die in een zelfde plaatje de boel beter geoptimaliseerd krijgen en hoe? Tips welkom! :)
Heb op de laadpaal na dezelfde configuratie. Ipv Zappi heb ik een Alfen laadpaal die eigenlijk niet smart wordt ondersteund door AlphaESS.
Laadpaal wordt gewoon als verbruiks punt gezien.
Als ik laad dan probeer ik het nu te doen op momenten dat het zonnig is. Nog niet geautomatiseerd. Bijvoorbeeld: 7kWh komt uit mijn PV-dek en het resterend deel komt uit de batterij met een max van 11kWh op de laadpaal. Meestal rond de 10kWh.
heb nog een standaard e-contract van 1 jaar bij Greenchoice. Geen smart instelling van een dynamisch contract of handelen op de onbalansmarkt. Wel een winst van nu al €200 in 20dgn tijd. Batterij loopt leeg met zo'n 3 tot 4 kWh/uur of meer als de zon minder opbrengt. 1 keer tot nu toe gehad dat de batterij nog op 5% stond, hierdoor een half uurtje stroom uit het net getrokken. Kleine 6kWh.
Per 1 augustus ga ik over naar een dynamischTibber contract. Ben benieuwd hoe dat gaat! 8)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:37
Wimhaw schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Heb op de laadpaal na dezelfde configuratie. Ipv Zappi heb ik een Alfen laadpaal die eigenlijk niet smart wordt ondersteund door AlphaESS.
Laadpaal wordt gewoon als verbruiks punt gezien.
Als ik laad dan probeer ik het nu te doen op momenten dat het zonnig is. Nog niet geautomatiseerd. Bijvoorbeeld: 7kWh komt uit mijn PV-dek en het resterend deel komt uit de batterij met een max van 11kWh op de laadpaal. Meestal rond de 10kWh.
heb nog een standaard e-contract van 1 jaar bij Greenchoice. Geen smart instelling van een dynamisch contract of handelen op de onbalansmarkt. Wel een winst van nu al €200 in 20dgn tijd. Batterij loopt leeg met zo'n 3 tot 4 kWh/uur of meer als de zon minder opbrengt. 1 keer tot nu toe gehad dat de batterij nog op 5% stond, hierdoor een half uurtje stroom uit het net getrokken. Kleine 6kWh.
Per 1 augustus ga ik over naar een dynamischTibber contract. Ben benieuwd hoe dat gaat! 8)
Mijn huis wordt eind oktober opgeleverd en ik laat daar dan het volgende plaatsen: AlphaESS SMILE G3-T10 11,4kWh, 3 strings PV panelen op ingebouwde omvormer, een Backupbox plus, een Zaptec Go 2 laadpaal (i.v.m. het snelle schakelen tussen 1 en 3 fasen)

Ik heb alvast EVCC (https://evcc.io/en/) draaien in een docker om het geheel slim aan te gaan sturen op basis van energieprijzen, eigen consumptie, batterij soc, soc van de auto en PV panelen productie (en vele andere variabelen, zie onder 'features' https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-charging). Deze software heeft ook nog eens ondersteuning om mijn warmtepomp slim aan te sturen zodat daar de overtollige energie in opgeslagen kan worden.
Ik heb nog geen ervaring ermee, maar het ziet er echt heel veel belovend uit. En dat voor een bijdrage in de open source ontwikkeling van maar 2$ per maand.
Wellicht is dat voor jullie ook wel een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
WoBoW schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:22:
[...]

Mijn huis wordt eind oktober opgeleverd en ik laat daar dan het volgende plaatsen: AlphaESS SMILE G3-T10 11,4kWh, 3 strings PV panelen op ingebouwde omvormer, een Backupbox plus, een Zaptec Go 2 laadpaal (i.v.m. het snelle schakelen tussen 1 en 3 fasen)

Ik heb alvast EVCC (https://evcc.io/en/) draaien in een docker om het geheel slim aan te gaan sturen op basis van energieprijzen, eigen consumptie, batterij soc, soc van de auto en PV panelen productie (en vele andere variabelen, zie onder 'features' https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-charging). Deze software heeft ook nog eens ondersteuning om mijn warmtepomp slim aan te sturen zodat daar de overtollige energie in opgeslagen kan worden.
Ik heb nog geen ervaring ermee, maar het ziet er echt heel veel belovend uit. En dat voor een bijdrage in de open source ontwikkeling van maar 2$ per maand.
Wellicht is dat voor jullie ook wel een oplossing?
Zou best wel iets op dat gebied willlen doen, maar voor mij is het allemaal abracadabra hoe ik alles aangestuurd kan krijgen. Ben geen programmeur en ook geen E-technicus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is er eigenlijk een manier om te zien hoeveel cycli er al gebruikt is door de Alpha?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:13
yvoM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:36:

Zelfde opzet, ALPHAESS lader. Zelfde problemen. Daar bovenop vaak fouten in de lader/auto (die direct op de batterij gekoppeld is). Geen oplossing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
@Danzare, Misschien om te overwegen om de lader los te koppelen van de batterij.
Neem aan dat de laadpaal direct op de omvormer is aangesloten en niet op je batterij..
Heb je dit probleem al aangekaart bij je leverancier of aan AlphaESS en zo ja wat was hun reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:00
@Danzare, @Wimhaw , @yvoM , @WoBoW :
Sinds gisteren een 15kWh met T10, backup plus en EVC11T laadpaal alles van AlphaEss.
Ook bij mij ging het niet goed:
- BB plus en RS485(PV+GRID-meter) aangesloten op T10. Als we STEDIN voeding eraf deden, ging na 10 sec. de hele batterij uit. Resultaat geen spanning meer, nergens niet.
- Alleen BB plus en geen GRID+PV-meter aangesloten: Noodvoeding schakelt in en blijft op spanning. Maar omdat de autolader zoals op tekening staat voor de BB-plus zit, wordt deze niet gemeten bij het laden van de auto en is er dus geen loadbalancing met de auto. Ondanks dat de auto wel zit aangesloten met datakabel op de T10. En de afgenomen kW vermeld staan in de app.
- Alleen grid, maar voedingen lopen wel over BB-plus (en deze niet op RS485 aangesloten), klapt na 5 sec. de batterij uit en hele huis weer spanningsloos.
De laatste herhaald met alleen de groep van de router actief. Ivm eventuele aardfout, maar probleem hetzelfde.
- Voorstel van installateur om dan de auto ook achter de omvormer te zetten afgewezen ivm niet met 11kW kunnen laden achter de T10 omvormer. Dan kom ik niet verder dan 6kW oid.
- Modbus nog niet aan gekregen, voorlopige conclusie kan dat niet vanuit installer app op mobiel.
- Laadpaal alleen met windows PC kunnen koppelen en niet met installer app.
- Voor wat telt: Zonnepanelen zijn van APS en zitten AC gekoppeld op de BB-plus.

Nog zoekende in alle informatie hoe het nu moet. Het forum is nog maar 10 pagina's dus moet nog wel lukken om dat door te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 23-07-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Heeft er al iemand van jullie een noodstop EPO (emergency power shutdown) op de AUX poort geinstalleerd?
Op welke pennen (4 DIneg, 5 DIpos, 6gnd) en hoe stel je die in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Wimhaw schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:02:
@Danzare, Misschien om te overwegen om de lader los te koppelen van de batterij.
Neem aan dat de laadpaal direct op de omvormer is aangesloten en niet op je batterij..
Heb je dit probleem al aangekaart bij je leverancier of aan AlphaESS en zo ja wat was hun reactie?
Beetje dubbel, zonder onbalansmarkt en aansturing vanuit een energiemaatschappij ga ik er van uit dat ze goed samenwerken. Ee vraag is of dat bij loskoppelen van de omvormer ook nog goed werkt. Moet het nog een keer testen zonder aansturing van FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Dapdodo schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:20:
Heeft er al iemand van jullie een noodstop EPO (emergency power shutdown) op de AUX poort geinstalleerd?
Op welke pennen (4 DIneg, 5 DIpos, 6gnd) en hoe stel je die in?
Emergency Power Off is alleen beschikbaar in Polen en Tsjechie. Dat wordt hem dus niet.
Modbus ziet er veelbelovend uit met de TS als hulp
Nu nog die autolader in orde krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
nadeel vqn backup box: jouw wijk heeft stromstoring. ipv door te gaan met waar je mee bezig ben, ga je checken of je echt offgrid bent en gaat dan door de wijk lopen om te zien of er echt storing is....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:29
Ik weet dat er apart topic over energieleveranciers is, maar ik vraag me toch af; welke gebruiken de meesten van jullie? 😀 Ik zit zelf bij Tibber, maar die ondersteunen AlphaESS niet direct nog. Frank wil ik vermijden ivm terugleververgoeding. Welke leveranciers ondersteunen AlphaESS veder nog? 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
@tcviper Kijk even op de site van AlphaESS daar staan ze netjes vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Wimhaw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:14:
@tcviper Kijk even op de site van AlphaESS daar staan ze netjes vermeld.
Staat ergens onderaan inderdaad. Thanks.
Zegt alleen nog niks over welke goed zijn en beste integratie hebben.
Jabba bijv kost 9,- per maand en werkt naast energieleverancier, Hegg zegt mij niks en Frank heeft terugleverkosten. Zou willen dat Tibber integratie gaat fixen met Alpha 😀 Of dat je met een tool of service het ding kan laten optimaliseren.

[ Voor 55% gewijzigd door tcviper op 28-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
tcviper schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Staat ergens onderaan inderdaad. Thanks.
Zegt alleen nog niks over welke goed zijn en beste integratie hebben.
Jabba bijv kost 9,- per maand en werkt naast energieleverancier, Hegg zegt mij niks en Frank heeft terugleverkosten. Zou willen dat Tibber integratie gaat fixen met Alpha 😀 Of dat je met een tool of service het ding kan laten optimaliseren.
Zou mooi zijn dat ze inderdaad Tibber integratie krijgen, want die heb ik ook net afgesloten. Per 1-8 ga ik over.
Mij gaat het niet zo zeer om het handelen op de onbalance markt. Heb behoorlijk wat WP liggen op mijn dak en icm met PV wil ik zoveel mogelijk eigen PV energie gebruiken om auto op te laden en viir eigen verbruik. Krijg per oplaad kWh in auto €0,32 vergoeding via de leasemaatschappij terug. Dus efficiënt opladen in auto levert meer terug dan welke andere wijze dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Wimhaw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Zou mooi zijn dat ze inderdaad Tibber integratie krijgen, want die heb ik ook net afgesloten. Per 1-8 ga ik over.
Mij gaat het niet zo zeer om het handelen op de onbalance markt. Heb behoorlijk wat WP liggen op mijn dak en icm met PV wil ik zoveel mogelijk eigen PV energie gebruiken om auto op te laden en viir eigen verbruik. Krijg per oplaad kWh in auto €0,32 vergoeding via de leasemaatschappij terug. Dus efficiënt opladen in auto levert meer terug dan welke andere wijze dan ook.
Klopt en voor nu is Tibber ook prima, alleen als straks het punt komt dat die saldering vervalt, is het wel handig de panelen uit te schakelen automatisch 😀 Maar we wachten het af haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Heeft iemand al eens de modbus adressen gevonden, die het vermogen dat de EV-lader pakt, weergeeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 17:13
kmf schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:07:
even een paar belangrijke referentie (voor mijzelf later)
https://projects.hillview...odbusDispatchFunction.pdf

De AlphaESS-systemen ondersteunen verschillende dispatch-modi die bepalen hoe de batterij wordt geladen en ontladen. Deze modi zijn bedoeld om het energiebeheer te optimaliseren op basis van verschillende scenario's en gebruikersbehoeften. Een overzicht van de beschikbare dispatch-modi en hun verschillen:

Overzicht van Dispatch-Modi

Alleen PV-lading (Mode 1)
In deze modus wordt de batterij uitsluitend opgeladen met overtollige energie van de zonnepanelen (PV). De batterij ontlaadt niet, en eventuele overtollige PV-energie die niet in de batterij past, wordt teruggeleverd aan het net.
State of Charge (SOC) Controle (Mode 2)
Deze modus stelt een doel-SOC in. De batterij laadt of ontlaadt totdat het ingestelde SOC-niveau is bereikt, waarna het laden of ontladen stopt. Dit is handig om de batterij binnen een bepaald laadbereik te houden.
Load Following (Mode 3)
In deze modus volgt het systeem het energieverbruik van de woning. De batterij laadt op met overtollige PV-energie en ontlaadt om het verbruik te ondersteunen wanneer de PV-productie onvoldoende is.
Maximaliseer Uitvoer (Mode 4)
Als de huidige PV-productie niet voldoet aan de vereiste AC-uitgangsvermogen van de omvormer, zal de batterij ook ontladen om aan de vraag te voldoen.
Normale Modus (Mode 5)
Deze modus lijkt op Load Following, maar met beperkingen op de laad- en ontlaadsnelheden van de batterij, zoals ingesteld in specifieke registers. De batterij laadt en ontlaadt automatisch binnen deze grenzen.
Optimaliseer Verbruik (Mode 6)
De batterij wordt primair opgeladen met PV-energie. Als de PV-productie onvoldoende is om de batterij maximaal op te laden, wordt aanvullende energie uit het net gehaald om de batterij verder op te laden.
Maximaliseer Verbruik (Mode 7)
In deze modus wordt de batterij uitsluitend opgeladen met energie uit het net, ongeacht de PV-productie. Dit kan nuttig zijn tijdens daluren met lage elektriciteitstarieven.
Geen Batterijlading (Mode 19)
Deze modus is bedoeld voor specifieke EMS-versies en voorkomt dat de batterij wordt opgeladen. Het systeem werkt in zelfverbruikmodus, waarbij de laadkracht niet de ingestelde limiet overschrijdt.

Belangrijke Overwegingen

SOC-instellingen: De SOC-doelwaarden zijn alleen van toepassing in Mode 2. In andere modi worden deze instellingen genegeerd.

Even een voorbeeld van hoe de webapp van de alpha uit ziet en wat de commandomogelijkheden zijn (deze werken niet als je accu onder beheer is van een energieleverancier voor onbalanshandel)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

en dit is als je je home assistant kopeling via modbus voor elkaar heb:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor degne met een Alpha die geen modbus via lan ondersteund kan je ook zelf een aparaatje maken die de modbus direct aanspreekt: https://github.com/dxoverdy/Alpha2MQTT
Goedenavond, nieuwe gebruiker hier met een 19KW G3 systeem met een T10 en al een weekje aan het stoeien met de batterij, maar ik vraag me af waar ik die dispacth modi kan wijzigen waar hierboven over gesproken wordt.
Ik gebruik de app en de cloudomgeving trouwens geen HA integratie nog verder.

Misschien begrijp ik het niet maar volgens mij heb ik dat niet, of ik mis ergens een handleding ;)

Als iemand me in de goede richting zou kunnen duwen graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

kmf schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:29:
Is er eigenlijk een manier om te zien hoeveel cycli er al gebruikt is door de Alpha?
Ik kan het niet vinden in de app of op de site.
Wel kun je het denk ik berekenen, door de "since installation" optie te bekijken.
Ik heb een 22kW accu, dus ik zit inmiddels op 114 cycli (2520 / 22) sinds de installatie medio feb. Noot: we zijn er pas 8 weken terug ingetrokken, dus de getallen zijn wat vertekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AHSyrUAEOsw8HLz1AJmKbO7X_w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VDYZV0dbuu3dTWu54pdw5A4c.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 20:59
Is er hier iemand die zich eens heeft verdiept in het eigen energieverbruik van de alphaess batterij(en)?

Ter vergelijking lees ik dat een Sigenstor batterij van Sigenergy iets van 100 tot 125W verbruikt wat dus extra rustverbruik geeft van 3kWh per dag. Ik ben benieuwd naar praktijk info van de alphaess batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:26
Pietertje 085 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Goedenavond, nieuwe gebruiker hier met een 19KW G3 systeem met een T10 en al een weekje aan het stoeien met de batterij, maar ik vraag me af waar ik die dispacth modi kan wijzigen waar hierboven over gesproken wordt.
Ik gebruik de app en de cloudomgeving trouwens geen HA integratie nog verder.

Misschien begrijp ik het niet maar volgens mij heb ik dat niet, of ik mis ergens een handleding ;)

Als iemand me in de goede richting zou kunnen duwen graag!
De dispatch modi kun je wijzigen door aansturing op de modbus met bijvoorbeeld Home Assistant. Op Hillview staat een behoorlijk goede handleiding hoe je dat moet inrichten. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het zeer goed werkt. Je kunt de code aanvullen/wijzigen om het meer op je eigen situatie af te stemmen.

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 17:13
TetraPilotomie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

De dispatch modi kun je wijzigen door aansturing op de modbus met bijvoorbeeld Home Assistant. Op Hillview staat een behoorlijk goede handleiding hoe je dat moet inrichten. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het zeer goed werkt. Je kunt de code aanvullen/wijzigen om het meer op je eigen situatie af te stemmen.
Dank voor je reactie, ik dacht het al maar had er natuurlijk strak overheen gelezen een keer of 4 |:( in de TS.
Ik ga daar eens verder kijken iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-09 08:09
@TetraPilotomie @Pietertje 085 just FYI, I've started posting update details about my integration in the official AlphaESS Group on Facebook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
Seroendeng schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:12:
Is er hier iemand die zich eens heeft verdiept in het eigen energieverbruik van de alphaess batterij(en)?

Ter vergelijking lees ik dat een Sigenstor batterij van Sigenergy iets van 100 tot 125W verbruikt wat dus extra rustverbruik geeft van 3kWh per dag. Ik ben benieuwd naar praktijk info van de alphaess batterijen.
In de nacht heb ik een verlies over de inverter van 50-70W, maar dat is bij een House-load van 100-150W. De batterij staat nooit Idle omdat we NOM draaien. Wel leveren we naar Grid vanaf PV als de batterij vol is en naar grid bij hoge EPEX uit de batterij. In dat laatste geval zijn de verliezen in de inverter (bij 5KW) 7à9%. De laadverliezen vanuit PV weet ik niet, deze is DC gekoppeld. De RTE zou zo'n 85% moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGc92019
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-09 12:31
Ik ben mij voor onze nieuwbouwwoning aan het oriënteren voor een 3 fase Alphaess thuisaccu: G3 T10 met 19 kWh. Zonnepanelen leggen doe ik zelf en de accu laat ik doen. Ik ga rond de 40 panelen leggen van 450 WP verdeeld over 3 strings, dc aangesloten op de Alphaess. Doel is zoveel mogelijk maanden van het jaar nul op de meter. (handelen in stroom etc. is geen doel)

Kan ik de Alphaess bij negatieve prijzen op een dynamisch contract zelf instellen, via de Alphaess app (andere vormen van aansluiting ben ik niet in thuis)? Dat de accu wordt geladen en het huis wordt voorzien maar dat er op dat moment niet aan het net wordt geleverd? Of ben ik daar een energiemaatschappij voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
LGc92019 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:48:
Ik ben mij voor onze nieuwbouwwoning aan het oriënteren voor een 3 fase Alphaess thuisaccu: G3 T10 met 19 kWh. Zonnepanelen leggen doe ik zelf en de accu laat ik doen. Ik ga rond de 40 panelen leggen van 450 WP verdeeld over 3 strings, dc aangesloten op de Alphaess. Doel is zoveel mogelijk maanden van het jaar nul op de meter. (handelen in stroom etc. is geen doel)

Kan ik de Alphaess bij negatieve prijzen op een dynamisch contract zelf instellen, via de Alphaess app (andere vormen van aansluiting ben ik niet in thuis)? Dat de accu wordt geladen en het huis wordt voorzien maar dat er op dat moment niet aan het net wordt geleverd? Of ben ik daar een energiemaatschappij voor nodig?
Met zoveel opwek heb je meer contrôle nodig dan de AlphaESS app biedt. Je hebt dan (bijv) Home Assistant nodig om via de zgn. Modbus zelf te sturen. Je kunt dan bijv. de zonnepanelen uitschakelen bij negatieve tarieven, bij hogere EPEX prijzen naar grid leveren zonder te laden, laden bij lage EPEX, ontladen bij hoge EPEX etc.
Heb je goed nagedacht over de capaciteit van de batterij? Je hebt feitelijk maar 60à70 % effectief beschikbaar van de 20KWh. Bij jouw opwek zou ik voor een hogere capaciteit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
@TetraPilotomie hey, you are saying "switch off the solar panels" - did you find a way to do this via Modbus? I couldn't so I'm using a Shelly to trigger the fireman switch to disconnect them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
SaaX schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:53:
@TetraPilotomie hey, you are saying "switch off the solar panels" - did you find a way to do this via Modbus? I couldn't so I'm using a Shelly to trigger the fireman switch to disconnect them.
- For blocking PV to grid: dispatch mode 2, power 0 => set dispatch SOC higher as current SOC. When you set dispatch SOC < SOC, the PV goes to grid only.
- For max consumption from grid, blocking PV: dispatch mode 7

Disclaimer: for DC coupled PV-Battery only.

[ Voor 10% gewijzigd door TetraPilotomie op 13-08-2025 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaaX
thank you, I haven't tried mode 7 yet - I'll check it later today.

update: yeah, that did the tick, thanks again ;)

[ Voor 33% gewijzigd door SaaX op 13-08-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
@TetraPilotomie since your tip about mode 7 was so successful: do you by any chance have some information about the other modes?

Mode 2, 19 and (now) 7 I understand, but 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9 and 10 are not well documented at all, also Para7 and Para8 are not exactly self-explaining.

Any help would be really appreciated ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ijaWbRKqPiFam1QenTKj5aoPVA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5Uv1BQVr09HUkBnbLs3X4sDj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
SaaX schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:12:
@TetraPilotomie since your tip about mode 7 was so successful: do you by any chance have some information about the other modes?

Mode 2, 19 and (now) 7 I understand, but 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9 and 10 are not well documented at all, also Para7 and Para8 are not exactly self-explaining.

Any help would be really appreciated ;)

[Afbeelding]
This list is fairly accurate:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uVdO69c2hfvVh6MdM3Sw-tjZuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FshGhcPuyMRWxzz4Du7qlJyg.jpg?f=fotoalbum_large

In Home Assistant i have on my dashboard all variables available, after setting them i start trigger an automation.
This way i've played around with the modbus settings.
Mode 3 & 5 are the same, PV charges & battery provides load.
Mode 19 doesn't work with my system
Mode 2 for charge/discharge and blocking PV
Mode 4 & 6: don't need it (till now)
Mode 1: don't use it, instead i use mode 5

Turning PV off using parameter 8 is an interesting one: do you have any idea how to adres that parameter in HA?

Fyi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zip6W4kO_2uFkkoJ9jGpZtsHbSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqoiBD7qnVx9mY1sz8f7icxF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door TetraPilotomie op 13-08-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
thanks for all that information, I'll have to look into that. I'm also in the process of making all dispatch parameters available on the dashboard to simplify testing ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjNpmRmRQd8IGo0CugdfE5RP90k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vYRFSX7QBwly5ESD7FOYgMwl.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaaX
you can find the latest version of the Modbus parameter list on my website:
https://projects.hillview...RegisterParameterList.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
SaaX schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:20:
you can find the latest version of the Modbus parameter list on my website:
https://projects.hillview...RegisterParameterList.pdf
I know, i used it and adjusted it for my needs. Your coding helped me to understand my system. Whenever someone needs help with the system, i refer to you and the Hillviewlodge as a starting point. I, and the community owe you a lot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaaX
Thank you very much for your kind words <3

I've just reworked all dispatch related automations, added all modes, made the switches interact with each other (now that I have finally learnt more about how to do things right, lol). I'll also add some explanations about the modes to my website - at least the bits we know so far. So hopefully people will start "playing" around with all modes and find out more details about how they work...

I'll test my changes for a day or so first, before updating the website.

• TetraPilotomie
SaaX schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:36:

I've just reworked all dispatch related automations, added all modes, made the switches interact with each other (now that I have finally learnt more about how to do things right, lol). I'll also add some explanations about the modes to my website - at least the bits we know so far. So hopefully people will start "playing" around with all modes and find out more details about how they work...

I'll test my changes for a day or so first, before updating the website.
I'm looking forward to test your reworked automation😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaaX
TetraPilotomie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

I'm looking forward to test your reworked automation😃
I think I've done enough testing, all on the website now - man, that was a lot of hassle, I have to admit that I do hate YAML!

• TetraPilotomie
SaaX schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

I think I've done enough testing, all on the website now - man, that was a lot of hassle, I have to admit that I do hate YAML!
I'm ancient, C++ and Basic. YAML is easy to understand, but i don't put enough effort in it.

• SaaX
I'm ancient too and yeah, YAML isn't hard, but it's pretty rubbish as a "programming" language. The "code" is just soooo damn long, a simple if/then/else is like a chapter in a book. I'm just not falling in love with it... yet... 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
@TetraPilotomie hiya - again ;)

I am still trying to understand Mode 3 and 5 - I'm starting to feel stupid. You said "Mode 3 & 5 are the same, PV charges & battery provides load.". Is this just like the default operation and how does setting Para2 (Battery power limit(W)) affect this?

I'm sorry for asking again...

Edit: from observation I think Para2 is prefix (+/-) independent in this mode and the value just limits the battery power in either direction, charging/discharging. Is that correct?

[ Voor 22% gewijzigd door SaaX op 18-08-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-08 15:45
een aanvanger vraag:
- ik wil in de basis dat mijnbatterij op zelfconsumptie draait
- de PV stroom die ik niet direct verbruik in de batterij wordt gestopt
- tijdens de goedkopere uren overdag van 12.00-17.00 mag mijn batterij het net gebruiken om de batterij te laden tot 80%
- in de nacht heb ik ook nog een blok om eventueel van het net te laden to 50%

is de volgende instelling dan correct:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9Wtt-8-GMV2fgg0ttJUBDKGtvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SNTQiIaSomCaHt9sRrkrleBU.png?f=fotoalbum_large

ik vraag het omdat ik rond 19.30 nu dit gedrag waarneem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18UV22P8MhF79qwbXOAlWVF9vKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLRDy8IWfORUHO1XesLI1lZv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door jvs1 op 18-08-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
SaaX schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:03:
@TetraPilotomie hiya - again ;)

I am still trying to understand Mode 3 and 5 - I'm starting to feel stupid. You said "Mode 3 & 5 are the same, PV charges & battery provides load.". Is this just like the default operation and how does setting Para2 (Battery power limit(W)) affect this?

Edit: from observation I think Para2 is prefix (+/-) independent in this mode and the value just limits the battery power in either direction, charging/discharging. Is that correct?
Hi Saax!,

Don't mind you asking, i've discovered a lot about AlphaESS thanks to your coding.

Mode 2 is used for 4 states:
Standard in all 4: time and Dispatch SOC.
- Loading: give a negative number to Power(Subtracted from offset 32000 in YAML) in Watts
- Discharging: give a positive number to Power (Added to offset 32000 in YAML) in Watts
- PV to Grid & Load: Power 0 (offset 32000 in YAML), SOC at 0
- PV off: Power 0, SOC higher dan Battery SOC

In default operation the mode falls back to 0, system in Self Consumption mode.

Mode 1, 3 or 5: (It's confusing: mode 1 is the same as 3 & 5)
Give time.
Power is the limit for PV to load - rest goes to Grid. Power can be added OR subtracted from offset 32000 in YAML.
SOC is not used.

Mode 4: give time and desired SOC.
Power is the desired output from the inverter provided by PV and supplemented with Battery discharge. Power added to offset 32000 in YAML. (Un)fortunately: mode 2 does the exact same thing, at least with DC-coupled PV.

Mode 6: give time and desired SOC.
Power is the desired Load for the battery provided by PV and supplemented with Grid-power. Power subtracted from offset 32000 in YAML. And again: mode 2 does the exact same thing, at least with DC-coupled PV.

This is why i only use modes 2, 5 and occasionally 7. This does the job.
Mode 2 for Load, Discharge, PV to grid & PV off
Mode 5 for Self Consumption (& at the same time loading from PV)
Mode 7 for max Power from grid & PV off. (When tariffs fár below zero)

[ Voor 9% gewijzigd door TetraPilotomie op 18-08-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
jvs1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:08:
een aanvanger vraag:
- ik wil in de basis dat mijnbatterij op zelfconsumptie draait
- de PV stroom die ik niet direct verbruik in de batterij wordt gestopt
- tijdens de goedkopere uren overdag van 12.00-17.00 mag mijn batterij het net gebruiken om de batterij te laden tot 80%
- in de nacht heb ik ook nog een blok om eventueel van het net te laden to 50%
Je batterij staat op de hele dag ontladen. Wsl denk jij dat daar Zelfconsumptie mee wordt bedoeld?
Zolang je NIET laadt of ontlaadt dan staat de batterij op zelfconsumptie. Haal dus het vinkje weg bij ontladen. Als het goed is, is je batterij nu érg leeg (SOC 4%), laadt hem in ieder geval bij tot zo'n 25%.

[ Voor 15% gewijzigd door TetraPilotomie op 18-08-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
TetraPilotomie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Je batterij staat op de hele dag ontladen. Wsl denk jij dat daar Zelfconsumptie mee wordt bedoeld?
Zolang je NIET laadt of ontlaadt dan staat de batterij op zelfconsumptie.
Ja precies zo lees ik de (vertaalde) comment, dit is dus niet zelfconsumptie en ik meende al een keer gelezen te hebben dat de standaard modus zelfconsumptie is... heb het aangepast ben benieuwd.

[ Voor 14% gewijzigd door jvs1 op 18-08-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
jvs1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Ja precies zo lees ik de (vertaalde) comment, is dit dus niet zelfconsumptie?
Zie mijn gewijzigde laatste bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
TetraPilotomie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Zie mijn gewijzigde laatste bericht.
ja die wijziging ging tegelijk, anyways mijn batterij is nu 85.2% vol en dat ontladen gebeurde dus niet... nu hopen dat de zelfconsumptie snel oppakt.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
jvs1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

ja die wijziging ging tegelijk, anyways mijn batterij is nu 85.2% vol en dat ontladen gebeurde dus niet... nu hopen dat de zelfconsumptie snel oppakt.

_/-\o_
Dat zou je binnen een paar minuten in de app moeten zien. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
TetraPilotomie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Dat zou je binnen een paar minuten in de app moeten zien. Succes!
dit is het nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoLASYxBoNJJlvit6CcNS-SD1QU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YuvSGNl7ZKx88Iozxvwj7BRM.png?f=fotoalbum_large

server lag er net bij AlphaESS wel even uit, hopelijk pakt hij het dan in een paar minuten dus op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
jvs1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
server lag er net bij AlphaESS wel even uit, hopelijk pakt hij het dan in een paar minuten dus op 8)
Je kunt op de grafieken op de home pagina precies zien wat de batterij gedaan heeft vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
TetraPilotomie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Je kunt op de grafieken op de home pagina precies zien wat de batterij gedaan heeft vandaag.
die ken ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o00Tt22GGpF_YvrkEESgQgWg8KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjDJ2hzRo07CqDrHhueeuQfy.png?f=fotoalbum_large

daar zie je dus dat er om circa 18.30 geen nul meer op de meter was.... die eerste afgaande lijn was onverklaarbaar.... toen nog bij FE nu losgekoppeld

[ Voor 5% gewijzigd door jvs1 op 18-08-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
jvs1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

die ken ik:

[Afbeelding]

daar zie je dus dat er om circa 18.30 geen nul meer op de meter was.... die eerste afgaande lijn was onverklaarbaar.... toen nog bij FE nu losgekoppeld
Heeft FE de besturing? Sorry, las het niet goed.
Je kunt proberen te laden, kijken of AlphaESS de besturing terug heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door TetraPilotomie op 18-08-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
TetraPilotomie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Heeft FE de besturing? Sorry, las het niet goed.
Je kunt proberen te laden, kijken of AlphaESS de besturing terug heeft.
nog steeds geen zelfconsumptie , laden kan ik wel handmatig starten/stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
@TetraPilotomie hey, thanks again for all that information. I've started documenting things on my website (https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess/#dispatch), but it seem like we might experience slightly different behaviours, maybe because of different hardware or firmware, For example, for me it doesn't look like mode 1 is doing the same as mode 3 & 5 (while 3 & 5 seem the same).

One thing you said caught my attention: Mode 2 ... PV off: Power 0, SOC higher dan Battery SOC. What do you mean, does this combination throttle the PV output to zero? When I try that it turns the battery off, not PV off. I probably misunderstood something ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SaaX op 19-08-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
jvs1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:28:
[...]

nog steeds geen zelfconsumptie , laden kan ik wel handmatig starten/stoppen...
Update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QQc3cTMRPnsF3Pn18a-tO_IMN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dzUbvttn4EEc05MLFX97g0km.png?f=fotoalbum_large

hij geeft weer het langzame ontladen weer en dus niet zelfconsumptie.... dit was de afgelopen 2 weken uit het niets ook zo, vandaar de ontkoppeling met FE, iemand nog een idee? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
SaaX schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:44:

One thing you said caught my attention: Mode 2 ... PV off: Power 0, SOC higher dan Battery SOC. What do you mean, does this combination throttle the PV output to zero? When I try that it turns the battery off, not PV off. I probably misunderstood something ;)
This turns off Battery AND turns off PV. Beware: dispatch-SOC must be set higher then the battery SOC. Otherwise it puts PV to grid.
Maybe your PV isn't DC-coupled?

And just discovered an extra function:
When you give a Positive dispatch power, PV delivers that to Grid. (It throttles PV power)
When you give a Negative dispatch power, PV charges that to the Battery. (It throttles PV power)

My firmware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDgE3ytj1uXhInX7GmdYoY6QtxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoIPXRol3zF1bmZugzwblnTI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door TetraPilotomie op 19-08-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
jvs1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:29:
[...]

Update
hij geeft weer het langzame ontladen weer en dus niet zelfconsumptie.... dit was de afgelopen 2 weken uit het niets ook zo, vandaar de ontkoppeling met FE, iemand nog een idee? _/-\o_
Leg dit probleem eens voor aan de AlphaESS Facebook groep, daar is veel ervaring met aansturing via de AlphaESS-app.
Je kunt ook een storing melden binnen de app, daar wordt redelijk vlot op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:09
Goedemiddag,

Heb vrij recent een AlphaESS T10 systeem in gebruik genomen en vroeg me af waar je mogelijk de firmware update? Zie die mogelijkheid nergens en zie veel verschillende versies rondvliegen.

Ook lijkt het erop dat er verschillende mogelijkheden zijn qua instellingen die niet bij iedereen zichtbaar zijn?

Bvd,

Patrick

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
TetraPilotomie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

This turns off Battery AND turns off PV. Beware: dispatch-SOC must be set higher then the battery SOC. Otherwise it puts PV to grid.
Maybe your PV isn't DC-coupled?
That's definitely not what it does here - the below settings turn my battery off, they don't turn the PV off. My system is a G3-S5, DC coupled. Current SoC is 48.8%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj1044WJIxO6CUlCeQYa7Cr0g2E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4bEO6LwAvVc1EnIE5jXM1kRH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
SaaX schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:21:
[...]

That's definitely not what it does here - the below settings turn my battery off, they don't turn the PV off. My system is a G3-S5, DC coupled. Current SoC is 48.8%.

[Afbeelding]
Wow, that makes things complicated. Is your software & firmware the same as my G3-S5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
Is your software & firmware the same as my G3-S5?
Not at all (see below). But I've had at least 4-5 different software & firmware versions since I swapped from the SMILE5 Gen2 to the G3-S5 last October. With all these versions my G3-S5 has always worked as described - no turning PV off. I'm 100% positive because I'm running my Excess Export automation since the first day, every day from 6:30-21:30. My Excess Export uses mode 2 excessively, adjusting the mode 2 registers every second.

I was actually not able to turn the PV off until you told me that Maximise Consumption (7) does. I even added a Shelly to disconnect the panels because I failed to look at mode 7...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0_SiKZOON0V8Q2Qo_QYFScE9zY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eETL9PmJcnSbK2H5qsvz8R8q.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door SaaX op 19-08-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
TetraPilotomie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Leg dit probleem eens voor aan de AlphaESS Facebook groep, daar is veel ervaring met aansturing via de AlphaESS-app.
Je kunt ook een storing melden binnen de app, daar wordt redelijk vlot op gereageerd.
Korte update heb inmiddels meerdere keren telefonisch contact gehad en lijkt nu dat bij een opladen naar 100% van alle batterijen (in mijn geval 12) weer juist werken (circa 6 maanden geleden was overigens een geforceerde oplaadsessie naar 100% ook voldoende om under volage en dergelijke storingen te verhelpen...)

Anyways, nu ook de loskoppeling met FE gerealiseerd is kan ik het eea weer zelf in de hand nemen, de laatste App versie geinstalleerd en... meteen gevonden de 'dynamische verzending van elektriciteitsprijzen' (wat een vertaling...) gevonden :)

Is er enige documentie hiervan beschikbaar (?)

Ik kan nu in ieder geval van eventuele hoge stroom (EPEX) prijzen profiteren (ingegeven door strategie bij 'dynamische verzending van elektriciteitsprijzen') en dan de 'laad instelling' zoals daar ingeregeld gebruiken... wat ik niet begrijp en kan vinden is hoe de 'Piekverbruik en dieptepuntverbruik' zou moeten instellen om mijn 3x25a te beschermen tegen overbelasting, ik wil eigenlijk dus circa 27kw kunnen verbruiken de 10 van de omvormer + de 17 van de 3x25a huis aansluiting...

[ Voor 15% gewijzigd door jvs1 op 21-08-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 18:07
Als je een Alpha-ESS omvormer aanschaft en in de toekomst een thuisbatterij wil koppelen, ben je dan gebonden aan een Alpha-ESS batterij?
En geldt dit voor elk merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ragnar9999 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:57:
Als je een Alpha-ESS omvormer aanschaft en in de toekomst een thuisbatterij wil koppelen, ben je dan gebonden aan een Alpha-ESS batterij?
En geldt dit voor elk merk?
Dat is een vraag die ik recent ook had. En volgens mijn installateur zit je inderdaad per definitie aan een batterij vast die bij het merk hoort.
Ik snap dat ook wel, want hoewel een batterij een batterij is, is de voltage en vermogen verschillend per exemplaar en zit er sturing tussen de omvormer en batterij. Voor AlphaESS geldt overigens zelfs dat je binnen dezelfde reeks (bijvoorbeeld G3) dezelfde units moet hebben. Dus als de serie wordt vervangen zit je ook snel aan een nieuwe omvormer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
jvs1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Korte update heb inmiddels meerdere keren telefonisch contact gehad
met wie heb je telefonisch contact gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:09
jvs1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Korte update heb inmiddels meerdere keren telefonisch contact gehad en lijkt nu dat bij een opladen naar 100% van alle batterijen (in mijn geval 12) weer juist werken (circa 6 maanden geleden was overigens een geforceerde oplaadsessie naar 100% ook voldoende om under volage en dergelijke storingen te verhelpen...)

Anyways, nu ook de loskoppeling met FE gerealiseerd is kan ik het eea weer zelf in de hand nemen, de laatste App versie geinstalleerd en... meteen gevonden de 'dynamische verzending van elektriciteitsprijzen' (wat een vertaling...) gevonden :)

Is er enige documentie hiervan beschikbaar (?)

Ik kan nu in ieder geval van eventuele hoge stroom (EPEX) prijzen profiteren (ingegeven door strategie bij 'dynamische verzending van elektriciteitsprijzen') en dan de 'laad instelling' zoals daar ingeregeld gebruiken... wat ik niet begrijp en kan vinden is hoe de 'Piekverbruik en dieptepuntverbruik' zou moeten instellen om mijn 3x25a te beschermen tegen overbelasting, ik wil eigenlijk dus circa 27kw kunnen verbruiken de 10 van de omvormer + de 17 van de 3x25a huis aansluiting...
Hoe denk je dat te doen? Je hoofdaansluiting is begrenst op 3x25A. Dat is maximaal 18 KW. Ongeacht wat je doet en hoe groot je omvormer ook is, je kan niet boven die 18 KW uit.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
kmf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

met wie heb je telefonisch contact gehad?
Gewoon de helpdesk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
-PeeWee- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Hoe denk je dat te doen? Je hoofdaansluiting is begrenst op 3x25A. Dat is maximaal 18 KW. Ongeacht wat je doet en hoe groot je omvormer ook is, je kan niet boven die 18 KW uit.
het gaat mij om wat huis load is dus voor de 3x25a (of achter afhankelijk van hoe je het bekijkt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
van alpha of van je installateur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
kmf schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

van alpha of van je installateur....
van Alpha... daar schiet je gemiddeld genomen niet veel mee op, meestal moeten ze alsnog via een ticket schakelen met de technische, de meeste foutmeldingen worden op basis van mijn foutmeldingen door 100% opladen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 17:22
Beste Ervaringsdeskundigen,
Zouden jullie, met de kennis van nu, wéér kiezen voor de AlphaESS Smile thuisbatterij?
Even voorstellen:
Ik bezit nog geen thuisbatterij (wel een Enphase PV-systeem met ca 5,5 MWh/jaar en een eigen gebruik van ca 5 MWh) maar overweeg al een tijdje deze te gaan aanschaffen. In eerste instantie had ik na het aflopen van mijn vaste energiecontract bij Greenchoice en eea te vergelijken gekozen voor Zonneplan Dynamisch contract plus een 20kWh Nexus.
Inmiddels heb ik me veel beter kunnen inlezen en kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat in geen goede keuze had gemaakt en heb Nexus geannuleerd.
Met name de onmogelijkheden om de door ZP aangepaste Solis omvormer zelf aan te kunnen sturen (met bv mijn HomeyPro) plus de tegenvallende resultaten van de Powerplay-handelsfunctie van ZP in combinatie met slechts beloftes hebben hiertoe geleid.

Nu overweeg ik om een AlphaESS Smile G3-T6~T10 met voorlopig 15 kWh opslag aan te schaffen.
Zijn er naar jullie ervaring / kennis inmiddels redenen om daar toch maar beter vanaf te zien? (en liefst dan ook waarom ;-) )

Ik wil de batterij in eerste instantie laten handelen (twijfel tussen Frank of Tibber?) om de investering gedurende de saldering nog wat sneller terug te verdienen maar als dat mij niet meer bevalt of ik wil overstappen, ook zelf in staat te zijn om de accu niet alleen uit te lezen maar ook slim aan te sturen met bijvoorbeeld Homey-Pro via Api of Modbus TCP.
(Een onmogelijkheid met de Nexus, die dan terugvalt aan een domme thuisbatterij)

Ik hoor graag jullie adviezen en tips over zowel de batterijkeuze als de energie-leverancier.

[ Voor 3% gewijzigd door gervanlierop op 29-08-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaaX
Hi @gervanlierop, I would go for an AlphaESS system again and one of the main reasons is exactly the ability to fully monitor and control the system via Modbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
gervanlierop schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:04:
Zouden jullie, met de kennis van nu, wéér kiezen voor de AlphaESS Smile thuisbatterij?
Even voorstellen:
Ik bezit nog geen thuisbatterij (wel een Enphase PV-systeem met ca 5,5 MWh/jaar en een eigen gebruik van ca 5 MWh) maar overweeg al een tijdje deze te gaan aanschaffen. In eerste instantie had ik na het aflopen van mijn vaste energiecontract bij Greenchoice en eea te vergelijken gekozen voor Zonneplan Dynamisch contract plus een 20kWh Nexus.
Inmiddels heb ik me veel beter kunnen inlezen en kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat in geen goede keuze had gemaakt en heb Nexus geannuleerd.
Met name de onmogelijkheden om de door ZP aangepaste Solis omvormer zelf aan te kunnen sturen (met bv mijn HomeyPro) plus de tegenvallende resultaten van de Powerplay-handelsfunctie van ZP in combinatie met slechts beloftes hebben hiertoe geleid.

Nu overweeg ik om een AlphaESS Smile G3-T6~T10 met voorlopig 15 kWh opslag aan te schaffen.
Zijn er naar jullie ervaring / kennis inmiddels redenen om daar toch maar beter vanaf te zien? (en liefst dan ook waarom ;-) )

Ik wil de batterij in eerste instantie laten handelen (twijfel tussen Frank of Tibber?) om de investering gedurende de saldering nog wat sneller terug te verdienen maar als dat mij niet meer bevalt of ik wil overstappen, ook zelf in staat te zijn om de accu niet alleen uit te lezen maar ook slim aan te sturen met bijvoorbeeld Homey-Pro via Api of Modbus TCP.
(Een onmogelijkheid met de Nexus, die dan terugvalt aan een domme thuisbatterij)

Ik hoor graag jullie adviezen en tips over zowel de batterijkeuze als de energie-leverancier.
Ik heb vorig jaar juni een 20KWh/5KW AlphaESS Smile-G3-S5 gekocht: net als jij koos ik in 1e instantie voor de Nexus van Zonneplan. Na goed inlezen op de materie heb ik hiervan afgezien en gekozen voor de AlphaESS, deze is volledig zelf aan te sturen. Dat doe ik met Home Assistant.
Het enige waar ik spijt van heb: de capaciteit. Als je de verhalen daarover leest, gaat "men" uit van zo'n beetje je eigen verbruik. In mijn werkelijkheid heb ik te maken met eigen opwek (onlangs uitgebreid) naar 6,5KWP, max 45KWh per dag en een eigen verbruik in de winter 12KWh (wij zijn gasloos).
Feitelijk is mijn 20KWh aan de kleine kant, ik wil namelijk 2 dingen: zoveel mogelijk NOM, maar óók handelen om het geheel financieel aantrekkelijker te maken. Dan was voor mij 30KWh een betere keuze geweest.
Dan het vermogen: het liefst had ik 10KW genomen, maar dan heb je een duurdere aansluiting én heb ik na veel onderzoek geconcludeerd dat het ook niet goed voor de levensduur van de batterij/omvormer is.
Waarbij opgemerkt moet worden dat er niet één echt gedegen onderzoek van LFP batterijen te vinden is, wél een hoop meningen erover.
Ik heb 1 jaar bij Frank Energie gezeten met goede resultaten in de 2e helft van 2024, daarna zijn de resultaten onderuit gegaan. Nu zit ik bij Tibber: die biedt de hoogste vergoeding voor terugleveren (mijn verbruik is sinds juni 0). Tibber kan de batterij niet aansturen, maar dat vind ik oké: het levert in de zomermaanden zo'n €100/maand op excl. EB, die Tibber uitbetaald. Dat laatste vindt ik een nadeel: pas na 1 contract-jaar wordt de verrekening gedaan, waardoor ik moet terugbetalen. (Incl. EB €150-€200/maand)
Last but not least: ik heb de BTW op de installatie netjes teruggestort gekregen van de belastingdienst.
Succes met je keuze, waarbij ik jouw voorkeur voor zelfbestuurbaarheid de juiste vind.
Zou ik het systeem weer kopen, met de kennis van nu: zonder twijfel. Het verzekert mij van nog eens 15 jaar gratis energie, een voortzetting van 15 jaar gratis energie met de aanschaf van zonnepanelen in 2009. De investering in PV heeft daarbij ook nog eens de batterij betaald :).

Wel één grote maar: je moet zelf aan de slag met coderen in Home Assistant of aanverwant. De app van AlphaESS biedt onvoldoende mogelijkheden. Met alleen deze app zou ik de AlphaESS niet in huis willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaaX
Totally agree, esp. regarding battery size: I had a SMILE5 Gen2 with 2x 10kWh batteries and 5.6kWp panels for 1.5 years, then swapped to a G3-S5 with 3x 10kWh batteries and added another 5kWp panels (bringing it up to 10.6kWp). No regrets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 17:22
TetraPilotomie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Ik heb vorig jaar juni een 20KWh/5KW AlphaESS Smile-G3-S5 gekocht: net als jij koos ik in 1e instantie voor de Nexus van Zonneplan. Na goed inlezen op de materie heb ik hiervan afgezien en gekozen voor de AlphaESS, deze is volledig zelf aan te sturen. Dat doe ik met Home Assistant.
Het enige waar ik spijt van heb: de capaciteit. Als je de verhalen daarover leest, gaat "men" uit van zo'n beetje je eigen verbruik. In mijn werkelijkheid heb ik te maken met eigen opwek (onlangs uitgebreid) naar 6,5KWP, max 45KWh per dag en een eigen verbruik in de winter 12KWh (wij zijn gasloos).
Feitelijk is mijn 20KWh aan de kleine kant, ik wil namelijk 2 dingen: zoveel mogelijk NOM, maar óók handelen om het geheel financieel aantrekkelijker te maken. Dan was voor mij 30KWh een betere keuze geweest.
Dan het vermogen: het liefst had ik 10KW genomen, maar dan heb je een duurdere aansluiting én heb ik na veel onderzoek geconcludeerd dat het ook niet goed voor de levensduur van de batterij/omvormer is.
Waarbij opgemerkt moet worden dat er niet één echt gedegen onderzoek van LFP batterijen te vinden is, wél een hoop meningen erover.
Ik heb 1 jaar bij Frank Energie gezeten met goede resultaten in de 2e helft van 2024, daarna zijn de resultaten onderuit gegaan. Nu zit ik bij Tibber: die biedt de hoogste vergoeding voor terugleveren (mijn verbruik is sinds juni 0). Tibber kan de batterij niet aansturen, maar dat vind ik oké: het levert in de zomermaanden zo'n €100/maand op excl. EB, die Tibber uitbetaald. Dat laatste vindt ik een nadeel: pas na 1 contract-jaar wordt de verrekening gedaan, waardoor ik moet terugbetalen. (Incl. EB €150-€200/maand)
Last but not least: ik heb de BTW op de installatie netjes teruggestort gekregen van de belastingdienst.
Succes met je keuze, waarbij ik jouw voorkeur voor zelfbestuurbaarheid de juiste vind.
Zou ik het systeem weer kopen, met de kennis van nu: zonder twijfel. Het verzekert mij van nog eens 15 jaar gratis energie, een voortzetting van 15 jaar gratis energie met de aanschaf van zonnepanelen in 2009. De investering in PV heeft daarbij ook nog eens de batterij betaald :).

Wel één grote maar: je moet zelf aan de slag met coderen in Home Assistant of aanverwant. De app van AlphaESS biedt onvoldoende mogelijkheden. Met alleen deze app zou ik de AlphaESS niet in huis willen hebben.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :-)

Je kunt nu toch nog uitbreiden met extra batterij-units als je meer vermogen wilt dan je nu hebt?
Mijn stroomverbruik ligt voorlopig wel iets lager en ik hoop dan ook met 15kWh uit te komen maar anders kan er altijd uitgebreid worden is mij verteld door de ESS dealer. Daarbij moet dat ook wel weer financieel voordeel opleveren onder de streep.
Ik kies wel bewust voor de 10kW omvormer op 3-fase omdat ik anders 2x zoveel tijd kwijt ben bij opladen met (bij onbalans handelen) dan minder rendement gezien de korte interessantste periodes.
Tja, energieleveranciers blijven een dingetje ;-)

Hoe bedoel je precies dat je moet terugbetalen bij Tibber? Is dat omdat je werkelijke EB minder is dan vooraf wordt berekend?

Ik zit nu (nét deze maand :) ) bij Zonneplan Dynamisch en daar zou ik natuurlijk ook gewoon kunnen blijven als ik zelf ga handelen op epex (en dan maar niet op de onbalansmarkt). Ik hoor de laatste tijd veel negatieve ervaringen met de onbalans-handel via de energieleverancier en die levert in de winterperiode waarschijnlijk nog minder op.
Ik denk naast het handel-deel epex vooral ook aan zelfgebruik van zelf opgewekte stroom gecombineerd in donkerdere dagen met goedkoop opladen en avond/nacht weer gebruiken.
Ervaring zal me moeten leren welke verhoudingen tussen handel en zelfgebruik ik daarbij moet hanteren om de terugverdientijd zo kort mogelijk te hebben (zonder dat ik de batterijen teveel uitput).

Het zelf aansturen via flows in Homey Pro is voor mij niet zo complex, maar ik had juist van de dealer begrepen dat de nieuwe Alpha App ook goed werkt en met Ai het huisgebruik leert en de handel daar zelf op aanpast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Even voorstellen:

Ik heb sinds april Smile G3 T10 30kWh met BackUp box PLUS. Werk met Frank Energie, verder geen sturing via Homey Pro.
- Werkt prima op de gridforming na (dat is dat de PV blijft werken tijdens stroomuitval om batterij te laden; schijnt een SW update aan te komen die dat op gaat lossen (net van AplhaESS service begrepen dat dit nu in testfase is))
- Ik begreep ook dat AI nu beschikbaar zou zijn, zelf niet uitgeprobeerd
- 1x 2weken laad ik zelf met de hand tot 100% in goedkope periode om BMS te calibreren
- De klantenservice kan beter: mn de inhoudelijke reacties net als regelmatige communicatie over oa SW updates (= nul op dit moment).
- Ik heb ~10kWh gereserveerd voor UPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
gervanlierop schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :-)

Je kunt nu toch nog uitbreiden met extra batterij-units als je meer vermogen wilt dan je nu hebt? […]
Ik heb offerte voor een extra 10kWh batterij: dat blijkt momenteel de helft te kosten van mijn huidige installatie. Dat gaat dus niet gebeuren....
Bijkomend probleem: de BTW kan ik ook niet meer terug krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door TetraPilotomie op 31-08-2025 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Ik denk, uitgaande van wat ik gezien/gelezen heb, nu gekozen zal hebben voor de SigEnergy ipv Alpha. de app hiervan biedt meer mogelijkheden, en de accu is ip65 ipv de ip20 van de alpha batterijmodules. De achtertuin moet niet met meer dan 10cm overstromen, anders is het ook afgelopen hier. (nou loopt mijn achteruin af naar de gemeenschappelijke tuinen, dus die kans is kleiner dan een algehele stroomstoring in mijn stad).
ik vind de mogelijkheden van de alpha softwarematig beperkt. Ik hen nu wel modbus connectie denk ik, maar ik kan dat niet testen zolang Frank mijn Alpha bestuurt.

De SigEnergy is ook veel compacter dan mijn Alpha. met dezelfde volume kan ik bij de sig 2x zoveel capaciteit krijgen. nu heb ik maar 15kWh, wil ik uitbreiden, dan moet ik mijn schuur opofferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
2PtB schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

- Ik begreep ook dat AI nu beschikbaar zou zijn, zelf niet uitgeprobeerd
leg dit eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Dit is waar ik naar refereer, zelf geen ervaring mee.

https://www.alphaess.com/alphacloud?utm_source=perplexity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
My SMILE-G3-BAT-10.1P batteries and also my SMILE-G3-S5 inverter are all IP65. Also my previous system (SMILE-BAT-10.1P with SMILE5-INV) were IP65.

[ Voor 37% gewijzigd door SaaX op 31-08-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
SaaX schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:23:
My SMILE-G3-BAT-10.1P batteries and also my SMILE-G3-S5 inverter are all IP65. Also my previous system (SMILE-BAT-10.1P with SMILE5-INV) were IP65.
unfortunately, the SMILE-G3-BAT-3.8 which is mainly sold here is only ip21. the inverter itself is ip65, but batteries ip21. makes it a weird combo IMO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Daar heb ik ook niks van gemerkt. nergens iets van AI gemerkt. bij mij is er niet eens optie om dynamische tarieven in te voeren, dan is er weinig AI mogelijk denk ik.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
kmf schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:33:
[...]

Daar heb ik ook niks van gemerkt. nergens iets van AI gemerkt. bij mij is er niet eens optie om dynamische tarieven in te voeren, dan is er weinig AI mogelijk denk ik.....
Dan is dat omdat Frank stuurt. Want bij mij is die optie wel aanwezig.
In die zin dat die ze ergens ophaalt. Want zelf invoeren kan inderdaad niet.
Dan heb je 2 percentages om hoog/midden/laag gebied te creeren en daar kun je dan de acties:
- laden met x
- ontladen met x
- geen (is NOM)
aan toe kennen.
Maar daar mag nog een wel "AI" overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Even voorstellen:

Ik heb geen ervaring met andere batterij systemen, alleen met een andere PV-installatie (Enphase) bij onze vorige woning.

In onze nieuwe woning hebben wij in februari een G3-T10 met 40x 500wp solar laten aanleggen, in combinatie met een 23kWh batterij (6 modules van 3.8kWh). Totaal bruto kostenplaatje rond de 22k EUR. Bij de installatie ging de omvormer *poef* (foutje bij aansluiten geloof ik) dus ik heb een tijdje 2 omvormers in m'n configuratie gehad. Dus de support daarvoor is aanwezig. Met behulp van AlphaESS rechtstreeks is het defecte exemplaar later uit m'n config gehaald. Dat lukte m'n installateur niet.

Over de app & mogelijkheden ben ik zeer tevreden. Het enige wat ik eigenlijk niet kan is het beperken van m'n PV-opwek bij een negatieve stroomprijs. De omvormer wordt wel goed warm, dus zorg dat er niet teveel stof op het kapje komt. Mijn installatie is iets van de grond gezet, dus een eventuele overstroming van 10cm hoeft nog geen risico te zijn, maar veel hoger moet het water niet komen.

Ik hoop dat prijzen van AlphaESS nog wat zakken. We wonen er nu 3 maanden en ik merk dat het systeem nog net niet goed gedimensioneerd is. Ik wil bijvoorbeeld graag m'n batterij capaciteit verdubbelen (naar de max 12 modules, 45kW). Helaas is dat de maximum capaciteit, tenzij ik nog een extra omvormer ga laten plaatsen (kan dan maximaal een T6 zijn, denk ik ivm de 3x25A aansluiting).

Nog geen gebruik gemaakt van enige "AI" modules.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danzare
Even voorstellen:

Zorg dat je weet met wie je zaken doet. Voor zover ik weet is Solshare de enige die ALPHAESS distribueert in NL. Die werkt samen met installateurs per regio. Doordat dit twee verschillende partijen zijn wijzen ze naar elkaar 's er iets aan de hand is. Mijn ALPHAESS laadpaal werkt niet samen met de batterij zolang die door Frank wordt aangestuurd. Ben er inmiddels een jaar mee bezig. Handmatig laden helaas, zonde.

Qua hardware denk ik dat ALPHAESS zich wel bewezen heeft, ook langere garantie dan concurrentie. De software van Frank haalt de beste resultaten als je wilt handelen op oa onbalansmarkt. Hoe het in 2027 is blijft de vraag.

Icm warmtepomp werkt Quatt ook met AlphaESS samen, met misschien wel betere integratie (nog weinig over te vinden).

Kortom, afhankelijk van je doel je keuze maken. Spreek ook met verschillende installateurs over jouw installatie. Bij mij gaan de zonnepanelen rechtstreeks de omvormer van de batterij in, om omzetverlies te voorkomen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:49
Danzare schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:35:
[...]
Zorg dat je weet met wie je zaken doet. Voor zover ik weet is Solshare de enige die ALPHAESS distribueert in NL.
Ik heb mijn PV systeem samen met een AlphaESS batterij door SolarConcept laten installeren. Is volgens mij, na Zonneplan, de tweede grootste leverancier van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Ik vfraag me af hoe het met de garantie zit als je een geinstalleerd AlphaESS systeem door een erkend installateur, door een ander erkend installateur laat uitbreiden?

• kmf
  • Niet online
Danzare schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:35:
[...]
Bij mij gaan de zonnepanelen rechtstreeks de omvormer van de batterij in, om omzetverlies te voorkomen.
Let op dat dat voor Frank Energie dit juist in je nadeel is. die meet enkel de soc, en niet waar die vandaan komt. Je houdt de pv generatie ook niet tegen, dus Frank ziet dan dat je accu is volgeladen tijdens de duurste onbalansprijzen opgeladen en betaal je dus voor je eigen PV opwek.

Er is hier in dit topic iemand die je daar heel veel over kan vertellen.

Ik had mijn pv systeem al veel eerder dan mijn accu, dus had ik die installatie gewoon zo gehouden. De vraag is, als de solar edge omvormer kapot is in 2030 (garantieperiode afgelooen), wat ik ga doen. ik kan dan kiezen om alle optimizers weg te halen en dan de panelen direct in de alpha te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgersbaas
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-09 13:29
Weet iemand wat het verschil is tussen de AlphaEss Smile T10 HV en de AlphaEss Smile G3 T10? In onze oorspronkelijke offerte werd de T10 HV aangeboden, maar deze zou niet meer compatibel zijn met de nieuwe batterijen. Klopt dit?

En hoe verhouden deze 2 zich qua prijs. Gelijkaardige prijszetting of is de G3 toch beter van prijs? Want ze zouden de G3 willen plaatsen maar prijs blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:28:
[...]
Let op dat dat voor Frank Energie dit juist in je nadeel is. die meet enkel de soc, en niet waar die vandaan komt.
Is de SoC verandering van de batterij het enige waar Frank Energie naar kijkt om te bepalen wat je verdiensten zijn?

Als dit daadwerkelijk zo is (en het voor Frank Energie dus niet uitmaakt of je die SoC verandering teruglevert aan het net of zelf gebruik) dan is het gunstiger om bij een dalende SoC deze energie zelf te gebruiken. Aangezien ik ook een laadpaal van AplhaESS heb zou ik dan met homeassistant toch iets moeten kunnen schrijven dat ervoor zorgt dat wanneer mijn batterij gaat ontladen, mijn auto op dat moment juist gaat laden (als de stekker erin zit). Effectief ben ik dan nul-op-meter.

Klopt deze aaname? En zo ja, heeft iemand hier het al voor elkaar gekregen om ook de laadpaal automatisch te triggeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
Innomine schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:44:
[. ..]

Is de SoC verandering van de batterij het enige waar Frank Energie naar kijkt om te bepalen wat je verdiensten zijn? [......]
Frank Energie (en Zonneplan etc.] kijken inderdaad alléén naar de SOC. Wat de laadpaal betreft kan ik je helaas niet helpen. Als je de modbus kunt zien in HA (en aansturen) dan kun je bij het ontladen een trigger gebruiken om de laadpaal aan te sturen; als je de laadpaal kunt aansturen via HA dan is dat eenvoudig te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door TetraPilotomie op 05-09-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:28:
[...]
Let op dat dat voor Frank Energie dit juist in je nadeel is. die meet enkel de soc, en niet waar die vandaan komt. Je houdt de pv generatie ook niet tegen, dus Frank ziet dan dat je accu is volgeladen tijdens de duurste onbalansprijzen opgeladen en betaal je dus voor je eigen PV opwek. [....]
Als FE een laad-commando geeft, dan maakt het niet uit waar de energie vandaan komt. Als FE een ontlaad-commando geeft, dan gaat de PV niet naar de batterij.
Het enige nadeel dat een DC-gekoppelde PV heeft: je zit vast aan de limiet van de omvormer. Stel de omvormer is 5KW en je PV levert 4KW, dan kan de batterij maar met 1KW ontladen.
Daar is echter een work-around voor als je Home Assistant hebt en de batterij zelf kunt sturen: je wijzigt dan het ontlaad commando van dispatch-mode 2 naar 7: dan wordt de PV uitgeschakeld en kan de batterij vol ontladen. Deze trigger heb ik zelf gebruikt toen ik zelf bij FE zat en werkt perfect.
Al-met-al is het dus alleen maar voordelig om PV DC te koppelen. Je kunt daarbij een 2x zo groot PV vermogen gebruiken als de omvormer: de helft gaat dan naar de batterij, de andere helft via de omvormer naar Grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
TetraPilotomie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:16:
[...]
Daar is echter een work-around voor als je Home Assistant hebt en de batterij zelf kunt sturen: je wijzigt dan het ontlaad commando van dispatch-mode 2 naar 7: dan wordt de PV uitgeschakeld en kan de batterij vol ontladen. Deze trigger heb ik zelf gebruikt toen ik zelf bij FE zat en werkt perfect.
Kan je delen hoe je dat hebt gedaan? Ik kan de modbus al inzien en besturen via HA, maar ik heb geen idee waar ik dat zou moeten coderen. Heb je de code nog?

[ Voor 11% gewijzigd door Innomine op 06-09-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
Innomine schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:14:
[...]

Kan je delen hoe je dat hebt gedaan? Ik kan de modbus al inzien en besturen via HA, maar ik heb geen idee waar ik dat zou moeten coderen. Heb je de code nog?
Dan moet je eerst definiëren wat je precies wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
TetraPilotomie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:01:
[...]

Dan moet je eerst definiëren wat je precies wilt doen.
Het "ontlaad commando van dispatch-mode 2 naar 7 wijzigen" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
Innomine schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:53:
[...]

Het "ontlaad commando van dispatch-mode 2 naar 7 wijzigen" :)
Ik stuur je wel een PM.

Vandaag heb ik voor het eerst sinds juni dispatch-mode 7 weer gebruikt. Ik heb jaarlijks een flink PV overschot en met de negatieve handelsprijzen kon ik mooi maximaal van Grid laden met PV op 0.

[ Voor 32% gewijzigd door TetraPilotomie op 07-09-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

TetraPilotomie schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:18:
[...]

Ik stuur je wel een PM.

Vandaag heb ik voor het eerst sinds juni dispatch-mode 7 weer gebruikt. Ik heb jaarlijks een flink PV overschot en met de negatieve handelsprijzen kon ik mooi maximaal van Grid laden met PV op 0.
Wanneer was dit voor het laatst? Was dat niet mei ergens? Afgelopen zondag was de handelsprijs wel negatief, maar met de energiebelasting kwam je uiteindelijk nog uit op +5c/kW op het beste uur als ik mij goed herinner.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
Luckeh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:01:
[...]

Wanneer was dit voor het laatst? Was dat niet mei ergens? Afgelopen zondag was de handelsprijs wel negatief, maar met de energiebelasting kwam je uiteindelijk nog uit op +5c/kW op het beste uur als ik mij goed herinner.
Voor het laatst op 8 juni. Omdat ik PV jaar-overschot heb, is voor mij alleen de handelsprijs van belang. Energiebelasting betaal ik niet.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste