• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tcviper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 06:49:
Meer mensen vanmorgen de nieuwe app gekregen van Alpha (of is dat door de inschrijving een aantal maanden geleden)? Ziet er stukken beter en duidelijker uit nu en ik zag een nieuwe optie; stormbescherming. 😀
welke versei van de firmware heb je? ik heb de nieuwste app versie, maar nog de oude layout. dus wil ik even checken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:16
7.2.6 en EMS Softwareversie 0.11.624 v1.45 - 1.9.0.5

TechConnect - MikeRedfields

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-08 23:03
Hier de EMS versie: V0.11.627, hardware v1.11, boot v1.00.04

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• kmf
  • Niet online
tcviper schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:29:
7.2.6 en EMS Softwareversie 0.11.624 v1.45 - 1.9.0.5
vreemd, mijn versie is hetzelfde. app ook. maar ik heb nog de oude layout. naja. zal wel.. ik gebruik de app bijna nooit. eens per week open ik het misschien een keer

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Darkrudolph
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01-08 07:52
Hallo
Gisteren offerte ondertekend voor 13 zonnepanelen i.c.m. een AlphaESS 10kw omvormer met 9.3kw batterij.
Wij hebben thuis al home assistant en google home draaien, maar zijn meer en meer over aan het stappen op home assistant.
Wat raden jullie mij aan hoe ik deze batterij ga aansturen? Ik lees dat er 2 opties zijn om dit te doen. HACS of een MODbus
De installatie is aangeschaft om in 1e instantie onze energie rekening omlaag te krijgen en zo veel als mogelijk zelf opgewekte energie te gebruiken.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ze hebben beiden dezelfde basis, namelijk het werk van @SaaX. Uiteindelijk werken ze beiden met modbus. De HACS integratie is misschien net wat makkelijker qua updates. Ik heb 2 versies van eerdergenoemde integratie draaien zonder problemen.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:14
Darkrudolph schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:53:
Hallo
Gisteren offerte ondertekend voor 13 zonnepanelen i.c.m. een AlphaESS 10kw omvormer met 9.3kw batterij.
Wij hebben thuis al home assistant en google home draaien, maar zijn meer en meer over aan het stappen op home assistant.
Wat raden jullie mij aan hoe ik deze batterij ga aansturen? Ik lees dat er 2 opties zijn om dit te doen. HACS of een MODbus
De installatie is aangeschaft om in 1e instantie onze energie rekening omlaag te krijgen en zo veel als mogelijk zelf opgewekte energie te gebruiken.
Als je ook een elektrische auto hebt zou ik ook EVCC overwegen. Deze software draait bij mij als een zonnetje en zorgt dat ik zoveel mogelijk mijn eigen zonnestroom gebruik. Overtollige zonnestroom wordt bijvoorbeeld ook in warmwater omgezet. Die software wordt met week beter en binnenkort zal de optimizer geactiveerd worden en dat zal deze op basis van je historische gebruik en simulaties ook zelf een optimale strategie opstellen.

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-08 18:09
Darkrudolph schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:53:
Hallo
Ik heb 12 zonnepanelen met SolarEdge omvormer en een 9.3 kWh batterij. Ik gebruik de HACS integratie en ik heb daar nooit (~3 maanden) problemen mee gehad. Ik handel niet en heb als doel om zo veel mogelijk opgewekte stroom zelf te gebruiken. Dat gaat best goed.
Als aanvulling heb ik een scriptje dat 's nachts een beetje bijlaadt op het meest gunstige moment (Tibber met 15 min prijzen) als dat nodig is. Dat is alleen nodig als de verwachtte batterijlading niet voldoende is om de ochtendpiek door te komen. Dat is de laatste maanden alleen het geval als de airco's 's nachts aanstaan.
Ik heb geen elektrische auto, wel een warmtepomp maar hoe dat in de winter met de accu gaat weet ik nog niet. Het doel is dan om zo veel mogelijk te kopen op goedkopere momenten en de ochtend en avondpiek door te komen en eventueel de verwarming op dat moment iets te verlagen. Maar dat wordt mijn winter script waar ik nog mee moet beginnen.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:14
iemand die nu de nieuwe app gebruikt en de planning dynamische tarieven gebruikt? ik wil eigenlijk dat hij het tegen de duurste prijs verkoopt maar ik snap niet waarom die marktprijs alleen maar per kwartier kan zijn.. mijn dynamisch contract is per uur.. nu verkoopt hij het voor 6 cent goedkoper terwijl het 10 minuten later veranderd naar duurder voor een heel uur hier.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
furian88 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:56:
iemand die nu de nieuwe app gebruikt en de planning dynamische tarieven gebruikt? ik wil eigenlijk dat hij het tegen de duurste prijs verkoopt maar ik snap niet waarom die marktprijs alleen maar per kwartier kan zijn.. mijn dynamisch contract is per uur.. nu verkoopt hij het voor 6 cent goedkoper terwijl het 10 minuten later veranderd naar duurder voor een heel uur hier.
Jij verkoopt tegen het tarief wat je met jouw eigen energieleverancier hebt afgesproken, in de bijbehorende tijdsblokken. In jouw geval dus 1 uur.

De app van AlphaEss haalt Epex data op, op kwartierbasis. Leuk om een beeld te hebben van het prijsverloop van de dag, zodat je handmatig de eventuele in- en verkoop handmatig kan instellen.

Kan zijn dat de prijzen bij jouw energieleverancier iets afwijken. Zij willen er tenslotte ook aan verdienen.

Mogelijk kan je overschakelen op kwartierprijzen. Bij o.a. Frankenergie kan je per maand omschakelen.

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 01:40
TheMystery schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:22:
[...]

Oké, ik heb pv zelf op ac zitten maar mijn ouders hebben het ook op dc, dus ben de automatisering wel universeel aan het maken.

Hierbij de dao config met pv op dc, en prijzen van Zonneplan dus die moeten eventueel aangepast:

[...]
Home Assistant n00b hier... Ik heb sinds vorige maand een setup die vergelijkbaar is met die van jou (of eigenlijk met die van je ouders denk ik?):
  • AlphaESS Smile-G3-T10 met 9,3 kWh accu
  • PV (twee strings) rechtstreeks aangesloten op bovengenoemde hybride omvormer
  • Home Assistant met Hillviewlodge AlphaESS integratie
  • DAO geïnstalleerd als add-on in Home Assistant
Ik ben bezig mezelf wegwijs te maken in Home Assistant en DAO. Het aanmaken van helpers en automations etc. is allemaal nog een beetje nieuw en moeilijk voor mij, maar ik probeer me te redden met behulp van jouw voorbeeldconfiguratie en wat (soms nuttige en soms minder nuttige) hulp van ChatGPT.

Nou vraag ik me af of ik het goed heb gesnapt... Wat jij met ons hebt gedeeld is de DAO configuratie en een automatisering waarmee je de omvormer via de Hillviewlodge integratie aanstuurt met gegevens verkregen uit DAO. Alleen, zowel de DAO configuratie als die automatisering verwijzen naar een aantal helpers denk ik? Zoals bijvoorbeeld
  • input_number.dao_from_ac
  • input_number.dao_from_pv
  • input_number.dao_calculated_soc
  • input_datetime.dao_stop_inverter
  • input_select.dao_set_operating_mode
  • input_boolean.dao_balance_switch
...en al die helpers moet ik denk ik zelf eerst nog aanmaken in mijn Home Assistant?

Het zou geweldig zijn als @TheMystery of iemand anders nog wat meer uitleg of aanwijzingen zou kunnen geven aan deze arme prutser :) . Alvast bedankt!

Only connect...

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:33
vlix schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:01:
[...]

Home Assistant n00b hier... Ik heb sinds vorige maand een setup die vergelijkbaar is met die van jou (of eigenlijk met die van je ouders denk ik?):
  • AlphaESS Smile-G3-T10 met 9,3 kWh accu
  • PV (twee strings) rechtstreeks aangesloten op bovengenoemde hybride omvormer
  • Home Assistant met Hillviewlodge AlphaESS integratie
  • DAO geïnstalleerd als add-on in Home Assistant
Ik ben bezig mezelf wegwijs te maken in Home Assistant en DAO. Het aanmaken van helpers en automations etc. is allemaal nog een beetje nieuw en moeilijk voor mij, maar ik probeer me te redden met behulp van jouw voorbeeldconfiguratie en wat (soms nuttige en soms minder nuttige) hulp van ChatGPT.

Nou vraag ik me af of ik het goed heb gesnapt... Wat jij met ons hebt gedeeld is de DAO configuratie en een automatisering waarmee je de omvormer via de Hillviewlodge integratie aanstuurt met gegevens verkregen uit DAO. Alleen, zowel de DAO configuratie als die automatisering verwijzen naar een aantal helpers denk ik? Zoals bijvoorbeeld
  • input_number.dao_from_ac
  • input_number.dao_from_pv
  • input_number.dao_calculated_soc
  • input_datetime.dao_stop_inverter
  • input_select.dao_set_operating_mode
  • input_boolean.dao_balance_switch
...en al die helpers moet ik denk ik zelf eerst nog aanmaken in mijn Home Assistant?

Het zou geweldig zijn als @TheMystery of iemand anders nog wat meer uitleg of aanwijzingen zou kunnen geven aan deze arme prutser :) . Alvast bedankt!
Klopt, die helpers maak je eerst aan in home assistent. Hierna kun je deze gebruiken in de dao configuratie en na een berekening van dao zullen deze helpers met de juiste waardes gevuld worden.

Ik heb trouwens nog een 3de automatisering aangemaakt en nu volgt ie volledig de planning van dao:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: "Dao: Dispatch off"
description: Mode 2 met power 0 als DAO dispatch uit gaat
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_boolean.alphaess_helper_dispatch
    to:
      - "off"
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {% set trigger_id = trigger.to_state.context.id %} {% set veroorzaker =
      states.automation
         | selectattr('context.id', 'eq', trigger_id)
         | map(attribute='entity_id') | first %}
      {{ veroorzaker !=
      'automation.dao_alphaess_mode_2_from_ac_pv_and_duration_1'
         and veroorzaker != 'automation.dao_dao_off' }}
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_select.dao_set_operating_mode
        state: Uit
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.dao_balance_switch
    state: "off"
actions:
  - target:
      entity_id: number.alphaess_template_dispatch_power
    data:
      value: 0
    action: number.set_value
  - target:
      entity_id: input_number.alphaess_helper_dispatch_duration
    data:
      value: 60
    action: input_number.set_value
  - target:
      entity_id: input_number.alphaess_helper_dispatch_cutoff_soc
    data:
      value: "{{ states('input_number.dao_calculated_soc') | int(0) }}"
    action: input_number.set_value
  - target:
      entity_id: input_select.alphaess_helper_dispatch_mode
    data:
      option: State of Charge Control (2)
    action: input_select.select_option
  - target:
      entity_id: input_boolean.alphaess_helper_dispatch
    action: input_boolean.turn_on
mode: single
Let wel op dat de namen uit de 2 voorgaande automatiseringen overeenkomen bij de condition

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 01:40
Bedankt voor de bevestiging! Ik ga dan ook maar eens helpers proberen aan te maken.

Zou je misschien nog willen uitleggen waar die derde automatisering precies voor is? En ik snap eigenlijk ook nog niet helemaal het nut van de tweede automatisering... die voorkomt dat 's nachts wanneer de stroom goedkoop is de accu ontlaadt naar je eigen huis, of zo?!?

Only connect...

• TheMystery
vlix schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:06:
Bedankt voor de bevestiging! Ik ga dan ook maar eens helpers proberen aan te maken.

Zou je misschien nog willen uitleggen waar die derde automatisering precies voor is? En ik snap eigenlijk ook nog niet helemaal het nut van de tweede automatisering... die voorkomt dat 's nachts wanneer de stroom goedkoop is de accu ontlaadt naar je eigen huis, of zo?!?
De 3de automatisering is voor als dao b.v. Voor 30 min plant en na de 30min de hillview dispatch uitspringt dat de alphae niets meer doet. Als je deze niet hebt ga je nom draaien en dit is niet wat dao plant.

2 De automatisering zelfde als dao uit is moet de alpha ook niets doen volgens dao.

• RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-08 17:36
Voor diegenen die zonneplan hebben en hun AlphaESS via home assistant aansturen: De nieuwe zonneplan plugin op basis van kwartierprijzen is vandaag gepubliceerd. De plugin is backward compatibel, dus totdat zonneplan eind deze maand omschakelt kun je gewoon op de oude uurprijzen blijven werken. Wordt even claude-knutselen om dat voor 1 augustus mooi in de laad en ontlaad algoritmes te verwerken. Credits for fsaris!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-08 18:09
Ik heb een vraagje over de belastingteruggave en hoop dat iemand daar ervaring mee heeft. Een half jaar geleden heb ik een alpha ESS gekocht en probeer de BTW terug te krijgen. De leverancier heeft daarvoor een aanvraag ingediend maar 15 euro per geïnstalleerde kWh wordt niet teruggevraagd omdat ze blijkbaar rekening houden met omzetbelasting. Weet iemand hoe dat zit en of dat gebruikelijk is?
Aanmelden voor de KOR moet nog gedaan worden.

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Jimmie5887 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:08:
Ik heb een vraagje over de belastingteruggave en hoop dat iemand daar ervaring mee heeft. Een half jaar geleden heb ik een alpha ESS gekocht en probeer de BTW terug te krijgen. De leverancier heeft daarvoor een aanvraag ingediend maar 15 euro per geïnstalleerde kWh wordt niet teruggevraagd omdat ze blijkbaar rekening houden met omzetbelasting. Weet iemand hoe dat zit en of dat gebruikelijk is?
Aanmelden voor de KOR moet nog gedaan worden.
Ik werd geadviseerd het te laten doen via de-centrale.nl. Tot nu toe goede ervaringen mee.

• JUST_me
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 06:47
Ik heb vorige week een Alpha ESS 46,5 kW laten installeren. Mijn energieleverancier is Frank Energie. Ik heb de accu aan de software van Frank gekoppeld, welke daarna 2 dagen vrijwel niets deed. Mijn handelsopbrengst was €1-2 per dag.

Mailcontact gehad met Frank, ze gaven aan dat er een storing in de software aansturing van Frank naar Alpha ESS was. Maar ze werkten er hard aan om het op te lossen.

Ik heb mijn accu losgekoppeld en deze draait sindsdien op de eigen software van Alpha ESS (helaas nog de oude lay out van de app). Sindsdien heb ik opbrengsten van €8-12 per dag (wel in combinatie met de opbrengst van mijn (28) zonnepanelen).

Op mijnbatterij.nl zie ik dat Alpha ESS icm Frank relatief lage opbrengsten per dag hebben. Rond de €4 per dag.

Hoe zijn jullie ervaringen met Frank? Of doen jullie allemaal eigen aansturing via home assistant?

• B3v3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07 13:37
JUST_me schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:37:
Ik heb vorige week een Alpha ESS 46,5 kW laten installeren. Mijn energieleverancier is Frank Energie. Ik heb de accu aan de software van Frank gekoppeld, welke daarna 2 dagen vrijwel niets deed. Mijn handelsopbrengst was €1-2 per dag.

Mailcontact gehad met Frank, ze gaven aan dat er een storing in de software aansturing van Frank naar Alpha ESS was. Maar ze werkten er hard aan om het op te lossen.

Ik heb mijn accu losgekoppeld en deze draait sindsdien op de eigen software van Alpha ESS (helaas nog de oude lay out van de app). Sindsdien heb ik opbrengsten van €8-12 per dag (wel in combinatie met de opbrengst van mijn (28) zonnepanelen).

Op mijnbatterij.nl zie ik dat Alpha ESS icm Frank relatief lage opbrengsten per dag hebben. Rond de €4 per dag.

Hoe zijn jullie ervaringen met Frank? Of doen jullie allemaal eigen aansturing via home assistant?
Ik ben sinds een week of 2 online met een Alpha ESS 18.6 kW installatie met een SMILE-G3-T10 omvormer, ook via Frank.
14 Zonnepanelen eerder geïnstalleerd met een Enphase omvormer.

Eerste paar dagen nog via Eneco, reden is dat er eerder geïnstalleerd kon worden. Via Eneco zie je dan dat er geen stroom wordt ingekocht dus alleen op de batterij draait.
Sinds dit weekend over op Frank zodat er ook gehandeld kan worden. Batterij in de App gekoppeld en sindsdien vreemd gedrag wat hier eerder ook benoemd is. Laden op rare tijdstippen.
Wanneer stroom nog duur is en stroom gebruiken vanaf het net en niet uit de batterij terwijl het duur is. Nu kan dat een instelling zijn maar niks reageert.

De laatste dag/dagen lijkt het alsof de batterij niks doet dus 'blij' om te lezen dat je mailcontact hebt gehad met Frank dat verklaart veel.
Ik zal er ook nog een sturen al is het maar om aan te geven dat er veel last si van deze storing en ze het snel moeten verhelpen.

• JUST_me
Ik heb ook de Smile G3 T10 omvormer. Met in totaal 45,5kWh opslagcapaciteit. 12 (450wp) zonnepanelen zijn direct op de Smile omvormer aangesloten, 16 zonnepanelen zitten op een separaat Enphase IQ8HC systeem. De 12 zonnepanelen zaten eerst op een 3 fase Growatt omvormer maar deze schakelde iedere dag op de piek uit door (te) hoog voltage.

Dit is wat ze (Frank Energie) aan me schreven;

"Goed dat je dit aangeeft. Op dit moment is er inderdaad een vertraging in de verwerking van de gegevens van Alpha ESS. 
Daardoor kan het voorkomen dat de laadstatus in de Frank-app niet klopt, bijvoorbeeld dat er tijdelijk 0% wordt weergegeven terwijl de batterij in werkelijkheid nog grotendeels is geladen.
Deze vertraging heeft ook invloed op de aansturing. Daardoor kan het lijken alsof de batterij minder actief handelt dan je gewend was met de software van Alpha ESS.
We zijn bezig om dit op te lossen. Zodra de verwerking van de Alpha ESS-data weer goed verloopt, verwachten we ook dat de aansturing weer optimaal functioneert. Daarnaast is het de bedoeling dat de aansturing op termijn overgaat van uitsluitend onbalanshandel naar een hybride marktstrategie, waarmee we de batterij over meerdere energiemarkten kunnen optimaliseren.
Excuses voor het ongemak en bedankt voor je geduld. We doen ons best om dit zo snel mogelijk op te lossen."

En, in een vervolgmail;

"Op dit moment raden we je aan om de aansturing door Frank nog even ingeschakeld te laten. 
We zijn bezig met het verbeteren van de verwerking van de Alpha ESS-data. Zodra dit is opgelost, profiteert je batterij ook van onze hybride marktstrategie.
Bij deze strategie kijken we niet alleen naar de EPEX-prijzen, maar ook naar andere energiemarkten, zoals de onbalans- en congestiemarkt. 
Daardoor kan het voorkomen dat de batterij niet handelt zoals je op basis van alleen de uurprijzen zou verwachten. 
Het algoritme maakt namelijk een afweging over de hele dag en kiest de momenten die naar verwachting het beste totale resultaat opleveren. 
Dat betekent soms ook dat de batterij bewust energie vasthoudt voor een later moment."

Ik zag, net als jij, ook vreemd gedrag van de accu. Laden op dure momenten en ontladen op goedkope momenten. Ik heb de eerste dag dan ook een negatief resultaat gehaald.

Zoals ik al schreef, heb ik de koppeling verbroken en haal nu veel hogere opbrengsten al zitten daar ook de 'gratis' kW die mijn zonnepanelen overdag opwekken. Ik laad mijn accu nu iedere dag helemaal vol om hem in de avond (als de prijzen het hoogst zijn) tot 5% leeg te trekken. Ik haal nu dus iedere dag een cycle.

Geen idee of dit optimaal is (ben tenslotte nieuw op de thuisbatterij markt) vandaar ik ook benieuwd ben naar ervaringen van anderen hier.

@B3v3r, ken je de site mijnbatterij.nl? Daar kun je echte opbrengsten van andere gebruikers zien. Het viel me al op dat de Alpha ESS batterijen weinig opbrengsten bij Frank energie hebben.

Waarom koppel je je accu niet los van de Frank app? In de Alpha Ess app kun je relatief eenvoudig handelen met de EPEX-prijzen. Dan heb je tenminste nog inkomsten, totdat Frank zijn zaakjes opgelost heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door JUST_me op 22-07-2026 15:53 ]

• TheMystery
JUST_me schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:37:

Ik heb ook een AlphaEss met 46,5kwh welke ik zelf aanstuur via dao en homeassistant, en ik had na een maand in de Zonneplan app met belastingen een saldo van -355, dus ongeveer 12 euro per dag.

Dus niet slecht via de ems van alpha zelf, wat heb je hier ingesteld?

• JUST_me
Ik stel in dat de accu op de goedkoopste uren (meestal tussen 12 en 1600) met max 10kWh op moet gaan laden. Alles wat mijn zonnepanelen (die leveren max 11kWh op) niet kunnen leveren, wordt door de accu uit het net gehaald.

In de avond ontlaadt de accu op de duurste uren, afhankelijk van de tijdspanne en de prijs van deze uren, laat ik hem met 8-10kWh ontladen.

Liever laat ik het volledig aan Frank Energie over, zodat ik er zelf niet naar om hoeft te kijken. Maar als de aansturing vanuit hen zo beroerd blijft, zal ik het door Alpha Ess met wat handmatige aanpassingen, blijven doen.

Verder zitten er nog wat kW bij die mijn zonnepanelen opleveren en ik niet op kan slaan. Op een goede, zonnige dag leveren ze max 80 kW op. Maar dat is deze week niet door de bewolking, max 50 kW.

[ Voor 14% gewijzigd door JUST_me op 22-07-2026 20:08 ]

• MatthijsDouma
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 31-07 12:12
Ik heb een paar weken geleden een AlphaESS Smile G3 T10 18,6kWh laten plaatsen. Heb 11 zonnepanelen op een SolarEdge omvormer en heb een 3 fase aansluiting.

Kan iemand me uitleggen waarom de getallen in de app bij Solar steeds maar ongeveer de helft zijn van wat mijn zonnepanelen eigenlijk opwekken? Zie afbeeldingen: gisteren zeggen solaredge en homewizard dat ik 9,02kWh solar heb opgewekt, maar de alphaESS app houdt het op 4,63kWh. Ook geeft de app aan dat 0 procent van mijn solar naar de belasting van het huis gaat. Het lijkt of bij de Solar waarde in de app het gebruik van het huis er al vanaf gehaald is, maar zelfs dan lijken waardes niet te kloppen (zie bv opgewekt 4,63 op dashboard, waarmee batterii geladen 3,2 en geëxporteerd 2,73.

Wie weet waar dit aan kan liggen? Zit er een CT klem niet op de juiste plek? Of hebben anderen ditzelfde probleem?

Dank!

Matthijs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1ATg2wh1Sx5NW_Cq_020ASOrQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iiO6jTum5cSGDrmHIkTGAou.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9CYtu6NK06QIif5X9SakfryqFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVnC6aUJrsVUdiAJW68vMoIx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ9sFXlfH6p9N-A4wokniAabzd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJuIejpoHB8PfD5jfNfoYci0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZNexMP2S8FddtdWd2LUPTX_xU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OA5H9OdvAZiSEtumEvLsqpbf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xJJ-zcUmx7UJqDrMgeuiV0PRaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXMbp7OsQDoYp66Ljrt9Itzn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRAawcH9H5EFRf4r6XR2hOlzT1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttxn4G5Ub10ZFYb1JIuDm6aW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEB1M5jbUck9k1_spuHg7AJ4-0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gUWuaB6MU7EtkqYCZdcAUDb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf9wTIH3Koa4YN2L7AeOB_ePJDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uZSGlHPA2TNAvf6wifYh1FQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TogpjwjQuplDlRVATX4u7g9A-f8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1j6Gqm0JUazfg6afPBZdu2ip.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 63% gewijzigd door MatthijsDouma op 24-07-2026 10:38 ]

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 19:35
Wij hebben deze week de fox alpha 6000 EQ gekregen. Met als mazzeltje dat de laatse shipment ipv 11,9 kwh, 14kwh blijkt te zijn.

Afgelopen 3 dagen idd de nullijn kwa stroomverbruik, maar ik heb geen idee hoe en wat als over een week het dynamisch contract begint. Warmtepomp (hybride) zal wel het stukje zelfvoorzienendheid weghalen, maar hopelijk zien we dat weer terug in het gasbegruik. Als we straks tijdens de dure uren maar de warmtepomp van de accu kunnen laden :)

Hop,hop,hop!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:39
MatthijsDouma schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:41:
Ik heb een paar weken geleden een AlphaESS Smile G3 T10 18,6kWh laten plaatsen. Heb 11 zonnepanelen op een SolarEdge omvormer en heb een 3 fase aansluiting.

Kan iemand me uitleggen waarom de getallen in de app bij Solar steeds maar ongeveer de helft zijn van wat mijn zonnepanelen eigenlijk opwekken? Zie afbeeldingen: gisteren zeggen solaredge en homewizard dat ik 9,02kWh solar heb opgewekt, maar de alphaESS app houdt het op 4,63kWh. Ook geeft de app aan dat 0 procent van mijn solar naar de belasting van het huis gaat. Het lijkt of bij de Solar waarde in de app het gebruik van het huis er al vanaf gehaald is, maar zelfs dan lijken waardes niet te kloppen (zie bv opgewekt 4,63 op dashboard, waarmee batterii geladen 3,2 en geëxporteerd 2,73.

Wie weet waar dit aan kan liggen? Zit er een CT klem niet op de juiste plek? Of hebben anderen ditzelfde probleem?

Dank!

Matthijs

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je adres even weghalen op de plaatje.
En hoeveel meters hebben ze geinstalleerd?
Waar lees je de solar-edge waarde af?
Of heb je een backup-plus box?

• MatthijsDouma
  • Laatst online: 31-07 12:12
Dank, adres weggehaald.
3 spoelen op de 3 fasen, en 1 spoel na de schakelaar van de zonnepanelen. De solaredge waarde lees ik af in de solaredge app (en dus ook in de homewizard app via de P1). Heb geen backupbox.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

MatthijsDouma schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:42:
Dank, adres weggehaald.
3 spoelen op de 3 fasen, en 1 spoel na de schakelaar van de zonnepanelen. De solaredge waarde lees ik af in de solaredge app (en dus ook in de homewizard app via de P1). Heb geen backupbox.
Heb jij je zonnepanelen op de AlphaESS aangesloten of is er een aparte omvormer? In het laatste geval zie je waarschijnlijk de netto opbrengst (PV - eigen verbruik) in de AlphaESS app.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• Dapdodo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjO8ALSbnCWZQUzu_bM4_DfCNTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MPD4C0wD9sgys4ss145WaYWo.png?f=fotoalbum_large
Heb je zo'n tekening, want lijkt erop dat je spoelen of niet goed zitten, of dat bij de 2 niet aangesloten spoelen een bruggetje moet om hem 0 te krijgen. Als je de modbus al draaiend hebt in AH of andere applicatie, kun je de fasen apart zien. En dan wordt het vergelijken waar het fout gaat tov wat je verwacht.

Voor mij lijkt het ergens om een fasedraaiing. Hij verwacht je PV op fase 1, maar zit op andere fase.

[ Voor 26% gewijzigd door Dapdodo op 24-07-2026 20:25 ]

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-08 21:10
Ik heb hier ook de nieuwe app van Alpha/ESS

Wat me nog altijd stoort is de enorme onbetrouwbaarheid van de data die de app opgeeft. Ik zit hier nu achter de PC (een gaming PC, geen laptop), er staat een afwasmachine op en mijn zoon heeft zijn laptop ook gekoppeld aan het net, maar volgens Alpha/ESS is het verbruik van het huis (belasting) 0 W

• kmf
  • Niet online
sdgs schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:25:
Ik heb hier ook de nieuwe app van Alpha/ESS

Wat me nog altijd stoort is de enorme onbetrouwbaarheid van de data die de app opgeeft. Ik zit hier nu achter de PC (een gaming PC, geen laptop), er staat een afwasmachine op en mijn zoon heeft zijn laptop ook gekoppeld aan het net, maar volgens Alpha/ESS is het verbruik van het huis (belasting) 0 W
er is zo'n 10s vertraging

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-08 21:10
kmf schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:57:
[...]

er is zo'n 10s vertraging
Ik heb vanmorgen over twee nooit meer dan 200Watt verbruik gehad, terwijl er dus een afwasmachine aan 't draaien was en twee PC's

• GTyros
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-07 00:29
sdgs schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Ik heb vanmorgen over twee nooit meer dan 200Watt verbruik gehad, terwijl er dus een afwasmachine aan 't draaien was en twee PC's
Dan klopt er iets niet. Mogellijk zijn de CT klemmen geplaatst op de de kabels die naar je verbruikers (zekeringkast) staan, ze moeten staan op de kabels die van het net komen.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-07 12:37

Night89

Als je alles op een rijtje heb

kmf schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:25:
[...]

mijn pv (ac coupled) werden eerst niet gelogd, na de instelling kwam die opwek ook in het dashboard, maar aan mijn pv omvormers was niet gerommeld.
Dit is wel een oude quote, maar ik zit met hetzelfde euvel, er wordt wel gelogd dat er netinjectie is , dat is dan de Solaredge AC gekoppelde PV. maar pv opwek wordt niet geregistreerd in de alphaess.
is dat gewoon een software instelling? of moeten ze daar echt wat voor monteren?
als het goed is is het bedrijf er mee bezig, maar snap het zelf ook graag :)

Met Vriendelijke Groet,

• kmf
  • Niet online
Night89 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Dit is wel een oude quote, maar ik zit met hetzelfde euvel, er wordt wel gelogd dat er netinjectie is , dat is dan de Solaredge AC gekoppelde PV. maar pv opwek wordt niet geregistreerd in de alphaess.
is dat gewoon een software instelling? of moeten ze daar echt wat voor monteren?
als het goed is is het bedrijf er mee bezig, maar snap het zelf ook graag :)
ze moeten de stroomkabels die normaal naar je pv-groep in je meterkast gaan, in de pv-input van je alpha plaatsen, dan wordt het pas echt geregistreerd. of de klemmen moet je op je pv-groep zetten.

maar omdat het toch maar administratief is, heb je er weinig aan. ik heb gewoon een custom dashboard gemaakt om data te aggrereren.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 19:35
Meer mensen die moeite hebben om het api account te koppelen met serienummer en check code? Bij mij zegt ie There is no user information for this Sn.

14kwh Alpha ESS P3-10-SH

Antwoord van support als ik de batterij wil koppelen via https://open.alphaess.com/:

We do not support adding FoxESS inverters to the HomeWizard app...
dat niet eens het probleem omdat ik hem nu ook niet aan hun eigen website kan koppelen 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door basset op 29-07-2026 14:33 ]

Hop,hop,hop!

• ravian5353
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-07 15:04
Hoi,
Ik ben niet echt bekend met het gebruik van dit soort forums, dus bij voorbaat mijn excuses als dit verkeerd terecht komt of als dit al beantwoord is. Ik heb geprobeerd te zoeken, maar voorzover ik het kon ( over) zien, stond dit er nog niet tussen.
Mijn vraag:
Ik heb sinds kort een Smile G3 t10 met 6,5 kW aan zonnepanelen, een backupbox en 20 (18,9) kW aan batterij capaciteit.
Eigenlijk werkt het prima en ik heb sinds kort ook op aanvraag MODBUS aan laten zetten en ook homeassistent erbij gehaald.
Tot nu toe werkt dat prima, al begrijp ik nog niet alles even goed..
Wat tot nog toe NIET werkt is dat als de batterij vol is het teveel aan zonnepaneel vermogen gewoon terug het net op moet. ( waarom dit goed of slecht is doet er even niet toe, ik wil dit gewoon. sorry.. ;-) )
Met de functie " export" gaat dit voor een gedeelte, maar er hangt een tijdsvenster aan die ik steeds weer opnieuw moet instellen.. niet handig. Ik wil gewoon dat als de batterij vol is dat de resterende zonne energie wordt teruggeleverd..
Weet iemand hoe dit moet?
Bij de weg: de Alpa ess App en browser pagina zijn hierbij totaal niet behulpzaam..
Alvast bedankt, en nogmaals excuses voor mijn onwetendheid vwb de forum etikette.
Vincent

• Dapdodo
@ravian5353
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85161014
Deze optie maar dan omgekeerd. Dus niet afschakelen bij volle batterij.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 29-07-2026 18:20 ]

• DikDikkie
  • Laatst online: 31-07 21:40
ravian5353 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:04:
Hoi,
Ik ben niet echt bekend met het gebruik van dit soort forums, dus bij voorbaat mijn excuses als dit verkeerd terecht komt of als dit al beantwoord is. Ik heb geprobeerd te zoeken, maar voorzover ik het kon ( over) zien, stond dit er nog niet tussen.
Mijn vraag:
Ik heb sinds kort een Smile G3 t10 met 6,5 kW aan zonnepanelen, een backupbox en 20 (18,9) kW aan batterij capaciteit.
Eigenlijk werkt het prima en ik heb sinds kort ook op aanvraag MODBUS aan laten zetten en ook homeassistent erbij gehaald.
Tot nu toe werkt dat prima, al begrijp ik nog niet alles even goed..
Wat tot nog toe NIET werkt is dat als de batterij vol is het teveel aan zonnepaneel vermogen gewoon terug het net op moet. ( waarom dit goed of slecht is doet er even niet toe, ik wil dit gewoon. sorry.. ;-) )
Met de functie " export" gaat dit voor een gedeelte, maar er hangt een tijdsvenster aan die ik steeds weer opnieuw moet instellen.. niet handig. Ik wil gewoon dat als de batterij vol is dat de resterende zonne energie wordt teruggeleverd..
Weet iemand hoe dit moet?
Bij de weg: de Alpa ess App en browser pagina zijn hierbij totaal niet behulpzaam..
Alvast bedankt, en nogmaals excuses voor mijn onwetendheid vwb de forum etikette.
Vincent
Heb je deze op 100% staan?
DikDikkie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Dat heb ik ook gehad. Heb je de "Blokkeer teruglevering bij negatieve prijs" aan staan of ooit gebruikt? Hier zit nog een bug in. Die zet de "Max feed to grid" op 0% en dit gaat niet meer terug. Via een ticket naar Aplha kunnen zij dit voor je terug zetten. Of je als je via de modus zelf bij de omvormer kan komen kan je dit terug zetten.

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-08 14:38
wat heb je zelf al gevonden?

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 31-07-2026 23:27 ]

• TheMystery
Weet iemand of dit principe wat victron gedocumenteerd heeft ook werkt met een alphaess zodat in eilandmodus de solaregde nog stroom kan leveren via aps modus en een extern relay voor grid detection?
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

• Dapdodo
@TheMystery Dat extern relay heb je niet nodig, zit al in je backup box. Die schakelt je voeding af.
Op de afgaande kant (off grid zijde) nog omvormers zetten, staat nergens gedocumenteerd. Lijkt me dus ook niet verstandig.
Er is in mijn ogen nog een optie dat je de omvormers op de solar ingang van de backup box plus aansluit en dat die dan live blijft zolang de batterij niet vol is. Maar die test heb ik nog niet kunnen doen.
Want dat vereist eigenlijk dat je de hele installatie laat meten door de backupbox. Met externe powermeters gaat het niet. Want dan wordt de communicatie ingang van de backupbox al gebruikt door de externe meters. En dan schakelt de backupbox de solar ingang uit, bij uitval grid.

• TheMystery
Dapdodo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:10:
@TheMystery Dat extern relay heb je niet nodig, zit al in je backup box. Die schakelt je voeding af.
Op de afgaande kant (off grid zijde) nog omvormers zetten, staat nergens gedocumenteerd. Lijkt me dus ook niet verstandig.
Er is in mijn ogen nog een optie dat je de omvormers op de solar ingang van de backup box plus aansluit en dat die dan live blijft zolang de batterij niet vol is. Maar die test heb ik nog niet kunnen doen.
Want dat vereist eigenlijk dat je de hele installatie laat meten door de backupbox. Met externe powermeters gaat het niet. Want dan wordt de communicatie ingang van de backupbox al gebruikt door de externe meters. En dan schakelt de backupbox de solar ingang uit, bij uitval grid.
Ik had vandaag dus een stroomuitval, de backup box plus neem alles netjes over maar de solaredge valt uit, waarschijnlijk omdat de frequentie verschoven is ofzo want dan moet de solaredge ook uitvallen. De frequentie van de alpha bleef namelijk netjes rond de 50hz.
De solaredge zit op de pv aansluiting van de bbp.

De stroom viel maar 3 min weg dus misschien als het langer was was ie misschien toch gestart?
Ik heb via setapp wel bij gpio aps wel ingesteld en ook p(f), maar wat ik lees moet solaredge via dat relay op de hoogte gebracht worden.

• Dapdodo
Moet je dat relais dan aansturen via de AUX contacten met UPS-ON. Of zelfs alleen met 2 draadjes verbinden. Beetje afhankelijk of ze beide spanningsvoerend zijn of niet.
Via website instellingen->systeeminstellingen, kun je instellen in AlphaEss.

• TheMystery
Dapdodo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:12:
Moet je dat relais dan aansturen via de AUX contacten met UPS-ON. Of zelfs alleen met 2 draadjes verbinden. Beetje afhankelijk of ze beide spanningsvoerend zijn of niet.
Via website instellingen->systeeminstellingen, kun je instellen in AlphaEss.
Als die optie in de alphaess smile bestaat zou je denk ik de aux er wel voor kunnen gebruiken en aansluiten op de solaredge. Als de alpha dat niet heeft kun je wat ik lees een relay aan de grid kant zetten en zodra dat weg valt geeft dit weer seintje aan de solaredge. Maar iemand die dit kan bevestigen of 1 van de 2 opties werkt, zou fijn zijn dat de solaredge ook werkt als de stroom uitgevallen is.

• Dapdodo
TheMystery schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:40:
[...]

Als die optie in de alphaess smile bestaat zou je denk ik de aux er wel voor kunnen gebruiken en aansluiten op de solaredge. Als de alpha dat niet heeft kun je wat ik lees een relay aan de grid kant zetten en zodra dat weg valt geeft dit weer seintje aan de solaredge. Maar iemand die dit kan bevestigen of 1 van de 2 opties werkt, zou fijn zijn dat de solaredge ook werkt als de stroom uitgevallen is.
Daar moet ik dus eerst wat voor ombouwen en dan ga ik het proberen met mijn APS-microomvormers. Maar ik heb al 1/4 van mijn zonnepanelen op DC zijde, dus noodzaak is wat minder.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:14
Dat is voor mij wel een belangrijk iets.. ik heb de backup box ook met de solaredge hierop aangesloten. De monteur had aux2 aangesloten op de hoofdschakelaar (daarvoor loopt een case bij de installateur, want je hoort elke paar seconden een relais schakelen als je die ingeschakeld hebt..). Maarja, testen of het overnemen en blijven opwekken werkt kan niet blijkbaar.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste